![]() | |
• Geef je budget bij je specs • Geef je huidige specs, GEEN linkje naar een specs pagina of een verwijzing naar je sig. • Geef aan wat je zoal met je PC doet (Office? Gamen?) • Geen offtopic posts • Geen hoe-is-dit-systeem vragen, zie ook Aikeleer in ""Wat kan ik het beste hieraan upgraden" ..." • Geef aan wat je richtlijnen zijn (AMD, nieuw geheugen) Alle uitgebreide regels (met uitleg) zijn hier te bewonderen. |
ik vraag me ook af wat ik het beste aan mijn systeem kan upgraden..
ik heb ongeveer 'n jaartje geleden mijn Intel P4 @ 2.2GHz (met 1GB RIMM op Abit mobo) verkocht aan een van onze medetweakers
en toen heb ik me dit gehaald:
het is zelfs zo 'erg' dat als ik 'n paar programma's heb lopen (bijv. Outlook express, kazaa, Internet Explorer), dat hij niet helemaal lekker 'n DVD kan afspelen.
Kan dat aan de DVD speler liggen? ik ben nogal Plextor voorstander, maar ook met cd's kopieeren (naar HD) valt me de snelheid tegen.
Is dat gewoon 'het' verschil tussen Intel en AMD? of is er iets bekend over Plextor DVD spelers ofzo?
of is het verstandig om nog 'n reepje van 512MB geheugen erbij te zetten? (dit omdat ik in WinBar m'n geheugen-gebruik vaker (lees: regelmatig) tot in de 490MB zie groeien)
mijn budget is niet zo super, liefst niet hoger dan 100 á 150 euro.
ik gebruik de pc meestal voor internet / office gebruik.. nu en dan eens 'n spelletje
(ik baal er trouwens van dat Prince of Persia niet draait op m'n GF2
maar voorlopig heb ik nog even geen geld voor nieuwe VGA kaart)
ik heb ongeveer 'n jaartje geleden mijn Intel P4 @ 2.2GHz (met 1GB RIMM op Abit mobo) verkocht aan een van onze medetweakers
- Asus A7N8x deluxe v2
- AMD XP (barton) 2600+
- 1x WD 36GB 10k rpm (S-ATA)
- 2x Seagate 120GB (IDE)
- 1x Maxtor 250GB (USB2.0)
- 2x 256MB GeIL PC3200 / CAS2
- Asus Geforce 2 GTS 32MB / AGP (2e hands)
- Watercooling
- Win xp pro
- Plextor dvd speler (IDE)
- NEC 1300A dvd brander (IDE)
het is zelfs zo 'erg' dat als ik 'n paar programma's heb lopen (bijv. Outlook express, kazaa, Internet Explorer), dat hij niet helemaal lekker 'n DVD kan afspelen.
Kan dat aan de DVD speler liggen? ik ben nogal Plextor voorstander, maar ook met cd's kopieeren (naar HD) valt me de snelheid tegen.
Is dat gewoon 'het' verschil tussen Intel en AMD? of is er iets bekend over Plextor DVD spelers ofzo?
of is het verstandig om nog 'n reepje van 512MB geheugen erbij te zetten? (dit omdat ik in WinBar m'n geheugen-gebruik vaker (lees: regelmatig) tot in de 490MB zie groeien)
ik gebruik de pc meestal voor internet / office gebruik.. nu en dan eens 'n spelletje
[ Voor 17% gewijzigd door DaaNium op 16-01-2004 08:01 ]
..maar ik denk dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn..
Anoniem: 38505
Oke ik heb dus drie geheugenmodules liggen en in totaal 2 banks op mijn moederbord
1x 266mhz PC2100U 256 mb DDR
2x 266mhz PC2100U 512 mb DDR
Zodra ik 1 van deze modules in mijn moederbord prik geeft de bios netjes Pc2100 aan. (Membank onafhankelijk)
Zodra ik er een 2e bij prik springt de bios op PC1600. Ik heb rond gezocht naar de manual van mijn mobo en die zegt doodleuk dat het een bekende beperking is van dit moederbord.
De vermelding in de manual van mijn moederbord.
Warning:
We donot recommend to install DOUBLE-SIDED
DDR266 module on DDR 3 slot because it will cause all memory
modules to slower down and run at 200MHz.
Zodra ik 1 van deze modules in mijn moederbord prik geeft de bios netjes Pc2100 aan. (Membank onafhankelijk)
Zodra ik er een 2e bij prik springt de bios op PC1600. Ik heb rond gezocht naar de manual van mijn mobo en die zegt doodleuk dat het een bekende beperking is van dit moederbord.
Warning:
Gewoon een reepje van 512 MB gebruiken!!! Das genoeg voor normaal gebruik!!! En dan zou ik gewoon die andere twee reepjes in de verkoop gooien op de Vraag&Aanbod!!! Verdien je meteen een deel van jet e kopen videokaart terug... Hoef je ook minder lang te sparen voor een nieuwe mobo/CPU/geheugen combi!!!Anoniem: 38505 schreef op 16 januari 2004 @ 09:01:
Oke ik heb dus drie geheugenmodules liggen en in totaal 2 banks op mijn moederbord
Warning:
Of
Dus mobo/CPU/geheugen en natuurlijk een videokaart!!!
[ Voor 4% gewijzigd door AJ1815 op 16-01-2004 13:00 ]
Anoniem: 38505
my thoughts exactly ik heb even wat muntjes opzij gezet en ik koop in een keer een nieuwe mobo en processor en geheugen is wel even een uitgave maar dan kan ik wel een groot deel weer verder
In dit geval hoef je niet echt iets te kopen. Waar je waarschijnlijk last van hebt zijn de nVidia IDE drivers en/of een foute U-DMA instelling. Aan je dvd speler ligt het dus hoogstwaarschwijnlijk niet. Probeer eens de laatste drivers voor de nForce2 te installeren, deze zijn te vinden op nVidia.com. Je kan in apparaatbeheer door de eigenschappen van je IDE controller op te vragen controleren of DMA aan staat en dit eventueel aan zetten. Omdat je CD-ROM spelers op je IDE kanaal zitten vermoed ik dit.DaaNium schreef op 16 januari 2004 @ 07:49:
ik vraag me ook af wat ik het beste aan mijn systeem kan upgraden..
ik heb ongeveer 'n jaartje geleden mijn Intel P4 @ 2.2GHz (met 1GB RIMM op Abit mobo) verkocht aan een van onze medetweakersen toen heb ik me dit gehaald:
Nu is het probleem dat me de snelheid best wel tegen valt. (temps zijn normaal)
- Asus A7N8x deluxe v2
- AMD XP (barton) 2600+
- 1x WD 36GB 10k rpm (S-ATA)
- 2x Seagate 120GB (IDE)
- 1x Maxtor 250GB (USB2.0)
- 2x 256MB GeIL PC3200 / CAS2
- Asus Geforce 2 GTS 32MB / AGP (2e hands)
- Watercooling
- Win xp pro
- Plextor dvd speler (IDE)
- NEC 1300A dvd brander (IDE)
ik gebruik de pc meestal voor internet / office gebruik.. nu en dan eens 'n spelletje(ik baal er trouwens van dat Prince of Persia niet draait op m'n GF2
maar voorlopig heb ik nog even geen geld voor nieuwe VGA kaart)
[ Voor 4% gewijzigd door Laurent op 16-01-2004 15:04 ]
Wat raar, een 9800np zou toch echt wel meer dan 10fps op het beeld moeten toveren. Zelfs op een 1,9GHz P4. Zou je misschien willen kijken hoeveel geheugen er gebruikt wordt als je AAO speelt? Sommige spellen vinden het nodig om meer dan 300MB te vragen (b.v. Generals als je 't een tijd speelt), waardoor je al snel op je 512MB zit. Heb je al eens de drivers van je ATi kaart geupdate b.v.?TheoQ schreef op 15 januari 2004 @ 20:51:
Door een AAO verslaving (Game, America's Army) ben ik al een tijdje bezig om mijn pc zo te upgraden dat dit spel beter presteer, en omdat <10 fps niet fijn speelt roep ik jullie hulp in:
Mijn laatste upgrade: videokaart vervangen voor een Sapphire Radeon 9800 np
huidig systeem:
Moederbord: Asus p4b266 / fsb 400 MHz / 478 zif socket / rev 2.xx
Processor: P4 1,9 GHz
geheugen : 2* 256 Mb
Videokaart: 9800np, 128 Mb gekoeld door een ThermalTak Giant II heatpipe
Capturekaart: Pinnacle DC10+
Netwerkkaart :3com 3c905c
HD : 60Gb (ic35l060aver07 - IBM 7200RPM)
Pionier DVD-Rom
Plextor cd-r: px-w2410A
Het enige waar ik denk wat mee bereik is het upgraden van mijn processor.
zoja, dan moet ik bekennen, dat ik hier niet veel van weet.
Als het goed onderbouwd is, is het budget ook te onderbouwen:)
Als je toch echt een nieuwe CPU zal moeten nemen is een nieuw moederbord ook een must. En je raad 't al, daar komt ook weer nieuw geheugen van te pas. Aangezien de vorige alinea, het stukje over het geheugengebruik, ook relevant is bij het kopen van nieuw geheugen, houd wbt het geheugen het daar even op. Wel kan ik tips geven over een nieuw mobo (en CPU).
Een IC7-MAX-3 is een prima bord in dit geval. Hiermee kan je erg lang vooruit; dit bord bevat n.l. 4 S-ATA poorten en Prescott support. S-ATA komt aardig op, wil je een overall performance winst zijn 10k RPM HD's erg interessant, deze zijn er voor S-ATA beschikbaar. Tevens leveren andere leveranciers haar disken ook al met een S-ATA aansluiting. De Prescott support is erg belangrijk. Volgens BalusC's CPU overzicht zal de Prescott tot ongeveer 4GHz gaan op het Socket 478 gebied. Het platform is dus nog zeker niet dood. Als CPU is een mooie 2,8GHz snel genoeg voor de actuele taken.
Neem er wel een met 800FSB (QDR) en PC3200 geheugen; dan zal je P4 kunnen genieten van bandbreedte. Ook heeft de P4 veel baat bij dual channel.
Wat kan ik het beste aan de volgende configuratie upgraden? Hij is niet van mij zelf...
AMD Athlon Thunderbird 1400
Soltek 75-KAV
256 MB SDRAM 133
tnt 2 m64
Maxtor D540 20GB 5400RPM
en de rest maakt eigenlijk weinig uit. De bedoeling is dat diegene waar de pc van is eindelijk een beetje fatsoenlijk kan gaan gamen en dat hij wat meer opslagruimte heeft.
Ik had al in gedachten om een 80 GB 7200 toeren en een Geforce FX 5200 Ultra zodat hij een beetje fatsoenlijk kan gaan gamen, maar het geheugen zit me niet lekker. Het hele moederbord upgraden om 512 DDR er in te stoppen is te duur, en 256 SDRam erbij zetten helpt nauwelijks (heb ik al geprobeerd met verschillende settings) Ook heb ik geprobeerd te draaien met mijn eigen XP 2400+, wat wel tot een redelijke prestatieverhogen leidde, maar ik denk dat de proc. de hele tijd duimen zit te draaien. Iemand advies? Budget: € 300 ongeveer
Alvast bedankt
Soltek 75-KAV
256 MB SDRAM 133
tnt 2 m64
Maxtor D540 20GB 5400RPM
en de rest maakt eigenlijk weinig uit. De bedoeling is dat diegene waar de pc van is eindelijk een beetje fatsoenlijk kan gaan gamen en dat hij wat meer opslagruimte heeft.
Ik had al in gedachten om een 80 GB 7200 toeren en een Geforce FX 5200 Ultra zodat hij een beetje fatsoenlijk kan gaan gamen, maar het geheugen zit me niet lekker. Het hele moederbord upgraden om 512 DDR er in te stoppen is te duur, en 256 SDRam erbij zetten helpt nauwelijks (heb ik al geprobeerd met verschillende settings) Ook heb ik geprobeerd te draaien met mijn eigen XP 2400+, wat wel tot een redelijke prestatieverhogen leidde, maar ik denk dat de proc. de hele tijd duimen zit te draaien. Iemand advies? Budget: € 300 ongeveer
Alvast bedankt
Tsja... Dit is een moeilijk geval... Er zijn namelijk wel heel veel wensen voor een heel beperkt budget!!! Want met de nieuwe HDD en crappy videokaart (kijk hier maar) zullen de prestaties nou niet echt om over naar huis te schrijven worden!!!GH45T schreef op 16 januari 2004 @ 15:54:
Wat kan ik het beste aan de volgende configuratie upgraden? Hij is niet van mij zelf...
Soltek 75-KAV
256 MB SDRAM 133
tnt 2 m64
Maxtor D540 20GB 5400RPM
Alvast bedankt
Maar vertel effe wat voor games hij wil spelen, want dan kunnen we de hardware daar op aan passen!!!
Om te zorgen dat je CPU geen duimen zit te draaien moet je 'm ook wat extra werk geven. De FX5200 is niet bepaald een snelle GPU. Veel modellen hebben 'maar' een 64-bit geheugenbus, wat zorgt voor een extreem slechte perforamnce. Ter vergelijking; hier heb ik een 4MX440 met een 128-bit gehuegenbus die in bijna alle gevallen beter scoort dan een FX5200 met zo'n 64-bit geheugenbus. Met jouw budget is het interessanter om b.v. een Radeon 9600pro i.c.m. een nieuwe CPU te gaan gebruiken.GH45T schreef op 16 januari 2004 @ 15:54:
Soltek 75-KAV
256 MB SDRAM 133
tnt 2 m64
Maxtor D540 20GB 5400RPM
Alvast bedankt
Omdat je nog steeds SDR SDRAM gebruikt en het geen slechte keuze is te upgraden naar een DDR SDRAM bord, raad ik je aan bij de volgende upgrade een nieuw mobo te nemen met DDR geheugen. Bijvoorbeeld een Abit NF7-SL of een Asus a7n8x deluxe. Het DDR geheugen is niet echt duur meer, voor E72,- heb je al 512MB DDR A-merk spul.
Aangezien je budget nog niet eens zo slecht is is het mogelijk veel wensen te vervullen. Ik heb het al gehad over de nieuwe GPU. De nieuwe CPU, de 2400+, kan je makkelijk meenemen naar je volgende bord. Deze is niet echt traag voor dit moment. Qua harddisk is een 120GB perfect. De prijs/capaciteit verhouding bij 80GB is een stuk slechter dan een 120GBer. We nemen direct er eentje met 8MB cache; het verschil met 2MB cache is zeker te merken in het desktopgebruik, geen overstandige keuze dus.
Overzichtstabel & Pricewatch linkjes![]() | ||
Product | Prijs | |
1 | AMD Athlon XP 2400+ (2,0GHz, Boxed) | € 82,- |
1 | ATi Radeon 9600 Pro 128MB | € 130,- |
1 | Western Digital 120GB (WD1200JB, 7200rpm, 8MB) | € 92,- |
Totaal excl. verzendkosten | € 304,- | |
T.net winkelmandje overschrijven met deze inhoud | € 304,- |
Gerelateerde links:

[ Voor 8% gewijzigd door Laurent op 16-01-2004 16:16 ]
Bedankt voor jullie tips!
Nu nog het antwoord over die spellen, dat weet ik eigenlijk niet zo precies, veel oudere spellen, waaronder GTA vice city.
Opzich is die Radeon 9600 PRO wel goed ja, maar zo ga je nog meer overkill opwekken, ik denk dat zijn AGP 4x bordje met SDRAM dat echt niet bij kan benen hoor.
Maar als ik er ook nog een nieuw moederbord en geheugen in moet gaan stoppen, dan kan ik net zo goed meteen een nieuwe redelijk goedkope PC voor hem in elkaar zetten. Dat het A7N8X Deluxe moederbord goed is wist ik al, ik heb 'm zelf ook
En 80 GB met 2 mb is ook meer dan genoeg (ervaring) Ik zou dan bijvoorbeeld het volgende systeem in elkaar kunnen zetten:
AMD Athlon XP 2500+
ASUS A7N8X Deluxe
Ati Radeon 9600 PRO 128mb
512 DDR 400
80 GB 7200 rpm 2mb of 8mb als dat maar een beetje scheelt
en natuurlijk een 350 watt of meer voeding erbij...
Optische drives genoeg, in die 1400 zitten er 3, een DVD-rom, CD-rw en een CD-rom (is ook niet mijn keuze maar ja)
Wat denken jullie hiervan? Dan wordt het wel wat duurder, maar dat is sowieso al als ik er een nieuw moederbord in zet, en daar moet hij maar mee leven, dat kan ie wel opbrengen, maar hij is niet echt computerverslaafd
Nu nog het antwoord over die spellen, dat weet ik eigenlijk niet zo precies, veel oudere spellen, waaronder GTA vice city.
Opzich is die Radeon 9600 PRO wel goed ja, maar zo ga je nog meer overkill opwekken, ik denk dat zijn AGP 4x bordje met SDRAM dat echt niet bij kan benen hoor.
Maar als ik er ook nog een nieuw moederbord en geheugen in moet gaan stoppen, dan kan ik net zo goed meteen een nieuwe redelijk goedkope PC voor hem in elkaar zetten. Dat het A7N8X Deluxe moederbord goed is wist ik al, ik heb 'm zelf ook
AMD Athlon XP 2500+
ASUS A7N8X Deluxe
512 DDR 400
Optische drives genoeg, in die 1400 zitten er 3, een DVD-rom, CD-rw en een CD-rom (is ook niet mijn keuze maar ja)
Wat denken jullie hiervan? Dan wordt het wel wat duurder, maar dat is sowieso al als ik er een nieuw moederbord in zet, en daar moet hij maar mee leven, dat kan ie wel opbrengen, maar hij is niet echt computerverslaafd
Ik zeg gaan voor die hele upgrade!!! Alleen ik zou twee reepjes 356 MB PC3200 kopen ipv 1x512 (kost niks meer en pak je toch die paar procenten extra van dual-channel mee). En ik zou echt gaan voor een HDD-model met 8MB cache... (wederom scheelt nauwelijks in geld, maar verschil merk je net wel!!!).GH45T schreef op 16 januari 2004 @ 16:29:
Maar als ik er ook nog een nieuw moederbord en geheugen in moet gaan stoppen, dan kan ik net zo goed meteen een nieuwe redelijk goedkope PC voor hem in elkaar zetten. Dat het A7N8X Deluxe moederbord goed is wist ik al, ik heb 'm zelf ookEn 80 GB met 2 mb is ook meer dan genoeg (ervaring) Ik zou dan bijvoorbeeld het volgende systeem in elkaar kunnen zetten:
AMD Athlon XP 2500+
ASUS A7N8X Deluxe
512 DDR 400
Verder gaan, gaan, gaan en bestellen met die handel!!!
Anoniem: 95473
ik zou ook meteen alles in een keer doen...zou die 2500+ barton idd nemen, lekkere cpu sneller dan die barton maar niet (veel) duurder..GH45T schreef op 16 januari 2004 @ 16:29:
Maar als ik er ook nog een nieuw moederbord en geheugen in moet gaan stoppen, dan kan ik net zo goed meteen een nieuwe redelijk goedkope PC voor hem in elkaar zetten. Dat het A7N8X Deluxe moederbord goed is wist ik al, ik heb 'm zelf ookEn 80 GB met 2 mb is ook meer dan genoeg (ervaring) Ik zou dan bijvoorbeeld het volgende systeem in elkaar kunnen zetten:
AMD Athlon XP 2500+
ASUS A7N8X Deluxe
512 DDR 400
Moederbord is goed.. Over dat geheugen moet je ff nadenken, want als hij strax wat meer geheugen wil hebben (heb zelf 2x512mb, totaal geen overkill zoals sommige zeggen, zit nu ff met 1x512Mb maar erger me soms omdat het zo langzaam gaat
eerste keer dat ik hier post wat betrekking heeft over hardware van een pc...
ik ben er eigenlijk ook vrij noob in...maar heb afgelopen week veel gespeurd naar ervaringen, reviews etc. Duidelijk is geworden dat een AMD XP+ 2800 net zo snel loopt als een P4 2,8 ghz...alleen dat de een beter presteerd op games en andere op multimediasoftware blabla. Waar mijn pc goed voor moet zijn is eigenlijk erg uitgebreid...videobewerking in Premiere moet hij goed aankunnen, en werk veel me Macromedia & Adobe vanwege me opleiding. Nu ga ik zelf liever voor een AMD, maar ik wil natuurlijk het beste voor geld...me budget is rond de 550 euro, en koop het spul in 2 delen...deze maand behuizing en hd , volgende maand processor, mobo & geheugen. Meer heb ik momenteel niet nodig
Wat ik erg belangrijk vind, is een zeer stille pc. Vandaar de Sontana behuizing van Antec.
Ik heb nu een p3 500mhz, 512 sdram, 10 gb hd, 17" crt monitor, aopen dvd speler, gare cd writer, Geforce4Mx440 64mb
De videokaart behoord prima, ik ben toch geen game-freak, en de videokaast is slechts 3 maanden oud.
Dit is wat ik ervan heb kunnen maken:
Syteem 1:
Behuizing Antec Sontana : € 125,-
Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0, nForce2-ST
Sound, 2xLan, 1394, Sata) € 107,-
AMD Athlon XP 2800+ (2,08GHz, 512KB) € 128,-
Maxtor 160GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB, SATA) € 116,-
512MB PC3200 DDR SDRAM (Dane-Elec) € 70,-
_____+
€ 545,-
Systeem 2:
Asus P4S800D, SiS655FX (Sound, Lan, Sata) € 72,-
Intel Pentium 4 2,6GHz (800MHz FSB, Boxed) € 179,-
_______+
€ 562,-
Wat kan beter? Onbreekt er nog iets?
Alvast heel erg bedankt voor alle tip en op/aanmerking
ik ben er eigenlijk ook vrij noob in...maar heb afgelopen week veel gespeurd naar ervaringen, reviews etc. Duidelijk is geworden dat een AMD XP+ 2800 net zo snel loopt als een P4 2,8 ghz...alleen dat de een beter presteerd op games en andere op multimediasoftware blabla. Waar mijn pc goed voor moet zijn is eigenlijk erg uitgebreid...videobewerking in Premiere moet hij goed aankunnen, en werk veel me Macromedia & Adobe vanwege me opleiding. Nu ga ik zelf liever voor een AMD, maar ik wil natuurlijk het beste voor geld...me budget is rond de 550 euro, en koop het spul in 2 delen...deze maand behuizing en hd , volgende maand processor, mobo & geheugen. Meer heb ik momenteel niet nodig
Wat ik erg belangrijk vind, is een zeer stille pc. Vandaar de Sontana behuizing van Antec.
Ik heb nu een p3 500mhz, 512 sdram, 10 gb hd, 17" crt monitor, aopen dvd speler, gare cd writer, Geforce4Mx440 64mb
De videokaart behoord prima, ik ben toch geen game-freak, en de videokaast is slechts 3 maanden oud.
Dit is wat ik ervan heb kunnen maken:
Syteem 1:
Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0, nForce2-ST
Sound, 2xLan, 1394, Sata) € 107,-
AMD Athlon XP 2800+ (2,08GHz, 512KB) € 128,-
_____+
€ 545,-
Systeem 2:
Asus P4S800D, SiS655FX (Sound, Lan, Sata) € 72,-
Intel Pentium 4 2,6GHz (800MHz FSB, Boxed) € 179,-
_______+
€ 562,-
[ Voor 4% gewijzigd door Stevie_ op 18-01-2004 17:09 ]
Koop gewoon alles in 1 keer!Stevie_ schreef op 18 januari 2004 @ 17:04:
................me budget is rond de 550 euro, en koop het spul in 2 delen...deze maand behuizing en hd , volgende maand processor, mobo & geheugen. Meer heb ik momenteel niet nodig
...............
Als je alles in elkaar zet en er werkt iets niet dan kun je direct terug naar de winkel om het onderdeel te ruilen. Als je het onderdeel al een maand in huis hebt krijg je RMA verhaal en ben je zo een paar weken verder voordat je een werkend systeem hebt.
Misschien wel geen tip over je hardware, maar meer 1 om mogelijke ergenis van wachten te voorkomen.
mcb1
Deze maand koop een behuizing en harde schijf.mcb1 schreef op 18 januari 2004 @ 17:16:
[...]
Koop gewoon alles in 1 keer!
Als je alles in elkaar zet en er werkt iets niet dan kun je direct terug naar de winkel om het onderdeel te ruilen. Als je het onderdeel al een maand in huis hebt krijg je RMA verhaal en ben je zo een paar weken verder voordat je een werkend systeem hebt.
Misschien wel geen tip over je hardware, maar meer 1 om mogelijke ergenis van wachten te voorkomen.
Een behuizing is zo wel te bekijken of hij ok is of nie, en de harde schijf sluit k even bij een vriend aan om te kijken of hij ok werkt...
Maand daarna koop ik de rest van de boel in 1 keer...processor, mobo en geheugen zijn toch de meest kwestbaarste en snel zakkend in pricewatch onderdelen...
En kheb een harde schijf van 10gb...dus als het rma verhaal over de 160 gb hd gaat, dan overleef ik het wel even met die hd...
/me Huidige Systeem: *
• ECS K7S5A (SiS 735)
|- AMD XP 2400+ (2000Mhz) - 256kb
|- Kingston 512MB PC-2100 CL2
|- Leadtek GeForce 4 TI 4400 (LeadTek WinFast A250 TD MyVIVO)
|
|- Chieftec Dragon DX-01B-D Zwart
|- 360WATT Chieftec PSU
|- 2x Maxtor Diamond+ 9 8mb 120GB
|- Creative Soundblaster PCI 128
|- Realtek NIC
|- Asus 8x40 DVD
|- Plextor 24x10x40
|- 11247 3DMark2001 marks
• Doel
Het bijblijven voor games om vervolgens aan het eind van het jaar een nieuw systeem aan te schaffen.
• Richtlijnen
Mijn GeForce 4 TI 4400 vervangen door een ATI Radeon 9600 of dergelijke.
• Gebruik PC
Gaming, games die ik goed moet kunnen gaan draaien zijn Half-Life 2, Farcry en andere aankomende games.
Ik werk ook heel erg veel in Office, programmeren, chatten enz, maar het gaat hier om de prestaties in games te verbeteren dus.
• Waarom post ik dit hier?
Waarom post ik dit hier en check ik niet gewoon een goede ATI 9600 en koop ik die?
Wel... het gaat mij om de vraag of zon kaart in samenwerking met een SiS 735 chipset moederbord veel winst oplevert. De prestaties van mijn bord liggen die van rond een VIA KT266 (niet de 266a!). Daar ben ik benieuwd naar mensen die dit misschien beter kunnen inschatten en wat die ervan denken. Ik weet dat het een '[u]wat[/b] kan ik het beste hieraan upgraden'-topic is. Die vraag is bij mij dus al beantwoord maar ik hoopte dat ik hier ook terecht voor kon, een appart topic leek me zwaar overbodig.
• Budget
Ik had ongeveer rond de 200 euro in gedachten, het liefste een ViVO versie. Maar de videokaart kiezen heb ik niet veel hulp bij nodig, het gaat me vooral om of het het upgraden waard is.
Alvast bedankt.
• ECS K7S5A (SiS 735)
|
|- 360WATT Chieftec PSU
|- Realtek NIC
|- Asus 8x40 DVD
|- Plextor 24x10x40
• Doel
Het bijblijven voor games om vervolgens aan het eind van het jaar een nieuw systeem aan te schaffen.
• Richtlijnen
• Gebruik PC
Gaming, games die ik goed moet kunnen gaan draaien zijn Half-Life 2, Farcry en andere aankomende games.
Ik werk ook heel erg veel in Office, programmeren, chatten enz, maar het gaat hier om de prestaties in games te verbeteren dus.
Waarom post ik dit hier en check ik niet gewoon een goede ATI 9600 en koop ik die?
Wel... het gaat mij om de vraag of zon kaart in samenwerking met een SiS 735 chipset moederbord veel winst oplevert. De prestaties van mijn bord liggen die van rond een VIA KT266 (niet de 266a!). Daar ben ik benieuwd naar mensen die dit misschien beter kunnen inschatten en wat die ervan denken. Ik weet dat het een '[u]wat[/b] kan ik het beste hieraan upgraden'-topic is. Die vraag is bij mij dus al beantwoord maar ik hoopte dat ik hier ook terecht voor kon, een appart topic leek me zwaar overbodig.
• Budget
Ik had ongeveer rond de 200 euro in gedachten, het liefste een ViVO versie. Maar de videokaart kiezen heb ik niet veel hulp bij nodig, het gaat me vooral om of het het upgraden waard is.
Alvast bedankt.
Als je zo'n nette post maakt, dan moet ik wel snel reageren!!!Novah schreef op 18 januari 2004 @ 22:14:
/me Huidige Systeem: *
• ECS K7S5A (SiS 735)
|
|- 360WATT Chieftec PSU
|- Realtek NIC
|- Asus 8x40 DVD
|- Plextor 24x10x40
• Doel
• Richtlijnen
• Gebruik PC
• Budget
Alvast bedankt.
Ten eerste om een idee te krijgen hoe je videokaart presteert ten opzichte van de huidige videokaarten, zou je hier zeker een kijkje moeten nemen. Verder is natuurlijk het verschil dat de huidige kaarten DirectX 9 ook hardwarematig ondersteunen itt jouw kaartje (wat op zich een mooi kaartje is!!!).
Ik denk dan ook dat je er verstandig aan doet om je videokaart te upgraden voor spellen als Half-life2, Farcry en DoomIII. Ik denk alleen dat een Ati Radeon 9600 (Non-Pro) geen goede keuze is!!! Met jouw budget moet je gewoon voor een Ati Radeon 9600XT gaan. Das zoveel meer waar voor je geld!!!
Gewoon een 9600XT kopen en dan zien we je eind dit jaar weer terug, nietwaar???
Daar heb je zeker gelijk in. Maar als ik bijv het verschil zie qua prestatie tussen mensen met een NForce 2 bordje en een SIS735 chipset is dat best groots. Wil echt zeker weten dat deze chipset er niet voor zorgt dat de prestaties van de eventueel nieuwe 3d kaart niet drastisch naar beneden haalt. Ik zocht mensen met de zelfde specs maar dan met zon nieuwe kaart, alleen is het niet makkelijk om iemand met mijn specs te vinden in combo met die 9600.
Anoniem: 82643
momenteel heb ik de volgende onderdelen:
mobo: Shuttle AK32E (2*SDR, 2*DDR) KT266A, VT8235 (ATA133 en USB2)
memory: 2*256MB PC3200 geheugen (oem, K-data...) @ 266MHz
proc: Athlon 2400+ @ 2GHz, 266MHz FSB (gekocht op 19-9-03)
sound: Terratec Aureon Sky 5.1
tv-kaart: Terratec Cinergy 400 TV
videokaart: GF2MX PCI (deze ga ik later nog vervangen!)
die AK32E heb ik nog niet heel lang geleden gekocht omdat ik graag mn oude geheugen wilde gebruiken, PC133 geheugen
momenteel haal ik met het PC3200 geheugen een memory bandwith van 1.9GB/s en volgens mij zou dat in theorie boven de 6GB/s kunnen zijn op een nForce2 400 Ultra. Nu is het zo dat er voor 61 Euro de Shuttle AN35N-Ultra is. Hij heeft de MCP (zonder -T) southbridge. Ik vraag me af of mijn geheugen op dat mobo draait in een dual-channel opstelling en of ik dan lekker mn FSB omhoog kan gooien van 133MHz naar 200MHz.
Mijn idee is dus:
mobo: Shuttle AN35N-Ultra (dual channel DDR)
memory: 2*256MB PC3200 geheugen (oem, K-data...) @ 400MHz
proc: Athlon 2400+ @ 2GHz, 400MHz FSB (een 'echte' winst van 66MHz)
Is het een slimme upgrade of is het mijn geld versmijten? In wezen win ik alleen maar in geheugenbandbreedte... (want ik wil niet mijn processor overklokken) als het uberhaupt werkt...
mobo: Shuttle AK32E (2*SDR, 2*DDR) KT266A, VT8235 (ATA133 en USB2)
memory: 2*256MB PC3200 geheugen (oem, K-data...) @ 266MHz
proc: Athlon 2400+ @ 2GHz, 266MHz FSB (gekocht op 19-9-03)
die AK32E heb ik nog niet heel lang geleden gekocht omdat ik graag mn oude geheugen wilde gebruiken, PC133 geheugen
Mijn idee is dus:
mobo: Shuttle AN35N-Ultra (dual channel DDR)
memory: 2*256MB PC3200 geheugen (oem, K-data...) @ 400MHz
proc: Athlon 2400+ @ 2GHz, 400MHz FSB (een 'echte' winst van 66MHz)
Is het een slimme upgrade of is het mijn geld versmijten? In wezen win ik alleen maar in geheugenbandbreedte... (want ik wil niet mijn processor overklokken) als het uberhaupt werkt...
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 82643 op 20-01-2004 19:27 ]
Het is je geld versmijten!!! Je geheugen moet toch zijn data toch synchroon gaan laten lopen met je CPU en aangeziendeze niet ge-oced op 266MHz loopt, zal je geheugen dat ook moeten gaan doen.
Als geheugen en CPU namelijk niet synchroon lopen levert dit weer vertraging op!!! Dus zonde van je geld!!!
Als geheugen en CPU namelijk niet synchroon lopen levert dit weer vertraging op!!! Dus zonde van je geld!!!
Het is dus niet mogelijk om mn 2400+ naar FSB 400 MHz te zetten? Als het wel kan kan ik de multiplier op 10 zetten, dan loopt ie op 200*10 = 2GHz (dus niet de CPU overklokt). Natuurlijk wil ik em wel synchroon laten lopen op een nForce2. Ik weet alleen niet of m'n 2400+ unlocked is. Ik weet ook niet of m'n geheugen stabiel dual channel op 200MHz wil lopen.
dit wil ik ook doen, maar of het gaat lukken... ben een beetje huiverig voor dat unlocken met geleidende lijm.Anoniem: 82643 schreef op 20 januari 2004 @ 23:49:
Het is dus niet mogelijk om mn 2400+ naar FSB 400 MHz te zetten? Als het wel kan kan ik de multiplier op 10 zetten, dan loopt ie op 200*10 = 2GHz (dus niet de CPU overklokt). Natuurlijk wil ik em wel synchroon laten lopen op een nForce2. Ik weet alleen niet of m'n 2400+ unlocked is. Ik weet ook niet of m'n geheugen stabiel dual channel op 200MHz wil lopen.
Anoniem: 51970
Geen upgrade, maar ik ga een heel nieuwe pc samenstellen.
Belangrijkste componenten:
Mobo: Asus A7N8X-E Deluxe
Proc.: AMD XP 2800+ boxed
Geh.: DIMM 1024MB pc3200/400Mhz Dual Channel. (Twinmos)
of: 512/pc3200 (2X) (Dane Electric)
En dan begint het. Het geheugen, daar ben ik ook niet zeker van, of dit een goede keus is. Ik hoor hier om me heen koop geen Twinmos, of Dane, want dat is niks. Koop liefer Kingston of Samsung.
Het grootste probleem is de videokaart. Enkel suggesties die ik hier en daar heb opgedaan:
-- Club3D GF FX5900XT128DDR DVI T
-- ati radeon 9600 pro 128MB.
-- Club3D Radeon 9200 ViVo (Retail, video-in/out, 128mb)
Maar voor mij is het een jungle, daar in die videokaarten-wereld.....
Wat wil ik met de pc doen?
Geen games.
Wel: Veel DTP-programma's, er moeten ook tamelijk veel schermen/programma's tegelijk open kunnen staan. Fotobewerkingen met bijv. de nieuwste PSP-versie. Cd's branden. Internet. En ik wil mijn oude video-8 banden overzetten naar dvd. En in dat verband zal er volgens mij dus ook een video-IN op de videokaart moeten zitten.
Misschien dat jullie nog moeten weten welke monitor ik heb, dat is een 22 inch Iiyama.
Het budget voor die videokaart is tussen 100 en 150 euro.
Het geheugen wat ik noemde, kost volgens de pricewatch ongeveer ook 150 euro.
Belangrijkste componenten:
Mobo: Asus A7N8X-E Deluxe
Proc.: AMD XP 2800+ boxed
Geh.: DIMM 1024MB pc3200/400Mhz Dual Channel. (Twinmos)
of: 512/pc3200 (2X) (Dane Electric)
En dan begint het. Het geheugen, daar ben ik ook niet zeker van, of dit een goede keus is. Ik hoor hier om me heen koop geen Twinmos, of Dane, want dat is niks. Koop liefer Kingston of Samsung.
Het grootste probleem is de videokaart. Enkel suggesties die ik hier en daar heb opgedaan:
Maar voor mij is het een jungle, daar in die videokaarten-wereld.....
Wat wil ik met de pc doen?
Geen games.
Wel: Veel DTP-programma's, er moeten ook tamelijk veel schermen/programma's tegelijk open kunnen staan. Fotobewerkingen met bijv. de nieuwste PSP-versie. Cd's branden. Internet. En ik wil mijn oude video-8 banden overzetten naar dvd. En in dat verband zal er volgens mij dus ook een video-IN op de videokaart moeten zitten.
Misschien dat jullie nog moeten weten welke monitor ik heb, dat is een 22 inch Iiyama.
weet je zeker dat ie gelocked is dan? ik ben er nog niet helemaal uit of die van mij dat is...Byte_Me schreef op 21 januari 2004 @ 11:07:
[...]
dit wil ik ook doen, maar of het gaat lukken... ben een beetje huiverig voor dat unlocken met geleidende lijm.
Het merk geheugen maakt niet echt uit als je niet gaat overklokken, let er wel op dat het in dual channel mode functioneerd op de nForce2 chipset! nVidia's lijstje geschikt geheugen. Weet je zeker dat je 1024MB nodig hebt? 512MB voldoet volgens mij ook prima.Anoniem: 51970 schreef op 21 januari 2004 @ 13:33:
[...]
En dan begint het. Het geheugen, daar ben ik ook niet zeker van, of dit een goede keus is. Ik hoor hier om me heen koop geen Twinmos, of Dane, want dat is niks. Koop liefer Kingston of Samsung.![]()
![]()
[...]
[...]
die 9200 van club-3d daar heb ik eens over gelezen in de C't dat ie een broerde signaal kwaliteit had (2d-beeld) maar dat is ook een echte budged kaart natuurlijk.
niet echt goed genoeg voor die mooie monitor!
de 5900xt heeft een sterke prijs/kwaliteit verhouding, maar het is dus ook een spelletjeskaart. wel zou ik van die kaart verwachten dat de signaalkwaliteit in orde is. van de 9600pro trouwens ook. met 150 euro lijkt er niet meer dan een 9600 pro in te zitten.
Ik wil wat upgraden aan dit systeem, ik ben vrij gelimiteerd qua budget jammer genoeg maar algemeen advies is meer dan genoeg.
(Maandelijks rond de 200euri te besteden)
Systeem:
Ik ben benieuwd naar wat voor bord ik moet overstappen bijvoorbeeld moet nemen... 400/333?.
Ps. Ik ben geen HighRes freak, speel alles liefst op 1024x768 maar wel vloeiend
Systeem:
- SiS K7S5A (266)
- AMD XP 1800+ (OC'ed naar 2100+)
- 1x Maxtor 20GB ata133(compat.) 7200rpm (Draait op 100ata max. voor mobo)
- 1x Seagate 20GB ata133(compat.) 7200rpm (Draait op 100ata max. voor mobo)
- 2x 256MB-DDR Dane-Elec Pc2700 (266)
- Asus GeForce 4 Ti4200 8x AGP (OC'ed naar 325/575)
- Win Xp Pro (2600)
- HP 4/4/40 8200+ (Oud maar leest/brandt alles)
- Toshiba 16/52 Dvd-speler
- Air-Cooled met 4 7v Sunon 80mm Fans
[ Voor 8% gewijzigd door Mathizsias op 22-01-2004 17:49 . Reden: Extra info ;p ]
Hoi
Ik heb een pc met de volgende config
zit denken om de videokaart & cpu te vervangen.
voor de cpu een p4 2,6 ghz.
maar heb geen idee wat ik nou als video kaart neem..
blijf het liefst bij nvidia
oja budget boeit niet (maar hou het redelijk
)
heb met het gamen nog al het probleem dat hij hapert.Shuttle SB51GB
512 mb ram
p4 1,7 ghz.
geforce fx 5200
externe usb 2.0 cd brander
40gb
oja budget boeit niet (maar hou het redelijk
[ Voor 8% gewijzigd door Duinkonijn op 24-01-2004 21:16 ]
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Ik denk dat een keus voor een nieuwe videokaart en CPU heel goed is. Maar aangezien je geen budget opgeeft is adviseren weer wat moeilijker. Ik zal je dan maar wat tips geven.Duinkonijn schreef op 24 januari 2004 @ 21:15:
Hoi
[...]
heb met het gamen nog al het probleem dat hij hapert.
oja budget boeit niet (maar hou het redelijk)
- CPU: je Shuttle ondersteunt alle processoren tot een FSB van 533 MHz met HT. Je kan dus zover als de 3,06 MHz (260 euro) gaan. Voor je eigen keuze moet je even hier kijken. DE 2,6 is niet een verkeerde keus, maar neem dan wel de versie met een FSB van 533 MHz!!! Ik kwam deze link nog tegen, misschien is dat wat voor jou???
- Videokaart: Als je perse voor een NVidia wil gaan is de keus vrij makkelijk: Club3D GeForce FX5900 XT 128MB is gewoon de kaart met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Het merk mag je natuurlijk zelf kiezen!!!
Succes en bij vragen hoor ik het wel!!!
[ Voor 5% gewijzigd door AJ1815 op 25-01-2004 12:13 ]
Een simpel A7N8X-X bord is dan hiet verkeerd in jouw situatie. Deze zijn een stuk goedkoper dan de luxe a7n8x borden, maar kunnen wel met gemak 400FSB draaien. Dit bord heeft weer geen dual channel support, maar in de praktijk merk je daar vrijwel niks van.Tidus schreef op 22 januari 2004 @ 17:46:
Ik wil wat upgraden aan dit systeem, ik ben vrij gelimiteerd qua budget jammer genoeg maar algemeen advies is meer dan genoeg.
Systeem:Zoals boven aangegeven heb ik een budget van rond de 200euri te besteden per maand. Ik speel vooral online games zoals Dark Age of Camelot en binnenkort World of Warcraft uiteraard, ik ben niet ontevreden met mijn systeem maar ik wil toch van die haper af en toe af. Ik wil geen gigantische hd's en ook geen superduur moederbord. Ik wil gewoon meer fps, bovendien wil ik ook veel Photoshop stuff gaan doen voor m'n volgende workshop.
- SiS K7S5A (266)
- AMD XP 1800+ (OC'ed naar 2100+)
- 1x Maxtor 20GB ata133(compat.) 7200rpm (Draait op 100ata max. voor mobo)
- 1x Seagate 20GB ata133(compat.) 7200rpm (Draait op 100ata max. voor mobo)
- 2x 256MB-DDR Dane-Elec Pc2700 (266)
- Asus GeForce 4 Ti4200 8x AGP (OC'ed naar 325/575)
- Win Xp Pro (2600)
- HP 4/4/40 8200+ (Oud maar leest/brandt alles)
- Toshiba 16/52 Dvd-speler
- Air-Cooled met 4 7v Sunon 80mm Fans
Ik ben benieuwd naar wat voor bord ik moet overstappen bijvoorbeeld moet nemen... 400/333?.
Als je wat meer geheugenbandbreedte wil zal je ook direct een nieuwe CPU moeten nemen, of bij deze de FSB omhoog krikken. Omdat dit laatste geen zekerheid biedt is een nieuwe 2600+ CPU wel interessant. Deze zijn niet duur, draaien standaard op 333FSB en bevat 512KB cache. Ze zijn net wat sneller dan de 2500+ varianten maar zijn niet zoveel duurder.
Gelukkig heb je PC2700 geheugen. Omdat je budget niet erg hoog is zou het met het geheugen erbij vrij krap worden. Je kan prima die reepjes blijven gebruiken, wil je nog veel overclocken zijn wat reepjes PC3200 wel interessant.
Het verschil tussen ATA100 en ATA133 merk je trouwens niet, je HD's halen vaak toch maar ~50MB/s.
Product | Prijs | |
1 | Asus A7N8X-X, nForce2 400 (Lan, Sound) | € 69,- |
1 | AMD Athlon XP 2600+ (1917Mhz, 512KB, 333MHz FSB, Boxed) | € 105,- |
Totaal excl. verzendkosten | € 174,- | |
T.net winkelmandje overschrijven met deze inhoud | € 174,- |
Gerelateerde links:

Ik heb op dit moment dit systeem:
- Gigabyte GA-8IDX
- P4 1,7GHz(exl.oc)
- 756 SD-ram = PC133
- Gigabyte Radeon 9500 64mb
(rest overbodig)

ik ben dus van plan om me PC te gaan upgraden met bovenstaande onderdelen.
dat past allemaal, neem ik aan.(of heb ik het mis?)
mijn systeem wat ik nu heb loopt bij veel spellen heel brak, door videokaart komt het denk ik niet.
maar ik denk door: moederbord/geheugen/(CPU)
met het wellicht toekomstige systeem ben ik dan veel beter af?
of zeggen jullie van: Het is geld verspilling om zo'n upgrade te doen?
en hoe zit dat met het geheugen? op welke snelheid gaat dat lopen?
(ga wel gebruik maken van dual channel)
is dit een nette upgrade?
- Gigabyte GA-8IDX
- P4 1,7GHz(exl.oc)
- 756 SD-ram = PC133
(rest overbodig)

mijn systeem wat ik nu heb loopt bij veel spellen heel brak, door videokaart komt het denk ik niet.

- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 12:25
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
BlackLion87 schreef op 25 januari 2004 @ 15:05:
- Gigabyte GA-8IDX
- P4 1,7GHz(exl.oc)
- 756 SD-ram = PC133
(rest overbodig)
[afbeelding]
Als dit je videokaart is, dan kan deze wel degelijk de schuldige zijn voor je brakke game ervaringGeforce 3 Ti 200 128 DDR-ram + tv-out
nee, das is m'n videokaart niet. wel ooit geweestWe Are Borg schreef op 25 januari 2004 @ 15:07:
[...]
[...]
Als dit je videokaart is, dan kan deze wel degelijk de schuldige zijn voor je brakke game ervaring
(kijk btw. maar niet op die site - oud)
heb je je videokaart naar een 9700 gemod?
64mb is niet naar 9700 te modden alleen naar 9500pro.... wel eens gedaan maar dat helpt niet.
Anoniem: 103813
Beste,
Ik wil mijn huidige pc gaan updraden,
huidig:
amd duron 1300
512 mb geheugen
hd 80gb
grafische kaart msi fx5600xt 128mb
waar ik aan zit te denken:
mobo
p4 ht
1024 mb
(budget mobo/cpu/gebeugen=500 euro)
Waar ik graag advies in zou willen.
Welk mobo is nu op het ogenblik een toppertje, (welke chipset)
en welke processor beste prijs/kwaliteit (wil ht of moet ik toch weer aan de amd?)
Gebruik de pc voor 70%-grafisch (macromedia mx/autocad/paintshop), 20% gamen, 10 leechen/word/exel/etc
Wie kan me goed advies geven???
Dickerdap
huidig:

amd duron 1300
512 mb geheugen
hd 80gb
mobo
p4 ht
1024 mb
en welke processor beste prijs/kwaliteit (wil ht of moet ik toch weer aan de amd?)
Gebruik de pc voor 70%-grafisch (macromedia mx/autocad/paintshop), 20% gamen, 10 leechen/word/exel/etc
Wie kan me goed advies geven???
Dickerdap
tnx ik wist niet eens dat hij met HT was uitgerust.AJ1815 schreef op 25 januari 2004 @ 09:37:
[...]
Ik denk dat een keus voor een nieuwe videokaart en CPU heel goed is. Maar aangezien je geen budget opgeeft is adviseren weer wat moeilijker. Ik zal je dan maar wat tips geven.
- CPU: je Shuttle ondersteunt alle processoren tot een FSB van 533 MHz met HT. Je kan dus zover als de 3,06 MHz (260 euro) gaan. Voor je eigen keuze moet je even hier kijken. DE 2,6 is niet een verkeerde keus, maar neem dan wel de versie met een FSB van 533 MHz!!! Ik kwam deze link nog tegen, misschien is dat wat voor jou???
- Videokaart: Als je perse voor een NVidia wil gaan is de keus vrij makkelijk: Club3D GeForce FX5900 XT 128MB is gewoon de kaart met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Het merk mag je natuurlijk zelf kiezen!!!
Succes en bij vragen hoor ik het wel!!!
ff bestellen
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
qua chipsets voor Intel is de Carterwood (875p) chipset nu de top. Vooral de Asus plank met deze chipset is erg geliefd bij tweakers.Anoniem: 103813 schreef op 25 januari 2004 @ 15:49:
Beste,
huidig:![]()
amd duron 1300
512 mb geheugen
hd 80gb
mobo
p4 ht
1024 mb
Wie kan me goed advies geven???![]()
![]()
![]()
Dickerdap
Volgens mij heeft de p4 2,8 GHz of 3,0 GHz de beste prijs/kwaliteit verhouding op dit moment, maar dat kun je zelf even opzoeken.
Ik dus ook; ik wil óf mijn huidige PC gaan upgraden; óf een nieuwe PC gaan aanschaffen.
1. Budget € 500 nu direct uit te voeren. Vervanging systeem na upgrade: 2006.
2. Budget € 2000 aan te schaffen eind 2004.
Huidig Systeem:
MB : Asus A7V266
CPU : AMD Athlon Thunderbird 1200 met Cooler Master voor 1400
Mem : 256 mB DDR
HDD1 : Maxtor 40 GB 7200 RPM ATA 133
HDD2 : IBM 60 GB 7200 RPM ATA 133
Video : Asus 7100 GF2 MX400 TV
Audio : Creative Soundblaster Live! 5.1
CD-RW : Lite-on 12x10x32
DVD : Philips 12x40
CRT : 17" Compaq V75
Indien het systeem vervangen wordt, wordt deze als bestaand systeem behouden.
Nieuw beoogd systeem:
MB : Asus KV8 Deluxe, VIA K8T800; Scalabel HyperTransport, Dual S-ATA RAID
CPU : AMD Athlon 64 3200+
Mem : 2x 256 / 2x 512 DDR
HDD : 2x Western Digital 200 GB, 7200 rpm, S-ATA 8mB cache
Video : Saphire 9600 256 mB
Audio : (onboard)
CD-RW: Lite-on 52x32x52x
DVD : Lite-on 16x48x
TFT : 19" Belinea 10 66 50 FLAT
Graag zou ik een ieders commentaar willen horen hierop. Daarbij nog de volgende vragen:
1. Upgraden en wachten met een nieuwe, loonend of niet?
2. Is voor het nieuwe systeem een 350 Watt voeding voldoende?
3. Geheugen van bv. Corsair of een noname module en waarom?
Alvast heel erg bedankt!
Huidig Systeem:
Nieuw beoogd systeem:
Graag zou ik een ieders commentaar willen horen hierop. Daarbij nog de volgende vragen:
Alvast heel erg bedankt!
[ Voor 3% gewijzigd door Vesper op 25-01-2004 23:12 ]
AMD TB 1200 | Cooler Master voor 1400 | Asus A7V266 | maxtor 40.9GB 7200 rpm ATA 133 | Quantum 6.1 GB 4500 ATA 66 | asus V7100 geforce 2 MX400 + TV | 256 DDR MB intern | SB live 5.1 | Lite-on 12x10x32 | Philips dvdrom 12x40 | Sony Trinitron 17" |
Ten eerste waarom zou dit niet passen??? Ligt eraan wat voor kast je hebt... ATX??? Dan zit het goed!!!BlackLion87 schreef op 25 januari 2004 @ 15:05:
- Gigabyte GA-8IDX
- P4 1,7GHz(exl.oc)
- 756 SD-ram = PC133
(rest overbodig)
[...lelijk plaatje..]
Dat het slecht loopt bij spellen zal gedeeltelijk komen door Mobo/CPU/geheugen... Maar het belangrijkste onderdeel bij games is je videokaart (wat niet echt een topper is, maar ja...).
Ik zou die upgrade wel doen hoor, dan kan je er weer tegen aan, zou alleen wat kleine dingen veranderen:
- Waarom geheugen van zo'n duur emrk, rare OC-plannen??? Zo niet zou ik lekker gaan voor Dane-Elec, kost een stukje minder. Ook dat kan prima op dual-channel lopen hoor!!!
- Ik zou gaan voor de Coolermaster Aero 7+ ipv de light. Net wat meer power, voor dat kleine beetje meer geld...
Ik denk dat je een hele moeilijke vraag stelt. Nu upgraden of wachten tot eind 2004, das namelijk helemaal aan jou. Maar wat ik heel raar vind is dat je nu een systeem uitzoekt voor eind 2004. Het is/was toch pas januari??? Hoe weet je dan wat goed spul is, laat staan wat alles dan kost, dus wat je dan uberhaupt/het beste voor je budget kan kopen...Vesper schreef op 25 januari 2004 @ 23:11:
Ik dus ook; ik wil óf mijn huidige PC gaan upgraden; óf een nieuwe PC gaan aanschaffen.
Huidig Systeem:
Nieuw beoogd systeem:
Alvast heel erg bedankt!
Daarnaast zet je erbij niet bij wat je met je compu doet, voor tekstverwerken en surfen voldoet je huidige systeem prima, voor extreem veel gamen niet echt meer, snappie???
Dus de antwoorden:
- Aan jou. Maar besef dat je met slimme upgrades je compu rpima bij de tijd kan brengen.
- Hier niet vragen, maar hier.
- Merknamen hebben meer garantie en zijn vaak getest. Zijn waarschijnlijk dus beter te OC-en. Maar daar betaal je dan ook voor!!!
[ Voor 26% gewijzigd door AJ1815 op 26-01-2004 00:25 ]
Anoniem: 103473
Hallo,
Ik heb laatst een tweedehands pc'tje gekocht bedoeld voor grondige upgrade.
Moederbord: ASUS P3B-F
CPU: Intel Pentium III 500 Mhz
Memory: Dimm 128 MB PC-100
Harde Schijf: Quantum 20GB Fireball
Videokaart: NVidia Riva TNT 2 Pro
Mijn budget is maximaal 500 euro.
En hij is eigenlijk vooral bedoeld voor gamen....
Het hoeft absoluut niet het beste van het beste te zijn maar toch wel een waar ik mee vooruit kan
De dingen die hierboven genoemd zijn hoeven alleen maar veranderd te worden beelscherm enz. enz. heb ik al..
Alvast bedankt
Het hoeft absoluut niet het beste van het beste te zijn maar toch wel een waar ik mee vooruit kan
Alvast bedankt
Systeemkast standaard atx (alternate.nl)
Voeding Max power 300watt
Moederbord Asus A7v266 e (no raid)
Processor(s) XP 1800+
Geheugen 256mb pc2100
Hard Disk(s) Maxtor 30gig 5400
Videokaart(en) Sparkle gf 3 ti200 128mb ddr
Monitor(en) compaq v50 15"
Brander(s) Lite on 40/12/48
CD/DVD-Drive(s) -
SCSI -
Speakers Altec Lansing 2100
Geluidskaart onboard:)
Netwerkkaart sitecom
FireWire -
Muis 5 knops muis
Toetsenbord standaard multimedia toetsenbord
CPU cooler boxed
Ik wil binnenkort gaan upgraden, mijn budget ligt rond de 200 eurotjes.
Ik ga het systeem gebruiken om te gamen, ikwil iig meer hd ruimte dus ik koop een extra harde schijf
Processor(s) XP 1800+
Geheugen 256mb pc2100
CD/DVD-Drive(s) -
SCSI -
Netwerkkaart sitecom
FireWire -
Muis 5 knops muis
CPU cooler boxed
Ik ga het systeem gebruiken om te gamen, ikwil iig meer hd ruimte dus ik koop een extra harde schijf
Cons:::BB4E
Ok duidelijk, als je de bovenstaande onderdelen wil vervangen voor 500 euro kom je bijvoorbeeld op het volgende uit:Anoniem: 103473 schreef op 27 januari 2004 @ 12:24:
Hallo,
Het hoeft absoluut niet het beste van het beste te zijn maar toch wel een waar ik mee vooruit kanDe dingen die hierboven genoemd zijn hoeven alleen maar veranderd te worden beelscherm enz. enz. heb ik al..
Alvast bedankt
- Mobo: Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0, nForce2-ST (Sound, 2xLan, 1394, Sata) = 105,-
- CPU: AMD Athlon XP 2500+ (1,83GHz, 512KB, Boxed) = 95,-
- Mem: 2x256MB PC3200 DDR SDRAM (Dane-Elec) = 70,-
- HDD: Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB) = 85,-
- Videokaart: ATi Radeon 9600 XT 128MB = 180,-
Hiermee kom je op een totaal van 535,-. Dit is net wat over je budget... Als je dat een probleem vind kan je ook voor een Ati Radeon 9600Pro gaan ipv de XT. Dit scheelt weer net wat. Pas dan wel op dat je geen Lite krijgt (zie ook de link in de start-post!!!)
Ok dus iig een HDD uit je budget... En dan ook nog je gameprestaties omhoog: een nieuwe videokaart dus... Hmmm dan is 200 euro wel wat krapjes.shameblaster schreef op 27 januari 2004 @ 14:52:
Systeemkast standaard atx (alternate.nl)
Processor(s) XP 1800+
Geheugen 256mb pc2100
CD/DVD-Drive(s) -
SCSI -
Netwerkkaart sitecom
FireWire -
Muis 5 knops muis
CPU cooler boxed
Ik zou je het liefst een Ati Radeon 9600XT icm een Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB aanraden, maar dat gaat nooit passen.
Dus dan maar wat concessies:
- Een Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB) voor 85,- en
- Een ATi Radeon 9600 Pro 128MB voor 125,-
Dan kom je op 210 euro, netjes toch??? Als je toch nog ergens wat extra centen vandaan kan halen, zou ik voor die XT gaan ipv de Pro, dat is het echt waard wat betreft verschil in prestaties. Bij die HDD is het gewoon een kwestie van ruimte en niet van prestaties...
Ik zie nu ook dat je slecht een reepje 256 MB geheugen hebt. Daar moet er echt nog eentje bij, dat merk je meteen!!! Kijk hier maar eens...
[ Voor 37% gewijzigd door AJ1815 op 27-01-2004 15:08 ]
ik heb:
- MSI ms6534 mobo [OEM
]
- intel pentium 4 1,8 gig
- 2x 256mb ram pc133
- 60 gig seagate 5400 rpm
- soundblaster live 5.1 digital
- 350 watt voeding....SWEEX
- radeon 9600pro sapphire
- samsung 16 speed dvdrom
- hp 16 speed cd/cdrw brander
budget rond de 700 euro
ben een gamer
wat zou ik hier allemaal aan kunnen vervangen en toch met een p4 2,8 minimaal uitkomen...... grafische kaart kan denk ik nog wel mee.
voorkeur mobo MSI
btw is het mss slim nog even te wachten met aankoop vanwege bijvoorbeeld opkomst van prescott en daardoor lagere prijzen enzo?
THNX!!!!
- MSI ms6534 mobo [OEM
- 2x 256mb ram pc133
budget rond de 700 euro
ben een gamer
wat zou ik hier allemaal aan kunnen vervangen en toch met een p4 2,8 minimaal uitkomen...... grafische kaart kan denk ik nog wel mee.
voorkeur mobo MSI
btw is het mss slim nog even te wachten met aankoop vanwege bijvoorbeeld opkomst van prescott en daardoor lagere prijzen enzo?
THNX!!!!
[ Voor 20% gewijzigd door J0J0 op 27-01-2004 15:33 ]
Ten eerste: wachten kan altijd, alles wordt dan vanzelf goedkoper, alleen zit je dan nu wel met je oude systeem. Dit is een keuze die je zelf moet maken en anders moet je even verder zoeken/vragen hier op GoT...J0J0 schreef op 27 januari 2004 @ 15:01:
ik heb:
- MSI ms6534 mobo [OEM]
- 2x 256mb ram pc133
budget rond de 500 euro
ben een gamer
voorkeur mobo MSI
Maar over je upgrade, ik denk dat de volgende dingen vervangen mogen worden:
- mobo/CPU/geheugen-combi
- HDD (een 5400 rpm is gewoon outdated!!!)
- Je videokaart kan inderdaad nog prima mee en anders haal je het gewoon niet met je budget :D!!!
Dus dan kom je op:
- Mobo: MSI 865PE NEO2-FIS2R DDR400 (Sound 5.1, G-Lan, Sata Raid) voor 105,-
- CPU: Intel Pentium 4 2,8GHz (800Mhz FSB, Boxed) voor 215,-
- Geheugen: 2x 256MB PC3200 DDR SDRAM (Merk mag je zelf kiezen) voor 75,-
- HDD: Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB, SATA) voor 100,-. Dan kan je je ouwe HDD eventueel nog als backup schijf gebruiken.
Kom je mooi op een totaal van 495,-!!!
Let op: Als je voltlijnen instabiel worden of je rare dingen te zien/verduren krijgt. Dan trekt je matige SWEEX-voeding het niet meer!!! maar daar loopt een mooi ander topic over!!! Succes!!!
Ik snap dat gezien ontwikkelingen, het een lastige vraag is. Ik ben ook nog heel erg aan het twijfelen of het ipv eind 2004 wordt, niet al nu wordt. En of ik nieuw spul wil, of dat ik zal upgraden.[...]
Ik denk dat je een hele moeilijke vraag stelt. Nu upgraden of wachten tot eind 2004, das namelijk helemaal aan jou. Maar wat ik heel raar vind is dat je nu een systeem uitzoekt voor eind 2004. Het is/was toch pas januari??? Hoe weet je dan wat goed spul is, laat staan wat alles dan kost, dus wat je dan uberhaupt/het beste voor je budget kan kopen...
Daarnaast zet je erbij niet bij wat je met je compu doet, voor tekstverwerken en surfen voldoet je huidige systeem prima, voor extreem veel gamen niet echt meer, snappie???
Dus de antwoorden:
- Aan jou. Maar besef dat je met slimme upgrades je compu rpima bij de tijd kan brengen.
- Hier niet vragen, maar hier.
- Merknamen hebben meer garantie en zijn vaak getest. Zijn waarschijnlijk dus beter te OC-en. Maar daar betaal je dan ook voor!!!
überhaupt ben ik in de goede richting aan het denken, of zijn de componenten waaruit ik nu kies volslage omzin, om aan te schaffen.
De PC gebruik ik over het algemeen voor tekstverwerking e.d., hoewel ik zo nu en dan ook eens de wat zwaardere spellen wil kunnen spelen. Daarnaast maak ik gebruik van pakketten als SPSS voor statistisch rekenwerk e.d.
AMD TB 1200 | Cooler Master voor 1400 | Asus A7V266 | maxtor 40.9GB 7200 rpm ATA 133 | Quantum 6.1 GB 4500 ATA 66 | asus V7100 geforce 2 MX400 + TV | 256 DDR MB intern | SB live 5.1 | Lite-on 12x10x32 | Philips dvdrom 12x40 | Sony Trinitron 17" |
Als je kan kiezen tussen eind 2004 en nu zou ik het zeker nu doen. Dit voorjaar (en deze zomer) komen er een aantal briljante spellen uit: Battlefield Vietnam, Far Cry, S.T.A.L.K.E.R. HL2, etc. Dan heb je gewoon lekker een nieuw systeem waar je deze spellen goed op kan spelen.Vesper schreef op 27 januari 2004 @ 16:18:
[...]
Ik snap dat gezien ontwikkelingen, het een lastige vraag is. Ik ben ook nog heel erg aan het twijfelen of het ipv eind 2004 wordt, niet al nu wordt. En of ik nieuw spul wil, of dat ik zal upgraden.
überhaupt ben ik in de goede richting aan het denken, of zijn de componenten waaruit ik nu kies volslage omzin, om aan te schaffen.
De PC gebruik ik over het algemeen voor tekstverwerking e.d., hoewel ik zo nu en dan ook eens de wat zwaardere spellen wil kunnen spelen. Daarnaast maak ik gebruik van pakketten als SPSS voor statistisch rekenwerk e.d.
Ik denk dat je zeker in de goede richting denkt, zeker voor je huidige budget. Met deze config kan je weer een hele tijd vooruit, zeker ook omdat je mobo ook nog snellere Intels aan kan. ook kan je op termijn ook je videokaart prima upgraden.
En ja als je compu voor zulke diverse toepassingen gebruikt is het zeker slim (tekstverwerken kan altijd, maar zwaardere spellen: geheugen en videokaart, statistiek:CPU en geheugen) om een toppertje te hebben, zeker als je het geld ervoor hebt!!!
eeyz,
Ik wil mijn systeem gaan upgraden en het is hard nodig ook.
AMD T-bird 800
128mb sdram
a-open AK33 moederbord
Geforce FX5200 128 mb
maxtor 30 gig
het moet dus een nieuw moederbord processor en geheugen worden. Dit alles komt in een nieuwe kast want de ouwe kast gaat naar me zusje.
ik dacht zelf aan een AMD Athlon XP 2800+ en een Asus A7N8X-E-Deluxe moederbord. dan nog 512 mb geheugen. Alleen ik zat te kijken naar een kast maar past dit moederbord in elke kast? Ik dacht zelf aan een A-Open H600B
Ik gebruik mijn systeem voor school (internet/word) ik game nu ook wel maar niet zoveel veel spellen trekt ie niet. Dus de nieuwe pc word is toch hoofdzakelijk gamen. Een andere harde schijf gaat er komende maanden in als ik me salaris weer heb maar is nu nog niet nodig. De videokaart kan ook nog wel fftjes mee.
Greetz,
Jesse
AMD T-bird 800
128mb sdram
a-open AK33 moederbord
Geforce FX5200 128 mb
maxtor 30 gig
het moet dus een nieuw moederbord processor en geheugen worden. Dit alles komt in een nieuwe kast want de ouwe kast gaat naar me zusje.
ik dacht zelf aan een AMD Athlon XP 2800+ en een Asus A7N8X-E-Deluxe moederbord. dan nog 512 mb geheugen. Alleen ik zat te kijken naar een kast maar past dit moederbord in elke kast? Ik dacht zelf aan een A-Open H600B
Ik gebruik mijn systeem voor school (internet/word) ik game nu ook wel maar niet zoveel veel spellen trekt ie niet. Dus de nieuwe pc word is toch hoofdzakelijk gamen. Een andere harde schijf gaat er komende maanden in als ik me salaris weer heb maar is nu nog niet nodig. De videokaart kan ook nog wel fftjes mee.
Greetz,
Jesse
[ Voor 23% gewijzigd door JesseAMD op 28-01-2004 18:44 ]
Ok Jesse een upgrade is zeer zeker nodig, maar een aantal opmerkingen:JesseAMD schreef op 28 januari 2004 @ 18:39:
eeyz,
AMD T-bird 800
128mb sdram
a-open AK33 moederbord
Geforce FX5200 128 mb
maxtor 30 gig
Greetz,
Jesse
- Je geeft geen budget, dus een advies kan dan niet!!!
- Je Mobo/CPU/geheugen keuze is op zich prima, maar als je 512 MB geheugen wil neem dan 2x256 MB PC3200 geheugen, dat kan je dan dual-channel laten lopen op dat mobo.
- Je videokaart is ronduit slecht. Als jij zegt dat je hoofdzakelijk gaat gamen met je nieuwe compu moet je ECHT een nieuwe videokaart. Deze review maakt dat nog eens overduidelijk!!!
- Je mobo is een ATX mobo, dus als je een ATX-kast neemt (bijv. die AOpen H600B) zal het zeker passen!!! Die AOpen zou niet mijn keuze zijn, maar een kast is tenslotte erg persoonlijk. Zorg wel dat als je een kast zonder voeding koopt, je een goede voeding inbouwt!!!
- Die maxtor (welke type) zou ik inderdaad zsm vervangen!!!
Kortom, je bent een eindje op weg, maar als je meer hulp hier verwacht zal je eerst met een budget moeten komen!!!
Ik draai nu:
• Asus A7V333
• XP2000+
• Kingston 512 MB PC2700
• WD 80 GB JB
Ik heb wat hardware gekocht en wil er nu 2 pc's van gaan maken.
Wat ik heb gekocht:
• ECS L7S7A2 moederbord
• XP2600+ (512 Kb cache)
• WD 120 GB JB
• Had nog 256 MB PC2100 liggen
M'n 'hoofd-pc' gaat draaien met de XP2600+, 120 GB schijf en 512 MB geheugen.
Maar welk moederbord kan ik het beste gebruiken?
Binnenkort wil ik waterkoeling en ook wat gaan overclocken..
Heeft iemand advies voor me?
• Asus A7V333
• XP2000+
• Kingston 512 MB PC2700
• WD 80 GB JB
Wat ik heb gekocht:
• ECS L7S7A2 moederbord
• XP2600+ (512 Kb cache)
• WD 120 GB JB
Ok dat lijkt me vrij duidelijk, je maakt de volgende twee systemen:--Erik-- schreef op 29 januari 2004 @ 14:46:
Ik draai nu:
• Asus A7V333
• XP2000+
• Kingston 512 MB PC2700
• WD 80 GB JB
Wat ik heb gekocht:
• ECS L7S7A2 moederbord
• XP2600+ (512 Kb cache)
• WD 120 GB JB
- ECS mobo (ondersteunt tot en met 333MHz en dus de enige die de 2600+ ondersteunt) met XP 2600+ en je reepje 512 MB PC2700 geheugen.
- Asus mobo met XP2000+ en reepje 256 MB PC2100.
Afhankelijk wat je met de twee systemen wil doen kan je je WDs in een van de twee hangen. Zijn het dezelfde modellen dan hoef je dus alleen op de opslagruimte te letten!!!
Trouwens... Dit hoort hier eigenlijk helemaal niet thuis... Dit is een advies-bij-een-upgrade en wat-dan-te-kopen topic!!! Maar ja nu heb ik je antwoord toch al getypt!!!
Het Asus A7V333 moederbord kan de XP2600+ wel aan, volgens de website (met bios 1017).AJ1815 schreef op 29 januari 2004 @ 19:05:
[...]
Ok dat lijkt me vrij duidelijk, je maakt de volgende twee systemen:
- ECS mobo (ondersteunt tot en met 333MHz en dus de enige die de 2600+ ondersteunt) met XP 2600+ en je reepje 512 MB PC2700 geheugen.
- Asus mobo met XP2000+ en reepje 256 MB PC2100.
Afhankelijk wat je met de twee systemen wil doen kan je je WDs in een van de twee hangen. Zijn het dezelfde modellen dan hoef je dus alleen op de opslagruimte te letten!!!
Trouwens... Dit hoort hier eigenlijk helemaal niet thuis... Dit is een advies-bij-een-upgrade en wat-dan-te-kopen topic!!! Maar ja nu heb ik je antwoord toch al getypt!!!
Dus dat is het probleem niet.
Ik wil toch gaan upgraden, dan mag ik hier toch advies vragen?
Dat ik de onderdelen al hebt maakt verder niet veel uit, ik wil weten welk moederbord ik het beste kan pakken.
Kan iemand me nog advies geven hierover?
Er zijn verschillende modellen van de 2600+, wel 3 stuks. 2 stuks hiervan draaien op 333FSB, dat kan je mobo niet. Er is ook een model met 266FSB, die kan je mobo dus wel prima gebruiken. Welke heb jij te pakken?
Hier gaat 't trouwens meer over het algemene upgraden. Gewoon een wat-moet-ik-kopen vraag voor 1 specifiek component gaat er hier dus niet in. Wat je zou kunnen doen is even rond kijken in Processors, Mobo's & Geheugen, daar zijn veel ervaring-topics van verschillende mobo's. Ook is er een stukje over dit onderwerp in de PMG FAQ verwerkt.
Hier gaat 't trouwens meer over het algemene upgraden. Gewoon een wat-moet-ik-kopen vraag voor 1 specifiek component gaat er hier dus niet in. Wat je zou kunnen doen is even rond kijken in Processors, Mobo's & Geheugen, daar zijn veel ervaring-topics van verschillende mobo's. Ook is er een stukje over dit onderwerp in de PMG FAQ verwerkt.
Oeps, ik wist niet dat er 3 verschillende modellen waren...
Ik weet niet welke de mijne is, heb je hier iets aan?
Ik had overigens de FAQ gebruikt en dit leek me het meeste geschikte algemene topic voor mijn vraag..
Ik weet niet welke de mijne is, heb je hier iets aan?
code:
1
| AXDA2600DKV4D |
Ik had overigens de FAQ gebruikt en dit leek me het meeste geschikte algemene topic voor mijn vraag..
Anoniem: 96063
Ik heb het volgende systeem:
AMD Athlon XP2500+
ASUS A7V8X-X
No Name Voeding 300 Watt
256MB Kingston PC3200 DDR
Club3d Ati Radeon 9600 Pro
Seagate 40Gb 5400RPM
Sony 10x/4x/32x CD-fikker
Ik gebruik het voor:
Internet
Audio- en video-encoding
Games
Veel multi-tasking
Wat kan ik hier het beste aan upgraden?
Alvast bedankt
Budget is +/- 180 euro
AMD Athlon XP2500+
ASUS A7V8X-X
No Name Voeding 300 Watt
Seagate 40Gb 5400RPM
Ik gebruik het voor:
Internet
Audio- en video-encoding
Games
Veel multi-tasking
Alvast bedankt
Budget is +/- 180 euro
Anoniem: 89384
Dell 8300
MB: onbekent
PIV 2.6 GHz 800FSB
2x256MB RAM
120 GB SATA 8Mb
ATI 9800
CD spelers en dergelijk zijn ok. Over de Harde schijf ook geen slecht woord en nog voldoende ruimte.
Ik wil dus pure snelheid winst. Ik doe vaak 3 dingen in eens (game, autocad, word + msn, ie...)
Ik zou dus alles houden (kast, cdrom, hd,...)
Wat is beste? nieuw MB, CPU,...
Enkel hardere cpu?
meer rams?
Budget: €200 tot €500
MB: onbekent
PIV 2.6 GHz 800FSB
2x256MB RAM
120 GB SATA 8Mb
ATI 9800
CD spelers en dergelijk zijn ok. Over de Harde schijf ook geen slecht woord en nog voldoende ruimte.
Ik wil dus pure snelheid winst. Ik doe vaak 3 dingen in eens (game, autocad, word + msn, ie...)
Ik zou dus alles houden (kast, cdrom, hd,...)
Wat is beste? nieuw MB, CPU,...
Enkel hardere cpu?
meer rams?
Budget: €200 tot €500
Ik zou eens uit gaan kijken naar wat extra geheugen. Want 256MB is toch echt tegenwoordig wel een beetje weinig aan het worden. De no-name voeding zou je kunnen vervangen uit zekerheids overweging. Maar een lekkere boost in het geheugen kan in ieder geval geen kwaad. Minimaal 256MB erbij, liefst van hetzelfde merk/type.Anoniem: 96063 schreef op 31 januari 2004 @ 16:36:
AMD Athlon XP2500+
ASUS A7V8X-X
No Name Voeding 300 Watt
Seagate 40Gb 5400RPM
Ik gebruik het voor:
Internet
Audio- en video-encoding
Games
Veel multi-tasking
Alvast bedankt
Budget is +/- 180 euro
Ceci n'est pas une signature!
Anoniem: 89384
+256MB ram of zelfs +512Anoniem: 96063 schreef op 31 januari 2004 @ 16:36:
AMD Athlon XP2500+
ASUS A7V8X-X
No Name Voeding 300 Watt
Seagate 40Gb 5400RPM
Ik gebruik het voor:
Internet
Audio- en video-encoding
Games
Veel multi-tasking
Alvast bedankt
Budget is +/- 180 euro
Mijn systeem nu:
Moederbord: MSI KT3 Ultra 2 klik
Processor : AMD 1800+
Geheugen: 512MB DDR
Videokaart: GF2 MX400
Oke, een nieuwe videokaart, maar kan hij voor de rest nog mee met de tijd? (Als ik er een nieuwe videokaart in doe) Of kan ik beter ook een andere proc nemen. Hij ondersteund tot de 2700+
Videokaart: GF2 MX400

Oke, een nieuwe videokaart, maar kan hij voor de rest nog mee met de tijd? (Als ik er een nieuwe videokaart in doe) Of kan ik beter ook een andere proc nemen. Hij ondersteund tot de 2700+
Fernoráto: CPU kracht is niet zo vereist bij games tegenwoordig. Met een nieuwe GPU zal 't wel een stuk beter gaan, denk ik. Een GeForce FX 5900XT is dan weer een leuke optie.
Dat extra geheugen draait niet in dual channel met jouw bord, daar hoeven we dus geen rekening mee te houden. We nemen wel opnieuw een reepje PC3200, die zijn meestal goedkoper en draaien op lagere timings op PC2700. Omdat je zo'n multitasker bent heb ik een reepje van 512MB gekozen i.p.v. een reepje van 256MB. Dit is best leuk meegenomen, met oog voor de toekomst. Ga je b.v. Photoshoppen met files > 50MB zal je al snel > 500MB geheugen gebruiken.
Een extra 120GB is leuk voor erbij. Hierbij nemen we er direct eentje met 8MB cache, die een stuk sneller is bij het desktop gebruik. Je kan ook een RAID0 partitie maken met software RAID in Windows, daarvoor hoeven niet de schijven dezelfde capaciteit te hebben.
Gerelateerde links:
WD1200BB en WD1200JB harddisk review
Western Digital Caviar SE 80GB review
Als je dan al veel multitasked lijkt mij veel geheugen een must-have. Voor het A/V bewerken en het gamen is een extra HD weer wel leuk meegenomen.Anoniem: 96063 schreef op 31 januari 2004 @ 16:36:
AMD Athlon XP2500+
ASUS A7V8X-X
No Name Voeding 300 Watt
Seagate 40Gb 5400RPM
Ik gebruik het voor:
Internet
Audio- en video-encoding
Games
Veel multi-tasking
Alvast bedankt
Budget is +/- 180 euro
Dat extra geheugen draait niet in dual channel met jouw bord, daar hoeven we dus geen rekening mee te houden. We nemen wel opnieuw een reepje PC3200, die zijn meestal goedkoper en draaien op lagere timings op PC2700. Omdat je zo'n multitasker bent heb ik een reepje van 512MB gekozen i.p.v. een reepje van 256MB. Dit is best leuk meegenomen, met oog voor de toekomst. Ga je b.v. Photoshoppen met files > 50MB zal je al snel > 500MB geheugen gebruiken.
Een extra 120GB is leuk voor erbij. Hierbij nemen we er direct eentje met 8MB cache, die een stuk sneller is bij het desktop gebruik. Je kan ook een RAID0 partitie maken met software RAID in Windows, daarvoor hoeven niet de schijven dezelfde capaciteit te hebben.
Product | Prijs | |
1 | Western Digital 120GB (WD1200JB, 7200rpm, 8MB) | € 91,- |
1 | 512MB PC3200 DDR SDRAM (Dane-Elec) | € 78,- |
Totaal excl. verzendkosten | € 169,- | |
T.net winkelmandje overschrijven met deze inhoud | € 169,- |
Gerelateerde links:

[ Voor 21% gewijzigd door Laurent op 31-01-2004 18:58 ]
Dat ligt er helemaal aan, speel je veel spellen? En wat is je budget? Het is duidelijk dat je videokaart de echte bottleneck is in dit systeem, maar als je maar zelden een spel speelt kan je bijvoorbeeld beter een XP2500+ kopen.Fernoráto schreef op 31 januari 2004 @ 18:45:
Mijn systeem nu:
Videokaart: GF2 MX400![]()
Maar zonder een budget kan je wel adviezen gaan geven, maar misschien zijn die wel veel te hoog gegrepen
The devil is in the details.
Anoniem: 102427
Hoi,
Ik wil me PC gaan upgraden. Me huidige systeem is:
Amd Duron 1.3GHZ
Maxtor 30GB HD
GeForce FX 5200
2x 128MB SDR RAM
Moederbord ASROCK K7VM2
Nu wou ik een AMD 2500/2600 kopen, alleen me moederbord is, naja wat ik zelf vind en jullie waarschijnlijk ook erg oud.
Het geheugen is niks soeps en de FSB al helemaal niet! Er staat namelijk in het boekje FSB @ 200/266MHZ (Terwijl de meeste AMD'S 333 zijn) en bij het geheugen staat er het volgende: 2 Slots DDR , PC1600/PC2100 Max. 2GB 2 Slots SDR PC100/PC133 Max. 2GB
Nu heb ik bij andere moederborden gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat ik een moederbord neem met dual channel (die is bij de asrock ook ver te zoeken) en een FSB van 333MHZ of meer
Nu ik dan zo moederbord heb met FBS van 333 kan ik ook een andere CPU en geheugen aanschaffen. Alleen welke? Ik ben een echte n00b met al die PC3200 enz De PC gaat gebruikt worden als game pc en er word vaak een DVD mee geript enz.
Ik hoop dat iemand me een setje kan aanbevelen
Greetz Chimeraa
Ik wil me PC gaan upgraden. Me huidige systeem is:
Amd Duron 1.3GHZ
Maxtor 30GB HD
GeForce FX 5200
2x 128MB SDR RAM
Moederbord ASROCK K7VM2
Nu wou ik een AMD 2500/2600 kopen, alleen me moederbord is, naja wat ik zelf vind en jullie waarschijnlijk ook erg oud.
Het geheugen is niks soeps en de FSB al helemaal niet! Er staat namelijk in het boekje FSB @ 200/266MHZ (Terwijl de meeste AMD'S 333 zijn) en bij het geheugen staat er het volgende: 2 Slots DDR , PC1600/PC2100 Max. 2GB 2 Slots SDR PC100/PC133 Max. 2GB
Nu heb ik bij andere moederborden gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat ik een moederbord neem met dual channel (die is bij de asrock ook ver te zoeken) en een FSB van 333MHZ of meer
Nu ik dan zo moederbord heb met FBS van 333 kan ik ook een andere CPU en geheugen aanschaffen. Alleen welke? Ik ben een echte n00b met al die PC3200 enz De PC gaat gebruikt worden als game pc en er word vaak een DVD mee geript enz.
Ik hoop dat iemand me een setje kan aanbevelen
Greetz Chimeraa
Chimeraa:Even wat uitleg dan:
Je hebt CPU's, die draaien op een bepaalde FSB. Bijvoorbeeld: een CPU draait op '333'FSB. De meeste nieuwe CPU's gebruiken of QDR, of DDR. Dit zorgt voor een hogere FSB. De bartons gebruiken dus 333FSB (DDR) / 166 FSB. Dit staat in verband met je geheugensnelheid. We doen de FSB *2 (DDR) en vervolgens * 8 en we weten de gehehugensnelheid in MB/s.
Een voorbeeld:
Er zijn Bartons met een FSB van 400 (DDR) / 200. 200 * 2 * 8 = 3200. PC3200 geheugen hoort daar dus bij. PC2100 geheugen wat in jouw oude bordje gaat is dus ook gemaakt voor 133FSB/266 DDR CPU's: 266*8 = 2128 MB/s.
Ok, dat is de basis. Nu is het zo dat het PC3200 geheugen tegenwoordig goedkoper is dan PC2700. Daardoor kiest men vaak voor PC3200 i.p.v. PC2700. Hiermee kan je ook vaak nog hoger overclocken, het geheugen kan immers op 200FSB draaien i.p.v. 166.
Wat betreft dual channel; daar merk je vrij weinig van. Ik zei al dat de geheugensnelheid te maken heeft met de CPU FSB. Bij de Athlon architectuur kan deze alleen wel verschillen (asynchroon draaien). Alleen je CPU voert dan alsnog maar b.v. 3200MB/s door, terwijl het geheugen 6400MB/s kan. Het gevolg; in benchmarks haal je misschien leuke hoge cijfers, maar in de praktijk voert de CPU alsnog op dezelfde snelheid data naar het geheugen. Het verschil is misschien 1-2% in de praktijk, omdat ook andere dingen van het geheugen gebruik maken. Als je dit niet helemaal begrijpt, hier staat het nog wat duidelijker uitgelegd: PMG FAQ - nForce2 DC geheugen en synchroniteit.
Wat betreft de moederborden. Op het Socket A platform zijn er idd. veel processors met 333FSB de laatste tijd. Dit zorgt voor een hogere geheugenbandbreedte, waardoor het in de praktijk een stuk sneller gaat. nVidia heeft de nForce Ultra 400 chipset, die prima bij je past. Deze kan 400FSB aan (het hoogste van het Socket A platform) en heeft 2 geheugenchannels aan boord (dual channel dus). De A7n8x deluxe rev. 2 heeft zo'n chipset. Er is ook een -E versie hiervan, deze heeft gigabit LAN.
Je hebt CPU's, die draaien op een bepaalde FSB. Bijvoorbeeld: een CPU draait op '333'FSB. De meeste nieuwe CPU's gebruiken of QDR, of DDR. Dit zorgt voor een hogere FSB. De bartons gebruiken dus 333FSB (DDR) / 166 FSB. Dit staat in verband met je geheugensnelheid. We doen de FSB *2 (DDR) en vervolgens * 8 en we weten de gehehugensnelheid in MB/s.
Een voorbeeld:
Er zijn Bartons met een FSB van 400 (DDR) / 200. 200 * 2 * 8 = 3200. PC3200 geheugen hoort daar dus bij. PC2100 geheugen wat in jouw oude bordje gaat is dus ook gemaakt voor 133FSB/266 DDR CPU's: 266*8 = 2128 MB/s.
Ok, dat is de basis. Nu is het zo dat het PC3200 geheugen tegenwoordig goedkoper is dan PC2700. Daardoor kiest men vaak voor PC3200 i.p.v. PC2700. Hiermee kan je ook vaak nog hoger overclocken, het geheugen kan immers op 200FSB draaien i.p.v. 166.
Wat betreft dual channel; daar merk je vrij weinig van. Ik zei al dat de geheugensnelheid te maken heeft met de CPU FSB. Bij de Athlon architectuur kan deze alleen wel verschillen (asynchroon draaien). Alleen je CPU voert dan alsnog maar b.v. 3200MB/s door, terwijl het geheugen 6400MB/s kan. Het gevolg; in benchmarks haal je misschien leuke hoge cijfers, maar in de praktijk voert de CPU alsnog op dezelfde snelheid data naar het geheugen. Het verschil is misschien 1-2% in de praktijk, omdat ook andere dingen van het geheugen gebruik maken. Als je dit niet helemaal begrijpt, hier staat het nog wat duidelijker uitgelegd: PMG FAQ - nForce2 DC geheugen en synchroniteit.
Wat betreft de moederborden. Op het Socket A platform zijn er idd. veel processors met 333FSB de laatste tijd. Dit zorgt voor een hogere geheugenbandbreedte, waardoor het in de praktijk een stuk sneller gaat. nVidia heeft de nForce Ultra 400 chipset, die prima bij je past. Deze kan 400FSB aan (het hoogste van het Socket A platform) en heeft 2 geheugenchannels aan boord (dual channel dus). De A7n8x deluxe rev. 2 heeft zo'n chipset. Er is ook een -E versie hiervan, deze heeft gigabit LAN.
[ Voor 15% gewijzigd door Laurent op 31-01-2004 22:14 ]
Huidige specs:
moederbord: aopen ax45-v
pentium 4 2 ghz
512 mb ddr
40 gb harde schijf
creative soundblaster live player 5.1
geforce 2 mx-400
250 watt voeding
Wat ik ermee doe:
Zo nu en dan een game spelen, films kijken en wat office.
Ik heb er al over nagedacht om een harde schijf erbij te kopen en een videokaart (nu die 9800 pro steeds minder gaat kosten wordt hij steeds aantrekkelijker, maar ik zou niet weten van welk merk enz.).
Daarbij komt ook nog als ik die 2 onderdelen zou vervangen zou ik ook een nieuwe voeding moeten halen volgens mij. En zou mijn systeempie dan maximaal presteren??
Budget:
Rond de 400 euro...
pentium 4 2 ghz
512 mb ddr
40 gb harde schijf
geforce 2 mx-400
250 watt voeding
Wat ik ermee doe:
Ik heb er al over nagedacht om een harde schijf erbij te kopen en een videokaart (nu die 9800 pro steeds minder gaat kosten wordt hij steeds aantrekkelijker, maar ik zou niet weten van welk merk enz.).
Daarbij komt ook nog als ik die 2 onderdelen zou vervangen zou ik ook een nieuwe voeding moeten halen volgens mij. En zou mijn systeempie dan maximaal presteren??
Budget:
Rond de 400 euro...
Beste glink, je bent wat karig in je specs:glink schreef op 01 februari 2004 @ 13:13:
Huidige specs:
pentium 4 2 ghz
512 mb ddr
40 gb harde schijf
geforce 2 mx-400
250 watt voeding
Wat ik ermee doe:
Budget:
Rond de 400 euro...
- wat is de FSB van je CPU???
- Wat voor DDR geheugen heb je??? PC....
- Wat voor HDD heb je??? welke merk, hoeveel rpm, hoeveel cache?
- Wat voor merk voeding?
- Wat voor kast heb je?
Als je dit nog even neerzet, kan ik je een prima advies geven!!! En over die voeding: check Welke voeding heb ik nodig? Deel 2
Sorry voor de onvolledigheid,
Het merk van de voeding is A-open.
De harde schijf is een western digital 40 gb, 7200 rpm met 2 mb cache.
De kast: medium tower atx ook van A-open (HX45A).
De FSB is 100 mhz.
En het geheugen is pc 2100.
Ik hoop dat ik nu wel genoeg info heb gegeven.
Alvast bedankt
Het merk van de voeding is A-open.
De harde schijf is een western digital 40 gb, 7200 rpm met 2 mb cache.
De kast: medium tower atx ook van A-open (HX45A).
De FSB is 100 mhz.
En het geheugen is pc 2100.
Ik hoop dat ik nu wel genoeg info heb gegeven.
Alvast bedankt
Oke ik zit momenteel te denken aan een processor upgrade maar dit is niet omdat ik perse wat munten uit wil geven maar omdat het wat dingen laat doorschuiven.
Ik heb nog een wat ouder Amd athlon xp mobootje liggen en daar wil ik de processor die ik nu gebruik (Athlon Xp2000+) in mijn eigen pc op zetten. Dit omdat mijn vriendin dan ook een pctje kan nemen op d'r kamer (HDD geheugen en grafische kaart enzo heb ik al voor d'r).
Dit is momenteel mijn setup
Hardware:
Asus A7N8X -E Deluxe rev 2.0
Athlon XP2000+
2 x 512mb PC2100U DDR 1 x 256mb PC2100U DDR
Radeon 9800 XT/256/TVD
Maxtor Diamondmax 120gb
Wat ik ga doen is de processor overzetten in dat andere bordje en mijn huidige processor upgraden (en daarmee ook het geheugen voor hogere bandbreedte).
Ik zat te denken aan een Athlon XP 2500+ (Barton core, goed overklokbaar, nette prijs en L1 128 en L2 512 kb cache!! in tegenstelling tot mijn L1 128kb en L2 256KB cache.)
Daarbij wilde ik een stripje Corsair 512mb DDR PC2700 doen. Is dit de juiste keuze of raden jullie mij iets anders aan. Zal het me qua prestaties iets opvallen?
Pctje wordt hoofdzakelijk gebruikt voor gamen maar dat hadden jullie waarschijnlijk al door.
Budget is 200 €
Ik heb nog een wat ouder Amd athlon xp mobootje liggen en daar wil ik de processor die ik nu gebruik (Athlon Xp2000+) in mijn eigen pc op zetten. Dit omdat mijn vriendin dan ook een pctje kan nemen op d'r kamer (HDD geheugen en grafische kaart enzo heb ik al voor d'r).
Hardware:
Athlon XP2000+
Radeon 9800 XT/256/TVD
Maxtor Diamondmax 120gb
Wat ik ga doen is de processor overzetten in dat andere bordje en mijn huidige processor upgraden (en daarmee ook het geheugen voor hogere bandbreedte).
Ik zat te denken aan een Athlon XP 2500+ (Barton core, goed overklokbaar, nette prijs en L1 128 en L2 512 kb cache!! in tegenstelling tot mijn L1 128kb en L2 256KB cache.)
Daarbij wilde ik een stripje Corsair 512mb DDR PC2700 doen. Is dit de juiste keuze of raden jullie mij iets anders aan. Zal het me qua prestaties iets opvallen?
Pctje wordt hoofdzakelijk gebruikt voor gamen maar dat hadden jullie waarschijnlijk al door.
Budget is 200 €
@XxKr0n3xX: Je keuze van te upgrade onderdelen lijkt mij heel erg juist. Ik zou het alleen net iets anders invullen. En wel om de volgende redenen:XxKr0n3xX schreef op 02 februari 2004 @ 12:30:
Oke ik zit momenteel te denken aan een processor upgrade maar dit is niet omdat ik perse wat munten uit wil geven maar omdat het wat dingen laat doorschuiven.
Hardware:
Athlon XP2000+
Radeon 9800 XT/256/TVD
Maxtor Diamondmax 120gb
Budget is 200 €
- Op dit moment zijn vrijwel alle Barton cores MP-gelocked. Maar dit gebeurde eerder bij de 2500+ dan bij de 2600+, misschien kan je nog een unlocked 2600+ vinden, wat mooi zou zijn voor oc-plannen.
- Over je geheugen: ik zou gaan voor 2 reepjes geheugen ipv 1, zodat je de Dual-channel optie van je mobo kan benutten. Scheelt weer wat%tjes prestatie. Aan jou de keus of je gaat voor twee reepjes 256 of twee reepjes 512. Voor het uitbreiden maakt het niet uit. Want als je bij 2x256 1 reepje 512 extra zet, kan je dat als 2x512 MB Dual channel laten lopen (256-reepjes bij elkaar). Daarnaast zou ik gaan voor PC3200 geheugen. Om de volgende redenen: het is goedkoper, je kan er meer uithalen met oc-en, en als je niet oc-t kan je het op lagere timings laten lopen.
Ik denk dat als je deze upgrade doorvoert het zeker gaat merken, misschien niet meteen in het uiterlijk van de spellen (vnl videokaart) als wel in de snelheid ervan.
Dus je zat wat mij betreft in de goede richting, ik zou het alleen net iets anders doen... Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel!!!
[ Voor 5% gewijzigd door AJ1815 op 02-02-2004 13:50 ]
Bedankt voor de hulp. Zeker wat betreft de memory want ik stond er niet bij stil wat die dual channel inhield. Wat betreft upgraden naar een nieuwere processor is ook dat dan weer beter want dan heb ik die 400mhz fsb van de processor al op me geheugen!!AJ1815 schreef op 02 februari 2004 @ 13:48:
[...]
@XxKr0n3xX: Je keuze van te upgrade onderdelen lijkt mij heel erg juist. Ik zou het alleen net iets anders invullen. En wel om de volgende redenen:
- Op dit moment zijn vrijwel alle Barton cores MP-gelocked. Maar dit gebeurde eerder bij de 2500+ dan bij de 2600+, misschien kan je nog een unlocked 2600+ vinden, wat mooi zou zijn voor oc-plannen.
Ik denk dat als je deze upgrade doorvoert het zeker gaat merken, misschien niet meteen in het uiterlijk van de spellen (vnl videokaart) als wel in de snelheid ervan.
Er staat mij iets van bij dat bij games je processorcache erg belangrijk is. Wanneer ik bij mycom de info van de 2600+ opvraag staat dat deze een L1 van 128kb heeft en een L2 van 256kb. Alleen de clocksnelheid ligt 200mhz hoger.
Zou het niet verstandiger zijn om dan toch voor de 2500 te gaan? Kijk als me machine op die 1.83ghz van die XP2500+ nog netjes alle spellen naar behoren speelt (mede dankzij mijn radeon 9800xt) heb ik geen reden om te overclocken. Zal ik geen performance verlies merken als ik van 1300mb DDR PC2100 naar 512mb DDR PC3200 ga?
Heel erg bedankt voor de info BTW
(pardon stond pc2700 bedoelde pc3200)
Over die cache. Alle standaard XPs hebben een L2-cache van 256 KB. Alle XPs met Barton core hebben een L2-cache van 512 KB. Omdat de 2500+ alleen als Barton bestaat heb je daar de garantie een Barton te hebben. Maar als je specifiek om een Barton core vraagt krijg je hem gewoon ook. Kijk hier maar even voor meer info: PMG FAQ.
Meer dan 512 MB heb je bij normaal PC-gebruik zelden nodig. Tenzij je bestanden van meer dan 50-100MB gaat fotosoepen is 1024 een overkill. Het zou alleen handig zijn voor de toekomst.
Check in je huidige systeem maar eens hoeveel geheugen je continu gebruikt. Het lijkt mij onmogelijk als dat richting die 1300 MB gaat!!!
Meer dan 512 MB heb je bij normaal PC-gebruik zelden nodig. Tenzij je bestanden van meer dan 50-100MB gaat fotosoepen is 1024 een overkill. Het zou alleen handig zijn voor de toekomst.
Check in je huidige systeem maar eens hoeveel geheugen je continu gebruikt. Het lijkt mij onmogelijk als dat richting die 1300 MB gaat!!!
Sorry!!! Ja ik was gisteren begonnen, maar vond je toch een beetje moeilijk geval. Want je wil zelf graag een nieuwe videokaart en een HDD, maar ik denk dat een 9800Pro een beetje overkill is voor een 2 GHz met een FSB van 100 en PC2100 geheugen.
Maar dan zou je dus aan een nieuwe mobo/CPU/geheugen combi moeten. Maar je videokaart en HDD zijn ook behoorlijk achterhaald... En dan kom je gewoon niet meer uit met jouw budget... Dus een moeilijk geval zoals ik zei...
Dus ik dacht ik wacht even totdat Aikeleer weer eens langs komt en zijn meesterlijke advies kan geven... Snappie???
Maar dan zou je dus aan een nieuwe mobo/CPU/geheugen combi moeten. Maar je videokaart en HDD zijn ook behoorlijk achterhaald... En dan kom je gewoon niet meer uit met jouw budget... Dus een moeilijk geval zoals ik zei...
Dus ik dacht ik wacht even totdat Aikeleer weer eens langs komt en zijn meesterlijke advies kan geven... Snappie???
[ Voor 9% gewijzigd door AJ1815 op 02-02-2004 21:43 ]
Ik heb momenteel:
Gigabyte GA-8IDX - Intel 845 AGPset - Socket 478 400MHz FSB 6x PCI / 1x AGP 4x / 1x Creative Soundblaster onboard
Pentium 4 1.5 GHz (@1725 MHz)
2x 128MB PC133 SDRAM
WD800JB (80 gig - 8mb cache)
Asus Radeon 9600SE (128 mb - 200/325)
HP8100+ Brander 4x4x24 (hoeft niet sneller, heb al 48x in andere pc)
Creative 12x DVD-rom
Tsja, ik wil sowieso nog een nieuwe hardeschijf. Aangezien ik nu nogal eens zit te wachten op mijn hardeschijf en ik het idee heb dat dit met raid wel een stuk sneller kan zit ik nu te twijfelen. De meeste nieuwe moederborden hebben onboard raid en 1394 en usb2 en sneller geheugen. Ik zit nu dus nog met ouderwets geheugen en een pci-raid kaartje kost al snel 100 euro. Volgens mij kan ik met wat extra geld beter een nieuw moederbord kopen en behalve het geheugen alles overplaatsen. Dan heb ik meteen raid en usb2 en sneller geheugen (voor zover dat werkt met mijn processor
)
Mijn budget is zo'n 200 euro maar op zich mag iets er overheen ook wel
Owja, ik gebruik hem heel veel voor schoolwerk dus word/excel/firebird en daarnaast probeer ik nog weleens te gamen nfs underground/postal 2
etc maar dat werkt niet bepaald vloeiend op deze huidige configuratie.
Gigabyte GA-8IDX - Intel 845 AGPset - Socket 478 400MHz FSB 6x PCI / 1x AGP 4x / 1x Creative Soundblaster onboard
2x 128MB PC133 SDRAM
Creative 12x DVD-rom
Tsja, ik wil sowieso nog een nieuwe hardeschijf. Aangezien ik nu nogal eens zit te wachten op mijn hardeschijf en ik het idee heb dat dit met raid wel een stuk sneller kan zit ik nu te twijfelen. De meeste nieuwe moederborden hebben onboard raid en 1394 en usb2 en sneller geheugen. Ik zit nu dus nog met ouderwets geheugen en een pci-raid kaartje kost al snel 100 euro. Volgens mij kan ik met wat extra geld beter een nieuw moederbord kopen en behalve het geheugen alles overplaatsen. Dan heb ik meteen raid en usb2 en sneller geheugen (voor zover dat werkt met mijn processor
Owja, ik gebruik hem heel veel voor schoolwerk dus word/excel/firebird en daarnaast probeer ik nog weleens te gamen nfs underground/postal 2
Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet
@alwinh: Ik denk dat je beter een nieuwe Mobo/CPU/geheugen combi kan aanschaffen dan een nieuwe HDD en die vervolgens in RAID te draaien. Je hoeft alleen op je HDD te wachten als je extreem grote bestanden aan het laden bent en uit je gebruik kan ik niet opmaken dat je dat erg vaak doet. Hoezo kom je er eigenlijk bij dat je HDD de beperkende factor is???alwinh schreef op 02 februari 2004 @ 22:07:
Ik heb momenteel:
2x 128MB PC133 SDRAM
Creative 12x DVD-rom
Tsja, ik wil sowieso nog een nieuwe hardeschijf. Aangezien ik nu nogal eens zit te wachten op mijn hardeschijf en ik het idee heb dat dit met raid wel een stuk sneller kan zit ik nu te twijfelen. De meeste nieuwe moederborden hebben onboard raid en 1394 en usb2 en sneller geheugen. Ik zit nu dus nog met ouderwets geheugen en een pci-raid kaartje kost al snel 100 euro. Volgens mij kan ik met wat extra geld beter een nieuw moederbord kopen en behalve het geheugen alles overplaatsen. Dan heb ik meteen raid en usb2 en sneller geheugen (voor zover dat werkt met mijn processor)
Owja, ik gebruik hem heel veel voor schoolwerk dus word/excel/firebird en daarnaast probeer ik nog weleens te gamen nfs underground/postal 2etc maar dat werkt niet bepaald vloeiend op deze huidige configuratie.
Ik denk dat je met een nieuwe mobo/CPU/geheugen combi een veel grotere prestatieboost merkt. Alleen als je bij Intel wil blijven en een stuk vooruit wil gaan in prestatie dan zul je echt meer dan 200 euries uit moeten trekken. Ik zou gaan voor een 865 (liever nog een 875) chipset, een Pentium 4 met tenminste 533 (liever nog 800) MHz (het liefst met HT) en dan nog PC3200 geheugen gaan. Als je een kijkje in de Price-Watch neemt zul je zien dat je daar met 200 euries niet aan komt...
Ik heb momenteel het volgende:
Processor AMD Athlon XP 1700+ @ 2GHz [166FSB]
Moederbord MSI KT3 Ultra2 USB 2.0 / VIA KT333 Chipset
Geheugen 3 x Samsung 256 MB DDR/333 PC2700
Videokaart Club3D Radeon 9500 128MB @ 9700PRO (300/300)
Harde schijf Maxtor 80 GB, 7200 RPM UDMA133 8MB chache, Liquid Bearing
Geluidskaart Creative SoundBlaster Live 1024 PCI
Thermaltake AquariusII Watercooling system
Mijn upgrade budget is rond de 250 euro en ik zat er aan te denken om een 2500+ barton aan te schaffen, maar weet niet zeker of het nodig is om daar meteen een nieuw moederbord (Asus A7N8X-E Deluxe) en geheugen bij te kopen (Twinmos PC3200 dual channel - 2 x 512 Mb). Wat denken jullie? Is een CPU upgrade eerst genoeg? Ik weet niet hoeveel FSB ik kan halen met dit plankje en geheugen...
Mijn upgrade budget is rond de 250 euro en ik zat er aan te denken om een 2500+ barton aan te schaffen, maar weet niet zeker of het nodig is om daar meteen een nieuw moederbord (Asus A7N8X-E Deluxe) en geheugen bij te kopen (Twinmos PC3200 dual channel - 2 x 512 Mb). Wat denken jullie? Is een CPU upgrade eerst genoeg? Ik weet niet hoeveel FSB ik kan halen met dit plankje en geheugen...
All that you know, is at an end
@SvenNRG: Zo te zien bij jij een echte oc-er. Mijn advies zou dan zijn tesamen met een nieuwe CPU gelijk een nieuw mobo en geheugen te kopen. Mijnz advies zou zijn:Svenergy schreef op 04 februari 2004 @ 01:43:
Ik heb momenteel het volgende:
- Mobo: een upgrade naar een Nforce2-chipset ga je zeker merken. Je zou inderdaad voor de Asus A7N8X-E Deluxe, nForce2 Ultra400 (Sound 5.1, 2x G-Lan, Sata-Raid, 1394) kunnen gaan, maar een mooi alternatief is de DFI NF-II Ultra Infinity, nForce2 Ultra 400 (Lan, Sound 5.1, Sata-Raid, 1394). Deze geeft je onwijs veel extra's!!! Zie ook [rml]Astennu in "[ OC-Ervaringen] Lanparty NFII Ultra B en..."[/rml]. Twee bordjes die erg geschikt zijn voor oc-en en eigenlijk alles zit erop!!!
- CPU: afhankelijk van je budget kan je gaan voor een 2500+, een 2600+ of een 2800+, zolang je maar zorgt dat je een Barton Core hebt zodat je verzekerd bent van een FSB van 333MHz en een L2-cache van 512Kb.
- Geheugen. Beide mobotje ondersteunten Dual-Channel geheugen. Ik zou dus voor 2 reepjes geheugen gaan ipv 1, zodat je die extra procenten weer meepakt. Aan jou de keus voor 2x256 of 2x512 en welk merk (beide afhankelijk van je Budget). Als ik jou was zou ik wel voor PC3200 geheugen gaan, want dat is gewoon lekkerder voor het oc-en!!!
Ziedaar: niet een straight-forward advies met dit moet je kopen, maar wat adviezen die je hopelijk mee kunt nemen. Succes met uitzoeken en bij vragen hoor ik het wel...
offtopic:
Jij bent toch Sven van TS via Jos???
Jij bent toch Sven van TS via Jos???
Okee, bedankt voor de tips. Ik spaar nog even door en koop dan een 2500+ met Nforce2 plank en 2 x 512 Mb Twinmos of Corsair geheugen. Kan ik later altijd nog verder uitbreiden met 2 S-ATA raptor schijfjes van 74 GB 
Waarom zijn die Infinity plankjes precies beter voor overclocken eigenlijk? Ter informatie: ik ben niet iemand die gaat voltmodden of anderszins met soldeerbout en technische schema's de behuizing in duikt...
En ja... ik ben dè Sven
Waarom zijn die Infinity plankjes precies beter voor overclocken eigenlijk? Ter informatie: ik ben niet iemand die gaat voltmodden of anderszins met soldeerbout en technische schema's de behuizing in duikt...
En ja... ik ben dè Sven
[ Voor 31% gewijzigd door SveNRG op 04-02-2004 11:39 ]
All that you know, is at an end
Specs:
Mobo: Liteon AA280 viachipset KT333
Processor: AMD Athlon XP 1600+ (1,4)
Vdkaart: Ati Radeon 9600Pro 128 mb (staat op max agp 4x)
Geheugen: 512 DDR @ 333 mhz
hardeschijft: 40 Gig 7200 rpm Maxtor HDD
Soundblaster LIfe 5.1
Bezigheden:
Veel programmeer werken o.a Dreamweaver of Flash. en games o.a Call of Duty
Probleem:
vind hem traag.. opstarten van dreamweaver duuurt lang enuh call of duty schokt bij een druk level(als er veel mensen lopen of een groot lucht aanval krijg)
buget:
Maakt nie uit, nie duurder dan 150 ofzo?
Heb hem nie getweakt. dus alles loopt gewoon op standaard
grtz
Soundblaster LIfe 5.1
Bezigheden:
Probleem:
vind hem traag.. opstarten van dreamweaver duuurt lang enuh call of duty schokt bij een druk level(als er veel mensen lopen of een groot lucht aanval krijg)
buget:
Maakt nie uit, nie duurder dan 150 ofzo?

grtz
@albert04: Denk dat je aan een nieuwe Mobo en CPU toe bent. Tenminste als ik begrijp dat je PC2700 geheugen hebt...albert04 schreef op 04 februari 2004 @ 13:10:
Specs:
Soundblaster LIfe 5.1
Bezigheden:
Probleem:
buget:
Maakt nie uit, nie duurder dan 150 ofzo?![]()
![]()
grtz
Ik zou je aanraden om:
- Een AMD Athlon XP 2500+ (1,83GHz, 512KB, Boxed) voor 93,- en
- Een Asus A7N8X-E Deluxe, nForce2 Ultra400 (Sound 5.1, 2x G-Lan, Sata-Raid, 1394) voor 107,-
Kom je op een totaal van 200,-. Aangezien het je niet zoveel uitmaakte, dacht ik, ik ga iets over je budget heen...
Hoi,
Ik heb op dit moment de volgende specs:
- Pentium 4 2 GHz 400 MHz FSB
- Apacer PC2100 DDR-RAM
- Western Digital 60 Gigabyte, 7200 RPM en 2 MB Cache
- ASUS P4S8X-X Mobo (ondersteunt niet meer dan 533 Mhz FSB en PC 2700 RAM)
- ASUS V9520 Video Suite (GeForce FX 5200)
- AOpen 300 Watt Voeding
- MyCom H600M Behuizing
Op deze computer hou ik mij voornamelijk bezig met spelletjes en DVDtjes te rippen/encoden en dat soort meuk. Spelletjes lopen over het algemeen nog wel aardig, maar niet echt bepaald super ofzo. Ik had eerst een XFX GeForce 4 MX-440 in die bak zitten, deze toen geupgrade naar de FX5200 maar dit maakte dus amper verschil. Ik denk zelf dat m'n CPU met relatief lage FSB en het redelijk langzame geheugen de boosdoeners zijn. Over het algemeen gebruik ik hem niet zoveel. M'n dagelijkse "werk" doe ik op een andere computer. Is het verstandig om een upgrade te gaan doen of wachten totdat de volgende generatie is aangebroken? (De Prescott bijvoorbeeld)
Alvast bedankt voor de hulp.
Edit: Oh ja, m'n budget zit ongeveer rond de 400-500 euro. Kan ook wel wat meer zijn.
- Apacer PC2100 DDR-RAM
- AOpen 300 Watt Voeding
- MyCom H600M Behuizing
Op deze computer hou ik mij voornamelijk bezig met spelletjes en DVDtjes te rippen/encoden en dat soort meuk. Spelletjes lopen over het algemeen nog wel aardig, maar niet echt bepaald super ofzo. Ik had eerst een XFX GeForce 4 MX-440 in die bak zitten, deze toen geupgrade naar de FX5200 maar dit maakte dus amper verschil. Ik denk zelf dat m'n CPU met relatief lage FSB en het redelijk langzame geheugen de boosdoeners zijn. Over het algemeen gebruik ik hem niet zoveel. M'n dagelijkse "werk" doe ik op een andere computer. Is het verstandig om een upgrade te gaan doen of wachten totdat de volgende generatie is aangebroken? (De Prescott bijvoorbeeld)
Edit: Oh ja, m'n budget zit ongeveer rond de 400-500 euro. Kan ook wel wat meer zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door silentsnake op 04-02-2004 14:04 ]
Bijvoorbeeld het startmenu laadt heel langzaam, of als ik ga browsen op mijn partitie met muziek/films en data dan moet ik echt steeds wachten. Vandaar dat ik dacht dat het aan de harde schijf lag, aangezien die dan behoorlijk aan het ratelen is.AJ1815 schreef op 03 februari 2004 @ 23:10:
[...]
@alwinh: Ik denk dat je beter een nieuwe Mobo/CPU/geheugen combi kan aanschaffen dan een nieuwe HDD en die vervolgens in RAID te draaien. Je hoeft alleen op je HDD te wachten als je extreem grote bestanden aan het laden bent en uit je gebruik kan ik niet opmaken dat je dat erg vaak doet. Hoezo kom je er eigenlijk bij dat je HDD de beperkende factor is???
Ik denk dat je met een nieuwe mobo/CPU/geheugen combi een veel grotere prestatieboost merkt. Alleen als je bij Intel wil blijven en een stuk vooruit wil gaan in prestatie dan zul je echt meer dan 200 euries uit moeten trekken. Ik zou gaan voor een 865 (liever nog een 875) chipset, een Pentium 4 met tenminste 533 (liever nog 800) MHz (het liefst met HT) en dan nog PC3200 geheugen gaan. Als je een kijkje in de Price-Watch neemt zul je zien dat je daar met 200 euries niet aan komt...
Op zich hoeft de processor van mij niet sneller, die 1,5 GHz is al behoorlijk wat en ik merk niet echt veel verschil met nog snellere. Alleen ik zat dus te denken aan een nieuw socket 478-mobo zodat ik dus geen sdram meer heb maar ddr-ram en ik er dan meteen een kan nemen met onboard raid en 1394. Dat is misschien goedkoper dat los een raidkaartje.
Kan een nieuw moederbord en zoja wordt het daar dan sneller door of kan ik beter een los pci raid-kaartje kopen (ook €100)...
Wat is dus slimmer:
1) Zelfde mobo, extra PC133SDRAM, pci raid-kaart
2) Ander mobo,. snel DDR-ram, onboard raid
@silentsnake: Als je zowel spelletjes (vnl videokaart) speelt als DVD ript/encode (CPU/mem/HDD), heb je eigenlijk een alt\round goede compu nodig.silentsnake schreef op 04 februari 2004 @ 14:03:
Hoi,
- Apacer PC2100 DDR-RAM
- AOpen 300 Watt Voeding
- MyCom H600M Behuizing
Aan jou natuurlijk de keus wanneer je dit systeem wil upgraden... Als je je aan de prestaties van je huidige specs stoort, zou ik gaan voor een upgrade, zo niet, waarom upgraden???
Als ik je zou moeten adviseren voor een grondige upgrade voor 400-500 euro, zou ik je een overstap aanraden naar AMD. Maar misschien zit je daar totaal niet op te wachten. Dus geef eerst even aan of je perse bij Intel wil blijven of dat je een overstap naar AMD ook prima vindt...
Ik zou namelijk gaan voor een upgrade van en je Mobo/CPU/geheugen combi als een nieuwe videokaart. En het liefst natuurlijk nog een extra snellere HDD voor dat DVD rippen. Maar voor dat budget gaat intel dan echt niet lukken!!! Dus laat even wat van je horen!!!
@alwinh... Wanneer is de laatste keer dat je je HDDs hebt gedrefragmenteerd... Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je op een 7200 rpm 8MB cache schijf moet wachten als je er doorheen bladert... En dat ratelen duidt op fragmentatie, doe dat eerst maar eens...
Hier kan je trouwens de prestatie winst vinden met een RAID-configuratie. Kantteking is wel dat het hier om een stuk sneller systeem dan het jouwe gaat, dus het de vraag is of je met jouw CPU/geheugen er wel zoveel van merkt...
[ Voor 4% gewijzigd door AJ1815 op 04-02-2004 16:00 ]
Defragmenteren help inderdaad wel wat. Maar ik denk ook dat die schijf traag lijkt doordat windows constant loopt te swappen. Dat komt dus doordat ik maar 256 mb ram heb. Als ik bijvoorbeeld firebird open dan kost dat dus soms wel 10sec en Taakbeheer geeft dan ook duidelijk weer dat het wisselbestand in grootte toeneemt.AJ1815 schreef op 04 februari 2004 @ 15:58:
[...]
@alwinh... Wanneer is de laatste keer dat je je HDDs hebt gedrefragmenteerd... Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je op een 7200 rpm 8MB cache schijf moet wachten als je er doorheen bladert... En dat ratelen duidt op fragmentatie, doe dat eerst maar eens...
Hier kan je trouwens de prestatie winst vinden met een RAID-configuratie. Kantteking is wel dat het hier om een stuk sneller systeem dan het jouwe gaat, dus het de vraag is of je met jouw CPU/geheugen er wel zoveel van merkt...
Ik moet dus sowieso geheugen erbij, maar is het nog wel de moeite waard om geld te steken in langzaam pc133 sdram geheugen en pci-raid of kan ik dus beter meteen een nieuw moederbord met ddr-ram kopen dat ik deze p4 1.5Ghz processor houdt en meteen onboard raid heb
Of moet ik nog ff doorsparen en een athlon64 met alles erop en eraan kopen
[ Voor 4% gewijzigd door Winnetou op 04-02-2004 16:25 ]
Okok, daar had ik al helemaal overheen gelezen, je systeempje is nog wat verder verouderd dan ik dacht.alwinh schreef op 04 februari 2004 @ 16:09:
[...]
Defragmenteren help inderdaad wel wat. Maar ik denk ook dat die schijf traag lijkt doordat windows constant loopt te swappen. Dat komt dus doordat ik maar 256 mb ram heb. Als ik bijvoorbeeld firebird open dan kost dat dus soms wel 10sec en Taakbeheer geeft dan ook duidelijk weer dat het wisselbestand in grootte toeneemt.
Ik moet dus sowieso geheugen erbij, maar is het nog wel de moeite waard om geld te steken in langzaam pc133 sdram geheugen en pci-raid of kan ik dus beter meteen een nieuw moederbord met ddr-ram kopen dat ik deze p4 1.5Ghz processor houdt en meteen onboard raid heb
Je wil dus een mobo met DDRAM, RAID en 1394. Daarnaast wil je graag 512 MB RAM. Qua mobo zou ik er een kiezen, die Intels tot een FSB van 800 MHz ondersteunt, zodat je in de toekomst makkelijk je CPU kan upgraden. Dan zou ik gaan voor een Asus P4P800 Deluxe, i865PE (Lan, Sound, 1934, Sata, Raid, WiFi) voor 125 euro. En aangezien dit moederbord Dual-Channel ondersteunt zou ik gaan voor 2x256 MB PC3200 DDRAM (welk merk mag je zelf kiezen, Dane-Elec is prima) voor ongeveer 75,-. Ik denk dat je systeempje weer een stuk sneller is en dat je daarnaast heel makkelijk kan upgraden in de toekomst!!! Succes!!!
Ik heb zelf niet echt veel problemen gehad met een AMD systeem ... alleen het plaatsen van die coolers op die sockets vind ik gruwelijk irritant. Ik vind HyperThreating wel een mooie techniek, en daar ligt denk ik mijn voorkeur ook wel bij. Maar kwa prijs voor CPUs is AMD zeker aantrekkelijk ja.@silentsnake: Als je zowel spelletjes (vnl videokaart) speelt als DVD ript/encode (CPU/mem/HDD), heb je eigenlijk een alt\round goede compu nodig.
Aan jou natuurlijk de keus wanneer je dit systeem wil upgraden... Als je je aan de prestaties van je huidige specs stoort, zou ik gaan voor een upgrade, zo niet, waarom upgraden???
Als ik je zou moeten adviseren voor een grondige upgrade voor 400-500 euro, zou ik je een overstap aanraden naar AMD. Maar misschien zit je daar totaal niet op te wachten. Dus geef eerst even aan of je perse bij Intel wil blijven of dat je een overstap naar AMD ook prima vindt...
Ik zou namelijk gaan voor een upgrade van en je Mobo/CPU/geheugen combi als een nieuwe videokaart. En het liefst natuurlijk nog een extra snellere HDD voor dat DVD rippen. Maar voor dat budget gaat intel dan echt niet lukken!!! Dus laat even wat van je horen!!!
Opzich kan ik m'n budget best verhogen hoor, dat is het probleem niet. Ik wil zelf voor zo'n 750 euro maximaal gaan. Ik denk zelf trouwens dat die video kaart wel houdbaar is. Ik vind het een beetje zonde geld om een peperdure videokaart van 300 euro aan te schaffen als ik hem toch niet zo heel vaak gebruik (Ik ben namelijk niet echt een die-hard gamer ofzo).
En kwa performance ... voordat ik een avi bestand ge-encode en wel op de DVD heb staan ben ik zeker 5 uur verder (Dan moet ie 1.4 Gig encoden). Nou op zich is dat niet zo'n ramp, want ik heb nog een andere PC om te browsen enzo, maar ik zal toch wel graag zien dat er wat meer power in doe bak komt.
Gamen is op zich nog wel goed te doen hoor, maar bij sommige levels van Enemy Territory bijvoorbeeld moet ik echt terug gaan naar 1024x768, omdat m'n computer het niet trekt. Een nieuwe video kaart heeft daarbij niks geholpen, en dat vind ik wel erg vervelend.
Ik zat zelf ook te denken aan misschien een 64-bits processor. Maar dan moet ik wel weer een 64-bits versie van XP aan gaan schaffen waar ik weer een paar honderd euro moet neer voor tellen, waar ik zelf eigenlijk geen trek in heb (ik ben zowiezo geen Windows-fan). Tuurlijk, ik kan er wel leuk de 64-bit poort van FreeBSD opzetten maar dan kan ik niet meer gamen
Ik hoop dat dit hele verhaal je een beetje inzicht heeft gegeven. Alvast bedankt!!
Ik heb:
Athlon XP1800+ --> XP2600+ (misschien)
Chaintech V7JL
1x 256 MB PC2100
1x 256 MB PC2700 --> 512 MB erbij (misschien)
XFX Geforce 2MX400 64 MB --> Radeon 9600XT
WD 40 GB
HD 13 GB
CD ROM
CD Writer --> NEC ND-1300A
300 watt sweex voeding. --> 400 watt zalman
De videokaart wil ik vervangen voor een ASUS Radeon9600XT,
de cd-writer is zo goed als kapot en ik wil hiervoor in de plaats de NEC ND-1300A.
De sweex voeding is ook niet al te sterk en daarom dacht ik ook aan de Zalman 400 Watt (ZM400A-APF).
Dit is samen in de pricewatch zo'n 360 euro.
Mijn budget is ongeveer 500 euro en ik dacht dat een iets snellere processor en meer geheugen veel goed zouden doen. En ik kan via mijn moeders werk meedoen aan een pc-prive project dus dan kan ik beter wat meer upgraden.
over het volgende ben ik nog niet zeker:
- 512 MB PC2700
- snellere processor. omdat ik 1 reepje PC2100 heb wat niet op een FSB van 166 kan draaien ben ik misschien genoodzaakt om een proc te kopen met FSB 133 maar ik zou het niet erg vinden om dat reepje weg te doen en dan 768MB PC2700 over te houden.
AMD Athlon XP 2600+ wordt ondersteund door mijn moederbord en dat lijkt me een goede processor. niet te duur. of kan ik beter wat anders doen?
Ik game erg veel en beetje spelen met adobe premiere vindt ik ook leuk maar dat hapert nu af en toe omdat CPU 100% wordt gebruikt.
Chaintech V7JL
1x 256 MB PC2100
WD 40 GB
HD 13 GB
CD ROM
de cd-writer is zo goed als kapot en ik wil hiervoor in de plaats de NEC ND-1300A.
De sweex voeding is ook niet al te sterk en daarom dacht ik ook aan de Zalman 400 Watt (ZM400A-APF).
Mijn budget is ongeveer 500 euro en ik dacht dat een iets snellere processor en meer geheugen veel goed zouden doen. En ik kan via mijn moeders werk meedoen aan een pc-prive project dus dan kan ik beter wat meer upgraden.
- 512 MB PC2700
- snellere processor. omdat ik 1 reepje PC2100 heb wat niet op een FSB van 166 kan draaien ben ik misschien genoodzaakt om een proc te kopen met FSB 133 maar ik zou het niet erg vinden om dat reepje weg te doen en dan 768MB PC2700 over te houden.
AMD Athlon XP 2600+ wordt ondersteund door mijn moederbord en dat lijkt me een goede processor. niet te duur. of kan ik beter wat anders doen?
Ik game erg veel en beetje spelen met adobe premiere vindt ik ook leuk maar dat hapert nu af en toe omdat CPU 100% wordt gebruikt.
[ Voor 5% gewijzigd door Beelzebub op 04-02-2004 17:46 ]
www.hetbsg.nl
Ok, je verhaal is mij een stuk duidelijker geworden!!!silentsnake schreef op 04 februari 2004 @ 16:59:
- Apacer PC2100 DDR-RAM
- AOpen 300 Watt Voeding
- MyCom H600M Behuizing
[...]
Ik heb zelf niet echt veel problemen gehad met een AMD systeem ... alleen het plaatsen van die coolers op die sockets vind ik gruwelijk irritant. Ik vind HyperThreating wel een mooie techniek, en daar ligt denk ik mijn voorkeur ook wel bij. Maar kwa prijs voor CPUs is AMD zeker aantrekkelijk ja.
Opzich kan ik m'n budget best verhogen hoor, dat is het probleem niet. Ik wil zelf voor zo'n 750 euro maximaal gaan. Ik denk zelf trouwens dat die video kaart wel houdbaar is. Ik vind het een beetje zonde geld om een peperdure videokaart van 300 euro aan te schaffen als ik hem toch niet zo heel vaak gebruik (Ik ben namelijk niet echt een die-hard gamer ofzo).
En kwa performance ... voordat ik een avi bestand ge-encode en wel op de DVD heb staan ben ik zeker 5 uur verder (Dan moet ie 1.4 Gig encoden). Nou op zich is dat niet zo'n ramp, want ik heb nog een andere PC om te browsen enzo, maar ik zal toch wel graag zien dat er wat meer power in doe bak komt.
Gamen is op zich nog wel goed te doen hoor, maar bij sommige levels van Enemy Territory bijvoorbeeld moet ik echt terug gaan naar 1024x768, omdat m'n computer het niet trekt. Een nieuwe video kaart heeft daarbij niks geholpen, en dat vind ik wel erg vervelend.
Ik zat zelf ook te denken aan misschien een 64-bits processor. Maar dan moet ik wel weer een 64-bits versie van XP aan gaan schaffen waar ik weer een paar honderd euro moet neer voor tellen, waar ik zelf eigenlijk geen trek in heb (ik ben zowiezo geen Windows-fan). Tuurlijk, ik kan er wel leuk de 64-bit poort van FreeBSD opzetten maar dan kan ik niet meer gamen
Ik hoop dat dit hele verhaal je een beetje inzicht heeft gegeven. Alvast bedankt!!
Om je snelheid in encoden te verhogen en je algehele prestaties omhoog te gooien zou ik in ieder geval gaan voor een nieuwe Mobo/CPU/geheugen combi!!!
Mijn advies zou zijn:
- Mobo: Een keuze tussen de P4C800 Deluxe met 865PE chipset voor 125,- en de P4P800 Deluxe met 875 chipset voor 175,-. Ik zou persoonlijk voor de eerste gaan, maar de keuze is aan jou!!!
- CPU: Een model met 800 MHz FSB en HT. Met jouw budget zou ik gaan voor een Intel Pentium 4 2,8GHz (800Mhz FSB, Boxed) voor 185,-, aangezien deze niet/nauwelijk duurder is dan de 2,4 en 2,6 GHz varianten.
- Geheugen: Sowieso 2 reepjes PC3200 DRAM om de Dua-channel functie van je mobo te benutten. De keuze tussen 2x256 of 2x512 en van het merk is aan jou. Ik zou gaan voor 2x512 MB van Dane-Elec... Geheugen met 10 jaar garantie voor een goede prijs!!! Daarnaast 2x512MB voor het encoden.
Als je veel encodeert zou ik ook gaan voor een HDD met 8MB cache. Maxtors zijn wat mij betreft favoriet. Aan jouw de keus of je voor een 120 GB of een 160 GB gaat. Ik zou voor de 160 GB 8MB cache met SATA voor 115,- gaan, aangezien deze nauwelijks meer kost dan de 120 GB SATA uitvoering en je zo de voordelen van en 8MB cache en SATA meepakt. Het alternatief is de 120 GB 8MB cache en PATA voor 85,-.
Op zich blijft er dan nog ruimte over in je budget voor een betere videokaart: Een aanrader voor jou doeleind zou een GeForce 5900XT zijn, bijv van Club 3D. Check ook deze Review en je zult zien dat er inderdaad weinig verschil zit tussen je huidige kaart en je vorige, maar des te meer tussen je huidige en de 5900XT!!!
Helaas geen sluitend advies van mijn kant, maar ik denk dat je met de bovenstaande tips er wel uitkomt, desnoods na het lezen van wat reviews. Als je nog vragen hebt: stel ze vooral!!!
[ Voor 3% gewijzigd door AJ1815 op 04-02-2004 18:05 ]
Het is wat zonde om nu een 9600XT videokaart te kopen, die vrijwel gelijk gesprijsd is met de 5900XT van nVidia. Deze 5900XT presteert met gemak beter dan de 9600XT, zonder overclock zelfs. Er is een model van met 2.2ns geheugen i.p.v. 2.8ns wat op veel modellen is te vinden, Point of View heeft zo'n kaart met 2.2ns. Dit zorgt ervoor dat het geheugen erg goed over te clocken is. Meer ervaringen met het overclocken is te vinden in het grote 5900XT topic. Een linkje hiernaar staat onderaan.Beelzebub schreef op 04 februari 2004 @ 17:44:
Ik heb:
Chaintech V7JL
1x 256 MB PC2100
WD 40 GB
HD 13 GB
CD ROM
- 512 MB PC2700
Als DVD-writer zou ik ook niet meer kiezen voor een 1300A. Simpelweg omdat deze al een grotere broer heeft gekregen; de 2500. Deze bakt CDtjes gaar op de dubbele snelheid (8x) en is nauwelijks duurder dan de 1300A. Leuk meegenomen dus. Veel 4x media kan je gebruiken in 8x DVD writers trouwens.
De plannen die je hebt gemaakt zien er goed uit. Je moet wel uitkijken bij het kiezen van je CPU dat je een Thoroughbred neemt met 333FSB, geen Barton. Je hbet kans dat Bartons gewoon niet werken op je bord. Ik heb trouwens wel wat moeite uit te vinden welke CPU's er nou allemaal gaan op je bord, die Chaintech site lijkt best onoverzichtelijk.
Wat betreft het geheugen heb je ook een prima keus gemaakt. Wel kan je nu beter PC3200 geheugen nemen. Dit is goedkoper en kan je ook nog eens meenemen in een nieuw systeem later; een leuk AMD64 systeem heeft veel baat bij extra geheugenbandbreedte.
Eindtabel:
Product | Prijs | |
1 | NEC ND-2500 | € 114,- |
1 | Point of View GeForce FX5900 XT 128MB | € 196,- |
1 | 512MB PC3200 DDR SDRAM (Dane-Elec) | € 78,- |
1 | AMD Athlon XP 2600+ (2,08GHz, 333MHz FSB, Boxed) | € 105,- |
Totaal excl. verzendkosten | € 493,- | |
T.net winkelmandje overschrijven met deze inhoud | € 493,- |
Gerelateerde links:

Dank je, AJ1815, je hebt mij goed inzicht gegeven van wat nou een goeie keuze is.
Ik vind een Gig RAM (Ik neem aan dat ik een matched pair moet hebben) alleen wel een beetje te prijzig. Bij MyCom betaal ik voor een Gig Corsair PC3700 325 euro (tussen de 3200 en de 3700 zit maar 3 euro verschil). Daarintegen betaal ik maar 177 euro voor 512 MB PC3700. Dus ik zit nog even te twijfelen ...
Ik heb absoluut geen 160 gig schijfruimte nodig. Ik heb hier thuis 4 computers met minimaal 60 Gig aan totale schijfruimte. Ik verdeel het dus liever een beetje dan dat ik alles op 1 schijf zet. Ik denk dat ik dan liever voor 512MB RAM ga met een 73 Gig met 10K RPM en 8 MB Cache SATA schijf dan voor zoveel RAM. Toen ik in m'n task manager keek had het encoden niet meer dan 150 MB nodig. (Het rippen van DVDs weet ik trouwens niet, maar dat zal ook wel zo rond dat getal liggen). Nou zeg 250 MB voor windows en alles wat daar bij hoort, dus dan hebben we nog wat speling mocht het nog een beetje uitlopen. Ik denk dat ik meer baat heb aan een snellere schijf dan aan meer RAM. Als m'n RAM inderdaad toch een bottleneck wordt door de hoeveelheid kan ik dat later altijd nog uitbreiden.
Nogmaals bedankt voor al je hulp AJ1815, je hebt me zeker wel geholpen met me keuze!!
Edit:
Zou ik soms performance winst kunnen halen door een RAID 0 (of een andere) array te bouwen?? Ik heb mij nooit echt veel verdiept in RAID, maar deze quote van een site spreekt mij wel aan van een RAID 0 array :
Ik vind een Gig RAM (Ik neem aan dat ik een matched pair moet hebben) alleen wel een beetje te prijzig. Bij MyCom betaal ik voor een Gig Corsair PC3700 325 euro (tussen de 3200 en de 3700 zit maar 3 euro verschil). Daarintegen betaal ik maar 177 euro voor 512 MB PC3700. Dus ik zit nog even te twijfelen ...
Ik heb absoluut geen 160 gig schijfruimte nodig. Ik heb hier thuis 4 computers met minimaal 60 Gig aan totale schijfruimte. Ik verdeel het dus liever een beetje dan dat ik alles op 1 schijf zet. Ik denk dat ik dan liever voor 512MB RAM ga met een 73 Gig met 10K RPM en 8 MB Cache SATA schijf dan voor zoveel RAM. Toen ik in m'n task manager keek had het encoden niet meer dan 150 MB nodig. (Het rippen van DVDs weet ik trouwens niet, maar dat zal ook wel zo rond dat getal liggen). Nou zeg 250 MB voor windows en alles wat daar bij hoort, dus dan hebben we nog wat speling mocht het nog een beetje uitlopen. Ik denk dat ik meer baat heb aan een snellere schijf dan aan meer RAM. Als m'n RAM inderdaad toch een bottleneck wordt door de hoeveelheid kan ik dat later altijd nog uitbreiden.
Nogmaals bedankt voor al je hulp AJ1815, je hebt me zeker wel geholpen met me keuze!!
Edit:
Zou ik soms performance winst kunnen halen door een RAID 0 (of een andere) array te bouwen?? Ik heb mij nooit echt veel verdiept in RAID, maar deze quote van een site spreekt mij wel aan van een RAID 0 array :
Bedankt.I/O performance is greatly improved by spreading the I/O load across many channels and drives (link naar site)
[ Voor 22% gewijzigd door silentsnake op 04-02-2004 18:49 ]
325 eurosilentsnake schreef op 04 februari 2004 @ 18:29:
(2x) 41401 Corsair 512 MB DDR SDRAM PC3200, 400 MHz - € 88,00
=176 euro.
http://silverapp1.mycom.n...oductType=1§ionID=142
Anoniem: 82379
Huidige specs:
Asus A7V266-E
AMD Athlon XP 1800+
Asus V7700 Geforce 2 GTS
2x 256 mb geheugen
Maxtor 40 GB 7200r & Maxtor 30 GB
Plexwriter 24/10/40A
Pioneer DVD speler
Aopen HQ45 Midi 300 watt
Wat ik er mee doe:
Gamen, photoshoppen...
Budget:
Rond de 500 euro
Ik dacht zelf aan nieuwe videokaart, hdd, processor, mobo, behuizing?
Asus A7V266-E
AMD Athlon XP 1800+
Asus V7700 Geforce 2 GTS
2x 256 mb geheugen
Plexwriter 24/10/40A
Pioneer DVD speler
Aopen HQ45 Midi 300 watt
Wat ik er mee doe:
Gamen, photoshoppen...
Budget:
Rond de 500 euro
@silentsnake: Voor Dual-Channel heb je niet perse matched pairs nodig. Deze pairs zijn alleen gechecked in een Dual-channel opstelling en daar krijg je dan ook garantie op. Je kan net zo goed twee reepjes Dane-Elec kopen en dan zit je voor 2x512 MB op een kleine 160 euro (dat is dus de HELFT!!!).
Als je verder geen behoefte hebt aan een grote HDD, maar wel een snelle met hoge prestaties, moet je misschien ook een naar de Western Digital 36GB (Raptor WD360GD, 10.000rpm, 8MB, SATA) kijken... Succes en veel plezier met het uitzoeken!!!
Als Mobo/CPU/Geheugen raad ik je het standaard triotje aan:
- AMD XP 2500+ Barton: 95,- eetjes
- Asus A7N8X(-E) Deluxe: 110,- eetjes
- 2x256 MB PC3200 DDRAM: 75,- eetjes
Totaal kom je dan op 280,-
Een mooie videokaart is de Ati Radeon 9600XT voor 160,-. Dan nog een Maxtor DiamondMaxPlus 9 120 GB, 8 MB cache er voor 85,-.
En dan heb je voor iets meer dan 500 euro weer een briljant systeem!!! Succes!!!
Als je verder geen behoefte hebt aan een grote HDD, maar wel een snelle met hoge prestaties, moet je misschien ook een naar de Western Digital 36GB (Raptor WD360GD, 10.000rpm, 8MB, SATA) kijken... Succes en veel plezier met het uitzoeken!!!
@repLay: Als je met dit systeem weer een beetje mee wilt komen, zul je inderdaad een vrij grondige upgrade moeten uitvoeren. In volgorde van "nodigheid": zijn je videokaart, je Mobo/CPU/Geheugen combo, en je HDD aan vernieuwing toe.Anoniem: 82379 schreef op 04 februari 2004 @ 22:10:
Huidige specs:
Asus A7V266-E
AMD Athlon XP 1800+
Asus V7700 Geforce 2 GTS
2x 256 mb geheugen
Plexwriter 24/10/40A
Pioneer DVD speler
Aopen HQ45 Midi 300 watt
Wat ik er mee doe:
Gamen, photoshoppen...
Budget:
Rond de 500 euro
Als Mobo/CPU/Geheugen raad ik je het standaard triotje aan:
- AMD XP 2500+ Barton: 95,- eetjes
- Asus A7N8X(-E) Deluxe: 110,- eetjes
- 2x256 MB PC3200 DDRAM: 75,- eetjes
Totaal kom je dan op 280,-
Een mooie videokaart is de Ati Radeon 9600XT voor 160,-. Dan nog een Maxtor DiamondMaxPlus 9 120 GB, 8 MB cache er voor 85,-.
En dan heb je voor iets meer dan 500 euro weer een briljant systeem!!! Succes!!!
[ Voor 22% gewijzigd door AJ1815 op 04-02-2004 23:02 ]
Mijn pc:
ik heb 'n standaard ramplank en standaard optical muis. als iemand hiermee wil helpen... graag
mijn budget wil ik schatten op 750 euro, niet veel meer.
Ik ben een vormgever. m'n pc is inmiddels stil. daar ben ik blij mee.• MSI K7T Pro2A (266mhz)
• AMD Thunderbird 1600+
• 512 MB DDR PC2100
• Gainward GeForce 4 ti4200
• Creative SB Live 5.1
• 2x Netwerk 10/100mbit
• 17" Phillips Brilliance 107p (Lightframe 2)
• Aopen 4x DVD + R writer
• LiteOn 16x DVD speler
• 80 Gig Western Digital 7200rpm
ik heb 'n standaard ramplank en standaard optical muis. als iemand hiermee wil helpen... graag
[ Voor 26% gewijzigd door RSP op 04-02-2004 23:25 ]
Anoniem: 85303
Aangezien ik mijn systeem hem ook al een beetje traag begin te vinden wou ik hem gaan upgraden maar met een oog op de toekomst. Zou leuk zijn als het nieuwe systeem 2 jaar mee kan. Dit is mijn huidige systeem:
Athlon xp 2000+
ECS K7S5A
512 MB pc 133 SDRAM
40 GB MAXTOR 8 MB CACHE 7200 RPM
Hercules Radeon 9800 pro
Goedkoop A-merk dvd speler 52X
Een of andere gare SWEEX kast
300 of 350 Watt voeding (gekregen aangezien mijn vorige dood is gegaan
.
Ik denk dat ik het meest profiteer van een cpu + mobo + geheugen upgrade aangezien mijn 3d kaart nog up to date is. Ik speel vooral spellen en ik wil ze graag op hoge settings. Nou heb ik zelf ook proccesor land in de gaten gehouden en heb gemerkt dat de athlon 64+ het heel erg goed doen alleen het socket waarop ze nu zitten doodloopt en geen dual channel support. Zel;f dacht ik dan dat het beter zou zijn om tot april te wachten wanneer er van iedere fabrikant de socket 939 mobo's zijn uitgebracht waar de athlon's 64+ op verdergaan. Me budget zal nu ongeveer rond de 400 ~ 500 euro liggen en als ik tot april w8 ligt het rond de 100 euro.
Athlon xp 2000+
ECS K7S5A
512 MB pc 133 SDRAM
Hercules Radeon 9800 pro
300 of 350 Watt voeding (gekregen aangezien mijn vorige dood is gegaan
Ik denk dat ik het meest profiteer van een cpu + mobo + geheugen upgrade aangezien mijn 3d kaart nog up to date is. Ik speel vooral spellen en ik wil ze graag op hoge settings. Nou heb ik zelf ook proccesor land in de gaten gehouden en heb gemerkt dat de athlon 64+ het heel erg goed doen alleen het socket waarop ze nu zitten doodloopt en geen dual channel support. Zel;f dacht ik dan dat het beter zou zijn om tot april te wachten wanneer er van iedere fabrikant de socket 939 mobo's zijn uitgebracht waar de athlon's 64+ op verdergaan. Me budget zal nu ongeveer rond de 400 ~ 500 euro liggen en als ik tot april w8 ligt het rond de 100 euro.
Anoniem: 11088
Ik zit met een Tbird 1200 en een KT7A op SDram en een GF2.
Wat zal ik doen, een leuke 5900XT of een compleet nieuwe Nforce 2 + CPU + DDR?
Beide updates zullen er moeten komen, maar ik heb geen geld voor alles in 1 keer te doen en doe liever alleen de videokaart voorlopig. Als ik alleen die 5900XT erin zet voor die GF2GTS, heb ik daar dan veel aan of bottleneckt mijn TB 1,2 Ghz dan teveel.
Ik zie nl. in benchmarks (UT2003) snelheidswinsten van bijna een factor 5 t.o.v. mijn GF2 (20 fps tegen 95). Alleen zijn die allemaal gemeten op 3.06 HT P4, dus ik betwijfel hoe dat bij mij zal uitwerken.
Alvast bedankt.
Beide updates zullen er moeten komen, maar ik heb geen geld voor alles in 1 keer te doen en doe liever alleen de videokaart voorlopig. Als ik alleen die 5900XT erin zet voor die GF2GTS, heb ik daar dan veel aan of bottleneckt mijn TB 1,2 Ghz dan teveel.
Ik zie nl. in benchmarks (UT2003) snelheidswinsten van bijna een factor 5 t.o.v. mijn GF2 (20 fps tegen 95). Alleen zijn die allemaal gemeten op 3.06 HT P4, dus ik betwijfel hoe dat bij mij zal uitwerken.
Alvast bedankt.
@RSP:Vormgever: dan heb je waarschijnlijk veel CPU-kracht nodig, goede beeld-kwaliteit en een snelle HDD omdat je met grote bestanden werkt. Niet???RSP schreef op 04 februari 2004 @ 23:23:
Mijn pc:
- MSI K7T Pro2A (266mhz)
- AMD Thunderbird 1600+
- 512 MB DDR PC2100
- Gainward GeForce 4 ti4200
- Creative SB Live 5.1
- 2x Netwerk 10/100mbit
- 17" Phillips Brilliance 107p (Lightframe 2)
- Aopen 4x DVD + R writer
- LiteOn 16x DVD speler
- 80 Gig Western Digital 7200rpm
Ik ben een vormgever. m'n pc is inmiddels stil. daar ben ik blij mee.
ik heb 'n standaard ramplank en standaard optical muis. als iemand hiermee wil helpen... graagmijn budget wil ik schatten op 750 euro, niet veel meer.
Als ik jou was zou ik de volgende onderdelen vervangen/uitbreiden:
- Mobo/CPU/Geheugen combo
- Videokaart
- Snelle HDD
Als Mobo/CPU/Geheugen combo zou ik gaan voor een:
- High End AMD XP combo: Asus A7N8X-E Deluxe mobo, AMD XP 2800+, 2x512 MB PC3200 DDRAM voor ongeveer 400-450 euro. Of een
Een alternatief is een AMD Athlon 64 combo: maar dan houdt je minder geld over voor je andere onderdelen..
Als videokaart zou ik gaan voor een:
- GeForce 5900 XT. Een aantrekkelijk geprijsd kaartije dat redelijk mee kan komen met de high-end kaarten... Volgens mij heeft ie naast goede 3D-prestaties ook goede 2D-prestaties!!!
Als snelle HDD zou ik gaan voor een:
- WD Raptor: 36 GB, 10.000rpm, 8MB, SATA. Supersnel SATA schijfje voor 125 euro.
Op zich houdt je dan genoeg onderdelen van je oude systeem over om een servertje te bouwen voor download-gebruik ofzo!!! Maar daar hadden we het niet over!!! Als je nog vragen/opmerkingen hebt, dan zie ik het wel!!!
[ Voor 127% gewijzigd door AJ1815 op 05-02-2004 15:25 ]
@EvolvE:Als je tot april wacht heb je maar 100 euro over... Daar kan je je systeem echt niet mee upgraden, dus zal je het nu moeten doen!!! Een nieuwe Mobo/CPU/Geheugen combi lijkt mij heel terecht!!!Anoniem: 85303 schreef op 05 februari 2004 @ 01:02:
Aangezien ik mijn systeem hem ook al een beetje traag begin te vinden wou ik hem gaan upgraden maar met een oog op de toekomst. Zou leuk zijn als het nieuwe systeem 2 jaar mee kan. Dit is mijn huidige systeem:
Athlon xp 2000+
ECS K7S5A
512 MB pc 133 SDRAM
Hercules Radeon 9800 pro
300 of 350 Watt voeding (gekregen aangezien mijn vorige dood is gegaan.
Mijn advies zou zijn: Asus A7N8X-E Deluxe mobo, AMD XP 2800+, 2x512 MB PC3200 DDRAM voor ongeveer 400-450 euro. Met die combo kom je weer een hele tijd goed mee!!!
@Michelos: Ik denk inderdaad ook dat je beide upgrades zal moeten uitvoeren, voordat je weer leuk mee kan komen met je systeem. Als beide niet tegelijk komen zou ik inderdaad eerst de videokaart upgraden: je merkt dan wel wat prestatie-verbetering en zal je niet ergeren dat je prestaties van je Mobo/CPU/Geheugen combo worden tegengewerkt door een bagger-videokaart... Bij spellen is de belangrijkste rol namelijk voor je videokaart weggelegd en speelt de rest voornamelijk een rol bij het laden van de levels...Anoniem: 11088 schreef op 05 februari 2004 @ 04:01:
Ik zit met een Tbird 1200 en een KT7A op SDram en een GF2.
Alvast bedankt.
Natuurlijk zal je met een 5900XT niet zo extreme sprongen maken als het genoemde testsysteem, maar je zal zeker wat merken. Ik denk dat als je die 5900XT eenmaal binnen hebt, je snel aan het sparen slaat voor een nieuwe CPU/Mobo/Geheugen combo!!!
[ Voor 105% gewijzigd door AJ1815 op 05-02-2004 15:35 ]
Anoniem: 85303
Ik heb een fout gemaakt. Er stond dat ik dan in april maar 100 euro zou hebben maar ik was daar een 0 vergeten dus zou het moeten neerkomen op 1000 euro.
Dit topic is gesloten.