@renbull: Deze rietgors vind ik helaas niet echt prettig kijken. Is toch iets te onscherp.
@Minneyar: ok komtie:
#1 - Jammer van de vele takken inderdaad. Ook lijkt het erop dat de scherpte op de onderste tak ligt in plaats van op het vogeltje dat erop zit. Ook het standpunt vind ik niet zo geslaagd. Persoonlijk vind ik foto's waarbij je van onderaf naar de foto kijkt eigenlijk alleen geslaagd als de vogels in vlucht zijn. En niet als ze ergens in ruste op zitten.
#2 - Deze vind ik eigenlijk niet eens zo heel slecht, Het is jammer van die pluim zo prominent in het midden.
#3 - Qua belichting valt het op zich nog wel mee, ook qua scherpte. Maar ook hier is de compositie wat mij ebtreft het grootste probleem.
#4 - Inderdaad te centraal. Probeer eens die rietpluim links eraf te croppen, zodat het vogeltje zeg maar meer bij de linker rand zit. Dan heb je wat mij ebtreft best een leuke foto. Scherpte en licht zijn wat mij betreft prima.
Zoals je misschien begrijpt uit mijn reacties vind ik vooral de compositie minder geslaagd. En laat je daar nou geen superdure lens voor nodig hebben om dat te verbeteren, dat moet je vooral zelf doen
Mocht je toch zelf grote problemen hebben met de scherpte: probeer het eens op grotere vogels als bijvoorbeeld ganzen/zwanen/eenden enzo. Die zijn vaak wat groter en iets makkelijker te benaderen. Deed ik met mijn oude canon 75-300 ook en dat ging ook stukken beter dan dat hele kleine spul (dat kleine spul lukt me nu zelfs ook 9 vd 10 keer niet...)
@ikmattie: Ik sluit me aan bij jou kritiek: de tak links zit in de weg. Ook het standpunt is een beetje jammer.
@aham brahmasmi & renbull: waar hebben jullie het in *&*^&^ over met je sterretjes
Nu nog even wat van mijzelf: Gisterochtend ook even op pad gegaan voor vogeltjes. Was van plan om te proberen wat vogeltjes in het riet te fotograferen. Hierin heb ik helaas jammerlijk gefaald, aangezien ze of te ver weg zaten of steeds te diep zaten en er allemaal riet voor zat.
Gelukkig waren er ook andere vogels in de buurt:
Landende grauwe gans. Helaas niet mijn scherpste foto, maar ik vond het feit dat ik het landen vast kon leggen al heel wat
Touchdown... by
Marcel Tuit, on Flickr
Ook zaten er erg veel canadese ganzen. Wat maken die een gek geluid zeg, lijkt wel een net gecastreerde hond!
En een fuut, waar ik persoonlijk meer dan tevreden over ben...
In his dreamworld... by
Marcel Tuit, on Flickr
Had overigens ook een monopod kunnen lenen van iemand, en ik moet toegeven dat het toch best handig is. Heb het idee dat ik toch aanzienlijk meer scherpe foto's overgehouden heb dan zonder