De mens heeft niet een echt vrije wil. Weliswaar kunnen we keuzes maken en onze levensloop beinvloeden, maar een groot deel van je levensloop kun je nauwelijks beinvloeden. Bovendien wordt de mens voor een groot deel voortgedreven door zijn emoties zonder dat hij het zelf door heeft. Ik zie niet in dat het feit dat het kwaad bestaat een automatisch gevolg is van de vrije wil.Jånnis schreef op 17 november 2003 @ 02:25:
Een uitleg hierover is:
Het kwaad bestaat omdat de vrije wil bestaat. Als er geen kwaad bestond dan was er ook geen vrije wil omdat er dan geen consequenties aan onze acties kleven.
Dat had gekund. Het had echter ook gekund dat er gewoon geen 6 miljoen joden waren vergast zonder dat er negatieve consequenties aan vast zouden hebben gekleefd.Een andere is:
God handelt uit een hogere doel. Iets slecht laten voorkomen kan iets slechter veroorzaken. Voorbeeld als Hitler in 1923 vermoord zou zijn, had dit in een later stadium tot een kernoorlog tussen de VS en de Sovjetunie kunnen uitwerken.
Echte toenemende ellende zie ik niet. Wel is het zo dat de ellende zich over de wereld verplaatst. Vroeger was het niet beter dan nu. Wel lijkt er in onze maatschappij een toename te zijn van het individualisme en lijken sommige mensen een 'ieder voor zich' maatschappij na te streven.Een Bijbelse minder sterke uitleg:
Toenemende ellende zijn tekenen van de einddagen van het Laatste Oordeel. Haal er troost uit dat de Messias spoedig komt met een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
Ik weet niet of god niet egoistisch is. Dat weet hij zelf denk ik het beste. Jaloezie heeft weinig met egoisme te maken lijkt me.Hoezo is God niet egoistisch? Hij zegt toch zelf dat hij een jaloers God is en dat hij daarom geen andere goden accepteert.
Nee, de mens is mijns inziens in zijn hele natuur volkomen egoistisch.Nou ja, slecht… In zijn overlevingsdrang is de mens egoistisch. Zodra hij overvloeden heeft, kan hij die verdelen over zijn familie, gemeenschap, volk, federatie, medemens.
Dat is niet waar: de dierenoffers worden in de bijbel niet geaccepteerd als definitief verzoeningsoffer; de kruisiging van Jezus echter wel.Tja, dieren in de tempel offeren (verzoeningsoffer) ging ook wel hoor alleen dan bereik je wat minder publiek. De kruisiging van Jezus maakt de relatie met God wat toegankelijker.
Een evolutionaire verklaring voor het egoisme van de mens heb ik al gegeven op pagina 5/6/7.Puur evolutionair gezien: misschien waren er vroeger wel lieve altruistische mensen maar hadden die gewoon niet de karakter-eigenschappen om te overleven.
Inderdaad, maar dat is geen antwoord op de vraag waarom god de duivel maakte.De mythologie gaat dat de aarts-engel Lucifer opstandig wordt tegen God en een derde van alle engelen meeneemt naar de aarde.
Dat hangt er vanaf hoe je kwaad definieert. Het begrip egoisme valt wel in te passen in het begrip kwaad. De 'goede daden' van de mens zijn bovendien uiterst betrekkelijk.Kerel, egoisme vertegenwoordigt niet het Kwade. Sterker nog, egoisme is het vertrekpunt voor al je goede (okee en slechte) daden.
Nonsens. Ik heb het hier niet over dat god het eigendom is van christenen. Ik heb het erover dat een niet-egoistische god de menselijke natuur naar ik aanneem niet zal aanvaarden en dat er daardoor een work-around nodig is. Het idee dat Jezus moest sterven is te begrijpen wanneer je uit gaat van een niet-egoistische god. Het kan prima zijn dat je met een andere godsdienst ook tot god kan komen. Je zult echter moeten kunnen onderbouwen waarom dat dan wel zo zou zijn. De bewering dat je vanuit andere godsdiensten ook tot god kunt komen is een populaire kreet die imho echter weinig te betekenen heeft, omdat er geen voorziening bij wordt vermeld van hoe god de menselijke natuur moet accepteren. Er zijn gelovigen van allerlei godsdiensten die van mening zijn dat ze tot god kunnen komen door god en hun medemens lief te hebben. Ik vind de bewering dat je tot god kunt komen door je te houden aan de twee belangrijkste geboden echter dubieus omdat er dan in feite gezegd wordt dat de mens uit zichzelf in staat is om tot god te komen. Als je er vanuit gaat dat god een zelfbewust wezen is, dan is god naar ik aanneem intelligent genoeg om lichtjaren ver verwijderd te blijven van zo'n egoistisch wezen als de mens.Nee, God is niet het eigendom van de christenen. Het exclusiviteitsbeginsel is een weerzinwekkende gedachte dat in het Johannesevangelie geproclameerd word waarvan overigens de werkelijke oorsprong mysterieus is. Nee; het huis van God kent vele kamers.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.