Aan accessoires heb ik totnutoe een cameratas en 2 SD kaartjes gekocht;
cameratas: M-Rock Appalachian:
http://www.m-rock.com/appalachian.html (echter, een ouder model dat bijna hetzelfde is, maar er zo uitziet:
http://www.d-store.com/Me...=MR66010&Category_Code=MR
dus geen rits voorop de bovenflap; en het handvat is veel dunner, wat echter niet veel uitmaakt; het komt misschien wat minder degelijk over maar is prima, en bovendien lichter en kleiner.
De camera past er precies in (met zonnekap erop), en in het voorvak de ring (ipv zonnekap), mijn statiefje en Hama 'lens-pen' (borstel en poetsgeval voor de lens, zoeker etc). Mijn zelfgeprutste polfilter (van voorlopige aard, daarover meer zodra ik de tijd heb om wat foto's up te loaden) zit in het vak onder de klep, en mijn extra sd-kaartjes in het achtervak/paspoortvak binnenin.
De tas heeft riem/haak-ogen aan alle kanten; je krijgt er 2 draagriemen bij zodat je hem als schoudertas, borst of rugtas/zak kunt gebruiken. Als ik met mijn rugzak rondloop zal ik hem zeker als borsttas omhangen. De draagriemen zijn aan de binnenkant met leer oid bedenkt, ze glijden dus niet af - erg goed.
Verder voldoet hij heel goed aan wat ik hier eerder zei:
- rits met klep, die over de rits heenkomt - hij heeft bovendien een hoes in het 'rugvak' (paspoortvak) binnenin, die je eromheen kunt doen.
- rits van het vak in het deksel zit niet in het midden zodat er geen gevaar is dat de rits of het lopertje je lcd display beschadigt
- geen klitteband maar clipsluiting, dus vrij geruisloos te openen (vooral als je de rits al open hebt natuurlijk).
Het enige wat hij niet heeft wat ik oorspronkelijk wel wilde is stalen hang en sluitwerk, ipv plastic. Ik was daar al eerder van teruggekomen, omdat ik doorhad dat staal meer geluid maakt (ringetjes en ophangingen enzo maken geluid bij het lopen en verplaatsen), bovendien heeft deze tas zoveel extra haken/ogen dat als er een kapot gaat er altijd nog andere mogelijkheden overblijven; en meestal is het niet dat wat stukgaat.
Ik ben er erg blij mee, kreeg hem ook voor een erg goede prijs (kosten hier ~50euro (79 of zelfs 89 CHF), had 'm voor 45CHF oftewel 30euro).
Inmiddels heb ik voor 55$ incl verzendkosten bij Eagleimports 2 accus besteld (dmw7 oid - de yahoo-store website biedt geen mogelijkheid om buiten de VS te bestellen, maar telefonisch met Visa geen probleem), 680mAh 7.2V OEM -- de normale accu doet het niet slecht, maar met 2 256MB kaartjes wil je niet gelimiteerd zijn door je batterijen..
Oh ja, ik heb er 1 SanDisk Ultra II 256MB kaartje en 1 Panasonic 256MB bijgekocht (beide ~100euro - had er haast bij, ging op reis), beide doen het prima (afkloppen)..
Daarbij een 8-in-1kaartenlezertje van Apacer met usb2 snelheid (de camera werkt niet heel goed met linux, en is usb1.1) en het gaat allemaal als een speer. Ik moet zeggen dat ik wel het advies volg alleen in de camera kaartjes te formatteren; bovendien wis ik meestal gewoon alle beelden -
iemand een idee over wanneer je moet formatteren??
Nog wat anders: ik heb sinds dag 1 een dode always blue (dacht ik, cam er niet bij) pixel op het lcdisplay - links onder het midden. Stoort niet echt, maar ook niet supertop...
Ik hoop dat ik er binnenkort aan toekom eea te uploaden; ik ben sinds ik mijn cam heb (begin juni) in Hamburg, Amsterdam, Eindhoven, Nijmegen, Valence, St.Tropez en Nice geweest, en ook hier in Zurich heb ik wat leuke plaatjes geschoten afgelopen weekend.
Bovendien heb ik met mijn zelfgeknipte polfilter zitten prutsen, waarvan ook interessante foto's..
Als laatste: weet iemand al of je zo kunt prutsen dat de flits geen preflash gebruikt? (Nogmaal, het gaat hier niet om de anti-rode ogen stand, maar om de preflash die de camera gebruikt om snel zijn witbalans en flitssterkte ed in te stellen. En nee, de witbalans van hand instellen gaat ook niet..)
edit:
over de snelheid van de kaartjes: beide volgens de verpakking zo'n 10MB/s en ik merk geen echt verschil in mijn usb2 reader; lijkt erop dat ze echt 10MB/s halen in lezen en schrijven... En inderdaad zijn ze veel sneller dan het meegeleverde 16MB kaartje.
De 5 foto-snelheidstest moet ik nog een keertje doen, met beide kaartjes (of alle 3).
Als allerlaatste: om aan te geven hoe blij ik ermee ben: als hij vandaag stuk gaat (de cam) dan bestel ik per direct een nieuwe. Gebeurt me zelden, maar in dit geval heb ik echt het gevoel dat ik al veel eerder deze cam had moeten kopen. Zelfs met de dingen die er niet zo perfect aan zijn (m.n. CA/PF)....
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 01-07-2004 15:04
]