supersook schreef op 03 april 2004 @ 19:17:
om even in te haken op de discussie hierboven, ik ga de mini-ipod kopen vanwege de volgende eisen:
• een speler met 2 gig of meer, staat gelijk aan m'n actuele muziekcollectie (4gig > mocht m'n smaak zich wat uitbreiden)
• een herlaadbare accu standaard ingebouwd (helaas hier wat moeilijk vervangbaar)
• zo klein mogelijk, moet onopvallend in broekzak passen (hij is evengroot als m'n mobieltje, dus dat zit wel goed)
• usb 2 of firewire (ha! allebei dus in dit geval)
• goede geluidskwaliteit (is dik voor mekaar bij de mini-ipod)
• stijlvol (is natuurlijk subjectief, maar mini-ipod is niet lelijk te noemen)
• beetje robuust, moet tegen een stootje kunnen (zo'n alu jasje kan wel wat hebben)
Op dit moment is er, buiten de ipod-mini, GEEN mp3speler die op dit moment aan deze eisen voldoet. De muvo2 bijvoorbeeld is niet robuust en ook iets te groot naar mijn idee. De iriver igp is ook niet echt klein voor in je broekzak (1,5 gig zou nog genoeg zijn op zich). Een normale ipod is me ook te groot.
- Omdat Apple weer eens de gehele productiecapaciteit van HDD's heeft opgekocht verkeren ze weer in een monopoliepositie omdat de concurrentie niet aan de HDD's kan komen, zo is bijvoorbeeld de aangekondigde 4GB Rio Nitrus niet doorgegaan wegens een tekort aan HDD's.
- Oplaarbare accu, dat hebben alle HDD-based MP3-spelers, de Apple heeft wel met voorsprong de slechtste accu van deze spelers. De accu van een Nitrus of Muvo² gaan in het uiterste geval (backlight uit, EQ uit, shuffle uit, medium volume etc..) 16u mee, de Apple halen hier met geluk 8 uur. De gehele levensduur van de Apple spelers is ook korter, zo'n 500 charge cycles in de nieuwe modellen (oude Ipod's gingen amper een jaar mee) tegenover 800 cycles bij de concurrentie.
- Zo klein mogelijk, de Muvo² is iig kleiner als de minipod. De Nitrus heeft een betere form-factor, door zijn afgeplatte design met een wedge-shape aan de onderkant krijg je hem met gemak in de krapste zakken geduwd en is dunner als de minipod. Een meer formfollowsfunction (function: in je broek dagen) design is er nog niet te krijgen. Maar: de minipod is natuurlijk ook niet groot, maar de anderen zijn wel beter ontworpen.
- USB/Firewire: Apple is de enigste met Firewire, maar tegenwoordig heeft bijna elke computer en Apple pc zówel USB als Firewire, dus echt steekhoudend het niet, UBS 2.0 is ook nog eens sneller.
- Goede geluidskwaliteit, de Apples hebben helaas een zeer matige EQ, waardoor je je muziek enkel 'raw' kunt luisteren, dit is erg lastig, je zult het geluid moeten accepteren als het is. Als dat je bevalt zul je je er geen bult aan vallen, maar de tuning mogelijhkeden zijn zeer beperkt. De IGP en Rio Nitrus oa zullen een vergelijkbare geluidskwaliteit hebben, enkel met een wél werkende 5-ofmeerbands- EQ. Dit is wel een hevig voordeel op de Apples...
- Stijlvol; dit is idd hét vlak waarop Apple (mede door hun
progaganda, uhhh
omdat ze als enigste reclame maken voor hun spelers) zegeviert, de spelers zijn qua uiterlijk zeeeer goed geslaagd te noemen. Alleen waarom ze de kleurtjes hebben ingevoerd? (ik heb stiekem natuurlijk altijd al een roze Gaypod willen hebben, rrrrrrrr)
- Robuust, de alu buitenkant ziet er idd sterk uit en zal dit waarschijnlijk ook wel zijn dan, maar mijn Nitrus is al weet ik hoevaak van de tafel afgevallen en doet het nog perfect. Verder heb je aan de alu behuizing ook niet als hij valt én tegelijkertijd de HDD opspint, daar sta je dan met je strakke alu behuizing, maar is je HDD kaput, ai...