Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 21:48:
[...]
Punt 2: Dat is naar mijn gevoel niet waar. Dat is vooral proganda van het pentagon. Geen bombardementen, maar pinpointed attacks, surgical strikes. Wat een prachtige rethoriek. De realiteit is echter dat de conventionele oorlog zijn langste tijd gehad heeft. Daarvoor in de plaats is een andere oorlogsvoering ontstaan die smerig, langdurig en ten koste van de gewone bevolking gaat.
Ik vond de Iraq oorlog nou niet zo lang duren... Vergeleken met de 80 jarige oorlog bijvoorbeeld... Lange oorlogen en conflicten kunnen het gevolg zijn van een aantal factoren:
- Een te klein machtsverschil (als de Koude oorlog was geescaleerd had dit wel eens een totale langdurige oorlog kunnen worden). Gelukkig is zo'n oorlog voor beide partijen ongewensd.
- Het ontbreken van politieke wil tot totale oorlog (India - Pakistan en het valt nog maar te bezien of deze taktiek niet werkt, langzaamaan zullen de spanningen misschien wel ooit zover afnemen dat het conflict niet echt meer bestaat, je zou kunnen zeggen dat dit in Ierland aan de gang is en deels gelukt is, maar daarvoor is veel tijd nodig en dus een langlopend, maar afnemend conflict. Goed overleg met het verzet en werkende vredesaccoorden zijn een mogelijke weg. Ovigens is een totale oorlog ook geen garantie op snelle vrede.)
- Het niet kunnen breken van het verzet tegen overname (Israel vs. Palestina, Palestina is allang overgenomen en bezet, maar men blijft zich verzetten, logisch overigens)
- Terrorisme. In een grote populatie heb je altijd extremen. Ik denk niet dat je kan verhelpen dat individuen kleine (zelfmoordaanslagen) tot middelgrote (9 / 11) schade toebrengen aan de samenleving. Tja, wat moet je daarmee? Het als onbelangrijk terzijde schuiven (wat mij niet geheel onlogisch lijkt, gezien de vaak geringe invloed op de samenleving en de onmogelijkheid er iets aan te doen, alsmede het vergroten van de angst en het effect van vervolgaanvallen door het voeden van de angst met harde maatregelen) is helaas politiek niet mogelijk op het moment... Ik vind het jammer dat terrorisme nu zoveel in de belangstelling staat... Belangstelling is namelijk precies wat terrorisme effectief maakt... Vooral als terrorisme wordt gezien als een teken dat de oorlog nog niet voorbij is, want dan wordt het een lange oorlog tegen het ongrijpbare spook van terrorisme.
Ik zie overigens niet hoe je dit alles wilt aanwenden om het argument dat het nu allemaal zoveel slechter gaat dan vroeger kracht bij te zetten... Dat het nu slecht gaat in sommige delen van de wereld en dat (de christen) Bush is omgeslagen van ongeinteresseerd in het buitenland tot het gebruiken van het buitenland voor binnenlandse politiek, oke, dat hoef je mij niet te vertellen, maar in welk opzicht gaat het slechter dan vroeger en in welk opzicht is dat een teken van de moderne tijd en de teloorgang van het christendom?
Wij zien de irak-oorlog als de oorlog van dit moment. Maar in de binnenlanden van Afrika vinden continu vreselijke slachtingen plaats. De toegenomen macht van regimes leidt tot een asymetrische oorlogsvoering waarin de bevolking door beide partijen wordt gebrutaliseerd. Dat zie je in Colombia, Kashmir, Afghanistan, Tjetjenie en talloze andere plaatsen. Er vindt nooit meer een beslissende slag plaats en daarom duren deze conflicten eindeloos voort.
In welke zin zijn deze oorlogen anders dan vroeger? In Afrika is ellende en ellende leidt tot oorlog en oorlog tot ellende. Dat is echter nog nooit anders geweest... Het kan niet veel slechter. Hoewel... Alls je AIDS meerekent kan het nog best een stuk slechter... Maar breng dit nu eens in verband met de moderne tijd of het christendom.
Betrokkenheid, welke betrokkenheid? Dezelfde betrokkenheid als de prive heeft voor ons koningshuis.
Betrokkenheid van individuen. Van jou, van mij, van velen met ons, maar ook van journalisten, programmamakers, schrijvers, ontwikkelingswerkers, instanties zoals de VN en het Rode Kruis, van delen van de regering (ontwikkelingssamenwerking heeft niet voor niets een minister en geen staatssecretaris). Om dit allemaal oppervlakkige betrokkenheid te noemen vind ik een teken van cynisme.
Ik zie dat anders. Het duurt duizenden jaren om een volk bepaalde waarden bij te brengen. Cultuur is een taai goedje en geen jas die aan en uittrekt. dat kun je bij bijvoorbeeld zigeuners heel goed zien. In de jaren 60 is er een groot misverstand ontstaan. In amerika leek het alsof volkeren heel gemakkelijk de amerikaanse cultuur aannamen. ze noemden dat de "Melting pot" Later bleek dat dit alleen werkt als de volkeren al van oorsprong uit vergelijkbare culturen kwamen. In ons land zijn de christelijke waarden pas echt bij het volk doorgedrongen, toen de kerken het onderwijs te hand gingen nemen en het gewone volk ging beschaven.
Awww, die goede oude jaren vijftig, waar vader 's ochtends opstond, zijn scheiding recht kamde en bij het ontbijt zijn oudste zoon tot gebed maande, waarna zoonlief zo snel en keurig mogelijk het gebed opsomde, onders vaders open ogen natuurlijk, want wee je gebeente als je niet je ogen sloot tijdens het gebed. Een corrigerend tikje hier, een uit de kerk gezette zondaar daar. Dat waren nog eens tijden.
Het gewone volk kun je niet "beschaven" met het christendom. Zie je dan niet dat ook in de kerk dezelfde misstanden voorkomen als buiten de kerk? Misschien wat meer verborgen, achter gesloten deuren en zolderkamertjes, maar christelijk geloof maakt mensen ECHT niet ineens vriendelijke sociale wezens.
Dat bedoel ik nou. Ik bedoelde dat de moderne slaven niet meer in eigen land wonen maar daarbuiten. De tegenstelling rijk - arm is over de landgrenzen verschoven.
Ik weet niet of ik het daarmee eens ben. Ik moet er eens over nadenken. Ik wil iig niet zover gaan dat de rijkdom van het westen een direct gevolg is van de armoede van de 3e wereld. Een groot deel komt ook gewoon doordat we hier rustig en in vrede kunnen werken aan onze samenleving. Maar toch zijn er wel veel misstanden: koffieboeren die te weinig krijgen, diamant voor wapens, goedkope (kinder)arbeid in ontwikkelingslanden... Ik weet het nog niet...
Schuld is een woord dat ik niet gebruik. Ik heb het over oorzaak en gevolg. Wetenschappelijke en technische ontwikkelingen zorgen voor sociaal maatschappelijke veranderingen. En hoe sneller de ontwikkelingen, hoe sneller de veranderingen, en hoe minder goed de maatschappij die kan sturen of absorberen en dat heeft geleid tot 135 miljoen doden.
Right... Deze onzin kan het beste ongeroerd blijven.
Misschien ken je dat filmpje wel op discovery waarin een onderzoeker van kunstmatige intelligentie zegt dat hij zich schitzofreen voelt: aan de ene kant waarschuwt hij voor het gevaar en andere kant doet hij zijn best om het gevaar naderbij te brengen. Eigenlijk zegt die man: hou mij tegen
Nee, die man zegt: kijk, ik doe iets superkoels en gevaarlijks. Het is net zoiets als een racecoureur die zegt: ja, dat gaat wel ongelooflijk hard, zo'n auto. Het is typische discoverysensatie.
Probeer mijn redelijk genuanceerde formuleringen niet in het extreme te trekken. Want dat de opvoeding er onder geleden heeft is een veel genuanceerdere uitspraak dan jij mij in de mond probeert te leggen. Wil jij het tegendeel beweren?
Ik sluit me aan bij CP's opmerkingen over tweeverdienerschap. Ik wil niet beweren dat het inherrent slecht is.
Ik demonstreer slechts dat wat begint als een vrije keuze snel kan veranderen in een onvrijwillige. Eigenlijk is dat een ijzeren wet in het leven.
Maar welke dingen ontwikkelen zich tot een onvrijwillige keuze? Naar school gaan en stofzuigen lijken zich ontwikkeld te hebben tot een onvrijwillige keuze (die zijn verplicht en nodig). Iedereen weet dat het alleen maar voordelen heeft. Maar dingen als mobieltjes en internet blijven een vrijwillige keus, hoewel de voordelen wat mij betreft toch de nadelen wel sterk overtreffen.
Elk voordeel is zijn eigen nadeel en andersom.
Lasker gaat voor de Johan Cruijf award 2003

.
Voortuitgang betekent daarom meestal verandering en niet zelden achteruitgang. Verandering is iets wat je goed moet plannen en als verstandig bent onderzoek je eerst de mogelijkheden om ze weer ongedaan te kunnen maken.
Hoe kun je verandering nou plannen... En waarom zou je dat in willen?? Plan jij je leven? Plan jij welke vrienden je tegenkomt, welk meisje bepaalt hoe jouw kinderen er later uit gaan zien, welke familieleden het eerst komen te overleiden? Neen! En dit zijn nou precies de dingen waar het om gaat in het leven: het omgaan met verandering.
Een voorbeeld: kinderen zitten nu achter internet te chatten met vreemden. Wat doe je als ouder? Je kinderen verbieden te internetten zonder hun toestemming, of hen vertellen dat ze nooit hun adres of telefoonnummer moeten geven, dat iedereen zich anders voor kan doen als hij/zij is en dat je geen spam moet doorsturen? Ik denk dat je veel meer hebt aan het laatste...
Dus wat doe je als wetenschappers GM willen onderzoeken? Het verbieden, zodat malafide organisaties het gaan proberen, of regels maken waaraan verantwoord onderzoek aan moet voldoen? Ik denk dat we geen andere keus hebben dan het laatste.
Dat vind ik hele gevaarlijke opvattingen. In de eerste plaats is een gevangene niet vrij, dus kan hij geen vrije beslissing maken. Het grote publiek is in Nederland al lang niet meer de baas. Een referendum zal hier nooit komen.
Hoho, zeg dat niet te hard. In Zweden heeft een referendum de Euro al getorpedeerd, dus het zal best eens kunnen dat het in Nederland ook komt, zeker nu D66 in de regering zit.
Mogen wij stemmen over de euro of de europese grondwet? Welnee.
De Euro was misschien niet zo'n slecht idee geweest, maar een Europese Grondwet is koel en ik denk dat er best verstandige mensen zitten daar die wel een grondwet kunnen schrijven. Het zou iig gigantisch jammer zijn als alle leiders uit de Europese landen het eens zijn en vervolgens het volk zegt dat het allemaal niet door gaat (omdat het toch allemaal zakkenvullers zijn in Europa ofzo). Daarvoor heb je nu vertegenwoordigers...
Bovendien is de ook de stemming onder het grote publiek erg wisselvallig. Als de roep om "hard aanpakken" klinkt dan kan er ineens heel veel. Zo is in de vs vroeger bij gevangenen lobotemie toegepast. Militairen zijn zonder voorkennis aan atoomproeven blootgesteld enz. en zulke dingen gebeuren nog steeds.
Mee eens. Ik ben ook niet zo'n fan van een referendum... Vooral ook vanwege de invloed van de media die 1 argument geweldig kan opblazen en tot waarheid kan verheffen, wat ook weer z'n invloed heeft op de politiek (de noodzaak om te bezuinigen is een recent voorbeeld daarvan)...
En productiever zonder negatieve bijverschijnselen? Tja de werkelijke gevolgen blijken steeds achteraf en laten zich dan soms niet meer ongedaan maken. Waar ik voor pleit is ontwikkelingen van te voren onderzoeken, effecten inschatten, uittesten en zorgvuldig sturen.
Denk je dat dat niet gebeurt? Nederland doet haast niet anders en ik denk dat dat ook wel goed is in de meeste gevallen (GM, medicijnen, traangas, politieoptreden bij evenementen, preventief fouilleren etc.)
Het heilig geloof in wetenschappelijke vooruitgang en globalisering moet plaatsmaken voor een visie die het menselijke geluk op de lange termijn wil garanderen.
Dus jij denkt dat het menselijk geluk een gemeenschappelijk doel is, dat het met de tijd verandert, dat je het op de lange termijn kan voorspellen, controleren en vervolgens garranderen. Toe maar...