Na al enkele maanden de Apple-topics met belangstelling gevolgd te hebben, denk ik dat ook ik nu eindelijk overtuigd ben: ik wil switchen

. Dat op zich lijkt mij al een heuglijk feit en een stap in de goede richting, ware het niet dat dit de volgende lastige beslissing naderbij brengt: naar welke Apple wil ik switchen?
Ik had jullie natuurlijk met deze nare open vraag lastig kunnen vallen, ware het niet dat ik zelf ook al het een en ander aan denk- en peinswerk heb gedaan. Daarmee ben ik uiteindelijk op het volgende uitgekomen:
• Ik wil een iBook. Ik wil namelijk de mogelijkheid hebben mijn werk mee te nemen en portable te zijn. En aangezien ik student ben moeten we het qua prijs wel realistisch houden

, dus voor mij geen PowerBook, hoe mooi ze ook zijn. Meer dan ongeveer EUR 1500,=/EUR 1600,= kan en wil ik gewoon niet uitgeven. Omdat ik student ben kan ik dus met korting bij de AppleStore kopen.
• Welke iBook ik ook koop, hij moet in ieder geval beschikken over een 40GB harde schijf en 640MB RAM (dat schijnt volgens de berichten hier en op andere fora flink wat verschil te maken, dus dan doe ik het maar in één keer goed

). Er moet ook een Airportkaart in zitten. Bluetooth vind ik nog niet per se noodzakelijk, maar als het binnen mijn budget kan vallen, is het leuk. Ook wil ik er een Apple Videoadapter (zodat ik hem op een TV kan aansluiten) en een tas of iets dergelijks bij hebben, zolang dat tenminste binnen het budget past.
Op zich niet zo'n probleem natuurlijk om een hierbij passende iBook te vinden, ware het niet dat ik nog ontzettend twijfel over welke schermgrootte het meest geschikt voor mij is. De iBook 12" is ontegenzeggelijk veel mooier en is meer portable dan de 14" door zijn kleinere afmetingen. Niet zo moeilijk dus, zou je zeggen. Ware het niet dat ik dus student ben (rechten, that is) en dat ik dus een groot deel van mijn (studie)tijd besteed aan het schrijven van papers en essays. Ik zal het ding dus vrij intensief gebruiken (ook voor het broodnodige GoTten natuurlijk

). Ik ben bang dat mijn ogen bij langdurig werken achter een 12" sneller vermoeid zullen raken dan achter een 14", dus is een 14" misschien beter. Alleen: een 14" is weer wat logger, wat me weer in mijn mobiliteit beperkt en bovendien heeft het beeldscherm precies dezelfde resolutie. Bezitters van een iBook 12": scheelt het echt zoveel? Raken je ogen sneller vermoeid bij langdurig werken en is het beeld niet te priegelig voor intensief werk? Met andere woorden: zou dit beeldscherm geschikt zijn als permanent en enig beeldscherm?
Ik heb al wat research voor prijzen gedaan in de Apple-shop, en ik kwam tot de volgende twee configuraties die mij wel interessant leken:
Configuratie 1 | Configuratie 2 |
iBook 12" 800MHz
AirPort Extreme Card
Keyboard & Mac OS
40GB Ultra ATA drive
DVD/CD-RW
Bluetooth Module
No preinstalled software
640MB DDR266 SDRAM - 2 SO-DIMMs
Apple Videoadapter
Tucano Second Skin-hoes - 12-inch iBook
| iBook 14” 933 MHz G4
256 MB
40 GB
Combo Drive
AirPort
Kensington Saddlebag
Apple Videoadapter (zelf toegevoegd)
512MB extra geheugen (andere shop, +/- EUR 100,=)
|
Totaal: EUR 1530,30 | Totaal: EUR 1518,88 |
Configuratie 2 is een speciale onderwijsaanbieding van de Applestore die tot 30 april geldt. Hij bestaat dus uit een iBook 14" + Airport + Tas.
Beide configuraties vallen dus binnen mijn budget en voldoen aan mijn eisen, en het verschil in prijs tussen een 12" en een 14" is in dit geval dus te verwaarlozen.
De hamvraag is dus: wat is het verstandigste? Ik doe hier een investering voor een aantal jaar, dus ik wil niet na een paar maanden tot de conclusie komen dat ik beter de andere variant had kunnen kiezen

. Ik ben ook maar student en kan dus niet zomaar leuke gadgets blijven kopen en verkopen, dit is al een hele uitgave. Ik wil dus een futureproof investering doen, en wat is volgens jullie in dat geval de beste keus, als je er rekening mee houdt wat er mee moet gaan gebeuren? En hoe zit het met het snelheidsverschil? Ik hoor graag jullie mening

.
En als je het tot hier gered hebt met lezen: chapeau en bedankt 
.
edit:
Nog een vraagje trouwens: je kunt de iBook met twee verschillende toetsenborden bestellen, een Nederlands en een Internationaal. Ik heb op de foto's van de verschillende trotse iBookbezitters hier gezien dat een Nederlands toetsenbord in ieder geval een op bepaalde punten wat afwijkende toetsenbordindeling heeft (verticale entertoets, kleine linkershifttoets). Is het Internationale toetsenbord een standaard US-toetsenbord, of is dit weer iets anders? Ik zou namelijk gewoon het liefste
zo'n keyboard hebben in plaats van
zo'n keyboard.
[
Voor 9% gewijzigd door
wouterve op 10-03-2004 22:05
]