[verzamel/discussie] Apple Topic

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 1.684 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Bigs schreef op 07 maart 2004 @ 00:14:
[...]

Dat had ik ook.. ik ging voor een iBook, maar toen zag ik iets verderop de Powerbook staan en toen was ik toch al gauw overstag :) En geen spijt gehad.
Overigens is de stevigheid van mijn Powerbook weer bewezen, ik veegde hem vanochtend toen ik wakker werd namelijk van mijn bed af (in slaap gevallen tijdens film die ik keek :) ) en ik durfde eigenlijk niet te kijken (scherm stond namelijk nog open etc), maar hij heeft alleen een klein deukje in de bovenkant.
De gemiddelde PC-laptop had er volgens mij heel wat meer schade aan over gehouden :)
deukt die snel in?
want dat vind ik een voordeeltje aan de iBook.
die veert zo lekker mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Qorne schreef op 07 maart 2004 @ 00:33:
[...]

deukt die snel in?
want dat vind ik een voordeeltje aan de iBook.
die veert zo lekker mee :+
Als die valt of ergens tegen aankomt is het bijna zeker dat die indeukt.
Is namelijk van aluminium en dat is niet echt sterk :)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

dat vallen oke...
maar als ik nu mijn laptop in mijn skin heb(zelfde als die tucano voor de apples) dan tik ik nogal snel ergens tegen aan.
deukt die dan ook al in???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Qorne schreef op 07 maart 2004 @ 01:05:
dat vallen oke...
maar als ik nu mijn laptop in mijn skin heb(zelfde als die tucano voor de apples) dan tik ik nogal snel ergens tegen aan.
Dat valt reuze mee. Moet niet gaan vallen of ergens tegen een hoekje aan komen.
Ik heb de 17"versie gezien en was erg stevig. Tegen "kleine"stootjes moet ie wel tegen :) Ga je voor de 12"versie??

Ik zit nog te twijfelen tussen de 12"en 15"
De 15" is wel duurder, maar veel meer opties. Wat ik cool vind is de verlichte TB, Airport en Breedbeeldscherm en net iets sneller. Alleen die prijs :(

[ Voor 4% gewijzigd door ken op 07-03-2004 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbv
  • Laatst online: 11:34
Nog even een vraagje over de software die ik bij de PB12" zou moeten krijgen... Is dit Jaguar of Panther? Ik draai nu namelijk 10.2.8, maar volgens mij is dat niet helemaal de nieuwste versie. Daarnaast heb ik nog geen Garageband kunnen ontdekken, terwijl iMovie, iDVD en iPhoto er wel gewoon netjes staan. Zie ik iets over het hoofd of heb ik gewoon een verouderde software-config te pakken?

Dan nog iets... Loopt OSX bij jullie nou vaak vast (zo'n wit afsluit-scherm in beeld)? Ik hoor namelijk altijd iedereen op Windows schelden, maar gisteren heb dat ding wel 10x opnieuw op moeten starten omdat Finder niets meer deed (icm windows-networking), of dat er weer een afsluitscherm in beeld stond. Wat dat betreft lijkt XP heel zo slecht nog niet?

Wel grappig overigens, volgens mij iedereen in deze draad die voor een iBook 12" wou gaan, is nu inmiddels aan de PB12" verkocht :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rickbv schreef op 07 maart 2004 @ 01:39:
Nog even een vraagje over de software die ik bij de PB12" zou moeten krijgen... Is dit Jaguar of Panther?
Panther.
Ik draai nu namelijk 10.2.8, maar volgens mij is dat niet helemaal de nieuwste versie.
Dat klopt, 10.3 is Panther.

Maar heb je misschien een coupon gekregen voor Panther oid? Waar heb je die PB gekocht, zal wel oude voorraad zijn dan?
Daarnaast heb ik nog geen Garageband kunnen ontdekken, terwijl iMovie, iDVD en iPhoto er wel gewoon netjes staan. Zie ik iets over het hoofd of heb ik gewoon een verouderde software-config te pakken?
Ik denk dat je iLife '04 en iLife door elkaar haalt.
Bij de eerstgenoemde zit Garageband bij, de tweede niet.

Volgens mij krijg je iLife (dus oude versie) bij je PB en moet je voor Garageband iLife 04 kopen maar ik hoor ook verhalen dat je het erbij krijgt. Zo staat het iig op de specs pagina van Apple PB:
Software
Mail, iChat, Safari, Sherlock, Adresboek, QuickTime, iLife (omvat iTunes, iPhoto, iMovie en iDVD), iSync, iCal, Dvd-speler, Classic-omgeving, Acrobat Reader, Art Directors Toolkit, FileMaker Pro 6 Trial, GraphicConverter, OmniGraffle, OmniOutliner, Developer Tools en Apple Hardware Test
dus dat je wel iTunes, iPhoto, iMovie, en evt iDVD krijgt klopt, en dat GB er niet bij zit ook.

Over OS X kan ik niets zeggen, heb het nog niet :P
Wel grappig overigens, volgens mij iedereen in deze draad die voor een iBook 12" wou gaan, is nu inmiddels aan de PB12" verkocht :p
Idd :+

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Maar he, OS X (10.3) is in 4 maand nog nooit bij mij vastgelopen, geen kernel panic, niks.

10.2.8 op mijn iBook 500 liep zo nu en dan wel eens vast, maar met 10.3 is dat bij mij althans echt voorbij.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hydraulik-Phunk schreef op 07 maart 2004 @ 03:45:
Maar he, OS X (10.3) is in 4 maand nog nooit bij mij vastgelopen, geen kernel panic, niks.

10.2.8 op mijn iBook 500 liep zo nu en dan wel eens vast, maar met 10.3 is dat bij mij althans echt voorbij.
Os X 10.3 loopt op je ex iBook ook zonder problemen :) (G3 500)
Loopt eigk heel lekker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10-2024
Op mijn twee macjes is ie ook nog nooit vast gelopen... ff afkloppen... tot nu toe lopen ze smooth!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
Weten jullie trouwens waar ik onderdelen voor mijn mac kan kopen zoals bijvoorbeeld een videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik denk dat je simpelweg moet kijken welke kaarten ondersteund worden en dat je die dan in vrijwel elke winkel kan halen. Zoals de Radeon 9800 Pro bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

mijn iMac is ook nog nooit echt vast gelopen,
2 keer maar dat had ik zelf gedaan en dat wist ik :P
dus dat telt niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:41
Sharkbyte schreef op 07 maart 2004 @ 13:31:
Ik denk dat je simpelweg moet kijken welke kaarten ondersteund worden en dat je die dan in vrijwel elke winkel kan halen. Zoals de Radeon 9800 Pro bv.
Daar moet je wel me uitkijken aangezien ze een andere bios hebben, er is dus wel degelijk een Mac en een PC versie. Je kan ze wel flashen maar dan moet je eerst die bios vinden voor de Mac en moet je ook een versie kaart hebben die het ondersteund.

Trouwens over iLife '04. Dat krijg je sinds kort mee bij elke nieuwe Mac mee. Ik lever in ieder geval al een tijdje, twee weken ofzo, soms een Mac uit met iLife '04 erbij. Als het er niet bij zit krijg je een kopie van ons mee. :)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Sage schreef op 07 maart 2004 @ 14:26:
[...]

Daar moet je wel me uitkijken aangezien ze een andere bios hebben, er is dus wel degelijk een Mac en een PC versie. Je kan ze wel flashen maar dan moet je eerst die bios vinden voor de Mac en moet je ook een versie kaart hebben die het ondersteund.

Trouwens over iLife '04. Dat krijg je sinds kort mee bij elke nieuwe Mac mee. Ik lever in ieder geval al een tijdje, twee weken ofzo, soms een Mac uit met iLife '04 erbij. Als het er niet bij zit krijg je een kopie van ons mee. :)
Zeg maar daaaag tegen je reseller-status... pfff ik zou dat niet van de daken schreeuwen. 8)7

BTW, deden alle resellers dat maar. De mijne kan 'm wel leveren, maar ik dok wel 40 euri... zoals ik al vermeldde.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Ramzzz schreef op 07 maart 2004 @ 15:29:
[...]

Zeg maar daaaag tegen je reseller-status... pfff ik zou dat niet van de daken schreeuwen. 8)7

BTW, deden alle resellers dat maar. De mijne kan 'm wel leveren, maar ik dok wel 40 euri... zoals ik al vermeldde.
Laten we maar zeggen dat het moet aangezien dat Apple beweert dat iLife '04 bij elke nieuwe Mac zit. Het is dus juist goed dat we het deden anders hadden we weer boze klanten gehad met het commentaar dat hun software weer niet compleet was. ;)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Apple maakt er geen probleem van hoor als je een copietje er bij levert.
wat ik ook wel eens doe is zon OEM versie er bij leveren die kost maar een paar euro.
klant blij :) verkoper blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Niet online
Damn, dat sharen van iPhoto albums gaat echt simpel :D
Je zet alleen share aan, en op de andere mac floept er de share erbij :)
Heerlijk

Dat Garageband draait niet lekker op m'n ibook, maar dat maakt me niet veel uit, gebruik ik toch bijna niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Ok, om te beginnen. Ik dacht echt dat ik veel wist van Apple en het MacOS maar het artikel wat ik nu heb gevonden slaat echt alles. Minstens de helft van wat er in staat wist ik weinig van of zelfs niks. Jammer alleen dat je sommige versies niet terug kan vinden om zelf te proberen zoals Copland of Rhapsody. Met Rhapsody was het zelfs mogelijk om MacOS 8.x of hoger op een x86 machine te draaien! Die zou ik echt graag willen testen! :9 :P
Afbeeldingslocatie: http://www.kernelthread.com/mac/oshistory/images/rhapsody.gif

Kijk goed naar het plaatje van de WorkSpace manager en op welke hardware dit leuke systeem draait! :)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-03 11:29

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

Sage schreef op 07 maart 2004 @ 17:55:
Ok, om te beginnen. Ik dacht echt dat ik veel wist van Apple en het MacOS maar het artikel wat ik nu heb gevonden slaat echt alles. Minstens de helft van wat er in staat wist ik weinig van of zelfs niks. Jammer alleen dat je sommige versies niet terug kan vinden om zelf te proberen zoals Copland of Rhapsody. Met Rhapsody was het zelfs mogelijk om MacOS 8.x of hoger op een x86 machine te draaien! Die zou ik echt graag willen testen! :9 :P
[afbeelding]

Kijk goed naar het plaatje van de WorkSpace manager en op welke hardware dit leuke systeem draait! :)
Ik zie wel dat er staat dat het op een pentium processor wordt gedraaid, maar wat moet ik uit je verhaal afleiden? Dat ik op mijn pc'tje Mac OS kan draaien? Ben benieuwd!

"Luie mensen worden ook moe!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

LOL zou ik zonde vinden als het lukt om OS x op een PC te draaien ;)
dan wordt dat massaal gekopieert en krijgt apple bijna geen inkomsten meer :(
voor de PC had ik niet heel veel software legaal, voor de mac wel meer enzo :) ik gun het ze gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Pindkaas schreef op 07 maart 2004 @ 18:34:
[...]

Ik zie wel dat er staat dat het op een pentium processor wordt gedraaid, maar wat moet ik uit je verhaal afleiden? Dat ik op mijn pc'tje Mac OS kan draaien? Ben benieuwd!
Je moet niks uit mijn verhaal afleiden, behalve dan dat je op de link moest klikken. Voor als je meer wilt weten over Apple en hoe het MacOS is ontstaan zoals het nu bestaat. Ik vind het in ieder geval zeer interessant en ik had het gevoel dat meer mensen dat hier vinden. :P

@Qorne: Het gaat hier om een voorloper van MacOS X en daar waren Aqua en de nodige frameworks nog niet aanwezig om het OSX te krijgen wat je nu hebt. Wel zat er standaard een Classic emulator bij zoals hij ongeveer aanwezig is zoals in OSX nu. Dus alleen maar MacOS8 t/m 9.2.2. ;)

Er staat op dezelfde site nog meer leuke dingen over hoe OSX nou echt in elkaar zit. Ook word er uitgelegd wat nou precies de Open Firmware is en wat nou precies het nvram is wat je zap als je problemen hebt. Het is wel een aardig leeswerk aangezien het nogal uitgebreid is maar het is zeker de moeite waard als je er in geïnteresseerd bent! :)

Links:
www.kernelthread.com
www.kernelthread.com/mac/
www.kernelthread.com/mac/osx/
www.kernelthread.com/mac/oshistory/

[ Voor 15% gewijzigd door Sage op 07-03-2004 21:26 ]

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
Sharkbyte schreef op 07 maart 2004 @ 13:31:
Dat is mogelijk alleen heb je dan geen ADC connector :(

Zijn er geen adressen van dealers bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 11:43
Rickbv schreef op 07 maart 2004 @ 01:39:
Nog even een vraagje over de software die ik bij de PB12" zou moeten krijgen... Is dit Jaguar of Panther? Ik draai nu namelijk 10.2.8, maar volgens mij is dat niet helemaal de nieuwste versie. Daarnaast heb ik nog geen Garageband kunnen ontdekken, terwijl iMovie, iDVD en iPhoto er wel gewoon netjes staan. Zie ik iets over het hoofd of heb ik gewoon een verouderde software-config te pakken?
Inmiddels wordt als het goed is 10.3 geleverd bij nieuwe Macs, maar je kunt nog een keer een machine uit een "oude" voorraad tegenkomen. Heb je wel recht op, als je Mac na een bepaalde datum (weet zo niet welke datum) hebt gekocht. Hetzelfde geldt ook voor iLife '04.
Dan nog iets... Loopt OSX bij jullie nou vaak vast (zo'n wit afsluit-scherm in beeld)? Ik hoor namelijk altijd iedereen op Windows schelden, maar gisteren heb dat ding wel 10x opnieuw op moeten starten omdat Finder niets meer deed (icm windows-networking), of dat er weer een afsluitscherm in beeld stond. Wat dat betreft lijkt XP heel zo slecht nog niet?

Dit ruikt naar kernel panics, en dat komt normaal gesproken onder OSX vrijwel niet voor, en 10x opnieuw moeten opstarten is absoluut abnormaal. Heb je eventueel extra RAM niet bij Apple gekocht? Dat kan op zich best, maar je kunt weleens RAM tegenkomen dat niet lekker werkt in de Apple hardware. Ook Windows-networking mag je machine niet op de knieën brengen, het komt sporadisch nog weleens voor dat de Finder raar gaat doen als een share plotseling verdwijnt (Windows bak uitgezet of netwerkkabel eruit getrokken of zo) maar een kernel panic is absoluut een zeldzaamheid. In de twee jaar dat ik nu met OSX werk heb ik totaal misschien 5 keer een kernel panic gezien, en dat op een stuk of zes machines....

Moraal van dit verhaal: check je uitbreidingsRAM en als je daarna nog vaak kernel-panics ziet, laat de hardware nakijken, het is NIET normaal.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
Sage schreef op 07 maart 2004 @ 17:55:
[afbeelding]

Ik heb zelfs gehoord dat er een Blue en Yellow versie van OS X is. De Yellow versie zo x86 zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Slagroom schreef op 07 maart 2004 @ 21:33:
[...]
Ik heb zelfs gehoord dat er een Blue en Yellow versie van OS X is. De Yellow versie zo x86 zijn...
In het artikel stond dat er voor Rhapsody, dat is dus de voorloper van OSX, er ook een ontwikkel omgeving was gemaakt voor verschillende platformen. Onder deze platformen was ook Windows waarvan er op de site ook een screenshot te vinden is. Op de screen shot die ik plaatste staat onder aan de Work Space Manager ook dat het gemaakt is met Yellow Box. :)

In Rhapsody was een gedeelte dat Blue Box werd genoemd en dat was dus de emulator voor OS 8.x t/m OS 9. Ik weet alleen niet of dit ook op de x86 versie werkt(e). :?

Het komt trouwens wel vaak voor dat ze code namen voor projecten hergebruiken bij Apple dus misschien dat er inderdaad twee versies in omloop zijn. Ik denk alleen dat deze wel wat beter is afgeschermd dan Rhapsody toender tijd. Ik heb namelijk wel eens Rhapsody kunnen downloaden, jammer genoeg niet gedaan omdat ik toen een 56k modem had... :(

Voor een verkooppunt dicht bij jou in de buurt is deze site van Apple zelf heel handig.

[ Voor 9% gewijzigd door Sage op 07-03-2004 22:04 ]

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbv
  • Laatst online: 11:34
jalumsx schreef op 07 maart 2004 @ 21:32:
[...]

Inmiddels wordt als het goed is 10.3 geleverd bij nieuwe Macs, maar je kunt nog een keer een machine uit een "oude" voorraad tegenkomen. Heb je wel recht op, als je Mac na een bepaalde datum (weet zo niet welke datum) hebt gekocht. Hetzelfde geldt ook voor iLife '04.
Zal morgen iig even MacHouse bellen dan, misschien dat zij iets kunnen regelen. Kwam overigens nog wel coupons tegen in de doos, maar daar staat verder weinig speciaals op. Leek mij iig meer op een bewijs van OS X als je bijvoorbeeld 10.4 upgrade wilt kopen. "Aankoopbewijs Apple programmatuur" staat erop, met als OSX versie 10.2.
Dit ruikt naar kernel panics, en dat komt normaal gesproken onder OSX vrijwel niet voor, en 10x opnieuw moeten opstarten is absoluut abnormaal. Heb je eventueel extra RAM niet bij Apple gekocht? Dat kan op zich best, maar je kunt weleens RAM tegenkomen dat niet lekker werkt in de Apple hardware. Ook Windows-networking mag je machine niet op de knieën brengen, het komt sporadisch nog weleens voor dat de Finder raar gaat doen als een share plotseling verdwijnt (Windows bak uitgezet of netwerkkabel eruit getrokken of zo) maar een kernel panic is absoluut een zeldzaamheid. In de twee jaar dat ik nu met OSX werk heb ik totaal misschien 5 keer een kernel panic gezien, en dat op een stuk of zes machines....

Moraal van dit verhaal: check je uitbreidingsRAM en als je daarna nog vaak kernel-panics ziet, laat de hardware nakijken, het is NIET normaal.
Er zit juist nog geen uitbreidingsRAM in, omdat dat niet op voorraad was. De kernelpanics komen voornamelijk voor bij het uit de sluimerstand halen dmv de Apple Bluetooth Mouse en heeeeel af en toe spontaan. Het echte vastlopen gebeurt voornamelijk door Finder bij het installeren/openen van bestanden via een Windows share. Nu verwacht ik eigenlijk dat vooral het probleem met de Bluetooth mouse wel opgelost is in 10.3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Heb je de laatste Blauwbek updates al geinstalleerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
Kan wel even duren denk ik...

Je hebt zo mail :)

[ Voor 64% gewijzigd door Mentalist op 07-03-2004 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Slagroom schreef op 07 maart 2004 @ 22:39:
... Kan wel even duren denk ik...
Jij mag zo je mail checken.

[ Voor 36% gewijzigd door Mentalist op 07-03-2004 23:11 ]

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Whats happen?
---

Maar ik zou Apple maar eens bellen ze hebben een goeie support telefonische, want je mag echt niet zoveel kernel panics hebben hoor!!!

post 4999

[ Voor 7% gewijzigd door Qorne op 08-03-2004 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Heb mijn keus gemaakt. Het wordt een ibook :) Vond de Powerbooks toch iets te hoog voor waar ik hem voor ga gebruiken.

Nu zag ik een mooi Hitachi 60GB 7200rpm HD 2.5" voor laptops. Mijn vraag is waar ik deze in mijn ibook kan laten inbouwen met behoud van mijn garantie?
Is er ergens een winkel met Apple service waar ik mijn drive kan laten inbouwen??
Tegen betaling natuurlijk. Wil daar ook eventueel mijn ibook aanschaffen (afhankelijk van de prijs).

http://www.xlr8yourmac.co...avelstar60GB_7200rpm.html
Hier staat meer info over de 72000rpm HD. Spec zijn bijna hetzelfde als de standaard IBM schijven die er standaard inzitten. Het lijkt me dus geen probleem om die er in te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Qorne schreef op 07 maart 2004 @ 01:05:
dat vallen oke...
Ik heb hem 1x van 1.5meter hoogte via de rand van een tafel uit m'n handen laten donderen (in z'n second skin) en toen zat er wel een deukje in. Maarja ik verwachtte eigenlijk veel erger (durfde hem bijna niet uit z'n hoes te halen), dus hij is zeker wel stevig en het deuken valt voor de rest ook wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Weten jullie of een msi bluetooth of een mycom bluetooth dongle werkt onder X.3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
ken schreef op 08 maart 2004 @ 00:50:
Heb mijn keus gemaakt. Het wordt een ibook :) Vond de Powerbooks toch iets te hoog voor waar ik hem voor ga gebruiken.

Nu zag ik een mooi Hitachi 60GB 7200rpm HD 2.5" voor laptops. Mijn vraag is waar ik deze in mijn ibook kan laten inbouwen met behoud van mijn garantie?
Is er ergens een winkel met Apple service waar ik mijn drive kan laten inbouwen??
Tegen betaling natuurlijk. Wil daar ook eventueel mijn ibook aanschaffen (afhankelijk van de prijs).

http://www.xlr8yourmac.co...avelstar60GB_7200rpm.html
Hier staat meer info over de 72000rpm HD. Spec zijn bijna hetzelfde als de standaard IBM schijven die er standaard inzitten. Het lijkt me dus geen probleem om die er in te bouwen
Elke Authorized Service Provider van Apple mag deze inbouwen met behoud van je garantie. Kijk bij Apple onder het tabblaadje verkooppunten voor een ASP bij jou in de buurt. :)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Ik heb net Apple gebeld om te vragen of er in de ibook een 5400 of 7200rpm schijf in kan. De man zei dat dit technisch niet mogelijk is. Iemand hier meer info over??
Hoezo is deze technisch niet mogelijk??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
Het zou kunnen dat de iBook de hitte van een 5400 of een 7200 (bestaat die?) niet aankan... Als dat het niet is zou het denk ik wel moeten kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Er zijn anders een heel deel PowerBook 12" die een Hitachi 7200rpm erin hebben zitten. Ze hebben het allemaal over hogere hitteontwikkeling maar dat het nog meevalt. Het is wel een feit dat de iBook warmer wordt. Misschien vanwege de metalen behuizing van de PowerBooks dat die minder warm worden I guess. Zover ik weet is de 12" van aluminium, dus is de laptop 1 grote heatsink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand waar je macs kan huren? Ik wil gaan switchen, maar ik wil mezelf overtuigen door een week een mac te gebruiken en dan pas tot een aankoop over te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:54

Maximus

There is no substitute

@ Sharkbyte alle powerbooks uit de g4 serie zijn van alluminium

@ sheeponfire je moet eens kijken of er bij jou in de buurt in een van de grote steden een apple center zit. Hier kun je zowel de iMac, eMac, Powerbook, iBook en Powermac uitproberen.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M@ximuS schreef op 08 maart 2004 @ 14:54:
@ sheeponfire je moet eens kijken of er bij jou in de buurt in een van de grote steden een apple center zit. Hier kun je zowel de iMac, eMac, Powerbook, iBook en Powermac uitproberen.
Ik woon in rotterdam en kom elke week in Amsterdam en Utrecht, dus er zijn "genoeg" winkels waar een mac kan proberen. Maar ik wil hem vasthouden, in mijn tas meenemen, mee naar bed nemen om een dvd te kijken en natuurlijk op werken. Gewoon voor een paar dagen en dan weet ik zeker of ik switch of niet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 14:57:
[...]

Ik woon in rotterdam en kom elke week in Amsterdam en Utrecht, dus er zijn "genoeg" winkels waar een mac kan proberen. Maar ik wil hem vasthouden, in mijn tas meenemen, mee naar bed nemen om een dvd te kijken en natuurlijk op werken. Gewoon voor een paar dagen en dan weet ik zeker of ik switch of niet! :)
Hmm.. ik heb gewoon eerst een hoop ervaringen gelezen op Internet en toen was 5 minuten spelen in de winkel genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Ik dacht juist dan en ibook veel minder warm wordt. Mijn keuze wordt er niet makkelijker op.

De ibook valt hier dus weer af :)
Vind 4200rpm toch echt te weinig om lekker te kunnen werken. Wordt dus de powerbook 12" met een 7200rpm schijf >:)

@Sharkbyte heb je een link van een 7200rmp schijf in een powerbook?

[ Voor 18% gewijzigd door ken op 08-03-2004 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

dolby schreef op 08 maart 2004 @ 07:22:
Weten jullie of een msi bluetooth of een mycom bluetooth dongle werkt onder X.3?
Ik heb sinds zaterdag een iBook G4 800 12" en ik kan je zeggen dat de msi bluetooth dongle perfect werkt. Zelfs zonder installeren van drivers ofzo.
Ik synchroniseer er nu mijn Palm en SE-T610 mee via iSync.
Verder zal ik binnenkort nog wel mijn ervaringen met het iBook hier zetten, maar ik ben nu ontzettend druk met vanalles :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bigs schreef op 08 maart 2004 @ 15:19:
[...]
Hmm.. ik heb gewoon eerst een hoop ervaringen gelezen op Internet en toen was 5 minuten spelen in de winkel genoeg :)
Ik denk ook wel dat het zo bij mij werkt, apple heeft nu eenmaal een hoog "hebben" gehalte. :)

Ik ben ook nog niet helemaal uit of ik een iBook of Powerbook 12 inch moet kopen. Ik wil zeker weten dat die iBook krachtig genoeg is, en lekker werkt zonder dat ik de hele tijd denk dat ik sneller ben dan de machine zelf. Daarom wil ik een week werken op een iBook en mijn software instaleren om te kijken of alles goed werkt. Ik heb gehoord dat de OSX versie van Zend Studio (PHP programeer omgeving) bijvoorbeeld vrij slecht is. Nu ligt dat aan Zend maar ik zou het graag willen blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 14:57:
[...]

Meenemen in een tas en dvd kijken is lijkt me toch niet echt bepalend voor je keuze ? Een dvd'tje kijken gaat op een Mac net zo goed (of kwaad) als op een pc, en aan het formaat kan je makkelijk zien of het in je tas gaat passen of niet.

Ik raad je gewoon aan eens een winkel binnen te stappen en je 'probleem' eens voor te leggen. Bel eventueel even met de winkel en ga er eens een paar uurtjes voor zitten, neem en cd of dvd mee, vraag of ze je wat kunnen laten zien etc.
Dus niet zo cheesy van 'kijk, zo open je een map', maar vraag of ze wat van de Office pakketten kunnen laten zien, Photoshop bewerkingen of wat jij ook maar wilt gaan doen. Laat ze evt. een airportkaartje inbouwen en het snel even configureren zodat je echt de 'handigheid' kunt ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Canaria schreef op 08 maart 2004 @ 15:40:
Ik heb sinds zaterdag een iBook G4 800 12" en ik kan je zeggen dat de msi bluetooth dongle perfect werkt. Zelfs zonder installeren van drivers ofzo.
Heeft iemand ervaring(bereik, energie verbruik, etc) met ingebouwde bluetooth bij een powerbook / ibook?
Hydraulik-Phunk schreef op 08 maart 2004 @ 15:51:
[...]
Meenemen in een tas en dvd kijken is lijkt me toch niet echt bepalend voor je keuze ? Een dvd'tje kijken gaat op een Mac net zo goed (of kwaad) als op een pc, en aan het formaat kan je makkelijk zien of het in je tas gaat passen of niet.

Ik raad je gewoon aan eens een winkel binnen te stappen en je 'probleem' eens voor te leggen. Bel eventueel even met de winkel en ga er eens een paar uurtjes voor zitten, neem en cd of dvd mee, vraag of ze je wat kunnen laten zien etc.
Dus niet zo cheesy van 'kijk, zo open je een map', maar vraag of ze wat van de Office pakketten kunnen laten zien, Photoshop bewerkingen of wat jij ook maar wilt gaan doen. Laat ze evt. een airportkaartje inbouwen en het snel even configureren zodat je echt de 'handigheid' kunt ervaren.
Nee het gaat puur om het feit of ik met de zelfde efficientie en gemak kan werken op een OSX based machine als op een WinXP based machine. De meerwaarde van een Mac kan ik denk ik niet al rommelend in een winkel ondervinden, maar alleen door er een keer een hele dag op te werken.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 22:59
Ik heb ingebouwde Bluetooth in mijn iBook G4 12 inch, maar zet het alleen aan als ik het ook daadwerkelijk gebruik. inderdaad, vanwege het stroomverbruik. Het is niet veel, maar alle kleine beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joortje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03 20:28
Ik heb sinds heel kort een 12" powerbook G4 en wil het geheugen uitbreiden. Ik heb het nodige uitzoekwerk verricht en voor zover ik kan achterhalen kan er in de 12" powerbook G4 gewoon 144 pins SODIMM geheugen. Voordat ik nu tot aanschaf wil ik toch nog even verifieren of ik nu gelijk heb. Kunnen jullie mij het verlossende antwoord geven?
Tevens werd mij aangeraden om voor PC2700 te gaan, omdat de warmteontwikkeling dan minder zou zijn. Iemand hier ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 15:48:
[...]

Ik denk ook wel dat het zo bij mij werkt, apple heeft nu eenmaal een hoog "hebben" gehalte. :)

Ik ben ook nog niet helemaal uit of ik een iBook of Powerbook 12 inch moet kopen. Ik wil zeker weten dat die iBook krachtig genoeg is, en lekker werkt zonder dat ik de hele tijd denk dat ik sneller ben dan de machine zelf. Daarom wil ik een week werken op een iBook en mijn software instaleren om te kijken of alles goed werkt. Ik heb gehoord dat de OSX versie van Zend Studio (PHP programeer omgeving) bijvoorbeeld vrij slecht is. Nu ligt dat aan Zend maar ik zou het graag willen blijven gebruiken.
Ik vindt Zend zowieso slecht maar qua interface werkt het op de Mac toch lekkerder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Joortje schreef op 08 maart 2004 @ 16:16:
Ik heb sinds heel kort een 12" powerbook G4 en wil het geheugen uitbreiden. Ik heb het nodige uitzoekwerk verricht en voor zover ik kan achterhalen kan er in de 12" powerbook G4 gewoon 144 pins SODIMM geheugen. Voordat ik nu tot aanschaf wil ik toch nog even verifieren of ik nu gelijk heb. Kunnen jullie mij het verlossende antwoord geven?
Tevens werd mij aangeraden om voor PC2700 te gaan, omdat de warmteontwikkeling dan minder zou zijn. Iemand hier ervaring mee.
The powerbook 12" gebruikt pc2100 geheugen. Volgens mij 200 pins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Joortje schreef op 08 maart 2004 @ 16:16:
Lijkt mij stug, PC2100 moet ook volstaan. Extreme warmteontwikkeling vind er volgens mij niet plaats, al zou je vanwege de prijs misschien idd PC2700 kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joortje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03 20:28
Ik weet dat er standaard PC2100 in zit. Maar PC2700 moet op zich gewoon kunnen. Hij zal dan wel lager geklokt gaan worden, maar dit levert dus juist het warmteverschil op.
200 pins gaat volgens mij echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 15:54:
[...]

Heeft iemand ervaring(bereik, energie verbruik, etc) met ingebouwde bluetooth bij een powerbook / ibook?

[...]

Nee het gaat puur om het feit of ik met de zelfde efficientie en gemak kan werken op een OSX based machine als op een WinXP based machine. De meerwaarde van een Mac kan ik denk ik niet al rommelend in een winkel ondervinden, maar alleen door er een keer een hele dag op te werken.
Er zijn online meerder Mac verhuurders te vinden. Even zoeken en je hebt er denk ik zo een bij jou in buurt. Ook kan je het nog proberen bij verschillende Apple Centre's. Wij verhuren bijvoorbeeld soms een G4 of een iMac. Dixons verhuurde altijd PC's maar ik weet niet of ze dat bij Apple's ook doen. :)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slagroom schreef op 08 maart 2004 @ 16:28:
[...]
Ik vindt Zend zowieso slecht maar qua interface werkt het op de Mac toch lekkerder...
offtopic:
Wat gebruik jij dan? Ik kan niet meer zonder de goede autocompletion, die ook je eigen classes van een project doorspit ook al heb je ze niet open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
Ik zelf werk zonder code completion met BBEdit... super programma en heel dynamisch... maarrrr... volgensmij moet code completion wel mogelijk zijn in BBEdit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Sage schreef op 08 maart 2004 @ 16:43:
[...]

Er zijn online meerder Mac verhuurders te vinden. Even zoeken en je hebt er denk ik zo een bij jou in buurt. Ook kan je het nog proberen bij verschillende Apple Centre's. Wij verhuren bijvoorbeeld soms een G4 of een iMac. Dixons verhuurde altijd PC's maar ik weet niet of ze dat bij Apple's ook doen. :)
Sage: mogen jullie 7200rpm schijfes in nieuwe powerbooks 12" bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
ken schreef op 08 maart 2004 @ 17:13:
[...]

Sage: mogen jullie 7200rpm schijfes in nieuwe powerbooks 12" bouwen?
Mail me even op mark at ljs .nl met wat je precies wilt. Nieuwe PowerBook enzo etc. Dan kan ik morgen terug mailen of het uberhaupt kan kwa warmteontwikkeling etc en wanneer we het kunnen doen. :)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ken schreef op 08 maart 2004 @ 15:36:
@Sharkbyte heb je een link van een 7200rmp schijf in een powerbook?
http://www.xlr8yourmac.co...ookG4_12in_HD_upgrade.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
Ik heb trouwens wel manuals van alle macs tot en met de G5 dus als iemand zijn mac nog een keer wil open breken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig ook van een iBook g4? Ik ben best goed in schroeven in dure machines, dus ik zit al te denken om zelf de Hard Disk te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk is het technisch niet mogelijk om zo maar ff een andere schijf te gebruiken. Ik snap ook niet waarom je per se er in een andere schrijf in wilt hebben. Probeer eerst de huidige versies uit en dan pas kun je goed bepalen of het snel genoeg is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 11:26
Probleempje :

Mijn G5 piept. Niet via de speakers ofzo, maar echt een irritant zoemend/biepend geluid uit de systeemkast. Ik heb het idee dat de Radeon die erin zit hoogfrequent mee-ruist ofzo. Klinkt zo net als 'n modemcarrier maar dan heel stil (maar toch hard genoeg om irri te zijn)

Goin' slighty mad. Slagroom, maakt dat ding van jou ook zo'n vreselijk geluid ?

Iemand anders met hetzelfde probleem ?

Heb met Applesupport gebeld en zij vielen uit de lucht. Sturen iemand ter plekke om't euvel te verhelpen .. zo kan ik niet werken ..

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 21:49:
Waarschijnlijk is het technisch niet mogelijk om zo maar ff een andere schijf te gebruiken. Ik snap ook niet waarom je per se er in een andere schrijf in wilt hebben. Probeer eerst de huidige versies uit en dan pas kun je goed bepalen of het snel genoeg is of niet.
Het is technisch wel mogelijk, daar ligt het probleem niet. Het probleem is dat het nogal veel schroefjes zijn. :) In de huidige iBook zit een 4200 RPM schijf, als je de laatste generatie 5400 HD van Hitachi erin zet heb je zeker weten een snelheids boost. Die laatste generatie is even stil en bijna even zuinig als een 4200 RPM schijf van het type dat in een iBook zit. Maar het blijft een flinke klus en je hebt natuurlijk geen garantie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-10-2020
dot.K schreef op 08 maart 2004 @ 21:51:
Probleempje :

Mijn G5 piept.
knip..

Iemand anders met hetzelfde probleem ?
http://www.arstechnica.com/wankerdesk/04q1/g5-noise.html

Hopen dat Apple net als met de MDD Macs er ook wat aan gaat doen...
(daar is toen een vervangingsprogramma voor voedingen voor opgestart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 11:26
Nuja, ik heb 'n full protection program erbij gekocht voor 3 jaar. Ze komen ter plekke rommelen ;) Dit is ideaal om hen voor te leggen. Bedankt !

+5 heel behulpzaam.

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
Yup, ik heb Apple en Machouse gebeld en beide weten ze niets van het probleem af. Dit terwijl het toch wel algemeen bekend is.

Het geluid komt uit de voeding. Met een Revisie E voeding zou het opgelost moeten zijn.

Zou je hier even kunnen vertellen of ze het probleem hebben opgelost?

[ Voor 15% gewijzigd door Slagroom op 09-03-2004 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 21:29:
Toevallig ook van een iBook g4? Ik ben best goed in schroeven in dure machines, dus ik zit al te denken om zelf de Hard Disk te vervangen.
Mail me maar ff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:40
Yup, ik heb Apple en Machouse gebeld en beide weten ze niets van het probleem af. Dit terwijl het toch wel algemeen bekend is.
Hmmz... Dat klinkt als de zelfde houding rond mijn overhittende schijven... Bekend probleem, maar "Ich habe es nicht gewusst"... Jaja...

Vreemd eigenlijk dat Apple en resellers zo om gaan met problemen rond de G5... Doen ze dat ook rond hun andere hardware?

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap het wel want als apple niet thuis geeft draaien de resellers keihard voor de kosten op. Ook werken er natuurlijk soms mensen die geen intresse hebben in het produkt zelf en in hun vrije tijd niets doen met apple produkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
Zoals bijna iedere dealer en producent doet bij allerlei producten... alles ontkennen tot ze er niet meer omheen kunnen. Wanneer dat zover is levert Apple wel een goede service zoals bijvoorbeeld bij het kostenloos vervangen van alle moederborden in de witte iBook G3's...

Maarrr.... ik ben niet altijd te spreken over de service van Apple...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

Slagroom schreef op 09 maart 2004 @ 08:12:
Zoals bijna iedere dealer en producent doet bij allerlei producten... alles ontkennen tot ze er niet meer omheen kunnen. Wanneer dat zover is levert Apple wel een goede service zoals bijvoorbeeld bij het kostenloos vervangen van alle moederborden in de witte iBook G3's...

Maarrr.... ik ben niet altijd te spreken over de service van Apple...
Welk bedrijf levert er nu zo'n enorm goede service dat het nooit tegenvalt? Ik ben er nog nooit een tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
Pindkaas schreef op 09 maart 2004 @ 09:19:
[...]

Welk bedrijf levert er nu zo'n enorm goede service dat het nooit tegenvalt? Ik ben er nog nooit een tegen gekomen.
Zo kun je het ook zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vooral grote multinationals zijn een ramp als het om service gaat, het ene land weet niet eens waar het andere mee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even over die Powerbooks op de TUE. Ik had een mailtje gevraagd of ze het ondersteunen en hoe het met de software zit. Dit kreeg ik terug:

Wij ondersteunen het niet. Het is wel mogelijk om op het netwerk te komen, maar printen zal niet lukken en er is geen software beschikbaar voor Apples.

Kan ik nu mits ik genoeg geheugen heb wel alle software op Virtual PC draaien of is dat niet zeker? En waarom kan ik wel op het netwerk komen maar niet printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Er zijn een redelijk aantal profs en docenten die Apples gebruiken op de TU/e dus of dat echt klopt wat ze je vertellen vraag ik me af. Misschien dat het voor studenten heel anders werkt ofzo, maar dat weet ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:54

Maximus

There is no substitute

Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 16:55:
Even over die Powerbooks op de TUE. Ik had een mailtje gevraagd of ze het ondersteunen en hoe het met de software zit. Dit kreeg ik terug:

Wij ondersteunen het niet. Het is wel mogelijk om op het netwerk te komen, maar printen zal niet lukken en er is geen software beschikbaar voor Apples.

Kan ik nu mits ik genoeg geheugen heb wel alle software op Virtual PC draaien of is dat niet zeker? En waarom kan ik wel op het netwerk komen maar niet printen?
Vaak is dit gewoon ****shit. Maakt niet uit. je moet gewoon zorgen dat je een apple driver vind. En de printer moet wel heel exotisch zijn wil OSX hem niet ondersteunen.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scan
  • Laatst online: 31-08 19:46
Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 16:55:

OSX ondersteunt de meeste printers, trouwens bij panther zit cups, dat ondersteunt praktisch elke printer. Moet dus niet zo'n probleem zijn lijkt mij.

Meestal heeft het te maken met onkunde van de automatiserings afdeling :Z

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Volgens mij werkt de HP Officejet d-series nog steeds niet.. en er zijn 2 plekken waar ik die graag zou gebruiken. Heb ook geprobeerd met andere drivers, maar dat gaf ook weinig resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik print ook altijd van mijn mac naar een Epson C84 printer die via parallel aan een oude P166 zit over het netwerk, en ik zou niet weten waarom je niet zou kunnen printen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Ondersteund de ibook ook Velocity Engine?
Op de Apple NL staat hier niks over en op www.apple.com staat van wel

Op de website staat ook dat de max geheugen op de ibook 640mb is, maar ik zie een aantal webstore in de VS die de ibook verkopen met 1GB geheugen. Hoe is dit dan mogelijk?

Vandaag is mijn apple besteld. Helaas willen ze geen 7200rpm HD er in bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
Jongens, ik wil maximaal € 300 euro besteden aan een goede geluid set voor mijn computer. Ik speel gitaar, luister muziek en speel spellen op mijn Mac. Wat denken jullie, aparte boxen en versterker, een 5.1 geluidset met een externe USB 5.1 geluidskaart, enz?

Wat klinkt lekker, vol, goed, mooi, enz en is beschikbaar voor die 300 euro...

Trouwens, wat is een goede geluidskaart die wordt ondersteund door MacOS X met geluid in en uit en die zo duur is dat ik ook nog geld overhoudt voor een stel goede speakers...

[ Voor 21% gewijzigd door Slagroom op 10-03-2004 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Laatst online: 14-12-2021
:( de rechter USB poort van m'n powerbook is gaar :( als ik er nu een muis in steek of iets anders dan reageert ie niet meer. Kan ik bij elke Apple dealer terecht of moet ik terug gaan naar waar ik 'm heb gekocht. De rechter zat trouwens altijd al ietsjes losser dan de linker.

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Mijn bestelling is gedaan:

Uiteindelijk is het geworden:

ibook 12"
640mb
60GB
BT
Airport Extreme
2nd Skin

Hoop hem snel binnen te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Slagroom schreef op 10 maart 2004 @ 11:37:
Jongens, ik wil maximaal € 300 euro besteden aan een goede geluid set voor mijn computer. Ik speel gitaar, luister muziek en speel spellen op mijn Mac. Wat denken jullie, aparte boxen en versterker, een 5.1 geluidset met een externe USB 5.1 geluidskaart, enz?

Wat klinkt lekker, vol, goed, mooi, enz en is beschikbaar voor die 300 euro...

Trouwens, wat is een goede geluidskaart die wordt ondersteund door MacOS X met geluid in en uit en die zo duur is dat ik ook nog geld overhoudt voor een stel goede speakers...
Check even op de Apple-site! De externe input-box voor geluidsinvoer [http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore?productLearnMore=T9104] op je iBook
(of andere Mac) kost € 185 en is leverbaar bij resellers, o.a. Rock Palace in Den Haag (ik heb het even nagevraagd). Ik wil daar zelf ook mee aande gang, evenals met garageband.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Als ik jou was zou ik een simpel jack -> tulp stekkertje halen, en je mac aansluiten op een hifi-amp met bijbehorende speakers, gewoon stereo.
Voor 300 euro haal je geen fatsoenlijke 5.1 set vind ik, en behalve bij dvd's heeft het niet echt een meerwaarde op het gebied van muziek en gamen. (Welke games doen 5.1 in OS X?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Ik geloof dat UT2004 5.1 geluid heeft. Maar dat weet ik niet zeker... :?

Op m'n werk word het zo kikke gamen, normaal. Dual G5 1,8Ghz met 1,5GB, 20" Monitor of anders een beamer voor de lol en dan nog eens Logitech Z 53 boxen. Damn, die maken wel lekker geluid! :9 :9

Voor goede geluidskaarten is trouwens M-Audio wel een leuk merk. Maakt ook erg goede externe geluidkaarten! Rock Palace zit trouwens bij ons op de hoek. Misschien handig om bij ons even te kijken naar de combinatie van de M-Audio kaart met de Logitech Z 53. :)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Laatst online: 01-09 21:13

wouterve

Swinger of States

Na al enkele maanden de Apple-topics met belangstelling gevolgd te hebben, denk ik dat ook ik nu eindelijk overtuigd ben: ik wil switchen :). Dat op zich lijkt mij al een heuglijk feit en een stap in de goede richting, ware het niet dat dit de volgende lastige beslissing naderbij brengt: naar welke Apple wil ik switchen?

Ik had jullie natuurlijk met deze nare open vraag lastig kunnen vallen, ware het niet dat ik zelf ook al het een en ander aan denk- en peinswerk heb gedaan. Daarmee ben ik uiteindelijk op het volgende uitgekomen:
• Ik wil een iBook. Ik wil namelijk de mogelijkheid hebben mijn werk mee te nemen en portable te zijn. En aangezien ik student ben moeten we het qua prijs wel realistisch houden :P, dus voor mij geen PowerBook, hoe mooi ze ook zijn. Meer dan ongeveer EUR 1500,=/EUR 1600,= kan en wil ik gewoon niet uitgeven. Omdat ik student ben kan ik dus met korting bij de AppleStore kopen.
• Welke iBook ik ook koop, hij moet in ieder geval beschikken over een 40GB harde schijf en 640MB RAM (dat schijnt volgens de berichten hier en op andere fora flink wat verschil te maken, dus dan doe ik het maar in één keer goed ;) ). Er moet ook een Airportkaart in zitten. Bluetooth vind ik nog niet per se noodzakelijk, maar als het binnen mijn budget kan vallen, is het leuk. Ook wil ik er een Apple Videoadapter (zodat ik hem op een TV kan aansluiten) en een tas of iets dergelijks bij hebben, zolang dat tenminste binnen het budget past.

Op zich niet zo'n probleem natuurlijk om een hierbij passende iBook te vinden, ware het niet dat ik nog ontzettend twijfel over welke schermgrootte het meest geschikt voor mij is. De iBook 12" is ontegenzeggelijk veel mooier en is meer portable dan de 14" door zijn kleinere afmetingen. Niet zo moeilijk dus, zou je zeggen. Ware het niet dat ik dus student ben (rechten, that is) en dat ik dus een groot deel van mijn (studie)tijd besteed aan het schrijven van papers en essays. Ik zal het ding dus vrij intensief gebruiken (ook voor het broodnodige GoTten natuurlijk ;) ). Ik ben bang dat mijn ogen bij langdurig werken achter een 12" sneller vermoeid zullen raken dan achter een 14", dus is een 14" misschien beter. Alleen: een 14" is weer wat logger, wat me weer in mijn mobiliteit beperkt en bovendien heeft het beeldscherm precies dezelfde resolutie. Bezitters van een iBook 12": scheelt het echt zoveel? Raken je ogen sneller vermoeid bij langdurig werken en is het beeld niet te priegelig voor intensief werk? Met andere woorden: zou dit beeldscherm geschikt zijn als permanent en enig beeldscherm?

Ik heb al wat research voor prijzen gedaan in de Apple-shop, en ik kwam tot de volgende twee configuraties die mij wel interessant leken:
Configuratie 1 Configuratie 2
iBook 12" 800MHz
AirPort Extreme Card
Keyboard & Mac OS
40GB Ultra ATA drive
DVD/CD-RW
Bluetooth Module
No preinstalled software
640MB DDR266 SDRAM - 2 SO-DIMMs
Apple Videoadapter
Tucano Second Skin-hoes - 12-inch iBook
iBook 14” 933 MHz G4
256 MB
40 GB
Combo Drive
AirPort
Kensington Saddlebag
Apple Videoadapter (zelf toegevoegd)
512MB extra geheugen (andere shop, +/- EUR 100,=)
Totaal: EUR 1530,30Totaal: EUR 1518,88

Configuratie 2 is een speciale onderwijsaanbieding van de Applestore die tot 30 april geldt. Hij bestaat dus uit een iBook 14" + Airport + Tas.

Beide configuraties vallen dus binnen mijn budget en voldoen aan mijn eisen, en het verschil in prijs tussen een 12" en een 14" is in dit geval dus te verwaarlozen.

De hamvraag is dus: wat is het verstandigste? Ik doe hier een investering voor een aantal jaar, dus ik wil niet na een paar maanden tot de conclusie komen dat ik beter de andere variant had kunnen kiezen :P. Ik ben ook maar student en kan dus niet zomaar leuke gadgets blijven kopen en verkopen, dit is al een hele uitgave. Ik wil dus een futureproof investering doen, en wat is volgens jullie in dat geval de beste keus, als je er rekening mee houdt wat er mee moet gaan gebeuren? En hoe zit het met het snelheidsverschil? Ik hoor graag jullie mening :).

En als je het tot hier gered hebt met lezen: chapeau en bedankt :P.

edit:
Nog een vraagje trouwens: je kunt de iBook met twee verschillende toetsenborden bestellen, een Nederlands en een Internationaal. Ik heb op de foto's van de verschillende trotse iBookbezitters hier gezien dat een Nederlands toetsenbord in ieder geval een op bepaalde punten wat afwijkende toetsenbordindeling heeft (verticale entertoets, kleine linkershifttoets). Is het Internationale toetsenbord een standaard US-toetsenbord, of is dit weer iets anders? Ik zou namelijk gewoon het liefste zo'n keyboard hebben in plaats van zo'n keyboard.

[ Voor 9% gewijzigd door wouterve op 10-03-2004 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

ja voor de prijs de 14" maar heb mij laten vertellen omdat het scherm de same res. heeft hij wat wazig is vergeleken met de 12" waar ik al een keertje eventjes op heb mogen werken!
erg mooi ding!
ik ga zelf persoonlijk voor de 12" twijfel nog wat tussen de Pb/iBook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor de 12 inch gaan en eventueel thuis een andere monitor gebruiken de
iBook 12" 800MHz met AV-kabel en Tucano Second Skin is minder (+-€50) dan €1530 als je het geheugen bij een andere toko haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

ja en dan elcheapo geheugen er in!
je stopt onder een Jaguar toch ook geen andere banden???
die laat je er ook niet afhalen omdat ze ergens anders goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Qorne schreef op 10 maart 2004 @ 22:03:
ja en dan elcheapo geheugen er in!
je stopt onder een Jaguar toch ook geen andere banden???
die laat je er ook niet afhalen omdat ze ergens anders goedkoper zijn.
Bij crucial hebben ze ook speciaal ibook geheugen voor net onder de 100 euro incl verzenden. Scheelt je toch weer 70 euro.
Is kwalitatief net zo goed. Deze heb ik dus besteld voor mijn ibook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Bij bijna elke Apple dealer is het geheugen goedkoper dan bij Apple zelf. Ook mogen sommige dealers dezelfde educatie korting geven wat dus op hetzelfde neer komt kwa bedrag. De dealer heeft bovendien de computer meestal op voorraad of anders binnen twee dagen binnen en ingebouwd waar je hem dan vervolgens kan ophalen, of gelijk mee nemen.

Kortom, ik zou gewoon naar een dealer gaan. Dan kan je ze beide met je eigen ogen zien en kijken wat het verschil in beeldscherm is. Bovendien kan je daar ook een factuur laten maken zodat je het prijsverschil kan zien. ;)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:25

botoo

💀 too old to die young

@wouterve:
Ik heb meer dan een jaar met een 12" (G3-500) iBook gewerkt, en ben van mening dat het 12" scherm een gruwelijk scherp ding is :). Natuurlijk is het beeldoppervlak niet heel groot (duh!), maar in gebruik is het minstens zo scherp als mijn 15" PoBo, en zeker scherper onvergelijkbaar met de gemiddelde pc laptop kloon.

Ik zou dan ook kiezen voor de 12" met de riante bulk mem :9.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
12" is echt geen probleem om verslagen op te tikken.

Over dat toetsenbord kan ik duidelijk zijn. Zelf heb ik de internationale versie. Die is dan ook vrijwel gelijk aan elk toetsenbord wat je bij desktops tegenkomt, alleen de toetsen zijn soms kleiner. Een landversie vind ik over het algemeen maar irritant als je er te veel aan gewend raakt en ook op andere computers werkt.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Iemand ervaring met de .Mac software? Is tijdelijk in de aanbieding voor 69 euro bij aanschaf Mac (normaal 99 euro).

Goede deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

Misschien slecht nieuws.. Ik heb vandaag besloten dat ik toch geen iBook ga kopen. Als student kan ik het gewoon niet veroorloven om allerlei software aan te gaan schaffen en dan niet zeker weten of ik er wel mee vooruit kan.

Toch blijven het hele mooie machines!! :~ Ik ga zeker wel een keer kijken voor een goedkope iMac oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aanschaffen? Sorry hoor maar als student ga je toch niets kopen behalve je OS? Later als je geld hebt kan je de kas nog altijd spekken van de bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Gister zat ik bij een freak in de bus mee te luisteren die een emac had gekocht met origineel PS, Illustator, Quark, Indesign weet ik het, voor 20000 aan software zei 'ie :+

Maar idd, uiteraard wil Adobe niets van minder legale kopieen weten, maar stel je eens voor dat iedereen het via de legale weg zou doen.
Studenten zouden op school onderwijs krijgen in de pakketten, en thuis niet kunnen experimenteren met dergelijke programma's.
Daarmee blijft de kennis van de leerlingen beperkt tot hetgeen wat ze op school meekrijgen, wat over het algemeen toerijkend is voor de opleiding, maar slechts een fractie is van het hele kunnen van zo'n pakket.
Daarom denk ik dat Adobe het eigenlijk wel oogluikend toestaat, de jongere generatie leert met Photoshop omgaan (ik ken redelijk wat mensen die sinds hun 14e op vrij hoog niveau met PS overweg kunnen), en dit later in een bedrijf kunnen toepassen; de licenties worden dan wel binnengehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hydraulik-Phunk schreef op 11 maart 2004 @ 00:05:
Studenten zouden op school onderwijs krijgen in de pakketten, en thuis niet kunnen experimenteren met dergelijke programma's.
Daarmee blijft de kennis van de leerlingen beperkt tot hetgeen wat ze op school meekrijgen, wat over het algemeen toerijkend is voor de opleiding, maar slechts een fractie is van het hele kunnen van zo'n pakket.
Daarvoor is een studentenlicentie uitgevonden. Te krijgen via surfspot. Kost vrij weinig daar. Is natuurlijk wel afhankelijk van de afspraken tussen surfspot en de betreffende onderwijsinstelling.

Maar bijv. Macromedia en Microsoft hebben educatieve licenties.

Dus bovengenoemde quote is geen argument om ook maar iets illegaal te verkrijgen, mits de betreffende softwarefabrikant educatieve licenties in het assortiment heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door blackd op 11-03-2004 00:39 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Laatst online: 01-09 21:13

wouterve

Swinger of States

Dank voor de zeer behulpzame replies tot nu toe :). Daar heb ik zeker wat aan!
Sage schreef op 10 maart 2004 @ 22:22:
Bij bijna elke Apple dealer is het geheugen goedkoper dan bij Apple zelf. Ook mogen sommige dealers dezelfde educatie korting geven wat dus op hetzelfde neer komt kwa bedrag. De dealer heeft bovendien de computer meestal op voorraad of anders binnen twee dagen binnen en ingebouwd waar je hem dan vervolgens kan ophalen, of gelijk mee nemen.

Kortom, ik zou gewoon naar een dealer gaan. Dan kan je ze beide met je eigen ogen zien en kijken wat het verschil in beeldscherm is. Bovendien kan je daar ook een factuur laten maken zodat je het prijsverschil kan zien. ;)
Ik zal zeker eens kijken of ik binnenkort eens een bezoekje aan een dealer kan brengen. De dichtstbijzijnden zijn alleen wat uit de buurt (waarom is er nog geen fatsoenlijke Apple-dealer in Tilburg?!?), maar ik zal zeker eens kijken of ik daar binnenkort nog eens kan gaan kijken.
kiddyl schreef op 10 maart 2004 @ 22:39:
Over dat toetsenbord kan ik duidelijk zijn. Zelf heb ik de internationale versie. Die is dan ook vrijwel gelijk aan elk toetsenbord wat je bij desktops tegenkomt, alleen de toetsen zijn soms kleiner. Een landversie vind ik over het algemeen maar irritant als je er te veel aan gewend raakt en ook op andere computers werkt.
Even voor de duidelijkheid (en mijn gemoedsrust :P): dat internationale toetsenbord ziet er dus zo uit?

Kan ik dus voorzichtig concluderen dat een 12" op zich best geschikt is als dagelijkse werkmachine? (Ik heb namelijk nog geen bril en dat wilde ik graag zo houden, een nerd zonder bril is namelijk een zelden in het wild aangetroffen rariteit :P.) Of zijn er nog mensen die daar een (andere) mening over hebben?
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.