gimpy schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 10:20:
Bij vogelfotografie heb je eigenlijk wel 400mm of 500mm nodig. Die 50mm extra ga je niet echt merken.
Als je je dus echt wil richten op vogelfotografie dan zou ik nog even doosparen.
Niet te dure opties zijn dan de Sigma 150-500mm of de Sigma 50-500mm (die ik ook heb).
Of de Canon EF 100-400mm F/4.5-5.6 L iS USM.
Of je kan op marktplaats kijken naar bijvoorbeeld een Sigma 400mm f5.6 (die is niet nieuw te koop).
Die kun je voor heel weinig tweedehands kopen, maar is mij stukken scherper dan de Sigma zoom lenzen. Volgens mij fotografeerd Scirocco ook met deze lens op de 1000D:
http://www.flickr.com/photos/freekwijffels/
http://link.marktplaats.nl/434295237
http://link.marktplaats.nl/431328682
Ik denk dat je dan meer plezier ga hebben dan een 70-300mm zoomlens. En dat je zo ook een betere eerste stap kan maken in de vogelfotografie.
De sigma 400mm APO Tele Macro die ik en guttegut hebben zijn indd goed, geen L, maar gewoon goed.
Maar als ik guttegut's uitgebreide research naar deze lens mag geloven is dit de enige sigma 400mm die goed is. Er zijn best veel varianten geweest en de voorbeelden van marktplaats zijn niet dezelfde als die wij hebben. Dat zijn een andere lenzen.
Ik heb aardig wat gemist zie ik.
@wijnands: grote crop waarschijnlijk? Lelijke bokeh, maar leuke intense blik van de reiger. Ook erg hard licht zo lijkt het, of iets teveel contrast toegevoegd.
@Marceltuit: Leuk koppel, prima plaat. Maar niet zo bijzonder qua standpunt, licht etc, ik mis ook een soort contact. Ze dommelen een beetje weg in een middagdutje lijkt wel

@Sponz: Lijkt me heel gaaf om zoiets tegen te komen. Moeilijk in te schatten, maar ik denk dat het een ransuil of velduil is.
@gimpy: jammer dat je tegenlicht had, maar toch een mooie foto geworden.
@Schildje: De eerste van bovenaf spreekt mij ook niet zo aan, de 2e is al veel beter, ik zou wat minder ruimte links laten.
@renbull: heel mooi die winterkoning, lekker scherp ook!
@Thazip: Dat standpunt van onder vind ik niet mooi. Ik vind de uitsnede en belichting bij de 2e ook niet super.
@Milo: jammer dat het licht niet op het gezicht valt en ik had wat minder ruimte boven gelaten. (niet eraf croppen, maar het beeld naar beneden verplaatsen) Wel fijne kleuren!
@themarshmellow: mooi silhoutte inderdaad, maar door de takken komt hij er niet heel goed uit. Toch een leuke plaat.
@renbull: ik hou nooit zo van vierkante uitsneden, das persoonlijk. Jammer dat het licht zo slecht was.
Afgelopen weekend was het zonnig en ongeveer 10 tot 15 graden, perfecte omstandigheden en mn sigma was weer goed scherp. Heb nog veel meer foto's ook van 2 weken terug, maar ben nog niet bezig geweest met uitzoeken en bewerken.
Een paar plaatjes van vorige week.
Brandganzen in vlucht:
2. Brandgans in vlucht, grote crop en een beetje soft. Maar ik vond de houding en het licht wel mooi.
En een paar grutto foto's. Redelijke crops maar de foto's waren lekker scherp.
3.
4. op 100% leek het geen wormpje, maar wel iets eetbaars.
5. Hier vond ik de houding en het licht op de poten en kop mooi.
EDIT:
Kwam net deze foto nog even tegen!
Vraag me niet waarom, maar ik ben heel blij met deze foto.
Ja hij is een beetje ver in de hoek en een beetje krap rechts, maar de bokeh, kleuren en scherpte vind ik super. Kan je misschien niet over je eigen foto zeggen, maar ik ben blij met dit plaatje.
Kleurcorrectie, hele kleine crop.
[
Voor 6% gewijzigd door
Scirocco op 26-03-2011 13:52
]