centraal objectieven-topic

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.419 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij valt dat best nog wel mee hoor, wide open op 200 mm. Ik zou de foto's er weer bij moeten pakken, maar slecht is ie sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even over ebay trouwens: in NL worden bijna geen lenzen aangeboden, in BE een paar, in DE heel veel. Ik ga nu ook nog even zoeken in engeland en amerika. In duitsland wordt trouwens de sigma 70-200 f 2.8 ex apo if HSM als voor 580 euro nieuw aangeboden (vaste prijs) en de canon ef 70-200 f 2.8 l usm nieuw al voor 1109 euro (vaste prijs) Nicht slecht, maar ja, ons bin zuunig!
groetjes, esther

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als 500 euro je max is, zou ik hem oprekken naar 580 + verzendkosten. Eventueel www.huifkar.de gebruiken om hem in NL te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 15:04:
Als 500 euro je max is, zou ik hem oprekken naar 580 + verzendkosten. Eventueel www.huifkar.de gebruiken om hem in NL te krijgen.
ja, maar ik hoef niet perse een nieuwe, dus ik probeer even en 2ehandsje. Weet je trouwens of de sigma 70-210 af zoom apo 1:2.8 ook geschikt is voor digitaal?
bedankt weer! groet, Esther

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:38

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 15:18:
[...]

ja, maar ik hoef niet perse een nieuwe, dus ik probeer even en 2ehandsje. Weet je trouwens of de sigma 70-210 af zoom apo 1:2.8 ook geschikt is voor digitaal?
bedankt weer! groet, Esther
Ik snap de vraag, of een objectief geschikt is voor digitaal niet helemaal.

Zo snel het objectief past op de kamera (bv EF) is het toch goed?

ps. Over de groeten staat een een stukje in de FAQ, mischien kun je die even lezen?

[ Voor 11% gewijzigd door Tukk op 13-01-2005 16:06 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteraard is dat objectief geschikt voor digitaal. Hij is geschikt voor digitaal en voor kleinbeeld. Ik heb hem zelf ook, maar vind hem niet superscherp, hij heeft last van vignettering (hoewel je daar bij digitaal geen last van zult hebben) en de AF is retetraag. Als je hem nu nog steeds wilt, dan ga ik ff de mijne modden naar een Canon vatting ;)

Groeten, Mig29 --> ;) Tukk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

MiG, jij hebt de OUDE variant. Die is niet te vergelijken met de Sigma 70-200mm f/2.8 EX APO HSM ..optisch is hij beter en HSM helpt natuurlijk enorm. Helaas zijn de HSM varianten alleen beschikbaar voor niet-Minolta mounts.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou , ik zal noooit meer groeten hoor! ;) Maar ik vind jullie allemaal zo super , omdat jullie zo met me meedenken, dat ik er heel aardig van word... :P Ik zal weer verzakelijken 8)
De vraag of het objectief geschikt is voor digitaal, komt doordat ik een advertentie voor een sigma objectief zag op ebay, waarbij eerst stond dat ie geschikt was, na overleg met fabrikant werd dat gecorrigeerd.... zie hier
http://cgi.ebay.de/ws/eBa...3344&item=3866217621&rd=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Er zijn problemen met sommige Sigma lenzen op Canon bodies. Dit komt doordat Sigma de specificatie van de lensmount van Canon niet in licentie heeft, maar deze moet achterhalen d.m.v. reverse engineering. Als er dan een nieuwe body van Canon uitkomt, is het dus mogelijk dat een (oudere) Sigma lens niet (goed) wil communiceren met de body. In zo'n geval moet (als dat mogelijk is) de lens 'gerechipped' worden; de lens krijgt dan als het ware een update zodat ie wel met de moderne Canon bodies kan communiceren.

Edit: aangezien de auction waar je op hebt geboden een oudere Sigma lens betreft, bestaat de mogelijkheid dat het rechippen van deze lens niet meer mogelijk is.

[ Voor 16% gewijzigd door koraks243 op 13-01-2005 16:23 ]

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Oudere Sigma objectieven moeten veelal voorzien worden van nieuwe 'software' (zgn. re-chippen) om met nieuwere Canon DSLR's te werken.

De meeste Sigma EX objectieven (en zeker de EX DG varianten) zullen prima moeten werken.

De lens waarnaar je verwijst op eBay is overigens de OUDE Sigma 70-210mm f/2.8 APO - deze moet je niet verwarren met de nieuwe Sigma 70-200mm f/2.8 EX APO HSM (welke wel gewoon werkt op je body).

Alle Canon lenzen werken overigens probleemloos.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, Koraks geeft het juiste antwoord. In dat geval hangt het af van het specifieke objectief. Je hebt overigens wel een kleine kans dat ie niet werkt met een 300D en de kosten voor het rechippen zijn voor jezelf, als ik het goed heb. Volgens mij is het gratis indien het objectief maximaal 3 jaar oud is, maar doe hierover navraag bij Sigma, voordat je het objectief koopt. Tot een bedrag van 150 euro kun je er sowieso geen buil aan vallen (dat objectief). Tot 200 is acceptabel, maar daarboven moet je oppassen. Mijn maximum zou 250 zijn als ik hem echt zou willen hebben.....

@tazzman: ik weet zelf heel goed welk objectief ik heb ;) De vraag van esentim ging namelijk over dat objectief. Ik weet ook dat Sigma geen HSM objectieven voor Minolta maakt (vreemd, aangezien Minolta inmiddels SSM heeft) en ik ben zelf aan het kijken voor een vervanger voor mijn oude trouwe 70-210. Het wordt overigens de 70-200 / 2.8 SSM. Ik haat het om veel verschillende objectieven te kopen en verkopen. Dus nu maar gewoon in een keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt weer jongens! ik ben niet aan het bieden op die 70-210 hoor, zag net op tijd dat ie niet geschikt was voor digitaal. ik prober voor en leuke prijs aan de sigma 70-200 2.8 ex apo te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hmm als je voor €500,- aan een sigma 70-200 2.8 ex apo kan komen, dan zou ik eerder voor een canon ef 80-200 2.8l gaan, die kost ongeveer hetzelfde.

Maar smaken verschillen misschien, voor mij was na lang wikken en wegen de 80-200 de beste korte tele-lens onder de 600 euro :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 16:28:
de kosten voor het rechippen zijn voor jezelf, als ik het goed heb. Volgens mij is het gratis indien het objectief maximaal 3 jaar oud is, maar doe hierover navraag bij Sigma, voordat je het objectief koopt.
Zo heb ik het inderdaad ook begrepen. Objectieven tot 3 jaar worden door Sigma gratis gerechipped, voor oudere objectieven (mits rechippen dan mogelijk is) kan Sigma een bedrag in rekening brengen. Houd er wel rekening mee dat transportkosten altijd voor jouw rekening zijn, dus ook als het objectief jonger is dan 3 jaar.
Gizz schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 16:43:
Hmm als je voor €500,- aan een sigma 70-200 2.8 ex apo kan komen, dan zou ik eerder voor een canon ef 80-200 2.8l gaan, die kost ongeveer hetzelfde.
Ik wil hier wel een paar kanttekeningen bij plaatsen:
- De 80-200 is alleen maar tweedehands verkrijgbaar (duh.. ;) ), dus garantie zit er waarschijnlijk niet in.
- Je moet dan wel ff zo'n 80-200 voor € 500 zien te vinden. Vaak wisselen ze voor € 600 à € 700 (of meer) van eigenaar.

[ Voor 32% gewijzigd door koraks243 op 13-01-2005 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gizz schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 16:43:

Maar smaken verschillen misschien, voor mij was na lang wikken en wegen de 80-200 de beste korte tele-lens onder de 600 euro :)
ik ben nergens een canon ef 80-200 2.8 tegengekomen voor die prijs, waar moet ik zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

www.marktplaats.nl
www.ebay.com
www.fotoapparatuur.nl

Misschien dat er op dit moment niks tussenstaat, maar dat kan iedere dag veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb al 2x een 80-200 2.8 op fotoapparatuur.nl zien staan voor 475. Floris heeft er pas nog één zien staan in een Amsterdamse winkel voor 475 geloof ik.

Die van mij heb ik gekregen door een advertentie die ik had geplaatst in het "te koop gevraagd" gedeelte op fotoapparatuur.nl. Kreeg een reactie van een fotograaf die hem wou verkopen voor 600, ik bood 550, is uiteindelijk 575 geworden voor een vrijwel perfecte lens (alleen een klein beetje verf weg op de plek waar de zonnekap vastklikt), dat vind ik zeer acceptabel voor een lens met deze leeftijd :)

Klopt dat je geen garantie hebt op zo'n ding, maar als hij tijdens het testen goed werkt is het vrij onwaarschijnlijk dat hij kort daarna ermee ophoudt. Die dingen werken dan al 10 jaar, en zijn gemaakt om onverwoestbaar te zijn :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 11:46:
[...]

kost zo'n adapter? is misschien wel een hele goeie oplossing voor mij!
Je hebt verschillende adapters. Ik heb zelf een m42/EOS adapter. Daardoor kan ik mijn oude Takumars en Zeiss lenzen gebruiken op mijn Canon EOS D60. Deze adapters kun je vanaf 20 EUR krijgen op de diverse veilingsites. Ik heb er zelf een van Cameraquest.com; vrij duur, maar snel geleverd en goed.

Bedenk wel dat je alles met de hand moet doen! Dus ook het scherp stellen met een groot diafragma en daarna terugschakelen naar werkdiafragma (="step-down metering"). Wel werkt de belichtingsinformatie op "M" en "Av".

Hier kun je wat meer informatie vinden:

http://www.outbackphoto.c..._lens_adapters/essay.html
http://www.nemeng.com/leica/002f.shtml
http://www.bobatkins.com/...faq/manual_focus_EOS.html
http://www.wholesaledigital.co.za/m42home.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow, heb een 50mm F/1.4 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice, wat wordt de volgende upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
-RenE- schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 21:38:
Bedenk wel dat je alles met de hand moet doen! Dus ook het scherp stellen met een groot diafragma en daarna terugschakelen naar werkdiafragma (="step-down metering"). Wel werkt de belichtingsinformatie op "M" en "Av".
Wat vind je aan je oudere lenzen zo geweldig om al die moeite te doen ? Of is het gewoon een kwestie van interesse, kijken of het kan, en het gewoon doen *omdat* het kan? Dat is natuurlijk ook mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik m'n oude Praktica lensen nog had, dan had ik het wel geweten.
Misschien slechter dan de huidige lensen, maar als je ze al hebt waarom niet?
Goede lenzen zijn erg duur (te duur ivm met de electronica IMHO)
Nouja, voor mij dan. Ik ben een old school analoge gebruiker die een lange tijd een volledig manuele analoge SLR heeft gehad en daar mee kon lezen en schrijven.
Bovendien, een goede oude lens die werkt op een nieuwe dSLR is nog steeds goed nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 23:24:
...
Goede lenzen zijn erg duur (te duur ivm met de electronica IMHO)
...
Bovendien, een goede oude lens die werkt op een nieuwe dSLR is nog steeds goed nu.
Vergis je niet: voor digitaal heb je kwalitatief veel betere lenzen nodig dan voor analoog. Als je oudere M42 lenzen hebt die op je oude Praktica haarscherpe platen leverden, wil dat nog niet zeggen dat ze dat op een dSLR ook doen. Dat kan namelijk heel erg vies tegenvallen.
Er is in lenzenland de laatste tijd een stuk meer veranderd dan alleen maar de toevoeging van een rothoop elektronica ;)

[ Voor 11% gewijzigd door koraks243 op 14-01-2005 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:46

YellowCube

Wait...what?

koraks schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 08:15:
[...]

Vergis je niet: voor digitaal heb je kwalitatief veel betere lenzen nodig dan voor analoog. Als je oudere M42 lenzen hebt die op je oude Praktica haarscherpe platen leverden, wil dat nog niet zeggen dat ze dat op een dSLR ook doen. Dat kan namelijk heel erg vies tegenvallen.
Er is in lenzenland de laatste tijd een stuk meer veranderd dan alleen maar de toevoeging van een rothoop elektronica ;)
kan je dat toelichten?
waarom zouden ze op een dSLR opeens zoveel minder presteren?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ze presteren natuurlijk even goed als vroeger, maar de huidige generatie pixelneukers wil alle foto's graag op 100% grootte bekijken en dan zie je al gauw verschillen in kwaliteit tussen de lenzen, zeker met extreme resoluties zoals op de Canon 1Ds(mkII). Vroeger was dat ook wel zo, maar toen vergrootte je niet elke foto tot A3 formaat om te kijken of dat ene grassprietje in de linkeronderhoek wel echt goed scherp was :P Daarbij geven de huidige sensoren veel minder ruis dan de filmpjes van "vroeger" waardoor onscherpte nog eerder opvalt.

Prepare for unforeseen consequences

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Als jij denkt dat je voor je digitale camera nieuwe, "betere" lenzen nodig hebt dan moet je dat natuurlijk gewoon doen. Ik durf te stellen dat juist voor een digitale 6MP camera met cropfactor dit niet zo is.

Feit is dat veel van de "oude" lenzen (Zeiss, Leica, Pentax) zeker minstens zo goed zijn als de huidige lenzen. Dat geldt dan met name voor de "primes"; de zooms waren in die tijd niet zo goed. Je kunt dat rustig nakijken op een site als photodo, waar lenzen worden getest.

Overigens doe ik het niet allen voor de kwaliteit, maar ook voor de prijs. Heb je weleens opgezocht wat een 35mm f1.4 bij Canon kost? Kost 1285 EUR. Nu heb ik eenzelfde lens voor een habbekrats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:00

amphora

Websites & Fotografie

-RenE- schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 10:05:
Als jij denkt dat je voor je digitale camera nieuwe, "betere" lenzen nodig hebt dan moet je dat natuurlijk gewoon doen. Ik durf te stellen dat juist voor een digitale 6MP camera met cropfactor dit niet zo is.
Ik denk juist van wel. Door de cropfactor heb je sowieso al een vergroting dus zie je eerder of iets scherper is.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

-RenE- schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 10:05:
Allereerst: ga het maar eens proberen. Maak een testshot met je oude analoge SLR en dezelfde foto met dezelfde lens maar nu op een dSLR (van mijn part maar 3Mpix, maar meer mag ook ;) ). Vergelijk vervolgens de resultaten. Ik voorspel je dat het resultaat tegen zal vallen. Het heeft ermee te maken dat het contrast van oudere lenzen, en dan met name het contrast voor fijne structuren, een stuk lager lag dan bij moderne lenzen van hoge kwaliteit. Juist voor prosumer dSLR's is dit een belangrijk gegeven, aangezien deze camera's een beeldoppervlak hebben dat kleiner is dan dat van een kleinbeeld camera (het oppervlak is ca. 3,5x zo klein!) In vergelijking met 35mm formaat stelt een dSLR met een cropfactor van 1,5 à 1,6 dus veel hogere eisen aan het contrast van een lens: precies dát gebied waarop oudere lenzen vaak slecht scoren (uitzonderingen daargelaten, maar voor 99% van de M42 lenzen gaat dit verhaal op). Dit is allemaal nog los van de hedendaagse QC en productietechnieken die veel beter zijn dan vroeger, waardoor spreiding in kwaliteit in series lenzen en zelfs binnen een lens (denk aan verschillende lenselementen) veel verder zijn teruggebracht.

Kortom: een hedendaagse dSLR stelt veel hogere eisen aan een lens dan een 35mm camera.

Maar natuurlijk kunnen kosten de doorslaggevende factor geven; een oude MF 28mm lens is misschien te krijgen voor nog geen € 150,- terwijl een modern equivalent meerdere honderden euro's of nog meer kan kosten. Maar de lenzen waar je het dan over hebt zijn kwalitatief echt niet te vergelijken. Ga het maar uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Er zijn anders genoeg "oude" optieken die legendarisch zijn. En waar de nieuwere optieken nu nog steeds niet aan kunnen tippen.

Nieuw is niet altijd beter. In veel gevallen wel, maar niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:01
Zoomlenzen en coatings zijn in de afgelopen jaren wel sterk verbeterd, maar oude primelenzen kunnen het prima opnemen tegen hun nieuwe collega's. Een oude zoomlens is meestal weggegooid geld, maar er is niks mis met het kopen van een M42-prime.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

dawg schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 11:48:
Er zijn anders genoeg "oude" optieken die legendarisch zijn. En waar de nieuwere optieken nu nog steeds niet aan kunnen tippen.
Jep, mee eens. Ik geloof ook dat er zeker 250 legendarische 'antieke' objectieven zijn. Van de 1265421 typen die in totaal zijn geproduceerd ;) Echt, het gaat hier om zeldzame uitzonderingen die in de tweedehands markt vaak ook nog kapitalen moeten kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 22:51:
Nice, wat wordt de volgende upgrade?
1. 70-200 L F4 (200 mm. misschien iets te weinig, heb ook wel interesse in de Bigma maar die is een stuk zwaarder en logger, 70-200 lens zit erg goed in elkaar en schijnt heel scherp te zijn)

2. 1.4x converter (als ik de 70-200 koop :P )

3. 20D + batterygrip & handstrap

Wil ik dit jaar nog kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik jou was zou ik eerst het glas kopen en dan pas de body. Je kunt dan alvast verder met je hobby (andere platen schieten) en de 20D kopen als ie weer wat gedaald is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 09:51
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 12:26:
[...]

1. 70-200 L F4 (200 mm. misschien iets te weinig, heb ook wel interesse in de Bigma maar die is een stuk zwaarder en logger, 70-200 lens zit erg goed in elkaar en schijnt heel scherp te zijn)
€500: http://www.fotoapparatuur.net/Canon/Lens_(AF)/Ad53433.html

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
koraks schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 12:10:
[...]

Jep, mee eens. Ik geloof ook dat er zeker 250 legendarische 'antieke' objectieven zijn. Van de 1265421 typen die in totaal zijn geproduceerd ;) Echt, het gaat hier om zeldzame uitzonderingen die in de tweedehands markt vaak ook nog kapitalen moeten kosten.
Het gaat helemaal niet om "zeldzame uitzonderingen". Alleen Nikon al heeft talloze oudere optieken die nu nog steeds niet (!) geëvenaard zijn.

Zelfde geldt voor m39/m42, verschillende typen Carl Zeiss/Takumars/Jupiters.
Canon ook, alleen niet zo erg merkbaar omdat zij overgegaan zijn op de EF-mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me erg duur als ie nieuw bij KE al voor 675 staat. Misschien is deze dan beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 13:23:
[...]
Lijkt me erg duur als ie nieuw bij KE al voor 675 staat. Misschien is deze dan beter?
Koopje. L lenzen verliezen niet zo snel hun waarde hoor? Lijkt me sterk dat je er één vind onder de 500, misschien 475 dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 13:23:
[...]
€175 (385 keiharde guldens) goedkoper dan nieuw, maar wel in nieuwstaat, inclusief een UV filter? Lijkt mij een leuke prijs. ;)

Tis dat mijn budget het niet toelaat...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik zeker niet met je eens, want ik weet zeker dat je hem wel goedkoper kunt krijgen dan bij KE. Gebruik die site voornamelijk om te kijken wat redelijk goedkoop is. Maar goed, Canon is hot, dus blijkbaar de tweedehands prijzen ook. Ik zou het er niet voor betalen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:20:
Ben ik zeker niet met je eens, want ik weet zeker dat je hem wel goedkoper kunt krijgen dan bij KE. Gebruik die site voornamelijk om te kijken wat redelijk goedkoop is. Maar goed, Canon is hot, dus blijkbaar de tweedehands prijzen ook. Ik zou het er niet voor betalen iig.
Ik vind KE eigenlijk absurd duur. Nieuw *en* gebruikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Absurd duur zou ik ze niet noemen, maar ze zijn vaak niet de goedkoopste. Is ook niet heel gek, want in deze internetwereld is het moeilijk om met alles de scherpste prijs te hebben. Ik vind ze redelijk goedkoop (en nog altijd veel goedkoper dan normale fotozaken). Daarnaast leveren ze snel en hebben ze een winkel die extreem k*t te vinden is (een woonhuis). Tot slot hangt het een beetje af wie je spreekt of je naar je wens wordt geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Wat is KE eigenlijk?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:02

Beaves

Usque ad Finem

Ik denk Kamera Express :)

[ Voor 46% gewijzigd door Beaves op 14-01-2005 15:12 ]

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

En vooral voor de laatste kunnen ze van mij de boom in. Ik verwacht wel een beetje service als ik een lens koop van 1000+ euro. Zo doen ze moeilijk als je eerst een lens wilt bekijken.. "doos openen is kopen!"... ja daaaaag, slaap lekker vrienden.

Normale camera zaken zijn natuurlijk helemaal te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ergens is er wat voor te zeggen, maar dit is ook een van de zaken waardoor je als winkel goedkoper kunt zijn dan de concurrentie. Bij een objectief van 1000+ euro weet de koper vaak al wat het objectief kan en is hij ook bereid het gewicht te dragen. Maar goede service is het niet nee. Maar goed weer terug naar objectieven.

Weet iemand of de nieuwe Minolta 28-75/ 2.8 gewoon door Tamron wordt gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Ah thanks. Toch maar Konijn dan. :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 12:53:
Als ik jou was zou ik eerst het glas kopen en dan pas de body. Je kunt dan alvast verder met je hobby (andere platen schieten) en de 20D kopen als ie weer wat gedaald is :P
20D staat toch als laatste op het lijstje? :P

Over de 70-200 , die koop ik gewoon nieuw net als al me andere lenzen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:17:
Ergens is er wat voor te zeggen, maar dit is ook een van de zaken waardoor je als winkel goedkoper kunt zijn dan de concurrentie. Bij een objectief van 1000+ euro weet de koper vaak al wat het objectief kan en is hij ook bereid het gewicht te dragen. Maar goede service is het niet nee. Maar goed weer terug naar objectieven.
Daar gaat het mij niet om - elke lens die ik koop test ik eerst. Ik heb geen zin om er thuis achter te komen dat een lens een backfocus probleem heeft icm met mijn body.. of dat de IS dood is (err99 met een nagelnieuwe 100-400L IS..... komt vaker voor dan je denkt).

Overigens wil ik zien en voelen wat ik koop. Dat vind ik niet meer dan normaal. Als dat bij KE niet kan, dan niet. Daarom kom ik daar niet - ik haal alles bij Corne van Iperen en Crown.. bij beide kan ik de lenzen uitgebreid testen en bevoelen. Maar goed, die twee weten ook dat wanneer ik langs kom - ik serieus van plan ben met een lens de deur uit te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario
  • Laatst online: 12-05 22:30

FendtVario

The leader drives Vario!

tazzman schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 17:50:
[...]Overigens wil ik zien en voelen wat ik koop. Dat vind ik niet meer dan normaal. Als dat bij KE niet kan, dan niet. Daarom kom ik daar niet - ik haal alles bij Corne van Iperen en Crown.. bij beide kan ik de lenzen uitgebreid testen en bevoelen. Maar goed, die twee weten ook dat wanneer ik langs kom - ik serieus van plan ben met een lens de deur uit te lopen.
Dat is precies het punt waarop KE afknapt, veel aanbod maar in de winkel beperkte service. Dit viel mij ook op toen ik daar in de winkel was. Maar het lijkt net of jij zoveel lensen koopt, "wanneer ik langs kom". Ik was van plan niet meer dan 3 of 4 lenzen aan te schaffen dus zo vaak zal ik niet in een winkel komen. Zeker als je gaat voor de kwalitatieve lenzen en daardoor ook flink euro's moet schuiven wil je wel eerst weten wat je hebt.

Weet iemand nog een goeie zaak omgeving Rotterdam of Dordrecht?

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 12:26:
[...]

2. 1.4x converter (als ik de 70-200 koop :P )

3. 20D + batterygrip & handstrap

Wil ik dit jaar nog kopen :+
de canon 70-200 l f4 staat nu voor 500 euro op marktplaats, sla je slag!
edit: oeps..was aan het :Z :Z :Z zie dat je nieuw wil...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
tazzman schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:29:
Ik vind KE eigenlijk absurd duur. Nieuw *en* gebruikt. :)
Nou, met sommige prijzen liggen ze echt niet hoger dan anderen, en soms zelfs lager.
Voor mijn 24-135 heb ik de volgende prijzen gezien (2 weken terug):

Crown: 309
Kamera: 325
Konijn: 349
Van Iperen: 375

Voor de aan te komen 135-400 de volgende (2 weken terug, de prijs is iets gestegen bij sommigen)
Crown; 429
Kamera: 439
Konijn; 449
Van Iperen: 425 (was: 399)

Dat zijn, voor deze 2 lenzen, geen schokkend grote verschillen. KE is niet altijd de goedkoopste, maar ze zijn zeker niet absurd duur...

Wat ik vaak doe, is in een gewone winkel het spul gaan bekijken, en het dan op internet bestellen; zeker als het bij internetwinkels 100-200 euro goedkoper is. (De 24-135 kost bij de fotozaak hier in de buurt 529 euro, en heeft een levertijd van 2 weken.)

[ Voor 18% gewijzigd door Katsunami op 14-01-2005 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 15:19
Katsunami schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 20:44:
[...]
Wat ik vaak doe, is in een gewone winkel het spul gaan bekijken, en het dan op internet bestellen; zeker als het bij internetwinkels 100-200 euro goedkoper is.
Dan ben je een asociale klojo!

als je op internet wil kopen, dan zorg je maar ook dat je op internet alle info boven water haalt. Ik vind het ronduit asociaal dat je de tijd en energie van een winkelier gebruikt om hem dan keihard te laten vallen. De meeste winkeliers hebben moeite om hun hoofd boven water te houden met de mediamarkten e.d., en internet winkels niet te vergeten. Service, vasthouden en uitproberen mag best wat kosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Dank je voor het compliment. Ik streef er dagelijks naar om een betere klojo te worden.
als je op internet wil kopen, dan zorg je maar ook dat je op internet alle info boven water haalt.
Doe ik ook. Ik weet altijd wat ik kopen wil, zonder dat ik daarvoor advies hoef te gaan vragen in een winkel. Alleen kan ik gewicht en balans en dergelijke niet voelen door een UTP kabel heen. Dan ga ik wel even 5 minuten langs in een winkel. Dan vraag ik ook meteen even naar de prijzen, en als die goed zijn, koop ik mijn spullen direct. Lees verder...
Ik vind het ronduit asociaal dat je de tijd en energie van een winkelier gebruikt om hem dan keihard te laten vallen. De meeste winkeliers hebben moeite om hun hoofd boven water te houden met de mediamarkten e.d., en internet winkels niet te vergeten. Service, vasthouden en uitproberen mag best wat kosten!
Jawel, het mag best wat kosten. Zeker. Ga eens bij de MediaMarkt en de winkeliers navragen. Dan weet je wat service je kost.

In de MediaMarkt: "Meneer, wat kost een Sigma 24-135?"
Verkoper: "479 euro, levertijd 1 week."

In fotozaak: "Meneer, wat kost een Sigma 24-135?"
Winkelier: "529 euro meneer. Niet op voorraad... levertijd 2 weken."

Aan telefoon, bellend met Konijnenberg in Den Ham:
Verkoper: "De prijs is 349 euro meneer, lens is op voorraad."

Aan telefoon, bellend met Crown in Woudenberg, zelfde vraag...
Verkoper: "De prijs is 309 euro meneer, lens is op voorraad."

Service mag best wat kosten ja, maar niet 200+ euro! Als Konijnenberg, Van Iperen, Crown, Kamera-Express, etc die lens voor 309 tot hoogstens 350 euro kunnen leveren, waarom kunnen fotozaken (en de MediaMarkt) dat dan niet?! Als ik in Duitsland bij Top-Foto.de een echte Europese (Duitse) 10D+Grip kan gaan afhalen in de winkel voor 1070 euro, waarom moet de losse 10D dan bij de MediaMarkt nog steeds 1499 euro, en bij de fotozaak 1700 (introductieprijs van ruim 1,5 jaar geleden!) kosten?!

Dan weet ik het wel! Dan mogen alle fotozaken die niet aan de prijzen op internet kunnen tippen barsten en over de kop gaan wat mij betreft. (En ja, de prijzen op internet komen óók van gewone winkels, want ik kan bij Crown, Van Iperen, Kamera-Express, Konijnenberg en TopFoto.de gewoon langsgaan.)

[ Voor 23% gewijzigd door Katsunami op 15-01-2005 03:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agiessen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03 00:06
107mb schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 01:18:
!
Laten we niet op de man spelen alsjeblieft. Da's nergens voor nodig... :(

Zelf begrijp ik het maar al te goed. Het is geweldig dat je zo gemakkelijk en goedkoop via internet kunt bestellen, maar uitproberen bij de internet zaak gaat niet of niet gemakkelijk. Als de zaak al een winkel heeft, dan zit ie niet bij jou om de hoek. En dus gaat een heleboel mensen de. gewenste lens, camera, etc. bij de lokale fotoboer proberen om er vervolgens "over na te denken". Gezien het grote prijsverschil vind ik dat niet gek. Niet de netste manier richting de lokale fotoboer, maar wie van ons houdt zich aan alle fatsoensnormen? (En houdt de verkoper zich aan alle fatsoensnormen? Hun belang hoeft zeker niet het belang van de consument te zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:53

mjl

Ugh

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:20:
Een 70-200 f/4 L USM voor 500 euro is een koopje, geloof me, L-glas (vooral de goede varianten zoals deze) verliezen weinig tot geen waarde, voor de legendarische EF200L F1.8 USM wordt al heel wat meer gegeven dan dat de lens destijds koste (wordt niet meer gemaakt ...).

Ik ben het laatste half jaar nog geen 2dehands EF70-200 f/4 tegen gekomen onder de 550 euro.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

[...]

als je op internet wil kopen, dan zorg je maar ook dat je op internet alle info boven water haalt. Ik vind het ronduit asociaal dat je de tijd en energie van een winkelier gebruikt om hem dan keihard te laten vallen. De meeste winkeliers hebben moeite om hun hoofd boven water te houden met de mediamarkten e.d., en internet winkels niet te vergeten. Service, vasthouden en uitproberen mag best wat kosten!
Hangt van het prijsverschil af, voor een 20D wil ik best 50-100 euro meer betalen in een winkel, maar als ze 1750 euro vragen voor een 20D body dan roepen ze het gewoonweg over zich af, dan vraag ik standaard of ik 'm even mag proberen (wordt ook standaard geweigerd bij een eerste verzoek ...).

En Katsunami, je hoeft je echt niet te verdedigen, 107mb mag zich wel wat beter verwoorden ipv beledigend op te treden.

[ Voor 8% gewijzigd door mjl op 15-01-2005 09:19 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, even de jas aantrekken van mijn werkgever:

Het prijsverschil wat zich op dit moment manifesteert tussen de reguliere fotohandel en de internetwinkels is de reguliere fotohandel een doorn in het oog. Om een goede relatie te behouden met de leverancier van de producten, dient een winkel in te kopen bij de Nederlandse importeur van de artikelen. Dat betekent dat spullen van Canon worden ingekocht bij Canon NL, Nikon bij Inca BV, etc. Deze prijzen zijn echter hoger dan de prijzen die buitenlandse leveranciers rekenen voor dezelfde producten, maar dan uit een ander (EU) land. Internetwinkels kunnen hier zonder problemen op inspelen daar zij gerust een zeer beperkt assortiment kunnen hebben als zij maar goedkoop zijn. Reguliere winkels dienen echter een continu assortiment te hebben. Daarnaast vraagt de gemiddelde Nederlandse consument nog steeds om Nederlandse gebruiksaanwijzingen en die zijn inmiddels in de handel een godsvermogen waard (Canon rekent geloof ik 30 euro). Mensen die via internet kopen zullen een kleinere barriere hebben tov een buitenlandse handleiding.
Samengevat: de reguliere fotohandel wordt afgestraft indien zij hun spullen niet kopen bij de officiele importeur (zowel door de consument als door de leverancier zelf). Daarnaast bieden internetwinkels camera's gewoon aan onder de inkoopprijs van de reguliere winkels. Ik lees overal dat een 10D plus grip voor circa 1050 euro verkrijgbaar moet zijn, maar in NL kost dat ding inkoop alleen al 1150 euro excl BTW (zonder grip). Dat is dus niet meer normaal concurreren.

Daarnaast is het duidelijk dat bij de meeste winkels er een stukje extra service is:
-producten kunnen geruild worden (dit voordeel kan een paradox zijn, want de producten die retour zijn gekomen dienen ook weer verkocht te worden)
-klant kan de camera zien voordat ie gekocht wordt
-de winkel heeft een zaak op een goed bereikbare locatie
-de verkoper neemt de tijd om een consument uitvoerig te woord te staan (ook als hij daar geen prijs op stelt :P )
-er bestaat soms de mogelijkheid om spullen in te ruilen
-een winkel heeft een echte winkelvoorraad, een bestelling bij een internetwinkel kan een order zijn op het moment dat jij bestelt

Het gebruiken van de reguliere fotohandel voor het bekijken van de producten vind ik geen probleem, immers de consumenten in de winkel nemen vaak ook de moeite om productinformatie op te zoeken op internet (soort win-win situatie). Echter, het is niet netjes om meer van de verkoper te vragen dan het bekijken van het product. Als je meer info wilt over het product, dan "verplicht" je jezelf om het product bij die verkoper te kopen of om je vragen te stellen bij de leverancier waar je van plan bent te gaan kopen.

Tot slot nog even een kleine toekomstvisie. Ik denk dat de reguliere fotohandel over korte tijd over gaat tot het aanschaffen van camera's uit het buitenland om zodoende de scheve prijsverhouding te compenseren. Hierdoor zullen de Nederlandse leveranciers hun prijzen ook moeten aanpassen en de internetwinkels van nu (op de hele grote na, bijv Corne, KE, Konijn, etc) zullen weer terug lopen in aantallen. Daarnaast is het mogelijk dat consumenten in de winkel kunnen kiezen tussen twee modellen. Een met internetservice (niet retour, garantie via weet-ik-veel-waar, geen NL handleiding, etc) en een volgens de NL leveranciers.

Just my 2 euro's.

Edit: +2 lengte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Katsunami schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 02:41:
...

Dan weet ik het wel! Dan mogen alle fotozaken die niet aan de prijzen op internet kunnen tippen barsten en over de kop gaan wat mij betreft. (En ja, de prijzen op internet komen óók van gewone winkels, want ik kan bij Crown, Van Iperen, Kamera-Express, Konijnenberg en TopFoto.de gewoon langsgaan.)
Ga de camera dan daar proberen i.p.v. in een van de kleinere plaatselijke zaken. Ik weet het antwoord wel als je gaat vragen of je de camera mag proberen bij Kamera-Express.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Ik vind dit rounduit onzin! Als ik mijn 20d bij de winkelier hier lokaal had gekocht, was ik 200 euro meer kwijt geweest + mijn oude camera had ik moeten inleveren. Nu heb ik dus én 200 euro uitgespaard én mijn oude camera nog in handen én wél Nederlandse handleidingen. Dat sommige zaken geen zaken willen doen is hún probleem. Ik heb al vaak genoeg meegemaakt, ik wil dit en dit hebben + je vraag hen uiteraard om hun mening en informatie. ALs het dan op internet goedkoper is bén je een dief van eigen portemonee.
Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:41:
Als je meer info wilt over het product, dan "verplicht" je jezelf om het product bij die verkoper te kopen of om je vragen te stellen bij de leverancier waar je van plan bent te gaan kopen.
B) ik zou dan inmiddels 5 hypotheken hebben, want bij zoveel hypothekers ben ik geweest om mij voor te lichten. Ik ben een consument die zich dus laat voorlichten en dan afweging maakt tussen service en prijs. Het is geen pakje boter dat je koopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shoppen is niks mis mee, maar wel shoppen voor info bij een x aantal zaken en dan puur op basis van prijs kopen via internet (dan spreek je namelijk niet meer van service via het internetkanaal). Als je bij voorbaat al weet dat je de camera gaat kopen via internet (bij een verschil van 200 euro), dan vind ik dat je je vragen niet bij de winkel, maar via internet moet stellen.

("verplicht" stond tussen " " ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn doel was niet op internet kopen, mijn doel was niet teveel betalen. Heb een bod gedaan, hij kon accoord gaan of niet. In geval van niet, gaat dus de order naar de andere winkel (in dit geval internet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:25

JME

zeg maar Jamie

Laat ik eens een poging doen om het weer over objectieven te hebben, eens zien of mensen daar ook zo uitgebreid op willen reageren ;)

Sinds gisteren ben ik in het gelukkige bezit van een Canon 28-135 f/3.5-5.6 IS USM. Samen met mijn 300D een erg lekkere combinatie :9~ Nu wil ik graag weten of het normaal is dat de lens af en toe tijdens het focussen en ook wel na het ontspannen een wat luider geluid maakt dan alleen de ruis van de gyrosensoren. Het klinkt soms bijna alsof er iets ergens stroef langs schuift. Mechanisch probleem of hoort dit zo? De beeldkwaliteit is overigens wel uitstekend!

P.S. alle info over de lens is gezocht op internet en ook de aankoop heeft daar plaatsgevonden. Ik ben dus clean ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijdens het focussen hoor je uiteraard de motor, maar beschrijf eens beter wat je hoort na het nemen van de foto en dan met name of je de ontspanner nog ingedrukt hebt, in welke stand de camera staat en in welke AF modus de camera staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Lastig te omschrijven, maar hierbij een poging: het is een zoemend geluid, ongeveer als een bromvlieg in een potje dat je bij je oor houdt. Het klinkt ook wat stroef, alsof je met een natte vinger over een raam wrijft. Ik ben er inmiddels achter dat ie het alleen doet als ik de camera een beetje naar rechtsonder richt, dus ik vermoed dat er dan ergens iets aanloopt. De camera-instellingen maken niet uit, hij doet het bij allemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door JME op 15-01-2005 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dat het objectief door de zwaartekracht wat wil uitschuiven? Probeer eens of je dat kunt achterhalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat zou er best eens mee te maken kunnen hebben, dat de lens probeert om de zoom creep tegen te houden. Wel gek alleen dat hij het niet doet als ik recht naar beneden of links naar beneden richt, alleen bij rechts naar beneden. Anyway, als dit het is, moet ik het dan als normaal accepteren of is dit reden om eens terug te gaan naar de leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

OK, het is geen compensatie voor zoom creep, want hij doet het ook op de volledige 135mm. En hij doet het zowel bij AF als bij MF en alleen bij ingeschakelde IS. Beneden de 50mm doet ie het juist niet, dan hoor je niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het objectief net hebt gekocht zou ik even langsgaan om te controleren of andere objectieven hetzelfde hebben of niet. Ik denk het eerlijk gezegd wel, dus dan is er niks aan de hand. Als wij het objectief hebben staan in de winkel dan zal ik morgen eens kijken of het met dat objectief ook zo is gesteld. Misschien is er een andere bezitter van het objectief die het nu al kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Neem anders een MP3 op ;) IS maakt inderdaad wat geluid (een schrapend geluid lijkt het wel bij mijn 300 f/4L IS) ... maar zoemen? Nee.

Overigens bedoelde ik niet dat ik elke week een lens koop - ik heb er tot nu toe 6 lenzen gekocht (de Minolta lenzen tel ik niet mee, ik heb alles van de hand gedaan toen ik mijn 10D kocht).... daarvan heb ik er 2 al weer verkocht omdat ik ze toch niet zo vaak gebruikte en ik geld nodig had voor andere dingen.

Anyway, wat ik er mee bedoelde was dat ik bij zowel Crown als Corne uitgebreid een lens mag besnuffelen voor ik hem koop - ze weten dat wanneer ik een afpsraak maak om langs te komen, ik ook serieus die lens wil kopen als hij mij bevalt. En dan wordt daar gewoon tijd voor gemaakt - zowel bij Crown als Corne gaat het allemaal erg persoonlijk en dat bevalt mij prima. Service is beter dan in menig fotowinkel (waar de kundigheid soms ver te zoeken is) en de prijs ook. Ik zie echt geen reden om naar een dure (Combi?) fotozaak te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario
  • Laatst online: 12-05 22:30

FendtVario

The leader drives Vario!

sorry, beetje ofttopic, maar de naam wordt hier zo vaak genoemd.
Die Crown heeft dus geen internetsite. Kan iemand vertellen waar die toko te vinden is en of deze ook in minolta handeld? Alsvast dank.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Crown doet volgens mij alleen in Canon artikelen (maar ook Sigma voor EF mount, geen Tamron).

Zit in Woudenberg, bezoek op afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:41:
Daarnaast is het mogelijk dat consumenten in de winkel kunnen kiezen tussen twee modellen. Een met internetservice (niet retour, garantie via weet-ik-veel-waar, geen NL handleiding, etc) en een volgens de NL leveranciers.
MediaMarkt Duitsland heeft dat al. Bestel je via www.mediamarkt.de, dan krijg je alle spullen veel goedkoper. Dan moet je echter wel, indien er iets misgaat, de spullen ook terugsturen, want in de reguliere MediaMarkt nemen ze deze niet aan. Het is een mooie middenweg.
-RenE- schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:47:
Ga de camera dan daar proberen i.p.v. in een van de kleinere plaatselijke zaken. Ik weet het antwoord wel als je gaat vragen of je de camera mag proberen bij Kamera-Express.
Bij Kamera-Express kan ik hem misschien niet proberen... soit. Crown en Van Iperen meldden zelfs al vrijwillig aan de telefoon dat ik best mocht langskomen om spullen te proberen als ik dat wilde, en toen ik vroeg ik spullen die achteraf niet bevielen, terug kon sturen. Ook dat was geen probleem; mits ik de verpakking gebruikte waarin ze verstuurd werden en er niets beschadigd was. Verzendkosten komen natuurlijk op mijn rekening. Dat is wat betreft omruilen/terugsturen service genoeg. :) Daarom ga ik mijn flitser en telelens ook bij Crown of Van Iperen bestellen (bij de goedkoopste), net zoals ik met mijn huidige lens heb gedaan. (Bij Crown; vrijdag besteld, geld overgemaakt, dinsdagmorgen in huis.)
Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 13:19:
Shoppen is niks mis mee, maar wel shoppen voor info bij een x aantal zaken en dan puur op basis van prijs kopen via internet (dan spreek je namelijk niet meer van service via het internetkanaal). Als je bij voorbaat al weet dat je de camera gaat kopen via internet (bij een verschil van 200 euro), dan vind ik dat je je vragen niet bij de winkel, maar via internet moet stellen.
Crown mailt zelfs terug om 23:00. Van Van Iperen heb ik al mail terug gehad binnen een half uur. Kamera-Express mailt binnen 24 uur, en Konijnenberg heeft me nog nooit in de wacht laten hangen aan de telefoon. Mijn vragen liepen uiteen betreffende de kwaliteit van lenzen, tot de lengte en stevigheid van een monopod, tot de prijs van een UV-filtertje. Geen enkel probleem gehad wat betreft antwoorden; vooral Crown antwoordt erg uitgebreid met veel info. (En hij raadt je niet eens het duurste product aan: "Ik prefereer in uw geval product X... voor het doel wat u voor ogen heeft, is het méér dan geschikt, en is de aanschaf van product Y veel te duur.)

(Konijnenberg heeft wel 1x een fout product verzonden, en 1x vergeten te verzenden; was geen probleem. Ze hebben beide keren per direct het goede verzonden zodra ik heb gebeld, zonder dat ik iets hoefde terug te sturen of extra te betalen. Wat dat betreft heeft Konijnenberg goede service.)
FendtVario schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 16:54:
sorry, beetje ofttopic, maar de naam wordt hier zo vaak genoemd.
Die Crown heeft dus geen internetsite. Kan iemand vertellen waar die toko te vinden is en of deze ook in minolta handeld? Alsvast dank.
Crown mail: hpr@crown-group.demon.nl
Crown telefoon: 033-2867030

Je kunt per mail of telefoon afspreken om langs te komen. Je kunt zo ook informatie vragen en bestellen.

[ Voor 40% gewijzigd door Katsunami op 15-01-2005 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Katsunami schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 21:15:

[...]

Bij Kamera-Express kan ik hem misschien niet proberen... soit. Crown en Van Iperen meldden zelfs al vrijwillig aan de telefoon dat ik best mocht langskomen om spullen te proberen als ik dat wilde, en toen ik vroeg ik spullen die achteraf niet bevielen, terug kon sturen. Ook dat was geen probleem; mits ik de verpakking gebruikte waarin ze verstuurd werden en er niets beschadigd was. Verzendkosten komen natuurlijk op mijn rekening. Dat is wat betreft omruilen/terugsturen service genoeg. :) Daarom ga ik mijn flitser en telelens ook bij Crown of Van Iperen bestellen (bij de goedkoopste), net zoals ik met mijn huidige lens heb gedaan. (Bij Crown; vrijdag besteld, geld overgemaakt, dinsdagmorgen in huis.)
.
Maar nu zeg je wel heel wat anders als daarboven. Crown en Van Iperen zijn geen gewone winkels. Je maakt een afspraak en komt langs om het product te bekijken, ze hebben geen winkel, personeel en zijn gespecialiseerd in enkele producten. Kortom, ze hebben een zeer lage overhead, maar kunt ze dus niet met een gewone fotowinkel vergelijken, waar je altijd -mits open- terecht kunt.

Waar het mij om gaat is dat het flauw is, ten opzichte van een kleine middenstander, om daar het product te gaan bekijken (in hun dure winkel, waar de hele dag personeel moet staan) en het vervolgens ergens goedkoop op internet te gaan halen. In jouw geval in Duitsland, waar de plaatselijke winkelier ook nog eens tegen het daar lagere BTW-tarief moet concurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
-RenE- schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 23:42:
Maar nu zeg je wel heel wat anders als daarboven. Crown en Van Iperen zijn geen gewone winkels. Je maakt een afspraak en komt langs om het product te bekijken, ze hebben geen winkel, personeel en zijn gespecialiseerd in enkele producten. Kortom, ze hebben een zeer lage overhead, maar kunt ze dus niet met een gewone fotowinkel vergelijken, waar je altijd -mits open- terecht kunt.
Het zijn dan wel geen "echte" fotowinkels, waar je zo kunt binnenlopen, maar als je ziet wat Crown en Van Iperen op voorraad hebben.. in tegenstelling tot de "echte" zaken... daar kunnen die een puntje aan zuigen. Ik heb ook nogal "vreemde" dingen gevraagd, zoals een Viewfinder Extender. De "reguliere" zaak had er nog nooit van gehoord, maar Van Iperen had hem gewoon liggen. Crown had hem in bestelling staan en verwacht hem binnen nu en een week.
Waar het mij om gaat is dat het flauw is, ten opzichte van een kleine middenstander, om daar het product te gaan bekijken (in hun dure winkel, waar de hele dag personeel moet staan) en het vervolgens ergens goedkoop op internet te gaan halen. In jouw geval in Duitsland, waar de plaatselijke winkelier ook nog eens tegen het daar lagere BTW-tarief moet concurreren.
Tja; dat de "kleine middenstander" niet kan meeconcurreren is mijn probleem niet. Als ik bij deze middenstander 529 euro voor een lens moet betalen, tegenover 309 bij Crown, dan weet ik waar ik ga. Als het verschil nu 329 ofzo vs 309 was geweest, dan had de reguliere winkel een goede kans gemaakt. Als de prijzen in de normale winkels goed zijn, dan ga ik niet het internet op. www.hiqcomputer.de is bijvoorbeeld een echte winkel, met een pand en personeel en al. Slechts de goedkoopste pricewatch webwinkels kunnen met hen concurreren qua prijzen... ik ga altijd bij HIQ als zij de spullen hebben die ik hebben wil; want ik prefereer een echte winkel ten zeerste. Maar niet zó zeer dat ik honderden euro's ervoor over heb...

[ Voor 17% gewijzigd door Katsunami op 16-01-2005 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een gelul over het wel/niet kopen via internet nadat je gebruik gemaakt hebt van een retailer in de stad..
Kan deze discussie verder achterwege gelaten worden, er is niemand die daar ook maar iets van opsteekt.

Ik hoopte dat dit draadje schoon bleef zonder ruis en leuke (of minder leuke) berichten/adviezen/reviews te zien van de enorme hoeveelheid lenzen die er bestaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 00:46:
Wat een gelul over het wel/niet kopen via internet nadat je gebruik gemaakt hebt van een retailer in de stad..
Kan deze discussie verder achterwege gelaten worden, er is niemand die daar ook maar iets van opsteekt.

Ik hoopte dat dit draadje schoon bleef zonder ruis en leuke (of minder leuke) berichten/adviezen/reviews te zien van de enorme hoeveelheid lenzen die er bestaan..
helemaal mee eens! :) Laten we het weer eens over lensjes hebben! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

tazzman schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 16:21:
Neem anders een MP3 op ;) IS maakt inderdaad wat geluid (een schrapend geluid lijkt het wel bij mijn 300 f/4L IS) ... maar zoemen? Nee.
Ik heb inmiddels een betere omschrijving van het geluid, en waarschijnlijk is dat ook precies wat het is: het klinkt als een draaiend elektromotortje dat wordt tegengehouden.
Gisteravond heb ik het geluid laten horen aan een vriendin die ook een 28-135 IS USM heeft. Helaas had ze die van haar niet bij zich, maar zij herkende dit geluid totaal niet.
Heb de leverancier maar even gemaild, benieuwd wat hij gaat voorstellen.
EDIT: nu ook link naar mp3 (volume flink hoog zetten). Iemand enig idee wat het kan zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door JME op 16-01-2005 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

het is moeilijk te horen maar het klinkt niet gezond. Nu heb ik geen 28-135 IS maar mijn 300 IS maakt dit geluid niet en zowel mijn 70-200 als 24-70 ook niet. Lijkt inderdaad of er iets niet helemaal in orde is.

Ik zou er zeker mee terug gaan.. de lens doet het nu wel misschien nog wel maar wat heb je er aan als over anderhalf jaar het IS of USM mechanisme het begeeft omdat er toch niets niet goed zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

JME schreef op zondag 16 januari 2005 @ 12:07:
[...]

Ik heb inmiddels een betere omschrijving van het geluid, en waarschijnlijk is dat ook precies wat het is: het klinkt als een draaiend elektromotortje dat wordt tegengehouden.
Gisteravond heb ik het geluid laten horen aan een vriendin die ook een 28-135 IS USM heeft. Helaas had ze die van haar niet bij zich, maar zij herkende dit geluid totaal niet.
Heb de leverancier maar even gemaild, benieuwd wat hij gaat voorstellen.
EDIT: nu ook link naar mp3 (volume flink hoog zetten). Iemand enig idee wat het kan zijn?
Dat geluid heb ik ook op mijn 28-135. Heeft volgens mij niks met IS te maken maar volgens mij gewoon 2 van de plastic delen van de lensbody die over elkaar heenschuiven, ik hoor het tenslotte alleen als ik in/uitzoom... Misschien beetje olie er in doen :)

[ Voor 3% gewijzigd door amphora op 16-01-2005 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Amphora schreef op zondag 16 januari 2005 @ 17:34:
Dat geluid heb ik ook op mijn 28-135. Heeft volgens mij niks met IS te maken maar volgens mij gewoon 2 van de plastic delen van de lensbody die over elkaar heenschuiven, ik hoor het tenslotte alleen als ik in/uitzoom... Misschien beetje olie er in doen :)
Het geluid waar ik het over heb hoor je niet tijdens het zoomen, maar tijdens het focussen. Het is beslist geen plastic op plastic geluid. Bovendien hoor ik het alleen bij ingeschakelde IS, dus dat heeft er wel degelijk mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 15-09 11:38

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Een vraagje van mijn kant.

Ik ben in het bezit van een 300D (en erg blij er mee), nu heb ik 50 mm 1.8 , een 70-300mm, een 28 - 90 en een 16-55mm objectieven.

De laatste twee zou ik graag vervangen met 1 objectief dat beide zooms bevat, maar ik kan weinig objectieven vinden die dit bereik hebben. Wie weet wat? (max 300 euro)

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Tukk schreef op zondag 16 januari 2005 @ 22:28:
Een vraagje van mijn kant.

Ik ben in het bezit van een 300D (en erg blij er mee), nu heb ik 50 mm 1.8 , een 70-300mm, een 28 - 90 en een 16-55mm objectieven.

De laatste twee zou ik graag vervangen met 1 objectief dat beide zooms bevat, maar ik kan weinig objectieven vinden die dit bereik hebben. Wie weet wat? (max 300 euro)
Kan alleen de sigma 18-125 bedenken. Of misschien de 17-85 IS. Andere lenzen met echte groothoek en ook nog eens tele zijn er niet volgens mij. Maar als je echt goede kwaliteit wilt moet je toch twee lenzen hebben. Maar dat is ok weer een stuk duurder. Wat is het budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:29
Amphora schreef op zondag 16 januari 2005 @ 22:50:
[...]

Kan alleen de sigma 18-125 bedenken. Of misschien de 17-85 IS. Andere lenzen met echte groothoek en ook nog eens tele zijn er niet volgens mij. Maar als je echt goede kwaliteit wilt moet je toch twee lenzen hebben. Maar dat is ok weer een stuk duurder. Wat is het budget?
lezen ;)

Maar de sigma 18-125 lijkt me een goede optie. 17-85 IS valt nogal buiten het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:12
Niet helemaal precies hetzelfde bereik (hoewel, moet die 16-55 niet 18-55 zijn?), maar ik denk wel het meest gelijkend: de 18-125 van Sigma. Voor rond de 250 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ JME: als je olie in het objectief gaat mikken, loop dan gelijk even langs de glasbak om het apparaat weg te mikken. Gooi geen olie erin tenzij je echt weet wat je doet. Je zult niet de eerste zijn die zijn lamellen aan elkaar plakt (over oliesporen op het objectief nog maar te zwijgen).

Ben vandaag vergeten te kijken. We hebben het objectief staan, dus misschien dat ik morgen even bel en anders kijk ik dinsdag of woensdag even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 23:24:
@ JME: als je olie in het objectief gaat mikken, loop dan gelijk even langs de glasbak om het apparaat weg te mikken. Gooi geen olie erin tenzij je echt weet wat je doet. Je zult niet de eerste zijn die zijn lamellen aan elkaar plakt (over oliesporen op het objectief nog maar te zwijgen).

Ben vandaag vergeten te kijken. We hebben het objectief staan, dus misschien dat ik morgen even bel en anders kijk ik dinsdag of woensdag even.
Ben ik even blij dat de slaolie van 't weekend op was en ik de boter er niet in gepropt kreeg, want daar had ik dus bijna m'n nieuwe lens mee verkl**t! 8)7 ;)
Anyway, ik hoor het wel als je tijd hebt gehad om even te kijken. Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er al iemand die ervaringen heeft met de 70-200/f2.8 van Tamron? Ik ben zo benieuwd. Hij is te koop maar kan nog nergens ervaringen vinden. Ik hoop dat hij net zo goed is als de 28-75!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:02

Beaves

Usque ad Finem

En de 17-35, ook een zeer goede Tamron lens. Tamron is zeer goed bezig de laatste tijd, en als de 70-200 net zo goed wordt heeft Sigma er een goede concurent bij, wat alleen maar goed is.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er nog weinig over gehoord. Ik hou er alleen rekening mee dat ie trager is dan de Sigma variant. Als je dit geen probleem vind, dan is het ongetwijfeld een puik stukkie glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Volgens mij begint tamron langzaam aan met een waar offensief.

Ik hoop het van harte. sigma is ook al goed bezig de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje over filters, zag laatst deze foto's:
http://www.pbase.com/zylen/joshua_tree&page=all

Zijn gemaakt met een gold polarizer zoals ze zelf zegt.
Bij konijnenberg zag ik een Tiffen Gold Diffusion filter, is dat hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:46

YellowCube

Wait...what?

Dacide schreef op maandag 17 januari 2005 @ 23:51:
Volgens mij begint tamron langzaam aan met een waar offensief.

Ik hoop het van harte. sigma is ook al goed bezig de laatste tijd.
yup, ik zit met smart te wachten op wat meer reviews van Tamron's Tokina's nieuwe 12-24 f/4 lens.

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 18-01-2005 22:25 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:57:
Even een vraagje over filters, zag laatst deze foto's:
http://www.pbase.com/zylen/joshua_tree&page=all

Zijn gemaakt met een gold polarizer zoals ze zelf zegt.
Bij konijnenberg zag ik een Tiffen Gold Diffusion filter, is dat hetzelfde?
Een diffusion filter maakt de foto meer "diffuus" een polariser polariseert het licht. Lijkt me dus iets anders.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Voor de mensen die hebben meegedacht en meegeleefd: vandaag heb ik de EF 28-135 IS USM met het vreemde geluid terug gebracht. De verkoper handelde het bijzonder netjes af: hij hoorde het geluid, zei meteen dat het niet OK was, maakte zijn welgemeende excuses en ruilde de lens zonder verdere vragen om voor een nieuwe. Als kleine compensatie voor het ongemak kreeg ik er een Canon alarmklokje bij. Waar vind je nog zulke service? Precies, bij Crown! Hartelijk dank aan de heer Ruitenberg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08

Crusader

Arc Nature

JME schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 21:25:
Voor de mensen die hebben meegedacht en meegeleefd: vandaag heb ik de EF 28-135 IS USM met het vreemde geluid terug gebracht. De verkoper handelde het bijzonder netjes af: hij hoorde het geluid, zei meteen dat het niet OK was, maakte zijn welgemeende excuses en ruilde de lens zonder verdere vragen om voor een nieuwe. Als kleine compensatie voor het ongemak kreeg ik er een Canon alarmklokje bij. Waar vind je nog zulke service? Precies, bij Crown! Hartelijk dank aan de heer Ruitenberg!
Inderdaad, maandje of 5 geleden kocht ik bij hem de 50/1.8, maar er zat een putje in het glas. Dat ontdekte ik pas toen ik thuis kwam.
Ik gebeld, mocht terugkomen en omruilen. Kreeg ook een handjevol gadgets mee (mooi Canon "zwitsers zakmes" toolset, spel kaarten en nog wat, weet niet meer).
Uitstekende service! Heel vriendelijke man trouwens.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Mooi om te horen :)

Ik verwacht voor morgen een Canon Monopod en een Viewfinder Extender. De Viewfinder Extender voor op de 10D natuurlijk, en de monopod voor mijn volgende week aan te schaffen 135-400.

Crown heeft een klein foutje gemaakt; iemand had ook zo'n monopod besteld, en betaald. Hij dacht dat ik het was, en heeft hem naar mij gestuurd. Omdat ik had gevraagd om een viewfinder extender te reserveren en me te mailen zodra ze die hadden, heeft-ie die er meteen bijgegooid, en in de mail gezegd: "Ik zie de betaling wel tegemoet."

Ik had nog niks besteld; ik wilde dat direct met de Sigma lens en flitser doen. Ik heb maar teruggemaild, en het is geen probleem. Ik mag de spullen of gewoon betalen, of terugsturen. (Op zijn kosten neem ik aan; ik heb tenslotte niks besteld.) Komt wel goed; indien de monopod en de extender beiden bevallen, betaal ik ze morgen gewoon even, anders gaan ze dezelfde dag nog op de bus terug, en haal ik wel een andere monopod. (En leer ik wel leven met de wat korte viewfinder van de 10D.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Katsunami schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 21:43:
Ik verwacht voor morgen een Canon Monopod en een Viewfinder Extender. De Viewfinder Extender voor op de 10D natuurlijk, en de monopod voor mijn volgende week aan te schaffen 135-400.
Ik heb zelf ook een extender voor de 20D. Op zich is het wel handig. Ik ziet niet meer zo erg met m'n neus tegen het display te douwen. Maar je viewfinder wordt er ook kleiner door en dat stoorde me ook wel erg. Ik ben er nog niet uit of ik het wel echt prettig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ben zeer benieuwd naar die Viewfinder Extension. Zou je wat foto's kunnen posten?

Als brildrager vind ik het erg hinderlijk om met bril en neus tegen mijn 10D aan geplakt te zitten.. en ik zie echt maar 70% van de viewfinder ofzo (ik moet af en toe gewoon gokken of een kist er in zit of niet :P ).. ik hoop dat een Viewfinder Extender zal helpen.

Wat kost zo'n ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
viewfinder extender?

Is dat gewoon een soort van verlengstuk voor op je zoeker?

Jammer dat het beeld kleiner wordt. Bestaan er ook een soort van extenders die het zoeker oppervlak vergroten? (handig bij manueel scherpstellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Amphora schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 10:24:
Ik heb zelf ook een extender voor de 20D. Op zich is het wel handig. Ik ziet niet meer zo erg met m'n neus tegen het display te douwen. Maar je viewfinder wordt er ook kleiner door en dat stoorde me ook wel erg. Ik ben er nog niet uit of ik het wel echt prettig vind.
Het beeld wordt DE HELFT kleiner! Dat had Crown niet gezegd. Hij zei: "iets kleiner", maar niet de helft. Nu is het echt klein...
tazzman schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 11:31:
Ben zeer benieuwd naar die Viewfinder Extension. Zou je wat foto's kunnen posten?

Als brildrager vind ik het erg hinderlijk om met bril en neus tegen mijn 10D aan geplakt te zitten.. en ik zie echt maar 70% van de viewfinder ofzo (ik moet af en toe gewoon gokken of een kist er in zit of niet :P ).. ik hoop dat een Viewfinder Extender zal helpen.

Wat kost zo'n ding?
Houd er rekening mee dat het beeld kleiner wordt. Als je erg dikke en/of kleine brillenglazen hebt, is het wellicht handig omdat het hele frame dan misschien in je zichtveld past, maar houd er rekening mee dat het echt klein wordt... de prijs is trouwens 25 euro (neit van de goedoopste dus). Hij ziet eruit als een wat dikkere eyecup met een lensje erin.
Dacide schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 15:29:
viewfinder extender?

Is dat gewoon een soort van verlengstuk voor op je zoeker?
Ja, precies.
Jammer dat het beeld kleiner wordt. Bestaan er ook een soort van extenders die het zoeker oppervlak vergroten? (handig bij manueel scherpstellen)
Ja, de Canon S-Loupe 15 en 20. (1.5x en 2x zo groot.) Dat zijn viewfinder extenders die het beeld vergroten. Alleen... Canon maakt ze niet meer, volgens Crown. Anders had ik DIE wel aangeschaft... :/

Het beeld wordt nu zo klein, dat ik met mijn zicht het regeltje over de belichting niet meer lezen kan, en ik zie soms flares (of in elk geval, flare-achtige dingen) in de zoeker. Ik denk dat ik hem morgen ga terugsturen. Hij heeft voor mij geen toegevoegde waarde; het kleinere beeld en het niet goed kunnen lezen van de onderste regel in de viewfinder vind ik een veel groter nadeel dan het iets moeten kantelen van mijn hoofd om mijn neus "langs" de camera te krijgen.... het spant er een beetje om, maar mijn eerste kennismaking met deze extender vond ik niet zo geweldig.

[ Voor 18% gewijzigd door Katsunami op 20-01-2005 00:46 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.