Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

[Verzamel] Vogels

Pagina: 1 ... 37 38 39 Laatste
Acties:
  • 211.816 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12:38

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

@Sooterd gave plaat zeg _O_

Vandaag ook weer eens op pad geweest. Kwam een ondergelopen stuk weiland tegen waar een paar kieviten (met kuikens O+ ), een watersnip, een paar gele kwikstaarten en een paar tureluurs zaten.

Kievit - Lapwing by Frank Vlamings, on Flickr

De twee tureluurs hadden het aardig met elkaar aan de stok
Tureluur - Redshank by Frank Vlamings, on Flickr

Meer op Flickr: https://www.flickr.com/ph...7379700/with/34234483711/

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sooterd
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Leuk @Orion84 die tureluurs in actie. De pullen van de kievit lieten zich niet fotograferen?

Zelf afgelopen vrijdag nog een drieteenstrandloper in actie geplaat. Zag het pas thuis op de laptop. Was een aangename verrassing. Wellicht had hij z'n kopje iets meer linksom moeten draaien en had ik een kleiner diafragma moeten pakken om meer scherp te krijgen. Maar goed, we moeten wat te verbeteren over houden. Anders is de hobby zo snel eindig ;)

Drieteenstrandloper / Calidris alba / Sanderling

Flickr | Nikon D7200 | Nikon 500 F4 | Sony A77 | Sony 16-80

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
Sooterd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 09:46:
Leuk @Orion84 die tureluurs in actie. De pullen van de kievit lieten zich niet fotograferen?
Jawel, maar wat meer op afstand, dus daar heb ik niet echt een mooie plaat van. Wel een waar ze net onder een van de ouders wegkruipen:
Kievit met kuikens - Lapwing with chicks by Frank Vlamings, on Flickr
quote:
Zelf afgelopen vrijdag nog een drieteenstrandloper in actie geplaat. Zag het pas thuis op de laptop. Was een aangename verrassing. Wellicht had hij z'n kopje iets meer linksom moeten draaien en had ik een kleiner diafragma moeten pakken om meer scherp te krijgen. Maar goed, we moeten wat te verbeteren over houden. Anders is de hobby zo snel eindig ;)

[afbeelding]Drieteenstrandloper / Calidris alba / Sanderling
Fraai en altijd leuk om een wat minder doorsnee soort vast te leggen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

* Orion84 neemt een lange, lange aanloop en schopt dit topic terug omhoog uit de vergetelheid :Y)

Nieuwe gear, dus vanmiddag even snel geprofiteerd van wat zonnige momenten.

Kraai - Nikon 200-500mm 5.6 by Frank Vlamings, on Flickr

Zwaan - Nikon 300mm 2.8 by Frank Vlamings, on Flickr

• rockhopper
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:39

rockhopper

Pingu´n geen klimmer!

@Orion84 Gefeliciteerd met je nieuwe gear! Wat mij betreft is de kraai de grote winnaar van de twee. Interessante pose en je vangt mooi het licht in zijn (of haar) ogen.
Dit mis ik juist bij meneer knobbelzwaan, dat zou die foto weer afmaken. Hij kijkt net een beetje van je weg. Wel vind ik de zwaan weer beter in de foto geplaatst, de kraai is voor mij net iets te veel bam in het midden. De achtergrond bij de zwaan is wel heel mooi zacht, de kraai is weer op een drukke achtergrond (en voorgrond) geplaatst. Maar ja zo kom je ze vaak tegen ;)
Bevalt de 200-500 beter dan de 200-400? Qua gewicht kan ik het me prima voorstellen. Beide foto's zijn lekker scherp dus ook daar zit het wel goed.

Ik heb zelf al een lange tijd geen tijd genomen om te gaan fotograferen. Mijn 7d is onbetrouwbaar aan het worden, en stiekem hoop ik dat de opvolger binnenkort uitkomt.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Knobbelzwaan heb ik ook niet echt de tijd voor genomen. Die kwam in tegen nog voor ik de wijk uit was en ik kon daar niet echt handig staan. Dus snel even raampje omlaag en een paar foto's gemaakt. Inderdaad jammer dat het licht niet in het oog viel.

200-500 bevalt tot nu toe goed. Beeldkwaliteit en AF prestaties vind ik nog wat lastig oordelen aangezien ik er nog niet heel veel foto's mee gemaakt heb, maar tot nu toe zeker niet ontevreden en vooral de kilo minder gewicht bevalt me uitstekend.

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:55

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Die kraai vind ik ook de sterkste van de twee, de glans op de veren is mooi vastgelegd zo.

Hier mijn eerste bijdrage aan dit topic, een Pestvogel van begin januari.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Wat blijven dat toch prachtige vogels :)

Jammer van het sombere licht, bewolkt dagje geweest zeker?

Orion84 wijzigde deze reactie 13-02-2018 11:14 (17%)

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
Orion84 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:14:
Wat blijven dat toch prachtige vogels :)

Jammer van het sombere licht, bewolkt dagje geweest zeker?
Ja, helaas! Maar ze zijn inderdaad geweldig mooi. O+

• martijnkoevoets
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 12:35
Gaaf! Foto is volgens mij echt haarscherp, maar klopt het dat de vogel zelf superzacht is? :)
De foto lijkt daardoor ook zacht. Dat maakt hem voor mij erg prettig naar te kijken; afwisseling van zacht naar haarscherpe details(vooral bij de kleur contrasten).

• rockhopper

rockhopper

Pingu´n geen klimmer!

Fijne details op de pestvogel, je kan zelfs de rode 'wax' deeltjes zien waar hij zijn Engelse naam van krijgt. Jammer van de sombere dag, maar iedere keer dat je een pestvogel mag zien is een feestje.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Sooterd
  • Niet online
Zozo! Wat leven in de brouwerij :)

@Orion84 Die 300 wint het wel van de 200-500 qua bokeh. Maar kan ook te maken hebben met het standpunt tov het onderwerp. Scherpte van de zwarte kraai lijkt alleen meer op z'n flank te zitten dan op z'n oog. Wat dat betreft vind ik de knobbelzwaan de betere van de twee ;) Ben benieuwd naar meer materiaal van de 200-500. Ik sjouw altijd veel kilo's mee, maar de snelheid en stabiliteit van de 500F4 is wel erg lekker. Zijn vliegbeelden een beetje te maken op 500mm?

@SnoeiKoei Leuke beesten zijn dat ook met een fijn belletje als geluid. Je had het licht niet helemaal mee zo te zien, maar wel mooi vrij.

Dit jaar nog niet veel gefotografeerd. 3 weken geleden hier een rondje gedaan waar de winterkoning genoot van het winter zonnetje. Half tegenlicht, dus vooral een fotografisch experiment...

Winterkoning / Troglodytes troglodytes / Winter Wren

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15:22
@Orion84 Ik vind het altijd moeilijk om iets met gras mooi te krijgen, maar je doet dat goed. Voornamelijk het vastleggen van de 'gekleurde' vleugels is mooi. De zwaan vind ik qua compositie interessanter.

@SnoeiKoei Komt een beetje vlak over, maar denk dat je er niet veel meer uit kan halen. Veel detail zichtbaar.

@Sooterd Wat mij betreft een geslaagd experiment. Krijg het gevoel dat ik met de vogel mee kijk. Ook lekker scherp rond de ogen!

Bij deze mijn eerste bijdrage. Compositie is misschien wat saai en weinig actie op te bespeuren maar vond het wel leuk dat ik in de gaten werd gehouden.

Airbnb.com: 35Ą korting vanaf 65Ą voor nieuwe accounts Booking.com: 15Ą korting bij Booking.com boeking vanaf 30Ą

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

@Sooterd Mooi met dat tegenlicht
@Lambo LP670 SV Amerika zeker? Lijkt me namelijk een Black Oystercatcher? Mooi laag standpunt en het blijft een beetje een mindfuck hoe zo'n vogel zo relaxed op ÚÚn poot balanceert. Leuke foto!

Sinds een week of twee zie ik regelmatig een Kleine zilverreiger langs de kant van de weg als ik van mijn werk naar huis rijd, telkens op ongeveer dezelfde plek. Ik heb al een paar pogingen gedaan er foto's van te maken maar telkens als ik mijn camera meeneem zit 'ie er niet. Maar vandaag werkte hij of zij lekker mee. Na een paar minuten vloog het prachtige reigertje op om aan de andere kant van mijn auto weer in een slootwal te landen.

Benieuwd naar jullie mening: is het gras van de eerste foto een tÚ drukke achtergrond voor het mooie?

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:23
quote:
SnoeiKoei schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:07:
Benieuwd naar jullie mening: is het gras van de eerste foto een tÚ drukke achtergrond voor het mooie?
Beetje druk op de voorgrond is het wel, maar ik zou niet weten, hoe je een scherpe reiger zou kunnen schieten, zonder een beetje scherpte in voor- en achtergrond. Ga je aan de voor- en achtergrond knoeien, dan wordt het een erg ongeloofwaardige foto. Kortom, niks meer aan doen.

• rockhopper

rockhopper

Pingu´n geen klimmer!

@SnoeiKoei Het is bijna niet anders te doen met het gras, of je moet echt op je buik liggen, maar dan zijn de vogels wel gevlogen (pun intended)
Voor mij is van de twee de schemerfoto met de fraaie zachte oranje achtergrond de winnaar van de twee, kwestie van smaak denk ik, maar daar vroeg je om geloof ik.
Ik wil zelf nog altijd een mooie vluchtfoto maken van een kleine zilverreiger, waar de gele voetjes mooi zichtbaar zijn. Maar meestal is het of een grote, of zijn de voeten vol met blubber of willen ze niet meewerken. (vooral het eerste en het laatste)

• MBV
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
@SnoeiKoei : ik zag de foto voor ik je tekst had gelezen. Wat ik me bij die foto als eerste afvroeg was of er niet teveel tegenlicht was: teveel van de vogel in de schaduw, maar een heel klein zon-randje. Antwoord is natuurlijk nee ;) Maar dat geeft wel aan hoe storend het gras is: niet.
Bij die andere foto ben ik benieuwd wat er gebeurt als je de vogel iets donkerder maakt: de onderste vleugel en de kop is nu een beetje bruin, denk dat het mooier is als dat meer zwart is, waardoor het contrast met de achtergrond duidelijker is. Voor de vogel de saturation verlagen zou hetzelfde kunnen bereiken, maar geen idee of dat mooi wordt: dat is per definitie kunstmatig.

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20:59

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

@SnoeiKoei Ik vind het gras op je eerste foto zeker niet hinderlijk, het geeft juist de sfeer van de omgeving van de reiger weer. Een erg lekkere foto imho, net als de tweede. Ik vind het juist wel mooi dat het licht nog een beetje door de veren van de onderste vleugel schijnt, terwijl de rest een silhouet is.

Vanmiddag bij mijn moeder in de tuin heb ik geprobeerd nog wat vogels te fotograferen. Het kleine spul (pimpelmeesjes, vinkjes, etc) heb ik er niet lekker scherp op gekregen maar deze spreeuw was niet zo bang uitgevallen. Ik kon redelijk dichtbij komen voor een aantal foto's. De korreltjes bovenop zijn/haar snavel zijn restjes pindakaas (met meelwormen) wat mijn moeder voor de vogels heeft hangen. Toen ik iets dichterbij wilde komen voor nog wat meer foto's rende de spreeuw snel achter de rozenstruik, waar het meeste voer in/naast hangt/ Hij/zij is ook bijzonder goed in het imiteren van kauwtjes en halsbandparkieten :)
Spreeuw (Sturnus vulgaris) by Ed Rendum, on Flickr
Spreeuw (Sturnus vulgaris) by Ed Rendum, on Flickr
Het was me nog nooit opgevallen dat die stippen meer op hartjes lijken dan op rondjes :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

• Toff
quote:
FooLsKi schreef op zondag 18 februari 2018 @ 23:22:

Het was me nog nooit opgevallen dat die stippen meer op hartjes lijken dan op rondjes :)
Beide foto's lijken wat scherper te kunnen, vooral de bovenste. Wanneer ik je EXIF's bekijk, valt de lange sluitertijd op, icm het dichtgeknepen diafragma. 1/60s cq 1/80s is echt te lang voor vogels, alleen al vanwege hun hoge hartslag. F11 gebruik ik zelf eigenlijk hooguit voor macro. Minstens 1 stop terug in diafragma en halveren van de sluitertijd dus, is mijn advies.

Compositie is meer persoonlijk, maar mijn mening is, dat je foto's (ook andere op Flickr) vooral aan de bovenkant nogal krap gekaderd zijn. Wat meer ruimte om de kop, heeft mijn voorkeur.

Spreeuwen zijn veel mooier dan dat ze op het eerste gezicht lijken!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Met die sluitertijden valt de scherpte me eigenlijk nog mee. Spreeuwen zijn prachtig inderdaad, zeker in de winter! Met name op de eerste foto is de gekleurde glans erg mooi vastgelegd.

Ik streef normaal naar een zo natuurlijk mogelijke achtergrond maar soms heb je de keus niet en dat kan juist een lollig plaatje opleveren. Afgelopen weekend reed ik langs een huis dat afgelegen genoeg is om geen kabelaansluiting te hebben en in de beschutting van de satellietschotel zat een Ransuil te zonnen. Snel naar huis gesjeesd om mijn fototas te pakken en terug, en gelukkig zat hij/zij er nog.

• Kojoottii
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 17-09 23:59
Leuk, wist niet dat er een vogel topic was! Ben zelf nog niet heel lang bezig met fotografie, maar ben door het vogelen en bewijsplaatjes schieten langzaam er een beetje ingerold.

@SnoeiKoei , toffe Ransuil, de bosjes achter de schotel zijn niet zo mooi vind ik, een crop of meer zoom zodat je alleen de schotel als achtergrond hebt lijkt me tof resultaat geven. Maar goed met uilen in het wild heb je de achtergrond gewoon niet voor het uitkiezen natuurlijk :)

Had vorige week zelf ook een ploegje van 3 ransuilen in een paar bosjes gevonden, zaten helaas diep in de struiken dus foto is behoorlijk druk.

Long-eared Owl by Jasper Jansen, on Flickr

En een bosuiltje die lekker zat te zonnen in zijn holletje.

Tawny Owl by Jasper Jansen, on Flickr

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Die bosuil is mooi omlijst zo.

• rockhopper

rockhopper

Pingu´n geen klimmer!

@Kojoottii Leuk hoor die twee uilen. De bosuil is het leukste en beste gelukt van de twee. De schaduw naast de (en over) de kop leidt een heel klein beetje af, maar heel mooi gekaderd.
De ransuil foto is inderdaad erg druk, en hij/zij ziet er gestressed uit omdat hij de camouflage/alarm houding heeft. Je bent duidelijk ontdekt door de uil (mogelijk te dicht bij?). Verder is de uil wel mooi in beeld gebracht, vooral dat de nagels van de poten zichtbaar zijn voegt voor mij wat toe, waar de bosuil meer een kop-portret is.

• Kojoottii
quote:
rockhopper schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 22:04:
@Kojoottii Leuk hoor die twee uilen. De bosuil is het leukste en beste gelukt van de twee. De schaduw naast de (en over) de kop leidt een heel klein beetje af, maar heel mooi gekaderd.
De ransuil foto is inderdaad erg druk, en hij/zij ziet er gestressed uit omdat hij de camouflage/alarm houding heeft. Je bent duidelijk ontdekt door de uil (mogelijk te dicht bij?). Verder is de uil wel mooi in beeld gebracht, vooral dat de nagels van de poten zichtbaar zijn voegt voor mij wat toe, waar de bosuil meer een kop-portret is.
Ze waren voor dat ik ze zag en een foto nam gestrest geweest vermoed ik inderdaad, maar dat kwam niet zozeer door mij. Er zit een ploegje van zo'n 7 stuks langs een weg in een boom te overwinteren en daar waren wat graaf werkzaamheden geweest op nog geen 10 meter van die boom die ochtend, er zaten er nog een paar in de boom, en die waren voor zover ik kon zien gewoon relaxed. Paar honderd meter verder op viel me in 1 keer een dikke verticale stok met oortjes op in de struiken langs de weg. Daar zat de rest dus die het graven niet zo tof vonden. Ze keken me wel aan, maar reageerden niet verontrust verder, wat ook niet raar is, want er lopen / fietsen / rijden per dag bulten mensen vlak langs hun boom. Snel een plaatje geschoten en weer verder gegaan.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Tof die uilen! Daar moet ik hier in de regio ook eens meer naar op zoek gaan. Aantal jaar terug wel wat jonge ransuilen gefilmd, maar verder nog weinig van deze prachtige vogels voor mijn camera gehad.

Vanochtend de kou getrotseerd, afgezien van de wind eigenlijk heerlijk weer zo'n zonnige winterdag. Eerst een tijdje aan de waterkant gezeten, helaas niet veel bijzonders aanwezig en helaas bleven de interessantere soorten (slobeend, bergeend) op afstand.

Toch nog wel een paar aardige platen kunnen maken van de aanwezige eenden:
Wilde Eend - Mallard by Frank Vlamings, on Flickr

Daarna met de auto nog een rondje door de weilanden gereden, wat meer succes opleverde. Eerst een koppeltje patrijzen dat vlak langs de weg zat:
Patrijs - Grey Partridge by Frank Vlamings, on Flickr

En als klap op de vuurpijl nog een torenvalk schuin boven de auto, waar het licht mooi op viel:
Torenvalk - Kestrel by Frank Vlamings, on Flickr

• Kojoottii
@Orion84

Vanochtend was het echt vervelend koud inderdaad, maar je zat in de auto dus niet klagen, op de fiets was het echt koud :)

Die ransuilen jongen op die auto is echt lache :) Fucking bontkraagjes moeten de boel weer mollen! Ik wil denk ik niet weten wat die nagels met de lak doen >:)

Wilde eend is gewoon lekker.

Patrijs is echt vet, zie ze bij mij in de buurt eigenlijk nooit. De bokeh is wel wat raar, maar komt waarschijnlijk door de felle zon?

Torenvalkje is echt goed scherp, erg nice, wel beetje lichte linkervleugel.

Vanmorgen had ik zelf wel een aardige Appelvink, maar had ik best moeite met het licht, en de takken zijn ook niet helemaal fotogeniek, maar toch, was mijn eerste redelijke plaat van een Appelvink. Wel 3 vingertoppen moeten amputeren door de kou ;) Please doe me een handschoen die niet dik is en waar de kou van een hoop glas niet doorheen straalt.

Hawfinch by Jasper Jansen, on Flickr

• MBV
  • Nu online
@Orion84 die torenvalk is erg mooi. Ik ben benieuwd hoe hij overkomt als je hem 180 graden draait: we verwachten licht immers boven. En als je hem recht van onder hebt gemaakt, is het net zo goed of fout ;)

Ik zou ook proberen die lichtste vleugel iets donkerder te maken

@Kojoottii als ik met dit soort temperaturen foto's ging maken zou ik mijn fietshandschoenen meenemen. Dat is zoiets (maar dan met gladde vingertoppen, de BWG-14): dunner dan gewone handschoenen, redelijk winddicht, en knopjes van mijn D70 kan ik er makkelijk mee indrukken.

MBV wijzigde deze reactie 25-02-2018 19:36 (38%)

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

@MBV die vleugel iets donkerder maken is een goeie tip, heb hem zojuist aangepast :)

Verticaal flippen is geen gezicht, omdat de valk dan dus ook omhoog kijkt. Als je liever een lichte vleugel boven hebt, check dan het andere shot van die valk: https://www.flickr.com/photos/frankvlamings/26588596018/

@Kojoottii mooie vogel zo'n appelvink en fraai ook om hem zo in zijn habitat te zien, ook al is het wellicht wat druk en is de vogel maar een relatief klein deel van de foto.

• MBV
  • Nu online
quote:
Orion84 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 19:41:
@MBV die vleugel iets donkerder maken is een goeie tip, heb hem zojuist aangepast :)
je moet @Kojoottii bedanken, ik was het alleen maar eens met hem ;)
quote:
Verticaal flippen is geen gezicht, omdat de valk dan dus ook omhoog kijkt. Als je liever een lichte vleugel boven hebt, check dan het andere shot van die valk: https://www.flickr.com/photos/frankvlamings/26588596018/
snap ik, ik was alleen te lui om het zelf even te bekijken ;) Die andere klopt voor mijn gevoel beter, al mis je daarbij wel het mooie effect dat de helft van de vleugel in de schaduw zit.

• Kojoottii
@MBV zulk soort handschoenen heb ik ook al, maar daar straalt de kou van een koude verrekijker en lens doorheen als je ze een tijd vast hebt. Heb nu wel handschoenen die iets gevoerd zijn en daaarmee heb ik daar bijna geen last van, maar mis ik het gevoel voor de knoppen van de camera weer =/

@Orion84 Ja foto is niet optimaal, zeker de linker kant is te rommelig en donker. Ik had nog een paar meter kunnen winnen als ik kruipend met mijn camera een slootje was overgestoken, vertrouwde het ijs alleen niet echt. Dan had ik waarschijnlijk ook genoeg kunnen croppen om dat linker deel er helemaal uit te laten. Maar gezien ik voor de rest alleen foto's van appelvinken heb dat ze hoog in een boom ergens zitten was ik hier toch content mee.

• Sooterd
  • Niet online
@Kojoottii Leuke platen hoor. Zowel die uilen als appelvink. Met die soorten moet je gewoon mazzel hebben om ze vrij en dichtbij te krijgen.

@Orion84 Die patrijs staat bij mij nog op de lijst. Zeker met dit weer zou ik daar tijd voor moeten maken. Netjes hoor.

Zelf gisteren nog een rondje gelopen in Amsterdamse Waterleidingduin. Mooi weer, weinig wind, dus de kou was prima te doen.

1. Grote zaagbek

2. Dodaars

3. Waterspreeuw

• rockhopper

rockhopper

Pingu´n geen klimmer!

Tjonge jonge 3 topvogels om alleen al te zien en dan ook nog zo leuk op de plaat.

De dodaars steekt er het minst bij af, maar dat ligt meer aan het lelijke kleed dan de foto. De grote zaagbek is heel fraai laag geschoten, persoonlijk zou ik nog wat meer van het riet boven de vogel willen zien zodat het meer "vrijheid" geeft, nu lijkt de zaagbek bijna tegen het plafond van de foto gedrukt te worden, het water onderin voegt niet zo veel toe. Maar ja wellicht heb je juist iets heel storends bovenin weggehaald.

De winnaar van de drie is voor mij de waterspreeuw, mooie pose, rustige achtergrond en alles in een fraaie omgeving zonder lelijke menselijke bouwwerken oid.

• Coolyo_Lars
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21:01
@Sooterd ECHT GAVE FOTO'S
vooral de 1e en 3e vind ik echt gaaf. Probeer ik ook wel eens maar ja gaat nog niet echt zo goed. Heb van mijn buurman gehoord dat er een goudborstje en ijsvogel bij de sloot zitten dus hopen dat ik dit soort platen ook kan maken.

@Kojoottii Opzich een mooie foto had hem zelf van wat dichterbij gemaakt, maar ja misschien ben ik met 500mm ook een beetje verwend ;).

Vandaag naar burgers zoo geweest. In de Bush heb ik allemaal foto's gemaakt weet eerlijk gezegd niet welke vogel het is 8)7 . (kunnen jullie hiermee helpen). Verder is het een beetje jammer dat hij op zo'n geel takje maar ja een vogel kan je niet echt positioneren. Wat vinden jullie ervan?

Coolyo_Lars wijzigde deze reactie 28-02-2018 22:53 (14%)

Nikon D7200 | Nikon 18-55 | Nikon 55-200 | Sigma 50-500

• rockhopper

rockhopper

Pingu´n geen klimmer!

@Coolyo_Lars Wat is een 'goudborstje'? Moet ik aan blauwborst denken of eerder een goudhaantje? Want het zal wel ÚÚn van die twee zijn en dan is de goudhaan weer waarschijnlijker op dit moment in het jaar.

Die vogel die afgebeeld is van jouw foto lijkt me een niet-europeaan. Aan de snavel te zien komt hij/zij of uit de gorzen familie of de wevervogel familie, maar ik ben niet zo bekend met vogels buiten Europa helaas, dus daar houdt het voor mij bij op.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
rockhopper schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:04:
@Coolyo_Lars Wat is een 'goudborstje'? Moet ik aan blauwborst denken of eerder een goudhaantje? Want het zal wel ÚÚn van die twee zijn en dan is de goudhaan weer waarschijnlijker op dit moment in het jaar.
Maar goudhaantjes zie je niet zo snel aan de slootkant, wel? Die verwacht je eerder in een naaldbos...

• rockhopper

rockhopper

Pingu´n geen klimmer!

quote:
Orion84 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:13:
[...]
Maar goudhaantjes zie je niet zo snel aan de slootkant, wel? Die verwacht je eerder in een naaldbos...
Ik had er dinsdag een in mijn tuin, en ik woon gewoon in de stad dus tja. :? Maar wel een leuke toevoeging voor mijn tuinlijst :Y) En wellicht is er daar wel een mooie open sloot met gemengd bos, mooie takken over de sloot met daarnaast een semi dicht naaldbos ;) Maar ik ben nog altijd benieuwd welke vogel er nou echt bedoelt wordt ;)

• Coolyo_Lars
Haha whoops. Blijkbaar heb ik dan een nieuwe soort ontdekt met mijn goudborstje. Geen idee wat mijn buurman dan bedoelde straks gewoon maar eens kijken en als ik iets zie wat ik zo niet weet zal ik het eens opzoeken en zeggen wat ik gevonden heb :).

• Kojoottii
@Sooterd Wow lekkere fotos, grote zaagbek is wel de winnaar voor mij, heerlijk laag perspectief. Waterspreeuw is ook erg nice, is een soort die ik zelf ook graag nog een keer goed op de foto wil hebben.

@Coolyo_Lars Als ik dichterbij had kunnen komen had ik dat zeker gedaan, maar wilde appelvinkjes kan je niet zo maar naar toe lopen helaas, die zijn daar veel te schichtig voor. Dit was ook op 500mm geschoten, maar 500mm voor kleine vogels in het wild is soms gewoon niet genoeg nog.

Bedoelde je buurman niet gewoon een roodborst? :) Die zijn nu met de kou trouwens erg goed te fotograferen.

@rockhopper Goudhaantjes kom je inderdaad ook wel in de stad tegen, zeker in stadsparken, dicht struikgewas vinden ze ook fijn. Maar zeker een leuke voor de tuinlijst :)

En gezien het weer nog maar even een ijsvogeltje van vorig jaar, arme beestjes hebben nu een paar zware weken =/

kingfisher by Jasper Jansen, on Flickr

Kojoottii wijzigde deze reactie 01-03-2018 11:48 (19%)

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:55

Deathchant

Don't intend. Do!

@Kojoottii Ik zou eigenlijk zorgen dat je juist meer ruimte overlaat in de kijkrichting van de vogel. Dus links verder croppen en ook boven iets meer croppen zodat je iets meer beeldvulling hebt. Mooi vogeltje trouwens ;)

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Lowepro Flipside 400AW | Carryspeed FS-PRO

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

In de categorie hobby en werk combineren:

Al mijn waarnemingen van waarneming.nl ge-exporteerd en in Splunk gegooid. Waarmee ik hippe visualisaties kan maken zoals hierboven aantal waarnemingen per Familie geplot op open streetmap kaart.

Binnenkort mijn pa eens vragen om een kopie van zijn waarnemingen, die is daar veel actiever mee dan ik. Is best leuk om een beetje doorheen te grasduinen en wat statistiek op los te laten :)

/offtopic

• rockhopper

rockhopper

Pingu´n geen klimmer!

@Coolyo_Lars Is je Burgers Bush vogel toevallig de jacarina gors?

Deze lijkt er het meeste op uit de lijst van 'aanwezige vogels' in de bush, en hij past ook in de gorzenfamilie zoals ik eerder gokte.

• Kojoottii
quote:
Deathchant schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:51:
@Kojoottii Ik zou eigenlijk zorgen dat je juist meer ruimte overlaat in de kijkrichting van de vogel. Dus links verder croppen en ook boven iets meer croppen zodat je iets meer beeldvulling hebt. Mooi vogeltje trouwens ;)
yup, was en ben nog steeds wel iemand die niet genoeg tijd neemt voor het ontwikkelen van de foto, maar moet zeggen dat het de laatste tijd het wat beter gaat. Bij deze een redo:

Kingfisher by Jasper Jansen, on Flickr

@Orion84

Dat ziet er wel interessant uit, Splunk en de gehele waarneming.nl database lijkt me nog veel vetter :*)

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:55

Deathchant

Don't intend. Do!

Kon nog wat meer links weg (en ook boven om de aspectratio te behouden), maar dit is in ieder geval een st˙k beter. Kijkt veel beter weg zo.

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Lowepro Flipside 400AW | Carryspeed FS-PRO

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
Kojoottii schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:56:
[...]

@Orion84

Dat ziet er wel interessant uit, Splunk en de gehele waarneming.nl database lijkt me nog veel vetter :*)
Zeker, maar helaas stellen ze die niet gratis ter beschikking voor zover ik weet.

• Coolyo_Lars
@rockhopper thx dat zal het waarschijnlijk wel zijn.
@Kojoottii chique foto man!
ben nog steeds opzoek naar een ijsvogel iemand misschien nog een pro tip ;)

• Sooterd
  • Niet online
Goudhaantjes tref je zeker ook wel aan in loofbomen. Hier in de polder (veenweide gebied) zie je ze vaak foerageren in de elzen. En die staan vaak weer langs de slootkant, dus het kan prima wat dat betreft. Maar vaak idd in dennen. Hier eentje, in de dennen, uit den ouden doos. Bewegelijke beestjes.

Goudhaan / Goldcrest / Regulus regulus

@Kojoottii Mooie ijsvogel! Vanuit een schuilhut gefotografeerd? Had dinsdag een ijsvogel die steeds op een meter of 5 op een tak ging zitten, maar door het tegenlicht zijn de foto's helaas niet goed uitgepakt. Zonder schuilhut overigens.

@Coolyo_Lars IJsvogel zonder schuitlhut moet je nu doen. Bij een wak moeten ze hun schuchterheid los laten willen ze overleven. In het voorjaar moet je een broedlocatie weten. Steek je een mooie tak in de slootkant en ga je in een tentje zitten wachten. Maar daar moet je maar zin in hebben ;)

@Orion84 Leuke tip dat Splunk! Thnx!

• Kojoottii
@Sooterd Ja gewoon in een openbare hut hier in de buurt. Tichelgaten bij Windesheim. Ik zou zelf nu toch niet zo snel bij een wak gaan zitten voor de ijsvogels, die hebben het echt al lastig zat nu.

@Coolyo_Lars Beste tijd voor ijsvogels is halverwege / eind van de zomer als al wat nesten zijn uitgevlogen. Dan heb je de meeste kans / hoef je het minst lang te wachten en heb je kans dat er in 1 keer zo'n heel nestje naast elkaar op een stok gaan zitten. Weet niet waar je woont, maar er zal vast wel een hut in de buurt zijn waar je ze goed kan fotograferen.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
Kojoottii schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:55:
@Sooterd Ja gewoon in een openbare hut hier in de buurt. Tichelgaten bij Windesheim. Ik zou zelf nu toch niet zo snel bij een wak gaan zitten voor de ijsvogels, die hebben het echt al lastig zat nu.
Toepasselijke naam voor die hut dus :P
https://vogelkijkhut.nl/view/236/ Vogelkijkhut De IJsvogel

• Kojoottii
quote:
Orion84 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:57:
[...]

Toepasselijke naam voor die hut dus :P
https://vogelkijkhut.nl/view/236/ Vogelkijkhut De IJsvogel
Ja die inderdaad. Licht is er 's ochtends vroeg niet optimaal, maar als een ijsvogel 4 meter van je vandaan zit, boeiuh ;)

• Toff
De ultieme ijsvogel:
https://www.ad.nl/binnenl...vroren-ijsvogel~aed79b4a/
Zoals @Kojoottii al opmerkte, is het een moeilijke tijd voor ze nu.
De enige ijsvogel die ik ooit zag, was in Rotterdam Kralingen, midden in een woonwijk, waar ik in de auto (zonder camera) zat te wachten op iemand en mijn enige goudhaantje was dood, toen ik hem vond in Hoek van Holland (geen boom in de buurt). Bets wel sneu, die kleine dingen.

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 08:27

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

@Kojoottii Toffe plaat zo, niets meer aan doen! :)

@Sooterd Leuke foto, maar volgens mij kan er meer uitgehaald worden met wat nabewerking. Voor mij ook deze in ieder geval te donker en dof.

Ik ben dit weekend op Ameland:

Drieteenstrandloper by Woutoud, on Flickr

Drieteenstrandloper by Woutoud, on Flickr

Woutoud wijzigde deze reactie 03-03-2018 14:20 (14%)

Woutoud.com

• MDBos
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 15-09 10:57
IMG_6599 4000x6000 by Max Bos, on Flickr

IMG_6599 4000x5000 by Max Bos, on Flickr

Welke crop vinden jullie beter?

• rockhopper

rockhopper

Pingu´n geen klimmer!

Persoonlijk zou ik voor de bovenste gaan. Leuke foto met een fantastisch vastgelegde blik, de foto als geheel is wel behoorlijk donker. Je kan denk ik nog wel meer uit deze foto halen door wat postprocessing toe te passen en de uil wat lichter te maken. De donkere driehoek (linksonder) voor de uil is natuurlijk ook jammer, maar ja, ransuilen staan er niet om bekend om heel open en bloot te zitten.

• MDBos
quote:
rockhopper schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 23:01:
Persoonlijk zou ik voor de bovenste gaan. Leuke foto met een fantastisch vastgelegde blik, de foto als geheel is wel behoorlijk donker. Je kan denk ik nog wel meer uit deze foto halen door wat postprocessing toe te passen en de uil wat lichter te maken. De donkere driehoek (linksonder) voor de uil is natuurlijk ook jammer, maar ja, ransuilen staan er niet om bekend om heel open en bloot te zitten.
Denk dat ik qua edits er al wel het meeste uit heb gehaald.

Before:

IMG_6599 by Max Bos, on Flickr

After:

IMG_6599 4000x6000 by Max Bos, on Flickr

• rockhopper

rockhopper

Pingu´n geen klimmer!

Ok, ik geef toe dat ik geen gecalibreerde super monitor heb, maar mijn smaak zegt dat je te ver naar het donker doorgeschoten bent. Gelukkig is smaak persoonlijk en als jij de donkere versie mooier vind is dat natuurlijk prima. Het geeft voor mij wel weer aan dat je het liefst een foto schiet waar weinig nabewerking bij nodig is (maar dat is ook weer moeilijk).
Even terug naar jouw foto, het origineel is aan de lichte kant, maar ik vind het leuk dat ik de 'hele' uil zie, ook al is het de niet zo fraaie rug linksonder. Ik kan veel beter zien dat de uil echt 'omkijkt' naar jou, iets dat ik op de donkere foto's die je als eerste poste niet zag. Dus voor mij heb je details laten verdwijnen in de duisternis die het voor mij een betere foto maken, dan kijk ik wel puur naar het onderwerp. Want je hebt wel gelijk dat de groene vlekken meer afleiden op pure foto mooiheid. Maar dan kom je weer terug op het punt dat je eigenlijk een foto wil maken waar al die drukke achtergrond en voorgrond ruis afwezig is. ;)

En ik ben nog altijd jaloers dat jullie al die leuke uilen zo makkelijk vinden. Het spannendste dat ik deze week meegemaakt heb is een eekhoorn die voor m'n auto de weg overstak en een vlucht kraanvogels op 200 meter hoogte. Nou ja niet helemaal waar, ik heb wel een leuke groep ooievaars op een molen gefotografeerd, maar met de telefoon dus de kwaliteit is meh.

• MDBos
quote:
rockhopper schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 23:24:
Ok, ik geef toe dat ik geen gecalibreerde super monitor heb, maar mijn smaak zegt dat je te ver naar het donker doorgeschoten bent. Gelukkig is smaak persoonlijk en als jij de donkere versie mooier vind is dat natuurlijk prima. Het geeft voor mij wel weer aan dat je het liefst een foto schiet waar weinig nabewerking bij nodig is (maar dat is ook weer moeilijk).
Even terug naar jouw foto, het origineel is aan de lichte kant, maar ik vind het leuk dat ik de 'hele' uil zie, ook al is het de niet zo fraaie rug linksonder. Ik kan veel beter zien dat de uil echt 'omkijkt' naar jou, iets dat ik op de donkere foto's die je als eerste poste niet zag. Dus voor mij heb je details laten verdwijnen in de duisternis die het voor mij een betere foto maken, dan kijk ik wel puur naar het onderwerp. Want je hebt wel gelijk dat de groene vlekken meer afleiden op pure foto mooiheid. Maar dan kom je weer terug op het punt dat je eigenlijk een foto wil maken waar al die drukke achtergrond en voorgrond ruis afwezig is. ;)

En ik ben nog altijd jaloers dat jullie al die leuke uilen zo makkelijk vinden. Het spannendste dat ik deze week meegemaakt heb is een eekhoorn die voor m'n auto de weg overstak en een vlucht kraanvogels op 200 meter hoogte. Nou ja niet helemaal waar, ik heb wel een leuke groep ooievaars op een molen gefotografeerd, maar met de telefoon dus de kwaliteit is meh.
Bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Ik zal er morgen nog even beter naar gaan kijken. Er zaten in deze boom wel zeven rans uilen. Allemaal echter wel wat weg gestopt. Op waarnemingen.nl heb ik de locatie gevonden. Tien minuutjes op de fiets :). Misschien dat ik bij de foto de rug wat lichter kan maken zonder dat de takken afleidend worden. Mijn idee bij het bewerken was proberen de kijker in de ogen te laten verdwalen en de rest iets wegstoppen.

• RobbieB
  • Laatst online: 20:43
@MDBos ik zou aan de bovenkant misschien nog wat weg-droppen, dat voegt weinig toe. Ik snap de keuze voor je bewerking, maar deel de mening van @rockhopper dat het wat donker oogt. Het is lastig een gulden middenweg te vinden denk ik, dus zou hem zelf lekker zo houden als je er tevreden mee bent :).

Zelf in januari/februari naar Nieuw-Zeeland geweest voor 6,5 week en daar flink wat platen geschoten. Zowel landschap als wildlife, maar bij deze de eerste foto:

Petroica australis - South Island Robin by Rob Berends, on Flickr

Geschoten met een Sony A6300 en Sony/Zeiss 16-70 op 70mm, F4, 1/250, ISO1600

• Coolyo_Lars
@MDBos Ik vind de geeditte versie veel mooier vooral die ogen komen nu tot zijn recht vind ik. Persoonlijk vind ik het takje boven het rechter oog een beetje irriteren maar verder is het echt een top plaat waar je trots op kan zijn.
@RobbieB ach er valt niet veel over te zeggen gewoon een mooie vogel. Als ik dat doe zou hij waarschijnlijk echt direct wegvliegen :)

Zelf vandaag net voordat het begon te regen nog een Mandarijn eend gespot, snel foto maken en snel terug fietsen. XD

[img]https://flic.kr/p/23Bfgjp]https://farm5.staticflickr.com/4796/39780266535_d6bff8db62_b.jpg

Coolyo_Lars wijzigde deze reactie 07-03-2018 19:04 (8%)

• MDBos
quote:
Coolyo_Lars schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:03:
@MDBos Ik vind de geeditte versie veel mooier vooral die ogen komen nu tot zijn recht vind ik. Persoonlijk vind ik het takje boven het rechter oog een beetje irriteren maar verder is het echt een top plaat waar je trots op kan zijn.
@RobbieB ach er valt niet veel over te zeggen gewoon een mooie vogel. Als ik dat doe zou hij waarschijnlijk echt direct wegvliegen :)

Zelf vandaag net voordat het begon te regen nog een Mandarijn eend gespot, snel foto maken en snel terug fietsen. XD

[img]https://flic.kr/p/23Bfgjp][afbeelding]
Daar ben ik het helemaal mee eens. (Over dat takje) Ze zitten helaas goed beschut in de dennenbomen. En wat een prachtige eend. Zijn die Mandarijn eenden gewoon te zien in Nederland?

Hier nog een uilen plaatje van die dag. De takjes zijn hier iets minder storend.

IMG_6630 4000x5000 by Max Bos, on Flickr

MDBos wijzigde deze reactie 08-03-2018 12:21 (11%)

• Coolyo_Lars
Kijk naar deze uil kijk ik veel liever
Ja bij mij zat hij in een vijver in een parkje bij me in de buurt

• rockhopper

rockhopper

Pingu´n geen klimmer!

Mee eens, deze uil is stukken beter in beeld, ondanks de takkenzooi ervoor en erachter ;)

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online

sys64738

Press play on tape

@MDBos Mooie platen hoor van die uil. Vind de eerste die je gepost had het mooiste. Alleen is hij inderdaad wat aan de donkere kant. Iets tussen het origineel en deze edit in zou ik denk ik mooier vinden.

@RobbieB 6,5 weken NZ. Oe ik ben jaloers op je. Zo'n mooi land! 1 keer geweest maar wil echt nog wel een keer terug (met mijn huidige fotografie-kennis). De plaat is ook mooi. Had alleen wel tikje lichter gemogen om te compenseren voor al dat wit. Nu oogt ie wat donker. En ben erg benieuwd naar al je mooie NZ platen.

@Coolyo_Lars Lekker kleurrijk! Mooi beest. Goeie plaat.

Schiet zelf niet zo vaak vogels maar zat vanmiddag op het terras na rondje bos en twee nieuwsgierige koolmezen vroegen er gewoon om even vastgelegd te worden. Nog niet eens zo heel makkelijk want lang stil zitten ze niet. Maar ze waren uit op de restantjes van mijn bittergarnituur dus kwamen ze vaak terug en redelijk dichtbij. Dit was de best die ik vast heb kunnen leggen (wel even zijn poep weg gekloond :+ ).

Great Tit @ Flickr

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• Coolyo_Lars
Om deze topic maar weer een beetje nieuw leven in te blazen. Hier 2 foto's van een koolmees.
Persoonlijk vind ik de eerste het mooist omdat bij de tweede net een paar takjes ervoor zaten zodat het net voor het rechter vleugeltje zit.

@sys64738 Gave plaat joh echt haar scherp. i like it

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
Geen mooie foto's, zelfs erg brak, maar deze "vogelachtigen" liepen vanmorgen bij ons achter het huis.

mijn collega zegt een reiger, en ik denk ooievaars :?

Welke kenner herkent ze :?

http://i64.tinypic.com/2lvyetl.jpg

http://i68.tinypic.com/29m1vo8.jpg

http://i65.tinypic.com/qnw5s8.jpg

Superdaantje wijzigde deze reactie 23-03-2018 19:59 (7%)
Reden: De foto's zijn wel heel erg groot. Trekken de layout van forum uit elkaar. Dus omgezet in links

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20:59

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

quote:
Grolsch schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:43:
Geen mooie foto's, zelfs erg brak, maar deze "vogelachtigen" liepen vanmorgen bij ons achter het huis.

mijn collega zegt een reiger, en ik denk ooievaars :?

Welke kenner herkent ze :?

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Je hebt het bij het juiste eind, al is dit meer een forum voor de foto's an sich ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
quote:
FooLsKi schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:49:
[...]

Je hebt het bij het juiste eind, al is dit meer een forum voor de foto's an sich ;)
Tnx, het zijn wel foto's maar ik ga er de groene camera 2018 niet mee winnen denk ik :+

• rockhopper

rockhopper

Pingu´n geen klimmer!

Ach nu ik de leuke ooievaars zie wil ik er mijn twee foto's van de molen ook wel even bij zetten. Niet echt topfotografie, meer mobieltje bij slecht ligt, maar je pakt ze soms zoals ze voorbij komen.

*knip*

De eisen zijn echt niet streng, maar dit soort foto's volstaat hier niet.

Woutoud wijzigde deze reactie 23-03-2018 20:28 (55%)

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:07
@sys64738 Nice, lekker veel detail! Al zou ik bij het processen de leuning van de stoel eruit masken, want die trekt nogal de aandacht zo als ie meegesharpened wordt.

@Coolyo_Lars Altijd lastig zo tussen de takken, de bokeh is ook wat onrustig. Welke lens heb je gebruikt? Die tweede is wel een leuk actieshot, die mag wat mij betreft nog iets krapper door wat van de linkerkant van de foto af te croppen :)

---

Deze kwam even poseren in de tuin:

Red Robin by RenÚ Gesink, on Flickr

Red Robin by RenÚ Gesink, on Flickr

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Coolyo_Lars
@Chiron Ja klopt die bladeren zijn erg irritant maar kan je niet veel aan doen. Heb geprobeerd ze weg te photoshoppen laten we het houden op IK MOET NOG EEN HOOP leren. Verder gebruik ik een Sigma 50-500mm lens. Die van jou hebben ook lekker veel detail. De kleuren vind ik er ook mooi uitkomen.

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:02
Die uilen zijn super gaaf, zeg!

Chiron in "[Verzamel] Vogels"
De tweede foto vind ik het mooist door de beperkte scherptediepte. Jammer dat het net een tuintafel is en niet een mooi takje.

Laats kwam ik nog wat leuke beestjes tegen.

• Coolyo_Lars
@Kees_B Mooie foto opzich zou alleen proberen in photoshop het gaas een beetje weg te klonen. Vind het best wel storend in de foto

Vandaag was het de eerste echt mooie dag in Nederland, en dat kan maar 1 ding betekenen, lekker de natuur in en fotograferen. De toetsweek komt wel op een ander moment.

Hier 2x een Fuut
Persoonlijk vind ik het jammer dat bij de 1e de snavel net niet scherp was maar ja zag ik te laat toen kon ik er niks meer aan doen.
8)7

Coolyo_Lars wijzigde deze reactie 07-04-2018 21:06 (9%)
Reden: Woutoud wees me op de grote van de foto's :0

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

@Coolyo_Lars: gave platen man, die kwam lekker dichtbij? Blijven toch prachtige vogels die futen, zeker zo in vol ornaat :)

Op een Duits project werken heeft zo zijn voordelen: vrij op 1 mei. En dus even geprofiteerd van het terugkerende mooie weer.

Tureluur by Frank Vlamings, on Flickr

Kievit by Frank Vlamings, on Flickr

Orion84 wijzigde deze reactie 01-05-2018 19:13 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Coolyo_Lars
Mooie foto's @Orion84 , maar hoe kan het ook anders met de joekels van een lenzen die jij hebt ;).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sooterd
  • Niet online
@Orion84 Weidevogels altijd fijn!
@Coolyo_Lars Prachtige vogel. Je tweede plaat is net wat fijner voor portretfotografie aangezien daar je DOF net wat groter is/lijkt en dus de snavel ook scherp is. Wellicht een kleiner diafragma (groter F getal) kiezen de volgende keer. Dan haal je er net wat meer uit.
@Chiron Mooi hoor die roodborsten. En ach die plastic tafel, die hoort er ook wel bij, roodborsten zitten nou eenmaal (vooral in de winter) in de tuin.

Zelf zo'n twee weken geleden een dag op Texel geweest met o.a. deze voor de lens
Bontbekplevier / Charadrius hiaticula / Common Ringed Plover

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Nice! Mooi laag standpunt ook :)

• Coolyo_Lars
Inderdaad, zit een beetje op je Flicr rond te kijken en daar staan ook nog echt gave platen van vogels.
Ja inderdaad kleiner diafragma was de oplossing geweest helaas zag ik het thuis pas. Ze hebben nu jongen dus nog even wachten op wat mooier weer en dan gaan we maar weer eens foto's schieten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 21:49
@Coolyo_Lars Het stoort mij niet zo dat de snavel niet scherp is. Waarschijnlijk was je achtergrond dan ook storende geweest, dus denk dat je dit diafragma de juiste keuze was. De kop is wel mooi scherp en goed van kleur. Die tweede foto vin dik weinig toevoegen en je logo's vind ik ook erg storend.

@Orion84 Mooi van kleur en goed standpunt. Kleuren van de vleugel bij de tweede ook leuk. Met 500mm lijkt het me leuk vogels te fotograferen.

@Sooterd Leuke foto. Kan er eigenlijk niet veel op aanmerken. Het lage standpunt maakt de foto inderdaad erg sterk.

Ik merk toch wel dat ik met max. 200mm op full-frame flink aan lengte tekort kom. Afgelopen week in IJsland geweest en vanuit een lookout geprobeerd de Puffins (papegaaiduikers) te fotograferen. Met 200mm moet je dan teveel croppen, dus zit toch te denken aan een 100-400mm. Liever had ik de Nikon optie van 200-500 gehad, maar die heeft Canon helaas niet. Onderstaande foto vond ik vooral leuk vanwege de houding van de vogel en in de avonduren was het licht mooi zacht:

Door de crop verliest de foto wat aan scherpte.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toff
quote:
BugBoy schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:36:
Ik merk toch wel dat ik met max. 200mm op full-frame flink aan lengte tekort kom. Afgelopen week in IJsland geweest en vanuit een lookout geprobeerd de Puffins (papegaaiduikers) te fotograferen. Met 200mm moet je dan teveel croppen, dus zit toch te denken aan een 100-400mm. Liever had ik de Nikon optie van 200-500 gehad, maar die heeft Canon helaas niet. Onderstaande foto vond ik vooral leuk vanwege de houding van de vogel en in de avonduren was het licht mooi zacht:

[afbeelding]

Door de crop verliest de foto wat aan scherpte.
Ja, zeker op full frame is 200 mm wel erg kort, voor dit soort foto's. Toch kudo's voor deze, omdat de papegaaiduiker er zo onbeholpen uit ziet. Hoeveel foto's maak je per jaar zoals deze en is dat de investering in extreme teleobjectieven waard? Heb zelf een 300/F4.0 op crop, met een 1.4x convertor die nauwelijks iets toevoegt, waar deze op m'n 70-200 wel waarde lijkt te hebben. Het houdt ergens op, voor mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 21:49
quote:
Toff schreef op maandag 28 mei 2018 @ 01:38:
Hoeveel foto's maak je per jaar zoals deze en is dat de investering in extreme teleobjectieven waard? Heb zelf een 300/F4.0 op crop, met een 1.4x convertor die nauwelijks iets toevoegt, waar deze op m'n 70-200 wel waarde lijkt te hebben. Het houdt ergens op, voor mij.
Ik moet niet gaan uitrekenen wat mijn gear mij kost per foto, dan is de lol er gauw af. Het is een hobby, waar ik veel plezier aan beleef en dan is het geld niet de primaire zorg. Het grote probleem voor mij van een 100-400 is vooral het gewicht. Ik heb al een 5D IV, 16-35 f4, 24-70 f4 en 70-200 f2.8 in de tas en dat is al erg zwaar. Bij een roadtrip (zoals deze) niet zo'n probleem, maar voor veel andere activiteiten toch wel een dingetje. Ik vind het huidige gewicht wel de max.

Maar een 100-400 maakt wel erg goede foto's en wat meer tele is altijd welkom. Ik heb 2x een 400 f2.8 gehuurd voor een safari, omdat die echt veel te duur (en te lomp) is. Maar een 100-400 huren vind ik eigenlijk ook niet wat. Dan zou ik die liever kopen, maar ik wacht wel eerst tot mijn volgende trip. Voor een safari o.i.d. vind ik dit wel erg leuk...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
BugBoy schreef op maandag 28 mei 2018 @ 09:48:
[...]

Ik moet niet gaan uitrekenen wat mijn gear mij kost per foto, dan is de lol er gauw af.
offtopic:
Daarom heb ik mijn camera altijd op high-speed continuous staan, lukt zelden om de knop los te laten voor er een tweede foto genomen is. Scheelt toch de helft in de kosten :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pingu´n geen klimmer!

quote:
[...]
Ik moet niet gaan uitrekenen wat mijn gear mij kost per foto, dan is de lol er gauw af. Het is een hobby, waar ik veel plezier aan beleef en dan is het geld niet de primaire zorg. Het grote probleem voor mij van een 100-400 is vooral het gewicht. Ik heb al een 5D IV, 16-35 f4, 24-70 f4 en 70-200 f2.8 in de tas en dat is al erg zwaar. Bij een roadtrip (zoals deze) niet zo'n probleem, maar voor veel andere activiteiten toch wel een dingetje. Ik vind het huidige gewicht wel de max.

Maar een 100-400 maakt wel erg goede foto's en wat meer tele is altijd welkom. Ik heb 2x een 400 f2.8 gehuurd voor een safari, omdat die echt veel te duur (en te lomp) is. Maar een 100-400 huren vind ik eigenlijk ook niet wat. Dan zou ik die liever kopen, maar ik wacht wel eerst tot mijn volgende trip. Voor een safari o.i.d. vind ik dit wel erg leuk...
Leuke foto hoor, die papegaaienduiker. Ze zijn van nature eerder nieuwsgierig dan schuw, op de juiste locatie landen ze letterlijk op je voeten. Maar de foto zoals jij hem geschoten hebt vind ik wel wat hebben hoor, mooie glooiende achtergrond en de vogel full frontal.

Verder ik begrijp je standpunt voor iets meer lengte dan 200mm wel. Ik ben zelf meer 'budget' fotograaf en ik sleep meestal maar 2 lenzen mee. De 15-85 efs en de 100-400 (1e generatie). Dat in combinatie met een 7d (ook 1e generatie) is voor mijn doel voornamelijk wildlife fotografie ideaal. Meer lengte dan 400mm is altijd welkom, maar voor mij is het al gauw te zwaar in het veld. Op safari zou je weer vanuit een bus/auto kunnen schieten en dan is gewicht veel minder relevant (de prijs blijft een punt). Full frame is verder mooi, maar juist bij de tele foto's lever je weer in doordat je extra moet croppen, ik ben er nog niet uit of het nou een voordeel is of niet ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toff
quote:
[...]
Nee, per foto kan je beter een prof inhuren, maar op jaarbasis kan het echt wel meetellen, of je het gemakkelijk kan betalen of niet, heeft daar weinig mee te maken. Voor minder dan Ą 10k koop je een nette nieuwe 500 f/4 IS, bijvoorbeeld, en dat is voor velen hier niet echt een probleem. Toch zie je ze niet veel.
Ik denk dat voor jou het gewicht van de 100-400 niet echt een rol hoeft te spelen, aangezien je de 70-200 waarschijnlijk thuis kan laten dan. Een goedkopere optie is natuurlijk een teleconverter. Ook weinig extra gewicht c.q. plaats in de tas. Op mijn 70-200 f/4 IS vind ik mijn 1.4x (oud type) echt winst geven, al verlies je wel een stukje licht. Op jouw f/2.8 is wat lichtverlies minder een probleem, maar je weet het nooit. Op mijn 300 f/4 IS lijkt het kwaliteitsverlies zodanig te zijn, dat ik net zo lief een beetje verder crop. Je zal het echt zelf moeten uitproberen. Be KE bv huur je zo'n extender voor Ą 15 ex btw.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Er kwam zo maar weinig interessants binnen schootsafstand vanmiddag. Dat er een autocross wedstrijd bezig was een paar weilanden verderop zal wel niet geholpen hebben :P

Deze fuut was nog wel aardig:
Fuut met jong by Frank Vlamings, on Flickr

Daarna nog even gestopt bij een zwaluw die netjes op de draad bleef zitten poseren:
Boeren Zwaluw by Frank Vlamings, on Flickr

Bleek het even later om een jong te gaan dat nog gevoerd werd. De boer die er steeds langs moest met zijn gierwagen zal me wel een paar keer vervloekt hebben, maar ik ben toch eventjes blijven staan om een paar series te schieten. Doorklikken naar Flickr voor nog een paar extra foto's.
Boeren Zwaluw voert jong by Frank Vlamings, on Flickr

Boeren Zwaluw voert jong by Frank Vlamings, on Flickr

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sooterd
  • Niet online
@BugBoy Tof. Blijft toch wel een van m'n favoriete vogel!
@Orion84 Mooi moment met de boerenzwaluw. Zeker de tweede foto.

Van de week, geheel tegen mijn stijl in, een observatie hut in geweest van Mas de Bunyol (Noord Spanje). Maar je steunt zijn initiatief er mee, en das ook wat waard. Je krijgt er in ieder geval een spektakel voor je kiezen. Zo'n 400-500 gieren worden daar al 25 jaar elke dag bijgevoerd met slachtafval. Een mooi steuntje in de rug voor de gieren. En het levert mooie plaatjes op. Dat is dan ook wel wat waard.

Vale gier / Griffon Vulture / Gyps fulvus

• Koelman87
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 13-09 12:19
@Orion84 Die van de fuuten vind ik matig. Lijkt onscherp, redelijk wat ruis en het water is mij net even te fel/hard en er zit te veel van rondom de vogels. Ik snap de foto, want de 'uitdrukking' van de voorste is natuurlijk gaaf!

Bij die van de zwaluwen vind ik de actie erg mooi vastgelegd (ik doe het je nog niet na), maar de achtergrond/omgeving helaas te druk. Leidt mij af van het hoofdonderwerp, maar je hebt het helaas niet altijd voor het kiezen. Neemt niet weg dat de scherpte, kleuren en compositie in orde zijn!

@Sooterd Gave plaat! De blik van de gier past echt bij hem, lekker evil... >:) Scherpte en compositie ook goed. Ik had wel geprobeerd de takken misschien iets donkerder te maken, zodat ze net even wat minder de aandacht trekken.

Zelf op Landgoed Hoenderdaell (onder andere) onderstaande platen gemaakt. Zelf best tevreden over, pas net weer begonnen met wat serieuzer fotograferen en de eerste echte test voor mijn nieuwe camera, de 80D. Die doet het/bevalt in ieder geval erg goed, en het valt me nu pas echt op hoe onwijs scherp de 70-300 IS USM is... Wellicht dat sommigen de kleuren TE vinden, maar deze beestjes zijn van nature echter al gigantisch fel gekleurd en ik kon het niet laten om dat nog even wat extra aan te zetten. Ben benieuwd!

Feed me please! by Stefan Koelman, on Flickr

IMG_0365 by Stefan Koelman, on Flickr

Koelman87 wijzigde deze reactie 30-06-2018 00:34 (7%)

Canon EOS 80D & EOS 350D | Canon EF 17-40mm f/4L USM | Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM | Canon EF 50mm f/1.8 STM | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:02
Staan mooie foto's hier!

Koelman87 in "[Verzamel] Vogels"
Eerste foto: leuke beesten, mooie compositie. De kleuren vind ik prima.
Tweede foto ook niets op aan te merken. Achtergrond is misschien wat donker, maar het stoort niet.

Sooterd in "[Verzamel] Vogels"
Gedurfde compositie en het pakt wat mij betreft goed uit!

Orion84 in "[Verzamel] Vogels"
Super die timing! Die kabels zijn wat onnatuurlijk maar daar moet je net geluk bij hebben.

Deze vogel zat vandaag in de tuin. Naar mijn idee nogal versuft van de warmte. Ik wilde 'm eerst in een doos stoppen en wat voeren. Maar toen las ik op internet dat het normaal is dat jonge vogels op de grond zitten te wachten op moeders (of vader). Er kwam af en toe wel een roodborste bij, maar geen idee of dit het ook is. Ik heb eigenlijk weinig verstand van vogels 8)7

Heb 'm op de tuintafel gezet, daar bleef het even poseren voor de foto. Achteraf gezien had ik 'm beter in het gras kunnen zetten, dat wat mooier voor de foto ;)

• rockhopper

rockhopper

Pingu´n geen klimmer!

Afgaande op de cirkel rond de ogen denk ik dat het inderdaad een jonge roodborst is. Ik twijfel een klein beetje omdat er ook een semi oogstreep is die me aan een winterkoning doet denken, maar die heeft die mooie gele cirkel om de ogen weer niet.
Je doet er goed aan wat water voor de beestjes neer te zetten en ze verder inderdaad lekker met rust te laten. Het is wel een mooi plaatje, maar inderdaad had een natuurlijke omgeving (gras) iets leuker geweest, al is dat ook weer niet een heel typische roodborst plek.

• nustys
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:48
Mooie foto's waarbij de voerende zwaluwen van Orion84 en de Spaanse gier van Sooterd eruit springen.

Ik post hier niet zo vaak, hang vooral rond bij vliegvelden met een 500mm f/4 en de nodige converters. Afgelopen vrijdag ben ik bij een zeer relaxte 'roofvogelshow' geweest. Nou is fotograferen met keihard licht tussen 1100 en 1500 en 32 graden niet helemaal mijn ding maar zo 'dichtbij' had ik in ieder geval geen last van heathaze :) Ik noem het dan wel een roofvogelshow maar het was meer een 4 uur durende fotosessie met een groepje fotografen. Hierbij mocht en kon echt alles, een aanrader.
Btw, alles geschoten met 5Dmk4 en 500mm.

1

AJ2A8370a by nustyR, on Flickr

2

AJ2A8230a by nustyR, on Flickr

3

AJ2A7723 by nustyR, on Flickr

4

AJ2A8853 by nustyR, on Flickr

5

AJ2A8575a by nustyR, on Flickr

6

AJ2A8025a by nustyR, on Flickr

• Acmosa
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:23

Acmosa

...no comment.

@nustys ik vind 2,3 en 4 echt super. Je hebt persoonlijkheid vastgelegd. Waarbij ik 4 de beste vind. Je leest de uitdrukking op die kop, super! _O-

But then again, I could be wrong..

• Sjekster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:47
Vaker doen man, die levende vliegtuigen op de foto zetten, het gaat je goed af! Die fronsende uil is geweldig!

Flickr | 500px | Olympus E-M1 + E-M10

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Nu online
Prachtige platen, vaker doen idd :) de gier is voor mij de mooiste. Over geheel erg mooi de verschillende uitdrukkingen vastgelegd!

• rockhopper

rockhopper

Pingu´n geen klimmer!

@MattiB De enige gier is de vale gier van foto 3, ook een mooie foto, maar ik denk dat je de maraboe van foto 6 bedoelt? (ook mijn favoriet) De oehoe (afrikaans? europees?) van foto 4 doet me trouwens direct denken aan een Clint Eastwood als Dirty Harry of in een western, die blik is echt fantastisch.

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Nu online
@rockhopper en toch had ik het over foto 3 ;)

• rockhopper

rockhopper

Pingu´n geen klimmer!

quote:
Gelukkig dan maar. De maraboe is toch al zo'n miskende vogel. En lekkere chocolade trouwens ;)
Ik vind alle zes de foto's goed geslaagd, het lijkt er op dat het een middagje goed besteed is.

• Coolyo_Lars
Na een maand geen posts op dit forum vind ik het wel weer eens tijd dat deze bovenaan komt.

@rockhopper Echte hele gave foto's persoonlijk vind ik de close-ups van 4 en 5 echt schitterend.
Pas ook naar een roofvogelshow geweest en dan merk je echt dat het heel pittig is om de vogels er mooi op te zetten. Petje af!

Nu ik een nieuwe camera heb moet ik hem even uitproberen. Vond het op zich wel een mooie foto verder niks echt speciaals twijfel alleen over de rooie besjes. Laat maar horen wat jullie vinden laten zitten of eruit shoppen.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

@Coolyo_Lars dat is een pimpelmees, geen koolmees ;)

Op zich wel een leuk doorkijkje zo :)

• MBV
  • Nu online
Leuk doorkijkje, iets wegpoetsen wordt het waarschijnlijk niet mooier van. Ik zou hem wel een stuk lichter maken, met iets meer contrast: de grijze achtergrond van GoT lijkt lichter dan het witte kopje van je vogel...
Als je verder graag wilt photoshoppen, maak dan de tak rechts van zijn kop een tikje minder scherp, nu vangt die wat veel aandacht.

• Coolyo_Lars
@Orion84
woops ga ik maar even aanpassen. Moet nog een beetje leren welke vogel bij welke naam hoort :).

• rockhopper

rockhopper

Pingu´n geen klimmer!

De besjes voegen voor mij wel iets toe, verteld ook wat over het dieet. Als je goed naar de pimpelmees kijkt zie je ook dat er bessensmurrie op de vogel zit :9

Maar een puntje van kritiek, ik geef de voorkeur voor een beter beeld van de hele vogel, ik ben geen doorkijk fan. Al besef ik wel dat het soms niet anders kan. Echter is de pimpelmees een veelvoorkomende vogel (helaas ook zeer beweeglijk) dus er zitten wat dat betreft wel mogelijkheden om er eentje beter in beeld te krijgen.

Tip als je het vogelen leuk vind koop een goede gids om de soorten te herkennen.
De anwb vogelgids is wat dat betreft de meest complete, de standaard zeg maar, maar je kan het ook eenvoudiger en goedkoper houden.

Fotografie en vogelspotten gaan vaak hand-in-hand samen, bij mij in ieder geval wel, waarbij het ene jaar de focus meer op fotografie ligt en het andere jaar weer meer op het kijken naar / spotten. M'n 7d is momenteel ook met z'n laatste loodjes bezig, onderdelen beginnen echt eraf te vallen, dus is het sparen voor nieuwe gear begonnen. Helaas dicteert het echte leven weer dat ik m'n geld anders spendeer, dus het is voor mij dit jaar vooral kijken en soms wat schieten.

Pagina: 1 ... 37 38 39 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True