Nu coax netwerk , is UTP beter???

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ebfoto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 18:38
Ik heb ooit een 10mb coax netwerkje aangelegd thuis met
3com netwerkkaarten ( coax,utp) omdat ik geen hub wilde kopen, die waren toen vrij prijzig. Nu zijn de hubjes spotgoedkoop en ik vroeg mij af of overstap naar een utp netwerkje enig voordeel heeft behoudens dat ik dan een sternetwerk kan maken. Heetf het qua snelheid voordelen ?

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 10:24
van 10 naar 100mbit ga je....

www.kuiphuis.nl

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:41

Tylen

Neem mij niet te serieus

Het is misschien nog beter een spotgoedkoop switch-je te kopen en dan daarop gaan met je netwerk. Dan weet je zeker dat je de 10Mbit wel haalt. Maar ik zelf heb 10/100 Mbit kaarten van 3com met ook daarop COAX (10Mbit) Wat is het type kaart wat jij hebt anders kan je namelijk wel overstappen op 100Mbit (uiteraard op UTP)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 10:59
Kaarten met BNC(coax) zijn nooit 100 Mbit/s

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:47
Op maandag 21 januari 2002 19:28 schreef Jaded het volgende:
Zeg NOOIT nooit :)
Ze bestaan wel degelijk maar zijn redelijk zeldzaam ! (oa 3com heeft er zo eentje)

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Shit ik heb geen 3com, maar SMC. Maar dat zijn 10/100 kaartjes MET COAX en UTP. Uiteraard draait ie op COAX alleen maar Op 10mBIT. SMC 8432....

• Ebfoto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 18:38
Op de vraag wat voor 3com kaarten ik heb:
3com ethelink XL PCI combo (3c900-combo)

• BitProcessor
Op maandag 21 januari 2002 19:32 schreef Jeroen_Tielen het volgende:
Shit ik heb geen 3com, maar SMC. Maar dat zijn 10/100 kaartjes MET COAX en UTP. Uiteraard draait ie op COAX alleen maar Op 10mBIT. SMC 8432....
Heb eens even gezocht op de site van SMC, en ik moet je teleurstellen de SMC8432 is slechts 10mbit

Blijf dus gewoon bij je coax, zeker als je netwerkbelasting niet te hoog is (en een switch dus niet veel zal veranderen aan de zaak)

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• originalmycroft
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 20:33
Ik heb al heeel lang coax en gebruik het alleen maar om internet te sharen en om heel af en toe wat files over te zetten. Het is net zo betrouwbaar als UTP, alleen kan ie maar tot 10 Mbit.

Dus de enige reden die ik kan bedenken om over te stappen op UTP is omdat je 100 Mbit wil. Zo niet dan zou ik het lekker laten liggen.......

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Als je:
- veel verkeer beide kanten op hebt;
- een switch hebt die full-duplex aankan;
- kaarten hebt die full-duplex aankunnen
dan is ook bij 10 Mbps UTP interessant.
Maar als je naar UTP gaat, is een 100 Mbps hub-oplossing VEEL beter dan een 10 Mbps switch-oplossing.
En voor een paar 10-tjes meer heb je een 100 Mbps switch-oplossing.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Tis langzamer maar veel betrouwbaarder.
Coax kun je als het ware naast je magnetron en je bromfietsblok en je hallogeenspotjestrafo leggen en dan nog zul je weinig tot geen last hebben van storing/interferentie. Dat is met UTP wel effe iets anders, zeker op 100mbit/sec.

Als je niet de hele dag 1GB mpegjes/avietjes ligt te pompen is het nergens goed voor.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:30

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 21 januari 2002 19:31 schreef G8KeePeR het volgende:

[..]

Zeg NOOIT nooit :)
Ze bestaan wel degelijk maar zijn redelijk zeldzaam ! (oa 3com heeft er zo eentje)
3C905B COMBO versie
10mbit BNC/AUI
10/100mbit RJ-45

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
COAX heeft als klein nadeel dat met bliksem inslag wat bijna niks beschadigd wel bijna al je netwerkkaarten naar de klote gaan.

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Op maandag 21 januari 2002 19:40 schreef G8KeePeR het volgende:

[..]

Heb eens even gezocht op de site van SMC, en ik moet je teleurstellen de SMC8432 is slechts 10mbit

Blijf dus gewoon bij je coax, zeker als je netwerkbelasting niet te hoog is (en een switch dus niet veel zal veranderen aan de zaak)
Ja shit ik heb geen tijd om mijn kast open te schroeven om te kijken wat het type nu echt is. Maar 100% dat het een COMBO kaartje is 100Mbit. Device Manager zegt: SMC Etherpower II 10/100 Ethernet Adapter.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 21 januari 2002 22:25 schreef Jeroen_Tielen het volgende:

[..]

Ja shit ik heb geen tijd om mijn kast open te schroeven om te kijken wat het type nu echt is. Maar 100% dat het een COMBO kaartje is 100Mbit. Device Manager zegt: SMC Etherpower II 10/100 Ethernet Adapter.
Ik ga niet zeggen dat je NIC geen 100mbit is maar je mag windows niet vertrouwen hoor. Ik heb hier ook een 3com fast ethernet nic. Dat staat er toch... Alleen is het een 10mbit met universele drivers ;) (3c59x)

Btw check this
Dat is een EtherPower II 10/100 PCI maar geen COAX.
Misschien is er toch een speciale versie gemaakt met COAX maar zou mij verwonderen.

Verwijderd

In de meeste gevallen zijn netwerkkaarten met een coax aansluiting 10mbit dus ook de UTP je zal over het algemeen bij normaal gebruik niet het verschil waarnemen tussen UTP en Coax als je op 10mbit blijft maar als je je netwerkkaarten vervangt en op 100mbit overgaat dan is het wel stukken sneller vooral met nieuwere pc's want dan haal je ong. 8 tot 10 x zo snel....

wat ik je kan aanraden is vooral je budget waarover je eerst inzat gezien koop een Safeway Switch je hebt ze in een 8-poorts uitvoering voor 57 Euro en dat is echt goed waar voor je geld en upgrade eveneens je netwerkkaartjes met die van Safeway/Sitecom en je hebt een aardig netwerk wil je op en top spul dan Intel of 3Com :P

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

JA Dat i shem alleen heb ik een COAX erbij.. Ach what the hell ik gooi mijn server down. (Weg uptime...) En maak een foto met mijn brakke digicam... Nu wil ik gewoon weten wat voor type het nu is :)

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 19:28 schreef Jaded het volgende:
er zijn er zat die een 100mbit UTP port erop hebben zitten alleen de prijs is wat hoger en meestal komen ze in het professionele marktsegment voor dus vertegewoordigen ook een prijs van ruim 125 euro

• BitProcessor
Op maandag 21 januari 2002 22:44 schreef Pr3d4t0r het volgende:

[..]

Btw check this
Dat is een EtherPower II 10/100 PCI maar geen COAX.
Misschien is er toch een speciale versie gemaakt met COAX maar zou mij verwonderen.
Topicstarter heeft een 8432, linkje is van een 9432

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 21 januari 2002 22:49 schreef G8KeePeR het volgende:

[..]

Topicstarter heeft een 8432, linkje is van een 9432
Volgens mij heeft ie toch deze
en hier staat wel dat ie Coax heeft

Die 8432 is een volgens wat ik kan vinden een Etherpower PCI. De 9432 een Etherpower II PCI

Allemaal beetje offtopic maar ik vond topicvraag toch al UTFS uitschreeuwen

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

Op maandag 21 januari 2002 22:52 schreef Pr3d4t0r het volgende:

Volgens mij heeft ie toch deze
en hier staat wel dat ie Coax heeft
IDD :) Foto's zijn een beetje brak maar toch :)

Afbeeldingslocatie: http://jeroen.linux-dude.net/smc/smc1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://jeroen.linux-dude.net/smc/smc2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://jeroen.linux-dude.net/smc/smc3.jpg

Het is dus een 9432BTX :)

Maar nu weer ff ONTOPIC. Sorry g7142h01

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik werk in 1 netwerk met coax en utp tegelijk, door middel van een 3com hubje dat beide ondersteund.

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 15:35

Ruudjah

2022

Je netwerk gaat er wel zwaar op vooruit als je een 100 Mbit switch ,icm 100Mbit netwerkaartjes neerzet. Dan zal je echt veel snelheidsverschil merken. Koop geen hub, een switch is iets duurder, maar later zul je blij zijn dat je een switch koopt. Dit zeg ik uit ervaring van mijzelf, en anderen. Zorg, als je de bekabeling aanpast, wel dat je CAT5 UTP bekabeling koopt.

TweakBlog

Pagina: 1