raze88 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:13:
[...]
Vervelende is dat de Focals eruit geen optie zijn. Deze hebben een emotionele waarde voor mij en hoorn speaker, ondaks dat ik ze erg mooi vind, worden helaas niet geaccepteerd (WAF)
Ik zal dus een weg moeten gaan zoeken met de Focals. De nieuwe opstelling met de linker Focal verder uit de hoek geeft al een verbetering. De rechter heb ik op de zelfde (fictive) afstand van de rechter muur staan waardoor de projectie in de ruimte t.o.v. de zijkanten simetrisch is.
Ik denk trouwens dat je met de hoorn de waveguide bedoelt?
Om de directivity van een speaker een beetje mooi te krijgen heeft alles met 5inch of grotere diameter een waveguide nodig.
(er bestaan ook waveguide tweeters, die zijn iets minder groot, maar wel wat beperkt)
Anders ontstaat er een enorme sprong in het off-axis gedrag, wat in veel gevallen een ongelijk beeld in het hoog als resultaat geeft.
Je kunt trouwens een waveguide of hoorn ook vrij simpel en gemakkelijk camoufleren/vermommen
Het andere alternatief is om voor 4 inch mid te gaan (of een dome mid), met gevolg dat bundeling heel laag is.
Iets wat ik absoluut niet zou aanraden in deze ruimte.
Ik ben het dus wel enigszins met @
TMon eens.
Behalve dan dat EQ hier ook niet veel verbetering gaat brengen (enkel voor het laag eventueel).
Tenzij je voor een surround-achtig systeem gaat en er een berg algoritmes tegenaan gooit.
Dat kan echter niet/slecht/zeer-beperkt met enkel stereo speakers.
Een line-array zou eventueel nog kunnen.
Het vervelende is dat het andere alternatief de woonkamer en akoestiek drastisch veranderd moet worden.
Dat is een klus die veel ingewikkelder is, met veel experimenten.
Het is dan ook overigens wel een beetje tegen de stroom in roeien.
Dan zul je wel meer moeten toepassen dan enkel akoestische panelen.
(nogmaals die doen niet heel veel, zijn wel mooi ik heb ze zelf ook).
Je zou eens wat Akotherm D40 40mm panelen kunnen aanschaffen en wat dingen proberen.
Dat zijn de kosten namelijk ook niet en biedt wel de mogelijkheid te onderzoeken of dat het resultaat geeft waar je naar op zoek bent.