Baldur's Gate III komt er toch aan!

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 17.179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-05 13:10
Heb hem inmiddels voor mezelf en vriendin gekocht :P . Nu nog even wachten tot ze een laptop heeft die het spel ook trekt haha. Hopelijk ergens volgende week een beginnetje kunnen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 18:35
Even opnieuw begonnen, ditmaal met een warlock. Nog niet heel ver in de game gekomen dus. Ik heb geen ervaring met voorgaande delen van BG maar heb D:OS2 wel veel gespeeld. Heb dus weinig vergelijkingsmateriaal.

Wat ik tot nu toe een beetje mis is de synergy die je bij D:OS2 wel hebt. Kan ook aan mij liggen overigens... Bijvoorbeeld de combinaties van olie en vuur, of water en bevriezing. Ik word ook een beetje overdonderd door de hoeveelheid actions/spells die mijn cleric companion al meteen heeft, waarbij ze vrijwel allemaal ook weinig lijken toe te voegen in combat.

De spells van de warlock lijken ook maar wat tam. Weinig flair en de ene keer doe je 1 damage en de andere keer weer 8 (geen crit). Ik mis bijvoorbeeld ook spells zoals je die bij D:OS2 wél hebt, bijvoorbeeld summons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:36
Monster summoning zal wel niet terugkomen ;). Zo heb ik bg1 de 1ste keer uitgespeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwish
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11-2023
Je hebt binnen D&D 5E gewoon summons, dus waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Dwish schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:34:
Je hebt binnen D&D 5E gewoon summons, dus waarom niet?
Ja sorry ik bedoelde de "mega" summoning die mogelijk was. Dus echt 30 - 40 skeletons en andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
BaronVR schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:51:
[...]

De duur van de combat valt me tot nu toe nog heel erg mee. Ik ben niet de meeste tijd kwijt aan de "beperkte" acties, maar aan het tactisch spelen. In DnD 5e heb je 3 delen in een ronde; movement, action en bonus action. En aangezien je de movement mag splitsen (lopen, actie, lopen) en actie en bonus actie in willekeurige volgorde kan doen, geeft het nog verrassend veel mogelijkheden.

De gevechten tot nu toe zijn pittiger dan verwacht. Als je met een rogue van een afstandje pijlen schiet kom je er niet. Nu schiet mijn rogue een pijl op een tegenstander, rent door een deuropening en gaat om de hoek van de deur hiden. Tegenstander rent achter mijn rogue aan maar zag hem niet meteen en de volgende beurt is het een sneak attack. Echt heel tof wat allemaal kan.

Of de cleric cast een guiding bolt waardoor de volgende attack advantage krijgt. De rogue kan bij advantage een sneak attack doen en zo krijg je tegenstanders die te sterk lijken toch redelijk snel neer.

Het missen van aanvallen valt ook wel mee. De Armor Class van de tegenstanders is kunstmatig laag gehouden. Ik zie veel aanvallen met een kans van 95% om te raken. Vertaald naar de dobbelstenen is dat een mis bij een 1 op een d20 en vanaf een 2 op een d20 is het al raak. Met de +5 (ability en proficiency modifier) to hit kun je dan terug rekenen dat die tegenstanders een AC 7 hebben. Dit is echt laag want een AC 10+ zou normaal moeten zijn voor de tegenstanders waartegen ik nu gevochten heb.... (dus kans om te raken 75% of lager).

Oh ooh, nu val ik pas echt door de mand... ja, ik ben een DnD nerd... B)
Hahaha! Ik begreep ook alles... Heerlijk toch?!

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arnevld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11-2024

Arnevld

Warhammer

Heb gister de game gekregen van een hele goede vriend die bij Larian werkt.
Heb een paar crashes gehad maar die waren snel verholpen door op DX11 te schakelen zoals hij aangaf.
Wat voelt het verhaal al lekker en de sfeer is magisch!
Alles voelt wel heel erg als DOS2 maar dat geeft niet dit is maar een voorproefje....

Mindflayers zijn sexy <3

Warhammer en PC games en lego

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIY2DOM-nfCkmeONbuoAIIyLR5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RNDGITUESCAjEGPjF96lflIv.png?f=fotoalbum_large

Is dit waar jullie feedback melden betreffende de beta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:00
Wat ik wel een beetje jammer vind is dat je al zo vroeg in het spel tegen zulke sterke vijanden moet vechten. Ik ben nogal gewend om eerst te beginnen te wolven, ratten & goblins e.d. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
Inmiddels weer een stukje verder gekomen gisteren. Begin er nu wel lekker in te komen, al mis ik nog steeds een stukje tactische diepgang in de gevechten. Geen idee of ik wellicht iets over het hoofd zie, of dat dit simpelweg gewoon ontbreekt in de game. Dit komt grotendeels doordat je maar 1 action per character/beurt kan doen.

Bij D:OS2 ben ik gewend om bepaalde skills te combineren en zodoende leuke combo's te doen. Bijvoorbeeld de bekende "rupture tendrons / chicken claw" combo. Of eerst met een aanval een laag olie neergooien om die vervolgens met een vuurbal te laten ontploffen. Bij BG3 heb ik het gevoel dat het niet zoveel uitmaakt wat ik doe binnen een gevecht. Of ik nou de HP met spell 1 of spell 2 omlaag breng, maakt vooralsnog weinig uit welke je gebruikt.

Hoe ervaren jullie dit? Hebben jullie wel bepaalde leuke combo's ontdekt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:40
SparksNL schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:09:
Inmiddels weer een stukje verder gekomen gisteren. Begin er nu wel lekker in te komen, al mis ik nog steeds een stukje tactische diepgang in de gevechten. Geen idee of ik wellicht iets over het hoofd zie, of dat dit simpelweg gewoon ontbreekt in de game. Dit komt grotendeels doordat je maar 1 action per character/beurt kan doen.

Bij D:OS2 ben ik gewend om bepaalde skills te combineren en zodoende leuke combo's te doen. Bijvoorbeeld de bekende "rupture tendrons / chicken claw" combo. Of eerst met een aanval een laag olie neergooien om die vervolgens met een vuurbal te laten ontploffen. Bij BG3 heb ik het gevoel dat het niet zoveel uitmaakt wat ik doe binnen een gevecht. Of ik nou de HP met spell 1 of spell 2 omlaag breng, maakt vooralsnog weinig uit welke je gebruikt.

Dungeons & Dragons Fifth Edition (wat Baldur's Gate in essentie is, met wat lichte aanpassingen zoals ik het begrijp) heeft een heel andere manier van combat dan D:OS1/2. Het draait meer om samenwerken met je party en specifieke buffs/debuffs dan dat je 'combo's' hebt naar mijn mening.

Ik speel in D&D 5e bijvoorbeeld een Sorcerer, en ik kan 2 mensen Haste geven, waardoor ze een extra action (waarmee niet alles maar wel veel mag), dubbele movement, en hogere AC (moeilijker te raken) krijgen. Dat is niet een combo, maar een sterke buff voor mij party members.

Het D&D systeem is gemaakt om met meerdere spelers samen te werken, niet zozeer om in je eentje te gaan vechten. Dat zal even wennen zijn, vermoed ik.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
coptician schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:15:
[...]

Dungeons & Dragons Fifth Edition (wat Baldur's Gate in essentie is, met wat lichte aanpassingen zoals ik het begrijp) heeft een heel andere manier van combat dan D:OS1/2. Het draait meer om samenwerken met je party en specifieke buffs/debuffs dan dat je 'combo's' hebt naar mijn mening.

Ik speel in D&D 5e bijvoorbeeld een Sorcerer, en ik kan 2 mensen Haste geven, waardoor ze een extra action (waarmee niet alles maar wel veel mag), dubbele movement, en hogere AC (moeilijker te raken) krijgen. Dat is niet een combo, maar een sterke buff voor mij party members.

Het D&D systeem is gemaakt om met meerdere spelers samen te werken, niet zozeer om in je eentje te gaan vechten. Dat zal even wennen zijn, vermoed ik.
Dat verklaart een hoop dan. Wel erg jammer, want daardoor is de game toch minder tactisch dan een D:OS2 (vind ik). Bij D:OS2 moet je namelijk ook samenwerken met je party-leden, maar dan door combo's te maken en niet zozeer door te buffen/debuffen.

Bijvoorbeeld door 1 party member een skill te laten doen waardoor de vijand schade krijgt wanneer deze beweegt en dan diezelfde vijand door een andere party member naar het einde van de map te teleporten, waardoor deze dus zichzelf óf doodloopt, óf zijn actions opgeeft (melee vijand dan).

Dit soort combo's geven erg veel voldoening in een gevecht. Wat ik met BG3 vooral ervaar is gewoon aanvallen, aanvallen, aanvallen. Maar misschien dat dat nog wat uitgebreider wordt naarmate ik verder kom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:40
SparksNL schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:26:
[...]

Dat verklaart een hoop dan. Wel erg jammer, want daardoor is de game toch minder tactisch dan een D:OS2 (vind ik). Bij D:OS2 moet je namelijk ook samenwerken met je party-leden, maar dan door combo's te maken en niet zozeer door te buffen/debuffen.

Bijvoorbeeld door 1 party member een skill te laten doen waardoor de vijand schade krijgt wanneer deze beweegt en dan diezelfde vijand door een andere party member naar het einde van de map te teleporten, waardoor deze dus zichzelf óf doodloopt, óf zijn actions opgeeft (melee vijand dan).

Dit soort combo's geven erg veel voldoening in een gevecht. Wat ik met BG3 vooral ervaar is gewoon aanvallen, aanvallen, aanvallen. Maar misschien dat dat nog wat uitgebreider wordt naarmate ik verder kom :)
Wat misschien in die richting zit, is spells die er voor zorgen dat je je vijanden mentaal beïnvloedt. Bijvoorbeeld Major Image, waarmee je een groep kan laten denken dat het hele gebouw in de fik staat bijvoorbeeld. Ik weet alleen niet hoe BG3 dat zal doen.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
coptician schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:15:

Maar met verschil tussen 2e en 5e zal ook BG3 al anders aan voelen dan BG1 en 2, denk ik. Een gedeelte van de charme van BG(2) is ook de classes van je characters, en de verschillende combinaties die je daar kunt maken. Dat is bv. in NWN al weer een stuk anders (niet persé slechter, maar wel anders, en om in 3e een party van 6 characters uit te plannen is een behoorlijke klus, omdat ik toch graag mag optimaliseren in builds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
SparksNL schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:09:

Met levellen krijg je toch ook action points extra?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 15:06

hellknight

Medieval Nerd

Als de D&D regels goed aangehouden worden krijg je niet direct extra acties, maar zal je, afhankelijk van je class, meerdere aanvallen in 1 action kunnen maken, of meer opties hebben waar je je bonus action voor in kunnen zetten. Je blijft echter 1 action hebben naast je movement

Your lack of planning is not my emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brrand0n
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-05 14:53
Heb hem dinsdag ook meteen gehaald. Wat me opvalt is dat iedereen een jump heeft als bonus actie. Hierdoor heb je direct een disengage/movement extra voor iedere party member. Als een enemy je archer in melee range heeft spring je gewoon weg om daarna een pijl te schieten.

M.b.t. de combo's zijn ze minder complex dan in D:OS2, maar niet afwezig. Zoals aangegeven zijn je combo's eerder in het buffen van je party en het debuffen van enemies (Bijv de spell 'Bane' zorgt voor een 1d4 vermindering op attack rolls en zorgt gemiddeld voor een 12,5% hogere miss chance)

Voorbeeld: Je hebt 11 AC. De enemy heeft 2 proficiency met zijn boog. Bij een normale attack is de kans om je te raken is dan 12/20 (60%). Als hij een 1d4 vermindering krijgt door de spell Bane wordt de kans om je te raken 9,5/20 (47,5%).

Het enige nadeel aan het spell systeem in 5e vind ik dat je zo weinig spell slots hebt tussen de long rests. Ik heb het idee dat de long rests van invloed zijn op de verstrijking van tijd in-game, waardoor ik nog geen long rests heb gedaan. Dit zorgt er alleen wel voor dat m'n party redelijk low-HP en low-spells rondlopen en erg zorgvuldig om gaan met de spells die ze hebben.

Een goede combo die ik laatst had was een Fire Bolt op een oil barrel, die ontplofte en alle enemies die in de buurt stonden waren ook in één hit kapot. Dat zorgt er dan wel voor dat je het idee hebt dat je spell slot goed wordt gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Na nu een tijd gespeeld te hebben, moet ik zeggen dat ik nog steeds vind dat het deel 3 van D:os is.
De graphics, de manier waarop de wereld in elkaar zit, de animaties, het script. Dat is overigens niet perse slecht, ik was groot fan van de eerdere delen.

Of het een "baldurs gate" is/wordt, geen idee, maar ik vraag me af of dat überhaupt kan na 20 jaar en wat dat dan in zou houden.
Wat ik nu al wel mis is de uitgestrektheid van elk gebied, wat je in BG1/2 heerlijk kon ontdekken en in kon rondlopen, nu loop je eigenlijk constant door gangen heen.

Een boel negatieve punten zijn nog prima weg te werken in het komende jaar, maar wat me nu vooral tegenstaat zijn de cutscenes. Naast het feit dat vaak de "lipbeweging" niet start of duidelijk niet past bij de tekst is het in beeld brengen van mijn character als deze wat zou zeggen echt heel knullig gedaan.
Praat je met een npc over de dood van z'n familie, staart mijn character met een dode blik in de verte en doet z'n armen over elkaar terwijl hij claimt zo mee te leven..
Ook de contante negatieve houding van alle mogelijk partymembers is vermoeiend. Het is prima dat je evil bent en iemand helpen niet ziet zitten, maar altijd negatief reageren ook al is dat helpen de snelste en makkelijkste manier om te krijgen wat je uiteindelijk wil, is vreemd.

Daar tegenover ben ik wel blij dat ze het idee van je omgeving gebruiken bij het vechten iets minder terug hebben laten komen. Hartstikke leuk om een vat met olie op te blazen om zo je tegenstanders in een vuurzee te doen belanden, maar in de vorige delen was dat echt too much. Ook het het in dit deel wat minder over the top, wat het spel en de sfeer ten goede komt.

Aan de ruleset moet ik duidelijk nog steeds wennen, evenals de UI.

Uiteindelijk komt hier een puike RPG uit voort, of het op hetzelfde niveau als BG1/2 uitkomt, geen idee, maar nogmaals, is dat überhaupt mogelijk?

[ Voor 9% gewijzigd door Fly-guy op 08-10-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Laatst online: 22-05 11:18

ap3nr0ts

hoi

Ik denk persoonlijk ook dat als je echt die gameplay wilt, op een moderne manier, games als Pillars of Eternity en Tyranny je best bet zijn. Misschien zelfs iets als Disco Elysium. Ik zie dit zelf inderdaad als een nieuwe game die duidelijk van Larian komt in een Baldur's Gate-omgeving/-stijl. Je begint zelfs op dezelfde manier als hun voorgaande 2 games. Epische intro (of niet) en vervolgens op een strandje. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Brrand0n schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:24:
Voorbeeld: Je hebt 11 AC. De enemy heeft 2 proficiency met zijn boog. Bij een normale attack is de kans om je te raken is dan 12/20 (60%). Als hij een 1d4 vermindering krijgt door de spell Bane wordt de kans om je te raken 9,5/20 (47,5%).
Toch maar eens inlezen in D&D want dit is voor mij echt Chinees.
Fly-guy schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:40:
Ook de contante negatieve houding van alle mogelijk partymembers is vermoeiend. Het is prima dat je evil bent en iemand helpen niet ziet zitten, maar altijd negatief reageren ook al is dat helpen de snelste en makkelijkste manier om te krijgen wat je uiteindelijk wil, is vreemd.
Wat ik had begrepen is dat ze enkel evil party members in het spel gestopt hebben omdat ze merkten dat evil party members het minst gekozen worden en ze hier juist extra feedback op wilde. Zag op Reddit al dezelfde feedback voorbij komen, ook al zijn ze evil hoeven ze niet bij elke quest te zitten zeuren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:49:
Ik denk persoonlijk ook dat als je echt die gameplay wilt, op een moderne manier, games als Pillars of Eternity en Tyranny je best bet zijn. Misschien zelfs iets als Disco Elysium. Ik zie dit zelf inderdaad als een nieuwe game die duidelijk van Larian komt in een Baldur's Gate-omgeving/-stijl. Je begint zelfs op dezelfde manier als hun voorgaande 2 games. Epische intro (of niet) en vervolgens op een strandje. :P
Misschien zelfs pathfinder, meer hardcore kunt je het bijna niet krijgen op je computer.

En nogmaals, ik vind het een prima spel, maar denk dat de verwachting van de titel niet waargemaakt wordt.
Maar waarschijnlijk kan dat simpelweg ook niet, de 2 decennia hebben de reeks een mythische status gegeven, zoiets kun je eigenlijk ook niet waar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Fly-guy schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:58:
[...]

Misschien zelfs pathfinder, meer hardcore kunt je het bijna niet krijgen op je computer.

En nogmaals, ik vind het een prima spel, maar denk dat de verwachting van de titel niet waargemaakt wordt.
Maar waarschijnlijk kan dat simpelweg ook niet, de 2 decennia hebben de reeks een mythische status gegeven, zoiets kun je eigenlijk ook niet waar maken.
Je zou denk ik ook geen goed spel krijgen. Larian Studios heeft een eigen gameplay ontwikkeld en een eigen manier om een verhaal te vertellen, een eigen sfeer die ze neer willen zetten. Dat wijkt nu eenmaal af van BG1 en BG2, die stijl en manier forceren zal het spel er niet beter op maken omdat de studio dan ver buiten hun comfort zone moet gaan werken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Baldur's Gate 1&2 waren ook AD&D2 als ik me niet vergis en dit is dus al 3 generaties verder. Daarnaast denk ik dat de game dusdanig lang de legendary status heeft verworven dat de nostalgy nooit geevenaard kan worden.

Daarbij is het natuurlijk ook zo dat Larian door middel van Divinity Wizards of the Coast naar zich toe heeft getrokken. Die zagen door Divinity in Larian een studio waardig genoeg een derde deel te maken.

De setting van toen, heeft ook heel veel te maken met de leeftijd die ik toen had. Nu zit ik op mn werk overdag en ben ik blij dat ik met het gezinnetje aan tafel zit om 18.00. Toen zat ik op school en rende ik naar huis om Baldurs Gate te spelen. Dan baalde ik dat we moesten eten en was ik blij dat het op was om 18.00 zodat ik verder kon spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Kenny_026 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:09:
De setting van toen, heeft ook heel veel te maken met de leeftijd die ik toen had. Nu zit ik op mn werk overdag en ben ik blij dat ik met het gezinnetje aan tafel zit om 18.00. Toen zat ik op school en rende ik naar huis om Baldurs Gate te spelen. Dan baalde ik dat we moesten eten en was ik blij dat het op was om 18.00 zodat ik verder kon spelen.
Ik weet niet of dat wel zo is. Ik ben nu nog steeds de serie aan het spelen, onlangs deel 1 afgemaakt, nu het, later uitgekomen, tussendeel aan het spelen.

Naast het feit dat de serie mij nog steeds kan boeien (al zal daar absoluut een factor nostalgie/herinneringen in zitten), zie je wel dat dat tussendeel al van minder kwaliteit is. Zelfde regels, zelfde universum, zelfde graphics, maar toch minder.

BG1 en 2 hadden iets wat nu nog steeds overeind staat, waarschijnlijk het verhaal en de manier waarop het verteld wordt. Dat mis ik bij het tussendeel, maar ook bij BG3. Vooral de cutscenes, de partymembers en interacties daarmee zijn een punt waarbij het spel tekort schiet (van het oproepen van de BG sfeer).

Misschien is dat nog recht te trekken in een jaar, maar vooralsnog is het een prima RPG, maar wel "D:os 3, baldurs gate edition".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

@Fly-guy Ik vind vooral dat de toevoegingen aan de Enhanced Editions van BG1 en 2 laten zien dat die stijl zo moeilijk op te volgens is. Al die nieuwe NPC's. Bleh. Ze passen totaal niet voor mijn gevoel. Ook Siege of Dragonspear voelt at best als een hele goede mod aan. Beamdog heeft het dapper geprobeerd, maar van mij hadden die toevoegingen een vinkje mogen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gilotto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:25

Gilotto

Paint Skillz

Ik heb m ook maar aangeschaft.
Mijn referentie is vooral Pathfinder 1st ed, dnd 3.5 en dnd 5, als ook D:OS 1

Meteen mijn DND5 character gemaakt, een runaway drow noble rogue mastermind. (eigenlijk een rogue/sorcerer, maar ik heb de multiclass optie nog niet gevonden). Dit was goed te doen!

Wat eerste indrukken:
+ Character creation: Bijna alle opties gevonden. Geen standard array, maar point buy (al kom je op hetzelfde uit).
- In de default rogue stats wordt intelligence gedumpt naar 8?
+ Erg mooie graphics, gezichtsanimaties zijn erg mooi, de omgeving is fantastisch.
+ Leuke roleplay opties in gesprekken. Je ziet dat je keuzes in skills je ook extra opties geven. Er wordt in de gesprekken ook aangegeven welke skill je gebruikt bij een optie. (Ik kreeg in een gesprek met een druid een know. nature optie, terwijl ik er geen ranks in had, de DC was toen opeens 18 om een druid te overtuigen dat ik iets met nature beter weet.... uhhh nee dus >:) )
+/- Dice rolls zijn leuk uitgevoerd, maar je ziet je bonus op de roll niet. (je moet dus onthouden welke skills je hebt gekozen)
+ Er lijken in ieder geval meerdere oplossingen te zijn om je eerste (slijmerige) probleem te tackelen.

- ik kwam wat loop issues tegen. Bepaalde gangen kon ik alleen verder lopen door korte stukjes achter elkaar te klikken ipv in een keer.
- Af en toe missen er wat objecten in de praat scenes (zoals een potion die je niet ziet bij een verkoopster)

Aangezien ik de eerdere delen van Baldur's Gate niet heb gespeeld, kan ik daar niet over oordelen. Dat het een puike game is/wordt, dat vind ik wel.

(edit)
Opgelost: Als je tijdens conversaties hovert over een skill keuze, zie je je modifier op de roll. Dus dan kun je de afweging maken of je dat gaat doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gilotto op 08-10-2020 21:00 . Reden: keuzes in conversaties met bonus ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaronVR
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-07-2023
Weer wat uren verder en ik ben een nog grotere fan. Vooral het role-playing deel vind ik van een geweldig hoog niveau. Ik zit ook zo in het verhaal dat ik failed checks niet herlaad maar leef met de consequenties. (Mijn referentie start overigens bij de originele Bard's Tale uit 1985 en heb sindsdien heel wat RPGs gespeeld).

Het is een early access dus er zitten nog bugs in. Ik ben nog niet veel tegengekomen maar een waar ik niet omheen kon zijn rare physics als een monster/character dood gaat, Met als absolute topper dat shadowheart doodging en haar lijk letterlijk groter werd dan de huizen waar tussen we aan het vechten waren. Gelukkig kon ik haar reviven en was alles weer terug naar normaal.

Spellcasten is ook niet volgens de DnD 5e regels. Je kan in ieder geval niet een spreuk op een hoger level casten (bv lvl1 cure wounds op lvl2 casten voor meer healing). Ik hoop dat dit nog aangepast wordt. Dit kan dus wel, is alleen niet zo voor de hand liggend gedaan.

En voor degene die dezelfde keuzes maakt als mij: de Ogre en de Bugbear... wtf... :o

[ Voor 3% gewijzigd door BaronVR op 09-10-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ik zou op zich wel een apart tabblad willen zien voor wares. Hoe lossen jullie dat op?

edit: ineens zie ik "Send to Camp" :)

[ Voor 19% gewijzigd door Kenny_026 op 09-10-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaronVR
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-07-2023
Kenny_026 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:48:
Ik zou op zich wel een apart tabblad willen zien voor wares. Hoe lossen jullie dat op?

edit: ineens zie ik "Send to Camp" :)
Wat is het voordeel van wares? Ik heb het zien staan maar nog niet gekeken wat het doet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
BaronVR schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:58:
[...]

Wat is het voordeel van wares? Ik heb het zien staan maar nog niet gekeken wat het doet...
@BaronVR Bij merchants kun je dan gelijk "sell all wares" doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHuTbxITD1FJ892TucGU1MLY708=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nslZUGM6t29jru8YZbbtzyju.png?f=fotoalbum_large

Als ik iets loot gebruik ik dus "Send to Camp". Daar staat dan een kistje waar je dat als in bovenstaand voorbeeld weer terug naar je character kan sturen en gelijk aan Wares toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-z1rzopIKmv7hTF4sXdN5wOOfoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KvsD3DOXdeEGjO00wys2D4gQ.png?f=fotoalbum_large

Bij een Merchant aangekomen selecteer je dan bovenaan Wares en kun je alles ineens verkopen.

Wellicht hebben andere betere tips maar dit is wat ik zo uitgevogeld heb. Het handige is dat je direct bij een merchant naar je kamp kunt gaan. Als je dan in kamp slaapt op je bedroll kom je ook direct terug bij de Merchant.

Oh en druk pas op Barter als je op het weegschaaltje gedrukt hebt. Anders geef je allesn in eens weg 8)7

[ Voor 72% gewijzigd door Kenny_026 op 09-10-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilotto

Gilotto

Paint Skillz

Ik speel inderdaad ook gewoon door met failed rolls. Juist het falen van dingen maakt het spannend en uiteindelijk denk ik altijd, dat is dan weer voor een ander verhaal.

Nog een tip: druk op O om naar een top down view te schakelen. Is soms handig om overzicht te krijgen in gevechten.

game spoiler ~ anekdote
spoiler:
Mijn char (drow rogue) is meteen voor de Githyanki oplossing gegaan. Blijkt de 'patrol' voor de locatie van de Creche helemaal aan de andere kant van de map te liggen. Ben ik eindelijk op locatie... allemaal LVL 5 Githyanki warriors en een dragon rider incl. draak... Kom ik aan als LVL 2 rogue... Met heel veel geluk bluff ik me door de ondervraging heen (als ik iets verkeerd zou hebben gezegd was het meteen game over denk ik) en krijg ik de opdracht een wapen te zoeken, maar 'vergeten' ze me de locatie van de Creche te geven :(. Ik kan het nergens vinden, dus helaas toch een andere oplossing zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:08

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb het eerste uur gespeeld en het is zeker nog niet een gepolijste game, maar ik ben positief! De character creator is vrij uitgebreid en de graphics zijn top, alsmede de voice acting en facial animations. De oude games heb ik nooit gespeeld, maar DOS2 wel dus het voelt allemaal vertrouwd aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tp_vaSdYgVNfjZmcBmDfHqj8DPQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCHzK0ZFpX7HMsTSCtil3VwO.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7ki6sfnEohhCqv0W6XTZgN3ZOA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVBKhbNDUh3M08QORE7CgBdT.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRZsV8vm52nAPBeDmjwopdJ0bDY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4s04bq9Q4DFV8mITqP1mYQPZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ymwq4Ze3zBxXeqqzqtpUFwU3Q54=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r30wUEpCSkByZC4CE4A8eexi.jpg?f=fotoalbum_medium

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 11:58
Baldur's Gate III voor 23 euro en nog een paar centen kunnen scoren. Helemaal happy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
doobieters schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:03:
Baldur's Gate III voor 23 euro en nog een paar centen kunnen scoren. Helemaal happy!
Hoe doe je dat dan?!?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doobieters
Ik stuur je even een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
  • Laatst online: 20-05 22:15
Hier ook graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorum
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-05 15:14
Hier ook aub!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Als het een grijze key-site is, ben ik heel teleurgesteld in jullie. ;) 9 van de 10 keer met gestolen creditcards of iets dergelijks, aangezien er nog geen regional pricing is doorgevoerd voor EA volgens mij (dus goedkopere keys uit andere landen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
ap3nr0ts schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:37:
Als het een grijze key-site is, ben ik heel teleurgesteld in jullie. ;) 9 van de 10 keer met gestolen creditcards of iets dergelijks, aangezien er nog geen regional pricing is doorgevoerd voor EA volgens mij (dus goedkopere keys uit andere landen).
"Gelukkig" kan dit bij Stadia niet :). Dus ik heb lekker het volle pond betaald, waar ik geen enkel probleem mee heb :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Peter_Aragorn schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:49:
[...]

"Gelukkig" kan dit bij Stadia niet :). Dus ik heb lekker het volle pond betaald, waar ik geen enkel probleem mee heb :*)
Hier voor de volledige prijs afgetikt op Steam. Fijn platform en goede ontwikkelaar dus dat steun ik graag. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-05 11:16
Ik ben voorlopig enorm teleurgesteld in de performance.

Op mijn PC met GTX1080Ti haal ik gemiddeld 25 fps in 1440p (met zelfs niet alles op high detail), als ik afzak naar 1080p haal ik pakweg 30 fps. Dit is met de laatste nvidia drivers.

Is dit zoals verwacht?

Mijn CPU is een 4690K, is het mogelijk dat BG3 vooral CPU en minder GPU bound is? Heb nog geen CPU benchmarks gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Je videokaart is het in ieder geval niet nee. Ik heb een 8700 van Intel en ook een 1080 Ti. Bij mij draait hij vlekkeloos op 60 frames. Hij kan wel hoger, maar ik vond dat met een instabiele EA-versie niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilotto

Gilotto

Paint Skillz

Ik draai hier op 1440p met een Ryzen 2600 i.c.m. een AMD RX470 4GB en het draait als een zonnetje. Geen framedrops gezien.

Speel met Vulkan en default graphics instellingen.

[ Voor 18% gewijzigd door Gilotto op 12-10-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
PearlChoco schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:47:

Op mijn PC met GTX1080Ti haal ik gemiddeld 25 fps in 1440p (met zelfs niet alles op high detail), als ik afzak naar 1080p haal ik pakweg 30 fps. Dit is met de laatste nvidia drivers.

Is dit zoals verwacht?

Mijn CPU is een 4690K, is het mogelijk dat BG3 vooral CPU en minder GPU bound is? Heb nog geen CPU benchmarks gevonden.
Maar het verschil als je van Vulkan naar DX gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
Goeie opmerking, nee globaal geen verschil. Alleen met Vulkan heb ik elke 30 seconden korte freezes van telkens enkele seconden, dus speel ik op DX11.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doobieters
ap3nr0ts schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:37:
Nee, het gaat om een aankoop op GOG maar wel met Russische VPN. Met de wisselkoers en belastingstelsel daar gunstig te krijgen (1999 Rubels = 23 euro). Maar goed, daar kun je ook je vraagtekens bij zetten. ;)

In other news: op Arstechnica wordt de game met de grond gelijk gemaakt: https://arstechnica.com/g...amazing-rendering-engine/

[ Voor 15% gewijzigd door doobieters op 12-10-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Ik ben het zeker met ze eens als het over je companions gaat. Man, alleen Wyll vind ik nog gezellig te noemen. De rest is allemaal zuur en vijandig right from the start. Ik heb als ras een drow gekozen, dus ging er eigenlijk van uit dat mensen daarom wat onaardig tegen me doen, haha. Is dat met ieder ras zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

doobieters schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:08:
[...]

Nee, het gaat om een aankoop op GOG maar wel met Russische VPN. Met de wisselkoers en belastingstelsel daar gunstig te krijgen (1999 Rubels = 23 euro). Maar goed, daar kun je ook je vraagtekens bij zetten. ;)
Als je het daar van moet hebben... sloeberige manier om een paar euro te besparen. Je weet dat daardoor een ontwikkelaar ook een stuk minder geld binnen krijgt?
ap3nr0ts schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:52:
Ik ben het zeker met ze eens als het over je companions gaat. Man, alleen Wyll vind ik nog gezellig te noemen. De rest is allemaal zuur en vijandig right from the start. Ik heb als ras een drow gekozen, dus ging er eigenlijk van uit dat mensen daarom wat onaardig tegen me doen, haha. Is dat met ieder ras zo?
In de Early Access zitten enkel evil characters.

[ Voor 32% gewijzigd door Tsurany op 12-10-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

@Tsurany Die keuze hadden ze wel beter kunnen communiceren, vrees ik. Het kleurt denk ik voor veel argeloze mensen het beeld van het spel nu. Iedereen disapproved continu mijn keuzes, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
Tsurany schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:56:
Als je het daar van moet hebben... sloeberige manier om een paar euro te besparen. Je weet dat daardoor een ontwikkelaar ook een stuk minder geld binnen krijgt?
Prima als je het er niet mee eens bent. Ik snap je standpunt ergens ook wel. De vraag voor mij persoonlijk is dan ook wel of ik het spel voor €59,99 had gekocht. Dus dan heb je het over geen inkomsten vs €24,- inkomsten. De ontwikkelkosten worden toch wel gemaakt.

Maar goed. Je kunt het moreel verwerpen inderdaad. Excuses en eeuwige schaamte.

ot: Zit er trouwens ook nog gelijkenissen in de OST? Dus bekende tunes die we herkennen uit de oudere games?

[ Voor 10% gewijzigd door doobieters op 12-10-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brrand0n
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-05 14:53
ap3nr0ts schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:25:
@Tsurany Die keuze hadden ze wel beter kunnen communiceren, vrees ik. Het kleurt denk ik voor veel argeloze mensen het beeld van het spel nu. Iedereen disapproved continu mijn keuzes, haha.
Ergens is het opzich is het ook wel logisch aangezien jij en je companions rondlopen met
spoiler:
een tikkende tijdbom in de vorm van een tentakel in je brein
Vanuit dat perspectief is iedere sidequest overbodig en zonde van je tijd. Moet je voorstellen dat je zelf in tijdsnood zit en mee loopt met een party, en die party leader begint bij letterlijk ieder persoon wat hij tegen komt zijn problemen op te lossen en je tijd te verdoen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Brrand0n schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:52:
[...]

Ergens is het opzich is het ook wel logisch aangezien jij en je companions rondlopen met
spoiler:
Vanuit dat perspectief is iedere sidequest overbodig en zonde van je tijd. Moet je voorstellen dat je zelf in tijdsnood zit en mee loopt met een party, en die party leader begint bij letterlijk ieder persoon wat hij tegen komt zijn problemen op te lossen en je tijd te verdoen :P
en al je partymembers hebben geen 'good alignment' en dan ga jij de boer van op de hoek helpen z'n aardappels te zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
spoiler:
Misschien, maar aan de andere kant zijn side quests een belangrijk iets om het spel groter te laten voelen. Als het goed gedaan wordt, is het zelfs een goede manier om de wereld in te kleuren, om wat meer diepte te geven aan het verhaal dat verteld wordt.

Dus als je companions daar tegen klagen, komt dat niet je speelplezier ten goede, naar mijn idee.

Nou heb ik het niet gespeeld, maar het klinkt alsof die evil companions weer echt klassiek evil geschreven zijn. Ageren tegen alles waar anderen ook voordeel van hebben, zelfs al is het voor jou de meest directe manier om je doel te bereiken. Dat is gewoon lui geschreven. Dat is waarom ik NPCs als Morrigan, Wrex, of Korgan altijd uit de party schop na een tijdje.
Tsurany schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:56:
Eh, ik hanteer meestal de regel dat ik niet meer dan 5 euro voor een spel betaal. Sommige ben ik bereid 10 euro voor te betalen. Als ik daarvoor een paar jaar moet wachten op sales, ach, ik heb genoeg spellen nog in de backlog. Ik heb ook nog genoeg ideëen voor parties is BG1 en 2. Ik kan wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
[...]

spoiler:
Mwaah, mijn companies zaniken al als ik diegene help die zegt ons te kunnen helpen.

Of ze kunnen in de toekomst kijken (wat het spel redelijk overhoop haalt), of ze zeiken om het zeiken.

Zelfs een puur evil persoon zal niet zo negatief reageren op hulp aanbieden als ze er zelf beter van van worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PearlChoco
Eh, ik hanteer meestal de regel dat ik niet meer dan 5 euro voor een spel betaal. Sommige ben ik bereid 10 euro voor te betalen.
Is dat uit principe, omdat je vindt dat een computerspel niet meer waard is? Of uit financiële noodzaak? Of omdat entertainment niet veel mag kosten omdat het niet essentieel is? Of..?

Niet dat het echt mijn zaken zijn, maar vind het een bijzonder radicaal standpunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Precies, over die companions: ze zaniken echt bij alles. Als we mensen willen vinden die ons helpen met ons "probleempje", zie ik wel de waarde van vriendjes maken. Waar ze het mee oneens waren, blijkt nu ook onze beste lead te zijn. Maar bedanken, ho maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dope
  • Laatst online: 02-05 16:07
Heb er nu aardig wat uurtjes in zitten en wordt toch wel weer in in de game gezogen ondanks dat ik aanvankelijk niet heel enthousiast was. Als groot liefhebber van D:OS2 maar zonder affiniteit met BG1/2 heb ik nogal veel moeite met de manier waarop builds/levels werken (ik wil gewoon individuele skills á la huntsman/necromancer kunnen trainen :'( )

Toch blijven spelen en het blijkt toch wel erg vermakelijk, prachtige uitgestrekte wereld, goeie soundtrack, interessante NPC's die er absurd gedetailleerd uitzien en spannende knokpartijen waarbij het decor weer een grote rol speelt en je met wat fantasie een hoop kunt bereiken (wat heerlijk om lui een klif af te lazeren). Heb inmiddels...

spoiler:
... Die vermiste shapeshifter/healer (Halsin?) gevonden en bevrijd, ik gok dat ik zo binnenkort tegen het einde van de EA aanloop

Zoals al meer is opgemerkt is de performance bij mij ook behoorlijk belabberd op bepaalde momenten. Enorme fps-dips in dichtbevolkte gebieden, heel veel texture pop-in (begint al bij de eerste paar sec. van het introfilmpje), overall zeer instabiele framerate en een shitload aan grafische glitches.

Heb de ars-technica review ook gelezen en sommige punten kan ik me wel in vinden, al vind ik het wel erg negatief. Ik blijf de ontwikkelingen enthousiast volgen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-05 13:54
BG 1&2 speler hier, met een extreem oude PC: i7 2700K (wel dikke OC) 16 gig en 560GTX, verbazingwekkend speelt het spel best OK. Uiteraard met alles op LOW of off op 1080p, kan ik niet veel zeggen over de graphics maar de sfeer komt alsnog redelijk over.

Tot nu toe vind ik het zeker een vermakelijk spel en ik moet even wennen aan de nieuwe DnD regels. Ik begreep ze ook beter in de vorige delen met als reden dat daar de UI wat overzichtelijker is. Ook de spellslots en het hoe en waarom ze op zijn kan in mijn ogen veel makkelijker en beter.

Toch heb ik niet het gevoel dat ik hier een opvolgend deel van Baldur's Gate speel, maar meer een RPG met DnD regels en heel veel potentie. Wellicht mis ik ook echt een struinen en ontdekken in de stad (steden) zelf. Het binnen lopen van een taverne en daar een major side-quest storyline beginnen zoals in BG 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 13:46

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Chefbierrr schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:36:
BG 1&2 speler hier, met een extreem oude PC: i7 2700K (wel dikke OC) 16 gig en 560GTX, verbazingwekkend speelt het spel best OK. Uiteraard met alles op LOW of off op 1080p, kan ik niet veel zeggen over de graphics maar de sfeer komt alsnog redelijk over.

Tot nu toe vind ik het zeker een vermakelijk spel en ik moet even wennen aan de nieuwe DnD regels. Ik begreep ze ook beter in de vorige delen met als reden dat daar de UI wat overzichtelijker is. Ook de spellslots en het hoe en waarom ze op zijn kan in mijn ogen veel makkelijker en beter.

Toch heb ik niet het gevoel dat ik hier een opvolgend deel van Baldur's Gate speel, maar meer een RPG met DnD regels en heel veel potentie. Wellicht mis ik ook echt een struinen en ontdekken in de stad (steden) zelf. Het binnen lopen van een taverne en daar een major side-quest storyline beginnen zoals in BG 2.
Heb beide eerdere delen ook gespeeld en vermaak me best met dit spel. De nieuwe regels/keuzes voor de UI zijn inderdaad wel even wennen in vergelijking met de voorgangers. Vergeet niet dat dit nog een EA game is, 1 act en dat er mogelijk nog wel meer dingen zoals misschien side-quests in kunnen komen. De tijd zal het leren. :)

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dope
SparksNL schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:17:
Even opnieuw begonnen, ditmaal met een warlock. Nog niet heel ver in de game gekomen dus. Ik heb geen ervaring met voorgaande delen van BG maar heb D:OS2 wel veel gespeeld. Heb dus weinig vergelijkingsmateriaal.

Wat ik tot nu toe een beetje mis is de synergy die je bij D:OS2 wel hebt. Kan ook aan mij liggen overigens... Bijvoorbeeld de combinaties van olie en vuur, of water en bevriezing. Ik word ook een beetje overdonderd door de hoeveelheid actions/spells die mijn cleric companion al meteen heeft, waarbij ze vrijwel allemaal ook weinig lijken toe te voegen in combat.

De spells van de warlock lijken ook maar wat tam. Weinig flair en de ene keer doe je 1 damage en de andere keer weer 8 (geen crit). Ik mis bijvoorbeeld ook spells zoals je die bij D:OS2 wél hebt, bijvoorbeeld summons.
Herkenbaar dit ja. Was ook met Warlock begonnen en hoopte ergens enigszins op te kunnen specialiseren maar het is een beetje een manusje van net niks. Qua skills is Armour of Agathys wel tof en die Eldritch Blast i.c.m. Bane wil ook nog wel effectief zijn op afstand, maar verder is het een beetje meh. Misty Step is superhandig maar heb die juist liever op m'n CQC/fighter. Scorching Ray structureel heel lage hit chance.

Welk wapen heb je hem gegeven? Ik heb 'm nu maar een speciale mace in de handen gedrukt maar hit chance is echt bagger evenals damage output. Hiervoor had ik een handbijl en een dolk, dat had nog het voordeel van een offhand attack als bonus move. Weet sowieso nog niet zo goed welke wapens ik moet geven aan personages die geen specifieke weapon skills hebben, doe nu maar gewoon die basic melee weapons en een (cross)bow in de tweede set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dope
Overigens wat (voor de hand liggende) tips voor mensen die met melee/archer structureel lage hit chance hebben: met melee, ga eerst achter je doelwit staan, dat levert drastisch meer hit chance op dan 'face2face'. Als je er niet langs kunt of opportunity attack riskeert, dan gewoon springen. Is er geen ruimte achter, dan flanken, nog steeds aanzienlijk meer hit chance. Voor boogschutters/casters de verticaliteit in, is vaker mogelijk dan je denkt (erg tof hoe personages op dozen en tonnen klimmen om bijv. op een dak te komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-05 09:26
Over het klagen van de companions... Je speelt in EA, geef die feedback door aan Larian! Dan gebeurd er misschien wel wat aan ;)

En dan heb ik over een jaar minder zeurende companions :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ik heb BG en DOS gespeeld en ik kan wel bevestigen dat het meer aansluit op DOS dan op BG. Maar dat vind ik alles behalve vervelend. Ik denk dat Divinity al heel veel dingen beter deed dan Baldur's Gate. De referentie naar de stad zo nu en dan is voor mij genoeg om het gevoel van nostalgie aan te wakkeren in elk geval. Laten we hopen dat we in Act 2 en 3 terug kunnen naar de stad om die eens in een modern jasje te bekijken.

Wat ik het mooiste vind is misschien niet eens dat Bladur's Gate verder gaat maar meer dat Larian en Wizards of the Coast de handen ineen slaan. Larian heeft bewezen dat ze geweldige games kunnen maken (en nu weer ondanks dat het wellicht nog vroeg is om te zeggen) maar met de komst van Wizards of the Coast is het natuurlijk geweldig om Divinity in Forgotten Realms settings te gaan spelen.

Ik weet niet wat de lange termijn planning is maar ik zie graag een GaaS achtige oplossing waarbij we veel toevoegingen aan de game gaan zien de komende jaren gevoed door Forgotten Realms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dope
Volgens mij ben ik wel zo'n beetje door de EA-content heen inmiddels, nog een paar onafgeronde side-quests maar in principe is de volgende grote stap een nieuw gebied betreden en dan krijg ik netjes de boodschap dat dat nog niet beschikbaar is in deze build. Al met al goed vermaakt met 20u op de klok. En nu maar weer wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
2dope schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:05:
[...]

Herkenbaar dit ja. Was ook met Warlock begonnen en hoopte ergens enigszins op te kunnen specialiseren maar het is een beetje een manusje van net niks. Qua skills is Armour of Agathys wel tof en die Eldritch Blast i.c.m. Bane wil ook nog wel effectief zijn op afstand, maar verder is het een beetje meh. Misty Step is superhandig maar heb die juist liever op m'n CQC/fighter. Scorching Ray structureel heel lage hit chance.

Welk wapen heb je hem gegeven? Ik heb 'm nu maar een speciale mace in de handen gedrukt maar hit chance is echt bagger evenals damage output. Hiervoor had ik een handbijl en een dolk, dat had nog het voordeel van een offhand attack als bonus move. Weet sowieso nog niet zo goed welke wapens ik moet geven aan personages die geen specifieke weapon skills hebben, doe nu maar gewoon die basic melee weapons en een (cross)bow in de tweede set.
Ik heb hem een dagger + axe gegeven, niet dat ik ze gebruik verder. Vanaf level 2 wordt de warlock wel wat sterker overigens. Blijf er wel bij dat ik BG3 een light-variant van D:OS2 vind met betere graphics. Persoonlijk vind ik D:OS2 ook (veel) leuker. Meer mogelijkheden in combat maar ook qua indeling van je party-setup, al wordt dit laatste waarschijnlijk nog wel aangepakt.

Grootste gemis is toch het combat-systeem van D:OS2. Ik vind het move + action + bonus action systeem wat BG3 heeft te weinig mogelijkheden geven. Enige wat ik eigenlijk doe is de hoogte in gaan voor advantage, vijanden met een hoogtevoordeel naar beneden duwen/blazen en een beetje dps dealen met spells/melee. Er komt verder weinig tactiek bij kijken. Bij D:OS2 moet je echt nadenken over welke "zetten" je in welke volgorde gaat doen. Dat heb ik bij BG3 nog geen enkele keer gehad.

Al met al vind ik BG3 een beetje tegenvallen. Ik had gehoopt op een D:OS3 maar dat is het vooralsnog niet helaas. D:OS2 heeft de lat dan ook wel redelijk hoog gelegd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2dope
SparksNL schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:10:
[...]

Ik heb hem een dagger + axe gegeven, niet dat ik ze gebruik verder. Vanaf level 2 wordt de warlock wel wat sterker overigens. Blijf er wel bij dat ik BG3 een light-variant van D:OS2 vind met betere graphics. Persoonlijk vind ik D:OS2 ook (veel) leuker. Meer mogelijkheden in combat maar ook qua indeling van je party-setup, al wordt dit laatste waarschijnlijk nog wel aangepakt.

Grootste gemis is toch het combat-systeem van D:OS2. Ik vind het move + action + bonus action systeem wat BG3 heeft te weinig mogelijkheden geven. Enige wat ik eigenlijk doe is de hoogte in gaan voor advantage, vijanden met een hoogtevoordeel naar beneden duwen/blazen en een beetje dps dealen met spells/melee. Er komt verder weinig tactiek bij kijken. Bij D:OS2 moet je echt nadenken over welke "zetten" je in welke volgorde gaat doen. Dat heb ik bij BG3 nog geen enkele keer gehad.

Al met al vind ik BG3 een beetje tegenvallen. Ik had gehoopt op een D:OS3 maar dat is het vooralsnog niet helaas. D:OS2 heeft de lat dan ook wel redelijk hoog gelegd :)
Kan me geheel vinden in wat je schrijft (ik hoopte ook op een "D:OS3"), al is mijn interesse wel gewekt en zal ik de game zeker blijven volgen/spelen. Heb overigens ook weer zin gekregen in een nieuwe D:OS2 playthrough :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SparksNL
2dope schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:27:
[...]

Kan me geheel vinden in wat je schrijft (ik hoopte ook op een "D:OS3"), al is mijn interesse wel gewekt en zal ik de game zeker blijven volgen/spelen. Heb overigens ook weer zin gekregen in een nieuwe D:OS2 playthrough :$
Haha idem hier. Zodra ik de EA van BG3 door ben ga ik die ook maar weer eens opstarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 14:22
[...]

spoiler:
Ik hoor dat je m´n schoonmoeder kent? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Patch notes

Improvements

Added polish and bug fixes to several in-game cinematics, such as Shadow Heart recruitment, Astarion recruitment and Volo's Poem. (These will be ongoing throughout EA).
Added minor text tweaks to various bits and bobs.
Altered certain dialogue choices for different NPCs.
Added extra combat tutorial messages to better explain the basics (let us know how you get on).
Astarion no longer thinks Lae'zel inspected you at camp when she is not in your party. Quite rightly.

Bugs

Fixed a crash related to having the level up screen open while in a dialog.
Fixed a crash related to dropping items from inventory.
Fixed a rare crash that could happen at the start of combat.
Fixed a possible blocking issue when using the transponder at the end of the tutorial twice.
Fixed black screen issue when ending tutorial if the transponder was used by any character that is not the main player avatar.
Fixed a possible blocking issue when reassigning characters to others players while in combat.
Fixed an issue with lip sync not working correctly.
Fixed several localization issues.
Fixed combat UI not updating correctly when someone joined during combat.
Fixed party shared gold and items not always working in dialog checks.
Fixed summons from NPC’s getting stuck in combat.
Fixed levelled up characters having duplicated racial and class features.
Fixed not being able to level up to level 4 on a Zariel Tiefling Cleric of Light due to cantrip selection.
Fixed text cut-off issues in several interfaces.
Fixed party members getting stuck trying to open doors they run past.
Fixed listening in to dialogs getting stuck in multiplayer, also causing players not being able to save.
Fixed camp button being broken after closing the camp window with escape key.
Fixed "end the day" multiplayer message being broken if a player closed it with an escape key.
Fixed certain quests not having map markers.
Fixed certain secret entrances incorrectly showing up on the map.
Fixed incorrect player portraits in the lobby screen as more people joined.
Fixed Cambion wings and Tiefling tail animations.
Fixed map not centering correctly on player characters in smaller subregions.
Fixed health values not being synced correctly to the Baldur's Gate 3 twitch extension.
Fixed superiority die not showing actual values when using abilities such as Menacing attack.
Fixed minor issues with hair, skinning and textures on several models.
Fixed lighting issue in owlbear cave.
Fixed not being able to walk over corpses.
Tweaked ragdolls to reduce the possibility of models exploding (or glitching. Idk how to explain it, but it’s spooky).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Music
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Tja naar een uurtje of 24 spelen is mijn conclusie :
Nog veel bugs, oa vastlopers, synch loopt achter, sommige quest kan niet opgelost worden en nog meer...
In potentie zit er veel mooi’s in BG3.
Nu maar hopen op goede ondersteuning en een volledige game.
Kijk zeker uit naar de 1.0 release......ooit ✌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daltona
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-03 15:36
Kan iemand mij vertellen of dit anders is als Divinity: original Sin? En dan bedoel ik het questen. Bij Divinity moest je als ik het me goed kan herinneren veel lezen omdat je anders geen idee had waar je heen moest. Is er in dit spel meer duidelijk waar je heen moet en wat je moet doen?

<Ryzen 7 5800X3D <-> RX 6800XT <-> 1440p>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Er zijn altijd targets op je kaart inderdaad. Dus dat is hier veel makkelijker/te makkelijk. Ik heb wel wat vragen voor mensen.

- Is er geen betere manier om mensen naar een locatie te laten jumpen dan 1 voor 1? Ik zou het logischer vinden al ze automatisch zouden volgen en niet op mijn MC wachten.
- Is er een snellere manier om te self-casten? Nu moet je je eigen poppetje even vinden; portret zou ik logisch vinden, of dubbelklik.
- Is er een manier om niet altijd het stack splitting-menu te krijgen bij vendors? Ik heb al iets van 10 toetsen geprobeerd, haha.

Een kleine ergernis die ik ook bij OS2 had, was dat Alt je lang niet alles liet zien. Maar daar kwam bij OS2 een mod voor, en nu vast ook weer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2dope
ap3nr0ts schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:10:
Er zijn altijd targets op je kaart inderdaad. Dus dat is hier veel makkelijker/te makkelijk. Ik heb wel wat vragen voor mensen.

- Is er geen betere manier om mensen naar een locatie te laten jumpen dan 1 voor 1? Ik zou het logischer vinden al ze automatisch zouden volgen en niet op mijn MC wachten.
Viel mij ook op ja, wat een werk. Wat wellicht meespeelt is dat de één verder kan springen dan de ander (athletics).
- Is er een snellere manier om te self-casten? Nu moet je je eigen poppetje even vinden; portret zou ik logisch vinden, of dubbelklik.
Je personages vinden/centreren doe je gewoon met de F-toetsen toch? Net als in D:OS2 (twee keer drukken op F1 t/m F4 centreert het beeld op het corresponderende personage).
- Is er een manier om niet altijd het stack splitting-menu te krijgen bij vendors? Ik heb al iets van 10 toetsen geprobeerd, haha.
Snap niet goed wat je bedoelt, stack splitting is toch juist logisch als je (bijv.) goud wil hebben in ruil voor dingen die je verkoopt? Kun je meteen het exacte bedrag handmatig invullen. Als je geen stack splitting zou krijgen zou die overal steeds de volledige hoeveelheid van pakken toch?
Een kleine ergernis die ik ook bij OS2 had, was dat Alt je lang niet alles liet zien. Maar daar kwam bij OS2 een mod voor, en nu vast ook weer. :)
Vind ik juist wel leuk, zorgt ervoor dat je zelf ook nog een beetje moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Oh, ik bedoel dat ik soms gewoon mijn hele stack candles bij de vendor wil droppen, en ik nu altijd een perfecte split krijg in het menu, en dan weer de slider naar rechts moet bewegen. Prima dat het standaard is, maar laat het me negeren met shift of control. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ik kom er vrij laat achter dat ik ze met Grease en fire zo pijn kan doen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZVXBvZZkFyvMTPYA-UB-p3bxhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hI4wzpX8UU1AmRkqBV4rVvSs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:01

Standeman

Prutser 1e klasse

Met mezelf afgesproken dat ik eerst (weer) BG1 en BG2 moet uitspelen voordat ik BG3 aanschaf. Wel opnieuw moeten aankopen aangezien ik linux draai, maar voor 9 euro te doen. :)

Heb zin in BG3 *O*

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-05 17:30

HaX0r

n00b

Mooie opvolger voor de Neverwinter Nights serie, hopelijk komt er nog een toolset voor uit. Dan kan dit spel jaren mee. Oude realtime CRPG's in de D&D setting hebben mij nooit kunnen boeien. Met turn based heb je alle controle, en met dit combat systeem voelt het allemaal best eerlijk en ook door het sterke level design bied het genoeg creatieve opties.

Had hem braaf op GOG gekocht, alleen GOG doet blijkbaar tegenwoordig aan mutliplayer DRM, je bent verplicht de Galaxy Launcher te installeren voor de online functionaliteit. Staat een refund request uit nu, koop hem wel een keer op Steam zit ik nu te denken. Tenzij ze alsnog deze verplichting afschaffen.

Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Voor wie wat meer de D&D rules wilt volgen is dit misschien wat?
https://store.steampowere...ta_Crown_of_the_Magister/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Nice. Wel nieuwsgierig naar. Wordt het ook goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ap3nr0ts schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:44:
[...]

Nice. Wel nieuwsgierig naar. Wordt het ook goed?
Zelf nog niet gespeeld maar een stream gekeken van Cohh op Twitch en het zag er goed uit. Wel een flinke combat focus, weinig storyline, maar volgens de D&D regels met een Xcom sausje en je maakt je party volledig zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb net de early access uitgespeeld na zo'n 20 uur. Grafisch is het een prachtig spel en de quests vind ik tot nu toe boeiend genoeg, maar combat kan soms ontzettend frustrerend zijn. Zoveel missers ondanks dat je een prima positie hebt. Hopelijk gaan ze dat nog wat finetunen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLW5IWcqydWnFnB7NSI37vebWNs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8CHZos3JHYRCxba3aVu0d86.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2DE1aVTdZb3agNIU3WQeYcAuFM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iEqXZIhYxDTrA48X5DyaZAv.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9YVxvu1RThN_813l5KoyAeDvDA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUCXPQJ0UehTwa2fwtVnb7B8.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yF_0M6Fg8NX9uT7le2T4vD9VW0s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ofw1FR2sa8dc1bd8QR3bUn9.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
ap3nr0ts schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:10:
Een truukje dat ik een aantal keer heb toegepast is door naar het kamp te gaan en weer terug, dan staan al je characters weer bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
g0tanks schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:26:
Ik heb net de early access uitgespeeld na zo'n 20 uur. Grafisch is het een prachtig spel en de quests vind ik tot nu toe boeiend genoeg, maar combat kan soms ontzettend frustrerend zijn. Zoveel missers ondanks dat je een prima positie hebt. Hopelijk gaan ze dat nog wat finetunen.
Wat zou je er aan willen finetunen? Dit gezien je steeds een dobbelsteen gooi als je een aanval doe en positie is wel een extra maar totaal geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Nou ja. Ik zou wel eens een keer met iemand samen willen spelen. Ik heb volgens mij redelijk optimale gear, goede spells, en alsnog is ieder gevecht een strijd om er levend doorheen te komen. Alles mist zo vaak. Het voelt alsof ik Original Sin 2 makkelijker onder de knie kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

stomley schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:36:
[...]

Wat zou je er aan willen finetunen? Dit gezien je steeds een dobbelsteen gooi als je een aanval doe en positie is wel een extra maar totaal geen garantie.
Misses in turn based games betekent dat je heel wat turns meer nodig hebt per gevecht. Door wat te spelen met de hit chance zouden ze dit een stuk kunnen verminderen waardoor gevechten wat sneller verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
stomley schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:36:
Armor class waardes van de tegenstanders lijkt me het meest tuneable. Progressie van THAC0 / BAB of hoe het ook heet in 5e, is neem ik aan vast gelegd in de D&D ruleset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
Tsurany schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:48:
[...]

Misses in turn based games betekent dat je heel wat turns meer nodig hebt per gevecht. Door wat te spelen met de hit chance zouden ze dit een stuk kunnen verminderen waardoor gevechten wat sneller verlopen.
Klopt maar andere kant is veel minder spanning en blijheid als de tegenstander op jou mis als je nog 1 hp over heb.

Ik vind het juist extra leuk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moraxv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-07-2024

Moraxv

<GoT> Baratudor#2651

Ik onderga geen blijheid als ik 3 critical misses achter elkaar krijg bij de aanvallen en de party daarna dood gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
PearlChoco schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:47:

Is dit zoals verwacht?

Om mezelf even te quoten; de performance is echt dramatisch te noemen nu.
Ik heb deze week mijn GTX 1080Ti vervangen door een splinternieuwe RTX 3090, en in 3440x1440 alles max haal ik nog steeds een framerate van pakweg 25-30 fps.
Ben lichtjes teleurgesteld, lol

Mijn CPU is een 4690K @ 3600Ghz (stock); dit moet dan toch de bottleneck zijn, veronderstel ik? Heb nog nergens gelezen dat BG3 exceptioneel CPU gebonden is, dus ben toch verrast.

Ter vergelijking: Divinity OS2 is draait met mijn huidige PC configuratie locked op 100 fps op max settings...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Heb zelf trouwens ook een 1080 Ti en tik hier altijd wel de 60 aan, als ik hem op maximaal 72 instel (heb een 144-monitor). 72 zie ik amper in het Steam-tellertje, dat niet. Alles staat op max.

(CPU is overigens een i7-8700, niet-K.)

[ Voor 10% gewijzigd door ap3nr0ts op 05-11-2020 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 22:40

Nyarlathotep

Crawling Chaos

PearlChoco schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:37:
[...]

Om mezelf even te quoten; de performance is echt dramatisch te noemen nu.
Ik heb deze week mijn GTX 1080Ti vervangen door een splinternieuwe RTX 3090, en in 3440x1440 alles max haal ik nog steeds een framerate van pakweg 25-30 fps.
Ben lichtjes teleurgesteld, lol

Mijn CPU is een 4690K @ 3600Ghz (stock); dit moet dan toch de bottleneck zijn, veronderstel ik? Heb nog nergens gelezen dat BG3 exceptioneel CPU gebonden is, dus ben toch verrast.

Ter vergelijking: Divinity OS2 is draait met mijn huidige PC configuratie locked op 100 fps op max settings...
Een oude I5 quadcore zonder hyperthreading.... Je had beter een 3080 kunnen kopen en van die 700 euro een nieuw mobo+cpu+ram.... Eeuwig zonde dat je zo veel geld uitgeeft aan een luttele 11% extra performance.

On-topic: Mijn handen jeuken om deze nu aan te schaffen. Ik ben een groot fan van de serie, maar ik wil liever het volledige spel spelen als het ook echt af is...
Misschien Wasteland 3 maar kopen, totdat Cyberpunk 2077 uit is :P

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-05 14:09

page404

Website says no

Stil in dit topic. Wordt het hier nog een beetje gespeeld of is het wachten op de final release?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_NaToR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-05 12:01
Ik speel het nog wel eens, geweldig spel waar snel (te) veel tijd in zit :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 15:06

hellknight

Medieval Nerd

mijn save van voor de laatste patch (waarbij saves onbruikbaar werden) was doogelopen op 100% crash to desktop door combi van 2 cutscenes / conversaties in 1x rusten
spoiler:
de ontmoeten met de cambion, en Astarion die terwijl je slaapt bloed komt zuigen

Nu bezig met AC Valhalla, net aan Satisfactory begonnen, en aan t afwachten tot de ergste bugs in Cyberpunk opgelost zijn voor ik daar aan begin
BG3 moet dus even wachten :)

Your lack of planning is not my emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

ap3nr0ts schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:58:
Nou ja. Ik zou wel eens een keer met iemand samen willen spelen. Ik heb volgens mij redelijk optimale gear, goede spells, en alsnog is ieder gevecht een strijd om er levend doorheen te komen. Alles mist zo vaak. Het voelt alsof ik Original Sin 2 makkelijker onder de knie kreeg.
Weet je dat je linksonder een ring ziet die precies aangeeft of je nog debuffs of verkeerde equipment hebt? Bijvoorbeeld als enemies te dichtbij staan krijg je threatened en gaan ranged attacks en dus ook spells vaker mis. Het is erg belangrijk positieve buffs te gebruiken. Ook naar level 4 gaan helpt enorm aangezien je dan de ability scores met 2 punten per char kan aanpassen. Probeer veel hiding eventueel ook met invisibility te gebruiken en zorg dat je enemies flanked.

Het is een uitgebreid combat systeem maar als je het eenmaal doorhebt is elke encounter eigenlijk veel te makkelijk. Wat niet geeft vind ik, want je moet wel nog opletten. Je enemies examinen of je persoonlijke DND kennis toepassen wat betreft weaknesses van enemies kan ook erg helpen. Veel enemies kunnen niet geraakt worden door specifieke damage types, zorg ook dat je dus verschillende wapens kan equippen mid-fight als je wapen en/of spells niet effectief zijn.

Zelfs een moeilijk encounter als die met de Ancient Mud Mephits is met dit in acht te nemen prima te doen. En boss fights zonder veel extra enemies worden absurd makkelijk zoals die met de Hag. Spoiler: Met hold creature, wel eerst je cleric of wizard buffen zodat je nog grote hit kans hebt en de perfecte range pakken, kan je deze zelfs afmaken voordat ze probeert te ontsnappen.

*Update* Nog één kleine toevoeging. Een handig trucje om je AC nog even te buffen is door een shield te equippen ook al ben je daar niet proficient in na je aanval. *Niet doen als je verwacht dat je een attack of opportunity kan doen. Officieel zou dit als één basic handeling moeten werken maar vooralsnog kan je onbeperkt je equipment aanpassen tijdens de beurt van je char.

[ Voor 10% gewijzigd door HaX0r op 21-01-2021 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doobieters
Ik had hier wel verwacht wat hype te lezen naar de announcement van patch 4.0, maar helaas.

Hierbij de details:

New class: the druid can do that

Anyone who has already played Baldur’s Gate 3 or is familiar with the basic rules of DnD 5 will definitely not be surprised by the Druid. The class is considered a real classic and Baldur’s Gate and Baldur’s Gate 2 already had these wild nature wizards in their repertoire.

A circle of druids also plays an important role in the first act of Baldur’s Gate 3. And since we can (optionally) compete with the druids in battle, it was only a matter of time before the class became playable.
30 new spells

The druid is a nature wizard and therefore has a whole range of unique spells. You can think of him as a mixture of magician and cleric, as he can also be used as a potential healer. Together with the class, patch 4 brings 30 new spells into play, not all of which are for the druid without exception. But only this class can learn a few:

Entangle: enemies are held in place by roots and tendrils.
Flame Blade: A flying saber made of fire protects your druid.
Moonbeam: A painful beam of pure moonlight hits your enemies.
Produce Flame: You create a small flame in your hand
Shillelagh: With that you conjure a club or a staff out of nowhere.
Thorn Whip: You can draw your opponents towards you with a thorn-proven tendril.
Barkskin: You make your skin as tough and firm as tree bark.
Destroy Water: With this spell you can dissolve fog or puddles.
Enhance Ability: You can give yourself or your companions the characteristics of an animal.
Flaming Sphere: You create a fireball to accompany the druid.
Goodberry: You create healing berries that you can eat or keep right away .
Heat Metal: You heat metal so that it harms armor wearers.
Protection from Poison: The effects of poison are eliminated and you are immune to it for a while.
Spike Growth: You can use it to coat an area in spikes that damage and slow enemies.

Two subclasses

Like most other classes, the druid is divided into two sub-classes. In this case, the point is that you choose a circle for your nature mage in which he was trained. The choices are:

Circle of the moon: Druids from this circle are very changeable and therefore also the best shape changers. Although all druids can transform themselves into animals, there are even stronger forms of combat for the moon druids, such as a polar bear.
Circle of the Land: These druids feel particularly attached to a particular biome. Depending on whether they grew up in the snow, on the coast, in the forest, in the grasslands or in the desert, they have additional skills available.

Shapeshifting

As already mentioned, shapeshifting is one of the most important skills of the druids. This is probably one of the reasons why the druid was not yet available for the release. With this ability you can transform yourself into very different animals that fulfill different functions. So far 7 animal forms are known.

Dread wolf
Icebear
spider
Crow
cat
Badger
Intellect devourer (the running brain of the mind flayers)

What else does Patch 4 bring?

Since BG3 is in Early Access, the game still has many problems to contend with. The developers want to gradually address this with the feedback from the players. The full patch notes are not yet available. Larian has already announced a few improvements:

Marked Dice: With this option dice should produce less extreme results. This is intended to decrease the likelihood that players are constantly unlucky or lucky.
Better dialogues and cutscenes: Even if Baldur’s Gate 3 looks nice, the cinematics in Early Access are still very messy. That should change Patch 4 with better animations and light effects. In addition, conversations with animals or the dead should run better.
Multiplayer: Baldur’s Gate 3’s co-op mode will be improved with Patch 4. Players can now view their companions’ inventory, spells, and character sheet. You can even steal all items from your companions’ inventory – but that should change later.
Quality of life: The game will also be further optimized in detail. Players can then target their companions by clicking on their portrait, making it easier to escape from battles and lighting torches faster.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-05 20:24

odan

The dark side is within all!

Ben wel hyped voor de game. maar ga niet spelen in early access, dus volg de updates ook niet echt.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
odan schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:02:
Ben wel hyped voor de game. maar ga niet spelen in early access, dus volg de updates ook niet echt.
Ik ook, ben zware BG fan sinds BG1 uitkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Hier ook hyped. Early Access stukje gespeeld, maar ga bewust nog niet verder. Want dat wil ik de hele game spelen!

Dus maar verder met DOSII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Vond het tijd om er een nieuw officieus topic voor aan te maken: [PC] Baldur's Gate 3 :9

Pagina: 1 2 3 Laatste