Toon posts:

Internet delen met hub ..utp of coax?

Pagina: 1
Acties:
  • 79 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil er binnenkort boven een computer bij zetten..

ik wil het internet dus gaan delen via een hubje.. maar wat is nou beter.. utp kabel of coax..

En dat utp kabel.. kan je dat ook gewoon kopen bij de doehetzelfzaak?

Verwijderd

je moet goed zoeken wil je nog ergens een (goedkoop) BNC nic-je kunnen vinden

en voor bnc hedde geen hub nodig...

maar ik zou het dus gewoon met utp doen en hub/switch.. en dat kan je uiteraard kopen

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2003 16:14 ]

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
Ligt eraan hoe snel je het intern wilt hebben. Coax is niet zo snel en is een stuk gevoeliger voor storing en veel kans dat je de kabels nog zelf moet maken (connectoren erop moet nijpen). Neem gewoon UTP

[ Voor 32% gewijzigd door ge-flopt op 10-10-2003 16:14 ]

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:02
UTP is zowieso veel sneller dacht ik. Coax gaat maar tot 10mbit dacht ik.
Coax is tevens nogal verouderd.
utp kan je gewoon kopen bij elke computerboer als het goed is.

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
ik zou voor utp gaan is sneller

en utp kabel kan je altijd halen bij een computer zaak...
doe hety zelf niet altijd sommige wel maar zou je nakunnen vragen

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

even voor de duidelijkheid, je kan niet zomaar je internet delen door er een hub neer te zetten, tenzij je 2 ip addressen van je ISP hebt.
het makkelijkste is om een cable of dls router te halen, en dan met utp kabels je pc's op deze router aan te sluiten.

If you choose to criticise you choose your enemies

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 22:42
Leg eens uit waarom je coax meeneemt in je afweging.

Coax werkt zonder hub, maar heb de ervaring dat de kans op storing veel groter is bij grote (=lange) netwerken, dan een utp (=ster) netwerk.

Verwijderd

bij coax heb je geen hubje nodig en bespaar je dus kosten :)
Maar zoals al gezegd in dit topic is het inderdaad nogal verouderd ja, en met name richting de toekomst doe je er denk ik verstandig aan om toch alles met UTP bekabeling in te richten.

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
als je 2 pc's houd is het wel goed koper idd emmeau

maar stel dat die er meer heeft of meer wil thuis kan die beter een hubje er tussen zetten en dan zijn internet delen via windows xp of 98 of gewoon winrouter of sygate Done

veel succes dude

Verwijderd

utp kabel is stuk sneller, weet alleen niet of delen met een hub zo slim is, als je echt optimale snelheid wilt zou ik toch kiezen voor een switch of een router

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

MADG0BLIN schreef op 10 October 2003 @ 16:13:
UTP is zowieso veel sneller dacht ik. Coax gaat maar tot 10mbit dacht ik.
Dat klopt dus niet. 3Com heeft in ieder geval 100 Mbit coaxkaartjes verkocht.
Maar erg gangbaar (of bekend) is dat niet. Het meest gebruikt (VERREWEG het meest) is 10 Mbit BNC.
Coax is tevens nogal verouderd.
Maar dat heeft volgens mij meer te maken met de opkomst van de switch. Een hub maakt het netwerk niet sneller dan een coaxnetwerk op dezeflde snelheid. De switch brengt daar dus wel verandering in. Of dat ook mogelijk zou zijn met BNC, weet ik niet.
Maar het voordeel van BNC is nog altijd dat als je veel computers naast elkaar neerzet, je minder kabel nodig hebt als het over grotere afstanden gaat. Bij een hub of switch, zal je vanaf 1 punt naar alle computers toe moeten gaan. Bij BNC is dat niet het geval. Alleen is in veel gevallen UTP toch wat handiger werken. Minder kans op dat het netwerk lam ligt omdat iemand aan z'n netwerkkabel zit te prutsen.
utp kan je gewoon kopen bij elke computerboer als het goed is.[/quote]

[ Voor 3% gewijzigd door WFvN op 10-10-2003 16:19 ]

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:02
WFvN schreef op 10 October 2003 @ 16:18:

Dat klopt dus niet. 3Com heeft in ieder geval 100 Mbit coaxkaartjes verkocht.
Maar erg gangbaar (of bekend) is dat niet. Het meest gebruikt (VERREWEG het meest) is 10 Mbit BNC.
Ok weer wat geleerd. :)
Wist ik dus ook niet zeker. Thnx. :Y)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 16:18:
utp kabel is stuk sneller, weet alleen niet of delen met een hub zo slim is, als je echt optimale snelheid wilt zou ik toch kiezen voor een switch of een router
Een router wordt doorgaans gebruikt om te routeren (verschillende subnets) niet om te delen; je hebt wel een combinatie met hub of switch....

Qua snelheid naar Inet maakt het geen r*k uit; de snelheid van je (mits je een normale gebruikt) hub is groter dan die van je Inet verbinding.

Vwtbt je vraag; neem upt-cat5 (kan je overal kopen) en een hubje; zorg dat je voor het Inet delen een router oid erin zet (gecombineerd met een Fwall??) en je bent klaar. Wil je tussen de 2 systemen sneller dan is in iedergeval je bekabeling (voorlopig) geen probleem.

Kijk ff in de FAQ internet delen; staat veel info in en helpt je goed op weg.

[edit] mijn "goede daad" van vandaag:

Hoe deel ik Internet ? O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2003 16:26 ]

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:30

Predator

Suffers from split brain

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.