bacterie schreef op 06 februari 2004 @ 13:39:
Daar zit wat in, maar de reden dat ik zeg dat veel ongelovigen in feite ongelovige christenen zijn, is omdat ik observeer dat men in de kerk niet zozeer in God gelooft, als wel in een systeem van regels en dogma's.
Maar dat is dus precies de reden waarom ik het geen goed idee vind die mensen ongelovige Christenen te noemen, omdat je daarmee die regels en dogma's aan het Christendom toe-eigent, terwijl ze allemaal ouder zijn dan het Christendom. Er zijn nauwelijks regels die voor het eerst in de Bijbel stonden of voor het eerst uit Jezus's mond werden opgetekend.
ook gewetenloze criminelen kunnen volgens mij weten wat goed en fout is.
Dan zijn ze niet gewetenloos

.
Uit je stelling klinkt door dat bepaalde dingen voor jou universeel fout zijn en dat je denkt dat iedereen dat kan weten. Maar goed en fout zijn volgens mij niet universeel bepaald. Sommige mensen zijn opgevoed met het idee dat je bepaalde anderen mag vermoorden.
Misschien had ik het gevoel dat er een God was van te voren al; ik ben immers gelovig opgevoed.
Ik denk dat dat een noodzakelijke voorwaarde is om rationeel te kunnen beslissen of je wilt geloven. De vraag is in hoeverre dat rationeel is, als je dus dat gevoel eigenlijk al hebt. Is het niet eigenlijk dat gevoel dat sterker wordt, omdat het een prettig gevoel is?
Geloof moet je inderdaad ervaren, maar dat neemt niet weg dat er een rationele beslissing aan vooraf gaat. Zoals bijv. bij Abraham: Abraham werd door God op de proef gesteld en zou Van God zijn geliefde zoon moeten offeren. Abraham vond dat heel vervelend, maar hij besloot om dat toch te doen. Vooraf aan die beslissing zal ongetwijfeld een rationele afweging zijn geweest: Abraham zou wellicht hebben gedacht over wat er zou gebeuren als hij zijn zoon niet zou gaan offeren en hij zal er een hoop moeite mee gehad hebben om de beslissing te nemen om zijn zoon te gaan offeren, want zijn zoon was het liefste wat hij in deze wereld had.
God was het liefste dat hij had in de wereld. Daarom was het geen rationele beslissing, tenzij je bedoelt dat hij rationeel moest vaststellen dat God het liefste was dat hij had in deze wereld (indien zoiets mogelijk is).
Of hij deed het uit angst voor de gevolgen, maar dat vind ik geen geloven. Geloven is niet iets dat je doet uit angst naar de hel te gaan; dan is het geen geloof, maar chantage.
Maar tijdens dat hij zijn zoon ging proberen te offeren, stuurde God een engel en het bleek dat God Abraham op de proef had gesteld. Dus het ging God er gewoon om, om te kijken in hoeverre Abraham aan God was toegewijd. Die toewijding is een rationele afweging.
Sommigen zeggen dat Abraham God op de proef heeft gesteld, om te kijken of deze God zijn toewijding wel waardig was. Dat lijkt me best goed te verenigen met je standpunt dat geloven in God een rationele beslissing is; beter dan andersom. Echter, dan is het dus ook gerechtvaardigt te beslissen dat deze God je toewijding niet waardig is.
De vraag of de meeste mensen in onze maatschappij atheist zijn hangt af van de definitie van Atheist die je gebruikt. Sommigen zeggen dat er juist heel weinig echte atheisten in onze maatschappij zijn omdat atheisten een afweging hebben gehad om het bestaan van een bepaalde God te ontkennen op grond van de informatie die tot hen is gekomen vanuit een bepaalde religie, zoals er in die andere topic werd gezegd.
De meesten beslissen in het algemeen tegen het bestaan van Goden met specifieke kenmerken zoals de Christelijke of Hindoeistische goden. Veel andere geloven kennen geen Goden, tenzij je de dubieuze sprong wilt maken stelsels van principes en 'natuurkrachten' als God aan te duiden. Daarmee verander je de betekenis van het woord echter volkomen. Vele ontkennen alle goden op grond van de informatie die ze hebben, los van enige religie.
Het kiezen voor God brengt als voordeel met zich mee, dat de mogelijkheid om een persoonlijke relatie met God te hebben open ligt - iets wat ik tot nu toe niet uit eigen ervaring kan zeggen. Het voordeel is imho niet dat je dan 'naar de hemel gaat', want in God geloven om naar de hemel te gaan lijkt me geen juiste motivatie (nog afgezien van het feit dat je geloof ik volgens de bijbel niet naar de hemel gaat, maar naar de nieuwe aarde). Het voordeel is ook dat je leven op die manier zin heeft: de zin van het leven is om een relatie met God te hebben.
Zo uitgelegd is geloven in God niet anders dan het worden van Boeddhist, Humanist of het uberhaupt leven op een manier waarvan je denkt dat deze universeel aanvaardbaar is. Eigenlijk is het dan het kiezen van een stelsel van normen en waarden om naar te leven en het stellen van een doel in het leven, zodat je al die vragen achter je kunt laten. In die zin zou het zeker rationeel en zinvol kunnen zijn, maar ik zie dat als iets heel anders dan als echt 'geloven' zoals gelovigen dat meestal zeggen te doen (hoewel men daar in bijvoorbeeld het Hindoeisme soms ook verbazend rationeel over kan zijn). Persoonlijk vind ik dat goed te begrijpen en binnen zekere, vrij triviale, grenzen is dat misschien zelfs
goed. De praktische waarde van religie zullen weinig atheisten ontkennen. Alleen vraag ik me af of er niet sprake is van een ontzettende spraakverwarring als je dit
geloven noemt. Dit is in mijn ogen eigenlijk geen religieus geloven, maar meer het maken van een keuze om de existentialistische vragen definitief te beantwoorden. Het lijkt me fijn en nuttig als je dat kan, maar ik denk dat niet iedereen dat kan.
Waarom zou de wereld niet beter worden wanneer iedereen Christen zou zijn op de manier die ik beschrijf?
Niet beter en niet slechter; precies zoals je hieronder beschreef: de varieteit aan normen en waarden onder Christenen is enorm.