Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vragen over God, leven en dood

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 638 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 16:28:
Maargoed, ze hadden een DNA monster genomen. Dit kilometers van de testpersoon gedeponeerd. Bij pijn veranderde het DNA monster nog, ondanks het niet meer verbonden zijn met het lichaam.
Welk onderzoek was dat?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Verwijderd

bacterie schreef op 08 februari 2004 @ 16:51:
[...]

Welk onderzoek was dat?
Sorry zou ik je even niet zo kunnen vertellen. Dus ook niet de integriteit van het bericht. Ik zal eens op speurtocht gaan of ik iets duidelijks kan vinden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 16:20:
[...]

Geweldig hoor, dat het geloof zoveel voor jou kan betekenen.
Alleen zie ik mijzelf niet ineens in een of andere halleluja-staat opspringen en zoiets als jou roepen :P No offense hoor.

Maar even ander vraagje, ik neem aan dat jij het een en ander van je ouder hebt meegekregen hierin. In hoeverre zou je, denk je, gelovig zijn als je uit een geheel ander gezin kwam?

Ik denk daar ook wel es over bij mijzelf. Ik ben zeg maar zonder een geloof opgevoed. Ik denk het voor veel mensen toch ook een groot stuk traditie is wat van ouders tot kind word overgebracht.
ik geloof zelf in God en ben ook van mening dat de bijbel de grondslag legt aan een ideale samenleving, helaas dit is niet het geval. Ik ga mee in je standpunt. De opvoeding bepaalt naar mijn mening in zijn totaal of je in God zal geloven of niet. Nou kan dit natuurlijk op latere leeftijd met ingang van de pubertijd veranderen. Ik ben zelf Katholiek opgevoed (hieronder versta ik in mijn geval: Naar de kerk gaan :Y) ) en geloofde het eerst allemaal wel. Tot aan mijn begin van de pubertijd begon ik te twijfelen aan het bestaan van God, mooie verhalen en wonderen alleen waarom worden ze dan nu niet meer verricht? Op een cker moment ben ik ook niet meer naar de kerk gegaan. Op school kregen wij ook altijd s'ochtends een verhaal + gebed en 1 leraar besteede daar zeer veel aandacht aan en lichte ook bepaalde bijbeldingen toe. Ik kan zeggen dat ik door zijn woorden het bestaan van God weer heb herzien en dat ik nu een gelovige ben (in de geest dat ik er in geloof ;) )

Verwijderd

Door itsalex - Thursday 29 January 2004 23:06

Ik laat god of allah daar buiten beschouwing. Ik wil niet leven volgens bepaalde regels....Probeer er altijd wat van te maken van je leven en verkloot het niet met drugs or whatever want zonder kan je even veel genieten...
Je zegt dat je niet wil leven volgens bepaalde regels maar je kan het ook zien als richtlijnen...je hebt het over er wat van proberen te maken, dat benadrukt het geloof toch ook? een goed mens proberen te zijn, voor jezelf en anderen?
Door NewbieNeo - Friday 30 January 2004 02:08

en dan zou ik helemaal niet in God gaan geloven (aangezien God is 'bedacht' door de mens en de mens in feite niets dan ellende heeft gebracht op de wereld)....
Als je in een god gelooft en je zegt god heeft men geschapen dan weet je ook dat de mens de enige wezen is op aarde dat een geweten heeft maw, kent het verschil tussen goed en kwaad.
Als er in de tora,bijbel en koran staat dat je respect moet hebben voor anderen en niet mag stelen en dingen moet delen...dan weet je ook dat de mens ZELF de beslissing neemt om wel te stelen, om gierig te zijn, om anderen te schaden...
Dat de wereld zo`n klotezooi is ligt puur in onze eigen handen...
God heeft ons de kracht en verstand gegeven om het goed te doen...waarom doen we het dan niet?? pure gemakzucht, het is makkelijker om wat weg te nemen bij je buurman dan er zelf voor te werken...

Dit is dan DE strijd...strijd tussen goed en kwaad waar iedereen op een dag naar gevraagd gaat worden, wat heb jij gedaan...?

Verwijderd

Door JordiS - Saturday 07 February 2004 19:01

Mijn opinie is ook dat vrouwen er in de meeste geloven zo slecht vanaf komen is dat de interpretaties zoals in de bijbel staan uit de hersenen van MANNEN komen.
Zeker bij het moslim geloof kom je dit veel tegen. Toen ik mij daar meer in verdiept heb gaf het mij duidelijk de uitstraling dat het van een mannenhand afwam.
Pardon?? Waaaaar in het moslim geloof kom je dat veel tegen? Door profeet Muhammed saw hebben vrouwen juist veel meer vrijheid gekregen....niet cultuur en geloof door elkaar halen svp! ik zal een korte voorbeeld geven.....
Sourah 4,34
" o, gij die gelooft, niet is het u geoorloofd dat gij de vrouwen beérft tegen haar wil; en kwel haar niet.....verder....en bejegen haar met behoorlijkheid, want indien gij afkeer van haar toont, zou het kunnen zijn, dat gij afkeer toont van iets, terwijl Allah daarin juist veel goeds heeft gelegd"

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 21:06:
[...]

Pardon?? Waaaaar in het moslim geloof kom je dat veel tegen? Door profeet Muhammed saw hebben vrouwen juist veel meer vrijheid gekregen....niet cultuur en geloof door elkaar halen svp! ik zal een korte voorbeeld geven.....
Sourah 4,34
" o, gij die gelooft, niet is het u geoorloofd dat gij de vrouwen beérft tegen haar wil; en kwel haar niet.....verder....en bejegen haar met behoorlijkheid, want indien gij afkeer van haar toont, zou het kunnen zijn, dat gij afkeer toont van iets, terwijl Allah daarin juist veel goeds heeft gelegd"
Door te citeren uit de Koran wijzigt niets aan het feit dat het denkbeeld van vele islamitische mannen niet dit respect laat zien.
Cultuur en geloof zijn zowieso nauw met elkaar verbonden.
De Koran is ook door mensenhanden geschreven en ook al ontvingen ze het woord van God, het blijven mensen. Mensen zijn niet volmaakt en hebben allemaal een eigen referentiekader waar vanuit ze redeneren. En in zowel het christelijke als het islamitische geloof, heb ik het gevoel dat dit soms met een denegrerende houding richting vrouwen is geschreven.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 februari 2004 @ 18:25:
[...]

Sorry zou ik je even niet zo kunnen vertellen. Dus ook niet de integriteit van het bericht. Ik zal eens op speurtocht gaan of ik iets duidelijks kan vinden.
Ik wist dat ik het in eerste instantie op tv had gezien bij BOS die zondags altijd zendtijd hebben.
http://cgi.omroep.nl/cgi-...os/archief/bb.20030601.rm
Gelukkig staan die ook online :)
Daarna kwam ik het op internet ook tegen, maar kan het nu niet terugvinden :(

Het is zeg maar een dialoog tussen een nederlandse wetenschapper en een tibetaanse leraar over bewustzijn zonder lichaam , waarin ook bijna dood ervaringen worden aangehaalt e.d.
Als je niet het hele filmpje wilt zien 21m20s moet je ongeveer zijn.

ohja het gaat ook niet over dna, maar over cellen... dna is vrijwel onveranderlijk.. duh 8)7

Verwijderd

Door JordiS - Tuesday 10 February 2004 00:42

Door te citeren uit de Koran wijzigt niets aan het feit dat het denkbeeld van vele islamitische mannen niet dit respect laat zien.
Cultuur en geloof zijn zowieso nauw met elkaar verbonden.
De Koran is ook door mensenhanden geschreven en ook al ontvingen ze het woord van God, het blijven mensen. Mensen zijn niet volmaakt en hebben allemaal een eigen referentiekader waar vanuit ze redeneren. En in zowel het christelijke als het islamitische geloof, heb ik het gevoel dat dit soms met een denegrerende houding richting vrouwen is geschreven.
Ten eerste: Je maakt dus Weer hetzelfde fout, cultuur en geloof zijn zeker nauw verbonden daar geef ik je gelijk in Maar omdat een man die toevallig dat geloof aanhangt zijn vrouw slecht behandelt is meer persoonlijk en cultuur gebonden want vanuit het geloof is het duidelijk dat je niet zo om mag gaan met je vrouw.
Die man die een tjid terug zijn huis in de brand had gestoken en hij had 4 kinderen maar hij mocht ze niet zien van zijn ex-vrouw ofzo....dit betekend toch ook niet dat alle atheisten of alle christenen moordzuchtig zijn?
ten tweede: De Bijbel is niet door de hand van Jezus geschreven zover ik weet en ze zijn er pas mee begonnen nadat hij dood was...
en de Koran is absoluut niet door Mohammed geschreven, hij kreeg dingen aangereikt door de engel Gabriel en hij moest de boodschap overbrengen. Wel was de koran compleet toen Mohammed stierf.

Blijf je nu nogsteeds bij je stelling dan is het prima, ik persoonlijk vind het niet logisch.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 10:33:
[...]

Ten eerste: Je maakt dus Weer hetzelfde fout, cultuur en geloof zijn zeker nauw verbonden daar geef ik je gelijk in Maar omdat een man die toevallig dat geloof aanhangt zijn vrouw slecht behandelt is meer persoonlijk en cultuur gebonden want vanuit het geloof is het duidelijk dat je niet zo om mag gaan met je vrouw.
Die man die een tjid terug zijn huis in de brand had gestoken en hij had 4 kinderen maar hij mocht ze niet zien van zijn ex-vrouw ofzo....dit betekend toch ook niet dat alle atheisten of alle christenen moordzuchtig zijn?
ten tweede: De Bijbel is niet door de hand van Jezus geschreven zover ik weet en ze zijn er pas mee begonnen nadat hij dood was...
en de Koran is absoluut niet door Mohammed geschreven, hij kreeg dingen aangereikt door de engel Gabriel en hij moest de boodschap overbrengen. Wel was de koran compleet toen Mohammed stierf.

Blijf je nu nogsteeds bij je stelling dan is het prima, ik persoonlijk vind het niet logisch.
Ik begrijp niet helemaal waarom ik een fout zou maken. Als het nou zo zou zijn dat een klein handjevol van alle Islamieten deze denkwijze hebben kan je het inderdaad zo van de tafel schuiven.
Laat ik eerst even duidelijk maken dat ik het geloof Islam als zijnde niet de boosdoender vind, maar inderdaad de omhangende cultuur die volgens mij het zicht troebel maakt, of de verwrongenheid van de mannelijke geest.
Laten we wel wezen, de Bijbel heeft ook veel vrouwonvriendelijke aspecten.

De bijbel is na de dood van Jezus ontstaan en heeft dus ook de verbasteringen zoals de koran deze ook heeft. Mijn punt is alleen de interpretatie. Hoe kunnen wij iets goddelijks, heiligs vanuit een menselijk standpunt puur en zuiver laten overkomen? In geen enkel van de monotheistische geloven is dit 100% het geval.

Omdat ik inhoudelijk niet zoveel kennis heb van de Koran ben ik weer eens een beetje gaan speuren(knip plak)
In de djãhilijja, de voor-Islamitische periode werden structureel dochters vermoord, men had immers op een zoon gerekend. Vrouwen hadden geen humanitaire rechten en politiek gezien konden de vrouwen fluiten naar een beetje gelijkheid naar de man. De Islam echter, trok de vrouwen júist aan, omdat Mohammed duidelijk de emancipatie van de vrouw aanhing. De Koran verbood meisjes te doden en was berispelijk naar degene dat ontzet waren wanneer er toch een meisje geboren werd. De Koran verleende vrouwen wettelijke erf- en scheidingsrecht en de vrouw werd gestimuleerd actief deel te nemen aan de oemma. De openbaring in de Koran is zowel op mannen àls op vrouwen gericht en de nadruk wordt op de morele en geestelijke gelijkheid van de beide seksten gelegd. Na Mohammeds dood, nam de Islam een plekje in de beschaafde wereld. Het gevolg was dat de Islamitische mannen het wel een prima idee vonden de vrouw als 2e plan te zien, iets wat de beschaafde wereld ook deed. Verder namen zij gebruiken over van het Christelijke Byzantijnse rijk en Perzië, zoals harems en vrouwen sluieren. Zij legden de bepaalde teksten uit de Koran zeer vrouwonvriendelijk uit, nogmaals wat de Christenen ook gingen doen. De Koran schrijft geen sluiers aan alle vrouwen toe, alleen aan de vrouwen van Mohammed zelf, als teken van een bepaalde status! Tegenwoordig proberen veel Islamitische vrouwen hun man aan te sporen de gewoonten weer op te pakken van de officiële Islam.

Ten eerste, is eigenlijk meer persoonlijk maargoed, dacht ik altijd dat de hoofddoekjes bedoeld waren als zijnde kuisheid, en dat de vrouw zich alleen totaal aan haar man kan tonen. En ja, dat vind ik vrouwonvriendelijk.
De vrouw zou dus een soort van mooi poppetje zijn en wij mannen kunnen ons niet inhouden dus moet een vrouw zichzelf verdekken..hmmm
Daarnaast het feit harems(ook Christelijk dus ja).
Welk recht heeft de man om te zeggen dat hij meerdere vrouwen mag hebben? Als het echt zo gelijkwaardig is zou het ook vice versa moeten gaan lijkt mij.
Er staat zelfs in de koran dat je je vrouw mag "vermanen" of "corrigeren" als zij haar taken niet juist doet.
Het is nog steeds FEIT dat alsmede in nederland als de originele Islamitische staten vrouwen onderdrukt worden. Een gescheiden vrouw heeft in sommige landen geen verbinding meer met de maatschappij, zij wordt nagenoeg verstoten.
Een vrouw die van haar man scheidt? In sommige landen vrijwel onmogelijk of ze moet met keiharde aantijgingen kunnen komen. Een man kan 3x rond de tafel lopen(dacht ik, of iets dergelijks) en voila, hij is weer vogelvrij.

Het word de man via de koran makkelijk gemaakt. De vrouw wordt ondergeschoven. Daarom mijn idee dat de Koran door mannenhanden geschreven is vanuit een vrouwonvriendelijk oogpunt.
Of daarmee het Islamitische geloof onzin is? Nee, dat geloof ik niet.
Ik vind persoonlijk dat het gaat om de kern en de essentie en niet zozeer de culturele gevolgen.
Er staan in de Bijbel en de Koran veel zaken die haaks opelkaar zijn, daarom ook de interpretatie zo enorm verschillend is.
Uiteindelijk, zat ik net te lezen zijn er een 6 aantal punten waar in Moslim moet geloven:

Het geloof in de eenheid van Allah,

Het geloof in de engelen van Allah,

Het geloof in de geopenbaarde oorsprong van alle Heilige Schriften,

Het geloof in de waarachtigheid van alle profeten,

Het geloof in het hiernamaals met de Dag des Oordeels en

Het geloof in de taqdir, de maat van de dingen. Dit is een wet die in de gehele schepping werkzaam is en waardoor elk ding zijn eigenschappen heeft. Allah bepaalt wat jou overkomt.

Kijk , hieruit haal ik niet dat je vrouwen mag onderschikken of wat dan ook. De essentie is dan ook puur en zuiver, de gevolgen niet. Wij zijn enkel mens.

En uiteindelijk kom ik dan helemaal bij een offtopic punt:

Vrouwen worden nog steeds niet als vol gezien, zelfs niet in ons zo geweldig mooie landje hier vind ik , waar iedereen zogezegd een eigen mening mag hebben.
Het feminisme is niet echt geslaagd vind ik. Vrouwen hebben het alleen zwaarder gekregen. Vrouwen "mogen" tegenwoordig ook werken, maar het blijven vrouwen dus het blijft belangrijk dat je slank en aantrekkelijk blijft. Je wordt er dagelijks mee doodgegooit en de "vrouwenbladen" haken hier gezellig op in.
In deze maatschappij is dan niet zozeer de koran de boosdoender, maar de maatschappij zelf...die voorschrijft wat zogezegd "belangrijk" voor een vrouw moeten zijn.
Zou jij midden in de winter met een korte broek op straat gaan lopen?
Vrouwen lopen nu wel met minirokjes aan. Ik denk persoonlijk niet dat dat zozeer uit hunzelf komt, maar dat ze zich geaccepteerd willen voelen door de maatschappij. NIet aantrekkelijk ----> geen man.
Tuurlijk, er zijn ook veel zaken waarbij mannen geleid worden door de maatschappij. Maar das weer een heel ander punt.

Hilal, misschien zeggen wij uiteindelijk wel hetzelfde. Ik heb geen twijfels over de intgreteit van "het geloof". Maar zeker wel de uitvoering. En die zijn met elkaar verbonden, vind ik.

Verwijderd

Door JordiS - Tuesday 10 February 2004 16:21

Ten eerste, is eigenlijk meer persoonlijk maargoed, dacht ik altijd dat de hoofddoekjes bedoeld waren als zijnde kuisheid, en dat de vrouw zich alleen totaal aan haar man kan tonen. En ja, dat vind ik vrouwonvriendelijk
Sourah 24;31
[...] ..en laten zij haar sluiers over haar boezem slaan en haar tooi niet tonen...[..]

het staat er wel in en je mag het vrouwonvriendelijk vinden maar ik denk zolang de vrouw er zelf voor kiest er geen probleem is!
Er staat zelfs in de koran dat je je vrouw mag "vermanen" of "corrigeren" als zij haar taken niet juist doet.
jawel het staat erin, daarbij moet ik wel toevoegen dat dit alléén bij overspel is.
ik zou zeggen het is beter dan dood schieten,huis in brand steken etc etc...en het mag ook maar 1x...tjah..
sourah 4;15 zegt dat als je 4 getuigen hebt die haar dat hebben zien doen..."...houdt haar dan terug in de huizen..."
Een vrouw die van haar man scheidt? In sommige landen vrijwel onmogelijk of ze moet met keiharde aantijgingen kunnen komen. Een man kan 3x rond de tafel lopen(dacht ik, of iets dergelijks) en voila, hij is weer vogelvrij.
sourah 4;130 Er staat dat ze eerst tot een schikking moeten komen en dan
"en indien beiden van elkaar scheiden, dan zal Allah ieder voldoende geven van zijn ruime overvloed..[...]"
maw liever weg bij elkaar en gelukkig dan in een diep ongelukkig situatie..

goed zoals je begrijpt kan ik dit doen bij elke punt wat jij hebt opgeschreven maar ik denk óók inderdaad dat we ergens toch wel hetzelfde zeggen.
Ik heb geen twijfels over de intgreteit van "het geloof". Maar zeker wel de uitvoering. En die zijn met elkaar verbonden, vind ik.
er is ook bij veel mensen helaas wat mis met de uitvoering...
Pagina: 1 2 3 4 Laatste