@nustys Werkelijk niet te geloven, wat jij uit die 600mm x2 weet te halen.
ik heb jarenlang met de 500mm mk1 geschoten, dat was soft op 1000mm en dan geknepen naar F/16. Deze 600mm mk2 is scherp op 1200mm op F/10, ik sta er echt van te kijken.Toff schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:03:
@nustys Werkelijk niet te geloven, wat jij uit die 600mm x2 weet te halen.
Btw, ik heb nog overwogen om een nier te verkopen en voor de 600mm mk3 op te gaan maar die bleek niet goed te werken met converters
Tijd om dit topic naar boven te schoppen, denk ik.
Na het het schitterende 2×600mm-geweld van @nustys heb ik hier een foto die op slechts 270mm geschoten is.
Het is een geelkopcaracara die ik op een paaltje naast de weg zag zitten en lang genoeg in de buurt bleef om mij de kans te geven been paar foto's te maken. Op deze foto kijkt hij of zij netjes in de lens.
Geelkopcaracara, bij Lorica door Arnold Metselaar, op Flickr
Na het het schitterende 2×600mm-geweld van @nustys heb ik hier een foto die op slechts 270mm geschoten is.
Het is een geelkopcaracara die ik op een paaltje naast de weg zag zitten en lang genoeg in de buurt bleef om mij de kans te geven been paar foto's te maken. Op deze foto kijkt hij of zij netjes in de lens.

@nustys Respect hoor. Knap werk zo op 1200mm! Mooi beest om te zien ook.
@arnold_m Mooie vogel en hij zit lekker te poseren zo op dat paaltje. Hij had alleen wel iets naar boven gemogen want onder is ie wat krapjes terwijl er boven zeeën van ruimte zijn. En de scherpte is ook niet je van het. Vreemd van op 1/800 zou dat toch goed moeten komen. Geschoten met de 70-300mm VR?
Ach, laat ik zelf trouwens ook eens wat toevoegen hier. Normaal ben ik niet zo van de vogels maar deze eenden vind ik er wel mooi op staan. Het lijkt zwart/wit maar dat komt door het tegenlicht. Er zit nog behoorlijk veel geel in.
@arnold_m Mooie vogel en hij zit lekker te poseren zo op dat paaltje. Hij had alleen wel iets naar boven gemogen want onder is ie wat krapjes terwijl er boven zeeën van ruimte zijn. En de scherpte is ook niet je van het. Vreemd van op 1/800 zou dat toch goed moeten komen. Geschoten met de 70-300mm VR?
Ach, laat ik zelf trouwens ook eens wat toevoegen hier. Normaal ben ik niet zo van de vogels maar deze eenden vind ik er wel mooi op staan. Het lijkt zwart/wit maar dat komt door het tegenlicht. Er zit nog behoorlijk veel geel in.

[ Voor 33% gewijzigd door sys64738 op 19-01-2020 17:54 ]
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
@sys64738 het standpunt vind ik niet heel spannend meer een sfeerplaatje zo 
@nustys prima plaatje, die van 2 juli (poos geleden
) vind ik wel lekker qua actie!
Deze lori zat mooi in het winter-zonnetje. Normaal ben ik niet zo van de portretstand maar voor deze beestjes komt het wel beter uit. Ook mede n.a.v. feedback in dit topic vorig jaar een keer
@nustys prima plaatje, die van 2 juli (poos geleden
Deze lori zat mooi in het winter-zonnetje. Normaal ben ik niet zo van de portretstand maar voor deze beestjes komt het wel beter uit. Ook mede n.a.v. feedback in dit topic vorig jaar een keer

@arnold_m Ik zou toch een keer kijken of je een leuke tweedehands 70-300 VR op de kop kunt tikken. Die VR is toch wel erg lekker en hij is sowieso ook gewoon scherper dan de non-VR.
@Cheesy Ander standpunt was wat lastig zonder nat pak te halen. Maar ik heb de compositie juist zo gedaan vanwege he mooie hoge contrast veroorzaakt door de reflectie. Netjes ingekaderd in de donkere partijen van het riet en de schaduw/reflectie van de bomen erachter.
Mooi beestje op jouw plaat. Vind de foto alleen iets krap gekaderd. En ook kijkt de vogel de foto uit. Het is fijner als je onderwerp de foto in kijkt. Dus vanaf de rand naar het midden ipv naar buiten.
@Cheesy Ander standpunt was wat lastig zonder nat pak te halen. Maar ik heb de compositie juist zo gedaan vanwege he mooie hoge contrast veroorzaakt door de reflectie. Netjes ingekaderd in de donkere partijen van het riet en de schaduw/reflectie van de bomen erachter.
Mooi beestje op jouw plaat. Vind de foto alleen iets krap gekaderd. En ook kijkt de vogel de foto uit. Het is fijner als je onderwerp de foto in kijkt. Dus vanaf de rand naar het midden ipv naar buiten.
@nustys Op de muziek van 'One day I'll fly away' (Randy Crawford) stijgt een zwaan vanuit het water op. ‘The best holidays begin with KLM’. Bekroond met de eerste Gouden Loeki in 1995...
@Cheesy Met "press play on tape" vind ik jouw kader veel te krap, vooral gelet op de kijkrichting van je onderwerp.
Verder heb ik het idee dat de scherpte iets voor de kop ligt, ipv erop, maar omdat je plaatje nogal klein is, kan ik dat niet hard maken.
Kleuren spatten hier wel van het scherm.
@Cheesy Met "press play on tape" vind ik jouw kader veel te krap, vooral gelet op de kijkrichting van je onderwerp.
Verder heb ik het idee dat de scherpte iets voor de kop ligt, ipv erop, maar omdat je plaatje nogal klein is, kan ik dat niet hard maken.
Kleuren spatten hier wel van het scherm.
@nustys Hij is leuk! Gevederde vrienden tezamen met een metalen vogel.
Kickje. Mooie KLM-plaatjes van @nustys !
Hier na lange tijd weer eens een bijdrage van mij. Met dit donkere weer valt het niet mee vogels te fotograferen maar vorige week was het in ieder geval droog. In een dichte taxus in een stadsparkje in de buurt zitten al de hele winter tenminste 17 ransuilen te roesten, mooi onderwerp om mijn nieuwe Sigma 100-400 op uit te proberen.
Hier na lange tijd weer eens een bijdrage van mij. Met dit donkere weer valt het niet mee vogels te fotograferen maar vorige week was het in ieder geval droog. In een dichte taxus in een stadsparkje in de buurt zitten al de hele winter tenminste 17 ransuilen te roesten, mooi onderwerp om mijn nieuwe Sigma 100-400 op uit te proberen.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
@SnoeiKoei Zolang de kop maar scherp is, vind ik een takje of wat ervoor nog wel te doen, maar de onrust in vooral de lichte achtergrond rechts doet wel wat afbreuk aan je foto. Ben wel wat jaloers, want uilen zie ik hier nooit.
Ja daar kan ik wel in komen.Toff schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:14:
@SnoeiKoei Zolang de kop maar scherp is, vind ik een takje of wat ervoor nog wel te doen, maar de onrust in vooral de lichte achtergrond rechts doet wel wat afbreuk aan je foto. Ben wel wat jaloers, want uilen zie ik hier nooit.
Overigens zitten Ransuilen ongetwijfeld ook bij jou in de buurt!
https://waarneming.nl/spe...20-02-12&map_type=grid10k
Een klein beetje dodge & burn om de achtergrond wat donkerder (en wellicht de uil wat lichter) te maken zou denk ik al een groot verschil maken daarin. Verder leuke plaat, en ik ben ook jaloers!SnoeiKoei schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:24:
[...]
Ja daar kan ik wel in komen.Gezien het feit dat ik tussen heel wat vegetatie door moest fotograferen was die achtergrond niet te vermijden helaas. Als het weer zonnig weer wordt hoop ik op een herkansing, wellicht met uilen die wat meer vrij zitten.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Ja, ik beweerde niet dat ze hier niet zouden zitten, maar dat ik ze niet zie.SnoeiKoei schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:24:
[...]
In mijn omgeving overigens vooral wit, dus veel zullen het er niet zijn.
Succes met de herkansing!
@SnoeiKoei ik zou even met de sliders van lightroom spelen om de ogen wat lichter te maken. De achtergrond zou ik niks aan doen: dat is wit, als je het donkerder grijs maakt dan nu klopt de foto niet meer.
En uilen zijn typisch vogels die er wel zijn, maar die niemand ooit ziet
Bedankt voor de tip. Lightroom heb ik niet, eens zien of ik met DxO ook alleen bepaalde stukjes lichter kan maken.MBV schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:42:
@SnoeiKoei ik zou even met de sliders van lightroom spelen om de ogen wat lichter te maken. De achtergrond zou ik niks aan doen: dat is wit, als je het donkerder grijs maakt dan nu klopt de foto niet meer.
DxO ken ik niet, maar er zijn diverse tools die zoiets hebben. Even snel https://pixlr.com/x/ uitgeprobeerd, bij Adjust heet dat ook 'shadows'. Je bewerkt daarmee eigenlijk de 'curves' om alles wat nu donkergrijs is wat lichter te maken zonder de rest van de foto te veranderen
Mooi beeld @nustys. Die waterdruppeltjes op de kop van de gans, prachtig! Alhoewel je de foto op een redelijke afstand op 1200mm hebt geschoten, lijkt de gans je wel degelijk in de gaten te hebben
.
De foto is lekker contrastrijk. Heb je de klaarheid van het beeld omhoog geschroefd? Er lijkt namelijk een heldere gloed om de kop van de gans te zitten of is het gezichtsbedrog?
De foto is lekker contrastrijk. Heb je de klaarheid van het beeld omhoog geschroefd? Er lijkt namelijk een heldere gloed om de kop van de gans te zitten of is het gezichtsbedrog?
Dit kuikentje probeert een vliegje te vangen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k2kWZEQBZ2GanYXR6DezvkAa.jpg?f=user_large)
Het lijkt erop dat de vogeltjes ook in lock-down zijn gegaan. In elk geval heeft deze duif zich keurig aan de stay-at-home regeltjes gehouden: is een paar weken netjes thuis gebleven, op minstens drie meter afstand van onze logeerkamer.
:strip_exif()/f/image/00G1Q0vuaLWv1kHFat2Sr86T.jpg?f=fotoalbum_large)
Intussen hebben wij "toen zelf twee weken liggen wachten op iets moois" (bron citaat).
Dat zag er aanvankelijk nogal teleurstellend uit, maar we hebben ons getroost met het gezegde "lelijk in de luier, mooi in de sluier". En maar hopen dat het geen doffertje is.
:strip_exif()/f/image/U2nwuA0bV9KhwzHPT1fwKwgd.jpg?f=fotoalbum_large)
En zowaar, met de dag begon het onooglijke monstertje meer op een duif te lijken. Gisteren is onze gevederde logé voor het eerst uit zijn nest gekomen, en meteen op pad gegaan (typisch pubergedrag).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TpbBPIhDkSmxIrNWd1yZNMVj.jpg?f=user_large)
Wegegaan zonder afscheid te nemen
(X-T2 met Fujinon XC 50-230 @230mm, f/6.7. Best aardig voor één van de goedkoopste Fuji-lenzen).
:strip_exif()/f/image/00G1Q0vuaLWv1kHFat2Sr86T.jpg?f=fotoalbum_large)
Intussen hebben wij "toen zelf twee weken liggen wachten op iets moois" (bron citaat).
Dat zag er aanvankelijk nogal teleurstellend uit, maar we hebben ons getroost met het gezegde "lelijk in de luier, mooi in de sluier". En maar hopen dat het geen doffertje is.
:strip_exif()/f/image/U2nwuA0bV9KhwzHPT1fwKwgd.jpg?f=fotoalbum_large)
En zowaar, met de dag begon het onooglijke monstertje meer op een duif te lijken. Gisteren is onze gevederde logé voor het eerst uit zijn nest gekomen, en meteen op pad gegaan (typisch pubergedrag).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TpbBPIhDkSmxIrNWd1yZNMVj.jpg?f=user_large)
Wegegaan zonder afscheid te nemen
(X-T2 met Fujinon XC 50-230 @230mm, f/6.7. Best aardig voor één van de goedkoopste Fuji-lenzen).
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
@nustys Man, je ziet de piloot bijna zitten in de cockpit...
Niet te verwarren met dat meerkoetje wat 10 minuten hiervoor naar binnen ging voor een bezoekje aan de cockpit en de laadruimte 😱🙄😁Toff schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:20:
@nustys Man, je ziet de piloot bijna zitten in de cockpit...
Dat zou ik met deze foto's ook zijnStiegl schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:34:
Altijd al een mooie foto van een ijsvogel willen maken. Afgelopen week eropuit gegaan met mijn nieuwe Tamron 150-600. Zelf erg tevreden:
Verder maar weinig vogelliefhebbers activiteit in dit topic de laatste maanden. Hopelijk komen er nog een paar langs. Mogelijk heb ik een scherpte issue met mijn Sony 200-600. Dat kan aan de lens liggen. Maar ook aan mij. Daarom ben ik al mijn vogelfoto's langs gegaan op zoek naar het scherpste exemplaar. Dat blijkt een doodgewone saaie huismus te zijn. Helaas. Maar het gaat even om de indruk van scherpte. Acceptabel? Moet beter kunnen? Moet veel beter kunnen?
Onder de thumb zit een 1 op 1 2560x1440 crop. Indien het goed gegaan is in lossless JPG.
Beetje meegeloerd met je lensissueverhaal elders, maar dit ziet er aardig scherp uit. Hooguit ligt de maximale scherpte elders: de klauwtjes en vleugelbeverdering lijken mij gestoken, maar op de rug en de oog/snavelpartij is het minder.
De rugbevedering lijkt wat oververscherpt, oog en snavel schijnen niet scherper te willen worden. Ik krijg de indruk dat er een vlak van maximale scherpte loopt door de rechtervleugel en de klauwtjes. Weet niet hoe groot je DOF op je scherpstelafstand @ 600mm en f/6.3 is, maar als dat een centimeter is dan zou je zomaar de oogjes gemist kunnen hebben.
N.B. Dit commentaar wordt niet gehinderd door ervaring - ik ben nog maar zelden boven de 450 mm(eq) geweest. Daarom: fwiw. En de foto is niet helaas. Beter een goede foto van een huismus dan een slechte foto van een zeldzame graspieper.
De rugbevedering lijkt wat oververscherpt, oog en snavel schijnen niet scherper te willen worden. Ik krijg de indruk dat er een vlak van maximale scherpte loopt door de rechtervleugel en de klauwtjes. Weet niet hoe groot je DOF op je scherpstelafstand @ 600mm en f/6.3 is, maar als dat een centimeter is dan zou je zomaar de oogjes gemist kunnen hebben.
N.B. Dit commentaar wordt niet gehinderd door ervaring - ik ben nog maar zelden boven de 450 mm(eq) geweest. Daarom: fwiw. En de foto is niet helaas. Beter een goede foto van een huismus dan een slechte foto van een zeldzame graspieper.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
@OttiglioM Als ik de DoF calculator er even op los laat voor een 600mm F6.3 op een A7, heb je op 4 meter maar een DoF van 1,4 cm.
Dat zou prima kunnen verklaren waarom de veren op het ruggetje en borst behoorlijk scherp zijn maar zijn kop net niet helemaal. Als je op zijn borst gefocust hebt, zit er maar 7mm voor en achter wat scherp is. Op F11 zou je 1,3 cm er voor en er achter hebben. Dan moet alleen je ISO wel naar 1000 (voor dezelfde sluitertijd) maar dat kan die mooie camera van je wel hebben.
@Stiegl Helemaal niet jaloers of zo hoor
Man wat een nette platen. Die Tamron doet het prima en jij ook. Zelf kom ik heel vaak in de natuur maar heb nog nooit een ijsvogel gezien.
Dat zou prima kunnen verklaren waarom de veren op het ruggetje en borst behoorlijk scherp zijn maar zijn kop net niet helemaal. Als je op zijn borst gefocust hebt, zit er maar 7mm voor en achter wat scherp is. Op F11 zou je 1,3 cm er voor en er achter hebben. Dan moet alleen je ISO wel naar 1000 (voor dezelfde sluitertijd) maar dat kan die mooie camera van je wel hebben.
@Stiegl Helemaal niet jaloers of zo hoor
[ Voor 16% gewijzigd door sys64738 op 11-10-2020 11:00 ]
@bobcom en @sys64738 Mijn dank voor de genomen tijd en het deskundige (althans, zo komt het over
) commentaar. Wat het scherpstellen betreft, ik was al blij het vierkantje op de mus kreeg. Ik moet nog veel oefenen.
Het lijkt zich af te tekenen dat de lens het wel kan maar de fotograaf (nog) niet zo. Ik ben voorlopig best wel blij met die conclusie.
Het recept naar scherpere opnames zal er, in eerste instantie, uit bestaan op F11 voorkeuze in te stellen en sluitertijd/iso aan de automatiek over te laten.
Het lijkt zich af te tekenen dat de lens het wel kan maar de fotograaf (nog) niet zo. Ik ben voorlopig best wel blij met die conclusie.
Het recept naar scherpere opnames zal er, in eerste instantie, uit bestaan op F11 voorkeuze in te stellen en sluitertijd/iso aan de automatiek over te laten.
@nustys die gans vind ik goed gelukt maar die reiger wat minder. Je lijkt sowieso hard aan schuifjes te trekken maar bij die laatste vind ik onnatuurlijk ogen.
@Stiegl lekker zeg als ze zo voor je gaan zitten poseren. Dat heb ik alleen met kauwen.
Zelf ook maar een foto proberen te redden. Was min of meer per ongeluk, liep gister met dat grauwe weer in een veel te donker bos dus ben al blij dat je überhaupt kan zien welke soort vogel het is.
:strip_exif()/f/image/QUnOax8VWZUr0incwwq0DfLm.jpg?f=fotoalbum_large)
Canon 70D met Sigma 100-400C op 400mm f/6.3, 1/250e, ISO5000
@Stiegl lekker zeg als ze zo voor je gaan zitten poseren. Dat heb ik alleen met kauwen.
Zelf ook maar een foto proberen te redden. Was min of meer per ongeluk, liep gister met dat grauwe weer in een veel te donker bos dus ben al blij dat je überhaupt kan zien welke soort vogel het is.
:strip_exif()/f/image/QUnOax8VWZUr0incwwq0DfLm.jpg?f=fotoalbum_large)
Canon 70D met Sigma 100-400C op 400mm f/6.3, 1/250e, ISO5000
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als vogelliefhebber volg ik dit topic al een hele tijd, maar is het er nog niet van gekomen om zelf wat te posten.
Er komen fraaie platen langs, waarbij die van @nustys er wel uitspringen.
De Ransuil van @SnoeiKoei is ook tof.
Sinds een opdracht vorig jaar beschik ik over een Fuji XF 100-400, waarmee ik i.c.m. een XT-3 regelmatig op pad ga. Dit voorjaar zat er in de buurt van Delft deze IJslandse grutto in een ondiep plasje.
:strip_exif()/f/image/axNpypc4eDMyuPaMrgwVPA1p.jpg?f=fotoalbum_large)
Fuji XT-3 met XF 100-400, f7,1, 1/1000 s ISO 800.
De 100-400 is zeer scherp, maar wordt op 400 mm en objecten op grote afstand wat (te) zacht.
Er komen fraaie platen langs, waarbij die van @nustys er wel uitspringen.
De Ransuil van @SnoeiKoei is ook tof.
Sinds een opdracht vorig jaar beschik ik over een Fuji XF 100-400, waarmee ik i.c.m. een XT-3 regelmatig op pad ga. Dit voorjaar zat er in de buurt van Delft deze IJslandse grutto in een ondiep plasje.
:strip_exif()/f/image/axNpypc4eDMyuPaMrgwVPA1p.jpg?f=fotoalbum_large)
Fuji XT-3 met XF 100-400, f7,1, 1/1000 s ISO 800.
De 100-400 is zeer scherp, maar wordt op 400 mm en objecten op grote afstand wat (te) zacht.
Nu weet ik niet hoe grauw en donker het bos precies was maar van die omstandigheden zien we op deze foto weinig tot niets meer terugGonadan schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:54:
@Daaaaf Erg mooi! Ik zou het je niet na kunnen doen. Bovendien kijkt de vogel ook nog eens erg innemend naar de toeschouwer. Dat verhoogt de belevingswaarde.
[ Voor 0% gewijzigd door OttiglioM op 07-12-2020 12:17 . Reden: 2x spelfout ]
Ik kwam ook een vreemde vogel tegen. Gelukkig vloog 'ie niet weg en was gemakkelijk te fotograferen:

Art-BirdOnDike by Erik Haak, on Flickr

Art-BirdOnDike by Erik Haak, on Flickr
Ijsvogel van uit een foto hut.
Nog een foto erbij gedaan vind ik zelf de mooiste die ik gemaakt hebt.
:strip_exif()/f/image/Las9FLJeUYEuxQ9wjnz3Ac3K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PWNYNNkqHu7hJVU62deE5voY.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog een foto erbij gedaan vind ik zelf de mooiste die ik gemaakt hebt.
:strip_exif()/f/image/Las9FLJeUYEuxQ9wjnz3Ac3K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PWNYNNkqHu7hJVU62deE5voY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZpbMbBZu6Unvj7qkcLPT2cqP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door andre208 op 19-12-2020 19:02 ]
Jammer van het takje voor zijn hoofd, verder wel aardig. Ik denk dat je hem nog iets meer kleur kan geven, al zal dat voor de achtergrond snel vervelend worden 
@andre208 Veel beter dan die laatste foto wordt het niet
Die eerste is een leuk moment, maar spreekt me toch iets minder aan.
@andre208 Veel beter dan die laatste foto wordt het niet
[ Voor 29% gewijzigd door MBV op 19-12-2020 17:40 ]
Het is een mooie foto met een leuke kokmeeuw. Maar ik ben van mening dat het meer een landschapsfoto is. Je zou het ook een weerfoto kunnen noemen (als je van meteorologie houdt). De vogel voegt wel iets toe, maar het is niet het onderwerp (of hoofdonderwerp) van de foto.FeareX schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:22:
Mooie foto's in de voorgaande posts! Daar kan ik eigenlijk maar weinig op aanmerken![]()
Wat vinden jullie van een foto als deze? Wat mij betreft is de vogel toch wel het onderwerp die de foto maakt.
@andre208 Mooie ijsvogel set, ik zie ze zelf zelden en zeker niet op zo'n leuke afstand dat het mooie plaatjes worden.
@Verwijderd Alvast aan het voorbereiden op de tuinvogeltelling? Leuke foto, de onderzijde is wel een beetje onrustig voor mij. Verder leuke pimpelmees!
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Welk takje voor z'n kop? Tenzij ik kippig ben, zit er alleen een (blurry) tak achter 'mMBV schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:39:
Jammer van het takje voor zijn hoofd, verder wel aardig. Ik denk dat je hem nog iets meer kleur kan geven, al zal dat voor de achtergrond snel vervelend worden
The devil is in the details.
@Hahn Er is wel degelijk een takje dat zich voor de vogel bevind (ruimtelijk) maar op de foto onder de vogel. Dat is waar ik ook een opmerking over maakte, dat die tak de foto onrustig maakt en afleidt van de vogel zelf.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
MBV heeft het over een 'takje voor zijn hoofd', lijkt me sterk dat 'ie daar die tak helemaal onderaan de foto mee bedoeltrockhopper schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:41:
@Hahn Er is wel degelijk een takje dat zich voor de vogel bevind (ruimtelijk) maar op de foto onder de vogel. Dat is waar ik ook een opmerking over maakte, dat die tak de foto onrustig maakt en afleidt van de vogel zelf.
Ik lees het zo, maar ik wacht wel de reactie af van @MBV. Ik zou het zelf overigens niet zo verwoorden maar dus zoals ik al schreef, het takje onder de vogel.
Nu ik hem aanklik zie ik dat je gelijk hebt, sorry. Ik had het idee dat je een stukje van de blur over de bovenkant van zijn kop zag. Blijft staan dat doordat die tak zo dicht bij z'n kop zit, hij afleidt. Ik weet natuurlijk niet de setting, maar de camera een paar centimeter naar rechts of naar boven had misschien al genoeg gedaan voor een betere foto.Hahn schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:40:
[...]
Welk takje voor z'n kop? Tenzij ik kippig ben, zit er alleen een (blurry) tak achter 'm
Verwijderd
Het is zeker niet de perfecte plaat inderdaad, maar die beestjes blijven niet zo lang zitten helaas. 
Ik ga de komende tijd nog wel wat vaker een poging doen.
Ik ga de komende tijd nog wel wat vaker een poging doen.
Ik ben een tijd terug in peru bij de colca canyon geweest en ben zelf best trots op deze foto. Nikon D5300 met nikkor 70-300 op F5.6.
:strip_exif()/f/image/b0mQpUnJ3nzNSYnmYlHbvnMg.jpg?f=fotoalbum_large)
https://imgur.com/a/gTYSFAN voor wat meer foto's.
Ook heb ik deze ooit gemaakt van een duif en haar jong. Helaas was het lastig om door de bladeren heen een gat te vinden dat ze goed zichtbaar zijn.
:strip_exif()/f/image/b0mQpUnJ3nzNSYnmYlHbvnMg.jpg?f=fotoalbum_large)
https://imgur.com/a/gTYSFAN voor wat meer foto's.
Ook heb ik deze ooit gemaakt van een duif en haar jong. Helaas was het lastig om door de bladeren heen een gat te vinden dat ze goed zichtbaar zijn.
:strip_exif()/f/image/A5ipqHC79Vjht69rB2u2DdXm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door aicaramba op 21-12-2020 12:12 ]
@VinnyAMS ik heb hier ook een ijsvogel die als passant hier zo nu en dan vist. Ik heb uit armoede maar een wild camera gekocht die ik morgen ga installeren om te kijken of ik patroon kan vinden in de tijden en weersomstandigheden waarbij deze komt vissen. Soms loop ik de tuin in (aan het water) en dan zie ik deze wegvliegen maar zelfs al had ik een camera in de hand dan is het kansloos, zo schuw en zo snel zijn ze - maar ook zo mooi.
We hebben ook een (nu zo goed als dood) stukje kruidentuin maar dat trekt ook allerlei allooi aan vogels aan dus daar wil ik ook nog wat mee doen (sowieso lachen dat onze huismerel er meestal vrij snel bij is om ze de tuin uit te jagen).
We hebben ook een (nu zo goed als dood) stukje kruidentuin maar dat trekt ook allerlei allooi aan vogels aan dus daar wil ik ook nog wat mee doen (sowieso lachen dat onze huismerel er meestal vrij snel bij is om ze de tuin uit te jagen).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja IJsvogel staat al vrij lang op mijn lijstje. In onze tuin(Amsterdam) ga ik die niet op de foto zetten denk ik. Roodborstjes, Merels en Vinken genoeg. Dit was in het park, maar er lopen nog best veel wandelaars voorbij ook met loslopende honden. Denk dat het toch een keer een vogelhut huren gaat worden.
franssie schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:49:
@VinnyAMS ik heb hier ook een ijsvogel die als passant hier zo nu en dan vist. Ik heb uit armoede maar een wild camera gekocht die ik morgen ga installeren om te kijken of ik patroon kan vinden in de tijden en weersomstandigheden waarbij deze komt vissen. Soms loop ik de tuin in (aan het water) en dan zie ik deze wegvliegen maar zelfs al had ik een camera in de hand dan is het kansloos, zo schuw en zo snel zijn ze - maar ook zo mooi.
@andre208 Prachtige ijsvogeltjes, feest om naar te kijken. De eerste een hele mooie waarneming (zou eigenlijk op video mogen), de derde vooral zonder meer een lust voor het oog.
@Verwijderd Leuk pimpelmeesje. Zijn volgens mij aardiger dan koolmezen (blogpost), maar heb geen sluitend bewijs voor die mening. Zonder te zeuren over takjes: misschien kan je pimpeltje een beetje crop gebruiken.
@aicaramba Majestueus, die condor(?). Wellicht een beetje schaduwen ophalen bij de kop, zodat je daar ook wat details ziet. Duivenfamilie hebben wij ook te logeren gehad, maar inderdaad, poseren ho maar.
@VinnyAMS Genieten, dat roodborstje. Expressief koppie en heel mooi licht!
Grote teles zijn aan mij niet besteed (gebrek aan geduld en toewijding), maar in het kader van "knoeien op een koopje" een pimpelmeesje en een kleine zwartkop die de laatste kaki's uit de boom voor mijn raam kwamen nasjen.
:strip_exif()/f/image/lGx7uvXXKnJvwQnRU3HKZZIQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1o6m3E4LxriOjCjSmQxDENvF.jpg?f=fotoalbum_large)
Allebei met Sony A6500 en Canon 100-300mm 4.5-5.6 usm op adapter, op een meter of zes vanuit mijn kamer.Lens is natuurlijk een tikje zo-zo, maar voor 20 cent per mm kun je je nauwelijks een buil vallen. F/8 gaat nog wel - als er genoeg licht is, en met de kako op het noorden in de middag valt dat tegen. Niettemin plezier van gehad (gehad, want de kaki's zijn op. Plezier wordt elders vervolgd)
@Verwijderd Leuk pimpelmeesje. Zijn volgens mij aardiger dan koolmezen (blogpost), maar heb geen sluitend bewijs voor die mening. Zonder te zeuren over takjes: misschien kan je pimpeltje een beetje crop gebruiken.
@aicaramba Majestueus, die condor(?). Wellicht een beetje schaduwen ophalen bij de kop, zodat je daar ook wat details ziet. Duivenfamilie hebben wij ook te logeren gehad, maar inderdaad, poseren ho maar.
@VinnyAMS Genieten, dat roodborstje. Expressief koppie en heel mooi licht!
Grote teles zijn aan mij niet besteed (gebrek aan geduld en toewijding), maar in het kader van "knoeien op een koopje" een pimpelmeesje en een kleine zwartkop die de laatste kaki's uit de boom voor mijn raam kwamen nasjen.
:strip_exif()/f/image/lGx7uvXXKnJvwQnRU3HKZZIQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1o6m3E4LxriOjCjSmQxDENvF.jpg?f=fotoalbum_large)
Allebei met Sony A6500 en Canon 100-300mm 4.5-5.6 usm op adapter, op een meter of zes vanuit mijn kamer.Lens is natuurlijk een tikje zo-zo, maar voor 20 cent per mm kun je je nauwelijks een buil vallen. F/8 gaat nog wel - als er genoeg licht is, en met de kako op het noorden in de middag valt dat tegen. Niettemin plezier van gehad (gehad, want de kaki's zijn op. Plezier wordt elders vervolgd)
De kop vind ik qua moment en kleur wel leuk, maar de onscherpte is flink aanwezig, het is net alsof ik dubbel zie. Is dit naast door glas ook nog flink gecropt?VinnyAMS schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:32:
@bobcom leuke foto's. Vandaag ook voor het eerst is door het raam geprobeerd met dit als resulaat.
[Afbeelding]
Is inderdaad ook gecropt. Ik den dat het voornamelijk met het licht en de 1.4 extender te makwn heeft. Ook was de sluitertijd 1/20 niet optimaal denk ik.Hahn schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:35:
[...]
De kop vind ik qua moment en kleur wel leuk, maar de onscherpte is flink aanwezig, het is net alsof ik dubbel zie. Is dit naast door glas ook nog flink gecropt?
Op hoeveel mm heb je geschoten? Als het op meer dan ~50mm is, wat ik wel denk (ik gok zo rond de 300mm?), dan is 1/20 inderdaad hoogstwaarschijnlijk de boosdoener, jaVinnyAMS schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:38:
[...]
Is inderdaad ook gecropt. Ik den dat het voornamelijk met het licht en de 1.4 extender te makwn heeft. Ook was de sluitertijd 1/20 niet optimaal denk ik.
@Hahn 379mm.
Hahn schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:41:
[...]
Op hoeveel mm heb je geschoten? Als het op meer dan ~50mm is, wat ik wel denk (ik gok zo rond de 300mm?), dan is 1/20 inderdaad hoogstwaarschijnlijk de boosdoener, ja
Uit de hand geschoten? Zo ja, dan is het nog vrij knap dat 'ie enigszins scherp is, want de vuistregel is dat je sluitertijd minimaal 1/[mm] moet zijn, om een scherpe foto te krijgen, uit de hand geschoten. Met 1/20 zit je daar zo'n factor 20 onder
Is ongeveer 4 stops dan toch? Dat is met een beetje fatsoenlijke stabilisatie in lens en/of camera wel te doen. Wel mazzel dat die vogel goed stil zat, want dat valt niet te stabiliseren natuurlijkHahn schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:47:
[...]
Uit de hand geschoten? Zo ja, dan is het nog vrij knap dat 'ie enigszins scherp is, want de vuistregel is dat je sluitertijd minimaal 1/[mm] moet zijn, om een scherpe foto te krijgen, uit de hand geschoten. Met 1/20 zit je daar zo'n factor 20 onder
Zal uiteindelijk een optelsom zijn van door (dubbel) glas fotograferen en tamelijk lange sluitertijd, wat vervolgens wordt uitvergroot door de converter die bovendien zelf optisch ook niet perfect zal zijn.
@VinnyAMS als je ruimte hebt om hem minder krap te croppen zou dat 'm nog wel goed kunnen doen. Wat meer ruimte rechts en aan de bovenkant en dan kijkt het al wat prettiger.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Dat laatste is nu net het probleem. Een koe gaat misschien nog wel, maar een vogeltje trilt alleen al door de hoge hartslag meer dan goed voor 1/20 s is.Orion84 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:20:
[...]
Is ongeveer 4 stops dan toch? Dat is met een beetje fatsoenlijke stabilisatie in lens en/of camera wel te doen. Wel mazzel dat die vogel goed stil zat, want dat valt niet te stabiliseren natuurlijk
Naast de scherpte van de vogel stoort mij de scherpte van de achtergrond. Een vogel op een rustige achtergrond is mooier, en op 400mm moet het wel lukken om een vogel te vinden waarbij de achtergrond ver weg genoeg is om onscherp te wordenVinnyAMS schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:32:
@bobcom leuke foto's. Vandaag ook voor het eerst is door het raam geprobeerd met dit als resulaat.
[Afbeelding]
@VinnyAMS Dank je voor je reactie. Ieder maakt zijn keuzes: ik schiet op 300mm 1/500s @5.6 en krijg een stilzittende vogel met een pak ruis, jij schiet op (???) mm op 1/20s en krijgt een bewogen vogel zonder ruis.
Ergens daartussen moet toch een gulden middenweg liggen?
Ergens daartussen moet toch een gulden middenweg liggen?
@bobcom Leuke plaatjes, niet de meest scherpe, maar die kleine vogeltjes i.c.m. zo'n kaki in de tuin doet het wel leuk! Zeker gezien de prijs van die lens is het resultaat nog best aardig.
@VinnyAMS De vogel staat er qua blik mooi op, maar je kunt wel echt zien dat hij door het raam gemaakt is. Ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd, maar door dubbel glas zie het altijd net een klein beetje dubbel, waardoor het er gek uit ziet.
Zelf maar eens bezig geweest met wat vogel plaatjes uit eigen tuin van afgelopen jaar. Achtereenvolgend een pimpelmees die onze schuur bewaakt, een putter en een net uitgevlogen jonge merel.
:strip_exif()/f/image/7E8GOYnGKITwcLPLdjvow1eI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uCScVTu16fVY9vuShoHfClWw.jpg?f=fotoalbum_large)
@VinnyAMS De vogel staat er qua blik mooi op, maar je kunt wel echt zien dat hij door het raam gemaakt is. Ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd, maar door dubbel glas zie het altijd net een klein beetje dubbel, waardoor het er gek uit ziet.
Zelf maar eens bezig geweest met wat vogel plaatjes uit eigen tuin van afgelopen jaar. Achtereenvolgend een pimpelmees die onze schuur bewaakt, een putter en een net uitgevlogen jonge merel.
:strip_exif()/f/image/7E8GOYnGKITwcLPLdjvow1eI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uCScVTu16fVY9vuShoHfClWw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VwGUOFeRPG9Xz8viAG30vQo3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Erwin186 op 16-01-2021 19:54 ]
Superlekkere platen! Mooi scherp, goede kleuren en goede houdingenErwin186 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt!Hahn schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:17:
[...]
Superlekkere platen! Mooi scherp, goede kleuren en goede houdingenEnig idee wat die tweede vogel (Putter, blijkbaar?
Mooi beestje in ieder geval) in z'n bek heeft? Een pluisje ofzo?
Ja goede vraag, dat heb ik mezelf ook al afgevraagd. Op de foto’s die ik kort na deze heb gemaakt is het niet meer zichtbaar, dus het waaide wel makkelijk weg. Hij heeft sowieso iets van een insect in z’n bek, dus misschien een spin waarvan hij nog wat spinneweb meegenomen had.
@Erwin186 Prentjes om jaloers op te worden! Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat voor afstanden en lens praten we bij pimpel, putter en merel? En is zoiets uren turen in de tuin, of meer een kwestie van zien, aanleggen en en vuren? Zelf krijg ik nog geen vlaamse gaai of ekster op de plaat, terwijl het er toch van wemelt. Misschien toch een kwestie van gebrek aan geduld en millimeters?
Bedankt!bobcom schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:56:
@Erwin186 Prentjes om jaloers op te worden! Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat voor afstanden en lens praten we bij pimpel, putter en merel? En is zoiets uren turen in de tuin, of meer een kwestie van zien, aanleggen en en vuren? Zelf krijg ik nog geen vlaamse gaai of ekster op de plaat, terwijl het er toch van wemelt. Misschien toch een kwestie van gebrek aan geduld en millimeters?
De foto's zijn gemaakt met een Fuji X-T3 met XF100-400mm. Qua brandpunt zijn ze, in volgorde van de foto's, gemaakt op 400mm, 370mm en 310mm. En qua echte afstand tot het onderwerp zal het een paar meter geweest zijn.
Deze foto's zijn allemaal hoofdzakelijk een kwestie van zien en klikken. Ik moet er wel bij zeggen dat bij de pimpelmees en putter wel een soort van patroon zichtbaar was. Deze foto's zijn van afgelopen voorjaar, dus in de tijd dat ze allemaal druk zijn met nestjes en jongen. De pimpelmees had een nestje bij de buren en had ik al behoorlijk vaak op de deurklink zien zitten. Die zat er ongeveer elke 10 minuten, dus op een gegeven moment maar een strategische plek gezocht en even gewacht (was hooguit 5 min). Die putter had ik ook al regelmatig in de conifeer gespot, dus daar had ik camera voor klaargelegd, zodat ik de volgende keer dat ik hem zeg gelijk kon vuren. De jonge merel was vrij makkelijk, die kon nauwelijks nog vliegen en zat al een hele tijd daar op de rand van de plantenbak te kijken en bleef ook stil zitten als je dichterbij kwam.
Zeker geen uren werk dus haha, zoveel geduld heb ik ook niet
@Toff : Bedankt!
[ Voor 10% gewijzigd door Erwin186 op 17-01-2021 11:21 . Reden: Aanvulling ]
@Erwin186 Leuke scherpe platen, collega Fuji-shooter. De Putter vind ik de mooiste vanwege de geringe DOF.
@VinnyAMS vogels fotograferen met 1/20e, je hebt wel lef.
@bobcom Leuk die Zwartkop. Ruis is in deze donkere dagen soms lastig te vermijden, maar kun je bij nabewerking wel flink reduceren.
Hierbij een IJsvogel, die ik tijdens mijn rondje tegenkwam en die fijn bleef zitten. Ik kon wellicht nog dichterbij komen, ware het niet hij wegvloog door naderende wandelaars.
Fuji XT3 met 100-400+1.4TC, 1/500 f8 1600ISO. Nabewerking met C1pro 21.
@VinnyAMS vogels fotograferen met 1/20e, je hebt wel lef.
@bobcom Leuk die Zwartkop. Ruis is in deze donkere dagen soms lastig te vermijden, maar kun je bij nabewerking wel flink reduceren.
Hierbij een IJsvogel, die ik tijdens mijn rondje tegenkwam en die fijn bleef zitten. Ik kon wellicht nog dichterbij komen, ware het niet hij wegvloog door naderende wandelaars.
Fuji XT3 met 100-400+1.4TC, 1/500 f8 1600ISO. Nabewerking met C1pro 21.
:strip_exif()/f/image/rq0YC7TFHxlXxQNVF5ylnS9D.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zit hier de laatste tijd regelmatig een buizerd in de het park achter onze tuin. Nadat ik hem iets had zien vangen, ben ik hem gevolgd.
:strip_exif()/f/image/x9NonOMOLMFTUQ7whJ8Fx9Qn.jpg?f=fotoalbum_large)
(1/160 f5.6 364mm ISO1600)
Kennelijk kwam ik te dichtbij, waarna hij met rat en al iets verder weg vloog.
:strip_exif()/f/image/tBXo38eZuGyq8enOySmILDlG.jpg?f=fotoalbum_large)
(1/250 f5.6 280mm ISO3200)
Dit was vanmorgen, bomenrij achter de tuin.
:strip_exif()/f/image/Jxj7aNMEhHpy5igFHnUNbPYa.jpg?f=fotoalbum_large)
(1/160 f5.6 280mm ISO3200)
Pana G9 met PanaLeica 100-400 lens. Nabewerking met DxO Photolab 4
:strip_exif()/f/image/x9NonOMOLMFTUQ7whJ8Fx9Qn.jpg?f=fotoalbum_large)
(1/160 f5.6 364mm ISO1600)
Kennelijk kwam ik te dichtbij, waarna hij met rat en al iets verder weg vloog.
:strip_exif()/f/image/tBXo38eZuGyq8enOySmILDlG.jpg?f=fotoalbum_large)
(1/250 f5.6 280mm ISO3200)
Dit was vanmorgen, bomenrij achter de tuin.
:strip_exif()/f/image/Jxj7aNMEhHpy5igFHnUNbPYa.jpg?f=fotoalbum_large)
(1/160 f5.6 280mm ISO3200)
Pana G9 met PanaLeica 100-400 lens. Nabewerking met DxO Photolab 4
[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 06-02-2021 12:42 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
@ijdod Op welke fl zijn deze genomen? Heel vet dat je een buizerd zo goed op de foto hebt gekregen! Bij de tweede foto stoor ik me wel heel erg aan de OOF takken. Doe je weinig aan met mft en op (waarschijnlijk) grote afstand.
Ik zie bij mij in de buurt regelmatig valkjes. Ga ik ook proberen wat meer werk van te maken
Edit: had nog onderstaande foto, van een week of 2 geleden, maar ik wil ze graag in actie.
Ik zie bij mij in de buurt regelmatig valkjes. Ga ik ook proberen wat meer werk van te maken
Edit: had nog onderstaande foto, van een week of 2 geleden, maar ik wil ze graag in actie.
:strip_exif()/f/image/V1Rp5DY3NsRA0nSVHWU5H757.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door DirtyBird op 05-02-2021 08:16 ]
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Mooie pose, jammer dat de kop minder scherp lijkt dan het lijf. Kan je dat compenseren door wat sharpening?
364mm, 280mm, en 280mm. ~300mm is waar ik standaard op uitkom als ik de zoom een zwiep geef. Daarbij is het 300-400mm bereik ook het gebeid waar de extra lengte niet altijd opweegt tegen de afnemende scherpte.
Mee eens. Op deze plaat is het bepaald niet fraai. Wat me opvalt is dat dit niet altijd gebeurt; ik vermoed dat het qua afstand tot de het scherpe een badspot is waar het precies fugly wordt. Op deze plek had ik daarbij helaas geen keuze. Ik heb geprobeerd dichterbij te komen, maar daarna vond 'ie het genoeg is vloog verder weg.Heel vet dat je een buizerd zo goed op de foto hebt gekregen! Bij de tweede foto stoor ik me wel heel erg aan de OOF takken. Doe je weinig aan met mft en op (waarschijnlijk) grote afstand.
OMG it's so fluffy!Ik zie bij mij in de buurt regelmatig valkjes. Ga ik ook proberen wat meer werk van te maken
[Afbeelding]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
@Erwin186 Supermooie foto's. Echt scherpe platen Topkwaliteit!
@Verwijderd Ook erg mooie foto's.
@ijdod prachtig.
@DirtyBird Supermooi. Ik moet zelf ook echt is het veld/weiland in. Hier in de buurt van Amsterdam heb je bij Ilperveld/Durgerdam ook wat vogelhutten.
Hier van mij een foto van vandaag in de achtertuin. Veel geduld zitten wachten tot de vogels kwamen een mooie Vink op de plaat kunnen vastleggen.
@Verwijderd Ook erg mooie foto's.
@ijdod prachtig.
@DirtyBird Supermooi. Ik moet zelf ook echt is het veld/weiland in. Hier in de buurt van Amsterdam heb je bij Ilperveld/Durgerdam ook wat vogelhutten.
Hier van mij een foto van vandaag in de achtertuin. Veel geduld zitten wachten tot de vogels kwamen een mooie Vink op de plaat kunnen vastleggen.
:strip_exif()/f/image/XTaXxSCeZFCNJN8YK5YnNjpo.jpg?f=fotoalbum_large)
@Medjai Die tweede had ik laatst ook voor m'n neus! Nog geen 5 meter afstand. Maar m'n camera zat in de tas
Eenmaal gepakt was de vogel gevlogen.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
@Medjai Leuk die valkjes. Je hebt ze er goed op staan.
Zat de afgelopen dagen de reiger te zoeken ivm met de sneeuw. Ze staan iig niet meer langs de waterkant
Deze kwam ineens aangevlogen.
Zat de afgelopen dagen de reiger te zoeken ivm met de sneeuw. Ze staan iig niet meer langs de waterkant
:strip_exif()/f/image/fbD19jyHD179mxSAbp1YF9rp.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier in Nederland? Dat zal dan gewoon een Europese (witstaart)zeearend (Haliaeetus albicilla, white-tailed sea eagle) zijn geweest en niet een Amerikaanse (witkop)zeearend (Haliaeetus leucocephalus, bald eagle). Lijken veel op elkaar, maar niet helemaal dezelfde soort.Sakete schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:00:
Gisteren een bald eagle getroffen. Eerste keer een "bird in flight" geschoten. Lijkt me aardig gelukt. Foto wel behoorlijk bijgesneden.
[Afbeelding]
Zo te zien nog een vrij jong exemplaar gezien de tekening nog niet heel duidelijk is.
Wel heel gaaf om te zien en fraaie foto ook zo
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Nee, dat is hier in ColoradoOrion84 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:09:
[...]
Hier in Nederland? Dat zal dan gewoon een Europese (witstaart)zeearend (Haliaeetus albicilla, white-tailed sea eagle) zijn geweest en niet een Amerikaanse (witkop)zeearend (Haliaeetus leucocephalus, bald eagle). Lijken veel op elkaar, maar niet helemaal dezelfde soort.
Zo te zien nog een vrij jong exemplaar gezien de tekening nog niet heel duidelijk is.
Wel heel gaaf om te zien en fraaie foto ook zo
Hier net voordat ie wegvloog:
:strip_exif()/f/image/ZUkbEqCBgjoYdzArIwwVTo8P.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Sakete op 21-02-2021 18:27 ]
Ah, checkSakete schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:21:
[...]
Nee, dat is hier in Coloradodus als het goed is een bald eagle.
Nice!Hier net voordat ie wegvloog:
[Afbeelding]
@Jackie Moon wauw! Prachtig!
@Jackie Moon Ja hoor. Heb je hem weer met zijn overdreven mooie ijsvogels
Wederom schitterende platen en met die Sigma is weinig mis inderdaad. Te scherp? Hoor ik mensen wel vaker roepen maar dat lijkt me echt een luxe probleem ;-)
Wederom schitterende platen en met die Sigma is weinig mis inderdaad. Te scherp? Hoor ik mensen wel vaker roepen maar dat lijkt me echt een luxe probleem ;-)
@Tk55 Thanx 👍
@sys64738 Als je goed kijkt zie je aliasing (moire?) in het verendek, door de afwezigheid van een anti-aliasing filter in de G9 (te scherp). Derde foto is op F2.0 (achtergrond is al wat zachter).
Edit: aliasing (crop)
@sys64738 Als je goed kijkt zie je aliasing (moire?) in het verendek, door de afwezigheid van een anti-aliasing filter in de G9 (te scherp). Derde foto is op F2.0 (achtergrond is al wat zachter).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qtbzrHO0ul5xsPRD41TMcQxJ.jpg?f=user_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Jackie Moon op 24-02-2021 22:02 ]
Oei. Ja, moire. Das het nadeel van geen Aliasing filter. Maar dat los je met afstoppen ook niet op, toch?
Ik weet het eigenlijk ook niet 😁
(Volgens mij moet de lens onscherper zijn en bij F1.4 wide open is de lens onscherper dan bij f2 of f2.8)
(Volgens mij moet de lens onscherper zijn en bij F1.4 wide open is de lens onscherper dan bij f2 of f2.8)
Even heel simpel gedacht: als je normaal een aliasing-filter voor je sensor zou hebben (die het effectief een fractie minder scherp maakt), dan kan je hetzelfde effect toch krijgen door het achteraf in photoshop/lightroom/whatever anti-aliasing te doen? Ik denk dat je dan wel de goede scherpte kan behouden: je hoeft alleen onscherpte op de kleuren toe te voegen, niet op de grijstinten.Jackie Moon schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:14:
@Tk55 Thanx 👍
[Afbeelding]
Het probleem is dat de pixels van je sensor afwisselend verschillende kleuren zijn, en dat je met veel scherpe randjes dus op de groene pixel meer licht krijgt dan op de blauwe (en even verderop omgekeerd). Zwart/wit zal je dus geen moiré zien. Kan je oplossen door je lens het zoveel te laten 'blurren' dat de blauwe en groene pixel evenveel licht krijgen, maar achteraf moiré weghalen lijkt me beter
[ Voor 17% gewijzigd door MBV op 25-02-2021 11:39 ]
@MBV Thanks. 👍
Ik moet me inderdaad wat verdiepen om de moire weg te halen in post (wel snel geprobeerd, kreeg het niet 123 weg).
Edit: Doet me denken aan een artikel op dpreview, waarom Canon vasthoudt aan een anti-aliasing filter op hun mirrorless lijn R-mount, en panasonic vanaf de gx80 het filter weg laat (gx7 gx8 hebben volgens mij nog een filter). Ik snap nu waarom. 🙂
Ik moet me inderdaad wat verdiepen om de moire weg te halen in post (wel snel geprobeerd, kreeg het niet 123 weg).
Edit: Doet me denken aan een artikel op dpreview, waarom Canon vasthoudt aan een anti-aliasing filter op hun mirrorless lijn R-mount, en panasonic vanaf de gx80 het filter weg laat (gx7 gx8 hebben volgens mij nog een filter). Ik snap nu waarom. 🙂
[ Voor 48% gewijzigd door Jackie Moon op 25-02-2021 12:08 ]
Die ijsvogels doen het hem altijd wel hoor, top weer. Ik moet wel zeggen dat ik die reiger wel erg leuk vind, originele compositie. 
Zelf had ik afgelopen weekend een testdagje en kwam per ongeluk nog wat momentjes tegen.
:strip_exif()/f/image/FEaxzeRBeK1tqAO9R1btgQaY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8erNNUP5gwtKYPLOwhiMtif2.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelf had ik afgelopen weekend een testdagje en kwam per ongeluk nog wat momentjes tegen.
:strip_exif()/f/image/FEaxzeRBeK1tqAO9R1btgQaY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8erNNUP5gwtKYPLOwhiMtif2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6rYgbNIQv9CvCV9kPapRkRP1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De tweede foto mag van mij nog iets lichter, maar verder mooi met tegenlicht te pakken
.
De derde is netjes en ik weet zelf ook nooit hoe je hier meer uit kan krijgen. Echt op water niveau zitten en de kade als achtergrond, dan begint het leuker te worden, maar is ook praktisch onmogelijk zonder vlot in het water. Maar dat water is zo niet inspirerend bruin...daar kan ik nooit wat mee.
Focus en scherpte is telkens netjes in orde
...die R6 maakt je daarover wel tevreden vermoed ik
De derde is netjes en ik weet zelf ook nooit hoe je hier meer uit kan krijgen. Echt op water niveau zitten en de kade als achtergrond, dan begint het leuker te worden, maar is ook praktisch onmogelijk zonder vlot in het water. Maar dat water is zo niet inspirerend bruin...daar kan ik nooit wat mee.
Focus en scherpte is telkens netjes in orde
Ja dat was wel lekker. Zo'n fuut heb ik voorheen vaak veel last mee gehad omdat hij vaak het water pakte. Uiteraard is dat ook een kwestie van goed mikken maar het is erg fijn als dat meer vanzelf gaat.
De tweede had ik lichter geprobeerd inderdaad, maar dat werd ook wel weer wat kunstmatig alsof ik hem ingeflitst had. Twijfel daar nog steeds over.
Derde ben ik met je eens. Omgeving is saai. Ik had mooiere qua omgeving maar dan keek dat beest de andere kant op, dus dan het onderwerp maar knap.
De tweede had ik lichter geprobeerd inderdaad, maar dat werd ook wel weer wat kunstmatig alsof ik hem ingeflitst had. Twijfel daar nog steeds over.
Derde ben ik met je eens. Omgeving is saai. Ik had mooiere qua omgeving maar dan keek dat beest de andere kant op, dus dan het onderwerp maar knap.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Jackie Moon Mooi die IJsvogel. Hoe ver staat je camera van het onderwerp, als je dit met een 56mm zo in beeld kan brengen?
@Gonadan Leuke testshots. Ben het eens met Nomad, om vogels op het water goed uit te laten komen moet je gewoon een erg laag standpunt innemen, anders wordt het al gauw zo'n plaatje van een eendje in het park.
Voor deze Grutto - ze zijn er weer - had ik wel een koud en nat achterwerk over.
:strip_exif()/f/image/9T4qNQv8Ye7Y0S4X5hno3Pbv.jpg?f=fotoalbum_large)
Fuji X-T3 met 100-400 + 1.4TC.
@Gonadan Leuke testshots. Ben het eens met Nomad, om vogels op het water goed uit te laten komen moet je gewoon een erg laag standpunt innemen, anders wordt het al gauw zo'n plaatje van een eendje in het park.
Voor deze Grutto - ze zijn er weer - had ik wel een koud en nat achterwerk over.
:strip_exif()/f/image/9T4qNQv8Ye7Y0S4X5hno3Pbv.jpg?f=fotoalbum_large)
Fuji X-T3 met 100-400 + 1.4TC.
Dat ligt eraan waar precies hij op de tak gaat zitten. Maar de afstand is tussen de 70 en 100 cm. Vandaag had ik weer succes.Daaaaf schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:37:
@Jackie Moon Mooi die IJsvogel. Hoe ver staat je camera van het onderwerp, als je dit met een 56mm zo in beeld kan brengen?
:strip_exif()/f/image/Wq0Av4u6emKvVZMu08FLPD2Q.jpg?f=fotoalbum_large)
56mm F1.6 1/1000s ISO200
Ook aan het experimenteren met video (colorgrading):
YouTube: Kingfisher Juvenile
[ Voor 7% gewijzigd door Jackie Moon op 25-03-2021 20:47 ]
@Jackie Moon De scherpte op het oog is prima, maar de scherptediepte is IMHO te gering om prettig te zijn. Iets meer diafragmeren ten koste van sluitertijd en ISO zou mijn voorkeur hebben hier.
Agreed. Beetje vreemd effect dit. Als die andersom zit met de voorkant naar de lens toe klopt F1.6 wel weer. Volgende keer zet aperture bracket aan, thanx. Wel ragscherp op het oog. 🙂Toff schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 23:29:
@Jackie Moon De scherpte op het oog is prima, maar de scherptediepte is IMHO te geribg om prettig te zijn. Iets meer diafragmeren ten koste van sluitertijd en ISO zou mijn voorkeur hebben hier.
2/3 van de scherptediepte ligt achter het focus vlak. 1/3 er voor, meen ik mij te herinneren.
With @Toff . Met 56mm is 1/100e toch al te doen? 
En dat is logisch: je oog stelt normaal scherp op het dichtsbijzijnde punt. Als je hier naar kijkt focus je dus op de staart. Als een foto teveel van die norm afwijkt komt het onnatuurlijk over. En dat punt van @wappiewappie komt me ook bekend voor, al weet ik de natuurkunde daarvan niet meer
En dat is logisch: je oog stelt normaal scherp op het dichtsbijzijnde punt. Als je hier naar kijkt focus je dus op de staart. Als een foto teveel van die norm afwijkt komt het onnatuurlijk over. En dat punt van @wappiewappie komt me ook bekend voor, al weet ik de natuurkunde daarvan niet meer

@MBV 1/100s had de snavel geblurred.
Ik denk dat je in de war bent met landschap, qua object voorgrond. Als er een oog in beeld is kijk men eerst naar het oog zie bv portretfotografie (scherp oog, rest Toneh 😜)
Ik denk dat je in de war bent met landschap, qua object voorgrond. Als er een oog in beeld is kijk men eerst naar het oog zie bv portretfotografie (scherp oog, rest Toneh 😜)
Weet ik, was met een knipoogje
Maar 1/500 = f/2.4 bij hetzelfde licht, dat was ook wel te doen geweest toch?
Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen