"Wat kan ik het beste hieraan upgraden" deel 7

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 3.641 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
.
• Geef je budget bij je specs
• Geef je huidige specs, GEEN linkje naar een specs pagina of een verwijzing naar je sig.
• Geef aan wat je zoal met je PC doet (Office? Gamen?)
• Geen offtopic posts
• Geen hoe-is-dit-systeem vragen, zie ook Aikeleer in ""Wat kan ik het beste hieraan upgraden" ..."
• Geef aan wat je richtlijnen zijn (AMD, nieuw geheugen)

Alle uitgebreide regels (met uitleg) zijn hier te bewonderen.
Anoniem: 85303 schreef op 05 februari 2004 @ 16:09:
Ik heb een fout gemaakt. Er stond dat ik dan in april maar 100 euro zou hebben maar ik was daar een 0 vergeten dus zou het moeten neerkomen op 1000 euro.
Tsja dan kan je inderdaad misschien beter dan een upgrade doorvoeren: voor 1000 euro kan je een mooi systeempje bouwen!!! Maar om daar nu advies over te geven is ondoenlijk!!! Geen idee wat er dan beschikbaar is laat staan wat dan de prijzen zijn!!! We zien je tegen die tijd weer verschijnen neem ik aan???

[ Voor 42% gewijzigd door AJ1815 op 05-02-2004 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82379

@repLay: Als je met dit systeem weer een beetje mee wilt komen, zul je inderdaad een vrij grondige upgrade moeten uitvoeren. In volgorde van "nodigheid": zijn je videokaart, je Mobo/CPU/Geheugen combo, en je HDD aan vernieuwing toe.

Als Mobo/CPU/Geheugen raad ik je het standaard triotje aan:
- AMD XP 2500+ Barton: 95,- eetjes
- Asus A7N8X(-E) Deluxe: 110,- eetjes
- 2x256 MB PC3200 DDRAM: 75,- eetjes
Totaal kom je dan op 280,-

Een mooie videokaart is de Ati Radeon 9600XT voor 160,-. Dan nog een Maxtor DiamondMaxPlus 9 120 GB, 8 MB cache er voor 85,-.

En dan heb je voor iets meer dan 500 euro weer een briljant systeem!!! Succes!!!
Hmmz heb ik geen nieuwe behuizing nodig? Is 300 watt wel genoeg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Anoniem: 82379 schreef op 05 februari 2004 @ 16:37:
[...]

Ligt aan het merk van je voeding, maar deze vraag kan je beter hier: Welke voeding heb ik nodig? Deel 3 stellen!!!

offtopic:
Lol, was sneller!!! Aikeleer gefeliciteerd met je "Roodheid"!!! Vind je het verder goed dat ik dit topic een beetje waarneem???

[ Voor 20% gewijzigd door AJ1815 op 05-02-2004 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Anoniem: 82379 schreef op 05 februari 2004 @ 16:37:
[...]

300W is nog altijd genoeg voor een gemiddeld AMD systeem hoor, zo'n systeem zou je voeding gewoon kunnen voorzien van genoeg stroom als het goed is. Er bestaat nog wel eens wat onduidelijkheid over het vermogen van voedingen; zo beeldt een Q-tec het vermogen uit met piekvermogen. Dat is bij de AOpen niet het geval. Hierdoor lijkt het vermogen van de AOpen in verhouding lager dan die van een normaal Q-tec voedinkje.

Ook past dat prima in je kast, het bord is niet erg veel groter zijn dan je huidige bord.

Evt. kan je even een kijkje nemen in dit topic: Welke voeding heb ik nodig? Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85303

Jah het is ook wel beter om af te wachten. Wie weet welke ontwikkelingen de tijd met zich meebrengt dus wanneer het tijd is kom ik vazelf wel weer langs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 15:53

RSP

AJ1815 schreef op 05 februari 2004 @ 09:04:
[...]

@RSP:Vormgever: dan heb je waarschijnlijk veel CPU-kracht nodig, goede beeld-kwaliteit en een snelle HDD omdat je met grote bestanden werkt. Niet???

Als ik jou was zou ik de volgende onderdelen vervangen/uitbreiden:
- Mobo/CPU/Geheugen combo
- Videokaart
- Snelle HDD

Als Mobo/CPU/Geheugen combo zou ik gaan voor een:
- High End AMD XP combo: Asus A7N8X-E Deluxe mobo, AMD XP 2800+, 2x512 MB PC3200 DDRAM voor ongeveer 400-450 euro. Of een
Een alternatief is een AMD Athlon 64 combo: maar dan houdt je minder geld over voor je andere onderdelen..

Als videokaart zou ik gaan voor een:
- GeForce 5900 XT. Een aantrekkelijk geprijsd kaartije dat redelijk mee kan komen met de high-end kaarten... Volgens mij heeft ie naast goede 3D-prestaties ook goede 2D-prestaties!!!

Als snelle HDD zou ik gaan voor een:
- WD Raptor: 36 GB, 10.000rpm, 8MB, SATA. Supersnel SATA schijfje voor 125 euro.

Op zich houdt je dan genoeg onderdelen van je oude systeem over om een servertje te bouwen voor download-gebruik ofzo!!! Maar daar hadden we het niet over!!! Als je nog vragen/opmerkingen hebt, dan zie ik het wel!!!
Qua proc snelheid en hdd snelheid heb je wel degelijk gelijk ook het snellere mobo met ditto ddr geheugen is welkom maar ik denk niet dat de bottleneck zit bij m'n grafische kaart. op dit moment is m'n gf4 omgezet naar 'n Quadro 4 700 XGL dus qua 3d prestaties (dan heb ik het over 3d max / maya) zit ik in de juiste richting. maar op het gebied van rendering en photoshop berekeningen schort her er idd nog wel eens aan.

ik vraag me af hoe groot het voordeel zou zijn van een dual proc systeem (intel / amd daargelaten) t.o.v. een single proc. systeem. ik weet dat programma's als MAX en Photoshop / Illustrator er iig voor zijn geoptimaliseerd maar hoe zit het met de -normale- windows applicaties (aangezien ik voor professioneel gebruik (nog) niet met linux ga werken)

Bedankt voor je reactie, en als iemand dit nog voor me kan ophelderen heb ik wel een beeld van wat ik wil :) (ow en als iemand nog 'n blik wil werpen op de keuze voor 'n nieuwe monitor, graag :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-02 20:38

shameblaster

BB4E^Cons

shameblaster schreef op 27 januari 2004 @ 14:52:
Systeemkast standaard atx (alternate.nl)
Voeding Max power 300watt
Moederbord Asus A7v266 e (no raid)
Processor(s) XP 1800+
Geheugen 256mb pc2100
Hard Disk(s) Maxtor 30gig 5400
Videokaart(en) Sparkle gf 3 ti200 128mb ddr
Monitor(en) compaq v50 15"
Brander(s) Lite on 40/12/48
CD/DVD-Drive(s) -
SCSI -
Speakers Altec Lansing 2100
Geluidskaart onboard:)
Netwerkkaart sitecom
FireWire -
Muis 5 knops muis
Toetsenbord standaard multimedia toetsenbord
CPU cooler boxed

Ik wil binnenkort gaan upgraden, mijn budget ligt rond de 200 eurotjes.
Ik ga het systeem gebruiken om te gamen, ikwil iig meer hd ruimte dus ik koop een extra harde schijf
Ik quote me eigen ff omdat ik denk te weten wat ik ga upgraden :)
Bij alternate koop ik 2x 256mb ddr geheugen erbij dan heb ik in totaal 768mb ram
En ik koop daar:
DiamondMax Plus 9 (80,0 GB)
(6Y080P0) 80,0 GB 9/8192/7200 U-133 IDE EUR 79,00

:)
Ik denk dat mijn videokaart de games nog wel even aan kan, en als ik weer wat gespaart heb koop ik een nieuwe.
Maar als ik die schijf heb, en ik sluit hem aan herkent windows hem dan meteen als bijv: ''f'' schijf?
Of moet ik mijn systeem eerst formateren :'(
Bij mijn c schijf staat: bestandsysteem: FAT32.
En dan nog een klein vraagje, ik heb op mijn video kaart 1 fan, in mijn voeding[sub](350watt) zal tog nog wel genoeg zijn? 1, en op mijn proccesor, 1 fan , en op mijn mobo 1,
Is het verstandig om een nieuwe voeding of een extra fan aan te schaffen???

_/-\o_

Cons:::BB4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
shameblaster schreef op 07 februari 2004 @ 11:39:
[...]

Ik quote me eigen ff omdat ik denk te weten wat ik ga upgraden :)
Bij alternate koop ik 2x 256mb ddr geheugen erbij dan heb ik in totaal 768mb ram
En ik koop daar:

:)
Ik denk dat mijn videokaart de games nog wel even aan kan, en als ik weer wat gespaart heb koop ik een nieuwe.
Maar als ik die schijf heb, en ik sluit hem aan herkent windows hem dan meteen als bijv: ''f'' schijf?
Of moet ik mijn systeem eerst formateren :'(
Bij mijn c schijf staat: bestandsysteem: FAT32.
En dan nog een klein vraagje, ik heb op mijn video kaart 1 fan, in mijn voeding[sub](350watt) zal tog nog wel genoeg zijn? 1, en op mijn proccesor, 1 fan , en op mijn mobo 1,
Is het verstandig om een nieuwe voeding of een extra fan aan te schaffen???

_/-\o_
Je moet de schijf sowieso formatteren, er staan immers nog geen partities op. Dit kan je doen met je Windows Disk manager, hiebij krijg je ook de keus of je een NTFS of FAT32 partitie wil maken. Daarom raad ik je aan om dit stuk te lezen, er zijn wat beperkingen bij FAT32 (zo kan je niet 1 grote partitie van > 32GB maken met de Windows disk manager).

Je hoeft alleen die 2e schijf te formatteren, je Windows installatie staat nog op de 1e schijf dus hoef je niks opnieuw te installeren. Je deelt je schijf dus in in partities; als je wil krijg je dan een F:\ van 80GB, of misschien een F:\ van 40 en een g:\ van 40GB.
Ik raad je ook aan dit stuk door te nemen: Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?.

[ Voor 4% gewijzigd door Laurent op 07-02-2004 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
shameblaster schreef op 07 februari 2004 @ 11:39:
En ik koop daar:
Vreemd... Als je voor 5 euro meer 40 GB meer kan krijgen... Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB) voor 84,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Ik ben van plan om een 5.1 setje aan te schaffen om mijn versterker + speakers die ik nu heb te vervangen.
Allemaal leuk en aardig, alleen heb ik het probleem dat ik weinig van speakers en geluids kaarten afweet. Termen enzo snap ik wel, maar ik zou niet weten welke combo (kaart + speakers) ik nou moet kopen.

Waar moet het voor dienen?
Ik luister _erg_ veel muziek, lees, als ik geen film kijk, een spel speel luister ik muziek. Verder kijk ik erg veel films op me computer. Dit is ook de hoofd reden dat ik een 5.1 setje wil. Ik heb bij een vriend nu een paar keer films gekeken met surround en dat klinkt toch 100 keer beter dan bij mij :P

Mijn budget is €120,- maar als er voor bijv €130 iets vééél mooiers te krijgen is dan is dat uiteraard geen probleem.

Ik ben na wat topics gelezen te hebben en naar revieuws gezocht te hebben op het volgende uitgekomen:

Product Prijs Subtotaal
Creative Labs Inspire 5.1 T5400 € 79,- € 79,-
Creative SoundBlaster 5.1 Digital (Retail) € 30,- € 30,-
Totaal € 109,-

Nu komt dus de vraag: Heb ik hier een goed/leuk setje voor?

Als iemand nog een tip/aanmerking heeft, laat maar horen! :)

[ Voor 1% gewijzigd door Kapitein Edward op 08-02-2004 12:38 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yowen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-01-2011
Een vriend van mij heeft:
Asus A7N8X Deluxe
AMD Athlon XP 2600+
80gb SATA
512mb 3200
en een Radeon 9100....

Met welke kaart kan hij die het beste vervangen? Voor zo ongeveer 200 euro?

Het is vooral voor gamen. Dus ik ga er van uit dat het beste zou zijn de 3d kaart te upgraden.

Was zelf richting 9600 Pro, 9800 Se of 9600 XT aan het denken, maar misschien vergeet ik een nvidia die ook die Radeons kan bijbenen.

[ Voor 41% gewijzigd door yowen op 08-02-2004 14:45 ]

Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:05
thijz schreef op 08 februari 2004 @ 12:38:
Mijn budget is €120,- maar als er voor bijv €130 iets vééél mooiers te krijgen is dan is dat uiteraard geen probleem.

Ik ben na wat topics gelezen te hebben en naar revieuws gezocht te hebben op het volgende uitgekomen:

Product Prijs Subtotaal
Creative Labs Inspire 5.1 T5400 € 79,- € 79,-
Creative SoundBlaster 5.1 Digital (Retail) € 30,- € 30,-
Totaal € 109,-

Nu komt dus de vraag: Heb ik hier een goed/leuk setje voor?

Als iemand nog een tip/aanmerking heeft, laat maar horen! :)
Wat je laat zien is een leuk setje, maar écht goed is het natuurlijk niet, wat je ook niet hoeft te verwachten voor dat geld. Ik zeg niet dat het niks is, maar er is beters te krijgen, maar daar betaal je dan ook voor.

In die prijsrange die jij wilt aanhouden heb je eigenlijk alleen maar zo'n beetje de keuze tussen de Creative T5400 en de Logitech Z-640, misschien dat die laatste ook nog wat is voor je :)
yowen schreef op 08 februari 2004 @ 13:01:
Een vriend van mij heeft:
Asus A7N8X Deluxe
AMD Athlon XP 2600+
80gb SATA
512mb 3200
en een Radeon 9100....

Met welke kaart kan hij die het beste vervangen? Voor zo ongeveer 200 euro?

Het is vooral voor gamen. Dus ik ga er van uit dat het beste zou zijn de 3d kaart te upgraden.

Was zelf richting 9600 Pro, 9800 Se of 9600 XT aan het denken, maar misschien vergeet ik een nvidia die ook die Radeons kan bijbenen.
De rest van z'n systeem is prima in orde, dus z'n videokaart vervangen is inderdaad de beste keuze.
De Radeon 9600 Pro zou ik niet echt nemen voor €200, want die is niet echt bijster snel én ligt flink onder de €200. Dat laatste lijkt natuurlijk niet erg, maar als je €200 te besteden hebt is het slimmer om die dan ook echt uit te geven :P

De Radeon 9600 XT zou al een betere keuze zijn, maar voor rond de €200 heb je ook al een Geforce FX 5900XT, welke toch weer een stapje sneller is dan de R9600 XT. En om het nóg moeilijker te maken: voor een kleine €30 meer heb je een Radeon 9800 Pro (128 MB), veel sneller kan je het niet hebben.

Mijn advies: als je vriend bereidt is om €230 te betalen voor die videokaart dan is de R9800 Pro zeker de beste keuze. Wilt hij het echt houden bij €200? Dan is de Geforce FX 5900XT de betere keuze :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chi3F
  • Laatst online: 10-06-2023

Chi3F

Hax

Mijn huidige systeem:

MSI K7T Turbo (tijdelijk in reparatie)
AMD Tbird 1000 MHz
1x128 MB pc133 (merkloos)
1x256 MB pc133 (merkloos)
GF4 Ti-4400
IBM 60 Gb 7200 rpm
En nog wat spul.

Ik zit eraan te denken om hem up te graden, omdat ik hem soms wat traag vind in Windows XP, en de meeste games lopen ook niet helemaal lekker meer. Ook heb ik het idee dat de cpu enzo te langzaam zijn voor m'n videokaart.

Ik doe meestal office-werk, beetje browsen, en redelijk wat gamen.

Een 1-components upgrade lijkt me zinloos, omdat m'n mobo, cpu en geheugen allemaal wat verouderd zijn. Die drie componenten vervangen lijkt me dus het handigst.

M'n budget ligt tussen de 150 en 200 euro, tips zijn welkom... :)

PSN: Arienix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kpz
  • Laatst online: 10-05 12:44

Kpz

Ik denk er ook al een tijdje aan om up te graden..
Daarom hier mijn specs:

Processor: P4 2.0ghz
Mobo: Jetway P4XFA (kan tot 2.2ghz processors aan)
Geheugen: Buffalo 512MB DDR
HDD: Maxtor 60GB (Waar ik eigenlijk maar 55gb van krijg :/)
Vidkaart: Geforce 256 32MB (Héél oud)

Ik gebruik mijn pc het meest voor gamen, maar dat gaat met deze videokaart soms vrijwel niet. Het enigste spel wat normaal draait is Medal of Honor (en laat dat nou net het spel zijn wat ik het meest speel :P).
Verder gebruik ik de pc "wel eens" voor webdesign in Dreamweaver MX 2004 en Photoshop 7.

Zelf denk ik aan een ATi kaart (9600 pro/xt) voor de games, maar ik wil graag ook een snellere processor krijgen. Maar dit kan mijn mobo niet aan, dus dat is dan weer een probleem.....

"Een nieuw mobo?" hoor ik je denken... Tja, ik wil het best proberen maar zal ik er écht op vooruit gaan...? En ik ben niet zo'n held en ben bang om iets te breken wat me erg dierbaar is :p Een geheugenblokje erbij zetten OK, maar om mn hele mobo eruit te schroeven en alles opnieuw vast te zetten, voeding goed zetten.. nee liever niet......

De PC is niet echt traag te noemen, maar ik merk wel eens bij het "laden van uw persoonlijke instellingen" bij het opstarten van Win XP dat de pc zich wel eens verslikt. Ook als ik 2 gigabyte "knip" (om later ergens anders te plakken) dan loopt de pc "traag" en wil niet meer normaal mapjes openen en processen starten.

Mijn budget ligt rond de 750 á 1000 euro (lijkt me genoeg B))

[ Voor 30% gewijzigd door Kpz op 09-02-2004 04:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96980

Mijn huidige systeem:

AMD Tbird 1000 MHz
GF4 Ti-4400
IBM 60 Gb 7200 rpm
En nog wat spul.

Ik zit eraan te denken om hem up te graden, omdat ik hem soms wat traag vind in Windows XP, en de meeste games lopen ook niet helemaal lekker meer. Ook heb ik het idee dat de cpu enzo te langzaam zijn voor m'n videokaart.

Een 1-components upgrade lijkt me zinloos, omdat m'n mobo, cpu en geheugen allemaal wat verouderd zijn. Die drie componenten vervangen lijkt me dus het handigst.

M'n budget ligt tussen de 150 en 200 euro, tips zijn welkom...
jouw systeem is idd te oud voor het upgraden van slechts 1 component.

een cpu upgrade betekent automatisch dat je je mobo zal moeten upgraden
je mobo upgraden betekent automatisch je geheugen upgraden (DDR)
je geheugen upgraden betekent automatisch je moederbord upgraden

dat red je maar net niet voor tussen de 150 en 200 euro

2x256 twinmos 74
Asus A7V8X, KT400 45
XP 2500+ 85

204 euro totaal, en dan zou ik je trouwens nog sterk aanraden om voor wat euros meer een nforce2 variant te nemen, let er dan ook op of je soundstorm onboard hebt, want dan heb je meteen dik geluid.

@Kpz
Mijn budget ligt rond de 750 á 1000 euro (lijkt me genoeg )
voor dat geld zou ik zeggen ga gewoon naar de winkel en 'knock yourself out'
dik mobo 150 euro
dikke proc 250 euro
dikke radeon 9800pro 250 euro
dikke Corsair 1GB Ram 250 euro

900 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Chi3F schreef op 09 februari 2004 @ 00:35:
Mijn huidige systeem:

AMD Tbird 1000 MHz
GF4 Ti-4400
IBM 60 Gb 7200 rpm
En nog wat spul.

M'n budget ligt tussen de 150 en 200 euro, tips zijn welkom... :)
Zoals jezelf en arbulus zegt: een 1-components upgrade is inderdaad zinloos. Dus gaan we voor een Mobo/CPU/Geheugen combo upgrade:

Mobo: Abit NF7-SL, nForce2 (5.1 Sound, Sata, Lan) voor 94,-
CPU: AMD Athlon XP 2500+ (1,83GHz, 512KB, Boxed) voor 89,-
Geheugen: 2x256MB PC3200 DDR SDRAM (Dane-Elec) voor 72,-
Kom je op een totaal van 248,-

Op deze manier ga ik wel wat over je budget heen, maar zo kun je weer een hele tijd vooruit!!! Je kan ook voor de non-deluxe versie van de A7N8X gaan en dan voor 1 reepje 512 MB DDRAM, maar das toch wat zonde!!! Ik zou nog even doorsparen en dan bovenstaande upgrade uitvoeren!!!

Besef wel dat je Games nu nog niet extreem veel soepel gaat zienw erken, daarvoor zal je ook je videokaart moeten upgraden naar bijvoorbeeld een 9600Pro of XT...

@arbulus: het mobotje wat jij aanraadt is hopeloos verouderd, niet echt een aanrader dus, bovendien heeft het alleen zin om twee reepjes te kopen als je mobo ook dual-channel ondersteunt!!! En voor een CPU zal je toch echt de boxed version moeten nemen, omdat je anders geen CPU-koeler hebt...
Kpz schreef op 09 februari 2004 @ 03:40:
Ik denk er ook al een tijdje aan om up te graden..
Daarom hier mijn specs:

Processor: P4 2.0ghz
Mobo: Jetway P4XFA (kan tot 2.2ghz processors aan)
Geheugen: Buffalo 512MB DDR
HDD: Maxtor 60GB (Waar ik eigenlijk maar 55gb van krijg :/)
Vidkaart: Geforce 256 32MB (Héél oud)

Ik gebruik mijn pc het meest voor gamen, maar dat gaat met deze videokaart soms vrijwel niet. Het enigste spel wat normaal draait is Medal of Honor (en laat dat nou net het spel zijn wat ik het meest speel :P).
Verder gebruik ik de pc "wel eens" voor webdesign in Dreamweaver MX 2004 en Photoshop 7.

Zelf denk ik aan een ATi kaart (9600 pro/xt) voor de games, maar ik wil graag ook een snellere processor krijgen. Maar dit kan mijn mobo niet aan, dus dat is dan weer een probleem.....

"Een nieuw mobo?" hoor ik je denken... Tja, ik wil het best proberen maar zal ik er écht op vooruit gaan...? En ik ben niet zo'n held en ben bang om iets te breken wat me erg dierbaar is :p Een geheugenblokje erbij zetten OK, maar om mn hele mobo eruit te schroeven en alles opnieuw vast te zetten, voeding goed zetten.. nee liever niet......

De PC is niet echt traag te noemen, maar ik merk wel eens bij het "laden van uw persoonlijke instellingen" bij het opstarten van Win XP dat de pc zich wel eens verslikt. Ook als ik 2 gigabyte "knip" (om later ergens anders te plakken) dan loopt de pc "traag" en wil niet meer normaal mapjes openen en processen starten.

Mijn budget ligt rond de 750 á 1000 euro (lijkt me genoeg B))
Voor dit budget kan je inderdaad een prima nieuw systeem kopen (houdt je deze gewoon voor erbij of verkoop je deze door). En als je het niet zelf andurft om een kast in elkaar te zetten... Dan laat je dat de shop toch gewoon lekker doen???

Als ik je wat tips zou moeten geven:
- CPU: Neem een AMD-systeem: betere prijs/kwaliteit verhouding, zeker wat betreft games!!! Aanrader AMD XP 2800+
- Mobo: NForce2 mobootje. de A7N8X-E Deluxe is erg compleet.
- Geheugen: Dual channel: dus twee dezelfde reepjes: 2x256 of 2x512 MB PC3200
- Videokaart: Ati Radeon 9600XT, Geforxe 5900XT of Ati Radeon 9800Pro. In toenemende prijs en dus prestaties!!!
- HDD: een met voldoende capaciteit (vanaf 120 GB) met 7200 rpm en 8 MB cache.
- Geluidskaart: niet echt nodig, zit een prima onboard op je mobo

Nou ik denk dat je zo weer vooruit kunt. Lees een aantal reviews en neem een kijke bij de Best-Buy Guide en als je denkt dit wordt het, post hier dan nog maar eens een keer...

Voor de precieze prijzen en webshops moet je even een kijkje nemen bij de Price-watch!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chi3F

Chi3F

Hax

@ Arbulus:

Bedankt voor je tip!
Die processor en het geheugen lijken me inderdaad prima, alleen dat moederbord laat me nog twijfelen.
Dat moederbord dat jij aanraadt heeft een VIA-chipset als ik me niet vergis, en ik hoor van alle kanten dat een SiS-chipset en een nvidia chipset beter zijn.
Dat bordje van Asus met nvidia chipset lijkt me dus interessanter...

@ AJ1815

Ook jij bedankt voor je tip!
Het bordje wat jij aanraadt ziet er opzich prima uit, ik vind het alleen wel vrij duur voor een moederbord. Kan je misschien uitleggen waarom ik perse voor dat bord moet gaan, en niet voor de Asus A7N8X?
Dingen zoals sound onboard heb ik niet nodig, ik heb een prima geluidskaart erin hangen die m'n 4.1 set ondersteunt. Sata is ook niet echt nodig, want een harde schijf upgrade ben ik voorlopig niet van plan.

M'n videokaart ga ik voorlopig niet upgraden, ik hoef niet perse telkens weer een snellere videokaart te hebben, en voorlopig ben ik prima tevreden met m'n ti4400. Het duurt toch nog wel even tot HL2 uitkomt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Chi3F schreef op 09 februari 2004 @ 11:53:
@ AJ1815

Ook jij bedankt voor je tip!
Het bordje wat jij aanraadt ziet er opzich prima uit, ik vind het alleen wel vrij duur voor een moederbord. Kan je misschien uitleggen waarom ik perse voor dat bord moet gaan, en niet voor de Asus A7N8X?
Dingen zoals sound onboard heb ik niet nodig, ik heb een prima geluidskaart erin hangen die m'n 4.1 set ondersteunt. Sata is ook niet echt nodig, want een harde schijf upgrade ben ik voorlopig niet van plan.

M'n videokaart ga ik voorlopig niet upgraden, ik hoef niet perse telkens weer een snellere videokaart te hebben, en voorlopig ben ik prima tevreden met m'n ti4400. Het duurt toch nog wel even tot HL2 uitkomt... ;)
@Chi3F: Op zich is de Asus A7N8X ook een goede keuze, je mist alleen wat extra functies, die je met de Deluxe wel hebt: SATA, betere onboard sound, Dual-Channel, etc. en daarnaast heb je een iets minder snelle chipset (zie ook: http://www.asus.com/products/mb/mbindex.htm). Maar al die extra's kosten natuurlijk geld en als je die extra's toch niet gebruikt, tsja dan lijkt mij de keuze vrij duidelijk, nietwaar??? Aan de andere kant kan je zeggen: Wat is 30 euro??? En kan je voor een investering van 30 euro nu in de toekomst makkelijker uitbreiden... Dit bordje is iig een stuk betere keuze dan de A7V8X-X...

[ Voor 7% gewijzigd door AJ1815 op 09-02-2004 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chi3F

Chi3F

Hax

AJ1815 schreef op 09 februari 2004 @ 12:21:
[...]

@Chi3F: Op zich is de Asus A7N8X ook een goede keuze, je mist alleen wat extra functies, die je met de Deluxe wel hebt: SATA, betere onboard sound, Dual-Channel, etc. en daarnaast heb je een iets minder snelle chipset (zie ook: http://www.asus.com/products/mb/mbindex.htm). Maar al die extra's kosten natuurlijk geld en als je die extra's toch niet gebruikt, tsja dan lijkt mij de keuze vrij duidelijk, nietwaar??? Aan de andere kant kan je zeggen: Wat is 30 euro??? En kan je voor een investering van 30 euro nu in de toekomst makkelijker uitbreiden... Dit bordje is iig een stuk betere keuze dan de A7V8X-X...
Okey, bedankt voor je uitleg. Ik kwam ook nog een mobo tegen voor maar 30 euro (van Asrock), waarom is die nou eigenlijk zoveel goedkoper? Hij ondersteunt wat minder zaken, en heeft een iets oudere chipset, maar zou ik er dan ook een slechte koop mee doen?
En dat Dual Channel, levert dat nou echt veel snelheidswinst op?
Een moederbord van over de 100 euro vind ik namelijk vrij duur, vooral omdat ik dan weinig ruimte overhoud voor de andere componenten. Ik wil wel iets over de 200 heengaan (afhankelijk van hoeveel ik terugkrijg voor m'n oude spul), maar dan wil ik wel zeker weten dat die extra investering ook een zinvolle is... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrazi
  • Laatst online: 15-05 19:06
tsja, VIA moederborden hebben geen locked pci en agp divider, en SiS en Nvidia wel.
het verschil tussen dual channel en single channel is in de meeste benchmarks trouwens lang zo groot niet als het verschil tussen een kt400 en nforce2 chipset. wat betreft is de a7n8x-x dus een erg aantrekkelijk bordje.

persoonlijk ben ik een fan van SiS, en zou zeker voor een asrock of ECS bordje gaan (maar hou het voor nu nog maar bij me ecs k7s5a).

ti4400 kan idd nog wel ff mee.... is nog steeds sneller dan 80% van de FX and SE rotzooi van ati en nvidia.

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chi3F

Chi3F

Hax

qrazi schreef op 10 februari 2004 @ 08:51:
tsja, VIA moederborden hebben geen locked pci en agp divider, en SiS en Nvidia wel.
het verschil tussen dual channel en single channel is in de meeste benchmarks trouwens lang zo groot niet als het verschil tussen een kt400 en nforce2 chipset. wat betreft is de a7n8x-x dus een erg aantrekkelijk bordje.

persoonlijk ben ik een fan van SiS, en zou zeker voor een asrock of ECS bordje gaan (maar hou het voor nu nog maar bij me ecs k7s5a).

ti4400 kan idd nog wel ff mee.... is nog steeds sneller dan 80% van de FX and SE rotzooi van ati en nvidia.
Ik vind het a7n8x-x bordje wel aantrekkelijk, heb ook goede ervaringen met spullen van Asus.
Dan zit ik nog wel te twijfelen welke cpu de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft (rond de 90-100 euro). Ik zie dat sommige XP's een Barton core hebben (vanaf de 2500+), is dat een reden om die aan te schaffen?

Mijn videokaart is ook niet echt het probleem qua snelheid, en wil ik voorlopig niet upgraden. Maar een 2500+ ipv een Tbird 1000, en dan ook nog sneller geheugen zou toch een flinke boost in de performance geven, lijkt me... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Chi3F schreef op 10 februari 2004 @ 15:36:
[...]

Ik vind het a7n8x-x bordje wel aantrekkelijk, heb ook goede ervaringen met spullen van Asus.
Dan zit ik nog wel te twijfelen welke cpu de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft (rond de 90-100 euro). Ik zie dat sommige XP's een Barton core hebben (vanaf de 2500+), is dat een reden om die aan te schaffen?

Mijn videokaart is ook niet echt het probleem qua snelheid, en wil ik voorlopig niet upgraden. Maar een 2500+ ipv een Tbird 1000, en dan ook nog sneller geheugen zou toch een flinke boost in de performance geven, lijkt me... :)
Er zijn inderdaad verschillende types XP: Daarbij gaat het om het verschil in core, zie ook PMG FAQ .
Ik zou sowieso gaan voor een Barton core, deze lopen weliswaar op een iets lagere clocksnelheid, maar hebben wel 2x zoveel cache!!! Waarom het altijd over de 2500+ icm Barton gaat is vanwege de reden, dat 2500+ alleen met Barton core verkrijgbaar is. De snellere XPs ook wel, alleen dan moet je even zeker krijgen dat het een Barton core is (rechthoekig ipv vierkant). Qua prijs/kwaliteit zit je met een 2500+ of een 2600+ (barton!!!) prima!!! Dit zijn namelijk de goedkoopste modellen met een Barton core en dus een groter cache en een FSB van 333 MHz ipv 266 MHz.

Ik zou overigens nog steeds voor de A7N8X gaan ipv de -X. Voor die 8 euro meer, pak je toch weer die extra procenten prestatiewinst van Dual-Channel en heb je daarnaast weer een net iets betere chipset.

Dus wat mij betreft ben je er uit: }) })
- Asus A7N8X voor 76,-
- AMD XP 2500+ voor 89,-
- 2x256 MB PC3200 DDRAM voor 72,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 10:14
Ik wil graag een nieuwe vgakaart kopen die al niet te warm word en liefst passief gekoeld kan worden of al is.

Mijn specs:
Shuttle SN41G2
AMD Athlon 2500+
G3 V8200
512 MB Dane Lec PC 3200
120 Gb Maxtor

Temps:
CPU: 40 graden
Systeem: 35 graden

Budget ong. 150 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
amd_at_primus: Het is de bedoeling om hier vragen over upgrades van je hele systeem te stellen; dus niet dit topic misbruiken om een welke-GPU-moet-ik-kopen vraag te stellen. Daarvoor kan je hier een kijkje nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 12:19
Mijn huidige systeem.

Asus a7n8x-deluxe
amd xp2600+ @2100mhz
coolermaster coolertje
nec 1300 DVD+/- RW
Liteon dvd lezer
160GB s-ata 7200rmp maxtor ds9
512mb ddr400 geheugen. (doet alleen single channel??)
POV geforce fx5600 xt 256mb ddr

het systeem word, vind ik te warm CPU 42-44 graden idle 50-53 graden stressed
en is te traag. ook mis ik veel opslagruimte.

wat ikm ermee doe,... Gamen, developement. downloaden. dvd rippen/branden. films kijken. beetje fotosnoepen

budget,. tja kweet niet. maakt niet zo veel uit

I said I'd be back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
.
• Geef je huidige specs, GEEN linkje naar een specs pagina of een verwijzing naar je sig.
• Geen offtopic posts
• Geen hoe-is-dit-systeem vragen, zie ook Aikeleer in ""Wat kan ik het beste hieraan upgraden" ..."

RoBBS schreef op 11 februari 2004 @ 16:44:
Mijn huidige systeem.

Asus a7n8x-deluxe
amd xp2600+ @2100mhz
coolermaster coolertje
nec 1300 DVD+/- RW
Liteon dvd lezer
160GB s-ata 7200rmp maxtor ds9
512mb ddr400 geheugen. (doet alleen single channel??)
POV geforce fx5600 xt 256mb ddr

het systeem word, vind ik te warm CPU 42-44 graden idle 50-53 graden stressed
en is te traag. ook mis ik veel opslagruimte.

wat ikm ermee doe,... Gamen, developement. downloaden. dvd rippen/branden. films kijken. beetje fotosnoepen

budget,. tja kweet niet. maakt niet zo veel uit
Je hebt dus drie problemen:
- Je denkt dat je systeem te warm wordt. Opties zijn: casefans plaatsen, interne bekabeling opruimen, waterkoeling nemen.
- Je systeem wordt te traag. Opties zijn: HDD eens grondig defragmenteren met bijvoorbeeld O&O Defrag, verwijder alle spyware mbv bijvoorbeeld SpyBot of AdAware. Een complete formatering zal ook helpen!!! Ik kan mij namelijk niet/nauwelijks voorstellen dat het aan de hardware zelf ligt, eerder in de toestand waarin jij het gebracht hebt door het vele gebruik zonder genoeg onderhoud :D !!!
- Je mist opslag ruimte. Koop nog zo'n HDD als je al hebt en plaats deze in een RAID-config die je mobo ondersteunt.

Aangezien jij je niet om je budget drukt maakt, zal ik het ook maar niet doen!!!

Ik heb even de regels erbij gezet.

[ Voor 26% gewijzigd door Laurent op 14-02-2004 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 12:19
Even een kleine aanvulling
AJ1815 schreef op 11 februari 2004 @ 16:52:
[...]

Je hebt dus drie problemen:
- Je denkt dat je systeem te warm wordt. Opties zijn:
casefans plaatsen, - is al gedaan 2 intake 2 outtake
interne bekabeling opruimen, Done
waterkoeling nemen. Beste optie denk ik
- Je systeem wordt te traag. Opties zijn:
DD eens grondig defragmenteren met bijvoorbeeld O&O Defrag,Doe ik inderdaad te weinig
verwijder alle spyware mbv bijvoorbeeld SpyBot of AdAware.gebeurt dagelijks
Een complete formatering zal ook helpen!!! staat een verse windhoos xp opIk kan mij namelijk niet/nauwelijks voorstellen dat het aan de hardware zelf ligt, eerder in de toestand waarin jij het gebracht hebt door het vele gebruik zonder genoeg onderhoud :D !!!
- Je mist opslag ruimte. Koop nog zo'n HDD als je al hebt en plaats deze in een RAID-config die je mobo ondersteunt.heb nu tijdelijk een 2e 160gb erbij. is te klein. wat zou de voordeligste oplossing zijn rond de 1.5 a 2 terabyte?

Aangezien jij je niet om je budget drukt maakt, zal ik het ook maar niet doen!!!
Beetje prijzen toch aan te raden hoor :D

I said I'd be back...

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Ik ga later dit jaar een complete nieuwe computer kopen, maar voor nu wil ik m'n compaq micro-atx mobo vervangen/upgraden. En omdat ik zelf weinig verstand van micro-atx heb stel ik de vraag hier maar.
Het bordje moet aan de volgende eisen voldoen:

micro-atx
Socket-A
Moet er een beetje (liefs veel >:) ) mee kunnen overclocken.
Minstens onboard sound. (lan enzo heb ik al, alleen geen geluidskaart)
Niet te duur! Budget is ongeveer 50-65euro.

Zelf dacht ik aan de Epox 8KMM3I, kost bij www.alternate.nl €53,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadshit
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 20:26

Loadshit

HOTWINGS 4ever !!!

Met het oog op aankomende games als Half Life 2, Far Cry en Stalker ( _/-\o_ ) wou ik mijn pc ook weeer eens upgraden, wat zou het beste zijn voor mijn systeempje...

AMD Athlon 1,4 Ghz
MSI-6380 LE
640 MB DDR266 pc2100 geheugen
2x 40 GB 5400rpm harddisk
Ati Radeon 9500pro 128 mb
Hercules Fortissimo II geluidskaart

Verder nog een dvd-drive en cd-brander van onbekend merk.

Ik gebruik het systeem voornamelijk voor gamen (daarnaast natuurlijk ook af en toe filmpje kijken, cd-tje branden en downloaden) en wil het dan ook voor het gamen upgraden.

Beschikbaar budget is zo'n €300

Bvd, Load Shit

.-=Mijn Specs...=-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrazi
je cpu zou ik als eerste upgraden, die 9500pro is een erg goede videokaart. dus:

ASRock K7S8XE, SiS748 (5.1 Sounc, Lan) € 40,-
512MB PC3200 DDR SDRAM € 71,-
AMD Athlon XP 2800+ (2,08GHz, 512KB) € 120,-

totaal: € 231,-

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

P3 850e (100MHz), S370 (ik heb ook nog een converter liggen om hem in een Slot-1 te doen)
SD-RAM (128SS, 256SS, 256DS) 133MHz

Ik zoek hier een geschikt moederbord bij wat beter is dan mijn huidige Jetway BX2000 met VIA 693 chipset. (als die uit het raam vliegt: niet opvangen! )

Tevens zoek ik hier een geschikte beeldkaart bij, GF256 SD is te langzaam, GF4 is mij te snel voor zo'n computer.

Ik heb niet veel geld over, omdat ik aan het sparen ben voor een fatsoenlijke computer in augustus, ik ga volgende week zaterdag naar de PC-dumpdag in de RAI, daar wil ik wat gaan kopen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105920

Het wordt weer tijd voor mij om up te graden.
Mijn specs:
AMD ATHLON XP 2000+ CPU (1,67 ghz)
A-OPEN AK-77 PRO A, DDR Mainboard
1 X DDR-RAM 512MB PC266/PC2100_
Club 3D RADEON 9700 PRO

De Radeon 9700 pro kan nog een jaartje mee. M'n Processor is duidelijk te langzaam, ik wil graag een rond de 2,5 ghz Mijn moederbord kan deze snelheid niet aan, dus deze moet ook vervangen worden. (EDIT: ik kom er net achter dat m'n mobo een Athlon XP 2600+ 2,13 ghz aan kan, maar is dat wel een grote vooruitgang in vergelijking met mijn 2000+ 1,67 ghz die ik nu heb?)
Daarnaast heb ik mischien ook meer geheugen nodig. Is mijn geheugen voldoende en snel genoeg?
Kan iemand mij een indicatie geven wat ik moet aanschaffen? Mijn budget is ongeveer 300 - 400 euro.

Is er ook iemand die verstand heeft van vans? Ik wil nl. een extreem stille van aanschaffen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 105920 op 14-02-2004 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
De rest van de posts handig ik vanmiddag af. :)
Tyranium schreef op 12 februari 2004 @ 16:09:
Ik ga later dit jaar een complete nieuwe computer kopen, maar voor nu wil ik m'n compaq micro-atx mobo vervangen/upgraden. En omdat ik zelf weinig verstand van micro-atx heb stel ik de vraag hier maar.
Het bordje moet aan de volgende eisen voldoen:

micro-atx
Socket-A
Moet er een beetje (liefs veel >:) ) mee kunnen overclocken.
Minstens onboard sound. (lan enzo heb ik al, alleen geen geluidskaart)
Niet te duur! Budget is ongeveer 50-65euro.

Zelf dacht ik aan de Epox 8KMM3I, kost bij www.alternate.nl €53,-
Jammer, een nForce2 bordje zit er dan niet in. Het voordeel van een nForce2 chipset is dat je makkelijk de PCI en AGP clock kan locken. In de spreektaal betekent dit dat je geen rekening hoeft te houden met PCI kaarten als je je FSB omhoog schroeft; iets wat altijd wel van te pas komt bij het overclocken.

EPoX heeft leuke bordjes en vaak veel O/C functies, dat bord is dus een prima keus. Toch raad ik je aan nog eventjes door te sparen voor een 8rgm(2)i, dit is een nForce2 micro-ATX bordje met O/C functies. De A7n8x-vm heeft sowieso geen o/c functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrazi
Resistor schreef op 13 februari 2004 @ 22:47:
P3 850e (100MHz), S370 (ik heb ook nog een converter liggen om hem in een Slot-1 te doen)
SD-RAM (128SS, 256SS, 256DS) 133MHz

Ik zoek hier een geschikt moederbord bij wat beter is dan mijn huidige Jetway BX2000 met VIA 693 chipset. (als die uit het raam vliegt: niet opvangen! )

Tevens zoek ik hier een geschikte beeldkaart bij, GF256 SD is te langzaam, GF4 is mij te snel voor zo'n computer.

Ik heb niet veel geld over, omdat ik aan het sparen ben voor een fatsoenlijke computer in augustus, ik ga volgende week zaterdag naar de PC-dumpdag in de RAI, daar wil ik wat gaan kopen.
tsja, nieuw mobo kun je niet echt meer krijgen, misschien in de vraag en aanbod. en een nieuwe videokaart: ati 9200 of 9600se.... allebei erg goedkoop, en snel genoeg voor je cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 09:12
Hoi,

Ik wil nu eindelijk mijn grafische kaart vervangen.

Mijn huidige specs:

Moederbord: Asus A7n8x Deluxe Rev. 2
AMD Barton 2600+
2x256 MB RAM
NVIDIA GeForce 2 DDR Ver. 5.1 32 MB
Maxor 52049U4 40 Gb en een Maxor SL040J2 20 Gb harde schijf.
E-IED CD-ROM 48X/AKU en een Sony CD-RW CRX140E 8X/4X/32X

Je kan zien dan mijn mobo snel genoeg is maar spellen spelen is bijna niet mogelijk.
Ik heb een oog op de ATI Redeon 9600 Pro 128 MB omdta mijn broertje hem heeft. Hij is er erg tevreden mee.

Nu wil ik jullie advies hebben. Kan ik beter een ATI nemen of moet ik kijken naar een Geforce?

Mijn budget is tussen de 100 en 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Laatst online: 23-05 19:37
• Epox 8RDA+
• AMD XP 2000+
• 512 MB DDR-333 geheugen
• 80 gb Maxtor Diamond Max Plus9
• Geforce 4 4200
• DVD-speler
• 52x brander

• Voornamelijk Office-werkzaamheden en een occasioneel spelletje
• Budget aan de ruime kant maar wil wel aan de goede kant van de prijs/kwaliteit verhouding te blijven (meestal vlak na het punt waar de prijs veel harder begint te stijgen dan de extra performance)
• Zat zelf te denken aan een 2800+ (€ 125); voor de rest lijkt het me een uitgebalanceerd systeem. Soms heb ik wel eens het idee dat een TFT en draadloze-t/m-set meer aan mijn gebruiksgenot zullen verbeteren dan een snellere set.

[ Voor 20% gewijzigd door paknaald op 14-02-2004 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Mijn systeem;

Amd TB 1 Ghz
640 Mb geheugen
aopen ak33 mobo
1x 40 gig
1x 80 gig
gforce 4 64 MB mx :(

wat is het beste hieraan te upgraden ?
budget is zo rond de 2 a 300 euro maar iets omhoog en omlaag mag uiteraard ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Loadshit schreef op 13 februari 2004 @ 11:24:
Met het oog op aankomende games als Half Life 2, Far Cry en Stalker ( _/-\o_ ) wou ik mijn pc ook weeer eens upgraden, wat zou het beste zijn voor mijn systeempje...

AMD Athlon 1,4 Ghz
MSI-6380 LE
640 MB DDR266 pc2100 geheugen
2x 40 GB 5400rpm harddisk
Ati Radeon 9500pro 128 mb
Hercules Fortissimo II geluidskaart

Verder nog een dvd-drive en cd-brander van onbekend merk.

Ik gebruik het systeem voornamelijk voor gamen (daarnaast natuurlijk ook af en toe filmpje kijken, cd-tje branden en downloaden) en wil het dan ook voor het gamen upgraden.

Beschikbaar budget is zo'n €300

Bvd, Load Shit
Hmm, de zwaardere games dus, en de toekomst. Dat wordt best moeilijk, met zo'n budget. Het handigste zou zijn om je budget met ~ € 100 te verhogen; dan kan je n.l. een mooie Athlon 64 set halen, waar een betere toekomst in zit dan bij de Socket A bordjes. Ik raad je dus aan net wat door te sparen, en vervolgens voor deze upgrade te kiezen. Simpelweg een nieuwe CPU op jouw mobo prikken heeft ook niet zoveel zin n.l.; volgens MSI kan je geen T-breds of Barton CPUs op het moederbord prikken.

Ik kies voor een MSI K8T Neo-FIS2R, K8T800 (Sound 5.1, G-Lan, Sata-Raid, 1394), een van de compleetste en bekendste Socket 754 moederborden. Bewapend met features als Gigabit LAN en S-ATA is deze klaar voor de toekomst.

Op dit bord prikken we Athlon 64 3000+. Deze is gebaseerd op de Newcastle core en beschikt niet over zoveel cache als de 3200+, maar draait wel op dezelfde snelheid. In de praktijk blijkt men hier weinig van te merken, in benchmarks presteert de 3000+ toch bijna gelijk. Aangezien de prijs toch een stuk lager is, is deze prijstechnisch gezien een stuk interessanter.

Dan komen we bij het geheugen. Dit is een apart punt bij de A64. Deze CPU kan prima samenwerken met PC2100 geheugen, maar werkt het beste met het meeste geheugenbandbreedte tot de beschikking. Aangezien je zelf nu al PC2100 geheugen hebt en we al over het budget heen zitten, is het misschien een optie om eerst te blijven draaien met PC2100 geheugen en later over te schakelen naar PC3200. Aangezien de gewone Athlon 64 geen extra geheugenkaneel heeft is het onzinnig om 2 reepjes geheugen te kiezen, vandaar kan je prima gaan voor 1 reepje 512MB PC3200 A-merk.
Ik heb bij het overzicht een reepje PC3200 meegenomen om het plaatje compleet te maken.

Overzichtstabel & Pricewatch linkjes
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/pixel.gif
ProductPrijs
1AMD Athlon 64 3000+ (2,0GHz, 512KB, OEM)€ 206,-
1MSI K8T Neo-FIS2R, K8T800 (Sound 5.1, G-Lan, Sata-Raid, 1394)€ 126,-
1512MB PC3200 DDR SDRAM (Dane-Elec)€ 78,-
Totaal excl. verzendkosten€ 410,-
T.net winkelmandje overschrijven met deze inhoud€ 410,-

Gerelateerde links:
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif AMD Athlon 64 3000+ (Newcastle) uitgebracht en getest
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif Acht Athlon 64-moederborden vergeleken
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif VIA K8T800-moederborden roundup
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif MSI lanceert Socket754-moederbord voor Athlon 64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Anoniem: 105920 schreef op 14 februari 2004 @ 00:40:
Het wordt weer tijd voor mij om up te graden.
Mijn specs:
AMD ATHLON XP 2000+ CPU (1,67 ghz)
A-OPEN AK-77 PRO A, DDR Mainboard
1 X DDR-RAM 512MB PC266/PC2100_
Club 3D RADEON 9700 PRO

De Radeon 9700 pro kan nog een jaartje mee. M'n Processor is duidelijk te langzaam, ik wil graag een rond de 2,5 ghz Mijn moederbord kan deze snelheid niet aan, dus deze moet ook vervangen worden. (EDIT: ik kom er net achter dat m'n mobo een Athlon XP 2600+ 2,13 ghz aan kan, maar is dat wel een grote vooruitgang in vergelijking met mijn 2000+ 1,67 ghz die ik nu heb?)
Daarnaast heb ik mischien ook meer geheugen nodig. Is mijn geheugen voldoende en snel genoeg?
Kan iemand mij een indicatie geven wat ik moet aanschaffen? Mijn budget is ongeveer 300 - 400 euro.

Is er ook iemand die verstand heeft van vans? Ik wil nl. een extreem stille van aanschaffen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Papst heeft vrij stille FANs en met Enermax FANs kan je het toerental handmatig regelen. Qua geluidsproductie/luchtverplaatsing verhouding is de Papst wat beter dan de Enermaxen.

Het leuke is dat ik net hiervoor een Athlon 64 3000+ setje heb aangeraden, wat in dit geval ook prima uitkomt. Dus een setje met een 3000+, K8T NEO-FIS2R en PC3200 geheugen. De 3000+ draait 'maar' op 2.0GHz, maar door de vernieuwde architectuur en de veel hogere geheugenbandbreedte presteert deze een stuk beter dan jouw 2000+ (vandaar 1000+ bij de performancerating).

Informatie over de NEO-FIS2R en de CPU kan je in m'n vorige post terugvinden. Ik ga het nu vooral hebben over het geheugen.

Je geeft aan dat je geheugen misshcien te traag is, of dat je misschien te weinig hebt. Extra snel geheugen heeft met je huidige CPU geen zin, wel met de Athlon 64. Het is dus sowieso aangeraden een van de snelste reepjes geheugen te kiezen, PC3200 is aangeraden. Wat voor een geheugen je hierbij kiest is niet zo erg van belang, het meeste A-merk geheugen draait op CAS 2,5. De performance winst van CAS 2 t.o.v. CAS 3 is net 1%, de winst van 2,0 t.o.v. 2,5 is te verwaarlozen.
Hoeveel geheugen je kiest hangt helemaal af van hoe je je systeem gebruikt. Bij het gamen zal er niet zo snel gebruik worden gemaakt van meer dan 350MB geheugen. Daardoor is momenteel meer dan 512MB bij gamers niet erg zinnig.
Eigenlijk is niet direct te zeggen of b.v. 1GB geheugen in jouw geval zinnig is of niet, je moet het zelf uitvogelen als jij normaal aan het werken of gamen bent. Dit kan je hierbij gebruiken.

ProductPrijs
1AMD Athlon 64 3000+ (2,0GHz, 512KB, OEM)€ 206,-
1 MSI K8T Neo-FIS2R, K8T800 (Sound 5.1, G-Lan, Sata-Raid, 1394)€ 126,-
1512MB PC3200 DDR SDRAM (Dane-Elec)€ 78,-
Voeg deze artikelen toe aan je winkelmandje€ 410,-

Gerelateerde links:
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif Vergelijking van 27 verschillende 120mm fans
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif AMD Athlon 64 CAS latencies verschillen
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/Open_on.gif Technische PMG FAQ - Hoeveel geheugen heb ik nodig?
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif AMD Athlon 64 3000+ (Newcastle) uitgebracht en getest
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif Acht Athlon 64-moederborden vergeleken
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif VIA K8T800-moederborden roundup
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif MSI lanceert Socket754-moederbord voor Athlon 64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105920

Wow, bedankt voor de uitgebreide hulp, Thanks!

Nog één vraagje, ik hoef mijn geheugen dus niet uit te breiden/vervangen als ik em gebruik voor gamen?

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 105920 op 14-02-2004 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Anoniem: 105920 schreef op 14 februari 2004 @ 20:25:
Wow, bedankt voor de uitgebreide hulp, Thanks!

Nog één vraagje, ik hoef mijn geheugen dus niet uit te breiden/vervangen als ik em gebruik voor gamen?
Kort door de bocht is dat 9/10 gevallen niet benodigd. Het beste voor je is gewoon een spel te starten wat je vaak speelt, onder het spelen op alt+tab te drukken en vervolgens je taakbeheer nakijken. Hier kan je dan vinden hoeveel geheugen je gebruikt onder het spelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

qrazi schreef op 14 februari 2004 @ 09:10:
[...]

tsja, nieuw mobo kun je niet echt meer krijgen, misschien in de vraag en aanbod. en een nieuwe videokaart: ati 9200 of 9600se.... allebei erg goedkoop, en snel genoeg voor je cpu.
Ik ga volgende week zaterdag naar de PC-dump in de RAI, daar zal vast wel wat werkende oude zooi liggen.

Is een i815 een goede chipset voor een P3? De BX440 is wel goed, maar ik zou er ook AGP-4x bij willen, en volgens mij had een BX dat niet.
Een chipset van Intel gaf veel problemen, maar ik weet niet meer welke 8)7

Ik zat te denken aan een Asus CUSL2, die was een paar jaar geleden goed in reviews.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Laatst online: 23-05 20:01

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Voor mijn test systeem:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Compaq Deskpro EX 
150 Watt Voeding  
Compaq Intel i815 
Intel Celeron 733MHz 
Geheugen 512Mb (2 x Kingston 256Mb@133) 
Hard Disk(s) 50GB (1x 40Gb, 1 x 10Gb)  
Onboard Intel 82815 Graphics Controller 
HP 8100 4x4x24x  
Compaq 48x  CD-ROM
Onboard AC97 
3Com 905B TX 10/100Mb  
Leadtek Winfast TV Tuner

wil ik graag een andere processor+moederbord kopen.

Verder wil ik het zo goedkoop mogelijk houden en wil ik mijn geheugen behouden (2x 256Mb SD-RAM 133)
De PC is bedoeld om wat testwerk(XP/W2K3) te verrichten.
Momenteel merk ik dat het beestje trager wordt.

Zou ik er beter een Pentium III processor op kunnen zetten of gewoon ergens een (tweedehands) upgrade set kunnen aanschaffen?

Wat zouden jullie qua merk en compatabiliteit aanraden?

[ Voor 25% gewijzigd door Frostbite op 16-02-2004 13:33 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:40
Systeem:
MSI KT3 non-Aru KT333
Athlon XP 1800
256 MB DDR 333
40 GB HD DMA100 7200rpm
MSI Geforce4 MX440 (Had ik maar een Ti 4200 genomen :'( )
300 Watt voeding

Gebruik:
Gamen op resoluties tot 1024x768 (monitor kan toch niet meer)
Surfen, verslagje tikken etc.

Budget: ongeveer 200 euro

Alvast bedankt,
FireAge

EDIT: Zat zelf te denken aan beetje extra geheugen en nieuwe videokaart

[ Voor 12% gewijzigd door FireAge op 17-02-2004 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
erwin85 schreef op 14 februari 2004 @ 12:56:
Hoi,

Ik wil nu eindelijk mijn grafische kaart vervangen.

Mijn huidige specs:

Moederbord: Asus A7n8x Deluxe Rev. 2
AMD Barton 2600+
2x256 MB RAM
NVIDIA GeForce 2 DDR Ver. 5.1 32 MB
Maxor 52049U4 40 Gb en een Maxor SL040J2 20 Gb harde schijf.
E-IED CD-ROM 48X/AKU en een Sony CD-RW CRX140E 8X/4X/32X

Je kan zien dan mijn mobo snel genoeg is maar spellen spelen is bijna niet mogelijk.
Ik heb een oog op de ATI Redeon 9600 Pro 128 MB omdta mijn broertje hem heeft. Hij is er erg tevreden mee.

Nu wil ik jullie advies hebben. Kan ik beter een ATI nemen of moet ik kijken naar een Geforce?

Mijn budget is tussen de 100 en 150 euro.
De ATi of nVidia keuze... hier wordt net zoveel over gesproken als de Intel - AMD keuze. Eigenlijk is het het beste om gewoon af te gaan op je voorkeur.

Ik raad je toch aan net iets door te sparen. Voor ongeveer 50 Euro meer heb je een GeForce 5900XT, welke gemakkelijk de vloer aanveegt met de 9600XT (de beste 9600 dus). Spaar je vervolgens nog iets door (ongeveer 20€) heb je een 9800Pro, aangezien deze zeer in prijs zijn verlaagd.

Gerelateerde links:
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif Hercules 3D Prophet 9800 Pro review
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif Vluggertje: ATi Radeon 9600 Pro review
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif AOpen Aeolus FX5900XT-DV128 videokaart review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadshit
  • Laatst online: 23-05 20:26

Loadshit

HOTWINGS 4ever !!!

Qrazi en Aikeleer bedankt voor jullie adviezen. 'k Zal eens reviews gaan lezen over de suggesties van jullie en dan maar eens diep in de buidel gaan tasten.

gegroet...

.-=Mijn Specs...=-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e1f
  • Laatst online: 03-04 23:19

e1f

Ik wil m'n systeempje ook eens gaan upgraden. Het gaat vooral om video-, en fotobewerking, zo af en toe een racespelletje (NFSU bv.), en een hoop office. M'n huidige systeemspecs zijn:
-MSI 654 Ulta / MS-6547 (v1.x) ATX Mainbord ('supports1 [...], 2 GHZ and up' staat er in't boekje)
-Intel Pentium 4, 1,8 GHZ
-Ball Coolmaster P4 SocN (whatever that means...)
-512 PC2700 333 MHZ
-2x 256 PC2100 266 MHZ
-Maxtor 40 GB 5400 RPM
-Maxtor 120 GB 7200 RPM ATA133 liquid 2 MB cache
-GeForce 2 MX-400 64 MB
-Voeding FSP 300-60BT (12V) 300W, 6,3A, 250V~
-NEC 1300A DVD x/- RW
-Matshita DVD-Rom
-Conceptronic 3 poorts firewire
-3Com etherlink XL 10/100 PCI

Ik heb een budget van ongeveer € 400 - € 500 (als't echt moet ietsje meer) dus ik denk dat ik er redelijk wat leuks van kan maken. Wat kan ik het beste aanschaffen voor mijn doeleinden? (Owja, heb een vrij kleine kast, dus die moet misschien ook vernieuwd worden. Ik ben niet van plan om te gaan overclocken enzo, misschien in de hele verre toekomst...).
Alvast bedankt!

[ Voor 18% gewijzigd door e1f op 17-02-2004 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
paknaald schreef op 14 februari 2004 @ 14:36:
• Epox 8RDA+
• AMD XP 2000+
• 512 MB DDR-333 geheugen
• 80 gb Maxtor Diamond Max Plus9
• Geforce 4 4200
• DVD-speler
• 52x brander

• Voornamelijk Office-werkzaamheden en een occasioneel spelletje
• Budget aan de ruime kant maar wil wel aan de goede kant van de prijs/kwaliteit verhouding te blijven (meestal vlak na het punt waar de prijs veel harder begint te stijgen dan de extra performance)
• Zat zelf te denken aan een 2800+ (€ 125); voor de rest lijkt het me een uitgebalanceerd systeem. Soms heb ik wel eens het idee dat een TFT en draadloze-t/m-set meer aan mijn gebruiksgenot zullen verbeteren dan een snellere set.
Van een nieuwe CPU moet je niet teveel verwachten. Bij het gewone Office-werk merk je er vrijwel niks van. Bij games zul je het wel merken; sowieso is de geheugenbandbreedte een stuk hoger met de hogere FSB.
Ik denk eigenlijk dat een mooie TFT een betere optie is. Bij het bewerken van tekst kan ik me voorstellen dat je wel een rustig beeld voor je hebt.

Ik weet niet wat voor een monitor je nu hebt, maar ik raad je aan niet terug te stappen qua resolutie. Een 17" TFT draait vaak 1280x1024, ik denk dat dat wel genoeg is. Ga dus geen 15" kopen met 1024x768 omdat deze zo goedkoop zijn, daar krijg je alleen spijt van als je nu 1280x1024 gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
nu

amd duron 1500pro (850mhz)
768mb ddr pc3200 (400mhz)
sis onboard 64mb ddr
40gb 7200rpm
GEEN agp slot
dvd-speler brander
52 brander
17inch flatscreen (met ronde achterkant)

kwil toch eigenlijk wel nfs underground en genrals en call of duty ofzo kunnen spelen (kan nou niet) hoeft niet in het mooiste beeld. gewoon een beetje gemiddeld

budget 150 euro (misschien videokaart) geen agp slot!!!

[ Voor 16% gewijzigd door Avvd op 18-02-2004 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106377

CPU: AMD Athlon XP, 1700
Mobo: Chaintech 7KJD, Socket A, Chipset: AMDR 761 + VIA VT8231
Vid card: Creative Geforce 4 MX 420 64 MB
HD's: Maxtor 6l040j2 (40gb, 7200 rpm)
Maxtor 6y160p0 (160 gb, 7200 rpm)
Mem: 512 mb, PC2100 DDR (had bij aanschaf nog 1tje van 256mb pc2100, dus deze bijgekocht, maar 256 legde ff daarna het loodje :s)
Scherm: Liteon flatscreen, 15''

Ik gebruik me pc voornamelijk om te gamen. Speel vaak moh:aa en heb dan in veel maps een fps van 20-40 of soms zelfs lager. Dit komt deels doordat ik vaak de server ben, aangezien ik een 100mbit verbinding heb. Zwaardere spellen zoals Call of Duty kan ik single player amper draaien :S.
Nu zat ik te denken om een nieuwe videokaart te kopen: Geforce FX 5900 XT (na het lezen van wat reviews enzo).
Is dat wel verstandig, aangezien ik een wat 'traag' systeem heb? Kan ik beter een mindere videokaart kopen of wel deze kopen en voor de rest nog wat upgraden?
(Ik weet trouwens dat een flatscreen niet ideaal is voor gamen, maar ik ga hem zeker niet meer wegdoen).
Budget: groot genoeg om dat dingen te veranderen, maar wil geen videokaart van 300 euro....
Bij voorbaat dank, Purm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrazi
spacejam schreef op 18 februari 2004 @ 17:25:
nu

amd duron 1500pro (850mhz)
768mb ddr pc3200 (400mhz)
sis onboard 64mb ddr
40gb 7200rpm
GEEN agp slot
dvd-speler brander
52 brander
17inch flatscreen (met ronde achterkant)

kwil toch eigenlijk wel nfs underground en genrals en call of duty ofzo kunnen spelen (kan nou niet) hoeft niet in het mooiste beeld. gewoon een beetje gemiddeld

budget 150 euro (misschien videokaart) geen agp slot!!!
hmmmz, een duron 1500pro op 850 mhz???

*qrazi is een beetje confused..

maargoed:
ASRock K7S8X, SiS746FX (Sound, Lan) € 31,-
ATi Radeon 9600 Pro 128MB € 119,-
met een totaalprijs van: € 150,- exc. verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrazi
@prum:

ik heb CoD op een voodoo5 + 1600+ uitgespeeld, fps minimaal 25, details ergens tussen low en medium.
ik denk dat als je je videokaart upgrade (en de 5900xt is daarvoor een goede keus) je er erg op vooruitgaat.

misschien een snellere cpu (2400+ zal wel max zijn), of gelijk overstappen op athlon64/pentium4. dat hangt meer van je budget af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
qrazi schreef op 18 februari 2004 @ 19:57:
[...]

hmmmz, een duron 1500pro op 850 mhz???

*qrazi is een beetje confused..

maargoed:
ASRock K7S8X, SiS746FX (Sound, Lan) € 31,-
ATi Radeon 9600 Pro 128MB € 119,-
met een totaalprijs van: € 150,- exc. verzendkosten.
vergeten te zeggen er zat nou een onboard cpu in dus die zou dan ook al vervangen moeten worden en dit gaat dan al meteen een stuk over het budget heen.

en hij zegt dat het een duron 1500 pro is overal en de kloksnelheid is 850mhz. Zit hier iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
  • Laatst online: 17-05 08:55
Ik heb momenteel:
Asus moederbord met intel 845 chipset & Pentium 4 2,0 gHz processor
256 mb SDram (133 mhz).
Ati Radeon 9700 128 mb videokaart.

Nu wil ik mijn pc sneller maken, want spellen gaan te langzaam.
Ik twijfel tussen het nemen van:
- een nieuw moederbord voor mijn processor met DDR ram (kosten: €80 voor moederbord (Asus met intel 865 chipset) + €80 voor 512 mb DDRram)
- Het kopen van een AMD 2500+ processor, een bijbehorend snel moederbord, een koeler en 512 mb DDR ram. (kosten: ongeveer €230).

Bij de 2e optie, hou ik dus wel een moederbord+vrij snelle processor over, maar daar zal ik wel niet veel meer voor kunnen krijgen of wel?

Ik speel voornamelijk spellen, dvd's rippen ofzo doe ik haast nooit

denken jullie dat het de moeite en de kosten waard zijn? en zoja, welke optie kan ik het beste doen volgens jullie? wordt mijn pc er erg veel sneller van denken jullie?

Ow, en is 512 mb genoeg of zou ik dan meteen meer moeten nemen?

Alvast bedankt!!

Ps: Ik heb eigenlijk niet veel zin om veel geld uit te geven, maar als het erg veel sneller zal gaan wil ik het nog wel doen :)

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• qrazi
@spacejam: erm, waar zegt ie duron 1500+? ik heb wel van die bordjes gehoord met geintegreerde cpu, en vaak zijn dat idd ~900mhz cpus. die 850mhz klopt dus wel.
tsja, als je echt budget gebonden bent, zou je op zoek kunnen gaan naar een ati 9200 pci, zal iets van 80 euro zijn. kun je die 3 genoemde spellen ook nog fatsoenlijk mee spelen.

maar het is wel het overwegen waard om een wat grotere upgrade te doen natuurlijk.

@arjanpvt: tsja, je cpu zal er wel wat baat bij hebben bij ddr geheugen, maar die 2500+ is een stuk sneller. en of je nu alleen ram en mobo, of ram, mobo, cpu over hebt... misschien is de pc van je pa aan een upgrade toe?
zeker in combinatie met die 9700pro zou ik een stevige cpu plaatsen. voor de meeste spellen is 512 genoeg btw.

[ Voor 29% gewijzigd door qrazi op 19-02-2004 08:55 ]

• PvT.Arj
  • Laatst online: 17-05 08:55
Ik heb net gekeken, mijn pentium 4 heeft dus een system bus speed van 400mhz. Bij amd athlon xp 2500+ is dat 333mhz, maar ik heb gehoord dat dan toch wel sneller is? De pc van mijn pa is zeker aan een upgrade toe (het is een pentium 3 500 mhz) maar die pc hoeft niet sneller. Zowel mijn vader als ik doet daar nooit echt iets op.
en als ik een 2500+ neem, welk moederbord zou ik dan het beste kunnen nemen?
Ik heb trouwens een 9700, volgens mij niet de pro versie..

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• Laurent
  • Niet online
Anoniem: 106377 schreef op 18 februari 2004 @ 18:53:
CPU: AMD Athlon XP, 1700
Mobo: Chaintech 7KJD, Socket A, Chipset: AMDR 761 + VIA VT8231
Vid card: Creative Geforce 4 MX 420 64 MB
HD's: Maxtor 6l040j2 (40gb, 7200 rpm)
Maxtor 6y160p0 (160 gb, 7200 rpm)
Mem: 512 mb, PC2100 DDR (had bij aanschaf nog 1tje van 256mb pc2100, dus deze bijgekocht, maar 256 legde ff daarna het loodje :s)
Scherm: Liteon flatscreen, 15''

Ik gebruik me pc voornamelijk om te gamen. Speel vaak moh:aa en heb dan in veel maps een fps van 20-40 of soms zelfs lager. Dit komt deels doordat ik vaak de server ben, aangezien ik een 100mbit verbinding heb. Zwaardere spellen zoals Call of Duty kan ik single player amper draaien :S.
Nu zat ik te denken om een nieuwe videokaart te kopen: Geforce FX 5900 XT (na het lezen van wat reviews enzo).
Is dat wel verstandig, aangezien ik een wat 'traag' systeem heb? Kan ik beter een mindere videokaart kopen of wel deze kopen en voor de rest nog wat upgraden?
(Ik weet trouwens dat een flatscreen niet ideaal is voor gamen, maar ik ga hem zeker niet meer wegdoen).
Budget: groot genoeg om dat dingen te veranderen, maar wil geen videokaart van 300 euro....
Bij voorbaat dank, Purm
Een 1700+ CPU en 266FSB is idd. niet echt bij deze tijd, daarom zullen veel nieuwe games toch nog niet erg goed draaien op jouw systeem met een nieuwe GPU. Aangezien je op dit moment nog wel aardig uit de voeten kan met een 1700+, raad ik aan eerst de videokaart toch te upgraden. Wel moet je hierbij rekening houden met de toekomst, het zou zonde zijn om later weer opnieuw een videokaart te moeten kopen.

Niet erg lang geleden is de 9800pro van ATi een stuk goedkoper geworden. Deze videokaart presteert nog iets beter dan de 5900XT. De 5900XT is min of meer de budget versie van de 5900Ultra, de 9800pro presteert vaak net iets beter, of gelijk, dan/als de 5900Ultra. Vooral in de nieuwere games, zoals Half-Life2 is de 9800pro een snelheidsmonster. Zie ook dit plaatje. De Club3d 9800 pro 128MB is bijna gelijk geprijst als de 5900XT kaarten, dit maakt hem zeer interessant.

Op dit moment zal je wel met deze videokaart nog nieuwe spellen kunnen spelen. Nieuwere games hebben vaak veel baat bij een snelle videokaart, vooral vanwege features als pixel-shaders. Nemen we bijvoorbeeld de 3dMark2003 benchmark erbij zien we dat op een simpel 1700+ systeem nog vrij hoge scores zijn te behalen door simpelweg een goede videokaart te gebruiken. In nieuwe games worden features als pixel shaders dus steeds meer gebruikt.

Gerelateerde links:
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif ATi opent prijs-aanval op GeForce FX5900 XT
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/image.gif Half-Lfie2 performance: 5900Ultra vs. 9800pro
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif AnandTech publiceert details over Half-Life 2 performance
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif Hercules 3D Prophet 9800 Pro review

• Laurent
  • Niet online
arjanpvt schreef op 19 februari 2004 @ 11:40:
Ik heb net gekeken, mijn pentium 4 heeft dus een system bus speed van 400mhz. Bij amd athlon xp 2500+ is dat 333mhz, maar ik heb gehoord dat dan toch wel sneller is? De pc van mijn pa is zeker aan een upgrade toe (het is een pentium 3 500 mhz) maar die pc hoeft niet sneller. Zowel mijn vader als ik doet daar nooit echt iets op.
en als ik een 2500+ neem, welk moederbord zou ik dan het beste kunnen nemen?
Ik heb trouwens een 9700, volgens mij niet de pro versie..
Een 2500+ is nog niet eens zoveel sneller dan de 2GHz P4. Er zit wel iets verschil in, maar ik betwijfel of het wel het waard is om de CPU nu te upgraden. Ik denk dat je dan beter gewoon een i875 bord kan nemen die al support heeft voor de Prescott (b.v. de IC7-MAX3).

Maar goed, om even wat uitleg te geven:
De P4 heeft een Quad pumped FSB, wat dus betekent dat hij iedere keer 4 signalen (op en neer, 2 per richting) verstuurt waardoor de FSB theoretisch sneller is. Je kan de FSB dus delen door 4 wil je de echte FSB weten; dit is in dit geval 400/4=100MHz. Bij de 2500+ wordt er DDR gebruikt, wat staat voor double data rate. De echte FSB is in dit geval 333/2=166Mhz.

e1f: Jij bent straks aan de beurt, denk dus maar niet dat ik je oversla. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Laurent op 19-02-2004 14:59 ]

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 09:55

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Ik heb de volgende peecee staan:

Mainboard: Gigabyte GA-8DL533 (400MHz FSB d8 ik)
Sound, VGA (8Mb) en LAN zitten onboard, bord heeft geen AGP slot
Processor: Intel Celeron 2,4 GHz
Geheugen: 2x256Mb DDR-SDRAM PC2100 (sloten vol :( kan max 2x1Gb in)
Opslag: 60 Gb Maxtor 5400rpm (en een floppyverknaller :P)
CD/DVD: 52x BTC CD-fikker + 2,4x Philips DVD+RW
Monitor: 17" CRT Belinea 103040 (werkt perfect dus die gaat ik niet vervangen :p)

Ik speel niet zo heel veel games, maar merk toch dat de o.b. VGA-kaart niet echt toereikend is. Mijn budget is niet toereikend genoeg voor nieuw mobo + VGA denk ik, maar daar kan ik ook helemaal naast zitten natuurlijk :p

Budget: € 100 als ik gigantisch schraap :'(

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Anoniem: 106377

Aikeleer schreef op 19 februari 2004 @ 14:38:
[...]

Een 1700+ CPU en 266FSB is idd. niet echt bij deze tijd, daarom zullen veel nieuwe games toch nog niet erg goed draaien op jouw systeem met een nieuwe GPU. Aangezien je op dit moment nog wel aardig uit de voeten kan met een 1700+, raad ik aan eerst de videokaart toch te upgraden. Wel moet je hierbij rekening houden met de toekomst, het zou zonde zijn om later weer opnieuw een videokaart te moeten kopen.

Niet erg lang geleden is de 9800pro van ATi een stuk goedkoper geworden. Deze videokaart presteert nog iets beter dan de 5900XT. De 5900XT is min of meer de budget versie van de 5900Ultra, de 9800pro presteert vaak net iets beter, of gelijk, dan/als de 5900Ultra. Vooral in de nieuwere games, zoals Half-Life2 is de 9800pro een snelheidsmonster. Zie ook dit plaatje. De Club3d 9800 pro 128MB is bijna gelijk geprijst als de 5900XT kaarten, dit maakt hem zeer interessant.

Op dit moment zal je wel met deze videokaart nog nieuwe spellen kunnen spelen. Nieuwere games hebben vaak veel baat bij een snelle videokaart, vooral vanwege features als pixel-shaders. Nemen we bijvoorbeeld de 3dMark2003 benchmark erbij zien we dat op een simpel 1700+ systeem nog vrij hoge scores zijn te behalen door simpelweg een goede videokaart te gebruiken. In nieuwe games worden features als pixel shaders dus steeds meer gebruikt.

Gerelateerde links:
[afbeelding] ATi opent prijs-aanval op GeForce FX5900 XT
[afbeelding] Half-Lfie2 performance: 5900Ultra vs. 9800pro
[afbeelding] AnandTech publiceert details over Half-Life 2 performance
[afbeelding] Hercules 3D Prophet 9800 Pro review
Thx, ik ga meteen de links ff bekijken :), had zelf al het vermoede dat alleen een videokaart genoeg moest zijn.
qrazi ook bedankt :)

• naps
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Mijn systeem:
Voeding: noname 300watt
Moederbord: Asrock K7S8XE R3.01
Processor: AMD Athlon XP 2500 (barton)
Geheugen: 512 MB pc3200 @ cas2-2-2-5
Hdd's: Maxtor 80GB DiamondMax Plus 9 & Maxtor 40GB (beide ata-133)
Videokaart: Sapphire radeon 9600XT 128mb & Ati Rage II (pci)

Nu word mijn voeding al geupgrade met een tagan 330watt, en nu zijn er 2 opties wat ik kan doen:

1. Mijn huidige kaart vervangen voor een 9800pro, mijn huidige kaart kan ik verkopen voor 140 euro en dan koop ik dus voro 223 euro een 9800pro, of..

2. Mijn moederboord vervangen voor een Abit AN7 of A7N8X-E Deluxe, voordeel hiervan is dat ik mijn processor dan op 3200+ of hoger kan laten lopen wat met dit mobo dus onmogelijk kan (zonder voltmod).

Wat is de beste keus volgens julie? :) ik gebruik mn pc vooral om te game, fotosoepen, af en toe 3ds max'en en natuurlijk internetten..

[ Voor 7% gewijzigd door naps op 19-02-2004 20:46 ]

• Laurent
  • Niet online
e1f schreef op 17 februari 2004 @ 00:57:
Ik wil m'n systeempje ook eens gaan upgraden. Het gaat vooral om video-, en fotobewerking, zo af en toe een racespelletje (NFSU bv.), en een hoop office. M'n huidige systeemspecs zijn:
-MSI 654 Ulta / MS-6547 (v1.x) ATX Mainbord ('supports1 [...], 2 GHZ and up' staat er in't boekje)
-Intel Pentium 4, 1,8 GHZ
-Ball Coolmaster P4 SocN (whatever that means...)
-512 PC2700 333 MHZ
-2x 256 PC2100 266 MHZ
-Maxtor 40 GB 5400 RPM
-Maxtor 120 GB 7200 RPM ATA133 liquid 2 MB cache
-GeForce 2 MX-400 64 MB
-Voeding FSP 300-60BT (12V) 300W, 6,3A, 250V~
-NEC 1300A DVD x/- RW
-Matshita DVD-Rom
-Conceptronic 3 poorts firewire
-3Com etherlink XL 10/100 PCI

Ik heb een budget van ongeveer € 400 - € 500 (als't echt moet ietsje meer) dus ik denk dat ik er redelijk wat leuks van kan maken. Wat kan ik het beste aanschaffen voor mijn doeleinden? (Owja, heb een vrij kleine kast, dus die moet misschien ook vernieuwd worden. Ik ben niet van plan om te gaan overclocken enzo, misschien in de hele verre toekomst...).
Alvast bedankt!
Hmm, moeilijk, moeilijk. :P

Qua games zit je systeem bijna op de rand; met een 1,8GHz zijn spellen wel te spelen, maar bij nieuwe games die veel CPU kracht gebruiken (denk bijvoorbeeld aan een First-person shooter met veel bots) gaat hij het wel moeilijk krijgen. Ook bij applicaties als Photoshop is een iets snellere CPU wel handig. Je gamed vrij weinig, maar toch zal een goede videokaart wel van dienst zijn.

Voor de games is een Radeon 9600pro wel genoeg. Dit is min of meer de tussenschakel tussen de high-end monsterkaarten en de goedkopere kaartjes. Hiermee kan je dus zeker nog even vooruit, maar je moet er niet teveel van verwachten. Geen FPS boven de 200 oid dus. ;)
De Radeon 9600 pro is vrij gunstig geprijst, je kunt er nu al een voor € 119,- op de kop tikken. Een leuk midden-class kaartje voor een leuke prijs dus.

Ok, we houden over; 380 Eurotjes. Wat mooi zou zijn is een mooi nieuw moederbord die ondersteuning heeft voor de nieuwe Prescott processor. Deze zijn pas opgedoken in de pricewatch. Helaas gaat dit wel krap worden; een goed i875 moederbord kost al snel 150 Euro en we moeten ook nieuw geheugen erbij nemen (PC3200, die dingen draaien op 800MHz QDR FSB). Omdat je toch lang vooruit kan met zo'n bord, raad ik toch een P4C800 Deluxe aan. Deze heeft net wat meer handige features zoals Firewire dan de standaard versie. Het prijsverschil van 10Euro maakt de keus nog makkelijker.

We hebben over: 226 Euro. Zoals ik al eerder zei moet er wel nieuw geheugen bij het nieuwe moederbord. Hierbij raad ik je aan ook rekening te houden met dual channel. Bij het P4 platform heb je veel baat door het extra geheugen kanaal te gebruiken. Hierbij moet je wel 2 reepjes geheugen gebruiken. Met 2x 256MB hoop ik dat je uit de voeten kan. Anders kan je er altijd een reepje van 512MB bijplaatsen. (dan zet je 2 reepjes van 256MB op het eerste kanaal en het reepje van 512MB op het tweede kanaal)

We hebben over: 150 Euro. Pas zijn er wat Prescott CPUs opgedoken in de pricewatch, met een aantrekkelijke prijs van €188,-. Deze draait dan op 2.8GHz en heeft 1MB cache. Een grote vooruitgang t.o.v. je huidige CPU dus. Ik weet dat je liever niet over je budget gaat, maar in dit geval denk ik dat je veel meer hebt aan zo'n nieuwe CPU dan aan een CPU van de 'oude' soort. Bij de gerelateerde links staat ook een linkje naar een review van zo'n Prescott CPU.

Productnaam(Sub)totaal
1ATi Radeon 9600 Pro 128MB€ 119,-
1Asus P4C800 Deluxe, i875P (Lan, Sound, 1394, Sata, Raid)€ 155,-
2256MB PC3200 DDR SDRAM (Dane-Elec)€ 76,-
1Intel Pentium 4 2,8GHz (800Mhz FSB, 1MB, Boxed)€ 188,-
Voeg deze artikelen toe aan je T.net winkelwagen€ 538,-

Gerelateerde links:
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif Vluggertje: ATi Radeon 9600 Pro review
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif Vergelijking van acht ATi-videokaarten
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif Intel Pentium 4 E Prescott en P4 EE 3,4GHz reviews
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif AnandTech vergelijkt Pentium 4 3,2GHz C, E en EE
Afbeeldingslocatie: http://aikeleer.dezeserver.nl/link.gif Tien moederborden met i875P-chipset getest
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/Open_on.gif Radeon 9600 pro op foute kloksnelheden

[ Voor 4% gewijzigd door Laurent op 19-02-2004 20:45 ]

Anoniem: 106512

Heb nu:

proc: Amd Athlon 1700+ @ 1100mhz (mja problemen)
mobo: k7s5a
geheugen: 392 rammen
17" panasonic schermpje
radeon 7200 ViVo 64 mb
60 gig IBM 5400rpm
8 gig schijfje

verpakt in een hele paupere kast :)

Gebruik hem voor photoshop, games, office, mathematica/scientific workplace/labview etc. en beetje 3dmaxen :)

budget: +- 850 € waarvan er al 330 naar een philips 19" schermpje gaan.

( hoi trouwens, eerste post ;x )

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 106512 op 19-02-2004 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26388

Hallo tweakers!

Ik heb aan de Far Cry Demo gemerkt dat ik niet meer kan spelen met alle settings op Very High op 1024*768@32bit. Dit is dan ook gelijk mijn criterium voor een soepel lopend systeem, de rest volgt automatisch.

Normaal gesproken upgrade ik zelf naar alle tevredenheid, maar ik wil nu jullie eens om raad vragen!

Dit is wat ik nu heb:

ECS K7S5A mobo
AMD Athlon XP PR2000+
512MB Kingston PC2100
Ati Radeon 9500 Pro (128MB)
SB Live!
120GB @7200rpm

Wat is ervoor nodig om dit systeem naar mijn criterium de komende 1 a 2 jaar spelletjes te laten draaien?

Eigenlijk wil ik een budget buiten beschouwing laten. Het criterium is in principe een harde eis. Maar omdat in de PC wereld je het zo gek kan maken als je zelf wilt noem ik een bedrag dat ik zelf in gedachten had: € 300,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Wat is me beste keus voor geheugen? Ik heb nu pc2100 256MB noname, die gaat er dus uit en dan komt erin 2*256MB óf 2*512MB van pc2700 óf pc3200.
en dan welke merk, Twinmos schijnt zo al op CAS2 te kunnen lopen blijkbaar :?

Me moederbord ondersteund dual channel dus wil ik er ook wel gebruik van maken, en me processor krijgt ook nog een upgrade ooit, dus het moet zeker hogere clock ondersteunen. En met die nieuwe processor hoop ik wél te kunnen overclocken ;)
• Abit NF7-S
• AMD XP 1700+ (palomino)
• Club3d All-in-wonder 9700pro

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29250

• A78NX-X
• Athlon XP 1800+
• 512 MB
• TI4200
• 3x 120 gig Maxtor

Nou wilde ik graag een kleine upgrade doen alleen vroeg ik me waar ik het meeste aan had:

ATI RADEON 9600
of een
AMD Athlon XP 2400+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

ligt eraan wat je doet. ik denk dat je weinig zult merken van de processor en ik weet zo niet hoeveel sneller die 9600 is dan de TI4200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naps
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Anoniem: 29250 schreef op 21 februari 2004 @ 13:45:
• A78NX-X
• Athlon XP 1800+
• 512 MB
• TI4200
• 3x 120 gig Maxtor

Nou wilde ik graag een kleine upgrade doen alleen vroeg ik me waar ik het meeste aan had:

ATI RADEON 9600
of een
AMD Athlon XP 2400+
het verschil tussen 1800+ en 2400+ zal je echt wel merken denk ik, maar je moet niet een grote fps boost verwachten.
En het verschil tussen die 2 videokaart is trouwens ook niet echt denderend:
Afbeeldingslocatie: http://www.tomshardware.com/graphic/20031229/images/image009.gif

raar, plaatje werkt zo niet, mja kijk dan maar hier.

[ Voor 17% gewijzigd door naps op 22-02-2004 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29250

Ik zie dat de GF4 ti4200 in bijna elke bench sneller is dan de 9600. Dus ik ga maar voor de proc, alleen niet de 2400+ maar de 2500+/1,8Ghz/333mhz.
Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
naps schreef op 19 februari 2004 @ 20:27:
Mijn systeem:
Voeding: noname 300watt
Moederbord: Asrock K7S8XE R3.01
Processor: AMD Athlon XP 2500 (barton)
Geheugen: 512 MB pc3200 @ cas2-2-2-5
Hdd's: Maxtor 80GB DiamondMax Plus 9 & Maxtor 40GB (beide ata-133)
Videokaart: Sapphire radeon 9600XT 128mb & Ati Rage II (pci)

Nu word mijn voeding al geupgrade met een tagan 330watt, en nu zijn er 2 opties wat ik kan doen:

1. Mijn huidige kaart vervangen voor een 9800pro, mijn huidige kaart kan ik verkopen voor 140 euro en dan koop ik dus voro 223 euro een 9800pro, of..

2. Mijn moederboord vervangen voor een Abit AN7 of A7N8X-E Deluxe, voordeel hiervan is dat ik mijn processor dan op 3200+ of hoger kan laten lopen wat met dit mobo dus onmogelijk kan (zonder voltmod).

Wat is de beste keus volgens julie? :) ik gebruik mn pc vooral om te game, fotosoepen, af en toe 3ds max'en en natuurlijk internetten..
Bij 3dStudioMax is wat extra CPU power zeker niet overbodig. Maar hoe weet je zo zeker dat je je CPU zo op 3200+ kan laten lopen? Heeft je CPU misschien geen mutliplier lock?

Je videokaart houdt het nog aardig bij deze tijd; je kan best UT2k4 b.v. spelen (of iig. de demo ;)). Nu is het upgraden naar een 9800pro wel leuk, maar of je er echt veel van gaat profiteren is maar de vraag.

Ik denk dat het beste is een nieuw mobo te nemen en, mits je geen multiplier-lock hebt, op 200FSB te gaan draaien. Hiermee heeft je systeem veel meer geheugenbandbreedte tot de beschikking, wat alles een lekkere boost geeft. Als je toch een multiplier lock hebt zal het wel iets schelen (dan ga je b.v. 180*11 draaien), maar dat is geen schrikbarend verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Oxigun schreef op 20 februari 2004 @ 19:45:
Wat is me beste keus voor geheugen? Ik heb nu pc2100 256MB noname, die gaat er dus uit en dan komt erin 2*256MB óf 2*512MB van pc2700 óf pc3200.
en dan welke merk, Twinmos schijnt zo al op CAS2 te kunnen lopen blijkbaar :?
TwinMOS geheugen is vaak wel aardig overclockbaar, vandaar is het vrij populair. Zo heb je ook overclock geheugen van KingSton (HyperX), dat draait ook standaard op CAS2.
Je draait op dit moment op 133FSB en je wil later overstappen op 166FSB neem ik aan (nieuwe processor). Het beste is dan om direct te kiezen voor PC3200 geheugen. Dit is eigenlijk geheugen voor 200FSB, waardoor je best nette overclock resultaten krijgt. Bij nForce2 bordjes is bijna altijd het geheugen de bottleneck bij het opschroeven van de FSB.
TwinMOS geheugen is leuk speelgoed, het is lekker overclockbaar en is ook niet duur. Je kan dus 2 reepjes TwinMOS 512MB nemen b.v. :)

Op dit moment is 1GB geheugen niet altijd zo zinnig. Je kan altijd makkelijk upgraden, en tegelijk ook dual channel behouden (2 reepjes 256MB op het eerste channel, 1 reepje 512MB op het andere channel). Om erachter te komen hoeveel geheugen je het beste kan nemen kan je deze guide gebruiken.

offtopic:
_o_ @ icon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:15
Ik heb nu een (oude) PC:
Compaq Presario 5BW154
Intel Pentium III 667 mhz
64 mb sdram 1 slot vrij
DVD rom
CDRW 4*4*24
Voodoo 3 PCI
20 GB 5400 RPM

verder informatie: http://h20015.www2.hp.com...es93674&docName=c00032400

Ik heb 600 euro over voor een upgrade. Ik wil iig die 64 sdram vervangen door 2 modules van 256 mb (ik weet alleen niet welke, ddr of sdr, en die pc2100, pc266 zegt me ook niet veel). Een externe harddisk wil ik erbij (ik heb 5 usb 2.0 sloten (1intern)) dus dat kan wel. En dan heb ik nog 2 vraagjes:
1. Kan ik de DVD rom eventueel vervangen en een DVD brander ervoor in de plaats zetten, of is het beter om een 5.25 behuizing te kopen en dus een externe dvd brander?
2. Kan ik de proccesor vervangen? Zo ja welke is dan het beste?

Ik heb nu op mn pc windows 98 SE en ik gebruik vooral office XP, films+muziek downloaden en eigelijk geen spellen alleen fifa, ik heb nu fifa 2002 op mn pc :), maar fifa 2004 enzo lijkt me ook wel leuk.

En daarnaast als ik geld overheb denk ik misschien om een nieuwe scherm te kopen, 17 inch ipv 15 inch, maar dat is niet noodzakelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
AJ1815 is weer terug van een heerlijke week skien en ziet dat het hier druk is geweest!!! Aikeleer heeft als mod een boel dingen beantwoord, dus ik zal nog even de vragen die hij heeft overgeslagen proberen te beantwoorden:
lameeuw schreef op 19 februari 2004 @ 16:17:
Ik heb de volgende peecee staan:

Mainboard: Gigabyte GA-8DL533 (400MHz FSB d8 ik)
Sound, VGA (8Mb) en LAN zitten onboard, bord heeft geen AGP slot
Processor: Intel Celeron 2,4 GHz
Geheugen: 2x256Mb DDR-SDRAM PC2100 (sloten vol :( kan max 2x1Gb in)
Opslag: 60 Gb Maxtor 5400rpm (en een floppyverknaller :P)
CD/DVD: 52x BTC CD-fikker + 2,4x Philips DVD+RW
Monitor: 17" CRT Belinea 103040 (werkt perfect dus die gaat ik niet vervangen :p)

Ik speel niet zo heel veel games, maar merk toch dat de o.b. VGA-kaart niet echt toereikend is. Mijn budget is niet toereikend genoeg voor nieuw mobo + VGA denk ik, maar daar kan ik ook helemaal naast zitten natuurlijk :p

Budget: € 100 als ik gigantisch schraap :'(
Daar zit je inderdaad NIET naast. 100 euro is gewoon niet voldoende!!! Dus ik zou maar eerst doorsparen en dan opnieuw vragen!!!
Anoniem: 106512 schreef op 19 februari 2004 @ 23:42:
Heb nu:

proc: Amd Athlon 1700+ @ 1100mhz (mja problemen)
mobo: k7s5a
geheugen: 392 rammen
17" panasonic schermpje
radeon 7200 ViVo 64 mb
60 gig IBM 5400rpm
8 gig schijfje

verpakt in een hele paupere kast :)

Gebruik hem voor photoshop, games, office, mathematica/scientific workplace/labview etc. en beetje 3dmaxen :)

budget: +- 850 € waarvan er al 330 naar een philips 19" schermpje gaan.

( hoi trouwens, eerste post ;x )
Als ik het goed begrijp wil je dus een grondige upgrade voor 500-550 euro... Aangezien je systeem behoorlijk is verouderd zul je de volgende onderdelen willen upgraden:
- CPU/Mobo/Mem combo
- Videokaart
- HDD
Das dus behoorlijk wat en zal dus ook behoorlijk wat gaan kosten!!! Om toch wat meer prestatie te krijgen voor je geld, zou ik gaan voor een AMD systeem en wel:
- Mobo: Asus A7N8X-E Deluxe, nForce2 Ultra400 (Sound 5.1, 2x G-Lan, Sata-Raid, 1394) voor 104,-. Dit is een erg compleet bordje!!!
- CPU: AMD Athlon XP 2600+ (2,08GHz, 333MHz FSB, Boxed) voor 94,-. Een 2800+ is natuurlijk ook een optie, maar zorg dat je een Barton core te pakken krijgt!!!
- Mem: 2x256MB PC3200 DDR SDRAM (Dane-Elec) voor 78,-
- Vid-kaart: ATi Radeon 9600 XT 128MB voor 149,-. Je kan ook gaan voor de GeForce 5900XT, iets meer prestatie, maar ook meer euries!!!
- HDD: Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB) voor 89,-. Je zou ook kunnen gaan voor een SATA model, zodat je je oude schijven als opslag schijven kan gebruiken!!!
Anoniem: 26388 schreef op 20 februari 2004 @ 02:19:
Hallo tweakers!

Ik heb aan de Far Cry Demo gemerkt dat ik niet meer kan spelen met alle settings op Very High op 1024*768@32bit. Dit is dan ook gelijk mijn criterium voor een soepel lopend systeem, de rest volgt automatisch.

Normaal gesproken upgrade ik zelf naar alle tevredenheid, maar ik wil nu jullie eens om raad vragen!

Dit is wat ik nu heb:

ECS K7S5A mobo
AMD Athlon XP PR2000+
512MB Kingston PC2100
Ati Radeon 9500 Pro (128MB)
SB Live!
120GB @7200rpm

Wat is ervoor nodig om dit systeem naar mijn criterium de komende 1 a 2 jaar spelletjes te laten draaien?

Eigenlijk wil ik een budget buiten beschouwing laten. Het criterium is in principe een harde eis. Maar omdat in de PC wereld je het zo gek kan maken als je zelf wilt noem ik een bedrag dat ik zelf in gedachten had: € 300,-
Oef das moeilijk!!! Jij wil nu een upgrade waar je systeem weer 1-2 jaar mee kan komen op het hoogste niveau. Dat kan wel, maar dat kost een boel meer dan 300 euro. Ik zou je aanraden het systeem in de komen 2 jaar stap voor stap up te graden, zodat het continu goed mee kan komen...

Op dit moment zou ik je aanraden je CPU/Mobo/Mem combo up te graden, omdat je vid-kaart nog prima is (heb je al proberen te modden naar een 9700Pro???) en je HDD ook...

Aangezien je je wil richten op de toekomst is een AMD 64-bit config een aanrader. Je komt dan eigenlijk in dezelfde situatie als LoadShit. Ik zou je dan ook aanraden het advies van Aikeleer: Aikeleer in ""Wat kan ik het beste hieraan upgraden" ..." eens door te lezen en kijken wat je daarvan vindt!!!
aryan schreef op 22 februari 2004 @ 17:59:
Ik heb nu een (oude) PC:
Compaq Presario 5BW154
Intel Pentium III 667 mhz
64 mb sdram 1 slot vrij
DVD rom
CDRW 4*4*24
Voodoo 3 PCI
20 GB 5400 RPM

verder informatie: http://h20015.www2.hp.com...es93674&docName=c00032400

Ik heb 600 euro over voor een upgrade. Ik wil iig die 64 sdram vervangen door 2 modules van 256 mb (ik weet alleen niet welke, ddr of sdr, en die pc2100, pc266 zegt me ook niet veel). Een externe harddisk wil ik erbij (ik heb 5 usb 2.0 sloten (1intern)) dus dat kan wel. En dan heb ik nog 2 vraagjes:
1. Kan ik de DVD rom eventueel vervangen en een DVD brander ervoor in de plaats zetten, of is het beter om een 5.25 behuizing te kopen en dus een externe dvd brander?
2. Kan ik de proccesor vervangen? Zo ja welke is dan het beste?

Ik heb nu op mn pc windows 98 SE en ik gebruik vooral office XP, films+muziek downloaden en eigelijk geen spellen alleen fifa, ik heb nu fifa 2002 op mn pc :), maar fifa 2004 enzo lijkt me ook wel leuk.

En daarnaast als ik geld overheb denk ik misschien om een nieuwe scherm te kopen, 17 inch ipv 15 inch, maar dat is niet noodzakelijk
Aryan, volgens mij heb je nog niet echt veel kaas gegeten van computers... Das niet erg, maar ik zou je aanraden eerst de volgende FAQs eens door te lezen:
- PMG FAQ
- FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (25/01/04)
- OM FAQ / Beleid
- CSL FAQ

[ Voor 70% gewijzigd door AJ1815 op 22-02-2004 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:15
Aryan, volgens mij heb je nog niet echt veel kaas gegeten van computers... Das niet erg, maar ik zou je aanraden eerst de volgende FAQs eens door te lezen:
- PMG FAQ
- OM FAQ / Beleid
- CSL FAQ
idd ik ben niet zo bekend met al die hardware, deze pc is al ruim 3 jaar oud en ik heb er vrij weinig aan ge upgrade, ik zal ff die FAQ's doorlezen
*edit*
ik wil ff weten of ik op de goede weg ben, ik ben in 20 minuten een stuk wijzer geworden :). De processor kan ik niet upgraden? i810e 133 mhz
http://www.tyan.com/suppo...ntium_ii_iii_celeron.html

[ Voor 19% gewijzigd door aryan op 22-02-2004 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

aryan, ddr ram kan er niet in, processor zal ook niet al te ver opgekrikt kunnen worden, AGP slot is echt te langzaam voor een snelle gpu voor fifa2004. Dan zit je gelijk aan nieuw moederbord, nieuwe gpu, nieuwe processor en nieuwe geheugen. Dan zal je voeding ws niet meer voldoende zijn en moet je die ook nieuw aanschaffen.
Dan heb je nog je hd's en je drives over :)
€600 is genoeg als je het ff goed uitkiest maar ruim is het zeker niet. Als je iets meer uitgeeft heb je een nog veel beter systeem.. Dus misschien is even doorsparen beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Oxigun schreef op 22 februari 2004 @ 21:01:
aryan, ddr ram kan er niet in, processor zal ook niet al te ver opgekrikt kunnen worden, AGP slot is echt te langzaam voor een snelle gpu voor fifa2004. Dan zit je gelijk aan nieuw moederbord, nieuwe gpu, nieuwe processor en nieuwe geheugen. Dan zal je voeding ws niet meer voldoende zijn en moet je die ook nieuw aanschaffen.
Dan heb je nog je hd's en je drives over :)
€600 is genoeg als je het ff goed uitkiest maar ruim is het zeker niet. Als je iets meer uitgeeft heb je een nog veel beter systeem.. Dus misschien is even doorsparen beter ;)
Hmmm hier ben ik het toch niet mee eens... Wel met het feit dat je waarschijnlijk een ZEER grondige upgrade zal moeten doorvoeren, als in bijna lles vervangen... Maar met je huidige gebruik is 600 euro een prima budget!!!

Je zal moeten denken aan:
- Een nieuwe mobo/cpu/mem combo
- Een nieuwe videokaart
- Een nieuwe HDD
- Je drives kan je gewoon meenemen!!!

Lees even verder en als je een idee hebt, gooi hem hier neer en dan zal ik ernaar kijken!!! En verder ben je inderdaad op de goede weg, je mobo ondersteunt niet veel beters qua processor, dus zal je aan een nieuw mobo moeten en dus aan nieuw geheugen... Lees lekker verder en dan horen we van je!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

AJ1815, waarom ben je het er niet mee eens? Je zegt praktisch hetzelfde :D
€600 is ook voldoende MAAR als advies zei ik even doorsparen en je hebt met alles net een stapje beter om uit te kiezen, iets waar je later waarschijnlijk meer profijt van zult hebben B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Wat zou ik hier als eerste aan veranderen ? 8)7

- Asrock k7vt4-4x moaderboard
- Amd Athlon XP 2000+, 266mhz
- Maxtor Diamond Max Plus 40gb 7200rpm
- Onboard netwerk kaart
- Sweex netwerk kaart
- Nvidia Geforce 2 MX
- 256 DDR geheugen
- 17"Monitor
- std. toetsenbord + muis
- 200watt boxen
- 300 watt ATX Miditower ( bestcom )

Budget : Niet belangrijk, maar natuurlijk niet al te veel.

Ik hoor het wel. Thnx :)

Oja.. wat doe ik met me pc:

Van een stukje typen tot games, zowat alles doe ik er mee.

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fevida
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-01 14:47
-ThUnDeR- schreef op 23 februari 2004 @ 09:48:

- Onboard netwerk kaart
- Sweex netwerk kaart
- Nvidia Geforce 2 MX
- 256 DDR geheugen
- 17"Monitor
- 200watt boxen

Ik denk dat je videokaart en je RAM de zwakste punten zijn. Vooral een nieuwe videokaart zal er voor zorgen dat games een stuk beter draaien. Je werkgeheugen zou ik naar minimaal 512 MB upgraden, maar als geld inderdaad niet echt een issue is kan je er natuurlijk ook meteen 1024 MB van maken.

Als je je proc ook wil upgraden heeft het denk ik geen zin om op het Athlon-platform door te gaan aangezien de winst maar minimaal is. Je zal dan dus ook je moederbord moeten vervangen en naar een Athlon64 of P4 systeem kunnen gaan. Dit kan je dan vervolgens zo duur maken als je zelf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96944

Ik wil graag een snellere processor aanschaffen voor mijn neefje. Denk erover om dat tweedehands te doen.

Hij heeft nu:

Gateway computer :)
AMD Athlon 851Mhz
Bios American Megatrends
258 mb geheugen
125 mb videokaart
20 Gig hardeschijf
Windows 98

Welke processor kan ik nog op het mb kwijt qua maximale snelheid denken jullie en is het aan te bevelen om dit tweedehands te doen? Budget is ongeveer € 75- € 100 euri

alvast bedankt

Jippy

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 96944 op 23-02-2004 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PingOvercrash77
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 08:56
A7n8x-E deluxe
Amd 2800+ @ 3400+
512 (2x 256 dual channel mode) PC 3200 DDR
Ati radeon 9700Pro
1x 40GB seagate 7200rpm. 1x 120GB maxtor 7200rpm
6x dvd-rom
4x lite-on dvd writer

Ik zoek een stille CPU koeler voor mijn systeem.. (die ook goed voor Oc'en is) want ik heb er nu een Thermaltake vulcano 9 op zitten en die maakt toch echt een pleurisherrie. en Koelt niet goed voor het geluid wat die maakt ;(

[ Voor 8% gewijzigd door PingOvercrash77 op 23-02-2004 11:29 . Reden: hdd vergeten ]

-=- specs mp3pc -=- specs server -=- specs workstation -=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Anoniem: 96944 schreef op 23 februari 2004 @ 11:18:
Ik wil graag een snellere processor aanschaffen voor mijn neefje. Denk erover om dat tweedehands te doen.

Hij heeft nu:

AMD Athlon 851Mhz
Bios American Megatrends
258 mb geheugen
125 mb videokaart
20 Gig hardeschijf
Windows 98

Welke processor kan ik nog op het mb kwijt qua maximale snelheid denken jullie en is het aan te bevelen om dit tweedehands te doen? Budget is ongeveer € 75- € 100 euri

alvast bedankt

Jippy
Denk dat het makkelijker is als je eerst is goed uitzoekt wat de specs van de pc zijn. Welke moederbord enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
-ThUnDeR- schreef op 23 februari 2004 @ 09:48:

- Onboard netwerk kaart
- Sweex netwerk kaart
- Nvidia Geforce 2 MX
- 256 DDR geheugen
- 17"Monitor
- 200watt boxen

Als eerste zou ik hieraan veranderen: De videokaart!!! Ik weet niet wat voor spellen je speelt, maar deze kan niet echt veel meer aan!!! Daarnaast zou ik je geheugen uitbreiden naar 512 MB (meer hoeft echt niet!!!!). Ik weet niet wat voor DDR geheugen je nu hebt... ???MHz of PC????

Om je goed te kunnen advisren had ik nog de volgende twee vraagjes: Ik vroeg me namelijk af wat je reden is om nu te gaan upgraden, ben je niet meer tevreden over je systeem en zo nee, waarom niet en waar erger je je vooral aan...
En daarnaast wat vind jij niet al te veel??? Een indicatie in euro's wat je voor deze upgrade over hebt zou handig zijn... 200 euro??? 500 euro???

@Jippy28: Ik heb toch echt een serienummer nodig of een modelnummer, nu kan ik er niet echt veel mee...

@PingOvercrash: Daar is dit niet het topic voor!!! Lees wat reviews of neem een kijkje in: Die-Hard Overclocking & Cooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99691

Stats Pc's

Sys Information Comp 1:

CPU Intel Pentium 4 2.66 Ghz 512Kb cache FSB 533 @ 3,0 Ghz (45 degrees celcius stressed)
Memmory Samsung 512 MB DDR @ 333 Mhz
Graphics Card Ati Readeon 9600 Tx 128 MB DDR @ 540 Mhz (Memmory) and @ 350 MHz (GPU)
Power Suply Q-Tec PSU 550W ATX Dual Fan Gold
HDD1 Seagate Baricuda 120 Gb 7200 Rpm 8 MB cache UATA (master)
HDD2 Maxtor 40 Gb 7200 Rpm 2 MB cache UATA (slave)
Monitor 17 inch HP75
Desktop 1280 * 1024 * 32 @ 85hz

Results:

PC Mark 2002:
CPU @ 2,66 Ghz =6502 @ 3,0 Ghz =7309
MEM @ 2,66 Ghz =5966 @ 3,0 Ghz =6638
HDD @ 2,66 Ghz =893 @ 3,0 Ghz =917

3D Mark 2001SE en 2003:
3D Mark 2001 Score: 10226
3D Mark 2003 Score: 3347

Infomation Comp 2:
CPU Intel Pentium 4 @ 2.66 Ghz HT 512Kb cache FSB 800 @ 3,2 Ghz (43 degrees celcius stressed)-(Thermaltake spark 7+)
Memmory Infineon 1024 MB DDR @ 400 Mhz
Graphics Card Ati Readeon 9700 Pro 128 MB DDR @ 620MHz (Memmory) and @ 325 MHz (GPU)
Power Suply Thermaltake 480W ATX Dual Fan Black
HDD1 Seagate Baricuda 160 Gb 7200 Rpm 8 MB cache UATA (master)
HDD2 Seagate Baricuda 120 Gb 7200 Rpm 8 MB cache UATA (slave)
HDD3 Maxtor 40 Gb 2 MB cache UATA (Slave) (bracet)
Monitor 19 inch Phillps
Desktop 1280 * 1024 * 32 @ 90hz

Results:

PC Mark 2002:
CPU @ 2,66 Ghz =6634 @ 3,2 Ghz =7521
MEM @ 2,66 Ghz =6907 @ 3,2 Ghz =7038
HDD @ 2,66 Ghz =954 @ 3,2 Ghz =983

3D Mark 2001SE en 2003:
3D Mark 2001 Score: 13226
3D Mark 2003 Score: 4467

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Lezen blijft voor sommige mensen moeilijk!!! Daarom maar weer een herhaling van de topicregels:
.
• Geen offtopic posts

@ KnoWL3Dge: Dit is geen BLAAT topic, maar een Wat kan ik het beste hieraan upgraden!!! Dus ik snap je post niet helemaal!!!

Op de aardige manier; Welkom op Got... Voordat je allerlei zooi gaat posten op de verkeerde plekken, zou ik je aanraden een aantal FAQs door te lezen!!! Zie ook:
- PMG FAQ
- OM FAQ / Beleid
- CSL FAQ

[ Voor 50% gewijzigd door AJ1815 op 23-02-2004 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99691

Ja joh had er iets meer bij kunne zette idd!
Wat kan ik het beste upgrade? 300 euries to spend! Iemand ideeen?
Game nog wel aardig duzz!

Zit te denken om in sys 1 een geheugenbankie bij te drukken van 512 mb..
En misschien een 19 inch ipv 17 kope...

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 99691 op 23-02-2004 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97167

Ej,

ik weet dat ik nog niet zo'n heel oud systeem heb,
maar ik vind niet dat ie echt hele goede prestaties
leverd. Daarom wil ik jullie even om hulp vragen.. ;)

// specs
- Intel Pentium 4 2,66Ghz 533mhz FSB
- ASUS P4S8X Moederbord
- ATi Radeon 9700PRO
- 512mb PC2700 geheugen
- SoundBlaster Audigy 2 Platinum
- 2x WDC WD800JB 80gig

// wadoek ermee?
- Veel gamen (alle nieuwe games)
- Internet
- Office
- 3dsmax en dat soort progsels

// richtlijnen
Ik hoor vaak dat dit moederbord echt een baggerding is,
dus ik denk dat deze wel vernieuwd moet worden. Alleen
in welke? En zou het geheugen ook aan een update toe zijn?

// de centjes
Ik wilde het zelf zo rond de 150 euro houden.. Maar het maakt
niet uit als jullie met je adviezen over dat bedrag heen gaan.
Ik wil namelijk gewoon graag weten wat het slimst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Anoniem: 97167 schreef op 23 februari 2004 @ 16:37:
Ej,

ik weet dat ik nog niet zo'n heel oud systeem heb,
maar ik vind niet dat ie echt hele goede prestaties
leverd. Daarom wil ik jullie even om hulp vragen.. ;)

// specs
- Intel Pentium 4 2,66Ghz 533mhz FSB
- ASUS P4S8X Moederbord
- ATi Radeon 9700PRO
- 512mb PC2700 geheugen
- SoundBlaster Audigy 2 Platinum
- 2x WDC WD800JB 80gig

// wadoek ermee?
- Veel gamen (alle nieuwe games)
- Internet
- Office
- 3dsmax en dat soort progsels

// richtlijnen
Ik hoor vaak dat dit moederbord echt een baggerding is,
dus ik denk dat deze wel vernieuwd moet worden. Alleen
in welke? En zou het geheugen ook aan een update toe zijn?

// de centjes
Ik wilde het zelf zo rond de 150 euro houden.. Maar het maakt
niet uit als jullie met je adviezen over dat bedrag heen gaan.
Ik wil namelijk gewoon graag weten wat het slimst is.
Hmmm vreemd, het systeem functioneert niet zoals je wilt, hoe bedoel je dat??? Waar merk je dat aan??? Lange laadtijden, geen goede prestaties bij games, iets anders???

Over je mobootje: misschien is het geen topper, maar qua prestaties zal je aan een nieuwe niet veel merken, tenzij je ook andere onderdelen gaat upgraden: je kan bijvoorbeeld PC3200 geheugen in Dual-Channel gaan gebruiken of een snellere CPU nemen, maar ook daar zal je niet veel prestatiewinst van merken.

Denk eerder dat een controle op spy-ware of een defrag je verder zal helpen, want je systeem voldoet nog prima aan de eisen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrazi
@s3m:
Asus P4P800 Deluxe, i865PE (Lan, Sound, 1934, Sata, Raid, WiFi) € 124,-
Intel Pentium 4 3,2GHz (800MHz FSB, Boxed) € 271,-
totaal: € 537

maar je geeft aan dat je je budget zo rond de 150 euro hebt. en dan uitgaande van je huidige config, denk ik dat je aan 1 reepje:
voldoende hebt.

je videokaart is nog snel genoeg, een nieuw moederbord is het eigenlijk alleen waard als je een 800mhz HTT cpu erbij neemt, maar dan moet je dus ook nieuw geheugen.
met de meeste games ga je de stap van 512 --> 1 gig niet merken, zeker niet qua FPS. maar 3DStudioMax profiteert er wel degelijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intrepidity
  • Laatst online: 24-06-2024
Heb nu:
AMD Athlon XP 2200+
512Mb DDR266 (samsung)
Asus A7N8X-X mobo
Club3D Ati Radeon 9200 SE 64Mb
40Gb HDD (maxtor)
52-24-52 cdrw
16-48 dvd

Ik vind em vooral tijdens het rippen van dvd's naar divx en tijdens het rippen van cd's wat langzaam.
Ik zat er zelf aan te denken om de 2200+ te vervangen door een 2800+ en eventueel een nieuw mobo..
De videokaart mag dan wel brak zijn, maar die vervang ik niet, aangezien ik toch nooit games speel enzo...
Wat is hier het beste aan te upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
qrazi schreef op 24 februari 2004 @ 08:57:
@s3m:
Asus P4P800 Deluxe, i865PE (Lan, Sound, 1934, Sata, Raid, WiFi) € 124,-
Intel Pentium 4 3,2GHz (800MHz FSB, Boxed) € 271,-
totaal: € 537

maar je geeft aan dat je je budget zo rond de 150 euro hebt. en dan uitgaande van je huidige config, denk ik dat je aan 1 reepje:
voldoende hebt.

je videokaart is nog snel genoeg, een nieuw moederbord is het eigenlijk alleen waard als je een 800mhz HTT cpu erbij neemt, maar dan moet je dus ook nieuw geheugen.
met de meeste games ga je de stap van 512 --> 1 gig niet merken, zeker niet qua FPS. maar 3DStudioMax profiteert er wel degelijk van.
Ik vroeg mij af hoeveel jij dacht dat s3m door deze (dure) upgrade erop vooruit zou gaan en in welk opzicht??? Ik denk namelijk dat hij hier (zoals jezelf al een beetje zegt) weinig van gaat merken... Beetje zonde van het geld dan... Het advies van een reepje PC3200 geheugen is ook wat raar, aangezien zijn mobo alleen tot PC2700 geheugen ondersteunt... En zal zoals je zelf al zegt weinig prestatiewinst opleveren!!!
BartXP schreef op 24 februari 2004 @ 11:06:
Heb nu:
AMD Athlon XP 2200+
512Mb DDR266 (samsung)
Asus A7N8X-X mobo
Club3D Ati Radeon 9200 SE 64Mb
40Gb HDD (maxtor)
52-24-52 cdrw
16-48 dvd

Ik vind em vooral tijdens het rippen van dvd's naar divx en tijdens het rippen van cd's wat langzaam.
Ik zat er zelf aan te denken om de 2200+ te vervangen door een 2800+ en eventueel een nieuw mobo..
De videokaart mag dan wel brak zijn, maar die vervang ik niet, aangezien ik toch nooit games speel enzo...
Wat is hier het beste aan te upgraden?
Als je je systeem vooral bij het rippen langzaam vind, zou het aan je CPU/Mobo/Mem en/of je HDD en/of je DVD/CD-writer kunnen liggen...

Denk alleen dat de stap naar een 2800+ icm bijv. een A7N8X Deluxe en 2x256 MB PC3200 RAM niet het bedrag rechtvaardigt qua prestatiewinst. Een AMD 64 setup zou dan beter zijn, maar aangezien je geen budget geeft... (((Hoe langs is het geleden sinds je laatste defrag/spyware controle???)))
Daarnaast geef je niet aan wat voor HDD model je hebt... En wat voor CD-writer en/of DVD-writer heb je (model+merk???). Dan kan ik je net wat beter adviseren...

[ Voor 34% gewijzigd door AJ1815 op 24-02-2004 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106856

Mijn Pentium 4 tje

Voeding ---------------- A open 250-60TV(PF)
Moederbord --------------- Gygabite GA8IEXP
Processor -------------- Intel Pentium 4A, 1817 mHz
Geheugen --------------- 512 MB (Pc3200 DDR SDRAM)
Hard Disk -------------- Maxtor 6 L040J2 SCSI (40 GB, 7200 RMP)
Videokaart ------------ Radeon 9600 XT

Het enige wat ik eigenlijk doe is gamen met me pc.
en alles draait bij mij om de snelheid en prestaties in de game.
dus als ik iets wil verbeteren is het dat
heb er net meer geheugen bij gezet en ben aan het overklocken naar 2,4 gHz (dit moet haalbaar zijn met een zalman erop)

budget: eurotje of 100. kan maybe ook meer zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 106856 op 24-02-2004 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e1f
  • Laatst online: 03-04 23:19

e1f

Aikeleer schreef op 19 februari 2004 @ 20:40:

We hebben over: 150 Euro. Pas zijn er wat Prescott CPUs opgedoken in de pricewatch, met een aantrekkelijke prijs van €188,-. Deze draait dan op 2.8GHz en heeft 1MB cache. Een grote vooruitgang t.o.v. je huidige CPU dus. Ik weet dat je liever niet over je budget gaat, maar in dit geval denk ik dat je veel meer hebt aan zo'n nieuwe CPU dan aan een CPU van de 'oude' soort. Bij de gerelateerde links staat ook een linkje naar een review van zo'n Prescott CPU.
Thanx voor het advies! Ik heb alleen nog één vraagje over de keuze van de processor:
Ik heb de reviews gelezen en hier en daar verder nog wat gezocht, maar wat ik eigenlijk tot nu toe vind is dat de Prescott pas beter wordt dan de Northwood bij snelheden van boven de 3,2 GHz. Op lagere snelheden zou de Prescott nog langzamer zijn en hij wordt bovendien zo'n 20 graden warmer dan de Northwood. Wat zou voor mij dan belangrijk zijn om toch de Prescott te nemen i.p.v. de Northwood? (en waarom is eigenlijk de AMD niet geschikt voor mij, die is toch een stukje goedkoper dacht ik? Ik dacht dat Intel Pentium wat beter is voor videobewerking, klopt dat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Anoniem: 106856 schreef op 24 februari 2004 @ 13:59:
Mijn Pentium 4 tje

Voeding ---------------- A open 250-60TV(PF)
Moederbord --------------- Gygabite GA8IEXP
Processor -------------- Intel Pentium 4A, 1817 mHz
Geheugen --------------- 512 MB (Pc3200 DDR SDRAM)
Hard Disk -------------- Maxtor 6 L040J2 SCSI (40 GB, 7200 RMP)
Videokaart ------------ Radeon 9600 XT

Het enige wat ik eigenlijk doe is gamen met me pc.
en alles draait bij mij om de snelheid en prestaties in de game.
dus als ik iets wil verbeteren is het dat
heb er net meer geheugen bij gezet en ben aan het overklocken naar 2,4 gHz (dit moet haalbaar zijn met een zalman erop)

budget: eurotje of 100. kan maybe ook meer zijn.
Denk niet dat je voor 100 euro een nuttige upgrade kan uitvoeren:
- Qua nieuwe CPU wordt je door je mobo beperkt tot 533MHz. Dus dat zou een nieuwe CPU+Mobo kosten=veel meer dan 100 euro...
- Een nieuwe videokaart (wil je echt vooruitgang merken zal je richting de 9800 moeten...) is ook te duur...
- Enige wat ik je kan aanraden is een snellere en grotere HDD, maar das volledig aan jou of je die extra ruimte nodig hebt, want qua prestaties zal je er niet veel van merken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PingOvercrash77
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 08:56
PingOvercrash schreef op 23 februari 2004 @ 11:21:
A7n8x-E deluxe
Amd 2800+ @ 3400+
512 (2x 256 dual channel mode) PC 3200 DDR
Ati radeon 9700Pro
1x 40GB seagate 7200rpm. 1x 120GB maxtor 7200rpm
6x dvd-rom
4x lite-on dvd writer

Ik zoek een stille CPU koeler voor mijn systeem.. (die ook goed voor Oc'en is) want ik heb er nu een Thermaltake vulcano 9 op zitten en die maakt toch echt een pleurisherrie. en Koelt niet goed voor het geluid wat die maakt ;(
Budget: 100euro
Wat doe ik met mijn systeem: Gamen en office en photoshop :)

-=- specs mp3pc -=- specs server -=- specs workstation -=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:05
PingOvercrash schreef op 24 februari 2004 @ 19:27:
[...]

Budget: 100euro
Wat doe ik met mijn systeem: Gamen en office en photoshop :)
De Zalman CNPS7000A-CU (€39) lijkt me dan wel geschikt. Perfect stil, goede prestaties, mooi uiterlijk en past heel mooi binnen je budget :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100498

Beste mensen!

Momenteel ben ik in het bezit van het volgende systeem:

-AMD Athlon 1400
-Abit kt7a mobo
-512 mb ram
-gf4 ti4200 64mb videokaart
-80 gb HD

Dit systeem gebruik ik voornamelijk om C&C Generals/Zero Hour te spelen, alleen krijg ik bij dit spel geen achtergrond te zien (alles is pikzwart). Nou heb ik zo'n vaag vermoeden dat ik m'n systeem moet upgraden om dit spel volledig tot z'n recht te laten komen.

Gezien mijn beperkte budget (~200 euri) is mijn vraag daarom: is het verstandiger om:

1) het mobo en de processor te upgraden of 2) de videokaart te upgraden?

gaarne uw advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96944

Anoniem: 96944 schreef op 23 februari 2004 @ 11:18:

Hij heeft nu:

AMD Athlon 851Mhz
Bios American Megatrends
258 mb geheugen
125 mb videokaart
20 Gig hardeschijf
Windows 98

alvast bedankt

Jippy
Hier is wat meer info over de pc waar het om gaat. Ik kan echt niet meer info vinden over moederbord.

*Besturingssysteem Microsoft Windows XP
*Internet Explorer 6.0.2800.1106 (IE 6.0 SP1)

*CPU Type AMD Athlon-PECM, 850MHz (4.25 x 200)
*Moederbordnaam Onbekend
*Moederbord Chipset VIA VT8363(A) Apollo
*(KT133(A)
*Systeemgeheugen 256 MB (SDRAM)
*BIOS Type AMI (08/21/00)
*Video kaart NVIDIA GeForce FX
5200 (128 MB)
*Geluidskaart Creative SB PCI128
(Ensoniq ES1371) Sound Card
*Harde schijf Maxtor 6E040L0 (40
GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
*Optische Station Generic STEALTH DVD
SCSI CdRom Device (Virtual DVD-ROM)
Optische Station IDE-CD R/RW 8x4x32
(8x/4x/32x CD-RW)
*Optische Station MATSHITA DVD-ROM
SR-8586 (12x/40x DVD-ROM)

De pc is echt bedoeld voor gamen. M'n neefje wil betere processor omdat de nieuwe versie van Battlefield minimaal 800mhz processor vereist. Hij wil hiervoor ongeveer € 100 aan uitgeven. Wat is het beste merkbaar qua resultaat om te upgraden voor hem? Zal een iets snellere processor veel uitmaken en wat kan hij maximaal kwijt aan Mhz op dit systeem.

Alvast bedankt.

Jippy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101856

Ik heb Compaq PC die UT2003 sinds kort niet goed meer trekt.

Spec's;
Onbekend MOBO 4x AGP (van Compaq met VIA chips)
512mb sdRAM
Asus ATi 9600Xtreme @stock
AMD Athlon1700+ @stock
250Watt voeding (te laag?)

Nu kan ik niet upgraden qua cpu omdat mijn mobo tot 2.0 gherz aankan, dus ik heb een nieuw mobo nodig, het benodigde geheugen, en een nieuwe CPU dus.

Ik ben hardcore-gamer en speel toch snel 3 uurtjes per dag. Daarbij staat de PC minstens 5 uur non-stop aan.

Budget is ongeveer 200/250 euro.

Iemand ideeën?

[ Voor 104% gewijzigd door Anoniem: 101856 op 24-02-2004 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
Anoniem: 96944 schreef op 24 februari 2004 @ 22:07:
[...]

Hier is wat meer info over de pc waar het om gaat. Ik kan echt niet meer info vinden over moederbord.

*Besturingssysteem Microsoft Windows XP
*Internet Explorer 6.0.2800.1106 (IE 6.0 SP1)

*CPU Type AMD Athlon-PECM, 850MHz (4.25 x 200)
*Moederbordnaam Onbekend
*Moederbord Chipset VIA VT8363(A) Apollo
*(KT133(A)
*Systeemgeheugen 256 MB (SDRAM)
*BIOS Type AMI (08/21/00)
*Video kaart NVIDIA GeForce FX
5200 (128 MB)
*Geluidskaart Creative SB PCI128
(Ensoniq ES1371) Sound Card
*Harde schijf Maxtor 6E040L0 (40
GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
*Optische Station Generic STEALTH DVD
SCSI CdRom Device (Virtual DVD-ROM)
Optische Station IDE-CD R/RW 8x4x32
(8x/4x/32x CD-RW)
*Optische Station MATSHITA DVD-ROM
SR-8586 (12x/40x DVD-ROM)

De pc is echt bedoeld voor gamen. M'n neefje wil betere processor omdat de nieuwe versie van Battlefield minimaal 800mhz processor vereist. Hij wil hiervoor ongeveer € 100 aan uitgeven. Wat is het beste merkbaar qua resultaat om te upgraden voor hem? Zal een iets snellere processor veel uitmaken en wat kan hij maximaal kwijt aan Mhz op dit systeem.

Alvast bedankt.

Jippy
Deze chipset ondersteunt AMD Athlons tot en met een FSB van 133 MHz. Als je dan hier een kijkje neemt, zal je zien dat je daarmee tot en met een AMD Athlon 1400 kan gaan.

Deze zal je niet meer nieuw kunnen krijgen denk ik, dus is een kijkje in de Vraag&Aanbod is dan een aanrader!!! Ik heb ook effe een kijkje genomen, en hier staat er een te koop voor 40 euro: http://www.tweakers.net/aanbod/product/17942/a.

Voor de rest van het bedrag kan je dan mooi een extra reepje 256 MB SDRAM aanschaffen!!!
Anoniem: 101856 schreef op 24 februari 2004 @ 22:27:
Ik heb Compaq PC die UT2003 sinds kort niet goed meer trekt.

Spec's;
Onbekend MOBO 4x AGP (van Compaq met VIA chips)
512mb sdRAM
Asus ATi 9600Xtreme @stock
AMD Athlon1700+ @stock
250Watt voeding (te laag?)

Nu kan ik niet upgraden qua cpu omdat mijn mobo tot 2.0 gherz aankan, dus ik heb een nieuw mobo nodig, het benodigde geheugen, en een nieuwe CPU dus.

Ik ben hardcore-gamer en speel toch snel 3 uurtjes per dag. Daarbij staat de PC minstens 5 uur non-stop aan.

Budget is ongeveer 200/250 euro.

Iemand ideeën?
Ikke heb wel ideeën!!! Een nieuwe Mobo/CPU/Mem combo dus??? Voor 200-250 euro... Dan kom je ongeveer op:
- Mobo: Asus A7N8X-E Deluxe, nForce2 Ultra400 (Sound 5.1, 2x G-Lan, Sata-Raid, 1394) voor 104,-
- CPU: AMD Athlon XP 2500+ (1,83GHz, 512KB, Boxed) voor 82,-
- Mem: 2x256MB PC3200 DDR SDRAM (Dane-Elec) voor 78,-

Dan heb je voor 264,- weer een topper van een systeem!!!

[ Voor 21% gewijzigd door AJ1815 op 24-02-2004 23:20 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.