Ik heb gisteren de C'T magazine van deze maand gekocht (NO.4) en daar stond een zeer interesant artikel in over achterdeuren en spionage programma's.
Kleine samenvatting: (Alle credits naar C'T magazine, auteur Jurgen Schmidt)
Met de welbekende hacktool Optix pro maakten zij een trojaans paard wat door zeven van de dertien av vendors niet werd herkend vanwege een gebruikte UPX compressie. Het probleem werd erger toen ze de broncode van een virus hadden en deze compileerde met een Borland-compiler i.p.v. de bekende microsoft compiler. Geen enkele av programma herkende het gemaakte virus.
Daarnaast is het hun gelukt om veel bekende av programma's uit te schakelen met hun gemaakte "onbekende" trojaanse paard; Norton, Mcafee en AVK werden zonder problemen afgesloten. Ook Norton personal firewall van Norton internet security werd slachtoffer van deze tool. Alleen Zonealarm kon niet worden afgesloten.
Echter... en nu komt het... werd er aan de adresruimte van Internet Explorer of het algemene host-process svchost.exe een speciale bibliotheek aan toegevoegd. Hiermee kon zondere enige waarschuwing van NIS of Zonealarm een bestand worden gedownload. Alleen bij een hoge security setting werden meldingen gemaakt van DLL bestanden die via IE met het internet wilde communiceren. Hoeveel mensen hebben IE standaard alle rechte toebedeeld in hun firewalls?
Als laatste wat ik jullie niet mag onthouden is het volgende:
Bij het uitzetten van av programma's gaat er natuurlijk bij oplettende gebruikers een belletje rinkelen. Als eenmaal het trojaanspaard gestart is, dan herkent het av programma het gemaakte trojaanse paard nog niet als een gevaar. Om ervoor te zorgen dat het trojaanse paard in nieuwe updates niet herkend wordt, kun je bij bijvoorbeeld Nortons Liveupdate regels aanpassen in het host bestand d.m.v. van valse ip adressen voor de live update servers. Bij een foutmelding van Live update komt dan dat de server niet bereikbaar is.
Het complete verslag is 4 pagina's dik en is dus te vinden in C'T magazine 2004 no.4. Nogmaals alle crediet naar hun toe!
Ik heb wat opmerkeljke punten gepost die wel leuk zijn voor een verdere discussie in dit topic.