[Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 3

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.961 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

M@rijn schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:21:
[...]

Dat begrijp ik nog wel, maar wat ik dus graag wil weten is, of ze onafhankelijk van elkaar hun cpusnelheid kunnen veranderen. Zodat niet constant mijn 2CPU uit zijn neus staat te peuteren omdat de eerste toevallig 100% CPU met single tasked spul moet uitvoeren... you snap?
hoe bedoel je dat dan?
als cpu 1 voor 100% gebruikt wordt dan kan cpu 2 toch gewoon andere threads afhandelen. dat is juist het fijne van dual cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:13
Terw_Dan schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 14:05:
[...]

hoe bedoel je dat dan?
als cpu 1 voor 100% gebruikt wordt dan kan cpu 2 toch gewoon andere threads afhandelen. dat is juist het fijne van dual cpu.
het maakt me in principe ook niet uit hoe het draait of wat maar ik ben gewoon nieuwsgierig, ik geef hieronder even een schematisch voorbeeld, en als het mogelijk is moet je het even zeggen ;)

CPU1----- Core1 = 1200mhz
---- Core2 = 600mhz

CPU2----- Core1 = 1600mhz
----- Core2 = 600mhz

Bijvoorbeeld dus, snelheden zullen wel niet kloppen maar toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 17:26
M@rijn: je bedoelt of de AMD speed-down(juiste term?) in elke Opteron onafhankelijk van elkaar werkt?
Goede vraag. Synchronisatie protocolen als cache-coherency kunnen dit namelijk wel eens ongedaan maken.
Wellicht dat iemand met een dual Opteron dit gewoon eens kan testen. Er zijn tools waarmee je de multiplier van een AMD proc kan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Database freak schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 15:34:
M@rijn: je bedoelt of de AMD speed-down(juiste term?) in elke Opteron onafhankelijk van elkaar werkt?
Goede vraag. Synchronisatie protocolen als cache-coherency kunnen dit namelijk wel eens ongedaan maken.
Wellicht dat iemand met een dual Opteron dit gewoon eens kan testen. Er zijn tools waarmee je de multiplier van een AMD proc kan volgen.
Ik dacht dat onze Femme dat had op zijn nieuwe opteron's (speedstep PowerNow technologie bedoel ik dan ipv speedstep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
M@rijn schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 16:27:
[...]

Ik dacht dat onze Femme dat had op zijn nieuwe opteron's (speedstep PowerNow technologie bedoel ik dan ipv speedstep :)
Als dat zo is, zou Femme dan even kunnen posten waar die ze vandaan gehaald heeft :).Want dan kan ik verder met me Opteron Project :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je goed gelezen hebt dan hebben alle CG opterons powernow en sommige daarvoor ook al.
Ik heb het al eens gevraagd namelijk (paar pagina's terug als ik na lange tijd dit topic weer leven probeer in te blazen en net nadat femme zijn pics post)

"Volgens CPU-Z heb ik revisie SH7-CG. Het BIOS meldt tijdens POST ook revisie CG.

Ik heb op het forum van Ace's Hardware al eens een thread gelezen van iemand die PowerNow! gebruikte op een Tiger K8W met erg oude Opterons. PowerNow!-ondersteuning is dus kennelijk al wel enige tijd aanwezig." schreef Femme op 11 mei 2005

Het is trouwens al een maand geleden dat ik m'n tyan heb geRMAd...
Dit is ECHT niet grappig meer.
Schijnbaar wordt ik genekt door de zeer slechte europese beschikbaarheid van het board. Iemand hier die recentelijk een tyan k8we aangeschaft heeft? Op 2cpu komen er nog elke dag mensen bij die het board binnen krijgen al zijn het er wel al wat minder als in het begin..

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2005 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

PowerNow! werkt onafhankelijk per processor, dus als de ene processor het druk heeft kan de andere nog steeds idle op zo'n 1GHz lopen. Of dat bij dual cores ook zo is weet ik niet, het zou me niet verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Femme schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 00:01:
PowerNow! werkt onafhankelijk per processor, dus als de ene processor het druk heeft kan de andere nog steeds idle op zo'n 1GHz lopen. Of dat bij dual cores ook zo is weet ik niet, het zou me niet verbazen.
AMD wilt zoals het in het andere AMD topic over wordt gepraat, per core nog is de snelheidregelen. Ok, mooi dan ga ik opzoeken naar een 244 , die lijkt me beste prijs/performance :). Nu nog de goedkoopste zaak zoeken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil iemand eens uitleggen wat dual core inhoud?
Wat is het verschil met 2 processors apart?
Wanneer kan je hem kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:33
Je kunt natuurlijk ook een héél klein beetje de moeite nemen gewoon één artikel op internet te lezen over dual core cpu's :X

Wat houdt 't in: twee echte cpu's in één verpakking
Wat is het verschil met twee losse cpu's: niks, behalve dat ze nu niet los zijn en in het geval van AMD beide nu één geheugencontroller delen
Wanneer te koop: nu en later meerdere modellen/type's

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abbadon schreef op zondag 12 juni 2005 @ 19:22:
Je kunt natuurlijk ook een héél klein beetje de moeite nemen gewoon één artikel op internet te lezen over dual core cpu's :X

Wat houdt 't in: twee echte cpu's in één verpakking
Wat is het verschil met twee losse cpu's: niks, behalve dat ze nu niet los zijn en in het geval van AMD beide nu één geheugencontroller delen
Wanneer te koop: nu en later meerdere modellen/type's
Is je processor dan effectief 2 x zo snel? :9
M.a.w. een Athlon 64 X2 4200+ draait aan 4,4 Ghz? :9

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2005 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Nee, zie: SMP FAQ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dual core is dus eigenlijk hardwarematige Hyperthreading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 20:52:
[...]
Dual core is dus eigenlijk hardwarematige Hyperthreading?
nee, het is gewoon 2 processor cores in 1 verpakking.
En dit heeft weinig met dual amd systemen te maken (waarbij het om 2 fysieke processoren gaat, dus 2 losse fysieke dingen).
Heel internet staat bom vol dual core artikelen. Oa de tweakers.net frontpage. Ook daar zit een zoekfunctie, helemaal links onderaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 22:20:
[...]

En dit heeft weinig met dual amd systemen te maken (waarbij het om 2 fysieke processoren gaat, dus 2 losse fysieke dingen).
Dual in de ouderwetse zin van het woord. Zo'n dualcore doet _exact_ hetzelfde als twee losse single core cpu's, wat dat betreft passen ze hier prima :)

En Lindsay, er is hier serieus genoeg over te vinden, het net staat bomvol info over deze nieuwste cpu's. Deze dingen een veredelde vorm van Hyperthreading noemen is hier trouwens als vloeken in de kerk; het is een volwaardige dual cpu oplossing! Alleen zitten beide in één verpakking i.p.v. twee afzonderlijke :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Ik snap niet waarom AMD er niet voorgekozen heeft om een dual memory controller in te bouwen, in feiten kan de s939 6,4 GB via dual channel aansturen, en dan 2*6,4=12,8 Gbytes, is toch best leuk :P. Of is het te complex om 2 complete geheugencontrollers te implanteren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Naast dat het idd allemaal erg complex wordt zul je dan wéér een nieuwe socket moeten hebben met een paar honderd extra pinnen en zul je ook nieuwe veel complexere mobo's moeten gebruiken (want 256 datalijnen). Daarenboven is de meerwaarde qua performance doorgaans nihil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Abbadon schreef op zondag 12 juni 2005 @ 23:01:
[...]

Dual in de ouderwetse zin van het woord. Zo'n dualcore doet _exact_ hetzelfde als twee losse single core cpu's, wat dat betreft passen ze hier prima :)

En Lindsay, er is hier serieus genoeg over te vinden, het net staat bomvol info over deze nieuwste cpu's. Deze dingen een veredelde vorm van Hyperthreading noemen is hier trouwens als vloeken in de kerk; het is een volwaardige dual cpu oplossing! Alleen zitten beide in één verpakking i.p.v. twee afzonderlijke :)
Het enige dat eraan verschilt is dat een dual cpu gewoon patseriger staat in je systeem dan een dual core cpu.

Maar ik vind het wel interessant als er dualcore cpus gaan komen, zal het SMP idee ook wat meer in de software tevoorschijn komen wat mijn insziens nuttiger is dan steeds snellere cpus die maar 1 thread tegelijkertijd aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op maandag 13 juni 2005 @ 11:35:
[...]
Maar ik vind het wel interessant als er dualcore cpus gaan komen, zal het SMP idee ook wat meer in de software tevoorschijn komen wat mijn insziens nuttiger is dan steeds snellere cpus die maar 1 thread tegelijkertijd aankunnen.
Inderdaad, onze duals wordt nieuw leven ingeblazen (voor zover nodig) en de huidige dual bezitters kijken natuurlijk stiekem al naar dual dual cores... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:47
Ok. Ben redelijk bekend met dual bakjes, zit nu (helaas :'() alweer een tijdje op een singel intel...

Gehad: Dual MP (MP760 platform), veel gespeeld met Dual Xeon workstations verder... Weet wat dual doet, en wil de reactietijd onder belasting weer terug...

Maar nu: ik wil op korte termijn (3-4 mndn) toch naar een nieuwe basis toe: wellicht dat jullie mij kunnen overtuigen. Ben er al voor een paar dingen uit:
- Wil weer naar een dual bak toe
- Dual Opteron boven Dual Xeon (als je toch snel wilt (...))
- Wil ook PCI-e erop voor graka en toekomstige S-ATA RAID
De problemen / twijfelpunten:
- Heb een Adaptec 64bit U320 SCSI-controller met een HostRAID0 config: die wil ik eigenlijk in een PCI-X slot kunnen steken
- Qua prijs is er een enorm verschil tussen een X2 en een dual opteron (moederbord, en de 2GB geheugen die er minimaal in moet)

Reviews laten weinig horen over de verschillen - in de praktijk - tussen dual core en twee procs :(

Vind het vooral zonde dat ik die 64-bit kaart weeeer in een 32-bit slot moet proppen (alhoewel ik weinig qua HDD-snelheid te klagen heb), verder gooi ik liever extra geld naar mijn graka en een extra massa geheugen, dan naar een dure plank en registered mem...

Mijn vraag: zouden huidige dual-opteron bezitters, als ze opnieuw "mochten kiezen", gaan voor een S939 plank met een X2?! Of opnieuw kiezen voor een "echte dual"?

Gewetensvraagje wellicht >:)

Love Hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:14
64bit zit veel kans alleen op "echte dual"-borden. Overigens niets wat je tegenhoud om op een bord met 2 sockets een X2 te zetten, waar er later nog 1 bijkan >:)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
Voutje :X

[ Voor 99% gewijzigd door Sjeepee op 13-06-2005 15:58 ]

Love Hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 13 juni 2005 @ 15:50:
64bit zit veel kans alleen op "echte dual"-borden. Overigens niets wat je tegenhoud om op een bord met 2 sockets een X2 te zetten, waar er later nog 1 bijkan >:)
Een X2 kan geen 64-bit aan? Of issie dan niet dual :? Someone plz explain?

Quad processing lijkt me iets te heftig worden: maar de 400,- extra voor het bord, en de 300,- extra voor het geheugen geef je dan alsnog uit.

Love Hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Sjeepee schreef op maandag 13 juni 2005 @ 15:56:
[...]

Quad processing lijkt me iets te heftig worden: maar de 400,- extra voor het bord, en de 300,- extra voor het geheugen geef je dan alsnog uit.
Ik had het over PCI-X sloten ;) Dat is de enige 64-bit die jij in je post noemt...

[ Voor 7% gewijzigd door Paul op 13-06-2005 16:01 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 13 juni 2005 @ 16:00:
[...]

Ik had het over PCI-X sloten ;) Dat is de enige 64-bit die jij in je post noemt...
Ah... check... mijn sufheid... denk ook niet dat dat ooit nog op een S939 plank verschijnt nee :)
Maja... als dat (naast de mogelijke quad-opstelling) het enige "verlies" is...

Love Hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
ik betwijfel of er geen pci-x komt op socket 939 gezien de single opteron ook naar s939 gaat verhuizen, en gezien workstations met dikke scsi raid dat toch wel leuk vinden.
Alhoewel nu met pci-e dat er dan toch niet zal komen omdat pci erg snal kan zijn (4X of 8X slot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het is echter wel jammer dat het verschil in aanbod tussen Intel borden met server-features als PCI-X en dergelijke borden voor AMD cpu's zo verschillend is. Het zou fijn zijn als daar eens verandering in zou komen. Maar jah, ik vrees dat AMD zich dan toch ook nog voor de single CPU oplossingen als 1U formfactor vriendelijk zal moeten bewijzen/profileren. Voor P4 vind je makkelijk borden met PCI-X (SuperMirco en Tyan), voor Xeon veel "budget" oplossingen, al dan niet met PCI-X, en voor AMD is het zo'n beetje enkel High End Dual Opteron wat in fabrikanten hun assortiment zit. Erg jammer. Over plank mis slaan gesproken. In het OEM circuit heeft Tyan een erg mooi Dual Opteron Bordje, genaamd Tiger K8S. Het is dus een goedkoop alternatief voor een Thunder K8S, en qua specs zeg maar de Tomcat K8S maar dan voor dual. Erg dom dat ze niet niet op de retail markt gebracht hebben, hij zou gehied als zoete broodjes over de toonbank zijn gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ach, fabrikanten moeten gewoon fatsoenlijke PCI-e kaarten op de markt brengen. Wie staat er nu om een PCI-e x8 SATA RAID controller te springen; bandbreedte van 4GB/s welke compleet overbodig is plus dat er nagenoeg geen borden zijn waar je zo'n controller in kunt proppen :X . x1 PCI-e is al 512MB/s, da's voor één verbinding al drie maal zoveel als wat meerdere 32bits/33MHz PCI sloten gezamenlijk ter beschikking staat. Maar nee, laten we vooral geen PCI-e x1 en x2 kaarten op de markt gooien en zo de nieuwe techniek laten verzanden in een veredelde AGP feature :X

Op die manier zou je gewone S939 borden kunnen voorzien van hi-performance I/O kaarten of zelfs gewone SCSI kaarten. Maar helaas, laten we dat vooral maar even niet doen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:12
Abbadon schreef op maandag 13 juni 2005 @ 23:13:
Ach, fabrikanten moeten gewoon fatsoenlijke PCI-e kaarten op de markt brengen. Wie staat er nu om een PCI-e x8 SATA RAID controller te springen; bandbreedte van 4GB/s welke compleet overbodig is plus dat er nagenoeg geen borden zijn waar je zo'n controller in kunt proppen :X . x1 PCI-e is al 512MB/s, da's voor één verbinding al drie maal zoveel als wat meerdere 32bits/33MHz PCI sloten gezamenlijk ter beschikking staat. Maar nee, laten we vooral geen PCI-e x1 en x2 kaarten op de markt gooien en zo de nieuwe techniek laten verzanden in een veredelde AGP feature :X

Op die manier zou je gewone S939 borden kunnen voorzien van hi-performance I/O kaarten of zelfs gewone SCSI kaarten. Maar helaas, laten we dat vooral maar even niet doen :/
Hmmzja, want de ~512MB/s die je met 64/66 PCI-X kon halen had de gewone consument OOKAL zo hard nodig... Face it, voorlopig blijft jan modaal nog perfect gelukkig met onboard gigabit LAN, sATA raidcontrollers en andere 'oplossingkjes', zodat het enige I/O kaartje waar ze nog bandbreedte voor nodig hebben hun 256Mb videokaart is... Logisch dat fabrikanten ook geen zin hebben om low-end I/O oplossingen aan te bieden, ik moet de eerst niet-tweaker nog tegenkomen die een losse RAID controller heeft bijvoorbeeld. Tot die tijd blijft het natuurlijk heerlijk patsen als je een kaart op de markt brengt die 4GB/s transferrates mogelijk maakt, ookal zijn er geen betaalbare diskarray-oplossingen die zelfs maar een fractie van die bandbreedte ook daadwerkelijk gebruiken. Leuk als je raidkaart een 1GB buffer heeft, maar als je die kan betalen kun je ook wel een duur mobo kopen....

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
FragFrog schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 00:57:
[...]

Hmmzja, want de ~512MB/s die je met 64/66 PCI-X kon halen had de gewone consument OOKAL zo hard nodig... Face it, voorlopig blijft jan modaal nog perfect gelukkig met onboard gigabit LAN,
Mja, daarom zitten we hier in een dual AMD topic. Ik face niks want je haalt nu m'n verhaal op een povere manier uit z'n context :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien ik binnenkort aan een extra AMD athlon XP 2600+ kan kom begint de vraag toch op te komen..

Zover ik weet moet je voor een Dual systeem 2 dezelfde processoren hebben. maar als je nou een 2400+ en een 2600+ combineerd, kan je dan die 2600+ niet naar 2400+ underclocken??

Nou was het enkele jaren geleden mogelijk om Socket A Mobo's te combineren met XP processoren.. maar je moest ze dan unlocken etc. etc.

Mijn vraag is kan ik de 2400+ en 2600+ unlocken en de 2600+ dan underclocken en die dan op een dual board gooien??

ps. een hoop 'locken' in dit verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 08:27:
Aangezien ik binnenkort aan een extra AMD athlon XP 2600+ kan kom begint de vraag toch op te komen..

Zover ik weet moet je voor een Dual systeem 2 dezelfde processoren hebben. maar als je nou een 2400+ en een 2600+ combineerd, kan je dan die 2600+ niet naar 2400+ underclocken??

Nou was het enkele jaren geleden mogelijk om Socket A Mobo's te combineren met XP processoren.. maar je moest ze dan unlocken etc. etc.

Mijn vraag is kan ik de 2400+ en 2600+ unlocken en de 2600+ dan underclocken en die dan op een dual board gooien??

ps. een hoop 'locken' in dit verhaal :)
De processors zullen officieel de laagste clock aannemen, zijn ze standaard @ 166 geklokt en gaan ze naar 133. Dan verlies je alweer wat performance.
Wil je 2 XP's als MP draaien dan moet je of unlocken, of 2 Semprons hebben, deze zijn standaard niet unlocked maar wel MP enabled :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Ik snap je probleem niet, een PCI-e 8x SATA RAID controller is niet bijster veel duurder dan een PCI-X variant. En die krengen zijn toch Backwards compatible met PCI-e 4x of wat dan ook. :?

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

@ericjanvanputten: Indien het beide 266MHz modellen zijn met hetzelfde core type (zoals Tbred-B, Barton), en dus buiten multiplier dezelfde specs hebben zou het op zich moeten werken als je de 2600+ in de 2e socket doet, en dan zou je een dual 2400+ hebben.

@casemodderpoel: Ondanks dat de meeste kaarten inderdaad downward compatible zijn zie je maar *heel weinig* (ik meen dat er mss. 2 supermicro borden zijn, verder niet) die een PCI-e 4x datalijn met een fysiek PCI-e 8x (of 16x die meer dan enkel VGA kaarten ondersteund) aansluiten. Dat is het geschetste robleem hier dan ook. Er zijn bijna geen borden waar, buiten enkel SLI borden misschien zo'n kaart fysiek in past, terwijl er wel borden met PCI-e 4x sloten zijn, maar daarvoor zjn dan weer nagenoeg (helemaal niet?) geen kaarten te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
casemodderpoel schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 10:26:
[...]

Ik snap je probleem niet, een PCI-e 8x SATA RAID controller is niet bijster veel duurder dan een PCI-X variant. En die krengen zijn toch Backwards compatible met PCI-e 4x of wat dan ook. :?
Beter lezen dus ;) Probleem is dat er bijna geen normale borden zijn waar je zo'n kaart in kunt steken. Zeker geen S939 borden waar je een dualcore AMD in kunt proppen (en de combinatie dualcore cpu en een leuke controller lijkt me geen absurde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleempje, ik hoor net (na een maand) dat m'n tyan k8we echt kapot is, tyan gaat em ook niet repareren en salland kan enkel een nieuwe bestellen, verwachte levertijd 2-4 weken....

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
ik ga effe een deuk in een of ander buro slaan of zo... :(

maareh
Weet iemand een toko de tyan k8we scsi of non scsi op voorraad heeft en waar een particulier kan kopen?
Of waar is dat sjieke vergelijkbare supermicro boardje te krijgen?
ik bedoel dus de h8dce...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:12
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 08:27:
Hangt beetje van je moederboard af, ene is daar een stuk moeilijker in dan de ander. Zo heb ik op m'n Tyan Tiger S2466n-4M eens geprobeerd een 2000+ T'bred-A en T'bred-B te laten samenwerken, qua voltage etc maakt het (nagenoeg) niks uit, FSB en clocksnelheid precies hetzelfde, maar samenwerken ho maar. Daarentegen heb ik ook verhalen gehoord van mensen die een 1800+ en 2200+ aan de praat hebben gekregen (meen dat dat op een Asus bordje was, maar pin me er niet op vast), dus het zou zomaar kunnen.

Wat je in ieder geval kan doen als ze dezelfde core hebben is op de 2600+ mbv zilververf en een stanleymes de juiste bruggen verbinden / doorsnijden zodat'ie dezelfde MP en FSB heeft als de 2400+, in dat geval zou het namelijk zowiezo moeten werken. Het is absoluut te doen, maar vergt wel vaste hand en goed vergrootglas ;)
Abbadon schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 08:17:
Mja, daarom zitten we hier in een dual AMD topic. Ik face niks want je haalt nu m'n verhaal op een povere manier uit z'n context :X
Dat is zowiezo een arbitraire opmerking: zoals ik jou post las was je probleem vooral dat er geen budget (dual) bordjes zijn met (meerdere) PCIe 8x sloten, IMHO val je daarmee automatisch in het consument / poweruser segment waarmee m'n stelling zeker relevant is dat die groep relatief te klein is en te weinig koopkracht heeft om speciaal moederboarden voor te gaan bakken. Als je toch per se dergelijke futures wil is de redenatie van fabrikanten AFAIK dat je dan ook wel een van hun top-segment borden kan aanschaffen en als je daar geen geld voor hebt je ook geen geld hebt om kaarten te kopen die PCIe 8x vereisen. Anderzijds hebben de fabrikanten van I/O kaarten geen zin om (backwards) compatible te zijn met PCIe 4x omdat ze daarmee hun theoretische troughput halveren, met als enig voordeel dat een heel klein groepje mensen die per definitie een klein budget hebben (anders kochten ze wel moederboarden met PCIe 8x) daarmee een plezier gedaan wordt.

Alhoewel ik toegeef dat 'jan modaal' in mijn post inderdaad misleidend is, beter was geweest gebruikers van low-end dual oplossingen. Daarnaast: natuurlijk is het achterlijk dat er geen PCIe 4x I/O kaarten zijn, maar dat is zowiezo een van mijn grootste bezwaren tegen PCIe: een compleet gebrek aan backwards compatibiliteit: een AGP2x kaart kan in precies hetzelfde slot als een AGP8x kaart en andersom, maar PCIe eist fysiek dat zoiets onmogelijk is. Om nog maar te zwijgen over al je oude PCI kaartjes die straks overbodig worden. Natuurlijk, dergelijke overstappen zijn al eerder geweest (denk aan ISA -> PCI en PCI -> AGP), maar IMHO heeft PCIe voor de gewone consument geen enkel voordeel en mensen die echt extra I/O capaciteit nodig hebben zullen toch eerder kiezen voor een dual oplossing (zoals ons ;)), met de bijbehorende PCI-X sloten die voor die capaciteit zorgen. De enige groep die nog PCIe nodig heeft voor iets anders dan videokaarten zijn dan ook bedrijven met servers die belachelijk hoge troughputs moeten kunnen leveren (denk aan enorme RAID arrays en 10Gbit NIC's), en die kopen zowiezo geen budget bordje daarvoor.

[ Voor 14% gewijzigd door FragFrog op 14-06-2005 17:43 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 16:27:
...

maareh
Weet iemand een toko de tyan k8we scsi of non scsi op voorraad heeft en waar een particulier kan kopen?
Of waar is dat sjieke vergelijkbare supermicro boardje te krijgen?
ik bedoel dus de h8dce...
De h8dce staat nog niet eens op de SuperMicro site...

Maar even googlen levert het volgende op:

http://www.monarchcompute..._Code=M&Category_Code=OMB

... en meer specifiek:

http://www.monarchcompute...=110289&Category_Code=OMB

Ze noemen dus niet eens het merk! De prijs is echt superlaag: $ 353,=

En dat voor het beste Dual Opteron bord dat er is!!!

Edit: en kijk eens even hier:

http://www.acmemicro.com/...2015&lastcatid=178&step=4

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 18:28:
[...]

De h8dce staat nog niet eens op de SuperMicro site...

Maar even googlen levert het volgende op:

http://www.monarchcompute..._Code=M&Category_Code=OMB

... en meer specifiek:

http://www.monarchcompute...=110289&Category_Code=OMB

Ze noemen dus niet eens het merk! De prijs is echt superlaag: $ 353,=

En dat voor het beste Dual Opteron bord dat er is!!!

Edit: en kijk eens even hier:

http://www.acmemicro.com/...2015&lastcatid=178&step=4
Inderdaad, kost de helft van wat ik zojuist voor de k8we scsi versie neergeteld heb. 8)7
Maar die k8we wordt me wel deze week thuis beloofd. >:)
Als dat nu ook niet lukt dan waag ik de gok en laat ik via monarch en wat amerikaanse connecties dat supermicro board komen (en investeer ik in een extra gig geheugen :) )

voordeel van de k8we scsi is dat ik een beetje kan gaan spelen met de 2x 15k 74G scsi schijven die ik hier heb liggen...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
FragFrog schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 17:39:

Dat is zowiezo een arbitraire opmerking: zoals ik jou post las was je probleem vooral dat er geen budget (dual) bordjes zijn met (meerdere) PCIe 8x sloten...

Alhoewel ik toegeef dat 'jan modaal' in mijn post inderdaad misleidend is, beter was geweest gebruikers van low-end dual oplossingen. Daarnaast: natuurlijk is het achterlijk dat er geen PCIe 4x I/O kaarten zijn, maar dat is zowiezo een van mijn grootste bezwaren tegen PCIe: een compleet gebrek aan backwards compatibiliteit..
Ik heb slechts twee kleine stukje uit je post geciteerd; het deel waar de 'onbegrip' in zit en het deel waar we het beiden overeens zijn en waar ik ongeveer op doelde :)

Ik heb geen enkel probleem met te weinig borden met PCIe x8 sloten maar juist met het gebrek aan kaarten die in de huidige PCIe x1 en x2 sloten passen! Dit onderstreep ik met een argument dat x8 kaarten sowieso zwaar overkill zijn (als in: wie heeft 4GB/s bandbreedte nodig).

En daarmee kom ik op de overeenkomst; zoals gezegd vind ik het achterlijk dat er geen PCIe x2 of desnoods x4 I/O kaarten zijn. Nu wordt je gedwongen dure dual borden te nemen (waarvan er volgens mij maar een paar van bestaan waar je een x8 kaart probleemloos in kunt drukken). En dat terwijl er genoeg single cpu borden zijn welke je ook als hi-end kunt beschouwen, zeker nu je er ook dual core cpu's op kunt drukken. Da's een beetje mijn ergernis dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 19:21:
Inderdaad, kost de helft van wat ik zojuist voor de k8we scsi versie neergeteld heb. 8)7
Maar die k8we wordt me wel deze week thuis beloofd. >:)
Als dat nu ook niet lukt dan waag ik de gok en laat ik via monarch en wat amerikaanse connecties dat supermicro board komen (en investeer ik in een extra gig geheugen :) )
Indien er hier genoeg belangstelling is, dan is het misschien wel leuk om een aantal van deze borden naar NL te halen.

Ik heb overigens geen idee hoe ik spullen uit de US hier moet laten komen, kan je gewoon bestellen met je credit card (die ik overigens niet heb)? Hoe zit het met BTW / invoerrechten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik zou misschien inderdaad intresse hebben als je iets opzet. Qua invoerrechten zal je enkel 19% BTW moeten betalen. Dat je ze moet betalen kun je vergif op innemen, gezien het het type zending zal zijn die ze sowiezo gaan berekenen. Verder zijn de invoerrechten over Computerhardware zover ik weet, buiten dus die BTW 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Laatst online: 08-09 13:47
Wat is eigenlijk de reden dat de K8S Pro niet 'DualCore ready' is en de K8SE (die in NL nog niet leverbaar is) wel? De K8SD Pro gebruikt precies dezelfde chipset (AMD 8111+8131) als de K8S Pro en is wel 'DualCore ready'? En wel/niet supporten van DualCore is toch een kwestie van BIOS support (en dus flashen)?

De K8SE heeft betere specs lijkt het maar ik kan hem nog steeds nergens vinden (terwijl hier wordt gezegd dat hij wereldwijd reeds in volume leverbaar is. Uh huh. Net even op wat US sites gekeken en daar is de Tyan K8S Pro zo'n $380 (hier 400 euro), K8SE is daar $500 dus dat zal hier wel boven de 500 euro worden. Niet echt een pluspunt :)

Nadeel van de K8S Pro is dat hij niet aan NCQ doet, is geen SATA-II, schijnbaar geen dualcore. Voordeel van dat board is dat de Linux drivers voor dat board waarschijnlijk wat volwassener zijn en er zijn (op dit moment) meer PCI-X kaarten beschikbaar dan PCIe kaarten.

De Iwill DK8ES is, zoals Femme ook al zei, een alternatief dat wel leverbaar lijkt te zijn maar deze zit op 650 euro wat me toch echt wat te gek wordt. Dan kan ik beter een K8S Pro kopen met losse SATA controller of een extra disk :) (dit alles voor een DB server overigens. Dual AMD als desktop is wat overdreven. Nu tevreden met een 1.5Ghz G4 ;) ).

[ Voor 6% gewijzigd door bartvb op 14-06-2005 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Weet iemand precies wat Double Row betekend is dat het zelfde als Double Stacked? Dus beide kanten van het geheugen worden gebruikt. Of kan het zijn dat je een dual channel kit krijgt, lijkt me niet toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Termi schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 15:34:
Weet iemand precies wat Double Row betekend is dat het zelfde als Double Stacked? Dus beide kanten van het geheugen worden gebruikt. Of kan het zijn dat je een dual channel kit krijgt, lijkt me niet toch ?
Dit betekent idd dat beide kanten van het geheugen gebruikt worden.

Een vrije vertaling is: lage kwaliteit. de beste dimms zijn enkelzijdig. Ze zijn beter te overklokken en je kan er vaak ook meer van een moederbord plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Nou kwaliteit staat in geen enkele verhouding tot wel of geen 'double row'. Double row is hetzelfde als double-sided. Double stacked vind je alleen bij registered modules met het dubbele aantal chips (normaal is max. 18 chips, een double stacked telt er max. 36. Dit allemaal incl. ECC chip) om zo tot een behoorlijk aantal GB's op één DIMM te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Abbadon schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 17:43:
Nou kwaliteit staat in geen enkele verhouding tot wel of geen 'double row'. Double row is hetzelfde als double-sided. Double stacked vind je alleen bij registered modules met het dubbele aantal chips (normaal is max. 18 chips, een double stacked telt er max. 36. Dit allemaal incl. ECC chip) om zo tot een behoorlijk aantal GB's op één DIMM te komen :)
Idd, ik geloof niet dat de kwaliteit slechter is. Het is wel zo dat in de praktijk-benchmarc's, de snelheden meestal wel wat lager liggen. Bleek toch gauw 10 % te zijn, maar goed met NUMA haal je dat er weer makkelijker uit :). Ok dan weet ik genoeg, en ga ik het maar is bestellen, en 2 weken wachten :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee, had iemand dit bordje al gezien??

http://www.msi.com.tw/pro...ro_svr_detail.php?UID=613

De opvolger dus van deze dus (K8T800):

http://www.msi.com.tw/pro...ro_svr_detail.php?UID=484

Wie had gedacht dat MSI nu de nForce chipset gebruikt i.p.v. de K8T890 ??

Ik niet in ieder geval.

Zal nog even uitzoeken of dit nieuwe bord NUMA ondersteund... (of dat al het mem aan 1 proc hangt).

Edit: nee dus, geen NUMA. Zie:

http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=2447&p=3

Edit2: dik 300 euro gaat ie kosten zie ik:

pricewatch: MSI K8N Master2-FAR, nForce4 Pro (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID, 1394)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2005 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 11:04:

Zal nog even uitzoeken of dit nieuwe bord NUMA ondersteund... (of dat al het mem aan 1 proc hangt).

Edit: nee dus, geen NUMA. Zie:

http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=2447&p=3
Numa is toch software matig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M@rijn schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 11:40:
[...]

Ja, maar een voorwaarde is dat er geheugenbanken gekoppeld zijn aan meerdere procs. Dit lijkt me een redelijke hardwarematige beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M@rijn schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 11:40:
[...]

ALs alle banken aan 1 cpu hangen dan kun je software matig nog doen wat je wilt, Numa is dan fysiek niet mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak

Als je de benchies de laatste maanden hebt gevolgt is 1gb of meer cache (d.m.v. een paar vrije dimm sloten op de controller die een gebruiker zelf kan vullen) op een SATA controller vele malen belangrijker qua prestaties dan een snellere maximale sequentiele doorvoer snelheid. Zelfs voor het 1-op-1 copieren van grote bestanden, waarvoor je zou denken dat enkel sequentiele doorvoer snelheid van belang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ja, in bepaalde situaties heeft dat zeker invloed (alleen vraag ik me af in hoeverre je dat kunt simuleren met genoeg ram in bak wat dan als filesystemcache fungeert). Maar dan nog is PCIe x2 of x4 snel zat (1 en 2GB/s) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi guys,
Ik zou een dual opteron systeem willen samenstellen maar heb enkel wat ervaring in single cpu systemen.

Toen ik op zoek ging naar informatie hieromtrent, kwam ik ook in dit forum terecht en met behulp van die info kwam ik tot volgende configuratie:
case: Chieftec Medium LCX-01B-B-SL/410w psu (omwille van mogelijkheid op vlak van koeling en drive bays)
mobo: Tyan Thunder K8SE (S2892) (blijkbaar zéér goed qua prijs/features/prestatie)
cpu's: AMD Opteron 244 1.8GhZ Boxed (2x) (goede prijs/prestatie verhouding)
ram: Apacer DDR PC3200 512MB - REG/ECC (4x)
raid controller: Highpoint Raid Controller Sata RR1820A PCI-X (goede prijs/prestatie verhouding)
disks: Seagate 300GB Barracuda 7200.8 SATA NCQ (3x) (prijs/prestatie en vermits 5j garantie een goede verwachting qua betrouwbaarheid)
floppy & dvd-rom
fans: 5x Papst 92mm, 1x Papst 120mm, 3 filters op de 'intake'

Wat vinden jullie van deze configuratie; alle ideeën, meningen, tips, ... meer dan welkom! ;)
P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom een k8se en geen bekender en vaker gebruikt k8w(e) (behalve de prijs)? zit er een speciaal idee achter?
Waar wordt ie voor gebruikt? Als je veel single threaded applicaties doet dan kunnen de 244ers best tegenvallen, 1.8ghz is niet zo heel veel meer.
Maar ligt er dus heel erg aan wat je ermee wilt doen.

edit:
Hmmm, als je geen sli wilt is de k8se geen slechte keuze tov de k8we. Wat kost een k8se, kan nergens een prijs vinden?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2005 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 00:04
@ PeterZee

Als je dit systeem als werkstation wilt gebruiken dan kan ik je de S2885ANRF K8W of als je PCI-Express nodig hebt de S2895A2NRF K8WE aanraden.

De K8SE borden zijn borden die gemaakt zijn voor 1U en 2U servers.

De Tyan Thunder S2885ANRF K8W is misschien 2e hands ook nog wel voor een mooie prijs te krijgen.
(check m'n profiel indien geinterreseerd)

De CPU's zijn prima en het geheugen in principe ook.

Ik zelf zou altijd gaan voor het "echte" merk geheugen voor dit soort bakken.
Het TwinX1024RE-3200LL of TwinX2048RE-3200 werkt prima :*)

Je geeft alleen geen doel voor de machine op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oops, niet volledig geweest... 8)7
Dat systeem moet dienst gaan doen als win2000 of 2003 server en komt in een medium tower met plaats voor 6 disks.
Uiteraard heb ik geen PCI-Express nodig en voldoet de onboard vga hier ruimschoots.
Voor de k8se moet ik 496,9 Euro betalen, terwijl ik eigenlijk meer had verwacht voor zo een bord.

Tr1gg3R, bedoel je niet de k8sRe die speciaal voor rack mounted servers dienen? Deze had ik eerst aangeboden gekregen maar had geen PCI-X/133Mhz voor de raid controller en kost niet veel minder.

Wat het geheugen aangaat; volgens de informatie op de site van Tyan, zou dat Apacer geheugen door hun getest zijn en goed bevonden voor dat bord, vandaar die keuze.

Ik heb nog geen ervaring met raid systemen en dacht nu 'voorlopig' het minumum van 3 schijven in raid 5 te plaatsen met een systeempartitie en een 2e voor de data.
Achteraf kan je dat toch uitbreiden door een disk bij te pluggen, niet?

Ben ik hierdoor wat duidelijker geworden? B)

P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 20:50
Het geheugen:
Het Apacer geheugen is inderdaad door Tyan op de gecertificeerde lijst geplaatst, dus dat zit wel goed. Neemt niet weg dat het Corsair geheugen ook perfect draait, iets waar Tr1gg3R ook duidelijk mee akkoord gaat (heb er zelf ook 3 duallies op draaien), zeker ook een aanrader dus.

De Raidcontroller:
Die Rocketraid van Highpoint die je opgaf kan wel met hot-spares werken, maar ik zie echter nergens staan dat er een mogelijkheid is om je RAID array te extenden zonder deze eerst af te breken en dan geheel opnieuw op te bouwen. Hier zal je dus (naar aller waarschijnlijkheid) een duurdere RAID controller voor nodig hebben.

Moederbord & RAIDcontroller keuze:
Mocht je persé voor onboard video gaan, dan zit je keuze bij de K8SE wel goed. Je kunt ook voor de K8S gaan, deze kost zo'n 100 euro minder, heeft daarintegen wel maar 100Mhz PCI-X. Het verschil zul je niet merken met een 133Mhz bus, niet met < 8 schijven, en al helemaal niet met maar 3 - 4 schijven. De keuze van de schijven (Seagate) is ook dik in orde.

Mocht je niet persé onboard video vereisen, dan kun je natuurlijk ook even in mijn onderschrift kijken...
kon het niet laten toen ik Trigger z'n reactie zag O-)
Mag dit trouwens wel op het forum... of zijn we in overtreding als we het forum als V&A gaan gebruiken ? :o

Ohja... we weten nog steeds niet wat de uiteindelijke configuratie nu voor arbeid gaat verrichten,
Windows 2000/2003 Server draaien zegt niet zoveel over het uiteindelijke doel.
Tip: Ga voor Windows 2003 (SP1), véél betere driversupport en NUMA aware, wat bij eventueel ondersteunende programma's een verdubbeling van geheugenbandbreedte betekend.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor 500 euro een k8se is niet slecht, de k8s staat duurder in de pricewatch!
Zoals het er nu uitziet denk ik wel dat je goed zit met je keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

@ Delta2: Ik heb zelf ook voor Seagate schijven gekozen, niet omdat ze zo snel zijn, maar omdat ze zo stil zijn. Ik heb 13 Seagate schijven draaien en het maakt nagenoeg geen geluid. De performance van individuele schijven maakt toch niet uit, want met een beetje RAID-controller heb je toch betere performance. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, ze noemen dat extenden als je extra schijven aan je raid configuratie wil toevoegen!?
Ik had al verschillende reviews van raid controllers gelezen maar wist nog niet dat het uitbreiden geen standaard mogelijkheid is - zoals ik al zei: eerste keer dat ik raid installeer/configureer. :o

@ Delta2: bedoel je de K8SR (S2881)?

Het systeem zal dienen als file-/print en database server, meer bepaald via SQL het beschikbaar stellen van digitale foto's.

P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Ik doelde op de K8S Pro ( S2882 G3NR )
http://www.tyan.com/products/html/thunderk8spro.html
Zie net dat het gevaarte wel gewoon 133Mhz PCI-X ondersteund.... het was ook wat laat vannacht, zat zeker weer scheef te kijken :z
Nadeel is dat ie echter weer geen dualcore support (op dit moment nog dan), maar dat maakt voor jouw gegeven setup weer niets uit.

edit:

Dat met RAID uitbreiden heet trouwens volwaardig: Online Capacity Expansion

Voor een databaseserver kun je niks beters hebben dan Opterons, die 244 modellen zullen zeer zeker goed presteren in zo'n omgeving.

@ casemodderpoel
De laatste seagates zijn inderdaad zeer stil en hebben best goede performance, daarnaast blijven ze ook nog eens wat koeler dan de meeste andere schijven. Veel IBMs worden onzettend heet, waardoor je ze alweer behoorlijk aan het actief koelen komt wil je ze operatief houden.... ik hou zelf dus wat meer van de stille servers :)

[ Voor 7% gewijzigd door Delta2 op 21-06-2005 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Laatst online: 08-09 13:47
Hmm, http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=2447&p=7 is een erg interessant artikel. Op het moment bezig met het samenstellen van een database server voor een forum (veeeel lezen, weinig schrijven). Als ik dat zo zie dan levert een extra Opteron maar een marginale verbetering wat performance betreft (iig in hun geval), zeg 30% ofzo in een nog redelijk gunstig geval.

Dan lijkt het er op dat ik beter die extra proc nog even achterwege kan laten en OF een snellere Opteron kopen (mwoh, je betaalt dan veel geld voor een marginaal snellere proc) OF meer geheugen in de machine prikken. 4GB geheugen ipv 2GB geheugen is best prettig voor mijn DB van 6GB. Al helemaal als we ook fulltext search willen doen. Fulltext search is bijna niet te doen als je niet heel de index in het geheugen kan houden.

Hmm. Keuzes, keuzes. Iemand hier ervaring mee? Hoe belangrijk is het dat je twee Opterons van dezelfde stepping hebt?

[ Voor 1% gewijzigd door bartvb op 21-06-2005 15:28 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 13 juni 2005 @ 15:50:
Lijk me sterk dat er al borden zijn uitkomen met 2 s939 slots.... de enige dual cpu borden van AMD zijn Opteron(en Athlon MP) en wat willen ze ook zo houden geloof ik. Opterons zijn s940, muv de opteron 1xx serie die voor beide sockets beschikbaar is/gaat worden. Dat betent dus dat de cpu's niet uitwisselbaar zijn.
Sjeepee schreef op maandag 13 juni 2005 @ 15:56:

Dual core opterons zijn niet te betalen...Ik geloof rond de 1000 euro voor een fatsoenlijk model, ik weet vrijwel niets over de overclockbaarheid van de opteron, me dunkt dat het een stuk trickier is dan je gemiddelde Athlon XP'tje :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Rey Nemaattori schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:40:
[...]

Lijk me sterk dat er al borden zijn uitkomen met 2 s939 slots.... de enige dual cpu borden van AMD zijn Opteron(en Athlon MP) en wat willen ze ook zo houden geloof ik. Opterons zijn s940, muv de opteron 1xx serie die voor beide sockets beschikbaar is/gaat worden. Dat betent dus dat de cpu's niet uitwisselbaar zijn.
X2, dual core opteron 2xx, wat is het verschil? :P Je snapt (hoop ik toch) wel wat ik bedoel ;)
Ik heb echt geen flauw idee wat de huidige (code)namen zijn voor single core, dual core, a64, Opteron 1xx, opteron 2xx, Opteron 8xx etc :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
bartvb schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:27:
Hmm. Keuzes, keuzes. Iemand hier ervaring mee? Hoe belangrijk is het dat je twee Opterons van dezelfde stepping hebt?
100% belangrijk... je komt namelijk NIET voorbij de POST als je verschillende steppings hebt.
Rey Nemaattori schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:40:
ik weet vrijwel niets over de overclockbaarheid van de opteron, me dunkt dat het een stuk trickier is dan je gemiddelde Athlon XP'tje :P
Die clocken vrolijk mee omhoog zolang je andere apparaten die direct of indirect met de HyperTransportbus maar de verhoging aankunnen. Zelf heb ik al 220MHz HT gehaald op een DK8X en 225 op een DK8N moederbord. Verder kun je de NUMA geheugenbandbreedte ook gunstug beïnvloeden door de link tussen de CPUs op 1Ghz te zetten, ookal ondersteunen de CPUs maar 800MHz (Dit lukte zelfs nog met Opteron 240 modellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:16

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Iemand hier eigenlijk al ervaring met een X2 cputje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het trouwens al iemand opgevallen dat de amd opteron 252 groen is ipv bruin.. is dat weer een andere core ofzo? (kwam ze op het werk namelijk tegen in een hp dl385).

Hoop dat we binnenkort dualcores krijgen... :) vind het wel leuk om die dingen aan het werk te zien :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Delta2 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 18:28:
[...]
Die clocken vrolijk mee omhoog zolang je andere apparaten die direct of indirect met de HyperTransportbus maar de verhoging aankunnen. Zelf heb ik al 220MHz HT gehaald op een DK8X en 225 op een DK8N moederbord. Verder kun je de NUMA geheugenbandbreedte ook gunstug beïnvloeden door de link tussen de CPUs op 1Ghz te zetten, ookal ondersteunen de CPUs maar 800MHz (Dit lukte zelfs nog met Opteron 240 modellen).
even IMHO maareh:

Dat omhoog zetten van de hypertransport bus levert in de praktijk nauwelijks tot geen verbeteringen op (pifast ed). 220 en 225 is behoorlijk hoog voor een opteron, bij de meeste opterons is het zaakje dan echt niet meer stabiel. De lage opterons klokken het beste over, de 250 het slechtste, de 252 en de 254 alweer wat beter (90nm). En nu raden welke opterons ik heb |:(
Een ander problem is dat het meeste ecc reg geheugen ook niet zo hoog wil als normaal ddr geheugen. Xeons overklokken is een stuk simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

En de X2 nog, ik heb er veel gezien die 3 gig haalde :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Ik zag trouwens bij alternate dat de levertijd voor: AMD Ath64 X2 2200BOX4400+ 1MB, 2 tot 5 dagen is. Zou betekenen dat ze er nu echt aankomen.

En voor: AMD Ath64 X2 2200BOX4200+, binnen 48 uur? Foutje of zou het kloppen.

[ Voor 23% gewijzigd door Brakkie op 21-06-2005 21:01 ]

Systeem | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

Ze zijn er al geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aight! schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 19:40:
En de X2 nog, ik heb er veel gezien die 3 gig haalde :|
tuurlijk. De opteron is echt niet bedoeld om over te klokken (kijk voor de grap eens in het 2cpu k8we topic >:) ), de athlon 64 is een consumenten cpu dus om daar te scoren moet ie toch over te klokken zijn, zeker de high end cpus (en de X2 is zeker een high end cpu, op dit moment toch).
Ik ben al aan het sparen voor 275ers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
Opterons zijn (volgens mij) gewoon geselecteerde Athlon64 core's waar ze multi processor support hebben ingeschakeld en daarna op een 940 voetje hebben geplaatst. Op 2cpu.com hebben een aantal K8WE gebruikers de 252 al naar 2,88ghz gekregen zonder voltage mod. Dus overclocken zit er wel degelijk in echter net als bij de A64 moet je eigenlijk de 90 (E-stepping) Opterons hebben en die zijn enkel nog in de dure 252 variant te koop. Juni/Juli komen er goedkopere E-stepping Opterons op de markt. Met wat extra voltage moeten deze Opterons op 3 ghz te krijgen te zijn, door de FSB te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Database freak schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 02:42:
Opterons zijn (volgens mij) gewoon geselecteerde Athlon64 core's waar ze multi processor support hebben ingeschakeld en daarna op een 940 voetje hebben geplaatst. Op 2cpu.com hebben een aantal K8WE gebruikers de 252 al naar 2,88ghz gekregen zonder voltage mod. Dus overclocken zit er wel degelijk in echter net als bij de A64 moet je eigenlijk de 90 (E-stepping) Opterons hebben en die zijn enkel nog in de dure 252 variant te koop. Juni/Juli komen er goedkopere E-stepping Opterons op de markt. Met wat extra voltage moeten deze Opterons op 3 ghz te krijgen te zijn, door de FSB te verhogen.
Nee, de Opteron core is een totaal andere dan de A64's. Ja, misschien de 1xx serie, maar de 2xx en 8xx hebben meer hypertransport links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en een 1xx is gewoon een 2xx met die extra hypertransport links uitgeschakeld. Volgens mij is de opteron core een heel andere core als de A64 core. En je kunt em natuurlijk overklokken maar hij is er niet voor gebouwd en hij is er niet bijster goed in.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Ik heb gisteren een X2 4400 besteld (inclusief: dfi NF4 sli-D en een x800xt) bij salland, op de site stond dat de levertijd nog onbekend was maar dat zal wel niet zo veel schelen met de andere sites (ja ik vond dat prijsverschil toch net wat belangrijker). Blijkbaar wilt iemand mijn geheugen overkopen dus dan zet ik er maar nieuwe BH-5 in en dan moet er alleen nog eens een goede koeler komen om te kijken hoe goed die dingen overklokken :)

Maarja standaart lijkt mij die cpu voor een tijdje wel rap genoeg, al helemaal in vergelijking met mijn simpel bartonnetje waar ik het nu mee doe. Ben uiteraard wel van plan te gaan multitasken en multythreaded programma's te gaan gebruiken, voor games zou ik toch net iets anders samenstellen.

Als ik hem heb laat ik wel wat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hou ons op de hoogte!
Ben zelf van plan de X2 4200+ aan te schaffen, maar het ontbreekt me voorhet moment aan het geld :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:26
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 12:04:
hou ons op de hoogte!
Ben zelf van plan de X2 4200+ aan te schaffen, maar het ontbreekt me voorhet moment aan het geld :/
waarom een 4200? een 4400 kost maar 30 euro meer ofzo voor dat geld neem ik liever een 4400 ;)

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Zal nog wel een week of 2 duren ben ik bang, ik hoop alleen dat ik hem voor 4 juli heb (LAN bij mij thuis ^^). En tja anders moet ik even wachten. Heb mijn oude systeem maar in de verkoop gezet, wil toch wel leuke dingen doen zonder al te veel te hoeven te rekenen of ik het wel kan betalen deze zomer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Zo, eerste opteron is binnen nog een CG versie zag ik. Nou ja als ie maar te onderklokkken valt en dat kan :), vanwege het geluid. Tevens een gig geheugen er bij gedaan, en dat komt allemaal op de Iwill DK8X, dat ik maandag in elkaar ga zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 17:10
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 12:04:
hou ons op de hoogte!
Ik was hetzelfde van plan (al met een 4600), en kreeg dit bericht terug:
Heer Beverloo,

wij kunnen nog niet zeggen wanneer deze cpu's in nederland verkocht gaan worden.

Er gaan allerlei verhalen de rondte, maar wij wachten het rustig af.

Ook de prijs die wij doorgekregen hebben van onze leverancier kan hoger uitpakken dan we nu op de site hebben staan.

Wij proberen zo snel mogelijk de juiste informatie op de site te plaatsen.
met vriendelijke groet,

Ben Oosterveen
Salland Automatisering
www.sallandautomatisering.nl
De prijs bij salland staat dus nog niet vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag gezien op de site van salland: een levertijd van meer dan twee weken voor de X2 4200+, 4400+ en de 4800+. Samen hiermee zijn er ook nieuwe prijzen duidelijk aangepast.
Een X2 4800+ voor het kleine bedrag van 1029 euro... 8)7
Dat wordt nog even sparen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of dat de OpteronDP 252 werkt op de MSI MS-9130?
die Procs lijken me wel wat vergeleken met me oudere 244 CG's :D

Zijn er al mensen met Dual Opteron Dual Core 275's ? zowel hoe bevalt het?

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 11:40:
Weet iemand of dat de OpteronDP 252 werkt op de MSI MS-9130?
die Procs lijken me wel wat vergeleken met me oudere 244 CG's :D

Zijn er al mensen met Dual Opteron Dual Core 275's ? zowel hoe bevalt het?
Als ms-9130 = k8t master2 far, dan nee, 252s doen het niet.
Totdat msi een bios update uitbrengt, de laatste (beta!) is pas anderhalf jaar oud dus dat schiet lekker op.

http://www.msi.com.tw/htm...server/svr_htm/9130-1.htm

edit:
ik zie net dat bios 1.45 bestaat. geen idee of het daarmee wel kan. Zie 2cpu.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je op dit moment moet kiezen tussen de opteron 246 en 248, wat is dan op dit moment een verstandige keuze? is het verschil tussen die 2 processoren 130 euro waard? (als je een pc wilt bouwen om veel te 3ds maxen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws.
Het goeie nieuws is dat ik een nieuwe tyan k8we heb, scsi versie dit keer, die andere was niet leverbaar (en ik heb een hoop zaken geprobeerd). Tyan had m'n vorige board dood verklaard, niet mijn schuld, ik kreeg mn geld terug want ze konden geen vervanging leveren 8)7

Slechte nieuws, de nieuwe heeft het 45 minuten volgehouden en toen kapte hij ermee. :(
Hij doet het nog wel maar echt stabiel gaat het niet worden. |:(

Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~cats/opteron/yy_t105.jpg
Dit is de temp...

Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~cats/opteron/yy_t107.jpg
van deze sensor.

En toen ging ie uit...
Gek he?

Ik had een paar zalman nb-47J blokkies klaarliggen maar ik denk dat ik er beter wat fans tegenaan gooi.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2005 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik moet bekennen dat ik reeds een probleem topic heb lopen, maar ik wil graag specifiek dual Athlon gebruikers vragen welke video kaart men gebruikt in combinatie met het dual Athlon (MPX) bord.

Ik heb namelijk problemen om één van deze twee kaarten stabiel te kunnen laten werken in mijn systeempje:

- Club3D ATI Radeon 9700 Pro 128MB (AGP)
- Asus AX800 Pro/TD 256MB (AGP)

Specs: www.tweakers.net/gallery/101032/sys

Probleem topic: Asus AX800 PRO/TD 256MB niet te installeren

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 30-06-2005 09:31 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Goed heren ik heb me setup redelijk lopen nu, maar ik heb nog een paar problemen. Hij zet volgens sisoft sandra me AGP HT snelheid op 200 mhz ipv 1600 mhz, snap gerust dat ie 1600 mhz misschien niet echt nodig is :).
Nu nog een ander probleem wat me meer zorgen baart, ik krijg de opteron niet werkend in dual channel mode, iemand enig idee? Ik heb zag ik wle 2 verschillende dimm's verschillen 5 jaar in productie datum :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
_Dune_ schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 09:30:
Ik moet bekennen dat ik reeds een probleem topic heb lopen, maar ik wil graag specifiek dual Athlon gebruikers vragen welke video kaart men gebruikt in combinatie met het dual Athlon (MPX) bord.

Ik heb namelijk problemen om één van deze twee kaarten stabiel te kunnen laten werken in mijn systeempje:

- Club3D ATI Radeon 9700 Pro 128MB (AGP)
- Asus AX800 Pro/TD 256MB (AGP)
AMD chipsets in combinatie met ATI kaarten kan inderdaad flinke problemen geven.
Heb het zelf ooit eens meegemaakt op mijn oude Tyan 2460 (MP) in combinatie met een 9800Pro, dat ding was met geen mogelijkheid stabiel te houden (constant BSODs of spontane reboots).
Ik heb het probleem ook al ontzettend vaak op 2CPU besproken gezien, waarbij, net zoals in mijn geval maar uit pure ellende op een andere videokaart is overgestapt.
Ik kwam hetzelfde probleem tegen toen ik later om te testen de 9800Pro op een Tyan 2885 probeerde te plaatsen, kwam niet eens voorbij de POST.
Er is dus duidelijk iets tussen de AMD MP(X) / AMD 8151 en ATI chips wat niet zo wilt vlotten.
Sinds ik vanaf mijn eerste problemen ben overgestapt op Nvidia heb ik geen problemen meer gehad.
Ik had laatst de neiging om ATI's crossfire te proberen, maar daar had ik uiteindelijk toch niet het lef voor om door te zetten omdat ik niet zeker ben of het de chipsets zijn, of omdat ATI gewoon niet wilt met SMP systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Termi schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 10:40:
Goed heren ik heb me setup redelijk lopen nu, maar ik heb nog een paar problemen. Hij zet volgens sisoft sandra me AGP HT snelheid op 200 mhz ipv 1600 mhz, snap gerust dat ie 1600 mhz misschien niet echt nodig is :).
Nu nog een ander probleem wat me meer zorgen baart, ik krijg de opteron niet werkend in dual channel mode, iemand enig idee? Ik heb zag ik wle 2 verschillende dimm's verschillen 5 jaar in productie datum :X.
Misschien wel leuk als je je specs even geeft, nu moet ik pagina's terug gaan zoeken wat je mobo is enzo... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Delta2 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:11:
[...]

AMD chipsets in combinatie met ATI kaarten kan inderdaad flinke problemen geven.
Heb het zelf ooit eens meegemaakt op mijn oude Tyan 2460 (MP) in combinatie met een 9800Pro, dat ding was met geen mogelijkheid stabiel te houden (constant BSODs of spontane reboots).
Ik heb het probleem ook al ontzettend vaak op 2CPU besproken gezien, waarbij, net zoals in mijn geval maar uit pure ellende op een andere videokaart is overgestapt.
Ik kwam hetzelfde probleem tegen toen ik later om te testen de 9800Pro op een Tyan 2885 probeerde te plaatsen, kwam niet eens voorbij de POST.
Er is dus duidelijk iets tussen de AMD MP(X) / AMD 8151 en ATI chips wat niet zo wilt vlotten.
Sinds ik vanaf mijn eerste problemen ben overgestapt op Nvidia heb ik geen problemen meer gehad.
Ik had laatst de neiging om ATI's crossfire te proberen, maar daar had ik uiteindelijk toch niet het lef voor om door te zetten omdat ik niet zeker ben of het de chipsets zijn, of omdat ATI gewoon niet wilt met SMP systemen.
Ik ben 2CPU.com net ook eens overgeweest, je wilt niet weten hoeveel mensen er problemen hebben met MPX plankjes in combinatie met de Nvidia 6x00 series, het lijkt een waar slagveld.

@catscit, hoe krijg je die linkjes in je sig. ? Ik heb ook een linkje staan, maar deze is niet aan te klikken. Moet ik nog iets voor en achter de link plaatsen?

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 30-06-2005 13:53 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
_Dune_ schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:48:
[...]

Ik ben 2CPU.com net ook eens overgeweest, je wilt niet weten hoeveel mensen er problemen hebben met MPX plankjes in combinatie met de Nvidia 6x00 series, het lijkt een waar slagveld.

@catscit, hoe krijg je die linkjes in je sig. ? Ik heb ook een linkje staan, maar deze is niet aan te klikken. Moet ik nog iets voor en achter de link plaatsen?
Ik heb hier een Asus MPX plank met een 6800 LE en dat werkt perfect gelukkig, absoluut geen problemen mee. Er is volgens mij weinig touw aan vast te knopen, die problemen met graka's en mpx borden.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

gladiool schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 14:17:
[...]

Ik heb hier een Asus MPX plank met een 6800 LE en dat werkt perfect gelukkig, absoluut geen problemen mee. Er is volgens mij weinig touw aan vast te knopen, die problemen met graka's en mpx borden.
Dat idee heb ik ook.
Ik draai al anderhalf jaar met een Asus MPX plank en een 9700 Pro en nevernooit problemen er mee gehad, terwijl ik uit mijn directe omgeving alleen maar problemen hoor hierover.
Vaag.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik ben er net achter dat Gigabyte een Nederlandse support afdeling heeft. Ik ga vanavond serie nummer revisie etc van mijn moederbord eens noteren en er een e-mailtje aan wagen. Ik zal het resultaat natuurlijk hier posten.

@Atlas, van welk merk is jouw 9700 Pro, de mijne is van Club3D en is ook niet erg stabiel. In de zin dat hij bij de eerst keer opstarten op een dag gewoon niet gedetecteerd wordt.

[ Voor 30% gewijzigd door _Dune_ op 30-06-2005 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
_Dune_ schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 14:25:
Ik ben er net achter dat Gigabyte een Nederlandse support afdeling heeft. Ik ga vanavond serie nummer revisie etc van mijn moederbord eens noteren en er een e-mailtje aan wagen. Ik zal het resultaat natuurlijk hier posten.
-meerdere biossen mobo geprobeerd?
-Sideband Adressing en fast writes al dan niet met rivatunert uitgezet?
-alles heeft genoeg stroom?
-de AMD MPX agp driver geinstalleerd?

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 30-06-2005 14:28 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

gladiool schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 14:26:
[...]

-meerdere biossen mobo geprobeerd?
-Sideband Adressing en fast writes al dan niet met rivatunert uitgezet?
-alles heeft genoeg stroom?
-de AMD MPX agp driver geinstalleerd?
Sys. Spec. : www.tweakers.net/gallery/101032/sys

- Ik geloof dat er sinds februari een nieuw BIOS beschikbaar is deze ga ik nog proberen, maar ik heb weinig hoop aangezien bij de lijst van verholpen problemen niets wordt gezegd over VGA kaarten.

- Sideband Adressing en fast writes: ja, tevens in het BIOS

- Een Enermax CoolerGaint 480 Watt lijkt mij voldoende.

- Driver inderdaad al eens geinstalleerd, overigens zijn deze al wel vrij oud.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 30-06-2005 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
komplett.nl heeft al wel x2 op voorraad
dus het moet nu echt komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

knny schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 14:49:
komplett.nl heeft al wel x2 op voorraad
dus het moet nu echt komen :)
Vindt je het erg als ik je niet helemaal volg? ;) :D

edit:
Sorry ik moest even terug bladeren :D .... een X2 processor best geinig, alleen nu nog €€€ :)

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 30-06-2005 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
ik ga voor de x2 4400 een amd fx55 kan ook maar dual is toch beter lijkt me

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.