Ik stelde een vraag en je geeft geen antwoord. Je probeert de aandacht af te leiden met een offtopic verhaal over wat ik als basis van ethiek zou beschouwen. De vraag was: waar representeren wij FLiP.m0's ideeen opzettelijk verkeerd? Hieronder heb je pogingen tot voorbeelden gedaan; ik ga er daar op in.
Je valt FLiP.m0 aan omdat zijn standpunten beledigend zouden zijn,
Ik heb FLiP.m0 nergens aangevallen omdat zijn standpunten beledigend zouden zijn.
Je valt FLiP.m0 aan omdat hij niet na zou kunnen denken en alleen maar regeltjes zou kunnen volgen.
Ik heb niet gezegd dat hij dat alleen maar kan; ik heb gesuggereerd dat hij dat momenteel alleen maar doet.
Waar haal je het gore lef vandaan om iemand zo danig te ontmenselijken dat hij niet zou kunnen nadenken.
Overigens leuke touch, die demagogie over 'ontmenselijken'. Alsof je iemand ontmenselijkt door te zeggen dat hij vergeet zelf te denken of dingen voor waar aanneemt die hij misschien eens in twijfel zou moeten trekken.
Dat vind ik nou laf. Je verschuilen achter de groep "wij" en dan achter het "beleid". Die ethiek heet: "ordnung muss sein".
Mag ik nu opeens als mod niet meer proberen het moderatiebeleid uit te voeren? De context van mijn opmerking was het feit dat FLiP.m0 opzettelijk en provocatief het beleid negeert. Daar moet ik eens bij een rechter mee aankomen: "ik vind het laf dat u zich verschuilt achter de wet"...
Ik ga die discussie niet herhalen
Dat zou ik zeker niet doen, aangezien je daar hopeloos de boot in gegaan bent. Ik doorstrooi mijn reacties op jouw ook niet met "grappig, dat de persoon die zijn mening volstrekt niet kan beargumenteren dit zegt". Waarom vind jij het constant nodig mij op die manier aan te vallen? Denk je dat je anders niet sterk genoeg overkomt, als je mijn persoonlijkheid niet even de grond in probeert te trappen?
Ongelovige zitten ook niet op de boodschap te wachten omdat ze hun eigen weg willen volgen omdat ze te trots zijn om toe te geven dat hun God nodig hebben.
Dit is waarom mensen niet in de bijbel willen geloven omdat de bijbel je pijn doet.
Confusion interpreteert:
Het is jammer dat je het zelf blijkbaar waarschijnlijker acht dat 90% van de wereldbevolking slecht is, dan dat jij er gewoon naast zit.
Nergens heeft FLiP.m0 gezegd dat de rest van de wereldbevolking slecht is. Ik kan dat niet anders dan een opzettelijke verdraaiing noemen. Eerder voorbeeld, Nadat FLiP.m0 heeft uitgelegd hoe een goede Christen zich gedraagt, zonder daar overigens enige conclusie aan te verbinden komt Confusion met de conclusie
FLiP.m0 is inderdaad te slim om letterlijk te zeggen dat de rest van de mensheid slecht is. Dat betekent niet dat het er niet staat. Het blijkt uit zijn ad hominem naar omstandigheden: hij concludeert dat iedereen die niet gelooft dat doen omdat ze 'te trots zijn' en omdat 'de bijbel hen pijn doet', wat natuurlijk twee duidelijk onwenselijke eigenschappen zijn van mensen. De enige manier waarop je dat kan concluderen is door aan te nemen dat er geen andere verklaring is voor mensen om niet te geloven en dat betekent dus dat ze immoreel zijn, omdat ze op slechte gronden, uit trots en lafheid, niet geloven. FLiP.m0 zegt hier wel degelijk dat mensen die niet geloven slecht zijn. Je moet verder interpreteren dan hij letterlijk schrijft. Aan elke zin zitten impliciete aannames verbonden, zonder welke de zin niet waar geacht kan worden door de schrijver. FLiP.m0 acht jou, mij en het grootste deel van de wereldbevolking als
slecht, omdat we niet geloven zoals hij denkt dat we moeten geloven. Dat staat welzeker in bovenstaande. Eenieder die een ad hominem uit omstandigheden gebruikt, suggereert dat diegenen die het met hem oneens zijn immoreel zijn. Dat is juist de kracht van dat ongeldige argument.
Kom nou toch, je praat nu alleen maar kerkdoctrine na. Je weet zelf dat dit niet waar is
Weer wordt FLiP.m0 ontmenselijkt, hij kan zelf niet denken.
Ik zeg notabene dat hij zelf beter weet. Wat is nu in hemelsnaam je punt? Weer die leuke demagogische touch trouwens. Dit was een verzoek aan FLiP.m0 om zijn eigen stelling nog eens kritisch te herzien.
anderen hem aan doen. en daarom is ook Ik word er heel verdrietig van dat mensen zoals jij bestaan, die zo gehersenspoeld zijn dat ze niet meer in staat zijn de waarde van andersgelovigen te zien." geen ad hominem voor rationalist Confusion.
Nee Lasker, dit was nou eens een geval waarin ik mijn gevoel liet spreken:
gevoel, zoals jij daar altijd voor pleit, zoals jij dat altijd graag wil horen. Hier spreekt het diepst van mijn ziel, dat vreest voor de toekomst van de mensheid, dat volledig moedeloos wordt als ik een post van FLiP.m0 lees. Dit was een uiting van de verslagenheid die ik voel als ik zulke postjes lees, omdat ik denk dat alle moeite van alle goede mensen voor niets is en dat we als mensen gedoemd zijn tot in het trieste einde van ons dagen te moeten lijden onder mensen die denken op basis van een eeuwenoud boekwerkje de wereld te kunnen regeren, terwijl allang gebleken is dat dat niet werkt. En het maakt me alleen maar extra verdrietig dat iemand als jij, die het op de laatste punt volkomen met mij eens is, het nodig vind om deze mensen te gaan verdedigen, want dat is nou precies wat ik je de hele tijd probeer duidelijk te maken: als jullie elkaar op deze manier blijven dekken, dan zal het einde der tijden inderdaad snel komen, omdat jullie het zullen brengen. Verspreid het Christendom ook maar weer lekker over de wereld, dan kunnen de diverse wereldsgodsdiensten, die inmiddels allemaal hun eigen atoommachten hebben, afmaken waar de strijd tussen politieke ideologieen niet in geslaagd is: de hele planeet naar de klote helpen. Een streng Christelijke regering in Europa en Amerika, een Shi'itische in het Midden-Oosten en Pakistan en een streng Hindoeistische in India. Als dat geen recept voor global destruction is...
Gevoel Lasker, gevoel. Zullen we het daar nog eens over hebben? Over de wenselijkheid ervan in dit forum? Of mag ik toch als mod geen gevoelens tonen, wanneer iemand me intens ongelukkig maakt? Wil je excuses voor mijn gevoelens? Prima: het spijt me dat ik jou en FLiP.m0 beledigde door op onsympathieke en met onnodig gebruik van termen als 'geindoctrineerd' mede te delen dat ik sterke gevoelens heb bij mensen die de mening van FLiP.m0 verkondigen.
Wat wil nou eigenlijk van me? Stel dat ik je citaat zoals hieronder serieus zou nemen. Ik ben blijkbaar kansloos, zinloos, hopeloos. Het ene na het andere argument om mij persoonlijk af te breken slinger je naar mijn hoofd. Wat probeer je te bereiken? Dat ik mijn modstatus neerleg, dat ik hier vertrek of dat ik mezelf maar gewoon direct van kant maak om verder kwaad te voorkomen?
Respect is een concept dat jij nog onvoldoende beheerst. Jij beredeneert alles. Respect komt voort uit invoelen. Je kunnen verplaatsen in een ander. Je demonstreert voortdurende dat je daar niet toe genegen bent en daarom zijn je redeneringen ook te kil en gevoelloos. Want zonder dat je er van bewust bent misken je de ander en breek je in op zijn integriteit. Misschien is het niet je bedoeling maar, je uitspraken zijn ontmenselijkend.
Alleen als ik zie dat mensen onheus worden bejegent en daarbij ook nog gebruik wordt gemaakt van modrechten spring in de bres.
Ik maak gebruik van mijn modrechten om het beleid te handhaven: argumenten gebruiken en niet draden verkloten door ad nauseum met bijbelcitaten te gooien. Ben je het niet eens met dat beleid, dan begin je er maar een discussie over, maar kap nou met die loze beschuldigingen aan mijn adres betreffende misbruik van modrechten, want de andere mods staan lijnrecht achter me en dat is heus niet omdat ik zo'n innemende persoonlijkheid ben.
Dat is het niet. Ieder mens heeft recht op zijn eigen standpunten en het is niet netjes om mensen monddood te maken door die bij voorbaat te diskwalificeren.
Zozo, de zaken omdraaien, dat is een mooie truuk: mij ervan beschuldigen jouw bij voorbaat al monddood te maken, terwijl jij dat juist deed door de postjes van diverse posters hier af te doen als het 'slechts het ventileren van hun vooroordelen'.
Dat is de ethiek van: ik ben slechts een radertje in het systeem. In Duitsland is dat verkeerd afgelopen.
Ja hoor Lasker, ik ben een nazi. Horen jullie het allemaal? Fijn dat ik er eindelijk voor uit kan komen. Ja hoor, ik heb mijn best gedaan het lang verborgen te houden, maar het is me helaas niet gelukt: Lasker heeft mij met zijn briljante inzichten weten te ontmaskeren.
Ik ben een nazi, omdat ik het oneens ben met iemand waarvan ook diverse anderen vinden dat hij andersgelovigen tekort doet door de Waarheid van de Bijbel te blijven verkondigen zoals hij dat doet. Omdat ik iemand meedeel dat hij een OW krijgt wanneer hij onnodig met Bijbelcitaten blijft smijten, omdat die persoon zich na uitleg over het beleid en het verzoek zich eraan te houden stug meld het beleid te zullen blijven overtreden.
Ja hoor Lasker, ik ben een nazi, jij bent moeder Theresa, FliP.m0 is de wedergeboren Christus. Halleluja.
[
Voor 3% gewijzigd door
Confusion op 19-10-2003 09:09
]