Het blijft een leuk topic om te lezen en nu dus (eindelijk) ook om in te posten
Al met al wordt het vannacht waarschijnlijk en beetje tobben met de slaap want ik ben er nog niet uit.
25% van mijn upgrade is binnen, een Sapphire 9600Pro Ultimate Edition dus
zonder fan die in mijn huidige configuratie al 24 uur prima zijn werk doet.
Omdat ik (nog steeds) ga voor 'stil' en dus 'lawaai' wil vermijden twijfel ik tussen de ASUS K8V DeLuxe
met northbridge-fan of de MSI K8T NEO FIS2R
zonder northbridge-fan beide zijn even duur, € 142,50.
Daarnaast werd het me na het lezen van 'tig' reviews niet duidelijk of ik mijn bestaande RAID1 configuratie via een on-board oplossing kan gebruiken. Op de MSI zit een Promise controller en met dat merk heb ik prima ervaring.
Zoals ik het tot nu toe begrijp zou ik in het geval ik voor de MSI kies van mijn FastTrack af kunnen stappen en mijn 2 IDE-schijven in een on-board RAID1 kunnen blijven gebruiken. Als er adapters bestaan van ata naar serial-ata dan zou ik zelfs een 2e RAID1 array kunnen opzetten. Dit is bij ASUS niet het geval.
Daarnaast is er niet al teveel prijsverschil tussen een AMD64 3000+ (€ 249,=) en een AMD64 3200+ (€ 299,=) zodat de keus uit die 2 in het voordeel van de laatste uit gaat pakken al maakt het volgens de reviews niet veel uit qua performance.
Het geheugen kan ook een belangrijke rol gaan spelen. Ga ik voor 2 x 512 MB matched pair van Corsair Twinx CL2 of kies ik voor 2 x 512 MB van Kingston met CL2.5. Overclocken is bij mij zelden aan de orde, soms even voor de grap, en om die reden zou ik mogelijk voor het € 100,= goedkopere Kingston geheugen kiezen.
Concrete vragen aan ASUS en MSI bezitters:
Voor beiden:
wat is ongeveer de temperatuur van het MB en de CPU?
(i.v.m. op een laag toerental draaiende casefans)
Is het moederbord gevoelig voor een bepaald merk geheugen of kan ik de lijst op de resp. site's aanhouden.
ASUS-bezitters:
Is het geluidsniveau van de NB-fan acceptabel? Iemand al een Zalman-blokje erop gezet?
Al jarenlang heb ik probleemloze ASUS-moederborden gehad en mijn voorkeur gaat hier nog naar uit. Misschien is dit een aardige gelegenheid voor MSI-aanhangers en bezitters van het genoemde moederbord de voordelen t.o.v. de ASUS K8V te noemen
zolang er maar geen flames richting ASUS gaan.