@Wijnands: zie mn reactie op flickr
Eigenlijk heeft ajhaverkamp het al goed uitgelegd, maar ik wil ook nog even kwijt dat de belichtingsmethode helemaal niks uitmaakt. Het is alleen een andere manier om een sluitertijd en/of diafragma te kiezen. Maar met elke belichtingsmethode kan je exaxt dezelfde plaat tevoorschijn toveren. (dmv over- of onder te belichten) Je vertrouwd hier teveel op je camera. Je gaat er van uit dat de belichting goed is, maar als het fout blijkt te gaan weet je niet waarom. Zoals haverkamp al zegt is het het beste om eerst een testfoto te schieten. Dan kan je op basis daarvan de goede belichting bepalen dmv over- of onderbelichten.
Het onderwerp los krijgen van de achtergrond doe je ook niet met belichten, maar met een kortere scherptediepte. Ten eerste omdat het heel afhankelijk is van de belichting van de achtergrond: als je onderwerp donker is (bijv. een zwarte kop) en de achtergrond ook ( dat riet is ook redelijk donker) dan verander je helemaal niets met spotmeting. Onderwerp en achtergrond zullen beiden gelijk belicht zijn, dus je haalt niks los van de achtergrond.
Ten tweede omdat een achtergrond juist een mooie toevoeging kan zijn. En mooi is dus niet grauw en donker omdat je een licht onderwerp hebt. Maar ook niet overbelicht als je een zwart onderwerp hebt.
Het liefst heb ik een achtergrond met dezelfde belichting (en kleur, maar is meer persoonlijk). Zie bijv mijn
zanglijster en
bonte strandloper. (heb er wel meer,zie flickr)
Je kunt je onderwerp wel isoleren van de achtergrond door een kortere dof. De achtergrond mooi zacht en goed belicht is waar ik naar streef.
Om nog even terug te komen op het belichten bij hoge contrasten. Ik zou op de donkere kop scherpstellen en daar ook op lichtmeten zoals je nu hebt gedaan en dan zou ik vervolgens 1/3 onderbelichten om in iedergeval wat info te krijgen van het lichte deel die je in de nabewerking wat kunt terug halen. Je kunt ook de belichtingcompensatie zó instellen dat juist het witte deel goed belicht is (ipv het donkere), maar dat raad ik je niet aan. Je zit dan ongeveer op -1ev en dan word de foto wel erg donker en donkere delen terughalen in de nabewerking is niet best voor de kwaliteit van de foto.
Ik zou dus focussen en belichten op de kop met -1/3 belichtingscomp.
@marcel: ik vind hem iets te donker en ik mis ook een x factor
Je kunt indd gewoon de blauwe saturatie wat verminderen indd. En dus niet zomaar aan de normale saturatie schuif zitten want dat beinvloed ook blauw

Als je hier vaker last van hebt, kies dan een warmere witbalans. Het lijkt hier alsof de witbalans een beetje blauwig was, maar dat je door meer saturatie wat oranje hebt terug gekregen in de snavel, poten en buikveren.