Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 11:18:
Uiteraard vergeet je
een objectief van Tamron. Ik ben het objectief gisteren heel toevallig op de site van Tamron tegen gekomen, maar ik kan er niet echt wat over vinden. Een lichtsterkte van 5.0-6.3 is ook niet iets om over naar huis te schrijven. Tamron heeft ook nog eens geen objectieven met HSM of met IS. Lijkt me dan ook een mooie afvaller.

Inderdaad, die had ik ook al gezien. Evenals de Tokina 80-400 die zowel een USM-achtige focusmotor als IS moet missen

Met genoeg licht ongetwijfeld, maar laten we wel wezen, 800mm effectief met een diafragma van f/6.3 en weinig licht is gewoon een no-go. Vergelijk voor de gein 's met een 100-400 @ 640mm effectief en f/5.6 _met_ IS, dat is geen vergelijk. Die 2 stops winst die je boekt met die Canon maak je met een goede gewichtsverdeling niet goed, er zijn mensen die 1/30e nog scherp schieten op 640mm effectief, dat lukt je met die Sigma nevernooitniet. Desondanks blijft hij in het rijtje staan ivm z'n grote zoombereik en z'n goede optische kwaliteiten

Die 400/5.6L heb ik naar gekeken, mist t.o.v. de Sigma en de Canon IS, maar wel rete scherp. Echter duurder dan de Sigma en marginaal goedkoper dan de Canon. Ik weet het nog niet echt met deze lens

Een zoom lens is altijd minder dan een prime.
Optisch wel ja, maar als je er IS bij krijgt en het gemak van zoom (4x resp. 5x bij Canon en Sigma), dan weegt dat bij mij wel tegen de mindere optische kwaliteit op. Er zijn gewoon veel situaties te bedenken waarin je zoom gewoon nodig hebt. Maar je hebt gelijk, het is een toppertje.
En trouwens, schuifzoom is niet zo'n ramp hoor? Van dat lijstje wat je opnoemde is de 100-400 toch de beste keus denk ik. Heb em wel eens op m'n 20D gehad en dat schuiven went zo. En dat hij door het schuiven extra gevoelig voor stof is weet ik niet maar het lijkt me toch sterk.Althans dat je het ook echt merkt.
Ik heb er ook wel 's mee gewerkt, ik vond het niet prettig werken. Die lens is al vrij zwaar en dan moet je ook nog 's schuiven, misschien dat het heel persoonlijk is, maar ik kan er niet aan wennen. Dat "persoonlijk" idee wordt op fredmiranda.com ook nog 's onderschreven, de een ruilt hem op den duur in voor iets anders, terwijl de ander er helemaal gek op is.
Die gevoeligheid voor stof komt omdat als je hem uitschuift er toch echt lucht de lens in moet, je kunt hem niet vacuum zuigen uiteraard. Dat komt via de zoomring naar binnen en die lucht zuigt hoe dan ook stof naar bonnen, hoe voorzichtig je ook bent

tazzman schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 11:37:
[...]
Wat is oud? De 100-400L is nog niet eens zo heel oud hoor. 10 jaar is niets voor een L lens. Kijk maar naar de 70-200mm f/2.8L (1995) en bv de 135/f2L is nog ouder. De laatste paar jaar zijn vooral enige primes geupdate met IS (en andere elementen etc). Tis niet zo dat Canon elke 2 jaar een nieuwe L lens uitbrengt en dat hoeft ook niet.
Agreed, heb je helemaal gelijk in. Maar een 70-200/2.8L is een heel gerenomeerde lens, er is echt geen nadeel aan te ontdekken, terwijl ik echt niet de enige ben die schuifzooms niet fantastisch vindt

Dat nadeel duikt overal op het web weer op, als Canon naar z'n klanten luistert, zullen ze daar in een opvolger wel wat aan doen, gok ik.
[...]
Nee hoor - de Sigma 50-500mm geeft netjes f/5.6@500mm door aan de body .. dus die camera van je weet niet beter dan dat die lens f5.6 wide-open is

Overigens is die 50-500mm geen 500mm.
Ah, dat wist ik dus niet zeker meer

Maar euh, die 50-500 is geen 500mm? Verklaar je nader?

Of bedoel je dat hij niet letterlijk een halve meter lang is? OK, true, maar het komt wel in de buurt
Edit: Oh, je bedoelt dat hij eigenlijk 48-482mm is? Mjah, die 18mm ga ik vast niet missen