Vooropgesteld; ik heb nooit BG gespeeld, en wel DOS.
Tijdens en na de presentatie de chat volgende kwamen er steeds twee dingen naar voren, en een derde die je soms ook ziet.
A: Het is turn based > het is geen Baldur's Gate (3)
B: Het is Divinity Gate: Baldur's Age, Origin(al) Sin, of met andere woorden het is eigenlijk DOS3 met een een D&D-skin en Dragon Age-camera.
C: De Baldur's Gate-licentie is enkel verkregen voor een cashgrab
A1: Het is geen BG want het is TB, Is niet het stekste argument in mijn ogen. BG kan je zien als een universum. Misschien is de naam BG >3< niet slim om die reden. Baldur's Gate: The Mindflayers Strike Back of een andere titel die geen 3 zegt zou dat probleem al tackelen.
Het argument dat het geen Baldur's Gate is zou meer passen als het verhaal/de setting/de feel, niets met BG te maken heeft. (dat kan ik verder niet bepalen)
A2: Het is turn based. Eh ja, ik snap niet zo goed persoonlijk waarom dat zo'n probleem is voor zoveel mensen aangezien dat voor MIJ vrijwel hetzelfde is als na elke actie en CD op de pauzeknop te rammen.
Daarnaast is D&D een turnbasedspel van nature, en weet ik niet zo goed hoe RTwP in een couchcoöp/multiplayer eruit zou moeten zien. Dat specifiek Larian er dan voor kiest om volledig TB te gaan snap ik wel. Ze hadden wellicht de omgedraaide PoE-route kunnen nemen en daarnaast OOK RTwP voor puur singleplayer kunnen maken.
B: Tja dat gevoel bekroop mij zelfs als DOS/Larian-fan:
-GUI/Char creation/inventory items
-Oh we landen op een strand, wacht werkelijk?
-Oh hij gaat looten.... met hetzelfde icoontje als in DOS2...
-De protagonist spreekt de hoop uit niet nogmaals aangevallen te worden door
voidwoken eh nee, wat zijn het?
-Letterlijk het eerste wat je companion zegt: "Oh it's you, I saw you on the ship"
+Dus tutorial is op een schip
+Dat is ook steeds het eerste wat je companions zeggen in DOS2.
-De muziek lijkt op sommige momenten een remix van wat je in Divinity hoort
-Audio van spellcasting is soms identiek
Als ze dit DOS3 hadden genoemd of Divinity: A Slightly Darker Setting, of een geheel andere titel hadden gegeven, had iedereen daar wat sneller overheen gekeken.
Dit speelt de "it's basically D:OS with D&D"-roepers wel erg hard in de kaart.
Misschien dat ze hier nog wat aan gaan veranderen (het is immers pre-alpha en Larian staat er om bekend werkelijk iets te doen met feedback). Als je kijkt naar de pre-alpha van DOS2, lijkt dat ook veel meer op DOS1
YouTube: Divinity: Original Sin 2 gameplay — Developer playthrough (pre-alpha)
C: Ik denk dat Larian misschien niet voor de BG-licentie had moeten gaan of het niet BG>>3<< had moeten noemen. Voor D&D gaan en een andere IP dan DOS (zodat ze niet strak 17 Divinity titels hebben) is geen slecht idee. Dan hadden ze echter niet de financiële middelen gehad om dit neer te zetten denk ik. En ondanks de kritiek die ik zelf ook wel een beetje heb, denk ik toch dat dit een heel vet spel wordt. Je zet je als dev natuurlijk altijd in een onmogelijke positie als je een oud IP (zeker van een ander) gaat reanimeren.
Uiteindelijk hebben we denk ik straks een game die veel DOS-spelers en veel D&D-spelers kan bekoren, maar wellicht niet de oude BG-speler die een BG 2 "part deux" met RTwP ervaring verwachten.
Ben zelf positief over:
-De betere looks (ten opzichte van DOS2), vooral de characters zien er goed uit, en de "cutscenes" tijdens gesprekken, hoewel het wel wat vreemd oogt als je main niks zegt met zijn mond als hij wat "zegt".
YouTube: Baldur's Gate 3 Gameplay World Premiere Livestream At PAX East 2020
-Forced turn based (wilde ik al in DOS2, aangezien het vreemd/gehaast voelde om te pre-casten in realtime in een TB game, en dan snel aan te vallen voor de turn in realtime afloopt)
-3rd person camera mogelijkheid (a la Dragon Age).
Enige waar ik denk ik zelf minder in zie is de "long rest", naast dat het principe me ook nog niet geheel duidelijk is. Begrijp ik nu goed dat dat vooral is om skillcooldowns te resetten? Geldt dat dan voor alle skills, of alleen voor een aantal uiterst sterke skills?
Het deel waarin de dev een puzzel probeert op te lossen waarvan hij de uitkomst al kent, en nog bijna 7 minuten loopt te klungelen is niet echt reclame.
YouTube: Baldur's Gate 3 Gameplay World Premiere Livestream At PAX East 2020
"I knew exactly where to stand" Eh... ja maar dat betekent dus dat iedereen die niet de dev van het spel is, dat niet weet. Ik weet niet of "verkeerd staan" direct een dodelijk afloop geeft hier, maar als dat zo zou zijn, ga je dus dood op een "oneerlijke manier". Hopelijk gaan ze dit soort dingen nog wat verbeteren.
@
RenegadexRIPxx
Even benieuwd, ik neem aan dat je een BG-speler bent.
Wat als ze het "Baldur's Gate: A New Dawn" oid hadden genoemd ipv BG3?