9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Dat maakt toch weer niet zo veel uit voor het energieverbruik?
"Luie mensen worden ook moe!"
Dat klopt, maar wel voor de prestaties, en aangezien ik me nauwelijks kan voorstellen dat je op (de door mij bekeken) iBook G4 800 Mhz met 128 RAM fatsoenlijk kan photoshoppen (helemaal als je aan 't multitasken bent), ben ik benieuwd hoeveel RAM er in deze iBook zat.Pindkaas schreef op 18 februari 2004 @ 17:15:
Dat maakt toch weer niet zo veel uit voor het energieverbruik?
[ Voor 9% gewijzigd door blackd op 18-02-2004 17:48 ]
Of de iBook echt in stevigheid onderdoet voor de Powerbook betwijfel ik. De powerbook lijkt op zich wel uit 1 stuk gemaakt, zo solide voelt hij aan, maar bij mij zit er wel een deuk (of eigenlijk een bult) in nadat ik hem een keer uit m'n handen heb laten vallen (sorry voor de brakke foon pics):

Echt storend vind ik het niet en het laten repareren kost me veel te veel geld.
Door de polycarbonaat behuizing is een iBook volgens mij steviger dan een Powerbook. Al zit de Powerbook 'steviger' in elkaar als je hem vastpakt en dan vergelijkt met de iBook.
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
Als ik na een uur aan de onderkant voel waar de proc zit, is dit erg warm
Zou dit kwaad kunnen?
In principe moet hij zijn warmte kwijtkunnen via de onderkant, maar volgens mij red hij het op z'n ventilator ook wel.Foxke schreef op 18 februari 2004 @ 21:16:
'k lig tegenwoordig heel wat met m'n ibook in bed dvd te kijken, met de ibook op het dekbed
Zou dit kwaad kunnen?
In de handleiding staat dat het eigenlijk niet mag, maar kan geen kwaad als je er op let.Foxke schreef op 18 februari 2004 @ 21:16:
'k lig tegenwoordig heel wat met m'n ibook in bed dvd te kijken, met de ibook op het dekbed
Zou dit kwaad kunnen?
* Foxke heeft er vlgns mij geen handleiding bijIntronic schreef op 18 februari 2004 @ 21:31:
[...]
In de handleiding staat dat het eigenlijk niet mag, maar kan geen kwaad als je er op let.
want ik kan niet zon roostertje ondekken, of heb niet goed gekeken
en mijn collega heeft nog nooit een fan gehoord
Bij mijn Powerbook zit hij onder/achter het scharnier van het scherm, volgens mij is dat bij de iBook ook. Echt veel herrie maakt hij in de laagste stand niet, mij viel het in het begin ook niet op.Qorne schreef op 18 februari 2004 @ 23:01:
hebben die nieuwe G4 iBooks nou wel of geen FAN?
want ik kan niet zon roostertje ondekken, of heb niet goed gekeken
en mijn collega heeft nog nooit een fan gehoord
Effe iets anders, wie weet er nog een mooi progje ala Fruityloops/Garageband voor de Mac ?
'K wil binnenkort wel ff voor de nieuwe iLife gaan, maar nu nog ff niet.
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
De 15" heeft ook een kleine rooster aan de linker en rechter kant van de palmsteunen.Bigs schreef op 18 februari 2004 @ 23:15:
[...]
Bij mijn Powerbook zit hij onder/achter het scharnier van het scherm, volgens mij is dat bij de iBook ook. Echt veel herrie maakt hij in de laagste stand niet, mij viel het in het begin ook niet op.
Kheb hier een plaatje maar kan even niet uploaden.
Als ik met finder connectie maak met mijn webspace dan kan ik gewoon inloggen maar ik kan er niks bij gooien. Iemand die me hier uit de brand kan helpen? Doe ik iets verkeerd?
Assume there are no rules and it's one big free for all
Mijn 12" heeft links ook zo'n rooster, maar volgens mij wordt daar alleen passief lucht door aangezogen als de fan aan staat.Alpha-sphere schreef op 18 februari 2004 @ 23:35:
[...]
De 15" heeft ook een kleine rooster aan de linker en rechter kant van de palmsteunen.
Kheb hier een plaatje maar kan even niet uploaden.
Als ik met finder connectie maak met mijn webspace dan kan ik gewoon inloggen maar ik kan er niks bij gooien. Iemand die me hier uit de brand kan helpen? Doe ik iets verkeerd?
En Finder FTP kan om de een of andere reden nog steeds niet uploaden
[ Voor 8% gewijzigd door Bigs op 18-02-2004 23:37 ]
Even iets anders nu. Een weekje geleden kon ik gewoon een file slepen in finder en boven een mapje houden voor 1 of 2 sec waarna finder in dat mapje ging. Dit kan nu opeens niet meer. Mischien heb ik ergens in de opties iets uitgezet maar ik heb geen idee wat het is. ik zou het heel erg graag terug willen. Tis echt verrekte handig.
[ Voor 56% gewijzigd door Alpha-sphere op 19-02-2004 00:21 ]
Daar kun je het instellen. Als je hem erboven houdt en je duwt spatie springt hij trouwens meteen open.
Ja, maar ik dacht dat het door jouw genoemde iBook 256 standaard heeft?blackd schreef op 18 februari 2004 @ 17:47:
[...]
Dat klopt, maar wel voor de prestaties, en aangezien ik me nauwelijks kan voorstellen dat je op (de door mij bekeken) iBook G4 800 Mhz met 128 RAM fatsoenlijk kan photoshoppen (helemaal als je aan 't multitasken bent), ben ik benieuwd hoeveel RAM er in deze iBook zat.
Ze moeten standaard gewoon meer ram erin stoppen, kom je thuis met je eMac, blijkt er maar 128 in te zitten, mja, dan is de eerste kennismaking met os x niet echt goed.
Dat klopt, maar ik ben benieuwd met hoeveel RAM je OS X fatsoenlijk kan draaien, en hoeveel RAM benodigd is om ervoor te zorgen dat ik een zo lang mogelijke tijd plezier kan hebben van 't apparaat, gelet op OS updates / upgrades e.d.dolby schreef op 19 februari 2004 @ 07:40:
Ja, maar ik dacht dat het door jouw genoemde iBook 256 standaard heeft?
en dan had er standaard meer in gezeten, dan zaten sommigen te zeuren van, "als er nou wat minder ram in zat kon ik me eigen en goedkopere geheugen er in doen."dolby schreef op 19 februari 2004 @ 07:40:
[...]
Ja, maar ik dacht dat het door jouw genoemde iBook 256 standaard heeft?
Ze moeten standaard gewoon meer ram erin stoppen, kom je thuis met je eMac, blijkt er maar 128 in te zitten, mja, dan is de eerste kennismaking met os x niet echt goed.
wat ik niet zo handig vind dat ze in de iBook 2x 128mb stoppen ipv 1keer 256mb
en van mij hadden ze het ook niet vast hoevel solderen
School of Rock
[ Voor 11% gewijzigd door Maximus op 19-02-2004 15:17 ]
PhD i.o.
haha, later in de film sturen ze ook het geluid en beeld aan met de apple maar dan moet je de film maar kijkenSage schreef op 19 februari 2004 @ 16:08:
Nah, ze hebben de speakers uit staan. Anders had je wel het kikke blauwe lichtje gezien onder de speakers.
PhD i.o.
en het resultaat was, dat het Apple logo vel door het scherm heen kwam
nu was dit zo verholpen natuurlijk.
Wat ik jammer genoeg ook mis is een Line ingang op de iBook
waar we wel achter zijn gekomen dat die microfoon op de iMac en iBook zeeeeeer goed is,
zelfs van een afstand van een paar meter kan je goed praten, met iChat kan je nu perfect bellen
Zijn er mensen hier die het al hebben?
Zelfs muziek opnemen van de radio gaat niet slecht
Alpha-sphere; ik vind 99 us-bucks nogal veel voor een .Mac account, vroeger was het zelfs gratis.
Spymac(.com) heeft een soortgelijke service, met meer opslagruimte maar dan gratis.
Alleen om het xx@mac.com mailadres lijkt het me wel leuk, maar daar heb ik geen 100 euro voor over.
Leuk altijd, zo'n ibook met wifi: ik internet nu mooi over het internet van de buurman. Hoef ik zelf geen draadloos internet aan te leggen
http://www.griffintechnology.com/products/imic
Te koop bij oa. denieuwmacwinkel.nl
Ik ben sinds November in het trotse bezit van een PowerMac G5 (de 1.6Gig basis model) en ben d'r eigenlijk _heel_ blij mee... Dit is mijn allereerste echte werkervaring met de Mac en de switch valt me alles mee! (heb een aantal semi-reviews op m'n webzijde staan)...
Nu loop ik echter tegen een vervelend probleem aan met m'n G5 waarvan, na onderzoek op het web, blijkt dat er meer mensen zijn die er last van hebben. Wat is het geval? Onlangs heb ik een tweede SATA schijf aan het systeem toegevoegd en sindsdien zijn de schijven tijdens gebruik echt _loei_ heet, in zoverre dat ik vrees voor de gezondheid van mijn systeem. Wat ik al zei: ik ben niet de enige met dit probleem en er zijn al mensen die schijven hebben die zijn overleden.
Nu lijkt het er heel erg op dat de oorzaak van dit probleem ligt bij een design fout van Apple: ze hebben de thermo-sensor die de fan voor de harde schijven aanstuurt zo geplaatst dat zij _nooit_ de fans harder laat draaien (tenzij je je box in de fik steekt misschien
Aniway... Op het forum van Apple is hier ook al uitvoerig over gediscussieerd en de mensen bij MacHouse vertelden mij dat Apple al bezig is aan een oplossing voor dit probleem. Echter: onlangs belde ik eens met Applecare om te zien of dit werkelijk waar is en daar ontkende men enige kennis van het probleem (afgezien van de activiteit op hun forums).
Nu willen ze dus graag dat ik m'n G5 naar m'n leverancier breng, zodat zij een meting uit kunnen voeren. Dit gaat me dus gewoon een service fee kosten, terwijl het mij eigenlijk niets oplevert.
Nu vraag ik me twee dingen af:
1. Dit probleem is op zijn minst al sinds december bekend op het internet, al dan niet in de vorm van geruchten, onderbouwde verhalen of klachten aan Apple. Waarom heeft Apple niet zelf even een G5 terzijde genomen om het eea na te checken?
2. Is er hier iemand die toevallig het zelfde probleem heeft? Dat zou erg makkelijk zijn, zodat we hier in Nederland ook een gericht 'front' kunnen vormen voor een oplossing vanuit Apple. Dat klinkt waarschijnlijk wat erg vijandig, en zo bedoel ik het helemaal niet... Ik kon gewoon even geen betere term bedenken
EDIT (linkage):
Xlr8yourmac story on overheating
Xlr8yourmac forum discussion
EDIT2: heb de URLs naar het Apple forum moeten weghalen... Die linkten direct naar mijn account
[ Voor 22% gewijzigd door Liegebeest op 20-02-2004 11:13 ]
Liege, liege, liegebeest!
Net zoals met de 'slechte' accu van de iPod, en de iBooks G3 die massaal sneuvelden.
Eerst ontkennen ze op alle manieren, en toch komen ze met een oplossing.
Ik denk dat ze binnenkort ook wel met een firmware of hardwarematige update komen, maar daar ben je nu nog niet mee geholpen.
Is het misschien mogelijk dat je zelf de sensor verplaatst tot vlakbij de schijven ? Het zou wel erg zonde zijn als je nieuwe schijf sneuvelt voordat Apple met een oplossing komt.
De harde schijven zitten toch aan de achterkant van de kast dus het valt toch niet op als je de sensor verplaatst. Ik zou het in ieder geval gelijk verplaatsen, scheelt je weer een hoop gezeik wanneer wel de harde schijven uitvallen.
Ik krijg _net_ een mailtje van MacHouse binnen dat ze zelf een G5 beschikbaar stellen voor de tests! Dus ze gaan nu zelf het een en ander doormeten en de data beschikbaar stellen aan Apple... Met een beetje hoop is dat genoeg om Apple wat harder te pushen voor een oplosing...
Wat betreft het verplaatsen van de sensor: de sensor zelf is redelijk goed zichtbaar en het valt hoogstwaarschijnlijk op als je'm verplaatst. Tevens is mij bezworen dat mijn complete garantie vervalt als ik ook maar iets wijzig aan het systeem en dat risico wil ik niet lopen met een bak die me meer dan 2000 euro heeft gekost!
Dus nu bewerk ik mijn filmpjes met de kast open (eigenlijk zou ik er nog een fan op moeten zetten) en voor niet al te lange periodes achter elkaar...
Is het niet mogelijk om de hd's in zo'n behuizinkje te stoppen? Coolermaster had ze toch? Of vervalt dan ook de garantie?cailin_coilleach schreef op 20 februari 2004 @ 12:06:
Nou! Heb ik me even goed nieuws!
Ik krijg _net_ een mailtje van MacHouse binnen dat ze zelf een G5 beschikbaar stellen voor de tests! Dus ze gaan nu zelf het een en ander doormeten en de data beschikbaar stellen aan Apple... Met een beetje hoop is dat genoeg om Apple wat harder te pushen voor een oplosing...
Wat betreft het verplaatsen van de sensor: de sensor zelf is redelijk goed zichtbaar en het valt hoogstwaarschijnlijk op als je'm verplaatst. Tevens is mij bezworen dat mijn complete garantie vervalt als ik ook maar iets wijzig aan het systeem en dat risico wil ik niet lopen met een bak die me meer dan 2000 euro heeft gekost!
Dus nu bewerk ik mijn filmpjes met de kast open (eigenlijk zou ik er nog een fan op moeten zetten) en voor niet al te lange periodes achter elkaar...
Zo'n 5 en een kwart behuizing gaat niet echt passen bovenin de kast, de hd's liggen namelijk redelijk dicht op elkaar. En het kabeltje van de sata aansluiting is heel kort.Pindkaas schreef op 20 februari 2004 @ 14:06:
[...]
Is het niet mogelijk om de hd's in zo'n behuizinkje te stoppen? Coolermaster had ze toch? Of vervalt dan ook de garantie?
Dat wordt dan al wat lastiger idd. How about een losse fan aan de achterkant van de schijven plaatsen? Als je al wát airflow over die dingen hebt, scheelt al énorm! Nu zitten ze elkaar een beetje op te warmen.leon1 schreef op 20 februari 2004 @ 14:14:
[...]
Zo'n 5 en een kwart behuizing gaat niet echt passen bovenin de kast, de hd's liggen namelijk redelijk dicht op elkaar. En het kabeltje van de sata aansluiting is heel kort.
Maar technisch gezien is het mogelijk om rechts van de schijven (eigelijk onder de sensor dus) een fan van 6cm ofzo neer te zetten die lucht naar binne/buiten haalt... Moet je dus alleen nog kijken waar je de stroom vandaan haalt op een manier waarop de behuizing ook gewoon nog dicht kan...
Mogelijk via een Molex splitter en dan op de achterkant van de SuperDrive... Daar moet ik eens naar kijken... Jammer genoeg heb ik zo'n fan ook niet een twee drie thuis liggen...
Kun je niet gewoon een weerstandje monteren ipv die sensor zodat de fans gewoon altijd draaien? (en dan niet te hard natuurlijk
Maar ik gok er tevens op dat, als ik de extra fan plaats in de algehele airflow door het schijven compartiment, het geen probleem moet zijn... De airflow blijft het zelfde qua richting, maar niet qua hoeveelheid. Voor de overige compartimenten moet dit geen probleem zijn aangezien zij nagenoeg compleet zijn afgesloten van het bovenste deel van de behuizing.
Maar nu dus nog vast stellen welke kant de lucht eigelijk op hoort te gaan in de bovenkant... In het hoofdgedeelte loopt het van voor naar achter...
[ Voor 74% gewijzigd door Liegebeest op 20-02-2004 16:37 ]
is er geen programmatje waar je de fans mee kan activeren?
ik zou idd NIET hardware matig dingen gaan weizigen!
in de manual staat geloof ik wel welke richtingen het op gaat...cailin_coilleach schreef op 20 februari 2004 @ 16:33:
*kuch* wat betreft modificaties: zie mijn post van 12:06... wil m'n garantie niet vernaggelen![]()
Maar ik gok er tevens op dat, als ik de extra fan plaats in de algehele airflow door het schijven compartiment, het geen probleem moet zijn... De airflow blijft het zelfde qua richting, maar niet qua hoeveelheid. Voor de overige compartimenten moet dit geen probleem zijn aangezien zij nagenoeg compleet zijn afgesloten van het bovenste deel van de behuizing.
Maar nu dus nog vast stellen welke kant de lucht eigelijk op hoort te gaan in de bovenkant... In het hoofdgedeelte loopt het van voor naar achter...
zoniet, de G5 promotie filmpjes laten het duidelijk zien
cailin_coilleach schreef op 20 februari 2004 @ 16:33:
*kuch* wat betreft modificaties: zie mijn post van 12:06... wil m'n garantie niet vernaggelen![]()

Nu dus nog ff zien of ik ergens een goede fan vandaan kan halen en die, zonder schade, in kan brengen...
http://www.pcsilent.de/en_group_harddisk_cooling.asp
voor zover dat ik een G5 ken, passt dat zeker niet
er is echt niet veel ruimte. voor HDD coolers.
die ene fan moet gewoon harder gaan draaien dan is het probleem opgelost, je zou zeggen dat dat firmware updateje van 5min prog werk zou moeten zijn...
Steve is nogal eigenwijs.
dus misschien moet je nog wel een maand op een fix wachten
Maar goed... Een maandje wachten zou ik niet erg vinden, aangezien het probleem dus al sinds december bekend is... Maar goed... Ik verwacht dat het dus nog wel wat langer zal gaan duren...
Maar inderdaad: een nieuw tabblad onder Prefferences zou best mooi zijn, zodat je per fan kan instellen welke snelheid je wil... Al is het een keuze tussen "default", "fast" en "turbo" ofzo...
* Liegebeest houd zijn vingers gekruisd...
Nop dat gaat niet passen:
Technical Data
Heatsink: Aluminium
Dissipation Area: 400cm²
Attachment: Mounting into a 5.25" bay or on the case bottom
Wel vreemd, normaal zou je zo iets met een hardware sensor uitvoeren. Software aansturing is vele malen duurder en niet persé nodig.cailin_coilleach schreef op 21 februari 2004 @ 12:44:
Het ziet er naar uit dat de fans door het OS en niet door de firmware worden aangestuurd.. Kan de redenering er achter even niet herinneren, maar tot die conclusie kwamen ze op de Apple forums...
Maar goed... Een maandje wachten zou ik niet erg vinden, aangezien het probleem dus al sinds december bekend is... Maar goed... Ik verwacht dat het dus nog wel wat langer zal gaan duren...
Maar inderdaad: een nieuw tabblad onder Prefferences zou best mooi zijn, zodat je per fan kan instellen welke snelheid je wil... Al is het een keuze tussen "default", "fast" en "turbo" ofzo...
* Pindkaas houd zijn vingers gekruisd...
ik wil met een vriend van mij iChatten
nu zitten wij in de zelfde "gateway" van @home.
nu hebben we route add enz al in de terminal gedaan en dat gaat ook goed zover het lijkt.
alleen we kunnen nog steeds niet connecten
Hoe moet dit? kan dit met een VPN/ Tunnel?
zoja hoe?
alvast bedankt
Ik blijf het alleen jammer vinden dat je de namen niet kan wijzigenAlpha-sphere schreef op 21 februari 2004 @ 23:34:
Kennen jullie deze msn client al? Amsn.... de looks van de nieuwste windoows versie met ondersteuning voor usericons
Plaatje!!!!! (clickable)
[afbeelding]
Sommigen hebben iedere dag een andere naam, en dat soort mensen wil ik zelf gewoon een naam geven
Dat is juist zo handig aan fire
Maar fire werkt weer niet goed als iemand je toevoegd aan zijn lijst
Daar merk je niks van

Het is ook wel met een hardware sensor uitgevoerd, vandaar juist het probleem... het punt is echter dat de fan naar het schijnt niet door de firmware, maar door het OS wordt uitgelezen..Wel vreemd, normaal zou je zo iets met een hardware sensor uitvoeren. Software aansturing is vele malen duurder en niet persé nodig.
Wat ik zeg: helaas kan ik de bron ff niet linken, aangezien mijn originele links direct naar mijn account bij Apple doorgingen... Om de een of andere reden lijkt het forum van Apple zowiezo niet zo lekker te draaien nu...
en aangezien die smilies me niet boeien
en de webcam nog niet ondersteunt wordt hoef ik hem nog niet
Wat heb jij een vage resolutie? 1024 x 683 ??Alpha-sphere schreef op 21 februari 2004 @ 23:34:
Kennen jullie deze msn client al? Amsn.... de looks van de nieuwste windoows versie met ondersteuning voor usericons
Plaatje!!!!! (clickable)
[afbeelding]
Hoe kan dat? Toch niet door compressie?
Dank voor de tip, daar komt trouwens ook mijn aaiboek vandaan.O.D.Smolik schreef op 20 februari 2004 @ 08:05:
Ik weet dat Griffin een usb ding heeft met mic, line-out etc.
http://www.griffintechnology.com/products/imic
Te koop bij oa. denieuwmacwinkel.nl
kheb plaatje gewoon wat kleiner gemaakt. Hoort iets met 1280x..... te zijnPindkaas schreef op 22 februari 2004 @ 13:18:
[...]
Wat heb jij een vage resolutie? 1024 x 683 ??
Hoe kan dat? Toch niet door compressie?
mag ik zo asociaal zijn om me eigen vraag te qouten?Qorne schreef op 21 februari 2004 @ 20:49:
Oke nu komt een vraag die hier misschien niet helemaal hoord, maar ik wil hem toch eerst graag hier proberen.
ik wil met een vriend van mij iChattenvia AV chat met een webcam of alleen via geluid.
nu zitten wij in de zelfde "gateway" van @home.
nu hebben we route add enz al in de terminal gedaan en dat gaat ook goed zover het lijkt.
alleen we kunnen nog steeds niet connectenwe kunnen elkaar ook niet pingen en ook niet op de apples inloggen (wat iemand BUITEN onze @home gateway wel kan)
Hoe moet dit? kan dit met een VPN/ Tunnel?
zoja hoe?
alvast bedankt
@home werkt dus zo kromBigs schreef op 22 februari 2004 @ 22:58:
Werkt @home dan zo wazig, dat het uitmaakt op welke gateway je zit? Ik bedoel je hebt toch gewoon een extern adres of niet? (dus geen 10.* of 192.168.* oid)
Dual G4 1,25 Ghz
of
Single G5 1,6 Ghz?
Ik wil nog niet een nieuw beeldscherm kopen maar mijn huidige beeldscherm heeft alleen een analoge aansluiting. Weten jullie of er een DVI -> VGA converter is?
Converter had ik al gevonden!
[ Voor 10% gewijzigd door Slagroom op 24-02-2004 10:29 ]
Voor de powerbook (15/17) is die er gewoon, die zal je ook wel gewoon kunnen gebruiken?Slagroom schreef op 24 februari 2004 @ 10:27:
DVI -> VGA converter is?
Ah, daar was je zelf ook al achter
[ Voor 11% gewijzigd door Roelant op 24-02-2004 10:35 ]
Zelf had ik origineel de zelfde vraag en ik ben voor de G5 gegaan... Ben je meteen klaar voor het hele 64bit gebeuren... Daarentegen betaal je d'r ook wel redelijk wat voor natuurlijk...
Ligt een beetje aan de prijzen, de G5 is natuurlijk beter maar als je er echt veel meer voor betaalt zou ik -afhankelijk van waar je hem voor gebruikt- misschien toch voor de G4 gaan.Slagroom schreef op 24 februari 2004 @ 10:27:
Jongens, wat zal ik doen?
Dual G4 1,25 Ghz
of
Single G5 1,6 Ghz?
Ik wil nog niet een nieuw beeldscherm kopen maar mijn huidige beeldscherm heeft alleen een analoge aansluiting. Weten jullie of er een DVI -> VGA converter is?
edit:
Converter had ik al gevonden!
Met andere woorden: geef es wat meer info
Bovendien zou ik eigenlijk door sparen voor een dual 1,8Ghz. De G4 is alweer verouderd eigenlijk, kijk maar naar de fsb, de PCI sloten en audio en de G5 1,6 GHz mist toch aardig wat ten opzichte van de 1,8GHz bak. De dual 1,8 GHz is toch wel de beste prijs/performance verhouding. Ik zou serieus even door sparen.
Als ik zie hoe bijvoorbeeld Garageband nog loopt op mijn systeem (ben gestopt bij 20 sporen tegelijk afspelen zonder haperen) en hoe soepel alles (ook iPhoto) aanvoelt, geweldig.
Van Steve himself komt dan ook de uitspraak, 'OSX really shines on a dual'...
Net had ik Activity monitor nog aan staan toen ik even door deze draadje aan het scrollen was en ik zag dat Safari gewoon rond de 70% CPU verbruikte. Ze hebben nog duidelijk wat te doen daar bij de Safari afdeling van Apple.

Heel 'normaal' dus blijkbaar
Dat scrollen gaat inderdaad heel beroerd, als ze dat nog eens weten op te lossen...
Normaal gesproken keert dat weer keurig terug naar 0 tijdens stilstand, als het goed is.
Die dingen zijn duurder en daar verdien je beter op, tuurlijk zal hij dat roepen.ochoch schreef op 24 februari 2004 @ 12:13:
Ik zou nooit een single processor Mac kopen, G5 of niet.
Als ik zie hoe bijvoorbeeld Garageband nog loopt op mijn systeem (ben gestopt bij 20 sporen tegelijk afspelen zonder haperen) en hoe soepel alles (ook iPhoto) aanvoelt, geweldig.
Van Steve himself komt dan ook de uitspraak, 'OSX really shines on a dual'...
Is het trouwens mogelijk om met iSync bepaalde mappen te syncen tussen 2 of meerdere macs in een netwerk? Volgens de site kan zoiets met .Mac maar doelen ze daar dan op de online storage van de .Mac service?
[ Voor 51% gewijzigd door Alpha-sphere op 24-02-2004 19:07 ]
een Powermac G5 Dual 1,8 Ghz!
Ik ga donderdag naar Machouse in woerden om daar eentje op te halen mits ze hem in voorraad hebben. Of weten jullie een betere plek waar ik de computer kan kopen?
Wie weet maak je nog een kans bij macsupport, dat zijn imho ook erg vriendelijk en deskundige mensen die daar zitten.
LJS in DenHaag en dan moet je wel op Vrijdag na 1 uur komen en dan vragen naar Mark. That's me.Slagroom schreef op 24 februari 2004 @ 22:06:
Nou jongens! Het wordt..... trom geroffel....
Ik ga donderdag naar Machouse in woerden om daar eentje op te halen mits ze hem in voorraad hebben. Of weten jullie een betere plek waar ik de computer kan kopen?
Wij zijn ook heel aardig en we hebben meestal wel een G5 op voorraad, anders een levertijd van een of twee dagen. We bouwen ook gelijk in, doe ik meestal.
.Mac is handig omdat de iDisk dus ingebouwd is in Panther. Je kan hem elk moment laten syncen en dan lijkt het op een gewone folder. Iets in die trand.Alpha-sphere schreef op 24 februari 2004 @ 18:59:
Weet iemand nog een goeie IRC client ala mIRC style. Ik wil het niet in zo'n chat client hebben zoals Fire
Is het trouwens mogelijk om met iSync bepaalde mappen te syncen tussen 2 of meerdere macs in een netwerk? Volgens de site kan zoiets met .Mac maar doelen ze daar dan op de online storage van de .Mac service?
Je kan met SharePoints wel beter folders in een netwerk zetten maar je kan het niet automatisch laten syncen dacht ik.
Verwijderd
Daar heb ik mijn iBook ook gehaald, ik denk wel dat ze em op voorraad hebben. Toen ik er was leek het we een afhaalchinees zo hard dat het ging met de Macs. Volgens de iste hebben de dual 2 Ghz op voorraad en dan zullen de 1,8 dual ook wel hebben, hoewel dit natuurlijk het best verkochte model is. Gewoon ff mailen dan weet je het zeker.Slagroom schreef op 24 februari 2004 @ 22:06:
Nou jongens! Het wordt..... trom geroffel....
Echt mIRC style zul je niet zo gauw vinden, aangezien OS X geen MDI ondersteunt. Ik ken Fire niet, maar persoonlijk vind ik de fijnste (en de mooiste) XChat Aqua, die gebruikte ik onder Linux namelijk ook al.Alpha-sphere schreef op 24 februari 2004 @ 18:59:
Weet iemand nog een goeie IRC client ala mIRC style. Ik wil het niet in zo'n chat client hebben zoals Fire
En slagroom: goeie keus
Nemen ze ook een beetje de tijd voor je wanneer je nog niet helemaal weet wat je er in wilt hebben? Trouwens, als de machine bijvoorbeel 2700 kost zou ik hem dan voor 2650 mee kunnen krijgen?Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 23:25:
[...]
Daar heb ik mijn iBook ook gehaald, ik denk wel dat ze em op voorraad hebben. Toen ik er was leek het we een afhaalchinees zo hard dat het ging met de Macs. Volgens de iste hebben de dual 2 Ghz op voorraad en dan zullen de 1,8 dual ook wel hebben, hoewel dit natuurlijk het best verkochte model is. Gewoon ff mailen dan weet je het zeker.
Die zit er wel aan te komen denk, binnen een jaar na de eerste aankondiging zou de G5 naar 3 Ghz opgeschaald moeten zijn dus je kan binnenkort (paar maandjes) een snellere versie verwachten.
Misschien wel leuk voor aan de onderhandelingstafel dan.
Ik weet wel, zo kun je altijd blijven wachten natuurlijk en heeft het ding een hoog hebbuh gehalte, dus als je hem nu koopt heb je er natuurlijk ook weer eerder plezier van...
iig gefeliciteerd ermee en ja ik ben ook jaloers..
edit: ik zou er iig een flinke sloot ram bij proberen te bietsen
[ Voor 6% gewijzigd door ochoch op 24-02-2004 23:59 ]

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
Nou, ik wil een dual G5 1,8 Ghz maar niemand heeft er één op voorraad met mijn specificaties! Ik wil de volgende machine hebben:
• Twee 1,8-GHz PowerPC G5
• 512 MB DDR400 SDRAM (PC3200) - 2x 256 MB
• 160 GB Serial ATA-schijf
• Dvd/cd-rw
• ATI Radeon 9600 Pro 64 MB, ADC/DVI
• Interne 56K-modem
• Bluetooth-module
• Apple Keyboard
• Mac OS X
• Eén FireWire 800-poort
• Twee FireWire 400-poorten
• Drie USB 2.0-poorten
• Apple Mouse
Weet iemand een zaak waar een showroom is en waar ik hem morgen kan ophalen?
[ Voor 69% gewijzigd door Slagroom op 25-02-2004 10:04 ]
Verwijderd
Ik overweeg om draadloos te gaan met een Airport Extreme Basesation + card voor mijn PB G4. Is er iemand die weet hoe deze router het doet in het samenwerken met PC's?
Mijn bedoeling: netwerkje met Airport Extreme router voor PB G4 + Aldi PC (de recentste, heeft een 82011g kaartje erin!)
Bedankt voor jullie reaktie,
micjan
Bij Apple heb je eigenlijk altijd een levertijd en bij de dealers hebben ze ze meestal op voorraad.Pindkaas schreef op 25 februari 2004 @ 13:58:
Hoe zit het trouwens met de verkoop van hardware? Is het nu beter/goedkoper om hem direct bij Apple zelfs te kopen? Of is het beter om gewoon naar een een winkel hier in nederland te gaan?
Ok, zit wat in, wachten is vervelend!Sage schreef op 25 februari 2004 @ 15:09:
[...]
Bij Apple heb je eigenlijk altijd een levertijd en bij de dealers hebben ze ze meestal op voorraad.
Dit topic is gesloten.