-Daniël- schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 15:44:
Katsunami, bedankt voor je foto's

. Ik zie op de eerste foto wat ruis, maar dat ligt niet aan de lens. Ik ga deze hoogstwaarschijnlijk wel bestellen. Pas net binnen m'n budget, want zo'n 300D Black, hakt er in bij een net 15-jarige.
Oja, nog een ding. Kun je me ongeveer vertellen hoe snel hij focust Katsunami? 1/2 sec? 1 sec?
Eh ja, enige ruis op ISO-800 is normaal hoor

Hij wordt ook nog eens iets versterkt omdat de foto is aangescherpt met USM. (Unsharp Mask. Dat is zo ongeveer een verplichte handeling bij een DSLR. Dat laat je beter niet door de camera doen; als die "verkeerd" besluit, en je vindt het resultaat niet mooi, kun je het niet meer wijzigen.)
De focussnelheid van de lens is goed. Ik heb geen metingen gedaan, en schatten kan ik ook niet met die korte tijden. Ik kan wel een paar tips geven:
Van de korste range naar infinity zoomen duurt ongeveer 0.5 seconden.
Dat betekent dat, indien je op een contrastrijk gebied focust en de camera direct kan locken, dat je dan maximaal een halve seconde kwijt bent met scherpstellen. Heb je pech, en je focust op een contrastarm gebied (wat best snel gebeuren kan, vanwege lenstrilling en het kleine zichtveld op 400 (640) mm), dan "schiet" de autofocus langs het focuspunt, en lockt hij niet. Dan schiet hij door naar infinity, en komt dan weer "terug", korterbij. Als je dus pech hebt, krijg je nooit een lock, of moet je misschien zelfs wachten tot de lens weer helemaal "aan het begin" staat, en opniew start.
Het beste wat je kunt doen; Gebruik het middelste focuspunt van de camera, dat is meestal het gevoeligst en het meest accurate. Focus op een deel van je onderwerp met hoog contrast. Dan zul je een AF-lock hebben binnen 0,5 seconden. Als de 300D hetzelfde 7-punts AF-systeem gebruikt als de 10D (beiden 7 punts, maar is het wel hetzelfde?) dan zul je geen problemen hebben met die lens, als je er een beetje mee kunt omgaan. Ga er echter van uit dat je wel eens een fotootje zult missen omdat je geen lock krijgt; zeker als het licht minder is. Daar moet je maar mee leren leven, want een betere 400mm lens is bijvoorbeeld de Canon 100-400 f/4.5-5.6L IS, en daar ben je wel een dikke 1.200 euro voor kwijt
Deze lens is niet geschikt om te gebruiken als het licht slecht is, omdat hij maar f/5.6 is. Je kunt de ISO-waarde wel verhogen, maar er valt niet meer licht door je lens; de camera heeft dan gewoon niet genoeg licht om te focussen.
Een monopod is heel erg handig. Ik ben blij dat ik mijn 10D+Grip+lens (samen 2500 gram) op een monopod kan steunen.
[
Voor 10% gewijzigd door
Katsunami op 19-03-2005 17:34
]