Ik heb gisteren het inmiddels beruchte Xenosaga binnengekregen die ik uit Canada had besteld. Nou is het algemeen bekend dat dat een dual-layer DVD is, en in tegenstelling tot de meeste import games dus niet te booten is met behulp van de Swap Magic DVD. Het is echter mogelijk om de DVD op te splitsen in drie afzonderlijke DVD's, die dan dus wel afspeelbaar zijn.
Op hoop van zegen heb ik die methode gisteren dus uitgevoerd, waarbij ook nog het nodige hex editing aan te pas komt, en tot mijn grote vreugde startte Xenosaga na drie pogingen op. Hij boot jammer genoeg niet direct vanuit Swap Magic, je moet eerst ook nog een progje genaamd CD Loader booten, die vervolgens wel het spel weet te booten. Het is dus nogal wat gehannes om Xenosaga op te starten (drie keer swappen!)
Maar als hij dan eenmaal opstart... Daaamn, wat een spel! Zoals de meesten waarschijnlijk wel weten is Xenosaga zeer sterk gericht op verhaal en bevat dus gigantisch veel (lange) cutscenes. Nou, daarmee is niks te weinig gezegd. Ik ben nou al bijna 5 uur bezig, en de hoeveelheid gameplay is tot nu toe schaars. Dit klinkt misschien als een negatief punt, maar het verhaal is dusdanig intrigerend en goed uitgewerkt dat dat absoluut niks uitmaakt. En bovendien, wat er aan gameplay in zit is ook flink uitgebreid. Het combat systeem heeft veel weg van Xenogears, wat natuurlijk niet zo verwonderlijk is, maar de algemene opbouw van het spel lijkt meer op een Final Fantasy. Met dat laatste ben ik wel blij, ik voelde me tenminste meteen vertrouwd met alle menu's en dergelijke.
Maar het grootste deel van de tijd zit je toch te kijken naar cutscenes, en sjonge, wat 'n cutscenes. Niet alleen is het verhaal zelf boeiend om te volgen, het is ook zeer strak vormgegeven met mooie special effects en cinematografie die Metal Gear Solid waardig is. En de filmpjes zijn lang. Lang lang lang. Zo lang zelfs, dat er zo nu en dan savepoints tussen de cutscenes door zitten. Ik zit nu al iets van een half uur naar één lange cutscene te kijken, en bij het tweede savepoint besloot ik maar even een pauze te nemen.
Verder, wat betreft de voice acting, die is helemaal niet slecht. 't Zit wel aardig op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld Final Fantasy X. Sommige stemmen zijn wat minder, maar de meeste stemmen komen toch goed over. 't Schijnt dat een aantal karakters wat last hebben van overacting, maar daar heb ik nog niet veel van gezien. De muziek is wat aan de magere kant, wat er in zit is zeer zeker goed, maar er zijn ook grote gedeelten die volkomen in stilte gehuld zijn.
Anyways, ik ben dus wel in m'n nopjes over het feit dat ik de ever elusive Xenosaga toch kan spelen, en ik voel me toch steeds meer schuldig dat ik nog steeds niet Xenogears heb uitgespeeld

. Maar goed, dat komt ook uiteindelijk wel. Ik zal binnenkort ook wel eens kijken of ik een stukje van het spel kan capturen, zodat jullie kunnen meegenieten.