Chi3F schreef op 09 februari 2004 @ 00:35:
Mijn huidige systeem:
MSI K7T Turbo (tijdelijk in reparatie)
AMD Tbird 1000 MHz
1x128 MB pc133 (merkloos)
1x256 MB pc133 (merkloos)
GF4 Ti-4400
IBM 60 Gb 7200 rpm
En nog wat spul.
Ik zit eraan te denken om hem up te graden, omdat ik hem soms wat traag vind in Windows XP, en de meeste games lopen ook niet helemaal lekker meer. Ook heb ik het idee dat de cpu enzo te langzaam zijn voor m'n videokaart.
Ik doe meestal office-werk, beetje browsen, en redelijk wat gamen.
Een 1-components upgrade lijkt me zinloos, omdat m'n mobo, cpu en geheugen allemaal wat verouderd zijn. Die drie componenten vervangen lijkt me dus het handigst.
M'n budget ligt tussen de 150 en 200 euro, tips zijn welkom...

Zoals jezelf en arbulus zegt: een 1-components upgrade is inderdaad zinloos. Dus gaan we voor een Mobo/CPU/Geheugen combo upgrade:
Mobo:
Abit NF7-SL, nForce2 (5.1 Sound, Sata, Lan) voor 94,-
CPU:
AMD Athlon XP 2500+ (1,83GHz, 512KB, Boxed) voor 89,-
Geheugen: 2x
256MB PC3200 DDR SDRAM (Dane-Elec) voor 72,-
Kom je op een totaal van 248,-
Op deze manier ga ik wel wat over je budget heen, maar zo kun je weer een hele tijd vooruit!!! Je kan ook voor de non-deluxe versie van de A7N8X gaan en dan voor 1 reepje 512 MB DDRAM, maar das toch wat zonde!!! Ik zou nog even doorsparen en dan bovenstaande upgrade uitvoeren!!!
Besef wel dat je Games nu nog niet extreem veel soepel gaat zienw erken, daarvoor zal je ook je videokaart moeten upgraden naar bijvoorbeeld een 9600Pro of XT...
@arbulus: het mobotje wat jij aanraadt is hopeloos verouderd, niet echt een aanrader dus, bovendien heeft het alleen zin om twee reepjes te kopen als je mobo ook dual-channel ondersteunt!!! En voor een CPU zal je toch echt de boxed version moeten nemen, omdat je anders geen CPU-koeler hebt...
Kpz schreef op 09 februari 2004 @ 03:40:
Ik denk er ook al een tijdje aan om up te graden..
Daarom hier mijn specs:
Processor: P4 2.0ghz
Mobo: Jetway P4XFA (kan tot 2.2ghz processors aan)
Geheugen: Buffalo 512MB DDR
HDD: Maxtor 60GB (Waar ik eigenlijk maar 55gb van krijg

)
Vidkaart: Geforce 256 32MB (Héél oud)
Ik gebruik mijn pc het meest voor gamen, maar dat gaat met deze videokaart soms vrijwel niet. Het enigste spel wat normaal draait is Medal of Honor (en laat dat nou net het spel zijn wat ik het meest speel

).
Verder gebruik ik de pc "wel eens" voor webdesign in Dreamweaver MX 2004 en Photoshop 7.
Zelf denk ik aan een ATi kaart (9600 pro/xt) voor de games, maar ik wil graag ook een snellere processor krijgen. Maar dit kan mijn mobo niet aan, dus dat is dan weer een probleem.....
"Een nieuw mobo?" hoor ik je denken... Tja, ik wil het best proberen maar zal ik er écht op vooruit gaan...? En ik ben niet zo'n held en ben bang om iets te breken wat me erg dierbaar is

Een geheugenblokje erbij zetten OK, maar om mn hele mobo eruit te schroeven en alles opnieuw vast te zetten, voeding goed zetten.. nee liever niet......
De PC is niet echt traag te noemen, maar ik merk wel eens bij het "laden van uw persoonlijke instellingen" bij het opstarten van Win XP dat de pc zich wel eens verslikt. Ook als ik 2 gigabyte "knip" (om later ergens anders te plakken) dan loopt de pc "traag" en wil niet meer normaal mapjes openen en processen starten.
Mijn budget ligt rond de 750 á 1000 euro (lijkt me genoeg

)
Voor dit budget kan je inderdaad een prima nieuw systeem kopen (houdt je deze gewoon voor erbij of verkoop je deze door). En als je het niet zelf andurft om een kast in elkaar te zetten... Dan laat je dat de shop toch gewoon lekker doen???
Als ik je wat tips zou moeten geven:
- CPU: Neem een AMD-systeem: betere prijs/kwaliteit verhouding, zeker wat betreft games!!! Aanrader AMD XP 2800+
- Mobo: NForce2 mobootje. de A7N8X-E Deluxe is erg compleet.
- Geheugen: Dual channel: dus twee dezelfde reepjes: 2x256 of 2x512 MB PC3200
- Videokaart: Ati Radeon 9600XT, Geforxe 5900XT of Ati Radeon 9800Pro. In toenemende prijs en dus prestaties!!!
- HDD: een met voldoende capaciteit (vanaf 120 GB) met 7200 rpm en 8 MB cache.
- Geluidskaart: niet echt nodig, zit een prima onboard op je mobo
Nou ik denk dat je zo weer vooruit kunt. Lees een aantal reviews en neem een kijke bij de
Best-Buy Guide en als je denkt dit wordt het, post hier dan nog maar eens een keer...
Voor de precieze prijzen en webshops moet je even een kijkje nemen bij de Price-watch!!!