Q schreef op 15 October 2003 @ 11:51:
Maar waarom staat dat in de bijbel, wat is daar goed aan? Het is duidelijk niet in Jesus gedachtegoed. Ik vind dit weer een aardig voorbeeld hoe religie (in zijn extremen) tot een verwerpelijke ethiek / moraal kan komen.
Een verwerpelijke ethiek bestaat volgens mij niet. Over de doodstraf kan je van mening verschillen. Ik ben in uitzonderlijke gevallen voor de doodstraf. Ik vind dat niet onethisch.
In vroegere tijden bestonden er geen high-security prisons, noch hadden mensen daar de middelen voor. Ze hadden de grootste moeite om hun eigen gezin te voeden. De doodstraf was volkomen vanzelfsprekend. Christus heeft geen uitspraak gedaan over de doodstraf, we mogen er van uitgaan dat hij daarin de wet en zijn tijdgenoten volgde.
In onze tijd, met zijn grote welvaart, is er wat dat betreft meer keuze. Toch zou ik de doodstraffen van het tribunaal van Heidelberg beslist niet onethisch of verkeerd willen noemen. Mensen die gewetenloos moorden verliezen het recht om te blijven leven.
Ik vind dat sommigen absurd ver gaan in hun bescherming van het menselijk leven. Stel dat je stelt dat men in geen enkele situatie een ander van het leven mag beroven, dan mag je jezelf ook niet verdedigen. Bovendien houden we dan ons zelf voor de gek. Als Balkenende 100 miljoen bezuinigt op gezondheidszorg dan kost dat levens. Je weet niet welk levens, maar dat het levens kost is zeker. Is Balkenende dan een moordenaar? Wanneer wij onze ontwikkelingshulp terugschroeven kost dat direct levens, is dat moord? Aan de ene kant nemen vrij gemakkelijk beslissingen die levens van onschuldigen kosten, maar aan de andere kant gaan we het leven van een gewetenloze moordenaar beschermen alsof het heilig is.
Zoals ik al eerder vergeefs heb uitgelegd is ethiek een afwegingsproces en niet een setje regels. Als de afweging zorgvuldig is dan is de uitkomst ethisch, ongeacht de uitkomst.
Dat is jouw mening. Bovendien ligt de bewijslast bij de gelovigen en niet bij de ongelovigen, zoals het ook bij een goede rechtbank werkt.
Geloof is geen wetenschap en hoeft daarom ook niet te steunen op wetenschappelijke bewijsvoering. Dat is een veel gemaakte denkfout. Omdat jij gelooft in wetenschap als brenger van de waarheid, wil dat nog niet zeggen dat andere kennisstelsels zoals geloof daar onder vallen. In feite doe je dan precies het zelfde als een gelovige die weigert wetenschappelijke bewezen zaken aan te nemen omdat ze niet in de bijbel staan.
Zoals ik in de discussie met Confusion al heb aangegeven, kan men niet zeggen of iets absoluut waar is of rationeel is. Men kan alleen zeggen of iets rationeel is afgeleid vanuit de uitgangspunten. Elke waarheid is dus relatief, en slechts absoluut binnen het eigen stelsel.
Wil jij het geloof van FLiP.m0 onderuithalen dan zul je dat moeten doen op basis van de uitgangspunten van zijn geloof. Ik ben van mening dat een aantal dingen die FLiP.m0 beweert inderdaad strijdig zijn met zijn eigen uitgangspunten bijvoorbeeld:
Of je gelooft de hele bijbel of je gelooft niet de hele bijbel. Er zit geen tussen weg hoor. En als je die tussen weg pakt dan zit je fout. Hoe kan je nou delen van de bijbel geloven en andere delen weer niet terwijl er letterlijk staat aan het einde van de bijbel dat je er niks meer mag bijvoegen en ook niet AFNEMEN. Tja dan vraag ik me toch af hoe anders je dat moet opvatten??
Voor dat christus kwam, kon je alleen in de hemel komen als je je streng aan alle Joodse wetten in het oude testament hield. Dat waren er zoveel dat het leven een kwelling werd, want elk woord in de bijbel werd gezien als heilig. Jezus maakt daar een einde aan en zegt dat als je je alleen maar aan de tien geboden houdt, dan kom je in de hemel. Hij gooit alle wetten aan de kant. Hij zegt: het gaat niet om de wetten van de mensen, maar de wetten van God. (Overigens volgt Christus hierin een humanistische traditie die al veel langer bestond met met geleerden zoals Hillel)
Wat doen nou Christenen zoals FLiP.m0. Zij gaan het hele nieuwe testament (en ook veel van het oude testament) weer heilig verklaren en aan alles wat daar in staat moet je houden. Niet alleen aan de dingen die Jezus zegt, maar ook aan alles dat latere volgelingen zoals Paulus en Johannes zeggen. Via een grote omweg zijn ze dus precies weer daar aangekomen, waar Christus nu juist van los probeerde te komen. Namelijk het verabsoluteren van de Schrift.
Zij handelen dus strijdig met hun eigen uitgangspunten. Dat zien ze zelf niet in, omdat ze weigeren hun verstand toe te passen op de schrift. Door alles klakkeloos te aanvaarden, krijg je dit soort fouten, en houd je ze in stand.
Voor de rest heb ik eigenlijk helemaal geen probleem met wat FLiP.m0 hier schrijft. Hij is iemand die probeert te leven volgens de principes waar hij in gelooft en dat vind ik bewonderenswaardig en verdient alle lof. Ik vind ook niet dat je dat moet aanvallen. Liever mensen die leven volgens principes dan mensen die niet de moeite nemen principes te formuleren. Zoals de wind staat zo staat hun vaantje.
Geloof mij, ongelovigen zitten niet op die boodschap te wachten. Dat ongelovigen een verkeerde invloed op je kunnen hebben: tja, ze kunnen vragen stellen die je aan het nadenken zetten, en dat laatste is zeker iets wat je in jouw positie liever niet wilt. Nadenken leidt tot twijfel, heb ik wel gelijk, moet de bijbel wel echt zo letterlijk worden genomen of gaat het om de moraal? Is het doden van moordenaars wel goed, past dit wel in de leer van God en Jesus?
Maar dergelijke twijfel zorgt voor onzekerheid en zekerheid is wat men wil. Met dergelijke ideeën is een hechte groep mensen meestal wel van belang, vanuit "psychologisch oogpunt" bezien.
Ik vind dat je hier iets te veel door superioriteitsgevoelens laat leiden. FLiP.m0 denkt net zo goed na als jij, maar toetst zijn handelen aan zijn principes, terwijl jij jouw handelen op elk moment probeert toetsen aan rationaliteit. Ik zou niet durven beweren dat dat perse een superieure methode is, want wij mensen worden nogal door emoties gestuurd en wat wij in de waan van het moment rationeel vinden, betreuren we vaak later.
Waar FLiP.m0 misschien in tekort schiet is het kritisch bekijken van zijn principes, die hem door anderen zijn aangereikt. Dat komt omdat hem is verteld dat dat niet mag, omdat je dan van je geloof valt. Dat is onzin. God heeft ons verstand gegeven om het te gebruiken en wil dat wij vrijwillig tot hem komen. Het is een verkeerde uitleg van het begrip geloof. Geloof is niet blind aanvaarden. Geloof betekent juist jezelf spiritueel, emotioneel en verstandelijk overtuigen. Als FLiP.m0 echt gelooft in God, dan hoeft hij ook niet bang te zijn, dat hij zijn geloof in God kwijtraakt. Is hij wel bang dat hij zijn geloof kwijtraakt als hij er over gaat nadenken, dan is zijn geloof zwak.
Er is weinig logica aan het idee dat een God zijn eigen zoon laat ombrengen door derden en daarmee die derden schoon wast van zonden. Moord loont.
Dat ben ik met je eens. Dat is ook zo gegroeid.
- In de oudste evangeliën zie je Jezus als mens die een lichtend voorbeeld wil zijn voor de mensheid. Door een smetteloos leven in dienst van de medemens wil hij degene zijn die een verzoening tussen de mensen en God brengt. Dat is Jezus de verlosser, de Messias, de Christus.
- Dan zie je dat zijn volgelingen hem na zijn dood gaan vereren. Jezus is de heer, maar hij is nog steeds een mens en van schepsel van God en die is de hoogste.
- Naarmate Jezus meer vereert wordt, zie je dat zijn status steeds hoger wordt. Van dienaar van God verandert hij in meest geliefde zoon van God, nog hoger dan de engelen.
- Dan zie je dat hij tot gelijke van God wordt die samen met hem regeert en mensen oordeelt.
- Uiteindelijk wordt Jezus geheel tot God verheven, maar om het monistische karakter te behouden wordt de ingewikkelde drie-eenheid constructie gemaakt. Men aanbidt nu de God Jezus. Die God is naar de aarde afgedaald om zijn liefde kenbaar te maken.
Vanuit het perspectief van de Joden en de oorspronkelijke Jezus is dat laatste de grootst mogelijke ketterij en Godslastering. Een schepsel van God die zelf op de troon gaat zitten. Toch is het een logische overgang. Nadat Israël was verwoest en het Christendom verspreid werd onder de heidenen, slopen heidense ideeën in het joodse geloof. Voor de heidenen was het hele concept van Messias nietszeggend, maar zij waren goed bekend met het idee, dat mensen door hun verdiensten de Goddelijke status kregen.
Voor mij maakt het niet zo veel uit, want ook Christenen als FLiP.m0 dragen nog steeds dezelfde waarden uit of zij Christus nu zien als Messias of als God. En aangezien God mensen beoordeelt op hun daden zal hij FLiP.m0 die godslastering ook wel vergeven.
[
Voor 11% gewijzigd door
Verwijderd op 15-10-2003 16:15
]