Christiaan schreef op 30 januari 2004 @ 20:47:
[...]
Dat zou een cirkelredenering zijn. Ik geloof in Jezus, Jezus zegt de enige juist weg te zijn, dus geloof ik in Jezus.
Ik geloof in Jezus en ook in God, maar niet dat het de enige weg naar God is.
Ik zegt toch:
1 Ik volg Jezus
2 Ik vindt God
3 lees dat Jezus zegt dat hij de enige weg is
Zo simpel is het. zie het zo: Er is een muur met 500 deuren. Iedereen gaat overal een beetje naar binnen en naar buiten tot persoon1 ergens naar buiten komt en roept:"Hier is het! Dit is de enige weg!".
En dan krijgt die persoon1 zo'n reactie als die van persoon2 "ja maar misschien is het ook de 24ste deur ben je daar al geweest? Hoe weet Jij nou dat dat de enige weg is?".
Persoon1: "Dat staat op de deur!"
Persoon3: "Persoon971 zei ooit eens dat geloof relatief is, jij weet niet of het de enige weg is"
En dan zitten er mensen voor de deur waar Persoon1 uit komt:
Persoon4: "Ik geloof wel dat die deur de enige weg is, maar daar ga ik vanzelf in na de dood.
Persoon5: "Ik geloof ook dat die deur een weg is, maar ik geloof ook dat de deur liegt, want misschien zijn de andere 499 deuren ook goed"
edit:
laat ik er nog wat bij verzinnen om jullie een indruk te krijgen van hoe het voelt van deze kant:
persoon6: "Waar is het bewijs?! ik zie geen bewijs, ik heb geen reden om te geloven dat dat de enige weg is. Adsence of evidence is evidence of absence."
persoon7: "Als dat de enige weg is, waarom zijn er dan 499 deuren? had degene die die deur heeft neergezet niet deze 499 deuren er niet bij kunnen zetten dan?"
(persoon1: "het is niet dezelfde persoon die die 499 deuren ernaast heeft gezet" )
Persoon1: ehh, kom dan in ieder geval deze deur proberen?
Christiaan schreef op 30 januari 2004 @ 20:47:
Heeft het zin als jij gestraft wordt? Wat gebeurt er met jou als mens als jij gestraft wordt? Denk je dan wel in staat te zijn om van God te kunnen houden? In wat voor satanische God geloof jij als je gelooft dat God mensen tot de hel verdoemt. Hoe niet in lijn is dat met de leer van Jezus Christus Hangman! De Jezus die ons verteld over de liefdevolle vader die ieder mens vergeeft, zelfs de criminelen die naast hem aan het kruis hangen.
Okay ik snap waar je me niet volgt. Ja Jezus vraagt dat we van elkaar houden en voor elkaar zorgen en van God houden. Dat is de basis. Daar ga ik niet tegen in. Dat is het aller belangrijkste.
Ik heb het er over dat er meer is. Dat het niet blijft bij "geloof" in wat beters, maar dat er concreet dingen gebeuren. Dat God echt bij je is, constant. Dat je tot inzicht komt dat degene die het universum tussen duim en wijsvinger heeft in mijn hart is. Dat er geen grotere schat is dan God in je hart, het grootsteis ook het kleinste (in je hart). Dat het niet dadelijk allen na de dood allemaal beter is en we God zullen zien. Nee, het is heel relistisch nu, constant, dagelijks. Dagelijks God ervaren en mooie dingen meemaken.
Ik heb het er over dat je de kerk moet vergeten. Dat dat het niet is wat er te bereiken valt. Wat er te bereiken valt is God leren kennen die ALLES KAN en alles DOET wat je aan hem VRAAGT. En God kan alleen in je komen wonen als je je hart leeg maakt met wat er al zin zit (de wereldse dingen)
Ik wil dus mensen aansporen om te doen wat Jezus zegt zodat je het ook dagelijks zal ervaren. (lees maar over het Koninkrijk Gods in de bijbel - verkoop alles wat je hebt en geef het aan de armen)
Ik probeer het dode kille beeld van "de kerk" weg te krijgen. De enige reden dat ik naar de kerk ga is om nog meer van God te leren. Niet omdat het moet om in de hemel te komen. Nee, je moet van andere mensen houden om in de hemel te komen.
maar er is meer mensen En naar de kerk gaan is niet het mooiste wat er te bereiken valt, dat is alleen maar om samen met anderen bij elkaar te komen voor God omdat we dat willen, niet omdat we erdoor in de hemel komen.
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 30-01-2004 22:01
]