[verzamel/discussie] Apple Topic

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 1.683 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Sorry als deze vraag al 100x gesteld is,
maar ik heb echt gezocht en niets boeiends gevonden :P

Ik heb een usb stick, en als ik deze op de pc gebruik is hij gewoon goed,
alleen als ik hem in een mac op school doe gaat hij zeuren dat hij eerst geformatteerd moet worden, dat wil ik niet want er staan belangerijke schooldocumenten op die ik later die dag nog nodig heb. dus nu is mijn vraag, kan het ook zonder format?

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb vandaag het geheugen van mijn iBook van 384MB naar 640MB opgewaardeerd, maar ik merk eigenlijk vrij weinig van mogelijke snelheidswinst. Moet ik daarvoor nou eigenlijk hevig photoshoppen, webdevven en programmeren tegelijk om het te merken?

Ik heb nu iig een geheugenmodule over die van een ibook komt.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Probeer hem eens in de Mac zelf te stoppen en niet in het toetsenbord, dus IN de systeemkast.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
kiddyl schreef op 11 maart 2004 @ 17:33:
Ik heb vandaag het geheugen van mijn iBook van 384MB naar 640MB opgewaardeerd, maar ik merk eigenlijk vrij weinig van mogelijke snelheidswinst. Moet ik daarvoor nou eigenlijk hevig photoshoppen, webdevven en programmeren tegelijk om het te merken?

Ik heb nu iig een geheugenmodule over die van een ibook komt.
Ik vond het verschil tussen 256 en 512 wel duidelijk.. ik moet zeggen dat ik wel altijd veel programma's tegelijk open heb staan. Als je alleen Mail.app en Safari hebt draaien zal het niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

D4V3 schreef op 11 maart 2004 @ 01:01:
Sorry als deze vraag al 100x gesteld is,
maar ik heb echt gezocht en niets boeiends gevonden :P

Ik heb een usb stick, en als ik deze op de pc gebruik is hij gewoon goed,
alleen als ik hem in een mac op school doe gaat hij zeuren dat hij eerst geformatteerd moet worden, dat wil ik niet want er staan belangerijke schooldocumenten op die ik later die dag nog nodig heb. dus nu is mijn vraag, kan het ook zonder format?
Volgens werkt FAT niet met een mac. Dus wat ik zou doen dan, is alle documenten op je pc zetten. Je formarteert de usbstick als HFS+, vervolgens neem je macopener.
Macopener is een programma voor windows, die HFS+ dus mac formaat kan lezen op een pc. En hopla... zet je al je bestanden weer op de usbstick m.b.v. macopener. Je kunt nu weer probleem bestanden erop zetten, zowel thuis als op school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:41
O.D.Smolik schreef op 11 maart 2004 @ 18:22:
[...]

Volgens werkt FAT niet met een mac. Dus wat ik zou doen dan, is alle documenten op je pc zetten. Je formarteert de usbstick als HFS+, vervolgens neem je macopener.
Macopener is een programma voor windows, die HFS+ dus mac formaat kan lezen op een pc. En hopla... zet je al je bestanden weer op de usbstick m.b.v. macopener. Je kunt nu weer probleem bestanden erop zetten, zowel thuis als op school.
De Mac ondersteund, tenminste als je OSX draait, FAT 12, 16 en 32. Read en Write wel te verstaan. Ik gebruik dan ook mijn iPod gewoon op een Windows en een Mac tegelijkertijd in iTunes. Werkt perfect en ik heb nog nooit een foutmelding gehad. Voor NTFS is er alleen read support aanwezig. :)

MacOpener is trouwens wel een fijn progje. :P

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Als het goed is leest de Mac gewoon FAT, bij mij op school worden die dingen ook te pas en te onpas in zowel Macs als Wintels gebruikt.

Wat ik wel hoorde van een klasgenoot is dat door een bepaald kwaaltje usbsticks niet zichtbaar zijn als deze in het toetsenbord zijn gestoken (>128mb?), maar wel op het moederbord zelf.

Probeer het dus eens zoals ik al zei in een native poort te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:54

Maximus

There is no substitute

Sage schreef op 11 maart 2004 @ 18:32:
[...]

De Mac ondersteund, tenminste als je OSX draait, FAT 12, 16 en 32. Read en Write wel te verstaan. Ik gebruik dan ook mijn iPod gewoon op een Windows en een Mac tegelijkertijd in iTunes. Werkt perfect en ik heb nog nooit een foutmelding gehad. Voor NTFS is er alleen read support aanwezig. :)

MacOpener is trouwens wel een fijn progje. :P
Dus dat kan wel? Ik heb namelijk een FAT Windows ipod..

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

M@ximuS schreef op 11 maart 2004 @ 19:28:
[...]

Dus dat kan wel? Ik heb namelijk een FAT Windows ipod..
Ja geen enkel probleem ik heb ook een Windows iPod :)
werkt perfect! heb geen enkele fout kunnen ontdekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

:X :X Argh, ik wil ook een iPod :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

:X:X Argh, ik wil een powerbook :P

nee ipodje is leuk maar dan moet je wel muziek luisteren anders is het zonde !

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

M@ximuS schreef op 11 maart 2004 @ 21:56:
[...]

:X:X Argh, ik wil een powerbook :P

nee ipodje is leuk maar dan moet je wel muziek luisteren anders is het zonde !
Wanneer kom jou powerbook?

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Hydraulik-Phunk schreef op 11 maart 2004 @ 18:36:
Als het goed is leest de Mac gewoon FAT, bij mij op school worden die dingen ook te pas en te onpas in zowel Macs als Wintels gebruikt.

Wat ik wel hoorde van een klasgenoot is dat door een bepaald kwaaltje usbsticks niet zichtbaar zijn als deze in het toetsenbord zijn gestoken (>128mb?), maar wel op het moederbord zelf.

Probeer het dus eens zoals ik al zei in een native poort te drukken.
Zoals meestal het geval is met USB sticks hebben ze eigenlijk altijd voldoende stroom aan de poort aan het toetsenboord. Dat gebruiken we namelijk zelf ook op het werk. Maar sommige stickies hebben dus meer stroom nodig en de hub in het toetsenboord levert niet alle stroom door die een native USB poort wel levert.

Dit is ook het geval natuurlijk met bijvoorbeeld een externe Zip drive en andere apparaten die meer stroom nodig hebben. ;)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
O.D.Smolik schreef op 11 maart 2004 @ 18:22:
[...]

Ik bevestig ook nog even dat een Mac WEL fat leest, voordat iemand hier zijn memorystick gaat vernaaien met een HFS+ format :) Waarschijnlijk is het inderdaad een stroomprobleem oid, ik heb hier al meerdere USB sticks gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10-2024
Al mijn USB sticks werken ook gewoon bij mij... zonder problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

heb zojuist mijn nieuwe 250gig maxtor hdd (extern) aan me iMac gekoppeld.
en hij werdt gelijk goed herkent.
hij werkt PERFECT! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Volproppen maar dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

ken schreef op 11 maart 2004 @ 22:14:
[...]

Wanneer kom jou powerbook?
Duurt nog wel even. Ik ben nu begonnen met sparen maar pas als ik 1000 euro heb wil me pa me de overige 2000 geven om hem te bestellen. Ik heb nu 150 maar ik heb veel onvoorziene uitgaven jammer genoeg. :(

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Even een kleine update rond de hele "G5-overhit-na-plaatsen-tweede-hard-disk" kwestie...

MacHouse heeft dus inderdaad wat geexperimenteerd met een G5 die ze hebben staan. Zij zagen inderdaad een verschil van minimaal 15 graden tussen de temperatuur die de sensor bij de schijven meet en de werkelijke temperatuur in de behuizing.

Echter, de schijven in hun setup zijn nooit heter geworden dan 80 graden en dat vinden zij acceptabel (ten minste: als ik het mailtje goed heb gelezen). Nu vind ik dat op zich alleen al een _schrikbarend_ getal, maar goed.

MacHouse gaat nu eens kijken naar een tool die Apple aan hun beschikbaar stelt. Elke keer als zij een moederbord vervangen in een G5 moeten zij namelijk met behulp van die tool de fans afstellen/calibreren... Mogelijk dat je met die tool dus ook de fan van de schijven harder kan laten draaien....

* Liegebeest houd zijn vingers gekruisd...

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
En als je dan het geld hebt, is het maar de vraag of je 'm dan snel krijgt, want ik heb gisteren naar Staffhorst gebeld, en die hebben geen Powerbook 12" op voorraad.

Ik ga zo maar eens rondbellen naar verschillende winkels of ze een 12" PB Combo op voorraad hebben, en zo ja, er een ophalen :9

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

blackd schreef op 12 maart 2004 @ 09:41:
[...]

En als je dan het geld hebt, is het maar de vraag of je 'm dan snel krijgt, want ik heb gisteren naar Staffhorst gebeld, en die hebben geen Powerbook 12" op voorraad.

Ik ga zo maar eens rondbellen naar verschillende winkels of ze een 12" PB Combo op voorraad hebben, en zo ja, er een ophalen :9
Ik heb de mijne bij Applestore besteld. Duurt ongeveer 2 weken. Moet uit Taiwan komen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
ken schreef op 12 maart 2004 @ 09:49:
Ik heb de mijne bij Applestore besteld. Duurt ongeveer 2 weken. Moet uit Taiwan komen :(
Heb net naar Woerden gebeld, alles wat ik wil is op voorraad.

Ga het vanmiddag ophalen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
cailin_coilleach schreef op 12 maart 2004 @ 08:00:
Even een kleine update rond de hele "G5-overhit-na-plaatsen-tweede-hard-disk" kwestie...

MacHouse heeft dus inderdaad wat geexperimenteerd met een G5 die ze hebben staan. Zij zagen inderdaad een verschil van minimaal 15 graden tussen de temperatuur die de sensor bij de schijven meet en de werkelijke temperatuur in de behuizing.

Echter, de schijven in hun setup zijn nooit heter geworden dan 80 graden en dat vinden zij acceptabel (ten minste: als ik het mailtje goed heb gelezen). Nu vind ik dat op zich alleen al een _schrikbarend_ getal, maar goed.

MacHouse gaat nu eens kijken naar een tool die Apple aan hun beschikbaar stelt. Elke keer als zij een moederbord vervangen in een G5 moeten zij namelijk met behulp van die tool de fans afstellen/calibreren... Mogelijk dat je met die tool dus ook de fan van de schijven harder kan laten draaien....

* dolby houd zijn vingers gekruisd...
Wow, ik vind 80graden best wel heet.
Ter vergelijking, mijn travelstar in laptop is op dit moment 45graden (staat 24uur aan)
En een Western Digital 7200toeren in desktop 34 graden.
Misschien kan het geen kwaad, tijd zal het leren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Tja... Het valt binnen de specs van de fabrikant schijnt het en dat is ook hetgene waar Apple zich achter verschuilt... Dit neemt echter niet weg dat er al een hele berg schijven zijn gestorven (niet bij mij dan gelukkig, maar bij andere G5 eigenaren)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 11:26
Mijn G5-setupje

Afbeeldingslocatie: http://nsworx.be/got/g5.jpg

Dual 2 Ghz - 1.5 GB Ram
iSight cammetje - Sony DV cam

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Hier ik vanaf een mac,
Hij herkent hem wel (native en in het toetsenboard), alleen dan gaat hij zeuren dat hij de schijf niet kan lezen en vraagt hij of ik hem wil initaliseren, als ik voor deze optie kies gaat hij formatteren en dat wil ik niet.

iemand nog een andere optie om het te doen zonder te formatteren? (dus zeg maar een FAT viewer voor de iMac)

het is dus een witte eMac (education :P)

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Mijn 12" Powerbook is binnen, inclusief airport, second skin en videoadapter (dvi -> composite en svideo) _o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbv
  • Laatst online: 22:56
blackd schreef op 12 maart 2004 @ 14:14:
Mijn 12" Powerbook is binnen, inclusief airport, second skin en videoadapter (dvi -> composite en svideo) _o_
Woei, daar kan je weer de nodige uurtjes mee spelen ;)

Ik las trouwens dat je hem ook bij MacHouse hebt weggekaapt. Hadden ze de secondskin nu wel opeens op voorraad? Moet dat ding nog altijd nageleverd krijgen namelijk.

Als ik jou was zou ik ook even kijken of je wel Panther bij je PB hebt gekregen, dit had ik namelijk niet bij PB van 1,5week geleden. En dat scheelt toch wel heel erg in het aantal crashjes enzo. Mocht je het niet hebben kun je gewoon bellen en ze sturen 10.3 en de nieuwe iLife, prima service :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Rickbv schreef op 12 maart 2004 @ 14:28:
Woei, daar kan je weer de nodige uurtjes mee spelen ;)
Inderdaad :9
Ik las trouwens dat je hem ook bij MacHouse hebt weggekaapt. Hadden ze de secondskin nu wel opeens op voorraad? Moet dat ding nog altijd nageleverd krijgen namelijk.
Ik heb de zwarte secondskin 12", de grijze is niet op voorraad.
Als ik jou was zou ik ook even kijken of je wel Panther bij je PB hebt gekregen, dit had ik namelijk niet bij PB van 1,5week geleden. En dat scheelt toch wel heel erg in het aantal crashjes enzo. Mocht je het niet hebben kun je gewoon bellen en ze sturen 10.3 en de nieuwe iLife, prima service :)
Er staat 10.2.x op, ik ben nu bezig met Panther (dit zit er wel gewoon bij), iLife 04 nog niet kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 22:59
# Microsoft Access for Mac (available in June)
http://www.lis.fsu.edu/Pr...hardware_software.cfm#Mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

goed zo MS!!! dat was namelijk de enige App die mij echt nog deed twijfelen om wel of geen apple te kopen :D

En ach voorraad ? Ik ga naar een apple dealer en dan bestel ik hem dan wel :)

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Is het materiaal van de ibook G3 en G4 hetzelfde?

Niet toch?

Ze zeggen dat de ibook G4 meer plastic is, zodat het goedkoop/speelgoed uitziet.
Wat vinden jullie?
Ik heb de ibook G3 gezien en ik vond hem mooi. Dacht eerst dat de G3 en G4 dezelfde behuizing hebben (alleen ander toetsenbord)
Hoe ziet de G4 er in vergelijking uit tov de G3 ibook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij gewoon hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

De G3 is van glad kunststof, en de G4 is wat ruwer waardoor er misschien iets meer vuil blijft hangen. (Schuurt immers wat meer dan een glad materiaal.)

Ik vind ze allebeie chter heel mooi, ik kan niet zeggen dat de ene goedkoper lijkt dan de andere.
Het matte heeft wel iets sjieks vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online
De iBook G3 met zilvere accenten is de mooiste aaibook ooit.
Maar design blijft een persoonlijk iets.

[ Voor 27% gewijzigd door dolby op 12-03-2004 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joortje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03 20:28
Is er een utility voor de mac, waarmee je je HD kan partitioneren zonder een herinstallatie te moeten doen? Denk aan een partitionmagic-achtige tool. Ik kan er eigenlijk niets over vinden en volgens het schjfhulpprohramma ontkom ik er blijkbaar niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 21:13

wouterve

Swinger of States

Zo, net even bij een dealer (Youmac in Eindhoven) geweest om naar de iBooks te kijken. Werd er heel vriendelijk ontvangen en de heren bij Youmac waren graag bereid me een uitgebreide en goede demonstratie te geven van de modellen die ze hadden staan. En nu ik ze allebei naast elkaar heb gezien, denk ik dat de 14" me toch het beste zal gaan bevallen. Ik kan de letters op het beeldscherm daar gewoon veel prettiger lezen en er is iets meer ruimte naast en voor het toetsenbord om mijn handen kwijt te kunnen. Ze hadden dan wel geen 12" iBook staan, maar wel een 12" Powerbook en hoewel die best mooi klein en licht was, vond ik de 14" iBook toch prettiger, zo op het eerste gezicht en eigenlijk minstens zo mooi, maar da's heel persoonlijk natuurlijk :P.

't Is alleen erg jammer dat ze bij Youmac maar 2% studentenkorting kunnen geven en ze ook niet mogen meedoen aan de onderwijsacties van Apple omdat ze geen officiele Apple-reseller zijn; anders had ik m'n toekomstige iBook graag daar gekocht. Zonder die korting zou de iBook alleen zo'n 200 euro duurder zijn, en dat is voor mij als student toch echt veel geld...

In ieder geval: ik heb nu alles even in het echt gezien! Nu nog maar eens goed nadenken en dan misschien... bestellen :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Zijn wel aardige mensen bij Youmac inderdaad, ben daar zelf ook geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Hydraulik-Phunk schreef op 09 maart 2004 @ 18:50:
Ik print ook altijd van mijn mac naar een Epson C84 printer die via parallel aan een oude P166 zit over het netwerk, en ik zou niet weten waarom je niet zou kunnen printen ?
Hoe heb je dat precies gedaan? Ik heb hier een server staan met Win2k3 server erop, en daaraan een gesharede HP PSC 950, maar ik kan met geen mogelijkheid printen vanaf m'n ma's ibook met OSX :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Nu ik er over nadenk, ik kan nog niet met de Epson printen over het netwerk maar voor die tijd hadden we een HP waarmee het wel prima kon.

Hoe en wat precies weet ik niet eens meer, ik geloof dat ik op beide computers de printer heb geinstalleerd, en onder OS X Hewlett Packard over TCP/IP heb aangezet.
'K zal morgen nog eens even proberen, ik weet het niet helemaal meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

sorry mensen, ik heb weer een vraagje :)

Hoe zit het met de scherm van de ibook en pbook 12"
Is hier nog verschil in? Las dat de scherm van de powerbook kwalitatief beter is. Iemand die dit kan bevestigen? Is dit goed merkbaar? Ik wist zelf niet dat er hier nog verschil inzit.

[ Voor 6% gewijzigd door ken op 13-03-2004 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik heb eens gezien dat de PowerBook een 102dpi scherm heeft, een paar dpi hoger dan de iBook die ergens in de hoge 90's zat. Alle Apple schermen zitten trouwens rond de 96dpi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 11:26
Slagroom schreef op 09 maart 2004 @ 07:31:
Yup, ik heb Apple en Machouse gebeld en beide weten ze niets van het probleem af. Dit terwijl het toch wel algemeen bekend is.

Het geluid komt uit de voeding. Met een Revisie E voeding zou het opgelost moeten zijn.

Zou je hier even kunnen vertellen of ze het probleem hebben opgelost?
Een vriendelijke meneer van het Apple repair center (zo'n apple protection plan is een aanrader en must-have !) is hier vrijdag de voeding komen veranderen en het piepen is zo goed als helemaal verdwenen.

Hij zei wel dat het nog niet de E-variant was maar als het mij nog zou irriteren dat ik gewoon een nieuwe case moest aanmaken bij Apple van het moment dat ik via -fora- ed. meer zou vernemen dat de nieuwe PSU's nu helemaal probleem vrij waren.

:Y) voor de applesupport

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Laatst online: 01-09 21:13

wouterve

Swinger of States

Hmm, het gaat steeds verder de goede kant op aangaande mijn switch-in-aantocht :P. Toen ik gisteren mijn vader de iBook in de winkel liet zien was hij al enthousiast, maar vandaag was hij nog steeds lyrisch, ook over de iMac en de Powerbook. Deze lyriek uitte zich in een spontane toezegging voor een financiele bijdrage aan mijn nieuwste speeltje :D. Dat vinden studerende kinderen natuurlijk nooit een groot bezwaar ;). En ik heb bovendien het idee dat *zijn* volgende computer ook een Apple wordt -- die iMac vond hij wel helemaal geweldig.

Mijn beslissing om te switchen is nu dus wel een heel stuk makkelijker gemaakt. Ik zal binnenkort maar eens gaan bestellen (wel *na* mijn tentamens, want leer mij mezelf kennen :P) en dan genieten van mijn nieuwe speelkameraad :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Sharkbyte schreef op 13 maart 2004 @ 23:37:
Ik heb eens gezien dat de PowerBook een 102dpi scherm heeft, een paar dpi hoger dan de iBook die ergens in de hoge 90's zat. Alle Apple schermen zitten trouwens rond de 96dpi.
Hoe is de kijkhoek van de ibook? kunnen mensen die naast of achter mij staan nog goed naar de scherm kijken?

Is het scherm nog leesbaar met (fel) zonlicht erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

ken schreef op 14 maart 2004 @ 13:18:
[...]

Hoe is de kijkhoek van de ibook? kunnen mensen die naast of achter mij staan nog goed naar de scherm kijken?

Is het scherm nog leesbaar met (fel) zonlicht erop?
De kijkhoek is niet zo heel erg groot,
niet zo groot als die van mijn iMac die is echt groot!!!
fel zon licht weet ik niet... maar daar zijn TFT's toch nooit goed in?! ik heb nog geen TFT mee gemaakt die daar goed in is.

(met fel zonlicht bedoel ik dan ook echt FEL he :P hoog zomer)

Weet iemand toevallig, leuke bluetooth progz voor de MAC?
op de PC heb ik van die leuke tools voor me telefoon, maar zijn die er ook voor de MAC?
ik heb een T610 Sony Ericsson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik stoor mij aan het feit dat de ruimte tussen de icons zo ontzettend groot is. Je kunt de icongrootte wel veranderen, maar die ruimte blijkft relatief erg groot. Is er een tool om dat aan te passen?

Dan nog iets anders: batterij test:

Mijn ibook 12" kan officieel 6 uur mee op zijn batterij. Maar in de praktijk is dat altijd korter. Maar hoeveel? Om dat te bepalen heb ik een klein python-scriptje gemaakt.

Python zit standaard op iedere os x machine. File downloaden,
Terminal venster openen, file executable maken (chmod +x battery.py) en starten (./battery.py) is voldoende.

Laadt je machine op totdat de batt vol zit. Laat hem leeg lopen totdat hij uitvalt (sleep) . Bekijk je terminal venster of battery-log(.txt) dat wordt aangemaakt.

Mijn iBook ging 4 uur en 27 minuten mee, waarbij ik onder andere 1 Startrek TNG aflevering heb gekeken en wireless de grootste tijd aan had. Bij 2 afleveringen ging de batterij 4 uur mee.

http://moevie.nl/battery-osx.zip (4 kb )
http://moevie.nl/battery-win.zip (600kb)

[ Voor 68% gewijzigd door Q op 14-03-2004 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

ja hallo ;) , als je een filmpje gaat kijken gaat het snel he.
ze gaan er dan vanuit dat je geen wireless gebruikt en dat je zit te typen oid.
staat ook in de folder btw.

als je de cd/dvd drive gebruikt gaat het ook sneller.toch vind ik 4uur wel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Qorne schreef op 14 maart 2004 @ 20:44:
ja hallo,;) als je een filmpje gaat kijken gaat het snel he.
ze gaan er dan vanuit dat je geen wireless gebruikt en dat je zit te typen oid.
staat ook in de folder btw.

als je de cd/dvd drive gebruikt gaat het ook sneller.toch vind ik 4uur wel veel.
Ik denk dat je in de praktijk zonder wireless en films kijken de 5 uur zeker kan halen, ik zal het eens testen, maar voorlopig niet want TNG kijken in de trein bevalt erg goed. (En wireless ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Q schreef op 14 maart 2004 @ 20:48:
[...]

Ik denk dat je in de praktijk zonder wireless en films kijken de 5 uur zeker kan halen, ik zal het eens testen, maar voorlopig niet want TNG kijken in de trein bevalt erg goed. (En wireless ook).
wireless in de trein? :P of bedoel je dat niet?
thuis is wireless met een notebook echt zeeer fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Hey weet iemand trouwens hoe je de PC-versie van UT (2000) naar de OS X versie kan porten ?

Met RTCW is het me prima gelukt, speelt zonder problemen in OS X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
4 uur met een ibook accu :D
Dan moet ik zeker een nieuwe halen, die van mij gaat 3 kwartier á 1 uur mee :(
Dan heb ik over 2 maanden in het vliegtuig naar portugal tenminste iets te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Qorne schreef op 14 maart 2004 @ 20:50:
[...]

wireless in de trein? :P of bedoel je dat niet?
thuis is wireless met een notebook echt zeeer fijn!
Trein: ik zou zeggen: nee, maar het blijkt dat draadloze thuisnetwerkjes soms erg ver reiken.......;)

Thuis en op de opleiding is het zeer zeer prettig. Eens.
Foxke schreef op 14 maart 2004 @ 21:31:
4 uur met een ibook accu :D
Dan moet ik zeker een nieuwe halen, die van mij gaat 3 kwartier á 1 uur mee :(
Dan heb ik over 2 maanden in het vliegtuig naar portugal tenminste iets te doen :)
Ligt er maar aan welke je hebt en hoe oud hij is. Je kunt het controleren met bovenstaand apje. Zou leuk zijn als wat meer ibook gebruikers eens zouden willen testen.

Overigens: 4 uur (okee 3 uur en 50 minuten): met 2x filmpje gekeken van 45 minuten per stuk + wireless dus dat kan nog wel verbeterd worden als je wat zuiniger aan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Q schreef op 14 maart 2004 @ 21:42:
[...]

Trein: ik zou zeggen: nee, maar het blijkt dat draadloze thuisnetwerkjes soms erg ver reiken.......;)

Thuis en op de opleiding is het zeer zeer prettig. Eens.

[...]

Ligt er maar aan welke je hebt en hoe oud hij is. Je kunt het controleren met bovenstaand apje. Zou leuk zijn als wat meer ibook gebruikers eens zouden willen testen.

Overigens: 4 uur (okee 3 uur en 50 minuten): met 2x filmpje gekeken van 45 minuten per stuk + wireless dus dat kan nog wel verbeterd worden als je wat zuiniger aan doet.
Plus dat wireless een erg grote verbruiker is. Als je alleen maar een klein filmpje kijkt of gewoon tekst verwerkt of weet ik wat voor simpels dan schiet de battery life echt wel hard omhoog. Dat merk ik in ieder geval altijd wel erg op de PowerBook 12" die wij thuis hebben. :)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Foxke, ik geloof dat er ook immitatieaccu's voor de iBook verkrijgbaar zijn die kwalitatief vrij goed zijn, maar wel een stuk goedkoper. Misschien dat dat een optie is, en ik heb je ooit eens een tip gegeven waar de originele accu vrij goedkoop was, maar weet niet meer waar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Niet online
Hydraulik-Phunk schreef op 14 maart 2004 @ 21:57:
Foxke, ik geloof dat er ook immitatieaccu's voor de iBook verkrijgbaar zijn die kwalitatief vrij goed zijn, maar wel een stuk goedkoper. Misschien dat dat een optie is, en ik heb je ooit eens een tip gegeven waar de originele accu vrij goedkoop was, maar weet niet meer waar :X
Ik dus ook niet meer :X :(
Nouja, ik begin wel een zoektocht naar accu's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Hey weet iemand trouwens hoe je de PC-versie van UT (2000) naar de OS X versie kan porten ?

Ik weet niet of je precies bedoelt wat je nu opschrijft :) Wil je de originele UT herschrijven en compileren zodat hij op OS X kan draaien??! (8> Wens ik je veel succes mee!

Maar mogelijk dat je bedoelt:
A ) verkoopt er iemand een Mac versie van UT?
B ) kan UT draaien onder software als Virtual PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
Hydraulik-Phunk schreef op 14 maart 2004 @ 20:52:

Volgensmij heb ik daar ooit iets over gelezen in de forums van macfreak.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Foxke schreef op 14 maart 2004 @ 22:00:
[...]

Ik dus ook niet meer :X :(
Nouja, ik begin wel een zoektocht naar accu's :)
Dan is je zoektocht snel voorbij want wij verkopen die 'nep' accu's voor 100,- onder prijs die Apple er voor vraagt. Dat komt op 150,- dus. Ze zijn van BTO dacht ik en zijn helemaal wit, in de nieuwe iBook kleur wit dus niet dat grijsachtige wit dat bij de eerdere witte iBook's zat.

Wehehehe, dit is echt zo'n standaard verkoop praatje. :P

Maar mocht je geïnteresseerd zijn dan kan je op onze website een routebeschrijving en telefoonnummer vinden. :)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

cailin_coilleach schreef op 15 maart 2004 @ 09:09:
[...]

Ik weet niet of je precies bedoelt wat je nu opschrijft :) Wil je de originele UT herschrijven en compileren zodat hij op OS X kan draaien??! (8> Wens ik je veel succes mee!

Maar mogelijk dat je bedoelt:
A ) verkoopt er iemand een Mac versie van UT?
B ) kan UT draaien onder software als Virtual PC
Nee, A en B bedoel ik niet, en nee, ik wil hem ook niet herschrijven :P

Veel code is zowel op pc als Mac gelijk, zo heb ik via VPC RTCW geinstalleerd, de systeemmap op mijn OS X schijf gezet en een update voor RTCW (Mac versie) geinstalleerd.
Nu heeft 'ie dus de executables voor de Mac, en de verdere mapstructuur is zowel op PC als Mac gelijk, hij is gewoon speelbaar dus. <-- En dat is wat ik bedoelde.

Met Quake3 is het idem, en over UT heb ik ook al eens zoiets gehoord.
Imho legaal, heb de retailversies van beide hier liggen (UT & RTCW) , anders hoor ik 't wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

blackd schreef op 12 maart 2004 @ 14:14:
Hoe lang gaat je batterij van je pbook mee? Hoe bevalt het verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
ken schreef op 15 maart 2004 @ 15:58:
Hoe lang gaat je batterij van je pbook mee?
Dat verschilt heel erg, de batterij indicator zegt dat het rond de 3 uur zit, maar ik haal makkelijk meer.
Van het weekend naar Enschede geweest, dus moest lang in de trein zitten :P
Op de heenreis ben ik met volle batterij ingestapt en heb ik via Bluetooth een beetje zitten internetten en met MacOSX zitten spelen. Dat was 1,5 uur. Daarna kon ik nog minstens 2 uur doorwerken.
Op de terugreis film gekeken, ook 1,5 uur, toen zei de batterij indicator dat ik nog iets van 2 uur had, maar ik heb 'm thuis aan de stroom gehangen. Zodra hij weer vol was, denk ik dat ik rond de 4 of 5 uur heb gehaald (via Ethernet surfen en irc). Echt bijgehouden heb ik het niet.
Hoe bevalt het verder :)
Uitstekend! Ik heb dus een videoadapter bijbesteld, die aangesloten op de TV via composite, en dat werkt gewoon meteen, wel even op PAL zetten.

Airport heb ik nog niet kunnen testen, want ik heb thuis nog geen AP (binnenkort wel hoop ik :P). Op m'n werk heb ik wel WLAN dus daar gaan we dat eens testen.

Qua warmte, waar ik zo bang voor was, het valt inderdaad wel mee. De PB is wel warm, maar ik heb laatst op een Toshiba Sattelite Pro M30 (dat is dus een centrino notebook) gewerkt, en die was ook behoorlijk warm, dus dat hoort er tegenwoordig gewoon een beetje bij. Maar, de ventilator van de PB is voor zover ik het gehoord heb, redelijk stil. Maar waarschijnlijk heb ik de PB nog niet tot het uiterste gebruikt qua CPU power...

Mijn Windows geformatteerde iPod werkte meteen. Mijn wireless microsoft muis werkt ook meteen. Printer (HP DeskJet 840C) was ook geen probleem. Alleen moet ik nog even uitzoeken hoe ik een HP LJ 1000w en een HP OJ d155 qua printfuncties aan de praat krijg, de scan, fax e.d. functies van de OJ werken prima (drivers waren van HP zelf).

Het scherm is echt superstrak. Ik heb (had :P) op mijn bureau een 17" Philips 107S staan. Dat ding is, vergeleken met mijn PB, onscherp en onduidelijk bij veel zonlicht. Echt felle zon kan de PB ook niet zo heel goed tegen, maar welk scherm kan dat wel :+

Edit: En die sleep functie die is echt zo handig! Je gaat weg van huis, sluit de klep. Ben je op locatie, klep open en binnen een paar seconden werk je weer verder. Ideaal.

M'n desktop PC is zojuist van m'n bureau gehaald, en ik zit nu de hele dag op de Mac te werken, ik vrees dat dat ook een tijd zo blijft :P
Al met al een geslaagde aankoop! :)
(moet alleen m'n mail nog overzetten, dat wordt een k*t klus :X)

[ Voor 5% gewijzigd door blackd op 15-03-2004 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Maar die 12 inch powerbook is groot genoeg? Want ik heb mij zelf zitten bedenken dat je die 15 inch niet snel ff ergens in gooit ofzo. Je zit altijd nog met de groote

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
We kunnen onderhand wel een GoT-Apple-gebruikers-groep oprichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
M@ximuS schreef op 15 maart 2004 @ 16:27:
Maar die 12 inch powerbook is groot genoeg?
Ik heb de 12" PB gekozen voor de portabiliteit. En daar is hij heel goed in. Ik vind hem groot genoeg om ook iets langer op te werken, je hebt een resolutie van 1024*768 op je scherm wat voor mij voldoende is en met Expose kan je je vensters makkelijk managen.

Als je zelf twijfelt tussen de 12" en 15", dan zou ik toch even een kijkje gaan nemen in een winkel of bij een kennis met een 12". Ik denk dat het verstandig is als je het in ieder geval even gezien hebt.

De letters op het scherm kunnen namelijk erg klein zijn, en ik denk dat sommige mensen daar gewoon last mee hebben. Je kan overigens wel Zoom instellen onder Universal Access in je system preferences.
Want ik heb mij zelf zitten bedenken dat je die 15 inch niet snel ff ergens in gooit ofzo. Je zit altijd nog met de groote
Tja, een 12" neem je inderdaad makkelijker mee dan een 15". Dan is de vraag wat voor jou belangrijker is: draagbaar of meer werkruimte op je scherm. Ik wil mijn laptop meenemen naar m'n werk (en dan zit ik in de trein), naar m'n opleiding (wederom trein) en klanten (trein / auto) of gewoon rondlopen in huis.

Op termijn sluit ik misschien nog een externe monitor aan. Je krijgt immers een mini-DVI -> DVI en mini-DVI -> VGA kabel bijgeleverd, dus aansluiten op een TFT of CRT is geen probleem. Als je langer op je PB moet werken, kan dat dus ook een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

blackd schreef op 15 maart 2004 @ 16:59:
[...]

Tja, een 12" neem je inderdaad makkelijker mee dan een 15". Dan is de vraag wat voor jou belangrijker is: draagbaar of meer werkruimte op je scherm. Ik wil mijn laptop meenemen naar m'n werk (en dan zit ik in de trein), naar m'n opleiding (wederom trein) en klanten (trein / auto) of gewoon rondlopen in huis.

Op termijn sluit ik misschien nog een externe monitor aan. Je krijgt immers een mini-DVI -> DVI en mini-DVI -> VGA kabel bijgeleverd, dus aansluiten op een TFT of CRT is geen probleem. Als je langer op je PB moet werken, kan dat dus ook een oplossing zijn.
Kijk nu je dit zegt, dan neig ik toch weer naar die 15 omdat ik wel iets van ruimte wil hebben op me scherm...

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
M@ximuS schreef op 15 maart 2004 @ 17:11:
Kijk nu je dit zegt, dan neig ik toch weer naar die 15 omdat ik wel iets van ruimte wil hebben op me scherm...
Heb je beide machines al eens naast elkaar gezien?

Wat betreft de batterijtijd van mijn 12", als ik het scherm op volledige brightness zet, heb ik 3 uur werktijd. Zet ik de brightness op 1/3 dan heb ik 4 uur. Beide tijden volgens de batterij indicator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

blackd schreef op 15 maart 2004 @ 17:19:
[...]
Heb je beide machines al eens naast elkaar gezien?

Wat betreft de batterijtijd van mijn 12", als ik het scherm op volledige brightness zet, heb ik 3 uur werktijd. Zet ik de brightness op 1/3 dan heb ik 4 uur. Beide tijden volgens de batterij indicator.
Ik heb al eens achter een 15" Powerbook g4 gewerkt. Die vond ik erg :9~ eruit zien

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
M@ximuS schreef op 15 maart 2004 @ 17:23:
Ik heb al eens achter een 15" Powerbook g4 gewerkt. Die vond ik erg :9~ eruit zien
Tja, een 12" ziet er ook :9~ uit :+
Maar met name het verschil is hier dus belangrijk, en als je twijfelt, moet je gewoon gaan kijken en vergelijken. Ik kan wel een leuk verhaal ophouden dat ik de hele dag achter een 12" powerbook zit, maar jij moet er uiteindelijk op werken, en misschien vind jij het gewoon te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bigs schreef op 15 maart 2004 @ 16:40:
We kunnen onderhand wel een GoT-Apple-gebruikers-groep oprichten :)
Voor.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
De keuze 12/15" heeft heel veel met de keuze voor mobiliteit te maken. Onderweg of op school heb ik genoeg aan 12" (1024-resolutie vind ik voor het simpele werk nog altijd meer dan genoeg), thuis hang ik er een 17" Acer Executive line TFT aan, 29" (12+17 ;)) beeldschermgenot :9 :P

Voorbeeldje van hoe het op mijn oude kamer stond:

Nu heb ik ze trouwens andersom staan:

Dan is 12" geenzins een beperking kan ik je verzekeren ;).

Wat is trouwens het nut van een Apple-gebruikersgroep, mis ik dat even :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met de volgende vraag. Ben aan het sparen voor een Powerbook 1 gHz. 15 inch. IK vraag mij alleen af hoe het zit met Virtual PC. Voor school is dat toch wel handig en maar nu moet er volgens de Uni Windows XP Prof. op.

Gaat dit beetje soepel lopen op deze Powerbook met voldoende geheugen( 1024)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is soepel? Voor alledaags gebruik is het zeker niet snel genoeg, om even wat te checken werkt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm...
Dat wordt dus een probleem. Ik bedoel voor Office neem ik de macversie maar ik moet ook wat prgramma's draaien die echt alleen met Windows draaien. Maar dit is dus niet goed te doen met Virtual PC? Wel raar dan, het programma is immers vrij duur maar echt lekker loopt het dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Niet online
Sage schreef op 15 maart 2004 @ 14:04:
[...]

Dan is je zoektocht snel voorbij want wij verkopen die 'nep' accu's voor 100,- onder prijs die Apple er voor vraagt. Dat komt op 150,- dus. Ze zijn van BTO dacht ik en zijn helemaal wit, in de nieuwe iBook kleur wit dus niet dat grijsachtige wit dat bij de eerdere witte iBook's zat.

Wehehehe, dit is echt zo'n standaard verkoop praatje. :P

Maar mocht je geïnteresseerd zijn dan kan je op onze website een routebeschrijving en telefoonnummer vinden. :)
En die website is?

Ik heb ook ff in de apple store zitten kijken, en daar betaal je ook €150 voor een ibook accu, en bij YouMac hebben ze er een voor €140
Ik heb trouwens een G3 500 (dual usb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 18:39:
Mmm...
Dat wordt dus een probleem. Ik bedoel voor Office neem ik de macversie maar ik moet ook wat prgramma's draaien die echt alleen met Windows draaien. Maar dit is dus niet goed te doen met Virtual PC? Wel raar dan, het programma is immers vrij duur maar echt lekker loopt het dus niet?
Nou kijk ik kan me voorstellen dat het vrij soepel draait op een dual g5 2.0 Ghz, maar dat heb ik niet getest. Je kan gewoon bellen met een apple winkel om te vragen of ze het kunnen demonstreren, dan kan je gelijk zien of het je bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Das inderdaad wel een goede tip. Ga ik zeker doen. Bedankt.

Zijn er trouwens mensen die een 15 inch Powerbook hebben? Wat zijn jullie ervaringen? Hoe bevalt het scherm tov. een 12 inch? En hoe zit het met de snelheid. Ik heb laatst even bij een Apple store gespeeld met een Powerbook maar hier was vrijwel niets op geinstaleerd. Hoe zit het met programma's zoals Photoshop enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik ben ook aan het orienteren voor een Apple maar als ik nu een Imac G4 1.25 Ghz neem of een power mac G5 1,6 Ghz. Merk ik dan veel verschil in de snelheid. Het zal een Apple worden om te kijken hoe het is. Dus ik denk dat een dual niet nodig is. En wat is aan te bevelen aan RAM geheugen ik zat te denken aan 1024mb of is dit overkill ? Wat is de verstandigste keuze volgens jullie ? De prijs is bijna hetzelfde

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjeee op 15-03-2004 19:26 . Reden: Kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Laatst online: 14-12-2021
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 19:18:
Das inderdaad wel een goede tip. Ga ik zeker doen. Bedankt.

Zijn er trouwens mensen die een 15 inch Powerbook hebben? Wat zijn jullie ervaringen? Hoe bevalt het scherm tov. een 12 inch? En hoe zit het met de snelheid. Ik heb laatst even bij een Apple store gespeeld met een Powerbook maar hier was vrijwel niets op geinstaleerd. Hoe zit het met programma's zoals Photoshop enz.
Yup me.
De scherm is naar mijn mening gewoon goed maar mensen in mijn omgeving vinden 'm superscherp. Misschien komt dat omdat ik een hele goeie CRT op mijn PC gebruik.
1,5 jaar geleden heb ik een 12" iBook gehad en ik moet zeggen dat de extra werkruimte me goed bevalt. Ik heb voor de 15" gekozen omdat ik wel reis maar niet zo lang op batterijen hoef te teren en extra werkruimte vond ik wel belangrijk omdat ik nu alles doe op m'n powerbook behalve gamen dan. Tuurlijk had ik ook een 12" kunnen nemen met een xtra lcd scherm maar ik wou perse 1,25 mhz op z'n minst.

De snelheid is ongeveer vergelijkbaar met m'n 1,4 Ghz AMD XP PC. Wat wel een strop is is de HDD. Deze draait maar op 4200 RPM en dat merk je. Ik heb zelf 512 MB ram erin zitten en ga er binnenkort 1024MB van maken.

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk zou ik voor de G5 gaan simpelweg omdat je daar kan uitbreiden later. Er zit standaard al een betere videokaart bij en je prikt er zo een nieuwe harde schijf in, iets wat je kan vergeten bij een iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het hangt er maar net vanaf wat je er nu mee wilt doen en wat je er later mee gaat doen. Voor nu gaat het erom of je de nieuwste applicaties moet draaien en tijd geld is. Maar zoals ik in kan schatten is dit niet het geval dus dan kun je net zo goed voor een iMac gaan.
Echter voor in de toekomst zijn er wel een aantal beperkingen. Dit heeft dan te maken met de uitbreidingen. Je kunt niet onbeperkt geheugen er bij zetten i.v.m. het aantal beschikbare sloten. Ook kun je geen uitbreidingskaarten plaatsen of een grotere of extra harde schijf. Ook is het zo dat je bij vervanging van je Mac ook je beeldscherm moet vervangen om dat deze vast aan je iMac zit. Bij een G5 kun je gewoon allerlei monitoren gebruiken en later kun je deze ook weer gebruiken.
Het nadeel van een G5 is dat deze natuurlijk wel een stuk duurder zijn. Je moet hier namelijk nog een monitor bijkopen. Dus dan ben je niet voor €2000,- klaar.

Zelf prefereer ik wel 1024 MB intern. Dit om al voorbereid te zijn om de nieuwste programma's die altijd veel geheugen nodig hebben. 512 is eigenlijk voor een nieuwe Mac het minimum om er goed mee te kunnen werken met OSX. Wanneer je wat extra programmaatjes tegelijkertijd wilt draaien dan is 1024 geen overkill, dus gewoon voor die 1024 gaan, krijg je geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Niet online
Voor dat geheugen geld dus eigenlijk hetzelfde als in een Windows bak 1024 mb is toch wel fijn. Maar die monitor is niet echt een issue. Ik denk toch dat de G5 verstandiger is. Later geheugen erbij kunnen prikken is wel handig. Nu had ik nog een vraagje ik ben nu aan het orienteren voor een Apple en de G5 1,6 Ghz vind ik intressant ( 2021.81) maar zou het lonen om door te sparen voor een Dual G5 1,8 Ghz (2735,81). Het verschil is volgens mij: de tweede processor :+ , 8 geheugensloten i.p.v. van 4, en standaard 160 Gb schijf. Aan 80 Gb heb ik denk ik toch wel genoeg. Want opslag regel ik via het netwerk. Is die extra processor kracht echt merkbaar ? Ik denk dat ik zelf genoeg power heb met een G5 1.6 Ghz. Ik hoef geen Virtual PC te draaien ( houd mijn Windows bak er toch nog bij).
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 19:50:
Het hangt er maar net vanaf wat je er nu mee wilt doen en wat je er later mee gaat doen. Voor nu gaat het erom of je de nieuwste applicaties moet draaien en tijd geld is. Maar zoals ik in kan schatten is dit niet het geval dus dan kun je net zo goed voor een iMac gaan.
Echter voor in de toekomst zijn er wel een aantal beperkingen. Dit heeft dan te maken met de uitbreidingen. Je kunt niet onbeperkt geheugen er bij zetten i.v.m. het aantal beschikbare sloten. Ook kun je geen uitbreidingskaarten plaatsen of een grotere of extra harde schijf. Ook is het zo dat je bij vervanging van je Mac ook je beeldscherm moet vervangen om dat deze vast aan je iMac zit. Bij een G5 kun je gewoon allerlei monitoren gebruiken en later kun je deze ook weer gebruiken.
Het nadeel van een G5 is dat deze natuurlijk wel een stuk duurder zijn. Je moet hier namelijk nog een monitor bijkopen. Dus dan ben je niet voor €2000,- klaar.

Zelf prefereer ik wel 1024 MB intern. Dit om al voorbereid te zijn om de nieuwste programma's die altijd veel geheugen nodig hebben. 512 is eigenlijk voor een nieuwe Mac het minimum om er goed mee te kunnen werken met OSX. Wanneer je wat extra programmaatjes tegelijkertijd wilt draaien dan is 1024 geen overkill, dus gewoon voor die 1024 gaan, krijg je geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjeee schreef op 15 maart 2004 @ 20:01:Het verschil is volgens mij: de tweede processor :+ , 8 geheugensloten i.p.v. van 4, en standaard 160 Gb schijf. Aan 80 Gb heb ik denk ik toch wel genoeg. Want opslag regel ik via het netwerk. Is die extra processor kracht echt merkbaar ? Ik denk dat ik zelf genoeg power heb met een G5 1.6 Ghz. Ik hoef geen Virtual PC te draaien ( houd mijn Windows bak er toch nog bij).
Standaard heb je ook 512 MB tegenover 256 MB en het is ook een sneller type geheugen (333 MHz vs. 400MHz). Verder is er ook nog een verschil in het type PCI-sloten. De dual maakt gebruik van PCI-X en daar zijn nog niet zoveel kaarten voor volgens mij. Wat betreft de snelheid is dat mede afhankelijk van de programma's die je wilt draaien. Sommig programma's hebben of kunnen niets met de 2e processor, maar OSX kan er volgens wel goed mee overweg. Maar je zult nooit 2 maal zo snel zijn. Het beste kun je voor de snelheid naar een dealer gaan voor een vergelijking. Het zijn ten slotte geen kleine bedragen en dan kun je beter de juiste keuze maken.
ps. neem ook een ATi ipv een nVidia videokaart. (kan bij alle G5's als optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Niet online
Ja een 9600 i.p.v. een FX 5200 was ik toch al van plan. Maar die PCI X sloten zijn wel leuk maar. Er is geen plaats in de kast om er een dikke raid array aan te hanen. Alleen voor capture kaarten ofzo is het handig lijkt me. Maar dat geheugen is natuurlijk wel weer leuk maar merk je daar in de praktijk veel van. Ik ga denk ik een keer bij de dealer kijken ;) . Maar ik denk dat de G5 1.6 Ghz genoeg is. Maar ik ga eerst maar is een keer kijken. En een nachtkje erover slapen. :)
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 20:43:
[...]

Standaard heb je ook 512 MB tegenover 256 MB en het is ook een sneller type geheugen (333 MHz vs. 400MHz). Verder is er ook nog een verschil in het type PCI-sloten. De dual maakt gebruik van PCI-X en daar zijn nog niet zoveel kaarten voor volgens mij. Wat betreft de snelheid is dat mede afhankelijk van de programma's die je wilt draaien. Sommig programma's hebben of kunnen niets met de 2e processor, maar OSX kan er volgens wel goed mee overweg. Maar je zult nooit 2 maal zo snel zijn. Het beste kun je voor de snelheid naar een dealer gaan voor een vergelijking. Het zijn ten slotte geen kleine bedragen en dan kun je beter de juiste keuze maken.
ps. neem ook een ATi ipv een nVidia videokaart. (kan bij alle G5's als optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Roelant schreef op 15 maart 2004 @ 17:42:
De keuze 12/15" heeft heel veel met de keuze voor mobiliteit te maken. Onderweg of op school heb ik genoeg aan 12" (1024-resolutie vind ik voor het simpele werk nog altijd meer dan genoeg), thuis hang ik er een 17" Acer Executive line TFT aan, 29" (12+17 ;)) beeldschermgenot :9 :P

Voorbeeldje van hoe het op mijn oude kamer stond:

[img]"http://www.tweakers.net/ext/f/22588/full.jpg"[/img]

Nu heb ik ze trouwens andersom staan:

[img]"http://www.tweakers.net/ext/f/25881/full.jpg"[/img]

Dan is 12" geenzins een beperking kan ik je verzekeren ;).

Wat is trouwens het nut van een Apple-gebruikersgroep, mis ik dat even :? :P
Geen idee.. andere GoTters bewust maken van het feit dat je als Tweaker Apple ook koel mag vinden oid? En dan allemaal een linkje naar dit topic in onze sig zetten ofzo.

Nah, nevermind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik had toch eigenlijk ook wel graag een G5 gehad voor bijna hetzelfde geld.. :z

Dan had ik door kunnen sparen voor een 20" Cinema schermpje, ach ja, een mens moet wat te dromen hebben :P

Toch loop ik nog niet echt tegen de beperkingen van de FX5200 op, al speel ik er niet echt nieuwe games mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En OSX 10.3.3 is ook weer uit _/-\o_ :7
De 10.3.3-update biedt verbeterde functionaliteit en stabiliteit voor Mac OS X 10.3 ("Panther") en wordt aanbevolen voor alle gebruikers van deze versie van Mac OS X.

Deze update bevat de volgende belangrijke verbeteringen:
netwerkvolumes zijn nu beschikbaar in de navigatiekolom van de Finder en op het bureaublad, zodat ze snel toegankelijk zijn;
verbeterde bestandsdeling en adreslijstvoorzieningen voor Mac-netwerken (AFP), UNIX-netwerken (NFS) en pc-netwerken (SMB/CIFS);
verbeteringen bij afdrukken op PostScript- en USB-printers;
nieuwe versies van de programma's Schijfhulpprogramma, Dvd-speler, Fotolader, Mail en Safari;
uitgebreidere ondersteuning voor FireWire- en USB-apparaten;
verbeterde compatibiliteit met programma's van andere fabrikanten;
eerdere zelfstandige beveiligingsupdates en Bluetooth-update 1.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online
Nou mensen met een 56k modempje, ga er maar voor zitten, maar liefst 59meg moet je downloaden voordat 3.3 erop staat.
Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 22:59
Dit wilde ik toch even delen, met zweet in mijn handen gedaan, maar de Screen Spanning hack werkt ook op de iBook G4. Standaard staat de ibook gelocked op 1024, ook voor een externe monitor, maar met de hack kan je op de externe monitor hogere resoluties aan, zelf tot 1920x nogwat. Ook is het mogelijk de ibook dicht te klappen, maar dan kunnen er koelingsproblemen ontstaan:
http://foto.joostblokzijl...bumName=IBOOK&id=spanhack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

zerocool schreef op 15 maart 2004 @ 23:47:
Dit wilde ik toch even delen, met zweet in mijn handen gedaan, maar de Screen Spanning hack werkt ook op de iBook G4. Standaard staat de ibook gelocked op 1024, ook voor een externe monitor, maar met de hack kan je op de externe monitor hogere resoluties aan, zelf tot 1920x nogwat. Ook is het mogelijk de ibook dicht te klappen, maar dan kunnen er koelingsproblemen ontstaan:
http://foto.joostblokzijl...bumName=IBOOK&id=spanhack
Cool :) Ga ik ook doen ;)

Is het bij de powerbook 12" dan mogelijk om de scherm dicht te klappen?
Wat geeft meer warmte af? ibook of powerbook 12" ? Een aantal pagina terug stand ibook, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
De Powerbook mag je gewoon dichtgeklapt gebruiken, die is er namelijk itt de iBook wel voor ontworpen. Hij voert al z'n warmte af via de (aluminium) onderkant, waar de iBook ook nog warmte via het toetsenbord afvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 19:48

B2

wa' seggie?

ken schreef op 16 maart 2004 @ 00:25:
[...]

Cool :) Ga ik ook doen ;)

Is het bij de powerbook 12" dan mogelijk om de scherm dicht te klappen?
Wat geeft meer warmte af? ibook of powerbook 12" ? Een aantal pagina terug stand ibook, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Iemand?
Pas op dat ie niet te lang dicht is, anders krijg je afdrukken van het toetsenbord in je beeld.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
supergrover schreef op 16 maart 2004 @ 08:18:
[...]

Pas op dat ie niet te lang dicht is, anders krijg je afdrukken van het toetsenbord in je beeld.....
Heb ik nog nooit gehad.. laatst wou ik een CD in mijn dichtgeklapte powerbook toen en toen schoof ik hem gewoon tussen het scherm en het toetsenbord ipv in de dvd-drive, dus er zit genoeg ruimte tussen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Deze topic nadert alweer bijna de 1000 posts. Is er al iemand bezig om een nieuwe inleiding te maken?

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supergrover schreef op 16 maart 2004 @ 08:18:
[...]
Af en toe een doekje over je toetsenbord helpt wel tegen vet op je scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
kiddyl schreef op 16 maart 2004 @ 09:50:
Deze topic nadert alweer bijna de 1000 posts. Is er al iemand bezig om een nieuwe inleiding te maken?
Als iedereen nou alle dingen die nuttig kunnen zijn voor mac users naar mij mailt, dan maak ik wel een inleiding... moet er trouwens nog een soort van regelement bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gister is deze update uitgekomen: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22798

Die zou het G5 fan probleem (waarschijnlijk met de HD) op moeten lossen, ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Is het mogelijk om met een ibook G4 een iso/image file van een dvd te maken en deze dan onder winxp te branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Toetsen in het scherm is bij de iBook 12" wel een probleem. Zorg er voor dat er geen gewicht komt op het scherm. Ik zie nog wel eens strepen van toetsen in mijn scherm staan dus daarom doe ik er toch maar een stukje schuim (wat er bij zat) tussen scherm en kb. Het is niet echt schadelijk, je kunt de toetsen zo wegvegen, maar goed kan het ook niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Q schreef op 16 maart 2004 @ 15:15:
Toetsen in het scherm is bij de iBook 12" wel een probleem. Zorg er voor dat er geen gewicht komt op het scherm. Ik zie nog wel eens strepen van toetsen in mijn scherm staan dus daarom doe ik er toch maar een stukje schuim (wat er bij zat) tussen scherm en kb. Het is niet echt schadelijk, je kunt de toetsen zo wegvegen, maar goed kan het ook niet zijn.
www.voorjegemac.nl

kun je een mooi doekje kopen met ibook er op

PhD i.o.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.