Het Grote Athlon 64 3000+ upgrade-kit topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 3.292 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76695

Topicstarter
Het Grote AMD Athlon 64 3000+ Newcastle Upgrade-Kit TopicAfbeeldingslocatie: http://www.amd.com/images/hd_amd_lg.gif

Na het uitbrengen van de processor kon dit haast ook niet meer uitblijven: een topic speciaal voor alle mensen die hun huidige config goedkoop een aardige boost willen geven door deze Athlon 64 3000+ te kopen met een Socket 754 moederbord, en misschien wat mem.

Frontpage artikelenFeiten verschillende Athlon 64-ers

AMD Athlon 64 3000+AMD Athlon 64 3200+AMD Athlon 64 FX-51
Prijs in €uro*249,00449,00807,00
Kloksnelheid2000MHz2000MHz2200MHz
Cache (L2)512KB1024KB1024KB
Socket754754940
GeheugencontrollerSingle ChannelSingle ChannelDual Channel
BijzonderhedenNieuwe Newcastle CoreKan alleen Registered DIMM’s aansturen
*Laagste prijs in pricewatch

Moederborden

Er zijn een paar chipsets die erg populair zijn op dit moment: De Via KT800, en de nVidia nForce 3. Ze zijn beide ontzettend verschillend ontworpen, en hebben daardoor elk hun sterke punten. Enkele moederborden reviews kun je hier vinden:

Toms Hardware: Generation Change: Eight Motherboards For The Athlon 64

Waarom dit topic?

Ik weet 100% zeker dat er net zoals mij er meer tweakers zijn die een systeem hebben wat niet zó state of the art meer is (sure, een goed moederbord, maar met een Athlon XP 1700+ erop die wát opgevoerd is naar 2600+), en eigenlijk toch wel iets willen hebben om mee te pronken, maar het niet zo breed hebben, en het “kat uit de boom kijken” naar Socket 939 beetje zat zijn.

Voor die mensen is dit topic. De bedoeling hiervan is dat mensen die al een dergelijk systeem hebben, en mensen die er een willen kopen samen in discussie gaan over een dergelijk kitje van Moederbord + Processor, en desnoods geheugen. Wat presteerd bij wat het beste, is VIA stabiel? Bekende problemen? Ervaringen áls je uiteindelijk bent overgestapt, en ervaringen als je er zelf al een hebt. Want, ook een reden van dit topic, ikzelf zit HEEL erg te twijfelen… Mijn Athlon XP 1700+ kan als 2600+ draaien met gemak, maar de koeling moet dan wél wat sterker, en zelfs de 2600+ zakt een beetje in onder al dat geweld. Tevens wil ik wel eens wat gaan klooien met 64 bit software (meld daar ook je ervaringen van, ALS je het zelf hebt gedaan). Tevens mag je in dit topic natuurlijk ook met argumenten komen waarom je NIET zo’n processor zou kopen.

Enkele openstaande vragen
  • Socket 939 komt uit. Zo’n plank is leuk, maar geld voor de processor is er eventjes nog niet. Je kent jezelf, dat geld gaat ergens anders naar toe, dus je wilt jezelf vastpinnen, en het moederbord al kopen, om later het potentieel d’r wel uit te slepen. Passen huidige Socket 754 processors in een socket 939 moederbord? Volgens sommigen kwam er ook een Socket 939 uitvoering met newcastle kern, maar dual channel memory controller uit. Deze newcastle, kan die er dan ook op?
  • Ik heb in het verleden ERG slechte ervaringen met VIA gehad. Instabiele KT400’s, KT333’s die er bij wát hitte de brui aangaven, rotte USB kontrollers in sommige VT8235 southbridges, nachten wakker liggen door een KT133, KT266 is eigenlijk het enige wat ik GOED vond van VIA tot nu toe. Hebben ze die slechte trend doorgezet? Want ik las dat nVidia dit keer de minder presterende is. Gaat dat ook veranderen?
  • Ik weet het niet hoor, ik wil toch wachten op Socket 939 (staat gepland voor Kwartaal 2, 2004), en goedkopere processors ervoor dan nu voor socket 940. Hoe duur wordt een processor daar voor, wat gaat dat meer presteren boven de Socket 754? Wordt het een celeron-pentium4 deling zoals nu, of meer een miniem verschil zoals Barton/Thoroughbred?
  • Wil (ZE BESTAAN WEL!!!) een Athlon FX-51 bezitter eens op standaard snelheid wat benches draaien in zowel dual, als single channel modus?
Veel plezier met dit topic!

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 76695 op 23-12-2003 21:44 . Reden: slasje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ikzelf ben nog niet helemaal over de drempel: Ik heb een Athlon XP 1700+ tbed-B dus overgeklokt, en het geheel op een Asus A7N8X Deluxe 2.0 in een Lian-Li PC75 zitten. Opzich leuk, maar met het PC2700 geheugen erbij, en het geweld van al die P4 lovers om me heen tegenwoordig (toen met de eerste P4's was het nog van excuusjes zoeken zoals "hij is kouder", en "je maakt hem minder makkelijk stuk, maar nu is dat wel anders... Sigh, het leven van een AMD-er gaat niet altijd over rozen), moet ik tóch wat hebben om ze de kroon mee af te steken. Ik ben maar een arm studentje, maar een configje als deze kan er wel af, vind ik. Zeker als je dingen hoort als: hij is in veel dingen sneller dan de P4 3.2GHz, en doet amper onder voor de Athlon 64 3200+. Aan de ene kant denk ik: Ik rij GELIJK naar die winkel waar ik ook stage ga lopen, trek m'n pinpas, en frag mezelf zo'n setje bij elkaar. Maar aan de andere kant lopen de rillingen me over de rug, als over goed 6 maanden die Socket 939 planken komen, met Athlon FX-en van, pak'm beet, ook zo'n 200~300 euro. Dan zit ik met een moederbord waar alleen maar bottom-half (wat de meesten wel hebben) processors ingaan. Nou zou een moederbord met Socket 939 er tegen die tijd wel af kunnen, maar processor weet ik HELEMAAL niet zeker. Dat is zoiets van: Weer een heel nieuw systeem.

Als deze Newcastle straks gewoon in een Socket 939 zou passen (ja, wat gaatjes leeg latend), zei het desnoods via een adaptertje van het soort wat van Slot1 een socket 370 kon toveren, dan aarsel ik echt niet langer. En anders: Ik ben nu zo'n 66% zeker dat ik het wél ga doen.

Mensen, overtuig mij met ervaringen van jullie (vooral voor het VIA moederbord ben ik bang, ook al is dat SIGNIFICANT sneller, ik heb erg slechte ervaringen VIA gehad) ervaringen, en feiten waar ik niks van af weet, hoe goed ik ook op de AMD website, T.net frontpage, GoT en Google heb rondgekeken. Ik zie door de bomen het bos haast niet meer, zou je kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
* Socket 939 komt uit. Zo’n plank is leuk, maar geld voor de processor is er eventjes nog niet. Je kent jezelf, dat geld gaat ergens anders naar toe, dus je wilt jezelf vastpinnen, en het moederbord al kopen, om later het potentieel d’r wel uit te slepen. Passen huidige Socket 754 processors in een socket 939 moederbord? Volgens sommigen kwam er ook een Socket 939 uitvoering met newcastle kern, maar dual channel memory controller uit. Deze newcastle, kan die er dan ook op?
- Voorlopig is de newcastle socket 754, maar die zal in Q2 2004 overstappen naar socket 939. Het 512kb L2 cache wordt behouden, maar er wordt een dual channel mem controler voorzien. De socket 754 versies zullen dan stilletjes verdwijnen.

- Een socket 754 cpu zal niet passen in een socket 939. Koop je nu een socket 939 moederbord moet je wachten op de soket 939 cpu's.

- Iedere socket 939 cpu zal op ieder socket 939 moederbord passen.
* Ik heb in het verleden ERG slechte ervaringen met VIA gehad. Instabiele KT400’s, KT333’s die er bij wát hitte de brui aangaven, rotte USB kontrollers in sommige VT8235 southbridges, nachten wakker liggen door een KT133, KT266 is eigenlijk het enige wat ik GOED vond van VIA tot nu toe. Hebben ze die slechte trend doorgezet? Want ik las dat nVidia dit keer de minder presterende is. Gaat dat ook veranderen?
Huidige benchmarks laten zien dat de Via chipset de snelste is. Echter scheelt het niet veel met de nforce 3. Let wel, de benchmarks zeggen niks over de stabiliteit. Het kan best zijn dat de nforce 3 stabieler is dan de Via.
Vraag eens rond aan mensen die moederborden hebben met die chipsets en vraag eens wat ze ervan vinden.
* Ik weet het niet hoor, ik wil toch wachten op Socket 939 (staat gepland voor Kwartaal 2, 2004), en goedkopere processors ervoor dan nu voor socket 940. Hoe duur wordt een processor daar voor, wat gaat dat meer presteren boven de Socket 754? Wordt het een celeron-pentium4 deling zoals nu, of meer een miniem verschil zoals Barton/Thoroughbred?
Wachten op socket 939 lijkt inderdaar het best, want dat wordt dan de standaard socket. En ja, socket 939 cpu's gaan beter presteren dan de socket 754 versies.
Op het eind van 2004 ziet het er zo uit:

- Athlon 64 FX (Clawhammer/San Diego): socket 939, dual channel, 1MB
- Athlon 64 (Newcastle/Winchester): socket 939, dual channel, 512kb
- Athlon XP (Paris): socket 754, single channel, 256kb, geen AMD64

Dit is de huidige line up:
- Athlon 64 FX (Clawhammer): socket 940, dual channel, 1MB
- Athlon 64 (Clawhammer): socket 754, single channel, 1MB
- Athlon 64 (Newcastle): socket 754/939, single & dual channel, 512kb
- Athlon XP (Barton): socket A, single channel, 512kb

Zoals je kan zien gaat er heel wat veranderen en kan je best nog wat wachten tot de cpu's zeg maar "final" zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door XWB op 23-12-2003 22:16 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eigenlijk wel zonde dus... Alhoewel een dual opteron systeempje aantrekkelijk klinkt, is ook dat te duur. En ik bén een ongeduld, toe aan een fikse upgrade. (kennen jullie het verhaal van rupsje nooitgenoeg?). Ik zal eens kijken hoeveel ik ga verdienen bij m'n stage (moet helaas m'n goed betalende baan bij TPG opgeven), en of ik msschien nog korting krijg. Zoja: waag ik het erop, maar wat ik nog wil weten, en daarom ook dit topic;

Wat zijn de gebruikerservaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59732

Ik zit ongeveer met dezelfde vragen

Nu heb ik een
P4 2.4ghz 533fsb
512mb ddr333 ram
i845PE mobo
rad 9800 pro

Een redelijk systeem dus, maar al lang niet meer ECHT goed, dus ben ook aan het uitkijken naar een upgrade.
Maar nu komt die socket 939 me wat pesten :(
Langst de andere kant heb ik dan weer iets van, ookal wacht ik op de 939 en een cpu ervoor, wanneer ik een jaartje later m'n systeempje opnieuw upgrade zzal er ongetwijfeld weer wat anders aankomen. Hierbij denk ik hoofdzaklijk aan PCI-express en de BTX standaard. Dus zou ik toch opnieuw mobo moeten kopen enz, dus tja, kan ik mss evengoed nu een 754 kopen, en een jaartje later overstappen op nieuwe cpu, btx mobo en pci-e graka.
En ook niet onbelangrijk voor mij, de 939 gaat waarschijnlijk (zeker in België) enkele weken te laat zijn voor enkele topgames, staan natuurlijk niet vast, maar far cry, hl2, doom3 enz :9

arghhhhhhh, keuzes :r

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 59732 op 24-12-2003 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Anoniem: 76695 schreef op 24 december 2003 @ 00:08:
Eigenlijk wel zonde dus... Alhoewel een dual opteron systeempje aantrekkelijk klinkt, is ook dat te duur. En ik bén een ongeduld, toe aan een fikse upgrade. (kennen jullie het verhaal van rupsje nooitgenoeg?). Ik zal eens kijken hoeveel ik ga verdienen bij m'n stage (moet helaas m'n goed betalende baan bij TPG opgeven), en of ik msschien nog korting krijg. Zoja: waag ik het erop, maar wat ik nog wil weten, en daarom ook dit topic;

Wat zijn de gebruikerservaringen?
Als ja van plan bent een dual Opteron config te kopen hoef je niet te wachten: de Opterons gaan socket 940 blijven gebruiken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet je wat, ik waag het erop. 8 Januari ga ik bestellen, (dan begint m'n stage @ compushopje ook), tenzij iemand nu eindelijk met wat gebruikerservaringen over de moederborden komt!!!

Oproep:

AMD64 bezitters; HOE zijn jullie moederborden? AMD64 moederborden met VIA chip instabiel? Ik bedoel, ik moet natuurlijk WEL een maandje kunnen draaien.

En hoe zit dat eigenlijk? Die VIA-moederborden hebben 4 S-ATA aansluitings. Welke controller is sneller (voor m'n 2 raptors)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik ga een grote stap omhoog en zoek een goede pc, die ik de komende tijd niet meer hoef up te daten.

Momenteel zit ik op een P2 400 en daar kan ik nu dus echt niet meer mee uit. Hij gaat vooral de laatste tijd steeds trager en ik heb een veel te kleine harde schijf.

Ik zit sterk te denken aan een AMD 64 processor, want je hebt een processor van de toekomst en 32 bits applicaties en 32 bits windows draait er prima op. Je kan over een half jaartje altijd nog overstappen op 64 bits windows. Het enige probleem wat ik heb is dat de 3000 zo slecht verkrijgbaar is. Winkels verkopen hem niet eens. de 3200 vaak wel, maar die is echt nog heel duur. Weet iemand een winkel in de buurt van Enschede waar de 3000 te koop is? Ik koop geen dingen op het internet, omdat ik geen creditcard heb en je kan dan niet even een lekker potje zeuren tegen de verkoper als het niet werkt.

Maar wat ik hier zo zie is: Als je niet kijkt naar de update-mogelijkheden, dan is het beter om voor de AMD 64 3000 te gaan, dan voor de P4 2,8 of 3,0 Ghz???

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Qua upgrade mogelijkheden zit ik eigenlijk niet zo in een dipje; Socket 754 blijft wel. Het Intel 478 socket gaat straks weg. Net zoiets als nu nog Socket 462 halen Athlon XP, dat wordt vervangen door Socket 754 en Socket 939.

Waar ik mee zit, is dat er volgens sommigen (kan het niet vinden op de roadmap) géén AMD64 zal zitten in toekomstige socket 754 CPU's.

Qua performance ben ik beetje uit de dip, immers, in een benchmark van Athlon 64 3400+ VS Athlon 64FX-51, beide draaien op 2.2GHz, was er amper verschil.

Roadmap:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1068218851.gif

Topic waarin dit plaatje gebruikt werd was:

nieuws: AMD presenteert processorroadmap tot en met 2005 <== november 2003

Dit topic voor de FX-51 vergelijking met de 3400+

nieuws: Athlon 64 3400+ systeem bekeken

Conclusie: Koffiedik kijken voor de echt verre upgradebaarheid (heb AMD een mailtje gestuurd), maar de performance is GOEEEEEEEEEED, zeker als je prijs/wat je d'r voor krijgt gaat vergelijken.

Kleine toevoeging:

De Athlon 64 3200+, 2GHz, 1024KB Cache was erg makkelijk op 2,2GHz te krijgen met luchtkoeling, ik denk/hoop dat de Newcastle 3000+ met de helft van de cache hoger te krijgen is, immers, cache is eigenlijk altijd de beperker. Iemand overklok ervaringen? Misschien dat hij ook hoger komt omdat AMD met de newcastle msschien het bakproces beter doorheeft? Of msschien zijn het wel clawhammers met uitgeschakelde cache, net zoals die Thorton/duron's van nu, dat het aanzetbaar is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Anoniem: 76695 schreef op 26 december 2003 @ 20:20:

Waar ik mee zit, is dat er volgens sommigen (kan het niet vinden op de roadmap) géén AMD64 zal zitten in toekomstige socket 754 CPU's.
De Athlon XP wordt tegen eind 2004 socket 754 en die zal idd geen AMD64 ondersteunen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe weet jij dat? Je hebt allemaal spul neergezet (zoals die newcastle socket 754==> socket 939) die niet alleen erg onlogisch klinken (men wil iig de mainstream user op 64 bit hebben), maar ook nergens terug te vinden zijn. Kom alsteblieft niet aan met The Inquirer, die hebben het vaker fout dan goed gehad. Die drinken te veelkoffie, zodat ze VEEL te veel koffiedik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90931

Stond volgens mij ooit op de FP van T.net. De AXP wordt idd volgend jaar Socket 754 en zal een AMD64 core krijgen met uitgeschakelde 64bits instructies. (Paris-core) De mobile AXP gaat ook naar Socket 754, met een AMD64 core met uitgeschakelde 64bits instructies en zal 'Dublin-core' heten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het is idd maar een gerucht maar volgens veel sites (dus niet alleen the inquirer) is het waar.

Paris wordt gewoon de opvolger van de Athlon XP met socket 754, SSE2, hypertransport & 256kb L2 maar geen AMD64.

nieuws: Overzicht aanstaande AMD Athlon cores en sockets
nieuws: 'Athlon Paris kan geen AMD64-software draaien'
nieuws: Geruchten nieuwe K8-varianten in AMD's roadmap - update
(zoals die newcastle socket 754==> socket 939) die niet alleen erg onlogisch klinken
Het staat op de roadmap dat newcastle eerst socket 754 en 939 wordt en later enkel 939.

Newcastle s754 => 512kb, single mem
Newcastle s939 => 512kb, dual channel mem

Een versie van de newcastle s754 is er al => de 3000+
Wanneer de socket 939 mobo's op de markt zijn (eind Q1 2004) komt er ook een socket 939 versie. Tegen eind 2004 zal de socket 754 versie verdwenen zijn (omdat s754 naar paris gaat) en blijft er enkel een s939 versie over die door de 90nm versie winchester opgevolgd zal worden.

En ik heb dat niet uitgevonden, lees eens wat meer de frontpage.
nieuws: Geruchten nieuwe K8-varianten in AMD's roadmap - update

[ Voor 22% gewijzigd door XWB op 26-12-2003 20:45 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nieuws: Overzicht: mobiele processors in 2004

Komt de Athlon XP-M Dublin in voor :) Artikel van gister

nieuws: Geruchten over Socket 754 Athlon XP "Dublin" chip

Ouder artikel, over geruchten van Dublin

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 90931 op 26-12-2003 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En wat wil je hiermee aantonen?
Dat is de mobiele versie van de Paris ... ook geen AMD64.

[ Voor 41% gewijzigd door XWB op 26-12-2003 20:53 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hacku schreef op 26 december 2003 @ 20:52:
En wat wil je hiermee aantonen?
Dat is de mobiele versie van de Paris ... ook geen AMD64.
Anoniem: 90931 schreef op 26 december 2003 @ 20:38:
Stond volgens mij ooit op de FP van T.net. De AXP wordt idd volgend jaar Socket 754 en zal een AMD64 core krijgen met uitgeschakelde 64bits instructies. (Paris-core) De mobile AXP gaat ook naar Socket 754, met een AMD64 core met uitgeschakelde 64bits instructies en zal 'Dublin-core' heten. :)
Dat er nog een vrij onlogische stap is van AMD. En dat behalve de desktop AXP ook de mobile AXP overgaat naar 754. Aanvulling op jouw bericht over die Paris.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 90931 op 26-12-2003 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wat is er onlogisch?

Van de mobiele komen gewoon 2 versies van: één met AMD64 (die er nu al is) en eind 2004 de "Dublin" zonder AMD64.

Omdat de mobiele versie altijd single mem blijft hoeft er ook geen gebruik gemaakt te worden van s939 en blijven beide versies s754 ;)

ps volgende keer verder in [rml][ Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 4[/rml] want we raken off topic ;)

[ Voor 19% gewijzigd door XWB op 26-12-2003 21:04 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hacku schreef op 26 december 2003 @ 21:03:
Wat is er onlogisch?

Van de mobiele komen gewoon 2 versies van: één met AMD64 (die er nu al is) en eind 2004 de "Dublin" zonder AMD64.

Omdat de mobiele versie altijd single mem blijft hoeft er ook geen gebruik gemaakt te worden van s939 en blijven beide versies s754 ;)

ps volgende keer verder in [rml][ Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 4[/rml] want we raken off topic ;)
Ok, laatste offtopic post.

Het onlogische is dat de 64bits instructies worden uitgeschakeld bij Paris en Dublin. AMD wil nl. graag dat zo veel mogelijk overgaat naar 64bit. En dat is ook wel logisch. Op het gebied van 64bit zijn ze een stukje voor.

Het lijkt me daarom onlogisch om 64bit instructies uit te schakelen. Volgens mij is die Dublin niet echt nodig. Als ze zorgen dat er een goedkoop mobile model is met AMD64 instructies (zoals de 3000+ nu op de desktop-markt een goedkoop model is), lijkt Dublin mij overbodig. Ditzelfde geldt ook voor Paris. Tegen de tijd dat die geintroduceerd wordt, zal het goedkoopste model A64 ook wel tegen de €100 liggen en lijkt Paris mij overbodig. Op zo'n manier onlogisch :)

En nu weer ontopic }) (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Je kan gelijk hebben, maar ik kan enkel posten wat ik lees he ;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik was idd ook in die topics aan het rond dwalen, en ik denk: wat bomt mij het, ik doe het, immers:
Als je upgrade, dan is het TOCH zo dat je meestal niet alleen een processor of alleen een moederbord koopt, die upgrade je mee!
Goed, dan ben ik iemand die VEEL vaker upgrade dan gemiddeld, maar het klopt wel!

Eerste zelfgekochte (andere stuff was krijgertje, van palief) stuff was een Athlon 1200 op een MSI K7T266Pro 2.0 U

Erg nett bordje, lang mee gedaan, maar op den duur kwam er toch (toen ik eenmaal een grotere kast had, en veel zwaardere stuff ging doen) een Athlon 2000+, nog eentje met Palomino core. En binnen no-time zat d'r ook een nieuw moederbord in, namelijk een KT400.

Niet al té lang geleden een Athlon 1700+ Thoroughbred B gekocht, je weet wel, zo'n mythische overklokker, en 2 weken daarna zat d'r een Asus A7N8X deluxe in, omdat ik HONDSBEROERD werd van die verschrikkelijk instabiele KT400. Eerst de USB controller, kreeg een losse USB kaart, want die in de southbridge deugde niet (THX MSI!!!). Toen was hij OK, alleen héél af en toe had hij toch de neiging gewoon te "freezen" en dan was er weer iets corrupted. Kortom: niet iets wat ik graag een maand aan laat staan. De nForce 2 was daar beter in.

Nu lees ik overal hoe die snelle P4's de Athlon XP's aan het asswhipen zijn, denk ik: SHIIIIT, daar sta ik dan met m'n nota bene opgevoerde, dus niet echt (en geen garantie) XP 1700-tje op XP2600 Niveau (wil mem niet echt belasten, FSB 166, mp 12,5), een beetje d'r schattig uit te zien met m'n Lian-LI PC75. Alsof het ding aaibaar is...

Toen zag ik: Athlon 64 3000+, en ik dacht HEMEL! das TE mooi om waar te zijn. En ik wou wel wat meer weten. Hence, dit topic. Ik hoop nog steeds op mensen die klagen over hun instabiele Asus K8V deluxe plank, immers, het is toch VIA wat je dan koopt (brrrr!!!, remember? NACHTMERRIES met een KT400 in de hoofdrol). Maar ik wil wel het snelste, en die KT266 doet het nog steeds, dus ik wil VIA best een 2e kans geven, maar ze hebben wel een beetje de naam hier...

Intel is, zowel qua budget, als m'n mening (zoals sommiggen over Microsoft zeggen "M$", zeg ik Int€l over Intel, stiekem dan, hier niet) geen optie.
Dat zijn allemaal geruchten!!! En die ene roadmap klopt al niet meer, die newcastle is er nu al, stond gepland voor Q2 2004 in die ene roadmap.

Dat er geen andere socket 754 AMD64's staan wil niet zeggen dat ze d'r niet komen, AMD heeft recentelijk nog een verassing laten zien. Wie weet wordt, in tegenstelling tot wat AMD verwacht/wil dit wel een enorm success, en zijn de dingen niet aan te slepen! (na de kerst wordt het altijd druk). Dan moet AMD haast wel.

Ook staat nergens tot hoe ver de Newcastle gaat. Wie weet post ik over 2 jaar een topic: Mijn Newcastle 4500+ is langzaam, ik wil upgraden, alleen ik zie door de bomen het bos niet meer. Meningen graag!

[dream]
Of ze komen natuurlijk met die legendarische Groningen core, die begint op 7000+[/dream]

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 76695 op 27-12-2003 00:05 . Reden: Feit en mening scheiden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14126

Ik heb in een andere draad gelezen dat MSI moederborden vaak incompatible zijn met Zalman koelers. Nu heb ik net een MSI K8T NEO-FIS2R moederbord gekocht, voor uiteraard de Athlon 64 3000+, met als koeler de Zalman 7000CU. Volgens de Zalman site is deze koeler compatible met de Athlon 64, maar weet iemand toevallig of de koeler ook compatible is met het MSI moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er staat "for all socket 754 mainboard", ik neem aan dat het werkt. Je moet alleen wel dat zwarte bracket erop zetten, ik geloof niet dat MSI die er standaard op had zitten. Staan wel guides in de handleiding (heb de handleiding van zowel de MSI als de ASUS gedownload :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:29
Zolang een athlon xp 2500+ @2300mhz een amd64 3200+ verslaat koop ik nog geen amd64

Ik koop denk ik ergens in juni/juli een amd64. een 4000+ ofzo.

Dus als je nu budget wil kan je beter voor 95 euro een xp 2500+ kopen met een abot nf7-s mobo van 100 euro. dan kan je met de boxed cooler hem al op 3400+ laten lopen zonder problemen

dus dan heb je voor nog geen 200 euro een snellere pc dan met die amd64 3000+.. en evensnel wanneer je de amd64 overclockt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61180

Anoniem: 59732 schreef op 24 december 2003 @ 02:22:
Ik zit ongeveer met dezelfde vragen

Nu heb ik een
P4 2.4ghz 533fsb
512mb ddr333 ram
i845PE mobo
rad 9800 pro

Een redelijk systeem dus, maar al lang niet meer ECHT goed, dus ben ook aan het uitkijken naar een upgrade.
Maar nu komt die socket 939 me wat pesten :(
Langst de andere kant heb ik dan weer iets van, ookal wacht ik op de 939 en een cpu ervoor, wanneer ik een jaartje later m'n systeempje opnieuw upgrade zzal er ongetwijfeld weer wat anders aankomen. Hierbij denk ik hoofdzaklijk aan PCI-express en de BTX standaard. Dus zou ik toch opnieuw mobo moeten kopen enz, dus tja, kan ik mss evengoed nu een 754 kopen, en een jaartje later overstappen op nieuwe cpu, btx mobo en pci-e graka.
En ook niet onbelangrijk voor mij, de 939 gaat waarschijnlijk (zeker in België) enkele weken te laat zijn voor enkele topgames, staan natuurlijk niet vast, maar far cry, hl2, doom3 enz :9

arghhhhhhh, keuzes :r
Ik wil hier echt niet de mierenneuker gaan uithangen maar:

DIT IS TOCH WEL ECHT DE WESTERSE WERELD.

Heb je wel gezien wat voor systeem je hebt? Wat kan jij, als thuisgebruiker, nou niet draaien? Ik vind de "tweakers" hier de laatste tijd wel steeds meer ontevredener worden. Nieuwe spullen zijn leuk, zeker wel. En als je het geld ervoor hebt, dan moet je het lekker doen. Maar om zo goed als nieuwe systemen te gaan afkraken, dat krijg ik niet door m'n strot. Ik heb nu een amd 1800+ i.c.m. Gigabyte 7-VRXP (rev. 2.0) + Ti4200 128 leadtek GF4. Dat is mijn beste upgrade pakket ooit gekocht en tot op de dag van vandaag kan ik alles, maar dan ook alles perfect spelen. Nu heb ik ook wel mijn oog naar de toekomst gericht dus ga binnenkort ook upgraden naar een systeem waar ik echt een hele tijd niks meer aan te veranderen hoef. Ik bedoel, veranderen kan je ieder kwartaal als je alle nieuwtjes volgt. Dit systeem gaat naar mijn broertje die dus nu een fantastisch syteem heeft waar veel kinderen van zijn leeftijd (14) die games spelen etc van dromen, althans dat zou ik wel doen als ik nu 14 was. Tuurlijk kan je zeggen, alles is achterhaald en word 64 Bits en volledig DX 9 maar dat zal z'n tijd nog wel even duren hoor. Denken jullie maar niet dat binnen nu en 3 jaar alles van de thuisgebruikers 64 bits systemen draait. En nog twee jaar daar vandaan PCI-Express & BTX standaard in huis heeft.

Het gaat mij dus niet om het upgraden van de systemen want dat is gewoon een hele leuke bezigheid. Maar ik stoor mij wel aan de constante stijgende trend om de bijna gloednieuwe systemen waar veel mensen van dromen af te kraken alsof dat echt niet meer kan.

Tis misschien allemaal melodramatisch en watjesgelul maar tweakers.net (WoT) is met zijn servers wel begonnen door alle touwtjes aan elkaar te knopen!!! En die hoor ik ook niet afgeven op de oude servers en systemen (tenzij het echt oude }:O jes zijn die niet meer meekunnen in de vraag van het systeem).
Hertog_Martin schreef op 27 december 2003 @ 08:30:
Zolang een athlon xp 2500+ @2300mhz een amd64 3200+ verslaat koop ik nog geen amd64

Ik koop denk ik ergens in juni/juli een amd64. een 4000+ ofzo.

Dus als je nu budget wil kan je beter voor 95 euro een xp 2500+ kopen met een abot nf7-s mobo van 100 euro. dan kan je met de boxed cooler hem al op 3400+ laten lopen zonder problemen

dus dan heb je voor nog geen 200 euro een snellere pc dan met die amd64 3000+.. en evensnel wanneer je de amd64 overclockt.
Dat klinkt dus een stuk vriendelijker en veel beter onderbouwd!

Tis de truck om een beetje te waarderen wat je hebt en wat je er allemaal mee kan. En niet om goede systemen af te kraken voor een nog nieuwer (en ook nog is vaak instabieler vanwege de nieuwheid) systeem zonder daarbij na te denken.

just my 2 cents ...

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 61180 op 27-12-2003 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:55
De OEM versie van de Athlon 64 3000+ is trouwens al €221, dat wordt steeds gunstiger :)
Zelf zit ik nog heel erg te twijfelen of ik voor deze zal gaan of gewoon voor de AMD Athlon XP2800+, vooral omdat het upgraden door die Socket 754 een stuk moeilijker zal gaan in de toekomst. Om het geld gaat het me niet zo, ik heb meer dan genoeg geld, al is het verschil tussen de XP2800+ en de A64 3000+ aardig groot (moederborden van A64 kosten ook een duit meer).
Anoniem: 61180 schreef op 27 december 2003 @ 12:26:
[...]

[knip]

Tis de truck om een beetje te waarderen wat je hebt en wat je er allemaal mee kan. En niet om goede systemen af te kraken voor een nog nieuwer (en ook nog is vaak instabieler vanwege de nieuwheid) systeem zonder daarbij na te denken.

just my 2 cents ...
Heel mooi gezegd _o_
Ik word er soms ook een beetje moe van als mensen gaan zitten van 'zal ik dit of dat nemen?' terwijl ze een systeem hebben staan van 2 maanden oud...
Om een oud spreekwoord te vernieuwen voor in ons 'tijdperk': Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd :P

Zelf heb ik een P3 866 Mhz en ondanks dat dat een hele oude is (in de computerwereld) en ik er niet altijd even blij mee ben, waardeer ik 'm wel, want hij heeft toch een hele lange tijd braaf z'n dingetje gedaan en kan bijvoorbeeld als server nog best mee :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En of ik het oude waardeer!!! M'n pentium 2 doet PRIMA dienst nu bij m'n oma, die met een seniorencursus computers is begonnen (dus DAAR komen m'n ICT-genen vandaan!!!). Ik moet zeggen, het gekke oude mensje doet er érg veel mee.

De Pentium 3 500MHz draait bij m'n ouders, en de Athlon 2000 Palomino op het KT266 moederbord draait in m'n oude chieftec vrolijk bij m'n zusje (die is ook nerd! Ze is net als mij toen ik 12 was!!!).

Helaas is deze Athlon 1700+ gewoon TE beperkt voor wat ik doe. Overgeklokt of niet. En ik hecht waarde aan garantie, dus ik overklok liever niet. Als ik zie hoeveel sneller een Athlon 64 3000+ is, (bullshit dat hele verhaal dat hij amper sneller is, hij is VEEL sneller, en je haalt het maximum er nog niet eens uit), en dat hij ZELFS de P4 2.8GHz verpulvert, en als ik dan vervolgens de prijs zie, denk ik: GE NI AAAL!!!

Zeg dus NIET dat ik het oude niet eer, ik heb nog nooit IETS weggegooid (goed, een P1 120MHz laptop is op school ontleed, heeft hij niet overleefd).

En aangezien ik nogal veeleisend ben (snelle mooie games, homeworld 2 bijvoorbeeld, halflife 2), en MEER wil dan gamen of tiepen (af en toe wat 3dmaxen, Hammer-en, das de Halflife (2) levelmaker), ben ik gewoon toe aan een upgrade.

Sorry dat ik zo vel reageer.

Excuseert U mij nu, ik ga boodschappen doen bij de computerwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61180 schreef op 27 december 2003 @ 12:26:
[...]

DIT IS TOCH WEL ECHT DE WESTERSE WERELD.
....

[...]

Dat klinkt dus een stuk vriendelijker en veel beter onderbouwd!
Is dit een westerse wereld??? Wat een arendsogen!

Jah, mijn systeem is nog goed genoeg, maar waarin heb ik mijn of iemand anders (of zijn systeem) zitten afkraken??? Nergens dus
Tuurlijk ja, mijn systeem kan nog goed mee, net zoals een zakenman met een Lada kan rijden ipv een porche, zoals we geen gsm op zak moeten hebben als er genoeg telefoons te vinden zijn, zoals we geen 100hz breedbeeld moeten hebben als we op een 37cm 10jaar oude tv ook beeld krijgen.

Mijn mening is niet onderbouwd? Sinds wanneer moet ik mijn mening onderbouwen als ik hier een vraagje wil stellen over een upgrade? Ik vroeg gewoon ff raad. Ik heb nergens gevraagd of mijn upgrade zin heeft of niet, en al helemaaal niet wat jij van mijn upgrade en de westerse wereld zou vinden.
Ieder zijn mening he, maar dat ik ONvriendelijk ben ik mijn post over dat ik mss wil upgraden?????????

ja hallo, kan een mens niet eens meer rustig een post over upgraden op een tweaker forum zetten zonder beschuldigd te worden van over-westers en onvriendelijk gedrag. mooi zo :/

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 59732 op 27-12-2003 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Jooo! Best een onderwerp waar over gesproken mag worden, het wel of niet waarderen van wat je hebt, maar niet in dit topic.

Graag een beetje on-topic heren voordat het helemaal uit de hand loopt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95473

zijn die socket 939 cpu's niet veel beter???
ik wil deze cpu (AMD64 3000+ 512kb) ook wel halen maar het is het best te wachten totdat ze er in 939 zijn togh?
is dit veel sneller dan een barton 2500+?
is 64-bit veel sneller tov 32-bit (als je windows 64bit hebt....)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoals eerder gezegd: Ik ga er een halen, en ik zal het hele beestje eens grondig gaan benchmarken zodra hij er is. Dikke kans dat dat volgend jaar pas is. Dan kan ik jullie ook mijn ervaringen melden. Tot dan: Blijkbaar heeft NIEMAND ervaringen met Athlon 64's socket 754, blijkbaar ben ik dus de allereerste persoon op GoT die er een gaat kopen. Aan de ene kant: stoer dat ik de eerste ben, aan de andere kant had ik GRAAG gehoord dat iemand zei: blijf van die Asus K8V af, haal de K8N, die is wél stabiel. Zoals eerder gezegt, op de KT266 na géén goede ervaringen met VIA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Dat er niemand reageert op jouw vraag wil niet zeggen dat niemand een A64 heeft. Als je even in andere delen van dit forum kijkt zul je zien dat het tegendeel namelijk wordt bewezen:
[rml][ OC] AMD Athlon64 OC resultaten[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmja, interresant, maar op die stabiliteit wordt niet écht ingegaan. Mijn KT400 ging files corrupten als ik de integrated USB controller gebruikte, MSI vergoedde daarom (het was een bekend probleem van die levering VT8235 southbridges) een los USB PCI kaartje. Dat hielp, maar het ding was NOG niet 100% stabiel, eens in de 2 dagen OID liep hij vast.

En dat was nog niet het enige wat ik hoorde over deze chipset, en zowiezo, ik heb ook een aantal slechte ervaringen met de KT133 en de KT333. Vandaar mijn VIA-angst. Maar om heel eerlijk te zijn zit je eigenlijk haast wel vast aan VIA wil je een AMD64 hebben. Over de nForce 3 250 is nog eigenlijk niks bekend, en zoeken op nVidia's website levert een nieuwsbericht over nVidia's avonturen in Mobile AMD64 land.

Ik waag het erop, maar ik ga wél zeker weten dat ik kan ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Anoniem: 76695 schreef op 27 december 2003 @ 16:23:
aan de andere kant had ik GRAAG gehoord dat iemand zei: blijf van die Asus K8V af, haal de K8N, die is wél stabiel. Zoals eerder gezegt, op de KT266 na géén goede ervaringen met VIA...
Ik zeg niet blijf ervan af, maar wel dat je met de Asus K8V moet oppassen voor ontploffende condensatoren:

http://www.asus.com.tw/support/faq/qanda.aspx?KB_ID=85257

Afbeeldingslocatie: http://eservice.asus.com.tw/eService/eService/sShowImage?id=47362d72bfa80dc8e8938e833dc2d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://eservice.asus.com.tw/eService/eService/sShowImage?id=47369328bfa80dc8e89387c06809.jpg

Het wordt uiteraard wel gerepareerd, maar ik denk dat de meeste mensen liever een mainboard hebben dat vanaf het begin werkt. Dus controleer bij aankoop of je geen OST RLZ 0333 condenstatoren op het mainboard hebt, want anders kun je er last van gaan krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door The Source op 27-12-2003 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 19:32
He speelt dat condensator verhaal nu nog steeds?
Ik dacht dat de fabrikanten er wel van geleerd hadden, of heeft dit een andere oorzaak (warmte mischien)?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik denk dat ik maar zo'n 3000+ ding ga halen als ze bij een groothandel beschikbaar zijn. bij de grote jongens (ecl, bascomputers, mcdos) is de 3000+ nog helemaal niet verkrijgbaar. daar wacht ik even op. het zou een beetje te gek worden als ik als computerzaak zijnde bij een webshop zou gaan halen.

aan de andere kant: laat iemand anders maar het experiment gaan voeren. de kinderziektes er uit halen heb ik niet zo'n zin in. maarja, met 64bit windows klooien lijkt me wel weer leuk.

[ Voor 25% gewijzigd door smvs op 27-12-2003 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kijoki
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-11-2016
Ik vind het wel raar dat AMD dus eerst socket 754 processoren uitbrengt en na een half jaar ofzo socket 939 uitbrengt.. Wat is dan het nut geweest van die 754 en is het voor hun dan qua winst slechter ipv beter?? Want je brengt iets uit dat je daarna snel weer vervangt en waar je dus niet echt winst mee kunt maken... Of zie ik het nu helemaal fout hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
IDD, Kijoki. Dat vind ik ook gek. Eerst releasen ze een AMD64 compatible CPU op socket 754, om vervolgens compleet 180graden te keren, en voortaan alleen gestripte versies uitbrengen. Ikzelf heb moeite dat te geloven, en waag het er dus op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80564

The Source schreef op 27 december 2003 @ 19:58:
[...]

Ik zeg niet blijf ervan af, maar wel dat je met de Asus K8V moet oppassen voor ontploffende condensatoren:

http://www.asus.com.tw/support/faq/qanda.aspx?KB_ID=85257

[afbeelding]

[afbeelding]

Het wordt uiteraard wel gerepareerd, maar ik denk dat de meeste mensen liever een mainboard hebben dat vanaf het begin werkt. Dus controleer bij aankoop of je geen OST RLZ 0333 condenstatoren op het mainboard hebt, want anders kun je er last van gaan krijgen.
Hebben ze dan een versie op de markt gebracht zonder de RLZ0333 condensator?
Volgens mij zit deze condensator overal op, maar zijn er een aantal die niet goed functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zit nu alles te lezen en begrijp dus heus wel dat die nieuwe kit een goede set KAN zijn! Maar een paar dingen houden mij toch nog wel bezig met twijfelen.

Ik heb deze kit bijna zo goed als besteld:

Mobo: Asus P4C800 Deluxe
Geheugen: (dual channel KIT) 2x 512 PC3200 DDR400 (twinMOS)

CPU: Pentium 4 2.8 Ghz HT (800 FSB) (boxed)
Videokaart: ATi Radeon Hercules Prophet 9800 Pro ddr2 128Mb
HD: Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB 7200rpm 8MB x2

Totaal upgrade bedrag: € 1179

Het fijne aan deze config is dat hij zichzelf bewezen is goed te functioneren. Hij heeft ook meer dan genoeg mogelijkheden voor mij en ik denk ook dat ik mij niet druk hoef te maken over de speelbaarheid van de huidige en toekomstige games.

Een AMD Athlon 64 3000+ config gaat mij het volgende kosten:

Mobo: Asus K8V Deluxe
Geheugen: (dual channel KIT) 2x 512 PC3200 DDR400 (twinMOS)

CPU: AMD Athlon64 3000+ (2.0 GHz 512KB)

Videokaart: ATi Radeon Hercules Prophet 9800 Pro ddr2 128Mb
HD: WD 73 GB (Raptor WD740GD 10.000rpm, 8MB, SATA) x2

Totaal upgrade bedrag: € 1542

€ 1179 - € 1542 = € 363 verschil tussen een P4 & een AMD Athlon64 upgrade.

DUIDELIJK MAG ZIJN DAT DEZE AMD64 CONFIG DUURDER IS DOOR DE ANDERE HARDE SCHIJVEN!!! MET DEZELFDE MAXTOR SCHIJVEN ALS IN DE P4 CONFIG IS DE AMD UPGRADE € 17 GOEDKOPER EN KOMT DE PRIJS DUS OP: € 1162

Ik heb natuurlijk SATA gekozen omdat je dan een syteem echt koopt op de toekomst en dan ook de beste snelheid wil voor je systeempje!

Een paar dingen houden mij dus alleen tegen:

- In hoeverre koop je nu al geen verouderd systeem omdat de opvolger al staat te trappelen? (Socket 939)

- In hoeverre word het mogelijk om verder te gaan met de nieuwe socket die eraan komt nml. 939?

- Hoe is de stabiliteit van de KT400 chipset?

- Uit de benchmarks blijkt dat hij dus gemiddeld sneller is dan een p4 3.2 maar in hoeverre ga je dat verschil echt merken met mijn andere config die ik heb samengesteld?

- Hoe zit het met die procs? Ze hebben dus 512 i.p.v. 1024 cache! Kan je eruit concluderen dat het bij AMD een beetje verkeerd is gegaan met het bakken, veel "brakke" ertussen hebben en dus een tussenoplossing hebben bedacht?

- Duidelijk is dat P4 systeem in zijn huidige vorm aan het aflopen is maar koop je dan met de 2.8 HT (800) geen betere proc qua ondersteuning dan een nieuw platform dat over bijna een half jaar alweer vervangen word?

Nog veel vragen die mij nog onbeantwoord blijven! Wie kan mij op weg helpen een keuze te maken die echt zin heeft!

De opties:

* Nu de P4 config kopen zoals hierboven beschreven dat stabiel is & meer dan genoeg voldoet aan de eisen die ik stel en dan pas weer compleet upgraden bij een volledig werkende 939 socket die zichzelf goed bewezen heeft en ook qua prijs te behappen is? (ik denk dan aan een termijn van 1,5/2 jaar)

* Investeren in een product dat nieuw is, toch nog redelijk weinig over bekend dat binnenkort weer vervangen gaat worden door iets compleet nieuws en dus maar moet afwachten hoe het verder gaat met de ondersteuning daarna iets waarbij je minder bang voor hoeft te zijn bij een p4 omdat veel mensen al reeds in het bezit zijn van zo'n proc. Ook vind ik de stabiliteit erg belangrijk want ik maak intensief gebruik van mijn systemen.

Ik moet toegeven al 5 jaar gebruiker te zijn van AMD (i.c.m. diverse Via chipsets) en ik mag zeggen naar volle tevredenheid maar ik ben nu toch wel aan het twijfelen gebracht ...

----------
Leuk verhaal, maar ik doelde specifiek op iemand anders en op sommige tweakers in het algemeen :)
Anoniem: 59732 schreef op 27 december 2003 @ 13:55:
[...]

Tuurlijk ja, mijn systeem kan nog goed mee, net zoals een zakenman met een Lada kan rijden ipv een porche, zoals we geen gsm op zak moeten hebben als er genoeg telefoons te vinden zijn, zoals we geen 100hz breedbeeld moeten hebben als we op een 37cm 10jaar oude tv ook beeld krijgen.
Als je ff leest wat je zelf hebt getypt dat slaat die vergelijkingen die je maakt als een lul op een hete kookplaat of als een PCI kaart in een IS slot, whatever :D :+

Enige wat ik bedoelde is dat jij over jou systeem zegt dat het al lang niet goed genoeg meer is met een ondertoon van: Tsja, kom nou zeg dat zien jullie toch ook wel.

Hee, kwil echt niet aan jou mening zitten en je vertellen wat je wel en niet mag doen maar ik bedoelde alleen het verhaal in het algemeen! Er zitten hier heel veel tweakertjes onder ons die het met een stuk minder moeten doen en als andere dan hun zo goed als nieuwe (al vind jij dat van jou systeem dus blijkbaar niet zo) systeem wegcijferen alsof het alweer verouderd is dan kan dat dus sommige in het verkeerde keelgat schieten.

Maar zoals eerder opgelegd door de mod zal ik wijselijk mijn mondje houden :X

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 61180 op 27-12-2003 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86453

Okey ik heb een paar vragen, als ik goed heb gezocht, blijkt het Via KT800 chipset sneller te zijn dan het Nforce 3 150 chipset, is dit correct??? En is dit merkbaar sneller, want de reviews die ik heb gelzen was het verschil klein maar het was daar, Nu ben ik geen fan van Via chipsets, en wil ik dus graag Nforce, is dit iets wat meer tussen mijn oren zit, of zit er ook nog een theorie achter deze gedachte van mij, is het zo dat er minder problemen worden geconstateerd met Nforce (3) borden dan met via borden of is dit BS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

/edit (helemaal verkeerde knop gebruikt) |:(

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 61180 op 27-12-2003 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HD: Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB 7200rpm 8MB x2

Totaal upgrade bedrag: € 1179[/i]

Het fijne aan deze config is dat hij zichzelf bewezen is goed te functioneren. Hij heeft ook meer dan genoeg mogelijkheden voor mij en ik denk ook dat ik mij niet druk hoef te maken over de speelbaarheid van de huidige en toekomstige games.

Een AMD Athlon 64 3000+ config gaat mij het volgende kosten:

Mobo: Asus K8V Deluxe
HD: WD 73 GB (Raptor WD740GD 10.000rpm, 8MB, SATA) x2

Totaal upgrade bedrag: € 1542

€ 1179 - € 1542 = € 363 verschil tussen een P4 & een AMD Athlon64 upgrade.

DUIDELIJK MAG ZIJN DAT DEZE AMD64 CONFIG DUURDER IS DOOR DE ANDERE HARDE SCHIJVEN!!! MET DEZELFDE MAXTOR SCHIJVEN ALS IN DE P4 CONFIG IS DE AMD UPGRADE € 17 GOEDKOPER EN KOMT DE PRIJS DUS OP: € 1162

--------------------------------------------------------------------------------------------
?? Je kunt toch ook maxtor SATA disken in de AMD Athlon64 configuratie zetten!

Maxtor DiamondMax Plus 9, 80Gb,7200rpm,8Mb,ATA133 --> EUR85,00
Maxtor DiamondMax Plus 9, 80Gb,7200rpm,8Mb,SATA150 --> EUR89,00

Bron: http://shop.informatique.nl/

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 80564 op 27-12-2003 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38246

Anoniem: 86453 schreef op 27 december 2003 @ 23:24:
Okey ik heb een paar vragen, als ik goed heb gezocht, blijkt het Via KT800 chipset sneller te zijn dan het Nforce 3 150 chipset, is dit correct??? En is dit merkbaar sneller, want de reviews die ik heb gelzen was het verschil klein maar het was daar, Nu ben ik geen fan van Via chipsets, en wil ik dus graag Nforce, is dit iets wat meer tussen mijn oren zit, of zit er ook nog een theorie achter deze gedachte van mij, is het zo dat er minder problemen worden geconstateerd met Nforce (3) borden dan met via borden of is dit BS.
Nou deze via chipset is erg stabiel :)
Heb zelf een 3000+ Met een asus k8v en het werk echt super kan ik zeggen :)
En met de boxed luchtkoeler draai ik nu wel 2,4ghz stabiel op 1,650volt :)
Ik ben erg tevreden over VIA en dat is al sinds de kt333 ce chipset :)
Maar dat nforce3 bordje is ook erg netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mag ik vragen wat de rest van je systeem is ? en wat je 3dmark03 score is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38246

Anoniem: 86453 schreef op 27 december 2003 @ 23:59:
Mag ik vragen wat de rest van je systeem is ? en wat je 3dmark03 score is??
Ja hoor

Proc amd athlon64 3000+
Mobo ASUS K8V
Videokaart Ati Radeon9600Pro
3*maxtor 40GB ata 133 schijven
Soundblaster audigy
Nec 1100a DVD brander
Geheugen Twinmos CH-5 geheugen.

Score 3dmark2001 15492
2003 4300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is een nette score, Maar ik hoop met mijn toekomstig systeem wel boven de 5000 punten uit tekomen.

Amd 3000 Athlon 64
waarschijnlijk Gigabyte K8vt800 Pro
512 DDR 400 Mhz
Geforce FX 5900 XT (ben nog aan het twijfelen tussen de normale en de XT versie)
120 gig 8 Mb ata schijf
Cd brander ( heb nog geen Dvd brander nodig
Dvd speler

ETC.

En hoop zon 5000+ score te behalen :D

Krijg het systeem waarschijnlijk/ Hopelijk dinsdag binnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100987

Ik zou gewoon de GeForce FX 5900 XT nemen. Scheelt weer geld en met overklokken kan je hem wel gelijk maken aan de normale 5900. :) In de reviews die ik heb gezien haalde de 5900 XT een score van meer dan 5000 dus dat moet met jou systeem ook wel lukken.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 100987 op 28-12-2003 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

okey , ik geef het toe, ik hoor niet op tweakers thuis :'( ik doe namelijk niet aan overklokken, Ik koop onderdelen waarvan ik dnek hier kan ik een x aantal maanden mee, en wanneer het verouderd/niet meer snel genoeg is, dan koop ik weer nieuw spul. maar zal waarschijnlijk wel voor de 5900XT kiezen wegens een kwestie van niet alteveel willen uitgeven aan een Pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37160

TS, je loopt nu wel hoog van de toren te blazen dat je pc niet snel genoeg meer is.... ok kan ik mee leven.
maar waarom koop je dan niet gwoon een simpel H20 setje ben je goedkoper uit, laat je die 1700+ op 2550mhz draaien, en ik verzeker je je hebt een snellere pc dan dan al die nieuwe spullen die je wil gaan kopen je zullen opleveren... en je bespaart een hoop knaken..

sterker nog voor dat geld wat je nu niet uitgeeft aan een Mobo+CPU+(evt ram) kan je zelfs een mooie tweedehands Vapochill of als je geluk hebt een Prom kopen...
moet jij eens kijken hoe je dan de koning bent... en heb je nog eens LOL! ook, als je altijd alles gelijk nieuw koopt als je ontevreden bent over een tamelijk Laffe overclock van 1700 naar 2600 heb je niet echt een tweak mentaliteit...

verder heeft die newcastle maar 512kb cache die in een op voorhand al uitgestorven socket komt te zitten... duurt nog iets van 6 maanden tot de nieuwe socket..

je moet het allemaal zelf weten maar ik heb dit wel met "enige verbazing" zitten lezen, temeer ook omdat je aangeeft dat je over weinig middelen beschikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80564 schreef op 27 december 2003 @ 23:47:
?? Je kunt toch ook maxtor SATA disken in de AMD Athlon64 configuratie zetten!

Maxtor DiamondMax Plus 9, 80Gb,7200rpm,8Mb,ATA133 --> EUR85,00
Maxtor DiamondMax Plus 9, 80Gb,7200rpm,8Mb,SATA150 --> EUR89,00

Bron: http://shop.informatique.nl/
Ja, maar die komen niet echt goed uit de tests als je goed gelezen hebt en .... Als we toch voor een razendsnel systeem gaan (en je hebt hele belangrijke software) gaan we ook meteen voor toppie harde schijven met 5 jaar garantie (!!!!)!

En dan maak je helemaal de blits met je nieuwe systeem! 10.000 rpm, SATA 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61180 schreef op 28 december 2003 @ 01:10:
[...]

Ja, maar die komen niet echt goed uit de tests als je goed gelezen hebt en .... Als we toch voor een razendsnel systeem gaan (en je hebt hele belangrijke software) gaan we ook meteen voor toppie harde schijven met 5 jaar garantie (!!!!)!

En dan maak je helemaal de blits met je nieuwe systeem! 10.000 rpm, SATA 8)
Bedoel je die test van begin 2003?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61180 schreef op 27 december 2003 @ 23:17:
Als je ff leest wat je zelf hebt getypt dat slaat die vergelijkingen die je maakt als een lul op een hete kookplaat of als een PCI kaart in een IS slot, whatever :D :+

Enige wat ik bedoelde is dat jij over jou systeem zegt dat het al lang niet goed genoeg meer is met een ondertoon van: Tsja, kom nou zeg dat zien jullie toch ook wel.

Hee, kwil echt niet aan jou mening zitten en je vertellen wat je wel en niet mag doen maar ik bedoelde alleen het verhaal in het algemeen! Er zitten hier heel veel tweakertjes onder ons die het met een stuk minder moeten doen en als andere dan hun zo goed als nieuwe (al vind jij dat van jou systeem dus blijkbaar niet zo) systeem wegcijferen alsof het alweer verouderd is dan kan dat dus sommige in het verkeerde keelgat schieten.

Maar zoals eerder opgelegd door de mod zal ik wijselijk mijn mondje houden :X
Ff dit nog rechtzetten als ik nog ff offtopic mag O+

Mijn vergelijkingen sloegen idd op niks nee, was gewoon ff om de zaak de overdrijven en duidelijk te maken dat idd veel dingen niet moeten, en veel mensen met minder kunnen, maar het leven nu eenmaal zo is.

Over mijn systeem ik had het bijlange niet met die ondertoon bedoeld hoor :). Ik bedoelde het letterlijk zoals het er stond, dat mijn systeem echt niet meer het beste van het beste is (waarmee ik niet wil beweren dat iedereen het beste moet hebben, om een ondertoon te vermijden). Mijn systeem kan heel zeker nog goed mee, en was het niet dat hl2, doom3, far cry en andere toppers eraan komen zou ik zeker niet overwegen om te upgraden. Maar ben een fervent gamer (en zeker fps), dus wil ik ten volle van deze games genieten.

Kortom, ik had mijn post écht zo niet bedoeld ;)

ontopic:
Of ik nu wil upgraden of niet, het ziet ernaar uit dat in Belgie de 3000+ lang niet in evenveel winkels verkrijgbaar is dan in Nederland. Sinds een paar dagen beginnen ze her en der op te duiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:54

ultimateharry

Team Slayer:-)

Heb dit topic zitten doorlezen en ik moet zeggen deze heeft mij wel wakker geschud. Ik zat ook al te kwijlen bij het id van het hebben van een athlon 64 en ik ben er ook zeker van overtuigd dat dit een hele behoorlijke processor / platform is. Maar mijn trouwe palomino 2000+ kan het nog wel even uitzingen totdat er meer duidelijkheid is over de sockets en ik echt niet meer toe kan met deze processor.
Hiermee bedoel ik niet dat andere mensen geen redenen kunnen hebben hem nu te kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb idd geen tweakmentaliteit, ik huiver nogal bij waterkoeling (geklooi met oxideren van koper, rotte blokjes, rotpompjes met enge magneten, gezaag in m'n kast voor die radiator), en mijn overklok is zo brak omdat ik het voltage NIET omhoog wil gooien. Ik huiver een beetje bij extreme overkloks. Zowiezo, ik huiver bij overkloks. Ik hecht namelijk veel waarde aan garantie.

Verder moet ik zowiezo dan nieuw geheugen draaien, mijn huidige geheugen is PC2700. Wil ik op 200MHz FSB halen moet ik er al PC3200 indoen. en alhoewel ik geen probs heb met een 61 euro kostende proc die op een hogere FSB draait, heb ik wel problemen met het opblazen van een bijna 100 euro kostende DIMM. Steek ik er liever een geurkaars mee aan.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 76695 op 28-12-2003 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36939

Is er ergens een zaak waar ik een Athlon 64 3000+ +MoBo + 1024MB geheugen in termijnen van 40 euro per maand ofzo kan afbetalen want voordat ik het geld ervoor bij elkaar heb zijn we een half jaar verder :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95473

Anoniem: 76695 schreef op 28 december 2003 @ 10:09:
Ik heb idd geen tweakmentaliteit, ik huiver nogal bij waterkoeling (geklooi met oxideren van koper, rotte blokjes, rotpompjes met enge magneten, gezaag in m'n kast voor die radiator), en mijn overklok is zo brak omdat ik het voltage NIET omhoog wil gooien. Ik huiver een beetje bij extreme overkloks. Zowiezo, ik huiver bij overkloks. Ik hecht namelijk veel waarde aan garantie.

Verder moet ik zowiezo dan nieuw geheugen draaien, mijn huidige geheugen is PC2700. Wil ik op 200MHz FSB halen moet ik er al PC3200 indoen. en alhoewel ik geen probs heb met een 61 euro kostende proc die op een hogere FSB draait, heb ik wel problemen met het opblazen van een bijna 100 euro kostende DIMM. Steek ik er liever een geurkaars mee aan.
je kan je geheugen ook op 333Mhz laten lopen als je FSB 200Mhz is...
tenminste bij mijn A7N8X
je kan je radiator ook buiten je kast laten, heb ik ook, de rottende blokjes en oxidatie ervan kan je voorkomen door wat anti-corrosie bij je water te voegen, Eheim 1048 pomp is een goeie betrouwbare onhoorbare pomp, volgens mij ook nog zonder magneten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Ik heb hier nog 1 amd64 3200+ met shuttle AN50R moederbord liggen eventueel met waterkoeling. Zie vraag en aanbod

Misschien voor sommige wel interesant :)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80564 schreef op 28 december 2003 @ 01:34:
[...]

Bedoel je die test van begin 2003?
'T maakt niet uit welke testen of wat dan ook want bijna alle SATA schijven presteren net zo goed en soms wat beter dan de PATA schijven. Tis dus gewoon een ge-upgrade normale schijf met een SATA aansluiting. Wil je echt sneller, beter en blitser en dus ook optimaal gebruik maken van SATA dan ga je voor de Raptors want die draaien als enige niet-scsi schijf 10.000 RPM, geven 5 jaar garantie en zijn 8) ! Dus als je flink wil doen met je systeem moeten de schijven niet achterblijven in het geheel, dus daarom nam ik de Raptors mee in mijn prijsvergelijking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:24
Ik vond de Athlon 64 allemaal super interessant totdat ik las dat er ecc geheugen op moet. Komen er nog moederborden waarbij er niet speciaal ecc geheugen in geprikt hoeft te worden? :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

ephymerous schreef op 28 december 2003 @ 19:48:
Ik vond de Athlon 64 allemaal super interessant totdat ik las dat er ecc geheugen op moet. Komen er nog moederborden waarbij er niet speciaal ecc geheugen in geprikt hoeft te worden? :)
Dat is alleen bij de FX versie. zoals je kunt zien bij de openingspost, die is trouwens helemaal niet het onderwerp van dit topic ;)

JayGTeam (213177)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tuurlijk is dat wel het onderwerp. Hij is geinterreseert, alleen iets houd hem tegen. Dat wat hem tegen houd, is hierbij ontkracht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wace
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik zit met veel interesse te lezen hoe jullie over het onderwerp discussieren.
Misschien is dit relevant, roundup van K8T800 moederborden: nieuws: Roundup van VIA K8T800 moederborden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Ik heb zelf nu al enige 64bit 3000+ jes in mekaar gezet op een Asu K8V Deluxe moederbordje.
Nu alleen tot mijn verbazing zag ik weinig indrukwekkends?
De snelheid viel me op het eerste gezicht wel mee, en ook geen duall channel aanwezig.
Kan iemand mij vertellen of het voor mij dus (2500+ A7N8X Deluxe 512mb ram) wel zinnig is om over te stappen op een 64Bitje 3000+ met 512mb ram en een K8VDeluxe??
En ik neem een Raptor schijfje erbij wat natuurlijk wel zeer gunstig is voor de prestaties.
En waarom zijn er zoveel verschillende van AMD, ik ken de Opteron/64/FX/FX51 ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The_Dart schreef op 31 december 2003 @ 16:55:
En waarom zijn er zoveel verschillende van AMD, ik ken de Opteron/64/FX/FX51 ??
Opteron, processor voor server. Verkrijgbaar in versies voor single, dual, quatro en octo (zelfbedachte namen :P ) opstellingen. Draagt modelnummers als 848. Die 8 geeft aan dat het een processor is voor quatro of octo opstelling, die 48 geeft de snelheid aan.

Athlon 64 FX, high end desktop-processor. Fysiek gelijk aan de single Opteron processors. Krijgt ook een rating mee die lijkt op de Opteron-rating: Athlon 64 FX-51. Die 51 geeft de snelheid aan. Hierop volgt de FX-53 en FX-55 (nog niet geintroduceerd).

Athlon 64, mid-range desktop-processor. Deze krijgt net zo'n rating mee als de Athlon XP (3000+, 3200+, enz.)

Er zijn zoveel verschillende, omdat er ook verschillende markten zijn. Voor de servermarkt is een aparte serie nodig omdat er ook processors moeten zijn voor systemen met meerder CPU's. En bij de desktop wordt er weer onderscheid gemaakt tussen mensen die veel en mensen die wat minder te besteden hebben. Dit bevorderd de verkoopcijfers. Er MOET een mid-range model zijn, anders wordt er weinig verkocht, maar er MOET een high-end model zijn, omdat de consument anders denkt dat AMD geen snelle CPU's heeft en daardoor sneller naar iNtel gaat.

Ook voor de mobile markt moeten er speciale CPU's gemaakt worden. Deze zijn er nu nog niet. Nu wordt de Athlon 64 (non-FX) gebruikt als mobile AMD64 processor. Volgend jaar komt er een officiele mobiele versie van de Athlon 64 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealXistence
  • Laatst online: 04-05 16:59
Mij leek zelf dat MSI Neo K8T moederbord intressant heeft namelijk de functie voor cool n quit maar als er een beter alternatief is met hetzelfde kijk ik er graag naar.

Hoe kan het dat de Athlon 64 nu 3000+ heeft terwijl de cache de helft maar is is cache dan zo duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Xistence schreef op 31 december 2003 @ 20:34:
Mij leek zelf dat MSI Neo K8T moederbord intressant heeft namelijk de functie voor cool n quit maar als er een beter alternatief is met hetzelfde kijk ik er graag naar.

Hoe kan het dat de Athlon 64 nu 3000+ heeft terwijl de cache de helft maar is is cache dan zo duur?
Ik kan je alleen vertellen dat IMO de Asus K8V je beter kan helpen ipv een MSI K8T Neo bordje, ook de asus heeft de Cool& Quiite functie aan boord.

En Misc .. thx voor de uitleg van de procs ;)

Het is dus volgens mij nu nog niet zo slim om al een 64Bit proc te kopen, aangezien de FX mij nog veel te duur is en die zal dus vanzelf wel zakken, wacht ik daar nog wel even op.
Dan lijkt een 3000+Barton me een betere keus? (of 2800+ desnoods met nieuwe vid kaart)

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 02-01-2004 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 19:32
Xistence schreef op 31 december 2003 @ 20:34:
[...]
Cache geheugen is inderdaad erg duur.
1 MB aan cache is ruim 8 miljoen bitjes.
Cache geheugen moet snel zijn, dus gebruiken ze SRAM (dus niet SDRAM). Mede omdat dat niet ververst hoeft te worden is dat zo snel geheugen.
Nadeel van SRAM is dat er 6 transitoren per bitje nodig zijn. Dus voor 1MB aan cache heb je 48 miljoen transistoren nodig.
Deze cache zit op hetzelfde stukje silicium als de rest van de processor, dus je kunt je voorstellen dat de chip van al die cache een flink stuk groter wordt.
De kans dat een chip niet goed is omdat er een stofje oid op zit neemt toe naarmate de oppervlakte toeneemt.
Daarnaast kun je de wafer minder efficient gebruiken bij grotere chips, oftewel je hebt meer afval.

Kortom, de uitval neemt (sterk) toe en er worden minder chips per wafer gemaakt (grotere chips en meer afval) => dus cache is duur :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealXistence
The_Dart schreef op 02 januari 2004 @ 01:23:
[...]

Ik kan je alleen vertellen dat IMO de Asus K8V je beter kan helpen ipv een MSI K8T Neo bordje, ook de asus heeft de Cool& Quiite functie aan boord.

En Misc .. thx voor de uitleg van de procs ;)

Het is dus volgens mij nu nog niet zo slim om al een 64Bit proc te kopen, aangezien de FX mij nog veel te duur is en die zal dus vanzelf wel zakken, wacht ik daar nog wel even op.
Dan lijkt een 3000+Barton me een betere keus? (of 2800+ desnoods met nieuwe vid kaart)
Is het dan wel verstandig om over een half jaar een 64 bit te kopen want dan heb ik mijn geld bij elkaar en is de Asus K8V duurder of goedkoper ? :)

@TD-er
Ik wist niet dat dat zo was met cache

[ Voor 5% gewijzigd door TheRealXistence op 02-01-2004 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62708

peroonlijk is het altijd verstandig om te wachten met upgraden totdat je compatibele onderdelen in 1 keer kunt kopen.

Simpele reden: je koopt nu een mobo voor 200 €. Tegen de tijd (6 maanden) dat je geld voor cpu hebt, kost of dat mobo nog maar 120€ of er zijn er weer betere op de markt, terwijl je je mobo gedurende 6 maanden gewoon stof hebt laten verzamelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58827

smvs schreef op 27 december 2003 @ 20:24:
ik denk dat ik maar zo'n 3000+ ding ga halen als ze bij een groothandel beschikbaar zijn. bij de grote jongens (ecl, bascomputers, mcdos) is de 3000+ nog helemaal niet verkrijgbaar. daar wacht ik even op. het zou een beetje te gek worden als ik als computerzaak zijnde bij een webshop zou gaan halen.

aan de andere kant: laat iemand anders maar het experiment gaan voeren. de kinderziektes er uit halen heb ik niet zo'n zin in. maarja, met 64bit windows klooien lijkt me wel weer leuk.
Jawel hoor, BAS Computers heeft hem op zijn prijslijst staan.

En om stabilliteits problemen hoef je niet te twijfellen.

Tis een knaller zo snel en rete stabiel.

Kep zelf de 3200+ versie.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 58827 op 02-01-2004 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Anoniem: 58827 schreef op 02 januari 2004 @ 16:27:
[...]

Jawel hoor, BAS Computers heeft hem op zijn prijslijst staan.

En om stabilliteits problemen hoef je niet te twijfellen.

Tis een knaller zo snel en rete stabiel.

Kep zelf de 3200+ versie.
BAS computers heeft hem inderdaad al, maar voor die prijs en helemaal voor de 3200+ versie kan je denk beter een normale AMD XP 3000+ of 2800+ nemen, deze een beetje overklokken met duall channel erin proppen, denk dat je net zo snel bent.
Ik heb er zelf al wat zien draaien van die 64Bitjes maar ze vielen me tegen, geen duall channel nu en al bijna helemaal geen 64bit code die geoptimaliseerd is voor die proc, en tegen die tijd dat het wel zo is kan je hem voor veel goedkoper kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealXistence
The_Dart schreef op 02 januari 2004 @ 18:03:
[...]

BAS computers heeft hem inderdaad al, maar voor die prijs en helemaal voor de 3200+ versie kan je denk beter een normale AMD XP 3000+ of 2800+ nemen, deze een beetje overklokken met duall channel erin proppen, denk dat je net zo snel bent.
Ik heb er zelf al wat zien draaien van die 64Bitjes maar ze vielen me tegen, geen duall channel nu en al bijna helemaal geen 64bit code die geoptimaliseerd is voor die proc, en tegen die tijd dat het wel zo is kan je hem voor veel goedkoper kopen :)
Gelijk heb je over dat de 64 bit software nog helemaal niet goed aan de gang is. Dit komt omdat er maar om maar te schatten 0.5% een 64bit proc heeft tegenover de rest dus absoluut nog niet aantrekkelijk voor de bedrijven die software maken.

Daar tegenover is het wel handig om een 64 bitter te kopen 1 omdat er betere technieken in zitten dan XP vind ik persoonlijk en ook al is hij duur tegen de tijd dat ik een 64 bit proc koop zijn ze al stukken goedkoper en dus aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYcHoPunK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 22:25
The_Dart schreef op 02 januari 2004 @ 01:23:
[...]
Zou je dat kunnen onderbouwen want veel verschil is er niet tussen deze twee. (ik zit namelijk ook nog te twijfelen tussen deze twee)

[ Voor 54% gewijzigd door PsYcHoPunK op 02-01-2004 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:29
Xistence schreef op 02 januari 2004 @ 19:10:
[...]

Gelijk heb je over dat de 64 bit software nog helemaal niet goed aan de gang is. Dit komt omdat er maar om maar te schatten 0.5% een 64bit proc heeft tegenover de rest dus absoluut nog niet aantrekkelijk voor de bedrijven die software maken.

Daar tegenover is het wel handig om een 64 bitter te kopen 1 omdat er betere technieken in zitten dan XP vind ik persoonlijk en ook al is hij duur tegen de tijd dat ik een 64 bit proc koop zijn ze al stukken goedkoper en dus aantrekkelijker.
maak daar maar 0.005 van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealXistence
Hertog_Martin schreef op 02 januari 2004 @ 19:51:
[...]

maak daar maar 0.005 van
Das iets te overdreven weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
PsYcHoPunK schreef op 02 januari 2004 @ 19:14:
[...]

Zou je dat kunnen onderbouwen want veel verschil is er niet tussen deze twee. (ik zit namelijk ook nog te twijfelen tussen deze twee)
MSI vind ikzelf een beetje een prut merk, ik heb ik weet niet hoeveel MSI borden gehad die allemaal problemen gaven, en nee dat legt niet aan de bouwer/gebruiker hoor.
Asus is een goed en welbekend merk IMO en is vaak ook snel en bied goede support en drivers. (NFI) sorry

Inderdaad tegen de tijd dat ik ook een 64bit ga kopen is er wel veel meer software, hij is mij gewoon nog veel te duur. Natuurlijk heeft ie een betere core maar dat is met bijna alles zo, alleen betaal je hier ook flink voor in het begin.
Nu heb je nog nix aan een 64-bit proc tenzij je linux gebruikt tegen die tijd dat Microsoft komt met zijn 64-bit OS kan je beter een AMD aanschaffen aangezien de prijs dan flink zal dalen.

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 02-01-2004 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealXistence
Klopt Asus is een goed merk zit in me kist nu 466 mhz na 4,5 jaar nog nooit probs gehad. :)

[ Voor 2% gewijzigd door TheRealXistence op 02-01-2004 21:19 . Reden: Spellings foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ikzelf heb de AMD 3000+ vandaag binnen gehad, samen met het Asus K8V Deluxe moederboord. Ik heb het systeem al wel gebouwd alleen ik krijg mijn nieuwe videokaart maandag pas, en wil niet mijn oude videokaart in mijn nieuw systeem bouwen.

Want ik wil maandag gewoon in1keer kijken wat een monster het is. Moet wel zeggen, de nieuwe koeler van AMD is nog wel even kijken, voordat je het snapt,
Maar is wel te doen, en bleek later zelfs een goed systeem.

Maar zal Maandag mijn scores en ervaringen wel plaatsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik zit ook te kijken naar een upgrade. Met daarbij ook nieuw geheugen. Maar volgens mij moest je 'vroeger' altijd twee strookjes hebben omdat MB anders geen DDR deed. Nu zat ik te denken aan de Gigabyte GA-K8VNXP als MB. Maar ik zie in die manual helemaal niets meer staan over dat je er twee moet gebruiken oid. Sterker, staat nog heel weinig in over geheugen.

En als ik toch aan het upgraden ben.. misschien leuk om es die achterlijke 1GB grens voorbij te gaan, gebruik ook nogal mem-intensieve dingen.

Kan iemand me even enlighten wat betreft aantal strookjes? The manual van Gigabyte boardje staat hier

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:04
OzBoz schreef op 03 januari 2004 @ 13:59:
Ik zit ook te kijken naar een upgrade. Met daarbij ook nieuw geheugen. Maar volgens mij moest je 'vroeger' altijd twee strookjes hebben omdat MB anders geen DDR deed. Nu zat ik te denken aan de Gigabyte GA-K8VNXP als MB. Maar ik zie in die manual helemaal niets meer staan over dat je er twee moet gebruiken oid. Sterker, staat nog heel weinig in over geheugen.

En als ik toch aan het upgraden ben.. misschien leuk om es die achterlijke 1GB grens voorbij te gaan, gebruik ook nogal mem-intensieve dingen.

Kan iemand me even enlighten wat betreft aantal strookjes? The manual van Gigabyte boardje staat hier
2 strookjes mem is alleen van toepassing in een DUAL-CHANNEL (niet noodzakelijkerwijs DDR) configuratie.
dus het is niet nodig voor een Socket 754 omdat die alleen single channel ondersteunt

ps. Ja echt waar, er was ooit een beta (?) Ali chipset voor het Super 7 platform met dual-channel SDR.

[ Voor 19% gewijzigd door Puppetmaster op 03-01-2004 15:46 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealXistence
En wat is nou als deze nieuwe MSI K8T Neo veel beter is dan de oude? Tja ik weet het zelf niet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Xistence schreef op 03 januari 2004 @ 15:39:
En wat is nou als deze nieuwe MSI K8T Neo veel beter is dan de oude? Tja ik weet het zelf niet :S
Net als dat je een zilveren armband kan halen of een gouden voor iets meer?
Ik zou gewoon voor top gaan en geen risico nemen.(asus dus)
Ik vraag me alleen nou af waarom ze er geen Duall Channel in hebben gestopt, voor de mensen die nu een 2600+ oid met Duall Channel en SATA(lees raptor) hebben is het toch helemaal niet aantrekkelijk?
Je gaat mij niet vertellen dat dat ding minimaal 25% sneller is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dual channel maakt echt geen 25% uit...sterker nog, de snelle chipsets van Via komen heel netjes in de buurt van de nForce2 qua prestaties :). Dat je met een 2600+ niet gaat upgraden lijkt me redelijk logisch...dan heb je gewoon net een nieuwe pc :7. Mijn slotA-Athlon op 700MHz is echter wel aan een upgrade toe en dan is een A64 3000+ wel aantrekkelijk :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealXistence
Sinds deze oude bak echt te langzaam is geworden voor mij (466mhz Celeron 128 SD Ram 66 mhz hiermee stap je wat ik bedoel) ik kan dus geen games meer spelen die echt nu een hype zijn en das balen. Ik ben aant sparen duurt nog wel ff maar beter goed voorbereid dan slecht voorbereid :)

En omdat een Athlon 64 zeer aantrekkelijk is voor mijn budget ga ik die ook nemen dan. Terwijl mijn broer dan nog met een Athlon Xp 1700+ zit en niet geoverklokt met een GF 2. Is het natuurlijk heel leuk om je broer een te laten zien dat je beter bent :P. Wat ik in gedachten had voor over een half jaar.

In elk geval een Athlon 64
Mobo met mijn benodigdheden en niet te duur.
En ook een Radeon XXXX ene die rond de 299 euro kost
512 DDR-400 Kan zijn dat ik meer ga pakken later.
17 Inch CRT Monitor

Dit zou het dan ongeveer moeten worden maar dat is nog allemaal wazig.
Mijn budget dan is 1350-1400 lijkt mij zeer voldoende om een mid of high end pc te pakken.
Maar om niet van het onderwerp af te wijken de 3400+ zou 6 jan uitkomen maakt die dan 10% snelheids winst ? Dan zullen de prijzen van de 3000+ en 3200+ dus weer dalen ik verwacht dat de 3000+ rond de 180 euro gaat kosten de 3200+ rond de 300 euro.

Greetz Xistence

[ Voor 1% gewijzigd door TheRealXistence op 03-01-2004 22:25 . Reden: Spelling Foutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14126

Ik heb zelf ook mijn oud p3 800 systeem geupgrade naar een athlon 64 3000+, draait nu heel lekker. Ik vond het echter niet leuk om er achter te komen dat ik een nieuwe voeding moest kopen, omdat mijn oude AOpen HQ08 standaard voeding niet zo'n 12V stekkertje had (vierkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Ik weet niet of de 64Bits goedkoper gaan worden na de lancering gelijk van die 3400+.
De gewone Athlon XP3000+ is nu bijna net zo duur als zijn 64bits broertje, dan zou dus alles flink moeten zakken ik denk dat het geleidelijk aangaat hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealXistence
Dat kan natuurlijk ook The Dart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De A64 3200+ is ontzettend gezakt. Van ruim 400 euro naar 315 euro, in 1 dag :) De prijs zal denk ik niet verder zakken. Als de prijs zal zakken van de AXP, zal die van de A64 ook wel weer gaan zakken, maar omdat de 3200+ het laatste topmodel is, zal ie niet zo snel zakken denk ik, omdat er geen opvolger komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealXistence
o jawel de athlon 64 3400+ is de opvolger of bedoel je de xp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 20:04
Anoniem: 90931 schreef op 04 januari 2004 @ 16:19:
De A64 3200+ is ontzettend gezakt. Van ruim 400 euro naar 315 euro, in 1 dag :) De prijs zal denk ik niet verder zakken. Als de prijs zal zakken van de AXP, zal die van de A64 ook wel weer gaan zakken, maar omdat de 3200+ het laatste topmodel is, zal ie niet zo snel zakken denk ik, omdat er geen opvolger komt.
Inmiddels is de AMD Athlon 64 3200+ (2,0GHZ, 1MB, BOXED) al gedaald tot 300 Euries :P
De AMD Athlon XP 3200+ (2,20GHz, 400MHz FSB, Boxed) is ook gedaald; tot 232 euries >:)

Nu de MOBO's nog... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Av3ng3rtje
  • Laatst online: 27-05-2024
Ik denk dat je best nu wel kans hebt dat de nieuwe s939 binnenkort wel komen eind januari , begin januari. Want de Newcastle core is nu al in de omloop met de s754. Maar hopen dat dit waar is, want ik heb net m'n p4 verkocht voor het s939 monster :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Laatst online: 27-05 20:04
Ik heb nu nog een AMD Duron 1300 :O en die wil eind januari ook vervangen door een S939 'monster' }) >:)

[ Voor 10% gewijzigd door lochtejans op 05-01-2004 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Av3ng3rtje schreef op 05 januari 2004 @ 14:06:
Ik denk dat je best nu wel kans hebt dat de nieuwe s939 binnenkort wel komen eind januari , begin januari. Want de Newcastle core is nu al in de omloop met de s754. Maar hopen dat dit waar is, want ik heb net m'n p4 verkocht voor het s939 monster :P
De S939 mobo's komen eind januari. Maar de processors laten nog op zich wachten tot eind maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealXistence
Anoniem: 90931 schreef op 05 januari 2004 @ 17:18:
[...]

De S939 mobo's komen eind januari. Maar de processors laten nog op zich wachten tot eind maart.
Waarom zo vroeg de mobo`s al terwijl de processor nog niet eens uit is slaat opzich nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:26
Wat had je liever dan, eerst de CPU's maar geen mobo om ze op te prikken..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dominator schreef op 05 januari 2004 @ 19:12:
Wat had je liever dan, eerst de CPU's maar geen mobo om ze op te prikken..... :P
Hehe, dat zou idd nog vreemder zijn. Gaan mensen hem proberen in een S940 de stouwen.

Maar het verschil van 2 maanden vond ik ook al groot, maar het zij zo. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMC
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03-2021

LMC

LMC tot de macht 2

Zelf ook aanbeland in het stadium "het is echt tijd voor een upgrade" en inmiddels de nodige reviews en articles aan kennis rijker denk ik dat de athlon 64 upgrade met een 754 slot eigenlijk nog te vroeg is.

Zeker als je "degelijk wilt upgraden" en een eventuele tweede kleine upgrade van onderdelen mogelijk wilt laten voor het komend jaar / jaar daarna. Ik schat dat over een maandje, of aan het einde van januari het duidelijk is of het nou echt een goede koop is.

Als het inderdaad zo gaat zijn dat de Socket 939 processors tot Q2 2004 (of wellicht zelfs de tweede helft van 2004...) op zich laten wachten vraag ik me aan de andere kant af of nu opgraden naar de 754 niet net zo interessant is... ik denk dat er kwa prijs weinig spannends onder de 3 a 400 euro te vinden gaat zijn... speculatief natuurlijk.

dat zijn mijn twee centjes...

Ter info: Ik browse net even door de nieuwe Athlon 64 chipset review van Ome Tom en stuit op updates en upgrades van de huidige chipsets. (Nieuwe southbridge van Via, Hypertransport / hyperstreaming van NVidia en Sis)

linkje:
http://www.tomshardware.c...20040105/athlon64-14.html

[ Voor 4% gewijzigd door LMC op 06-01-2004 00:20 ]

Bad syntax or keyboard error - enter coffee to continue...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMC
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03-2021

LMC

LMC tot de macht 2

Mijn eigen post teruglezend en daaruit opmakend dat ik ja en nee tegelijk zeg denk ik dat er eigenlijk 2 vragen zijn. >:)

Aan ene kant, als je nu een nieuwe set wilt kopen, en weinig gaat upgraden wat moet je dan kopen en is de Athlon 64 3000+ 512kb een goede keus? Wat zijn de prestaties per euro?
-> De beste: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1941&p=12

En aan de andere kant als je nu je pc wilt upgraden en dat wilt blijven doen komend jaar, is de Athlon 64 3000+ 512kb dan een goede keus? Wat gaat er met het 754 socket gebeuren?
-> Nog maar eens ff goed rond lezen B)

[ Voor 9% gewijzigd door LMC op 06-01-2004 14:10 ]

Bad syntax or keyboard error - enter coffee to continue...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvvnr1
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09-2020
Is de Cool'n'Quiet functie van de 3000+ overigens uitgeschakeld? Net zoals dat bij de eerste 3200+-ers het geval was??

Heb namelijk een pc-tje gebouwd voor mijn buurman rondom het MSI bord. In het bios heb ik Cool'n'Quiet aangezet en ook de laatste versie van Core Center geinstalleerd en daar ook de CnQ optie aangezet. Maar hij geeft continu 2000Mhz aan, ook als de pc een langere tijd niks staat te doen. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Volgens mij geeft ie dat altijd aan, alleen hij past zijn interne clock wel aan, ik heb er ook verschillende van gebouwd en ook de functie aangezet in een Asu K8V BIOS.
Eigenlijk nooit echt op gelet of het nou ook echt werkte, ik ga ervan uit van wel?

(temp was in ieder geval maar 32 graden dus ga ervan uit van wel)

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 06-01-2004 19:08 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.