Ik heb een Olympus 5060z in de bestelling staan en heb nu een Powershot A20 hoop dat het een goede verbetering is.
Zelf heb ik nog altijd de stokoude Canon Powershot A100.
Dit komt omdat ik deze gekregen heb om mee te spelen en te leren en daarvoor bevalt hij prima. Waar ik naar toe wil is binnenkort een camera in de buurt van de 150-200 euro, welke het precies wordt, ben ik nog niet over uit.
Dit komt omdat ik deze gekregen heb om mee te spelen en te leren en daarvoor bevalt hij prima. Waar ik naar toe wil is binnenkort een camera in de buurt van de 150-200 euro, welke het precies wordt, ben ik nog niet over uit.
Recept van de dag: Mosselen - Uien - Peterselie - Wortel - 2 Tenen Knoflook - En vlak voor het op tafel zetten veel, maar dan ook echt veel 'Nee, echt veel' BIERRRRR!!!
1. Welke camera heb je nu?
Canon S30
Nikon D70 + AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5~4.5G IF ED kitlens
2. Welk gebruiksdoel stond je voor ogen bij aanschaf?
Bij het aanschaffen van de S30 wilde ik een relatief compacte camera, waarmee ik mooie foto's kon maken. Eis was hierbij dat deze CF II compatible moest zijn, omdat ik gebruik kon maken v.e. 1 Gb Microdrive van werk. De keuze voor camera's was hierdoor vrij beperkt. 't Liefst had ik een nog kleinere camera gehad, maar de meeste kleineren, werkten op basis van SD of CF Type I.
Uiteindelijk ben ik voor de S30 gegaan, omdat deze relatief goedkoop was, goede foto's produceerde en niet al te groot was (bijv. in verhouding met de Canon G2).
Ik heb deze camera nu zo'n 2 jaar, denk ik. Hierbij merkte ik gewoon een aantal beperkingen ervan. Het instellen van de witbalans, ISO, Exposure Compensation vond ik zelf te omslachtig. Ik merkte daarom dat ik niet alles optimaal gebruikte.
Toen ben ik verder gaan kijken en kwam ik eigenlijk op de DSLR's uit. Spelen met scherpte diepte vind ik zelf heel mooi.
De keuze was toen eigenlijk: de Rebel of de Nikon D70. Het is uiteindelijk de laatste geworden, omdat deze gewoon meer voor het geld biedt: betere body, betere performance (snelheid).
3. Wat was je maximale budget en ben je daar uiteindelijk binnen gebleven?
Budget heb ik niet van tevoren vastgesteld. Ik ben gewoon gegaan voor een camera die aan mijn eisen heeft voldaan.
4. Waarom heb je uiteindelijk voor dit model (+lenzen) gekozen?
zie 2.
5. Voldoet de camera aan je verwachtingen, of had je achteraf liever een heel ander model gewild?
De S30 voldeed na 2 jaar niet meer volledig. Ik zal deze nu voornamelijk als snapshot camera gebruiken (en ook voor de korte filmpjes).
De D70 bevalt tot nu toe uitstekend. Ik heb 'm mogen gebruiken op een bruiloft en dat is goed bevallen. Binnenkort op vakantie naar Amerika, dus dan kan ik helemaal los gaan.
6. Heb je er verder nog wat aan toe te voegen?
Voor de S30 heb ik nog een extra accu gekocht (must-have) en een tasje (vrij dik, maar biedt wel goede bescherming).
Voor de D70 heb ik een Lowepro TLZ1 tas gekocht. Wat ik nog wil hiervoor: flitser (SB800) en allerlei leuke lenzen (50mm 1.8 staat als eerste op het lijstje). En ook nog een UV-filter ter bescherming van m'n kitlens. En misschien ook nog een extra accu.
Bij het kopen v.e. DSLR moet je er overigens rekening mee houden dat dat pas het begin is. Hoe meer ik ermee speel, fotografeer en lees, hoe meer ik merk dat ik nog allerlei andere dingen wil. Andere lenzen, filters, adapters, tripods, monopods, tassen, flitsers... maak het maar zo gek als je wilt...
Verder is de keus voor de S30 niet meer helemaal relevant, omdat ik in de tussentijd ook SD-kaartjes in mijn bezit heb, voor m'n pda. Deze, gecombineerd met m'n SD-CF adapter, passen ook in m'n camera's. Maar aangezien het hier een CF Type I adapter betreft, zou ik evt. ook voor een andere compacte camera kunnen gaan. Maar ik ben niet echt te spreken over de compactere camera's, dus hou ik deze voorlopig nog maar even...
Canon S30
Nikon D70 + AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5~4.5G IF ED kitlens
2. Welk gebruiksdoel stond je voor ogen bij aanschaf?
Bij het aanschaffen van de S30 wilde ik een relatief compacte camera, waarmee ik mooie foto's kon maken. Eis was hierbij dat deze CF II compatible moest zijn, omdat ik gebruik kon maken v.e. 1 Gb Microdrive van werk. De keuze voor camera's was hierdoor vrij beperkt. 't Liefst had ik een nog kleinere camera gehad, maar de meeste kleineren, werkten op basis van SD of CF Type I.
Uiteindelijk ben ik voor de S30 gegaan, omdat deze relatief goedkoop was, goede foto's produceerde en niet al te groot was (bijv. in verhouding met de Canon G2).
Ik heb deze camera nu zo'n 2 jaar, denk ik. Hierbij merkte ik gewoon een aantal beperkingen ervan. Het instellen van de witbalans, ISO, Exposure Compensation vond ik zelf te omslachtig. Ik merkte daarom dat ik niet alles optimaal gebruikte.
Toen ben ik verder gaan kijken en kwam ik eigenlijk op de DSLR's uit. Spelen met scherpte diepte vind ik zelf heel mooi.
De keuze was toen eigenlijk: de Rebel of de Nikon D70. Het is uiteindelijk de laatste geworden, omdat deze gewoon meer voor het geld biedt: betere body, betere performance (snelheid).
3. Wat was je maximale budget en ben je daar uiteindelijk binnen gebleven?
Budget heb ik niet van tevoren vastgesteld. Ik ben gewoon gegaan voor een camera die aan mijn eisen heeft voldaan.
4. Waarom heb je uiteindelijk voor dit model (+lenzen) gekozen?
zie 2.
5. Voldoet de camera aan je verwachtingen, of had je achteraf liever een heel ander model gewild?
De S30 voldeed na 2 jaar niet meer volledig. Ik zal deze nu voornamelijk als snapshot camera gebruiken (en ook voor de korte filmpjes).
De D70 bevalt tot nu toe uitstekend. Ik heb 'm mogen gebruiken op een bruiloft en dat is goed bevallen. Binnenkort op vakantie naar Amerika, dus dan kan ik helemaal los gaan.
6. Heb je er verder nog wat aan toe te voegen?
Voor de S30 heb ik nog een extra accu gekocht (must-have) en een tasje (vrij dik, maar biedt wel goede bescherming).
Voor de D70 heb ik een Lowepro TLZ1 tas gekocht. Wat ik nog wil hiervoor: flitser (SB800) en allerlei leuke lenzen (50mm 1.8 staat als eerste op het lijstje). En ook nog een UV-filter ter bescherming van m'n kitlens. En misschien ook nog een extra accu.
Bij het kopen v.e. DSLR moet je er overigens rekening mee houden dat dat pas het begin is. Hoe meer ik ermee speel, fotografeer en lees, hoe meer ik merk dat ik nog allerlei andere dingen wil. Andere lenzen, filters, adapters, tripods, monopods, tassen, flitsers... maak het maar zo gek als je wilt...
Verder is de keus voor de S30 niet meer helemaal relevant, omdat ik in de tussentijd ook SD-kaartjes in mijn bezit heb, voor m'n pda. Deze, gecombineerd met m'n SD-CF adapter, passen ook in m'n camera's. Maar aangezien het hier een CF Type I adapter betreft, zou ik evt. ook voor een andere compacte camera kunnen gaan. Maar ik ben niet echt te spreken over de compactere camera's, dus hou ik deze voorlopig nog maar even...
Zaterdag heb ik een EF 70-200/4.0L aan mijn verzameling toegevoegd. Mooie aanwinst.
Wel even een waarschuwing: ik had er een B+W UV SLIM MRC filter bij gekocht maar op SLIM filters past de originele lensdop niet (omdat het filter te plat is). Anyway, met een 1.6x cropfactor (van in mijn geval mijn 10D) heb je toch geen last van vignettering dus ik heb hem omgeruild voor een B+W UV MRC filter (niet-SLIM-versie dus).
Volgende maand komt er een EF 17-40/4.0L bij (incl. weer een B+W UV MRC uiteraard).
Wel even een waarschuwing: ik had er een B+W UV SLIM MRC filter bij gekocht maar op SLIM filters past de originele lensdop niet (omdat het filter te plat is). Anyway, met een 1.6x cropfactor (van in mijn geval mijn 10D) heb je toch geen last van vignettering dus ik heb hem omgeruild voor een B+W UV MRC filter (niet-SLIM-versie dus).
Volgende maand komt er een EF 17-40/4.0L bij (incl. weer een B+W UV MRC uiteraard).
Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford
Dat is bij B+W, slim filters van Hoya kan je wel de originele lensdop op doen.
Volgens mij heb je bij een telelens op een full frame camera ook geen dun filter nodig, die zijn specifiek voor ultra-groothoeklenzen.
Volgens mij heb je bij een telelens op een full frame camera ook geen dun filter nodig, die zijn specifiek voor ultra-groothoeklenzen.
Verwijderd
Welke camera? Vanaf maandag, de Olympus c-8080
Gaat hij aan mijn eisen voldoen? waarscheinlijk meer dan voldoende! erg goede reviews gelezen, op sommige punten kwam hij wat zwakker uit de tests dan concurenten maar dat maakte hij weer goed met andere punten, zoals geweldige scherpte en topnotch kleurcorrectie.
Zijn d'r hier meer mensen met ervaring met de c-8080? En zijn d'r mensen die zeggen absoluut niet doen, ga voor een andere uit dezelfde prijsklasse? (voornamelijk gewichts/grootte doet er toe, ik wil geen 300d formaat) ik hoor 't graag voor 't te laat is
Gaat hij aan mijn eisen voldoen? waarscheinlijk meer dan voldoende! erg goede reviews gelezen, op sommige punten kwam hij wat zwakker uit de tests dan concurenten maar dat maakte hij weer goed met andere punten, zoals geweldige scherpte en topnotch kleurcorrectie.
Zijn d'r hier meer mensen met ervaring met de c-8080? En zijn d'r mensen die zeggen absoluut niet doen, ga voor een andere uit dezelfde prijsklasse? (voornamelijk gewichts/grootte doet er toe, ik wil geen 300d formaat) ik hoor 't graag voor 't te laat is
Samen met de Nikon Coolpix 8700 denk ik de beste keuze in dit segment alhoewel ze elkaar maar weinig ontlopen. Ook de Sony F828 is erg lekker, maar voor mij te groot. Ik zou dezelfde keuze hebben gemaakt denk ik als ik in die prijsklasse mocht shoppen, ben helaas minder bevoorrecht (zie onderschrift).Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 23:49:
Welke camera? Vanaf maandag, de Olympus c-8080
Verwijderd
Ik heb sinds kort de Sony Dsc T1 gekocht.
waarom? mn oude cam is tijdens mn vakantie kapot gegaan en daardooor waren er een aantal foto's mislukt. Omdat ik nu eenmaal hou van gadgets kwam ik al snel bij deze super compacte cam met zijn enorme lcd scherm. De reviews wisselden wel wat qua meningen. Negatief vind men de opnames in het donker en de afwezigheid van een optische zoeker.
De afmetingen, 5mpxl en vooral de looks en de goede kritiek die het toestel heeft gekregen hebben mij doen overgaan tot de koop. Verder heb ik er een sandisk 512 mb pro duo kaartje bij gekocht.
waarom? mn oude cam is tijdens mn vakantie kapot gegaan en daardooor waren er een aantal foto's mislukt. Omdat ik nu eenmaal hou van gadgets kwam ik al snel bij deze super compacte cam met zijn enorme lcd scherm. De reviews wisselden wel wat qua meningen. Negatief vind men de opnames in het donker en de afwezigheid van een optische zoeker.
De afmetingen, 5mpxl en vooral de looks en de goede kritiek die het toestel heeft gekregen hebben mij doen overgaan tot de koop. Verder heb ik er een sandisk 512 mb pro duo kaartje bij gekocht.
ff een vraagje.
Ik wil een digicam kopen, en omdat ik nogal een leek ben kom ik er niet helemaal uit. Ik zit te twijfelen tussen de Canon Powershot A80/A75/A85 en Omlympus c-60 Zoom. Mijn prijs zit tussen de 300-400 E goedkoper mag tuurlijk ook.
Ik heb vele previews gelezen maar ik kom er niet goed achter welke van deze types het beste zijn.
Zelf heb ik liever goede foto's dan veel Mpixel en gaat mijn voorkeur ook uit naar een carl zeiss lens.
Of moet ik een hele andere digicam kopen voor die prijs?
Welke camera zouden jullie mij adviseren.
Alvast hartelijk dank.
Ik wil een digicam kopen, en omdat ik nogal een leek ben kom ik er niet helemaal uit. Ik zit te twijfelen tussen de Canon Powershot A80/A75/A85 en Omlympus c-60 Zoom. Mijn prijs zit tussen de 300-400 E goedkoper mag tuurlijk ook.
Ik heb vele previews gelezen maar ik kom er niet goed achter welke van deze types het beste zijn.
Zelf heb ik liever goede foto's dan veel Mpixel en gaat mijn voorkeur ook uit naar een carl zeiss lens.
Welke camera zouden jullie mij adviseren.
Alvast hartelijk dank.
Puur voor wat betreft de Carl-Zeiss lens: Sony heeft de Cybershot P100, P120, P150, W1, T1 uitgerust met een CZ.
Zo gezegd, zo gedaan.
Verwijderd
De Carl Zeiss lenzen die Sony gebruikt zijn goed.thebrothers schreef op 14 augustus 2004 @ 18:32:
ff een vraagje.
goede foto's dan veel Mpixel en gaat mijn voorkeur ook uit naar een carl zeiss lens.
De Canon lenzen die Canon gebruikt (
Hét vervelende punt van de A70/80/75/85 vind ik de snelheid: deze camera's zijn relatief traag met scherpstellen en rekenen. Ze hebben een shutterlag die kan oplopen tot een (hele) dikke seconde. (Geloof me, dat is veel.) Dit hangt af van de hoeveelheid licht, zoominstelling (kortbij/ver weg), f/waarde, contrasten etc etc. Als je er echter mee kunt leven, dat wil zeggen als je "traag fotografeert", zoals portretten, stilstaande objecten (huizen enzo, die staan meestal stil), dan is dat niet zo'n probleem. Voor de snelheid moet je niet zo'n camera hebben.
De Sony P serie camera's zijn erg vergelijkbaar met de A serie cams van Canon, maar ze zijn véél sneller met scherpstellen en rekenen. Deze camera's horen tot de snelste digicompacts van dit moment. Nadeeltje zijn echter de memory sticksl ondanks dat ze zwaar goedkoper zijn geworden de laatste 12-15 maanden (ruim de helft!), zijn ze nog steeds duurder dan compact flash. Ze zitten rond de prijs van de XD kaartjes: ongeveer 67 euro voor 256MB (Sony MS Pro), daar waarbij een CF kaartje 50 euro voor 256 MB kost op de goedkopere plaatsen. (Dan heb je wel een CF die wat trager is dan de MS Pro, maar dat is voor de Canon A-serie niet zo van belang.) Als je kunt leven met de wat duurdere memory sticks, is de P-serie van Sony een hele goede keuze als je een snelle digicompact wilt.
Dan de kwestie van kleuren. Sony's kleuren zijn ietsje minder fel, wat "zachter" dan die van Canon. (Behalve rood, dat wil in de wat oudere modellen van Sony wat té fel zijn soms. Maar de meeste van die modellen zijn allang niet meer te krijgen.) Ook wordt soms gezegd dat Canon "natuurgetrouwere kleuren" heeft, maar dat vind ik persoonlijk niet; beide merken hebben een beetje een "eigen kleur". Ik vind beide soorten kleur mooi. Het is een kwestie van smaak, net als het kiezen van een kleurenfilm.
Ik zou zeggen, bepaal je budget, bekijk de Canon A-serie camera die je daarvoor kan krijgen, en de Sony P-serie camera, en zie of je er in de winkel mee kan schieten. Als je een laptop hebt, kun je de foto's wellicht nog mee naar huis nemen, of laat ze in de winkel bij de 1 uur service afdrukken. (Mediamarkt heeft waarschijnlijk beide camera's, en een 1uurs serivce.) Bepaal dan je keuze aan de hand van de camerabediening, snelheid van gebruik/schietsnelheid, kleur van de foto's, enz.
Er is geen beste uit deze 2 series; beiden hebben voor- en nadelen.
Bedankt voor uw reactie, daar heb ik weer wat aan
Als ik voor een canon zou kiezen welke kan ik dan het beste kiezen de A70/A75/A80/A85?
Als ik voor een canon zou kiezen welke kan ik dan het beste kiezen de A70/A75/A80/A85?
A80 of A85. A80 heeft een uitklapbaar en draaibaar lcd scherm en de A85 heeft dat niet, maar wel een groter lcd scherm. Volgens mij waren dit de 2 grootste (en enige) verschillen. Heb zelf de A75, maar was denk ik liever voor de A80 gegaan vanwege de draaibaarheid van het display (heb al vaak genoeg gehad dat ik wilde dat ik hem kon draaien) en de 4 MP (ivm met vergrotingen). Ik ben echter zeer tevreden met de A75.thebrothers schreef op 14 augustus 2004 @ 22:16:
Bedankt voor uw reactie, daar heb ik weer wat aan![]()
Canon Powershot A75 - Soligor 52mm Lens Adapter - Marumi Circular Polarizing Filter 52mm
Verwijderd
De verschillen tussen deze camera's zijn vooral het aantal megapixels, en de mogelijkheden van het schermpje zoals hierboven gezegd, en daarmee dus de prijs. Kijk of je een draaibare LCD wilt, en kijk wat je kunt betalen.thebrothers schreef op 14 augustus 2004 @ 22:16:
Bedankt voor uw reactie, daar heb ik weer wat aan![]()
Met de Sony's hetzelfde... de camera's in de P serie verschillen natuurlijk ook; hoe hoger het nummer, hoe meer mogelijkheden en dergelijke, en hoe duurder.
Ik beschik al een kleine 2 1/2 jaar over een minolta S304. Deze voldoet op zich nog steeds wel aan mijn eisen, alhoewel hij wel een paar kleine nadelen heeft. Hij is eigenlijk net te groot om 'm makkelijk mee te nemen in een broekzak. verder gaat ie aan als je aan het wieltje draait, dus dat wil ook wel 's in m;n tas gebeuren -> gevolg = batterijen leeg
.
Ben nu aan het overwegen om over te stappen op een minolta G400 (of een vergelijkbare camera), heeft ongeveer dezelfde mogelijkheden als mijn S304, is alleen wel veel kleiner (en een stuk nieuwer
). Op de lange termijn (lees, als ik afgestudeerd ben en een goede baan en dus geld heb) wil ik wel overstappen een DSLR. Die zijn nu nog te duur voor me...
Ben nu aan het overwegen om over te stappen op een minolta G400 (of een vergelijkbare camera), heeft ongeveer dezelfde mogelijkheden als mijn S304, is alleen wel veel kleiner (en een stuk nieuwer
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Ik wil graag de Panasonic fz20 kopen, maar die is nergens te vinden. Nou ja nergens... Memory Perfect heeft hem, maar dat is in Begië en ze hebben hem alleen in het zwart. Nederland heeft toch de voorkeur want ik hou hem eerst graag even vast, hij kost namelijk 600 euro.
Cijfer voor deze camera: 9
Waarom? 12x optische zoom, leica lens

EDIT: Op de site van panasonic duitsland staat dat ze hem pas halverwege september krijgen en kreeg net via mail te horen dat hij in NL pas eind september begin oktober komt.
Cijfer voor deze camera: 9
Waarom? 12x optische zoom, leica lens

EDIT: Op de site van panasonic duitsland staat dat ze hem pas halverwege september krijgen en kreeg net via mail te horen dat hij in NL pas eind september begin oktober komt.
[ Voor 18% gewijzigd door Abu op 19-08-2004 13:00 ]
Insanus sum
Huidige Camera: Canon Powershot A40
Camera die ik wil gaan kopen: Geen flauw idee. Voorlopig zal het de Powershot blijven voor een tijdje.
Beoordeling: 8
Waarom dit cijfer?:
Ik hou veel van dit apparaat, echt een fantastische camera voor zijn prijs. Veel opties, zowel voor de amateur als de ietsje meer professionele. Maakt erg kwalitatieve foto's, zowel in donkere als lichte omgevingen. Tuurlijk, hij heeft zijn nadelen, zoals maar 2MP en nog van die dingen, maar er komen naar mijn standaard erg mooie kliekjes uit!
Foto:
Camera die ik wil gaan kopen: Geen flauw idee. Voorlopig zal het de Powershot blijven voor een tijdje.
Waarom dit cijfer?:
Ik hou veel van dit apparaat, echt een fantastische camera voor zijn prijs. Veel opties, zowel voor de amateur als de ietsje meer professionele. Maakt erg kwalitatieve foto's, zowel in donkere als lichte omgevingen. Tuurlijk, hij heeft zijn nadelen, zoals maar 2MP en nog van die dingen, maar er komen naar mijn standaard erg mooie kliekjes uit!
Foto:
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
ik heb nu een nokia 3650 (geen digitale camera te noemen
)
en ik wil een Konica Minolta Dimage Z2
met 256mb ofzo
en ik wil een Konica Minolta Dimage Z2
met 256mb ofzo
Work to live
Verwijderd
OKe ik zelf heb een Fujifilm A202, mijn vader heeft een Sony Cybershot p10, waar ik ook erg veel gebruik van maak.
Ben van plan de P10 of de p12 te kopen.
Mijn broer heeft ook een p10..
hoe hij er aan komt? nou zo wil ik mijn camera ook wel krijgen, hij is gewoon een dagje naar Amsterdam, en heeft hem toen gewoon gevonden tijdens het kijken naar een etalage, een paar toeristen waren hem dus verloren, met de officiele tas erbij!
stonden zelfs nog een paar foto's van die mensen op. staan ze op de dam enzo, en ergens in de bergen.
maar evengoed,
Mijn camera? erg leuk voor foto's van vriendjes en vriendinnetjes, maar niet echt geschikt voor echte mooie foto's.
ik vind het een erg leuk ding hoor, en ben er nog steeds erg blij mee, en blijf em ook gebruiken als ik een nieuwe camera heb, voor als ikuit ga ofzo, daar is deze camera prima geschikt voor, geef hem wel maar een 6je hij is licht, maar beetje aan de grote kant, ligt niet ontzettend fijn in de hand, en maakt niet echt mooie foto's
p10? PRACHTCAMERA een 8!
mooie foto's ligt iets minder in de hand, ook wel wat zwaarder, maar maakt topfoto's
Ben van plan de P10 of de p12 te kopen.
Mijn broer heeft ook een p10..
hoe hij er aan komt? nou zo wil ik mijn camera ook wel krijgen, hij is gewoon een dagje naar Amsterdam, en heeft hem toen gewoon gevonden tijdens het kijken naar een etalage, een paar toeristen waren hem dus verloren, met de officiele tas erbij!
stonden zelfs nog een paar foto's van die mensen op. staan ze op de dam enzo, en ergens in de bergen.
maar evengoed,
Mijn camera? erg leuk voor foto's van vriendjes en vriendinnetjes, maar niet echt geschikt voor echte mooie foto's.
ik vind het een erg leuk ding hoor, en ben er nog steeds erg blij mee, en blijf em ook gebruiken als ik een nieuwe camera heb, voor als ikuit ga ofzo, daar is deze camera prima geschikt voor, geef hem wel maar een 6je hij is licht, maar beetje aan de grote kant, ligt niet ontzettend fijn in de hand, en maakt niet echt mooie foto's
p10? PRACHTCAMERA een 8!
mooie foto's ligt iets minder in de hand, ook wel wat zwaarder, maar maakt topfoto's
ik heb net ook ff de specs van die sony P93 bekeken aangezien er hier wel positief over gedaan wordt
en wat me opviel was dat ie een max shutter had van maar 1/1000
merk je dit niet hard dan bij actie foto's of foto's in het donker
ik ken zelf bizar weinig van al die camera stuff, maar ben momenteel vooral aan het kijken naar de HP R707 met een shutter van 1/2000
de camera is bedoeld als simpele goepkope point and shoot camera voor mijn ouders
zelf wou ik er soms ook foto's van het skateboarden mee trekken (dus ook actie) en ja, het is niet altijd licht, dus in het donker moet ie ook nog wel een beetje bruikbaar zijn eh
tis voor mijn ouders die er nog 1000x minder vanaf weten dan mij, dus gebruiksvriendelijkheid is wel zeer belangrijk (vandaar dat die HP me tot nu toe wel bevalt)
ik ken zelf bizar weinig van al die camera stuff, maar ben momenteel vooral aan het kijken naar de HP R707 met een shutter van 1/2000
de camera is bedoeld als simpele goepkope point and shoot camera voor mijn ouders
zelf wou ik er soms ook foto's van het skateboarden mee trekken (dus ook actie) en ja, het is niet altijd licht, dus in het donker moet ie ook nog wel een beetje bruikbaar zijn eh
tis voor mijn ouders die er nog 1000x minder vanaf weten dan mij, dus gebruiksvriendelijkheid is wel zeer belangrijk (vandaar dat die HP me tot nu toe wel bevalt)

Kodak DX6490
specs:
Mpixel: 4.0
Zoom : 10x optisch, 3x Digitale
cijfer: 9,5
[b]waarom?: hierom;
die fantastische foto-kwaliteit
Etuuuuuh!
Verwijderd
1/2000 in het donker?Mastakilla schreef op 19 augustus 2004 @ 14:46:
ik heb net ook ff de specs van die sony P93 bekeken aangezien er hier wel positief over gedaan wordt
Levert inderdaad perfecte nachtfoto's op..............
Ik adviseer even een studie te maken van elementaire fototechniek
kVerwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 16:46:
[...]
1/2000 in het donker?
Levert inderdaad perfecte nachtfoto's op..............
Ik adviseer even een studie te maken van elementaire fototechniek
zat er ff naast daar... ik studeer dan ook geen fotografie eh
maar actie foto's dus
is 1/1000 weinig of voldoende voor bijna alles?
Verwijderd
Vanaf 1/500ste kun je ervan uitgaan dat je alles behalve de allersnelste actie bevriest.
(Een springende hond kun je bijvoorbeeld knippen, een rennend kind ook, een langsrijdende auto gaat ook goed, maar een langsscheurende tennisbal gaat je niet lukken, als je hem al op de foto zou kunnen krijgen.)
1/1000ste is snel genoeg voor 99.9% van alle actie.
Het énige waar ik tegenop gelopen ben met mijn F717 (ook 1/1000ste, behalve op F/4 en meer, dan kan hij 1/2000ste): Ik wilde een portretfoto schieten met wazige achtergrond, en koos dus voor een zoom van 100mm, en diafragma 2.4. Toen kon ik echter niet toe met de 1/1000ste sluitertijd; er was zóveel zon en licht, dat op 1/1000 nog enigszins werd overbelicht.
Oplossing: diafragma naar 2.8 (belichting goed), en iets achteruit, en inzoomen naar 110-115 mm. (Om de scherptediepte-"winst" van 2.4 -> 2.8 ongedaan te maken, want ik wilde een vage achtergrond; en wel zo vaag mogelijk.)
In deze situatie, die nu 1x voorgekomen is, had ik graag 1/2000ste gehad.
(Een springende hond kun je bijvoorbeeld knippen, een rennend kind ook, een langsrijdende auto gaat ook goed, maar een langsscheurende tennisbal gaat je niet lukken, als je hem al op de foto zou kunnen krijgen.)
Het énige waar ik tegenop gelopen ben met mijn F717 (ook 1/1000ste, behalve op F/4 en meer, dan kan hij 1/2000ste): Ik wilde een portretfoto schieten met wazige achtergrond, en koos dus voor een zoom van 100mm, en diafragma 2.4. Toen kon ik echter niet toe met de 1/1000ste sluitertijd; er was zóveel zon en licht, dat op 1/1000 nog enigszins werd overbelicht.
Oplossing: diafragma naar 2.8 (belichting goed), en iets achteruit, en inzoomen naar 110-115 mm. (Om de scherptediepte-"winst" van 2.4 -> 2.8 ongedaan te maken, want ik wilde een vage achtergrond; en wel zo vaag mogelijk.)
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 16:58 ]
Verwijderd
Dat geeft het nut van die snelle tijden <1/1000 goed weer, ik heb ook een camera die tot 1/2000 gaat, maar ik kan mijn niet herinneren dat ik ooit een tijd <1/1000 heb gebruikt.Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 16:57:
Vanaf 1/500ste kun je ervan uitgaan dat je alles behalve de allersnelste actie bevriest.
Ik gebruik als standaard diafragmavoorkeuze en ga meestal ergens in het midden zitten, waarbij de automatiek volle lensopening zou kiezen met een snellere sluiter.

Heb sinds een paar weken de Casio Exilim Z40 (4MP) gekocht.
Reden: Het is een superklein cameraatje die je met gemak overal kan meenemen. Goede kwaliteit foto's. Heeft wel wat last van onscherpte bij binnenhuis opnamen buiten flitsbereik. Ondanks kleine formaat toch 3X optical zoom. Lekker groot 2" display. Kan ook filmpjes maken met als enige limiet je geheugenkaart. Mooi design.
Voldoet alleszins aan mijn verwachtingen en zeker voor de prijs van 349 Euro die ik heb betaald.
Beoordeling: 8,5
Ik heb een tijdje geleden een Olympus c310 gekocht. Mooie camera en maakt leuke fotos. Maar nu weet ik niet hoe ik de sluitertijd kan instellen?
Greets
Greets
Verwijderd
Dat kan dus ook niet...............-Jordy- schreef op 22 augustus 2004 @ 22:07:
Ik heb een tijdje geleden een Olympus c310 gekocht. Mooie camera en maakt leuke fotos. Maar nu weet ik niet hoe ik de sluitertijd kan instellen?
Greets
Verwijderd
Hebben:
Nikon D70
Nikon 18-70
Sigma 70-300 (de II)
Sigma 50-500
Flashtrax 40 Gb en Lexar Pro 512Mb 40x
VanPlanTeKopen:
Tamron 17-35 of Sigma 12-24 9ikke nog niet keuze kunnen maken
)
Sigma, Nikon of Tamron 28-70 F/2.8
Nikon SB800
(Deze samen zullen de kitlens vervangen omdat ik de groothoek van de kit tekort vind komen qua scherpte en meer lichtsterkte wens op het 50-70 bereik)
PS: Kitlens blijft wel omdat deze samen met de Sigma 70-300 niet al te groot/zwaar zijn voor op vakantie aan de belt.
Nikon D70
Nikon 18-70
Sigma 70-300 (de II)
Sigma 50-500
Flashtrax 40 Gb en Lexar Pro 512Mb 40x
VanPlanTeKopen:
Tamron 17-35 of Sigma 12-24 9ikke nog niet keuze kunnen maken
Sigma, Nikon of Tamron 28-70 F/2.8
Nikon SB800
(Deze samen zullen de kitlens vervangen omdat ik de groothoek van de kit tekort vind komen qua scherpte en meer lichtsterkte wens op het 50-70 bereik)
PS: Kitlens blijft wel omdat deze samen met de Sigma 70-300 niet al te groot/zwaar zijn voor op vakantie aan de belt.
Verwijderd
Kan handig zijn vanuit (bijvoorbeeld) een rijdende trein (de laatste tijd, gelukkig, weer een iets minder zeldzaam verschijnsel...Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 21:13:
[...]
Dat geeft het nut van die snelle tijden <1/1000 goed weer, ik heb ook een camera die tot 1/2000 gaat, maar ik kan mijn niet herinneren dat ik ooit een tijd <1/1000 heb gebruikt.
Ik gebruik als standaard diafragmavoorkeuze en ga meestal ergens in het midden zitten, waarbij de automatiek volle lensopening zou kiezen met een snellere sluiter.
dat vind ik dus wel jammer
ik heb de Canon A75!!
(vader heeft em betaald
)
Zeer fijn ding en zeker een aanrader!!
Zeer fijn ding en zeker een aanrader!!
4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Verwijderd
Huidige cam: Minolta Dimage x20
Wil kopen: DSLR (Nikon D70 à 1100+ of 300D à 1100, maar dan met extra lens etc..)
Cijfer huidige cam: 7.5
Reden: het is een leuke cam die je makkelijk overal mee naar toe neemt en die heel redelijke fotootjes maakt:

Afgedrukt bij de HEMA ziet het er best gelikt uit.
Waarom een andere: omdat ik tegen de beperkingen aanloop van instelmogelijkheden en belichting.
Ben er alleen nog niet uit welke het is. De D70 is een stuk duurder, maar wel flexibeler, maar heeft eerder last van stof op de sensor doordat ie meer last heeft van statische electriciteit (en ik heb eigenlijk geen zin om dat ding iedere maand weg te moeten brengen), de 300D heeft daar schijnbaar wel wat, maar minder, last van en is een stuk goedkoper. Die heeft echter wel een aantal beperkingen en is dus minder flexibel... <zucht> Als ik nog lang twijfel komt Minolta met de Dimage 7 Digital en wordt de keus wéér moeilijker. Naja, hangt ook een beetje van de prijs af.
Wil kopen: DSLR (Nikon D70 à 1100+ of 300D à 1100, maar dan met extra lens etc..)
Cijfer huidige cam: 7.5
Reden: het is een leuke cam die je makkelijk overal mee naar toe neemt en die heel redelijke fotootjes maakt:

Afgedrukt bij de HEMA ziet het er best gelikt uit.
Waarom een andere: omdat ik tegen de beperkingen aanloop van instelmogelijkheden en belichting.
Ben er alleen nog niet uit welke het is. De D70 is een stuk duurder, maar wel flexibeler, maar heeft eerder last van stof op de sensor doordat ie meer last heeft van statische electriciteit (en ik heb eigenlijk geen zin om dat ding iedere maand weg te moeten brengen), de 300D heeft daar schijnbaar wel wat, maar minder, last van en is een stuk goedkoper. Die heeft echter wel een aantal beperkingen en is dus minder flexibel... <zucht> Als ik nog lang twijfel komt Minolta met de Dimage 7 Digital en wordt de keus wéér moeilijker. Naja, hangt ook een beetje van de prijs af.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 21:59 . Reden: linkjes klopten niet... ]
Verwijderd
Zo! heb je Konica minolta dimage z2.... hoe bevalt hij je? kan je wat voorbeelden naar mij sturen of op je site zetten of zo. Ik wil hem ook kopen
. met PLP-Z10, heb je dat ook?.
Verwijderd
op mijn site staan wel een aantal foto's van de Z2. Echter alleen van katten.
Camera bevalt prima, wel ga ik nog even een UV-filter erop zetten. Meer ter voorkoming van beschadiging van de lens.
Volgense wensen : Polarisatie-Filter en Groothoeklens...
Camera bevalt prima, wel ga ik nog even een UV-filter erop zetten. Meer ter voorkoming van beschadiging van de lens.
Volgense wensen : Polarisatie-Filter en Groothoeklens...
Verwijderd
voor je polasaratie filter kan je PLP-z10 kit kopen, wat helemaal in zit, Polasaratie filter lensadapter en nog een filter.
trouwens..leuke katers heb je...wel veel bewogen fotoŽs
trouwens..leuke katers heb je...wel veel bewogen fotoŽs
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 11:10 ]
Verwijderd
Deze is ook niet zo duur, bij de fotozaak kom je al snel op 90 euro voor een Polarisatie-filter...Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 11:05:
voor je polasaratie filter kan je PLP-z10 kit kopen, wat helemaal in zit, Polasaratie filter lensadapter en nog een filter.
Heb ze trouwens gezien met en zonder lensdop. Neem aan dat er standaard een dop bijzit?
Ik ga vanmiddag even langs de fotozaak om te kijken naar nieuw speelgoed
Verwijderd
Dies had ik ook gezien, maar ook 1 zonder dop,vandaar de twijfels.
Waar koop je die PLP-Z10? Neem aan dat de beter fotozaak hem wel heeft, of kan bestellen toch?
Waar koop je die PLP-Z10? Neem aan dat de beter fotozaak hem wel heeft, of kan bestellen toch?
Nu:
300D
18-55mm kitlens
50mm f/1.8
Sigma 70-200 f/2.8 EX APO HSM
420EX
Manfrotto 141 / 055
UV's, Pola, 4x BP511, X-Drive II 30gig, 512mb CF, LowePro Mini Trekker
Van plan te kopen:
Nieuwe body (10D of 20D), 300D is te beperkt (bijv. qua AF-mode)
24 of 28-70 f/2.8 (Canon L of Sigma EX), 18-55 kwaliteit en bereik zijn onvoldoende
Betere groothoeklens (10-22 EF-S, 16-35 Canon L of 17-35 Tamron), idem
1.4x Teleconverter, 200mm is in sommige gevallen gewoon te weinig
550EX, lekker FEC enzo op je flitser instellen ipv op je camera
1 Gig snel CF-geheugen, dan kun je tenminste een beetje doorschieten op RAW
300D
18-55mm kitlens
50mm f/1.8
Sigma 70-200 f/2.8 EX APO HSM
420EX
Manfrotto 141 / 055
UV's, Pola, 4x BP511, X-Drive II 30gig, 512mb CF, LowePro Mini Trekker
Van plan te kopen:
Nieuwe body (10D of 20D), 300D is te beperkt (bijv. qua AF-mode)
24 of 28-70 f/2.8 (Canon L of Sigma EX), 18-55 kwaliteit en bereik zijn onvoldoende
Betere groothoeklens (10-22 EF-S, 16-35 Canon L of 17-35 Tamron), idem
1.4x Teleconverter, 200mm is in sommige gevallen gewoon te weinig
550EX, lekker FEC enzo op je flitser instellen ipv op je camera
1 Gig snel CF-geheugen, dan kun je tenminste een beetje doorschieten op RAW
Verwijderd
je moet niet alleen naar plaatje kijken, er is ook site met plaatje zonder lensdop dus je moet lezen! :Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 11:23:
Dies had ik ook gezien, maar ook 1 zonder dop,vandaar de twijfels.
PLP Series MC Protector & Polarizer filter kit
New PLP series are the kit of Multi-Layer Coated Protection filter, a Linear Polarizer filter and a Tube Adapter to mount on Mega-Pixel Digital Camera. The package comes with a pouch, a filter cap and an instruction manuals.
Raynox Linear Polarizer Filter suppresses unwanted light reflection such as on the glass and on the water. It maintains auto focus function when the filter is attached.
MC Protector : size/weight 54mm x 7mm 13g
PL Filter : size/weight 56mm x 9.5mm 19g
Volgens mij heeft fotozaken geen plp-z10 dus ik denk dat ik hem ga bestellen voor 40 euro plus 12,50 euro verzendkosten
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 11:29 ]
Verwijderd
Nu:
Sony DSC-p72 3.2 mp.
ik doe deze camera weg omdat ik toch toch meer zelf wil kunnen met het toetsel (sluitertijden ed)
camera houd zich erg goed, daarom zou ik hem een 8 willen geven. camera is duurzaam, zeer makelijk te bedienen en maakt leuke kiekjes van mooie scherpte.
Ik wil kopen:
Fuji Finepix S5500,
nog weinig over de camera te vinden.
maar toch blijkt mij deze cam super, door zijn 4 mp en 10x optical zoom, en zijn 64/400 iso reeks.
hiervoor het topic De nieuwe Fuji Finepix S serie
Sony DSC-p72 3.2 mp.
ik doe deze camera weg omdat ik toch toch meer zelf wil kunnen met het toetsel (sluitertijden ed)
camera houd zich erg goed, daarom zou ik hem een 8 willen geven. camera is duurzaam, zeer makelijk te bedienen en maakt leuke kiekjes van mooie scherpte.
Ik wil kopen:
Fuji Finepix S5500,
nog weinig over de camera te vinden.
maar toch blijkt mij deze cam super, door zijn 4 mp en 10x optical zoom, en zijn 64/400 iso reeks.
hiervoor het topic De nieuwe Fuji Finepix S serie
Nu:
Analoog: Canon eos 500
Digitaal: Canon powershot A70
Leuke camera om te beginnen had hiervoor nog nooit echt een digitale camera gehad.
Ik wil kopen:
Canon 300D
Analoog: Canon eos 500
Digitaal: Canon powershot A70
Leuke camera om te beginnen had hiervoor nog nooit echt een digitale camera gehad.
Ik wil kopen:
Canon 300D
Verwijderd
MBT de Raynox PLP-Z10...
Net bij de Fotozaak geweest... Op de Dimage Z2 kan je geen gewone UV-filter plaatsen, mits je een adapter gebruikt.
Als je dat in de winkel wil doen... ben je erg veel geld kwijt.
De Raynox PLP-Z10 is dan een betere keuze : Toch de adapter & een Polarisatie-Filter & Protection-Filter & Afsluitkapje.
Dan ben je ongeveer net zoveel kwijt als dat je een adapter en UV-filter koopt...
Iemand enig idee waar ik de Raynox kan bestellen zonder creditcard?
Net bij de Fotozaak geweest... Op de Dimage Z2 kan je geen gewone UV-filter plaatsen, mits je een adapter gebruikt.
Als je dat in de winkel wil doen... ben je erg veel geld kwijt.
De Raynox PLP-Z10 is dan een betere keuze : Toch de adapter & een Polarisatie-Filter & Protection-Filter & Afsluitkapje.
Dan ben je ongeveer net zoveel kwijt als dat je een adapter en UV-filter koopt...
Iemand enig idee waar ik de Raynox kan bestellen zonder creditcard?
Welke camera ben ik van plan te kopen 
- Zeer waarschijnlijk de Panasonic Lumix DMC-FZ3

Waarom
Ik zat eerst te kijken naar een aantal camera's van Olympus, maar door een onverwachte budget verlaging moest ik andere camera's gaan overwegen. Samen met FirePower heb ik veel verschillende camera's bekeken, en de Panasonic FZ3 bleek een van de beste opties te zijn die ik had.
Zodra ik mijn centen binnen heb, ga ik nogmaals kijken, maar dan met de FZ3 als hoofd-object. Waarom 3mpix
Ik heb niet meer nodig, en hier komen toch wel goede kwaliteit foto's uit. 
Specs
- Max resolutie: 2016x1512
- Sensor: 3.3 Mpix CCD, 3.0Mpix effectief, 1/3.2" sensor
- ISO: 80 t/m 400
- Zoom: 35mm t/m 420mm (12x zoom)
- Macrostand: 5cm; Normaal: 30cm
- EVF
- Films: 320x240, 10fps, geluid, onbeperkt. (Motion JPEG)
Ik laat het wel weten of ie bevalt als ik hem heb

Waarom
Ik zat eerst te kijken naar een aantal camera's van Olympus, maar door een onverwachte budget verlaging moest ik andere camera's gaan overwegen. Samen met FirePower heb ik veel verschillende camera's bekeken, en de Panasonic FZ3 bleek een van de beste opties te zijn die ik had.
Zodra ik mijn centen binnen heb, ga ik nogmaals kijken, maar dan met de FZ3 als hoofd-object. Waarom 3mpix
Specs
- Max resolutie: 2016x1512
- Sensor: 3.3 Mpix CCD, 3.0Mpix effectief, 1/3.2" sensor
- ISO: 80 t/m 400
- Zoom: 35mm t/m 420mm (12x zoom)
- Macrostand: 5cm; Normaal: 30cm
- EVF
- Films: 320x240, 10fps, geluid, onbeperkt. (Motion JPEG)
Verwijderd
Het is op dit moment voor 350-400 euro IMHO (een van) de betere camera's die je kunt hebben, Fludizz. Jammer dat de sensor 1/3.2 is, maar ik denk (hoop) dat hij de 3 MPix wel trekt. Met de lens van dit ding is in elk geval niks mis. 
Maar, wie weet wat er in een maand met de prijzen gebeurt... en met je budget
Maar, wie weet wat er in een maand met de prijzen gebeurt... en met je budget
Verwijderd
Oude camera: Fuji A303
Camera die ik net heb gekocht: Hp Photosmart 945
Beoordeling oude cam: 7
Beoordeling nieuwe cam: 9,5
Waarom dit cijfer?
Oude cam: goede camera als point en shoot alleen lastig focus in 'low light'
Nieuwe cam: 8x optische fuji lens f-2.8- 3.1, handmatig meer instellen, digitale flits ( het werkt echt ) 5,3 mpix, weinig ruis in de foto's enz enz.
Meer info zoals opzetlenzen etc?
Raynox dcr-250 macrolens, is onderweg!
dit om insecten en planten haarscherp in beeld te brengen!!
Waarom dit cijfer?
Nieuwe cam: 8x optische fuji lens f-2.8- 3.1, handmatig meer instellen, digitale flits ( het werkt echt ) 5,3 mpix, weinig ruis in de foto's enz enz.
Verwijderd
Ik heb een Nikon D70 met het 18-70mm objectief. Ik heb hem een paar dagen en ben zeer tevreden. Het enige nadeel vind ik de ruis bij hoge ISO waarden, maar dat is mijn eigen schuld, moet ik maar normale sluitertijden kiezen. Ik geef de camera een 9.5, in deze klasse, D-DLR van rond de 1000 euro vind ik hem echt fantastisch. Had daarvoor een Sony DSC P-10, in zijn klasse, goede compact camera, was deze ook super.
Oude camera: Sony Cybershot DSC-S30
Nieuwe camera: Fuji Finepix S7000
Over de oude camera was ik altijd wel tevreden, een 1.2MP camera die best goede foto's maakt. Over m'n nieuwe camera ben ik ook erg tevreden, prima kwaliteit foto's, met veel mogelijkheden voor handmatige instellingen.
Nieuwe camera: Fuji Finepix S7000
Over de oude camera was ik altijd wel tevreden, een 1.2MP camera die best goede foto's maakt. Over m'n nieuwe camera ben ik ook erg tevreden, prima kwaliteit foto's, met veel mogelijkheden voor handmatige instellingen.
Verwijderd
Heb de fotozaak gebeld om een prijsje te maken voor de Raynox PLP-Z10 voor de Dimage Z2.
Enige nadeel is dat ze het niet vrijblijvend kunnen bestellen... Kan dus niet eerst testen
update : Nou, die kan ie dus op een plek steken waar de zon niet schijnt! Vraagt 59,90 voor die Raynox PLP-Z10 en heb dan niet eens de mogelijk om hem te testen.
Enige nadeel is dat ze het niet vrijblijvend kunnen bestellen... Kan dus niet eerst testen
update : Nou, die kan ie dus op een plek steken waar de zon niet schijnt! Vraagt 59,90 voor die Raynox PLP-Z10 en heb dan niet eens de mogelijk om hem te testen.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 15:11 . Reden: prijsaanvraag ]
Opvolger van de Canon Powershot A80 is uit: de powershot A95.(5MP)
Ben eigenlijk wel van plan deze te gaan halen als de prijzen stabiel zijn.
Pricewatch: pricewatch: Canon PowerShot A95 (5MP, 3x zoom, 38-114mm, f/2.8-4.9)
Review: http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/a95.html
ziet er lekker uit die camera
Ben eigenlijk wel van plan deze te gaan halen als de prijzen stabiel zijn.
Pricewatch: pricewatch: Canon PowerShot A95 (5MP, 3x zoom, 38-114mm, f/2.8-4.9)
Review: http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/a95.html
ziet er lekker uit die camera
[ Voor 12% gewijzigd door D3ton4tor72 op 26-08-2004 14:48 ]
Geloof me, die gaat je bevallen. Ik heb hem nl alFludizz schreef op 25 augustus 2004 @ 16:03:
Als je het nog niet gezien had kijk maar eens hier voor voorbeeld foto's en uitgebreide specs:
Panasonic FZ3
Maar die prijs van EUR 350-400 geloof ik niet veel van in een "normale" winkel. Internet misschien eur 400, maar in de winkel eerder richting eur 500 (zelf eur 445 betaald in duitsland).
[ Voor 33% gewijzigd door FreeMen op 27-08-2004 14:14 ]
Verwijderd
Nu : reeds een jaar Canon A70 eerste digitale camera , sinds een half jaar nog de lensadapter met telelens en UV en polarisatie filter gekocht omdat ik de smaak te pakken had gekregen na de eerste maanden te experimenteren
Verlanglijstje : Canon 300D
Punten van de A70 na een jaar nog steeds een dikke 9/10 er zijn weinig camera's van dit marktsegment die zoveel manuele instelmogelijkheden hebben EN waar ja dan nog eens filters en convertorlenzen op kwijt kan. geen 10 omdat nu ik wat meer met fotografie vertrouwd ben heel soms de 3 Megapixels wat te krap worden
Verlanglijstje : Canon 300D
Punten van de A70 na een jaar nog steeds een dikke 9/10 er zijn weinig camera's van dit marktsegment die zoveel manuele instelmogelijkheden hebben EN waar ja dan nog eens filters en convertorlenzen op kwijt kan. geen 10 omdat nu ik wat meer met fotografie vertrouwd ben heel soms de 3 Megapixels wat te krap worden
Verwijderd
Ik heb mij een Canon A85 aangeschaft (levering maandag of dinsdag)
Ik hoop dat deze camera mijn verwachtingen kan gaan inlossen.
Ik heb deze boven de A80 gekozen omdat hij goedkoper stond... Is daar een bepaalde reden voor en welk voordeel heeft een A85 over een A80
Laat ons zeggen dat het mijn eerste leermodel is voor een kleine 280€
Leek me een prima prijs voor een Powerschot toestel.
Nu alleen hopen dat ik hier heel wat uit leer en me nadien een iets professioneler toestel kan aankopen om wat meer macro te schieten en plaatjes op verre afstand.
Dit las ik zojuist
"while an optional close-up lens is available for macro photography"
Waar is zo'n ding te koop en is het de prijs en moeite waard als je mooie macrootjes wil schieten?
"Selectable ISO settings from 50 to 400 "
Ik lees hier ook dat een lage iso goed is tegen ruis.
Maar waarom kan je dan kiezen.
Wat is het voordeel van hoge iso waarden?
Ik hoop dat deze camera mijn verwachtingen kan gaan inlossen.
Ik heb deze boven de A80 gekozen omdat hij goedkoper stond... Is daar een bepaalde reden voor en welk voordeel heeft een A85 over een A80
Laat ons zeggen dat het mijn eerste leermodel is voor een kleine 280€
Leek me een prima prijs voor een Powerschot toestel.
Nu alleen hopen dat ik hier heel wat uit leer en me nadien een iets professioneler toestel kan aankopen om wat meer macro te schieten en plaatjes op verre afstand.
Dit las ik zojuist
Waar is zo'n ding te koop en is het de prijs en moeite waard als je mooie macrootjes wil schieten?
"Selectable ISO settings from 50 to 400 "
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 20:15 ]
Verwijderd
Dat is waarschijnlijk de 250D close-up lens, die je kunt gebruiken als je ook de adapter voor de A85 hebt. www.koopdigitaal.nl verkoopt beiden.Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 20:10:
Dit las ik zojuist
Met hogere ISO waarden kun je snellere sluitertijden hanteren."Selectable ISO settings from 50 to 400 "
Op ISO 50 moet je bijvoorbeeld 1/20ste seconden belichten, maar dan is je foto waarschijnlijk bewogen. Op ISO 100 (1 stop hoger) kun je dan 1/40ste (1 stop lager) belichten, en is je foto niet bewogen. Die extra lichtgevoeligheid bregnt echter op compactcamera's ook extra ruis mee.
Verwijderd
En wat kan een extra belichting opleveren?
Beter shots in donkere ruimtes?
En als je een statief hebt waar je camera op stilstaat dan is ISO 50 normaal geen prob?
En als je een statief hebt waar je camera op stilstaat dan is ISO 50 normaal geen prob?
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 20:30 ]
Verwijderd
ff mijn mening bijstellen van vorig jaarVerwijderd schreef op 24 september 2003 @ 22:59:
Huidige Camera: Canon PowerShot A60
Camera die ik wil gaan kopen: Ik heb de A60 pas sinds mei, dus ik wil 'em nog wel eventjes gebruiken. Maar de volgende zal wellicht een Canon uit de G-serie worden.
Waarom dit cijfer?: Ruim voldoende omdat het een zeer goed instapmodel is. Verder redelijk wat instellingen voor een beginners-model. Ligt ook lekker in de hand en de foto's over het algemeen zijn vrij goed.
keb nog steeds de PowerShot A60; maar als er een nieuwe komt dan word het een DSLR... een D70 denk ik
Verwijderd
Ja. Stel dat je, om op ISO 50 een goede foto te krijgen, een sluitertijd moet instellen van 1/10de seconde. Die krijg je nooit scherp. Dan kun je 2 dingen doen: een sluitertijd gebruiken van bijv. 1/60ste en flitsen, of je ISO verhogen, en sluitertijd versnellen.Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 20:29:
En wat kan een extra belichting opleveren?
ISO 50 bij 1/10
ISO 100 bij 1/20
ISO 200 bij 1/40
ISO 400 bij 1/80
Vanaf 1/40 krijg je je foto wel scherp, dus dan zou je ISO 200 bij 1/40ste kunnen proberen als je niet wilt flitsen.
Als je een statief kunt gebruiken, is ISO 50 zelfs gewenst omdat er op lagere ISO's nou eenmaal minder ruis optreedt.En als je een statief hebt waar je camera op stilstaat dan is ISO 50 normaal geen prob?
Ik heb zelf ook en 945, ben er zeer tevreden mee. Wil je even laten weten hoe hij fotografeert met die opzet lens en hoe dat bevalt in de praktijk?? 'k ben erg benieuwd.Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 17:35:
Oude camera: Fuji A303
Waarom dit cijfer?
Nikon D-50, Sigma 18-200 DC met B/W polarizer en U/V filter, Sigma 24-70, tokina 70-210, soligor 1:6.3 f=400mm
Verwijderd
Mijn super-duper camera. In mijn bezit sinds een jaar. Het mooiste kado wat ik toch nog toe gehad heb. de fuji finepix S602Zoom.
Specs. onder aan de pagina.
Alléén 1 klein nadeel: Je kan 'm niet in je broekzak doen. Dus je loopt wel altijd met een tas rond. Da's eigenlijk het enigste wat ik erop aan te merken heb.
check 'm even: http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/fuji_s602z.html
Specs. onder aan de pagina.
Alléén 1 klein nadeel: Je kan 'm niet in je broekzak doen. Dus je loopt wel altijd met een tas rond. Da's eigenlijk het enigste wat ik erop aan te merken heb.
check 'm even: http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/fuji_s602z.html
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 14:22 ]
Nieuwe zeer optionele kandidaat gevonden! Ga dit weekend kijken of het wat is.Fludizz schreef op 25 augustus 2004 @ 16:03:
[...]
De Fujifilm FinePix S602Z

Een van de beste 3Mpix Camera's als ik moet geloven wat ik hoor/zie op internet.
detaileerde specs: http://www.dpreview.com/reviews/fujis602z/
Ik word gek van mezelf, kan maar niet kiezen tussen de Canon Powershot A95 of Canon Ixus 430/500.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Verwijderd
Het macrobereik van de camera wordt aanzienlijk vergroot!, een opject van bijv 1cm kan je al beeldvullend fotograferen.coolhand schreef op 28 augustus 2004 @ 17:49:
[...]
Ik heb zelf ook en 945, ben er zeer tevreden mee. Wil je even laten weten hoe hij fotografeert met die opzet lens en hoe dat bevalt in de praktijk?? 'k ben erg benieuwd.
persoonlijk vind ik het super werken! je kan gewoon de 8 x zoom van de camera er ook nog bij gebruiken, alleen is er tot de 2e a 3e x sprake van vignetting.
Het is ideaal voor kleine insecten en paddestoelen etc etc. bij grotere onderwerpen vergroot de lens iets te veel, maar goed daar is die ook niet voor!
De focus-afstand van de camera met deze lens wordt aanzienlijk verkleind, naar zo'n 10 cm!! wel heeft deze dan een heel klein d.o.f, maar ook dat is normaal met een lens zoals deze! moet je gewoon een kleiner diafragma kiezen ( hoger f getal)
Wel moet er bij volledig inzoomen op een onderwerp aardig licht aanwezig zijn, anders moet je al snel bij flitsen. en dat is nog lastig omdat je zo dicht op de object zit. de digitale flits op het toestel werkt dan aardig.
Ik ben de lens nog echt aan het uitproberen maar ik heb al aardige resultaten geboekt en heb nog geen moment spijt gehad
momenteel heb ik wat macofoto's gepost in het maco forum van G.O.T
kijk daar eens wat je er van vind? en vertel het mij natuurlijk!
Succes
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 12:59 ]
Het was even zoeken, maar gevonden. Vooral die van die krekel die vond ik geweldig. (http://members.chello.nl/j.donk7/HPIM0570.JPG)Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 09:42:
[...]
Het macrobereik van de camera wordt aanzienlijk vergroot!, een opject van bijv 1cm kan je al beeldvullend fotograferen.
persoonlijk vind ik het super werken! je kan gewoon de 8 x zoom van de camera er ook nog bij gebruiken, alleen is er tot de 2e a 3e x sprake van vignetting.
Het is ideaal voor kleine insecten en paddestoelen etc etc. bij grotere onderwerpen vergroot de lens iets te veel, maar goed daar is die ook niet voor!
De focus-afstand van de camera met deze lens wordt aanzienlijk verkleind, naar zo'n 10 cm!! wel heeft deze dan een heel klein d.o.f, maar ook dat is normaal met een lens zoals deze! moet je gewoon een kleiner diafragma kiezen ( hoger f getal)
Wel moet er bij volledig inzoomen op een onderwerp aardig licht aanwezig zijn, anders moet je al snel bij flitsen. en dat is nog lastig omdat je zo dicht op de object zit. de digitale flits op het toestel werkt dan aardig.
Ik ben de lens nog echt aan het uitproberen maar ik heb al aardige resultaten geboekt en heb nog geen moment spijt gehad
momenteel heb ik wat macofoto's gepost in het maco forum van G.O.T
kijk daar eens wat je er van vind? en vertel het mij natuurlijk!
Succes
Wat ik wel erg jammer van deze camera vind, is dat in de burst mode je alleen de eerste foto kan zien. Alles wat daarna is op de gok. Hopenlijk lossen ze dat op in een komende firmware update.
Waar heb je die lens gekocht en hoeveel kostte hij?
Nikon D-50, Sigma 18-200 DC met B/W polarizer en U/V filter, Sigma 24-70, tokina 70-210, soligor 1:6.3 f=400mm
Verwijderd
Klopt idd zeer lastig! vooral bij macro omdat je dan alleen het lcd gebruikt.coolhand schreef op 30 augustus 2004 @ 18:47:
[...]
Het was even zoeken, maar gevonden. Vooral die van die krekel die vond ik geweldig. (http://members.chello.nl/j.donk7/HPIM0570.JPG)
Wat ik wel erg jammer van deze camera vind, is dat in de burst mode je alleen de eerste foto kan zien. Alles wat daarna is op de gok. Hopenlijk lossen ze dat op in een komende firmware update.
Waar heb je die lens gekocht en hoeveel kostte hij?
ook vind ik het schrijven naar de sdkaart na een burst nogal een lange tijd in beslag nemen. Misch bied een snellere sd kaart dan uitkomst??
ik heb de lens gekocht bij foto konijnenberg ( koopdigitaal.nl ) voor 42 euro ex verzendkosten. de lensadapter (zelfde als fuji s602) zit er dan bij!
Verwijderd
Ik zou voor de A95 gaan. Bij IXUS heb ik het gevoel alsof er meer in design is gestoken dan fotokwaliteit.Eiríkr schreef op 30 augustus 2004 @ 01:02:
Ik word gek van mezelf, kan maar niet kiezen tussen de Canon Powershot A95 of Canon Ixus 430/500.
Verwijderd
Ik heb vandaag m'n Powershot Pro1 opgehaald, en ben nog druk aan het expirimenteren 
Volgende week naar zuid-frankrijk, dus misschien dat ik nog wat mooie foto's mee naar huis kan nemen.
Volgende week naar zuid-frankrijk, dus misschien dat ik nog wat mooie foto's mee naar huis kan nemen.
Het is de Canon Powershot S50 geworden. Was eigenlijk te duur, maar gelukkig wilde m'n broertje bijlappen. Want ik vond deze ineens mooier en beter dan de Minolta. En als ik eenmaal iets in m'n kop heb....Ik denk dat ik morgen maar eens een Minolta Dimage G400 ga kopen.
Ik zit al een tijdje te kijken voor een digicam. Heel veel modellen bekeken, maar omdat ze allemaal hun voor en nadelen hebben kwam ik er maar niet uit. Op een gegeven moment leek zelfs Samsung de beste keus, maar toch maar even verder gezocht. Toen kwam ik bij de G400. Eerst wilde ik die niet eens op mijn lijstje zetten, aangezien het al een iets ouder model was (en dus een Minolta ipv een KonicaMinolta.). Maar toch maar even gekeken, en het zag er allemaal wel goed uit. Ook goede dingen over gelezen.
En hij past goed in mijn budget (ca. 300 euro) en voldoet aan mijn eisen (aperture en shutter priority lijkt me wel leuk om later mee te spelen, als ik wat meer ervaring heb met digitale fotografie. En een accu ipv batterijen lijkt me ook wel fijn).
Maar ik kijk eerst nog even verder (kan toch niet slapen) of er nog niet iets beters te vinden is.
Iemand trouwens nog tips voor (foto)zaken in Rotterdam (want daar ben ik morgen) om dat ding te halen? Of kan ik beter gewoon naar de MediaMarkt gaan?
edit:
De Nikon Coolpix 4300 lijkt me ook wel een goede. Heeft een beter display, en een video-uit. Maar geen shutter en aperture priority (moet je allebei handmatig instellen, lijkt me een hoop gepuzzel). Maar de Minolta lijkt me weer een betere accu te hebben.
edit:
hmm, die Minolta heeft ook geen shutter priority. Misschien maar eens verder kijken voor een Olympus of Canon dan
Naja, anders koop ik er wel eentje zonder. Ik betwijfel of ik het vaak nodig zal hebben (waarschijnlijk alleen dit weekend, DTM op Zandvoort, verder niet)
[ Voor 29% gewijzigd door Piggen op 02-09-2004 22:57 ]