Ik was er al bang voor dat ik dit niet op een genuanceerde manier zou kunnen vertellen. En ik snap je standpunt ook prima. Zoals ik zelf al zei, ik sta er ook vaak zo tegen over. Ik las echter een aantal dingen van je, waarin je aangaf dat het geen zin heeft om te 'bekeren', terwijl ik het nog niet zo zeer als 'bekeren' zag. Overigens is in mijn ogen het formele kiezen voor het geloof niet een taak van de persoon zelf, maar van de Heilige Geest.Christiaan schreef op 03 februari 2004 @ 10:17:
[...]
Bedoel je met nonchalant dat het lijkt alsof het me weinig boeit? In dat geval heb je me denk ik verkeerd begrepen. Evangelisatie vind ik belangrijk in die zin dat mensen in ieder geval moeten kunnen horen over God (via welke religie ook). Ik vertel er zelf ook graag over. Maar ik houd niet van evangeliseren in de vorm van bekeren of actief zieltjes winnen. Ik geloof namelijk niet dat ik dat kan - mocht ik dat willen. Mensen kunnen alleen uit eigen beweging gaan geloven. Ik kan informeren, vertellen over en uitleggen hoe, maar ik zal ze niet proberen te bekeren. Daarom schreef ik eerder al; niet bekeren maar getuigen. Mensen hebben meer respect voor je als ze je bezig zien met geloof zonder dat je bezig bent hen te overtuigen.
Ja, precies. Daarom zei ik ook al dat dit waarschijnlijk ook zou uitmonden in een compleet andere discussie. Wat ik echter frappant vind, is dat Walsch de halve bijbel overhoop ploegt en dat het klakkeloos geaccepteerd wordt, als een soort van neo-christendom.Overigens is de verwerping van Walsche, de reden waarom ik ze gepost had, interessant. Je kunt me goed recht amper beweren dat de bijbel betrouwbaarder is. We weten dat Walsche bestaat, weten dat hij het geschreven heeft en dat er niet gerommeld is met de tekst. De enige vraag die je nog moet stellen is "komt het van God?", en die vraag is hetzelfde als bij de bijbel. Dat je de vraag in het ene geval anders beantwoordt dan de rest is frappant.
Het meest frappante is nog dat ik het logisch vind dat mensen het willen accepteren boven de bijbel, het immers zo facultatief als de neten. En als Walsch gelijk heeft dat maakt het allemaal toch niet uit hoe je leeft en het hebt aangepakt. Ik wil niet zeggen dat je als christen van alles moet doen en dat je er kan komen met daden, etc, etc. Ik ben er van overtuigd dat we door genade alleen gered worden.
Op het gebied van geloofwaardigheid: de bijbel is een samenhangend geheel, waarvan ik geloof dat God de indirecte schrijver is. Als ik dat geloof, dan kan ik niet geloven dat de boeken van Walsch ook geschreven zijn door God. Derhalve verwerp ik Walsch. Ik zou kunnen geloven dat er nieuwe boeken zouden komen, alhoewel die niet nodig zijn imho, maar die boeken zouden dan zeker niet de basisprincipes moeten ontkrachten, maar moeten aansluiten. Dat doet Walsch niet.
Tot slot heb ik mijn twijfels bij de eerbare motieven van dhr. Walsch. Ik heb het idee dat Mammon een grotere rol speelt dan God, als je snapt wat ik bedoel.
Inderdaad! Waar is die grappenmaker?En je bedoelt Mister_X denk ik - die had een mixer in zijn icoon (en als ondertitel 'i can do it in the mix', vandaar je verwarring denk ik)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam