[Alg.] LaTeX2e

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:
  • 17.899 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je
code:
1
\usepackage{natbib}

in je preamble staan ?
Als ik dit documentje mag geloven moet het daarmee toch lukken

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hierbij weer een kick :p

Ik ben op zoek naar een manier om in een 2column article een inleiding te plaatsen die de gehele breedte inneemt. Het gebruik van de statements \onecolumn en \twocolumn werkt niet omdat ze een nieuwe pagina forceren.
Het gebruik van een tijdelijke \begin{multicolumn}{1} voor de inleiding werkt ook niet goed.

Heeft iemand een idee hoe ik alleen de eerste alinea over de gehele breedte krijg. Ik zit niet per se vast aan het gebruik van een article, mocht dat een probleem zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
@mithras:
Het gebruik van \twocolumn en \onecolumn in LaTeX "zuigt" op zijn zachtst gezegd: ieder gebruik ervan forceert een nieuwe pagina en dat is niet te voorkomen. Bovendien zijn de kolommen niet gebalanceerd. Ik denk dat je meer hebt aan
TeX:
1
\usepackage{multicol}
en de multicols environment. Deze biedt een willekeurig aantal gebalanceerde kolommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien aardig om hier te melden: jabref 2.4 is vrijgegeven.
JabRef is a graphical application for managing bibliographical databases. JabRef is designed specifically for BibTeX bases, but can import and export many other bibliographic formats. JabRef runs on all platforms and requires Java 1.5 or newer.
JabRef 2.4 brings a many new features. The most notable features are plugin support, global search, better crossref handling and new web query options. Many bugs have also been fixed.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
mithras schreef op donderdag 04 september 2008 @ 11:07:
Hierbij weer een kick :p

Ik ben op zoek naar een manier om in een 2column article een inleiding te plaatsen die de gehele breedte inneemt. Het gebruik van de statements \onecolumn en \twocolumn werkt niet omdat ze een nieuwe pagina forceren.
Het gebruik van een tijdelijke \begin{multicolumn}{1} voor de inleiding werkt ook niet goed.

Heeft iemand een idee hoe ik alleen de eerste alinea over de gehele breedte krijg. Ik zit niet per se vast aan het gebruik van een article, mocht dat een probleem zijn :)
TeX:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
\begin{document}

\twocolumn[
    \begin{@twocolumnfalse}
    \begin{center}
      \begin{huge}
        \sffamily{Titel}
      \end{huge}
        \vskip 1.5ex
    \end{center}
      \begin{abstract}
                Abstract
        \newpage
      \end{abstract}
        %\vskip 110ex
        \vskip 3ex
    \end{@twocolumnfalse}
  ]

\section{Inleiding}

Zo heb ik ooit een abstract in de volledige breedte boven een artikeltje gezet :)

• Gehakt
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:10
Ik probeer mijn eigen package te maken en daarbij mijn eigen voorblad.
Nou zou ik op dat voorblad van meer informatie gebruik willen maken.

Weet iemand een manier om extra commando's te maken zodat ik extra informatie kan gebuiken in mijn titelpagina?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
% Dit zit er standaard al in
\author {Mijn naam}
\title  {De titel}
\date   {\today} 

% Het volgende zou ik extra willen:
\email {bladiebla@bla.nl}
\adres {adkjasiodj}
\logo  {bladiebla.png}

En dat ik dan vervolgens deze commando's kan gebruiken in mijn package?

• mithras
  • Niet online
Kijk eens naar het package g-brief. Dat is een package met daarin een documentclass brief, volgens de DIN normen een opgezette brief. Voor die brief zijn er extra opties mogelijk in de preamble voor het genereren van het juiste format.

• Gehakt
Dat is ongeveer wat ik zoek.
Alleen nu wil ik nog graag zelf kunnen dit soort commandos kunnen maken.

Moet ik hier een hele eigen style voor maken ipv een package?
Ik heb geprobeerd stukjes code in mijn eigen package te copy/pasten maar dan nog geeft LaTeX errors:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
%% onderstaande regel staat in package:
\def\RetourAdresse#1{\def\retouradresse{#1}} \def\retouradresse{}

%% Dit krijg ik netjes bij het compilen:
! Undefined control sequence.
<recently read> \retouradresse 

l.7 \retouradresse
                  {Blaat}

• mithras
  • Niet online
Tja, van advanced latex heb ik geen kaas gegeten :p Er zal waarschijnlijk op CTAN wel documentatie te vinden zijn over het schrijven van dit soort dingen, kan je daar niet verder op zoeken? De TeX knowledge op GoT is namelijk niet heel erg groot :)

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:20
Heb je retouradresse met lowercase wel gedefinieerd?

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Een voorbeeldje over hoe je een command zeg maar maakt... van wat Gehakt precies bedoelt.

Eerste 2 zijn zeg maar niet echt commands naar mijn mening maar gewoon declaratie van input.
makecopyright maakt vervolgens gewoon de copyright waarbij hij dan de data van \author en \email gebruikt.

.cls bestand...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
\NeedsTeXFormat{LaTeX2e}
\ProvidesClass{mijntemplate}
\ProcessOptions
\LoadClass[11pt, oneside, a4paper, titlepage]{report}

\renewcommand{\author}[2]{\def\@authorfn{#1} \def\@authorsn{#2}}
\newcommand{\email}[1]{\def\@email{#1}}

\newcommand{\makecopyright}{
    \vspace*{\fill}
  \begin{center}
        \Large    
        \copyright\ Copyright by\\
        \vspace{15pt}
    \@authorfn{} \@authorsn{} \\
    \vspace{15pt}
    \texttt{$<$\href{mailto:\@email}{\@email}$>$} \\
    \vspace{15pt}
    \today
  \end{center}
  \vfill
}

.tex bestand...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
\documentclass{mijntemplate}
\usepackage{een heleboel}

% volgende kun je ook gewoon definiëren na \begin{document}
\author{Voornaam}{Achternaam}
\email{email@host.com}

\begin{document}
\makecopyright
\end{document}

Maar een vraagje van mijn kant vervolgens. Nu heb ik bij bovenstaande code maar 1 auteur nu wou ikzelf eigenlijk graag oneindig veel auteurs kunnen toevoegen kun je dus zeg maar een soort loopje doen in latex? En zo ja hoe kun je dan het beste alle auteurs definiëren? Ik heb zelf nu mijn template zo dat ik twee auteurs kan toevoegen. (Gewoon nog een tweede commando toegevoegd
"\newcommand{\authorsecond}[2]{\def\@authorfns{#1} \def\@authorsns{#2}}") En dan checken of gedefinieerd is ja of nee. Maar heeft iemand hier een makkelijkere manier voor?

• Gehakt
Thanx Wouser. Dat is echt precies waar ik naar zocht! O+

• Chip.
  • Niet online
Np. Weet trouwens niet welk programma jij gebruikt voor het bewerken van je .tex bestanden. Ikzelf gebruik TeXnicCenter (gratis) en zelf kijk ik wel eens in de help files die texniccenter meelevert staan soms wel handige dingen in. Dus zou het zeker aanraden om die ook gewoon eens te bekijken ofzo :)

Edit: weet niet of het mag trouwens maar @fok loopt ook een topic over latex waar toch wel een paar Texneuten zijn die er erg veel verstand van hebben. Op ook wel een beetje uitgebreider..

[ Voor 28% gewijzigd door Chip. op 24-09-2008 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
Vroeger gebruikte ik ook texniccenter. Laatst heb ik eventjes Led uitgeprobeerd wat ook een erg mooi programma is.
Enige nadeel vind ik dat het spellingscontrole mist.

Voor de Mac maak ik gebruik van TexShop. Simpel programma wat alles heeft wat ik nodig heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japaveh
  • Laatst online: 12-09 23:31

japaveh

Jield BV

Ik zoek een methode om µm goed weer te geven als eenheid. Het probleem is namelijk dat \mu altijd in math-mode moet waardoor hij slanted (cursief) wordt weergegeven, dit vind ik nogal lelijk. Zeker omdat de m wel gewoon recht staat en andere eenheden als cm en nm ook gewoon recht horen te zijn.

Heeft iemand een tip om de µm gewoon recht te maken? (zoals hier in HTML dus)

Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 15:02

The Bad Seed

Chaotic since 1983

De eenvoudigste manier om eenheden altijd goed te krijgen vind ik de package SIUnits

\usepackage{SIunits}

\unit{xx}{\micro\metre}

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japaveh

japaveh

Jield BV

The Bad Seed schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 13:46:
De eenvoudigste manier om eenheden altijd goed te krijgen vind ik de package SIUnits

\usepackage{SIunits}

\unit{xx}{\micro\metre}
Ja, dit is inderdaad een zeer goede methode! Tnx

Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Je kunt natuurlijk ook gewoon ervoor zorgen dat de "m" ook scheef staat. Zo doe ik het altijd. Maar ga wel even die package bekijken btw :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japaveh

japaveh

Jield BV

Wouser schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 19:16:
Je kunt natuurlijk ook gewoon ervoor zorgen dat de "m" ook scheef staat. Zo doe ik het altijd. Maar ga wel even die package bekijken btw :P
Ik vind het niet mooi als die m ook scheef staat. Wat mij betreft staan eenheden altijd gewoon recht. de SIunits doet dat dus prima, bovendien is het erg intuitief om \micro\meter te schrijven.

Enig puntje voor mij was dat ik hiervoor de \usepackage{unit} gebruikte die wilde dat de waarde tussen rechte haken stond, dat moet dus nu tussen accolades. Gelukkig heeft WinEdt een goede find/replace functie.

Update: Als we dan toch bezig zijn, heeft iemand nog een goede tip voor het maken van een list of symbols?

[ Voor 7% gewijzigd door japaveh op 09-10-2008 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Voor mijn verslag moet ik twee speciale characters hebben voor een Vietnamese autheur Nguyen (Wikipedia: Nguyá»…n). Het gaat dus in het speciaal om twee accenten boven elkaar, de ^ en ~ in het speciaal. Ik heb op CTAN de speciale characters doorgekeken, maar niet gevonden. Zelf dacht ik dat \~{\^{e}}, \~{\^e}} of andere variaties zouden werken, maar dat is niet zo. Het dakje staat dan goed, maar de tilde staat er dan gewoon los voor ipv erboven. Zoeken op "vietnamese symbols latex" leverde niet op wat ik zocht. Heeft iemand hier een idee hoe ik het toch voor elkaar kan krijgen?

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mss krijg je het met onderstaand package wel aan de praat
http://www.ctan.org/tex-archive/fonts/antt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Laatst online: 22-06-2022
Enigszins late reactie, maar je zou eens naar stackrel kunnen kijken. Op die manier kun je ook teksten boven een gelijkteken krijgen (handig als je een substitutie ergens in-line wilt aangeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn document maak ik gebruik van \subsection. Nu wil ik binnen een subsectie een subsectie nesten. Hoe doe ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bedoel je juist met een subsectie te nesten. Iets anders dan
code:
1
\subsubsection
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 07:13:
Wat bedoel je juist met een subsectie te nesten. Iets anders dan
code:
1
\subsubsection
?
De huidige subsections worden genummerd als 1.1.1, 1.1.2, 1.1.3, etc. Nu wil ik binnen deze nummering een subhoofdstuk als 1.1.2.1, 1.1.2.2 en 1.1.2.3. Maar ik begrijp uit jouw reactie dat dit kan met \subsubsection. Ik had eigenlijk niet verwacht dat dit zo voor de hand zou liggen. Moet ik voor ieder subniveau een sub aan subsection toevoegen? Ik ga het vanavond thuis even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 12:30
Nee, na \subsubsection houdt dat feest op. Als je even google'd, dan zie je ook dat dat by design is. Logisch, bij "6.3.1.5 Implementatie Woei" heb je je hoofdstukken niet netjes ingedeeld. Daarnaast, niet iedere paragraaf hoeft een kopje te hebben.

Overigens betekend dat niet dat het niet mogelijk is, vaak kun je er dan nog wel omheen hacken. Maar hoe zou ik zo even niet weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Check de Not So Short Introduction. Daar staat de hele structuur in. Het gaat verder dan alleen secties. Parts, Chapters, paragraphs etc. zitten ook allemaal in deze hierachische structuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hierboven:
als hij al in subsection zit, heeft ie enkel nog subsubsection. Heb je ook wel paragraph eronder, maar volgens mij is die niet meer standaard genummerd.
Maar als je alles van part tem subsubsection hebt opgebruikt en nog onderverdeling nodig hebt, moet je je inderdaad best eens buigen over de structuur van je document

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een kleine bump:
kent iemand een package dat mij op eenvoudige wijze toelaat om een change log aan te maken.
In docstrip (voor documentatie van packages te maken) zit er het change of changes commando (ben niet meer zeker) dat met de zeer eenvoudige syntax
code:
1
\changes{version}{date}{comment}

een lijst van al je changes toevoegt aan het begin/eind van je document, gegroepeerd per versienummer.

Helaas kan ik zo geen package/commando vinden voor te gebruiken in gewone .tex files. Iemand een suggestie want ik heb voor mijn gevoel al het halve internet afgezocht, en in die helft ben ik nuttigs tegengekomen.
Wat het meest in de buurt kwam is het vhistory package, maar echt onder de indruk was ik niet van dat package

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Je zou natuurlijk de package kunnen aanpassen zodat het aan jou wensen...
http://mirror.cps.cmich.e...rib/vhistory/vhistory.sty

Alleen snap ik niet zo het probleem... Aangezien wat jij vertelt/omschrijft doet die package gewoon...?
ftp://indian.cse.msu.edu/...istory/doc/vh_sets_en.pdf

code:
1
2
3
\begin{versionhistory}
\vhEntry{<versie num>}{<datum>}{<auteurs>}{comment}
\end{versionhistory}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 12:30
Waarschijnlijk bedoelt PCL dat je de comments tussen de reguliere tekst zet, en met een \listChanges hebt oid.Normale tekst, en aan het einde een lijst met changes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoelde het idd zoals blackangel zei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het volgende LaTeX document wat ik wil gebruiken voor mijn eigen werk. Nu heb ik natuurlijk mijn eigen hoofdstukken en de build wordt succesvol uitgevoerd. Er komen welliswaar warnings in voor maar die neem ik even voor lief. De inhoudsopgave wordt echter niet opnieuw gebouwd Deze blijft de originele chapters tonen. Wat doe ik fout?

Het bleek dat ik een half uur lang naar een oude pdf zat te kijken 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2009 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Ik heb weer even een vraag... Bij me CV wil ik graag "Curriculum Vitae" groot als achtergrond tekst gebruiken in de rechter bovenhoek, rechts uitgelijnd, van de eerste pagina hebben...

Iemand een idee hoe dit gedaan kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-08 16:58
Wouser schreef op zondag 10 mei 2009 @ 18:01:
Ik heb weer even een vraag... Bij me CV wil ik graag "Curriculum Vitae" groot als achtergrond tekst gebruiken in de rechter bovenhoek, rechts uitgelijnd, van de eerste pagina hebben...

Iemand een idee hoe dit gedaan kan worden?
heb je zelf al pogingen gedaan? moeilijk lijkt dit me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
juanita schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 18:48:
[...]

heb je zelf al pogingen gedaan? moeilijk lijkt dit me niet
Ja had zelf al pogingen gedaan daarvoor maar inmiddels al opgelost... Eerst liggen te stoeien met de draft package maar dit werkte totaal niet en daarna kwam ik op een veel logischere oplossing...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    \begin{flushright}
    \parbox[b]{551pt}{%
        \vspace{-3.3cm}
        \begin{flushright}
            \textcolor[gray]{0.8}{%
                \vspace{0.5cm}
        \fontsize{3cm}{4cm}
        \scshape
        \selectfont
                curriculum
                vitae}
        \end{flushright}}
    \end{flushright}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik zou eens kijken naar het moderncv package. Die is echt heel goed en handig in het opzetten van een cv. Met de juiste stijlen kan je ook bijna bereiken wat je nu wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Maar je kan in LaTeX toch gewoon naar right allignen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
mithras schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 09:04:
Ik zou eens kijken naar het moderncv package. Die is echt heel goed en handig in het opzetten van een cv. Met de juiste stijlen kan je ook bijna bereiken wat je nu wilt :)
moderncv package ken ik niet gebruik nu de \usepackage{currvita} package en moet wel zeggen dat me CV er wel gelikt uit ziet nu :9
-edit- ah toch wel die package had ik destijds ook geprobeerd maar ik vind 't te modern zeg maar ziet gewoon niet zo strak uit imo... zal even de mijne laten zien zonder persoonlijke dingetjes..
http://www.easy-share.com/1905263268/test.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door Chip. op 19-05-2009 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Mijn document heeft een notatie index (lijst met wiskundige symbolen en hun betekenis). Hoe zal ik dat managen? Nu staat hij in de appendix maar het lijkt me dat het daar niet thuis hoort. Ik wil echter wel dat het in de table of contents wordt opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Zie bijvoorbeeld deze website voor voorbeelden van moderncv, imho best gelikt: http://www.math.uic.edu/~hurder/math589/vita.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

In plaats van het schoppen van mijn eigen topic doe ik maar even iets wat wat meer zin heeft waarschijnlijk. Kunnen jullie hier even langsgaan: \[LaTeX/MiKTeX] Invoice in combinatie met realcalc werkt niet

Ik wilde dat topic eerst hier posten maar doordat de post zo lang werd heb ik maar besloten er een eigen topic van te maken, alleen mis ik nu mijn doelgroep geloof ik. :+

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
Wouser schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 15:13:
[...] zal even de mijne laten zien zonder persoonlijke dingetjes..
http://www.easy-share.com/1905180786/test.pdf
Heb je gezien dat de pagina-afmetingen nog op "letter" staan in plaats van A4?

Ziet er overigens fraai uit.
offtopic:
Ik zal eens kijken of ik mijn bedrijfs-cv in LaTeX kan krijgen. Is een goed argument om van Word af te komen, want dat ziet er niet uit. Vooral als de team-secretaresse meent de opmaak te moeten verfouteren omdat ik niet aan de huisstijl van het bedrijf zou voldoen.
[...]zonder persoonlijke dingetjes
Pas dan ook even de keywords van het pdf-doc aan, daar staan nog je volledige naam en opleiding.

[ Voor 10% gewijzigd door sam.vimes op 18-05-2009 08:40 . Reden: opm. over persoonlijke info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is er een methode om bibtex te forceren alle bibliografische info te printen?

Momenteel ben ik voor mijn afstuderen bezig, en ik heb een lijst met bronnen in een bibtex file staan. Echter \cite ik die bronnen nog nergens, met als gevolg dat bibtex niet de hele bronnenlijst print.

Weet iemand of ik dat kan overriden?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 14:02
code:
1
\nocite{*}

zou de job moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat doet hem idd :).

Nog eentje: kan ik de url tag ook laten printen per bibtex-entry?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
Ik begrijp geloof ik niet wat je bedoelt.

Als je in al je bibtex entries een url={..} veld hebt opgenomen en je wil dat printen: Nee, althans, niet voor zover ik weet. Bibtex werkt namelijk als volgt: Je selecteert een bepaalde bibliographystyle, en die zal de officiele velden printen (author, title, year, etc). (het is dus NIET zo dat een bibliography zomaar alle velden pakt die in je .bib staan en die op de een of andere intelligente manier print; hij pakt alleen de bekende velden, de rest is weinig meer dan commentaar)

url is voor zover ik weet niet officieel; zie bijv de verschillende klassen in http://nwalsh.com/tex/texhelp/bibtx-7.html. Je kunt hem evt wel opnemen in het "note" veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat is inderdaad wat ik wil.

Ik heb een aantal artikelen die niet echt googlebaar zijn, en waar ik wel een URL van heb.
Die wil ik dus ook laten zien.
Ik zou ook kunnen kijken of ik mijn style kan aanpassen, maar of dat nou zo lekker handig werkt weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
Als je in je .tex "\usepackage{url}" opneemt en dan in de .bib steeds het note veld opneemt:
code:
1
2
3
4
@article{...
  ....
  note={\url{tweakers.net}}
}

zou het weleens kunnen werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
sam.vimes schreef op maandag 18 mei 2009 @ 08:34:
[...]

Heb je gezien dat de pagina-afmetingen nog op "letter" staan in plaats van A4?

Ziet er overigens fraai uit.
Thanks, zie nu inderdaad dus dat ie op 'letter' stond heb nu net even op 'a4paper' gezet maar dan vervormt hij... maar denk gewoon dat ik hem gewoon zo laat... ziet er, naar mijn mening, nu lekker smooth uit en hetzelfde geldt voor bij 't printen (dan drukt ie hem toch af op a4...

offtopic:
en bedankt voor het andere :9

hier trouwens de source voor als mensen geïnteresseerd zijn.
http://plaatscode.be/136562/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben momenteel bezig aan een paper waar op een gegeven moment enorm veel extreem korte voetnoten (zoals je bijvoorbeeld hier -- http://img46.imageshack.us/img46/559/voetnoten.jpg -- kan zien; zo gaat het overigens nog wel een tijdje door) in voorkomen.

Nu vroeg ik mij af of er in LaTeX een manier bestaat om, zoals je in boeken wel eens ziet, meerdere voetnoten op één lijn te plaatsen? Ik heb wat geprutst met kolommen, maar dat leverde niet echt iets op. Ook op het internet vind ik niets. Belangrijk is dat de voetnoten achteraf, of wanneer er toch eens terug een langere tekst in komt te staan, terug de volledige lijnruimte innemen. Een beetje als volgt, dus:

code:
1
2
3
4
5
1. Korte voetnoot.          2. Korte voetnoot.          3. Korte voetnoot.
4. Korte voetnoot.          5. Korte voetnoot.          6. Korte voetnoot.
7. Een langere voetnoot, met meer tekst, die de hele regel overspant.
8. Korte voetnoot.          9. Korte voetnoot.          10. Korte voetnoot.
...

Iemand misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Heb persoonlijk weinig ervaring met voetnoten en LaTeX, maar ik denk dat een table toch wel is wat je moet hebben; Maak dan een table met 3 kolommen (zoals in je voorbeeld) en als je dan een lange voetnoot hebt maak je gebruik van het command \multicolumn.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem is dat ik geen enkel idee heb hoe ik dat gedaan zou moeten krijgen :)

Verder worden voetnoten in LaTeX ook bepaald in de tekst zelf; je hebt in de tekst zelf nergens een zeg over hoe ze uiteindelijk weergegeven worden, laat staan hoe een bepaalde hoeveelheid van voetnoten samen weergegeven wordt. Ik denk dan ook dat ik, als er hiervoor al een oplossing bestaat, een of ander stijlbestand of weet-ik-veel nodig zal hebben.

Ultieme oplossing is volgens mij beginnen klungelen met handmatig voetnoten te gaan 'namaken' en LaTeX vervolgens, nadat die vele kleine voetnootjes achter de rug zijn, op het juiste spoor te zetten door te vertellen aan welk getal we zitten. Maar zou er echt geen mooiere oplossing voorhanden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Wat zeggen de voetnoten over het woord trouwens? Als de voetnoot uitlegd wat het woord betekend zeg maar moet je gewoon een aparte definitie pagina maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

't Zijn steeds referenties naar voornamelijk hetzelfde werk. Vanwege vormelijke verplichtingen ('t is voor een academische paper) moeten deze in de voetnoten komen. Normaal gezien is dat geen probleem -- 't is nu net omdat ik steeds uit hetzelfde werk citeer of parafraseer (en de voetnoten dus steeds kort zijn: Ibid., p. x.) dat 't zo lelijk en lame staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 14:03:
't Zijn steeds referenties naar voornamelijk hetzelfde werk. Vanwege vormelijke verplichtingen ('t is voor een academische paper) moeten deze in de voetnoten komen. Normaal gezien is dat geen probleem -- 't is nu net omdat ik steeds uit hetzelfde werk citeer of parafraseer (en de voetnoten dus steeds kort zijn: Ibid., p. x.) dat 't zo lelijk en lame staat.
Hmmmm als het dus referenties zijn naar een werk doe je dit nog altijd m.b.v. een bibliografie/literatuurlijst en niet m.b.v. voetnoten zover ik weet, het voorkomt juist het euvel waar jij dus nu mee zit...

maar even goed ik zou niet weten hoe je jou probleem moet oplossen... mss dat de mensen op fok het weten (weet dat daar paar mensen zitten die heel veel met tex doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 00:05

MBV

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het listings pakket? Ik zit namelijk met 3 probleempjes:
- ik wil 2 korte listings naast elkaar zetten, dat kan wel met het subfig-pakket (op zo'n manier) maar dan krijg ik dus als nummering 'figure X' ipv 'listing X'. Geen idee waar ik die subfig in moet wrappen om te zorgen dat het werkt.
- Ik denk dat het duidelijker zou zijn wanneer ik de nummering door laat lopen tussen de figures en listings. Nu verwijs ik ergens naar figure 3.1, en even later naar listing 3.1. Dat maakt het niet echt overzichtelijk. Hoe krijg ik dat voor elkaar?
- de regelnummers worden links van de kantlijn uitgelijnd, wat ik erg lelijk vindt. Is er een eenvoudige manier om dat te voorkomen? Ik ben de minipage-oplossing al tegen gekomen, zo even checken hoe ik dat aan de praat krijg (ik denk met lstnewenvironment).

edit:
Dat werkt dus niet. Minipage om een float heen krijgen lukt me ook niet, dus daar zit ik vast. De .sty-bestanden lezen wordt ik ook niks wijzer van, echt onleesbaar :X

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 15-06-2009 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Ik heb ook een vraagje over listings. De listingpackage heb ik al ondekt. Erg handig. Echter hoe kan je het zonder die package doen. Met verbatim worden de regels niet afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
juanita schreef op maandag 22 juni 2009 @ 13:12:
Ik heb ook een vraagje over listings. De listingpackage heb ik al ondekt. Erg handig. Echter hoe kan je het zonder die package doen. Met verbatim worden de regels niet afgebroken.
Met fancy verbatim wel.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Je kan ook de alltt package gebruiken als je meer wilt doen met verbatim. Ik ben nu bezig alles om te zetten naar lstlistings i.v.m. consistente highlighting :)

Niemand die weet hoe je andere floats dezelfde nummering moet geven als lstlistings? Het liefste wil ik mijn alltt floats (die voor een paar bijzondere stukken code nodig zijn) ook de 'Listing X.X' nummering laten volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

juanita schreef op maandag 22 juni 2009 @ 13:12:
Ik lees net door de manual heen, op zoek naar iets anders, en kom de volgende opties tegen:
- breaklines=false/true (niet/wel regels afbreken)
- breakatwhitespace=true (alleen op spaties afbreken)
- prebreak=<token> (token wordt aan het eind van de regel neergezet, bijv. een newline-pijltje)
- postbreak=<token> (token wordt aan het begin van de regel neergezet, bijv een pijltje naar onder en naar rechts)
- breakindent=<dimension> (na een break indenten)

Dus volgens mij kan je gewoon listings blijven gebruiken :)

Ik klaagde erover dat de linkerkant van de listing wordt uitgelijnd met de margin, en dat de nummers daar weer links van kwamen. met \lstset{numbersep=5pt, numberstyle=\footnotesize, xleftmargin=13pt} heb ik dat opgelost :) De eerste 2 stonden er al, de 3e met trial&error uitgevogeld.

[ Voor 15% gewijzigd door MBV op 23-06-2009 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik probeer een tabelletje te maken:
TeX:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
\begin{tabular*}{\textwidth}{ p{.85\textwidth} r }
    \hline
    \emph{Omschrijving} & \emph{Bedrag} \\
    \hline
    Aanbetaling websiteontwikkeling offerte test200812001 - 50\% * \euro 50.000,- & \euro 25.000,00 \\

Hosting + SLA - januari 2009 & \euro 123,45 \\

Dell Vostro 684 laptop conform afspraak & \euro 684,00 \\
    \multicolumn{2}{l}{\emph{Inclusief 3 jaar on-site garantie rechtstreeks via Dell}} \\

On-site installatie netwerk - 3 uur à \euro 70,- & \euro 210,00 \\
\end{tabular*}

Nou ziet dat er op zich prima uit, maar de regels zitten zo dicht op elkaar. Nou weet ik dat ik de newlines een toevoeging kan geven (\\\\[5pt] voor 5 punten spacing na de linebreak) maar daarmee zorg ik alleen voor witruimte onderaan regels tekst, en dat ziet niet uit als je ook witruimte erboven wil hebben (i.v.m. de \hlines die ik gebruik). Is er een manier om de spacing en dan met name de spacing tussen rijen netjes en goed te doen?

edit:
Ja, ik ken de invoicing package maar die voldeed niet aan de eisen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door NMe op 23-06-2009 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Je kan toch een \vskip{5pt} ervoor zetten? En ik kan me slecht voorstellen dat er geen package is om bij tabellen marges op te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Een vskip of vspace geeft me deze melding:
! Misplaced \noalign.
<recently read> \noalign

l.41            \hline

Voor wat betreft die package: geen idee, ik kan niets vinden als ik op table spacing zoek, maar dat komt misschien voornamelijk omdat de zoekresultaten "vervuild" worden door een aantal uitgebreide beginnerstutorials die niets écht ver op tabellen in gaan.

edit:
Ah, gevonden:
TeX:
1
2
\usepackage{array}
\setlength{\extrarowheight}{5pt}

[ Voor 10% gewijzigd door NMe op 23-06-2009 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Tip: http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Tables, daar stond array ook onderaan :)

Die wikibooks vind ik echt geniaal, het helpt vooral om te vinden in welke hoek je moet zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Ik lees net door de manual heen, op zoek naar iets anders, en kom de volgende opties tegen:
- breaklines=false/true (niet/wel regels afbreken)
- breakatwhitespace=true (alleen op spaties afbreken)
- prebreak=<token> (token wordt aan het eind van de regel neergezet, bijv. een newline-pijltje)
- postbreak=<token> (token wordt aan het begin van de regel neergezet, bijv een pijltje naar onder en naar rechts)
- breakindent=<dimension> (na een break indenten)

Dus volgens mij kan je gewoon listings blijven gebruiken
Bedankt. Was hier ook van op de hoogte. Wilde echter kijken of het ook kon zonder "ingewikkelde" packages te laden. Het enige wat moet gebeuren is namelijk code weergeven (zelfs highlighten is niet nodig) maar wel met een line break. Met verbatim zou ik dan zelf enters moeten zetten en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Echt raar issue met bibtex.

Ik ben met mijn thesis bezig en mijn bronnenlijst was ik vandaag aan het bijwerken.
Nu pakt bibtex de helft van mijn bronnen niet meer, ook als ik nieuwe bronnen toevoeg.
Ik heb bijv een \cite{federatie-attributen} in de tekst staan. Vervolges doe ik dit.... en dan werkt het gewoon niet.
code:
1
2
3
4
@article{federatie-attributen,
  note = {\\ \url{http://www.surfnet.nl/nl/Thema/SURFfederatie/over/Pages/Attributenschema.aspx}},
  title = {SURFfederatie Attributenschema}
}

Het lijkt alsof bibtex een oude versie van mijn spullen pakt. Uiteraard heb ik al alles weggegooid (op *.bib en *.tex na), maar dat helpt nite.

Heeft iemand een idee hoe ik mijn refs.bib leeg kan gooien?

Ik heb hem al leeggeknikkerd en 1 voor mijn bronnen geadd... en ergens daarin is het fout gegaan. Het is vrijdagmiddag, dus ik weet niet precies waar :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 16:14:
Vervolges doe ik dit.... en dan werkt het gewoon niet.
code:
1
2
3
4
@article{federatie-attributen,
  note = {\\ \url{http://www.surfnet.nl/nl/Thema/SURFfederatie/over/Pages/Attributenschema.aspx}},
  title = {SURFfederatie Attributenschema}
}
Eh, die title moet ook met extra {} ivm hoodfletters in naam, en vanwaar die regelafbreking? Daarnaast is @article hier niet correct, gebruik anders iets als @misc. ;)
Heeft iemand een idee hoe ik mijn refs.bib leeg kan gooien?
printf "">refs.bib

En dan hopen dat je een backup hebt, en ze 1 voor 1 weer opnieuw toevoegen.. ;) bibtex geeft toch gewoon een lijstje met refs die het niet doen? Kijk gewoon welke dat zijn, er is vast een accolade teveel geopend en veel verder op gesloten ofzo.. :) En daarnaast niet vergeten eerst (pdf)latex te gebruiken, voordat je bibtex aanroept natuurlijk.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die regelafbreking omdat dan de url netjes op een eigen regel staat. als ik hem op de regel van de titel zet ziet dat er vaak niet uit.

Ja doh. Ik heb een backup, in SVN. mja kile geeft een lijstje met bibtexs die het niet doen, maar dat zijn telkens dezeflde die wel werkten zonder dat ik die heb aangepast. Dat is het rare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Lees anders het bestand eens in met een bibtex editor, die laat je vast zien dat er maar een paar entries echt bestaan als je het bestand in het juiste format leest ;) (voorbeeld editor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb eens alle items overgezet in jabref.
Dat was een goede tip.

Echter weigert latex nu ook maar 1 ref mee te nemen. Heb netjes de jabtex inhoud als refs.bib op geslagen en dat ziet er goed uit.

code:
1
2
\bibliography{refs}
\bibliographystyle{plain}
Dit staat tussen mijn begin en end document.

En toch worden dit soort items niet gevonden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
@ELECTRONIC{tnc2009-ukent,
  author = {George Inman},
  title = {Attribute Aggregation in Federated Identity Management},
  organization = {University of Kent},
  url = {http://tnc2009.terena.org/schedule/presentations/show.php?pres_id=9},
  owner = {boudewijn},
  timestamp = {2009.07.20}
}

Die owner en timestamp heb ik er trouwens niet ingestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Ik heb weleens gedoe met bibtex gehad met speciale tekens en de character encoding die je gebruikt. Ik heb zelf alles in unicode en gebruik de latex commando's om speciale tekens in referenties te krijgen. Een andere mogelijkheid die ik heb is dat je misschien bibtex eens los moet draaien en niet in de build paper setting. (Ik neem eigenlijk aan dat je dat al geprobeerd hebt, maar ik zie het nergens expliciet staan).

Krijg je foutmeldingen, en zo ja welke?

edit: verder, staat het .bib bestandje in dezelfde directory als de rest van je latex bestanden, en zo niet, heb je het relatieve pad goed ingesteld. Zelf heb ik met kile dat kile om een of andere mij duistere reden niet het relatieve pad goed kan vinden terwijl texnixcenter wel het relatieve pad goed vindt.

[ Voor 25% gewijzigd door Sallin op 20-07-2009 13:42 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bibtex los draaien kan wel door latex main.tex; bibtex main.tex 2x te draaien maar latex begint dan enorm te fiepen over mijn gebrek aan bounding boxes in PNG's.

Heb daar dus eigenlijk weinig zin in ( zitten nogal wat plaatjes in).

en ja het is inderdaad dit issue geweest:
code:
1
\usepackage[latin1]{inputenc}

Deze uitcommenten en het werkt 8)7.

2e probleem is dat ik nu veel referenties heb a la:
code:
1
2
3
4
5
6
7
@ELECTRONIC{terena2005-shibboleth,
  author = {Internet2},
  title = {Intro to Shibboleth and Federation....},
  url = {http://www.terena.org/activities/eurocamp/nov05/slides/day2/introshibfed.ppt},
  owner = {boudewijn},
  timestamp = {2009.07.20}
}

Heel cool, maar die url wordt niet geprint.

Als ik echter de harvard stijl gebruik vindt bibtex wederom geen refs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Wat voor foutmeldingen krijg je? Ergens moet je wel iets van foutmeldingen krijgen namelijk. Of hij kan het .bib bestand niet vinden, of hij kan de referenties die er in staan niet vinden, of hij herkent de formats van de referenties niet. Staat de ref er uberhaupt niet in, of staan er vraagtekens op de plek van je referenties? Heb je al geprobeerd om een minidocumentje te maken zonder plaatjes en overbodige pakketten om puur en alleen te testen of je daar een referentie in kan krijgen?

Oh wacht, je krijg nu in ieder geval refs dus :).

[ Voor 5% gewijzigd door Sallin op 20-07-2009 14:28 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Hmmmm kan aan mij liggen maar volgens mij is "url" ook helemaal geen key in Bibtex normaal gezien...
http://en.wikibooks.org/w...gement#Standard_templates

Om url's toe te voegen moet je 't volgende doen:
http://en.wikibooks.org/w...ding_URLs_in_bibliography

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het is een optionele in dingen zoals electronic, maak ik uit de bibtex manual op.
Straks maar eens dat wikibook bekijken, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik heb het volgende stukje in een LaTeX-file:
TeX:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
\begin{textblock}{160}[0.52,0.5](100,100)
    {\large \textbf{FACTUUR} \\ }
    \vspace{.55cm}
    \begin{tabular*}{1.02\textwidth}{ p{.85\textwidth} r }
        \hline
        \emph{Omschrijving} & \emph{Bedrag} \\
        \hline
        test & \\euro ~100,00 \\
        \multicolumn{2}{p{\textwidth}}{\emph{blaat!}} \\
    \end{tabular*}
\end{textblock}

\begin{textblock}{160}[0.52,0.5](100,200)
    \begin{tabular*}{1.03\textwidth}{@{\extracolsep{\fill}} p{.79\textwidth} r }
        \hline
        \raggedleft{\emph{Subtotaal}} & \euro ~subtotaal \\
        \raggedleft{\emph{19% BTW}} & \euro ~btw-bedrag \\
        \hline
        \raggedleft{\emph{Totaal te voldoen}} & \textbf{\euro ~totaal-bedrag} \\
    \end{tabular*}
\end{textblock}

Heeft iemand enig idee waarom het weglaten van regel 9 de tabel een ietwat andere layout geeft?
Met regel 9: http://crew.tweakers.net/NMe/latex/200908001.pdf
Zonder regel 9: http://crew.tweakers.net/NMe/latex/200908002.pdf

Ik heb geen idee waarom die uitlijning zo anders is tussen de twee, maar het moet er dus wel uit. Help. :+

edit:
Never mind. Aangezien de versie mét die regel wel goed was en die zonder niet, laat ik nu gewoon alle facturen onderaan de tabel een lege regel afdrukken met precies dezelfde opzet. Nu ziet het er in elke situatie hetzelfde uit. :)

[ Voor 10% gewijzigd door NMe op 03-08-2009 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
NMe schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 13:01:
Heeft iemand enig idee waarom het weglaten van regel 9 de tabel een ietwat andere layout geeft?
Omdat als je een width van een tabel definieert, die ruimte normaal gesproken aan het einde wordt toegevoegd. Als je hetzelfde doet als op regel 4 als op regel 14, dan is regel 9 niet nodig.
TeX:
4
\begin{tabular*}{1.02\textwidth}{@{\extracolsep{\fill}} p{.85\textwidth} r }

En dan maar hopen dat mensen niet te veel items bestellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanter
  • Laatst online: 15:17
Vind zelf dat ik Latex aardig onder de knie begin te krijgen alleen er is een ding dat nog steeds problemen geeft en dat zijn plaatjes.

Nu heb ik begrepen dat .eps en .pdf de beste formaten zijn om te gebruiken voor respectivelijk dvi en pdftex. Ik heb een plaatje dat wel getoond wordt als eps met dvi latex maar de pdf versie krijg ik voor geen meter aan de praat. Als ik dan de eps voor pdflatex gebruikt werkt het ook niet.

Code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
\usepackage{graphicx}

\begin{figure}
    \includegraphics[bb=0 0 595 842]{plaatje.pdf}
\end{figure}

Error:
tex/chap5.tex(10): Overfull \hbox (154.5775pt too wide) in paragraph at lines 10--11
tex/chap5.tex(11): LaTeX Warning: Float too large for page by 165.15749pt on input line 11.

Zoals je ziet heb ik voor de pdf de boundingbox handmatig ingesteld. Het plaatje is aardig groot (900x600px) maar dan zou er toch iets getoond moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Wat nog weleens wonderen wil doen is van van je tex bestand een dvi maken, en de dvi omzetten in een pdf. Dus tex --> dvi --> pdf. Zo doe ik het meestal.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Kanter schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 18:03:
Zoals je ziet heb ik voor de pdf de boundingbox handmatig ingesteld.
Waarom zou dat nodig zijn, dat zit toch al ingebakken als je een goede pdf hebt (desnoods na pdfcrop)? :? En verder vult pdflatex zelf wel .pdf aan, dat hoef je niet neer te zetten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Kanter schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 18:03:
Vind zelf dat ik Latex aardig onder de knie begin te krijgen alleen er is een ding dat nog steeds problemen geeft en dat zijn plaatjes.

Nu heb ik begrepen dat .eps en .pdf de beste formaten zijn om te gebruiken voor respectivelijk dvi en pdftex. Ik heb een plaatje dat wel getoond wordt als eps met dvi latex maar de pdf versie krijg ik voor geen meter aan de praat. Als ik dan de eps voor pdflatex gebruikt werkt het ook niet.

Code:
code:
1
2
3
4
    \includegraphics[bb=0 0 595 842]{plaatje.pdf}
Error:
tex/chap5.tex(10): Overfull \hbox (154.5775pt too wide) in paragraph at lines 10--11
tex/chap5.tex(11): LaTeX Warning: Float too large for page by 165.15749pt on input line 11.

Zoals je ziet heb ik voor de pdf de boundingbox handmatig ingesteld. Het plaatje is aardig groot (900x600px) maar dan zou er toch iets getoond moeten worden?
Zou je niet moeten verwijzen naar {plaatje} zoals hierboven wordt gezegd? Daarnaast: Hoe groot is je plaatje? 595 knopen, puntjes, pixels of meters? :P Latex houdt er vaak van dat je dat soort dingen opgeeft. Daarnaast gebruik ik zelf liever trim:

TeX:
1
\includegraphics[width=0.3\textwidth, trim=1cm 4cm 5cm 2cm]{includedPdf}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanter
pedorus schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 18:19:
[...]
Waarom zou dat nodig zijn, dat zit toch al ingebakken als je een goede pdf hebt (desnoods na pdfcrop)? :? En verder vult pdflatex zelf wel .pdf aan, dat hoef je niet neer te zetten. ;)
Het plaatje heb ik gekregen van iemand anders en volgens latex zit er geen bb in (no bb error).
Zou je niet moeten verwijzen naar {plaatje} zoals hierboven wordt gezegd? Daarnaast: Hoe groot is je plaatje? 595 knopen, puntjes, pixels of meters? :P Latex houdt er vaak van dat je dat soort dingen opgeeft. Daarnaast gebruik ik zelf liever trim:
[code]
\includegraphics[width=0.3\textwidth, trim=1cm 4cm 5cm 2cm]{includedPdf}]/code]
Het gebruik zonder extensie geeft geen verschil. De default waardes zijn pt dus dat zou goed moeten zijn. Zal is kijken naar jouw code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Kanter schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 19:37:
Het plaatje heb ik gekregen van iemand anders en volgens latex zit er geen bb in (no bb error).
Je gebruikt toch wel pdflatex en niet gewoon latex he? Een pdf heeft geen bounding box nodig, dat is iets dat bij postscript hoort... Kun je het pdf bestand wel gewoon bekijken? (Werkt het na pdfcrop?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

geen BB zou best wel eens kunnen omdat je stiekem vergeet om pdflatex te gebruiken, of het verkeerde pad opgeeft. Begin eens met interpreteren van 'geen bb' als 'ik kan het plaatje niet lezen' :)

[edit]
Net gecheckt bij mijn thesis: zodra hij een png of pdf tegenkomt zegt hij: "Cannot determine size of graphic in <something>.png (no BoundingBox)." En exact dezelfde fout bij een ontbrekend bestand |:(

En ik had ook de extensies in mijn code staan, dus daar kan het niet aan liggen ;)

[ Voor 44% gewijzigd door MBV op 17-10-2009 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanter
pedorus schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 19:49:
[...]

Je gebruikt toch wel pdflatex en niet gewoon latex he? Een pdf heeft geen bounding box nodig, dat is iets dat bij postscript hoort... Kun je het pdf bestand wel gewoon bekijken? (Werkt het na pdfcrop?)
Het werkt inmiddels en het lag inderdaad niet aan het plaatje of code ervan. In de preamble gebruikte ik een if statement voor pdftex en dvi. Hier zit blijkbaar een fout in want als ik dit weg haal werkt het plaatje zonder enige moeite en geeft dan ook geen bounding box errors meer.

In ieder geval allen bedankt voor de moeite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Wat voor (free) editors gebruiken jullie voor latex onder windows? Ik kwam wel wat topics uit 2006 tegen, maar dat is dus wel weer een tijdje geleden. Ik gebruik nu TexnicCenter en ben daar niet zo tevreden over omdat hij geen handig autocompletion heeft die bijvoorbeeld zelf de \end{iets} toevoegd als je \begin{iets} typt, of gewoon haakjes zelf sluiten. Ik heb LyX geprobeerd, maar vind het een vervelend programma dat denkt beter te weten wat ik wil dan ikzelf. Onder linux gebruik ik kile, en dat vind ik wel goed werken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
ceclipse + tex plugin :) gebruik ikzelf, met name zodat ik maar 1 programma heb voor al me programmeer werk.

Verder staat er een heel lijstje met editors in het latex topic op fok. http://forum.fok.nl/topic/1284650#68461364

[ Voor 81% gewijzigd door Chip. op 15-12-2009 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_tjerk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 12:48
Sallin schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 11:40:
Wat voor (free) editors gebruiken jullie voor latex onder windows? Ik kwam wel wat topics uit 2006 tegen, maar dat is dus wel weer een tijdje geleden. Ik gebruik nu TexnicCenter en ben daar niet zo tevreden over omdat hij geen handig autocompletion heeft die bijvoorbeeld zelf de \end{iets} toevoegd als je \begin{iets} typt, of gewoon haakjes zelf sluiten. Ik heb LyX geprobeerd, maar vind het een vervelend programma dat denkt beter te weten wat ik wil dan ikzelf. Onder linux gebruik ik kile, en dat vind ik wel goed werken.
In texniccenter kan je ook gewoon "equation" (zonder quotes) typen en dan ctrl+space. Dan maakt hij het "equation" blok voor je. Hetzelfde geldt voor andere type blocks. Ik vind het een beetje vreemd om het op die manier te doen, maar ik gebruik toch zelden auto-completion.

[ Voor 4% gewijzigd door dj_tjerk op 15-12-2009 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben begonnen met mijn afstudeeropdracht. De scriptie wil ik gaan schrijven met behulp van LaTeX. Tijdens het schrijven van plan van aanpak met behulp van LaTeX kwam ik er al snel achter dat het zeer prettig zou zijn wanneer ik gebruik zou maken van een versiebeheersysteem zoals Subversion.

Wat voor richtlijnen kan ik het best gebruiken voor het inrichten van een repository? Is het verstandig om per chapter een folder aan te maken? Is het handig om per documentsectie een eigen file aan te maken?

Ik wil dit vooraf zo goed mogelijk op zetten om zaken als mergen zo eenvoudig als mogelijk te doen laten verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_tjerk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 12:48
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 18:58:
Ik ben begonnen met mijn afstudeeropdracht. De scriptie wil ik gaan schrijven met behulp van LaTeX. Tijdens het schrijven van plan van aanpak met behulp van LaTeX kwam ik er al snel achter dat het zeer prettig zou zijn wanneer ik gebruik zou maken van een versiebeheersysteem zoals Subversion.

Wat voor richtlijnen kan ik het best gebruiken voor het inrichten van een repository? Is het verstandig om per chapter een folder aan te maken? Is het handig om per documentsectie een eigen file aan te maken?

Ik wil dit vooraf zo goed mogelijk op zetten om zaken als mergen zo eenvoudig als mogelijk te doen laten verlopen.
Ik heb nu alles in 1 file (en ik gebruik git). Ik weet niet of ik volgende keer (volgende eindproject) meerdere files ga gebruiken. Als ik het zou doen zou ik meerdere losse files doen en 1 hoofd file met \include{sectie}\newpage of zo. Alles in 1 repository natuurlijk (zoals het normaal ook gaat met prog-code). Het maakt het voor het overzicht wat makkelijker om te zien wat er gewijzigd is als je meerdere files gebruikt binnen je afstudeerproject (dan kan je zien of je bij een nieuwe versie alleen maar de inleiding, of conclusie hebt veranderd), maar aangezien je toch maar in je eentje bent kan 1 grote file ook wel.

Wat wel jammer is, is dat je in een diff niet zo goed ziet was er is veranderd, aangezien lines(=alinea) in een normaal tekstbestand heel wat langer zijn dan in code.

[ Voor 13% gewijzigd door dj_tjerk op 16-12-2009 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gebruik 1 directory (folder, wat is dat? :P) met daarin een main.tex, die gewoon elk hoofdstuk includet.
\newpage is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 18:58:

Ik gebruik de structuur uit het Wikibook over LaTeX. Dus inderdaad een hoofdbestand en een tex/ en images/ directory. Dit alles in een Git repo (maar SVN is natuurlijk net zo goed). Nu mis ik al twee dingen als ik iets in Word werk: eenvoudige opmaak én versiebeheer :D

• MBV

MBV

Met tortoiseSVN kan je in word ook een beetje mergen, schijnt.

Ik zet alle tex-bestanden naast main.tex, zet alle plaatjes in /images, en gooi alle gegenereerde bestanden in SVN ignore. Oh ja, PDF zet ik ook in SVN, om altijd een werkende versie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een aantal hoofdstukken (bijv: voorwoord en samenvatting) gedefinieerd die ik heb opgenomen voor de inhoudsopgave in een document van de documentclass report. De hoofdstuknummering moet beginnen na de inhoudsopgave. Dit betekent dat hoofdstukken voor de inhoudsopgave niet genummerd mogen worden. Om dit te bereiken heb ik deze hoofdstukken voorzien van de volgende code:

code:
1
\chapter*{Voorwoord}

De hoofdstukken moeten wel worden opgenomen in de inhoudsopgave en daarom heb ik de volgende regel aan het hoofdstuk toegevoegd:

code:
1
\\addcontentsline{toc}{chapter}{Voorwoord}

Dit werkt naar behoren maar ik maak ook gebruik van de fancyhdr package. De hoofdstukken met het * commando worden niet opgenomen in de header. Ik heb de volgende code gebruikt voor de header opmaak:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
\renewcommand{\chaptermark}[1]{\markright{\MakeUppercase{#1}}}
\newcommand{\headerfmt}[1]{\textsl{\textsf{#1}}}
\newcommand{\headerfmtpage}[1]{\textsf{#1}}

\fancyhf{}
\fancyhead[L,R]{\headerfmtpage{\thepage}}
\fancyhead[L]{\headerfmt{\rightmark}}
\fancyhead[R]{\headerfmtpage{\thepage}}
\renewcommand{\headrulewidth}{0.5pt}
\renewcommand{\footrulewidth}{0pt}

\fancypagestyle{plain}{
\fancyhf{}
\fancyhead[L,R]{\headerfmtpage{\thepage}}
\fancyhead[L]{\headerfmt{\rightmark}}
\fancyhead[R]{\headerfmtpage{\thepage}}
\renewcommand{\headrulewidth}{0.5pt}
\renewcommand{\footrulewidth}{0pt}}

Hoe kan ik deze hoofdstukken ook opnemen in de header?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Met zoekwoorden fancyhdr en addcontentsline krijg ik behoorlijk wat resultaten terug. Staat er niks tussen dat niet de oplossing geeft van je probleem?

En http://archive.cs.uu.nl/m...rib/fancyhdr/fancyhdr.pdf vertelt niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De documentatie horende bij de facndyhdr package (blz. 11) beschrijft het volgende:
As a final remark you should also note that the * forms of the \chapter etc. commands do not call the mark commands. So if you want your preface to set the header info but not be numbered nor be put in the table of contents, you must issue the \markboth command yourself, e.g.

code:
1
\chapter*{Preface\markboth{Preface}{}}
Wannneer ik dit dus letterlijk overneem dan blijft mijn header van mijn voorwoord leeg. Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 14:20:
De documentatie horende bij de facndyhdr package (blz. 11) beschrijft het volgende:

[...]

Wannneer ik dit dus letterlijk overneem dan blijft mijn header van mijn voorwoord leeg. Wat doe ik fout?
Zou het kunnen dat de document type die je gebruikt, aangeeft dat je als pagestyle een 'emptypage' hebt wanneer je in het voorwoord bent?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Bij de default latex templates moet je ook de plain-style aanpassen:
TeX:
1
2
3
4