Toon posts:

Kabelmoden, verlengen met coax of UTP??

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een kabelmodem op mijn slaapkamer. De afstand van de modem tot het splitspunt is ongeveer 10 meter. Vanaf het splistpunt ligt er een coax kabel naar mijn modem. Dat vond ik handig, om de ledjes een beetje in de gaten te kunnen houden.
Maar nu hoorde ik gisteren van iemand, dat het beter is om UTP te gebruiken, en de modem naast het splistpunt te zetten. Nu is mij vraag, levert dat voor mij nog voordeel op nu??

mijn abbo: kabelfoon premium (99kb up) (16kb down)
Nu haal ik op speedsuite.net : 74kb up, 13 kb down.

Zal UTP voor mij nog snelheidswinst opleveren, of is het verspilde moeite (kabel trekken, utp knijpen)

Alvast bedankt.

Oh, en nog iets, bij mij in de wijk staan 2 radiozendmasten en de televisiemast van Lopik. Redelijk wat stoorzenders dus, en de modem werkt nu prima.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

gezien de resultaten die je nu haalt zou ik zeggen laat lekker staan het zal nooit echt veel verschil maken.

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

Maakt in jou geval niet zo uit, maar wil je zo MIN mogelijk verlies en storing, maak dan je UTP wat langer en COAX een halve meter ofzo.

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

En wat voor COAX kabel heb je? want je hebt namelijk verschillende soorten!

Hier komt iets hips te staan

Verwijderd

Topicstarter
HyperMan schreef op 09 March 2003 @ 13:00:
En wat voor COAX kabel heb je? want je hebt namelijk verschillende soorten!
ehh, volgens mij gewoon de standaart soort, die verkocht wordt voor radio en tv

Verwijderd

Topicstarter
Het punt is dat ik mij afvraag of ik voor alle moeite die ik moet gaan doen, nog wel snelheids winst ga halen. En UTP is volgens mij wat gevoeliger voor storingsbronnen zoals radiozender....

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:14
wat hoor je te halen? je hebt een abbo van 768 kbit/s dat is gedeelt door 8: 96 kbyte per seconde. Maar bij bijvoorbeeld adsl zoals ik heb 1024/512 haal je ook maar 107 en 55 kb/s ofzo ipv 124 en 64. Dat schijnt overhead te heten. Vraag me niet het fijne er van.

Maar ik zal eerst bij je mede kabelfoon lotgenoten vragen wat je hoort te halen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

Topicstarter
mhr-zip schreef op 09 March 2003 @ 13:04:
wat hoor je te halen? je hebt een abbo van 768 kbit/s dat is gedeelt door 8: 96 kbyte per seconde. Maar bij bijvoorbeeld adsl zoals ik heb 1024/512 haal je ook maar 107 en 55 kb/s ofzo ipv 124 en 64. Dat schijnt overhead te heten. Vraag me niet het fijne er van.

Maar ik zal eerst bij je mede kabelfoon lotgenoten vragen wat je hoort te halen.
Ik heb geen idee wat maximaal is wat je kan halen, verschilt ook per wijk.
Ik vind het nu ook snel, maar als ik down 80 of 95 kan halen is het nog mooier natuurlijk.
Mijn ping is trouwens 35

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 23:22

CAP-Team

XBL: CAPTeam

wel grappig dat je upload hoger is dan je download... ;)
Ik weet niet wat de normale snelheden zijn met kabelfoon, maar vooral de download moet toch zeker stukken beter kunnen (ik heb zelf @home).

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
bij mij was het verplaatsen van het modem van mn computer naar de meterkast de oplossing voor veel storingen, maar snelheids verschil was er nauwelijks.

Verwijderd

Wij hebben hier toen een meter of 5 van onze coax kabel afgehaald omdat de pc dichterbij het aansluitpunt kwam te staan, en ik kan je vertellen: veel sneller gaat het niet, maar het verschil is wel waarneembaar.
De utp-draad is even lang gebleven maar we hebben alleen de coax kabel verkort, als het mogelijk is, moet je dat doen, scheelt wel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 maart 2003 @ 13:01:
[...]

ehh, volgens mij gewoon de standaart soort, die verkocht wordt voor radio en tv
Volgens mij is netwerkkabel coax 30 ohm, en tv-kabel 50 ohm.
Aangezien je kabelmodem op de CAI zit is dit 50 ohm.
Bij @home is het zo dat die afstand zo kort mogelijk moet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik ga het gewoon doen en laat jullie straks weten of er verschil is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 maart 2003 @ 13:02:
En UTP is volgens mij wat gevoeliger voor storingsbronnen zoals radiozender...
UTP is juist minder storingsgevoelig dan coax.

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 March 2003 @ 13:26:
Wij hebben hier toen een meter of 5 van onze coax kabel afgehaald omdat de pc dichterbij het aansluitpunt kwam te staan, en ik kan je vertellen: veel sneller gaat het niet, maar het verschil is wel waarneembaar.
De utp-draad is even lang gebleven maar we hebben alleen de coax kabel verkort, als het mogelijk is, moet je dat doen, scheelt wel.
Als de snelheid niet verandert, waaraan merk je het dan?

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
ik heb nog geen halvemeter coax ertussen en de rest UTP, dat is minder storingsgevoelig volgende de monteur van @Home :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Coax is idd storingsgevoeliger: HF frequenties, dus meer demping in de kabel, afhankelijk van de kwaliteit.

Ik heb hier nu ADSL, maar net voordat Chello m'n modem kwam ophalen nog even snel geprobeerd hier, modem op zolder gehangen (hing naast TV doos), +/- 25m elcheapo coax ertussen, en het werkte ook nog ;)

Maar UTP is gewoon betrouwbaarder, vooral op zulke lengtes. Maar goed, als 't werkt, nix aan doen....

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Verwijderd schreef op 09 maart 2003 @ 13:28:
[...]

Volgens mij is netwerkkabel coax 30 ohm, en tv-kabel 50 ohm.
Aangezien je kabelmodem op de CAI zit is dit 50 ohm.
Bij @home is het zo dat die afstand zo kort mogelijk moet zijn.
Coax kabels voor aansluiting tussen wandcontactdoos en kabelmodem zijn over het algemeen zogenaamde COAX-12 kabels, met een impedantie van 75 ohm... Gebruik van andere coax kabels kan tot verslechtering van de verbinding leiden..

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb het geprobeerd:

download ZAKT van 74 kb naar 65~70 kb
Upload gaat van 13kb naar 13,3 kb
Ping gaat van 35 naar 45

Conclusie (volgens mij) ik kan beter de coax laten liggen.

Verwijderd

Ik denk dat dit momentopnames zijn, omdat je upload stijgt en je download en ping slechter worden, vrij onlogisch lijkt mij.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:25
ik heb hier zelf mijn kabelmodem (com21) ook op m'n kamer staan en ongeveer 10 meter vanaf het aansluitpunt, ik heb er wel een dikke witte hirschman coax tussen van 1,8 cm,
werkt perfect nergens last van

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1