Het Grote AMD Athlon 64 3000+ Newcastle Upgrade-Kit Topic | ![]() |
Na het uitbrengen van de processor kon dit haast ook niet meer uitblijven: een topic speciaal voor alle mensen die hun huidige config goedkoop een aardige boost willen geven door deze Athlon 64 3000+ te kopen met een Socket 754 moederbord, en misschien wat mem.
Frontpage artikelen
- AMD Athlon 64 3000+ blijkt aantrekkelijke budgetprocessor
- VIA en nVidia bereiden nieuwe generatie K8-chipsets voor
- Review van AMDZone
- AMD Athlon 64 3000+ (Newcastle) uitgebracht en getest
AMD Athlon 64 3000+ | AMD Athlon 64 3200+ | AMD Athlon 64 FX-51 | |
Prijs in €uro* | 249,00 | 449,00 | 807,00 |
Kloksnelheid | 2000MHz | 2000MHz | 2200MHz |
Cache (L2) | 512KB | 1024KB | 1024KB |
Socket | 754 | 754 | 940 |
Geheugencontroller | Single Channel | Single Channel | Dual Channel |
Bijzonderheden | Nieuwe Newcastle Core | Kan alleen Registered DIMM’s aansturen |
Moederborden
Er zijn een paar chipsets die erg populair zijn op dit moment: De Via KT800, en de nVidia nForce 3. Ze zijn beide ontzettend verschillend ontworpen, en hebben daardoor elk hun sterke punten. Enkele moederborden reviews kun je hier vinden:
Toms Hardware: Generation Change: Eight Motherboards For The Athlon 64
Waarom dit topic?
Ik weet 100% zeker dat er net zoals mij er meer tweakers zijn die een systeem hebben wat niet zó state of the art meer is (sure, een goed moederbord, maar met een Athlon XP 1700+ erop die wát opgevoerd is naar 2600+), en eigenlijk toch wel iets willen hebben om mee te pronken, maar het niet zo breed hebben, en het “kat uit de boom kijken” naar Socket 939 beetje zat zijn.
Voor die mensen is dit topic. De bedoeling hiervan is dat mensen die al een dergelijk systeem hebben, en mensen die er een willen kopen samen in discussie gaan over een dergelijk kitje van Moederbord + Processor, en desnoods geheugen. Wat presteerd bij wat het beste, is VIA stabiel? Bekende problemen? Ervaringen áls je uiteindelijk bent overgestapt, en ervaringen als je er zelf al een hebt. Want, ook een reden van dit topic, ikzelf zit HEEL erg te twijfelen… Mijn Athlon XP 1700+ kan als 2600+ draaien met gemak, maar de koeling moet dan wél wat sterker, en zelfs de 2600+ zakt een beetje in onder al dat geweld. Tevens wil ik wel eens wat gaan klooien met 64 bit software (meld daar ook je ervaringen van, ALS je het zelf hebt gedaan). Tevens mag je in dit topic natuurlijk ook met argumenten komen waarom je NIET zo’n processor zou kopen.
Enkele openstaande vragen
- Socket 939 komt uit. Zo’n plank is leuk, maar geld voor de processor is er eventjes nog niet. Je kent jezelf, dat geld gaat ergens anders naar toe, dus je wilt jezelf vastpinnen, en het moederbord al kopen, om later het potentieel d’r wel uit te slepen. Passen huidige Socket 754 processors in een socket 939 moederbord? Volgens sommigen kwam er ook een Socket 939 uitvoering met newcastle kern, maar dual channel memory controller uit. Deze newcastle, kan die er dan ook op?
- Ik heb in het verleden ERG slechte ervaringen met VIA gehad. Instabiele KT400’s, KT333’s die er bij wát hitte de brui aangaven, rotte USB kontrollers in sommige VT8235 southbridges, nachten wakker liggen door een KT133, KT266 is eigenlijk het enige wat ik GOED vond van VIA tot nu toe. Hebben ze die slechte trend doorgezet? Want ik las dat nVidia dit keer de minder presterende is. Gaat dat ook veranderen?
- Ik weet het niet hoor, ik wil toch wachten op Socket 939 (staat gepland voor Kwartaal 2, 2004), en goedkopere processors ervoor dan nu voor socket 940. Hoe duur wordt een processor daar voor, wat gaat dat meer presteren boven de Socket 754? Wordt het een celeron-pentium4 deling zoals nu, of meer een miniem verschil zoals Barton/Thoroughbred?
- Wil (ZE BESTAAN WEL!!!) een Athlon FX-51 bezitter eens op standaard snelheid wat benches draaien in zowel dual, als single channel modus?
[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 76695 op 23-12-2003 21:44 . Reden: slasje vergeten ]