Huidige specs
De basis van mijn systeem bestaat uit de volgende componenten:
Behuizing: Aopen H600 300 Watt
Mobo: Asus A7N8X-E Deluxe
CPU: AMD Athlon XP 2800+ 333/512kb
RAM: 1 GB Corsair 333/CL 2,5
HDD 1: Maxtor DMP 80 GB S-ATA 7200 rpm (Windows en Applicaties)
HDD 2: Western Digital Caviar 20 GB 5400 rpm (wil ik een rustige oude dag gunnen)
Grafische kaart: Matrox G550 32Mb, 4x AGP
Wat ik ermee doe
Grafische vormgeving. Professioneel en intensief gebruik van Photoshop, Illustrator en andere grafische software. (PC is cool genoeg dus Mac is not an option!)
Probleem
Meestal staan bij mij Photoshop en Illustrator samen open en zijn in beide programma’s grote files geopend. Ik werk geregeld met meerdere (gelayerde) bestanden tegelijk van 200MB of groter. “swappend” van het ene naar het andere programma merk ik vaak dat mn bakkie het erg zwaar heeft. Vooral Photoshop blijft regelmatig een paar seconden hangen als ik van een Illustrator- naar een Photoshopvenster switch. Dat wil ik dus gaan verhelpen.
(Ter indicatie: Het importeren van een 120 MB Illustrator-bestand (.eps/300dpi/70x100 cm/RGB) in Photoshop 7.0 duurt nu 4:36:0 (276 seconden). Ik vind 2:30 acceptabel. Op mijn Toshiba P4 2,4GHZ/256MB notebook kan ik deze opdracht bv NIET uitvoeren. Na 75 min. (!!!) was hij nog steeds bezig met de file te rasteren!)
Upgrade die ik voor ogen heb
1.
512 RAM toevoegen
Om paging zoveel mogelijk te voorkomen. Totaal RAM wordt hiermee 1,5 GB.
2.
HDD Western Digital Raptor 36 GB toevoegen
Als WERKschijf. Hierop komen al mn (Adobe PS/IL) werkbestanden. Deze files moeten tenslotte snel geopend en opgeslagen kunnen worden. Tevens wil ik op deze schijf een partitie van 6 GB aanmaken die fungeert als ruimte voor de Scratchdisk (niet op dezelfde schijf als Photoshop) en Page File (niet op dezelfde schijf als Windows).
3.
HDD Western Digital WD1200JB 120 GB toevoegen
Voor overige dataopslag en backup. Removable storage.
4.
300 Watt voeding vervangen voor een Enermax of Zalman 400 Watt.
Lijkt me een stuk stabieler.
Eventueel..
- wil ik 3 x 1GB DIMM plaatsen (ipv 3 x 512MB)
- wil ik de Matrox G550 vervangen voor een Matrox P650 of P750 (64MB, 8x AGP)
Deze laatste upgrades wil ik echter alleen uitvoeren als daarmee de prestaties aanzienlijk verbeteren.
Zijn dit zinnige upgrades? Betere suggesties en/of tips zijn zeer welkom.
Budget
Bovenstaande upgrade gaat me ongeveer 450 Euro kosten. Of in het uiterste geval 1500 Euro.
Nota Bene
Misschien een beetje off topic, maar ik zit nog met de volgende vraag.
Op de 80GB Maxtor SATA HHD wil ik Windows en de applicaties plaatsen.
Hierover heb ik alleen mn twijfels omdat ik al een paar keer op forums heb gelezen dat de Raptor juist als systeem- en apps schijf wordt gebruikt. Het nut daarvan is mij niet helemaal duidelijk.
Is het niet logischer dat de bestanden waarmee je werkt zich op de snelste schijf bevinden?
[
Voor 3% gewijzigd door
Anoniem: 112787 op 30-05-2004 14:47
]