Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Algemeen Navision Topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 20.501 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:07

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 15:14:
Is het mogelijk om bepaalde schermen, invoervelden te blokkeren?

Het bedrijf maakt in principe toch geen gebruik van alle invoervelden etc.

Is dit mogelijk of kan alleen de NSC dit regelen?
Dat is mogelijk, maar je moet wel de juiste rechten hebben en de noodzakelijke granules in je licentie :

- Benodigde rechten: SUPER-rechten
- Benodigde granules: minimaal de Form Designer

Je kunt dit eenvoudig zelf controleren:
- Druk op Shift+F12. Als je nu in de Object Designer komt, heb je afdoende rechten
- Open een form wat je wilt wijzigen en druk op Ctrl+F2. Als je nu in design modus komt, heb je de juiste granule(s).

Er zijn twee plaatsen waar je een invoerveld kunt blokkeren:
1) Op Form-niveau. Hiermee schakel je het veld op een specifiek form uit. Het veld kan dan nog steeds worden gevuld via andere forms.
2) Op tabel-niveau. Hiermee wordt het veld in de gehele databse onbruikbaar gemaakt. Merk hierbij op dat je een stuk functionaliteit wegneemt uit de applicatie! Als er (tabel)verwijzingen naar het veld gaan, zul je onherroepelijk errors krijgen! Het heeft daarom de voorkeur om een veld op form-niveau uit te schakelen.

Vervolgens kun je op twee manieren het veld uitschakelen:
1) De eerste (standaard) manier is het 'nod-editable' maken van het veld. Het veld blijft dan wel zichtbaar, maar de gebruiker kan geen data invoeren of wijzigen in dit veld.
2) Het veld fysiek verwijderen van het form. Het veld is dan nog steeds actief in de onderliggende databsestructuur, maar is niet zichtbaar voor de gebruikers. Mocht je zeker weten dat je de inhoud van het veld niet nodig hebt, dan is dit deze manier te prefereren.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hmm.. wist niet dat Navision ook een ERP maakte. Heb wel ooit gewerkt met Navision Financials (oid) en dat was op zich geen slechte applicatie (had alleen een stevige learning curve).

[edit]
Hmm.. was dat altijd al van Microsoft?

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Bigs schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 21:17:
Hmm.. wist niet dat Navision ook een ERP maakte. Heb wel ooit gewerkt met Navision Financials (oid) en dat was op zich geen slechte applicatie (had alleen een stevige learning curve).

[edit]
Hmm.. was dat altijd al van Microsoft?
Klopt inderdaad. Navision is van oorsprong ook een financieel pakket, waar later ERP-functionaliteit om heen is gebouwd. Navision was een zelfstandig bedrijf, maar het is ruim twee jaar geleden overgenomen door Microsoft.

Ik ben het met je eens dat Navision een stevige learning curve heeft, maar als je ermee kunt werken, snap je meteen dat het logisch in elkaar steekt en dat het bijzonder krachtig is.

Verwijderd

Je kunt dit eenvoudig zelf controleren:
- Druk op Shift+F12. Als je nu in de Object Designer komt, heb je afdoende rechten
- Open een form wat je wilt wijzigen en druk op Ctrl+F2. Als je nu in design modus komt, heb je de juiste granule(s).
Hai thnx voor je antwoord.
maar ik kan niet op design drukken dan heb ik niet genoeg rechten staat er neem contact op met de systeembeheerder. Alleen hij heeft dezelfde aanmelding als mij?????
Toch staat er bij mijn databaseaanmelding (admin)

ROL: Alle gebruikers
SUPER: This role has all permissions

• TheXception
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dat is dan duidelijk toch?
Precies zoals Wok zegt, dan heb je misschien wel de juiste SUPER rechten, maar dan hebben jullie als bedrijf niet de juiste granules, zoals de form designer.
(Dan kan dus ook je systeembeheerder er niet bij)

Dat kun je in je licentiefile terugvinden.
Via Extra >> Licentie info.
Hier moet minimaal deze regel staan:
7,120 Form Designer

Als je echt alles wilt kunnen dan moet je de Application Builder hebben.
7,200 Application Builder
8,200 Application Objects - Tables
8,300 Application Objects - Forms
8,400 Application Objects - Reports
8,600 Application Objects - Codeunits

Dit komt dus uit onze licentie file, maar ga er vanuit dat dat overal hetzelfde is.

[ Voor 8% gewijzigd door TheXception op 13-12-2004 09:25 ]

"It's better to burn out, than to fade away"

Verwijderd

We kunnen alleen reports aanpassen.

Wat is het verschil tussen reports en formulieren?
Zijn reports enkel de layout van lijsten?

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
TheXception schreef op maandag 13 december 2004 @ 09:24:
Dat is dan duidelijk toch?
Precies zoals Wok zegt, dan heb je misschien wel de juiste SUPER rechten, maar dan hebben jullie als bedrijf niet de juiste granules, zoals de form designer.
(Dan kan dus ook je systeembeheerder er niet bij)

Dat kun je in je licentiefile terugvinden.
Via Extra >> Licentie info.
Hier moet minimaal deze regel staan:
7,120 Form Designer

Als je echt alles wilt kunnen dan moet je de Application Builder hebben.
7,200 Application Builder
8,200 Application Objects - Tables
8,300 Application Objects - Forms
8,400 Application Objects - Reports
8,600 Application Objects - Codeunits

Dit komt dus uit onze licentie file, maar ga er vanuit dat dat overal hetzelfde is.
Dit is inderdaad de enig juiste verklaring :)
En ja, de granule nummers zijn overal hetzelfde ;)
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 09:24:
We kunnen alleen reports aanpassen.

Wat is het verschil tussen reports en formulieren?
Zijn reports enkel de layout van lijsten?
Reports zijn de lijsten die je uit je printer laat rollen ;)
Forms zijn de vensters van je gebruikers interface. Als je in Navision werkt, kijk je dus voortdurend tegen een form aan ;) De naam is wellicht verwarrend, maar Forms hebben dus niets te maken met Reports ;)

Verwijderd

Helemaal duidelijk dankjewel

Heeft iemand enig idee wat zo'n extra licentie kost om ook forms te wijzigen.
Dit is mijn licentie namelijk:

Dus de FORM designer...

7,110 Report & Dataport Designer 1
8,200 Application Objects - Tables (10) 3
8,300 Application Objects - Forms (100) 1
8,400 Application Objects - Reports (100) 1
8,600 Application Objects - Codeunits (100) 1

Verwijderd

Nog iets anders. De functionaliteit die in v.4.0 zit, betreffende verpersoonlijkte menus
'Kan dit ook in navision v.3.70.?

Dus met behulp van Form Designer het menu aanpassen als Klaasje inlogt van de administratie - Alleen het 'Financieel' module bijvoorbeeld.

En als henkie inlogt van Magazijn dat hij enkel de Voorraadbeheer module en magazijn krijgt maar geen Financieel?

Of heb je daar application builder voor nodig?
Het mag ook zo zijn dat het Magazijn de Financieel module ziet maar niet kan aanklikken.

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Je kan aangeven welke user welke form te zien krijgt als hij inlogt, als je hier dan zelf een form voor inelkaar draait bereik je hetzelfde.

Financieel > Instellingen > Gebruikers > Gebruikersinstellingen: hoofdmenu <0>

[ Voor 23% gewijzigd door DyStiC op 15-12-2004 11:25 ]

Verwijderd

DyStiC schreef op woensdag 15 december 2004 @ 11:22:
Je kan aangeven welke user welke form te zien krijgt als hij inlogt, als je hier dan zelf een form voor inelkaar draait bereik je hetzelfde.
En dit kan met Form Designer neem ik aan?

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 11:24:
En dit kan met Form Designer neem ik aan?
Uhm, ja inderdaad. In jouw geval heb je hier dus nog weinig aan. Maar je zou wel mbv rechten/rollen de financial module kunnen afschermen.

[ Voor 26% gewijzigd door DyStiC op 15-12-2004 11:29 ]

Verwijderd

ja ik zie 2 codes
330
en 60012

Dus dat betekent dat er 2 verschillende menu's zijn?
Ik heb al gezien dat onze administrator een aantal functies grijs gemaakt heeft (dus niet toegankelijk) maar kan je deze ook verbergen zonder Form Designer?

Ik zie ook in het menu dat module EDI weg is. Dit is bij code 330
Bij code 60012 heb ik alle modules.

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 11:35:
ja ik zie 2 codes
330
en 60012

Dus dat betekent dat er 2 verschillende menu's zijn?
Ik heb al gezien dat onze administrator een aantal functies grijs gemaakt heeft (dus niet toegankelijk) maar kan je deze ook verbergen zonder Form Designer?

Ik zie ook in het menu dat module EDI weg is. Dit is bij code 330
Bij code 60012 heb ik alle modules.
Form 330 is je hoofdmenu (default), in deze form kun je ook 'links' uitschakelen, maar ook dit moet mbv de Form Designer. Wat in jouw geval dus waarschijnlijk al gebeurd is door je administrator (en een extra form 60012 is aangemaakt, waar nog wel de originele links ingeschakeld staan). Maar toch denk ik dat dit sowiezo niet de juiste manier is om secties af te schermen, aangezien je via andere forms ook snel naar andere tabellen kunt klikken, kun je beter dmv rechten gaan werken en die op bepaalde forms/tabellen leggen.
Ik weet trouwens niet wat je met de EDI module bedoeld, aangezien ik die hier nit heb.

Verwijderd

EDI is een op maat gemaakte module voor mijn bedrijf.

Heb jij enig idee wat de kosten zijn voor Form Designer heb het al eerder gevraagd, want volgens mij maakt dit Navision overzichtelijker en beter beheersbaar.

Verwijderd

Zou ik iets kunnen met de licentieinfo?

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 12:14:
Zou ik iets kunnen met de licentieinfo?

Nee dat zijn licenties voor 100 aan te maken costum forms, reports en codeunits.
Maw je heb dus de mogelijkheid om tot 100 eigen forms aan te maken. Dat je de module's mist om daadwerkelijk zelf report e.d. aan te kunnen maken is weer een ander verhaal. Maar er is dus wel een bepaalde range voor je gereserveerd voor het aanmaken va costum reports enzo. Heb je meer dan deze 100 nodig dan zul je deze erbij moeten kopen. Die gereserveerde range word overigens wereldwijd vast gelegd, zo heeft Navision NL een eigen range welke weer onder verdeeld is onder de nederlandse gebruikers.

Deze heb je nodig om daadwerkelijk reports en forms te kunnen aanpassen/aanmaken:
7,110 Report & Dataport Designer
7,120 Form Designer

Ik heb geen flauw idee wat de kosten ervan zijn, ik ben alleen maar (sinds kort) een gebruiker van het pakket en ben zelf nog vol op dingen aan het uitvinden en ontdekken.

Verwijderd

die hebben we dus wel.

Ik kan dus 100 forms aanmaken, maar wat betekent dit.
Waarom heb ik dan expliciet form designer nodig?

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

Omdat het geen jij wilt aanpassen (costum hoofdmenu) een form is, zie post van Wok hier boven. En met die granule kan je dus alleen Reports aanpassen, oftewel lijsten die uit de printer rollen.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 13:38:

die hebben we dus wel.

Ik kan dus 100 forms aanmaken, maar wat betekent dit.
Waarom heb ik dan expliciet form designer nodig?
OK, even in het kort een uitleg over de samestelling van een licentie ;)

Grofweg heeft een licentie de volgende granules:
1) Navision standaard objecten (W1)
2) Navision objecten gekoppeld aan de taal (NL, BE, etc...)
3) Custom objecten voor de gebruiker (het bedrijf)

1) De standaard objecten zijn voorhanden in elke Navision-implemenatie. Deze objecten hebben nummers van 1 t/m 9.999. Deze objecten zijn zeg maar het base-system en zijn vereist om Navision te kunnen gebruiken.

2) De taalgerelateerde objecten. Afhankelijk van de taal (regio) waarin je Navision gebruikt, zijn er extra objecten beschikbaarbaar die op de regionale markt zijn afgestemd. Denk bijvoorbeeld aan BTW-afhandeling. Deze objecten vallen binnen de nummerreeks 10.000 t/m 49.999

3) Vanaf nummer 50.000 kun je zogenaamde custom objecten aanmaken. Hier kan een gebruiker/bedrijf objecten creëren voor maatwerk, ofwel functionaliteit die specifiek op het betreffende bedrijf is afgestemd.
Getuige je licentieinfo heb je hier een granule voor: je hebt namelijk een serie van 100 nummers beschikbaar om nieuwe Forms te kunnen aanmaken. Dat wil zeggen: je hebt er de RUIMTE voor, maar je beschikt dan niet per definitie over de functionaliteit om ze daadwerkelijk te maken. Alleen de objectnummers daarvoor zijn gereserveerd binnen je licentie.

Om objecten te kunnen maken heb je een aantal opties:
1) Je schakelt je NSC in. Dit is de standaard manier. Je NSC ontwikkelt voor jullie de gewenste objecten. De NSC-consultant/ontwikkelaar heeft namelijk een gepersonaliseerde licentie, waarmee hij overal in het systeem kan ontwikkelen.

2) Je schaft de module Form Designer aan. Hiermee krijgt de gebruiker zelf de mogelijkheid om nieuwe forms te maken en bestaande forms (mits deze onder de custom objecten vallen! ) aan te passen. Deze granule moet je - nogmaals - dus apart aanschaffen via je NSC.

Wil je bestaande forms buiten je custom objecten aanpassen (bijvoorbeeld Form 330 - het hoofdmenu) dan zul je een uitgebreidere granule moeten aanschaffen, zoal de Application Builder granule. Deze module module geeft designerrechten in nagenoeg het hele systeem met uitzondering van niet toegewezen custom nummerreeksen en instellingen objecten (nummerreeks vanaf 100.000 ).
Wel gaat deze granule samen met een vette disclaimer: Deze granule kost €7800,- en daarbij zul je een overeenkomst met je NSC moeten tekenen dat jullie vanaf dan ook de verantwoordelijkheid voor (fouten in) je ontwikkelingen dragen. Het NSC geeft dan GEEN garantie meer op het systeem en zal alleen tegen uurtarief problemen voor jullie oplossen, aangezien jullie zelf een ontwikkellicentie hebben. Je zult er dus twee keer over moeten nadenken of jullie de granule willen aanschaffen, want een leek in Navision kan hiermee het hele systeem op zijn gat leggen.

Kort gezegd:
Je hebt wel de RUIMTE binnen je licentie om Forms aan te maken, maar de daadwerkelijke functionaliteit om dat te kunnen doen, moet apart worden verkregen.

Verwijderd

Kan ik in navision in een keer de voorraad van een magazijn volledig verplaatsen naar een ander magazijn?

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:22

Kr3Kr

Melpomene

at ts: navision en kwikfit :) ik werk bij kwikfit, ken jij willem, ons bandengenie :P?

[ Voor 11% gewijzigd door Kr3Kr op 03-01-2005 16:35 ]

Gregor van Egdom Krekr

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Kr3Kr schreef op maandag 03 januari 2005 @ 16:34:
at ts: navision en kwikfit :) ik werk bij kwikfit, ken jij willem, ons bandengenie :P?
Willempie Zaal bedoel je? :P

Heb hem wel regelmatig aan de telefoon gehad ja. :)

Sinds wanneer ben je werkzaam @ KF dan? Of ben je nog maar sinds kort daar aan het werk? Ik ben namelijk sinds 7 december uit dienst, omdat ik een andere baan heb aanvaard (zie sig :) ).Kan dus zijn dat we elkaar 'net zijn misgelopen'. ;)

edit:

Dude...'k Zag dat je ook had gepost in het rijbewijs-topic. Ben jij soms die jongen met de rode Alpine? Dat stond namelijk in het laatste exemplaar van 'De Band'. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Wok op 03-01-2005 19:17 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 13:18:
Kan ik in navision in een keer de voorraad van een magazijn volledig verplaatsen naar een ander magazijn?
Ik wacht nog steeds op de antwoord van mijn bovenste vraag. Alle tips zijn welkom.

Dan heb ik nog een vraag. Ik heb eens geinventariseerd in mijn magazijn. Nu heb ik een lijst van Artikelnummers en daar achter de aantallen. Is het mogelijk om dit lijst in te lezen in navision zodat in een keer mijn voorraad bijgesteld is.

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:22

Kr3Kr

Melpomene

Wok schreef op maandag 03 januari 2005 @ 17:11:
[...]

Willempie Zaal bedoel je? :P

Heb hem wel regelmatig aan de telefoon gehad ja. :)

Sinds wanneer ben je werkzaam @ KF dan? Of ben je nog maar sinds kort daar aan het werk? Ik ben namelijk sinds 7 december uit dienst, omdat ik een andere baan heb aanvaard (zie sig :) ).Kan dus zijn dat we elkaar 'net zijn misgelopen'. ;)

edit:

Dude...'k Zag dat je ook had gepost in het rijbewijs-topic. Ben jij soms die jongen met de rode Alpine? Dat stond namelijk in het laatste exemplaar van 'De Band'. :)
Ja, Willempie Zaal die bedoel ik, aardig man :)

Ik ben helaas niet die jongen met die Alpine, ik heb wel net mijn rijbewijs gehaald en werk op het service-centre, waar zit jij dan, want als je van ict bent heb ik je misschien ook wel eens aan de lijn gehad :P

Gregor van Egdom Krekr

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Kr3Kr schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 13:59:
[...]

Ja, Willempie Zaal die bedoel ik, aardig man :)

Ik ben helaas niet die jongen met die Alpine, ik heb wel net mijn rijbewijs gehaald en werk op het service-centre, waar zit jij dan, want als je van ict bent heb ik je misschien ook wel eens aan de lijn gehad :P
offtopic:
Ik zat ( ;) ) op de IT-afdeling in het USN-Centuri pand aan de Celciusstraat. :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zullen we het maar weer eens over Navision gaan hebben? Voor de rest is er ICQ, e-mail en/of een kroeg ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 09:38:
[...]

Ik wacht nog steeds op de antwoord van mijn bovenste vraag. Alle tips zijn welkom.

Dan heb ik nog een vraag. Ik heb eens geinventariseerd in mijn magazijn. Nu heb ik een lijst van Artikelnummers en daar achter de aantallen. Is het mogelijk om dit lijst in te lezen in navision zodat in een keer mijn voorraad bijgesteld is.
In combinatie met je vorige vraag, stel ik voor dat je dit via de artikel-/inventrisatiedagboeken regelt. Ik neem aan dat je inmiddels een nieuw magazijn hebt aangemaakt?

Je hebt al een lijst met artikelnummers en bijbehorende voorraad. Middels een functie/dataport kun je deze inlezen in je nieuwe magazijn. Weet even niet of deze dataport standaard al aanwezig is. Kan ik anders morgen wel voor je uitzoeken op het werk :)

Nadat je de nieuwe voorraden hebt ingelezen. moet je de oude voorraad (oude magazijn) afboeken via het inventarisatie dagboek. Waarschijnlijk zul je nu inconsistentie hebben in je voorraad en dit zul je met de artikeldagboeken moeten corrigeren. Tot slot zul je je nieuwe voorraad moeten herwaarderen (volgens mij via voorraad - periodieke activiteiten).

Dit is in het globaal de manier om je voorraad in je nieuwe magazijn te plaatsen. Heb het nu even beknopt gehouden (het is al laat ;) ). Als ik morgen tijd heb, zal ik proberen meer op de details in te gaan (voor zover mijn kennis reikt) :)

Verwijderd

Hallo,

ik ben voor een bedrijf bezig een koppeling te realiseren tussen
hun Navision systeem en een nieuw te ontwikkelen webshop.

Nu kwam hiervoor de Microsoft Commerce Portal in beeld. Ik heb
net contact gehad met onze Navision partner, maar hij vertelde me
dat dat allemaal niet zo eenvoudig ging.

Even kort mijn wensen:
- Koppeling tussen Navision en webshop.
- Klanten (gegevens uit Navision) kunnen inloggen
- Assortiment te bekijken (gegevens uit Navision)
- Orders te plaatsen (gegevens naar Navision). Deze orders moeten
in de vorm van offertes zijn. De precieze prijs is op het moment
van bestellen nog niet bekend.

De partner vertelde me dus dat zulke dingen niet zomaar mogelijk
waren met de Commerce Portal. En dat deze voornamelijk bedoeld
was voor intern gebruik.

Ik las echter op de site van jullie en in verschillende documentatie,
dat het daar wel degelijk voor bedoeld is.

Kan iemand me hier misschien iets meer over vertellen?

Bvd.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
@fishman:

Interessant vraagstuk. Bij mijn vorige werkgever liep een vergelijkbaar traject. Ik zal eens kijken of daar meer teweten over kan komen. :)

Verwijderd

Tnx, ik hou de topic in de gaten!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Hmmzz.... Ik heb een belofte gemaakt die ik niet volledig kan inlossen, sorry :{
Bij nader inzien blijkt namelijk dat bij mijn vorige werkgever geen gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheden die Navision tegenwoordig biedt. De oorzaak daarvan is mede gelegen in het feit dat zij nog een 3.00 database gebruiken, waarin deze functionaliteit nog niet voorhanden is. Commerce Portal en Commerce Gateway zijn namelijk pas vanaf 3.01 beschikbaar, als ik me niet vergis.

Trouwens - ik weet het het mijne er niet van - maar ben je niet in de war met Commerce Gateway? Laatstgenoemde is namelijk gebouwd om een interface te vormen tussen een (asp-)website en Navision.

Als ik dit weekend nog wat tijd over hebben, zal ik nog eens wat documentatie doorstruinen en kijken of ik je nog wat wijzer kan maken. :)

Verwijderd

Ik heb ondertussen te horen gekregen van onze Navision partner dat het niet zo makkelijk te realiseren is. Daarom gaan we het waarschijnlijk anders doen.

We zullen nu om de * uur de benodigde data uit Navision gaan exporteren. En de nieuwe orders worden dan geimporteerd.

Iemand nog tips om dit te realiseren?

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Dus even kort door de bocht:

Jullie gaan da nu feitelijk twee databases bijhouden (webshop en Navision), waarbij de webshop-DB periodiek wordt gevoedt vanuit Navision. In het kort komt het dan aan de Navision-kant hierop neer:

1) Maak drie dataports aan: een die de gegevens uit de Customer tabel haalt (tabel 18) en een die de belangrijkste gegevens uit de Item tabel (tabel 27) haalt. Dit zijn de dataports die de data voor de webshop-DB maken. Maak nu ook een dataport aan die gegevens vanuit de webshop importeert in Navision en wel in de tabel Sales Line (tabel 37). Programmeer deze dataport zo, dat bij het inlezen van de verkoopregels automatisch een bijbehorende verkoopkop wordt gemaakt (hiervoor is het van belang dat de sortering van het gegevensbestand op klantnummer gebeurt (per klant een nieuwe order)). Bedenk overigens dat het voor een automatische verwerking van belang is dat de gegevensbestanden op een vaste locatie staan en dat deze locatie bekend is in Navision (hint: maak dit een onderdeel van de verkoopinstellingen). Om het geheel nog iets geraffineerder te maken, is het aan te bevelen om de import van het klantnummer en de artikelnummers te valideren, alvorens ze in de DB te schrijven. Hiermee kun je voorkomen dat je niet-bestaande klanten krijgt en dat ze niet-bestaande artikelen bestellen. Zorg dan uiteraard ook voor automatische foutafhandeling bij de import, anders loopt de boel bij de eerste fout al vast en gaat-ie niet eerder verder dan dat iemand de foutmelding wegklikt. ;)
2) Zorg dat jullie de beschikking hebben over de granule CRM - Job Scheduling in jullie licentie.
3) In de Job Scheduler, moet je nu drie 'opdrachtregels' aanmaken om de bewuste dataports op gezette rijden te kunnen uitvoeren.

Suc6! :)

Verwijderd

Tnx voor deze comment!

Hier heb ik wel wat aan denk ik!

Ik houd je op de hoogte!!

Btw: Ik zie dat ik wel de "Report & Dataport designer (7110)" heb, maar nog niet die "CRM - Job Scheduling".
Heb ik verder nog ergens licensies voor nodig? Volgens mij niet toch?

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 08:56 . Reden: btw geadd :-) ]

Verwijderd

Nog ff een vraagje:

Bij het importeren van de nieuwe orders, moet er dus eerst gechecked worden of die order al bestaat, als het goed is is dit echter niet het geval. Wanneer dit klopt, moet er een orderid gegeneerd worden. Gebeurt dit automatisch door Navision? Of moet ik eerst de MAX(orderid) ophalen oid?

Btw: Nieuw @ C/AL

Ik zag verder dat ik iig ook nog 2 "Application Object - Dataport" nodig heb.
Ik heb net het hoofdstuk van "Application Designers Guide" over dataports gelezen. Erg hulpvol.
Ze hebben het daarin echter over een aantal dingen:
- Field Designer
- Object Designer
- Service Mgt. Setup

Zijn dit ook allemaal aparte granules waarvoor een licensie beschikbaar moet zijn? Of zijn deze misschien embedded in andere granules?

edit:
Ik las net ergens dat je een solution developers license nodig hebt om deze dingen te mogen doen? Klopt dat of heb ik dat verkeerd? Dat zou iig niet zo mooi zijn, want dan moet ik het allemaal uitbesteden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 11:25 . Reden: license ]

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 10:43:
Nog ff een vraagje:

Bij het importeren van de nieuwe orders, moet er dus eerst gechecked worden of die order al bestaat, als het goed is is dit echter niet het geval. Wanneer dit klopt, moet er een orderid gegeneerd worden. Gebeurt dit automatisch door Navision? Of moet ik eerst de MAX(orderid) ophalen oid?
In de Navision-standaard worden ordernummers automatisch gegenereerd. Je kunt vrij eenvoudig testen of dit ook voor jullie geldt:
- Ga naar Verkoop - Orders.
- Druk op F3 en daarna op Enter. Als het goed is verschijnt er een nieuwe order en wordt het ordernummer automatisch ingevuld.

Als dit het geval is, scheelt dat een hoop programmeerwerk. Wel is het van belang om in je dataport een stukje code op te nemen, waarbij de OnInsert()-trigger van de tabel Sales Header wordt aangeroepen. Vaak volstaat een INSERT-commando in de OnAfterImportRecord()-trigger van je DataItem in je dataport.

In dit geval zal het DataItem de tabel Sales Line (tabel 37) zijn. In de OnAfterImportRecord-trigger zal je daarom een stukje code moeten opnemen die automatisch ook de verkoopkop aanmaakt en vervolgens een INSERT doet in de tabel Sales Header (36). Globaal zal dat er ongeveer als volgt uit moeten zien:

code:
1
2
3
4
5
6
WITH SalesHeaderRec DO BEGIN
  INIT;
  "Sell-to Customer No." := "Sell-to Customer No.";
  "Shipment Date" := "Shipment Date";
  INSERT;
END;

Let wel: dit is dus even heel rudimentair, maar het gaat erom dat je een nieuw record initialiseert en vervolgens een INSERT uitvoert. Tussen INIT en INSERT kun je dan waardes toekennen aan de verschillende velden (zoals klantnummer, leverdatum, vestiging, etc....).

Het wordt wat lastiger om een controle uit te voeren op reedes bestaande orders. De primaire sleutel van de Sales Header tabel is namelijk het ordernummer, dus die is altijd al uniek. Hier zal dus wat programmeerwerk bij komen kijken. Er zal dus een verzameling van gegevens vergeleken moeten worden met de inhoud van zowel de tabel Sales Header als Sales Line. Bovendien is het de vraag of een order onder geen beding vaker mag voorkomen, ofdat klanten met enige regelmaat eenzelfde order in kunnen kloppen (bijvoorbeeld voor voorraadaanvulling).

Ook lijkt het me niet onverstandig om een controle in te bouwen dat een klant niet per ongeluk twee keer dezelfde order achter elkaar invoert (maar eigenlijk zou dit in de web-applicatie al afgevangen moeten worden). Hiervoor kun je werken met de variabelen Rec en xRec (Rec is het huidige record in de tabel en xRec het vorige). Door bepaalde velden van deze records te vergelijken, kan dubbele invoer worden uitgesloten. Bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
IF Rec."Sell-to Customer No." = xRec."Sell-to Customer No." THEN
  IF Rec."No." = xRec."No." THEN
    ERROR(''U heeft reeds een bestelling voor dit artikel geplaatst');

Wederom geldt dat dit een simpel (en niet zo netjes) voorbeeld is. (Tekstberichten dienen bij voorkeur als een tekstcontante gedefinieerd te worden, in plaats van hard gecodeerd.
Btw: Nieuw @ C/AL

Ik zag verder dat ik iig ook nog 2 "Application Object - Dataport" nodig heb.
Ik heb net het hoofdstuk van "Application Designers Guide" over dataports gelezen. Erg hulpvol.
Ze hebben het daarin echter over een aantal dingen:
- Field Designer
- Object Designer
- Service Mgt. Setup

Zijn dit ook allemaal aparte granules waarvoor een licensie beschikbaar moet zijn? Of zijn deze misschien embedded in andere granules?
Uit het bovengenoemde rijtje is de Object Designer een mogelijk struikelblok. Om toegang te hebben tot de Object Designer (wat noodzakelijk is om objecten te kunnen maken/wijzigen) is het het van belang dat een gebruiker over SUPER-rechten beschikt. Dit is een rol die is toe te kennen aan gebruikers. In de praktijk hebben alleen power-/key-users, systeembeheerders en ontwikkelaars deze rol toegekend gekregen.
edit:
Ik las net ergens dat je een solution developers license nodig hebt om deze dingen te mogen doen? Klopt dat of heb ik dat verkeerd? Dat zou iig niet zo mooi zijn, want dan moet ik het allemaal uitbesteden.
Een Solution Developer license is de 'moeder aller licenties' ;) Deze licentie is strikt voorbehouden aan Navision Nederland zelf en aan geauthoriseerde ontwikkelaars in dienst van leveranciers van Navision.

Voor de door jullie gewenste situatie zal zeker moeten worden ontwikkeld in Navision-standaard objecten (tabel Sales Header en Sales Line bijvoorbeeld) en dat kan inderdaad niet met een klanten-licentie. Voor klanten is het echter mogelijk om ook in de standaard-objecten te ontwikkelen: daarvoor kan de Application Builder license worden aangeschaft. Deze licentie kost echter €7800 en je leverancier zal dan geen verantwoordelijkheid meer nemen voor het onderhoud! Met de AB licentie kun je namelijk als klant zelf zeer diep in het systeem ontwikkelen en je NSC heeft daar dan geen grip meer op. Bestaande onderhoudscontracten zullen dan ook nietig verklaard worden als je overgaat tot aanschaf van deze licentie. Je zult dan ook een overeenkomst moeten tekenen met je NSC dat je NSC niet meer verantwoordelijk is voor fouten in de standaard-Navision objecten.

Aangezien je nieuw bent @ C/AL is het niet onverstandig om het een en ander inderdaad uit te besteden. Dit is echter wel een mooie case om jezelf verder te bekwamen in C/AL. Als je de beschikking hebt over een test-omgeving (bij voorkeur een omgeving die los staat van de overige ontwikkelingen en waarin datacorruptie geen probleem vormt), kun je bijvoorbeeld al experimenteren met het maken van de benodigde dataports :)
Je kunt natuurlijk ook op je eigen PC een lokale testomgeving aanmaken om in te 'fröbelen' ;). <-- Sterk aanbevolen trouwens, als je nog geen of weinig C/AL-ervaring hebt. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Wok op 08-02-2005 20:48 ]

Verwijderd

Hallo

Ik zit met een klein probleem in navision. Wij verkopen goederen aan onze winkeliers vanuit navision. De goederen gaan uit onze eigen magazijn. Als we een uileverbon maken vanuit navision staan degoederen die niet op voorraad zijn (volgens navision) niet op de uitleverbon. Ik zou willen dat ze ook op de bon vermeldt worden. Met de te leveren aantal op 0. Is dat mogelijk.

De bestellingen komen per mail naar ons binnen. Die worden in navision geimporteerd. Aan de hand van de uitleverbon worden de orders gelopen. Soms komt het voor dat een artikel niet op voorraad is volgens navision maar in de magazijn hebben we het wel staan.

Groetjes

• kauffmann
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07-2023

kauffmann

Dutch Power Chicken

Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 09:49:
Hallo,

ik ben voor een bedrijf bezig een koppeling te realiseren tussen
hun Navision systeem en een nieuw te ontwikkelen webshop.

Nu kwam hiervoor de Microsoft Commerce Portal in beeld. Ik heb
net contact gehad met onze Navision partner, maar hij vertelde me
dat dat allemaal niet zo eenvoudig ging.

Even kort mijn wensen:
- Koppeling tussen Navision en webshop.
- Klanten (gegevens uit Navision) kunnen inloggen
- Assortiment te bekijken (gegevens uit Navision)
- Orders te plaatsen (gegevens naar Navision). Deze orders moeten
in de vorm van offertes zijn. De precieze prijs is op het moment
van bestellen nog niet bekend.

De partner vertelde me dus dat zulke dingen niet zomaar mogelijk
waren met de Commerce Portal. En dat deze voornamelijk bedoeld
was voor intern gebruik.

Ik las echter op de site van jullie en in verschillende documentatie,
dat het daar wel degelijk voor bedoeld is.

Kan iemand me hier misschien iets meer over vertellen?

Bvd.
Inmiddels ben je al op een ander spoor bezig, maar toch wil ik graag e.e.a. verhelderen.
Commerce Portal is inderdaad juist wél bedoeld voor de punten die je opsomt.

Inmiddels heb ik diverse implementaties achter de rug met Commerce Portal en hoewel het technisch gesproken een redelijk complex produkt is, werkt het wel erg goed.

Ik roep dit niet om je aan het twijfelen te brengen, maar zo kun je misschien een betere keuze maken, door toch Commerce Portal als een mogelijke oplossing te beschouwen. Misschien heb je er geen belangstelling meer voor, maar nu kun je niet achteraf meer jezelf verwijten 'als ik dat geweten had, dan...'

De manier die je nu dreigt te kiezen is zeker niet gevrijwaard van mogelijke problemen. Ongetwijfeld ga je tegen dingen aanlopen zoals juiste validatie van velden of bewust geen validatie, je wilt vast wel dat alle velden van een Sales Line juist gevuld worden. En de ervaring leert dat er snel behoefte ontstaat aan extra functionaliteit zoals:
- klant per e-mail op de hoogte houden
- real-time bijwerken van artikel gegevens
- verzending / faktuur informatie op de site
- real-time voorraad informatie

Het stenen tijdperk is niet geëindigd wegens een gebrek aan steen.

Verwijderd

Hoeveel kost een implementatie van Commerce Portal ongeveer?
Ik las in de documentatie van MS dat er verschillende requirements zijn:

Microsoft Business Solutions–Navision Application Server 3.70
Microsoft® Windows® Server 2000 or Microsoft® Windows® Server 2003
Microsoft® SQL Server® 2000, SP3 (used by Commerce Server)
Microsoft® Commerce Server 2000/2002
Microsoft® XML Parser 3.0, SP2
.NET Framework (only with Commerce Server 2002)

Zijn deze applicatie ook idd stuk voor stuk benodigd?
De Applicatie Server is gewoon beschikbaar.
Verder zijn de XML Parser en het .NET Framework gratis (volgens mij)

Is bv. SQL Server perse nodig? Er wordt nu binnen Navision gewerkt met de standaard Navision database. Dus er is nog geen licentie voor SQL Server.

Wanneer het alleen Commerce Server zou betreffen, is het nog wel te overzien. Wanneer er ook een SQL Server licentie gekocht zou moeten worden, zou het al wat moeilijker worden.

Verwijderd

OK,

weer even wat anders.
Ik ben nog steeds bezig met bovenstaande opdracht, maar er zit nog weinig schot in...

Omdat de Commerce Portal/Gateway toch een erg dure oplossing lijkt te zijn, ben ik nog verder op zoek gegaan naar alternatieven.

Nu heb ik wellicht iets gevonden bij het Duitse bedrijf Silver Solutions.
Heeft een van jullie hier wel eens wat over gehoord of er ervaring mee?

link

Zij hebben een web-connector voor Navision geschreven.
Volgens mij zou zoiets een goede oplossing zijn voor mijn probleem.
Het is ook nog redelijk betaalbaar.

Op verschillende MBS fora komt dit product af en toe naar voren.
Ze zijn er dan in principe positief over.

Verwijderd

Heren,

Even een vraagje.
Ik ben nog een totale n00b op het gebied van Navision.
Bij ons bedrijf willen we hier toch meer van weten.

Jullie zijn uiteraard ook onderaan de ladder begonnen.

HEt lijkt mij nogal een ingewikkeld pakket (implementatie/congiuratie/gebruik)
Vraag: waar leer je meer van. alle documentatie door te lezen op het WWW of toch zelf veelal bezig zijn met de programmatuur?

Ik ben al blij dat er een tweaker is die zon mooie topicstart heeft gemaakt over navision _/-\o_
enige andere tips voor een beginner (in de zin van Navision)? M.a.w. hoe zijn jullie begonnen?

PS: uiteindelijk wil ik navision gaan beheren voor ons eigen bedrijf en als eindgebruiker ermee gaan werken uiteraard.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Aangezien ik degene ben die dit topic destijds heeft gestart, zal ik even reageren op je vraag :)

Toen ik voor het eerst in aanraking kwam met Navision ben ik inderdaad helemaal onderaan begonnen. Voor die tijd had ik er zelfs niet eens van gehoord..

Ik ben het met je eens dat Navision een vrij steile leercurve heeft. Hier zijn (mijn inziens) twee oorzaken voor aan te wijzen:
1) Het pakket is zeer omvangrijk. Voor vrijwel elk denkbaar (bedrijfs)proces zijn er modules beschikbaar. Denk aan financieel beheer, human resource management, magazijnbeheer etc.. etc... Hierdoor lijkt Navision bij een eerste kennismaking nogal onoverzichtelijk en raak je al snel verdwaald in de vele mogelijkheden die het pakket biedt.
2) Het pakket is volledig naar eigen wens aan te passen. Sterker nog, je zou het zelfs bijna als een complete ontwikkelomgeving kunnen gebruiken voor je eigen applicaties. Natuurlijk is dat niet de bedoeling, maar als je van experimenteren houdt... ;)
Dat betekent echter ook dat geen enkele implementatie hetzelfde is. Ter illustratie: bij mijn vorige werkgever is een hoop maatwerk verricht waardoor het proces van magazijnbeheer sterk verschilde van de Navisionstandaard (of dit een juiste keuze is geweest, is een ander onderwerp ;) (persoonlijk vind ik het de grootste fout die ze daar gemaakt hebben) ), terwijl ik ook op een seminar ben geweest waar een woordvoerder van een holding (die onder meer de NL vestigingen van IKEA exploiteert) een presentatie hield over hun Navision-implementatie en daar werd vrijwel volledig gesteund op de standaard functionaliteit.

Ik kan echter geen eenduidig antwoord geven op de vraag hoe je het beste/snelste het pakket kunt leren kennen. Voor iemand die een broertje dood heeft aan documentatie lezen/studeren (zoals ik ;) ) kan het zelf experimenteren met Navision (uiteraard NIET op de productieomgeving :o ) een heel goed middel zijn. Anderen kunnen juist weer veel meer opsteken van het lezen van documentatie. Het is denk ik aan jezelf om een goede balans te kunnen vinden tussen het lezen van documentatie en exeperimenteren :)

Aangezien het de bedoeling is dat jij uiteindelijk ook het beheer gaat doen, wil ik je met klem aanraden om documentatie te lezen over de architectuur van Navision. Ik heb dat destijds niet gedaan en dat heeft me met name op het gebied van financieel beheer toch parten gespeeld bij mijn vorige werk. Onlangs heb ik een cursus gevolgd waarin de architectuur ook werd besproken en toen is me ook veel duidelijker geworden waarom we bij mijn vorige werk bepaalde problemen hadden.

En nee, ik ben niet ontslagen wegens incompetentie ofzo ;) Ik heb een andere baan aangeboden gekregen die aantrekkelijker voor me was :)

Via www.mibuso.com kun je een demoversie downloaden van Navision. Dit kan ik je zeker aanraden om zo wat meer feeling te krijgen met de interface. Een nadeel hierbij is dat je gebonden bent aan de gebruikerskant. Met andere woorden, de demo biedt weinig tot geen mogelijkheden om in de achterliggende structuur/code te neuzen. Iets wat wel essentieel is om goed beheer te kunnen uitoefenen.

Mocht het een en ander meer concrete vormen aannemen, dan zou ik zeker met je werkgever in overleg treden met betrekking tot de mogelijkheid om cursussen te volgen. Er is een divers aanbod van Navision-cusussen. Er zijn eendags cursussen, maar ook cursussen van een volledige werkweek. Via bijvoorbeeld www.mprise.nl kun je kijkje nemen voor het cursusaanbod. :)

Ik hoop dat je hiermee weer wat verder kunt :)

Verwijderd

Kijk, mensen zoals jij moeten ze meer maken!

;)

heel erg bedankt, hier kan ik wat mee!

ik zal in de loop der tijd wat ervaringen posten. zowel op gebruikersniveau als op beheerdersniveau

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 09:49:
Hallo

Ik zit met een klein probleem in navision. Wij verkopen goederen aan onze winkeliers vanuit navision. De goederen gaan uit onze eigen magazijn. Als we een uileverbon maken vanuit navision staan degoederen die niet op voorraad zijn (volgens navision) niet op de uitleverbon. Ik zou willen dat ze ook op de bon vermeldt worden. Met de te leveren aantal op 0. Is dat mogelijk.

De bestellingen komen per mail naar ons binnen. Die worden in navision geimporteerd. Aan de hand van de uitleverbon worden de orders gelopen. Soms komt het voor dat een artikel niet op voorraad is volgens navision maar in de magazijn hebben we het wel staan.

Groetjes
Bovenstaande vraag van mij heb ik nog niet kunnen oplossen. Weet iemand hierover een oplossing.

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

Ik moet zeggen dat ik de beveiliging in Navision (3.60) erg ingewikkeld vind werken zeg. Met toegangsrechten die je onder rollen hangt en die vervolgens weer aan een user. Is het niet mogelijk om rollen gewoon aan user groups te hangen, zodat ik users toeken aan een groep en dan slechts per groep (bijv. administratie afd.) rollen hoef toe te kennen, dat lijkt me een stuk overzichtelijker.
Ik kan echter nergens de mogelijkheid vinden om uberhaupt groups aan te maken.

Hoe werken jullie met de beveiliging? Het is momenteel gewoon telkens tabel rechten toevoegen totdat ik eindelijk in het onderdeel kan komen en dingen uitvoeren. Aardig intensief werkje.

Heb momenteel gewoon voor bepaalde gebruiker een aangepast hoofdmenu form gemaakt zodat er in iedergeval daar al verschillende onderdelen ontoegankelijk zijn. Dus niet dmv rechten maar gewoon een aangepast form.

Verwijderd

is er een demo versie te downloaden of iets dergelijks?

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:16
Je kunt een demoversie aanvragen bij een dealer. Die zal ze niet zomaar uitdelen, je zult wel serieuze belangstelling moeten hebben. (tenminste, bij ons wel). Je kunt ook een DVD aanvragen bij Mibuso.com. Kost dan wel 34,00 euro, maar op het totaal bedrag van wat Navision je gaat kosten, is het helemaal niets...

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Poltergeist schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 20:48:
Je kunt een demoversie aanvragen bij een dealer. Die zal ze niet zomaar uitdelen, je zult wel serieuze belangstelling moeten hebben. (tenminste, bij ons wel). Je kunt ook een DVD aanvragen bij Mibuso.com. Kost dan wel 34,00 euro, maar op het totaal bedrag van wat Navision je gaat kosten, is het helemaal niets...
Aanvulling hierop :) Je kunt via mibuso.com ook demoversies downloaden. Deze zijn weliswaar in het Engels (zogenaamde W1-client), maar ze zijn dus te downloaden :)

• Sherlock
  • Laatst online: 19:29

Sherlock

No Shit

Nieuwe Navision gebruiker meldt zich :)

We zijn een bedrijf in Vlissingen-Oost met een eigen tankterminal, waar we plantaardige oliën en vetten bewerken en verhandelen.

Momenteel zijn we in de testfase voordat we "live" gaan, (planning 1-7-05) maar de financiële module gebruiken we al enkele maanden. Onze NSC is Logic Vision.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Verwijderd

Ik ben aan het testen met navision en nu wil ik graag omdat we laptops hebben de database van de navision server kopieren naar de laptop. Dit wil ik omdat als de laptops niet op de zaak aanwezig zijn de laptops toch in navision kunnen kijken (niks aanpassen). Dit is opzich geen probleem, maar nu wil ik natuurlijk deze database ook kunnen uitlezen.

Ik heb dus een snelkoppeling van navision naar de server en ik wil dus ook een snelkoppeling met de lokale database.

Ik heb deze snelkoppeling geprobeerd:

code:
1
"C:\Program Files\Navision Financials\fin.exe" "database=c:\netwerk\navision\database\dbasenaam.fdb"

als ik navision nu opstart dan krijg ik een foutmelding: er kan geen andere database worden geopend of aangemaakt omdat de datavase op de server is geopend met de programma-eigenschap databas=<databasenaam>.

Iemand die dit ook al is tegengekomen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2005 11:36 ]

• Poltergeist
Komt doordat in je fin.zup bestand nog steeds de melding servername=<iets> staat opgenomen. Als het goed is kun je wel gewoon doorwerken.

De meest makkelijke methode om dit te voorkomen is door het aanmaken van een extra .zup bestand. Dat kan door op de commandline ID=<een of andere naam> te gebruiken. Als je dat ook doet voor de centrale database (met ID=<een iets andere naam>) kan er zonder problemen tussen die databases geswitched worden.

Verwijderd

Poltergeist schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 17:07:
Komt doordat in je fin.zup bestand nog steeds de melding servername=<iets> staat opgenomen. Als het goed is kun je wel gewoon doorwerken.

De meest makkelijke methode om dit te voorkomen is door het aanmaken van een extra .zup bestand. Dat kan door op de commandline ID=<een of andere naam> te gebruiken. Als je dat ook doet voor de centrale database (met ID=<een iets andere naam>) kan er zonder problemen tussen die databases geswitched worden.
hoe gat ik precies te werk om dit aan te passen.. Moe tik dit bestand op de client kopieren en dan open met een editor en dat regeltje aanpssen? Kan het op het moment niet testen heb geen laptops hier aanwezig.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Poltergeist geeft inderdaad de juiste richting aan :)

Je hebt twee snelkoppelingen nodig om de client op te starten: eentje voor de dbase op de server en eentje voor de lokale dbase. De snelkoppelingn naar de db op de server is als volgt:
code:
1
"C:\Program Files\Navision Financials\fin.exe" servername=<naam van server nettype=tcp ID=netwerk

De snelkoppeling naar de lokale db moet er als volgt uitzien:
code:
1
"C:\Program Files\Navision Financials\fin.exe" database=<pad naar lokale db> ID=lokaal"

Het gaat hier om het ID-argument. Hier kun je willekeurig iets invullen, maar er moet onderscheid zijn tussen de beide db's. Als je nu beide snelkoppelingen een keer hebt uitgevoerd, zul je zien dat in de directory van de client executable (of in je Application Data dir onder Documents and Settings) twee bestanden staan, genaamd netwer.zup en lokaal.zup.

Succes! :)

• perexerep
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 15:11
Prachtig topic, dit is de eerste keer dat ik het tegenkom.
Ik zit nu bij een klant die een vraag heeft over een auditfile van de belastingdienst.
Zij werken met Navision versie 2.6. Weten jullie of het mogelijk is om een export te maken?

Ik weet zelf niets van het pakket, doe alleen beheer van de server.

• Poltergeist
Je kunt een reservekopie van de database maken (via Extra->reservekopie maken). Ik weet alleen niet of de belastingdienst daar iets mee kan...

• PWM
  • Niet online

PWM

perexerep schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 16:14:
Prachtig topic, dit is de eerste keer dat ik het tegenkom.
Ik zit nu bij een klant die een vraag heeft over een auditfile van de belastingdienst.
Zij werken met Navision versie 2.6. Weten jullie of het mogelijk is om een export te maken?

Ik weet zelf niets van het pakket, doe alleen beheer van de server.
In Navision zit een Audit file die wordt goedgekeurd door de Belastingdienst. De belastingdienst veranderd nog wel eens wat, dus je hebt kans dat jouw klant even zijn partner moet benaderen voor de laatste versie.

1 keer draaien, en je bent klaar :)

Verwijderd

Hallo mensen,

is echt super dat zo' n topic is geopend. Ik loop nu stage bij Delta Nederland en ze gaan binnenkort beginnen met Navision. Dus voor mijn vragen kan ik hier terecht? 8)7
ik heb alvast een begin vraagje.

Ondersteunt Navision de volgende processen?

- Financiele administratie
- Project administratie
- Verkoop administratie
- Inkoop administratie
- Werkvoorbereiding
- Relatie beheer

ik weet nu onderhand wel dat het de meeste wel ondersteund, maar het gaat meer om de onderdeel werkvoorbereiding. ik hoop dat ik hierop een reactie krijg... de rest komt nog als ik begin met het interviewen van medewerkers. heb nu bietje de functie van een analist O-)

groetjes,
Akin

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 15:55:
Even een algemene vraag met betrekking tot Navision....

Eerst maar even de aanleiding:
Ik ben als student bezig te onderzoeken welk ERP applicatie het bedrijf waar ik stage loop het beste kan implementeren. Het bedrijf is werkzaam in de machinebouw en werkt dus veel op projectbasis. Grootste struikelblok bij de huidige automatisering is dat voor ieder onderdeel in de administratie een apart programma wordt gebruikt (personeelsadministratie, projectadministratie, etc.). De voorkeur gaat uit naar Exact Globe 2003...

Wat is nou mijn vraag:
Waarin onderscheid Navision zich met andere ERP-applicaties? Wat maakt dit pakket zo bijzonder? En hoe zit het met de support? Is Navision ook te gebruiken op kleinschalige projectbasis?

Bij voorbaat dank....
Ja ik heb jou vraag gelezen en waar ik stage loop gaan ze nu ook Navision gebruiken. Maar voor mij was een andere persoon die eerst een soort pakketselectie heeft gehouden. Daar kwam die Exact Globe 2003 ook voor, maar ze hebben voor Navision gekozen. Ze gaan in oktober beginnen met het gebruiken ervan. De laatste vragen. kan ik die ook krijgen zodat ik in me rapport kan zetten later? of kan ik je mail ook krijgen zodat ik extra vragen kan stellen later? want als ze eenmaal bezig zijn dan moet ik de problemen analyseren die in Navision voorkomen en een oplossing vinden.

groetjes,
Akin

• PWM
  • Niet online

PWM

Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 14:24:

Ondersteunt Navision de volgende processen?

- Financiele administratie
Ja
- Project administratie
Ja
- Verkoop administratie
Ja
- Inkoop administratie
Ja
- Werkvoorbereiding
Wat versta je hieronder?
- Relatie beheer
Ja

groetjes,
Akin
Zie hierboven.

P.s. In principe groeten wij elkaar hier niet :) We blijven bezig ;)

[ Voor 10% gewijzigd door PWM op 06-09-2005 19:38 ]

Verwijderd

Wij zijn midden in een implementatie traject van Navision obv 4.0 en SQL

Ook ons probleem is de kennis en kunde van de mensen die de implementatie moeten doen. (werkgroepleden) Veel gezocht naar nederlandstalige documentatie heeft wel wat documenten opgeleverd, maar lang niet voldoende. Nu is dat ook moeilijk want ieder bedrijf heeft zijn eigen inrichting, werkwijze en eventueel maatwerk.
Wij zijn nog opzoek naar iemand die ons, buiten onze NSC, enkele uren in de week kan ondersteunen/trainen in de inrichting van 4.0 :)

Verder ben ik (nog) ;) heel positief over het pakket.

_/-\o_ on the topicstart, al was het al 2 jaar geleden....

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 11:30:
Wij zijn nog opzoek naar iemand die ons, buiten onze NSC, enkele uren in de week kan ondersteunen/trainen in de inrichting van 4.0 :)

Verder ben ik (nog) ;) heel positief over het pakket.
Buiten een NSC om zijn er genoeg instanties die curces aanbieden voor (nieuwe) gebruikers in Navision. Een daarvan is bijvoorbeeld MPrise in Veenendaal. Als je werkgever daarvoor open staat, raad ik aan om op kosten van de baas een dergelijke cursus te gaan volgen. Voor een cursusaanbod kun je een kijkje nemen op www.mprise.nl :)
_/-\o_ on the topicstart, al was het al 2 jaar geleden....
Thanx! :) (toch leuk om te zien dat dit topic nog steeds leeft....)

[ Voor 4% gewijzigd door Wok op 08-09-2005 23:13 ]

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Wok schreef op donderdag 08 september 2005 @ 23:12:
Thanx! :) (toch leuk om te zien dat dit topic nog steeds leeft....)
Dat zeker wel, maar vanwege de implementatie van een bepaald pakket heb ik even geen tijd om er wat over te posten ;)

Verwijderd

PWM schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 19:36:
[...]

Zie hierboven.

P.s. In principe groeten wij elkaar hier niet :) We blijven bezig ;)
Hoi, :)

nou werkvoorbereiding houd in: hier worden alle afspraken vastgelegd en bewaakt. De planning wordt gemaakt voor de productie en de montage. Dus heeft grotendeels te maken met plannen. Kan dit dus wel met Navision?? is de planning gedeelte uitgebreid in Navision?

Verwijderd

Wok schreef op donderdag 08 september 2005 @ 23:12:
[...]

Buiten een NSC om zijn er genoeg instanties die curces aanbieden voor (nieuwe) gebruikers in Navision. Een daarvan is bijvoorbeeld MPrise in Veenendaal. Als je werkgever daarvoor open staat, raad ik aan om op kosten van de baas een dergelijke cursus te gaan volgen. Voor een cursusaanbod kun je een kijkje nemen op www.mprise.nl :)
Heb zojuist eens het trainings overzicht opgehaald, ziet er goed uit.
We zijn ook opzoek naar bijvoorbeeld een freelancer of iemand tussen twee banen, die ons ook kan helpen met de inrichtitng. :)

Verwijderd

de snelkoppelingen voor een lokale database moet er alsvolgt uitzien:

code:
1
"C:\Program Files\Navision Financials\fin.exe"  ID=lokaal

en de netwerk snelkoppeling

code:
1
"C:\Program Files\Navision Financials\fin.exe" ID=server

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2005 11:44 ]

• Poltergeist
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 11:01:
de snelkoppelingen voor een lokale database moet er alsvolgt uitzien:

code:
1
"C:\Program Files\Navision Financials\fin.exe"  ID=lokaal

en de netwerk snelkoppeling

code:
1
"C:\Program Files\Navision Financials\fin.exe" ID=server
ID= geeft alleen aan hoe het .zup bestand (het instellingenbestand) gaat heten, en eventueel waar het staat (want id=\\server\path\%username% werkt ook gewoon). Als je op de commandline een verschil wilt maken tussen een lokale database en de serverdatabase gebruik je voor een lokale database: database=<pad+databasebestand>, en voor de server gebruik je servername=<ip adres, servernaam>[:poortnummer].

Verwijderd

Hoi people,

ik heb een heel klein vraagje. Wij loggen in op een server die in Eindhoven staat vanuit Weert. Er is een veld waar de mail of de website van iemand staat met een knopje erbij. Als je op die knopklikt dan start het outlook of de website op. Maar nu is het zo dat het de outlook of de explorer pakt van de Server. Dus mijn vraag is: hoe moet ik het in navision instellen dat het de lokale outlook of explorer pakt? zodat bij iedereen zijn eigen outlook opent of de explorer?

alvast bedankt,

Akin

• Poltergeist
Niet. Navision draait waarschijnlijk in een terminal server omgeving of een citrix omgeving. Als je dan iets opstart vanuit Navision, wordt dat -uiteraard- ook in diezelfde omgeving gedaan.

• kauffmann

kauffmann

Dutch Power Chicken

Er bestaat een produkt die dat wel mogelijk maakt. Niet specifiek voor alleen Navision, maar in het algemeen dat de Terminal Server applicaties op de lokale client gestart kunnen worden.

Mocht je info willen hebben, dan wil ik het wel voor je uitzoeken. Mail me dan eventueel: ajk at sharion.nl

Verwijderd

Hoi people,
heb de volgende vraagje. Als ik een notitie maak door op F3 te klikken, dan krijg ik een nieuwe regel te zien. Maar stel dat ik aan het einde ben van die regel dan wil ik op ENTER klikken waarmee eigenlijk de onderste regels naar beneden worden verschoven en ik hieronder een nieuwe regel krijg en dat dan de cursor wel op de opmerking veldje staat en niet in Date. Weet hier iemand een oplossing voor? en waar kan ik de functietoetsen code taal zeg maar vandaan halen? wat je bv voor Enter in Navision moet schrijven om dat uit te laten voeren. eigenlijk zoiets van When ENTER pressen Then blabla?? ikhoop dat iemand iets voro dit kan bedenken...

Notitie in tabel ziet er als volgt uit:

DATE OPMERKING
11-10-05 blablablabalab <--als ik hier sta en F3 klik krijgik een nieuw regel.
blabl;ab;anba;a
09-11-05 asdsadsadsadsad

na F3 schuift die 2 notites naar beneden en krijg ik een lege regel boven te zien. als ik daar opmerkingheb getikt en Enter heb geklikt moet niet boven deze opmerkin eennieuwe regel maar eronder een nieuwe regel ontstaan zodat ik verder kan tikken. hoop dat het duidelijk is.

groetjes,
Akin

Verwijderd

Hallo allemaal,

sinds kort ben ik zelf aan de slag gegaan met Navision en wat programmering.

Waar ik wat moeite heb is de afscherming van bepaalde taakgebieden voor bepaalde rollen.
De standaard rollen zijn in mijn ogen namelijk niet goed genoeg bruikbaar.

Ik heb geprobeerd zelf rollen te ontwerpen, maar dat lijkt ook een langdurige geschiedenis te worden.
Heeft iemand hier tips over?

P.S.: Iedereen alle rechten geven is ook een oplossing, maar niet echt wenselijk!

• kauffmann

kauffmann

Dutch Power Chicken

Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 15:05:
Hallo allemaal,

sinds kort ben ik zelf aan de slag gegaan met Navision en wat programmering.

Waar ik wat moeite heb is de afscherming van bepaalde taakgebieden voor bepaalde rollen.
De standaard rollen zijn in mijn ogen namelijk niet goed genoeg bruikbaar.

Ik heb geprobeerd zelf rollen te ontwerpen, maar dat lijkt ook een langdurige geschiedenis te worden.
Heeft iemand hier tips over?

P.S.: Iedereen alle rechten geven is ook een oplossing, maar niet echt wenselijk!
Hier en hier kun je een tool vinden waarmee je een rol kan 'opnemen'. Door simpelweg een aktie uit te voeren kun je de benodigde rechten automatisch detecteren en toevoegen aan een rol.

[ Voor 5% gewijzigd door kauffmann op 22-11-2005 23:36 ]

Verwijderd

Bedankt voor je snelle reactie!

Je eerste download kan ik niet importeren. Deze wordt om een of andere reden geblokkeerd.
De tweede lijkt wel te werken. Ik zal er eens mee gaan vogelen!

Verwijderd

Hoi mensen,

heb een vraagje..

ik heb een relatiekaart waar je een sector aan kan koppelen. Als er een bepaalde sector aan gekoppeld wordt dan wil ik dat die relatieveld rood wordt... een kleurtje krijgt zeg maar? is dit mogelijk? of weet iemand iets anders waar je meteen kan zien dat het gekoppeld is aan die sector? kleurtje is wel mooier :)

groetjes,
Akin

Verwijderd

Beste Navision gebruikers,

Wij zijn sinds juli 2005 "live" met Navision 4.0.
Het voortraject is ons prima bevallen, de conversie gaf een hoop extra werk (met name het opschonen en controleren van bestanden), maar de uiteindelijke live gang is ons behoorlijk tegengevallen.

Wij zijn een productiebedrijf en wij werken puur klantorder gestuurd.
Wij hebben regelmatig te maken met overlevering en overproductie.

Ik zou graag in contact willen komen met andere navision 4.0 gebruikers, om ervaringen uit te wisselen en om elkaar als vraagbaak te gebruiken.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Michel Smit
m.smit@belgraver.nl

Verwijderd

Ik ben op zoek naar aanvullende informatie over de mogelijkheden m.b.t. het publiceren van onderdelen uit navision (~4.0 / sql) te publiceren naar het internet? Hierbij denken aan productinformatie en/of gebruikersgegevens/rollen.

Evt. richtingen van ondersteunende modules, voorbeeld diagram van case oid?

Verwijderd

Hier staat de roadmap van Navision naar de nieuwe versies toe (5.0 -> Corsica) in het nederlands...

http://download.microsoft...gie_Verklaring_-_2005.pdf

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:11

PoweRoy

funky!

Ik werk nu bij een bedrijf die een Navision database hebben staan. De gebruikers maakten eerst raporten met business objects (via een odbc connectie) connectie naar een sw2000 database (:?).
Nu dus via Navision doen ze dat via acces en business objects (via ODBC) om reports te maken. Enigste probleem dat het erg traag is (querie duurt 30sec>).

Wat bedrijf nu voorstelt is:
opensource of zelf ODBC driver schrijven die sneller is (kan dat uberhaubt, lees veel verhalen dat odbc op zich zelf al traag is)
zelf een driver schrijven die via c/front een connectie maakt (voorbeeld exsion, een addon voor excel dat wel snel is, geschreven in VB)

Heeft iemand een id wat meeste kans van slagen heeft? (en eventueel tips)
Op MSDN heb ik rondgezocht over odbc maar vind niet hoe je moet beginnen met z'n driver schrijven (8>

[This space is for rent]

• mvliet
  • Laatst online: 17-11 09:42
PoweRoy schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 11:39:
Ik werk nu bij een bedrijf die een Navision database hebben staan. De gebruikers maakten eerst raporten met business objects (via een odbc connectie) connectie naar een sw2000 database (:?).
Nu dus via Navision doen ze dat via acces en business objects (via ODBC) om reports te maken. Enigste probleem dat het erg traag is (querie duurt 30sec>).

Wat bedrijf nu voorstelt is:
opensource of zelf ODBC driver schrijven die sneller is (kan dat uberhaubt, lees veel verhalen dat odbc op zich zelf al traag is)
zelf een driver schrijven die via c/front een connectie maakt (voorbeeld exsion, een addon voor excel dat wel snel is, geschreven in VB)

Heeft iemand een id wat meeste kans van slagen heeft? (en eventueel tips)
Op MSDN heb ik rondgezocht over odbc maar vind niet hoe je moet beginnen met z'n driver schrijven (8>
Hey PoweRoy !

Ik zou zo geen oplossing weten voor het maken van een speciale ODBC driver voor navsion...helaas.

Maar... welke versie van Navision gebruiken jullie ?
De N/ODBC driver van navision 4.0 is namelijk sneller als die van 3.6 / 3.7

Wat ook nog eventueel een optie zou kunnen zijn is dat je een ODBC connectie naar een ExSION sheet laat verwijzen en deze sheet laat je door de ExSION publisher automatisch laten verversen, dit is dan geen "live" data, maar bij sommige rapportages is dat ook niet nodig !

Succes !

www.cenobytes.nl Noize Party's & industrialnation.nl

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

mvliet schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 10:40:
[...]

Hey PoweRoy !

Ik zou zo geen oplossing weten voor het maken van een speciale ODBC driver voor navsion...helaas.

Maar... welke versie van Navision gebruiken jullie ?
De N/ODBC driver van navision 4.0 is namelijk sneller als die van 3.6 / 3.7

Wat ook nog eventueel een optie zou kunnen zijn is dat je een ODBC connectie naar een ExSION sheet laat verwijzen en deze sheet laat je door de ExSION publisher automatisch laten verversen, dit is dan geen "live" data, maar bij sommige rapportages is dat ook niet nodig !

Succes !
bedankt voor t antwoord :)
er draait navision 3.6 hier, ik las dat als je nieuwere drivers gebruikt het niet meer werkte, dus daarom is dat ook geen optie.

ATM ben ik bezig in c# om via cfront.dll en de reference connectie te maken naar de database en van alles mee te doen

[This space is for rent]

• mvliet
  • Laatst online: 17-11 09:42
PoweRoy schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 13:17:
[...]

bedankt voor t antwoord :)
er draait navision 3.6 hier, ik las dat als je nieuwere drivers gebruikt het niet meer werkte, dus daarom is dat ook geen optie.

ATM ben ik bezig in c# om via cfront.dll en de reference connectie te maken naar de database en van alles mee te doen
Nee, je kan wel een 4.0 client gebruiken op 3.7 database...maar dat lijkt me ook niet de bedoeling ;)

Ben benieuwd naar je oplossing in C#, als je wat werkends hebt hoor ik het graag :)

www.cenobytes.nl Noize Party's & industrialnation.nl

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
mvliet schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 15:24:
[...]

Nee, je kan wel een 4.0 client gebruiken op 3.7 database...maar dat lijkt me ook niet de bedoeling ;)

Ben benieuwd naar je oplossing in C#, als je wat werkends hebt hoor ik het graag :)
Inderdaad kun je een nieuwere client op een oudere database gebruiken, echter met een hele grote MAAR. Als je dit wenst te doen, moet je ervoor zorgen dat ALLE clients worden geupgrade, omdat er een conversieslag op de database wordt uitgevoerd, waardoor het gebruik van de oude client niet meer mogelijk is.

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

ben ff aan t progselen geweest en kan via c# en de cfront.dll een connectie maken (nu draait de server hier dezelfde pc, dus alleen database.fdb openen.

gelukt om een paar dingen op te vragen maar neit op data uit de database te frutselen helaas zit hier vast. Maar zodra ik het werkend heb post ik zeker een voorbeeldje :)

[This space is for rent]

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb een klein vraagje.
Hoe kan ik bv bij het openen van een form het kleur bepalen van bepaalde velden?
Dat bij OnOpenForm een code komt die dan de gebruikersnaam check (USERID) en dan bv het veld Klantnr geel maakt(backcolor). zo kan ik per gebruiker eigen kleurtje laten geven:)
Dus kan mij iemand de code hiervoor geven?
BV.
IF ((USERID='KME') OR (USERID='WGI') OR (USERID='PGO') OR (USERID='NGE')
THEN BEGIN
kleurcode zou dan hier moeten komen
END
ELSE BEGIN
hier standaardkleur bepalen...
END

Verwijderd

De OnOpenForm is niet de juiste trigger om de kleur te regelen.

Deze moet je in de OnFormat zetten van de textbox waarvan je de kleur wilt zetten:

IF ((USERID='KME') OR (USERID='WGI') OR (USERID='PGO') OR (USERID='NGE')
THEN BEGIN
CurrForm.textboxnaam.UPDATEFORECOLOR(255); //rood
END ELSE BEGIN
CurrForm.textboxnaam.UPDATEFORECOLOR(0); //zwart
END;

Verwijderd

ik ben op zoek naar een werkende benchmark tool. Probleem is dat onze navision verre van standaard is.

nu had ik de volgende tool gevonden (http://mibuso.com/dlinfo.asp?FileID=396), welke volgens de maker zou moeten werken, maar ik krijg een dr watson melding waar ik helemaal niks mee kan. google niks, technet niks, mibuso niks ...

Wat ik dus zoek is een benchmark tooltje welke werkt op een niet standaard database. we werken hier met de native navision database 3.70b en de client is ook versie 3.70b.

wie o wie heeft een benchmark tool die werkt, of met een kleine aanpassing werkend is te krijgen.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-11 10:57

FaceDown

Storende factor.

We hebben een lastig probleem. We willen uit Navision 3.7 (met native database) enkele tabellen exporteren. We hebben hiertoe onze licentie uitgebreid met de C/ODBC koppeling en SQL Server 2005 aangeschaft.

Nu lijkt de op cd bijgeleverde driver van C/ODBC niet te willen samenwerken met SQL Server 2005. Na een connectie te hebben gemaakt via ADO.NET (test OK (standaard ODBC werkt overigens helemaal niet)) willen we een simpele SELECT uitvoeren. Hierop volgt echter een exception met melding (tientallen keren achter elkaar) 'driver does not support this function'. De kolommen van de betreffende tabel worden echter wel opgehaald.

Heeft iemand ervaring met eenzelfde soort probleem? Wat kunnen we hieraan doen (behalve SQL Server 2000 gaan gebruiken)?

Groetjes, FaceDown.

• Bulkzooi
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-07-2023

Bulkzooi

Lexpert

Je kan beter op dit forum posten: www.mibuso.com. Daar zit meer Navision kennis dan in deze afgestorven topic op GoT.
Succes

MAGA :: Make Accountability Great Again ::

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ja, zo blijft het natuurlijk een afgestorven topic. (Dat er meer kennis zit kan best hoor, maar zo hebben we er niks aan ;) )

• Bulkzooi
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-07-2023

Bulkzooi

Lexpert

Geen dank verder hoor....

MAGA :: Make Accountability Great Again ::

Verwijderd

P_de_B schreef op donderdag 30 oktober 2003 @ 09:27:
Wat voor soort bedrijf zijn jullie als ik vragen mag? Wij hebben begin vorig jaar een demonstratie van Attain gehad, maar het bleek als snel dat het binnen ons bedrijf (in de voedselindustrie) niet zou passen.

Het is goed geschikt voor een fietsenfabriek zeg ik altijd maar, een stuklijst met artikelen waaruit een eindproduct wordt opgebouwd. Bij ons zijn er veel verschillende meng en zeefstappen. Van een grondstof kan op het laatste moment weer een ander product gemaakt worden, en in de productie kan een halffabrikaat weer een andere bestemming krijgen. Door deze complexe goederenstroom was Attain niet geschikt voor ons bedrijf, iets dat door de dealer ook direct beaamt werd.
Op mijn stageplaats zijn ze per 1 september volledig overgegaan op Navision. Helaas werkt dit niet zoals ze gehoopt hadden, sterker nog: door de complexe bedrijfsstructuur is het een en al ellende. Vanaf vandaag ga ik eens kijken wat er aan te doen valt (ik heb zelfs nog nooit eerder van het pakket gehoord :/), maar gezien de bovenstaande reactie lijkt dat niet mee te gaan vallen.

Er zijn 4 separate productiestromen die 2 magazijnen met halffabrikaten hebben (die onderling ook uitgewisseld kunnen worden). Het is mogelijk dat producten door twee verschillende productiestromen komen. Bovendien zijn er tijdelijke "buffervoorraden" die geregistreerd moeten worden. Al met al wordt een product gemiddeld 4 a 5 keer van een nieuw productnummer voorzien.

Tot op heden werd alle informatie door de productiemedewerkers op formulieren ingevuld, die dan door de administratie in Excel doorgevoerd werden van dagrapport naar weekrapport naar maandrapport naar kwartaalrapport naar jaarrapport (totdat ze er achter kwamen dat dat best veel werk was 8)7).

Nu moeten de productiemedewerkers deze informatie direct in de computer in gaan voeren (en daar is dus Navision voor gekozen) en ben ik een beetje achtergrondinformatie over dit product aan het inwinnen. 8) Eens kijken hoe dit gaat lopen. }:O

Verwijderd

Als je met chemische batchprocessen werkt is er een leuk goedkoper nederlands pakket

http://www.heart-profit.com

Is een Foxpro based appz.

Navision is leuk voor IKEA, kun je daar ook eindelijk iets met die E-Configurator.

Navison is leuk als je toegang tot de goodies modules hebt en geen deal met Watermark.

Maar dan nog overkill voor de gemiddelde klant.

Grote klanten kunnen er ook niks mee. Net als in andere ERP paketten kun je heel slecht technische informatie implementeren behalve BOM's , calculatietechnisch leuk maar geen technische procesbeschrijving van hoe iets wat door wie op de boerderij gedaan moet worden.

Net als elk ERP pakket is Navision qua response tijd bere slecht.
Voorop in deze thread heeft de goeie persoon ook voorgesteld niet alles in een grote database te kwakken.

Batchfacilities op dat Cronus gedoe vind ik poor. Nog altijd te veel tikwerk. Bill Gates houdt van digitalisering en GUI's en niet van automatisering. Waar zijn de goeie oude CPM dagen.

Ik blijf Foxpro fan.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 08:55 . Reden: tikfout ]

Verwijderd

C/ODBC werkt goed met Excel en WinSQL.
Foxpro en andere zaken leveren dat driver support probleem op.

Toch zijn er berichten uit het duitse dat ook Foxpro goed moet performen, alleen is de SQL aanspreekbaarheid wat ondoorzichtig en bewerkelijk. Ben daar nog niet uit.

In Excel een externe query op de database naar je werkblad zetten.
Zorg wel dat je de C/ODBC driver goed geconfigureerd qua connectie hebt op de juiste navision database met user en pass en voldoende cache hebt toegewezen.
Dit geld ook voor WinSQL. In WinSQL kun je SQL queries al la MSQL in SW2000 opbouwen en opbergen voor hergebruik.

Daarnaast kun je zelf in navision z.g. dataportals met import/export opbouwen. Gelieve het handboek daartoe door te nemen. Dit gaat alleen als je zelf portals mag maken en die niet in een Watermark deal gesperd zijn en je een vrij nummer (de bewuste nummers 50.000 t/m 89.999) hebt om de aangemaakte portal op te slaan (en bevoegdheid.) Soms ben je je naar jouw inzien wel superuser en kun je nog niks omdat b.v. Watermark de licentie gesperd heeft hier.
Leer Foxpro daar Excel of Acces knoeien in de marge is. Vrijwilligers voor Delphi, Visual Basic e.d.
mogen zich zelf kastijden. Met Foxpro kun je pas echt batchen en stringmanipuleren.

Versienrs. kunnen ook conflicterend zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2006 10:25 ]

Verwijderd

Ey,

Ik zoek een manier om in 1 veld een antwoord te krijgen van een vermenigvuldigen van 2 andere velden.
Ik wil een totaal bedrag berekenen aan de hand van 2 velden. Een cursusprijs en aantal inschrijvingen. Die moet keer elkaar zodat je weet wat de cursus in het toaal gaat kosten.

thanks

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 10:47

TiMMieJ

PSN: Orixez

Even een beheers vraag met betrekking tot de distributie van de client.
Ik wil nu een client 4 gaan distribueren maar hoe doen de meeste dit?
Zelf denk ik momenteel aan een MSI silent install via login.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 16:52
offtopic:
Ik trek graag oude koeien uit de sloot;

Ik ga me vanaf nu focussen op het ERP pakket in ons bedrijf, Navision dus. Ik programmeer al wat in C# en voel me er aardig in thuis.
Echter, nu wil ik me dus gaan focussen op een bestaande Navision omgeving. Hoe kan ik me hier het beste op richten, waar kan ik beginnen..?
In welke taal wordt het meeste in Navision geschreven, en hoeveel heb je te maken met een database (behalve koppelingen leggen en tabellen uitlezen) ?

• Poltergeist
Programmeren doe in in Navision met C/AL. Daar zitten ook alle commando's in om gegevens uit de database te kunnen halen... Daar heb je overigens alles mee te maken: het draait om de gegevens in de database.

Als je C## wilt blijven gebruiken, zou je wellicht kunnen kijken naar C/Front.net. Dit is een interface naar Navision, waarin ook alle validaties e.d. geregeld worden (in tegenstelling tot de ODBC koppeling). Je kunt op die manier de gegevens in en uit NAV halen zonder een NAV client te moeten gebruiken.

Verwijderd

Ondanks dat dit topic al redelijk beschimmeld is wil ik toch een poging wagen:

Wij maken op het werk gebruik van Navision NL 2.01B (3.70)

Nu is er op 1 werkplek een HP2300 via USB aangesloten (de overige op het netwerk zitten via Ethernet)

Bij het printen van documenten van meer dan 1 pagina komt alleen de 1e pagina eruit.

Kan dit te maken hebben met USB of moet dit niet uitmaken?

Wanneer ik via deze pc print vanuit word/excel, komen alle pagina's er wel gewoon uit.

• Poltergeist
't zou niet uit moeten maken.
Pagina: 1 2 3 Laatste