De GPU komt los te zitten en de hardeschijfophanging is te ruim, de schijf raakt het moederbord. (die laatste heb ik ook niet veel gehoord hoor)
Heb nu net virtual PC 6.1 geinstalleerd. Even nog windows 2000 erop gooien om te kieken hoe die loopt. Ik heb maar 512Mb geheugen dus ik heb de helft toegewezen aan virtual PC.
To be continued...
To be continued...
Assume there are no rules and it's one big free for all
Daar ben ik erg benieuwd naar, toch mooi als dat op een of andere manier zou gaan werken!Alpha-sphere schreef op 08 januari 2004 @ 12:16:
Heb nu net virtual PC 6.1 geinstalleerd. Even nog windows 2000 erop gooien om te kieken hoe die loopt. Ik heb maar 512Mb geheugen dus ik heb de helft toegewezen aan virtual PC.
To be continued...
Het is toch ook mogelijk met VMware?? Of is dat er niet voor mac?
"Luie mensen worden ook moe!"
Nee, VMware emuleert niet de processor, en dat is wel nodig als je x86 software op een Mac wilt draaien. Virtual PC is eigenlijk hetzelfde als VMware, alleen emuleert het dus ook de processor.Pindkaas schreef op 08 januari 2004 @ 12:18:
[...]
Daar ben ik erg benieuwd naar, toch mooi als dat op een of andere manier zou gaan werken!
Het is toch ook mogelijk met VMware?? Of is dat er niet voor mac?
Mooi antwoord, dankje!Bigs schreef op 08 januari 2004 @ 12:42:
[...]
Nee, VMware emuleert niet de processor, en dat is wel nodig als je x86 software op een Mac wilt draaien. Virtual PC is eigenlijk hetzelfde als VMware, alleen emuleert het dus ook de processor.
Ik neem aan dat er dus een behoorlijk verlies aan processorkracht wordt gedaan? Maar hoeveel is dit in de praktijk? Kan je nog prima WinXP Prof. draaien op een G4, of moet je echt werken met 98 oid?
Mijn ervaringen met virtual PC 6.1 en windows 2000 pro.
Installatie.
De installatie was zonder problemen verlopen. Hop CDtje van win2k erin en gaan met die banaan. Soms is het wel eventjes traag tijdens het installeren maar verder ging het ok.
Werken met VPC win2k.
Zoals iedereen zeg ik ook dat het traag is. Eventjes een browser opstarten en surfen gaat wel maar dan open ik veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel liever safari even. Na de surf test heb ik ook even snel MSN messenger gedownload. Het starten van de setup duurde wel eventjes. Dacht eventjes dat ie niks meer deed ofzo. Na de setup eventjes nog gechat wat best te doen was maar niet optimaal. Het lijkt net of je een systeem van afstand bestuurd met dikke LAG. Als je alleen maar kleine dingetjes doet in windows dan is het wel goed maar ga geen office 2003 of macromedia dingen doen.
vergeet niet dat ik 256 Mb had toegewezen aan VPC. Misschien draait ie wel beter met nog wat meer ram? who knows.
EDIT: ik heb even een filmpje van me PC overgecopieerd met VPC maar kan ik dat nog ergens terugvinden met finder? Pather netwerking is verrot en nu kan ik niet normaal m'n share mapjes van de PC benaderen en met VPC kan ik dat wel gewoon.
EDIT 2: Plaatje van VPC
Installatie.
De installatie was zonder problemen verlopen. Hop CDtje van win2k erin en gaan met die banaan. Soms is het wel eventjes traag tijdens het installeren maar verder ging het ok.
Werken met VPC win2k.
Zoals iedereen zeg ik ook dat het traag is. Eventjes een browser opstarten en surfen gaat wel maar dan open ik veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel liever safari even. Na de surf test heb ik ook even snel MSN messenger gedownload. Het starten van de setup duurde wel eventjes. Dacht eventjes dat ie niks meer deed ofzo. Na de setup eventjes nog gechat wat best te doen was maar niet optimaal. Het lijkt net of je een systeem van afstand bestuurd met dikke LAG. Als je alleen maar kleine dingetjes doet in windows dan is het wel goed maar ga geen office 2003 of macromedia dingen doen.
vergeet niet dat ik 256 Mb had toegewezen aan VPC. Misschien draait ie wel beter met nog wat meer ram? who knows.
EDIT: ik heb even een filmpje van me PC overgecopieerd met VPC maar kan ik dat nog ergens terugvinden met finder? Pather netwerking is verrot en nu kan ik niet normaal m'n share mapjes van de PC benaderen en met VPC kan ik dat wel gewoon.
EDIT 2: Plaatje van VPC

[ Voor 20% gewijzigd door Alpha-sphere op 08-01-2004 14:12 ]
Als je dat filmje op de VPC-virtual-disk hebt gezet, kun je dat niet vanuit de Finder benaderen (behalve als je de VPC tools op de Win2k van je VPC hebt gezet en het filmje staat in een shared folder---maar die zou je dan ook bekend moeten zijn).
Als je wat meer vertelt over de problemen die je met het verbinden met je Windows-shares hebt, kun je misschien verder geholpen worden. Ik neem aan dat je uit het "Go" menu "Connect to Server" hebt gekozen en dan 'smb://adresvanjeserver' als "Server Address" hebt gebruikt? Vertel een wat meer dus...
Als je wat meer vertelt over de problemen die je met het verbinden met je Windows-shares hebt, kun je misschien verder geholpen worden. Ik neem aan dat je uit het "Go" menu "Connect to Server" hebt gekozen en dan 'smb://adresvanjeserver' als "Server Address" hebt gebruikt? Vertel een wat meer dus...
edit:
typefouten&slordighden
typefouten&slordighden
[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 08-01-2004 14:08 ]
SMB://serveradres werkt inderdaad. 
ik zat op MACNN forum te lezen en ik heb dat nergens kunnen vinden. Oh well het werkt nu in ieder geval. Thanks
ik zat op MACNN forum te lezen en ik heb dat nergens kunnen vinden. Oh well het werkt nu in ieder geval. Thanks
Ok, je hebt wel een breed scherm. Maar om nou ALLE programma's die je OOIT misschien gebruikt in de Dock te zetten?
Ik ben dan ook niet op MacNN te vindenAlpha-sphere schreef op 08 januari 2004 @ 14:09:
SMB://serveradres werkt inderdaad.
Het aan de praat krijgen van de netwerkbrowser lukt misschien ook wel. Je kunt proberen met "/Applications/Utilities/Directory Access" samba goed in te stellen.
Volgens mij (maar ja ik kan het eigenlijk niet weten) heb je de additions voor VPC ook niet geïnstalleerd. Als je dat doet krijg je wat meer mogelijkheden, waaronder ook shared folders. Er moet een mogelijkheid zijn het een en ander vanuit het menu van VPC in gang te zetten, maar dat vergeet ik altijd weer. Ik gebruik als het nodig is in de terminal "cp /Applications/Virtual\ PC\ 6/Contents/Resources/VPCAdditions011508.iso ~/Desktop" en mount dat image in VPC. (of dat commando ook voor jou werkt weet ik niet, ligt aan paden&versie voor&van VPC, je kunt beter het menuitem gaan zoeken denk ik)
Tot slot: kijk hier, mensen die lang moeten wachten als hun PC boot met Mac OS X 10.3.2 een fijn tipje voor jullie.
[ Voor 31% gewijzigd door begintmeta op 08-01-2004 14:39 ]
Ik gebruik ze bijna allemaal. Alleen iMovie en iDVD niet. Die adobe, macromedia progs heb ik voor school nodig. En Cinema 4D daar ben ik net aan begonnen.Bigs schreef op 08 januari 2004 @ 14:19:
[...]
Ok, je hebt wel een breed scherm. Maar om nou ALLE programma's die je OOIT misschien gebruikt in de Dock te zetten?
Hehe ik heb er nog meer in...Alpha-sphere schreef op 08 januari 2004 @ 15:26:
[...]
Ik gebruik ze bijna allemaal. Alleen iMovie en iDVD niet. Die adobe, macromedia progs heb ik voor school nodig. En Cinema 4D daar ben ik net aan begonnen.
Hmm ik heb gewoon een map favoriete programma's in m'n dock en aleen de 8 meestgebruikte permanent in m'n dock staan. Houdt het wat overzichtelijker (en ik vind die kleine icoontjes niet mooi
)
@ Alpha-Sphere
Mijn idee is om een 933 mhz iBook G4 te kopen met 640 mb-ram. En dan 60gb aan hdd space. Maar is dit snelgenoeg om een VirtualPC met Windows 2000 en Office 2003 te draaien? Het gaat om het databases maken in access zoals eerder vermeld
Mijn idee is om een 933 mhz iBook G4 te kopen met 640 mb-ram. En dan 60gb aan hdd space. Maar is dit snelgenoeg om een VirtualPC met Windows 2000 en Office 2003 te draaien? Het gaat om het databases maken in access zoals eerder vermeld
PhD i.o.
Ik hoor hier iedereen praten over Access voor gebruik tijdens de studie.M@ximuS schreef op 08 januari 2004 @ 17:56:
@ Alpha-Sphere
Als docent weet ik dat vrijwel alle HBO-opleidingen zijn overgegaan naar competentiegericht onderwijs (verplichting). Een gevolg hiervan is dat het niet zozeer gaat om een specifiek software product te leren gebruiken, maar meer de achterliggende concepten. In geval van Access is dat dus het leren gebuiken van een relationele database.
Waarom kijk je niet eens naar een alternatief? OpenOffice bevat ook uitgebreide database functionaliteit en je kunt dit koppelen aan Postgresql of mysql. Uiteraard zul je wel zelf moeten zorgen dat het draait en werkt.
Dat is natuurlijk wel zo, maar wanneer een opleiding er voor kiest om het op die manier te leren (mbv. acces) is het natuurlijk het makkelijkste om daar gewoon in mee te gaan.-RenE- schreef op 08 januari 2004 @ 19:43:
[...]
Ik hoor hier iedereen praten over Access voor gebruik tijdens de studie.
Als docent weet ik dat vrijwel alle HBO-opleidingen zijn overgegaan naar competentiegericht onderwijs (verplichting). Een gevolg hiervan is dat het niet zozeer gaat om een specifiek software product te leren gebruiken, maar meer de achterliggende concepten. In geval van Access is dat dus het leren gebuiken van een relationele database.
Waarom kijk je niet eens naar een alternatief? OpenOffice bevat ook uitgebreide database functionaliteit en je kunt dit koppelen aan Postgresql of mysql. Uiteraard zul je wel zelf moeten zorgen dat het draait en werkt.
valt allemaal nog wel mee. er was pas geleden op wwwmacpolls.com een poll, die ook op frontpage van macrumors staat, over hoeveel icons iedreen in zijn dock had. ik geloof dat er nog iets van 200 mensen waren met >80 icons.Qorne schreef op 08 januari 2004 @ 16:24:
[...]
Hehe ik heb er nog meer in...niet om te patsen ofzo, maar ik gebruik het ook allemaal
ok, ik ben nu al 10 minuten bezig met klikken van deze post, mijn toetseboord ligt nog te drogen. let ook niet op mijn fouten want de helft kan ik niet maken met keyboard viewer.
Ik heb zelf maar 256 eraan toegewezen dus waarschijnlijk werkt heb wel wat beter met 512 ofzo. Maar draai dan in ieder geval geen office 2003 als dat geen vereiste is. Office 2003 is een stuk zwaarder dan office 2000 en dat het nou zoveel nuttige nieuwe dingen bevat nee(ben niks intresants tegen gekomen iig). Ik heb dus geen idee hoe het draait met 512 Mb aan geheugen.-RenE- schreef op 08 januari 2004 @ 19:43:
[...]
Ik hoor hier iedereen praten over Access voor gebruik tijdens de studie.
Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt maar een met Access vergelijkbaar product voor de Mac is denk ik FileMaker Pro. Hiermee kun je ook formulieren maken, enz. Volgensmij meer functionaliteiten dan Access...
Alpha-Sphere: Ik kan er ook gewoon voorkiezen om win2k te doen met alleen access / excel en word. Dan ben ik ook klaar.
Slagroom Kan, maar ik geef de voorkeur om me te houden aan de programma's die mijn opleiding mij adviseert om te gebruiken. Echter het OS en de techniek qua laptop boeit me niet en mag van mij afweiken [mac tov pc]
Slagroom Kan, maar ik geef de voorkeur om me te houden aan de programma's die mijn opleiding mij adviseert om te gebruiken. Echter het OS en de techniek qua laptop boeit me niet en mag van mij afweiken [mac tov pc]
[ Voor 41% gewijzigd door Maximus op 09-01-2004 06:18 ]
PhD i.o.
Ik had al eerder verteld dat ik een iBook ook erg interessant leek. Nu moet ik waarschijnlijk voor mijn opleiding ook op een gegeven moment een programma draaien als C++ Builder. Maar ik neem aan dat dit ook wel mogelijk is via virtual pc?
(een apple variant van C++ bestaat toch niet? alleen x86 toch?)
Ma@ximus: Hoe leuk ik mijn Apple ook vind, als ik er vooral Windows software op zou gaan draaien, had ik toch echt computer gehaald die Windows native kan draaien, je moet gewoon nagaan: wat voegt zo'n apple toe, is dat genoeg? Want VPC draait echt niet lekker genoeg voor veel gebruik vind ik. (Maar misschien kan MS met versie 7 wel toveren)
Pindakaas: Apple levert veel programmeertools bij OS X. Standaard aanwezig zijn: C, C++, Objective-C, Objective-C++, perl, python, ruby, applescript en java. De eerste 4 en laatste wordt ook standaard in de meegeleverde ide (xcode) ondersteund. TK/TCL, CAML, LISP en dergelijke zijn ook makkelijk voor Mac OS X verkrijgbaar. Alleen er zijn niet zo veel windows-api's beschikbaar. (C++ is trouwens iets dat maar op weinig platformen niet beschikbaar is.)
Pindakaas: Apple levert veel programmeertools bij OS X. Standaard aanwezig zijn: C, C++, Objective-C, Objective-C++, perl, python, ruby, applescript en java. De eerste 4 en laatste wordt ook standaard in de meegeleverde ide (xcode) ondersteund. TK/TCL, CAML, LISP en dergelijke zijn ook makkelijk voor Mac OS X verkrijgbaar. Alleen er zijn niet zo veel windows-api's beschikbaar. (C++ is trouwens iets dat maar op weinig platformen niet beschikbaar is.)
[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 09-01-2004 12:25 ]
Ik vind het compilen met Builder op de PC allang genoeg duren, dat wil je echt niet in Virtual PC doen. Als je echt zoveel Windows programma's nodig hebt dan kun je misschien beter gewoon voor een PC laptop gaan.Pindkaas schreef op 09 januari 2004 @ 08:12:
Ik had al eerder verteld dat ik een iBook ook erg interessant leek. Nu moet ik waarschijnlijk voor mijn opleiding ook op een gegeven moment een programma draaien als C++ Builder. Maar ik neem aan dat dit ook wel mogelijk is via virtual pc?
Verder bestaat er voor vrijwel alle platforms van dit moment wel een C++ compiler hoor, dat is niets unieks voor Wintel.
ik heb net ook iLife gekocht trouwens bij Apple.
de nieuwe dan
Kewl, ik zit er ook over te denken.. hij is niet echt duur en de nieuwe iPhoto lijkt me wel handig. En Garageband is natuurlijk leuk om mee te spelen
idd klopt, ik wil dat keyboard ook nog denk ikBigs schreef op 09 januari 2004 @ 13:54:
Kewl, ik zit er ook over te denken.. hij is niet echt duur en de nieuwe iPhoto lijkt me wel handig. En Garageband is natuurlijk leuk om mee te spelen
Ow shit.. ik zie nu ineens hoeveel mijn nieuwe icoon op dat van alpha-sphere lijkt 
[edit]
Zo, dan maar het aqua logo voor zolang

[edit]
Zo, dan maar het aqua logo voor zolang
[ Voor 57% gewijzigd door Bigs op 09-01-2004 15:29 ]
Verwijderd
Virtual PC emuleert met versie 6 een Pentium II met MMX. Dan zit je ongeveer op de snelheden van 350, 400 en max 450 mhz. Vanaf 450 MHz was er volgens mij ook al de Pentium III. Hopelijk komt in juni Microsoft met een snellere virtuele processor.
Euh.. hij emuleert de mogelijkheden van een Pentium II, dat wil niet zeggen dat ie ook gelimiteerd is tot de snelheden van die processor.. dat is namelijk geheel afhankelijk van de CPU in je Apple.
dat leek mij ook, hij gaat toch zeker het maximale uit je cpu halen?Bigs schreef op 09 januari 2004 @ 15:33:
Euh.. hij emuleert de mogelijkheden van een Pentium II, dat wil niet zeggen dat ie ook gelimiteerd is tot de snelheden van die processor.. dat is namelijk geheel afhankelijk van de CPU in je Apple.
Mijn iBook g3 800 scoort in VP6 winxp 256 MB geheugen in sosoft als een p2-400. Alleen vraag ik mij af in hoeverre dit klopt, want eigenlijk vind ik het alles behalve werkbaar. Ik denk dat VPC met win98 wel veel beter gaat werken, maar daar heb ik mijn ibook toch niet voor.
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
Nog mensen die de keynote van steve willen zien?
gooi deze http://a772.g.akamai.net/...265a/mwsf_keynote_250.mov URL dan in safari. Als je 'm wil saven dan laad je de hele .mov bestand inladen en dan kan je 'm saven. Dit is niet de 56k versie die nu ook gestreamd kan worden via de apple site. Deze keynote filmp(je) is 300k dus je kan wel iets zien. Ik ga weer verder kijken. Have fun...
gooi deze http://a772.g.akamai.net/...265a/mwsf_keynote_250.mov URL dan in safari. Als je 'm wil saven dan laad je de hele .mov bestand inladen en dan kan je 'm saven. Dit is niet de 56k versie die nu ook gestreamd kan worden via de apple site. Deze keynote filmp(je) is 300k dus je kan wel iets zien. Ik ga weer verder kijken. Have fun...
Je kunt ook rechtsklikken op bovenstaande url en dan download koppeling naar schijf..
Bedankt voor de link.
Bedankt voor de link.
Sorry ik bedoelde de 300 Kbit verbinding versie in plaats van de 56 Kbit versie van de site van apple. Hij is inderdaat ruim 300 Mb groot maar het is ook wel een 2 uur durende keynote. Die demo van garageband was wel coolSage schreef op 10 januari 2004 @ 18:37:
300k? Je bedoelt meer 300MB
Dacht even, zo das wel weinig.....
Inderdaad.. Garageband is vet.. moet! hebben! Moet ik alleen ff een midi interface kopen en m'n gitaar weer onder het stof vandaan halen. Wel vet dat je je gitaar gewoon zonder amp aansluit.. want het geluid dat hij gaf klonk best goed, vooral als je bedenkt dat het allemaal in software is!
Ben benieuwd of het softwarematig allemaal bijgehouden kan worden, met veel snelle snaaraanslagen en of het dan nog een goeie realtime 'feel' geeft.
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
Denk dat wel moet lukken met een beetje G4 eigenlijk, dus gewoon alle modellen die nu verkocht worden en wat eerder. Lijkt me ook niet een al te intensieve taak toch?
In principe zijn het alleen maar DSP bewerkingen, dat moet met de Altivec unit geen probleem zijn lijkt me.Hydraulik-Phunk schreef op 10 januari 2004 @ 22:22:
Ben benieuwd of het softwarematig allemaal bijgehouden kan worden, met veel snelle snaaraanslagen en of het dan nog een goeie realtime 'feel' geeft.
Het lijkt me ook sterk dat het niet goed zou werken hoor, het is een goed doordacht programma volgens mij. Maar omdat het toch nog een hele hardware en softwarematige weg moet afleggen in vergelijking met een gitaaramp zou je zeggen dat het misschien toch een beetje cheesy aanvoelt. "Zou je zeggen" dus, ik neem aan dat ze het wel voor elkaar hebben
Ik heb daarnet 2 uur die keynote speech gekeken. Mooie dingen hebben ze daar zeg!
Als ik zie dat het aantal apps van 2002 tot 2004 met 500% is gestegen!! erg knap hoor!
Als ik zie dat het aantal apps van 2002 tot 2004 met 500% is gestegen!! erg knap hoor!
Jobs is echt meester in het presenteren vind ik. En die scan van een magazine over die oude mac met bill gates tussen 2 andere gasten was wel lachuPindkaas schreef op 11 januari 2004 @ 19:40:
Ik heb daarnet 2 uur die keynote speech gekeken. Mooie dingen hebben ze daar zeg!
Ik vind het mooi, hoe ze alles zo goed hebben voorbereid! Als Steve Jobs iets doet met een iLife app, lijkt het net alsof het echt héél makkelijk is om iets te doen. Zelfde met die man die iMovie.Alpha-sphere schreef op 11 januari 2004 @ 19:49:
[...]
Jobs is echt meester in het presenteren vind ik. En die scan van een magazine over die oude mac met bill gates tussen 2 andere gasten was wel lachu
Bij GarageBand zie je Steve Jobs af en toe wel op een papiertje spieken welke samples hij moet gebruiken.
Toch ben ik nu langzamerhand een beetje verliefd aan het worden op de Mac-omgeving.
Mooi dat 1 bedrijf zoveel mooie spulletjes maakt.
- iPod
- iBook
- PowerBook
- iMac
- xServe
Noem maar op, en niet te vergeten alle software!
Verwijderd
Het is echt jammer dat er toch meer software en spellen gemaakt worden voor windows. Ik wou dat het juist omgekeerd was, want ik heb ook liever een apple.
Als je spellen wilt spelen koop je toch een Gamecube (of PS2 of wat dan ook)
De enige uitzondering daarop zijn spellen als Quake en UT (en Simcity), maar die zijn er ook voor de Mac
Precies, spellen vind ik ook niet echt leuk meer... En als ik dan per se wil gamen kan dat nog op een goede pc!
Nadat ik een powerbook heb gehaald zit ik nog maar 10% achter de PC. Alleen als ik ga gamen zet ik 'm aan. Mail, internetten, chatten, Word, Excell, Photoshop enz doe ik nu alleen maar op de Mac. Denk eraan om de 2de hardeschijf uit m'n PC te halen en te gebruiken op m'n Mac.
Bespaart best wel iets op de energie rekening. En downloaden 's nachts kan eindelijk!! Geen stofzuiger meer in mijn kamer terwijl ik aan het pitten ben. Soms vergeet ik 's ochtens zelfs dat ie nog aan staat
Bespaart best wel iets op de energie rekening. En downloaden 's nachts kan eindelijk!! Geen stofzuiger meer in mijn kamer terwijl ik aan het pitten ben. Soms vergeet ik 's ochtens zelfs dat ie nog aan staat
[ Voor 30% gewijzigd door Alpha-sphere op 11-01-2004 23:34 ]
Veel mensen zeggen nog steeds dat er weinig software is voor de Mac, maar ik snap dan niet wat voor gespecialiseerde programma's zei dan eigenlijk wel niet gebruiken.
Voor de games hoef je het ook al eigenlijk niet meer te doen, tenzij je echt veel gamed en daarbij ook altijd op de hoogste settings wil spelen en geen zin hebt om te wachten. Kijk maar eens voor de grap www.aspyr.com dit is een van de grotere van de mac game publishers. Zo zijn er nog 2 die aardig wat titels op hun naam hebben.
Voor de games hoef je het ook al eigenlijk niet meer te doen, tenzij je echt veel gamed en daarbij ook altijd op de hoogste settings wil spelen en geen zin hebt om te wachten. Kijk maar eens voor de grap www.aspyr.com dit is een van de grotere van de mac game publishers. Zo zijn er nog 2 die aardig wat titels op hun naam hebben.
De enige twee programma's waar ik nog geen goede vervangers voor gevonden heb zijn Microsoft Visio en Microsoft Project. Nu heeft de OmniGroup bijvoorbeeld wel OmniGraffle, maar bij Visio zitten veel meer mooie templates e.d. Dat zijn eigenlijk de enige twee dingen waarvoor ik nog Remote Desktop Connection opstart om via het netwerk op mijn Windows PC te kunnen werken.Sage schreef op 11 januari 2004 @ 23:38:
Veel mensen zeggen nog steeds dat er weinig software is voor de Mac, maar ik snap dan niet wat voor gespecialiseerde programma's zei dan eigenlijk wel niet gebruiken.
En wat is dat Mac OS weer heerlijk intuïtief. Ik heb mijn 17" TFT aangesloten op mijn iBook en had die dus als tweede beeldscherm. Maar ik wilde mijn 17" als primary gebruiken. Hoe doe je dat dan? Nou, gewoon de menubalk in "Display" preferences naar het andere scherm sleur-en-pleuren. Je kunt je venstergroottes nu gewoon aanpassen zoals je wilt. Als je dan weer alleen op het "kleine" scherm werkt past Mac OS X automagisch de grootte van de vensters weer aan.
In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
Dat met die beeldschermen, dat werkt al sinds system 7 zo.
Voor de rest dat gamen gaat ook heerlijk, ik heb Quake 3 (pc versie) en RTCW (ook een pc versie) uitgespeeld op mijn dual 450, alle settings to the max(1280/1024), heel vloeiend. Beiden zijn wel geoptimaliseerd voor Duals.
Voor een compleet overzicht van alle games kun je www.apple.com/games bekijken.
Ook unreal heb ik zelfs op een G3/300 uitgespeeld.
Dit was trouwens op een 7500/100 (pentium 100) die ik via een 604/150 naar een 604/225 naar een g3 300 met een gewone pc versie voodoo 3 (geflashed) heb geupgraded.
Diezelfde machine accepteert een G4 700 kaart, hoezo een mac valt niet te tweaken? Ook kan er een gigabyte ram in, probeer dat maar eens met een pc pentium 100!
Het duurt soms iets langer dat zo'n game geport is, in het geval van Quake, die was er bijna gelijktijdig met de pc versie, maar de goede games halen het meestal wel naar het Mac platform.
Sommige games zoals GTA en Half life niet, dat is ook o.a de reden dat ik mezelf voor een paar honderd euro een pc ernaast heb aangeschaft.
Ook mijn huidige mac valt prima te upgraden, er zijn kaarten van dual 1.4 ghz, ik wacht alleen nog even tot ze wat betaalbaarder zijn geworden, misschien dat er zelfs G5 upgrades beschikbaar komen!
Voor de rest dat gamen gaat ook heerlijk, ik heb Quake 3 (pc versie) en RTCW (ook een pc versie) uitgespeeld op mijn dual 450, alle settings to the max(1280/1024), heel vloeiend. Beiden zijn wel geoptimaliseerd voor Duals.
Voor een compleet overzicht van alle games kun je www.apple.com/games bekijken.
Ook unreal heb ik zelfs op een G3/300 uitgespeeld.
Dit was trouwens op een 7500/100 (pentium 100) die ik via een 604/150 naar een 604/225 naar een g3 300 met een gewone pc versie voodoo 3 (geflashed) heb geupgraded.
Diezelfde machine accepteert een G4 700 kaart, hoezo een mac valt niet te tweaken? Ook kan er een gigabyte ram in, probeer dat maar eens met een pc pentium 100!
Het duurt soms iets langer dat zo'n game geport is, in het geval van Quake, die was er bijna gelijktijdig met de pc versie, maar de goede games halen het meestal wel naar het Mac platform.
Sommige games zoals GTA en Half life niet, dat is ook o.a de reden dat ik mezelf voor een paar honderd euro een pc ernaast heb aangeschaft.
Ook mijn huidige mac valt prima te upgraden, er zijn kaarten van dual 1.4 ghz, ik wacht alleen nog even tot ze wat betaalbaarder zijn geworden, misschien dat er zelfs G5 upgrades beschikbaar komen!
[ Voor 40% gewijzigd door ochoch op 12-01-2004 07:17 ]
Het is ook zo makkelijk met die software, hoor, ik werk er zelf ook allemaal wel mee (iMovie iDvd enz.)Pindkaas schreef op 11 januari 2004 @ 21:46:
[...]
Ik vind het mooi, hoe ze alles zo goed hebben voorbereid! Als Steve Jobs iets doet met een iLife app, lijkt het net alsof het echt héél makkelijk is om iets te doen. Zelfde met die man die iMovie.
Bij GarageBand zie je Steve Jobs af en toe wel op een papiertje spieken welke samples hij moet gebruiken.
Toch ben ik nu langzamerhand een beetje verliefd aan het worden op de Mac-omgeving.
Mooi dat 1 bedrijf zoveel mooie spulletjes maakt.
- iPod
- iBook
- PowerBook
- iMac
- xServe
Noem maar op, en niet te vergeten alle software!
en het werkt ook zo snel!
echt super zo'n mac ik wil nu ook een PB, (iBook toch maar niet ivm lage res) maar ik moet eerst even goedsparen
Hier ook al... ik wil een iBook vanwege de lagere kosten van de 12" versie.Qorne schreef op 12 januari 2004 @ 09:29:
[...]
Het is ook zo makkelijk met die software, hoor, ik werk er zelf ook allemaal wel mee (iMovie iDvd enz.)
en het werkt ook zo snel!
echt super zo'n mac ik wil nu ook een PB, (iBook toch maar niet ivm lage res) maar ik moet eerst even goedsparen
En 1024 x 768 is voor mij echt prima!
De iBook is een consumenten computer en om het verschil tussen de Powerbook en de iBook groter te houden is deze 'extended desktop' functie uitgeschakeld. Dit kan ingeschakeld worden door de instructies op deze site.FL!PNEUS schreef op 12 januari 2004 @ 00:19:En wat is dat Mac OS weer heerlijk intuïtief. Ik heb mijn 17" TFT aangesloten op mijn iBook en had die dus als tweede beeldscherm. Maar ik wilde mijn 17" als primary gebruiken. Hoe doe je dat dan? Nou, gewoon de menubalk in "Display" preferences naar het andere scherm sleur-en-pleuren. Je kunt je venstergroottes nu gewoon aanpassen zoals je wilt. Als je dan weer alleen op het "kleine" scherm werkt past Mac OS X automagisch de grootte van de vensters weer aan.
PS: Ik had dit ook al eerder gepost in deze topic...
Uhm, volgens mij vertel juist over mijn ervaringen van die patchSlagroom schreef op 12 januari 2004 @ 15:28:
[...]
De iBook is een consumenten computer en om het verschil tussen de Powerbook en de iBook groter te houden is deze 'extended desktop' functie uitgeschakeld. Dit kan ingeschakeld worden door de instructies op deze site.
PS: Ik had dit ook al eerder gepost in deze topic...
OepsFL!PNEUS schreef op 12 januari 2004 @ 15:37:
[...]
Uhm, volgens mij vertel juist over mijn ervaringen van die patch. Het werkt dus. En zonder morren kan ik ook mijn 17" TFT het primaire scherm maken.

Ik was aan het kijken op een forum. Daar zag ik een site waar ze allerlei kleuren iBooks en PowerBooks hadden!
Website
Website
Er zijn ook crea mensen, is toch wel weer Apple he
, die gewoon complete schilderijen op hun Power- of iBook hebben gemaakt. Is echt mooi! Er is ook een site, kan hem niet zo 1,2,3 op duikelen maar die maken dus hetzelfde als bovenstaande link maar dan met een plaatje zeg maar. Is echt heel erg mooi. 
Mooie PowerBook G3
http://www.theapplecollec...leased/WoodCaravanyu.html
En wat Apple laptop mods!
http://www.applefritter.com/hacks/laptops.html
http://www.powerbook.org/soberay/Gallery.html

Mooie PowerBook G3
http://www.theapplecollec...leased/WoodCaravanyu.html
En wat Apple laptop mods!
http://www.applefritter.com/hacks/laptops.html
http://www.powerbook.org/soberay/Gallery.html

[ Voor 48% gewijzigd door Sage op 12-01-2004 19:25 ]
Ik zie dus op een van die site hierboven:

Hij heeft met thinner de witte verf er vanaf gehaald en vervolgens overgespoten met een transparante verf! Ik vind het eigenlijk wel mooi...:) alleen dan geen blauw..

Hij heeft met thinner de witte verf er vanaf gehaald en vervolgens overgespoten met een transparante verf! Ik vind het eigenlijk wel mooi...:) alleen dan geen blauw..
ik zou overigens oppassen met thinner mocht je dit zelf nog eens gaan willen doen, het is vrij plastic-onvriendelijk.
Nu mocht het zo zijn dat ik het witte bij een iBook juist erg mooi vind. Heel stijlvol al zeg ik het zelf.Hydraulik-Phunk schreef op 13 januari 2004 @ 00:04:
ik zou overigens oppassen met thinner mocht je dit zelf nog eens gaan willen doen, het is vrij plastic-onvriendelijk.
(Ik ben echt aan het kwijlen op die iBooks!!, Had ik nu maar geld)
Tja ik ben me ook aan het piekeren over deze combinatiesPindkaas schreef op 13 januari 2004 @ 00:20:
[...]
Nu mocht het zo zijn dat ik het witte bij een iBook juist erg mooi vind. Heel stijlvol al zeg ik het zelf.
(Ik ben echt aan het kwijlen op die iBooks!!, Had ik nu maar geld)
PB 15" + Icurve +AppleCare+Draadloos keyboard + muis
en dan mijn Acer803 verkopen (dus nooit meer op windows kunnen werken)
of
iBook 12" + Icurve +AppleCare+Draadloos keyboard + muis
en me acer 803 er nog bij houden (voor spelletjes enzo)
ik denk dat ik een 12" iBook neem dat is goedkoper, en lekker compact, als het goed is gaat een goeie vriend van mij zo'n iBook kopen als alles daar goed op werkt, wat ik wil (internet,photoshop,flash,GarageBand, presentaties houden, en af en toe beetje (alleen knippen + plakken videobewerken met iMovie)
de rest kan ik wel thuis doen
Ik heb vandaag ook weer een presentatie gehouden met m'n Powerbook.. mooie Keynote-effecten, mooi m'n notities op m'n laptopscherm zien terwijl de presentatie naar de beamer gaat en natuurlijk via Bluetooth besturen vanaf m'n GSM
Echt super.
welke PB heb jij?Bigs schreef op 13 januari 2004 @ 16:36:
Ik heb vandaag ook weer een presentatie gehouden met m'n Powerbook.. mooie Keynote-effecten, mooi m'n notities op m'n laptopscherm zien terwijl de presentatie naar de beamer gaat en natuurlijk via Bluetooth besturen vanaf m'n GSMEcht super.
heeft de iBook GEEN VGA uitgang?!?!?! want dan kan ik hem niet eens aan de beamers hangen op school
of moet je dan die adapter hebben? is dat geen DVI? want het moet wel zon VGA aansluiting zijn...
[ Voor 13% gewijzigd door Qorne op 13-01-2004 16:48 ]
De iBook heeft een mini-vga uitgang. Bij elke iBook en 12" powerbook word een adapter meegeleverd om een tweede monitor/beamer aan te sluiten. Bij de powerbook heb je ook nog eens standaard ondersteuning voor screen spanning en op de iBook alleen screen cloning. Er is een hack om dit te omzeilen 
Verder dient diezelfde mini-vga uitgang ook voor de tv-out. Je moet er dan wel een adapter voor kopen. Ik heb hem ook en de kwaliteit ervan is goed te noemen.
Verder dient diezelfde mini-vga uitgang ook voor de tv-out. Je moet er dan wel een adapter voor kopen. Ik heb hem ook en de kwaliteit ervan is goed te noemen.
Qorne, dezelfde aansluiting die ook achter op je iMacje zit
Als je de resolutie op PAL zet is het zelfs super.. strakker beeld dan ik op de PC met TVTool krijgkiddyl schreef op 13 januari 2004 @ 17:00:
De iBook heeft een mini-vga uitgang. Bij elke iBook en 12" powerbook word een adapter meegeleverd om een tweede monitor/beamer aan te sluiten. Bij de powerbook heb je ook nog eens standaard ondersteuning voor screen spanning en op de iBook alleen screen cloning. Er is een hack om dit te omzeilen
ja ik ken de aansluitign, maar ik wist niet dat je daar een VGAvideoadapter kon aan hangenHydraulik-Phunk schreef op 13 januari 2004 @ 17:12:
Qorne, dezelfde aansluiting die ook achter op je iMacje zit

die adapter zit er ook bij? dan is het helemaal TOP!
Wat is overscan ondersteuning?Bigs schreef op 13 januari 2004 @ 17:49:
[...]
Als je de resolutie op PAL zet is het zelfs super.. strakker beeld dan ik op de PC met TVTool krijgMaar dat komt ws ook omdat de letters in MacOS over het algemeen wat groter/dikker zijn. En natuurlijk overscan-ondersteuning in het OS
Ik wil eigenlijk mooie plaatjes hebben van die ibooks
jammer dat er alleen van die mooie webcam shots zijn.
Nou deze had ik nog nooit gezien, was misschien ook maar beter geweest.. het liefste bestelde ik hem morgen... maar het zal wel richting mei lopen.
Pindkaas schreef op 13 januari 2004 @ 20:11:
Ik wil eigenlijk mooie plaatjes hebben van die ibooksjammer dat er alleen van die mooie webcam shots zijn.
iBook G4 | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Dat ie het beeld iets groter maakt dan wat je TV weergeeft (net als bij een normale uitzending), zodat je geen zwarte balken krijgt.
Bij twee desktops van de tweede link van een paar posts hiervoor zie ik een dock die geheel uit iconen bestaat zonder een grijze balk. Weet iemand welk programma ik daarvoor moet gebruiken?
Ik weet niet waar jij dat dan ziet? Ik zie nog alsmaar die grijze balk.kiddyl schreef op 13 januari 2004 @ 20:51:
Bij twee desktops van de tweede link van een paar posts hiervoor zie ik een dock die geheel uit iconen bestaat zonder een grijze balk. Weet iemand welk programma ik daarvoor moet gebruiken?
Hier een linkje naar een van de desktops voor de duidelijkheid
http://foto.joostblokzijl...Name=IBOOK&id=desktopgrab
http://foto.joostblokzijl...Name=IBOOK&id=desktopgrab
[ Voor 3% gewijzigd door kiddyl op 13-01-2004 21:08 ]
Ik las een paar posts terug, dat jij de iBook voor school wilt gaan gebruiken.Pindkaas schreef op 13 januari 2004 @ 20:33:
Nou deze had ik nog nooit gezien, was misschien ook maar beter geweest.. het liefste bestelde ik hem morgen... maar het zal wel richting mei lopen.
Is het dan niet verstandig, om op de eerst volgende iBook upgrade te wachten?
wanneer wordt die verwacht danO.D.Smolik schreef op 13 januari 2004 @ 22:12:
[...]
Ik las een paar posts terug, dat jij de iBook voor school wilt gaan gebruiken.
met 640MB ram +bluetooth+airport
Haha, denk niet dat je 640 ram, BT en airport derin komt. Maar een cpu upgrade, misschien meer ram, grotere hd en andere videokaart zijn wat realistischer.Qorne schreef op 13 januari 2004 @ 22:22:
[...]
wanneer wordt die verwacht danwant dan wacht ik ook nog even, want een iBook 12" lacht me wel toe hoor!!!
met 640MB ram +bluetooth+airport
Volgens MIJ, zou die upgrade wel rond mei plaats vinden maar ik kan een maand er naast zitten.
dat zit er nual inO.D.Smolik schreef op 13 januari 2004 @ 22:27:
[...]
Haha, denk niet dat je 640 ram, BT en airport derin komt. Maar een cpu upgrade, misschien meer ram, grotere hd en andere videokaart zijn wat realistischer.
Volgens MIJ, zou die upgrade wel rond mei plaats vinden maar ik kan een maand er naast zitten.
Je bedoelt de PowerBook misschien?Qorne schreef op 13 januari 2004 @ 22:43:
[...]
dat zit er nual inik wil dan 1Ghz ofzo
en een High Res scherm
offtopic:
@Bigs:Vergroot hij bij die overscan het hele plaatje of alleen maar in de lengte van het scherm? Anders valt er toch iets af lijkt me.
@Bigs:Vergroot hij bij die overscan het hele plaatje of alleen maar in de lengte van het scherm? Anders valt er toch iets af lijkt me.
Nouja, laat ik maar eerst het geld bij elkaar frutselen en dan kunnen we verder kijken.. Wanneer dat in mei is en ik hoor dat in juni de nieuwe versie uitkomt ga ik natuurlijk daar voor.. maar eerst zien!O.D.Smolik schreef op 13 januari 2004 @ 22:12:
[...]
Ik las een paar posts terug, dat jij de iBook voor school wilt gaan gebruiken.
Dat kan o.a. met Tinkertool (zie version tracker). Daar zit een optie 'Transparent dock' in.kiddyl schreef op 13 januari 2004 @ 20:51:
Ik zit nu weer een presentatie te maken in Keynote.. wat een
[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 14-01-2004 01:45 ]
die iSkin waar een aantal posts over terug werd gesproken is dat gewoon de variant die ook via de apple webstore te krijgen is? Want voor de 14 inch ibook heeft apple namelijk deze:

PhD i.o.
Met tinkertool krijg ik anders geen transparante dock. Alleen hidden applications worden transparant. Verder niks.
Dat zijn toch gewoon die tucano second skin hoezen? Deze zijn op meerdere plaatsen te krijgen..M@ximuS schreef op 14 januari 2004 @ 11:04:
die iSkin waar een aantal posts over terug werd gesproken is dat gewoon de variant die ook via de apple webstore te krijgen is? Want voor de 14 inch ibook heeft apple namelijk deze:
[afbeelding]
TinkerTool had is al en zoals Sage al meld heeft het geen optie voor een doorzichtige balk.
Ik zit zelf nu nog een beetje te worstelen met de font smoothing die standaard aanstaat. Op mijn iBook is de tekst soms er wazig. Dat ligt niet zozeer aan het 12,1" scherm, want als ik hem aansluit op mijn 17" TFT blijft het net zo wazig. Ik verlang nu eigenlijk naar de scherpte die ik gewend ben met windows
. Tinkertool helpt niet echt en ik heb nog niet echt een tutorial gevonden op het inet die duidelijk beschrijft welke programma's / command line opties je kan gebruiken om het uit te schakelen.
Ik zit zelf nu nog een beetje te worstelen met de font smoothing die standaard aanstaat. Op mijn iBook is de tekst soms er wazig. Dat ligt niet zozeer aan het 12,1" scherm, want als ik hem aansluit op mijn 17" TFT blijft het net zo wazig. Ik verlang nu eigenlijk naar de scherpte die ik gewend ben met windows
als je je HDD opend in de rechterboven hoek van je mac wat krijg je dan ? Een directory structuur? Maar hoe is dit ingedeeld? Ala windows met gewoon zo'n systeem:
X:\OSdir\
X:\mijndir1\
X:\mijndir2\
en dan op een andere hdd in windows:
Y:\MP3\
bvb. Maar hoe zit dit bij de mac? Is het ala Linux met een /home/$username/mijndir1 of anders? En hoe word er onderscheid gemaakt tussen system dirs en user dirs?
veel vraagjes
X:\OSdir\
X:\mijndir1\
X:\mijndir2\
en dan op een andere hdd in windows:
Y:\MP3\
bvb. Maar hoe zit dit bij de mac? Is het ala Linux met een /home/$username/mijndir1 of anders? En hoe word er onderscheid gemaakt tussen system dirs en user dirs?
veel vraagjes
PhD i.o.
Het is inderdaad een beetje Unix achtig. Als je in de Terminal zit is / je opstart harddisk en alle drives die op je desktop staan staan in /Volumes gemount.
Het is ala linux, maar dan net ff anders. Een andere HD of partitie heeft een ander mount-point. Userdirs zitten in /Users/$username.
Het is wel unix en dus heeft het een unix structuur wat Linux ook heeft. Dus inderdaad, zoals je zei je opent de HD map, of je doet appeltje-n, en je ziet dus de inhoud van wat je zou verwachten. Bij de HD is het dus Applications, Users etc... en dat allemaal in een beetje simpele context dus je ziet bijv de etc/ map niet. Als je appeltje-n doet dan zie je de hd('s) en het netwerk. Je hebt ook snelkoppelingen links in een balk, zoiets als bij windows maar dan kan je het zelf inrichten.
Dus als ik het goed begrijp heb je het idee van een home dir in /users/ maar de systeem bestanden zie je dan niet zoals de /etc/ en bvb de /var/ dir. Zou iemand een screentje kunnen makken van de hdd als je die opend ?
PhD i.o.
Ik heb een transparante dock mbv cleardock. Je kan het downloaden van http://www.unsanity.com/ . Je hebt daarvoor eerst nog een ander programma nodig, maar dat staat allemaal op die site.
En ik heb ook konfabulator gevonden. Het is een hele coole tool voor je desktop.
En ik heb ook konfabulator gevonden. Het is een hele coole tool voor je desktop.
'k heb daarnet ff met iPhoto 4 zitten spelen, en daaar zitten best leuke nieuwe dingen in 
Die slideshow is sterk verbeterd
Die slideshow is sterk verbeterd
Ik denk niet dat er zo snel weer een update voor de iBook komt hoor. De PowerBooks gaan ook meer dan een jaar mee en de iBook G3 800 MHz heeft het ook dik een jaar volgehouden. En zo kun je natuurlijk alle aankopen uit blijven stellen. Het is ook zo dat als Apple de iBooks gaan verbeteren ze wel erg dicht de PowerBooks naderen (vooral als ze de videokaart gaan verbeteren).
En die wazigheid? Pas in Appearance eens de Font Smoothing aan. Op "Medium" is het echt supermooi.
En die wazigheid? Pas in Appearance eens de Font Smoothing aan. Op "Medium" is het echt supermooi.
Op de site staat dat het echt voor Jaguar is. Als je panther hebt ben je dus niet verzekerd dat het werkt en dat het misschien wel dingen verneukt ofzo. Verder is Application Enhancer ook niet een al te zacht progje. Als er problemen zijn met de comp word ook altijd als derde stap gevraagd, op een forum, of je dat hebt geïnstalleerd.kiddyl schreef op 14 januari 2004 @ 17:34:
Ik heb een transparante dock mbv cleardock. Je kan het downloaden van http://www.unsanity.com/ . Je hebt daarvoor eerst nog een ander programma nodig, maar dat staat allemaal op die site.
Konfabulator zie je trouwens op de achtergrond van de foto's van joostblokzijl.
Konfabulator is leuk, maar eigenlijk kun je er maar weinig nuttigs mee.. ik heb het na 4 dagen maar weer eraf gegooid. Ik gebruikte alleen een weer-widget en een soort top-lijstje (commando 'top' dus), maar die eerste sloot telkens als je een keer zonder netwerk uit de sleep kwam en dat proces-lijstje deed het niet meer in panther
Konfabulator is op zich wel leuk. Ik weet ook niet voor hoelang ik het op de desktop laat, maar ik heb nog lang niet alle widgets bekeken, dus misschien zit er wel iets leuks in.
Op de site van www.usanity.com staat ook een compatibilitylist en dan kun je zien dat bijna alles compatibel is met Panther. Ik heb nog geen problemen met APE, maar de laatste tijd wel steeds meer kernel panics bij het opstarten. Een restart is dan voldoende, maar toch. Ik denk dat het komt omdat ik nogal veel installeer en weer deinstalleer. Ik heb mijn iBook nog niet zo lang, dus mag het wel. In WindowsXP heb ik het toch wel minder moet ik zeggen, maar mijn iBook draait verder perfect en kan nu al alles vinden.
Ik moet zeggen dat het niet zo moeilijk is voor een die-hard windows gebruikers om gewend te raken aan OSX. Moet alleen wel veel nieuwe dingen zoeken op het web en mijn Favorites lijst groeit erg snel moet ik zeggen.
Op de site van www.usanity.com staat ook een compatibilitylist en dan kun je zien dat bijna alles compatibel is met Panther. Ik heb nog geen problemen met APE, maar de laatste tijd wel steeds meer kernel panics bij het opstarten. Een restart is dan voldoende, maar toch. Ik denk dat het komt omdat ik nogal veel installeer en weer deinstalleer. Ik heb mijn iBook nog niet zo lang, dus mag het wel. In WindowsXP heb ik het toch wel minder moet ik zeggen, maar mijn iBook draait verder perfect en kan nu al alles vinden.
Ik moet zeggen dat het niet zo moeilijk is voor een die-hard windows gebruikers om gewend te raken aan OSX. Moet alleen wel veel nieuwe dingen zoeken op het web en mijn Favorites lijst groeit erg snel moet ik zeggen.
Aller eerst zerocool dankje dat je die screen ff wilde maken. Ziet er erg netjes uit
PhD i.o.
Dit topic is gesloten.