[Digit. Camera] Welke heb je? of ben je van plan te kopen

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:
  • 2.201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen dat de A60 er binnen enkele maanden al uit zal zijn. De A60 is nog steeds een populaire camera, dus die blijven ze voorlopig nog wel even verkopen, je hoeft alleen denk ik niet meer te verwachten dat ie zal dalen in prijs, maar dat is ook niet echt nodig ;)

The devil is in the details.

Verwijderd

Nee... Als ik de foto's zie in het fototopic dan vind ik 165 euro zeker een mooi prijsje :)

Ik heb nu btw een Trust nogiets :P *schaam*.. Versleten onscherp dingetje zonder LCD of wat.. Enige wat je kan instellen is de kwaliteit (hoog, laag) en flitser auto of uit :P

Echt tijd voor een nieuwe :P

Edit: een Trust 350FT Powerc@m Flash dus... 50 eurootjes :P *prulding*

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 01:55 ]

Verwijderd

Van de week een olympus C-765 gekocht... er zit echter een beschadiging op de lens in de vorm van een winkelhaak :s... die gaat terug dus! Pas 10 foto's mee geschoten dus kan er verder nog weinig over zeggen!

Verwijderd

Huidige Camera: (Nikon) (Coolpix 885)
Camera die ik zou willen: (Nikon) (D70) (1300/1400 euro's)
Beoordeling: 7,5
Waarom dit cijfer?: Omdat ik de sportstand mis. Het lukt mij niet echt om iets meet beweegende beelden goed te fotograferen. Krijg dan van die rare beelden. En ik vind de snelheid niet echt goed. Ik weet niet of dat bij veel camara's is. Ik heb deze nu ook al weer een paar jaar. Voor de rest een prima camera.

• nimm2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02 15:34

nimm2

.

ik heb op dit moment een powershot G3. Ik vind het een prima camera maar loop toch tegen een aantal beperkingen aan. zo is hij niet erg snel met focussen en vind ik de beeldkwaliteit bij weinig licht maar beperkt.

Ik heb hiervoor altijd foto's gemaakt met een EOS 300 analoge slr camera en ik was altijd zeer tevreden over de 'feel'van de camera, het gewicht, het gevoel enz. ook omdat je lenzen kunt verwisselen vind ik een aantrekelijke gedachte.

daarom ben ik van plan een 300D body te kopen als ik er het geld voor kan vinden. in combinatie met de lenzen van mijn oude spiegelreflex beschik ik dan opeens over een zeer prettige digitale spiegelreflexcamera

het enige is dat ik dan nog een G3 over heb , die ik dan wsl niet meer vaak zal gebruiken, hoeveel kan ik daarvoor vragen?

• Flaterik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06-2025
Ben aan het kijken voor een Sony F717 :)

Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:15

YellowCube

Wait...what?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Flaterik schreef op 19 mei 2004 @ 13:13:
Ben aan het kijken voor een Sony F717 :)
Kijk eens in Duitsland: www.mediamarkt.de
551 euro, in de webshop. Goedkoper krijg je hem nergens. De mijne (F717) komt daar begin volgende week ook vandaan. :)

Wacht niet té lang, want erg veel goedkoper zal hij niet meer worden. Hij gaat eerder van de markt af: het beestje is nu 1,5 jaar uit (nov 2002), en zijn opvolger is er al een tijdje

Misschien heb je ook nagedacht over de F828? De F828 vind ik te duur, en minder qua fotokwaliteit. Dan zou ik zelf liever nog doorsparen voor een extra lens bij een 300D of D70 kit.

• Flaterik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06-2025
Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 14:54:
[...]

Kijk eens in Duitsland: www.mediamarkt.de
551 euro, in de webshop. Goedkoper krijg je hem nergens. De mijne (F717) komt daar begin volgende week ook vandaan. :)

Wacht niet té lang, want erg veel goedkoper zal hij niet meer worden. Hij gaat eerder van de markt af: het beestje is nu 1,5 jaar uit (nov 2002), en zijn opvolger is er al een tijdje

Misschien heb je ook nagedacht over de F828? De F828 vind ik te duur, en minder qua fotokwaliteit. Dan zou ik zelf liever nog doorsparen voor een extra lens bij een 300D of D70 kit.
Hij staat op dit moment in de Tweak Pricewatch voor 498,- bij Memory Perfect Link...

Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl

Verwijderd

Flaterik schreef op 19 mei 2004 @ 16:15:
[...]
Hij staat op dit moment in de Tweak Pricewatch voor 498,- bij Memory Perfect Link...
Dan is hij daar sinds vorige week 120 euro in prijs gezakt.

Maar ja, ik krijg de mijne voor 350, vanwege een missende accu. Die heb ik zelf al geregeld. Lekker toch nog 200 euro voordeel. (-50 voor de accu dan, netto 150 besparing dus.)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2004 16:38 ]

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Ja... sinds vandaag de eos-300d met kitlens; nou nog een mooie tele / groothoek kopen en deze jongen is tevreden :)

Deze plek is te koop.

Verwijderd

Ben aan het twijfelen nu tussen de Canon S1 IS of de Panasonic DMC FZ10.
Blijft lastig om een keus te maken.

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:18

-Stef-

Slainthe!

Ik heb een EOS 10D. Wat ik ga kopen? Ik denk dat de 70-200/4 L het volgende is (of misschien na of bij een i965 printer).

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• arjan.w
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-01 17:14

arjan.w

the unlimited edition

Op dit moment: geen
Vanaf morgen: Canon A75

Ik twijfelde tussen de A75 en de P73 (Sony). Het gebrek aan instellingsmogelijkheden
van de Sony heeft mij doen kiezen voor de Canon

Verwijderd

Heb Besteld een EOS 300D Canon......

Denk zo'n beetje een 8.5
Werkt goed op een iets wat donker schermpje na, maar heb al gemerkt dat ik
daar weinig op zal kijken :)
voor de rest net een " echte " spiegel reflex camera.
Deze als aanvulling op mijn Pentax ME Super Spiegel Reflex

Hoop hem spoedig in huis te hebben :)

En natuurlijk heel veel heerlijke MB's :P

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2004 18:33 ]

• EXX
  • Laatst online: 06-02 16:37

EXX

EXtended eXchange

Joepie, mijn Minolta Dimage A2 is sinds een paar dagen in huis. De eerste foto's met alles automatic zijn al genomen.

Waar blijft het grote Dimage A2 ervaringen topic? :P

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Ik heb zaterdag een Powershot A75 besteld, dus die zal in de loop van de week binnenkomen :)

Waarom deze camera? Ik ken iemand die heel goede ervaringen met de A70 heeft. De A80 vond ik iets te duur, dus dan maar de A75 ;)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb nu een Nikon Coolpix 3100 en die gaat binnen en zeer korte tijd vervangen worden zodra ik weet welke ik wil :P
Sony F717 of de Minolta Dimage A1.. moeilijke keuze :(

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-01 15:26

Plekuz

available in strong mint

Had eerst: Sony Cybershot P1
Heeft nu: Sony Cybershot P10
Volgende: Sony Cybershot P100

Omdat: het rijtje zo mooi oploopt :+

Neuh ... erg tevreden over het Sony spul, enige minpunt is de prijs van de memorysticks, maar daar is goed mee te leven. Waarom van P10 naar P100:
- Accu gaat bijna 2x zo lang mee
- Handmatige sluitertijd instelling mogelijk
- Handmatige diafragmamode
- Carl Zeiss lens
- Platter (hoe kleiner hoe liever voor mij, zolang de kwaliteit niet te slecht wordt)
- USB2

Maar duurt nog wel een maandje voordat ik de P100 koop ...

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Na veel twijfelen heb ik dan toch maar uiteindelijk de Canon Digital Ixus 430 besteld. Ik wilde eigenlijk geen ixus omdat iedereen al een Ixus heeft (goede reden he) en omdat je bij een Exilim Z3(0) of Z4(0) of Optio S4i een dockingstation krijgt en die nog iets kleiner zijn ook (moet um mee kunnen nemen naar feesten en festivals). Maar na veel doorzoeken van ervaringen en tests heb ik toch maar voor de Canon besloten. Ik vind hem strakkere foto's maken dan de anderen, vooral aan de randen van de foto's blijft het scherper (ben ik op gaan letten toen ik iemand er over zag schrijven op kieskeurig.nl). Dan maar iets dikker en geen dockingstation. Nog twee kleine voordeeltjes zijn dat ik ooit een Ixus APS heb gehad, dus waarschijnlijk ben ik al wel een beetje vertrouwd met de bediening (was ook wel tevreden over de APS trouwens) en bovendien kan ik voor de prijs van 256MB SD een 512 MB CF kopen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 21:33:
Ben aan het twijfelen nu tussen de Canon S1 IS of de Panasonic DMC FZ10.
Blijft lastig om een keus te maken.
Daarom heb ik toch maar een DSC V1 gekocht! :D

Verwijderd

Heb een Canon S30 en een Nikon D70 met verscheidene lenzen.

1. 50 1.8

2. 18-70 3.5 - 4.5 G ED

3. 70-300 4 - 5.6 D ED

De S30 geef ik een 8 1/2 want die doet zo'n beetje alles wat ik in een compact cam. zoek terwijl het al een redelijk "oude" camera is.

De D70 is echt gewoon een dikke 10 want die is net m'n oude (35mm.)F70 alleen is ie digitaal "geworden"!! ZO MOOI die camera!! HULDE!! _/-\o_ _/-\o_ :Y)

heb evt. verscheidene pic's gepost in het D70 topic en er staan genoeg pic's online van me (ook met de S30) op myaviation.net (mijn link).

• Tranquility
  • Laatst online: 10:15
Zal ik ook maar eens een duit in het zakje doen ;)

Na jaren analoge SLR's te hebben gebruikt (verschillende gehad, voornamelijk Nikon en Pentax SLR's) was mijn eerste digitale camera een Olympus C2000, kort daarna gevolgd door een C3000 en vrij snel daarna een Olympus C-2100UZ, ook wel liefkozend de "UZI" genoemd. Met deze camera heb ik het grootste plezier beleefd. Vanwege zijn enorm mooie 10x zoomlens (35-320mm, 35mm equavalent) en zijn veelzijdigheid. Het is een echt alleskunner gebleken en is al verschillende keren met mij meegeweest naar Portugal waar ik op dit moment ook verblijf voor vier weken.

Maar.... helaas wordt de resolutie van 2.1 megapixel mij toch wat al te beperkt en wil ik gewoon meer en het verlangen naar een D-SLR is erg groot. Toen de eerste zeer betaalbare digitale SLR, de Canon 300d, zich op de markt aandiende dacht ik meteen: dat wordt mijn nieuwe digitale camera! Maar op de één of ander manier wilde ik toch nog even wachten. Dat wachten werd beloond, want daar was opeens de Nikon D70! Deze camera heeft alles wat mijn fotografisch hartje begeert en ziet en voelt gewoon als een echte SLR. Omdat ik al eerder Nikon SLR's heb gehad wilde ik natuurlijk het liefst weer een Nikon. Na alle reviews en test te hebben gelezen ben ik overtuigd en wordt deze, zodra ik weer terug ben van vakantie, aangeschaft met de 18-70mm kitlens en daarna hoogstwaarschijnlijk de Nikkor AF 70-300mm IF-ED D lens.

Maar met de Olympus heb ik heel veel plezier beleefd en leuke foto's gemaakt waaronder deze:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/wilschut/gallery/skies/images/s20.jpg

Meer foto's met deze camera gemaakt zijn te vinden op mijn site www.wilschut.info

[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 01-06-2004 00:07 ]

Verwijderd

Toch nog maar even in dit draadje
Ik heb nog steeds een Canon A40 PowerShot
Nu ga ik Juli - Aug op vakantie in Amerika. Ik zal zowel steden als national park's gaan bezoeken maar de vraag is, komt dat goed tot z'n recht met zo'n 'minimale' camera

Het is onwaarschijnlijk dat ik mijn foto's super groot uit wil gaan printen maar ik wil toch wel mooie plaatjes hebben... be it op me website of gewoon als 'normaal' formaat foto als ik ze laat ontwikkelen

de vraag is, kom ik met mn A40 nog uit de voeten of kan ik beter toch voor wat geld (wat ik overigens in Amerika hard nodig zal gaan hebben) een andere, betere camera kopen? (ik denk aan aan A75/80, of een IXUS400)

Advies is gewenst

• Tranquility
Op zich is de A40 een camera met -vandaag de dag- een erg beperkte resolutie. Dus het ligt er aan hoe veeleisend je bent. Vergeet niet dat je ook met een 2.1 megapixel camera mooie foto's kunt maken. De mens achter de camera is nog altijd de belangrijkste factor! Zo is bovenstaande foto en nog een paar andere foto's die ik de laatste dagen heb gepost hier elders op het GoT fotografie forum gemaakt met een 2.1 megapixel camera (Olympus C-2100UZ). Ik heb thuis foto's uitgeprint op (iets kleiner i.v.m verhoudingen) A4 formaat die met deze camera zijn gemaakt en zien er echt prachtig uit. Het is dan wel meteen het uiterste wat je kan vragen van 2.1 mp want groter dan dat is echt niet mogelijk, want dan zie je onverbiddelijk de digitale "pixelatie trapjes". Lenskwaliteit is natuurlijk ook belangrijk. Op mijn Olympus zit een uitstekende scherpe en lange zoomlens. Op jouw Canon A40 zal de kwaliteit ook zeker niet slecht zijn. Dus om op je vraag te komen: in principe ja. Er zijn prima foto's mee te maken. Door je beperkte zoombereik natuurlijk geen beeldvullende shots van vogels of zo, maar landschappen en foto's van mensen e.d. zijn er prima mee te maken.

Wil je meer kwaliteit, mogelijkheden en/of bereik, dan zul je in de buidel moeten tasten. Trouwens, als je toch van plan bent een nieuwe camera te kopen, koop hem dan meteen in de Verenigde Staten nu je daar toch heen gaat. Door de lage dollar zijn camera's in vergelijking tot Europa een stuk goedkoper. Wil je een compact model camera kopen, dan adviseer ik je sterk om een "prosumer"camera te kopen met 10x zoomlens en ingebouwde stabilisator en een Electronic Viewfinder (EVF). Dit soort camera's zijn enorm veelzijdig en nu aardig betaalbaar. Modellen waar je naar kan kijken zijn de Minolta Z1 of Z2, Canon PowerShot S1 IS, Panasonic "Lumix" DMC-FZ10, Kodak DX6490 of de Fujifilm FinePix S7000 Z.

Maar wil je echt van fotografie je hobby maken moet je bovenstaande camera modellen vergeten en een digitale SLR (spiegelreflex) kopen. Die kun je dan langzaam uitbreiden tot een heel compleet systeem. Er zijn er eigenlijk maar twee echt interessant en dat zijn de Nikon D70 en de Canon 300D "rebel". Deze zijn nu erg interessant qua prijs en niet veel duurder dan een van de eerder genoemde "prosumer" modellen.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze info. En, gewoon lekker in de US kopen. Scheelt bergen geld! :)

[ Voor 35% gewijzigd door Tranquility op 01-06-2004 16:22 ]

Verwijderd

JazzySOB schreef op 01 juni 2004 @ 16:09:
ook met een 2.1 megapixel camera mooie foto's kunt maken. De mens achter de camera is nog altijd de belangrijkste factor! Zo is bovenstaande foto en nog een paar andere foto's die ik de laatste dagen heb gepost hier elders op het GoT fotografie forum gemaakt met een 2.1 megapixel camera (Olympus C-2100UZ). Ik heb thuis foto's uitgeprint op (iets kleiner i.v.m verhoudingen) A4 formaat die met deze camera zijn gemaakt en zien er echt prachtig uit.
Klopt! 'k Heb nu een C-2020Z (2.1MP 3x zoom ('k geloof f/1.8-f/2.8)) en daar komen heel nette afdrukken (ook in fotozaak trouwens) op ca. A4 uit.
Op mijn Olympus zit een uitstekende scherpe en lange zoomlens.
En die mis ik dus op de mijne...
Maar wil je echt van fotografie je hobby maken moet je bovenstaande camera modellen vergeten en een digitale SLR (spiegelreflex) kopen. Die kun je dan langzaam uitbreiden tot een heel compleet systeem. Er zijn er eigenlijk maar twee echt interessant en dat zijn de Nikon D70 en de Canon 300D "rebel". Deze zijn nu erg interessant qua prijs en niet veel duurder dan een van de eerder genoemde "prosumer" modellen.
Tsja, hier kan ik me deels in vinden:
'k zoek nog het volgende in m'n nieuwe camera (de 2020 is een paar keer gevallen en heeft dus kuren gekregen):
  • groter zoombereik (7x of meer)
  • goede auto-focus in low-light condities
  • zoeker/lcd die zonder yoga in lage camerastandpunten te gebruiken is (dus kantelbaar)
  • zoeker/lcd die in low-light condities zichtbaar beeld geeft
  • aansluiting externe flitser
  • korte pre-focus shutter lag
  • belichting die in staat is zwart/witte honden af te beelden met details in zwarte en witte delen
Nu is een DSLR met een stuk glas met behoorlijk zoombereik behoorlijk prijzig. Een kantelbare zoeker die van een afstandje te bekijken is zit natuurlijk niet op zo'n camera (door de R van reflex). [waarom stapt men niet af van die reflex en gaat verder met een prisma ofzo?]
Met bovenstaande eisen kom ik nu terecht op een Sony DSC F-828, die voldoet met: 7x; laser hologram AF; draaibare body; night-framing; hot shoe; 0.009 sec; diverse belichtingsscenario's.
Alleen de ruis van die 2/3" 8.1MP sensor is legendarisch. Daarin scoren de 300D en D70 (1.1" 6.3MP) natuurlijk fenomenaal veel beter. Bij 64-100 ISO is de ruis nog te pruimen, maar voor hogere ISO waarden blijk Neat Image een heel goede oplossing te zijn.
Ik hoop trouwens dat als ik de 828 op een lagere resolutie zet (3-4MP) dat de interpolatie de ruis een stuk beter te verkroppen is.
De adviesprijs van die 8MP camera's is vrij hoog, maar zoals in de prijswatch te zien is komt de 828 ook al rond de EUR 850 terecht.

• Tranquility
Ik zou zowiezo nooit een prosumer camera kopen met meer dan 5 megapixels, puur vanwege het kleinere CCD formaat vind ik de hoeveelheid ruis op dergelijke camera's absoluut onacceptabel. Ik heb reviews gezien van verschillende 8 megapixel camera's en vind de hoeveelheid ruis echt afschuwelijk. Dan is een knappe 3 of 4 megapixel prosumer camera beter. Maar dan nog, voor iets meer geld kun je je eigenaar noemen van een Nikon D70 of canon 300D D-SLR. Beide hebben sensors met een ongelooflijk laag CCD-ruisgetal, zelfs op ISO 800 zonder ruisonderdrukking ingeschakeld ziet het er nog beter uit dan menig 4 megapixel camera op ISO 100! Kijk voor reviews en vergelijkingen maar op www.dpreview.com. Kijk dan naar de ruiswaardes van de D70 en 300D en naar die van de prosumer modellen. Je schrikt je rot.

Ik heb de indruk dat die 8 megapixelcamera's puur op de markt worden "gedumpt" om maar vooraan te staan in de megapixelrace. Een hoop consumenten denken: "hoe meer pixels, hoe beter een camera", net zoals "hoe meer watt's hoe beter een versterker of luidsprekerbox". Dus het verkoopt altijd.

Gelukkig weten de meeste wel beter :)

[ Voor 18% gewijzigd door Tranquility op 01-06-2004 19:31 ]

• PGR
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 14:13

PGR

Fast and safe...

Ik heb nu het volgende:

Canon 10D met BG-ED3 grip
Canon 17-40L f/4
Canon 28mm f/2.8
Canon 50mm f/1.8
Canon 70-200L f/4

Eigenlijk mijn droomconfiguratie. Maar misschien komt er nog een 50mm f/1.4....

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:12

Floor-is

5.2

Heb nu:
Canon EOS 10D
Nieuwe cam:
Canon EOS 10D

Cam daarna:
Waarschijnlijk 1D-II :)

Waarom een nieuwe cam?
Omdat deze nu bijna uit de garantie is, omdat ik er ongeveer 29000 foto's mee heb gemaakt (sinds de revisie in December) en omdat mijn huidige dan de backup wordt voor de nieuwe.

Eind van de maand hoop ik alles bij elkaar te hebben om mijn boodschappenlijstje werkelijkheid te maken. \o/
(10D + 50/1.4 + 24-70L + 70-200L IS + 550EX + 2e SanDisk U-II 1GB)

Bericht hierboven

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 05-02 21:38
Krijg hopelijk morgen mijn Canon Powershot A310 binnen. Ben benieuwd hoe het apparaatje werkt. :)

• EXX
  • Laatst online: 06-02 16:37

EXX

EXtended eXchange

JazzySOB schreef op 01 juni 2004 @ 19:26:
Ik zou zowiezo nooit een prosumer camera kopen met meer dan 5 megapixels, puur vanwege het kleinere CCD formaat vind ik de hoeveelheid ruis op dergelijke camera's absoluut onacceptabel. Ik heb reviews gezien van verschillende 8 megapixel camera's en vind de hoeveelheid ruis echt afschuwelijk. Dan is een knappe 3 of 4 megapixel prosumer camera beter. Maar dan nog, voor iets meer geld kun je je eigenaar noemen van een Nikon D70 of canon 300D D-SLR. Beide hebben sensors met een ongelooflijk laag CCD-ruisgetal, zelfs op ISO 800 zonder ruisonderdrukking ingeschakeld ziet het er nog beter uit dan menig 4 megapixel camera op ISO 100! Kijk voor reviews en vergelijkingen maar op www.dpreview.com. Kijk dan naar de ruiswaardes van de D70 en 300D en naar die van de prosumer modellen. Je schrikt je rot.

Ik heb de indruk dat die 8 megapixelcamera's puur op de markt worden "gedumpt" om maar vooraan te staan in de megapixelrace. Een hoop consumenten denken: "hoe meer pixels, hoe beter een camera", net zoals "hoe meer watt's hoe beter een versterker of luidsprekerbox". Dus het verkoopt altijd.

Auw, auw auw, dat doet zeer ;)
Heb je pas een Dimage A2 in huis, wordt je zo getorpedeerd. Had de camera overigens maar 6 MP of 5 MP gehad, had ik het ding ook gekocht. De 8 MP was idd niet het belangrijkste item.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

JazzySOB schreef op 01 juni 2004 @ 19:26:
Ik zou zowiezo nooit een prosumer camera kopen met meer dan 5 megapixels, puur vanwege het kleinere CCD formaat vind ik de hoeveelheid ruis op dergelijke camera's absoluut onacceptabel. Ik heb reviews gezien van verschillende 8 megapixel camera's en vind de hoeveelheid ruis echt afschuwelijk.
Dat is ook het grootste bezwaar tegen die 828 die ik heb; anders had ik 'm waarschijnlijk allang in huis.
'k Heb dan ook een vrij lange lijst gemaakt, compleet met alle specs die van belang waren van camera's tussen de Minolta Z1 en de Nikon D70. En dan moet je tot de conclusie komen dat er niet een voldoet aan je eisen. Dan ga je maar aangeven aan welke eisen ze niet voldoen (onder andere afgaande op foto's op GoT; nee, niet review foto's die in übergoede omstandigheden zijn geschoten, eigen testen en ervaringen van kennissen) en ga je kijken of je kunt leven met de punten waarop ze niet voldoen.
Dan is een knappe 3 of 4 megapixel prosumer camera beter.
Noem er ten minste eentje die wel aan het lijstje voldoet?
Maar dan nog, voor iets meer geld kun je je eigenaar noemen van een Nikon D70 of canon 300D D-SLR.
Ik geef je EUR 1000 en je komt aan met een D70 met een fatsoenlijk stuk glas (ca. 28-200), 256-512MB, 2 accu's en een hoekzoeker?
Beide hebben sensors met een ongelooflijk laag CCD-ruisgetal, zelfs op ISO 800 zonder ruisonderdrukking ingeschakeld ziet het er nog beter uit dan menig 4 megapixel camera op ISO 100!
Ja, dat is hun grote voordeel.
M'n schoonzus en zwager hebben een tijd geleden een 300D-kit gekocht, want hadden al een Canon analoge reflex met glas.
Problemen:
  • koppeling van AF en metering aan allerlei modi, waardoor je nooit jouw ideale AF en metering mode hebt
  • 7-punts AF is lastig om snel te bedienen, single point AF gekoppeld aan spot metering belichting
  • bij spot metering geeft over-/onderbelichting bij zwart/witte honden (net een zwart of een wit gebied)
  • flits is zeer zwak voor binnen en geeft inconsequente belichting
Verder lukt het mij niet om te mikken voor opnames als http://www.bordercollies....g=knssbu%3F%28k%3Fp57770a en http://www.bordercollies....g=knssbu%3F%28k%3Fp57775a met een spiegelreflex. De pups liggen in een werpkist (30cm rand) en de camera ligt bijna op de bodem.
Als je een beetje stevige camera zoekt (zonder zo'n wiebellensje van de Oly C-2020Z, Minolta Z1/2, Oly 720-770UZ, etc.) kom je al snel bij die megapixel monsters aan...
Hoe zou die sensor het doen op 2048x1536?
Van mij mocht er ook een 4MP 2/3" versie komen. Maar ook dan vrees ik nog dat de ruis erger is dan van die mooie sensoren in de 300D (CMOS) of de D70 (CCD). Vergelijk maar eens met een 2MP 1/2" sensor uit de Oly C-2020Z. Die is ook niet helemaal lekker op ISO 400!

Maar eh... suggesties voor betere alternatieven (in een eerder posting staan m'n eisen/wensen) zijn welkom. EUR 1000 is absolute grens voor camera (glas), geheugen en 2 accu's.

• Tranquility
Het is ontzettend jammer dat je die 1000 Eurogrens zo hard stelt met alles erbij. Als je bijvoorbeeld bij kamera-express de Canon 300D body neemt met 22-55 USM lenskit ben je voor 949 Euro klaar. Vervolgens kun je voor 83 Euro (in de pricewatch) een Kingston 512mb CF-kaartje kopen en ben je voor 1031 Euro fotoklaar en heb je een droomcamera i.p.v. een compromisding waar je alleen maar spijt van gaat krijgen. En die 300D bouw je dan lekker op je gemak uit met een mooie flitser en andere accesoires. Met die 22-55 lens heb je een aardig bereik van een behoorlijke groothoek tot lichte tele (ongeveer 3x zoom bij vergelijkbare compact camera) om mooi mee te beginnen. Voor niet te veel geld koop je daar later bijv. een lekkere telezoom bij van 70-200 of 80-300 of zo.

Ik ga zelf de Nikon D70 met 18-70 lens kopen en kun je eventueel mijn Olympus C-2100UZ kopen (in nieuwstaat, geen krasje) met een 128mb én 64mb en 8mb SM kaartje met fototas kopen voor 250 Euro. Wat je met die camera kunt doen is te zien op www.wilschut.info ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Tranquility op 01-06-2004 23:48 ]

Verwijderd

Ikheb sinds een paar dagen de ixus 430, eigenlijk wilde ik de 500 maar dat maakt naast die ene megapixel toch niets uit. Het valt me wel op, dat ik nu nog voor geen reet mooie foto's kan maken, het is al eerder gezegt maar je kan zo'n dure camera kopen je zult moeten oefenen oefenen oefenen. Ik hoop dat ik over een week wel mooie foto's kan maken, moet me er maar eens in gaan verdiepen. Wat ik wel vervelend vind, is de software die ik erbij kreeg, ik wilde foto's er graag direct in tiff uithebben omdat er dan geen kwali verlies is, maar als ik dit wil loopt het programma bijna meteen vast. Weet men of er andere software is. En ik wil tiff voor photoshoppe (dis mn eerste camera) iemand nog tips?

Verwijderd

Ik heb een Casio Z3, ben er zeer tevereden over heb al veel foto's gemaakt tijdens feestjes en uitstapjes. Zie site http://menno.fotopic.net/
Ik ga nu wat mooiere hobby foto's maken en meedoen met de foto contest denk ik...
De Z3 is een erg mooie camera met een grote 'whow' factor door het extreem grote LCD scherm.... Ben er erg blij mee.

Verwijderd

Advies gevraagd,
ik zoek een kleine camera met minimaal 3mp en 3x optische zoom.
Ook een 1,8" schermpje staat hoog op m'n verlanglijst.
Probleem is dat ik persé ondersteuning wil voor AA of AAA batterijen.

De enigste camera die aan die eisen voldoet is de F420 van Fuji maar ik zou toch liever wat meer keuze hebben en liever een rechthoekig model.

Zijn er nog andere gangbare modellen die met penlite's overweg kunnen?

Ofschoon ik de A80 en A75 nog niet heb afgeschreven vind ik die modellen dus net iets te groot, helaas.

Iemand die nog een modelletje weet dat ik gemist heb?

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:11
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 23:55:
Advies gevraagd,

De 'Buying Guide' op DPrview al geprobeerd?

Hier kom ik, na even snel wat ingevuld te hebben, ook nog uit op de Canon Powershots A10/A20/A30/A40.

of negeer ik hiermee je wens voor een 1,8" schermpje ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Jasper op 04-06-2004 00:02 ]

Verwijderd

Advies gevraagd,

De enigste camera die aan die eisen voldoet is de F420 van Fuji maar ik zou toch liever wat meer keuze hebben en liever een rechthoekig model.

Ofschoon ik de A80 en A75 nog niet heb afgeschreven vind ik die modellen dus net iets te groot, helaas.

waarom batterijen?

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-02 18:45

Jentae

Houdt van aglets.

Ik heb sinds vandaag de Canon Digital Ixus 430. De tering zeg, dat ding is kleeeeeeiiiiin!!! Ik wist wel dat iedereen m kocht omdat hij draagbaar was, maar toen ik de doos uitpakte had ik een zilverkleurig dingetje in mn hand dat nog kleiner is dan mn Logitech muis!

Even wat mee aangekloot vanmiddag, accu opgeladen... geweldig apparaat. Haarscherpe foto's, (bijna) dezelfde kwaliteit als die van mn vaders Canon Powershot G2 (ook een 4 Megapixel, maar die kostte bij aanschaf ongeveer 2x zo duur, de Ixus 430 heb ik met 256 MB CF voor €414) en filmpjes maken is leuk.

Ik begin net met fotootjes schieten, maar ik heb niet zo'n zin om al die dingen te leren die je bij de Powershot A80 kunt instellen bijvoorbeeld. Deze heerlijke point-and-shoot camera is het ultieme ding voor mij. Jeff is happy zeg maar.

Eer aan je korf (haha)

Verwijderd

Had die vergelijker van dpreview nog niet geprobeerd maar ook daar valt niet goed te filteren op het batterij type.
Casio QV-3500EX zou op zich kunnen maar ik ken het merk niet, is erg prijzig en te groot.

Evengoed zou d'r nog wel een ander model tussen kunnen zitten,
de F420 wordt af en toe aangeduid met F420 Zoom en vaak weer zonder Zoom toevoeging.
Ook wordt bij de specs van de f420 vaak vergeten dat naast een accupack hij ondersteuning heeft voor 2xAAA batterijen.
Wellicht is dat ook het geval met enkele andere modellen.

Tsja, moet niet achteraf blijken dat alleen de "Zoom" die AAA optie heeft B)

Helaas ook nog niet één echte review gelezen van de F420, zijn doorgaans toch uitgebreide previews.

En waarom ik compatibiliteit met gewone penlites wil?
Ik heb een poosje geleden een >100 euro kostende lader gekocht van Annsman,
de energy 16.
Tel daarbij een sloot batterijen op en ik zit met een vrijwillige investering die ik er graag zo breed mogelijk uit wil halen.

Bovendien wens ik de mogelijkheid te hebben dat ik bij een benzinepomp of zo ff een paar batterijkes kan kopen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 01:53:
Had die vergelijker van dpreview nog niet geprobeerd maar ook daar valt niet goed te filteren op het batterij type.
Casio QV-3500EX zou op zich kunnen maar ik ken het merk niet, is erg prijzig en te groot.

Evengoed zou d'r nog wel een ander model tussen kunnen zitten,
de F420 wordt af en toe aangeduid met F420 Zoom en vaak weer zonder Zoom toevoeging.
Ook wordt bij de specs van de f420 vaak vergeten dat naast een accupack hij ondersteuning heeft voor 2xAAA batterijen.
Wellicht is dat ook het geval met enkele andere modellen.

Tsja, moet niet achteraf blijken dat alleen de "Zoom" die AAA optie heeft B)

Helaas ook nog niet één echte review gelezen van de F420, zijn doorgaans toch uitgebreide previews.

En waarom ik compatibiliteit met gewone penlites wil?
Ik heb een poosje geleden een >100 euro kostende lader gekocht van Annsman,
de energy 16.
Tel daarbij een sloot batterijen op en ik zit met een vrijwillige investering die ik er graag zo breed mogelijk uit wil halen.

Bovendien wens ik de mogelijkheid te hebben dat ik bij een benzinepomp of zo ff een paar batterijkes kan kopen.
Ik denk dat je het jezelf moeilijk maakt door die eis van penlites....
De meeste goede mooie kleine camera's (o.a. de Casio Z3, Z4, Optio s4i, Canon Ixus 430, sony spul, ect) met zoom en 3 megapixel hebben zeker geen penlite.
De reden hiervoor is dat een accu veel beter energie levert.
Ik zou dus echt gewoon voor een camera met accu gan hoor, anders heb je een zeer beperkt keuze en zijn de beste camera's er niet bij.
Is wat zonde van die 100 euro voor de lader maarja, dat is het ook niet waard om een mindere camera te nemen enkel voor penlites....

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 08:55
1) Welke digitale camera heb je?
Sony Cybershot DSC T1 Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/sony_t1/t1_front_blk.jpg
(clickable)

2) Wat voor gebruiksdoel stond je voor ogen bij aanschaf?
We waren op zoek naar een goede camera die nog jaren mee kan. De Carl Zeiss Vario-Tessar optical lens sprak ons heel erg aan. Voornamelijk maken we 'gewone' foto's. Maar ook zo nu en dan een foto buiten, van de lucht oid.

3) Wat was je maximale budget en ben je daar uiteindelijk binnengebleven?
Ongeveer €200,- maar via pc privé project heb ik deze cam eersgisteren dus gekocht bij Your-best-by.com. Hij was welliswaar iets gekoper bij Webvoordelig, maar die laten niet altijd van zich horen, net als ze bij mij deden.
Ik zie nu dat hij bij Pixmania nog nèt iets goedkoper is, maar dat was 2 dagen geleden nog niet zo. Maar ook over deze winkel is niet iedereen tevreden.

4) Waarom heb je uiteindelijk voor dit model (compact, 'ultrazoom', DSLR, etc.) gekozen?
We zochten een compacte, maar ook goede camera. Het grote display is ook heel erg fijn. De perfecte camera voor ons eigenlijk: Zeiss lens, 5MP, 2,5" lcd.

5) Voldoet de camera aan je verwachtingen, of had je achteraf liever een heel ander model gewild?
Hij voldoet voor mijzelf geheel tot de verwachtingen. Maar niet iedereen denkt er zo over, sommigen vinden hem té klein. Maar dat vind ik helemaal niet.

6) Heb je er verder nog wat aan toe te voegen?
Ja. De camera heeft niet de functie dat hij als webcam kan worden gebruikt. Erg jammer, voor een chatter.
De Canon A80 kan dit ook niet, maar met het programmaatje Softcam kan dit wel. Uiteraard heb ik geprobeerd om mijn camera als webcam te gebruiken met softcam. Maar de camera wordt alleen herkend als zijnde een Usb-stick.
Ik dus treuren totdat net een lampje :idea: ging branden. De camera heeft namelijk wél de functie om live-beeld te zenden via de AV-connector. En laat het toeval zijn dat er in de bedoelde pc een tv-kaart zit. Dus daat gaat zondermeer lukken. Gelukkig :wink:

• WoWo
  • Laatst online: 06-02 10:32
Advies gevraagd,

Sony DSC-W1 misschien: 5 mp, 3x opt. zoom, AA batt, lekker klein en 2,5" scherm :P

Er is geen tijd te verliezen, dus doe maar rustig aan

• WoWo
Weakling schreef op 31 mei 2004 @ 19:59:
Had eerst: Sony Cybershot P1
Heeft nu: Sony Cybershot P10
Volgende: Sony Cybershot P100

Omdat: het rijtje zo mooi oploopt :+

Neuh ... erg tevreden over het Sony spul, enige minpunt is de prijs van de memorysticks, maar daar is goed mee te leven. Waarom van P10 naar P100:
- Accu gaat bijna 2x zo lang mee
- Handmatige sluitertijd instelling mogelijk
- Handmatige diafragmamode
- Carl Zeiss lens
- Platter (hoe kleiner hoe liever voor mij, zolang de kwaliteit niet te slecht wordt)
- USB2

Maar duurt nog wel een maandje voordat ik de P100 koop ...
Het valt me op dat je hier op GOT zo weinig over sony-cams leest. Ik ben ook op zoek naar een camera en mijn voorkeur gaat tot nu toe ook uit naar de P100. Zijn er nog meer mensen met ervaring met sony's?

Verwijderd

Valt mij ook op,zit zelf te denken aan een Sony DSC-P72 want die kost momenteel 199€ bij BCC.

Verwijderd

Bedankt voor de tip,
de DSC-W1 lijkt me op het eerste gezicht wel wat.

Jammer van de memorystick en de lcd in donkere condities maar hij lijkt dat met andere opties weer voor een flink deel goed te maken.

Bestaat er een manier om op een snelle "on the road" manier een memorystick te legen op een ander medium?

Verwijderd

ik heb altijd liever canon dan sony in mn handen vanwege de betere lenzen, meer instellingen en gebruik van compactflash kaartjes ipv memorystick. Neemt niet weg dat de nieuwe sony's zeker interessant zijn.
Waar je ook aan kan denken zijn de nieuwere olympus 3x zoom modellen, zijn de laatste tijd erg scherp geprijsd

Verwijderd

Dimage Z2 8)
dit zijn foto's van de Z1 trouwens maar kwa uiterlijk identiek
Afbeeldingslocatie: http://www.minoltafoto.it/digiscan/dmg_Z1/images/DiMAGE%20Z1.jpg
en hier met een lens
staat echt strak overigens B)
Afbeeldingslocatie: http://www.pcpop.com/popimages/2003-8-7-13-12-28-7101.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 13:33 ]

• WoWo
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 13:23:
Bedankt voor de tip,
de DSC-W1 lijkt me op het eerste gezicht wel wat.

Jammer van de memorystick en de lcd in donkere condities maar hij lijkt dat met andere opties weer voor een flink deel goed te maken.

Bestaat er een manier om op een snelle "on the road" manier een memorystick te legen op een ander medium?
Die memorystick is nadeel ja, maar de lcd in donkere condities?? volgens steve (http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/w1_pg5.html):

One of the most noticeable features of the W1 is the 2.5-inch TFT color LCD. I was impressed with the LCD's performance when using it in bright light conditions, the menu screens were legible and framing was no problem, even with Florida's bright sun beating directly on it. It also does very well in low-ambient light. The LCD "gains up" when shooting in these low light conditions, which is very important when shooting night-scenes, indoor shots, etc.

klinkt juist erg :9

btw "on the road" je memorystick legen? Als je 'n laptop met cardreader hebt... maar verder weet ik ook niets |:(

[ Voor 6% gewijzigd door WoWo op 04-06-2004 14:14 ]

Verwijderd

D'r zijn toch wel wat kassies waarmee je een memorystick (pro) kunt legen op een laptop hdd.
De pijzen vallen op zich nog wel mee.
Zeker als je nog een ouwe 2,5" hdd hebt liggen of voor een prikke te koop weet.
De bekende camera-review sites hebben allemaal wel een storage sectie.

De X'S-Drive Pro spreekt me wel aan, aardig is de mp3 funktie ook al is die niet bepaald goed toch aardig.
En zo zijn d'r nog wat merken die een modelletje hebben.
Tsja, is natuurlijk uiteindelijk toch gauw 200 euro en da's toch weer een behoorlijk bedrag maar als je zo'n ding regelmatig kunt gebruiken...
Aardige funktie is dat ie ook als multicardreader op de pc te gebruiken is én natuurlijk als removable hdd.

Ga toch eens rondkijken of ik ergens een 2,5" hdd van een gig of 4-5 op de kop kan tikken.

• Droopey
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2023

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

Had eerst: Fuji Finepix 6800 Zoom (destijds 2.395 gulden)
Was een geweldige camera (en is nog steeds), maar vooral in de natuur kwam ik vaak 'zoom' tekort... Met als gevolg dat ik vaak de Fuji bij me had, maar daarnaast ook nog mijn analoge Canon EOS. Dus verkocht en de 300D gekocht.

Heeft nu: Canon EOS 300D. (€ 1.279,- zonder de extra's)
Absolute topcamera. Enige reden waarvoor ik hem weg zou willen doen is voor een 15MP+ camera, maar die zijn nog onbetaalbaar!! Voorlopig ben ik er ERG gelukkig mee.

Heeft tevens: HP R707 (€ 399,-)
Erbij gekocht omdat ik een camera wilde hebben die in je zak pastte. Handig voor onderweg, en dat is ie ook. Maakt absoluut niet zulke mooie foto's als de 300D, maar die zijn ook niet te vergelijken natuurlijk.

Wilt later: SLR met 15+ MP's... liefst Canon
Canon bevalt me al jaren prima, en ik heb al best wat lenzen en filters, dus is het het voordeligste om bij dat merk te blijven...

Hier had uw reclame kunnen staan.

Verwijderd

Vorige Cams: Fuji s602z (3MP) en Sony U20 (2MP)
Huidige camera: Sony P120 (5MP, zwarte versie van P100, met extra accu en tasje)
Volgende aankoop: instap DSLR

Was heel erg happy met mn 602 maar ik had de "meeneem-grootte" wat onderschat, dus bleef ie te vaak liggen as ik "ff weg ging. Toen ter compensatie de U20 gekocht. Heerlijke minicam maar als je de kwaliteit van de Fuji gewend bent zijn suf gezegd alleen party pics leuk met de U20.

Dus beide verkocht en na te veel speurwerk afgelopen week de Sony P120 gekocht.
Redenen,
1)wilde broekzak formaat,
2)kwalitatief goede en scherpe foto's
3)de Fuji ging 200 foto's mee, dus ook de nieuwe cam moest erg goed batterylife hebben, en de Sony is amazing wat dat betreft!!
4)graag handmatige instelling van shutter en aperture
5) de opstart en zet-uit tijd is echt ongelovelijk, zo snel...
5) af-illuminator

Cijfer P120: uhm..... 9.... Voor dit formaat en mijn eisen echt een supercam met hoge fotokwaliteit. Nadeel is mn Fuji vele malen beter in de hand lag en ik nu slechts 3x optische zoom heb. Ander nadeel is de 38mm lens als breedste "groothoek", en minder lichtsterk an t eind van t zoombereik ivm de Fuji....

Volgende cam: Zodra het budget het ooit toelaat ga ik voor een "instap" DSLR zoals op dit moment de D70/300D. Ik vind het leuk om wat met de instellingen te spelen en de ruisloze, scherpe foto's vind ik echt likkebaardend. Pas met dit type cams zie ik duidelijk een verbetering in foto kwaliteit vergeleken met mn fuji of nu de P120.
De huidige 8mp "monsters" zijn mooie apparaten, maar ik vind de fotokwaliteit niet overtuigend beter voor de prijs en rechtvaardigen in mijn ogen niet het prijsverschil met bv een Fuji s7000.

Daarnaast streef ik naar een groter totaal bereik, dus dan een goede zoom vanaf 28mm en nog een goede lens die minimaal tot 300mm gaat. (even de cropfactor buiten berekening gelaten...)

greetz Peter

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Zijn er trouwens ultra compacte camera's waarbij je de sluiterstijd manueel kan instellen op een kortere sluitertijd? Ik heb nu een digital Ixus 430 en wil die voornamelijk gebruiken bij feesten en festivals, maar als het donker is dan gaat ie automatisch over op een langere sluitertijd. Dan krijg je nogal wazige foto's als er veel beweging is voor je (dansende mensen enzo). Of wordt het gewoon echt een kwestie van de ISO omhoog gooien en de flitser gebruiken?

Verwijderd

pentax optio s
panasonic heeft er ook wel wat... z4 ofzo?

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 21:02 ]

• Foxke
  • Niet online
Foxke schreef op 22 september 2003 @ 19:33:
Huidige Camera: Fuji Finepix S602Z
Camera die ik wil gaan kopen: Geen, ben tevreden met deze :)
Beoordeling: 8
Waarom dit cijfer?: Het is een leuke camera met aardig wat functies erop, goede kwaliteit foto's en vrij simpele bediening. een goede prijs/kwaliteits verhouding
Foto: [afbeelding]
Nou, nog geen jaar later heb ik een canon eos 300d gekocht :)
Met de 18-55 mm lens en een tamron 70-300 mm lens :)

Verwijderd

zimbab schreef op 07 juni 2004 @ 20:37:
Zijn er trouwens ultra compacte camera's waarbij je de sluiterstijd manueel kan instellen op een kortere sluitertijd? Ik heb nu een digital Ixus 430 en wil die voornamelijk gebruiken bij feesten en festivals, maar als het donker is dan gaat ie automatisch over op een langere sluitertijd. Dan krijg je nogal wazige foto's als er veel beweging is voor je (dansende mensen enzo). Of wordt het gewoon echt een kwestie van de ISO omhoog gooien en de flitser gebruiken?
Je kan met een andere camera in het donker wel een korte sluiterstijd instellen, maar dan is de foto gewoon zwart........
Je loopt gewoon tegen fotografische wetten aan, het enioge wat zou kunnen helpen is inderdaad de ISO flink omhoog ,maar op dat gebied is er geen compacte waarbij dat zin heeft.
Compacte digitalen zijn momenteel nog niet geschikt voor feesten en festivals.........

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Sinds een week of 5 ben ik de gelukkige bezitter van 'n EOS 300D... Wat een magnifiek doosje is dat zeg! :P

Ik heb er een 28-105 lens bijgenomen, met het idee dat 'echt macro' en 'echt tele' toch beter in de toekomst met een 'dedicated' lens geschoten kunnen worden. Deze heb ik dus 'for starters' om de camera te leren kennen.

Kleine missers van Canon: USB 1.1 :?, geen eigen firmware-unlock hack >:) naar D10

Nee, ik heb 'm zelf niet ge-unlocked, omdat ik eerst de pure camera wil leren kennen... overigens zou mijn garantie ermee vervallen; lijkt me wat vroeg na aanschaf.

het mooie ervan is de verscheidenheid aan mogelijkheden, je kunt er veel meer mee dan met een analoog equivalent, de 6Mpix is daarvoor ook ruim voldoende. Een A3-print is zonder meer mogelijk. de profs schieten die met een D10, da's dezelfde CCD! Voor affiche's e.d. kun je 'm ook prima gebruiken, aangezien daar lagere resolutie voor volstaat. Je zou 'm dus gewoon als prof kunnen aanschaffen, 't scheelt nogal wat pegulanten!

Het allergrootste voordeel is de uitwisselbaarheid van de EF-lenzen, alles vande analoge canons kan hier ook op, en daar zijn er natuurlijk ook miljoenen van in omloop die in deze omschakelingstijd als 2e hands van de hand gaan... <<spoiler>> Maar let op: De plaats van de CCD in de camera vergroot de tele-capaciteit met een factor 1,6, maar ook de korte lens gaat er met 1,6 aan -> een 18mm wordt een 28,8 mm!

*** AANRADER ***

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 13:26:
ik heb altijd liever canon dan sony in mn handen vanwege de betere lenzen, meer instellingen en gebruik van compactflash kaartjes ipv memorystick. Neemt niet weg dat de nieuwe sony's zeker interessant zijn.
Waar je ook aan kan denken zijn de nieuwere olympus 3x zoom modellen, zijn de laatste tijd erg scherp geprijsd
inderdaad !! ik heb voor 275 euro een olympus c-460 zoom del sol aangeschaft. camera heeft 3x optische zoom, 4 megapixels en wordt in de "del sol" versie aangeboden met extra leren tasje en nog wat zaken.. prima, apparaat. misschien iets minder strak vormgegeven dan de canon modellen, maar qua foto`s vergelijkbaar met ixus 430! en die is in deze uitrusting toch gauw enkele honderden euro`s duurder!.. die van mij komt bij camerazaak .nl vandaan..

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-02 18:07
Ramzzz schreef op 08 juni 2004 @ 15:14:
[...] D10 [...]

[...] D10 [...]
Bestaat niet.

Bovendien: de 300D en de 10D hebben een CMOS, geen CCD ;)

• mycosis
  • Laatst online: 24-04-2025

mycosis

--------------

Ik ben begonnen met de Fujifilm FinePix 1400zoom
Afbeeldingslocatie: http://www.compexinternational.com/new-pictures/Fujifilm-1400Zoom.jpg
Hij was groot, lelijk, en had een :r klepje. Maar maakte, soms, schitterende foto's.
Voorbeeld, deze heb ik in de Sint Pieter gemaakt (Rome) (clickable):
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/pmudde/Fuji.JPG

Nu heb ik een :> Minolta Z1 O+
Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:di__5GHt45YJ:www.ultraline.ru/images/photo/minolta/minolta-dimage-z1.jpg
Hij is ook niet moeders mooitse kwa uiterlijk... maar voor de rest: _/-\o_
Voorbeeld. vanmiddag in het Oosterpark in Amsterdam:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/pmudde/Minolta.JPG

Minolta Z1 of Z2 (iets sneller, en 4 ipv 3 MP), Zeker een enorme aanrader voor +/- €300,-

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ga de nieuwe Canon full-size-sensor 11MP SLR kopen, als die minder dan € 1000 kost.

Of een Bronica RF645, of liever toch een Mamiya 7, erbij, maar die is niet digitaal...

Tot die tijd kan ik nog goed voort met mijn lenzen en SLR.

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 08-06-2004 21:20 ]

Verwijderd

Ik heb uiteindelijk voor de Sony CyberShot DSC_W1 gekozen.
Besteld bij de budgetwinkel voor 350 euro + 15,- porto

Na ook wat prive reviews gelezen te hebben weet ik nu vrij aardig wat de nadelen zijn maar ik heb 'm natuurlijk gekozen vanwege de voordelen :+

Het 2,5" scherm zal ongetwijfeld met onze slechte ogen goed van pas komen, en ook de gewone AA ondersteuning vond ik doorslaggevend.
Dat de body ook van metaal is is helemaal lekker.
Verder vind ik de groothoek opening bij nagenoeg alle camera's standaard toch al tegenvallen en da's zeker bij deze camera het geval.
Heb meteen een 512mb MS pro besteld, prijs is nog acceptabel voor 150 euro.

Affijn, enkele grote nadelen zijn iig wel te compenseren door extra lenzen aan te schaffen

Ik hoop wel dat ik de fotokwaliteit mee vind vallen,
de foto's die ik her en der gezien heb baren me toch enige zorgen.

Zal als ik de camera ontvang wat foto's plaatsen in deze draad.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 21:30 ]

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Phreak schreef op 08 juni 2004 @ 20:38:
[...]

Bestaat niet.

Bovendien: de 300D en de 10D hebben een CMOS, geen CCD ;)
Ach... de data niet bij de hand als je zoiets tikt, je kent dat wel... :O

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Kan iemand me advies geven

ik wil voor het eerst een digicam kopen, en ik zit nu te twijfelen tussen 2 camera's

de sony cybershot dsc-p72 (als best getest in de recente computer totaal)
en de Nikon coolpix SQ

ze zijn allebei 3.2 megepixel, beide 3x zoom, beide 16mb intern en beide 199 euro

niet echt een makkelijke keuze voor een leek lijkt me :?

Als iemand betere alternatieven weet hoor ik het graag (niet hoger dan 200euro)

Verwijderd

Rev! schreef op 28 juni 2004 @ 23:51:
Kan iemand me advies geven

ik wil voor het eerst een digicam kopen, en ik zit nu te twijfelen tussen 2 camera's

de sony cybershot dsc-p72 (als best getest in de recente computer totaal)
en de Nikon coolpix SQ

ze zijn allebei 3.2 megepixel, beide 3x zoom, beide 16mb intern en beide 199 euro

niet echt een makkelijke keuze voor een leek lijkt me :?

Als iemand betere alternatieven weet hoor ik het graag (niet hoger dan 200euro)
De door jouw genoemde specs zeggen weinig tot niets, m.u.v. de zoom
16 MB intern? geloof ik niet en is ook niet relevant
3,2 megepixel? hebben 100 andere ook
De Nikon is niet meer dan een gadget, de Sony een verouderd point and shoot geval, op het moment dat de foto's niet naar je zin zijn wil je ingrijpen en dat kan dan niet.
kijk eens voor de laatste Canon's A70

• Floor-is

Floor-is

5.2

*update again*

1. Welke camera heb je nu?
a1. Bodies:
Canon EOS 1D-Mark II
Canon EOS 10D
a2. Point&shoot:
Canon Powershot S45

b. Lenzen:
Sigma 15fish (traaaaag)
Canon 50/1.4
Canon 17-35L
Canon 24-70L
Canon 70-200L IS

c. Overige:
SanDisk Ultra-II - 1x1GB CF; 1x2GB CF; 1x512MB SD
Canon Speedlite - 1x420EX; 1x550EX

2. Welk gebruiksdoel stond je voor ogen bij aanschaf?
Mijn belangrijkste werk met deze camera's op dit moment is het fotograferen op feesten, ik doe mijn werk op houseparties en festivals. Maar ik maak ook foto's in opdracht, waaronder interieurwerk, portretten, reportages etc. Dus euh ja dat had ik wel in mijn achterhoofd ;)

3. Wat was je maximale budget en ben je daar uiteindelijk binnen gebleven?
Ik had een budget waar ik binnen ben gebleven. :)

4. Waarom heb je uiteindelijk voor dit model (+lenzen) gekozen?
Ik zocht de beste camera voor hetgeen ik doe, dat is de 1D2. De 10D was mijn body, maar fungeert nu enkel als backup. De lenzen die ik heb ben ik ontzetten blij mee, behalve het traag focussende vissenoogje.

5. Voldoet de camera aan je verwachtingen, of had je achteraf liever een heel ander model gewild?
Op 1 ding na is dit monster helemaal geweldig; ik heb wat troubles met het missen van de AF-Assist in de AI-servo stand, maar dat is waarschijnlijk ook een beetje wennen. :)

6. Heb je er verder nog wat aan toe te voegen?
Naast dat ik mijn apparatuur professioneel gebruik en derhalve niet vergelijkbaar ben met de gemiddelde fotograferende hobbyist, maar verder weinig. :)

Bericht hierboven

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:05

Entity

9000rpm

Om maar even in dezelfde stijl te blijven:
Canon Digital Ixus 430, met 2 extra CF kaartjes van 128MB en 256MB, een extra GP accu en een Canon draagtasje.

Allround point&shoot, misschien een beetje experimenteren. Eigenlijk vooral voor dagjes uit enzo.

Ik heb de camera gekregen omdat ik geslaagd was voor mijn opleiding. Heb de camera uiteraard wel zelf uit moeten zoeken. Uiteindelijk heb ik zelf nog wat geld uitgegeven aan een extra accu, een extra 256MB CF kaart en een draagtasje, waardoor het uiteindelijk toch weer meer kostte dan ik van plan was :)

4. Waarom heb je uiteindelijk voor dit model gekozen?
Ik heb lang getwijfeld tussen een aantal camera's, onder andere een Kodak DX6440 en de Canon Powershot A75, de A80, de Ixus 430 en de Ixus 500. De Kodak was stukken goedkoper, maar qua beeldkwaliteit toch weer minder. Het LCD op die camera was wel weer erg mooi, maar toch viel de camera snel af. Ik ben uiteindelijk voor een Ixus gegaan, omdat ik toch een camera wil die je makkelijk meeneemt en vooral bedoelt is voor point&shoot. Een Powershot A75 of A80 is toch gelijk een stuk groter. De 430 heb ik gekozen omdat 4MP voor mij genoeg is en omdat ik voor deze camera niet bij hoefde te betalen (heb hem gekregen).

5. Voldoet de camera aan je verwachtingen, of had je achteraf liever een heel ander model gewild?
De camera overtreft mijn verwachtingen. De beeldkwaliteit is erg goed, de camera is stukken sneller dan mijn oude Minolta Dimage E201 en de camera is ontzettend eenvoudig te bedienen. De dingen die handmatig in te stellen zijn, spreken ook redelijk voor zich. Er zijn eigenlijk maar 2 dingen die ik niet zo super vind: er zit geen 3:2 formaat op. Dit zou erg handig zijn, omdat ik toch vaak foto's af laat drukken op 15x10cm. Nu moet ik ze allemaal aanpassen, hoewel dat met irfanview nog best vlot gaat. Verder gaat de accu niet zo heel lang mee. Een hele dag kun je er redelijk actief mee fotograferen, maar dan is hij 's avonds ook wel leeg. Een extra accu is dus altijd aan te raden.

[ Voor 5% gewijzigd door Entity op 29-06-2004 12:18 ]

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:12

Jaymz

Keep on moving !

a. Body
Canon EOS300D

b. Lenzen:
Canon 18 - 55 EF-S
Sigma 24-70 F2.8 EX
Canon 50 mm F/1.8 II
Canon 70 - 200 F/4 L
" " " " " F/2.8 L IS (in bestelling)

c. Overige:
Canon Speedlite 550
LumiQuest Ultrabounce
1.0 GB, 512 Mb, 256 Mb CF

'Het oppakken van iets dat ik vroeger leuk vond' en waar een traditionele SLR (EOS300) en een 'simpele compact' onbevredigend in waren. Bij de SLR was ik te terughoudend met het maken van foto's en bij de Ricoh RDC-7 miste ik een hoop zaken en vond ik het platte model een beetje onwerkelijk.

Niet dat ik met duizenden euro's tegelijk over de balk smijt, maar over budgetaire zaken hoef ik me niet zo druk te maken. Ik vraag me overigens altijd wel sterk af of [iets] het wel waard is enzo. Ik zou zo de 1D Mark-II kunnen kopen, alleen voor hetgeen ik er nu mee doe is het zonde van m'n geld :P

'K had al een Canon :P. Voor hetgeen ik leuk vind (optreden van bandjes en de semi-grote gezellige bijeenkomsten) heb je lichtsterk spul nodig en ik heb dan ook graag spul dat presteert (dus duur :X)

Camera bevalt prima, met varierend licht is het iets bewerkelijk om Diafragma en Sluitertijd snel naar wens aan te passen.

Ik heb iets meer te besteden dan de gemiddelde amateur / hobbyist (zie oa. objectieven arsenaal)

Laatst gemaakte foto's, wat ook duidelijk maakt wat ik leuk vind. Bij grote artiesten als Phil Collins staan is natuurlijk het ultieme, alleen zal ik me voorlopig geen illusies maken :P

http://www.xs4all.nl/~jharting/pirates
http://www.xs4all.nl/~jharting/Grillig
http://www.xs4all.nl/~jharting/turd

ps. Het is vrij grof geselecteerd, alles wat redelijk toonbaar was heb ik laten staan. Bij de eerste was het licht nogal slecht (en heb ik niet geflitst, bij de andere twee regelmatig geflistst)

[ Voor 4% gewijzigd door Jaymz op 29-06-2004 12:51 ]

• Blizard
  • Niet online
Ik heb het al in een paar andere draadjes geplaatst, maar wat is nu een betere keuze : De S1 voor +- 500 Euro .. of de G2 voor 280 Euro !? (of de G5). Aan welke cam zal ik prijs/kwaliteit dus het meeste plezier beleven ? (ben een beginner, dus ken bijna nix van digitale fotografie)

• Reanimation
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10-2025
Blizard schreef op 01 juli 2004 @ 14:14:
Ik heb het al in een paar andere draadjes geplaatst, maar wat is nu een betere keuze : De S1 voor +- 500 Euro .. of de G2 voor 280 Euro !? (of de G5). Aan welke cam zal ik prijs/kwaliteit dus het meeste plezier beleven ? (ben een beginner, dus ken bijna nix van digitale fotografie)
Dat ligt er aan wat je wil... de S1 Heeft als voordeel dat ie 10x Optische Zoom heeft met Image Stabilisator, de G2 heeft daarin tegen maar 3x Optische Zoom, maar de G2 heeft wel weer meer megapixels (1 megapixel meer) verder kan je overwegen als je deze zoom leuk vindt om de G2 te kopen samen met een 2/2,5x teleconvertor. maar wat wil je er dan precies mee gaan doen? anders kunnen wij je er niet verder mee helpen. Kwalitatief zijn ze beide goed

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:51

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb een HP PS935.
5.3MP (-1 wegens één dode pixel)
3x optische zoom.

Ik ben er wel tevreden mee, ook al ben ik van plan om een professionelere cam te kopen.

Vorig jaar voor ca. 600 gekocht.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Blizard
  • Niet online
Reanimation schreef op 01 juli 2004 @ 15:13:
Dat ligt er aan wat je wil... de S1 Heeft als voordeel dat ie 10x Optische Zoom heeft met Image Stabilisator, de G2 heeft daarin tegen maar 3x Optische Zoom, maar de G2 heeft wel weer meer megapixels (1 megapixel meer) verder kan je overwegen als je deze zoom leuk vindt om de G2 te kopen samen met een 2/2,5x teleconvertor. maar wat wil je er dan precies mee gaan doen? anders kunnen wij je er niet verder mee helpen. Kwalitatief zijn ze beide goed
Het is voor gewoon huis-tuin-en-keuken gebruik. De 10x zoom is wel leuk, maar is het de 200 euro meer waard ? En is de G2 al niet een beetje te oud ? (denk ik aan shutterlag/kwaliteit/etc) ?! Mochten ze beiden evenveel kosten zou ik de S1 kiezen denk ik, maar het is toch 200 Euro waar we over praten ...

• Oxi

Oxi

Konica Minolta DiMAGE A1

Ik ben vorig jaar begonnen met point&shoot met mijn toenmalige Nikon Coolpix 3100 en dat beviel wel maar ik wil meer. Meer controle over wat het eindresultaat werd, kleinere DOF maar wat het meeste telde was dat de CP3100 slecht is in het donker. Heel snel ISO-400 en lange sluitertijden. Of zelfs op een zonnige dag in de schaduw al flitsen :/
Dit is een "compact" camera met een relatief grote lens (49mm) waar lekker veel licht in kan vallen, grotere sensor waarbij ISO-800 (max) nu beter is dan ISO-400 op mijn vorige camera. Ook een veel snellere auto-focus is heel fijn :)
Waarom geen dSLR? Ik kon er wel 1 kopen en dan leuk lensje erbij maar dan ben ik wel veel geld kwijt voor een hobby die op dit moment nog zo serieus niet is om er zoveel poen aan uit te geven. Bovendien ben je met een dSLR nooit klaar met kopen :(

Ik zocht in eerste instantie een camera die wat beter was dan me vorige. Toen kwam ik al vrij snel uit op een Sony Cybershot F717 en ben verder in die prijs/kwaliteit-klasse verder gaan zoeken en kwam zo op deze uit en geen spijt gehad! Ik had in het begin gehoopt op ~€500 uit te komen maar dat bleek gewoon te laag te zijn. Ik zit nu op €900+ voor het hele pakket en ik haal nog meer :/ :P

Enige tegenhanger in deze klasse die in aanmerking kwam was de Sony F717 maar die maakt mindere foto's is een stuk groter. Bovendien heeft deze A1 Anti-shake, een mechanische zoomring en een aparte focusring :)

Nu wil ik een 300D maar mijn bankrekening vind dat ik een goede keuze gemaakt heb 8)

Keuze over een teleconvertor ben ik nog niet uit. Zal denk ik een Raynox DCR-2020PRO (2.2x) worden. Ook staan een polarisatiefilter (met step-up ring om vignetting te voorkomen) op de planning. Dan moet ik maar eens stoppen en me concentreren op de techniek die zeker nog veel oefening kan gebruiken ;)

Verwijderd

Sony CyberShot F717

Ik heb mij niet zo heel erg beziggehouden met digitale fotografie in het verleden, maar wel met het maken van analoge foto's met een oude SLR. Die had de beschikking over een 50mm lens, een 50-nogwat (vergeten), en een macro-lens. Ik wilde echter digitaal gaan, omdat ik dan gerust foto's kan schieten en naar hartelust kan proberen, zonder geld weg te gooien aan mislukte foto's. (Besparing van ontwikkelkosten.)

Het budget voor de camera lag rond de 600 euro, maar kon iets worden opgerekt. Een tasje, en een extra geheugenkaartje moesten natuurlijk ook nog erbij. Ik wilde rond de 700 euro uitkomen, en dat is gelukt. 600 voor de camera, 70 voor 256MB Memory Stick Pro, en nog een bedrag voor de tas, rond de 45 euro.

De enige tegenhanger in deze klasse was de Minolta A1, maar de F717 heeft iets meer resolutie (oplossend vermogen, lines/mm), hij kan korterbij komen met het maken van macro's (2cm versus 13cm voor de A1), hij heeft NightShot/NightFrame en een laserpointer om zelfs in in de donkerste situaties te kunnen scherpstellen. Tevens heeft de Sony een 58mm lens, die groter is dan de lens van de A1; het toestel ligt mij daarom veel beter in de hand. De 49mm uitschuivende lens gaf mij geen vertrouwen in combinatie met de tele/wide-convertors die ik nog wilde aanschaffen. De A1 heeft wel enige extra opties zoals saturation control, maar dat kan met nabewerking ook worden bereikt. Het enige dat ik een klein beetje mis is het RAW formaat, en de 28mm groothoek van de A1. (Maar dat laatste is opgelost, zie onder.) Tevens wilde ik de snelste lens die te krijgen was op een "compact" (uche...), en de F717 haalt F/2.0-2.4, tegenover de A1 F/2.8-3.5. In combinatie met de laserpointer is die F/2.0 perfect voor het schieten van foto's in mindere lichtomstandigheden, zonder flitser. (Toegeven, de A1 kan dat compenseren door wat langere sluitertijden en Antishake, als het moet.)

Hij voldoet uitstekend voor hetgeen ik hem wil gebruiken. Eigenlijk had ik een 300D gewild, vanwege de verwisselbare lenzen, maar dat kon ik niet betalen. Dat zou alleen al 800 euro voor de body zijn, en dan zouden er nog minstens 2 goede lenzen moeten bijkomen... dat geld heb ik niet op het moment. Als ik verder ga met fotograferen en tegen de grenzen van deze camera aanloop, kijk ik wel over een tijdje naar de dSLR's die op dat moment in de markt zijn.

Ik heb er een 0.72x groothoeklens voor gekocht, om de 38mm groothoek te wijzigen naar 27mm. Ik denk nu over een Raynox DCR1850Pro teleconvertor (1.85x), of over de DCR2020Pro (2.2x). Het lijkt erop dat de 2x slechts te gebruiken is met deze camera aan het alleruiterste puntje van de zoom, en dat bij terugzoomen naar wide direct vignetting optreedt; echter schijnt de 1.85x beter compatible te zijn en kan er desnoods nog een redelijk stuk worden teruggezoomd. Daarnaast wil ik nog zeker de HVLF1000 externe flitser hebben, en nog wat extra opslag in de vorm van een extra geheugenkaartje of een XS-drive. Maar, nu eerst maar eens wat meer techniek leren; vooral de scherptediepte is heel anders met deze camera dan ik gewend ben, en ik neem deze vaak snel te klein. Kwestie van oefenen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 16:57 ]

• Oxi

Oxi

Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 16:43:
Tevens heeft de Sony een 58mm lens, die groter is dan de lens van de A1; het toestel ligt mij daarom veel beter in de hand. De 49mm uitschuivende lens gaf mij geen vertrouwen in combinatie met de tele/wide-convertors die ik nog wilde aanschaffen.
Dat is de lens-thread dus niet het deel waar licht nog invalt. Heeft wel als voordeel dat je er makkelijker een filter op kunt schroeven zonder vignetting als je geen step-up ring wilt gebruiken.

Verwijderd

Oxigun schreef op 01 juli 2004 @ 16:51:
Dat is de lens-thread dus niet het deel waar licht nog invalt. Heeft wel als voordeel dat je er makkelijker een filter op kunt schroeven zonder vignetting als je geen step-up ring wilt gebruiken.
Inderdaad.

edit: nog even toegevoegd aan de post hierboven:
Oh ja... nog vergeten.. ik wilde de snelste lens die te krijgen was op een "compact" (uche...), en de F717 haalt F/2.0-2.4, tegenover de A1 F/2.8-3.5. In combinatie met de laserpointer is die F/2.0 perfect voor het schieten van foto's in mindere lichtomstandigheden, zonder flitser. (Toegeven, de A1 kan dat compenseren door wat langere sluitertijden en Antishake, als het moet.)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 16:58 ]

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Nikon D70 + AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5~4.5G IF ED kitlens

Foto's maken :P
Toen ik jong was heb ik leren omgaan met een Practica MTL1 (of was het een MTL3 :? ), een spiegelreflex waarop je alles zelf moest instellen. Later heb ik een Nikon F60 gekocht met ene 28-80mm lens en dat beviel me best goed. Echter, met 4000 foto's per jaar liep dat een beetje uit de klauwen ;) Er kwam dus snel een digitale camera toen deze betaalbaar werden, een Canon PowerShot A40. Maar dat was toch niet wat ik gewend was. Dus werd de beslissing gemaakt om de eerste 'goedkope' digitale SLR van Nikon te kopen, tenminste als hij 'beter' was als de Canon 300D.
Ik maak trouwens foto's van alles en nog wat. Ik documenteer als het ware waar ik overal geweest ben, ik houd namelijk erg veel van reizen (hoewel ik nog niet verder ben gekomen dan Europa :X ).

Maximaal budget was zo'n €1600 en daar ben ik uiteindelijk binnen gebleven als ik een 512MB CF-kaart en een X'S Drive Pro meereken :)

Had al Nikon spul :)

Hij voldoet ruim voor mijn gebruik :) Behalve voor bergwandelingen is hij wat zwaar en groot om mee te slepen :) Misschiens dat er nog eens een upgrade voor de A40 komt ;)

Ik wil nog een aantal lichtvaste lenzen, een 80-200 f/2.8 zou ik wel willen, maar licht nog buiten financieel bereik :)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Reanimation
Blizard schreef op 01 juli 2004 @ 15:34:
[...]

Het is voor gewoon huis-tuin-en-keuken gebruik. De 10x zoom is wel leuk, maar is het de 200 euro meer waard ? En is de G2 al niet een beetje te oud ? (denk ik aan shutterlag/kwaliteit/etc) ?! Mochten ze beiden evenveel kosten zou ik de S1 kiezen denk ik, maar het is toch 200 Euro waar we over praten ...
De G2 is inderdaad al 3 jaar oud, de kwaliteit daar in tegen is zeker goed maar heeft wel wat meer last van shutterlag dan de S1 (1,30 Seconde tegen 0,78 Seconde) Zie meer hiervoor op www.imaging-resource.com maar het is natuurlijk logisch dat de G2 200 euro goedkoper is (heeft inmiddels meerdere opvolgers, is 3 jaar oud) de S1 daarin tegen is net nieuw (wat een lastig begrip is in de computerwereld)

• Blizard
  • Niet online
Reanimation schreef op 01 juli 2004 @ 17:10:
De G2 is inderdaad al 3 jaar oud, de kwaliteit daar in tegen is zeker goed maar heeft wel wat meer last van shutterlag dan de S1 (1,30 Seconde tegen 0,78 Seconde) Zie meer hiervoor op www.imaging-resource.com maar het is natuurlijk logisch dat de G2 200 euro goedkoper is (heeft inmiddels meerdere opvolgers, is 3 jaar oud) de S1 daarin tegen is net nieuw (wat een lastig begrip is in de computerwereld)
Kortom, jij kiest (in mijn situatie) voor de .. ? :)

• Reanimation
Blizard schreef op 01 juli 2004 @ 17:28:
[...]

Kortom, jij kiest (in mijn situatie) voor de .. ? :)
S1 of G3 (die had je niet opgenoemd maar is veel beter dan de G2 en even duur als de S1)

• Raymond
  • Laatst online: 06-02 21:46
HP photosmart R707

Dagelijkse kiekjes maken; het standaard spul als uitjes (volgende week vrijgezellenfeest :) ) en andere leuke gelegenheden.
Ook om foto's van "spullen" mee te maken. Foto's van dingen die ik zelf heb geklust, maar ook als ik iets op het web wil posten in forums.

Ik had eigenlijk geen budget, dit was een aanbieding die langs kwam waaien (zie onder)

Eigenlijk was ik niet eens op zoek naar een cam, ik kan de sony van mijn ouders zo vaak lenen als ik wil (ligt hier naast mijn HP op het bureau). Maar ik kreeg via de email een aanbieding dat ik een flinke korting kreeg, tel daarbij de huidige HP inruilactie op en het feit dat ik mijn ouwe analoge spiegelreflex toch al wilde verkopen en ik kon deze cam kopen en mijn bankrekening met hooguit €50 verlagen :)
Goedkopigheid was niet de enige reden: als het een cam was geweest waar ik niks mee kon, dan had ik het toch niet gedaan.
Maar deze camera sluit prima aan bij wat ik op dit moment zoek in een camera: gebruiksgemak en kleine afmetingen, gekoppeld aan een acceptabele foto-kwaliteit en instelmogelijkheden. Deze camera is handzaam genoeg om op zak te hebben, in tegenstelling tot de S85 van mijn ouders. Dat vond ik wel een groot voordeel (aangezien je alleen foto's kan maken als je daadwerkelijk je camera bij je hebt :) )

Ja, hij voldoet. Hij geeft wat problemen met focussen in het donker (maar daar ben ik ook wel iets mee verwend: de S85 van mijn ouders is daar heel goed in. Zeker in vergelijking met andere cams uit zijn klasse, heb ik gemerkt op die keren dat ik ook met bijvoorbeeld een G2 kon spelen). Daar leer ik wel omheen werken.
Het adaptive lighting is echt een uitkomst! Het werkt precies zoals je zou willen.
Het dockingstation is ook handig (wel jammer dat je dat nodig hebt om de cam aan een tv te kunnen koppelen, ipv een rgb uitgang op de cam zelf)

Deze camera is voor mij echt handig ding om dagelijks wat plaatjes mee te schieten. Ik neem hem vaak mee en ik maak ook makkelijk in huis ergens een foto van.
Op termijn (over 1 of 2 jaar) wil ik echter ook een "echte" camera. Met deze kleine compact camera hoef je niet te zeulen, maar ik heb ook vaak genoeg momenten dat dat geen probleem is. En dan merk ik wel dat compactcamera's toch te kort komen in vergelijking met de SLR die ik had. Dus op termijn komt er wel een digitale reflexcamera bij (niet in plaats van een compactcamera). Liefst met een lichtsterke groothoek voor foto's binnenshuis, een mooie macrolens voor als ik weer een eigen knutselprojectje op de foto wil zetten. Een tele-lens ben ik nog niet zo zeker van: eigenlijk ben ik toch niet zo vaak in een situatie dat ik iets vanaf grote afstand beeldvullend op de plaat wil zetten. Maar dat kan natuurlijk veranderen :)

Verwijderd

Mijn moeder heeft A75 besteld bij Dixons voor 300 euro :( Zij vertrouwt webshops niet :? Ik vind het maar duur, wat een afzetters Dixons zeg :(

Verwijderd

Ik heb sinds een week een EOS 300D
Canon 18-55 EF-S
Canon 75-300 EF III
SanDisk 512MB CF
Lowepro Nova AW 1 tas
:)

• JaFFoG
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-10-2025
Ik heb een half jaar geleden (of was het langer :?) de Kodak DX4530 gekocht voor 399,- (519,- inclusief batterijen, lader en 256 MB SD Card), een 5.0 MP camera met toch wel hoogwaardige foto's vind ik. Ik heb over dit model nog weinig (goeds) gelezen op het forum (heb er ook niet naar gezocht :O). Maar kan er toch mooie foto's mee schieten.

Maar ik ga binnenkort ook maar eens een digitale SLR aanschaffen. Hierbij zat ik te twijfelen tussen de Canon EOS 300D en de Nikon D70, maar na het lezen van deze review ben ik er wel uit. :)

Nu nog een datum prikken (eerst schoolgeld betalen = schandalig duur :( en op vakantie natuurlijk 8), maar daarvoor voldoet de DX4530 wel).

Bla

• Amien90
  • Laatst online: 29-07-2021
ik zit te twijfelen .. ik wil graag de P73 kopen, maar vind de behuizing van de P9 zo mooi . de P73 voelt meer plastic aan dan de P9 ..

maar deze is nergens meer te krijgen... weet iemand wie deze nog verkoopt?

of is er een 'soort' P73 met een behuizing die meer lijkt op de P9

kan er trouwens meer dan 128MB in de p9??

Verwijderd

Amien90 schreef op 01 augustus 2004 @ 22:12:
ik zit te twijfelen .. ik wil graag de P73 kopen, maar vind de behuizing van de P9 zo mooi . de P73 voelt meer plastic aan dan de P9 ..

maar deze is nergens meer te krijgen... weet iemand wie deze nog verkoopt?

of is er een 'soort' P73 met een behuizing die meer lijkt op de P9

kan er trouwens meer dan 128MB in de p9??
dixons heerenveen :D (waar ik werk dus :P)

ander verschil tussen de p73 en p9 is dat de p9 een accu heeft.

• Amien90
  • Laatst online: 29-07-2021
wat kost ie daar? zal zo meteen even naar den haag gaan om te kijken of ze 'm daar nog hebben.

Verwijderd

ik heb nu op dit moment Trust Powercam Optical Zoom 970Z. ik geef voor dit camera een cijfer: 7. waarom dit cijfer??: te veel ruis, erg digitaal(fotoresulaat) en macro resultaten is mooi. ik wil graag nieuwe camera kopen : Konica Minolta Dimage Z3

• Abbadon
  • Laatst online: 12:49
Cam:
Nikon D70 met 18-70/3.5-4.5 en 50/1.8 Nikkor lenzen.

Why:
M'n meer dan vier jaar oude Sony F505V was aan vervanging toe. Destijds was die Sony top of the line prosumer en kan nog uitstekend wedijveren met de huidige, vier jaar jongere generatie 3MP cam's, dit voornamelijk dankzij de lens. Maar ik wou wat snellers en nóg betere beeldkwaliteit en een cam waar ik weer jááren mee vooruit zou kunnen. En aangezien ik het prijsverschil tussen een top prosumer en een instap DSLR best wel mee vond vallen werd het de Nikon :)

Budget:
Nou, eigenlijk geen. Zolang het maar niet uit de klauwen zou lopen :P

Voldoet 'ie?:
Nou en of! Ik heb nog nooit eerder met (D)SLR's gewerkt maar dat what you see is what you get beeld door de lens is fenomenaal! Heb 't ding gelijk bij het uitpakken van manual afgehaald en doe alle instellingen handmatig om 'm zo te leren kennen en dat is best wel veel fun :P

Wensen:
Wil er nog een leuke 80-200 lens bij hebben (Nikkor AF 80-200 /2.8D lijkt me wel wat, alleen ben je zo een mille kwijt :/ Maar beter je geld aan een goede lens uitgeven dan de helft van het geld aan iets minders) en er moet nog eens een flitsert bij.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Abbadon
  • Laatst online: 12:49
Oh ja, wil er ook nog een macro lens bij, waarschijnlijk nog eerder dan de telezoom. Crap, zo is een DSLR toch weer stukken duurder dan een prosumer :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• AnotherFruitcake
  • Laatst online: 31-01 21:55
En voor die toevoeging kon je niet de "edit"-functie gebruiken ;) ?

Heb nu een Canon A80.

Is een erg fijn point & shoot dingetje, maar vrijwel nutteloos in situaties waar weinig licht is (ik ga graag naar dierentuinen etc en dan is het verdacht lastig kieken in aquaria enzovoorts). Hogere ISO-waarden leveren met dit toestel niet de mooiste plaatjes op.

Om bovenstaande reden orienteer ik mij nu op een instap-DSLR, zoals de Canon 300D of de Nikon D70 (maar dat is een knap lastige keuze om te maken), omdat die met de juiste lens en ISO-waarden mooie plaatjes vast kunnen leggen in low-light situaties.

[ Voor 11% gewijzigd door AnotherFruitcake op 02-08-2004 16:36 ]

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:52

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Huidige Camera: Ik had een Canon S30, maar die is dit weekend gestolen.

Camera die ik wil gaan kopen: Ik ben van plan te gaan kiezen tussen de Canon S50 of de Canon S60. Twijfel nog omdat er nogal wat negatieve verhalen rondgaan over de S60.

Beoordeling: De Canon S30/S50 een 8 en tja qua uiterlijk en bediening lijkt mij de S60 een puntje hoger scoren.

Waarom dit cijfer?: Omdat de S60 kleiner is en een betere bediening lijkt te hebben. En qua foto's heb ik het gevoel dat de S30/S50 kwalitatief iets beter is. Zeker als de S60 in de groothoekpositie staat, de hoeken zijn dat wat waziger naar mijn idee.

• Johnvh
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 13:05
Huidige Camera: Canon Powershot S1 IS
Camera die ik wil gaan kopen: Sony DSC F828
Beoordeling: 7
Waarom dit cijfer?: Omdat het een prima camera maar Canon er blijkbaar erg brakke CCD chips in zet.

Omdat die Sony veel meer opties heeft is mijn oog hierop gevallen.

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Huidige camera: Olympus C-765 Ultra Zoom

Cijfer: 8.5

Camera is klein en licht, maar heeft 10x optische zoom, handmatige functies. Verder schiet hij ontzettend scherpe foto's (veel scherper dan Fuji Finepix S7000 of Canon G5) en is alles perfect belicht of belicht te maken. Enige nadeel: moeilijke focus bij zwak licht, maar handmatig goed te maskeren.

Verwijderd

Johnvh schreef op 02 augustus 2004 @ 17:42:
Huidige Camera: Canon Powershot S1 IS
Camera die ik wil gaan kopen: Sony DSC F828
Beoordeling: 7
Waarom dit cijfer?: Omdat het een prima camera maar Canon er blijkbaar erg brakke CCD chips in zet.

Omdat die Sony veel meer opties heeft is mijn oog hierop gevallen.
Canon gebruikt, zoals 80% van alle fabrikanten Sony chips.........

• Johnvh
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 13:05
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 17:45:
[...]

Canon gebruikt, zoals 80% van alle fabrikanten Sony chips.........
Serieus?

Hoe komt het dan dat ik in al mijn Canon's die ik gehad heb (inmiddels 3) na een tijdje Hot pixels krijg op de CCD?
Bij eentje kwamen ze pas na een half jaar, bij de 2e zaten ze er vanaf begin af aan al op, en de 3e is nu naar Canon terug omdat er na een maand 2 hot pixels op verschenen :r

Verwijderd

Johnvh schreef op 02 augustus 2004 @ 17:49:
[...]

Serieus?

Hoe komt het dan dat ik in al mijn Canon's die ik gehad heb (inmiddels 3) na een tijdje Hot pixels krijg op de CCD?
Bij eentje kwamen ze pas na een half jaar, bij de 2e zaten ze er vanaf begin af aan al op, en de 3e is nu naar Canon terug omdat er na een maand 2 hot pixels op verschenen :r
Jouw ervaringen zijn statistisch helaas van geen enkele waarde (no offense)
je zou van alle fabrikanten die Sony chips gebruiken statistieken moet bijhouden om daar iets over te kunnen zeggen.
Mijn idee: de meeste hotpixels worden door de gebruikers uberhaupt niet opgemerkt.

• Floor-is

Floor-is

5.2

Mwoah op een DSLR krijg je ook hotpixels, het hangt er ook wel een beetje van af hoe je hem gebruikt zal ik maar zeggen. (Ja ik weet het, ik mishandel mijn camera's als het op lichtsituaties aankomt)

Bericht hierboven

• Azrael
  • Laatst online: 06-02 17:49
Azrael schreef op 16 april 2004 @ 01:12:
Welke camera's ik heb?
EOS D30 en Powershot S30 (wordt verkocht).

Welke ik van plan ben te kopen?
EOS D60/ 10D/ opvolger zeker, waarschijnlijk ook iets van een Ixus i, maar eventueel zou dat ook een G2 kunnen zijn, maar die vind ik weer wat zwaar. Tja, misschien wordt het nog wat anders, ben er niet helemaal uit, maar m'n SLR heeft toch prioriteit :)
ff een update:

De D30 is vervangen door een 300D met grip, nog geen 10D dus, D60 heb ik maar vanaf gezien vanwege hogere ruis en minder goede AF.
De S30 raak ik niet echt kwijt voor een fatsoenlijke prijs, dus die houd ik nu gewoon erbij voor de snapshots als ik geen SLR wil of kan gebruiken en om tijdens het skaten foto's te maken.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste