Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 20:56:
[...]
Je hebt gelijk, in ieder geval wat de upload betreft.
Ik heb onlangs vernomen dat een netwerk wat gebruik maakt van coaxkabel in de verbinding, wat Chello dus doet, geen hogere uploadsnelheden aankan dan +/- 50 KByte/s. Reden hiervan is dat alle data, up- èn down, door één koperdraad moet (Coax dus. ADSL gebruikt de telefoonlijn welke uit 2 draden bestaat, heen en retour).
De upload vanaf je pc bestaat uit signalen van lage frequentie's, de download naar je pc toe uit hoge. Op deze manier is het mogelijk om up en down gelijktijdig door één koperdraad te voeren.
Probleem is dat lage frequentie's enorm belastend zijn voor de doorvoer van hoge frequenties in het netwerk. Je merkt dit goed als je iets upload via Chello; je download stort behoorlijk in elkaar.
Al met al vermoed ik dus dat bijv. het Classic abbo nooit hoger zal komen dan 32 KB/s qua upload, want Plus zit met haar 48KB/s upload nu al aan de top qua mogelijkheden met het netwerk. Sorry jongens maar de genoemde 128 KB/s up van het Plus abo is
ècht godsonmogelijk. De snelheden die in "het gerucht" genoemd worden zijn dus puur op fantasie gebaseerd. But correct me if I'm wrong.
Gezien het feit ik 3 jaar bij UPC gewerkt heb (Iemand van de SDD/NWS/P&I die me herkent.. HALLO JONGENS!!) en ik bij het klooien met een modem deze per ongeluk op 8 Mbit had draaien kan ik met zekerheid zeggen dat de modems van Chello WEL sneller kunnen dan 50Kbps/sec.
Het klopt inderdaad dat upload over lage frequenties gaat, maar zoals ik het verhaal gehoord heb van een Dispatcher is dat deze lage frequenties er gewoon niet zoveel zijn als hoge frequenties. Hetzelfde probleem met ADSL.. 8Mbit, maar 2Mbit up. waarom nu 8 Mbit up en down? Zelfde verhaal.
De reden waarom een download in elkaar stort als je gaat uploaden is (en dit moet je toch echt wel weten als je hierover gaat posten)..
Als je download krijg je packets binnen. Voor elke packet die je binnenkrijgt stuurt je PC een "OK" bericht terug naar de server dat packer nr. 3248791 goed is aangekomen. Op het moment dat de server niet verneemt dat een bepaald packet dat het aangekomen is, zal het dit opnieuw versturen.
Al die "OK" berichtjes gaan dus over je upstream.
Als jij nou tegenover een download van 100Kb/sec ook nog eens 10Kb/sec gaat uploaden dan zakt je download in elkaar. De reden hiervoor is omdat de PC geen (of weinig) bandbreedte meer over heeft voor de "OK" packets terug te sturen.
De server zal dus meer packets dubbel (of niet) gaan versturen omdat de server zo weinig van jou PC hoort.
Dit heeft verder niks te maken met frequenties of wat dan ook.. trust me, de hardware die daarvoor gebruikt wordt is echt geen aldi rommel..
ps. en nieuwsgierig als ik ben heb ik al navraag gedaan bij mijn ex-collega's.. en inderdaad de verhoging komt eraan. De verhoging wordt nogal bruut (het staat nu op een verdubbeling van up en down maar is nog niet 100%).
En het netwerk is er echt wel tegenop gewassen hoor.. Ik heb gezien hoe dat in Noord-brabant gaat en de mensen die hier in het zuiden des lands wonen kunnen alvast in hun handjes gaan wrijven van genot
[
Voor 11% gewijzigd door
Warbringer op 27-01-2004 23:46
. Reden: toevoeging... ]
I want to live forever, so far.. so good.