Blizard schreef op 21 april 2004 @ 17:47:
Ben dus vandaag even langs de MM en Fnax gegaan om de camera ook eens te "voelen" en "zien". Ik moet zeggen dat het aardig tegenviel

Ik had reeds gezien op pix dat het een redelijk grote cam is, maar zo groot/zwaar had ik echt niet verwacht. De minolta's voelden dan inderdaad weer aan als speelgoed. Kwa look & feeling vind ik de G5 en S5000 zeer leuk, echter is de G5 niet super qua specs?! En de s5000 al helemaal niet heb ik ergens gelezen ?!
Wat een moeilijke keuze toch

.. Blijft de S1 ook nog over, maar heb ik nergens gevonden ?! (G2 verkopen ze nergens meer denk ik ?!)
Wat is "groot" ?
Ik had verwacht dat de Canon PowerShot S1 groter was... toen ik hem zag, viel hij een beetje tegen qua formaat. De FZ10 zou best een slag groter mogen zijn dan de S1 dus. Dat zou in mijn ogen een voordeel voor de cam zijn.
Ook de Sony F717 viel "in real life" kleiner uit dan ik had verwacht; een lens zo groot als een colablikje, en de body was ongeveer zo groot als 1,5 normaal brillendoosje. (Ik weet niet hoe ik dat zo snel moet beschrijven.) Ik had ook bij die cam een grotere body verwacht.
De S5000 en S7000 van Fuji zijn wel redelijk groot. Als de Panasonic FZ10 groter is dan de Canon S1, dan verwacht ik dat hij de Fuji S5000/S7000 wel benadert.
Ik heb het niet zo op kleine compacts, zoals de Ixus. Ik heb liever wat meer substantieels in mijn handen... dat kan ook zijn omdat ik alleen (oudere) analoge SLR's gewend ben. Ik neem mijn cam specifiek mee om foto's te gaan schieten, en niet "omdat er wat leuks zou kunnen gebeuren waarvan je een foto maakt". Voor dat tweede is een compact erg leuk, dat wel, maar voor wat meer werk (in de dierentuin en zo), heb ik liever wat "meer camera".
De G5 heeft hele goeie specs, maar hij heeft een paar probleempjes:
- Bovengemiddeld veel ruis
- Bovengemiddeld veel CA
- Viewfinder is waardeloos (de lens blokkeert hem)
- De lens blokkeert in sommige standen de flash voor een deel
De G3 is beter, maar die heeft ook nadelen. De fysieke nadelen zijn hetzelfde, want hij heeft dezelfde body als de G5:
- Viewfinder is waardeloos (de lens blokkeert hem)
- De lens blokkeert in sommige standen de flash voor een deel
Hij heeft wel minder ruis en veel minder CA dan de G5, maar ook minder MPix (4 MPix), en minder zoom (3x). Die 4 MPix is dan wel genoeg, maar de zoom is weinig.
De G2 is gewoon verouderd.
De S5000 maakt redelijk brakke pics, daar zijn de reviewers op internet het wel over eens.... bovenmatig véél ruis, lens vignettering, en soms slechte focus. De S7000 heeft al veel betere foto's, maar die heeft nogal last van vervormingen in macrostand en full wide stand.
De Panasonic FZ10 komt op verschillende plaatsen goed uit de review, en de lens heeft een goede kwaliteit. Een constante f/2.8 over een range van 35-420 mm is erg goed.
Als ik tussen de Canon S1, Fuji S5000/S7000, de Canon G5 en de Panasonic FZ10...
De S1 valt af => batterijen, slechts 3.2 Mpix (voor de rest wel een goede cam)
De S5000 valt af => slechte foto's
De S7000 valt af => batterijen, focus prorbs
De G5 valt af => teveel nadelen IMHO
Dan blijft de FZ10 over. Die heeft alles wat een moderne camera moet hebben, en een dikke zoom daarboven op. 4 MPix is genoeg voor A4 prints, 12x zoom @ f/2.8 is heel mooi, het is een "grote" cam waarmee je niet hoeft te pielen... en hij heeft maar één echt nadeel: veel CA als je ver inzoomt met een lage f/ waarde. Dat hebben veel ultrazoom camera's, en je kunt eromheen werken door een hogere f/ te kiezen, en een langere sluitertijd. Daarbij komt de lensstabilisatie wel van pas.
Just my $0.02
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 21-04-2004 20:15
]