Ah ik wist dat het kon, maar niet hoe. Mja alles is makkelijk als je weet hoe het moet he?djunicron schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 03:55:
[...]
Content aware fill na canvas vergroten, clone stamp, healing en dat soort trucks om het vervolgens te corrigeren / retouchen, binnen 1 min:
[afbeelding]
Mooi gedaan? Nee nog niet echt, maar waarom zou ik verder gaan voor nu, het is immers niet het fullsize bestand. Daarmee zou dit ook al beter gaan. PS was van mening dat de vleugels als patroon herhaald moesten worden in de lucht. Ik heb in plaats daarvan deze weer wit gecloned, dat viel wat donker uit, als een regen wolk zeg maar. Even de bomenlijn niet-direct herhalend gemaakt en het grasland wat veranderd.
Als je dit in 2 of 3 passes doet, komt het helemaal in orde zeker gezien hoe zacht de bokeh is. Je zou zelfs een andere foto kunnen transformen (warpen) en blurren en daarna hieraan kunnen plakken: weer even Healen / clonen om het aan elkaar te zetten en vlak te poetsen. Eventueel nog dodge / burn voor wat meer hands-on.
Content Aware is trouwens pas in CS5 geintroduceerd en naar mijn mening pas vanaf 5.5 "goed" geworden ook icm de healing brush. Die was sinds CS3 al perfect, maar nu is de resampling een stuk beter geworden.
(dit was 8% breedte (2 kanten) en 10% erboven extra)
Maar super bedankt voor de uitleg!
Ik ga dit weekend als ik weer meer tijd heb eens experimenteren hoe het precies werkt. Ik begrijp uit je tekst dat je vooral met photoshop CS6? bezig bent geweest? Dat content aware heb ik wel eens gezien in een demo maar nog nooit mee geknoeid zelf. Ik vermoed dat ik zelf eerder alleen clone zou gebruiken omdat ik daar wat bekender mee ben. De laatste tijd ben ik vooral in de weer geweest met LR omdat ik beter één programma goed/redelijk wil beheersen als beide erg slecht, en LR is toch wat gebruiksvriendelijker. Helaas zijn de tools weer wat beperkter als je van het geijkte pad af wilt.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II