''A little birdie tipped me off....Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 17:36:
ABIT komt met het eerste ATX bord dat NUMA, PCI-E en SLI combineert.
[...]
bron:
http://www.pcper.com/index.php#NewsID618
....the fact that I am told''
ohjazeker, een betrouwbare bron

dat moederbord staat dus ook al op de abit siteVerwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 17:36:
ABIT komt met het eerste ATX bord dat NUMA, PCI-E en SLI combineert.
[...]
bron:
http://www.pcper.com/index.php#NewsID618
(link)

Geen PCI-64 slots, 2 DIMM-banken per CPU, een onmogelijk geplaatste ATX stekker, en 1 legacy PCI slot.

Ik houd het lekker op mijn K8W.
[ Voor 12% gewijzigd door collission op 22-01-2005 19:16 ]
Verwijderd
Op de Abit site is dus te lezen dat alle typen geheugen ondersteund worden. Blijkbaar kan Opteron dus toch omgaan met unbuffered geheugen...Silent Thunder schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 17:53:
''A little birdie tipped me off....
....the fact that I am told''
ohjazeker, een betrouwbare bron![]()
Verwijderd
Je kan het ook anders zien:casemodderpoel schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 19:16:
OMG wat een kutbord!
Geen PCI-64 slots, 2 DIMM-banken per CPU, een onmogelijk geplaatste ATX stekker, en 1 legacy PCI slot.
Ik houd het lekker op mijn K8W.
- wel PCI-E (sneller, compacter en "generieker" dan PCI-X)
- wel SLI
- past in (bijna) elke kast
- weinig legacy shit zoals IRQ vretende PCI sloten
- gewoon 4 DIMM-banken want geheugen is geheel transparant voor beide procs
- 2x gigabit LAN
Ik vind de features enorm, zeker voor een ATX bord. Het enige waar ik niet zo kapot van ben is het merk. Ik koop liever een ASUS of Gigabyte.
Verwijderd
Nou ik heb zo'n msi master 2 en dat is een super board.ronny schreef op maandag 17 januari 2005 @ 21:15:
Heeft iemand dan ook een paar links naar het feit dat de MSI niet zo best zouden zijn?
Zeker met de wat "duurdere" borden van MSI heb ik nog weinig negatieve dingen gelezen.
Het feit dat de MSI geen 64 bit en NUMA ondersteund is de reden dat hij goedkoper geproduceerd kan worden.
In benches is ie gewoon sneller als een tyan k8w, kijk maar naar de gamepc reviews.
http://www.gamepc.com/lab...nt.asp?id=dualduel&page=8
Enige wat ie niet wint zijn de geheugen intensieve dingen en daar is het verschil minimaal!
Ja de tyan heeft misschien een betere geheugen bandbreedte maar in de praktijk merk ik daar niks van. Ik en een maat van me hebben allebei opteron 250s, hij op de tyan, ik op de msi, en de msi wint het in bijns alle benches en zeker in het dag dagelijks gebruik.
Zeker in het bendaeren van disks blijkt mijn msi een sneller als de tyan, met name in de laad tijden van game levels ed.
Als je geen scsi en dikke raid controllers gebruikt is dit een super board, zeker met een raid 0 van 2 73Gb raptors.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 10:28 ]
Van klussen krijg je grijze haren
ik heb er nu 2x 512MB ECC Registered, kan ik in de toekomst nog eens upgraden. ECC is eigenlijk niet nodig (en registered voor 2 banken ook niet), maar voor €50,- p/s is het wel een goeie koop, waarschijnlijk kan je ze nu nog voor meer kopen
Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.
Gewoon 512 PC3200 Kingston Cl2gladiool schreef op zondag 23 januari 2005 @ 11:39:
Nog een vraagje aan de 0ld-sc00l l33t A7M266-D MPX gebruikers, wat voor geheugen hebben jullie er nu inzitten?
Prik er eerdaags nog wel een reepje bij
1GB lijkt me zat
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Kijk! Dat is een puik bord! Daar kun je tenminste je RAID-controller in kwijt.
Allee het gaat nog wel even duren voordat er borden met Nvidia nForce Pro chips verschijnen.

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel
Of het geeft je meer vrijheid in het routen van de ATX kabels, dat zou wel relaxed zijn.B-lennium schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 01:53:
zie ik nou een dubbele voeding connector ? standard heb je dus 2 voedingen nodig... auw dat vreet stroom
Bij BTX zit de voeding onderin de kast.
en bij ATX boven in.
dat zijn ook de plekken waar de connectoren zitten!
Kingston PC2700 512 MB + Kingston PC3200 256 MBgladiool schreef op zondag 23 januari 2005 @ 11:39:
Nog een vraagje aan de 0ld-sc00l l33t A7M266-D MPX gebruikers, wat voor geheugen hebben jullie er nu inzitten?
Unbuffered geheugen.
Totdat je de prijs zietcasemodderpoel schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 01:40:
Kijk! Dat is een puik bord! Daar kun je tenminste je RAID-controller in kwijt.
Allee het gaat nog wel even duren voordat er borden met Nvidia nForce Pro chips verschijnen.

Ik vond die 500 euro voor die K8W borden al veel.
post trouwens eens pics van je systeem hier roodhoedje
Verwijderd
De iwill die wel sli kan is de dk8ew, maar die is nog niet uit en heeft maar 2 pci-express 8x sloten ipv 16x. Meer info op www.mpl.be en www.iwill-benelux.com. Mpl is de benelux importeur en duur.
De tyan s2985 die wel net uit is ziet er een stuk beter uit wat betreft specificatie en heeft waarschijnlijk een iets interesantere prijs. ik zie de tyan wel ziten persoonlijk, al voldoet m''n huidige boardje uitstekend.
Is altijd met nieuwe dingen die uitkomen. Zeker aangezien dit ook nog eens nieuwe techniek bevat; dan kun je al aanvoelen dat je diep in je buidel moet tasten. Gewoon een maandje aankijken en dan is ie al flink wat voordeliger (bijkomend voordeel is dat tegen die tijd ook al wat meer reviews uit zijn; kun je het op gemak nog es nalezen of ie echt alles bied wat je verwacht).casemodderpoel schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 15:53:
O-M-G 654 euro!
Ik vond die 500 euro voor die K8W borden al veel.
offtopic:
post trouwens eens pics van je systeem hier roodhoedje
Verwijderd
en als je het geheugen gebruikt wat in de review staat weet je ook vrij zeker dat het probleemloos opstarten gaat worden. Ik zie wel wat in een dual opteron sli board maar ik ga zeker wachten op de reviews en de eerste gebruikers ellende op 2cpu voordat ik aan het vervangen sla. M'n huidige boardje kan nog prima voorruit.Silent Thunder schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 16:22:
[...]
Is altijd met nieuwe dingen die uitkomen. Zeker aangezien dit ook nog eens nieuwe techniek bevat; dan kun je al aanvoelen dat je diep in je buidel moet tasten. Gewoon een maandje aankijken en dan is ie al flink wat voordeliger (bijkomend voordeel is dat tegen die tijd ook al wat meer reviews uit zijn; kun je het op gemak nog es nalezen of ie echt alles bied wat je verwacht).
Zou ik niet te hard vanuit gaan. Alhoewel dit met de "mainstream massaproductie"-borden inderdaad het geval is, is dit tot op heden bij de high-end workstation borden (Dual Xeon en Dual Opteron en zelfs de Dual AMD Tyna Thunders bijvoorbeeld) helaas nooit zo extreem het geval geweest is. De enige verlaging van de prijs die zal ontstaan is eentje die komt doordat meerdere leveranciers hem gaan leveren, echt duidelijk zal de leveringsprijs van tyan zelf niet zakken vrees ik...Silent Thunder schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 16:22:
[...]
Is altijd met nieuwe dingen die uitkomen. Zeker aangezien dit ook nog eens nieuwe techniek bevat; dan kun je al aanvoelen dat je diep in je buidel moet tasten. Gewoon een maandje aankijken en dan is ie al flink wat voordeliger (bijkomend voordeel is dat tegen die tijd ook al wat meer reviews uit zijn; kun je het op gemak nog es nalezen of ie echt alles bied wat je verwacht).
Je hebt gelijk het is de dk8ew, maar aangezien er niet veel anders is tussen de twee borden behalve firewire en sli zal de prijs niet zoveel verschillen denk ik. (misschien dat ze in de W wel meer clock opties in de bios zettenVerwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 16:22:
Dat zal dan de iwill dk8es zijn. Die kan geeneens sli! (ondanks wat het plaatje laat zien, want je krijgt er al geen sli bridge bij).
.
IW-DK8ES
nVIDIA CK8-04+AMD 8131 - Dual AMD Opteron - 8x DIMM (4+4), up to 16GB ECC REG - ATI RageXL Graphics integrated - One x16 PCI-E - One x2 PCI-E (w/ x16 slot) - 1x PCI-X 64/133 - 2x PCI-X 64/100 - 4x SATA 2.0 ports w/ nVRAID 0,1,10 - 2x Broadcom PCI-E GbE - 10x USB2.0 - IPMI 1.5 (Option)
IW-DK8EW
nVIDIA CK8-04+AMD 8131 - Dual AMD Opteron - 8x DIMM (4+4), up to 16GB ECC REG - One x8 PCI-E - One x8 PCI-E (both x16 slot) - 1x PCI-X 64/133 - 2x PCI-X 64/100 - 4x SATA 2.0 ports w/ nVRAID 0,1,10 - 1 or 2 (not yet final) x Broadcom PCI-E GbE - 1394b firewire - 10x USB2.0
@ casemoddderpoel, als ik een digitale foto unit heb zal er er foto's van maken ben voorlopig nog bezig met m'n server waar ik 8 tot 10 schijven in moet zetten, daarna kan ik m'n huidige case afmaken moet nog flink wat afwerking doen
1. Wist ik veel dat 32-bit PCI devices niet werken in PCI-X 100 sloten.
Ik dacht handig te zijn door een gemodde USB 2.0 controller in een PCI-X slot te hangen, maar toen wilde mijn PC niet starten. Die zag het lijk al drijven.
2. Ik heb vandaag dat beta-bios voor de Thunder K8W maar eens geflashed, en alles werkt perfect. Maar er was 1 optie waarbij je de snelheid van je geheugen kon kiezen, en waarempel, DDR400 stond er ook bij. Dat is mooi meegenomen dacht ik, 33mhz erbij! Alleen achteraf blijkt dat het limiet van de geheugensnelheid te zijn, en niet de eigenlijke snelheid ervan.
Verwijderd
http://www.linuxhardware....Thunder-K8WE-S2895?page=1
32bit PCI devices werken gewoon in PCI-X sloten hoor, of dit nu 100MHz of 133Mhz is doet er niet echt toe. Ik heb zelf op dit moment gewoon 2 32bit/33Mhz kaarten in mijn PCI-X sloten zitten, waarbij de controller dus vrolijk terugschakeld op 33Mhz.casemodderpoel schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:03:
Zo, ik heb mezelf vandaag eens twee teleurstellingen voorgeschoteld:
1. Wist ik veel dat 32-bit PCI devices niet werken in PCI-X 100 sloten.
Ik dacht handig te zijn door een gemodde USB 2.0 controller in een PCI-X slot te hangen, maar toen wilde mijn PC niet starten. Die zag het lijk al drijven.
Maar "gemodde" USB controller. Wat bedoel je daarmee, dat hij oorspronkelijk 5V is (was) ? Want dan gaat het niet werken nee, de PCI-X sloten zijn namelijk 3.3V keyed.
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)
Verwijderd
http://www.hkepc.com/hwdb/tyan-x16sli-4.htm
beetje chinees maar de cijfertjes zijn wel duidelijk.
Vergelijking met een amd 4000+ (tov 2x248 opterons)
Verwijderd
na het bouwen er van kregen we 3 lange beeps en 1 korte, heeft iemand enig idee wat dit betekend, ik dacht aan het moederbord of de CPU's, maar jja dit is ook me eerste dual Opteron setup, hiervoor had ik een Dual AthlonMP 2200+. de vernieuwde ondelen heb ik bold gemaakt de rest is nog van me oude config.
dit is nu me nieuwe config, wat eigenlijk hoort te werken....:
Dual AMD K8 Opteron DP SledgeHammer 244 S940 @ 2x 1800Mhz, 1MB L2, 800Mhz FSB
MSI MS-9130 K8T Master2-FAR, VIA K8T800 chipset
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR Non ECC Non Reg. , CL2.5 (Twin-Moss) [kon volgens de verkoper]
ASUS ATI Radeon X800 XT Platinum Edition. AGP8X. 256MB GDDR3. VGA. DVI. ViVO
Creative Labs Sound Blaster Audigy2 Platinum 6.1
1x Maxtor Diamond Max9+ 40GB 7200rpm 2MB cache
1x Maxtor Diamond Max9+ 60GB 7200rpm 2MB cache
3-Com 3C905B 1Gbit onboard Ethernet adapter
Lite-On 16/48 DVD-Rom drive.
Samsung 1,44" FDD
Philips Brilliance 109SP 19" Philips Lab Monitor
Max Reso + Refresh: 1600 x 1200 x 32 @ 72 Herz
Logitech Cordless iToutch Keyboard & Cordless Mouse Man Wheel
Chieftech DA-01-BLD Ex-ATX Server Tower Blue Metalic
4x Enermax 80mm 3500 rpm fans
1x 92mm Enermax 2500 rpm fan
Antec True Power 550P EPS12V PSU
we hebben alles geprobeerd bios resetten, procs omwisselen enzovoorts en nog geen resultaten, andere videokaart ook nog zelfs nog een PCI geprobeerd ook geen oplossing. die nieuwe onderdelen heeft me 1400 Euro gekost, en ja ik hoop dat het niets ernstigs is. kan iemand me vertellen wat het probleem is en hoe ik er uit kan komen?
Friendly Regards,
Obi-Wan Kenobi.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 21:20 ]
En dat is helaas niet goedkoop

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
Verwijderd
Ik heb hetzelfde mobo, zonder ecc reg doet ie het echt niet...
Normaal gezien kunnen opterons niet zonder ecc reg maar er komt een abit mobo aan die het wel kan:
http://www.abit-usa.com/p...hp?categories=1&model=264
Verder is het msi moederbord erg kieskeurig wat geheugen betreft, er zijn al verschillende mensen geweest met problemen met twinmos.
Corsair lijkt goed te gaan maar enkel de 3200 modules, niet de 3500!
Voor andere opties kijk op de msi site of op het 2cpu.com forum, daar is een msi k8t master 2 thread met veel voorbeeld combis erin.
Op de sallandautomatisering site staat erg goedkoop kingston ecc reg geheugen, latjes van 512mb, maar ik weet niet 100% zeker of die werken met dit board.
http://www.sallandautomat...nfo.php?pid=1530&catId=29
En je moet een voeding hebben met minimaal 20 ampere per 12V lijn, liefst een enkele lijn. (mijne doet het niet op een aopen 300watter bijv).
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 21:52 ]
Verwijderd
maar PC 2700 is het beste zeker ECC Reg, maare Corsair werkt dus ook hmm, en Twinmos PC-2700 ECC Reg?
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 22:17 ]
Als je Opterons hebt van C0 stepping of nieuwer kun je het beste PC3200 Registered nemen, want deze stepping Opterons ondersteunen dit op volledige snelheidVerwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 22:15:
maar PC 2700 is het beste zeker ECC Reg, maare Corsair werkt dus ook hmm, en Twinmos PC-2700 ECC Reg?
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd
CPU 0 geeft dit aan:
AMD Opteron
OSA244CEP5AU
CAAGC 0428RPMW
1024729H40101
CPU 1 geeft dit aan:
AMD Opteron
OSA244CEP5AU
CAAGC 0428RPMW
1025029H40061
een C0 stepping idd.
Sorry dat ik dit ook even vraag, die zit toch in dit zelfde systeem
Dan zie ik nog iets, een geel achtig stekkertje op me X800XT PE, dat is niet voor stroom neem ik aan, want daar heb je die paarse molex aansluiting voor, maar heeft dat stekkertje iets met een aansluiting voor een videocodec kaart ofzo?
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 23:42 ]
Verwijderd
http://www.sallandautomatisering.nl/default.php?pid=866
Corsair TWINX 1024RE-3200LLPT PC3200, 400 MHz, Kit of 2, 2, 1024 MB
dat is idd de beste keuze, dus dat doe ik maar en dan kan ik van de week nog lekker er mee aan de slag
Ik bedank jullie allemaal, jullie hebben een SMP liefhebber weer blij gemaakt
Thanx dudes!
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2005 00:38 ]
Die X800XT is ernstig underpowered zo. Ik heb hier 2 2Ghz opterons draaien, en nu al merk ik dat die procs met moeite m'n videokaart bij kunnen houden.Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 21:15:
dit is nu me nieuwe config, wat eigenlijk hoort te werken....:
Dual AMD K8 Opteron DP SledgeHammer 244 S940 @ 2x 1800Mhz, 1MB L2, 800Mhz FSB
MSI MS-9130 K8T Master2-FAR, VIA K8T800 chipset
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR Non ECC Non Reg. , CL2.5 (Twin-Moss) [kon volgens de verkoper]
ASUS ATI Radeon X800 XT Platinum Edition. AGP8X. 256MB GDDR3. VGA. DVI. ViVO
Verwijderd
Dat geheugen is ook CAS2, het blijkt dat dit mobo wat ik heb erg precies keurig is op geheugen merken . en op 1600 x 1200 x32 met 6x FSAA en 16x AF moet FS 2004 zonder hitch draaien, FS 2004 ondersteund ook volledig SMP, dus ik denk dat de graka wel goed zijn werk doet.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2005 15:29 ]
Verwijderd
http://www.sallandautomatisering.nl/default.php?pid=10049Kippenijzer schreef op maandag 14 maart 2005 @ 10:47:
De K8WE begint in prijslijsten te verschijnen. Salland vraagt ~460 in pre-order voor de niet SCSI versie iig. Maar jah, niemand die nog een dual opteron wil nu de dual-core toledo aan de horizon staat ;P
en 575 voor de scsi versie.
De k8we kan ook dual core opterons aan en voor de mensen die nu 2 snelle opterons hebben is dit wel een aardig boardje.
Specs:
Mobo: Tyan Thunder K8W
Procs: 2x Opteron 244
Mem: 2x Kingston 512MB DDR 400 valueram. ECC + reg.
Graka: Geforce 6800 Golden sample (350/800)
PSU: Tagan 480W
Geluid: Sound Blaster Audigy 2
TV: Pinnacle PCTV stereo
Case: Lian-li PC-70
DVD: lite-on 16x 48x
HD's: 1x s-ata 200 gig
1x s-ata 300 gig RIP (stond bijna helemaal vol
2x p-ata 160 gig. en 1 daarvan maakt een teringherrie
Temps: (100% CPU load)
CPU1: 44C
CPU2: 35C
SYS: 35C
Die opterons zijn echt koel
Pics:
Totaal plaatje:
De procs met het kleine beetje geheugen dat er op dit moment in zit.
De mooie video kaart van Gainward.
De insteek kaarten. En nu moet er nog een s-ata raid 5 controllertje in 1 van de pci-x sloten komen. maar dat zie ik wel wanneer ik weer geld heb.
En m'n nieuwe kast met m'n oude ervoor
[ Voor 3% gewijzigd door J2S op 14-03-2005 20:14 ]
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Wel stond in de fora op AMDzone.com dat je eerst je oude drivers moet deinstalleren en dat anders je garantie vervalt.
Verwijderd
reviews: CeBIT 2005: Storage, servers en workstations
Dit plankje is echt ubercompleet (PCI-E, NUMA, S-ATA II) en gewoon ATX. Ik zou echt niet weten wat je nog meer zou moeten willen. Deze plank kan zelfs in een klein desktop kastje met 2 zuinige dual core Opterons.
Edit:
Over dit bord is op 27 januari 2005 al een (p)review geweest op GamePC.
Zie:
http://www.gamepc.com/lab....asp?id=asusnf4pro&page=1
Prijs valt trouwens ook mee: nu iets van 275 euro, maar dit gaat natuurlijk nog wel dalen.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2005 00:31 ]
Die Abit bordjes slikken unbuffered geheugen latjes, maar geen non-ecc latjes.Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 21:47:
you better believe it.
Ik heb hetzelfde mobo, zonder ecc reg doet ie het echt niet...
Normaal gezien kunnen opterons niet zonder ecc reg maar er komt een abit mobo aan die het wel kan:
http://www.abit-usa.com/p...hp?categories=1&model=264
Er bestaan zowel buffered als non-buffered ecc latjes.
Unique - Memory Flexibility
ABIT thoughtfully added un-buffered DIMM to the already abundant featured workstation board. It provides convenience to our users since un-buffered memory can be easily obtained from channels, and it's cheaper to build up a system for those power users.
Het is wel een leuk bordje idd..... maar aantal uitbreidingssloten zou misschien wat meer mogen, mits je daar behoefte aan hebt of course. Maar voor simpele workstation is het idd ideaal. Voor servers denk ik weer minder geschikt, dan zou je toch graag een pci-x slot of een extra pci-e slot willen hebben voor scsi of sata raid controllers.Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 19:09:
Kijk eens waar Asus ons blij maakt (mij tenminste wel):
reviews: CeBIT 2005: Storage, servers en workstations
Dit plankje is echt ubercompleet (PCI-E, NUMA, S-ATA II) en gewoon ATX. Ik zou echt niet weten wat je nog meer zou moeten willen. Deze plank kan zelfs in een klein desktop kastje met 2 zuinige dual core Opterons.
Enne, btw..... dual core en zuinig? Denk het niet echt he?
Dan zal die buffer wel op het mobo zitten. Is er naast de DIMM slots een rechthoekig chippie te zien?Arioch schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 19:49:
[...]
Die Abit bordjes slikken unbuffered geheugen latjes, maar geen non-ecc latjes.
Er bestaan zowel buffered als non-buffered ecc latjes.
[...]
Geniaal! Dat ik dat niet eerder gezien heb. Op de forums van 2cpu loopt men ook al een tijdje te discussieren over deze "feature", ik heb nog niemand dit eerder horen zeggen.casemodderpoel schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 21:41:
[...]
Dan zal die buffer wel op het mobo zitten. Is er naast de DIMM slots een rechthoekig chippie te zien?
Wat wel zo is, is dat in hetzelfde forum door mails van Abit wordt verklaard dat dit bord NIET in Europa verkocht zal gaan worden. Enkel in Amerika, tenzij je een adres kan vinden die dit bord importeerd.
Verwijderd
Er komen 4 nforce pro boardjes aan, de asus k8n-dl, de msi k8n master2, de tyan k8we en de iwill dk8es/dk8ew.
De eerste 2 zijn budget borden, de laatste 2 zijn full blown borden met sli en numa, dus voor ieder wat wils lijkt me.
Wel valt me op dat de performance van zowel de asus als de tyan niet bijster veel beter zijn als de "oude" borden zoals de msi k8t master 2 en de tyan k8w, waarschijnlijk omdat de geheugen controller bij amd zoiezo on board zit.
Ik heb voorlopig zoiezo geen geld dus ik hou nog even wat ik heb...
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 23:07 ]
Ik vind het echt een baggerbord. En die 'feature' is helemaal niet zo geweldig, want als je zoveel geld neertelt voor 2 videokaart, 2 opterons, dat mobo en een PSU die het allemaal aankan waarom zou je dan gierig zijn als het op geheugen aankomt?GertjanO schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 22:29:
[...]
Geniaal! Dat ik dat niet eerder gezien heb. Op de forums van 2cpu loopt men ook al een tijdje te discussieren over deze "feature", ik heb nog niemand dit eerder horen zeggen.
Wat wel zo is, is dat in hetzelfde forum door mails van Abit wordt verklaard dat dit bord NIET in Europa verkocht zal gaan worden. Enkel in Amerika, tenzij je een adres kan vinden die dit bord importeerd.
Waarom?Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:02:
er is zojuist gepost dat abit dit board helemaal niet gaat verkopen maar dat het hele ding is doorverkocht aan een onbekende partij.
Die Asus had toch ook numa?Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:02:
Er komen 4 nforce pro boardjes aan, de asus k8n-dl, de msi k8n master2, de tyan k8we en de iwill dk8es/dk8ew.
De eerste 2 zijn budget borden, de laatste 2 zijn full blown borden met sli en numa, dus voor ieder wat wils lijkt me.
Het gaat meer om de features dan de performance. 2x Gigabit Ethernet controller, USB2.0 (hoe kunnen ze dat vergeten bij AMD?Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:02:
Wel valt me op dat de performance van zowel de asus als de tyan niet bijster veel beter zijn als de "oude" borden zoals de msi k8t master 2 en de tyan k8w, waarschijnlijk omdat de geheugen controller bij amd zoiezo on board zit.
Ik heb voorlopig zoiezo geen geld dus ik hou nog even wat ik heb...

Edit: Op magische wijze is het bord niet meer terug te vinden op de abit site. Kennelijk zijn ze er niet zo trots meer op. Het zal we komen doordat die unbuffered feature toch niet zo goed werkte als ze dachten.

[ Voor 7% gewijzigd door collission op 16-03-2005 23:46 ]
Tjah, AMD update zijn chips amper / niet.hoe kunnen ze dat vergeten bij AMD?
Dat is ook een reden waarom bv Dell geen AMD cpu's wil verkopen. (tenzij de klant er echt om vraagt)
AMD heeft goede cpu's in handen, nu nog de chipsets & drivers en het komt volledig in orde
Een update van de huidige 8000 chipset zijn niet mis zijn:
- PCI-E
- USB2
- SATA
- ...
Maarja
[ Voor 21% gewijzigd door XWB op 16-03-2005 23:56 ]
Verwijderd
Lees de thread op 2cpu.com, abit heeft zelf vragende klanten gemaild dat het hele board inclusief design verkocht is, abit will zich terugtrekken uit de server / workstation business (naar eigen zeggen)casemodderpoel schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:44:
Het gaat meer om de features dan de performance. 2x Gigabit Ethernet controller, USB2.0 (hoe kunnen ze dat vergeten bij AMD?) enz.
Edit: Op magische wijze is het bord niet meer terug te vinden op de abit site. Kennelijk zijn ze er niet zo trots meer op. Het zal we komen doordat die unbuffered feature toch niet zo goed werkte als ze dachten.
Dat het unbuffered geintje niet of slecht werkt is pure speculatie op dit moment.
Ik vraag me af of de msi numa biedt.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2005 19:41 ]
Misschien heb je wel eens van de nVidia nForce Pro gehoord?Hacku schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:51:
[...]
Tjah, AMD update zijn chips amper / niet.
Dat is ook een reden waarom bv Dell geen AMD cpu's wil verkopen. (tenzij de klant er echt om vraagt)
AMD heeft goede cpu's in handen, nu nog de chipsets & drivers en het komt volledig in orde
Een update van de huidige 8000 chipset zijn niet mis zijn:
- PCI-E
- USB2
- SATA
- ...
Maarja
Een half jaar geleden zou je geklaag nog terecht kunnen zijn. Inmiddels hoeft er echt niet meer geklaagd te worden over de features van de Opteron-chipsets. De flexibiliteit van de nForce Pro vind je bij geen enkele andere chips en de features zijn uitstekend.
Het ontbreken van USB 2.0 is jammer. Dat de andere features niet worden ondersteund door een twee jaar oude chipset is niet vreemd. SATA-ondersteuning is op bijna alle Opteron-mobo's aanwezig dmv een losse controller, dus in de praktijk is dat niet zo'n probleem. De nieuwe nForce Pro-mobo's lossen het probleem helemaal op.
Ik ben overigens van plan om m'n dual Opteron 240 / Tyan Thunder K8W binnenkort te upgraden naar een dual Opteron 252 op een Thunder K8WE. Er komt dan ook een Areca ARC-1160 met 1GB cache in en een videokaart die dual link DVI zal ondersteunen ivm aansturing van een Apple 30-incher.
Verwijderd
Lukt dat aansturen ook met 2 goedkope pci-e videokaarten?Femme schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 15:22:
[...]
Ik ben overigens van plan om m'n dual Opteron 240 / Tyan Thunder K8W binnenkort te upgraden naar een dual Opteron 252 op een Thunder K8WE. Er komt dan ook een Areca ARC-1160 met 1GB cache in en een videokaart die dual link DVI zal ondersteunen ivm aansturing van een Apple 30-incher.
Dus stel 2x 6600 of 6200 en dan van elke kaart 1 kabeltje naar de monitor?
Da's namelijk nog es een goede reden voor een dual pci-e 16x moederbord!
Ik weet maar al te goed welke chipsets er op de markt zijnMisschien heb je wel eens van de nVidia nForce Pro gehoord?
De nVidia nForce Pro is een heel mooie chipset, en kan dankzij hypertransport verbonden worden met AMD's 8131(2) PCI-X chipset.
Ik bedoelde gewoon, dat het fijn zou zijn als AMD zelf hun eigen chipset zou updaten, zoals Intel dat doet.
Ik volg je niet helemaal. Dual monitor kan ook met 1 kaart, en als je het geld neertelt voor een dual pci-e bord ga je echt niet zulke extreem gare kaarten erin hangen. Dan neem je minstens 2x 6800GT want anders had je net zo goed elk ander SLI bord kunnen kopen. Niet dat die goedkoop zijn trouwens.Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 19:13:
[...]
Lukt dat aansturen ook met 2 goedkope pci-e videokaarten?
Dus stel 2x 6600 of 6200 en dan van elke kaart 1 kabeltje naar de monitor?
Da's namelijk nog es een goede reden voor een dual pci-e 16x moederbord!
Verwijderd
Dit alles wil ik in een dual opteron sli board hangen.
Ik game niet bijster veel dus ik ga ECHT geen 2 6800GTs kopen of iets dergelijks, ik dacht zelf aan 2x asus 6600GT.
Ik wil graag 2 TFTs of 1 HUGE TFT eraan hangen (dell heeft leuke).
Een maat van me wil ongeveer hetzelfde maar die gamed helemaal nooit, die wil zo'n apple huge tft.
Nu vroegen wij ons af, kun je met 2 goedkope pci-e kaarten (hij dacht zelfs aan 6200) 1 monitor aansturen? Of moeten de 2 dvi uitgangen persee van 1 kaart komen?
Zo gaar vindt ik die 6600/6200 kaarten niet en als ze doen wat je ermee wilt doen, waarom dan nog VEEL duurdere kopen?
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2005 23:15 ]
Ja, dat kan, beide kaarten in SLI en de monitor op 1 kaart aansluiten.Nu vroegen wij ons af, kun je met 2 goedkope pci-e kaarten (hij dacht zelfs aan 6200) 1 monitor aansturen?
Alleen ondersteunt de 6200 geen SLI, zie ook http://www.nzone.com/object/nzone_sli_faq.html
Neem anders 2 6600GT kaartjes, je zal er tevreden van zijn
[ Voor 33% gewijzigd door XWB op 18-03-2005 23:23 ]
Verwijderd
Ik wil wel SLI maar m'n maat niet.Hacku schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 23:20:
[...]
Ja, dat kan, beide kaarten in SLI en de monitor op 1 kaart aansluiten.
Alleen ondersteunt de 6200 geen SLI, zie ook http://www.nzone.com/object/nzone_sli_faq.html
Neem anders 2 6600GT kaartjes, je zal er tevreden van zijn
Ik ga wel voor dual 6600GT
Als ik die in SLI zet heb ik dan toch nog 2 DVI werkend?
Schakeld ie niet alles naar 1 DVI?
Voor zo'n mega monitor heb je 2 DVI nodig.
de 6200 heeft elk 1 DVI.
Kun je met 2 van die kaartjes 1 zo'n dikke monitor aansturen?
Trouwens wel een beetje off topic, maar m'n maat wil alles in de tyan k8we, ik twijfel nog tussen de tyan en de msi...
Verwijderd
Waarom die keuze?
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.
Verwijderd
Een MP systeem is per definitie niet sneller dan een single CPU systeem. Single CPU systemen zijn zelfs sneller! Met een MP systeem heb je meer power onder de motorkop. Op de lange termijn zijn de uitbreid mogelijkheden ook zeer interessant.Coolmaster schreef op maandag 21 maart 2005 @ 20:41:
Wat is nou eigenlijk het voordeel van een dual cpu systeem? Gebruiken jullie dat voor online games ofzo? Of alleen voor server? Het lijkt of er steeds meer mensen van 1 cpu naar 2 cpu systeem willen.
Waarom die keuze?
Om hier even op in te springen..Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 20:45:
Een MP systeem is per definitie niet sneller dan een single CPU systeem. Single CPU systemen zijn zelfs sneller! Met een MP systeem heb je meer power onder de motorkop. Op de lange termijn zijn de uitbreid mogelijkheden ook zeer interessant.
Heb toevallig vorige week EINDELIJK weer 2 gelijke CPU's gevonden voor mijn Tyan Tiger S24466n-4M MPX bord, vreemd genoeg kunnen 2 MP2000+'s niet samenwerken als de een een palomino en de ander een t'bred A is. Nu alleen nog een verse windows om het effect weer zichtbaar te laten maken. Mijn huidige systeem, wat in de afgelopen 3~4 jaar nauwelijks verandert is, is nog steeds:
funfact, in tegenstelling tot wat Tyan beweert kan er wel degelijk gewoon non-ecc geheugen in bankjes 3 en 4.dual XP2000+ (gemod)
1GB PC2100 ram
Radeon 9800pro (de originele R9700pro na een waterschade-incident vervangen)
2x 80GB (ATA133, moet ik nog eens een leuk raidcontrollertje voor vinden)
Om terug te komen op Yumstar's opmerking: dit is een relatief oud systeem, maar qua ruwe CPU kracht doet't nog steeds niet veel onder voor gloednieuwe single-CPU systemen. Geheugenvoorziening is ruim voldoende, en dankzij 66Mhz/64bit PCI sloten kan ik hier theoretisch snellere HD-configs aanplakken dan een modern mobo met SATA aansluiting. Ik ben geen die-hard gamer meer, en voor mij voldoet'ie dan ook nog steeds perfect. De 2 CPU's zorgen voor een lekker bijterige windowsomgeving, ook als er net ff wat meer open staat. Ik ga er ook vanuit nog zeker jaren nauwelijks te hoeven upgraden.
Dus waarom zou je een dual systeem kopen? Wanneer je zoals mij veel met 3D speelt, graag duizend programma's tegelijk open hebt staan, of gewoon een systeem wilt wat ook over een paar jaar nog heel serieus is.. En bovenal, als je eenmaal een liefhebber bent, want dan wil je niet meer anders...
[ Voor 6% gewijzigd door FragFrog op 21-03-2005 23:15 ]
Verwijderd
Volgensmij is het heel goed mogelijk om none registered mem te gebruiken. In de manual van de K8WE staat het volgende: "At least ONE Registered DDR SDRAM module must be installed forFragFrog schreef op maandag 21 maart 2005 @ 23:13:
[...]
funfact, in tegenstelling tot wat Tyan beweert kan er wel degelijk gewoon non-ecc geheugen in bankjes 3 en 4.
the system to turn on and POST (power on self test)" Ik weet niet als dit ook het geval is met de Tiger. Misschien zie ik wat over het hoofd?
Verwijderd
Toen, 1,5 jaar geleden, leek het erop dat niemand hier nog ervaring mee had. Zijn er inmiddels wel mensen die hier ervaringen mee hebben of meer van weten?
Gaat niet werken om een van de volgende redenen:Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 11:52:
Ik heb hier ooit een keer de vraag gesteld of mensen ervaring hebben met het draaien van verschillende Opterons op een dual bord. Dus bijvoorbeeld een 242 en een 248 (ervanuitgaand dat ze op de zelfde HT snelheid werken / ingesteld staan).
Toen, 1,5 jaar geleden, leek het erop dat niemand hier nog ervaring mee had. Zijn er inmiddels wel mensen die hier ervaringen mee hebben of meer van weten?
- Steppings zijn verschillend -> geen POST
- Bios gebruikt CPU0 voor detectie, 2de CPU komt niet overeen -> geen POST
Heb het zelf voor de grap eens geprobeerd met een 248 en 240 (maakt niet uit hoe om.. doet gewoon niks
Kort door de bocht: Een systeem boot gewoon niet met 0 geheugenbankenVerwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 11:23:
Volgensmij is het heel goed mogelijk om none registered mem te gebruiken. In de manual van de K8WE staat het volgende: "At least ONE Registered DDR SDRAM module must be installed for
the system to turn on and POST (power on self test)" Ik weet niet als dit ook het geval is met de Tiger. Misschien zie ik wat over het hoofd?
Opteron = Registered geheugen vereist, anders kom je niet voorbij je POST
MPX chipset = 2 banken non-regged toegestaan (kunt overigens wel problemen verachten met sommige geheugenmerken)
MP chipset = Officieel registered vereist, er zijn gevallen bekend waarbij het systeem boot met non-regged. Zelf eens geprobeerd, geen POST. Ik zou het er sowieso niet op wagen, een onstabiel systeem om een paar euro's te besparen is het laatste wat je wilt.
Verwijderd
Je hebt gelijk. Ik heb het in een verkeerde context gelezen.Delta2 schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 14:26:
[...]
Kort door de bocht: Een systeem gewoon niet boot met 0 geheugenbanken
Opteron = Registered geheugen vereist, anders kom je niet voorbij je POST
MPX chipset = 2 banken non-regged toegestaan (kunt overigens wel problemen verachten met sommige geheugenmerken)
MP chipset = Officieel registered vereist, er zijn gevallen bekend waarbij het systeem boot met non-regged. Zelf eens geprobeerd, geen POST. Ik zou het er sowieso niet op wagen, een onstabiel systeem om een paar euro's te besparen is het laatste wat je wilt.

http://www.gamepc.com/lab...asp?id=thunderk8we&page=1
Wat ik wel een domper vind is dat er geen digitale audio uitgang op zit (had er niet naar gekeken in de specs omdat ik verwacht had dat deze feature nu wel standaard zou moeten zijn). De digitale uitgang op de Thunder K8W werkt prima voor het afspelen van mp3'tjes. Meer doe ik er toch niet mee.
Cool 'n' Quiet werkt helaas nog niet met het huidige BIOS (die nog steeds beta is).
Verschillende gehuegensnelheden per cpu (en ook daadwerkelijk twee verschillende mem-fsb's is daarentegen wel gelukt meen ik (Femme toch?). Ik hoop daar zelf in ieder geval wel op, gezien ik vooralsnog slechts 2 pc2700 dimm's heb, en wel numa wil kunnen testen met mijn simpele dual 240 opteron testplatformpje (als ik straks het bord binnen heb).Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 11:52:
Ik heb hier ooit een keer de vraag gesteld of mensen ervaring hebben met het draaien van verschillende Opterons op een dual bord. Dus bijvoorbeeld een 242 en een 248 (ervanuitgaand dat ze op de zelfde HT snelheid werken / ingesteld staan).
Verschillende snelheden is idd geen probleem, heb ik ook in een van me configuraties.Femme schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 16:05:
Verschillende soorten DIMMs op beide CPU's kan inderdaad wel. Ik heb PC3200 op de ene CPU en PC2100 op de andere geprobeerd en dat werkte prima. Ik heb nu helaas wel het probleem dat de ene processor het geheugen op DDR333-snelheid heeft draaien en de nadere op DDR400-snelheid terwijl de DIMMs gelijk zijn (alleen heeft de ene proc er vier en de andere twee). Waar het aan ligt weet ik niet. In het verleden heeft hebben ze wel beide op DDR400 gewerkt.
Maar even over die DDR400 en DDR333 snelheden:
de CPU die de snelheden op DD333 configureert is dat misschien degene die al zijn geheugensloten vol heeft zitten ? Het schijnt namelijk vaker voor te komen dat bij het vullen van alle banken (4x dubbelside dus) de CPU de geheugenbus terugclocked naar DDR333.

Als je 2 van die dikke nVidia 68xx kaarten in het PCI x16 slot duwt, is er dan nog plaats over om alle drie de PCI-X sloten te bezetten? of moet je 1 PCI-X slot dan wegdenken..?
[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 26-03-2005 15:58 ]
Verwijderd
maar goed NV SLI wordt niet overal goed ondersteund, blijkt nogal er onstabiel te zijn, ik vind het ook nogal tegen vallen. AMR bestaat al jaren daar is wel meer ervaring mee. alleen het was niet echt nodig dus alleen voor de Cad markt was het intressant. nu komt het wel in handige vorm, en dat met de nieuwste Dual Core Opteron setup, ik denk dat er wel een leuk sysje kan geboud worden.
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 16:03 ]
Verwijderd
Ik gebruik m'n dual niet voor games. Ik game trouwens zelden of nooit. Maar ik programmeer graag en compileer massa's software, en dan is het heel leuk om aardig wat cpu power te hebben. Vaak draaien hier ook een aantal databases, een webserver, etc. Bovendien ben ik ook zo'n gek die altijd massa's applicaties tegelijkertijd heeft draaien. Een 15-tal is hier heel normaal, en op dit moment heeft zelfs een eenvoudige browser (Opera hier) even zien...niet minder dan 20 vensters openstaan (ik schrik er zelf van moet ik zeggenCoolmaster schreef op maandag 21 maart 2005 @ 20:41:
Wat is nou eigenlijk het voordeel van een dual cpu systeem? Gebruiken jullie dat voor online games ofzo? Of alleen voor server? Het lijkt of er steeds meer mensen van 1 cpu naar 2 cpu systeem willen.
Waarom die keuze?
Kortom: ik was op zoek naar veel cpu power en in mijn geval is het dus niet nodig om een supersnel single cpu systeem te hebben. Dan heb ik liever twee iets tragere (lees: betaalbare) cpu's, want dat levert me meer op.
En zoals FragFrog zegt: eenmaal je eraan gewend bent wil je niet meer terug. Die kracht, die reactiesnelheid, die vinnigheid... nee, dat zou ik voor geen geld meer willen missen. Integendeel: ondertussen ligt hier al materiaal om een tweede dual systeem te bouwen. Ik weet het wel zeker: bye bye single cpu dozen
Dat ligt aan het koellichaam van de grafische kaart. Heb je het over een Leadtek GeForce 6800 Ultra of een andere Zalman-achtige heatsink, dan kan je dat eerste PCI-X slot wel vergeten ja.Silent Thunder schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 15:57:
Ik heb een vraagje over dat nieuwe dual-Opteron-SLI-Tyan-bordjewat de laatste tijd in de belangstelling is..
[afbeelding]
Als je 2 van die dikke nVidia 68xx kaarten in het PCI x16 slot duwt, is er dan nog plaats over om alle drie de PCI-X sloten te bezetten? of moet je 1 PCI-X slot dan wegdenken..?
The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590
Het komt er eigenlijk op neer dat het gewoon veel beter multitaskt. Als je vaak maar een enkel groot proces draait, heeft een dual cpu ook niet zo heel veel meerwaarde, maar als je veel dingen naast elkaar draait, gaat dat gewoon beter, omdat er altijd wel een cpu is met wat ongebruikte cycles. Puur voor games heeft het geen zin, en de meeste zullen denk ik geen zware servers op hun workstation hebben draaien.Coolmaster schreef op maandag 21 maart 2005 @ 20:41:
Waarom die keuze?
Overigens is niet alleen het feit van de 2 cpu's een voordeel, ook zaken zoals veel geheugen en een aantal snelle schijven spelen een rol. Zelf heb ik nu 2GB geheugen, waardoor ik zonder problemen het wisselbestand uit heb kunnen zetten. Ik kan nu gewoon alt-tabben tussen een zware game en mijn browser of een ander zwaar proces, binnen een paar milliseconden. Probeer dat maar eens op een 'gewoon' systeem. Als je nieuwe processen wilt starten, is het natuurlijk voornamelijk je harde schijf waar je op zit te wachten, dus ook hier kun je gaan voor meer dan een 7200rpm schijfje.
Het werkt allemaal gewoon soepeler. Je zit niet 5 seconden te wachten op dit of 3 op dat. Hoewel dat natuurlijk nogal zeurderig klinkt alsof het van die paar seconden afhangt, is het toch een grote verbetering wat efficient bezig zijn betreft. Het werkt gewoon fijner. Een balmuis met een dikke laag stof erin is mee te werken, maar prettig (en soepel) is anders. Zo simpel is het eigenlijk.
En je kunt uiteraard een aantal zware taken op de achtergrond draaien zonder dat je daar wat van merkt.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Verwijderd
Rest er nog maar 1 probleem: $$Breepee schreef op zondag 27 maart 2005 @ 00:55:
[...]
Het komt er eigenlijk op neer dat het gewoon veel beter multitaskt. Als je vaak maar een enkel groot proces draait, heeft een dual cpu ook niet zo heel veel meerwaarde, maar als je veel dingen naast elkaar draait, gaat dat gewoon beter, omdat er altijd wel een cpu is met wat ongebruikte cycles. Puur voor games heeft het geen zin, en de meeste zullen denk ik geen zware servers op hun workstation hebben draaien.
Overigens is niet alleen het feit van de 2 cpu's een voordeel, ook zaken zoals veel geheugen en een aantal snelle schijven spelen een rol. Zelf heb ik nu 2GB geheugen, waardoor ik zonder problemen het wisselbestand uit heb kunnen zetten. Ik kan nu gewoon alt-tabben tussen een zware game en mijn browser of een ander zwaar proces, binnen een paar milliseconden. Probeer dat maar eens op een 'gewoon' systeem. Als je nieuwe processen wilt starten, is het natuurlijk voornamelijk je harde schijf waar je op zit te wachten, dus ook hier kun je gaan voor meer dan een 7200rpm schijfje.
Het werkt allemaal gewoon soepeler. Je zit niet 5 seconden te wachten op dit of 3 op dat. Hoewel dat natuurlijk nogal zeurderig klinkt alsof het van die paar seconden afhangt, is het toch een grote verbetering wat efficient bezig zijn betreft. Het werkt gewoon fijner. Een balmuis met een dikke laag stof erin is mee te werken, maar prettig (en soepel) is anders. Zo simpel is het eigenlijk.
En je kunt uiteraard een aantal zware taken op de achtergrond draaien zonder dat je daar wat van merkt.
Als goedkope tussenweg vind ik HT toch ook best fijn werken, het geeft je al wel dat dual-gevoel, als bijvoorbeeld op de achtergrond norton z'n wekelijkse scan draait.
Geheugen en snelheid van de schijven speelt toch ook een grote rol in het 'dual-gevoel'. Enkel 2 cpu's vind ik daar niet genoeg voor.Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2005 @ 03:51:
[...]
Rest er nog maar 1 probleem: $$
Als goedkope tussenweg vind ik HT toch ook best fijn werken, het geeft je al wel dat dual-gevoel, als bijvoorbeeld op de achtergrond norton z'n wekelijkse scan draait.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Verwijderd
M'n tyan k8we is er, dus dat wordt bouwen.
Foto's volgen snel.
De 20e heb ik een lanparty met beide dual opterons dus dat wordt nog even werken voor alles stabiel is.
Specs staan in m'n sig, alleen het ocz mem heb ik nog niet, voorlopig gaat het corsair RE-LL spul erin (en kan ik maar 1 dual tegelijkertijd laten lopen). Afhankelijk van wat het beste overklokt kopen we daar nog een setje van bij voor de tyan.
Verwijderd
Thunder K8SE
http://www.tyan.com/products/html/thunderk8se.html
Dat lijkt te voldoen aan al m'n eisen, maar welke winkel kan hem al leveren?
Dit stond er onder het artikel:
De Thunder K8SE is reeds in volume leverbaar in alle werelddelen, aldus Tyan.
Maar ik heb hem nog nergens gespot...
Dit moederbord lijkt mij ook super. De Thunder K8SE (S2892) is de opvolger van de Thunder K8S Pro (S2882) die ik eerst wilde kopen. Ik denk dat dit bord ook zo een 600,- gaat kosten.Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 09:42:
Ik ben op dit moment ook bezig met het samenstellen van m'n eerste dual opteron bakHet gaat om 2 x 248 procs en een berg geheugen. Dit geheel komt te draaien op een colocatie in een Chenbro RM215 (2 u) kast. Nu zoek ik alleen een moederbord wat redelijk future proof is. Dus iig met SATA II en dual core ondersteuning. Nu zag ik een paar dagen terug dit bord op de frontpage verschijnen:
Thunder K8SE
http://www.tyan.com/products/html/thunderk8se.html![]()
AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB
De Thunder K8SE lijkt me een hele mooie plank. Mijn eerste indrukken over de prestaties van de nForce Pro SATA II-controller zijn erg goed. In mijn nieuwe testsysteem met de Iwill DK8ES (ook een zeer mooie plank die het overwegen waard is) presteert deze controller iig al duidelijk beter dan een Promise FastTrak S150 TX2plus met een Raptor WD740GD-schijf. Afgezien van de hete chipset op de Thunder K8WE zijn mijn indrukken over de nForce Pro-chipset tot op heden erg goed. Dat je ermee kunt overklokken via nTune is ook erg prettig voor ons tweakers met een dual Opteron workstation.Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 09:42:
Ik ben op dit moment ook bezig met het samenstellen van m'n eerste dual opteron bakHet gaat om 2 x 248 procs en een berg geheugen. Dit geheel komt te draaien op een colocatie in een Chenbro RM215 (2 u) kast. Nu zoek ik alleen een moederbord wat redelijk future proof is. Dus iig met SATA II en dual core ondersteuning. Nu zag ik een paar dagen terug dit bord op de frontpage verschijnen:
Thunder K8SE
http://www.tyan.com/products/html/thunderk8se.html![]()
Verwijderd
Leuk om te zien dat ik niet de enigste ben die intresse heeft in het bord. Maar hoe lang gaat het ongeveer duren voordat hij ook daadwerkelijk in de winkels ligt? Moet ik hiebij denken aan weken/maanden? Het geheel komt zoals vermeld in een Chenbro 2u kast dus een moederbord met onboard grafische kaart heeft de voorkeur. Daarnaast kan ik 8 hotswap SATA hd's kwijt dus een goede sata raid controller is altijd welkom op het moederbord..De Thunder K8SE lijkt me een hele mooie plank. Mijn eerste indrukken over de prestaties van de nForce Pro SATA II-controller zijn erg goed. In mijn nieuwe testsysteem met de Iwill DK8ES (ook een zeer mooie plank die het overwegen waard is) presteert deze controller iig al duidelijk beter dan een Promise FastTrak S150 TX2plus met een Raptor WD740GD-schijf. Afgezien van de hete chipset op de Thunder K8WE zijn mijn indrukken over de nForce Pro-chipset tot op heden erg goed. Dat je ermee kunt overklokken via nTune is ook erg prettig voor ons tweakers met een dual Opteron workstation.
Hoe voelt het verschil tussen de 240-248 qua werken in windows enzo?Femme schreef op zondag 08 mei 2005 @ 13:05:
Cool dat er weer enige beweging in dit topic zit. Ik heb afgelopen week mijn machine geupgrade van een dual Opteron 240 op een Thunder K8W naar een dual 248 op een Thunder K8WE met waterkoeling. Dit draait nu redelijk goed overgeklokt naar 2,48GHz maar het is nog niet helemaal stabiel, mogelijk omdat de nForce Pro te heet wordt. Hopelijk komt er binnenkort support voor PowerNow! want het huidige stroomverbruik is inclusief een GeForce 6800 GTO, Areca ARC-1160 en vier Raptor WD740GD's wel behoorlijk gortig (350W). Ik ga binnenkort pics posten.
.
Verwijderd
Goeie vraag... Ik heb ook 2 x 248 in bestelling staan dus ervaringen zijn welkomgladiool schreef op zondag 08 mei 2005 @ 14:52:
[...]
Hoe voelt het verschil tussen de 240-248 qua werken in windows enzo?
Verwijderd
Op m'n enkele 250 kan ik nog steeds uitstekend VMWare machines draaien binnen m'n XP sessie en dat lukt bij m'n p4 @3.4 toch echt een stuk minder.
Er liggen nu 2 250ers, 2 raptor 74Gb, een antec true power 550 EPS en een e-atx kast klaar voor de inbouw van de k8we.
ik zit nog te twijfelen over waterkoeling maar dan heb ik ook een andere kast nodig dus daar wacht ik nog even mee.
De k8se is een echt server board met onboard vga.
De k8we is het workstation board (zit ook in het HP high end workstation bakkie) met pci-e voor grafische kaarten (en ander spul)
Volgens mij is de k8se nog niet in volume verkrijgbaar, zeker niet in de benelux. De k8we is pas net goed en wel verkrijgbaar.
Enne Femme, we wachten met smart op je pics (ik denk dat ik hier wel voor meer tweakers mag spreken). Ik zal de piccies van mijn opbouw ook posten.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2005 18:51 ]
Verwijderd
Tja... het is wel wat minder dat hij nog niet leverbaar is. Zijn er eigenlijk al wel rackmount ready dual opteron bordjes die in ieder geval de AMD dual core en PC3200 gaan ondersteunen leverbaar? Dat zijn eigenlijk m'n enige eisen... Eventuele SATAII mogelijkheden kun je dan later alsnog regelen via z'n uitbreidings sloten.Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 18:50:
Ik draaide tot vanochtend 2x250 op een msi board en dat draait super. De 248 en hoger zijn meer als sterk genoeg om in hun uppie behoorlijke prestaties neer te zetten in windows en games. Alles boven de 2 ghz is gewoon meer als voldoende voor het standaard pc gebruik. Met een dual wordt het geheel nog wat "bijteriger" zoals balusC dat goed weet te omschrijven.
Op m'n enkele 250 kan ik nog steeds uitstekend VMWare machines draaien binnen m'n XP sessie en dat lukt bij m'n p4 @3.4 toch echt een stuk minder.
Er liggen nu 2 250ers, 2 raptor 74Gb, een antec true power 550 EPS en een e-atx kast klaar voor de inbouw van de k8we.
ik zit nog te twijfelen over waterkoeling maar dan heb ik ook een andere kast nodig dus daar wacht ik nog even mee.
De k8se is een echt server board met onboard vga.
De k8we is het workstation board (zit ook in het HP high end workstation bakkie) met pci-e voor grafische kaarten (en ander spul)
Volgens mij is de k8se nog niet in volume verkrijgbaar, zeker niet in de benelux. De k8we is pas net goed en wel verkrijgbaar.
Enne Femme, we wachten met smart op je pics (ik denk dat ik hier wel voor meer tweakers mag spreken). Ik zal de piccies van mijn opbouw ook posten.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2005 19:20 ]
Verwijderd
Nouja... zo lang wacht ik nog nietKippenijzer schreef op zondag 08 mei 2005 @ 19:52:
PC3200 ondersteuning is iets van de cpu, niet het moederbord, en wordt zodoende volgens mij gewoon op ieder bord ondersteund, tenzij ze echt geen rekening met die snelheden hebben gehouden bij het ontwerp ervan en het dus niet stabiel zou zijn, ondersteund hoort het gewoon te worden. Zelfde met Dual Core, het mooie is juist dat de bestaande Opteron Chipsets zonder aanpassingen dual core ondersteunen, dus blijkbaar heb je voor niets zitten wachten
Het heeft meer hier mee te maken:
http://www.tyan.com/products/html/opteron.html
Daar zie je bij de nieuwste Nforce based borden dat ze nadrukkelijk Dual core ready! vermelden en bij de overige (oudere?) niet... M'n opteron procjes zijn van de juiste stepping dus pc3200 zou zowiezo moeten werken.

De configuratie van het systeem is nu als volgt:
- Tyan Thunder K8WE
- Dual Opteron 248 (CG stepping)
- 6x Corsair 512MB PC3200 DDR ECC Registered CL2 (TWINX1024RE-3200LLPT)
- Dell GeForce 6800 GTO 256MB PCIe (heeft ondersteuning voor dual link DVI)
- Areca ARC-1160 met OCZ 1GB PC2700 SO-DIMM en Zalman northbridge heatsink mod
- 4x Raptor WD740GD
- NEC ND-3500 DVD-ROM
- Plextor PlexWriter 52/24/52A
- InWin 10-in-1 card reader met USB en FireWire poort
- Nexus 3,5" fancontroller
- Chenbro SR-102 behuizing
- Tagan TG480-U22 voeding
- 3x Nexus 12cm fan
- 2x Zalman Reserator met extra GPU-koeler
- 4x Silentmaxx HD-Silencer v2.0
- 1x Viewsonic VX2000 20,1" TFT
- 2x Viewsonic VP171b (setup gaat veranderen, komt een ACD 30" voor in de plaats
Pics:
- Dell GeForce 6800 GTO mod

Het ding bleek een omgekatte Quadro FX 3400 te zijn!
- Areca ARC-1160 mod

- Silentmaxx HD-Silencers

- Reserators

- Chenbro SR-102

[ Voor 25% gewijzigd door Femme op 10-05-2005 02:03 ]
Nu heb ik ook nog twee van die Zalman waaiers liggen en een dergelijk NB blokje als jij op je Areca kaart hebt gezet. Nu passen de twee 9cm fan's van de 6000CU waaiers niet naast elkaar boven het moederbord/CPU's (Gigabyte GA-7DPCDW-P). Ik vraag mij af hoe jij dat gedaan hebt/had.
Ik heb nog wel een 12cm Enermax fan liggen welke ik met één van de beugels midden boven de processoren zou kunnen hangen, alleen worden de waaiers dan niet gelijkmatig gekoeld, de fan komt bij beide waaiers tot de helft. Zou dit problemen kunnen opleveren?
Trouwens leuk systeempje heb je hierboven neergezet.
P.s. Zou één Zalman Reserator ook een Athlon MP 2800+ systeempje met GPU (ATI9700Pro) kunnen koelen?
[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 09-05-2005 18:58 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Ik heb destijds wel twee fans naast elkaar op de clip gebruikt. Ik weet niet meer of dat met de twee 9cm fans ook past, iig wel met een 8cm + 9cm (een van de originele 9cm fans had ik gesloopt, vandaar de 8cm_Dune_ schreef op maandag 09 mei 2005 @ 18:21:
Nu heb ik ook nog twee van die Zalman waaiers liggen en een dergelijk NB blokje als jij op je Areca kaart hebt gezet. Nu passen de twee 9cm fan's van de 6000CU waaiers niet naast elkaar boven het moederbord/CPU's (Gigabyte GA-7DPCDW-P). Ik vraag mij af hoe jij dat gedaan hebt/had.
Ik heb het destijds geprobeerd met een Papst 12cm fan echter genereerde die erg weinig airflow waardoor de koeling onvoldoende was. Een 12cm fan die genoeg airflow genereert kan waarschijnlijk wel twee waaiers tegelijk koelen.Ik heb nog wel een 12cm Enermax fan liggen welke ik met één van de beugels midden boven de processoren zou kunnen hangen, alleen worden de waaiers dan niet gelijkmatig gekoeld, de fan komt bij beide waaiers tot de helft. Zou dit problemen kunnen opleveren?
Mijn twee Reserators worden hoogstens een beetje warm door de twee Opterons (zonder PowerNow) en de GeForce 6800. De temps hangen volgens SpeedFan rond de 20 tot 30 graden C. Waarschijnlijk had één Reserator het dus ook wel kunnen trekken. Met PowerNow! enabled zijn de Reserators bijna koel om aan te rakenP.s. Zou één Zalman Reserator ook een Athlon MP 2800+ systeempje met GPU (ATI9700Pro) kunnen koelen?
Twee Opterons en een videokaart koelen moet makkelijk kunnen met een Reserator als de procs meestal idle zijn en je PowerNow! gebruikt. De Athlon MP's zullen meer warmte veroorzaken, maar dan nog moet het volgens mij wel kunnen (gezien de lage temps van mijn procs zonder PowerNow!).
Wat betreft de Thunder K8WE: ik heb tot nu toe erg veel BSOD's gehad, vooral vandaag, die allemaal gerelateerd waren aan nvtcp.sys. Googlen op deze driver leerde dat de ForceWare Network Access Manager nogal gaar is en deze BSOD's veroorzaakt. Die rommel is nu verwijderd en ik hoop dat het nu wel stabiel blijft (de HyperTransport link downclocken van 1GHz naar 800MHz en de latencies van het geheugen verhogen hielp niet, dus ik was al aardig gefrustreerd aan het raken).
Morgen ga ik dit speeltje van kantoor meenemen en dan is m'n upgrade compleet

Ik werk de komende week/weken aan mn eerste SMP upgrade:
2x AMD Opteron 250
MSI K8T Master2-FAR (geen NUMA/PCI-X nodig, wel PCI en flink wat USB
Tagan 480W
2x512MB Kingston PC3200 Reg. ECC
En natuurlijk Alphacool XP Bold blokken om de heethoofden koel te houden
Overige specs staan op de pagina van 'Energiya'
\/\/
Verwijderd
Beetje brakke pics maar daar komt ie:

Dual opteron 250, tyan k8we, nog geen mem (ik kan kiezen uit corsair en zeer binnenkort ocz, beide LL), antec truepower 550 EPS, 2x WD raptor 74GD in raid
Ik heb em net goed en wel in elkaar zitten, er zit nog geen mem in en er is 1 verkeerde vga kaart geleverd (agp ipv pci-e) dus ik kan nog niet aan de sli...
Samen met die rma laat ik meteen een hitachi sataII 250Gb schijf overkomen voor de broodnodige opslag capaciteit.
Ik zit nog te denken aan een andere case, een YY-0420 of een chieftec JS1500 deze barst nu al bijna uit z'n voegen (en hij is geen eens af)
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2005 23:07 ]
Ik ben vanmiddag nog even creatief met karton geweest en heb een airduct in elkaar geknutseld die ervoor zorgt dat de geheugenmodules en de chipsetheatsink nu een wat prettiger temperatuur hebben. De koeling van de chipset zal geen probleem zijn als je HSF's gebruikt, maar bij waterkoeling heb je minder airflow rond de chipset. In mijn geval werd de heatsink van de chipset erg heet, ondanks het feit dat ik twee 12cm intake fans heb op circa 16cm afstand. Ik was bang dat de hoge chipsettemp voor instabiliteit zorgde, maar waarschijnlijk werden die problemen veroorzaakt door de nVidia network access manager (zie boven). Sinds ik die heb verwijderd, heb ik geen BSOD's meer gehad.
De positie van de power connectors kan mij niet blij maken. Als de videokaart in het bovenste PCIe slot zit dan staat er voortdurend spanning op de pcb door de stroomkabels die maar net lang genoeg zijn. Als je kabels van boven komen (wat het geval zal zijn in een normale towerkast) heb je dat probleem niet.
De temperatuur van de CPU's en de Reserators is lachwekkend laag geworden sinds ik PowerNow! heb draaien. Eén Reserator is koud, bij de andere (die CPU 0 + videokaart doet) voel ik slechts een beetje warmte
Gigantisch trouwens, dat verschil wat je meet met of zonder PowerNow!
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verder kan ik geld dat ik uitspaar aan een losse interne server beter gebruiken aan extra geheugen en snellere CPU's voor mijn workstation.
Hoe zit het eigenlijk met overklokken van een dual opteron, red PC3200 dit goed of kan je beter voor PC4xxx of PC5xxx gaan
[ Voor 9% gewijzigd door Underground75 op 10-05-2005 11:31 ]
Verwijderd
Jij hebt zeker E4 cores?
Ik ben aan het spitten op de AMD site maar powernow lijkt niet op de CG cores te zitten? (ik heb 3 CG 250s)
edit:
effe m'n eigen vraag beantwoorden
http://forums.amd.com/ind...c=44626&st=0&#entry395283
Theoretisch gezien moet ik dus powernow kunnen draaien
Maar ik ben nog steeds geintereseerd te weten welke cores jij hebt Femme.
En bedankt voor de nVidia network access manager tip.
Dat scheelt waarschijnlijk weer een hoop ellende...
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2005 10:44 ]
Alleen ik had ook gehoopt de lawaai schoppende NB fan te kunnen vervangen voor het Zalman NB blokje. Heb ik vanmiddag het moederbord uit de kast geschroefd, de pinnetjes van de NB heatsink wilden vrij makkelijk los.... blijkt die standaard heatsink echt muurvast op de NB te zitten. Ik heb heel voorzichtig proberen te wrikken (heeeeeel voorzichtig), maar helaas. Overigens heb ik ook het idee dat het raakvlak van de standaard heatsink ook veel groter is dan de opervlakte die de Zalman heatsink kan hebben.
Iemand ervaring met het vervangen van een dergelijk heatsink op een MPX moederbord en met name de Gigabyte? Of zijn er zeer stille 4cm fan's zodat ik alleen de fan kan vervangen? (kleine fan met genoeg airflow en stil ... die combinatie

EDIT:
Zou dit misschien een goede vervanger kunnen zijn, voor de NB fan?
http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=339
De fan is 1 Watt zou het moederbord dit aankunnen? Ik kan dit niet terug vinden in de manual van het moederbord. Overigens kan ik ook niet vinden wat de airflow van de standaard NB fan is.
[ Voor 36% gewijzigd door _Dune_ op 10-05-2005 19:26 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Dit topic is gesloten.