[Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 3

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.956 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 10:36:
@ Femme:
Jij hebt zeker E4 cores?
Ik ben aan het spitten op de AMD site maar powernow lijkt niet op de CG cores te zitten? (ik heb 3 CG 250s)
Volgens CPU-Z heb ik revisie SH7-CG. Het BIOS meldt tijdens POST ook revisie CG.

Ik heb op het forum van Ace's Hardware al eens een thread gelezen van iemand die PowerNow! gebruikte op een Tiger K8W met erg oude Opterons. PowerNow!-ondersteuning is dus kennelijk al wel enige tijd aanwezig.
_Dune_ schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 17:40:

Iemand ervaring met het vervangen van een dergelijk heatsink op een MPX moederbord en met name de Gigabyte? Of zijn er zeer stille 4cm fan's zodat ik alleen de fan kan vervangen? (kleine fan met genoeg airflow en stil ... die combinatie :X
Je zou ook eens kunnen kijken of je systeem stabiel blijft als je de stroomtoevoer naar de fan saboteert en de chipsetkoeling verder in tact houdt. De 760MPX northbridge wordt wel vrij heet maar wellicht kan hij heb hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De tyan k8we is up and running.
Pics komen eraan.
Gisteravond anderhalf uur bezig geweest om windows zover te krijgen dat ie 1 striped set zag ipv 2 losse raptors...
Het schijfje dat tyan bij levert mist bestanden die wel in de downloadable versie van hun site zitten.
Als ik nvraid in de bios uitzet zie ik geeneen sata schijf meer!
Ik ga wel de bios upgraden naar de Q versie die femme ook gebruikt, misschien dat alles dan nog beter wordt.Ik heb de htt al op 1000 staan ipv 800, dat geeft geen problemen.
ik heb al wat benches gedraaid, de nvraid is inderdaad sneller als de via k8t800 versie.
Ik zal vanavond een geinig screenshotje posten, volgens mij heb ik pae met maar 2 reepjes geheugen in totaal! Da's toch niet normaal of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:42
Zijn er hier misschien gebruikers van de Socket 940 tegenhanger van de Cooler Master E3W-NPTXC-01 passieve CPU cooler? Ik kan er maar weinig van vinden op het web en al helemaal nergens te koop in nederland volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, dit is misschien niet het ALLERgeschikste topic maareh, loopt goed die tyan k8we.

Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~cats/opteron/2592s.jpg

dit is 100% stabiel en er zit nog meer in de pijp.
Alleen worden m'n chipset heatsinks GLOEIEND heet.
Te warm om aan te raken!
Ik heb er een 120mm fan voor gehangen maar het helpt niet echt.
Zonder overklokken zijn die dingen niet veel koeler trouwens.
cpu temp is 42 graden (belast) met de 7000ALCU op low speed en 36 graden op high speed

Ik draai nu de Q bios (bedankt femme), powernow heb ik nog niet geinstaleerd (heeft nog even weinig nut denk ik zo 8)7 )

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2005 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Powernow + Overclocken = no-go
Als je CPU's toch maar 42 graden worden, laat dan lekker zitten. ;)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

overklokken is alleen voor nu en lans.
In de nieuwe bios kan ik powernow uitzetten.
Dus dan draai ik power now thuis en op lans zet ik powernow uit.
Ik lan maar 2-4 keer per jaar dus dat is echt niet de hoofdmoot van het gebruik (want dan had ik een fx55 oid)

Verder een lekker snel bakkie.Geen spijt van dit boardje.

Nog een vraagje:
Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~cats/opteron/systemprops.jpg

PAE met maar 1 geheugen reepje per cpu???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:33
Ja, dat komt door SP2, die zet het zaakje in PAE i.v.m. de NX functie van je cpu :) (kijk maar in je boot.ini)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is op dit moment een verstandige keuze als je een dual opteron bordje zoekt voor plaatsing in een Chenbro RM215 2U kast? Het geheel gaat op colotie gameservers draaien voorzien 2 x 248 en enkele SATA harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

casemodderpoel schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 21:32:
Powernow + Overclocken = no-go
Als je CPU's toch maar 42 graden worden, laat dan lekker zitten. ;)
Hoezo? Het is een ideale combinatie: performance on demand en energieverbruik besparen als je geen prestaties nodig hebt. Mijn machine heeft nu de hele dag stabiel gedraait met het geheugen op 450MHz en de HyperTransport-link op 900MHz. De CPU's draaien idle op 1,126GHz en worden onder hoge load omhoog geklokt naar 2,475GHz. Dit heeft nu een dag stabiel gedraaid terwijl ik een stapel cd's heb geript, dus met een vrij hoge processorbelasting op één CPU. Ik ga nu 460MHz proberen.

De vermelding van de kloksnelheid in de system proporties klopt niet. CPUMark04 geeft wel de juiste kloksnelheid weer.

Ik zou absoluut PowerNow! gaan gebruiken. Het scheelt je al snel 100W in energieverbruik. Naast het feit dat je minder problemen hebt met warmte bespaard het ook geld en is het milieuvriendelijker. Hoge temperaturen van de chipset heb ik geoplost met een fanduct. Het lijkt me dat het veel minder een probleem moet zijn als je airflow van cpu heatsink/fans in de buurt hebt (dat heb ik niet vanwege waterkoeling).
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 22:41:
Wat is op dit moment een verstandige keuze als je een dual opteron bordje zoekt voor plaatsing in een Chenbro RM215 2U kast? Het geheel gaat op colotie gameservers draaien voorzien 2 x 248 en enkele SATA harde schijven.
De Tyan Thunder K8S Pro en K8SR (moet je wel zeker zijn dat de locatie van het PCI-X-slot matched met de behuizing) zijn een veilige keuze. Deze planken zijn al langer op de markt maar ondersteunen nog geen USB 2.0, PCI Express en SATA II. De Thunder K8SE en K8SRE bieden betere features maar zijn nog erg nieuw. Een andere alternatief is de Iwill DK8ES. Erg mooi bord maar ook wat prijziger. Ik heb een DK8ES in mijn storage testsysteem en tot op nu toe is de stabiliteit perfect. Ik heb dit systeem echter nog niet veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aardig alternatief voor de tyan k8we:
http://www.rackmountpro.com/productpage.php?prodid=2287

Over de k8we
Maareh Femme: 450???
Mijne blijft steken bij 440. Wel heb ik de htt altijd op 1000 staan, jij draait em precies 2:1
Fanduct is een goed idee, ik zal es wat lassen, ik heb nog een 120mm fan die weinig doet in de kast hangen. Ik was ook aan het denken aan waterkoeling, niet zozeer voor koelere cpus maar voor de chipsets te koelen. Maar ik zie de 300 euro en het feit dat dan weer heel m'n kast uit elkaar moet nog niet zo zitten. eerst maar eens verder op lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Waterkoeling voor de chipset had ik achteraf ook wel handig gevonden, maar als ik dat nu wil inbouwen moet ik ook alles weeruit elkaar halen. Wat betreft geluidsproductie (ik heb nu twee 12cm fans op lage toeren) zal het weinig verschil uitmaken omdat er toch airflow moeten zijn voor de koeling van de DIMMs (DDR400-geheugen kan behoorlijk heet worden), het geheugen op de videokaart, de RAID-controller en de componenten op het moederbord.

De HyperTransport-link had ik in het BIOS teruggezet naar 800MHz omdat ik eerst het vermoeden had dat dit de oorzaak was van de instabiliteit, maar dat bleek dus veroorzaakt te worden door de nVidia network access manager. Overgeklokt draait de HT-link nu op 900MHz wat anders 1,125GHz zou zijn en dat is misschien weer net te veel. Ik heb gisteren een paar uur zonder problemen op 460MHz memclock / 920MHz HT gewerkt en dat was nog geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is gewoonweg een extreem gaaf bord, zeker als ook de prijs in ogenschouw genomen wordt. Is het eigenlijk een SuperMicro of een Arima?

Product ID: 2287
Part No: MBSUPERH8DCE
Our Price: $429.00
Availability: May 15,2005

Het ziet er qua features m.i. beter uit dan de K8WE. Ik heb zelf geen PCI-X of SCSI nodig, vandaar.

Edit: volgens Rackmountpro is het een "Super":

http://www.rackmountpro.com/productsearch.php?catid=206

Zou het om een SuperMicro gaan? De naamgeving H8xxx lijkt wel op die van Arima...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2005 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het is een SuperMicro inderdaad (gooi typenummer maar in Google). In NL nog niet te verkrijgen, en ook nog niet op de site van SuperMicro vermeld. Zelf heb ik alvast de ticket bij mijn distributeur uitgezet mij prijsinformatie te geven zodra hij die heeft :)

[edit]Stukje onderaan op deze site staan ze alle vier:
http://www.amdboard.com/opteron_boards.html

[ Voor 17% gewijzigd door Kippenijzer op 12-05-2005 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit bord (H8DCE) zal dus niet duurder dan 400 euro worden in NL (je ziet het aan de Xeon borden van SuperMicro, die zijn hier in euro's goedkoper dan in de States in $). SuperMicro is ook goed verkrijgbaar in NL.

Het mooie aan het bord vind ik:

4 x PCI-E sloten waarvan 2x x16 en 2x x4 (in x8 slots). Verder 8x SATA-II en alles passief gekoeld. Helaas geen IPMI support op het 4u bord (wel op de andere). Waarschijnlijk zullen de 8 fan headers ook 4 pins zijn (SuperMicro kennende). Verder 8x USB2.0.

Edit: vergeten te vermelden: dual gigabit ethernet.

Hier nog 2 interessante links:

http://www.google.nl/sear...q=H8DCE&btnG=Zoeken&meta=

http://www.amd.com/us-en/...pteron_based_brochure.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2005 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wow, dat is een erg mooie plank. PCI-X zit er zo te zien niet op, wat gunstig zou kunnen zijn voor de prijs (geen AMD-8131 nodig, wellicht minder pcb layers). Dit lijkt me een leuke kandidaat voor de Best Buy Guide van juli. Hopelijk wordt er niet alleen geleverd aan OEMs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Weet het even niet meer zeker, maar was het niet empc die in het dual xeon topic een fijn supermicro bord leverde? Ik zou denken dat die best bereid zullen zijn om, desnoods enkel voor de bbg hem op hun prijslijsten te zetten *mits* hij tegen die tijd leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierbij nog even het plaatje:

[afbeelding]

Dit is echt het eerste bord waar ik niets op aan te merken heb (OK, alleen geen IEEE1394). SuperMicro maakt ook mooie Xeon borden, maar dual Xeon is m.i. niet interessant voor workstation-gebruik vanwege de hoge energieconsumptie. Verder is het Opteron platform natuurlijk toekomstbestendiger omdat hier over een jaar alsnog goedkope dual core CPU's ingeprikt kunnen worden. Bij Intel is er daarentegen voor elke FSB verhoging o.i.d. weer een nieuwe chipset en dus een nieuwe moederbord nodig.

Wel bestaat volgens de Inquirer inderdaad het gevaar dat dit bord alleen maar in systemen verkocht gaat worden:

http://www.theinquirer.net/?article=22896

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2005 23:47 . Reden: plaatje zichtbaar proberen te krijgen, kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Schijt, dan maak ik er wel een inkoopactie van ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De H8DCE heeft geen PCI-X dus persoonlijk zou ik 'm niet boven de Thunder K8WE verkiezen, maar het is mooi dat er een beter betaalbare optie voor workstations is gekomen. Jammer dat er geen S/PDIF out op zit (maar dat heeft de K8WE ook niet).

Voor de K8WE is er overigens weer een nieuw BIOS:
BIOS ver. 1.00S

TYAN has just released a newer version of the BIOS.
Here is a list of changes:

* Added swizzle mode
* DMI string is fixed
* Boot Order Bug Fixed (ten)
* Network Ports same in BIOS and Windows (ten)
Down te loaden op K8WE.com. Vreemd genoeg heeft de eerste officiële release nog steeds niets plaatsgevonden. Blijkbaar zijn we nog steeds aan het proefkonijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, ik heb m'n k8we gesloopt.
zie:mobo of voeding overleden?
Hij wil niet meer posten.
Nu maar effe hopen dat de voeding dood is en niet het mobo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed nieuws!

nieuws: Specificaties Supermicro dual Opteron-moederborden

Ben benieuwd hoe lang het duurt eer ze in de schappen liggen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 09:56:
Hmmm, ik heb m'n k8we gesloopt.
zie:mobo of voeding overleden?
Hij wil niet meer posten.
Nu maar effe hopen dat de voeding dood is en niet het mobo...
Dat suckt :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kun je wel stellen, vooral omdat de tyan dood is, de voeding doet het prima.
;(

Lang leve de rma, maar ik zit dus wel effe zonder vrees ik.
Moet ik me behelpen met m'n msi master2 k8t... :)
En ik had net m'n 2e 6600GT en m'n hitachi sata2 schijf binnengekregen :(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2005 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 19:24:
[...]

Dat kun je wel stellen, vooral omdat de tyan dood is, de voeding doet het prima.
;(

Lang leve de rma, maar ik zit dus wel effe zonder vrees ik.
Moet ik me behelpen met m'n msi master2 k8t...
En ik had net m'n 2e 6600GT en m'n hitachi sata2 schijf binnengekregen :(
Dat is idd wel minder.. :'( Wees in ieder geval blij dat je nog een tijdelijk reserve bordje hebt liggen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:30
Hoe zit het eigenlijk met de Hypertransport link , deze is op 1000 en 800 MHz beschikbaar, maar is er veel performance-verschillen tussen de snelheden :? Of draait de AMD 8xxx serie nog op 800 mhz ipv 1 Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik denk dat je het verschil alleen terugziet in benchmarks (als een verbetering van enkele procenten). Terugklokken naar 800MHz kan handig zijn als je wilt overklokken. Die van mij draait stabiel op 2,48GHz met de HT link op 900MHz en het geheugen op 450MHz. Ik moet nog testen of dat met de HT op 1,125GHz net zo goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nu te kijken naar Tyan Dual Opteron bordjes namelijk: Thunder K8S pro en Thunder K8SE (die net is verschenen), maar heb nog enkele vragen… Ben al een paar maanden aan het oriënteren…

• Is Registered geheugen noodzakelijk of kan ik het unregistered geheugen erin prikken? De webinfo van Tyan geeft mij niet echt duidelijk beeld…
• Welke voeding moet ik nemen? Want ik wil in de toekomst Areca Raid kaart erin prikken met 8 HDD’s in RAID 5, voorlopig neem ik genoegen met 2 HDD’s.
• Is het verstandiger om te wachten tot Thunder K8SE in NL goed verkrijgbaar is en natuurlijk betaalbaar? (Er komt geen USB HDD’s aan te hangen)

Het wordt file-, web-, FTP-, email-, downloadserver en daarnaast ga ik ook films bewerken en ook Unrarren en Parren tegelijk doen, het wordt dus zwaar belast. Vandaar die keus van Dual Opteron…

Ben eigenlijk de weg kwijt en graag goede adviezen. :)

P.S. Als deze vragen niet hier thuishoort, graag mij attenderen, dan open ik wel 1 nieuw topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2005 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 15:18

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 17:15:
Ik zit nu te kijken naar Tyan Dual Opteron bordjes namelijk: Thunder K8S pro en Thunder K8SE (die net is verschenen), maar heb nog enkele vragen… Ben al een paar maanden aan het oriënteren…

• Is Registered geheugen noodzakelijk of kan ik het unregistered geheugen erin prikken? De webinfo van Tyan geeft mij niet echt duidelijk beeld…
• Welke voeding moet ik nemen? Want ik wil in de toekomst Areca Raid kaart erin prikken met 8 HDD’s in RAID 5, voorlopig neem ik genoegen met 2 HDD’s.
• Is het verstandiger om te wachten tot Thunder K8SE in NL goed verkrijgbaar is en natuurlijk betaalbaar? (Er komt geen USB HDD’s aan te hangen)

Het wordt file-, web-, FTP-, email-, downloadserver en daarnaast ga ik ook films bewerken en ook Unrarren en Parren tegelijk doen, het wordt dus zwaar belast. Vandaar die keus van Dual Opteron…

Ben eigenlijk de weg kwijt en graag goede adviezen. :)

P.S. Als deze vragen niet hier thuishoort, graag mij attenderen, dan open ik wel 1 nieuw topic.
Ben ook al een paar manden aan het kijken naar een goed server MB.
Eerst had ik de Thunder K8S pro op het oog nu de Thunder K8SE ook omdat dit bord dual core ready is. Maar op die twee borden kan alleen Reg EEC geheugen om dat het een echt server bord is geen half moederdord. Staat duidelijk op de site. Hier staat als wat je moet weten maar ik weet niet hoe goed je Engels is ? Tyan

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is nog steeds GEEN ENKEL opteron board (socket 940) datgaan ECC reg nodig heeft.
Dat is HET grote nadeel van een dual opteron tov een dual xeon en is een dual xeon voor de meeste mensen altijd de verstandigere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 23:07:
Er is nog steeds GEEN ENKEL opteron board (socket 940) datgaan ECC reg nodig heeft.
Dat is HET grote nadeel van een dual opteron tov een dual xeon en is een dual xeon voor de meeste mensen altijd de verstandigere keuze.
Hoezo? Wat maakt het uit om REG ECC te gebruiken? Het kost iets meer (bij 1 GB tussen de 50 en 100 euro), maar dit geheugen is wel zeker stabiel. Als ik een Xeon bord (E7525) gekocht zou hebben zou daar trouwens ook REG ECC in gemoeten hebben (niet per se ECC natuurlijk maar dat krijg je er toch gratis bij).

Edit: ander groot nadeel van Xeon (Nocona) is dat er bijna geen kasten voor te krijgen zijn (alleen dure Intel of SuperMicro kasten). Bijvoorbeeld in de populaire Chieftec E-ATX kasten of de Stacker is geen enkel Xeon 800 MHz bord te monteren. Voor Dual Opteron borden is meestal wel te doen zonder modificaties.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen probleem met ecc reg (corsair heeft prima spul, ook nie te duur) maar er zijn mensen die persee dual willen (voor de show voornamelijk) en daar mag geheugen niks kosten, en dan heb je bij de opterons wel een probleem.

Stabiel is het zeker.
M'n MSI is zolang als ik em heb (vanaf november) pas 1 keer vastgelopen en dat had te maken met de domme manier waarmee winxp netwerk verkeer afwerkt.

M'n tyan is in 1 week tijd 2 keer vastgelopen, 1 keer toen ik ntune misbruikte en 1 keer toen ie dood ging. Lange weekenden zuigen, vooral als je moet RMAen :(

Sorry voor m'n gezeur maar ALLES in huis hebben en dan niks kunnen werkt ENORM op de zenuwen.
ik zal me proberen in te houden.
Natuurlijk laat de msi zich van z'n beste kant zien en laat duidelijk blijken dat ie nog lang niet vervangen had moeten worden. Eigenlijk toch stiekem een super board die MSI k8t Master 2. Ondanks dat er zoveel negatief over gezegd wordt.
Ben benieuwd naar z'n opvolger die zeer binnenkort uit zou moeten komen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 09:49:
...

Eigenlijk toch stiekem een super board die MSI k8t Master 2. Ondanks dat er zoveel negatief over gezegd wordt. Ben benieuwd naar z'n opvolger die zeer binnenkort uit zou moeten komen.
Daar ben ik dus ook heel benieuwd naar. Uiteraard zou het er dan om gaan dat de K8T800 vervangen wordt door de K8T890 en dat er dus bijvoorbeeld ondersteuning komt voor PCI-E. Ik kijk zo nu en dan wel op de site van MSI maar waarschijnlijk zal het eerder via andere kanalen bekend worden. Het zou natuurlijk wel mooi zijn als er tenminste 1 dual Opteron bord waar geen nForce4 Pro maar een (moderne) VIA chipset op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, dan is het me duidelijk dat ik Registered geheugen nodig heb voor Opterons. :) En nou de andere vragen die hopelijk beantwoord wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deze is wel leuk voor LAN's BTW:

http://www.compuwave.nl/c...cPath=61&products_id=3053

Afbeeldingslocatie: http://www.compuwave.nl/compushop/catalog/images/zmaxdp.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:51
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 00:53:
[...]

...

Edit: ander groot nadeel van Xeon (Nocona) is dat er bijna geen kasten voor te krijgen zijn (alleen dure Intel of SuperMicro kasten). Bijvoorbeeld in de populaire Chieftec E-ATX kasten of de Stacker is geen enkel Xeon 800 MHz bord te monteren. Voor Dual Opteron borden is meestal wel te doen zonder modificaties.
Euhm, bij m'n Asus Xeon bordje zaten er gewoon 2 plaatjes dat ik aan m'n mobotray moest plakken om m'n koelers vast te zetten, dit in een stacker, maar gelijk in welke case eigenlijk...
Dus je moet zeker geen dure case kopen of om zonder te modden je xeons vast te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raptor, voeding en welk mobo, tja dat is persoonlijke keuze.
Voor veel schijven heb je een dikke voeding nodig.
Er komt binnenkort een nieuwe tagan 580uit, eynstein heeft de tagan 530 al, ik heb zelf een tagan 380 en een antec 550 eps maar als ik nu moest kiezne zou ik voor een tagan gaan. Stiller en betrouwbaarder. Femme draait alles op een tagan 480, zegt genoeg...

Over de iwill zmax dp, hij kost een fortuin, er kan niks hoger als 248 in want dan wordt ie te warm (liefst lager zelfs) er zijn nogal wat compatibiliteit problemen (zie 2cpu forum) en de voeding is krapjes als je er een ECHT dikke grafische kaart in propt maar verder leuk speelgoed.

En de asus ncch-dl (met noconas erop past zonder problemen in een stacker maar dat heeft niks met dit topic te maken.
Kijk even bij het dual xeon topic, daar heb ik nog niks voorbij zien komen over mensen die speciale kasten nodig hebben om het mobo te kunnen monteren

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 17:26
Heb zaterdag m'n Asus K8N-DL van 4launch binnen en net op eBay twee 244 CG's gescoord (voor $340:)). Als voeding heb ik de Antec TP-II 550eps besteld.
Grote vraag is nu welk geheugen? Ik wil overclocken HTT naar 270~280 (op 2cpu is al 275 HTT bereikt met 5:4 HTT:FSB), dit http://www.ocztechnology....dr_pc_3200_ecc_registered
heeft geweldige specs maar is met 65euros ook rete duur. Ik zit te denken aan 1.5gb-2.0 gb (1gb is soms net te weinig met alles open). Met OCZ EL ECC zou dit 6 x E65 =E390 kosten of 4x512mb a E135/p.m.=E540.

Dit pricewatch: 512MB PC3200 DDR, ECC (Dane-Elec) lijkt een goedkope module maar het is geloof ik niet "Registered" waardoor het neem ik aan niet werkt op een Dual Opteron board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen-v
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-08 21:52
Femme,
Wow wat een monster-upgrade :9

Maar een paar vragen:

Allereerst: Die Areca-kaart, Waarom geen PCIe versie?

Je AMD 8313 PCI-X 133MHz v1.0 kan maar 1GB/sec overpompen (uit de FAQ, in de PDF van AMD staat dat het een v1.0 is), maar de PCIe x8 kan al het dubbele aan. Als ik in de benchmark database kijk, zie ik dat die Areca's al snel aan het plafond van rond de 770MB/sec bij ATTO (read) en 460MB/sec bij ATTO (write), en de verschillen zijn ongelofelijk klein.

Kan het niet zijn dat dit word veroorzaakt door de bus? Zit die in de praktijk niet gewoon vol?

Ik zie dat je een Quadro erin hebt, een Areca PCIe zou daar toch zonder problemen boven kunnen? Of is dit minder praktisch door de waterkoeling, of wil je de Areca ook in andere PC's testen?

Verder,
hier staat dat je voor elke CPU dezelfde hoeveelheid RAM nodig hebt, ik zie dat jij voor de ene CPU 2 planken van 512 hebt, en voor de andere 4 planken van 512. Werkt het wel gewoon? Misschien was dit een reden tot BSOD's?

Er staat dat vanaf 4 plankjes NUMA werkt, zou je eens een geheugenbandbreedte-test (SANDRA bijv) kunnen draaien :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Database freak schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 04:13:
Heb zaterdag m'n Asus K8N-DL van 4launch binnen en net op eBay twee 244 CG's gescoord (voor $340:)). Als voeding heb ik de Antec TP-II 550eps besteld.
Grote vraag is nu welk geheugen? Ik wil overclocken HTT naar 270~280 (op 2cpu is al 275 HTT bereikt met 5:4 HTT:FSB), dit http://www.ocztechnology....dr_pc_3200_ecc_registered
heeft geweldige specs maar is met 65euros ook rete duur. Ik zit te denken aan 1.5gb-2.0 gb (1gb is soms net te weinig met alles open). Met OCZ EL ECC zou dit 6 x E65 =E390 kosten of 4x512mb a E135/p.m.=E540.

Dit pricewatch: 512MB PC3200 DDR, ECC (Dane-Elec) lijkt een goedkope module maar het is geloof ik niet "Registered" waardoor het neem ik aan niet werkt op een Dual Opteron board.
ander geschikt geheugen voor overklokken is deze:
http://www.ocztechnology....ddr_pc_3200_server_series
al klokt die waarschijnlijk minder over als je vorige keuze.
65 euros voor die modules, waar had je dat gezien trouwens? Ik ken alleen prijzen van rond de 250 euro per paar!

Corsair Twinx RE-LL is ook een goede keuze, ook voor overklokken.
Maar ook duur.
Met geheugen is het zo dat je krijgt waarvoor je betaald.
Gskill werkt aan een ecc reg versie van hun geheugen, er zijn al testers links en rechts (geen reviews) maar nog niks van gskill zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
Ik heb dit server geheugen ook ergens kunnen vinden na mijn post, voor 69 euro voor 512mb. 2GB wordt daardoor nog betaalbaar. P4Nortwood op 2CPU.com kon dit geheugen op 245mhz fsb krijgen. De OCZ ECC EL kost 65euro voor 256mb en 135 voor 512mb. 2GB hiervan kost dus 540euro; het dubbele dus ivm de OCZ server versie. Daarnaast wordt de OCZ EL ECC alleen door PCgate geleverd die echt een hele slechte feedback in de shopreview hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Ik ben nog helemaal Dual-noob, maar koester al jaren een verlangen om een dual bak in bezit te hebben. Ik denk ook wel dat die (gedeeltelijk) tot z'n recht zou komen.
Maar nou is meer het dilemma voor mij, een dual opteron is me te duur, dual xeon is nieuw ook vrij pittig aan de prijs denk ik, want als ik dan werkelijk investeer in nieuw dan wil ik ook pci-e enzovoort. Dan kom ik dus uit of op een toekomstige dual core, misschien een x2 4200+, voorzover ik begrepen heb gedragen die zich redelijk als een smp setup. Of misschien nu kijken naar een setje met ahtlon mp's die zie je steeds meer voor steeds interressanterre prijzen op de 2dehands markt komen.
Maar dan komt de vraag, is het het waard om nog te investeren in zulke "oude" technologie, ik denk dat een dergelijk systeem toch wel 1 tot 2 jaar mee zal gaan moeten. Je zit met een athlon mp setup zonder sata, zonder pci-e als ik me niet vergis zonder usb 2.0
Of zou het dan toch verstandiger zijn om een heel goekope dual p3 op de kop te tikken en daarmee te expirimenteren(al ben ik bang dat dat bij mij daar weer heerlijk niks van komt, omdat ik em wel "erg" traag ga vinden ivm mijn huidige xp2500+).

Eigelijk is de grote vraag dus, kijken voor een dual athlon mp, is dat het nog waard op dit moment om in te investeren of beter nog even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
Y2K-bug: Je hebt geen Athlon MP's nodig voor een dual-AMD moederboard gemodde Athlon Mobiles werken ook al Athlon MP's. Daarnaast zal een gebruikt dual Athlon MP board ook niet duur meer zijn. Ik denk rond de 100 euro. En een dual Athlon MP heeft geen ECC REG geheugen nodig maar werkt op goedkoop PC2100 geheugen.
Ik heb nu, totdat ik m'n K8N-DL met alle andere onderdelen ontvangen heb, de dual Athlon Iwill MPX moederboard dat redelijk goede overclock opties heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
Last but not least; storage. De K8N-DL heeft 8 SATA aansluitingen 4 direct op de nVidia chipset. De afweging wordt dan om 2 of 4 Hitachi Deskstar T7K250 160GB à 83 euro to kopen of 1 of 2 Raptor WD740GD à 166 euro.
1 Raptor WD740GD (à E166) = 2 x Hitachi Deskstar T7K250 160GB (à E83).

En de Raptor heeft geen eens NCQ wat de Deskstar wel heeft. De TCQ van de Raptor vermindert in een aantal tests juist de performance volgende de Benchmark Database. De Raptor lijkt nog steeds op de SATA-I standaard gebaseerd te zijn, terwijl de goedkope Hitachi SATA-II gebaseerd is. Gek dat de snelste ATA 10k schijf nog niet is geupgrade door WD met een revisie naar SATA-II. Daarnaast bied de Deskstar dus voor dezelfde prijs meer dan 4 keer de opslag capaciteit. Enig voordeel van de Raptor is z'n hogere betrouwbaarheid t.o.v. de Deskstar, niet onbelangrijk bij het gebruik van RAID. Waar hebben jullie voor gekozen qua HD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 2 weken geleden dit
http://www.ocztechnology....gistered_dual_channel_ddr
ocz geheugen bestelt bij pcgate na wat heen en weer gemaild te hebben.
Volgens de kenners zou dit het snelste ocz geheugen moeten zijn wat er is in ecc reg.
Ik vreesde ervoor met pcgate ivm de shopreviews maar de beloofde levertijden lijken te kloppen want ik had net bericht dat het binnen was. So far so good maar ik schrijf wel een shop review als ik het heb.

Maar waar is dat 65 euro per 512mb geheugen?

Ik ga zelf vergelijkende tests doen tussen corsair twinx 3200RE-LL en bovenstaand ocz geheugen en van de beste koop ik nog een setje (en de traagste gaat in de msi). Ik kon met 1 Gb al prima vm-waren, met 2Gb moet dat zeker prima gaan, meer virtual machines kan ik toch niet tegelijkertijd bedienen.

Aangezien m'n tyan boardje dood is en ik hem morgen pas op mag sturen naar salland voor de rma ga ik in de tussentijd minder nuttige dingen doen zoals m'n psu meshen en m'n case verder afbouwen (all steel zelfbouw, lang leve het co2 lasapparaat), helemaal nadat ik gezien heb wat die chenbro van Femme kost!

@ database freak: je vergeet 1 ding, de raptors zijn SNEL!!! en niet alle hitachis zijn sata2!
ik heb een 250G hitachi sata2 en 2 wd raptor 74G, de raptors staan in raid 0 en zijn SNEL.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2005 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
quote]catscit schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 21:46:@ database freak: je vergeet 1 ding, de raptors zijn SNEL!!! en niet alle hitachis zijn sata2!
ik heb een 250G hitachi sata2 en 2 wd raptor 74G, de raptors staan in raid 0 en zijn SNEL.[/quote]

Ja maar de vraag is of 1 Raptor TCQ sneller is dan 2 SATA-II NCQ Deskstars. De link naar de Deskstar T7K250 is de SATA-II versie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Database freak schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 22:04:
Ja maar de vraag is of 1 Raptor TCQ sneller is dan 2 SATA-II NCQ Deskstars. De link naar de Deskstar T7K250 is de SATA-II versie!
Dat denk ik niet.
Als je 2 hitachis in raid 0 zet zullen ze echt wel sneller zijn als 1 raptor.
Een raptor is nooit een rationele keuze denk ik, enkel als je voor de pure snelheid gaat. doe je dat niet dan is de prijs/Gb verhouding van een raptor zo slecht dat elke behoorlijke schijf het wint omdat je 2 andere schijven met samen VEEL meer opslagcapaciteit kunt kopen voor de prijs van 1 raptor.

Als je echter snelheid wilt is de raptor nog steeds de top. Ik gebruik de 2 raptors om van te booten en om m'n virtual machines van te laden, vooral dat laatste scheelt behoorlijk tov een raid 0 van WD 120G 8mb schijven (gebleken uit eigen tests met de stopwatch, alle testen gedaan op de msi k8t master 2 met z'n erg snelle sata raid chippie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 23:08:Dat denk ik niet.
Als je 2 hitachis in raid 0 zet zullen ze echt wel sneller zijn als 1 raptor.
Een raptor is nooit een rationele keuze denk ik, enkel als je voor de pure snelheid gaat. doe je dat niet dan is de prijs/Gb verhouding van een raptor zo slecht dat elke behoorlijke schijf het wint omdat je 2 andere schijven met samen VEEL meer opslagcapaciteit kunt kopen voor de prijs van 1 raptor.

Als je echter snelheid wilt is de raptor nog steeds de top.
Dat is dus te betwijfelen als je voor het zelfde budget 2 SATA-II Hitachis kan kopen. Tegenover 2 Raptors kan je dus 4 Hitachis plaaten en zelfs tegenover 4 raptors kan je 8 Hitachis (er zijn 8 SATA aansluitingen op de Asus K8N-DL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:14
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 22:41:
"enkele" SATA schijven... Als dat er maximaal 6 zijn, is de RM214 ook wel interessant. Het chassis zelf scheelt je al 100 euro, de backplanes scheelt 50 en je kunt er normale (dus goedkopere) floppy en cdrom in zetten als je wilt.

Ik heb hier nu een RM215 naast me liggen, met daarin een K8WE met tweemaal een Opteron 248. Ik ben nog aan het wachten op de riser (1x PCI-e16x en 2x PCI-X) dus ik kan je nog geen temperaturen geven of zo. Waar ik iig een beetje huiverig voor ben is het feit dat de procs precies achter elkaar zitten en dus de voorste proc de achterste op gaat warmen, temeer daar het mijn werkstation wordt dat ook nog eens regelmatig naar lanparties gaat. Goede koeling is dan dus wel belangrijk.
Ik moet nog gaan testen wat een PWM-regling voor de fans aan balans kan vinden tussen temperatuur en herrie :P

Wel wil ik even gebruik maken van de gelegenheid om te ranten op Tyan. Alles heeft het bord, SLI (waar ik in deze kast dus geen gebruik van kan maken :P mocht ik dat willen), PCI-X, onboard gigabit (2x zelfs), 4pins fanheaders waar je echte PWM-fans an kunt hangen, _knopjes_ onboard voor power, reset en clear cmos, als je wilt zelfs dual channel U320 SCSI, waarom hebben ze dan bezuinigd op die 2 data-lijntjes en hebben ze er _geen_ LAN-activity-headers opgezet? True, ze moeten dan het hele bord over als ze bij de rest van de front-aansluitingen willen zitten, maar toch...

[ Voor 2% gewijzigd door Paul op 22-05-2005 11:23 . Reden: Typo's :P ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Laatst online: 17:44
Zo ik ben ook 'klaar' met mn systeem:

Dual Opteron 246
MSI K8T Master-2 FAR
1024MB Kingston ValueRAM reg/ecc

Ik wil nu mn PSOne LCD mod weer terugzetten, dmv een matrox mystique. Helaas wil windows dit niet omdat er geen resources beschikbaar zijn voor mn Geforce 6800GT AGP (terwijl ik toch echt vrije IRQ's zie). Puntje minder voor VIA want mn nForce3 deed daar niet moeilijk over. Iemand een suggestie? Ik kan ook kijken bij V&B anders :)

slots: AGP -> Geforce 6800 GT
PCI 1 -> niks
PCI 2 -> Creative Audigy LS
PCI 3 -> Wil ik mn Matrox in kwijt...
PCI 4 -> Leadtek TV2000/Expert TV kaart

[ Voor 20% gewijzigd door LosserNL op 22-05-2005 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de master 2, zorg dat je een goeie voeding hebt, 450W minimum.
Ik heb em proberen te draaien op een tagan 380, die is na 2 uur gamen uitgefikt. Hij is nu van buiten EN van binnen zwart. De geleende coolermaster real power 450 beviel zo goed dat ik em meteen overgekocht heb. Dit was met het 2e systeem in m'n sig, met 2 250s en een extra 250Gig Hitachi sata schijf. Verder was de master 2 SUPER snel en 100% stabiel (als de voeding het deed). De voeding heeft HELE gekke dingen gedaan en het mobo heeft het allemaal doorstaan zonder problemen. Enige minpuntje was dat het geheugen HEEL erg warm werd, te warm om aan te raken (60 graden oid?? kon het nergens zien). Bij m'n tyan werd het geheugen ook aardig warm. Toch maar es een ventilator boven hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 10:45:
Over de master 2, zorg dat je een goeie voeding hebt, 450W minimum.
Ik heb em proberen te draaien op een tagan 380, die is na 2 uur gamen uitgefikt. Hij is nu van buiten EN van binnen zwart. De geleende coolermaster real power 450 beviel zo goed dat ik em meteen overgekocht heb. Dit was met het 2e systeem in m'n sig, met 2 250s en een extra 250Gig Hitachi sata schijf. Verder was de master 2 SUPER snel en 100% stabiel (als de voeding het deed). De voeding heeft HELE gekke dingen gedaan en het mobo heeft het allemaal doorstaan zonder problemen. Enige minpuntje was dat het geheugen HEEL erg warm werd, te warm om aan te raken (60 graden oid?? kon het nergens zien). Bij m'n tyan werd het geheugen ook aardig warm. Toch maar es een ventilator boven hangen...
Lijkt me vreemd dat je voeding in de fik vliegt als hij het geleverde vermogen niet kan halen, lijkt me eerder dat de hele bak gewoon uit gaat en zich misschien reset.

Weet iemand misschien welke versies opteron tegenwoordig op de markt verkocht worden :? Want ik zou graag wel een versie hebben met 400 MHz geheugenbus, maar dit is volgens mij pas vanaf de CG versie maar is die nu al gewoon verkrijgbaar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
De CG revisie wordt dezer dagen al vervangen door de E4 Troy revisies als ik BalusC's database mag geloven :) ... Ik zou zeggen: controleer het productnummer op de processor wat je koopt :)

Volgens mij zijn alle 246's en hoger altijd C0 of CG, waardoor PC3200 ondersteund wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Termi schreef op maandag 23 mei 2005 @ 13:54:
[...]

Lijkt me vreemd dat je voeding in de fik vliegt als hij het geleverde vermogen niet kan halen, lijkt me eerder dat de hele bak gewoon uit gaat en zich misschien reset.

Weet iemand misschien welke versies opteron tegenwoordig op de markt verkocht worden :? Want ik zou graag wel een versie hebben met 400 MHz geheugenbus, maar dit is volgens mij pas vanaf de CG versie maar is die nu al gewoon verkrijgbaar :?
Mijn 250s zijn allemaal cg.

Verder ging de computer inderdaad gewoon uit, dus heb ik em na 10 minuten weer aangezet, toen bergen bsods, toen in de bios gedoken en me verbaasd over de voltages.
Toen andere voeding erin ge propt, thuis de tagan opengemaakt en het lijkt erop dat er een paar elco's of condensatoren (ik ken het verschil niet, van die hoge potjes) geklapt zijn.
Vreemd genoeg stonk ie niet echt erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
LosserNL schreef op maandag 23 mei 2005 @ 15:08:
De CG revisie wordt dezer dagen al vervangen door de E4 Troy revisies als ik BalusC's database mag geloven :) ... Ik zou zeggen: controleer het productnummer op de processor wat je koopt :)

Volgens mij zijn alle 246's en hoger altijd C0 of CG, waardoor PC3200 ondersteund wordt...
Probleem is koop hem waarschijnlijk toch online, omdat je toch op je product moet wachten ;(. Volgens mij word je haast voor gek verklaard als je een opteron besteld :+.
Maar ik zit eff te kijken of het nou 244 of lager wordt, moet nog wel een beetje aan me budget denken :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hey er staan dual cores in de prijskijkert!

Vraagje aan de mensen met een dual opteron, zoals Femme, zouden jullie een keer de Cinebench benchmark kunnen draaien? (http://www.cinebench.com/) Ik ben benieuwd naar jullie scores in verhouding tot mijn dual XP2400, dan kan ik een beetje zien hoeveel verbetering opteron's zijn ten opzichte van mijn xp's, en dan kan ik beslissen wanneer het nuttig is om te upgraden.

Door die verdomde dual cores komt een quad-opteron wel heel dichtbij, en het is zo handig voor mijn werk, tijd is geld, ik zit er over te denken om in de toekomst een dual opteron plankje te kopen met 1 dual core opteron, en 1 reepje ram, en dan wat later nog 1 dual core proc en 1 reepje. Dan heb je wel meteen dual en ga je er niet op achteruit, EN je kan door naar quad. En door de powernow zal het stroomgebruik ook niet gruwelijk zijn, of wel ;)
Renderrrpowerrrr. Mijn handen jeuken. Alleen mijn bankrekening niet.

En dit dan, IWILL schijnt een Dual Opteron Barebone SFF met SLI ondersteuning te gaan maken:

http://www.theinquirer.net/?article=23460

[ Voor 20% gewijzigd door maratropa op 25-05-2005 11:35 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
gladiool schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 10:45:
Hey er staan dual cores in de prijskijkert!

Vraagje aan de mensen met een dual opteron, zoals Femme, zouden jullie een keer de Cinebench benchmark kunnen draaien? (http://www.cinebench.com/) Ik ben benieuwd naar jullie scores in verhouding tot mijn dual XP2400, dan kan ik een beetje zien hoeveel verbetering opteron's zijn ten opzichte van mijn xp's, en dan kan ik beslissen wanneer het nuttig is om te upgraden.

Door die verdomde dual cores komt een quad-opteron wel heel dichtbij, en het is zo handig voor mijn werk, tijd is geld, ik zit er over te denken om in de toekomst een dual opteron plankje te kopen met 1 dual core opteron, en 1 reepje ram, en dan wat later nog 1 dual core proc en 1 reepje. Dan heb je wel meteen dual en ga je er niet op achteruit, EN je kan door naar quad. En door de powernow zal het stroomgebruik ook niet gruwelijk zijn, of wel ;)
Renderrrpowerrrr. Mijn handen jeuken. Alleen mijn bankrekening niet.

En dit dan, IWILL schijnt een Dual Opteron Barebone SFF met SLI ondersteuning te gaan maken:

http://www.theinquirer.net/?article=23460
Ik zou toch voor 4 reepjes van bijvoorbeeld 512 MB te gaan, dit om de dual dual channel geheugen-controller te bevordenen. Ik ga er van uit, dat iedere core twee geheugenbanken volledig kan aansturen. En de tweede core eventueel ook nog twee geheugenbanken op volledige snelheid :? Want dan zou je wel heel veel bandbreedte krijgen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

gladiool schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 10:45:
Hier de resultaten van mijn dual Opteron 248 @ 2,48GHz:

CINEBENCH 2003 v1

Tester :

Processor : Dual Opteron 248 2.2GHz
MHz : 2.48GHz
Number of CPUs : 2
Operating System : Windows XP SP2

Graphics Card : nVidia GeForce 6800 GTO
Resolution : 2560 x 1600
Color Depth : 32-bit

Rendering (Single CPU): 165 CB-CPU
Rendering (Multiple CPU): 629 CB-CPU

Multiprocessor Speedup: 3.82

Shading (CINEMA 4D) : 341 CB-GFX
Shading (OpenGL Software Lighting) : 1645 CB-GFX
Shading (OpenGL Hardware Lighting) : 3072 CB-GFX

OpenGL Speedup: 9.01

In de tests die ik heb gezien verbruikt de (90nm) dual core 275 minder energie dan de (130nm) dual Opteron 248 CG-stepping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mijn cinebench test voor de vergelijking.
grafische dingen zijn niet echt vergelijkbaar door je hoge resolutie :)
Maar de renderdingen wel,
wat ik alleen vreemd vind is dat je Dual score wel veel hoger is, maar je single niet?
Hey wacht eens klopt het wel bij jouw? :) Want hoe kun je een multiproc speedup van meer dan het dubbele hebben? Was ie ook anders belast tijdens de test met 1 cpu ofzow?

CINEBENCH 2003 v1

Tester :

Processor : xp2400
MHz : 2000
Number of CPUs : 2
Operating System : xp pro sp2

Graphics Card : geforce 6800LE
Resolution : <fill this out>
Color Depth : <fill this out>

Rendering (Single CPU): 244 CB-CPU
Rendering (Multiple CPU): 450 CB-CPU

Multiprocessor Speedup: 1.85

Shading (CINEMA 4D) : 243 CB-GFX
Shading (OpenGL Software Lighting) : 1132 CB-GFX
Shading (OpenGL Hardware Lighting) : 1996 CB-GFX

OpenGL Speedup: 8.22

[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 25-05-2005 18:24 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje

Als je een DUal cpu hebt. Dus 2 cpu's op een mobo. Word de snelheid dan bij elkaar opgeteld of?...
Hoe zit dat? :P
Misschien handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 20:14:
Vraagje

Als je een DUal cpu hebt. Dus 2 cpu's op een mobo. Word de snelheid dan bij elkaar opgeteld of?...
Nope, hiervoor geld weer eenzelfde soort verhaal als in je andere topic. Het hangt er gewoon vanaf. Heb je uitstekend geschreven multithreaded software kunnen de prestaties inderdaad bijna (er is altijd wat overhead om de processors elkaar te laten weten welke wat doet) verdubbelen tenopzichte van een enkele processor. Een singlethreaded applicatie wordt er 0% sneller door, een enkele thread kan vooralsnog niet over meerdere processors (logische) uitgesmeerd worden. Daartussenin zitten heel wat gebieden waar meerdere processors tot betere prestaties lijdt, maar niet per se een verdubbeling.

Draai je bijvoorbeeld 2 singlethreaded programma's, die kunnen dan allebei een cpu gebruiken en dan heb je dus ook bijna een verdubbeling van performance tenopzichte van een enkele cpu.

Optellen kan dus niet. Je telt je intern geheugen ook niet op bij je harde schijf.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 20:14:
Vraagje

Nee, zie: SMP FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Kon het niet laten om ook ff een bench te draaien op mijn DUAL XP-m. Wellicht dat gladoiil hier wat aan heeft als vergelijkingsmateriaal voor zijn DUAL XP, mijn cpu's draaien alleen ietsje hoger.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
CINEBENCH 2003 v1

Tester           : fenrir

Processor        : 
MHz              : 2266
Number of CPUs   : 2
Operating System : XP prof

Graphics Card    : Radeon 8500
Resolution       : <fill this out>
Color Depth      : <fill this out>

Rendering (Single   CPU): 277 CB-CPU 
Rendering (Multiple CPU): 512 CB-CPU 

Multiprocessor Speedup: 1.85

Shading (CINEMA 4D)                : 277 CB-GFX 
Shading (OpenGL Software Lighting) : 1221 CB-GFX 
Shading (OpenGL Hardware Lighting) : 1731 CB-GFX 

OpenGL Speedup: 6.25

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ff een vraagje over het geheugen van de k8we. Ik wil per processor er 2 x 512 mb in zetten, nu hebben ze bij tyan een lijstje staan van compattible geheugen, maar daar staan niet zoveel op.

Er staat wel een kingston module op de lijst, de KVR400D8R3A/512.maar bij salland heb ik alleen de keuze uit:
KVR400X72RC3AK2/1G (187 euro)
KVR400X72RC3AK2/1GD (110 euro)

heeft er al iemand ervaring met kingston geheugen op dit bord? ik heb in het verleden nogal veel problemen gehad met incompatible geheugen (shuttle) dus ik wil het graag ff van te voren weten wat goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik keek hier laatst naar (gezien het significante prijsverschil) en de -D versie is een "Dual rank" versie. Wat het precies is weet ik niet, maar ik verwacht dat het hetzelfde "idee" is als de 2GB Ram modules, die door bijvoorbeeld E750x en hogere (xeon in dit geval) chipsets wel ondersteund worden, maar door de MP(X) (Dual amd) niet. Dual rank is volgens mij weer een stapje verder, en zou zomaar eens niet kunnen werken op de 750x serie. Maar bij mijn weten weer wel op Opteron/Nocona Xeon. Op zich moet je niet voor je specifieke bord, maar gewoon voor de chipset zoeken. Ondersteund een ander bord met die chipset hem, doet die van jou het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Dual rank staat double-sided :) De ene heeft #Mx4 chips en de ander #Mx8, da's het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 09:51:
Ik heb ff een vraagje over het geheugen van de k8we. Ik wil per processor er 2 x 512 mb in zetten, nu hebben ze bij tyan een lijstje staan van compattible geheugen, maar daar staan niet zoveel op.

Er staat wel een kingston module op de lijst, de KVR400D8R3A/512.maar bij salland heb ik alleen de keuze uit:
KVR400X72RC3AK2/1G (187 euro)
KVR400X72RC3AK2/1GD (110 euro)

heeft er al iemand ervaring met kingston geheugen op dit bord? ik heb in het verleden nogal veel problemen gehad met incompatible geheugen (shuttle) dus ik wil het graag ff van te voren weten wat goed werkt.
Ik heb de 512MB versies van deze reepjes, en ze draaien bij mij perfect op mn 2x Opteron 246. Ze staan ook op AMD's verified memory list voor de Opteron :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999

Sharky

Skamn Dippy!

ik zit nu al 2 maanden met waterkoeling te ouwehoeren en ik ben er goed zat van.
Ik heb een Tiger K8W en het liefst wil ik daar 2 Zalman koelers op zetten. (7000Cu ofzo) maar volgens de Zalmansite gaat dat niet passen. Weet iemand of dat met enigzins creatief zaagwerk wel passend te maken is?
of anders: wie weet een goeie (en vooral stille, overklokken doe ik toch niet) CPU koeler wat op dit bord past?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi bakje van Femme ...
Ik heb echter wel een klein vraagje voor hem ivm de Dell GTO6800, ik zoek namelijk ook achter een Quadro-like kaartje om 2 x 20" Dell tft's aan te sturen. Die schermpjes werken aan 1600x1200 (165mhz DVI single link), en alle nvidia kaarten die gebruik maken van de interne nvidia TDMS (dvi signaalomzetter) graken maar tot een goeie 145mhz en dat zorgt voor "smurfbeelden" op mijn schermen. Quadro kaarten hebben normaal wel 2 externe TDMS chips die er geen graten in zien van aan full dvi spec te draaien. De vraag dus, is die Dell GTO een volwaardige quadro of heeft die slechts een dual link op de ene dvi poort en een interne op de 2de poort, of is het proper gedaan? Mits een goed fotoje van de hele kaart kan ik dat wel zelf uitvissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 17:23:
Mooi bakje van Femme ...
Ik heb echter wel een klein vraagje voor hem ivm de Dell GTO6800, ik zoek namelijk ook achter een Quadro-like kaartje om 2 x 20" Dell tft's aan te sturen. Die schermpjes werken aan 1600x1200 (165mhz DVI single link), en alle nvidia kaarten die gebruik maken van de interne nvidia TDMS (dvi signaalomzetter) graken maar tot een goeie 145mhz en dat zorgt voor "smurfbeelden" op mijn schermen. Quadro kaarten hebben normaal wel 2 externe TDMS chips die er geen graten in zien van aan full dvi spec te draaien. De vraag dus, is die Dell GTO een volwaardige quadro of heeft die slechts een dual link op de ene dvi poort en een interne op de 2de poort, of is het proper gedaan? Mits een goed fotoje van de hele kaart kan ik dat wel zelf uitvissen :)
Kijk is bij ATI, ik dacht namelijk dat hun 2 losse RamDac's hebben of bedoel je dat niet. Of wil je echt pure rendering doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ATI heeft geen 2 losse TDMS'en (RAMDAC = TDMS, met het verchil dat ramdacs voor analoge uitgangen zijn en TDMS voor digitale) maar hun interne TDMS doet wel wat ik wil, maar spijtig genoeg sta ik op een streng dieet van linux, en de ati-drivers werken daar niet goed mee (al geprobeerd met een X800XT, dat wil niet echt in merged mode draaien). Ook is er een grootte-beperking op ATIs (je kunt maar tot 2560x???? in opengl draaien, en mijn desktop is 3200x1200).
Ik moet infeite helemaal geen quadro hebben, maar tis spijtig genoeg de enige kaart die doet wat ik wil ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 17:23:
Mooi bakje van Femme ...
Er zit één TDMS-transmitter van Silicon Image op de achterzijde van de pcb en volgens mij kan die maar één uitgang op een resolutie van 2560 x 1600 aansturen. Ik had de ACD 30" eerst op de ene uitgang aangesloten en kreeg toen niet meteen beeld, toen op de andere en er kwam wel beeld. Uitgebreid heb ik het niet getest, maar het lijkt er dus op dat maar één uitgang op 2560 x 1600 werkt.

Twee schermen op 1600 x 1200 aansturen lijkt me geen probleem. Daniël heeft op kantoor twee Dell 24-inchers (1900 x 1200) aan een GeForce 6600 hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op maandag 30 mei 2005 @ 00:08:
[...]

Twee schermen op 1600 x 1200 aansturen lijkt me geen probleem. Daniël heeft op kantoor twee Dell 24-inchers (1900 x 1200) aan een GeForce 6600 hangen.
Bedankt voor je antwoord - de 2de dvi connector link op de dell "quadrofx" gebruikt dus waarschijnlijk de interne TDMS.

Btw, 1900x1200 das dan in de zogenaamde "Reduced Blanking Mode", komt dan op 145mhz voor 1600x1200 , dat werkt hier met smurfenbeeldjes op de interne TDMS. Dell 2001FPs hebben dus ofte niet graag reduced blanking, ofte mijn 6800GT kan juist geen proper genoeg signaal leveren (wat kut is). Ik denk niet dat men scherm defect is aangezien beide schermen het smurfenbeeld vertonen en ik heb officieel een mailtje teruggehad van de videokaart-boer-in-taiwan die grif toegeeft dat 1600x1200 soms kan "smurfen" en ronduit niet werkt @165mhz op de interne TDMS.
Misschien dat het met een andere kaart wel lukt, wie weet, maar ik zoek achter een beetje zekerheid dat het werkt voor ik er weer wat geld ertegenaan gooi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
Femme schreef op maandag 30 mei 2005 @ 00:08:
[...]

Er zit één TDMS-transmitter van Silicon Image op de achterzijde van de pcb en volgens mij kan die maar één uitgang op een resolutie van 2560 x 1600 aansturen. Ik had de ACD 30" eerst op de ene uitgang aangesloten en kreeg toen niet meteen beeld, toen op de andere en er kwam wel beeld. Uitgebreid heb ik het niet getest, maar het lijkt er dus op dat maar één uitgang op 2560 x 1600 werkt.

Check even het Apple forum, daar staat in het Display 2004-2005 sub-categorie een thread met een foto van iemand die de headsink van deGTO er af heeft gehaald waaronder toen de de Quadro 3400 naam verscheen. De GTO's schijnen dus afgekeurde Quadro 3400's te zijn, met een werkende dual-link DVI uitgang.

@Femme: wacht je niet op de 7800XT? Zou, als hier officiële dual-link DVI op zit, zou zo'n kaart niet beter de 4 mln pixels van de 30" ACD kunnen aansturen voor moderne spellen? Heb jij enige inside-information over het aanwezig zijn van dual-link DVI op deze kaarten? Of kan je beter op de ATI 520 serie wachten voor Dual-link DVI support voor 2520@1600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme vond ook een quadro onder de heatsink van zijn GTO.

Maareh, kan de videokaart discussie niet beter voortgezet worden op het daarvoor bestemde deel van GOT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 17:42
Ik vroeg mij af hoe jullie staan tegenover Dual Core cpu's

Momenteel heb ik een dual XP-M @ 2,2GHz maar ik zou namelijk willen upgraden maar heb niet echt de power van een dual bak niet nodig (heb er ook geen geld voor). Ik wil wel de soepelheid van een dual behouden.
Is volgens jullie een dual core dan een goed alternatief?
Gaan jullie (diegene met een dual opteron) overgaan op dual core of gaan jullie in de toekomst voor een quad core systeem? Is dit, zelfs voor heavy users niet een beetje overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een dual core is net zo duur als 2 single core cpus (zeker als je over hogere klokfrequenties spreekt.
Als je athlon dual core pakt ipv opteron is alles eromheen wat goedkoper maar echt veel maakt het niet uit. Een dual 246 oid is goedkoper als een dual core athlon.

Ik ga eind dit jaar of begin volgend jaar over van 2 250s naar 2 dual core opterons.
Mits m'n tyan dan terug is van de rma tenminste. Het board is officieel DOA (binnen een week kaduk) en dan krijg ik een andere normaal gezien maar de beschikbaarheid is niet echt super dus dat kan nog effe duren. M'n kast is ook nog niet binnen uit duitsland en de msi doet z'n werk meer als uitstekend dus ik heb nog wel effe geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antediluvian schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 15:28:
Ik vroeg mij af hoe jullie staan tegenover Dual Core cpu's

Momenteel heb ik een dual XP-M @ 2,2GHz maar ik zou namelijk willen upgraden maar heb niet echt de power van een dual bak niet nodig (heb er ook geen geld voor). Ik wil wel de soepelheid van een dual behouden.
Is volgens jullie een dual core dan een goed alternatief?
Gaan jullie (diegene met een dual opteron) overgaan op dual core of gaan jullie in de toekomst voor een quad core systeem? Is dit, zelfs voor heavy users niet een beetje overkill?
Dual core zou in principe beter moeten werken dan dual proc. Alleen de geheugenbandbreedte is vooralsnog (met de huidige Intel en AMD implementaties) 2x zo laag. Maar de soepelheid van dual zou gewoon aanwezig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Database freak schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 00:47:
[...]

Check even het Apple forum, daar staat in het Display 2004-2005 sub-categorie een thread met een foto van iemand die de headsink van deGTO er af heeft gehaald waaronder toen de de Quadro 3400 naam verscheen. De GTO's schijnen dus afgekeurde Quadro 3400's te zijn, met een werkende dual-link DVI uitgang.
Dat kreeg ik ook te zien toen de heatsink eraf moest ivm waterkoeling:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/58226/full.jpg
@Femme: wacht je niet op de 7800XT? Zou, als hier officiële dual-link DVI op zit, zou zo'n kaart niet beter de 4 mln pixels van de 30" ACD kunnen aansturen voor moderne spellen? Heb jij enige inside-information over het aanwezig zijn van dual-link DVI op deze kaarten? Of kan je beter op de ATI 520 serie wachten voor Dual-link DVI support voor 2520@1600?
De Dell GeForce 6800 GTO werkt prima en gamen doe ik nauwelijks, dus de performance vind ik minder belangrijk. Met een prijs van 300 euro is de 6800 GTO bovendien nog redelijk betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na enig zoekwerk door alle verschillende topics en fabrikanten sites heb ik geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

Ik zit eraan te denken een Tyan Tiger MPX te kopen, met daarop twee Athlon XP 2500+jes (zonder MP-lock) en het nodige geheugen (alles heb ik 'toevallig' al liggen). Nu is dus de vraag of het mogelijk is om de multiplier te veranderen met de Tyan. Dan kan ik namelijk de orginele snelheid van de 2500+ weer terughalen door de multiplier op 6,5 of 7 en de FSB op 266 Mhz (standaard) te zetten. Of kan de FSB ook nog iets verder dan 266 Mhz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 20:50
Dat is voor zover ik mij kan herinneren niet mogelijk.
De beste oplossing is gewoon de multiplier met een wiretrick aanpassen, dat heb ik toentertijd ook met mijn dual 2500+ gedaan, werkte perfect.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 18:42:
Na enig zoekwerk door alle verschillende topics en fabrikanten sites heb ik geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

Ik zit eraan te denken een Tyan Tiger MPX te kopen, met daarop twee Athlon XP 2500+jes (zonder MP-lock) en het nodige geheugen (alles heb ik 'toevallig' al liggen). Nu is dus de vraag of het mogelijk is om de multiplier te veranderen met de Tyan. Dan kan ik namelijk de orginele snelheid van de 2500+ weer terughalen door de multiplier op 6,5 of 7 en de FSB op 266 Mhz (standaard) te zetten. Of kan de FSB ook nog iets verder dan 266 Mhz?
Wat doe je moeilijk :? koop een Sempron deze zijn standaard Multi-processor capable, dus heb je voor 100 euro 2 semproms 2200+ , board er bij heb je voor 200 euro een dual athlon-bak :). Ik heb zelf ook een sempron en deze kan ook als MP herkend worden, heb hem nu als mobile draaien :).

Weet iemand hoe het staat met de E4-cores deze zou ik superdolgraag willen, maar hoop dat ze al uit zijn :), want dan kan ik ze gaan kopen :X. Maar als ze nog niet uit zijn tjah, dan wacht ik liever even :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien een domme en ook misplaatste vraag

maar wanneer denken jullie dat dual core processors in LAPTOPS zullen beschikbaar worden (zowel intel's of amd's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Termi schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 19:41:
[...]

Wat doe je moeilijk :? koop een Sempron deze zijn standaard Multi-processor capable, dus heb je voor 100 euro 2 semproms 2200+ , board er bij heb je voor 200 euro een dual athlon-bak :). Ik heb zelf ook een sempron en deze kan ook als MP herkend worden, heb hem nu als mobile draaien :).
Ik keek naar een dual oplossing voor de huidige situatie, waarin ik zowel geheugen als twee dezelfde processoren heb. Waar vind ik voor 100 Euro een dual-moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 00:05:
[...]
Ik keek naar een dual oplossing voor de huidige situatie, waarin ik zowel geheugen als twee dezelfde processoren heb. Waar vind ik voor 100 Euro een dual-moederbord?
In Duitsland voor 69 euro, http://www2.alternate.de/...etails.html?artno=GJET06& , stelt echt nix meer voor :P. Is wel een MP maar goed, als je daarmee kan leven :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 00:05:
[...]
Mijn K8N-DL, Opterons en 6800GTO PCI-E is binnen, als komende week het geheugen, voeding en heatsinks binnen komen doe ik m'n Iwill MPX2 weg. Dit moederboard laat zich via de bios overclocken waardoor je twee XP's of MP's tot 2.5ghz kan laten draaien. als je interesse hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
Femme schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 16:55:De Dell GeForce 6800 GTO werkt prima en gamen doe ik nauwelijks, dus de performance vind ik minder belangrijk.
Zonde gamen met dit scherm is echt een droom, zelfs uit je ooghoeken zie je nog het spel vanwege de breedte van het scherm. Het lijkt zo dus echt alsof je er midden in zit.

M'n GTO, K8N-DL en 2 244's liggen klaar als van de week m'n geheugen, heatsinks en Enermax 660EPS binnen komt zet ik het zaakje in elkaar.
Graag had ik er ook een snelle Areca raid controller bijgekocht waar je 1gb of 2gb cache op kan zetten (dit zou het systeem echt snel maken). Maar ik begrijp dat Areca upgrade mogelijkheden van het cache geheugen van hun controllers heeft beperkt tot enkel de (voor consumenten) erg dure 12 en 16 schijven versies; die elk ronde de 1000 euro kosten.

[ Voor 66% gewijzigd door Database freak op 03-06-2005 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Database freak schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 22:00:
[...]

Mijn K8N-DL, Opterons en 6800GTO PCI-E is binnen, als komende week het geheugen, voeding en heatsinks binnen komen doe ik m'n Iwill MPX2 weg. Dit moederboard laat zich via de bios overclocken waardoor je twee XP's of MP's tot 2.5ghz kan laten draaien. als je interesse hebt?
Ja, dat ben ik zeker. Ik heb je net geprobeerd een e-mail te sturen naar je adres van je profiel, maar die krijg ik net zo snel weer terug met de melding dat het niet bestaat. Heb je een werkend adres voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Database freak schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 22:24:
[...]

Zonde gamen met dit scherm is echt een droom, zelfs uit je ooghoeken zie je nog het spel vanwege de breedte van het scherm. Het lijkt zo dus echt alsof je er midden in zit.

M'n GTO, K8N-DL en 2 244's liggen klaar als van de week m'n geheugen, heatsinks en Enermax 660EPS binnen komt zet ik het zaakje in elkaar.
Graag had ik er ook een snelle Areca raid controller bijgekocht waar je 1gb of 2gb cache op kan zetten (dit zou het systeem echt snel maken). Maar ik begrijp dat Areca upgrade mogelijkheden van het cache geheugen van hun controllers heeft beperkt tot enkel de (voor consumenten) erg dure 12 en 16 schijven versies; die elk ronde de 1000 euro kosten.
Welke revisie Opterons heb je ? De CG of de E4, zou zelf graag de E4 willen maar vraag me af of ze ergens leverbaar zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb vandaag mijn 2e dual AMDtje gebouwd, een zeer bescheiden systeem overigens (Athlon MP 2200+)

Nu ben ik aan het testen of het ding ook werkt met 4 unbuffered dimmetjes. Atlas zegt dat de MPX chipset het niet kan, ik zeg dat het wel mogelijk zou moeten kunnen zijn.
Ik heb dus 2x 512 en 2x 256MB erin gezet en het lijkt tot nu toe te werken (het wordt herkend en het boot). Dus even verder stresstesten en kijken of ik nog rare problemen tegen ga komen.

Mijn vraag is nu eigenlijk of mensen ervaringen hebben met 4 unbuffered dimmen op een 760MPX chipset. Ik heb zelf een Gigabyte GA7DPXDW-P en ben eigenlijk benieuwd of het gaat werken op een Asus A7M-266D (die Atlas heeft).
Ik heb het al eerder voor elkaar gekregen een Tyan Tiger MP op normaal geheugen te laten werken ook al was dat volgens de manual totaal onmogelijk en ben benieuwd of het nu weer gaat werken :)

Op mijn andere dual had ik ooit wel 4 dimmen in gebruik maar dat was gewoon ECC Registered spul, dus dat werkt op zich wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Terw_Dan schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 18:50:
Ik heb vandaag mijn 2e dual AMDtje gebouwd, een zeer bescheiden systeem overigens (Athlon MP 2200+)

Nu ben ik aan het testen of het ding ook werkt met 4 unbuffered dimmetjes. Atlas zegt dat de MPX chipset het niet kan, ik zeg dat het wel mogelijk zou moeten kunnen zijn.
Ik heb dus 2x 512 en 2x 256MB erin gezet en het lijkt tot nu toe te werken (het wordt herkend en het boot). Dus even verder stresstesten en kijken of ik nog rare problemen tegen ga komen.

Mijn vraag is nu eigenlijk of mensen ervaringen hebben met 4 unbuffered dimmen op een 760MPX chipset. Ik heb zelf een Gigabyte GA7DPXDW-P en ben eigenlijk benieuwd of het gaat werken op een Asus A7M-266D (die Atlas heeft).
Ik heb het al eerder voor elkaar gekregen een Tyan Tiger MP op normaal geheugen te laten werken ook al was dat volgens de manual totaal onmogelijk en ben benieuwd of het nu weer gaat werken :)

Op mijn andere dual had ik ooit wel 4 dimmen in gebruik maar dat was gewoon ECC Registered spul, dus dat werkt op zich wel.
Volgens mij is het zelfde als met de kt333 en amd760 ze kunnen wel 4 banken aansturen, maar de stabiliteit kunnen ze niet verzekeren.En daarom willen ze denk ik registerd spul hebben, maar goed http://www.hardware.info/reviews.php?id=171&page=2 als je dit leest is het zelfde daarbij hebben ze ook met 4 Dimm's gedraaid en bleek goed op te starten. Helaas waren ze niet zo handig om door te testen :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de E4 revisie, die is er al wel maar bijna alles wat op dit moment verkocht wordt is nog CG.
Als je zeker wilt zijn van een e4 opteron kun je beter nog even wachten of je moet een shop vinden die de stepping wil garanderen, ik ken er zo nog geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Atlas zegt dat de MPX chipset het niet kan, ik zeg dat het wel mogelijk zou moeten kunnen zijn.
Hee dat zei mijn handleiding! :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Atlas schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 21:18:
[...]

Hee dat zei mijn handleiding! :+
En jij zei het weer tegen mij... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
Termi schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 17:59:

Welke revisie Opterons heb je ? De CG of de E4, zou zelf graag de E4 willen maar vraag me af of ze ergens leverbaar zijn :).
De CG. De E4 steping wordt momenteel in de VS enkel nog in de 252 en 250 versie verkocht. Einde juni zouden langzaam de lagere modellen met deze steping verkocht gaan worden. Europa loopt daar meestal achteraan dus 244's E4 stepping gaat nog wel tot juli/augustus duren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Wat ik me dus afvraag is het volgende, die E4 cores hebben speedstep, hebben die (opteron) Dualcore's dat ook? En kan die speedstep per core variabel wezen (1core op 1800mhz de 2de op 600)? En wat als je 2 opteron's (bijv. zonder DC)hebt kan het dan wel onafhankelijk van elkaar varieren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik geloof dat de MPX chipset in twee banken tot 2GB normaal geheugen ondersteund, dus zonder ecc. Zelf heb ik ook een Gigabyte GA7DPXDW-P plankje met twee MP 2800+ processoren, maar er zitten maar 2, 512MB PC2100 DDR SDRAM ecc geheugen reepjes op.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
M@rijn schreef op maandag 06 juni 2005 @ 23:13:
Wat ik me dus afvraag is het volgende, die E4 cores hebben speedstep, hebben die (opteron) Dualcore's dat ook? En kan die speedstep per core variabel wezen (1core op 1800mhz de 2de op 600)? En wat als je 2 opteron's (bijv. zonder DC)hebt kan het dan wel onafhankelijk van elkaar varieren??
Ik denk dat de cores gelijk opschalen van 800 => 1600 => max :), want anders wordt het wel heel ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
Dual CPUs moeten altijd zelfde snelheid, FSB+multiplier hebben. Voor de Opterons is zelfs zelfde stepping vaak nodig: ik dacht dat een 242 B3 niet samen kan werken met een 242 CG. Bij voorkeur komen de CPU's zelfs van de zelfde silicon bakplaat (ze hebben dus dicht bij elkaar liggende serienummers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

_Dune_ schreef op maandag 06 juni 2005 @ 23:21:
[...]

Ik geloof dat de MPX chipset in twee banken tot 2GB normaal geheugen ondersteund, dus zonder ecc. Zelf heb ik ook een Gigabyte GA7DPXDW-P plankje met twee MP 2800+ processoren, maar er zitten maar 2, 512MB PC2100 DDR SDRAM ecc geheugen reepjes op.
Ik heb het even getest en krijg de nodige instabiliteitsproblemen.
Of dit nu te wijten is aan het soort geheugen of dat 1 dimm brak is ben ik nog niet achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Database freak schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 23:23:
Dual CPUs moeten altijd zelfde snelheid, FSB+multiplier hebben. Voor de Opterons is zelfs zelfde stepping vaak nodig: ik dacht dat een 242 B3 niet samen kan werken met een 242 CG. Bij voorkeur komen de CPU's zelfs van de zelfde silicon bakplaat (ze hebben dus dicht bij elkaar liggende serienummers).
Dat begrijp ik nog wel, maar wat ik dus graag wil weten is, of ze onafhankelijk van elkaar hun cpusnelheid kunnen veranderen. Zodat niet constant mijn 2CPU uit zijn neus staat te peuteren omdat de eerste toevallig 100% CPU met single tasked spul moet uitvoeren... you snap?
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.