Ik ben op zoek naar TV kaart met goede opnamemogelijkheden
Ik heb mijn keuze vrijwel beperkt tot 2 modellen en wil hieruit een keuze maken en jullie raad daarbij vragen.
Welnu, ik post het hier want ik wist niet zeker of het een eigen topic verdiende...
Wat wil ik dan precies?
Nou ik wil tv opnemen in dvd kwaliteit, of vergelijkbaar, natuurlijk stereo geluid.
Daarbij ben ik van plan om video2000 en vhs tapes te capturen die ik nog heb liggen.
Maar dat kan toch met bijna elke tv kaart?
Ja, inderdaad, maar vaak wordt er ook gekeken naar de afspeel kwaliteit en die boeit mij totaal niet, ik neem en kijk toch niet tegelijk op, dat is ook een van de redenen dat ik het niet in het centrale topic open.
En de software dan? Daar zit ook veel verschil tussen
Ja, er zit ook kwaliteit verschil tussen de originele software en die je los kan kopen of gratis van internet kan plukken. Ik weet dat het originele software pakket vaak waardeloos is en dus niet iets waar ik me druk om ga maken.
Maar welke twee kaarten zijn dan volgens jou geschikt? dit zijn wel een hele hoop eisen!
Laat ik als eerste zeggen dat ik een budget heb van 200E, en alle low en mid end kaarten vallen zo ie zo af.
De Hauppage PVR 350 heeft leuke specs, en is een high end kaart, maar kenners weten, en de mensen die de reviews hebben gelezen, weten dat de kwaliteit vies tegen valt, hetzelfde met de Pinnacles, dus de twee 'bekendste' merken laten het al afweten.
Mijn keuze is dan ook gevallen op de kaarten "Compro VideoMate TV Gold Plus" en "Leadtek WinFast TV DV2000"
Dit zijn twee high end kaarten, die in mijn zoektocht de beste beeldkwaliteit hadden en goede opnamemogelijkheden, en dit waren de enigste die ik kon vinden die aan mijn eisen voldeden.
Ik sta open voor suggesties maar ik denk niet dat die er zijn, aangezien ik redelijk wat tijd in research heb gestoken...
Compro VideoMate TV Gold Plus vs Leadtek WinFast TV DV2000
Ik zet hier alles op een rijtje wat voor mij van belang is, een afstandsbediening ga ik toch niet gebruiken dus dat is al een punt waar ik helemaal niet op let, en de software zoals ik eerder zei ook al...
Compro VideoMate TV Gold Plus
Review:
http://www.digit-life.com/articles2/compro-gold-plus/
Wat deze kaart zo goed maakt:
* Philips 7134HL ADC chip
* Noise Removal en Video Smoothing
* Beeldkwaliteit is scherp
* 9-bit ADC
Wat deze kaart heeft wat de andere mist en/of beter heeft:
+ Connection to the sound card's AUX-in
Wat deze kaart mist en/of slechter heeft:
- hij wordt door minder pakketten ondersteund
- audio in is een jack plug en geen tulp stekker
- drivers hebben geen mpeg4 opname support?
Prijs: Zal rond de 80 euro zijn MAAR ik krijg hem in Nederland nergens zo vlug gevonden, in de pricewatch staat heel het merk niet.
Leadtek WinFast TV DV2000
Review:
http://www.digit-life.com/articles2/compro-gold-plus/
Wat deze kaart zo goed maakt:
* Conexant CX23881 ADC chip
* Noise Removal en Video Smoothing
* 10-bit ADC
Wat deze kaart heeft wat de andere mist en/of beter heeft:
+ Connection to the sound card's AUX-in
+ stereo tulp audio in voor opname audio van vhs/video2000
+ Geluids kwaliteit is net ietsjes beter dan de Compro
+ Een behoorlijke ruis onderdrukking, heb ik op verschillende fora gehoord en in de review
+ Drivers hebben MPEG4 support
Wat deze kaart mist en/of slechter heeft:
- Kleuren zijn beter maar minder scherp naar ik gehoord heb?
Prijs: 73E (Volgens pricewatch)
Conclusie
Nu is dus de vraag welke van de twee is beter voor mij geschikt, en zijn er eventueel andere kaarten die binnen mijn budget vallen?
Ik wil gewoon een essent signaal ontvangen en ik wil absoluut geen tv via de satteliet want daar komen toch alleen maar zenders op die ik toch niet kijk.
Maar is het misschien wel verstandig nog wel een pci kaartje te kopen omdat ik eigenlijk wil dat hij toch wel een 3 jaar mee gaat nudat de btx standaard en pci express enzo eraan komt.
En hebben deze kaarten al wel ondersteuning voor hdtv of denk ik nu te ver vooruit?
Op zich weet ik goed het verschil tussen de twee recentste chipsets en de Conexant CX23881 heeft zo mijn voorkeur.
Dus als je een andere kaart aanbeveeld dan zou ik het liefste eentje met deze chipset hebben, en ook graag dat je de audio niet over een jack plugje hoeft te sturen maar dat het geluid dus binnendoor kan, aangezien ik anders helemaal naar mijn breakout box van mijn geluidskaart moet enzo en die hangt al helemaal vol plus dat die geen jack plugs heeft maar tulpstekkers...
Dus wie ow wie verlost me van de uiteindelijke keuze (ik zelf zou eigenlijk voor die Leadtek gaan) of wie kan me helpen met een kaart van gelijke of natuurlijk nog betere kwaliteit maar dan wel met interne mogelijkheid om audio door te lussen.