Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 11:46:
Thanks voor de info! He je em ook op je 20D gehad de Bigma? die heeft metalen bajonet.

lastig hoor! hehe Die L IS klinkt heel fijn maar ik weet niet of ik die schuifzoom zo fijn vind? Lijkt me lastiger. Oh ja en ik moet weer effe 450 Eutjes meer neertellen...maar dan hebbie wel wat?

Mijn 135-400 is ook een schuifzoom. Laat het je gezegd zijn: als je geen monopod gebruikt, is zoomen over kleine stukjes erg zwaar. De ring heeft een bepaalde kracht nodig, en dan gaat hij draaien; soms verder dan je had gewild. Het gewicht van de 135-400 is flink topzwaar, en dat maakt zoomen lastiger. Uit de hand zoomen met deze lens, zeker tegen en even vóór de 400mm, is lastig. Over de bajonet maak ik me niet zo'n zorgen; die zijn zowel op de 10D als op de 135-400 van metaal. (Roestvrij staal, of wat is het eigenlijk ?)
Ik steun de 135-400 in 95% van de gevallen op een monopod; de enige keren dat ik dat niet doe is als ik bijvoorbeeld wil pannen, of niet veel hoef te zoomen maar wel snel verschillende onderwerpen wil schieten. (In beide gevallen zijn het meestal vogels.) Dan heb ik beweeglijkheid nodig, en vanwege de korte sluitertijden is een monopod toch al niet nodig. Voor het "standaard werk", zoals in dierentuinen, en "gewoon foto's van grote afstand", gebruik ik (bijna) altijd mijn monopod.
Ik heb getwijfeld of ik zo'n monopod wel nodig had. Ook vanwege de prijs; mijn Canon Monopod-100 is een van de goedkoopsten (49 bij Crown, ex verzending van 7.25), maar hij lijkt veel op de goedkoopste Manfrotto hier in de lokale fotozaak (54 euro). Echter, de Canon bevat een volledig metalen balhoofd, en dat moet bij de Manfrotto nog los worden gekocht. Het is wel een zeer eenvoudig balhoofd op de Canon, met schroefdraad, en geen Quick Release, en kan niet van de monopod worden verwijderd. Het voldoet echter uitstekend voor mij, en ik wil niet meer zonder zo'n ding. Ik zou er echt een aanschaffen als je een 400mm telelens of nog langer overweegt, zéker als het een (topzware) schuifzoom is.
Hope this helps

eaglenest37 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 16:47:
Hallo Allemaal,
Ik heb even een vraagje over de Nikon (of eventuele andere merken) 70-300 lenzen.
Weet iemand hoeveel verschillende ervan zijn??
Weet zelf namelijk dat er:
- Nikkor AF 70-300/4.0-5.6 ED D
- Nikkor AF 70-300/4.0-5.6 G
Ik weet niet veel van Nikon, maar ik dacht dat ED staat voor Extra Dispertion of iets dergelijks. Het staat in elk geval voor correctie van chromatische abberaties, en Sigma en Minolta noemen het bijvoorbeeld APO. (Apochromatic.) Een tele zonder die speciale correctielenzen erin zal vaak abberaties hebben; verschillende kleuren licht breken allen anders, en zijn dan op verschillende punten op de sensor scherp -> dat is abberatie. Het levert die "leuke" paarse randjes p bij hoge contrasten.
D is volgens mij een techniek om beter TTL te kunnen flitsen, De lens houdt dan nog rekening met verschillende aspecten, zoals reflecties, iets waar Non-D lenzen geen rekening mee houden.
Wat G is, weet ik niet. Het lijkt er echter zo op dat de ED D de beste lens is. Wil iemand die Nikon schiet dit even aanvullen en/of corrigeren
[
Voor 23% gewijzigd door
Katsunami op 06-03-2005 19:34
]