Algemeen Navision Topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 20.392 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Jawel, een algemeen Navision Attain topic! :)

:? Waarom dit topic?
Zelf ben ik sinds begin mei van dit jaar actief als applicatiebeheerder Navision bij een bedrijf in Harderwijk. Ik houd me bezig met verschillende activiteiten zoals:
  • (Preventief) onderhoud
  • Ontwerpen en verbeteren van bestaande functionaliteit
  • Nieuwe functionaliteit toevoegen
  • Kwaliteitsbewaking
  • Performanceverbetering
    etc....
Toen ik in deze functie begon, had ik totaal geen ervaring met dit pakket. Ik wist niet eens van het bestaan ervan. Om mij te bekwamen in de mogelijkheden van dit pakket, heb ik veel gesnuffeld op het internet. Daardoor ben ik tot de conclusie gekomen dat de informatievoorziening voor met name eindgebruikers en ontwikkelaars erg beperkt is. Vandaar dat ik dit topic heb opgezet. Ik probeer hiermee een extra plek op het internet te creëeren waar Navision gebruikers hun problemen, vragen, tips, trucs, etc... kunnen uitwisselen.

:? Wat is Navision Attain?
Navision Attain (hierna Navision genaamd) is een ERP-pakket dat gericht is op het MKB. Volgens de makers kan het pakket voorzien in een totaal-pakket voor een organisatie: financiën, personeelszaken, artikel- en voorraadbeheer, Human Rescource Management, in- en verkoop en wat je verder maar kunt bedenken ;)

De nieuwste versie is op dit moment 3.70. Deze versie is sinds ongeveer twee maanden op de markt. Medio 2004 verwacht men versie 4.0 te introduceren. Met deze versie hoopt men alle (bekende) problemen met de voorgaande versies op te lossen. Helaas, maar waar, kent Navision ook de nodige problemen. Daarover later meer.

Volgens de roadmap van Microsoft zal de naam Navision op termijn echter verdwijnen om geheel te worden opgenomen in het Business Solutions Programma. Alle verschillende takken van Navision (Axapta, Financials, Attain) zullen samensmelten in een geheel dat nu nog onder de codenaam GREEN door het leven gaat. De eerste versies zullen omstreeks het einde 2005 het levenslicht moeten zien. De kans is groot dat daarmee een volledige integratie in het .NET-platform een feit zal worden.

:? De opbouw van Navision
Het Navision-pakket bestaat uit drie componenten:
  • De database (C/SIDE)
  • De serversoftware
  • De clientsoftware
Ik hoef niet uit te leggen wat een database is, of wel? ;) De database van Navision gaat door het leven onder de naam C/SIDE. De database is de plek waar alle gegevens worden opgeslagen. Afhankelijk van de organisatie, is een grote database gewenst/vereist. In eerdere versies van Navision (tot 3.1) kent C/SIDE een limiet van 64GB. Dit lijkt veel, maar afhankelijk van hoeveel functionaliteit men wenst van Navision kan de database snel groeien. Ter illustratie: het bedrijf waarvoor ik werkzaam ben, is eind 2001 overgestapt op Navision. We zijn toen begonnen met een database van 20GB. Nu zijn we nog geen twee jaar verder en de database is gegroeid tot 45GB.Vanaf versie 3.60 kent C/SIDE een limiet van 128GB.

C/SIDE wordt aangestuurd door de databasesoftware. Via deze software vindt de ‘aansturing’ van de database plaats. De software verzorgt de query-reqeusts, de data-manipulatie en de communicatie tussen de clients en de database.

Tot slot is er de Navision-client. Dit is de user-interface. In het beginstadium van Navision was deze nog gebaseerd op MS-DOS (tot versie 2.6). Daarna werd de user-interface grafisch. Middels deze client kan de gebruiker de gegevens raadplegen en/of wijzigen. Ook biedt de client de mogelijkheid om extra objecten aan de databasesoftware toe te voegen. Indien voorzien van een geschikte licentie is het dus mogelijk om zelf functionaliteit aan het pakket toe te voegen.

:? De opbouw van de Navision-omgeving
Binnen Navision wordt er onderscheid gemaakt tussen de database en de gegevens. De database is feitelijk niets meer dan de gereserveerde ruimte voor de gegevensopslag. De database zelf heeft dan ook een vaste grootte. De hoeveelheid gegevens kan derhalve ook nooit groter zijn dan de database.

De database is opgebouwd in delen. De grootte van deze delen is vrij te bepalen en mogen onderling ook van grootte verschillen. Uiteraard kan de totale grootte van deze delen nooit de beschikbare schijfcapciteit van de server overschrijden. Het aantal databasedelen kan vrij worden bepaald.

Het is mogelijk om de gehele database op te bouwen in één deel, maar uit performance overwegingen is dat ten zeerste af te raden. Een database wordt derhalve altijd met meerdere delen opgebouwd. Een vuistregel is dat het aantal databasedelen gelijk is aan het aantalbeschikbare (fysiek aanwezige) harde schijven in de server (elk deel staat dan op een aparte schijf). Als voorbeeld nemen we een database van 40GB. Als de server twee schijven (van 20GB) beschikbaar heeft voor de database, dan moeten er twee delen van elk 20GB worden gemaakt. Zijn er vier 10GB-schijven aanwezig, dan maak je vier delen. C/SIDE heeft de eigenschap dat hoe meer schijven (en dus delen) er zijn, hoe beter de performance is: een 32GB database presteert dus beter met 16 delen van 2GB op evenzoveel schijven dan op een schijf (deel) van 32 GB.

:? Eigenaardigheden
Helaas is C/SIDE niet zo geavanceerd als bijvoorbeeld een SQL-database. Binnen een SQL-database wordt meestal alleen het record vergrendeld dat op dat moment door een gebruiker gewijzigd wordt. C/SIDE heeft de vervelende eigenschap om dat geval meteen de gehele tabel te vergrendelen. In omgevingen met veel gebruikers komt het dus vaak voor dat gebruikers worden vergrendeld bij het uitvoeren van hun taken. Zij moeten dan wachten totdat de andere gebruiker klaar is en de tabel weer wordt vrijgegeven. Voor omgevingen met veel gebruikers of waarin veel dataverkeer van en naar de database is, kan dit hinderlijke vormen aannemen (bij ons bedrijf is dat dus het geval). In dergelijke gevallen is het raadzaam om niet de standaard C/SIDE database te gebruiken, maar SQL. In veel gevallen is het namelijk relatief eenvoudig om Navision te laten samenwerken met een SQL-database. Daarover later meer. :)

:? Leuk en aardig allemaal, maar is Navision geschikt voor ons bedrijf?
Daar kan en ga ik natuurlijk geen concrete uitspraken over doen ;) Ik ben ook slechts een eind-gebruiker die voor een groot deel belast is met ontwikkeling binnen het bedrijf.

Wel kan ik zeggen dat Navision vrijwel volledig is aan te passen naar behoefte. Voor veel bedrijven is het pakket in standaard vorm al afdoende, maar het is ook compleet te 'verbouwen' voor specifieke toepassingen. Ter illustratie:

Het bedrijf waar ik werk, oprereert in de automotive-branche. Wij verzorgen de levering van een groot aantal auto-onderdelen (slijtagedelen) aan garages, autobedrijven en grossiers. Daartoe beschikken wij over een groot magazijn waar alle onderdelen liggen opgeslagen. Deze onderdelen worden op bestelling door de orerpickers uit het magazijn gehaald en klaargelegd voor distributie. Daartoe werken wij met 'dragerlocaties', 'picklocaties', 'magazijnopdrachten' en 'in- en uitslagdocumenten'. Dit geheel wordt bij ons het WM (Wharehouse Management) genoemd. Verder wordt voor het 'orderpicken' gebruik gemaakt van een RF (Remote Frequency) systeem. Dat wil zeggen dat er in het magazijn een aantal Wireless Access Points hangt waarmee de scanners van de orderpickers communiceren. Het WM en het RF systeem zijn bij ons volledig geïntegreerd binnen Navision en dit is volledig maatwerk.

Bovenstaande is slechts een voorbeeld van wat er mogelijk is met het pakket. Navision claimt een totaaloplossing te kunnen bieden voor een organisatie: zowel financieel, als HRM. Zowel in- en verkoop en artikelbeheer als magazijnbeheersfuncties. Klanten en relaties kunnen beheerd worden en er kan gewerkt worden met raamcontracten, geplande orders etc...

:? Ik las net iets over Navision en SQL. Vertel?
Navision Attain kan ook gebruikt worden in combinatie met een SQL-database in plaats van de standaard C/SIDE-database. Dit heeft zijn voordelen:
  • Er is geen beperking aan de grootte van de database. C/SIDE kent een beperking van 64GB tot versie 3.60. Vanaf 3.60 is deze beperking 128GB. Nu hoeft dit niet meteen een beperking te zijn, maar met name in bedrijven waar zeer veel dataopslag en -verwerking plaatsvindt, kan dit problemen geven. In het geval van het bedrijf waar ik werk was de 64GB limiet een probleem.
  • Beter database-management. SQL werkt op basis van recordlevellocking, ofwel alleen het record dat wordt geraadpleegt/gemuteerd, wordt vergrendeld voor andere gebruikers. C/SIDE heeft de vervelende eigenschap om dan meteen de gehele tabel te vergrendelen, met als gevolg dat andere users niets kunnen beginnen. Met SQL kunnen kan iedereen door blijven werken.
  • Het werken met SQL-queries. Voor een ieder die wel eens met databases te maken heeft gehad, zijn SQL-qeuries niet geheel onbekend. Deze SQL-queries kunnen direct in de code worden gebruikt.
Helaas is het niet altijd koek en ei met Navision en SQL. Dit komt doordat de Navision-engine niet geoptimaliseerd is voor gebruik met SQL. Bij grotere databases gaat de performance sterk achteruit.
Ook is maatwerk in het systeem een kritiek punt. In mijn geval was de overstap naar SQL een no-go door de grote hoeveelheid maatwerk. Om succesvol over te kunnen stappen op SQL, zou ons systeem in principe vanaf nul opnieuw gecodeerd moeten worden.

:? Kan ik zelf ook functionaliteit veranderen of toevoegen aan Navision?
Ja, dat kan :) Het hangt echter sterk af van de licentie de je hebt in hoeverre je Navision naar je hand kunt zetten. Veelal zal (in overleg met de leverancier) de module 'Report en Dataport Designer' meegeleverd worden. Hiermee is het mogelijk om reports en dataports te maken. Dit is bijvoorbeeld handig voor overzichten en dergelijke. Deze module is eigenlijk onmisbaar, omdat de standaard rapportagemogelijkheden van Navision erg beperkt zijn.

Deze module biedt echter meer mogelijkheden: met reports kunnen taken geautomtiseerd worden. Reports kunnen ook worden ingezet voor datamanipulatie of het uitvoeren van processen. Het gaat echter te ver om dit te illustreren.

Ook kun je zelf een eigen gebruikers interface maken door 'forms' te maken. Hiervoor is de module 'Form Designer' vereist. Helaas is deze module erg beperkt en het verdient daarom aanbeveling om ook de module 'Application Builder' aan te schaffen. Hiermee kan er ook code gebruikt worden in Forms en Tables. Enige voorzichtigheid is echter wel op zijn plaats omdat C/AL - zoals de programmeertaal van Navision heet - erg krachtig. Met C/AL-code kun je het systeem compleet om zeep helpen. Gelukkig voorziet Navision in een uitgebreide en duidelijke help-functie als je in C/AL aan het programmeren bent.

De overtreffende trap van dit alles is de module 'Solution Developer'. Hiermee wordt elke beperking opgeheven en kun je alles aan het systeem wijzigen. Vergelijk het maar met 'root'-rechten onder Linux ;) Het spreekt daarom ook voor zich dat deze module alleen wordt geleverd na het maken van concrete afspraken met de leverancier. In de praktijk komt het erop neer dat alleen officiële leveranciers van Navision beschikking hebben over deze module.

:? Hoe zit het met de ondersteuning?
Zonet noemde ik al even de leverancier van Navision. Deze staat bekend onder de noemer Navision Solution Center (NSC). Het NSC is nauw betrokken bij het ontwerpen en opzetten van een Navision-systeem. Daarna staat het NSC paraat voor ondersteuning. Afhankelijk van de gemaakte afspraken met het NSC, komt er op een regulier basis een consultant bij het bedrijf op bezoek om het systeem te evalueren en waar nodig (complexe) problemen op te lossen. Zoals eerder gezegd, is het NSC de enige partij die de module 'Solution Developer' tot haar beschikking heeft.

:? Nuttige links
  • www.navision.net. Tegenwoordig heet deze site Microsoft Business Solutions User Group, maar deze site is nog grotendeels gericht op Navisiongebruikers en -ontwikkelaars. Het forum-gedeelte is een aan het onuitputtende grenzende bron voor al je vraagstukken over Navision. De site is geheel Engelstalig en er zijn gebruikers uit alle uithoeken van de wereld op te vinden.
  • www.mibuso.com. Ook een forum voor gebruikers van MBS producten. Echter, dit forum is erg beperkt en wordt volgens mij ook niet vaak bezocht. Ook dit forum is Engelstalig, maar er is een speciale 'Dutch speaking only' sectie. :)
  • www.gns.nu. De site van de Gebruikersvereniging Navision Software. Let niet op het design :X. Veel informatie over Navision zelf is er niet te vinden, maar de site dient dan ook puur om gebruikers van het pakker met elkaar in contact te brengen. De GNS organiseert met enige regelmaat seminars en cursussen die - zeker voor de minder ervaren gebruiker - zeer de moeite waard zijn.
:? Enkele slotopmerkingen

>:) Navision zuigt! Postgress is veel betâh! :P

Leuk voor je, maar dan heb je niets te zoeken in dit topic >:). Uiteraard zijn er zijn zowel voor- als tegenstanders van Navision. Uiteraard hebben we niets tegen een gezonde discussie over eht wel of niet van Navision, maar dan willen we wel argumenten zien waarom jij niet voor Navision zou kiezen. Dan hebben we tenminste iets om ze te bevestigen of ze te ontkrachten ;) Kort gezegd: ga hier geen onrust stoken en/of flames en trolls strooien...

:'( Navision doet niet wat ik wil!!

Een noodkreet in het duister! Heb je een probleem en je weet het even niet meer? Post het hier!
Als je ons van genoeg achtergrondinformatie voorziet, kunnen we samen naar een oplossing zoeken :)

:( Ik ben bezig met functionaliteit X te ontwikkelen, maar mijn code werkt niet!

Dat is natuurlijk niet leuk Het is echter niet de bedoeling dat je hier een hele lap code neerplant, met de bedoeling dat wij deze voor je gaan debuggen. Geef daarom duidelijk aan wat je precies wilt en wat er precies fout gaat. Zie ook het vorige punt: achtergrondinformatie is een must!

:? Leuk zo'n topic, maar waar is de visuele ondersteuning?

Sorry, maar de plaatjesfreaks moeten nog even geduld hebben ;) Zodra ik weer in de gelegenheid ben zal ik een paar mooie screenshots maken en hier neerplanten :)

:{ Nogal strenge regels. Wat mag hier wel?

Bijna alles. Het gaat er voornamelijk om dat we het topic voor een ieder toegankelijk houden :) Vragen, opmerkingen, tips, etc... zijn hier van harte welkom. Hoe meer input, hoe beter! Houd het echter wel leuk en ga dus niet teveel off-topic. :)

Enjoy! :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Mededeling
Helaas lijkt www.mibuso.com uit de lucht te zijn. Ik heb nog geen idee of dit al dan niet van tijdelijke aard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:46

Altaphista

1. check manual, 2. ask

je hebt veel ervaring met het gebruiken van Navision als applicatie zijnde zie ik. Compliments voor het artikel ook, trouwens.
Wij gaan hier nu een koppeling schrijven voor een bedrijf dat met Navision werkt. Ik heb al wat gelezen over Navision, de Demo gekregen en geinstalleerd en wat documentatie doorgelezen. De bedoeling is dat we een koppeling ontwikkelen met de SQL server database waarop zij Navision hebben draaien.
Aan de hand van de demo heb ik een beetje in de tabelstructuur van Navision kunnen kijken. Ik moet zeggen dat de 900+ tabellen mij een beetje ontmoedigen om een goeie veldnaam te gaan zoeken en dan een functie te schrijven om de data te updaten :)
Heb je misschien ervaring met koppelingen en ideeen hoe om dit aan te pakken?

[ Voor 7% gewijzigd door Altaphista op 29-10-2003 16:18 ]

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32767

sorry, hier stond iets overbodigs

[ Voor 88% gewijzigd door Anoniem: 32767 op 29-10-2003 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat denk je van de toekomst van Attain nu Navision overgenomen is door Microsoft. Ik verwacht dat binnen 3 jaar Attain verdwenen is er vervangen door ERP Server 2008 of zo. Ben je daar niet bang voor?

edit:

sorry, ik beloof dat ik vanaf nu de hele openingspost ga lezen voordat ik reply

[ Voor 20% gewijzigd door P_de_B op 29-10-2003 16:53 . Reden: ik ben een eikel ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:42
allereerst een zwaar compliment over je topic start _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Wij werken momenteel met het ERP pakket Improve information systems.
Helaas is improve ca. 1 jaar geleden failliet gegaan en zijn ze over genomen door een bedrijf uit veenendaal, wat kort daarna ook weer overgenomen is (het heette voorheen foqus ict).

Het probleem is dat Improve een veroudert ERP-pakket is wat met magic versie 7 werkt, waardoor het alleen maar werkt onder NT4.0.

De support op NT4.0 eindigt volgend jaar volgens microsoft, en support van Improve hebben we dus ook niet meer.

Wij willen dus een keer overstappen.

Het grootste probleem waar ik tegen aanloop is dat improve gigantisch naar onze bedrijf is omgevormd (HEEEEEL VEEEEEL Maatwerk).

Ik zie navision als een potentiele opvolger van ons erp pakket. daarom zal ik dit topic in de gaten houden!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Grolsch schreef op 29 October 2003 @ 17:08:

Het grootste probleem waar ik tegen aanloop is dat improve gigantisch naar onze bedrijf is omgevormd (HEEEEEL VEEEEEL Maatwerk).

Ik zie navision als een potentiele opvolger van ons erp pakket. daarom zal ik dit topic in de gaten houden!
Navision kan volgens mij ook veel met maatwerk. Tjek eens of je die demo in handen kunt krijgen, poeh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Altaphista schreef op 29 oktober 2003 @ 16:17:
[...]

je hebt veel ervaring met het gebruiken van Navision als applicatie zijnde zie ik. Compliments voor het artikel ook, trouwens.
Dank! :)
Wij gaan hier nu een koppeling schrijven voor een bedrijf dat met Navision werkt. Ik heb al wat gelezen over Navision, de Demo gekregen en geinstalleerd en wat documentatie doorgelezen. De bedoeling is dat we een koppeling ontwikkelen met de SQL server database waarop zij Navision hebben draaien.
Ik begrijp hieruit dat binnen jullie bedrijf reeds een SQL Server draait en dat daarnaast ook een volledige Navision-omgeving (database + serversoftware + clients) wordt gebruikt. Of moet de SQL Server nog in gebruik worden genomen?

Om welke versie van Navision gaat het trouwens? Gezien het feit dat je een demo hebt gekregen denk ik dat het om 3.70 gaat, maar dat moet ik dan even bevestigd zien. :)

Vemeld even welke clientversie je gebruikt, welke databaseversie en welke serversoftware versie. Zoals in de startpost aangegeven, hoeven deze namelijk niet gelijke versienummers te hebben :)

Aangezien bij ons op het bedrijf het SQL-traject is afgeblazen en we ondertussen weer twee maanden verder zijn, moet ik zelf ook weer even wat bronnen raadplegen ;)

Update:

Veel beter dan in dit topic op www.navision.net kan ik het niet verwoorden. Hier staat een uitgebreide discussie over SQL en Navision.

Ik kan er zelf verder weinig tot niets aan toevoegen, omdat mijn kennis hieromtrent behoorlijk weggezakt na het afserveren van het SQL-traject bij ons bedrijf ;)
Aan de hand van de demo heb ik een beetje in de tabelstructuur van Navision kunnen kijken. Ik moet zeggen dat de 900+ tabellen mij een beetje ontmoedigen om een goeie veldnaam te gaan zoeken en dan een functie te schrijven om de data te updaten :)
Heb je misschien ervaring met koppelingen en ideeen hoe om dit aan te pakken?
De tabelstructuur van Navision is inderdaad vrij omslachtig, dat geef ik meteen toe. Echter, door deze structuur zit er ook een grote mate van beveiliging in, waardoor gegevens niet 'zomaar' per ongeluk gemuteerd of verwijderd kunnen worden.

Persoonlijk heb ik vrij weinig ervaring met dergelijke koppelingen. Wel is de ondersteuning voor ODBC binnen Navision sterk verbeterd met als gevolg dat gegevensverweking en -uitwissling met SQL (en niet alleen SQL, maar bijvoorbeeld ook Word en Excel) sterk vereenvoudigd kan worden. Over de exacte werking van ODBC kan ik nog weinig vertellen; daarvoor heb ik straks een cursus op 3 december :)
P_de_B schreef op 29 October 2003 @ 16:52:
Wat denk je van de toekomst van Attain nu Navision overgenomen is door Microsoft. Ik verwacht dat binnen 3 jaar Attain verdwenen is er vervangen door ERP Server 2008 of zo. Ben je daar niet bang voor?

edit:

sorry, ik beloof dat ik vanaf nu de hele openingspost ga lezen voordat ik reply
In mijn topicstart heb ik hier inderdaad een aantal woorden aan gewijd. ;) De verwachting is dat de naam Navision grotendeels zal verdwijnen en dat het geheel opgenomen zal worden in het .NET platform. Echter, zover is het nog lang niet (eerste versies van 'Project Green' zullen niet eerder dan medio 2005 het levenslicht zien) en tot die tijd zal de ontwikkeling van Navision niet stil blijven staan :)

Op het moment van schrijven is Navision 4.00 in aanbouw en naar verwachting zullen de eerste beta's ergens halverwege 2004 verschijnen.
Grolsch schreef op 29 October 2003 @ 17:08:
allereerst een zwaar compliment over je topic start _/-o_ _/-o_ _/-o_

Helaas is improve ca. 1 jaar geleden failliet gegaan en zijn ze over genomen door een bedrijf uit veenendaal, wat kort daarna ook weer overgenomen is (het heette voorheen foqus ict).

Het probleem is dat Improve een veroudert ERP-pakket is wat met magic versie 7 werkt, waardoor het alleen maar werkt onder NT4.0.

De support op NT4.0 eindigt volgend jaar volgens microsoft, en support van Improve hebben we dus ook niet meer.

Ook met Navision is zeer veel met maatwerk te doen. Ons bedrijf is daar een mooi voorbeeld van: 70-80% maatwerk. Wel wil ik je dan met klem aanraden om eerst goed voor ogen te hebben met welke database jullie willen gaan werken (SQL of C/SIDE). Als je begint met C/SIDE en veel maatwerk programmeert, wordt de overstap naar SQL erg lastig, omdat het maatwerk lastig te converteren is.

Ook moet je rekening houden met de te verwachten groei van de database. In ons geval zijn we begonnen met een database van 20GB, we zijn nog geen twee jaar verder en de 50 GB komt reeds in zicht.

Laatste aspect is de mate van gegevensverwerking die er plaats vindt binnen de database. C/SIDE heeft de nadelige eigenschap om tabellen in zijn geheel te vergrendelen zodra er gegevens gemuteerd worden. In een omgeving waar veel gebruikers tegelijkertijd werken (zoals bij ons het geval) is, zorgt dit onherroepelijk voor vertragingen en perfomance loss.

/edit:
Enkele mededelingen van huishoudelijke aard :P
[list]
www.mibuso.com blijkt nog steeds uit de lucht te zijn. Ik heb het vermoeden dat dit permanent is. Niet dat dit een ramp is (stelde mijns inziens toch al niet veel voor :P ).
• Ik heb het erg druk gehad op mijn werk. Daardoor ben ik er nog niet aan toe gekomen om enkele screenshots te maken van Navision.

[ Voor 18% gewijzigd door Wok op 29-10-2003 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Wat voor soort bedrijf zijn jullie als ik vragen mag? Wij hebben begin vorig jaar een demonstratie van Attain gehad, maar het bleek als snel dat het binnen ons bedrijf (in de voedselindustrie) niet zou passen.

Het is goed geschikt voor een fietsenfabriek zeg ik altijd maar, een stuklijst met artikelen waaruit een eindproduct wordt opgebouwd. Bij ons zijn er veel verschillende meng en zeefstappen. Van een grondstof kan op het laatste moment weer een ander product gemaakt worden, en in de productie kan een halffabrikaat weer een andere bestemming krijgen. Door deze complexe goederenstroom was Attain niet geschikt voor ons bedrijf, iets dat door de dealer ook direct beaamt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Wok schreef op 29 oktober 2003 @ 17:25:
[...]

Dank! :)

[...]

Ik begrijp hieruit dat binnen jullie bedrijf reeds een SQL Server draait en dat daarnaast ook een volledige Navision-omgeving (database + serversoftware + clients) wordt gebruikt. Of moet de SQL Server nog in gebruik worden genomen?
ja binnen het bedrijf hebben we SQL Server, maar (nog) geen Navision. Deze omgeving willen we nog wel hiernaartoe halen, en anders moeten we een andere manier vinden voor uitgebreide testmogelijkheid. :)
Om welke versie van Navision gaat het trouwens? Gezien het feit dat je een demo hebt gekregen denk ik dat het om 3.70 gaat, maar dat moet ik dan even bevestigd zien. :)
idd 3.70 :)
...
Update:

Veel beter dan in dit topic op www.navision.net kan ik het niet verwoorden. Hier staat een uitgebreide discussie over SQL en Navision.

Ik kan er zelf verder weinig tot niets aan toevoegen, omdat mijn kennis hieromtrent behoorlijk weggezakt na het afserveren van het SQL-traject bij ons bedrijf ;)
ok, ik kijk daar even op.
De tabelstructuur van Navision is inderdaad vrij omslachtig, dat geef ik meteen toe. Echter, door deze structuur zit er ook een grote mate van beveiliging in, waardoor gegevens niet 'zomaar' per ongeluk gemuteerd of verwijderd kunnen worden.

Persoonlijk heb ik vrij weinig ervaring met dergelijke koppelingen. Wel is de ondersteuning voor ODBC binnen Navision sterk verbeterd met als gevolg dat gegevensverweking en -uitwissling met SQL (en niet alleen SQL, maar bijvoorbeeld ook Word en Excel) sterk vereenvoudigd kan worden. Over de exacte werking van ODBC kan ik nog weinig vertellen; daarvoor heb ik straks een cursus op 3 december :)
Heb je ervaringen met de dataport van Navision? Of gaat/kan dit volledig via ODBC?

[quote]
Enkele mededelingen van huishoudelijke aard :P
  • www.mibuso.com blijkt nog steeds uit de lucht te zijn. Ik heb het vermoeden dat dit permanent is. Niet dat dit een ramp is (stelde mijns inziens toch al niet veel voor :P ).
hmmm, hier doet ie het gewoon (en gister ook)

Verder nog een vraagje: ben je ooit problemen tegengekomen met het gebruik van server collations?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
P_de_B schreef op 30 oktober 2003 @ 09:27:
Wat voor soort bedrijf zijn jullie als ik vragen mag? Wij hebben begin vorig jaar een demonstratie van Attain gehad, maar het bleek als snel dat het binnen ons bedrijf (in de voedselindustrie) niet zou passen.
blahblahblah
toevallig, ik werk bij een bedrijf dat speciaal machine's maakt voor de voedingsmiddelen industrie.

Nog een vraag.

Is het pakket compleet compatible met office applicatie's?

En draait het onder Terminal server icm citrix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
P_de_B schreef op 30 oktober 2003 @ 09:27:

Het is goed geschikt voor een fietsenfabriek zeg ik altijd maar, een stuklijst met artikelen waaruit een eindproduct wordt opgebouwd. Bij ons zijn er veel verschillende meng en zeefstappen. Van een grondstof kan op het laatste moment weer een ander product gemaakt worden, en in de productie kan een halffabrikaat weer een andere bestemming krijgen. Door deze complexe goederenstroom was Attain niet geschikt voor ons bedrijf, iets dat door de dealer ook direct beaamt werd.
Ik werk bij een groothandel/ditributeur van auto-onderdelen. We leveren:
- uitlaten en katalysatoren
- schokdempers
- remdelen
- accu's
- bougies
- olie- en luchtfilters
- bougiekabels
- banden

Wij leveren voornamelijk aan Kwik-Fit en Brezan en daarnaast aan garagehouders, autobedrijven en grossiers. Op dit moment hebben we ongeveer 90.000 verschillende artikelen in ons eigen magazijn liggen en daarnaast zijn er circa 20.000 artikelen die wij rechtstreeks van de fabrikant laten leveren. Tot slot hebben we ook nog een apart bandenmagazijn in Son en Breughel.

Er vindt bij ons geen productie plaats. Daardoor hebben wij niet te maken met grondstoffen en halffabricaten. Iets waar Navision inderdaad niet geschikt voor is. Navision is sterk gericht om de in- en verkoop van producten en het bijhouden van de voorraadverplaatsingen ervan. Een productieproces ermee beheren valt buiten de scope van het pakket.
Altaphista schreef op 30 oktober 2003 @ 09:50:
[...]

ja binnen het bedrijf hebben we SQL Server, maar (nog) geen Navision. Deze omgeving willen we nog wel hiernaartoe halen, en anders moeten we een andere manier vinden voor uitgebreide testmogelijkheid. :)
Helaas kan ik hierover weinig zeggen. Ik heb geen ervaring met het 'porten' van een bestaande SQL Server database naar Navision. Mijn intuïtie zegt dat dit met ODBC opgelost moet worden, maar nogmaals, ik ben hiermee niet bekend. In ons geval ging het namelijk om de bestaande C/SIDE database om te zetten naar een SQL database. Precies andersom dus.
[...]

idd 3.70 :)

[...]

ok, ik kijk daar even op.

[...]

Heb je ervaringen met de dataport van Navision? Of gaat/kan dit volledig via ODBC?
Een dataport is ervoor gemaakt om data te exporteren of te importeren. Er wordt gebruik gemaakt van externe bestanden. Een dataport heeft daarbij beperkte functionaliteit. Rechtstreekse communicatie met andere applicaties is waarschijnlijk wel mogelijk, maar het is niet aanbevelenswaardig om dit volledig met dataports te doen.

Op 3 december heb ik een cursus over ODBC en Navision. Na die dag kan ik je waarschijnlijk meer vertellen :)
[...]

hmmm, hier doet ie het gewoon (en gister ook)

Verder nog een vraagje: ben je ooit problemen tegengekomen met het gebruik van server collations?
Ik ben niet bekend met het begrip, sorry :) Mijn interpretatie zegt dat het gaat om een cluster van servers :?
Grolsch schreef op 30 oktober 2003 @ 13:03:
[...]

toevallig, ik werk bij een bedrijf dat speciaal machine's maakt voor de voedingsmiddelen industrie.

Nog een vraag.

Is het pakket compleet compatible met office applicatie's?

En draait het onder Terminal server icm citrix?
Dankzij ODBC kun je heel veel doen met Office-applicaties. OVer het hoe en wat kan ik nu nog weinig zeggen. 3 december heb ik een cursus over ODBC en Navision. Nadien weet ik meer over de mogelijkheden van ODBC. Uit eigen ervaring kan in ieder geval melden dat er vanuit Navision rechtstreeks gecommuniceerd kan worden met Excel.

Het pakket werkt prima onder Terminal Server i.c.m. Citrix. Wij maken er zelf gebruik van voor onze filialen: 25 in Nederland en 7 in België met de server op ons hoofdkantoor in Harderwijk. :) Het vereist wel enige configuratie, maar dat valt buiten mijn functie en ervaring. Onze IT-afdeling regelt de zaken die buiten het gebruik van Navision vallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Wok schreef op 30 oktober 2003 @ 18:34:
[...]
Ik ben niet bekend met het begrip, sorry :) Mijn interpretatie zegt dat het gaat om een cluster van servers :?
nee, server collation heeft o.a. te maken met het char-set en de unicode waarin data is opgeslagen. Het zijn instellingen die op de server voorkomen. Ik vroeg me af of (en wat voor) problemen kunnen voorkomen als Navision bijv staat ingesteld op Arabic en SQL op Latin1_General...

Zie ook dit topic dat ik heb geopend (ik vond het een vrij algemene item, vandaar dat ik de vraag ook los hiervan heb gesteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wok schreef op 30 oktober 2003 @ 18:34:
[...]

blah blah blah
Er vindt bij ons geen productie plaats. Daardoor hebben wij niet te maken met grondstoffen en halffabricaten. Iets waar Navision inderdaad niet geschikt voor is. Navision is sterk gericht om de in- en verkoop van producten en het bijhouden van de voorraadverplaatsingen ervan. Een productieproces ermee beheren valt buiten de scope van het pakket.

[...]

blah blah blah
als dat echt zo is vervalt navision, want wij zijn een produktie bedrijf :)

is dit echt zo dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Ze zeggen dus dat het er wel in past, maar mijn ervaring is dat dit niet, of met heel veel houtje touwtje oplossingen, lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Altaphista schreef op 31 oktober 2003 @ 09:32:
[...]

nee, server collation heeft o.a. te maken met het char-set en de unicode waarin data is opgeslagen. Het zijn instellingen die op de server voorkomen. Ik vroeg me af of (en wat voor) problemen kunnen voorkomen als Navision bijv staat ingesteld op Arabic en SQL op Latin1_General...

Zie ook dit topic dat ik heb geopend (ik vond het een vrij algemene item, vandaar dat ik de vraag ook los hiervan heb gesteld)
Nu snap ik het :) Voor wat betreft de instellingen van Navision hoe je je daar geen zorgen over te maken. Navision gebruikt namelijk de taal en landinstelling van de PC/server waarop het draait (de Windows-instellingen dus). Het is dus belangrijk dat het OS (Windows) dus correct wordt geconfigureerd voor wat betrefd char-set en unicode.
Grolsch schreef op 31 oktober 2003 @ 10:55:
[...]

is dit echt zo dan?
P_de_B schreef op 31 oktober 2003 @ 11:50:
Ze zeggen dus dat het er wel in past, maar mijn ervaring is dat dit niet, of met heel veel houtje touwtje oplossingen, lukt.
Navision beweert inderdaad zeer breed georiënteerd te zijn, maar het heeft ook zijn beperkingen. Mijn verstand zegt dat het wel mogelijk is, maar dan komt er -zoals P_de_B als zegt - zeer veel maatwerk bij.

Navision leunt namelijk sterk op het kostenplaatsen en kostendrager principe (dat heten binnen Navision dimensies) en binnen een bedrijf dat veel werkt met grondstoffen en halffabrikaten lijkt me dit niet 'the way to go'.

Wel moet erbij gezegd worden dat Navision niet per se volgens dit principe hoeft te werken. De dimensies kunnen naar eigen inzichten worden bepaald in ingericht, maar dit vereist zeer veel vooronderzoek. De theorie achter dimensies is vijr beknopt, maar het juist inrichten ervan moet zeer goed doordacht worden. Het lukraak inrichten van dimensies leidt onherroepelijk tot een onjuiste financiële administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Update! :)
  • www.mibuso.com doet het weer (of nog steeds :? ). Het lijkt erop dat het forum toch wat actiever is geworden, want er staat heel wat meer posts in dan toen ik voor de laatste keer heb gekeken.
  • Ik heb screenshots gemaakt van Navision. Zal zo mogelijk vanavond deze toevoegen aan deze post. :)
Update 2: De screenshots! :)

Inloggen op de database:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mullerw/navision/inlog_small.jpg

Het hoofdmenu zoals ik dat op mijn scherm krijg:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mullerw/navision/hoofdmenu_small.jpg

Een verkooporder aanmaken:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mullerw/navision/order_small.jpg

Een rapportje gemaakt in Navision:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mullerw/navision/report_small.jpg

De Object Designer, waar de verschillende objecten (reports, tables, forms, codeunits en dataports) getoond worden en nieuwe objecten aangemaakt worden:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mullerw/navision/designer_small.jpg

Programmeren in C/SIDE:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mullerw/navision/code_small.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door Wok op 03-11-2003 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Durden/cheer.gifToch even dit topic weer onder de aandacht brengenAfbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Durden/cheer.gif

Jullie gaan me toch niet vertellen dat hier geen Navisiongebuikers meer zijn die geen problemen hebben? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Wok schreef op 06 november 2003 @ 18:55:
[afbeelding]Toch even dit topic weer onder de aandacht brengen[afbeelding]

Jullie gaan me toch niet vertellen dat hier geen Navisiongebuikers meer zijn die geen problemen hebben? :P
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Durden/cheer.gif misschien nog in de toekomst, maar dan hoor je het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Wok en andere lezers: Ik heb ook eens een keer zoiets gestart over PeopleSoft, het ERP-pakket waar ik zelf mee werk. Weinig respons gekregen. Lijkt me ook wel logisch omdat de ERP-wereld een heel specialistisch wereldje is. Toen ik je topic zag dacht ik eerst dat het misschien wel leuk zou zijn om een algemeen ERP-topic te starten. Maar bij nader inzien heeft dit m.i. weinig nut.
Er is een grote varieteit aan ERP-pakketten. Je hebt de grote spelers (SAP, PeopleSoft, Oracle) en de (wat) kleineren. Denk behalve navision ook aan iets als Exact. Als ik me niet vergis zijn er allens bij elkaar een stuk of 40 a 50 pakketten zie zich een ERP-pakket noemen.
De grote kracht van ERP bestaat uit de volledige integratie van alle bedrijfsprocessen in een enkel pakket, en de mogelijkheid tot het customizen van het pakket aan de eisen en wensen van het bedrijf waar het gebruikt wordt.

Conclusie: Ieder ERP-pakket in ieder bedrijf is anders, zit anders in elkaar, en hierdoor worden problemen vaak zo specifiek dat je zowel het bedrijf als het pakket goed moet kennen wil je het op kunnen lossen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat691
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-08-2022
Wok schreef op 06 november 2003 @ 18:55:
[afbeelding]Toch even dit topic weer onder de aandacht brengen[afbeelding]

Ja wel :)

Mischien weet jij hoe dit opgelost kan worden..

Bij een aantal pc's hier(12van de15) loopt navision vast als je een interactie doet (wrod sjabloon moet geopend worden), word wordt dan niet geopend en navision zit vast.
Die gebeurt bij win2k+off2k, winnt+off2k win2k+off97 en bij winnt+off97 dit is bij zo ongeveer 15 verschillende pc's en bij sommige werkt het wel gewoon, ik heb van alles gedeinstalleerd en op een andere volgorde geinstalleerd en zo maar niets werkt. de winnt pc's hebben sp6 en 2k sp4

Er is trouwens niets opvallend anders aan de pc's waar het wel op werkt, anders had ik het wel gemerkt denk ik :)

Mischien kan jij me helpen :)

Honda viertakt, often imitated, never duplicated!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Bij 12 van de 15 PC gaat het mis? Lijkt me dus een structureel probleem. Je hebt duidelijk een probleem met de ODBC-koppeling.

Enkele vragen:
- Welke Navision versie gebruik je?
- Krijg je ook foutmeldingen als je deze taak uitvoert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat691
Wok schreef op 11 november 2003 @ 15:23:
Bij 12 van de 15 PC gaat het mis? Lijkt me dus een structureel probleem. Je hebt duidelijk een probleem met de ODBC-koppeling.

Enkele vragen:
- Welke Navision versie gebruik je?
- Krijg je ook foutmeldingen als je deze taak uitvoert?
Hoe kan ik er achter komen of het aan odbc ligt ?
En als je er zeker van bent dat het ODBC is hoe is het dan op te lossen ?

We gebruiken v3.60
En ik krijg geen melding... loopt gewoon vast enigste wat ik dan kan doen is in taakbeheer navision beeindigen.
klik en vast zit hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Kun je de C/AL code posten die je gebruikt om Word te openen? Daarbij graag ook even de gedeclareerde variabelen aangeven.

code:
1
2
3
4
5
Name       DataType        Subtype
wdApp      Automation      'Microsoft Word 9.0 Object Library'.Application  
wdDoc      Automation      'Microsoft Word 9.0 Object Library'.Document 
wdDocs     Automation      'Microsoft Word 9.0 Object Library'.Documents    
wdRange    Automation      'Microsoft Word 9.0 Object Library'.Range

Belangrijk is in ieder geval dat bovenstaande variabelen gedeclareerd zijn en dat ze op de juiste manier worden aangeroepen.

Het versienummer is bovenstaand voorbeeld is natuurlijk afhankelijk van welke Word-versie je gebruikt. In jouw geval komt dat neer op versie 8.0 voor Off2k en 7.0 voor Off97 (geloof ik).

Ik heb even op www.navision.net gekeken en ik heb niet kunnen vinden dat dit een bug zou zijn. Zal dus iets niet helemaal lekker zitten in je code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat691
Volgens de gene die hier navision programmeerd is het 99% zeker de code niet, want het werkt bij al hun andere klanten ook gewoon.

Nu heb ik 3 nieuwe pc's geinstalleerd van een image en bij die 3 werkt het, maar die 3 gebruikers moesten in de AS/400 kunnen, dus ik installeer de software NSElite van NetSoft om in de as/400 te kunnen, op alle 3 de pc's, en het werkt niet meer.
Nu heb ik NSElite geuninstalled maar dat hielp niet, weet jij mischien welk bestand of welke register sleutel navision gebruikt die mischien overschreven is door NSElite en die dus dit probleem kan veroorzaken ?
Als ik dat weet is het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaZz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 21:14

TaZz

Nostalgist

Grolsch schreef op 29 oktober 2003 @ 17:08:

Is het een idee om het Improve pakket te upgraden naar Magic 9? Of voldoet het pakket verder helemaal niet meer en willen jullie echt naar een compleet nieuw systeem toe?

Ik ken namelijk een bedrijf wat upgrades kan uitvoeren van Magic 7/8 naar Magic 9. De eigenaar van het bedrijf heeft ooit bij Improve (cq T-Point) gewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Beat schreef op 14 november 2003 @ 13:45:
Volgens de gene die hier navision programmeerd is het 99% zeker de code niet, want het werkt bij al hun andere klanten ook gewoon.

Nu heb ik 3 nieuwe pc's geinstalleerd van een image en bij die 3 werkt het, maar die 3 gebruikers moesten in de AS/400 kunnen, dus ik installeer de software NSElite van NetSoft om in de as/400 te kunnen, op alle 3 de pc's, en het werkt niet meer.
Nu heb ik NSElite geuninstalled maar dat hielp niet, weet jij mischien welk bestand of welke register sleutel navision gebruikt die mischien overschreven is door NSElite en die dus dit probleem kan veroorzaken ?
Als ik dat weet is het probleem opgelost.
Kijk, dat werpt een ander licht op de zaak :)

Op dit moment moet ik je het antwoord nog even schuldig blijven. Ik zal het een en ander uitzoekene en kijken of ik je dit weekend nog van een antwoord kan voorzien. Anders zal het begin volgende week zijn :)

/edit:

Even snel wat in het register van mijn PC van mijn werk opgezocht:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\SharedDLLs

C:\Program Files\Common Files\Navision\Communication Component\devguide.chm
C:\Program Files\Common Files\Navision\Communication Component\MSMQBusAdapter.dll
C:\Program Files\Common Files\Navision\Communication Component\NPipeBusAdapter.dll
C:\Program Files\Common Files\Navision\Communication Component\NSComCom2.dll
C:\Program Files\Common Files\Navision\Communication Component\SocketBusAdapter.dll
C:\Program Files\Common Files\Navision\Mapi\MSMAPI32.OCX
C:\Program Files\Common Files\Navision\Timer\NTimer.dll

Sowwy voor het verkloten van de layout :o

Misschien kun je hier iets mee beginnen?

[ Voor 29% gewijzigd door Wok op 14-11-2003 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat691
Het heeft helaas niet geholpen :(
Ik heb die bestanden overschreven door de bestanden van een pc met dezelfde windows versie waar het wel op werkt, maar dat heeft niet geholpen, de register sleutels waren het zelfde als je gepost hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-06 22:09

asusk7m550

Athlon 550@500

Allereerst mijn complimenten voor de start topic.
Echt heel duidelijk.

Ik moet voor het bedrijf waar ik werk een koppeling maken tussen Navision en Autocad. Nou werd mij verteld dat Navision niet ODBC ondersteunt, maar ik lees hier dat dat wel kan.
Moet je een extra pakket kopen om die ODBC onder navision te krijgen?
En hoe ben je begonnen met het programmeren van Navision?
Heb je nog een paar test programma's zodat ik het vanuit daar kan opbouwen?

Alvast bedankt

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Beat schreef op 17 november 2003 @ 10:05:
Het heeft helaas niet geholpen :(
Ik heb die bestanden overschreven door de bestanden van een pc met dezelfde windows versie waar het wel op werkt, maar dat heeft niet geholpen, de register sleutels waren het zelfde als je gepost hebt.
Hmm.. da's minder :(

Heb je al contact gezocht met jullie NSC? Of anders met de leverancier van dat NetSoft gebeuren? Wellicht dat zij jullie verder kunnen helpen? :?

Het probleem is echter niet bekend bij de heren/dames op www.navision.net, wat al aangeeft dat het geen vaak voorkomend/bekend probleem is.
asusk7m550 schreef op 18 november 2003 @ 13:03:
Allereerst mijn complimenten voor de start topic.
Echt heel duidelijk.

Ik moet voor het bedrijf waar ik werk een koppeling maken tussen Navision en Autocad. Nou werd mij verteld dat Navision niet ODBC ondersteunt, maar ik lees hier dat dat wel kan.
Moet je een extra pakket kopen om die ODBC onder navision te krijgen?
En hoe ben je begonnen met het programmeren van Navision?
Heb je nog een paar test programma's zodat ik het vanuit daar kan opbouwen?

Alvast bedankt
Dat ligt er maar net aan welke versie je gebruikt en hoe dat geregeld is in je licentie(s). Zelf werken we met 3.60 clients op een 3.00 database. Daarin is wel ondersteuning voor ODBC. Vanaf versie 3.60 is deze ondersteuning sterk verbeterd.

Je hoeft dus geen extra pakket te kopen om ODBC te krijgen onder Navision. Wel moet - zoals gezegd - het een en ander geregeld zijn in je licentie(s). Het beste kun je hiervoor even contact opnemen met jullie NSC.

Wat bedoel je precies met 'hoe ben je begonnen met programmeren in Navision?'. Hoe ik me de code eigen heb gemaakt, of meer specifiek hoe ik een ODBC koppeling maak in C.AL-code? Als het om het laatste gaat, moet ik je teleurstellen, want dat kan ik zelf ook nog niet; daarvoor heb ik 3 december aanstaande een cursus. :)

Als het om het eerste gaat, tja, het komt neer op veel oeferen, bestaande code lezen en begrijpen en veel rondvragen aan mensen die er verstand van hebben. In ieder geval raad ik je aan om tijdens het programmeren in C/AL veelvuldig de F1-toets te gebruiken :) De ingebouwde 'C/SIDE Reference' is erg uitgbreid. :)

Wat versta je onder 'testprogramma's' ? Ik ga er gemakshalve even vanuit dat je je zelfgebouwde 'programmatuur' eerst op een veilige omgeving wilt uittesten, alvorens je bedrijfssysteem om zeep te helpen :P ;)
Ik mag toch hopen dat jullie een aparte ontwikkelingomgeving hebben opgezet? In feite hoeft dit niet meer te zijn dan een kopie van jullie LIVE-omgeving (waar dagelijks op gewerkt wordt), waarin jullie je ontwikkelwerkzaamheden verrichten.

Het overzetten van objecten uit de ontwikkelomgeving naar LIVE, kan dan vrij eenvoudig via zogenaamde File Object Files (FOB's). Denk eraan dat je eerst het oorspronkelijke object uit de LIVE omgeving eerst als FOB exporteert, teneinde een back-up te hebben voor als het alsnog de mist in gaat met het nieuw gemaakte object!

/edit:

Voor al je eerst op je gemak wilt experimenteren met het programmeren in C/SIDE, raad ik je aan contact op te nemen met je NSC. Zeer waarschijnlijk zullen zij dan wel bereid zijn je een demo-versie te overhandigen van Navision (de zogenaamde CRONUS-database). Je zult dan waarschijnlijk een speciale (tijdelijke) trainingslicentie kunnen krijgen, waarmee je naar hartelust kunt experimenteren in de demo-versie.

De term 'demo' moet hier trouwens niet verkeerd geïnterpreteerd worden. In dit geval staat demo niet voor beperkte functionaliteit! De demo-versie is volledig functioneel. De beperkingen zitten hier vooral in de grootte van de database (500 MB) en licentie-technische perikelen (vandaar dat ik ook de traninigslicentie even noemde) :)

[ Voor 12% gewijzigd door Wok op 18-11-2003 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 10:55

faraway

Dank U...

Wij zijn ondertussen bezig met het invoeren van versie 3.70 omdat de problemen en fouten in 3.60 echt niet te overzien waren.
Daarnaast moet er bij ons echt iets gebeuren aan die ellendige locking van C/SIDE. Het kan toch niet zo zijn dat een ERP-pakket dit soort mankementen vertoont?
Ik ben zelf behoorlijk thuis in MS-SQL, vandaar dat ik dit al vanaf het begin intern loop te promoten. En de laatste tijd begint men toch voorzichtig de mogelijkheid te onderzoeken of dit geen oplossing is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
faraway schreef op 18 november 2003 @ 16:59:
Wij zijn ondertussen bezig met het invoeren van versie 3.70 omdat de problemen en fouten in 3.60 echt niet te overzien waren.
Daarnaast moet er bij ons echt iets gebeuren aan die ellendige locking van C/SIDE. Het kan toch niet zo zijn dat een ERP-pakket dit soort mankementen vertoont?
Ik ben zelf behoorlijk thuis in MS-SQL, vandaar dat ik dit al vanaf het begin intern loop te promoten. En de laatste tijd begint men toch voorzichtig de mogelijkheid te onderzoeken of dit geen oplossing is :)
Het klopt dat versie 3.60 een aantal grote problemen heeft gehad, maar de meeste zijn verholpen of sterk gereduceerd middels een reeks hotfixes. Neemt niet weg dat versie 3.60 misschien inderdaad te vroeg gereleased is.

Inderdaad kent C/SIDE veel problemen met tablelocking :( Echter, overstappen op SQL is ook niet altijd de oplossing: ik spreek uit ervaring. Sterker, bij ons werden de problemen onder SQL veel erger. Vandaar dat wij dat project ook hebben gestaakt....

Hebben jullie veel maatwerk in Navision? Zo nee, dan is het inderdaad een optie om een SQL-database te gebruikten in plaats van C/SIDE. Anders kan ik het je ten zeerste afraden, omdat de engine van Navision verre van optimaal is om met SQL te werken, ondanks dat dit wel door vele partijen gepropageerd wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 10:55

faraway

Dank U...

Wok schreef op 18 november 2003 @ 19:16:
[...]

Het klopt dat versie 3.60 een aantal grote problemen heeft gehad, maar de meeste zijn verholpen of sterk gereduceerd middels een reeks hotfixes. Neemt niet weg dat versie 3.60 misschien inderdaad te vroeg gereleased is.

Inderdaad kent C/SIDE veel problemen met tablelocking :( Echter, overstappen op SQL is ook niet altijd de oplossing: ik spreek uit ervaring. Sterker, bij ons werden de problemen onder SQL veel erger. Vandaar dat wij dat project ook hebben gestaakt....

Hebben jullie veel maatwerk in Navision? Zo nee, dan is het inderdaad een optie om een SQL-database te gebruikten in plaats van C/SIDE. Anders kan ik het je ten zeerste afraden, omdat de engine van Navision verre van optimaal is om met SQL te werken, ondanks dat dit wel door vele partijen gepropageerd wordt....
Voor versie 3.70 zijn ondertussen ook al weer een aantal hotfixes uitgebracht geloof ik.
Er komt van de week een Navision-specialist uit Denemarken bij ons langs om de zaak te bekijken. We zullen wel zien wat het wordt. Er wordt ook aan andere oplossingen gedacht voor het locking-probleem zoals gescheiden databases voor b.v. de productie, maar waar heb je nou een ERP pakket voor? Om alles geÏntergreerd te hebben toch? Er zit bij ons in ieder geval wel een hele vracht maatwerk in Navision :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:54
Respect voor je geweldige topicstart _/-\o_

Wij draaien hier op werk (IT bedrijf) ook Navision, versie 2.6 wel te verstaan. Er zitten eigelijk nauwelijks bugs in als je het maar goed programmeerd.

Je kan er echt onwijs veel mee, en policies voor elke user aanpassen, waar de user wel en niet in kan en wat de user wel en niet mag zien/doen etc. Wij hebben overigens een enorm grote database naar mijn mening, die 11Gb is.

Echter zitten er wel wat vreemde dingen in als dat de schaduwen bijvoorbeeld niet altijd kloppen als je ergens op klikt, maar of dat een programmeerfout is of een fout van het programma zal mij een vraag zijn...

Trouwens, wij hebben als computerleverancier ook weer de maker van Navision in ons bestand. Zij leveren ons de software.. wij hun de computers :p

57696520646974206c65657374206973206e657264

• mvliet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-04 16:51
Sluuut schreef op 19 november 2003 @ 16:55:

Trouwens, wij hebben als computerleverancier ook weer de maker van Navision in ons bestand. Zij leveren ons de software.. wij hun de computers :p
Das een mooie stok achter de deur....want bij navision zelf zijn ze soms erg traag met oplossingen/problemen >:)

OT:

ik zal die topic ook is vaker checken....ik werk zelf bij een NSC als Admin/Software Enigeer voor navision.... misschien dat ik wat kan bijdragen (of zelf vragen posten natuurlijk) :)

www.cenobytes.nl Noize Party's & industrialnation.nl

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
faraway schreef op 18 november 2003 @ 19:55:
[...]

Voor versie 3.70 zijn ondertussen ook al weer een aantal hotfixes uitgebracht geloof ik.
Er komt van de week een Navision-specialist uit Denemarken bij ons langs om de zaak te bekijken. We zullen wel zien wat het wordt. Er wordt ook aan andere oplossingen gedacht voor het locking-probleem zoals gescheiden databases voor b.v. de productie, maar waar heb je nou een ERP pakket voor? Om alles geÏntergreerd te hebben toch? Er zit bij ons in ieder geval wel een hele vracht maatwerk in Navision :/
Als de specialist uit Denemarken langs is geweest, dan graag je bevindingen posten! :) Misschien kan ik er dan ook nog wat van opsteken om ons systeem verder te optimaliseren.

Het is inderdaad zeer tegenstrijdig om juist met een ERP-pakket te gaan werken met gescheiden databases. Maatwerk is in zo'n geval ook een pain in the ass. Ons systeem bevat ruim 70% maatwerk, waardoor migratieplannen naar SQL bij ons ook voortijdig zijn gestaakt.
Sluuut schreef op 19 november 2003 @ 16:55:
Respect voor je geweldige topicstart _/-\o_

Wij draaien hier op werk (IT bedrijf) ook Navision, versie 2.6 wel te verstaan. Er zitten eigelijk nauwelijks bugs in als je het maar goed programmeerd.

Je kan er echt onwijs veel mee, en policies voor elke user aanpassen, waar de user wel en niet in kan en wat de user wel en niet mag zien/doen etc. Wij hebben overigens een enorm grote database naar mijn mening, die 11Gb is.

Echter zitten er wel wat vreemde dingen in als dat de schaduwen bijvoorbeeld niet altijd kloppen als je ergens op klikt, maar of dat een programmeerfout is of een fout van het programma zal mij een vraag zijn...

Zo blijkt eens te meer dat nieuwer niet altijd beter is ;) Als je kijkt op het forum van www.navision.net zie je dat er nog veel gebruikers zijn van versie 2.6. Deze versie lijkt tot op heden nog de meest stabiele versie te zijn.

De mogelijkheden van Navision zijn inderdaad legio, wat zowel de kracht als de zwakte van het pakket is (in mijn opinie). Door de welhaast onbeperkte mogelijkheden, loop je ook het risico om de draad kwijt te raken. Als je het overzicht kwijt bent, is het zeer lastig om dit weer te vinden. 11GB vind ik persoonlijk nog wel meevallen; wij zitten op dit moment op 50GB [/pats ;) :+ ]

Ik neem aan dat je bedoeld dat je interface wat grafische fouten vertoont. Dat is geen fout van het programmeer werk, maar een structurele fout in Navision. Er zijn meer gevallen bekend dat er fouten optreden in de GUI bij het uitvoeren van bepaalde acties. Zo zal de 'interne fout 1355 in module 19' voor veel Navisiongebruikers ook niet onbekend zijn ;)
mvliet schreef op 20 november 2003 @ 11:47:
[...]

Das een mooie stok achter de deur....want bij navision zelf zijn ze soms erg traag met oplossingen/problemen >:)

OT:

ik zal die topic ook is vaker checken....ik werk zelf bij een NSC als Admin/Software Enigeer voor navision.... misschien dat ik wat kan bijdragen (of zelf vragen posten natuurlijk) :)
Dit is goed nieuws! :) Een NSC-medewerker in ons midden :) Altijd handig om extra informatiebronnen te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperTrooper
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-05 09:41

SuperTrooper

Weet hoe het is

Ik werk toevallig ook in Harderwijk, net als WoK (alleen wel bij een ander bedrijf).

Wij zitten in het implementatietraject van Navision. We hebben momenteel een mooie TEST omgeving draaien en op 1 (nouja 2 dan) Januari gaan we LIVE :)

Ben momenteel bezig om te kijken hoe ik de 3.70NL client via GPO (Group Policy Objects) kan distribueren, anders moet ik 50+ PC's af met het handje en daar ben ik net iets te lui voor. Vandaar dat ik op GoT de term 'Navision' inklopte in de zoekmachine en hier terecht kwam. Na bovenstaande doorgelezen te hebben ( _/-\o_ Startpost, WoK!), zul je me hier dus wel vaker terugvinden... ;)

Het ziet er naar uit dat ik vanwege de kleine verschillen in hoe ver de machines up to date zijn (Gelukig wel allemaal W2K-machines met SP4, de laptops WXP met SP1) dat ik dus eerst ISScript8.msi moet distribueren omdat sommige PC's dat wel en andere dit nog niet geïnstalleerd hebben staan... Nu even uitzoeken welke pakketten er nog meer nodig zijn...
De demodatabase en de backup daarvan laat ik weg, scheelt weer 150Mb netwerkverkeer.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als er een unattended install (.msi bestand, of .mst bestand voor de huidige .msi) bestond, dan was ik wat sneller klaar.... Iemand een idee?

Tot zover, ff lunchuh :)

ff wat andere topics gereageerd:
SuperTrooper in "Navision Attain printers"
SuperTrooper in "database via VPN of Terminal services?"

[ Voor 9% gewijzigd door SuperTrooper op 04-12-2003 13:52 ]

Waarom moeilijk doen als het met z'n tweeën kan... | LanParty's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainwaste
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:32
Zo, weer even dit topic omhoog halen !!

Hoe zit het eigelijk met de compatibaliteit van oudere versies van Navision (2.5 en 2.6) met windows server 2003.
Wij willen namelijk onze laatste NT4 machine gaan vervangen voor een nieuwe 2003 server.

Het probleem waar ik mee zit is hoe krijg ik de database (SQL-base) van de NT4 server naar een andere server. En is het uberhaupt wel mogelijk om die oude versie van Navision op 2003 server te draaien.

Eventueel is 2000 server ook een optie omdat we altijd gebruik mogen maken van het downgrade recht van de 2003 licentie.

Weten jullie hier misschien iets meer over te vertellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Woei, mijn eigen topic wordt weer eens geschopt :)

Tja, de laatste tijd heb ik het nogal druk gehad op het werk, waardoor dit topic een beetje door mij vergeten is :o De eerlijkheid gebiedt me trouwens te bekennen dat ik het op dit moment ook een beetje gehad heb met het systeem. Niet dat het meteen een Navision-gerelateerd probleem is (ik verdenk eerder de niet geheel vlekkeloze implemenatie bij ons en het stelletje klootviolen in de UK), maar toch...

2004 kan ik nu toch al wel enigszins bestempelen als ons Navision-rampjaar. Gisteren een inventarisatie gemaakt van de storingen die we gehad hebben dit jaar (met als gevolg dat de order-/nachverwerking niet of niet geheel voltooid is) en ik kwam tot de schrikbarende conclusie dat van de drie maanden die dit jaar oud is, het systeem ons een maand lang in de steek heeft gelaten :o :(

Je wordt er niet vrolijk van als je per week tot drie keer toe voor ruim zes ton (!) aan €uro's door het systeem kunt blazen omdat er 10.000 banden te veel (!) in bestelling stonden...

Sorry van deze off-topic rant, maar het lucht wel lekker op :Y) Ik zal vanavond wel eens even inhoudelijk reageren ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Wok op 01-12-2004 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainwaste
  • Laatst online: 24-06 20:32
Nou, als dat zou kunnen.....
Dit weekend heb ik helemaal vrij gepland om eventueel een server-upgrade uit te kunnen gaan voeren.
Ik vroeg me ook nog af hoe het zit met het veilig stellen van de database.

Op het forum van navision.net vond ik dit:

Do like this:
1. Backup the database with Navisions own backup function.
2. Install a client on the new server.
3. Copy Your fin.flf to the folder where You installed the client
4. Create a new empty database on You new server
5. Restore the backup into the new database
6. Install the new server. By doing this last the install program will find Your licens file and Your database (or You can choose the correct license file and database) during the install.
7. Now You can start the client again and connect to the server on localhost to se that all is running.

Dat zou de manier zijn om een server-upgrade uit te voeren. Kan je hier misschien je licht op laten schijnen ?

THX !!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Brainwaste schreef op 18 maart 2004 @ 23:53:
Nou, als dat zou kunnen.....
Dit weekend heb ik helemaal vrij gepland om eventueel een server-upgrade uit te kunnen gaan voeren.
Ik vroeg me ook nog af hoe het zit met het veilig stellen van de database.

Op het forum van navision.net vond ik dit:

Do like this:
1. Backup the database with Navisions own backup function.
2. Install a client on the new server.
3. Copy Your fin.flf to the folder where You installed the client
4. Create a new empty database on You new server
5. Restore the backup into the new database
6. Install the new server. By doing this last the install program will find Your licens file and Your database (or You can choose the correct license file and database) during the install.
7. Now You can start the client again and connect to the server on localhost to se that all is running.

Dat zou de manier zijn om een server-upgrade uit te voeren. Kan je hier misschien je licht op laten schijnen ?

THX !!!!
Dit is inderdaad wel de juiste manier om een Navision-database te migreren naar een nieuwe server. :)

Of de oude versie (2.6) correct zal werken kan ik niet met zekerheid zeggen. Wel kan ik vertellen dat onze datbase (versie 3.00) probleemloos gemigreerd kon worden van Win 2K naar Win 2K3 :)

Als je meerdere databasedelen hebt, verdient dit extra aandacht bij het maken van een backup. Er worden dan namelijk meerdere .fbk bestanden aangemaakt die een zogenaamde time-stamp meekrijgen. Deze timestamps moeten met elkaar in lijn zijn (opeenvolgend), anders is de back-up corrupt en kun je overnieuw beginnen.

Zorg ervoor dat je de oude server ten allen tijden in kunt zetten! Mijn advies is dan ook om na het maken van de back-up, deze proberen te restoren in een andere database voordat je de oude server afschrijft. Het zal niet de eerste keer zijn dan een complete database verloren ging bij een server-upgrade.... Dus: eerst een test draaien van de gemaakte back-up alvorens de echte upgrade uit te voeren!

Mocht 2K3 niet werken, stap dan inderdaad over op 2000. Dat moet zeker kunnen werken (getuige de ervaringen op navision.net).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117968

Kan iemand mij vertellen hoe de waarderingsmethode op een artikel toch nog gewijzigd kan worden , nadat er posten op dat artikel zijn geboekt. Volgens onze NSC kan dat niet.....lijkt mij zeer onlogisch. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Anoniem: 117968 schreef op 05 juli 2004 @ 10:48:
Kan iemand mij vertellen hoe de waarderingsmethode op een artikel toch nog gewijzigd kan worden , nadat er posten op dat artikel zijn geboekt. Volgens onze NSC kan dat niet.....lijkt mij zeer onlogisch. :?
Ik maak hieruit op dat jullie een van de standaard voorraadwaarderingsmethodes gebruiken van Navision? In dat geval kan het inderdaad lastig zijn om deze methode te wijzigen. Er zijn immers posten geboekt op het artikel (daarmee is een financiële transactie afgerond).

Even puur een hersenspinsel: het zou misschien kunnen door vooraf de posten te verwijderen (comprimeren) en daarna een nieuwe waarderingsmethode te implementeren. Dit kost echter zeer veel tijd en of de accountants er blij mee zullen zijn is nog maar de vraag ;)

Binnen mijn bedrijf hanteren we een eigen ontwikkelde waarderingsmethode, waardoor wij de Navision-methodes niet hoeven te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Ik geef even een schop aan dit topic :)

Veel Navision-gebruikers zullen namelijk niet onbekend zijn met de melding "Interne fout 1355 in module 19". Na enige onderzoek komt het erop neer dat het een "DatabaseReEntrance error" betreft, ofwel twee processen proberen tegelijkertijd hetzelfde deel van een tabel te benaderen (door bijvoorbeeld de directe kostprijs aan te passen bij een inkoopfactuur).

Dit is een fout in oudere Navision-omgevingen en daarvoor is nu een work-around gevonden door een nieuwe client-versie te installeren. Dat betekent dat de oorspronkelijke database behouden blijft, maar dat er nieuwere clients worden gebruikt om de database te benaderen.

Mijn werkgever heeft ook veel problemen m.b.t. deze fout en Navision Denemarken heeft ons aangeraden om onze clients op te waarderen naar versie 3.70A (op dit moment gebruiken wij versie 3.60 op een 3.00 database). Hiermee hoef je dus niet volledig te migreren naar een nieuwe versie, wat de kosten behoorlijk kan drukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122712

Is er wellicht iemand in het bezit van een Nederlandstalige handleiding van Navision Attain 370? Voor mijn nieuwe werkgever wordt ik geacht het programma goed te leren kennen maar mijn Engels is niet echt geweldig, dus als iemand mij aan een Nederlandse handleiding kan helpen dan ben ik bijzonder gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Anoniem: 122712 schreef op 05 september 2004 @ 12:42:
Is er wellicht iemand in het bezit van een Nederlandstalige handleiding van Navision Attain 370? Voor mijn nieuwe werkgever wordt ik geacht het programma goed te leren kennen maar mijn Engels is niet echt geweldig, dus als iemand mij aan een Nederlandse handleiding kan helpen dan ben ik bijzonder gelukkig.
Het toeval wil dat ik hier thuis de CD van versie 3.70A NL heb liggen. :) Ik moet de CD nog nader bestuderen, maar uit ervaring weet ik dat er vrij veel documentatie op CD is te vinden. Als je wilt, wil ik deze week wel even de documentatie verzamelen en naar je mailen. Laat het maar even weten via de mail (mullerw @ home.nl). :)

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
@ Boschje1:

Ik heb de documentatie van de CD verzameld, maar waar ik al bang voor was, blijkt waar te zijn: ondanks de NL-versie is de documentatie in het Engels. Ik kan helaas weinig voor je betekenen, want op mijn werk heb ik helaas ook geen NL documentatie.

Wellicht dat je je licht kunt opsteken op www.mibuso.com, en met name op het forum, waar ze een speciale sectie Dutch only hebben :)

[ Voor 37% gewijzigd door F_J_K op 09-09-2004 12:26 . Reden: Liever geen (c) docs verspreiden ;-) ]

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-06 09:08
Grolsch schreef op 29 oktober 2003 @ 17:08:
...
...
Watermark in Veenendaal, waar ik sinds enkele weken werk als developer. Voorheen hier half jaar afgestudeerd. Ik heb dus nog niet veel ervaring, dus is dit een interessant topic om te volgen. En als iemand specifieke vragen heeft, ik heb toegang tot alle versies en uitgebreide ontwikkellicentie. Kan voor mezelf ook leerzaam zijn om dingen uit te zoeken en wellicht kan ik behulpzaam zijn.

Versie 4.0 heb ik hier al geinstalleerd, ondanks dat ie nog niet af is ziet het er erg goed uit. Alleen het menu vind ik wat onlogischer, meer outlook2003 stijl met treeviews... kzal eens kijken of een screen online kan krijgen (en of dat uberhaupt mag)

Nette openingspost trouwens!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-06 10:37

Mystikal

It never hurts to help!

Watermark? Dan moet de naam Grasso (Den Bosch) jou wellicht bekend in de oren klinken?

ps: Is Navision niet overgenomen door microsoft? Of is dit alleen voor de Axepta variant?

[ Voor 36% gewijzigd door Mystikal op 09-09-2004 16:59 ]

Basement Bios ---- Exo-S

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
prutsger schreef op 09 september 2004 @ 12:58:
[...]

Watermark in Veenendaal, waar ik sinds enkele weken werk als developer. Voorheen hier half jaar afgestudeerd. Ik heb dus nog niet veel ervaring, dus is dit een interessant topic om te volgen. En als iemand specifieke vragen heeft, ik heb toegang tot alle versies en uitgebreide ontwikkellicentie. Kan voor mezelf ook leerzaam zijn om dingen uit te zoeken en wellicht kan ik behulpzaam zijn.

Versie 4.0 heb ik hier al geinstalleerd, ondanks dat ie nog niet af is ziet het er erg goed uit. Alleen het menu vind ik wat onlogischer, meer outlook2003 stijl met treeviews... kzal eens kijken of een screen online kan krijgen (en of dat uberhaupt mag)

Nette openingspost trouwens!
Jij zegt dat de vormgeving van versie 4.0 behoorlijk verschilt van voorgaande versies. Wel wil ik even opmerken dat dit afhankelijk is van de databaseversie. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een 3.70 of 4.0 client te gebruiken voor een oudere database, waardoor het uiterlijk niet zal veranderen. :) Op mijn werk werken we namelijk met de 3.00 database en 3.60 clients (binnenkort worden de clients geupgraded naar 3.70A)

P.S.: Bedankt voor het compliment :)
Mystikal schreef op 09 september 2004 @ 16:58:
Watermark? Dan moet de naam Grasso (Den Bosch) jou wellicht bekend in de oren klinken?

ps: Is Navision niet overgenomen door microsoft? Of is dit alleen voor de Axepta variant?
Navision is in zijn geheel opgenomen in het 'Business Solutions' programma van Microsoft. Zowel Axapta als Financials/Attain van Navision hebben nu het label van Microsoft. :) Beide varianten zullen trouwens geïntegreerd worden in 'Project GREEN' dat omstreeks 2008 geleverd zal worden en zullen hoogstwaarschijnlijk worden opgenomen in het .NET-platform. 'Project GREEN' zal in 2008 het levenslicht zien, maar de eerste beta's zullen waarschijnlijk in 2005 al in omloop komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheXception
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mystikal schreef op 09 september 2004 @ 16:58:
Dit geldt voor zowel Navision Attain als Axapta.

"It's better to burn out, than to fade away"

Anoniem: 123503

Op het bedrijf waar ik zit zijn ze ook bezig met de overgang naar Navision. Nu heb ik de taak gekregen om enkele gebruikers te interviewen. (hoofdgebruikers van afdeling financieel, productie en CRM)

Ik moet d.m.v. die interviews er achter zien te komen wat de gebruiker later wel en niet mag in Navision. Kortom, achter zijn huidige taken komen en vanuit daar de link met Navision leggen.

Echter, het probleem is dat ik pas sinds gister Navision heb en ik overmorgen al een eerste interview heb. Zeg maar 2 dagen om Navision onder de knie te krijgen.

Mn opdrachtgever is inmiddels met vakantie dus het is een beetje lastig om hem wat informatie te vragen. Ik heb nu ook een beetje de angst dat het interview niet geheel naar wens verloopt.

Wat kan ik zoals vragen of waar over discussieren m.b.t. voorgaande taken van gebruikers en taken die zij nu in Navision gaan krijgen.

• TheXception
  • Niet online
Anoniem: 123503 schreef op 15 september 2004 @ 14:44:
Ik moet d.m.v. die interviews er achter zien te komen wat de gebruiker later wel en niet mag in Navision. Kortom, achter zijn huidige taken komen en vanuit daar de link met Navision leggen.
Is dit bedoeld in het kader van autorisatie o.i.d.?

En ligt het bedrijfsproces misschien als ergens vast? Procedures en dergelijke? Als die procedures er zijn, kun je die als startpunt gebruiken. Zijn die er niet, dan lijkt het mij raadzaam om die op te stellen.

Op het moment dat je inzicht hebt in het bedrijfsproces, kun je dat matchen met wat je in Navision wilt gaan gebruiken.

• prutsger
De naam Grasso heb ik in de wandelgangen idd wel eens gehoord.
Jij zegt dat de vormgeving van versie 4.0 behoorlijk verschilt van voorgaande versies. Wel wil ik even opmerken dat dit afhankelijk is van de databaseversie. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een 3.70 of 4.0 client te gebruiken voor een oudere database, waardoor het uiterlijk niet zal veranderen.
Ik kan het nu even niet testen aangezien 4.0 elke oudere database die ik hier nu heb eerst wil converteren waar ik geen tijd/zin in heb.
Maar het lijkt mij ook logisch wat je zegt aangezien het menu in de objecten in de database zit en niet in de applicatie zelf.

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
prutsger schreef op 15 september 2004 @ 17:02:
De naam Grasso heb ik in de wandelgangen idd wel eens gehoord.

[...]

Ik kan het nu even niet testen aangezien 4.0 elke oudere database die ik hier nu heb eerst wil converteren waar ik geen tijd/zin in heb.
Maar het lijkt mij ook logisch wat je zegt aangezien het menu in de objecten in de database zit en niet in de applicatie zelf.
Klopt helemaal :) De objecten zijn onderdeel van de database. Ook zal er altijd een databaseconversie plaatsvinden als je een nieuwere versie van de client/server wilt installeren. Denk er overigens wel aan dat als je de conversie hebt gedaan, dat je niet meer terug kunt naar de oude versie!
Mocht je later toch terugwillen naar de oude versie, maar dan vanuit de oude versie een backup, zodat je die later kunt terugzetten als je weer een omgeving voor de oude versie hebt opgezet :)

Anoniem: 44910

Ik ga dit topic volgen

Sinds 1 juli 2004 is navision 3,70 bij mn stage bedrijf geimplementeerd.
Ik weet nagenoeg niets over de applicatie, dus ben benieuwd

Hoe kom je in de scripts van C/side?

Ik heb alleen maar de interface met navision.

• TheXception
  • Niet online
Anoniem: 44910 schreef op 23 september 2004 @ 16:11:
Hoe kom je in de scripts van C/side?

Ik heb alleen maar de interface met navision.
Hoe bedoel je in de scripts?
Bedoel je de source?

Met genoeg rechten kun je via SHIFT+F12 in de object designer, als je dat bedoelt.
Vandaar uit kun je de codeunits, tables, reports, dataports etc benaderen.
Of bedoel je wat anders _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja via shift f12
Helaas heb ik niet genoeg rechten.

Ik werk voorlopig in het CHRONUS Demo programma. Op welke manier kan ik meer rechten krijgen met dit programma. Tis tenslotte een demo?
Of zijn deze in de demo afgeschermd?

V3.70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
De standaard demo licentie geeft nauwelijks tot geen rechten om C/AL-code te benaderen. Daarvoor moet je een zogenaamde trainingslicentie hebben, of jullie bedrijfslicentie moet enkele modules daarvoor hebben (zie ook de topicstart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, helaas

VIGEO consultancy heeft toegang tot deze codes etc...

Er zijn geen procedurebeschrijvingen or what so ever.
Het is dus knutselen hoe dit programma werkt. Veranderingen aanbrengen geschiedt door VIGEO.

Als ik hun om advies ga vragen mag ik gelijk in mn portemonnee gaan graaien.

Waar kan ik uitleg over de modules krijgen?

(alle modules)

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Anoniem: 44910 schreef op 30 september 2004 @ 13:58:
Waar kan ik uitleg over de modules krijgen?

(alle modules)
Zie onder anderen de topicstart ;) Daarin staat al een beknopte uitleg over de verschillende modules.

Verder kan ik ja van harte aanbevelen om het forum van www.mbsonline.org. te bekijken. Daar is veel informatie te vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127325

Goededag

Ik had een vraag over navision.

Ik probeer in navision en nieuw dataport en report te maken maar aan het eind bij opslaan krijg ik te zien dat ik geen invoerrechten hebt. Ik zit in de groep Super. Dan zou ik toch alle rechten moeten heben. Wat doe ik fout.

En nog een vraag kan ik een al aangemaakte report of Dataport wijzigen? En hoe doe ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
Anoniem: 127325 schreef op 28 oktober 2004 @ 12:47:
Goededag

Ik had een vraag over navision.

Ik probeer in navision en nieuw dataport en report te maken maar aan het eind bij opslaan krijg ik te zien dat ik geen invoerrechten hebt. Ik zit in de groep Super. Dan zou ik toch alle rechten moeten heben. Wat doe ik fout.

En nog een vraag kan ik een al aangemaakte report of Dataport wijzigen? En hoe doe ik dat.
Een al bestaand report of dataport kun je in design mode (via control-f12 etc..) aanpassen mits je dat mag volgens je licentie.

Waarschijnlijk een antwoord op je eerste vraag: om nieuwe objecten te kunnen invoegen moet je ze in een bepaalde range plaatsen, oftewel je moet een goed id opgeven. 0-50000 is gereserveerd voor Microsoft, boven de 90000 is voor componenten.
Ergens daartussen zal de range liggen die je bedrijf hanteerd. Waarschijnlijk gewoon vanaf 50000. Mocht je dat al doen dan is er iets anders aan de hand.

[ Voor 1% gewijzigd door prutsger op 28-10-2004 12:58 . Reden: leesbaarheid is ook belangrijk :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

prutsger schreef op 28 oktober 2004 @ 12:58:
[...]

Een al bestaand report of dataport kun je in design mode (via control-f12 etc..) aanpassen mits je dat mag volgens je licentie.

Waarschijnlijk een antwoord op je eerste vraag: om nieuwe objecten te kunnen invoegen moet je ze in een bepaalde range plaatsen, oftewel je moet een goed id opgeven. 0-50000 is gereserveerd voor Microsoft, boven de 90000 is voor componenten.
Ergens daartussen zal de range liggen die je bedrijf hanteerd. Waarschijnlijk gewoon vanaf 50000. Mocht je dat al doen dan is er iets anders aan de hand.
Ik doe alles volgens je beschrijving maar toch kan ik de report die ik aangemaakt hebt niet opslaan. Als id geef ik 65555. dat moet goed zijn. Ik krijg steeds de melding dat ik geen invoegrechten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127447

Ik zit erover te denken om een licentie aan te schaffen waarmee ik de code in tabellen, forms en codeunits kan aanpassen. Ik kan dit reeds dan in reports en dataports omdat ik over de licentie Report Designer beschik.

Ik dacht altijd dat je Solution Developer nodig had om in de C/SIDE code van tabellen, forms en codeunits te komen, maar ik nu begrijp ik uit het verjaal van WOK dat dit ook al kan met de licentie Application Builder.

Mijn vraag is: Wat kan je met de licentie Application Builder niet, wat je met Solution Developer wel kunt doen (dus wat wordt bedoeld met de source in Navision) ???

Zijn er voorwaarden aan verbonden (bijvoorbeeld door Navision Nederland of de NSC) bij de aanschaf van Aplication Builder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Anoniem: 127325 schreef op 28 oktober 2004 @ 15:32:
[...]

Ik doe alles volgens je beschrijving maar toch kan ik de report die ik aangemaakt hebt niet opslaan. Als id geef ik 65555. dat moet goed zijn. Ik krijg steeds de melding dat ik geen invoegrechten hebt.
Kun je de inhoud van je license eens posten? (Extra -- Licentie-info). Daarin staat namelijk hoeveel reports je tot je beschikking hebt. Ik vind 65555 namelijk een raar getal om in een toegekende serie te zitten (tenzij jullie echt bizar veel reports gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wok schreef op 29 oktober 2004 @ 11:21:
[...]

Kun je de inhoud van je license eens posten? (Extra -- Licentie-info). Daarin staat namelijk hoeveel reports je tot je beschikking hebt. Ik vind 65555 namelijk een raar getal om in een toegekende serie te zitten (tenzij jullie echt bizar veel reports gebruiken).
Granule ID Name Amount Expires
-------------- --------------------------------------------- ------ --------
1,100 Bedrijf per stuk 2
1,200 Sessie 10
1,400 Gebruikers-ID's en Wachtwoorden 1
1,410 Toegangsrechten 1
1,520 Server - Windows NT (Intel) 1
1,700 C/ODBC 1
3,010 Financieel - Basis Financieel 1
3,040 Financieel - Rapportageschema's 1
3,260 Verkoop - Basis Verkoop 1
3,270 Verkoop - Facturen 1
3,280 Verkoop - Orders 1
3,290 Verkoop - Factuurkorting 1
3,300 Verkoop - Klant/Artikelkorting 1
3,310 Verkoop - Alternatieve Afleveradressen 1
3,510 Inkoop - Basis Inkoop 1
3,520 Inkoop - Facturen 1
3,530 Inkoop - Orders 1
3,540 Inkoop - Factuurkorting 1
3,550 Inkoop - Inkoopvorstel 1
3,760 Applicatie Algemeen - Meerdere Valuta 1
3,770 Applicatie Algemeen - Doorleveringen 1
3,780 Applicatie Algemeen - Verkopers & Inkopers 1
3,790 Applicatie Algemeen - Intrastat 1
3,800 Applicatie Algemeen - Tekstuitbreiding 1
4,010 Voorraad - Basis Voorraad 1
4,020 Voorraad - Meerdere documenttalen 1
4,030 Voorraad - Meerdere Verkooppprijzen 1
4,040 Voorraad - Meerdere Locaties 1
4,050 Voorraad - Alternatieve Leveranciers 1
4,060 Voorraad - Stuklijsten 1
4,080 Voorraad - Verkoop Kwantumkorting 1
4,090 Voorraad - Inkoop Kwantumkorting 1
4,760 Applicatie Alg. - Kostenplaatsen & Kostendrag 1
4,770 Applicatie Alg. - Redencodes 1
5,010 Bank - Basis Bank 1
5,510 Relatiebeheer - Basis 1
5,520 Relatiebeheer - Activiteiten 1
5,530 Relatiebeheer - Marktsegmenten 1
5,540 Relatiebeheer - Branchecodes 1
5,760 Personeel - Basis 1
7,110 Report & Dataport Designer 1
7,120 Form Designer 1
7,130 Table Designer 1
8,200 Application Objects - Tables (10) 4
8,300 Application Objects - Forms (100) 1
8,400 Application Objects - Reports (100) 1
8,500 Application Objects - Dataports (100) 1
8,600 Application Objects - Codeunits (100) 1
11,410 NL Campaign Bundle I 1
11,000,010 Telebankieren Basis 1
11,000,020 Telebankieren Inlezen afschriften 1
99,004,710 Euro Conversion Tool 1

Hier heb je de licensie bestand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Programmeren in C/SIDE:
[afbeelding]
Hoe is dit mogelijk!?
Hoe kan je een screenshot krijgen van de programmeercode.
Alleen de navision solution centers mogen toch in deze code sleutelen?
Of niet!?

Programmeer jij dus in C/SIDE is de vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Graag wil ik meer uitleg over de modules.
Ik heb de links gevolgd in het begin van het topic maar wordt daar niet veel wijzer van. MBSonline.org daarvan lig ik niet wakker namelijk.

Maar dan bedoel ik meer het nut van de modules, zoals in dit voorbeeld

Eén negatieve contact-center ervaring kan een winstgevende klant naar de concurrentie drijven, maar grote hoeveelheden bedrijfsgegevens maken het moeilijk te anticiperen en in te spelen op de behoeften van klanten. Daarom gaan bedrijven over op CRM software, zodat medewerkers binnen de hele onderneming snel informatie kunnen opvragen en elke klantinteractie optimaal kunnen benutten.

Door middel van CRM is het mogelijk:

· Omzet te genereren en relaties te versterken
· Medewerkers te helpen bij het snel invoeren en opvragen van complete en actuele informatie over klanten
· Ervoor te zorgen dat klanten zich nooit hoeven te herhalen
· Ongelijksoortige gegevens te integreren, zodat klanten consequent te woord worden gestaan

Ik heb het over de volgende modules:
Financieel, vaste activa VERKOOP, INKOOP, VOORRAAD, MAGAZIJNBEHEER, Resources, Personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123321

Deze zomer heb ik samen met m'n schoonbroer verschillende ERP-systemen onder de loep genomen, inclusief voorstellingen door de bedrijven.

Het betreft een bedrijf in de vleesindustrie.

Uiteindelijk kwamen twee mogelijke kanshebbers uit de bus, nl CSB en Foodvision (dit is Navision met een uitbreiding). De user-interface van CSB was echter ongelooflijk chaotisch. Maar op gebied van functies waren ze wel top. We hebben dan toch voor de Navision-oplossing gekozen. Dit wil ook zeggen dat wij het eerste bedrijf in de Benelux zijn die het FoodVision-pakket zullen implementeren.

Voor de duidelijkheid: ik houd me bezig met de hardware + het installeren van de Windows-operating-systems (zowel server als clients).

Een vraagje aan de forumgenoten: Hoe groot is jullie database ongeveer (met vermelding van het aantal clients natuurlijk) en wat voor servers gebruiken jullie daarvoor? Op het Internet zie je immers tegenstrijdige berichten over de noodzaak van een snelle server voor Navision.

Alvast bedankt voor het antwoorden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Anoniem: 127325 schreef op 29 oktober 2004 @ 11:24:
[...]

KNIP
Hier heb je de licensie bestand
Zo te zien heb je de mogelijkheid om 100 reports aan te kunnen maken. Ook heb je de beschikkking over de Report en Dataport designer. Daarmee moet het mgoelijk zijn een report te maken.

Mijn advies is om een nummer te gebruiken in de reeks 50000 - 50100. Waarschijnlijk zal dit de reeks zijn die binnen jullie licentie gebruikt kan worden. Dat je zogenaamde SUPER-rechten hebt, wilt niet meteen zeggen dat je een willekeurig nummer mag gebruiken ;)
Anoniem: 44910 schreef op 01 november 2004 @ 10:38:
[...]

Hoe is dit mogelijk!?
Hoe kan je een screenshot krijgen van de programmeercode.
Alleen de navision solution centers mogen toch in deze code sleutelen?
Of niet!?

Programmeer jij dus in C/SIDE is de vraag...
Dat is niet waar. Ook een eindgebruiker (met voldoende rechten ;) ) kan in beperkte mate C/AL-code gebruiken. In jouw geval moet het mogelijk zijn om C/AL te gebruiken in reports en dataports.

Anders wordt het echter, als je in Tabellen, Forms en Codeunits wilt sleutelen. Dan heb je minimaal de granule Application Builder nodig. Op mijn werk hebben we dan ook de beschikking over de granule, omdat we beheer en ontwikkeling zo veel mogelijk in eigen huis willen uitvoeren (ik dus). Deze granule is een stap lager dan 'Solution Developer', welke inderdaad alleen beschikbaar is voor NSC's. Application Builder kost ongeveer €7500 en daarnaast zul je waarschijnlijk een contract van je NSC moeten ondertekenen dat het NSC niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor eventuele miskleunen die je begaat als je de mogelijkheden van deze granule benut. (en geloof me, die mogelijkheden zijn legio, use with caution dus ;) ).
Anoniem: 44910 schreef op 01 november 2004 @ 11:02:
Graag wil ik meer uitleg over de modules.
KNIP
Ik heb het over de volgende modules:
Financieel, vaste activa VERKOOP, INKOOP, VOORRAAD, MAGAZIJNBEHEER, Resources, Personeel.
Ik wil best het een en ander voor je opzoeken en hier neerplanten, maar ik denk dat het handiger en sneller is om even een telefoontje/mailtje te doen naar je NSC. ;)
Anoniem: 123321 schreef op 01 november 2004 @ 21:47:
Deze zomer heb ik samen met m'n schoonbroer verschillende ERP-systemen onder de loep genomen, inclusief voorstellingen door de bedrijven.

Het betreft een bedrijf in de vleesindustrie.

Uiteindelijk kwamen twee mogelijke kanshebbers uit de bus, nl CSB en Foodvision (dit is Navision met een uitbreiding). De user-interface van CSB was echter ongelooflijk chaotisch. Maar op gebied van functies waren ze wel top. We hebben dan toch voor de Navision-oplossing gekozen. Dit wil ook zeggen dat wij het eerste bedrijf in de Benelux zijn die het FoodVision-pakket zullen implementeren.

Voor de duidelijkheid: ik houd me bezig met de hardware + het installeren van de Windows-operating-systems (zowel server als clients).

Een vraagje aan de forumgenoten: Hoe groot is jullie database ongeveer (met vermelding van het aantal clients natuurlijk) en wat voor servers gebruiken jullie daarvoor? Op het Internet zie je immers tegenstrijdige berichten over de noodzaak van een snelle server voor Navision.

Alvast bedankt voor het antwoorden ;)
Hoe sneller, hoe beter is natuurlijk het standaard credo ;) Heel belangrijk voor de performance van een C/SIDE database is het aantal databasedelen dat wordt gebruikt. Zoals ik in de startpost al heb aangegeven, is het verstandiger om een database van 16GB op te splitsen in 4x4GB, dan om 1x16GB te gebruiken. Hierbij is het van cruciaal belang dat elk databasedeel ook daadwerkelijk fysiek op een aparte schijf staat (dus niet meerdere partities per schijf gebruiken! ).

Bij mijn werk hebben we een database van 90GB (77GB gebruikt) :o verdeeld over 4 delen van elk 22,5 GB. Deze schijven hangen in een IBM-server (12 schijven, RAID-nogwattes met hotspares etc....) met een dual Xeon-processor en 4GB geheugen. Op een normale werkdag zijn hier ca. 30 mensen van het hoofdkantoor ingelogd en daarnaast nog eens ca. 45 mensen in de filialen via Terminal Services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Graag zou ik deze informatie toch willen hebben over de modules/granules, aangezien ik wel contact heb met het NSC maar het contact uiterst moeizaam verloopt.

Ik zal es navragen of er gebruik wordt gemaakt van de Application builder.

Groet.

Stanley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wok schreef op 01 november 2004 @ 23:58:
[...]

Zo te zien heb je de mogelijkheid om 100 reports aan te kunnen maken. Ook heb je de beschikkking over de Report en Dataport designer. Daarmee moet het mgoelijk zijn een report te maken.

Mijn advies is om een nummer te gebruiken in de reeks 50000 - 50100. Waarschijnlijk zal dit de reeks zijn die binnen jullie licentie gebruikt kan worden. Dat je zogenaamde SUPER-rechten hebt, wilt niet meteen zeggen dat je een willekeurig nummer mag gebruiken ;)
dat heb ik net geprobeerd maar toch krijg ik de melding dat ik geen rechten hebt. Ik snap er niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69734

Om precies te weten te komen welke objectnummers er aangemaakt mogen worden kun je het volgende doen:

Maak een nieuwe Form
Vul als Table in: License Permission (T2000000043)
Stel in: Create a form using a wizard
Stel in: Tabular-Type Form
Klik OK
Klik op >> om alle velden mee te nemen
Klik op Finish
Run het form met CTRL-R

Als je nu een filter zet op het veld Insert Permission = Yes en op Object Type = Report krijg je precies te zien welke Object Numbers er te gebruiken zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44910 schreef op 02 november 2004 @ 10:06:
Graag zou ik deze informatie toch willen hebben over de modules/granules, aangezien ik wel contact heb met het NSC maar het contact uiterst moeizaam verloopt.

Ik zal es navragen of er gebruik wordt gemaakt van de Application builder.

Groet.

Stanley
Ze gebruiken dus geen Application Builder vanwege de kosten en er verder weinig over vermeld is.

Wie zou mij kunnen helpen met meer informatie over de modules..Zoals hierboven is gevraagD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wie weet er meer over de modules
Financieel, vaste activa,CRM, INKOOP, VOORRAAD MAGAZIJNBEHEER RESOURCES?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Anoniem: 44910 schreef op 08 november 2004 @ 14:34:
Wie weet er meer over de modules
Financieel, vaste activa,CRM, INKOOP, VOORRAAD MAGAZIJNBEHEER RESOURCES?
offtopic:
Je kunt die vraag wel blijven herhalen maar ik zie het punt niet zo, zo zonder eigen input. Je weet (of kunt opzoeken) wat de termen financien, vaste activa, CRM, inkoop, etc betekenen. Dan kan je in brede termen ook bedenken wat ze doen. Dat hier uitleggen lijkt me geen zin hebben. Of bedoel je wat MS CRM beter of slechter doet dan pak-em-beet SuperOffice en wat Navision Financieel (meer of) minder doet dan Oracle Finance? Daar zijn buiten dit topic ook best bronnen voor (Voorbeeld1, voorbeeld2, etc). Of bedoel je met jouw specifieke eisen? Die kennen wij natuurlijk niet.
Algemene info over de modules: Google geeft me http://www.calsoft.co.in/...ion/Navision_modules.html en http://www.winsome.be/Content/solutions/erplanning/modules/1
Een te breed verhaal geven op basis van je vraag lijkt me hier niet op zijn plaats - of je zou zelf een beschrijving kunnen geven die hier dan eventueel wordt aangevuld, dat zou leuk kunnen zijn :)

Als je trouwens van je contact geen info krijgt over zelfs deze basale info zou ik meteen naar een ander gaan :X

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
^^ met stom :)

Wie is trouwens je NSC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn NSC is VIGEO-ICT

Ja, ik deed omdat er veel vragen bij tweakers binnenkomen en om dit topic nieuw leven in te blazen.
Ik heb voldoende aan algemene informatie. Het NSC stelt geen gebruikershandleidingen/verdere informatie over het maatwerk beschikbaar, dus het is maar gissen wat het systeem ALLEMAAL kan en doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69734 schreef op dinsdag 02 november 2004 @ 16:30:
Om precies te weten te komen welke objectnummers er aangemaakt mogen worden kun je het volgende doen:

Maak een nieuwe Form
Vul als Table in: License Permission (T2000000043)
Stel in: Create a form using a wizard
Stel in: Tabular-Type Form
Klik OK
Klik op >> om alle velden mee te nemen
Klik op Finish
Run het form met CTRL-R

Als je nu een filter zet op het veld Insert Permission = Yes en op Object Type = Report krijg je precies te zien welke Object Numbers er te gebruiken zijn
Dat heb uik geprobeerd. Overal staat YES. Wat betekent dat nu????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Laatst online: 27-06 16:24

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik ben nu bezig om bij ons op de zaak waar Navision ingezet word deze op de terminal server te zetten.
Alleen als ik de client geinstalleerd heb krijg ik nog een rechten kwestie waar ik achteraan moet.
Want na een installatie gaat hij nog wat configureren en dan krijg ik gezeur over dat de user dit niet mag.
Ik neem aan dat dit aan de installatie manier ligt van de client.
Iemand ervaring met navision 2.60 client op ts ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhvdb
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-06 18:53
Ja, je moet Admin rechten geven op de installatie dir (t'is niet anders). Verder kijk eens bij www.mbsonline.org

[ Voor 4% gewijzigd door ajhvdb op 16-11-2004 14:59 ]

Een vraag op het forum - is vragen aan mensen die al gezocht hebben - dus sneller en beter dan google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft iemand een idee hoe het met EDI geregeld is in Navision?
Is er iemand die EDIberichten uitleest met Navision?
Het is namelijk geen standaard module/submodule/granule in Navision versie x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Anoniem: 44910 schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 16:49:
Heeft iemand een idee hoe het met EDI geregeld is in Navision?
Is er iemand die EDIberichten uitleest met Navision?
Het is namelijk geen standaard module/submodule/granule in Navision versie x
Jazeker, bij mijn huidige werkgever maken wij veelvuldig gebruik van EDI-berichten. Het is echter complexe materie en veel hangt af van de inrichting van het systeem 'aan de andere kant'. Het is vrijwel ondoenlijk om dat allemaal uit te gaan leggen. Wel wil ik kwijt dat dataports aan de basis van het EDI-verhaal staan, bij ons echter aangevuld met een riedeltje codeunits en tabellen om orderbestanden vanuit Schotland te converteren naar gangbaar formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Door de wandelgangen hoorde ik dat CRM module in Navision pas sinds kort (uitgave 3.70) in Navision zit.
Wanneer is deze module 'gekocht' door Microsoft?

Heeft iemand wat meer informatie hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je doelt waarschijnlijk op MS CRM. IIRC kwam begin 2003 als 1.0 uit in de VS en MS CRM kwam in NL met versie 1.2, welk ik geloof eind 2003 "in de winkel" lag. MS CRM als los verkrijgbaar product is trouwens niet overgekocht maar ontwikkeld door MS.

Hoe dan ook is pas sinds kort erg relatief aangezien Navision IIRC in 2002 werd overgekocht door MS, ook daarvoor was er al CRM functionaliteit in Navision.

Meer info: ik denk dat je op www.navision.com www.microsoft.com/crm genoeg kunt vinden en op de verschillende nieuws-sites genoeg over release-data :)
offtopic:
Om het wat minder overzichtelijk te maken; Microsoft heeft ook Axapta en Great Plains overgekocht, die ook al CRM functionaliteiten hadden :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130042

Grolsch schreef op vrijdag 31 oktober 2003 @ 10:55:
[...]

is dit echt zo dan?
Uiteraard is Navision geschikt voor productiebedrijven. Zelf ben ik werkzaam bij een groothandel in verpaktte aardappelen. Grondstof komt veldgewas binnen. Wordt gewassen, gesorteerd in verschillende maten en vervolgens verpakt in diverse verpakkingen. Artikelen kunnen worden aangemaak met zgn stuklijsten. In deze stuklijsten staat de samenstelling van het product. Bijv. Containers/Kisten/Verpakkingsfolie enz. We kunnen nauwkeurig de voorraden bijhouden en wat nog belangrijker is tegenwoordig; alles is te traceren.

We werken op dit moment met versie 2.60, maar zijn druk bezig het geheel over te zetten naar 3.70 B. Dit gaat overigens nog niet zoals ik eigenlijk zou willen. Het eeuwen oude verhaal dat in eerste instantie alles mogelijk is, totdat het gemaakt moet worden is bij ons zeker van toepassing. Versie 2.60 is helemaal Fit to Purpose, terwijl we bij versie 3.70 B zoveel balast meekrijgen waar we niets mee hoeven, maar waar we wel mee moeten werken omdat anders de rest van het traject niet functioneerd. ERG FRUSTREREND. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99127

Even een algemene vraag met betrekking tot Navision....

Eerst maar even de aanleiding:
Ik ben als student bezig te onderzoeken welk ERP applicatie het bedrijf waar ik stage loop het beste kan implementeren. Het bedrijf is werkzaam in de machinebouw en werkt dus veel op projectbasis. Grootste struikelblok bij de huidige automatisering is dat voor ieder onderdeel in de administratie een apart programma wordt gebruikt (personeelsadministratie, projectadministratie, etc.). De voorkeur gaat uit naar Exact Globe 2003...

Wat is nou mijn vraag:
Waarin onderscheid Navision zich met andere ERP-applicaties? Wat maakt dit pakket zo bijzonder? En hoe zit het met de support? Is Navision ook te gebruiken op kleinschalige projectbasis?

Bij voorbaat dank....

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 99127 op 29-11-2004 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb via MPRISE en Watermark Education gekeken naar de prijzen voor opleidingen en cursussen voor Navision . De prijzen liggen per opleiding tussen de 360 - 370 euro.

Zijn er andere / goedkopere manieren om wegwijs te raken in Navision naast de helpsites zoals eerder aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Anoniem: 44910 schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 16:00:
Ik heb via MPRISE en Watermark Education gekeken naar de prijzen voor opleidingen en cursussen voor Navision . De prijzen liggen per opleiding tussen de 360 - 370 euro.

Zijn er andere / goedkopere manieren om wegwijs te raken in Navision naast de helpsites zoals eerder aangegeven?
Das toevallig :D !

Ik heb deze week een cursus Navision Programming bij MPrise. Als die cursus inderdaad 'maar' 360 euro kost, dan moet ik zeggen dat die cursus veel waar voor z'n geld biedt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07-2023

kauffmann

Dutch Power Chicken

Anoniem: 99127 schreef op maandag 29 november 2004 @ 15:55:
<knip>

Wat is nou mijn vraag:
Waarin onderscheid Navision zich met andere ERP-applicaties? Wat maakt dit pakket zo bijzonder? En hoe zit het met de support? Is Navision ook te gebruiken op kleinschalige projectbasis?

Bij voorbaat dank....
Ik neem aan dat je wel contact hebt gehad met diverse NSC's?

Met de antwoorden op deze vragen kan ik je wel een heel eind helpen, maar het wordt misschien te uitgebreid om het hier te doen. :Y) Bij deze ben je uitgenodigd om me een email te sturen (heb email tijdelijk openbaar gemaakt in profiel O-)), dan help ik je wel verder :)

Het stenen tijdperk is niet geëindigd wegens een gebrek aan steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Das toevallig :D !

Ik heb deze week een cursus Navision Programming bij MPrise. Als die cursus inderdaad 'maar' 360 euro kost, dan moet ik zeggen dat die cursus veel waar voor z'n geld biedt. :)
Kreeg je nog andere cursussen voorgeschoteld?
En gaat dit via je werk?
Wat krijg je precies?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 44910 op 01-12-2004 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zag vandaag een demo van CRM module in Navision 4.0
is er een dergelijke demo beschikbaar voor 3.70
Wij hebben de standaardmodule van CRM in Navision v 3.70 maar weet niet waar voor alles dient. Alle granules etc..
Via Winsome.be ben ik iets wijzer geworden maar ik moet naar een seminarie om meer informatie te verkrijgen en dat vind ik een beetje teveel van het goede (stage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Anoniem: 44910 schreef op woensdag 01 december 2004 @ 08:52:
[...]

Kreeg je nog andere cursussen voorgeschoteld?
En gaat dit via je werk?
Wat krijg je precies?
Deze week heb ik een cursus Programming. Deze cursus behandelt de basis van het ontwikkelen in Navision. De eerste drie dagen worden de verschillende objecten behandeld: tabellen, forms en reports (en een kort uitstapje naar Dataports). De vierde en vijfde dag worden besteeds aan het schrijven van C/AL-code.

Over twee weken ga ik de vervolgcursus volgen: Navision Development. In deze cursus wordt je klaargestoomd voor het echte werk en als je het examen van de cursus met succes afrondt, mag je jezelf offcieel gecertificeerd Navision Developer noemen. De examens voor deze cursussen worden echter op andere data afgenomen.

Ik volg deze curses inderdaad via mijn werkgever (Navisioncenter Breda). Via mijn werkgever zal ik dan ook worden ingeschreven voor de examens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130683

Anoniem: 99127 schreef op maandag 29 november 2004 @ 15:55:
Even een algemene vraag met betrekking tot Navision....

Eerst maar even de aanleiding:
Ik ben als student bezig te onderzoeken welk ERP applicatie het bedrijf waar ik stage loop het beste kan implementeren. Het bedrijf is werkzaam in de machinebouw en werkt dus veel op projectbasis. Grootste struikelblok bij de huidige automatisering is dat voor ieder onderdeel in de administratie een apart programma wordt gebruikt (personeelsadministratie, projectadministratie, etc.). De voorkeur gaat uit naar Exact Globe 2003...

Wat is nou mijn vraag:

Bij voorbaat dank....
Er zijn voor klantorder gestuurde bedrijven prima oplossingen die;
a - betaalbaarder zijn qua aanschaf
b - betaalbaarder zijn qua onderhoud en onmdersteuning
c - meer toegericht zijn voor de manier van werken.

Ik denk bijvoorbeeld aan ISAH. (of Multivers Productie) dat is nog goedkoper.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan je zomaar overgaan van een CSIDE database naar een SQL database

en wat kan je doen met MySql-queries en een CSIDE database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheXception
  • Niet online
Je kunt niet "zomaar" over van C/SIDE naar SQL server, maar het schijnt een relatief eenvoudige conversie te zijn. De meeste solution centers zullen je daar meer over kunnen vertellen.

Zulke vragen en antwoorden zul je zeker terugvinden op
Mibuso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Anoniem: 44910 schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:54:
Kan je zomaar overgaan van een CSIDE database naar een SQL database

en wat kan je doen met MySql-queries en een CSIDE database?
Wat TheXception al zegt, het is mogelijk, maar er zitten wel degelijk een paar haken en ogen aan. Een van de zaken die gauw uit het oog verloren wordt, is de performance. Als het systeem veel maatwerk heeft, kan dit zeer nadelige gevolgen hebben voor de prestaties. De Navision-omgeving is namelijk niet geoptimaliseerd om met SQL te werken (hoewel dit steeds beter wordt en zal worden).

Verder sluit ik me aan bij TheXception: op diverse fora is voldoende informatie hierover te vinden:
- www.mibuso.com
- www.mbsonline.org
- www.mbsgurus.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het mogelijk om bepaalde schermen, invoervelden te blokkeren?

Het bedrijf maakt in principe toch geen gebruik van alle invoervelden etc.

Is dit mogelijk of kan alleen de NSC dit regelen?
Pagina: 1 2 3 Laatste