[Panasonic DMC-FZ10] 12x zoom, IS, 4MP

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste
Acties:
  • 3.384 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Sandisk kaarten zijn wel lekker goedkoop, maar daarvoor heb je ook niet bepaald een snelle kaart. Sandisk ultra II kaartjes zijn vele malen sneller
Ik heb het dus ook over de Ultra II kaartjes, dus lijkt me dit wel goedkoop !
echter lees je op diverse andere fora dat de Sandisk kaartjes wel eens willen weigeren
Hier was op Steve's Digicams Panasonic Forum inderdaad een Topic over, dat is wel zorgelijk, en dus beter om die te laten liggen.
en natuurlijk een extra accu (heb er net 3 besteld in Kuala Lumpur)
Waar heb je die besteld en tegen welke prijs ??? Progress vraag iets van 115 Euro, belachelijke prijs natuurlijk !!!

En wat betreft de flitser, hoe zit het daarmee, welk type etc ???

Greetz,

FatherJohn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 09:51

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

Hmmz beetje gemengde gevoelens over. Ze zijn wel scherp en vol detail, maar ze lijken allemaal "vies" ofzo, ik weet niet hoe ik het moet uitleggen.
Bij deze kun je het goed zien vind ik:

Afbeeldingslocatie: http://homepage.ntlworld.com/km.bates/Manchesterapril2004/Emirates.jpg
Click voor grotere versie...

Denk dat het een combi is van onderbelicht + ruis ofzo... Dat ligt dus aan de fotograaf (neem aan dat ie niet op auto mode stond) en aan de camera (ruis). Maar dat laatste is makkelijk weg te werken met Neat Image. Nog maar wat meer samples afwachten om een beter oordeel te kunnen geven :)

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Ik heb de foto ff door de demo van neat image gehaald met een camera profile van de nikon coolpix 950..........

http://img4.imageshack.us/img4/3158/Emirates_filtered.jpg

Wel een verschil he....

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:01

ko9

Ik heb mn accu's besteld bij Sabah Oceanic. Totaal ben ik iets minder dan 80 euro kwijt voor 3 accu's incl. verzendkosten. Gisteravond order geplaatst, vanochtend bevestiging van FedEx dat ie onderweg is :) Ook op het forum van Belgium Digital hebben ze hele goeie ervaringen met deze shop.

Verder kun je ze ook bestellen bij Eagle Import (zie dit topic)
Zijn nog iets goedkoper dan in Sabah Oceanic ($20,- per accu + $15,- verzendkosten), echter is het daar wat lastiger om naar NL te laten sturen (kan wel, maar dan via email).

De accu's van bovenstaande shops zijn zover ik kan nagaan exact de zelfde en volgens de ervaringen die ik erover hoor werken ze perfect, ookal zijn het natuurlijk "namaak-batterijen".
Maar voor het verschil (345,- euro voor 3 originele of 80,- euro voor 3 "nepaccu's") wil ik dat risico wel nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:( Heb ik eindelijk de knoop doorgehakt om deze camera aan te schaffen in het zwart, is deze pas weer vanaf augustus te leveren. ;( SNIK.

Weet iemand of de firma http://www.progress.nl die deze zwarte camera op voorraad heeft ( volgens de website) de Nederlandse versie is. Ik kan ze niet bereiken in het weekend.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Ik heb het ze al eerder gevraagd en de FZ10 die zij hebben is een gïmporteerde versie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Deze moet ik ff laten zien, gemaakt met externe flitser, komt van het dpreview forum:
FZ10, F/8, 1/60th, sunpak 522 fired with a flash slave from the inbuilt flash. Added el-cheapo magnifying glass (not a filter). Edge preserving blur in photoimpact.
Afbeeldingslocatie: http://www.fototime.com/A906AF36F4B0D58/orig.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zijn er mensen die eens een plaatje willen maken met de cam in de hand (eventueel in de spiegel?) het ding ziet er zo enorm groot uit ? Vooral met de lenskap erop. De digitale zoom is idd wel zeer goed ! Is het ook mogelijk om wat portretten te schieten (zowel binnen als buiten ?!)
+1 bij twijfel 'welke cam zal ik kopen :( '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey mensen,

nog even over de camera's die geleverd worden door "Progress", ik heb m'n "zwarte" bestelling gedaan, kannum denk ik maandag of dinsdag wel ophalen want ze zijn op voorraad. Het zijn inderdaad geimporteerde modellen met twee jaar garantie via "Progress". Er zitten géén Nederlandstalige handleiding bij, echter, ik heb Panasonic gebeld en een Nederlandstalige handleiding op A4 formaat toegestuurd gekregen, kosten 7,50 Euro. De meneer die ik aan de telefoon had vertelde mij dat Panasonic Nederland "Haagtechno" er absoluut niet moeilijk over doet en ook voor deze "buiten-europese" camera 1 jaar garantie verleend. Via de officiële kanalen is de zwarte "Nederlandse" uitvoering niet meer leverbaar voor Augustus volgens ook deze meneer.

Greetz

FatherJohn

PS; ko9, bedankt voor je reactie over die batterijen, laat ff weten of ze goed werken als je ze hebt, succes ermee !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwoot:(blizard)
De digitale zoom is idd wel zeer goed !
[kwoot]

Is ook wel zeer interessant met het bereik van deze camera................

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp

McFlipp

24...

[quote]Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 22:27:
Kwoot:(blizard)
De digitale zoom is idd wel zeer goed !
Is ook wel zeer interessant met het bereik van deze camera................
Er is een quote knop hoor... En anders gebruik je de juiste tags:
code:
1
[quote]blaat[/quote]

Ennuh wat bedoel je precies met deze opmerking? Dat je helemaal geen digitale zoom nodig hebt met deze camera vanwege de 12x zoom of dat 3x digital zoom juist veel nut heeft bij 12x optical want dan wordt het meteen 36x?
Ik vind trouwens dat het heel nuttig is bij deze camera. Zeggen dat 12x al voldoende is vind ik een beetje onzin, kijk maar eens naar die foto van die kat op dat balkon van athlonkmf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Blizard schreef op 17 april 2004 @ 19:25:
Zijn er mensen die eens een plaatje willen maken met de cam in de hand (eventueel in de spiegel?) het ding ziet er zo enorm groot uit ?
Niet van mezelf, maar goed:
Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/image/28005513/medium.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Niet online
Kan er niet aan doen, maar ik vind de lens zo enorm groot dat hij niet meer mooi is :( (G5 ziet er leuker uit) maar moet je daarom nou deze cam afschrijven ?! Maar kga altijd de indruk hebben dat mensen me raar bekijken met zo'n ding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwoot:
Ennuh wat bedoel je precies met deze opmerking? Dat je helemaal geen digitale zoom nodig hebt met deze camera vanwege de 12x zoom of dat 3x digital zoom juist veel nut heeft bij 12x optical want dan wordt het meteen 36x?
[kwoot]

Digitale zoom is 100% overbodig...................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[quote]Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 10:13:
Kwoot:
Digitale zoom is 100% overbodig...................
Dan heb je het verkeerd. Die 3x digitale zoom van de FZ10 levert zeer goede resultaten. Op dpreview zijn een paar fanatiekelingen geweest die deze gingen vergelijken met een crop mbv photoshop. Bleek dat de algoritme van de FZ10 net iets beter werkt, ook omdat er gebruik wordt gemaakt van de "originele" informatie levert nog ietsie meer kwaliteit op.
Ik was zelf geen voorstander van digizoom, maar de FZ10 heeft me van gedachte veranderd, helemaal omdat de stabilisator meehelpt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Blizard schreef op 18 april 2004 @ 08:55:
[...]

Kan er niet aan doen, maar ik vind de lens zo enorm groot dat hij niet meer mooi is :( (G5 ziet er leuker uit) maar moet je daarom nou deze cam afschrijven ?! Maar kga altijd de indruk hebben dat mensen me raar bekijken met zo'n ding ?
Smaken verschillen, ik vind de camera juist prachtig vanwege die lens. Echt een klassieke look.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
athlonkmf schreef op 18 april 2004 @ 10:18:
Dan heb je het verkeerd. Die 3x digitale zoom van de FZ10 levert zeer goede resultaten. Op dpreview zijn een paar fanatiekelingen geweest die deze gingen vergelijken met een crop mbv photoshop. Bleek dat de algoritme van de FZ10 net iets beter werkt, ook omdat er gebruik wordt gemaakt van de "originele" informatie levert nog ietsie meer kwaliteit op.
Idd geeft de FZ10 aardige resultaten met de digitale zoom.

Voorbeeldje van dpreview gejat:

1x:
12x
36x
Afbeeldingslocatie: http://www.checkyourpsa.com/1ex.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp

McFlipp

24...

Blizard schreef op 18 april 2004 @ 08:55:
[...]

Ik vind die lens juist geweldig! Ziet er tenminste uit als een 'echte' camera!
En boeie wat andere mensen denken :? Daar maak me nou echt helemaal niet druk om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Niet online
McFlipp schreef op 18 april 2004 @ 11:37:
Ik vind die lens juist geweldig! Ziet er tenminste uit als een 'echte' camera!
En boeie wat andere mensen denken :? Daar maak me nou echt helemaal niet druk om...
Heb hem nog niet in het echt gezien, maar vind de lens enorm groot (G5 heeft ook een "oude-looks", maar niet zo erg als deze). Ik betwijfel of ze hem hebben in de MM/photo-hall of andere winkels :/ .. Ik volg dit draadje nog wel om te zien of er nog voor/nadelen uit de bus vallen :)
Maar kort : redelijke prijs/panning/macro/zoom/snelle opslag.. zijn de pro's ?! iemand de con ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]athlonkmf schreef op 18 april 2004 @ 10:18:
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 10:13:
Kwoot:

[...]

Ik was zelf geen voorstander van digizoom, maar de FZ10 heeft me van gedachte veranderd, helemaal omdat de stabilisator meehelpt.
Ik vermoed dat geen normaal mens het verschil ziet, bovendien vind ik het voordeel van later de uitsnede bepalen belangrijker..met die stabilisator heb je inderdaad een punt.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Niet online
athlonkmf, heb ik er nou over gelezen of staat het nu nog nergens ?! Maar waarom ben je voor de Fz10 gegaan en niet voor de f2 van minolta ?

Ik las in één van je andere topics
Mensen, ik heb vandaag net mijn FZ-10 binnen gekregen. Keuze was nog steeds heel moeilijk te maken, maar ik had toen al m'n digifoto's maar even doorgekeken en ben tot de conclusie gekomen dat ik meestal maar statische foto's maakt. Actiefoto's maak ik nauwelijks. Bewogen foto's komen echter vaak voor.

Een IS was dus voor mij het meest belangrijk. Dat wilt zeggen. De FZ10. Deze heeft ook een snellere processor dan de Z1, en schijnt daarom ook een hogere FPS te halen. 4 FPS(wat dus inderdaad het geval was). Alleen de autofocus is niet echt snel. Nou heb ik de Z1 niet geprobeerd, maar die is ongetwijfeld sneller daarmee.

Ik moet er nog even mee spelen om het goed te kunnen gebruiken, maar jullie horen nog wel meer van me
Denk je er nog steeds zo over ? Aangezien het prijsverschil voor mij wel een belangrijke factor is :/ En de minolta een pak goedkoper is (en niet zo'n enorme lens lijkt te hebben, of is dit enkel bedrog van de foto's en moet ik hem eerst ff irl gaan bekijken ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
[quote]Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 15:10:
athlonkmf schreef op 18 april 2004 @ 10:18:

[...]

Ik vermoed dat geen normaal mens het verschil ziet, bovendien vind ik het voordeel van later de uitsnede bepalen belangrijker..met die stabilisator heb je inderdaad een punt.........
qua kwaliteit maakt het nauwelijks iet uit nee. De keus is dan ook aan jou om het te gebruiken of uit te snijden later. Als je een goede compositie kan maken, dan ga ik toch liever voor de digizoom als deze ook maar psychisch een betere resultaat op kan leveren dan een crop

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Blizard schreef op 18 april 2004 @ 17:16:
athlonkmf, heb ik er nou over gelezen of staat het nu nog nergens ?! Maar waarom ben je voor de Fz10 gegaan en niet voor de f2 van minolta ?

Ik las in één van je andere topics

[...]

Denk je er nog steeds zo over ? Aangezien het prijsverschil voor mij wel een belangrijke factor is :/ En de minolta een pak goedkoper is (en niet zo'n enorme lens lijkt te hebben, of is dit enkel bedrog van de foto's en moet ik hem eerst ff irl gaan bekijken ?)
De grootte: Je moet het echt in reallife bekijken en gebruiken. Als je het in je handen hebt dan is het gewicht (bijna) net goed en zit goed in de hand (stabiel) Het was wel een enorme klus om een passende tas ervoor te zoeken, maar deze aan je heup hangen ziet er niet echt goed uit (maar ik doe het toch)

De prijs: ik vind nog meer dat de stabilisator en lens die 300 euro extra zeker waard is. Zelfs met stabilisator is het maken van zoomfoto's moeilijk, als je je niet goed kan positioneren. Zonder.. denk dat de slagingskans in zo'n situatie waar ik meestal zit, nihil is. Maar niet alleen voor zoomfoto's voor nachtfoto's oid is zo'n stabilisator belangrijk.
De lens is gewoon snel en elke fotograaf zal het geloven. F2.8 over de hele 38-420mm voor 600 euro..
De snelheid is voor mij ook heel belangrijk (ik merkte pas hoe snel de FZ10 was na het gebruikt te hebben). De Z1 of Z2 zijn dan wel snel in autofocus, maar de burstmode (wat ik dus vaak moet gebruiken) is wel stukken trager. Ik weet niet hoe het zit met het wegschrijven/processen van beelden bij de Z*, maar 1-2secondes voor het wegschrijven van 5 burstimages vind ik niet niks.

Een ander opvallend punt is de kwaliteit. Je merkt dat het echt kwaliteitspul is. Zelfs de video-out/usb-poorten zijn met een heel degelijk klepje afgesloten (geen rubberen frutsels) en alles is gewoon goed afgewerkt. (zelfs over de nekband is goed nagedacht, als je de metalen ring van de nekband aan de ringen van je cam bevestigd, kan het metaal de camera nooit raken->geen krasjes)

maar nogmaals. Je moet voor jezelf bepalen wat voor soort foto's je wilt maken. Als je mijn tip neemt en even al je oude foto's doorkijkt, dan zie je wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp

McFlipp

24...

Zo heb nog een plaatje gevonden op het dpreview forum:

Afbeeldingslocatie: http://www.grsymphonicband.org/pics/roxiesun.jpg
Deze is NIET bewerkt, direct van de camera!

Impressive moet ik zeggen! Lekker 'crisp' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Niet online
athlonkmf schreef op 18 april 2004 @ 21:03:
De grootte: Je moet het echt in reallife bekijken en gebruiken. Als je het in je handen hebt dan is het gewicht (bijna) net goed en zit goed in de hand (stabiel) Het was wel een enorme klus om een passende tas ervoor te zoeken, maar deze aan je heup hangen ziet er niet echt goed uit (maar ik doe het toch)
Ben dus vandaag even langs de MM en Fnax gegaan om de camera ook eens te "voelen" en "zien". Ik moet zeggen dat het aardig tegenviel :/ Ik had reeds gezien op pix dat het een redelijk grote cam is, maar zo groot/zwaar had ik echt niet verwacht. De minolta's voelden dan inderdaad weer aan als speelgoed. Kwa look & feeling vind ik de G5 en S5000 zeer leuk, echter is de G5 niet super qua specs?! En de s5000 al helemaal niet heb ik ergens gelezen ?!

Wat een moeilijke keuze toch :) .. Blijft de S1 ook nog over, maar heb ik nergens gevonden ?! (G2 verkopen ze nergens meer denk ik ?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp

McFlipp

24...

Blizard schreef op 21 april 2004 @ 17:47:
[...]

Ben dus vandaag even langs de MM en Fnax gegaan om de camera ook eens te "voelen" en "zien". Ik moet zeggen dat het aardig tegenviel :/ Ik had reeds gezien op pix dat het een redelijk grote cam is, maar zo groot/zwaar had ik echt niet verwacht. De minolta's voelden dan inderdaad weer aan als speelgoed. Kwa look & feeling vind ik de G5 en S5000 zeer leuk, echter is de G5 niet super qua specs?! En de s5000 al helemaal niet heb ik ergens gelezen ?!

Wat een moeilijke keuze toch :) .. Blijft de S1 ook nog over, maar heb ik nergens gevonden ?! (G2 verkopen ze nergens meer denk ik ?!)
Is toch juist lekker een beetje grote cam? Kan je tenminste wat vast pakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo denk ik er ook over: als ie groot en zwaar is, is het dan niet makkelijker om hem stabiel te houden? lijkt me logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blizard schreef op 21 april 2004 @ 17:47:

Wat is "groot" ?

Ik had verwacht dat de Canon PowerShot S1 groter was... toen ik hem zag, viel hij een beetje tegen qua formaat. De FZ10 zou best een slag groter mogen zijn dan de S1 dus. Dat zou in mijn ogen een voordeel voor de cam zijn.

Ook de Sony F717 viel "in real life" kleiner uit dan ik had verwacht; een lens zo groot als een colablikje, en de body was ongeveer zo groot als 1,5 normaal brillendoosje. (Ik weet niet hoe ik dat zo snel moet beschrijven.) Ik had ook bij die cam een grotere body verwacht.

De S5000 en S7000 van Fuji zijn wel redelijk groot. Als de Panasonic FZ10 groter is dan de Canon S1, dan verwacht ik dat hij de Fuji S5000/S7000 wel benadert.

Ik heb het niet zo op kleine compacts, zoals de Ixus. Ik heb liever wat meer substantieels in mijn handen... dat kan ook zijn omdat ik alleen (oudere) analoge SLR's gewend ben. Ik neem mijn cam specifiek mee om foto's te gaan schieten, en niet "omdat er wat leuks zou kunnen gebeuren waarvan je een foto maakt". Voor dat tweede is een compact erg leuk, dat wel, maar voor wat meer werk (in de dierentuin en zo), heb ik liever wat "meer camera".

De G5 heeft hele goeie specs, maar hij heeft een paar probleempjes:
- Bovengemiddeld veel ruis
- Bovengemiddeld veel CA
- Viewfinder is waardeloos (de lens blokkeert hem)
- De lens blokkeert in sommige standen de flash voor een deel

De G3 is beter, maar die heeft ook nadelen. De fysieke nadelen zijn hetzelfde, want hij heeft dezelfde body als de G5:
- Viewfinder is waardeloos (de lens blokkeert hem)
- De lens blokkeert in sommige standen de flash voor een deel

Hij heeft wel minder ruis en veel minder CA dan de G5, maar ook minder MPix (4 MPix), en minder zoom (3x). Die 4 MPix is dan wel genoeg, maar de zoom is weinig.

De G2 is gewoon verouderd.

De S5000 maakt redelijk brakke pics, daar zijn de reviewers op internet het wel over eens.... bovenmatig véél ruis, lens vignettering, en soms slechte focus. De S7000 heeft al veel betere foto's, maar die heeft nogal last van vervormingen in macrostand en full wide stand.

De Panasonic FZ10 komt op verschillende plaatsen goed uit de review, en de lens heeft een goede kwaliteit. Een constante f/2.8 over een range van 35-420 mm is erg goed.

Als ik tussen de Canon S1, Fuji S5000/S7000, de Canon G5 en de Panasonic FZ10...

De S1 valt af => batterijen, slechts 3.2 Mpix (voor de rest wel een goede cam)
De S5000 valt af => slechte foto's
De S7000 valt af => batterijen, focus prorbs
De G5 valt af => teveel nadelen IMHO

Dan blijft de FZ10 over. Die heeft alles wat een moderne camera moet hebben, en een dikke zoom daarboven op. 4 MPix is genoeg voor A4 prints, 12x zoom @ f/2.8 is heel mooi, het is een "grote" cam waarmee je niet hoeft te pielen... en hij heeft maar één echt nadeel: veel CA als je ver inzoomt met een lage f/ waarde. Dat hebben veel ultrazoom camera's, en je kunt eromheen werken door een hogere f/ te kiezen, en een langere sluitertijd. Daarbij komt de lensstabilisatie wel van pas.

Just my $0.02

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Vanmiddag gehaald:

Afbeeldingslocatie: http://img9.imageshack.us/img9/9750/fz10.jpg

Heb op t moment alleen het 16Mb kaartje, dus foto's die ik vanmiddag bij daglicht gemaakt heb zijn er al weer af en ik heb geen tijd om er mee te spelen nu.... ;(

Word pas dit weekend vrees ik, maar ja.

Oh ja, die manuele focus werkt fantastisch !

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnA3 op 21-04-2004 23:16 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
ff spelen, de lens ligt op het toetsenbord, vandaar de schaduw....:9

Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/1082/P1000063_s.JPG

[ Voor 187% gewijzigd door MartijnA3 op 21-04-2004 23:25 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind hem nog steeds klein :/ , maar het is wel een heel mooi klassiek model.

Deze camera overweeg ik nu ook nog steeds, met aan de andere kant de Sony F717. Objectief bekeken vind ik qua uiterlijk de FZ10 mooier, maar het uiterlijk is niet hetgeen de foto's kwaliteit geeft.

Sony F717 <> Panasonic FZ10 (Vordeel: S/P)

Eind 2002, ouder <> Ergens half/eind 2003, nieuwer (P)
Uiterlijk: Zilver, swivel <> Zwart, SLR (zwart is mooier, SLR ook) (P)
MemStick <> SD card (SD is meer commonplace) (P)
5x Zoom <> 12x Zoom (P)
Burst shot: 3 <> 7 (P)
LCD: 1.8" <> 2.0" (P)
Groothoek/Tele: 38-190 / 35-420 (P)

Sensor: 2/3" <> 1/2.5" (S)
Sluitertijd: 1/2000 - 30 sec <> 1/2000 - 8 sec (S)
Lens f/2 - f/8 <> Lens f/2.8 - f/8 (S)
Geen/Weinig CA <> Potentieel veel CA (S)
Schroefdraad 58mm <> Adapter 72mm (S)
Tripod mount: Onder lens <> Niet onder lens (S)
5 MPix <> 4 MPix (S)

Beiden mooie cams, beiden met voordelen en nadelen. Er zijn er nog zeker meer op te noemen voor elk... Heel erg lastig :/ Ik denk echter wel dat de Panasonic de beste ultrazoom camera van het moment is, als je zo'n type camera zoekt.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2004 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 20:12:

Wat is "groot" ?

... Lang verhaal :)
Het is inderdaad de één van de betere betaalbare toestellen op de markt voor de moment. Maar je haalt het zelf al even aan > Je neemt hem mee om even wat foto's te gaan maken. Maar wat als je op vakantie gaat en dat ding moet meenemen ?! Jammer dat ik nergens de S1 kon vinden .. (ook al is hij slechts 3.2 MP)

Sorry, de specs mogen nog zo goed zijn, de lens was gewoon té groot/zwaar. Ik vind persoonlijk dat de foto van de cam op het cd-doosje een ietwat verkeerd beeld geeft. Voor de mensen die nog twijfelen over zijn grootte/gewicht, zéker even gaan voelen in de winkel hoe hij is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Ik had hiervoor een powershot A40, die stop je ook niet in je broekzak, zeker niet als je in korte broek en t-shirt loopt. Ik heb een nieuw model cameratas erbij gekocht van Vanguard, past ie precies in, met iets ruimte over ernaast.

Als je een kleine camera wilt, moet je geen 10-12x zoom verwachten en dan ook nog kwaliteit. Geven en nemen. :)

Om te zeggen dat hij zwaar is is overdreven, het valt ontzettend mee.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
36x (12x optisch + 3x digitaal) zoom ff getest, door raam van kantoor, uit de hand....Alleen geresized:

Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/7046/birdie.JPG

[ Voor 13% gewijzigd door MartijnA3 op 22-04-2004 23:12 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Niet online
MartijnA3 schreef op 22 april 2004 @ 23:12:
36x (12x optisch + 3x digitaal) zoom ff getest, door raam van kantoor, uit de hand....Alleen geresized:

[afbeelding]
Kan je er ook ff de non-zoom bijzetten (+original) ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien heeft hij helemeaal geen non-zoom foto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Die heb ik idd niet (meer). Heb alleen het 16Mb kaartje nog maar, de 256Mb is in bestelling. Maar ik wil morgen wel ff van dezelfde plek een fotootje maken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Niet online
Ik bedoelde enkel dat het niet echt zichtbaar is voor ons (mij ?!) hoe ver de zoom nu daadwerkelijk zoomt als je maar één fototje plaatst :) (hoewel er in het topic al een paar voorbeeldjes staan :) ) nofi ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Oké, ff een snel voorbeeldje, zelfde waar t vogeltje zat (nou ja, kan er een metertje naast zitten :+ ) ; 1x, 12x, 36x:

Afbeeldingslocatie: http://img7.imageshack.us/img7/6305/zoom1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img8.imageshack.us/img8/6565/zoom12.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img9.imageshack.us/img9/9214/zoom36.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door MartijnA3 op 23-04-2004 13:36 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
MartijnA3 schreef op 23 april 2004 @ 13:34:
Oké, ff een snel voorbeeldje, zelfde waar t vogeltje zat (nou ja, kan er een metertje naast zitten :+ ) ; 1x, 12x, 36x:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
heh, als je nou eens niet door een raam gaat zoomen en zeker niet in het donkere kamer, dan kan je wel eens scherpere resultaten krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Ja hallo, ik ben aan het 'werk'...... :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb vanavond ook een FZ10 gehaald :), en ik snap der nog nie zo heel veel van, maar is effe spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ko9 schreef op 16 april 2004 @ 11:37:
Ik heb mn accu's besteld bij Sabah Oceanic. Totaal ben ik iets minder dan 80 euro kwijt voor 3 accu's incl. verzendkosten. Gisteravond order geplaatst, vanochtend bevestiging van FedEx dat ie onderweg is :) Ook op het forum van Belgium Digital hebben ze hele goeie ervaringen met deze shop.

Verder kun je ze ook bestellen bij Eagle Import (zie dit topic)
Zijn nog iets goedkoper dan in Sabah Oceanic ($20,- per accu + $15,- verzendkosten), echter is het daar wat lastiger om naar NL te laten sturen (kan wel, maar dan via email).

De accu's van bovenstaande shops zijn zover ik kan nagaan exact de zelfde en volgens de ervaringen die ik erover hoor werken ze perfect, ookal zijn het natuurlijk "namaak-batterijen".
Maar voor het verschil (345,- euro voor 3 originele of 80,- euro voor 3 "nepaccu's") wil ik dat risico wel nemen :)
Heb je ze al binnen? Hoe 'bevallen' ze? Zijn het echt namaak-batterijen (waar baseer je dat op?) of zijn 't gewoon originele batterijen die ze goedkoop kunnen leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Openfeld
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
Na lang twijfelen tussen de S1 IS en deze camera, had ik de FZ 10 gisteren even in m'n handen bij de Media Markt.....en toen wist ik zeker...... DIT wordt hem!!!

Het prijskaartje in de Media Markt vond ik echter wel de doorslaggevende factor om hem niet daar te kopen en toch elders te kijken/informeren (na de pricewatch uiteraard). Uiteindelijk toch bij een winkel in de straat de camera kunnen strikken voor een prijs die aanzienlijk lager lag (maar ok, daar konden ze hem alleen bestellen op aanbetaling), € 599 om precies te zijn (kaal, dus 16sd uiteraard). :)

Overigens een extra batterij (CGA-S002) kost (daar) € 89,--.

[ Voor 2% gewijzigd door Openfeld op 24-04-2004 17:22 . Reden: batterij ipv accu ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Hier zomaar even wat foto's. De full size versies zijn op jpg-high gesaved in Photoshop om ze onder de 600Kb te krijgen. Verder geen bewerking.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.klimstra/fz10/sky-small.jpg
F8.0, 1/2000, ISO50, recht tegen de zon in. Aardig wat ruis, maar is ook niet zo verwonderlijk met deze settings. Nadat ik de foto door NeatImage heb gehaald, ziet het er zo uit.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.klimstra/fz10/fish-small.jpg
Vissies in de vijver. F2.8, 1/200, ISO50.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.klimstra/fz10/truck-small.jpg
Eén van de modelvrachtwagens die mn pa maakt (schaal 1:87). F4.6, 1/80, ISO50.

[ Voor 14% gewijzigd door MartijnA3 op 24-04-2004 19:52 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Nog eentje:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.klimstra/fz10/dove.jpg
Duif @ 420mm, cropped & resized. F3.7, 1/1000, ISO50

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Camera------Dimensions (WxHxD)-Volume---Mass (empty)
DMC-FZ10---5.5 x 3.4 x 4.2 in.---78.5 cu in.---518 g
Fuji S5000---4.4 x 3.2 x 3.1 in.---43.6 cu in.---337 g
DX6490------3.9 x 3.2 x 3.2 in.---39.9 cu in.---310 g
HP945-------4.8 x 3.4 x 3.4 in.----55.5 cu in.--389 g
Minolta Z1---4.3 x 3.1 x 3.2 in.----42.7 cu in.--305 g
Oly C-750---4.2 x 2.6 x 2.7 in.----29.5 cu in.--305 g
-DMC-FZ1---4.5 x 2.8 x 3.3 in.----41.6 cu in.--318 g
PDR-M700---4.3 x 2.7 x 2.6 in.----30.2 cu in.--298 g

Uit de review van DCresource.com (tabel is een beetje brak om te cut-n-pasten).
Ik vind het persoonlijk wel lekker, een beetje cam in je poten!

(8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag Mensen,

Heb sinds kort ook de FZ10, met een aantal accessoires, zal daar even een foto van posten, verder nog een aantal foto's die het zoombereik aangeven. Heb ook even getest hoe de Digitale Zoom z'n werk doet, conclusie; beter dan een uitsnede achteraf nemen met de PC. De foto's zijn overigens onbewerkt, slechts een beetje verkleind.

Ik heb met deze camera nog niet zo heel veel ervaring, met mijn slr achtergrond vind ik het tot nu toe wel een heerlijke camera.

Groeten,

FatherJohn

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/j.pater/Foto/Pansonic%20FZ10%20met%20Accessoires-klein.JPG

-Pansonic FZ10 Zwart
-2x SD 256 Mb Panasonic
-UV-Haze filter Tiffen
-EyeCup Nikon
-Tas Lowepro TLZ mini
-Ministatief

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/j.pater/Foto/Molen-1.JPG

Optische Zoom 1x = 36 mm

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/j.pater/Foto/Molen-2.JPG

Optische Zoom 12x = 432 mm

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/j.pater/Foto/Molen-3.JPG

Optische Zoom 12x, Digitale Zoom 3x = 1296 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp

McFlipp

24...

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 13:03:
Dag Mensen,

Heb sinds kort ook de FZ10, met een aantal accessoires, zal daar even een foto van posten, verder nog een aantal foto's die het zoombereik aangeven. Heb ook even getest hoe de Digitale Zoom z'n werk doet, conclusie; beter dan een uitsnede achteraf nemen met de PC. De foto's zijn overigens onbewerkt, slechts een beetje verkleind.

Ik heb met deze camera nog niet zo heel veel ervaring, met mijn slr achtergrond vind ik het tot nu toe wel een heerlijke camera.

Groeten,

FatherJohn

[afbeelding]

-Pansonic FZ10 Zwart
-2x SD 256 Mb Panasonic
-UV-Haze filter Tiffen
-EyeCup Nikon
-Tas Lowepro TLZ mini
-Ministatief

[afbeelding]

Optische Zoom 1x = 36 mm

[afbeelding]

Optische Zoom 12x = 432 mm

[afbeelding]

Optische Zoom 12x, Digitale Zoom 3x = 1296 mm
Wow, mooi pakketje :9~
Btw waren die panasonic SD kaarten niet onwijs duur?
En nog een vraagje wat doet zo'n filter precies? (ja hij filtert :+ Maar voor de foto of voor behoud van je lens :?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FatherJohn,

Wat is het typenummer van de Nikon Eyecup??? Wil er ook 1 aanschaffen. Mijn collectie ziet er als volgt uit:

- FZ10 Zwart (Bij Progress gekocht)
- 1x 256 mb MMC NoName
- 1x 256 mb SD Aidata
- Lowepro Nova Mini AW.

Ik krijg binnenkort nog 2x 256 mb Panasonic SD uit Hong Kong (via een vriend die nu op vakantie is. Ze kosten rond de 62 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp

McFlipp

24...

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 14:25:
FatherJohn,

Wat is het typenummer van de Nikon Eyecup??? Wil er ook 1 aanschaffen. Mijn collectie ziet er als volgt uit:

- FZ10 Zwart (Bij Progress gekocht)
- 1x 256 mb MMC NoName
- 1x 256 mb SD Aidata
- Lowepro Nova Mini AW.

Ik krijg binnenkort nog 2x 256 mb Panasonic SD uit Hong Kong (via een vriend die nu op valantie is kosten rond de 62 euro).
Hmmz ik ga van de zomer naar Maleisie zouden ze daar ook zo goedkoop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Mijn tassie voor de FZ10. Sorry, weet niet welk type het is van Vanguard, heb de kaartjes weggegooid.

Afbeeldingslocatie: http://img7.imageshack.us/img7/6087/bag1.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hello,
sorry that I write in english, but I cannot speak nor write a single phrase in dutch, I already have a hard time understanding at least 20% of what is written here.

One thing which might interest some of you in regards to the FZ10:

There is an adater ring available in America, and a special step-down ring from 62 to 55 mm which allow you to mount the well-known Olympus TCON17 to the FZ10.
Results are great and the whole assembly looks very reliable.

Have a look at this page and you'll find the gear:
http://www.b-300.com/

I ordered it via paypal and it cost me about 55 Euros including transport, and it took only 5 days to arrive (Friday to Wednesday).

I own the FZ10 as well as the Minolta Dimage D7Hi.
For hiking tours, I prefer the FZ10.
For Makro and Night-shots I use the Dimage.
You cannot use the FZ10 in dark places, the EVF will be too dark to recognize anything.

I bought a reasonably cheap battery for 33,- (incl. freight) here:
www.akku-online-shop.de - just search for the original battery partnumber (CGA-S002E)

Kind regards
Armin from Germany

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• div-er
  • Laatst online: 31-01 08:22
Hello Father,

Die Eyecup, gebruik je die omdat je brildragend bent? En werkt dat dan prettiger met de EVF dan gebruik van de LCD? Wat verkies je 's avonds, binnen, bij weinig licht: de EVF of de LCD?

BTW: Wat een set...

Grx,
Div-er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha,Ha,Ha, leuk, de link leggen naar "brildragend", ik had daar zelf nog niet aan gedacht !. Neen, ben niet brildragend en weet dus niet wat het effect is in die combinatie. Wat ik wel weet dat ik zowel overdag als 's avonds altijd gebruik maak van de EVF om foto's te nemen. De reden is dat ik gewend ben om zo foto's te nemen (slr-achtergrond), ik vind dat je de camera op deze manier veel stabieler krijgt. De camera met twee handen voor je houden en naar de LCD turen vind ik dus vanwege stabiliteit geen optie. De histogram is trouwens een hele goede methode om te bekijken of het te fotograferen onderwerp goed belicht is.

Wat betreft die Eyecup, in fel zonlicht schermt je oog de EVF beter af waardoor je zicht veel beter is. Het is een Eyecup van Nikon model NIECN6006, op de B&H Website (New York) ook wel bekend onder de naam MFR #2939, de kosten zijn $ 6,50.

De SD-kaarten Panasonic 256 Mb kosten daar trouwens $ 79,95 per stuk, maar dit kan nog goedkoper in Hongkong las ik in de bijdrage van Sealwong hierboven. Was eerst van plan om de Sandisk SD 256 Mb Ultra II te kopen, vanwege héél veel gemelde problemen met deze kaartjes (Dpreview Panasonic forum) heb ik gekozen voor de Panasonic kaarten, de wat hogere kosten ten spijt !!

Het "Tiffen" UV-Haze is een van kleur een neutraal filter, maarrr, blauwe luchten worden wel iets blauwer, dampige landschapdecors worden wat scherper. Ik houd heb er trouwens altijd op, ook bij binnen opnames, puur als stofdichte beschermkap.

De foto's van de molen zijn trouwens uit de hand genomen, dus GEEN statiefje gebruikt (is al 20 jaar oud), deze gebruik ik alleen voor avond (buiten)foto's en de sluiter 10 sec. open.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp

McFlipp

24...

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 16:17:
Ha,HA,HA, leuk, de link leggen naar "brildragend", ik had daar zelf nog aan gedacht !. Neen, ben niet brildragend en weet dus niet wat het effect is in die combinatie. Wat ik wel weet dat ik zowel overdag als 's avonds altijd gebruik maak van de EVF om foto's te nemen. De reden is dat ik gewend ben om zo foto's te nemen (slr-achtergrond), ik vind dat je de camera op deze manier veel stabieler krijgt. De camera met twee handen voor je houden en naar de LCD turen vind ik dus vanwege stabiliteit geen optie. De histogram is trouwens een hele goede methode om te bekijken of het te fotograferen onderwerp goed belicht is.

Wat betreft die Eyecup, in fel zonlicht schermt je oog de EVF beter af waardoor je zicht veel beter is. Het is een Eyecup van Nikon model NIECN6006, op de B&H Website (New York) ook wel bekend onder de naam MFR #2939, de kosten zijn $ 6,50.

De SD-kaarten Panasonic 256 Mb kosten daar trouwens $ 79,95 per stuk, maar dit kan nog goedkoper in Hongkong las ik in de bijdrage van Sealwong hierboven. Was eerst van plan om de Sandisk SD 256 Mb Ultra II te kopen, vanwege héél veel gemelde problemen met deze kaartjes (Dpreview Panasonic forum) heb ik gekozen voor de Panasonic kaarten, de wat hogere kosten ten spijt !!

De foto's van de molen zijn trouwens uit de hand genomen, dus GEEN statiefje (is al 20 jaar oud) gebruikt, deze gebruik ik alleen voor avond (buiten)foto's en de sluiter 10 sec. open.
Woon jij in de USA? Zo niet heb je een linkje naar die winkel? En beviel de winkel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 16:17:
De foto's van de molen zijn trouwens uit de hand genomen, dus GEEN statiefje (is al 20 jaar oud) gebruikt, deze gebruik ik alleen voor avond (buiten)foto's en de sluiter 10 sec. open.
Da's knap met de max 8 seconden sluitertijd van de FZ10. :+

Link naar B&H New York, één van de grootste foto en videozaken ter wereld volgens mij: http://www.bhphotovideo.com/

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry MCFlipp, was net m'n laatste berichtje aan het editten, vergeten vraagje over UV moetst nog beantwoord worden. Nee, woon niet in de States, wel dichtbij deze mooie molen die je niet in het land van de zogenaamde oneindige mogelijkheden vindt.

Oh, ik dacht dat het 10 secs waren, hebbum nog niet zo lang hé, kan niet alles onthouden MartijnA3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp

McFlipp

24...

Iemand ervaring met bestellen bij die shop? Want daar kost ie namelijk maar 529 dollar! (= €449,-) Moet je nog invoerrechten betalen bijvoorbeeld? En hoe zit het bij Panasonic met de garantie? Geven ze gewoon in Nederland garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Geen idee hoe het met de garantie zit (misschien Panasonic Nederland even mailen?) maar volgens mij moet je gewoon BTW betalen aan de postbode.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp

McFlipp

24...

MartijnA3 schreef op 26 april 2004 @ 20:15:
Geen idee hoe het met de garantie zit (misschien Panasonic Nederland even mailen?) maar volgens mij moet je gewoon BTW betalen aan de postbode.
Dat zou zuigen :( Maar zou dat uit Engeland dan niet ook moeten? Want ik had laatst iets uit Engeland bestelt en daar moest ik geen btw over betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb m'n spullen daar gekocht, behalve de camera. Wilde ook eerst de camera daar kopen, is zelfs $ 499,- geweest; maarrr, je hebt in Nederland geen garantie. Het werkt zo dat als er iets is met de camera je deze naar de States moet sturen, verzekerd natuurlijk voor je eigen veiligheidsgevoel, dat is een duur grapje. Je kan bij B&H een aanvullende wereldwijde verzekering afsluiten (MAC), deze kost ongeveer $ 50,- . Opgeteld was dat $ 550,- delen door 1,17 = 470 Euro + 19% BTW maakt 560,- Euro. Daar komen dan ook nog de verzendkosten van $40,- a $ 50,- bij wat het nog oninteressanter maakt. Ik heb hem nu gekocht bij "Progress Hengelo" voor 563,- Euro met 2 jaar volledige garantie.

Voor de overige accessoires vind ik de garantie minder belangrijk, heb deze dus wel daar besteld. Het totaal daarvan was redelijk goedkoper dan in Nederland te kopen, wilde persé de Panasonic SD kaarten ivm de gesignaleerde problemen met de Sandisk Ultra II kaarten. (zelfde snelheid).

Normaal gesproken moet je, als je je spullen uit Amerika laat komen, ook DR (Douanerechten) betalen, dit geldt voor analoge camera's, lenzen etc, niet voor digitale camera's en accessoires. Zie ook de Douanesite van de belastingdienst.

Het versturen vanuit Amerika gaat heel snel, na verzending had ik het met 2 dagen thuis, je kan e.e.a. ook prima volgen via het "tracking" systeem van UPS.

Nog meer vragen ..... ik hoor het wel,

greetz

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
handheld @ 420mm, F3.7, 1/200, ISO50, alleen gecropped.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.klimstra/fz10/moon_cropped.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MartijnA3:

Gave foto! Ga kijken of ik ook zo'n pic kan schieten :).

Enkele foto's die ik gemaakt heb:

Afbeeldingslocatie: http://img57.photobucket.com/albums/v175/Sealwong/50d59575.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img57.photobucket.com/albums/v175/Sealwong/325ee503.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img57.photobucket.com/albums/v175/Sealwong/2866c757.jpg

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prachtige foto's manne !!!

MartijnA3; Heb jij zelf al een vergelijk gemaakt tussen de digitale zoom of mbv een uitsnede zoals je die van de maan laat zien ?, ik had zelf de indruk dat de dig.zoom ietsjebietsje beter is, maar dat kan ook aan PSP liggen dat ik gebruik, of verkeerde instellingen (PSP), kan me dit trouwens haast niet voorstellen !!

Sealwong; ik vind die bloemenfoto met achtergrond echt goed de bloemen springen er uit zoals bedoeld !!

greetz

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 05:43:
MartijnA3:

Gave foto! Ga kijken of ik ook zo'n pic kan schieten :).

Enkele foto's die ik gemaakt heb:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
waarmee heb je gereiszed? want die 2de ziet er niet uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 08:39:
MartijnA3; Heb jij zelf al een vergelijk gemaakt tussen de digitale zoom of mbv een uitsnede zoals je die van de maan laat zien ?, ik had zelf de indruk dat de dig.zoom ietsjebietsje beter is, maar dat kan ook aan PSP liggen dat ik gebruik, of verkeerde instellingen (PSP), kan me dit trouwens haast niet voorstellen !!
Heb ik inderdaad gedaan, de 36x was een stuk slechter van kwaliteit. Maar die was ook uit de hand geschoten, ik denk dat de IS die 36x niet trekt. Ik ga nog wel een keer een vergelijk maken mbv een tripod ofzo denk ik.
Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 09:09:
[...]
waarmee heb je gereiszed? want die 2de ziet er niet uit..
Hij heeft geresized met de img tags. Dit ziet er beter uit:
http://img57.photobucket....175/Sealwong/325ee503.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door MartijnA3 op 27-04-2004 09:33 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Nog een maan, stukkie beter IMHO:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.klimstra/fz10/moon_cropped2.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MartijnA3 schreef op 28 april 2004 @ 08:38:
Nog een maan, stukkie beter IMHO:
[afbeelding]
Mooie foto ben onder de indruk moet zelf nog even wachten voor dat mijn camera binnen is. Kun je mij ook vertellen hoe je deze foto hebt genomen de instellingen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Zekers: F7.3, 1/200e, ISO200, spot metering, white balance op auto. :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanochtend even wat foto's geschoten in de Blijdorp.

Let niet op mijn crappy site :P. Gemaakt met JAlbum.

http://www.kickme.to/masterwong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice Shots :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OT: Weet iemand hoe ik in Photoshop CS een foto kan bewerken en bij het opslaan de EXIF data kan bewaren?

Momenteel laat ik JAlbum mijn pics resizen maar ben er niet helemaal tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 14:35
Ik zie hier een mooi :9 plaatje van een maan staan, nu las ik op fok.nl dat er 4 mei een maansverduistering was. En ik neem aan dat jullie wel wat mooie plaatjes willen en/of kunnen schieten.
Helaas heb ik (nog) niet zo'n goede camera, dus ik kan alleen maar genieten van die van jullie.
Linkje: http://nieuws.fok.nl/nieuws/41103

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 22:42:
OT: Weet iemand hoe ik in Photoshop CS een foto kan bewerken en bij het opslaan de EXIF data kan bewaren?
Kan met ImageReady. Kies 'Save optimized (As)'. Eerst kijken of bij Output Settings -> Metadata Exif Data aangevinkt staat.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Sauron-XP schreef op 29 april 2004 @ 23:06:
Ik zie hier een mooi :9 plaatje van een maan staan, nu las ik op fok.nl dat er 4 mei een maansverduistering was. En ik neem aan dat jullie wel wat mooie plaatjes willen en/of kunnen schieten.
Helaas heb ik (nog) niet zo'n goede camera, dus ik kan alleen maar genieten van die van jullie.
Linkje: http://nieuws.fok.nl/nieuws/41103
Gaan we ff proberen, thanks ! :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Meeste van mijn FZ10 pics heb ik nu hiernaartoe verplaatst. Ter referentie:

http://dsample.kmfstudio.com/thumbnails.php?album=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Sinds kort ben ik geinteresseerd geraakt in fotografie. Altijd beetje aanklooien met de camera van mn ouders, El Cheapo digitale camera zonder enige poespas. Maar nu wil ik eigenlijk zelf beginnen.

Ik ben wat gaan kijken en het was toch eigenlijk wel deze camera die me het meest beviel (kwa specs en reviews). Maar ik had wat vraagjes, als ik deze camera koop, welke assecoires komen er mee? :?

Oplader? oid? :P

[edit]
Included Accessories Battery Charger/AC Adapter
Battery Pack
16MB 7 SD Memory Card
Lens Cap
Lens Hood
A/V Cable
USB Cable
Strap
CD-ROM

Laat maar, :).

[ Voor 18% gewijzigd door DrSnuggles op 30-04-2004 18:08 ]

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bal0n schreef op 30 april 2004 @ 17:57:
Sinds kort ben ik geinteresseerd geraakt in fotografie. Altijd beetje aanklooien met de camera van mn ouders, El Cheapo digitale camera zonder enige poespas. Maar nu wil ik eigenlijk zelf beginnen.

Ik ben wat gaan kijken en het was toch eigenlijk wel deze camera die me het meest beviel (kwa specs en reviews). Maar ik had wat vraagjes, als ik deze camera koop, welke assecoires komen er mee? :?

Oplader? oid? :P
jah, er zit een accu in, dus ook een speciale lader. Verder nog een zonnekapje, en that's it. En nog een 16mb sd kaartje

Dus wat komt er nog bij:
tasje
minimaal 128 mb
evt. 2de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

SD staat voor Secure Digital?

[edit] ja dus.. |:(

[ Voor 31% gewijzigd door DrSnuggles op 30-04-2004 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
ALS je een grotere SD-kaartje neemt, neem dan zeker de Panasonic 256MB. Die is de snelste schijnt het. Sneller dan sandisk iig, maar vooral sneller dan de Panasonic kaarten die KLEINER zijn dan 256MB.

(alle SD-kaarten van panasonic boven of gelijk aan 256MB kunnen 10MB/s wegschrijven, maar de kleinere 2MB/s.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

athlonkmf schreef op 30 april 2004 @ 18:25:
ALS je een grotere SD-kaartje neemt, neem dan zeker de Panasonic 256MB. Die is de snelste schijnt het. Sneller dan sandisk iig, maar vooral sneller dan de Panasonic kaarten die KLEINER zijn dan 256MB.

(alle SD-kaarten van panasonic boven of gelijk aan 256MB kunnen 10MB/s wegschrijven, maar de kleinere 2MB/s.)
ik zou zobieszo wel 256 nemen: +/- 120 fotos op 4 mp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Wat denken jullie er trouwens van, om als beginner te starten met deze camera? Persoonlijk ben ik er nogal verkikkerd op :P.

[edit]
Ohja, en wat is croppen precies? :?

[ Voor 17% gewijzigd door DrSnuggles op 30-04-2004 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Bal0n schreef op 30 april 2004 @ 23:39:
Wat denken jullie er trouwens van, om als beginner te starten met deze camera? Persoonlijk ben ik er nogal verkikkerd op :P.

[edit]
Ohja, en wat is croppen precies? :?
Als je er echt tijd aan gaat besteden is het een fantastische camera. :)

Croppen is het 'wegknippen' van stukken van de foto.

Deze foto was bijvoorbeeld 2300x1800 pixels groot. Helemaal zwart, met alleen een maan in het midden. Ik heb al het zwart eromheen dus gewoon 'weggeknipt'. :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens neem nou gewoon de SimpleTech SD-card (EUR 85). Scheelt je een bom duiten en de performance is net zo goed als de veel duurdere Panasonic SD-card. Zie www.memoryplus.nl. Begrijp niet waarom overal SanDisk wordt aangeboden!

Nog wat anders: ben ik de eerste met de adapter van Ryuji Yoshida? Kep de zwarte sinds 21 april in huis. Moet alleen nog de TCON 17 in Amerika bestellen. Momenteel heb ik een bestelling lopen voor de rubber eyecup van Nikon - partnr. 2939 en een polarizer filter.

De Yoshida adapter is door deze Japanner ontwikkelt en geeft de minste vignettering bij het gebruik van een teleconverter. Hij laat bij een vriend met een metaalbewerkingsbedrijf in beperkte oplagen adapters aanmaken. Kijk maar eens hier: http://www3.coara.or.jp/~shingu_t/engulish/e_top.htm

Mr. Yoshida werkt met PayPal ennuh om die adapter te bemachtigen, heb ik ook een PayPal account geopend. Nu ben ik helemaal los en bestel spulletjes in the USA. Werkt fantastisch! Ik maak van m'n gewone Nederlandse bankrekening een bedrag over naar m'n PayPal account en betaal van daaruit m'n internationale bestellingen.

Overigens Ryuji Yoshida komt op mij uiterst betrouwbaar over. Je kunt de adapter via zijn site bestellen. Ik had de 1055B besteld. Kostte me 6.700 Yen (= ± EUR 53) inclusief verzendkosten. Op 16 april de order geplaatst en keurig verpakt op 21 april in huis!
De adapter is gedraaid uit Duraliminium en is zwart van kleur. Past perfect! Ik kan nu ook filters van 55mm bevestigen. Scheelt een paar muntjes t.o.v. 72mm filters.

Father John waar heb jij de LowePro TLZ Mini gekocht? Bevalt die tas goed en hoeveel ribjes uit je lijf heeft die tas jou gekost?

Nog effe wat anders. De FZ10 maakt inderdaad wat softe (geen vlijmscherpe) foto's. Kun je natuurlijk iets aan doen met postprocessing. Ik heb daar geen probleem mee.

Overigens heb ik m'n Pixum-album leeggehaald. Die plaatjes deden geen recht aan m'n camera omdat ze allemaal gedownsized waren. Ga m'n album even opnieuw inrichten. Omdat ik nog af en toe op een internationaal forum iets op boer en die Yanken graag tulpen zien, moet ik dat even netjes (met kwaliteitsplaatjes) doen. Wel nog even de tijd er voor vinden.
Ik moet wel zeggen dat de laatste tijd de lichtomstandigheden tamelijk hazy zijn. Veel nevelachtig licht en daardoor fletse kleuren. Zet wel dan de kleurverzadiging op HIGH. Hebben jullie die ervaring (nevelige atmosfeer) ook? De lucht is niet echt schoon in mijn beleving!

Tot nu toe heb ik absoluut geen spijt van de aanschaf van de FZ10. Fantastische lens! Goede beeldstabilisatie. Smoelt goed en je hebt wat in je handen. Afbeeldingen zijn wat soft. Camera start snel (genoeg) op. Schiet aardig wat foto's met een acculading (laadt ook nog snel op). Ik neem de camera bijna altijd mee op de motor in m'n tanktas (op een driedubbel dik gevouwen handdoek).

Kortom:
No Panicas (76 1238945), you're a way ahead with Panasonic (123456789)!

Do you get it?

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 mei 2004 @ 00:26:Nog effe wat anders. De FZ10 maakt inderdaad wat softe (geen vlijmscherpe) foto's. Kun je natuurlijk iets aan doen met postprocessing. Ik heb daar geen probleem mee.
zeker weten dat je de camera niet op "soft" instelling hebt gestopt? (je kan 3 niveau's van scherpte kiezen nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Verwijderd schreef op 01 mei 2004 @ 00:26:
Jongens neem nou gewoon de SimpleTech SD-card (EUR 85). Scheelt je een bom duiten en de performance is net zo goed als de veel duurdere Panasonic SD-card. Zie www.memoryplus.nl. Begrijp niet waarom overal SanDisk wordt aangeboden!
Erhm.. Secure Digital Card 256MB (Panasonic) . Deze is ook 85 euro, dus ik volg je even niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SD-card:
De SimpleTech Prox ProX 256 Mb bedoel ik. De vergelijkbare snelle Panasonic kon ik moeizaam vinden bij een grote electronica zaak in (ik dacht) Hilversum. Die bood de sd-card aan voor EUR 289. Nogal een verschil!

softe foto's:
SHARPNESS staat bij mij meestal op STD en onder mindere lichtomstandigheden op LOW. Dit n.a.v. ervaringen van gebruikers op DPreview Panasonictalk. Laat je de instelling op HIGH staan en je fotografeert onder slechtere lichtomstandigheden, dan vergroot je de kans op ruis. Met postprocessing van opnames, kun je de opname altijd nog verscherpen.
Ik weet niet hoe jullie het vergaat, maar als ik de camra pak om opnames te maken dan vergeet ik soms bepaalde instellingen terug te zetten. Pict Adj vind ik wel ver weg in het menu verstopt zitten (twee of drie keer bladeren).
Mijn voorkeur gaat naar diafragma voorkeuze (wel of geen scherptediepte), hoewel dat (scherptediepte) met (sterk) inzoomen nog maar een beperkte rol speelt. De diafragmawaarde stel ik afhankelijk van de hoeveelheid licht in en controleer de daarbij behorende sluitersnelheid of het allemaal nog te doen is i.v.m. bewegingsscherpte. Wordt dat kritisch, dan schiet ik in burstmode. Dan zitten er altijd wel scherp opnames tussen. Of zie ik dat verkeerd?

No Panicas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bal0n: ook ik ben een beginner met digitale fotografie. Hiervoor heb ik 2 jaar lang een Fuji 40i gehad. Dat was een echte P&S camera. Vanaf december vorig jaar op zoek naar een echte cam geweest. Ik was er al uit. Het zou de Nikon D70 worden maar ja de prijs he... En de lenzen die er nog bij moeten komen... Uiteindelijk voor de FZ10 gekozen. En betaalbaar en een megazoom :P !

Heb de camera net een week (22 april binnen) en ook ik kan al redelijke foto's maken. Zie linkje naar mijn site in bericht hierboven. Ik probeer de P stand zoveel mogelijk te vermijden en alles via A/S/M mode te doen. Leer je het meest van. Tip: Koop/leen het boek "Fotografie" van John Freeman. Heb hem bij de V&D voor 19,95 gehaald. Hoop tips en zo!

No Panicas: Ik vind de camera best scherp! Check mijn volgende pic:
http://img57.photobucket....175/Sealwong/P1000471.jpg

Zo uit de camera zonder processing. BTW mijn instellingen staan WEL op soft (had ik ergens op DPreview gelezen welke instellingen het best waren). Ook hier moet ik nog mee pielen. Druk, druk druk! Want in Mei ga ik op vakantie in Italie en dan moet ik de cam wel een beetje begrijpen :P

BTW: op dit moment wordt er voor me geshopped in de Golden Shopping Centre (http://www.wguides.com/city/86/229_114122.cfm) Heeft net de prijzen doorgegeven en gevraagd of het ok was.

2x Lexar 256 mb SD kaart (wilde Pana's maar hij heeft al Lexar gekocht) voor HK$450 p/st. En 1x orginele Panasonic accu (HK$380) en 1 look-a-like accu(HK$180).
Rate: 1 EURO=9,318 HK$.

Kan niet wachten :z

De volgend stap wordt: converter ring(en) en Wide/Teleconverters!!!
Zie ook: http://www.pbase.com/10kz...mparisons_and_information

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2004 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Bal0n schreef op 01 mei 2004 @ 08:52:
[...]

Erhm.. Secure Digital Card 256MB (Panasonic) . Deze is ook 85 euro, dus ik volg je even niet?
Dat is de SimpleTech Prox ProX 256 Mb. Snap niet waarom deze in de pricewatch zo genoemd wordt. Misschien omdat er een Panasonic controller op zit? Als je kijkt naar de site van Memory+, hebben ze maar 1 SD kaartje van €85, en dat is de SimpleTech. Panasonic komt niet op de site voor.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SEALWONG schreef:
No Panicas: Ik vind de camera best scherp! Check mijn volgende pic:
http://img57.photobucket....175/Sealwong/P1000471.jpg
Zo uit de camera zonder processing. BTW mijn instellingen staan WEL op soft (had ik ergens op DPreview gelezen welke instellingen het best waren).
-------------------------------------------------------------------------------------
Ik bedoel niet ONSCHERP maar SOFT. Een beetje moeilijk te omschrijven. Op de Engelstalige fora hebben ze het over not CRISPY. Tja, ik weet wat ze daarmee willen zeggen, maar echt goed in het Nederlands vertalen valt niet mee. Misschien zoiets als sprankelend. Of weten jullie iets beter?

Je fotootje bekeken. Vogelkop is best wel scherp maar ik vind de aftekening toch een beetje soft! Maar dat is echt persoonlijk hoor. Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat hier in Nederland de kleuren (vogels, landschap, gebouwen, etc.) door de atmosferische omstandigheden vaak flets en er weinig uitknallen (niet sprankelend?) zijn.
Wat voor filter zou je voor dit probleem kunnen gebruiken? Een polarizer? Moet wel de zon een beetje schijnen. Nu heb ik de Hama 72mm UV steeds op de lenskap zitten.

Ik heb laatst een foto geschoten van een bed echt knalrode tulpen. Als je er lang naar keek, gingen je ogen pijn doen. Nou, per ongeluk had ik de kleurverzadiging (saturation) nog op high staan, immers de omgevingskleuren zijn in het voorjaar nog steeds tamelijk flets. Deze camerainstelling deed de opname duidelijk geen goed. Foutje, bedankt! Kijk nog of postprocessing de zaak kan redden.

Ennuh....., veel blijven schieten. It's fun with the big Panasonic gun!

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Vertel me maar welke van de 2 zoomfoto's 3x digitaal is en welke gecropped:
:9

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.klimstra/fz10/zoomtest.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

MartijnA3 schreef op 02 mei 2004 @ 03:03:
Vertel me maar welke van de 2 zoomfoto's 3x digitaal is en welke gecropped:
:9

[afbeelding]
de middelste is crop :)
denk ik :P

[ Voor 12% gewijzigd door Ra5a op 02-05-2004 05:00 ]

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ik weet het zeker, maar ik speel vals,
de takjes zijn wat blurred :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oeps..

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2004 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is de onderste foto een crop. Meer blur en meer ruis (kijk naar het wit van de vrieskist(?)).
Wat ik hier en daar gelezen heb is dat de softwarematige digitale zoom van de camera zelf het beter doet dan een crop middels een bewerkingsprogramma.

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Verwijderd schreef op 02 mei 2004 @ 09:33:
En ik weet het zeker, maar ik speel vals,
de takjes zijn wat blurred :)
Dat krijg je als je op 2 forums/fora post. :D

No Panicas, dat had ik ook gelezen, en daarom heb ik de test gedaan, maar de middelste is de crop, meer detail in het takje dus dan bij de digitale zoom.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Oké, ik heb de originele foto's gepakt, om het logo gecropped en toen zitten vergelijken in Photoshop CS. Nummertje 129 is de 36x digitale zoom, nummertje 128 is de 12x optisch.

Op dit detail lijkt de digitale zoom toch vele malen beter.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.klimstra/fz10/zoomtest2-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.klimstra/fz10/zoomtest2-2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.klimstra/fz10/zoomtest2-3.jpg

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste