Yup dat is 'm, er staat echter wel alleen Asus TV Tuner Card maar als je dan kijkt op de sites van die winkels zie je gewoon de Asus FV FM Tuner Card staan.
Ik heb 'm gekocht bij EMPC. Op hun site staat wel nog een oude afbeelding van de kaart, namelijk revisie 1.01, inmiddels zit er revisie 2.0 overal in de doos.
De drie tulp stekkers voor audio/video zitten op rev. 2.0 niet meer op de kaart zelf maar op een externe breakout-box.
Dit is enigsinds verwarrend maar je kunt er vanuit gaan dat je rev. 2.0 krijgt.

Want anders heeft de Cinergy toch wel een geduchte concurrent voor mij erbij gekregen, voor dat geld zijn die opnames zéker niet slecht

Hoe zit het met de bijgeleverde software en compatibiliteit, chipset, etc?
De ASUS is gebaseerd op dezelfde chip als de Terratec Cinergy 600, de Philips SAA7134HL, een 9-bitter. Verschil met de Cinergy is dat ASUS geen extra RDS chip op de kaart heeft zitten en de Cinergy wel. Ook kan de ASUS enkel intern audio doorlussen en de Cinergy alleen maar extern buitenom dus. Wel kunnen beide kaarten het geluid ook door de PCI bus heen sturen alleen ondersteund de standaard bijgeleverde software dit weer niet
Qua hardware zijn de verschillen dus opzich nog niet eens zo heel groot, het grote verschil zit 'm in de software. Bij de Cinergy is de standaard bijgeleverde software nog van enige redelijke kwaliteit. Beeldkwaliteit is redelijk, cappen gaat ook nogwel, alhoewel hij ook veel resoluties met cappen niet pakt en dan vastloopt. Dan de ASUS bij deze is de software echt WALGELIJKE ONBRUIKBARE TROEP

het programma ASUS HomeTheater kan alleen fullscreen draaien waarbij je enkel de keuze hebt uit fullscreen tv kijken of postzegel kijken. Cappen en radio luisteren lukt niet eens. Verder is het programma ZO traag, je moet 5 seconden wachten nadat je wat hebt aangeklikt. Bagger dus.
Ik gebruik nu FLY 2000 TV, voor TV kijken, FM luisteren en cappen. Ik heb dit programma getest op beide kaarten en het werkt uitstekend. Voor mijn gevoel geeft te ASUS een tikkeltje beter beeld maar dit kan ook tussen de oren zitten.
(gebruikte drivers: cinergy: 2.3.0.8 asus: 2.3.0.4)
Dus:
Terratec Cinergy 600:
pluspunten:
- stereo
- rds! (werkt helaas alleen met bijgeleverde software, niet met software van derden

)
- standaard software is zeer redelijk (voor standaard bijgeleverde)
minpunten:
- audio aansluiting is alleen extern
ASUS TV FM Tuner:
pluspunten:
- stereo
- audio aansluiting intern
- beeldkwaliteit
- prijs
minpunten:
- geen rds
- standaard software bagger
De gemiddelde prijs die je voor de Cinergy betaald is 100 Euro, voor de ASUS betaal je gemiddeld 70 Euro. Ik vond de software echter zo kut dat ik een licentie heb genomen op FLY 2000 TV, dit kostte mij 24 Euro. Dus je zou kunnen zeggen dat beide kaarten ongeveer even veel kosten.
Je zult je misschien afvragen waarom ik 2 kaarten heb, ik had eerst de Cinergy maar deze heeft de coax aansluiting voor de radio een beetje op een ongelukkige plaats zitten, helemaal links, nou wil het dat mijn kast net een klein randje heeft (0,5cm) dat naar binnen steekt, net een klein stukje over de radio coax aansluiting van de Cinergy

aangezien ik veel radio luister had ik toen maar besloten om een andere kaart te nemen, de ASUS (wel rev. 2.0) heeft beide aansluitingen wat meer naar het midden zitten dus nu kan ik de radio er zonder problemen inlpluggen.
[
Voor 4% gewijzigd door
xabre16v op 04-01-2004 22:46
]