[RPG] Het grote PnP RPG Topic

Pagina: 1
Acties:
  • 447 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
Wizards of the Coast vs. White Wolf

Afbeeldingslocatie: http://www.wizards.com/dnd/images/consoles/DD_Console_90.jpg
Dungeons and Dragons is dé Roleplaying game van Wizards of the Coast, er zijn hier al een aantal topics over geopend namelijk:
(A)D&D Topic,
[Die-hard RPG] RPGen zonder alles?,
Dungeons & Dragons (the pen and paper game) en
Pen & Paper RPG topic - deel 2.

Hierover heb ik al aardig wat gediscussieerd, en ik zal hier even de meeste belangrijke dingetjes posten :)

Door IceStorm:
Het leuke van D&D is dat je vrij weinig nodig hebt, een paar mensen waarvan er 1 DM is en de andere spelers (tussen de 3 en 5 spelers vind ik persoonlijk het prettigst). In principe heb je genoeg aan een Players Handbook om de basisregels te volgen evt aangevuld met een Dungeon Masters Guide (regels/guidelines voor de DM).
Daarnaast kun je avonturen kopen die de DM kan 'doen' maar er zijn ook genoeg mensen die hun eigen avonturen bedenken.
Een klein voorbeeldje uit een avontuur dat ik lang geleden gespeeld heb (Silver Key, 2nd Edition adv, aanrader ). Dit avontuur gaat erover om als mensen een bepaald artifact terug te halen uit een Orc-stad (uhm, ja die beesten uit LoTR ). OM dit te doen werden we getransformt in Orcs. Nou werden er 2 partymembers opgepakt omdat ze net iets te opzichtig bezig waren om een merchant te beroven.
Nadat ze in de gevangenis waren beland besloot ik samen met de 2 overgebleven mensen om ze te redden. Gevangenis had een muur om het gebouw maar 2 mensen gingen op elkaar staan en ik daarna op hun schouders. Ik kwam echter net niet bij de rand dus ik zeg "ik spring met al mijn kracht omhoog". En op dat moment bleek mijn gevonden ring waarvan ik niet wist wat het deed een ring of jumping te zijn. Oftewel, ik spring veel te hoog, wordt opgemerkt door wachters en die komen me achterna. Ik ben toen rond de gevangenis gaan springen en mijn 2 partymembers hebben van de verwarring gebruik gemaakt om de gevangenis binnen te komen en de overige 2 mensen te bevrijden .
- Forgotten Realms, gewoon het beste uitgewerkt met veel extra info etc etc. Gewoon een leuke wereld die vrij dicht bij je bed staat
- Greyhawk, beetje te 'saai/grijs'. Ik vond het persoonlijk niet zo heel spannend. Is ook de oudste setting (komt uit 1st edition)
- DragonLance + DL 5th Age, beide niet echt mijn favoriet. Ik vond Krynn geen geweldige wereld. Voor de rest zijn draken natuurlijk wel erg leuk
- Dark Sun, een setting die mij te agressief was om het zo maar te zeggen.
- Ravenloft, erg leuke setting. Ik heb hem voornamelijk in tussendoor-avonturen gespeelt en me pas achteraf wat verder in verdiept. Zijn ook erg leuke/mooie accessories voor.
- Spelljammer, nooit gespeeld. Voornamelijk omdat het me te "spacey" was en ik daar neit van hou.
- Birthright, vond ik niks. Veel te veel 'koninkje' spelen.
- Planescape, erg gave setting ook waar ik helaas weinig ervaring mee heb. Ik vond het altijd jammer dat het plane-gebeuren in 2nd edition voor mij erg vaag bleef. Overigens ook een zeer uitgebreide setting.
- Al-Qadim, nooit gespeelt maar ik hoef niet zo nodig Aladin te spelen
- Lanhmar, ook nooit gespeelt maar trekt me ook niet echt. Te veel city/rogue achtig (waar ik beide niet zo van hou )
- Mystara, de setting die ik graag nog ooit wil spelen. Was eigenlijk nooit aan te komen maar nu ik deze op pdf heb wil ik het ooit nog eens proberen.
- Odyssey, helemaal te 'spacey' oftewel ook nooit gespeelt
- Red Steel, kun je met de 2 items geen setting noemen eigenlijk. Heb ik ook geen idee van.
- Monstrous Arcana, niet echt een setting maar wel erg gaaf. Ik heb 2 van de beholder-avonturen gespeelt (eye of pain & eye of doom) en die waren erg geslaagd. Daarnaast vind ik I, Tyrant een van de leukste accesories van 2nd edition
- Tomes, ook geen setting maar 3 grote boxed adventures. Ik ben ooit begonnen met The Rod of 7 parts. Vond ik een redelijk avontuur maar daar ben ik helaas nooit mee verder gegaan.
Door WuSSiE:
Je hebt een Dungeon Master (Spelleider) Die heeft zelf een hele wereld getekend... Op die wereld zijn heeeeel veel verschillende dingen, NPC´s zoals je ze kent uit BG I en II en NWN, alleen hebben bij het échte Rol Playing Game de NPC´s én de Characters vaak veel meer diepgang. Naast NPC´s lopen er natuurlijk ook Bad-Guys rond, en gewoon random monsters en weet ik ut allemaal niet, dat is allemaal te veel om op te noemen. In princiepe is het gewoon een "Virtuele wereld" alleen dan niet virtueel maar ´t zit dus allemaal in je hoofd.
Om te beginnen:
1 Zoek ten eerste 2 of 3 mensen die met je mee willen spelen.
2 Download of koop deze boeken: Player Handbook, Monster Manual, en Dungeon Master Guide van 3rd edition.
3 Koop 2 setjes dobbelstenen, zodat en jij en je spelers kunnen gooien
4 Download en print een aantal character sheets
5 Ga aan de hand van je Dungeon Master Guide ene wereld ontwerpen en uitwerken, compleet met een paar quests en npc´s.
6 koop veel bier en chips
7 ga met je 2 of 3 personen characters maken aan de hand van je player handbook characters maken
8 ga jou test-avontuurtje spelen
Door SilentStorm:
Het moet ergens beginnen. Je staat ergens op de wereld. Waar is dat? Is het een stad? een dorp? of zit je in the middle of nowhere? Als ik DM ben heb ik de neiging om mijn 'slachtoffers' ergens op een onaangename plaats te laten beginnen, zodat het verhaal meteen loskomt en ze niet eerst een aantal npc's hoeven op te zoeken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld 'wakker worden' in een of andere kookpot, in een leger, vlak voordat een strijd losbarst / belegerde stad of misschien liggen staat er een of ander wezen met een speer in iemands rug te porren om m wakker te maken...

Zodra je dit hebt, moet er een wereld omheen gebouwd worden. Als het goed is heb je al een thema gekozen. Hoe ziet je omgeving eruit? bos? bergen? grasland? een combinatie? ok. Dan, wat is er hier? (in de omgeving)? teken het uit.. dorpjes... steden.. kastelen.. nederzettingen.. ook eventele monsterlokaties, dungeon ingangen, grotten, welke npc's zou je tegen kunnen komen? wat voor 'problemen'/quests hebben ze? en hoe zijn hun personages? Als je dit hebt gedaan.. hoe ziet de wereld eruit? teken deze globaal uit.. hoofdsteden, bergketens, bossen, rivieren, zeeen.. dan dungeon interiors.. houd het simpel, de details kun je mondeling geven wanneer ze nodig zijn... De volgende stap is de achtergrond. wat voor mens(achtigen) leven er in je wereld? politiek kan een belangrijk onderdeel zijn. Waarschijnlijk wil je een soort storyline opzetten. Houd het vrij algemeen, zodat je karakters ook nog invloed kunnen hebben. Je moet bepaalde main events alvast voorbereiden. Denk hierbij aan de dood van een belangrijk leider waardoor misschien een volk in opstand komt tegen het andere... je spelers zullen partij moeten kiezen.. (politiek kan machtig zijn in rpg land..then again, het hangt compleet van jou af of je het ook maar betrekt in je verhaallijn. Ik vind het zelf wat jammer dat de meest rpgs slechts ergens veraf in een of andere vage dungeon plaatsvinden. Laat het lot van een complete wereld afhangen van wat je karakters doen! Laat ze over grotere tijd uitgroeien tot helden! Iedereen zal van ze gehoord hebben. Mensen stromen uit om hen een keer gezien te hebben, met genoeg bekendheid krijgen ze zo allerlei nuttig spul van mensen in een dorp of stad en worden vertrouwelingen bij bestuurders. Ze hebben invloed op de wereld, maar maken ook machtige vijanden. Zonder sterke bad guy is het moeilijk om een langlopende storyline goed op te zetten. Je wereld zal naarmate je meer ervaring krijgt en je karakters er vertrouwder mee worden steeds meer kleur en levendigheid krijgen.
Door UDuckling5:
Quote:
-----------------------------------------------------------------------
hayate666 schreef op 04 September 2003 @ 22:26:
...hoe houden jullie het spannend?

-----------------------------------------------------------------------
Gekke wezens ontmoeten (De party op lvl.1 een bijziende beholder tegen laten komen en ze helemaal zien flippen of geschminkte Drows, of een gepolymorpthe draak.). Dus kortom, creatieve encounters.

Intriges en complotten laten spelen in de steden/plaatsen waar de party komt. Laat ze maar eens uitvissen wat er nu werkelijk gebeurt in dat klooster van Pelor.

Een korte carriere als plane-traveller. Je ziet nieuwe werelden, ontmoet nieuwe mensen, komt af en toe in levensgevaar (DM: "*poef* Je staat nu op een van de slagvelden van de Bloodwars... ) etcetera.

NPC's die je telkens weer tegenkomt, die ene barman die zo gezellig was bijvoorbeeld. Of die bard die je ook al in $stad1 tegenkwam. Oftewel, de wereld laten leven, zodat spelers terug kunnen keren naar een wat vertrouwdere omgeving om wat uit te rusten, zodat ze de koopjes uit winkel X in $stad1 kunnen verkopen met veel winst in $stad2 en omgekeerd, en het belangrijkste, zodat ze de weerslag kunnen zien die hun daden in de wereld waarin ze leven hebben.

Orienteer je eens op de manier van DM'en zoals die in de Ravenloft campaignsetting wordt aangeraden. Deze hele setting is erop toegespitst de emoties van spanning, woede, verdriet, romantiek, etc. op te roepen in de Players, wat het natuurlijk een stuk interessanter maakt.
Hehehe.

Maargoed, ik heb nu Uncle Figgy's Guide to Good GameMastering en Uncle Figgy's Guide to Good RolePlaying gelezen en nu ga ik hier fijn mijn mening neerkladderen.

Met de dingen zoals hij ze classificeerd en indeelt ben ik het grotendeels eens. De Munchkin (of Powergamer zoals hij ze noemt), de Acteur (of Mad-Gamer), het karakter wat over het hoofd wordt gezien (the Avarage Joe), ze komen mij ook allemaal bekend voor. Dus om inzicht te krijgen in de ''ongeschreven'' regels van roleplaying games zijn deze guides wel handig. Ook staan er goede tips in over hoe een campaign te organiseren (hoewel hij het improviseren erg promoot, en ik het hier niet mee eens ben, maar aangezien het zijn guides zijn heeft hij daar alle recht toe ).

Aan de andere kant heb ik een gruwelijke hekel gekregen aan deze Uncle Figgy. Hij acht het ''Roleplay'' stukje uit de betekenis van RPG erg hoog, en tot hier ben ik het nog met hem eens. Maar hij gaat zo ver, dat hij in een voorbeeld aangeeft dat zijn karakter een andere partymember doodde "omdat zijn character dat zo gedaan zou hebben.'' Dit vindt ik een beetje slapjes. Ik kan me best voorstellen dat je je karakater zo realistisch mogelijk wilt neerzetten, maar je party bestaat out of game waarschijnlijk uit je vrienden, en de karakters zijn ingame waarschijnlijk ook maatjes. En omdat je samen een spel speelt, zul je iedereen zijn pleziertje moeten gunnen. En als hij het vindt om partymembers te backstabben past hij niet in de party, mijns inziens, omdat hij duidelijk niet in staat is het voor iedereen leuk te houden of compromisen te sluiten. Daarom vindt ik hem vrij egoistisch, hij stelt zijn eigen plezier boven het plezier van de rest van de party, en dit is een vreselijke eigenschap IMHO.

Daarnaast is hij vrij arrogant. In zijn voorbeelden heeft hij het telkens dat hij uit de party is gestapt omdat hem dit-of-dat wissewasje niet beviel, en hij wil dat zijn lezers zich ook zo gaan gedragen. Wederom slechte zaak...

Maargoed, dit is mijn mening over zijn guides en om jezelf een mening te vormen of om in te kunnen stemmen met mijn mening zul je ze toch zelf moeten lezen.
Door Hiro Shima:
Wat ik gaandeweg allemaal heb geleerd is echt te veel om allemaal op te noemen, maar een aantal dingen zijn wel de moeite om te noemen denk ik...
We begonnen ooit op een verjaardag toen we net 14 waren met "Het Oog des Meesters" een naar het Nederlands vertaalde D&D (1st edition) starter kit, waar we al snel achter kwamen is dat het niet de bedoeling is dat de gene die het monster dood de XP krijgt klinkt voor velen logies, maar ik moest er eerst nog als dief 3 monsters voor neersteken die al bijna dood waren voor we er eindelijk achter kwamen dat de regels anders gingen...
Dit soort kleine 'foutjes' verstoren de game balance aanzienlijk maar lossen gaandertijd wel op, naarmate je bekender wordt met de regels zal je veel vaker zoiets hebben van "ah vandaar" niet te veel mee zitten gewoon lekker spelen.
Munsckins zijn altijd een probleem en je hebt ze er altijd bij zitten, WuSSiE's char zou het bij mij niet lang uithouden, puur ivm game balance, maar zo lang je DM bent ben je eigenlijk zelf verantwoordelijk voor dat probleem, jij hebt namelijk de char zelf in je campaign toegelaten. Ik heb zelf ook al bijna 8 jaar een munchkin er in zitten, het blijft namelijk redelijk moeilijk om na een aantal jaar tegen een vriend te zeggen dat zijn char niet meer kan terwijl de rest gewoon doorspeelt met dezelfde char. Wat ik heb gedaan is zijn char langzamerhand een aantal mentale problemen gegeven en hem gestuurd naar het role playen van zijn char... en dit heeft erg goed gewerkt.
Munchkin players zijn een probleem, maar als DM moet je ook erg uitkijken dat je geen munchkin campaign creëert, en dat gebeurt sneller dan je misschien verwacht, door bijvoorbeeld te snel je spelers te belonen met (te krachtige) magiese items, of (te)veel geld.
Ook al eerder genoemd was het spelen met 8 mensen... het is mij in 8 jaar 1 keer gelukt om 7 spelers onder de duim te houden en juist toen het lukte heb ik besloten het nooit meer te proberen, het kost namelijk te veel energie om de aandacht van 7 spelers vast te houden, het kan, maar wat je moet doen is dat je interactie met elke individuele speler interessant moet zijn voor alle andere spelers en je kan je wel voorstellen dat dat redelijk lastig is.
Ik zelf geef de voorkeur aan 5 spelers excl. DM, dan heb je niet te veel spelers om de aandacht vast te houden en niet te weinig om speler interactie onderling wat meer ruimte te geven... Verder is het bloed irritant als spelers maar af en toe kunnen mee doen, omdat je ze constant in en uit het verhaal moet schrijven, kijk dus of je dit kan voorkomen.
Maak het je spelers ook niet te makkelijk, maar frustreer ze ook niet te veel... een van de dingen om rekening mee te houden is dat je spelers niet zomaar met ranged weapons vijanden laat aanvallen die in melee combat zijn, als ze dat willen hebben ze zo'n beetje evenveel kans dat ze de een of de ander raken. melee combat is namelijk een gevecht dat zich constant afspeelt en niet even op pauze gaat op het moment dat de schutter aan de beurt is. laat vijanden dit ook niet doen tenzij ze het niet zo belangrijk vinden (iets dat heel slecht is uitgewerkt in NWN )
Creëer drama door onvolmaaktheden, (drank) problemen, psychoses, fobieën en dergelijke, niet te veel natuurlijk maar het helpt spelers een beetje op weg met role playen.
Ik laat mijn spelers wel toe elkaar dwars te liggen, te bestelen en te bedreigen, maar ik laat ze niet toe zich af te splitsen en party members te vermoorden, maar zo ver komt het eigenlijk ook nooit, als mensen het persé wel willen kan je ze wel laten merken dat het niet gewenst is door hun verhaal lijn geen aandacht meer te geven, aangezien je DM' bent voor 1 party en niet 2.
Soms heb je mensen die volledig het stereo type van hun char gaan spelen, zo had ik eens een gast speler die een Dwerg speelde en die heel dwangmatig alle treasure achterover drukte, omdat Dwergen gierig zouden zijn... maak mensen duidelijk dat ze zelf vorm kunnen (en moeten) geven aan hun character. En om het jezelf makkelijk te maken, laat spelers niet beginnen met evil chars, denk er ook aan dat het vereiste van Lawfull good bij de Paladin een onderdeel van het uitbalanceren van de class is en dat het redelijk belangrijk is dit ook duidelijk te maken als iemand beslist een Paladin te spelen... lukt het een speler niet om Lawful Good te spelen laat hem dan zijn Paladin status en skills verliezen en een standaard Fighter worden, als hij het voor elkaar krijgt om LG te spelen kan je hem de status weer terug geven...

Afbeeldingslocatie: http://www.white-wolf.com/darkagessite/assets/DAgenericlogo.jpg
Hierover weet ik zelf wat minder, zijn ook vrij weinig topics over te vinden op GoT, maar deze heb ik nog kunnen vinden:
White Wolf RPG's
... en dat was't wel zo'n beetje :D
Maar zelf heb ik wel een tijdje Vampire: The Masquerade en Vampire: Dark Ages gespeeld, het maken en spelen van m'n character vond ik daar erg leuk... Vooral om dat je bij het creation process zo'n beetje gedwongen word om er ook echt "Karakter" in te drukken, Maar het spel zelf was een beetje doelloos, (dat kan natuurlijk ook aan de StoryTeller liggen), maar daarom vraag ik me af... Hebben meer mensen hier last van? En ik heb het nog maar heel kort gespeeld, vandaar dat ik ook op zoek ben naar voorbeelden, tips en weet ik het niet over White Wolf Games...

Q: Waarom deze topic :?
A: Om mensen die er wat van willen weten te informeren over Pen & Paper Role-Playing-Games, om discussies op gang te krijgen tussen de Die-Hard spelers, om vragen te (laten) beantwoorden en om meer te weten te komen over White Wolf games,

Hier nog een paar handige linkjes:
(A)D&D Topic,
[Die-hard RPG] RPGen zonder alles?,
Dungeons & Dragons (the pen and paper game) en
Pen & Paper RPG topic - deel 2.
[GoT] Roleplay Topic, revisited
[RPG] Lord Daemon's Campaign
GoT RolePlay topic
[RPG] IceStorms Campaign
Wizards of the Coast officiele Website
White Wolf's officiele Website
Knights of the Kitchen Table
Dungeons And Dragons' History

Hier een lijstje met een aantal Pen and Paper RPG's (ThnQ Crayne)
Marvel Super Heroes basic
Ad&d 2nd Edition
D&D 3rd Edition
Elfs
Cyberspace
Shadowrun
Kult
Paranoia
Vampire: the Masquerade
Wraith: the Oblivion
Unknown Armies
Feng Shui
Fading Suns
GURPS
Adventure!
The Whispering Vault
Deadlands
Nephilim
Sorcerer
Ctuhlhu LARP
Violence
Pantheon and other games
Baron von Munchausen
SenZar
The World of Synnibarr
Ars Magica
Warhammer Fantasy Roleplay
Toon
Judge Dredd
All Flesh Must Be Eaten
Chill
In Nomine
Brave New World
Justice Inc.
Underworld
Bubblegum Crisis
Mekton Z
Underground
Run Out the Guns!
James Bond
Fomori: Freak Legion
Indiana Jones Adventure Game (TSR)
Gangbusters
Extreme Vengeance
Mutants & Masterminds
Ghost Dog: Way of the Samurai
Orkworld
Tribe 8
Lost Souls
Manhunter
The Last Exodus
Soap: the game of Soap Opera mayhem

Vragen, ideeen, opmerkingen of spelvauten, mail ze naar wussie__@hotmail.com :)

offtopic:
Zo... Hope you like it :) M'n 1e beetje uitgewerkte startpost \o/

[ Voor 8% gewijzigd door Wussie op 25-09-2003 14:14 ]

• Wussie
let's give em the *boot*... :( is er dan niemand die iets weet over White Wolf etc?

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Ze delen dezelfde uitgever als Arthaus, namelijk Sword & Sorcery... Daar houdt het wel ongeveer op...

[edit]

Arthaus is dus degene die Ravenloft 3E mag maken.

[ Voor 29% gewijzigd door UDuckling5 op 18-09-2003 16:02 ]

Flap

• Wussie
Mja, wat ik dan wel weer koel vind aan de White Wolf games, als je meerdere games bij een ST speelt, dan heb je dus de kans dat je bijvoorbeeld met je Vampire: Dark Ages character je WereWolf character tegenkomt, dus stel je word bijvoorbeeld aangevallen als Vampire zijnde door je eigen werewolf character, en je wint het gevecht en vermoord hem... Is dus je character in WereWolf dood. Dat is dus met Dungeons and Dragons weer niet mogelijk, en bij de WW games die ik tot nu toe heb gespeeld word het roleplayen ook veel meer een "must", als jij bij je character bijvoorbeeld heb gezegd van: Ik zuig niet alleen het bloed uit het slachtoffer, maar ik eet ook de ingewanden op... Dan zul je zien dat je dat precies op het verkeerde moment gaat doen, ik noem:
Een weerwolf heeft een half dorp uitgeslacht, alle mensen uiteen gereten en opgestapeld bij de dorpsput, vervolgens loop jij 'snachts (niet wetend wat er aan de hand is), door het dorp, en jij denkt: Jam Jam! een lekker mensje, je zuigt 'm leeg, ript de ingewanden d'r uit en begint te eten... Dán komt de local sherrif binnen zetten... Tsja, leg dat maar eens uit =).
Nu zul je denken van: Je hebt zowiezo problemen met de sherrif als tie je ziet iemand leeg te zuigen, dat is vaak niet zo, vaak is een sherrif een ghoul of gewoon in de macht van de Prince, die zorgt er voor dat dus de vampires weg kunnen komen met hun "dagelijkse brood-maaltijd :P", maar als de sherrif jou er van verdenkt dat jij 300 townspeople heb vermoord, denk ik dat ie behoorlijk pissed word, en je dan de prince achter je reet aan krijgt... En geloof me... Dat wil je niet :)

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

WuSSiE schreef op 18 September 2003 @ 11:27:
Mja, wat ik dan wel weer koel vind aan de White Wolf games, als je meerdere games bij een ST speelt, dan heb je dus de kans dat je bijvoorbeeld met je Vampire: Dark Ages character je WereWolf character tegenkomt, dus stel je word bijvoorbeeld aangevallen als Vampire zijnde door je eigen werewolf character, en je wint het gevecht en vermoord hem... Is dus je character in WereWolf dood. Dat is dus met Dungeons and Dragons weer niet mogelijk
Ligt aan je DM, en er zijn ook zat negatieve kanten aan WWWoD.

Misschien moet je deze thread veranderen in een "d20 VS wat-voor-systeem-white-wolf-hanteert".

Dungeons en Dragons is namelijk niet WotC's enige roleplay product, en Vampire is niet het enige van White-Wolf.

[ Voor 61% gewijzigd door UDuckling5 op 18-09-2003 16:10 ]

Flap

• Wussie
Mja ok, maar de topic titel is ook WotC vs. White Wolf remember ;) En het systeem wat WW gebruikt is volgens mij ook gewoon d20 (tenminste, kan nix anders vinden op de site), je gooit weliswaar gewoon een $aantal aan d10 om te bepalen of en hoeveel damage je doet enzo, maar de naam daarvoor weet ik niet :) En dat Dark Ages plaatje is ook alleen maar omdat ik geen ander plaatje kon vinden, en ik wist nie dat WotC nog meer RPGs had =)

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Wizards of the Coast heeft o.a.:
  • Starwars RPG
  • Call of Cthulhu
  • d20 Modern
  • Wheel of Time RPG
Allemaal gebruiken ze het d20 systeem :)

White-Wolf heeft o.a:
  • Werewolf
  • Vampire
  • Mage
En deze gebruiken het storyteller systeem geloof ik

Magoed, ik ben geen WW expert :) (sterker nog, nog nooit een WWgame gezien/gespeeld).

Flap

Verwijderd

Op zich ben ik wel geinteresseerd in de RPG's van WW, vooral de Vampire RPG lijkt me best cool om te doen.

Eigenlijk ben ik D&D een beetje zat, 3rd edition is wat mij betrefd een achteruitgang als je het met AD&D vergelijkt. Maar ja, iedereen waarmee ik speel heeft al die D&D boeken in huis, en ik heb niet veel zin om voor een keer proberen zo'n WW:VtM boek te gaan kopen, als het vrijwel zeker is dat "de rest" toch niet wil overstappen omdat ze al zoveel geld aan D&D hebben uitgegeven.

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Whitewolf is een stuk goedkoper :)
En als je echt gratis wilt is er GURPS (volgens mij)...

Flap

• Wussie
wtf is GURPS??? :D Wat de kosten van White Wolf zijn zou ik nie weten, heb ik ook nog nie eg naar gezocht ofzow, maar volgens mij heb je vel minder boeken nodig enzo, om enemy's te createn, campaign settings enzo, heb je volgens mij bij WW nie nodig :O

edit: misschien een id om de topic "[PnP RPG]Welke is de beste" of "[PnP RPG]Welke zijn er?" of gewoon "Het grote PnP RPG Topic" \o/ te maken? (Hint @ manic oid :D) Daar begint het nou toch op uit te lopen :)

[ Voor 41% gewijzigd door Wussie op 19-09-2003 09:43 . Reden: edit2: [/i] :P ]

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

UDuckling5 schreef op 18 September 2003 @ 22:08:
Whitewolf is een stuk goedkoper :)
En als je echt gratis wilt is er GURPS (volgens mij)...
correctie... GURPS Lite is gratis ( http://www.sjgames.com/gurps/lite )
Lees en huiver: http://www.sjgames.com/gurps/details.html
WuSSiE schreef op 19 September 2003 @ 09:40:
Wat de kosten van White Wolf zijn zou ik nie weten, heb ik ook nog nie eg naar gezocht ofzow, maar volgens mij heb je vel minder boeken nodig enzo, om enemy's te createn, campaign settings enzo, heb je volgens mij bij WW nie nodig :O
Het gemiddelde White-Wolf boek kost minder dan 30 dollar (tenzij je gekke limited editions gaat kopen). ( http://secure.white-wolf.com/catalog/ )

Flap

• Wussie
aye dat GURPS ziet er wel nais uit =) Kzal het binnekort es een keer proberen.
Mja die boeken zijn idd wel lekuhr goedkoop vergeleken met die gare DnD shit ;) En ze zijn ook vaak wel stijlvol uitgevoerd...

Wat ik nog wel ff kwijt wil, wie heeft er die demo versie van "Greyhawk - Temple of Elemental Evil" nog gedownload van GamersHell en gespeeld? 't Lijkt me een uberspel, maar toen ik thuis kwam was die demo weggehaald van GamersHell :( Iemand toevallig een mirrortje?

Verwijderd

Vampire heb ik altijd zeer interesant gevonden, vanwege het donkere, meer op roleplaying gerichte karakter van de setting... Helaas heb ik mijn groep niet zover kunnenkrijgen om het te proberen, ik ben ook dus prima te strikken door een ieder die het eens in de buurt van Amsterdam wil proberen, of al speelt... om eens een kijkje te nemen.

Verder mis je nog een heleboel RPGs, maar je start post is eigenlijk geschikt voor de meeste RPGs.
Ik zelf heb behoorlijk wat ervaring met Shadowrun, een near-future cyberpunk RPG, erg gaaf spel, en een goeie setting. Ik zal kijken of ik vanavond tijd heb om er even een stukje over te schrijven...

• Wussie
Heeft er iemand hier eigenlijk ooit wel eens Inquisitor gespeeld? Heb ik ook een tijdje over gedacht om mee te beginnen...

• tyrinian
  • Niet online
Behalve World of Darkness heeft White Wolf nog een stel andere settings. De bekendste hiervan zijn Trinity en Exalted.

Trinity bestaat uit drie delen (Adventure!, Aberrant en Aeon Trinity) en gaat over superhelden in resp. 1925, 2006 en verre toekomst.

Adventure! bestaat uit 1 boek dat zowel de regels als setting bevat. Het is een 'pulp-action'-RPG, en erg vergelijkbaar met Indiana Jones, The Mummy, Doc Savage en andere advonturenfilms die in die tijd spelen.
Aberrant heeft wat meer boeken en laat zich het best vergelijken met de X-men, alhoewel hier de superhelden meer gewaardeerd worden dan in de X-men.
Aeon Trinity was het eerste op de markt, heeft de meeste boeken van de drie maar liep voor geen meter. Het laat zich ruwweg samenvatten als Psychics vs. Bio-Aliens, en het probleem van deze setting is dat ie niet beeldend is weergegeven. De boeken zijn erg droog van opzet.

Exalted is op dit moment de bestverkopende serie van White Wolf. Je speelt superhelden/godenzonen (vgl. Hercules, Achilles) in een Epische Final Fantasy-achtige setting, met een vleug anime erdoorheen. Een uitgebreide review hiervan vind je op http://www.rpg.net/news+reviews/reviews/rev_4946.html en http://www.rpg.net/reviews/archive/9/9149.phtml

• Wussie
Mag ik nog een topicchange? :-/ "[PnP RPG] Welke zijn er" lijkt me wel liet :)

Tyrinian, lieve post :D dat Exalted lijkt mij wel ontzettend kicken eigenlijk :P ik zal eens even gaan kijken :D

• Crayne
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 13:41

Crayne

Have face, will travel

Verder heeft WW net als WotC een aantal dode lijnen:

Changeling: the Dreaming

En houdt the World of Darkness binnenkort op te bestaan. Alle bestaande spellen zullen dan discontinued worden en nieuwe lijnen zullen worden opgestart. Het nieuwste product is Orpheus, een nieuwe take op geesten en een voorproefje van WoD2.0

WuSSie: Er zijn teveel spellen om op te noemen. Ik zou je een waslijst kunnen geven en dan mis ik er nog bergen. Vergeet niet dat de RPG industrie sinds 1978 spellen uitbrengt en honderden eendagsvliegjes net lang genoeg hebben bestaan om een spel uit te brengen.

Maar goed, mijn collectie speciaal voor jou (en ik kan niet eens garanderen dat dit lijstje helemaal compleet is - ik doe dit uit mijn hoofd)...

Marvel Super Heroes basic
Ad&d 2nd Edition
D&D 3rd Edition
Elfs
Cyberspace
Shadowrun
Kult
Paranoia
Vampire: the Masquerade
Unknown Armies
Feng Shui
Fading Suns
GURPS
Adventure!
The Whispering Vault
Deadlands
Nephilim
Sorcerer
Ctuhlhu LARP
Violence
Pantheon and other games
Baron von Munchausen
SenZar
The World of Synnibarr
Ars Magica
Warhammer Fantasy Roleplay
Toon
Judge Dredd
All Flesh Must Be Eaten
Chill
In Nomine
Brave New World
Justice Inc.
Underworld
Bubblegum Crisis
Mekton Z
Underground
Run Out the Guns!
James Bond
Fomori: Freak Legion
Indiana Jones Adventure Game (TSR)
Gangbusters
Extreme Vengeance
Mutants & Masterminds
Ghost Dog: Way of the Samurai
Orkworld
Tribe 8
Lost Souls
Manhunter
The Last Exodus
Soap: the game of Soap Opera mayhem

[ Voor 4% gewijzigd door Crayne op 25-09-2003 12:48 ]

Mijn Library Thing catalogus

• Wussie
:Y) _/-\o_ :9~ O+ }:O Gulp }:O O+ :9~ _/-\o_ :Y)

Dat ben d'r een hoop :D Maar je hebt nog nooit Inquisitor gespeeld? :X

btw :> O+ Modje voor topic change O+ :>

edit: Wie heeft er btw Underworld al gezien? (Ik wel :)), het schijnt dat White Wolf ze heeft aangeklaagd omdat ze veel over de achtergrond verhalen enzo van hun hadden "Gejat" :P De film is wel koel btw =) Lekker hack'n'slash met vampires en werewolfs... d'r is ook een underworld mod uitgebracht voor Half-Life =) Binnenkort ff testen :D

[ Voor 51% gewijzigd door Wussie op 25-09-2003 11:57 ]

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Inquisitor is ook geen RPG. Hoogstens een miniature wargame met wat RPG trekjes. In dat geval is het bordspel Juntas plotseling ook een RPG. :)

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Ik mis SOAP in je lijstje :)

[ Voor 34% gewijzigd door UDuckling5 op 25-09-2003 12:08 ]

Flap

• Wussie
Ahaaa =) Crayne vin je het erg als ik dat lijstje ff in me startpost verwerk strax?
en wat is SOAP :X moet je daar proberen een SOA te krijgen??? :D

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Flauw maar waar. :)

WuSSie: geen probleem, maar het is geen end-all-be-all van titels. Nog niet in de verste verte... :)

Crayne

• Wussie
^^ geef maar een gil als je toevoegingen heb =) Doe maar posten of mailen ofzow :P Ik ga nu ff topic editen :)

• Wussie
Aargh, baggerverbinding hier, als ik m'n post wil editen krijg ik een of andere error pagina :@ Ik doe thuis wel even editen doen =)

Nevermind...

[ Voor 11% gewijzigd door Wussie op 25-09-2003 14:14 ]

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Ik zou Bedlam nog wel eens willen doen. Lijkt me cool om eens tussendoor te doen als 'uitstapje'.

http://www.realms.org.uk/bedlam/index.htm

Flap

• Wussie
Bedlam, mmm ik heb het PC spel d'r ooit eens van gespeelt, lijkt mij ook wel heel erg koel idd =)

• Wussie
*kick* wat vonden jullie van Bedlam (the game), is voor mij al erg lang geleden da'k dat gespeeld heb, en zag um vandaag legge bij de Intertoys, zit te denken om 'm te scoren, mja als er bij voorbaat al geschreeuwd word dat 't een klotespel is kan'k 't net zo goed niet halen =)

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Een CRPG vraag in je eigen [RPG] Het grote PnP RPG Topic... :)

Flap

• Wussie
Nav een post die over een PnP RPG ging =) Mag toch :P

• tyrinian
  • Niet online
WuSSiE schreef op 19 September 2003 @ 09:40:
wtf is GURPS??? :D Wat de kosten van White Wolf zijn zou ik nie weten, heb ik ook nog nie eg naar gezocht ofzow, maar volgens mij heb je vel minder boeken nodig enzo, om enemy's te createn, campaign settings enzo, heb je volgens mij bij WW nie nodig :O
Dat klopt m.i., alhoewel er ook productlines zijn die behoorlijk uitgebreid zijn (Exalted). In principe heb je voor Vampire of Adventure! (de twee waar ik de meeste ervaring mee heb) slechts 1 boek nodig.

• Wussie
Aha :D Zijn er hier btw ook mensen die ervaring hebben met home-made-total-conversions, een maat van mij heeft nml heel ADnD geconvert naar een western-style game, heeft iemand dat ooit eerder gedaan?

En dan nog een vraagje: Wat zoeken jullie in adventures? Ik bijvoorbeeld hou van een goed verhaal, wat spanning en afwisselende gevechten, en het moet allemaal niet al te langdradig zijn, misschien zijn er anderen hier die d'r anders over denken :?

• tyrinian
  • Niet online
Ik heb een system conversion gemaakt van LUG's Dune: Chronicles of the Imperium naar een modified ST-system omdat ik een Dune campaign wilde maar niet het onwerkbare LUG-systeem.

[ Voor 27% gewijzigd door tyrinian op 30-09-2003 22:21 ]

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

WuSSiE schreef op 30 September 2003 @ 16:01:
Aha :D Zijn er hier btw ook mensen die ervaring hebben met home-made-total-conversions, een maat van mij heeft nml heel ADnD geconvert naar een western-style game, heeft iemand dat ooit eerder gedaan?

En dan nog een vraagje: Wat zoeken jullie in adventures? Ik bijvoorbeeld hou van een goed verhaal, wat spanning en afwisselende gevechten, en het moet allemaal niet al te langdradig zijn, misschien zijn er anderen hier die d'r anders over denken :?
Alleen wat kleine 'modjes' gemaakt :)

En in een adventure zoek ik vooral een groot verhaal, met intriges om uit te pluizen, en tussendoor wat actie. Helaas nog nooit zo'n adventure gespeeld :(

Flap

• Wussie
UDuckling5 schreef op 01 October 2003 @ 09:54:
[...]

Alleen wat kleine 'modjes' gemaakt :)

En in een adventure zoek ik vooral een groot verhaal, met intriges om uit te pluizen, en tussendoor wat actie. Helaas nog nooit zo'n adventure gespeeld :(
Zeg tegen je Dungeonmaster wat jij voor avonturen leuk vind in de context: "Als jij hier niet voor zorgt lig je bij 't oud vuil en koop ik mooi een nieuwe DM :D" Should do the trick :P 8)7 8)7

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik ben net een campaign begonnen met een aantal vrienden van mij waarbij we geen enkel systeem meer gebruiken, en ons volledig verlaten op impliciete conventies. We kennen elkaar aardig goed en hebben allemaal ook al minstens een jaar met elkaar gespeeld (overigens gebruikten we het systeem toen vooral als backup die nauwelijks werd gebruikt), wat het natuurlijk wel wat gemakkelijker maakt omdat je al een speelstijl hebt ontwikkeld. Tot nu toe heb ik nog zeker geen achteruitgang opgemerkt in het spelen ten opzichte van de tijd dat we wel system gebruikten (hoewel het spelen natuurlijk wel anders is geworden dan toen we nog D&D-den in het verre verleden).

Ik zou iedereen er dan ook opmerkzaam op willen maken dat de eerste vraag voor een groep mensen die willen gaan RPGen niet is: Welk systeem gaan we spelen?, maar: Gaan we wel of niet een expliciet vastgelegd systeem spelen? Hoewel veel groepen beter af zijn met een systeem, denk ik dat er ook zeker mensen zijn die er meer hinder dan plezier van ondervinden. (En dan heb ik het niet alleen over het feit dat heel veel mensen het verkeerde systeem spelen; bijvoorbeeld lieden die gezamelijk goede verhalen willen vertellen en D&D3E gaan spelen, oid.)

Wat is jullie mening hierover?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Wussie
Nah ik denk, dat als je eenmaal een hoop ervaring hebt met verschillende systemen, dat het dan wel te doen is, en zeker ook "plezieriger" kan zijn dand at je met een vast systeem speelt, maar dan is nog steeds het euv0l hoe doe je het met de gevechten? Hou je daar wel gewoon de d20 regels aan of...

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

WuSSiE schreef op 05 oktober 2003 @ 17:38:
maar dan is nog steeds het euv0l hoe doe je het met de gevechten? Hou je daar wel gewoon de d20 regels aan of...
Welnee, waarom zou je? Het idee dat je voor gevechten een systeem nodig hebt met allerlei ingewikkelde speciale regels zoals hitpoint, to-hit-scores, damage-scores etcetera is, welbeschouwd, ook maar iets dat heel veel mensen nooit ter discussie stellen omdat het in bijna alle standaard RPGs (maar zeker niet in alle RPGs) gebeurt. Niets over vechten is bij ons gequantificeerd, precies zoals er uberhaupt niets in getalletjes op onze character sheets staat (nu ja, een leeftijd ;) ). Als jij mij duidelijk kan maken waarom je denkt dat zoiets niet zou kunnen werken, kan ik proberen dat vermoeden te ontkrachten. :)

• Wussie
Mja, hoe wou je het dan eerlijk maken, als de spelers zeggen van : Ik sla en raak die-en-die creep... :-/ dan zijn de gevechten al snel voorbij :P

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen hoe dat er precies aan toe gaat.

Ik heb wel een idee, namelijk ik heb een verhaal in mijn hoofd, over wat ik mijn karakter mee wil laten maken. Jij, en de rest van de groep (er is geen GM!) hebben ook allemaal wel een idee over wat ze willen gaan doen. En nu is het zaak de groffe verhaallijn die ik heb bedacht, te mengen met de andere verhaallijnen van de groep, en zo tot een mooi gefinetuned heldenepos te komen.

Klopt dat een beetje?

Zoja, waar is de variatie? Het lijkt me het leukst om bovenstaand te doen, maar dan met onverwachte wendingen waar je moet improviseren en je je verhaal razendsnel aan moet passen. Zoals Wussie al zei, lijkt het mij ook dat je de encounters die je tegenkomt altijd overwint, omdat je, op de momenten dat het niet uitmaakt als je zou verliezen, er niet aan denkt om er een encounter in te stoppen, en dus win je alles wat je tegenkomt.

Hopelijk is dit verhaaltje een beetje begrijpelijk...

BTW: welkom in de thread LD, ik zat al te wachten tot je op zou duiken :)

[ Voor 4% gewijzigd door UDuckling5 op 06-10-2003 09:56 ]

Flap

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

WuSSiE schreef op 06 October 2003 @ 08:54:
Mja, hoe wou je het dan eerlijk maken, als de spelers zeggen van : Ik sla en raak die-en-die creep... :-/ dan zijn de gevechten al snel voorbij :P
Wanneer is een gevecht 'eerlijk'? Je zou kunnen zeggen: een gevecht is eerlijk als iedereen een kans heeft om te winnen die overeenkomt met wat realistisch zou zijn. Dan neem je echter aan dat het er in een roleplaying game om gaat dat zaken realistisch plaats vinden; ik zou echter willen betogen dat dat helemaal niet het geval hoeft te zijn. Stel, ik ben een GameMaster, en mijn medespelers worden terwijl ze onderweg zijn naar een queeste overvallen door een groep bloeddorstige rovers. Dit is niet zomaar een los feit (zoals het dat wel zou zijn als ik iets zou gebruiken als een 'encounter table' - bah), maar iets waar ik als gamemaster iets mee wil. Wat ik er precies mee wil kan van alles zijn: snel even wat spanning en actie in het verhaal brengen omdat iedereen daar op zit te wachten; de spelers duidelijk maken hoe gevaarlijk het gebied wel niet is waarin ze zich begeven; de clan waarvan deze rovers deel uit maken aan de spelers introduceren; de karakters die echte vechtersbazen zijn de gelegenheid geven hun kunsten te vertonen; de karakters bepaalde objecten ontnemen die de balans van het spel verstoren; de karakters ervan weerhouden de plaats te bereiken waarnaar ze op weg zijn; enzovoorts! Er zijn werkelijk talloze mogelijkheden, en waarschijnlijk heb ik een combinatie in gedachten (we kunnen wel even wat actie gebruiken EN zo komen ze er achter hoe gevaarlijk het hier is EN mochten ze verliezen dan is het ook wel leuk als ze als slaven verkocht worden aan de wrede graaf EN ...). Maar wat zeker niet mijn doel met deze rovers geweest zal zijn is om characters uit te moorden; dat zou in de context van mijn campaigns ook helemaal niet goed vallen bij mijn spelers. Zeker gaan er wel eens characters dood bij ons, maar dan als dramatisch hoogtepunt van een verhaal, en niet zomaar bij een overval door rovers. Ben ik dan oneerlijk als ik er voor zorg dat mijn characters niet dood gaan, terwijl er in het echt bij zo'n overval natuurlijk een reële kans is dat dat wel gebeurt? Nu, zo zou ik er niet over willen denken; die overval heeft namelijk een bedoeling - zij is niet zomaar een gebeurtenis, zij is een element van het verhaal dat de spelers en ik aan het ontwikkelen zijn.

Laat ik mijn spelers dan toe om te zeggen: ik slacht die en die rover af? Nee, dan is er namelijk geen echt conflict: de speler is dan altijd volledig in controle van zijn situatie, en heeft dus geen barrières om te overwinnen; en dat is saai voor iedereen. Bovendien ben ik er, als gamemaster, ook bij, en ik heb een grote hoeveelheid methoden tot mijn beschikking om beslissingen te vellen. Ik kan bijvoorbeeld gewoon zelf als scheidsrechter optreden, en afhankelijk van de beslissingen en acties van de spelers het verloop van het gevecht naar mijn eigen inzicht ontvouwen; of ik kan af en toe eens iemand een dobbelsteen laten rollen, en daar mijn keuzes van af laten hangen (3 op een d20? Nu, dan wordt hij dus door die rover in elkaar geslagen!); enzovoorts. Wat ik in principe niet nodig heb is een systeem dat mij vertelt wat ik moet doen - ik kan zelf toch ook nadenken? En al helemaal een systeem dat heel veel tijd kost om te gebruiken vanwege de complexiteit, dat bovendien bij elke nieuwe zwaardhouw weer een dobbelsteen rol vereist, en dan ook nog eens door een 'critical hit' en maximale damage-roll een character kan laten sterven terwijl ik dit helemaal niet wil - wel, dat is wel het laatste wat ik nodig heb! (Let wel: binnen mijn campaign! Als ik een fijne dungeon crawl wil doen waarin alles om gevechten en dergelijke draait, dan zou dat systeem wel eens nuttig kunnen zijn. Maar als ik een spannend verhaal wil creëren, dan is het een blok aan mijn been.)
UDuckling5 schreef op 06 October 2003 @ 09:54:
Ik heb wel een idee, namelijk ik heb een verhaal in mijn hoofd, over wat ik mijn karakter mee wil laten maken. Jij, en de rest van de groep (er is geen GM!) hebben ook allemaal wel een idee over wat ze willen gaan doen. En nu is het zaak de groffe verhaallijn die ik heb bedacht, te mengen met de andere verhaallijnen van de groep, en zo tot een mooi gefinetuned heldenepos te komen.
Nou wij hebben wel een GM (of soms 2; en soms schakelt de GM een speler in als hulp GM; en soms schakelt een speler met een goed idee zichzelf tijdelijk in als GM - maar er is in principe altijd wel een GM), dus je verhaal gaat voor mijn RPG-sessies niet helemaal op. Toch durf ik best te beweren dat je ook zonder GM goed kan spelen, maar dan heb je waarschijnlijk iets explicietere afspraken nodig over hoe je conflicten tussen spelers (niet in de zin van 'ruzies', maar in de zin van 'conflicterende ideeen') moet oplossen. Zelf heb ik nog ergens wat schetsen liggen voor een systeem waarbij je het spel opdeelt in scenes, waarbij elke speler om en om de 'director' van zo'n scene is - die persoon heeft een aantal van de taken van de traditionele GM; waaronder, en dat is hier belangrijk, dat diegene de persoon is die uiteindelijk het laatste woord heeft. Zo blijven conflicten altijd oplosbaar.
Zoja, waar is de variatie? Het lijkt me het leukst om bovenstaand te doen, maar dan met onverwachte wendingen waar je moet improviseren en je je verhaal razendsnel aan moet passen.
Maar dat krijg je toch vanzelf als je met meerdere mensen bent? Die hebben heus niet allemaal dezelfde plannen met het verhaal, en dus kan je altijd een wending verwachten die je niet had zien aankomen. ;)
BTW: welkom in de thread LD, ik zat al te wachten tot je op zou duiken :)
Had me dan geroepen! :P

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Maar het samen tot een spannend verhaal komen (ipv het volgen van de GM's wil/de GM zijn verhaal) is dus wel de manier waarop jouw RPG gespeeld wordt? Want daar heb ik nog niet echt antwoord op :)

[ Voor 16% gewijzigd door UDuckling5 op 06-10-2003 13:59 ]

Flap

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

UDuckling5 schreef op 06 October 2003 @ 13:56:
Maar het samen tot een spannend verhaal komen (ipv het volgen van de GM's wil/de GM zijn verhaal) is dus wel de manier waarop jouw RPG gespeeld wordt? Want daar heb ik nog niet echt antwoord op :)
Dat hangt er een beetje vanaf. Er is tussen "een verhaal spelen dat helemaal door de GM bedacht is" en "allemaal evenveel invloed op de creatie van het verhaal hebben" een heel spectrum aan mogelijkheden. Het eerste zal nooit echt plaatsvinden, want dan hebben de spelers geen keuzes; en dat vinden ze niet leuk. Het tweede zal echter ook nooit plaatsvinden, al was het maar omdat er altijd spelers zijn die actiever zijn of juist meer verlegen dan anderen. In de praktijk zit het er dus altijd ergens tussenin.

Wij zitten wel dichter in de buurt van het laatste, maar de persoon/personen die GM zijn hebben wel iets meer invloed op het verhaal dan de anderen, denk ik. In ieder geval andere invloed, omdat zij meer de randcondities scheppen, en de spelers meer de specifieke invulling.

Maar om je vraag met een wedervraag te beantwoorden: heb jij wel eens een RPG gespeeld waarin je als speler helemaal geen invloed had op het verhaal?

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Eigenlijk hebben we dus te maken met een impliciet sociaal contract. De DM/GM/Storyteller/Volgende modeterm heeft een stilzwijgende afspraak met zijn spelers dat ze hun rol zullen spelen op een manier die voor zowel henzelf als de rest van de groep een plezierige beleving oplevert.

Dat betekent bijvoorbeeld dat een speler die een enorm slechte krijger speelt en in een gevecht staat niet plotseling aankondigt dat hij wire-fu moves uit gaat lopen halen of tafelbladen in de richting van de soldaten smijt. Hij zal misschien vertellen hoe hij achteruit loopt, daarbij over een slapende hond struikelend. Zijn armen zwaaien nog even hulpeloos in het rond voor hij kennis maakt met de koude harde vloer. En de hond wakker maakt (die dat misschien wel niet zo op prijs stelt).

Crayne

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Lord Daemon schreef op 06 October 2003 @ 18:13:
Maar om je vraag met een wedervraag te beantwoorden: heb jij wel eens een RPG gespeeld waarin je als speler helemaal geen invloed had op het verhaal?
Dit is onmogelijk (tenzij je een stuk scenery roleplayed ofzo). Elke stap die je zet verandert het verhaal (karakter X is nu hier ipv daar). Dus het antwoord is: nee :)

Flap

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Crayne schreef op 07 oktober 2003 @ 08:36:
Eigenlijk hebben we dus te maken met een impliciet sociaal contract. De DM/GM/Storyteller/Volgende modeterm heeft een stilzwijgende afspraak met zijn spelers dat ze hun rol zullen spelen op een manier die voor zowel henzelf als de rest van de groep een plezierige beleving oplevert.
Jawel, de 'impliciete conventies' uit mijn eerste post kan je natuurlijk ook een 'sociaal contract' noemen (al doet dat me wat veel aan politieke filosofie denken).
UDuckling5 schreef op 07 oktober 2003 @ 10:07:
Dit is onmogelijk (tenzij je een stuk scenery roleplayed ofzo). Elke stap die je zet verandert het verhaal (karakter X is nu hier ipv daar). Dus het antwoord is: nee :)
Ok. Dus is het enige verschil de mate waarin je als speler controle hebt over het verhaal, en niet of je wel of geen controle hebt. Dit kan natuurlijk naar gelieve gevarieerd worden, en er zijn ook nog allerlei subtiele onderscheiden te maken. Het is erg leuk om daarmee te experimenteren. :)

• Wussie
Dus wat je probeert duidelijk te maken is dat er in verschilllende mate gebruik kan worden gemaakt van de betrokkenheid van de spelers met de creatie van 't verhaal om het dus voor alle spelers boeiend te houden?

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

WuSSiE schreef op 08 oktober 2003 @ 10:03:
Dus wat je probeert duidelijk te maken is dat er in verschilllende mate gebruik kan worden gemaakt van de betrokkenheid van de spelers met de creatie van 't verhaal om het dus voor alle spelers boeiend te houden?
Nou nee, dat lijkt me zo voor de hand liggend dat ik het niet duidelijk hoef te maken. Wat ik vooral heb proberen aan te stippen is dat (a) je in veel omstandigheden heel goed zonder expliciet systeem kan spelen, (b) gevechten hier geen uitzondering op zijn, en ( c) 'eerlijkheid' een behoorlijk problematisch begrip is binnen een RPG, en niet per se iets waar je naar moet streven. Als ik dit aan alle RPG-spelers duidelijk kon maken waren we al een stuk verder in de heldhaftige queeste om mensen rijp te maken voor systemen (of non-systemen) die niet op Dungeons & Dragons lijken, niet? :)

• Wussie
And that was the moment where i totally lost you :-/

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

WuSSiE schreef op 08 October 2003 @ 11:23:
Ik begrijp het juist beter :)

offtopic:
Ben jij 14?

Flap

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

WuSSiE schreef op 08 oktober 2003 @ 11:23:
In welke zin? Dan kan ik proberen het beter uit te leggen.

• Wussie
Mja gewoon, de gehele speelstijl, vorming van het verhaal :-/ Zo'n beetje alles :)

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

WuSSiE schreef op 08 October 2003 @ 12:33:
Mja gewoon, de gehele speelstijl, vorming van het verhaal :-/ Zo'n beetje alles :)
Kan je misschien jouw speelstijl beschrijven? Dan kan ik aangeven waarin die van mij anders is (is vaak de beste manier van uitleggen).

• Wussie
Nja, wij gaan gewoon zitten, pakken allemaal een bak dobbelstenen, de Storyteller gaat zitten, en zegt iets van: Zo, waar waren we gebleven, en we gaan verder waar we waren :) De DM vertelt in princiepe het hele verhaal, beschrijft alles, en speelt de NPC's, de spelers houden zich vrijwel alleen met hun eigen personage bezig, qua dobbelsteenrolls, dialogen e.d. Ik ben hier dus zo aan gewend dat ik me bijna geen RPG Sessie zonder vaste Dungeon Master kan voorstellen :-/

Maar nogmaals: Jullie spelen dus zonder duidelijk systeem, waarbij degene die op dat moment GameMaster is, de basislijnen van de DM op zich neemt?

• tyrinian
  • Niet online
Zijn hier mensen die ervaring hebben met White Wolf's Orpheus? If so, Wat is de 'feel' van die setting? Met 'feel' bedoel ik dan de grimmigheid van de setting. Wat ik op het web gelezen heb lijkt het me bijna een soort van MI6-achtige setting waarbij de karakters geesten o.i.d. zijn?

[ Voor 51% gewijzigd door tyrinian op 14-10-2003 15:33 ]

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

tyrinian schreef op 14 October 2003 @ 15:10:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met White Wolf's Orpheus? If so, Wat is de 'feel' van die setting? Met 'feel' bedoel ik dan de grimmigheid van de setting. Wat ik op het web gelezen heb lijkt het me bijna een soort van MI6-achtige setting waarbij de karakters geesten o.i.d. zijn?
Ik denk dat je deze vraag beter op de forums van RPG.net kan stellen. De meeste posters hier hebben vooral ervaring met D&D of AD&D en de geijkte WW games.

Crayne

• Wussie
Zo, maar weer es kicken :)
n.a.v.
LordMorgoth schreef op 17 november 2003 @ 16:23:
http://www.trof.nl/ heeft ook dice, en daar kun je ze gewoon thuis laten bezorgen (voor de uiterst luie d&d player :7 )

Over dice gesproken: http://www.chessex.com/Dice/Dice_Home.htm
Deze post, zag ik op trof.nl een zwaar grote lijst met RPG games staan, nu is mijn vraag... Wie van jullie had uberhaupt een idee van dat er zo ontiegelijk veel waren. OK ik had door dat 't er veel waren thx 2 Crayne, maar dit is ook best overdreven :)

Ennuhhh, ik heb nu @ DnD 3e een lvl 2/2 Ranger / Fighter met de volgende stats / feats:
STR: 18
DEX: 19
CON: 12
WIS: 10
INT: 10
CHA: 11

Feats:
Point Blank Shot,
Far Shot,
Rapid Shot,
Quick Draw

Class skills:
1st Favored Enemy: Magical Beasts
Track
Ambidexterity
Two-Weapon Fighting

Belangrijke inventory:
+2 Handaxe
Mighty Composite Longbow (+4 Strength bonus)
Chain Shirt (voor de ranger skills)

Race: Elf
Alignment: Chaotic Neutral

Nou zit ik er aan te denken om de prestige class "Deepwood Sniper" te nemen (die te vinden is in 't boek "Masters of the Wild", en ik ben nu 119 XP verwijderd van level 5, wat zouden wijze keuzes zijn bij het level uppen... Verder gaan met ranger? Of met fighter, of allebei om zo XP Penalty te voorkomen, maar welke moe'k dan eerst nemen?

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

WuSSie: kijk je ogen uit op http://www.pen-paper.net/rpgdb.php

Crayne

• LordMorgoth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

WuSSiE schreef op 18 november 2003 @ 10:10:
Zo, maar weer es kicken :)
n.a.v.

[...]

Deze post, zag ik op trof.nl een zwaar grote lijst met RPG games staan, nu is mijn vraag... Wie van jullie had uberhaupt een idee van dat er zo ontiegelijk veel waren. OK ik had door dat 't er veel waren thx 2 Crayne, maar dit is ook best overdreven :)
Idd zeer veel maar is het overgrote deel niet gewoon gebaseerd op D20?

Zelf speel ik in 3rd ed. Forgotton Realms party , 1 2nd edition Starjammer party en een MERP (Middle Earth Roleplaying) party.

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

LordMorgoth schreef op 18 november 2003 @ 12:48:
Idd zeer veel maar is het overgrote deel niet gewoon gebaseerd op D20?
Als ik me niet vergis is d20 iets dat bedacht is door TSR naar aanleiding van D%D3E. Het is dus pas een paar jaar oud, en het overgrote deel van alle RPGs zal er dus niets mee te maken hebben. (Nog afgezien van het feit dat een serieuze RPG-maker wellicht niet direct een systeem van TSR als uitgangspunt gaat nemen.)

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Lord Daemon schreef op 19 november 2003 @ 21:29:
[...]
Als ik me niet vergis is d20 iets dat bedacht is door TSR naar aanleiding van D%D3E. Het is dus pas een paar jaar oud, en het overgrote deel van alle RPGs zal er dus niets mee te maken hebben. (Nog afgezien van het feit dat een serieuze RPG-maker wellicht niet direct een systeem van TSR als uitgangspunt gaat nemen.)
Je vergist je. :)

d20 is het core system dat onder D&D3E ligt en is in een semi Open Source uitgebracht door Wizards of the Coast, tegelijk met de launch van D&D3E.

Maar Lord Morgoth vroeg zich af of Trof.nl voornamelijk d20 in zijn assortiment heeft, niet of de meeste RPGs op d20 gebaseerd zijn. d20 verkoopt, dus zal dat inderdaad voor het grootste gedeelte de voorraad van Trof.nl zijn LM.

Crayne

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Lord Daemon schreef op 19 november 2003 @ 21:29:
[...](Nog afgezien van het feit dat een serieuze RPG-maker wellicht niet direct een systeem van TSR als uitgangspunt gaat nemen.)
Afgezien van:

Green Ronin (Skull & Bones)
White Wolf/Arthaus (Ravenloft)
Pinnacle Entertainment Group (PEG Inc.) (Deadlands d20, Weird Wars)
Mongoose Publishing (Judge Dredd d20)

Etc. etc.

Crayne

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

En vervolgens zeg je precies hetzelfde als wat ik zei? "Is het iets dat TSR heeft bedacht naar aanleiding van D&D3E?" "Nee, het is het core systeem dat TSR heeft bedacht voor D&D3E." Waar is nu de tegenstelling? :)
Inderdaad, afgezien daarvan.

Ik ontken niet dat er allerlei spellen gebaseerd op het d20 systeem zijn utigebracht. Ik ontken alleen dat een serieuze RPG-maker (en dan bedoel ik dus iemand die een serieus RPG-gerelateerd doel wil bereiken met zijn spel, en niet iemand wiens belangrijkste doel geld verdienen is en d20 kiest omdat 'het verkoopt') snel d20 als uitgangspunt zal nemen.

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

En ik ben bang dat je je daar toch echt schuldig maakt aan ongefundeerd Elitisme. :)

Overigens zeg ik dat Wizards of the Coast d20 heeft uitgegeven. TSR werd overgenomen door WotC ruim voor de publicatie van D&D3E.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Crayne schreef op 20 november 2003 @ 23:05:
En ik ben bang dat je je daar toch echt schuldig maakt aan ongefundeerd Elitisme. :)
Mooi!

Maar het is dus ongefundeerd te denken dat de meeste vernieuwende RPG-ideeen niet gerealiseerd kunnen worden op een bestaand systeem dat ten grondslag ligt aan D&D3E?
Overigens zeg ik dat Wizards of the Coast d20 heeft uitgegeven. TSR werd overgenomen door WotC ruim voor de publicatie van D&D3E.
Maar TSR heeft toch wel nog steeds TSR? (Of niet?)

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Lord Daemon schreef op 21 november 2003 @ 08:32:
[...]Maar het is dus ongefundeerd te denken dat de meeste vernieuwende RPG-ideeen niet gerealiseerd kunnen worden op een bestaand systeem dat ten grondslag ligt aan D&D3E?
Nee, het is ongefundeerd om te veronderstellen dat deze "vernieuwende RPG-ideeën" op de één of andere manier beter of serieuzer zijn dan andere design ideeën. Iets dat je zeer sterk impliceert.
Maar TSR heeft toch wel nog steeds TSR? (Of niet?)
Nee, TSR bestaat al minstens 5 jaar niet meer. Overgenomen door Wizards of the Coast (en indirect dus door Hasbro).

• Wussie
:? waar komt Hasbro nou ineens vandaan? Da's toch van Rollercoaster Tycoon of nie? :s

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Hasbro is eigenaar van Wizards of the Coast. Wizards of the Coast heeft eind jaren negentig TSR overgenomen.

Hasbro is dus technisch gezien de eigenaar van D&D op dit moment.

Crayne

• Wussie
Even een klein kickje want 'k had nog 'n vraagje...
Ik speel nu al 'n tijdje DND 3e , DM ut ook al een tijdje, en ik was van plan om ovfer te stappen naar D20 Modern. Nu is me vraag, heeft iemand daar al ervaring mee? 't lijkt mij wel vet mjaah je weet ut nie :p

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Vraag het eens op http://forum.rpg.net in het Roleplaying Open forum. Gewoon een draadje openen in het Engels met je specifieke vragen. Gegarandeerd dat je antwoorden krijgt.

Crayne

• Wussie
*kick*

Afijn, 'n paar maanden later ben ik D20 Modern gaan DMen, bevalt me best goed. Het is bes heel erg veelzijdig, en ook zeer leuk om te spelen. Alleen 't moeilijke blijft (voor mij) nog steeds, origineel blijven in de quests enzo.
Het geldsysteem wat er in zit (je werkt niet meer met geld, maar met een bepaalde "Wealth Bonus") is redelijk ingewikkeld, maar als je het eenmaal een beetje door hebt is het best makkelijk in gebruik, en uiteindelijk net zo goed als de good 'ol GP's, SP's en CP's :)

Zijn 'r nog mensen met Quest ideeen voor de moderne wereld vol met guns en voertuigen? :)

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Ligt er een beetje aan waar je heen wilt, hè? Je kunt met D20 Modern zoveel kanten op...

Leg eens uit wat je zelf in grote lijnen zou willen zien...

Crayne

• Wussie
Nah , ik heb gekozen voor de shadow chasers campaign, dus ze zitten achter shadow creatures enzo aan... Mja waar 't heen wil, 't liefst niet zoiets saais van, losse quests achter elkaar aan gepropt en daar knaken voor krijgen. Meer een groot geheel ergens van maken, maar ook weer niet 'n cliche als: de zombies nemen de stad over oid ;x Voor de rest maakt 't niet heel veel uit :p

• IceStorm
  • Laatst online: 16:09

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Zijn er mensen hier die D&D spelen en nog een goede suggestie hebben voor een prefab avontuurtje dat non-dungeon crawl is (dus wat meer mystery ;))? Liefst rond level 10 maar qua levels wat aanpassen is geen punt ;)

• tyrinian
  • Niet online
IceStorm schreef op 15 juni 2004 @ 17:42:
Zijn er mensen hier die D&D spelen en nog een goede suggestie hebben voor een prefab avontuurtje dat non-dungeon crawl is (dus wat meer mystery ;))? Liefst rond level 10 maar qua levels wat aanpassen is geen punt ;)
The Ebon Mirror van Penumbra (Atlas Games). Non Hack 'n' Slash, Starting Level 8-10. Geen dungeoncrawl en genoeg leuke dingen om zelfs ervaren spelers te verrassen. Het vereist wel een DM die stevig in zijn schoenen staat. Duurt ongeveer 8-10 uur. Bij ons was het 2 sessies fun.

Afbeeldingslocatie: http://images.amazon.com/images/P/1589780108.01.LZZZZZZZ.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door tyrinian op 27-06-2004 13:05 ]

• IceStorm
  • Laatst online: 16:09

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Erg bedankt :) Klein minpuntje, die hebben we net gisterenavond afgerond :+. Was op punten alleen wel een bitch om te DM'en vond ik zelf.
Maar een erg geslaagd avontuur inderdaad dus toch hartelijk dank voor het advies ;)

(Iets lager level maar even geslaagd imho, The Last Dance, zelfde uitgevere).

[ Voor 5% gewijzigd door IceStorm op 27-06-2004 13:08 ]

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

WuSSiE schreef op 15 juni 2004 @ 14:36:
Nah , ik heb gekozen voor de shadow chasers campaign, dus ze zitten achter shadow creatures enzo aan... Mja waar 't heen wil, 't liefst niet zoiets saais van, losse quests achter elkaar aan gepropt en daar knaken voor krijgen. Meer een groot geheel ergens van maken, maar ook weer niet 'n cliche als: de zombies nemen de stad over oid ;x Voor de rest maakt 't niet heel veel uit :p
In het begin zit je waarschijnlijk toch aan losse quests vast denk ik. Maar dat is helemaal niet zo'n punt. Als je al die losse quests in hetzelfde land laat spelen, waarbij jij de gegevens van dat land zo goed in je hoofd hebt dat de spelers kris kras er doorheen kunnen reizen, kunnen ze NPC vrienden maken in de steden, of NPC vijanden in dungeoncrawls, zelf een huisje bouwen, etc. En natuurlijk krijgen ze naar mate ze stijgen in level ook steeds meer aanzien.

Zo liep het ook met onze campaign, met als grote climax een invasie vanuit de negen lagen van baator, en onze party, en een huge-ass leger van wat minder coole vechters moesten het afweren. En op het eind werden we beloond, kregen we keeps en towers in ruil tege de belofte dat wij zouden helpen het land op te bouwen etc. Nu zijn we langzaam aan planetravel aan het ontdekken ( ietwat laat misschien, op level 19, mgoed )

Flap

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Ehhhh....WuSSie gaat d20 Modern doen, geen D&D. Dat vereist hele andere campaign structuren. Maar verder heb je wel gelijk als je zegt dat hij misschien beter one-shots kan doen met korte verhaallijnen, die niet per sé in elkaar hoeven te grijpen...

Crayne

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Hmm, eventjes over het d20 stukje heengelezen denk ik... :o

Intussen ben ik met DnD wel op een klein probleempje gestuit.. het zelf maken van magic items... De regels staan wel in de DMG, maar die vind ik nogal ondoorgrondelijk... vooral ook omdat ik, als ik de gegeven magic items 'reverse' ga 'engineeren' klopt er helemaal niks van...

magic weapons/shields en armor lukt nog wel, maar de gewone magische mundane items en vooral de rods geven echt problemen.

Misschien dat er hier iemand kan helpen? :)

Flap

• Wussie
wat is je probleem dan precies? Dat ze op te laag level te machtige dingen kunnen maken? K heb met hetzelfde probleem gezeten, als oplossing heb ik zelf gewoon wat regels ingesteld, want de DMG schiet idd tekort op dat gebied :( Da's wel zonde maar ja...

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Gewoon de kosten berekenen van een rod of flailing die ik wat aangepast heb :/

Flap

• Wussie
mja 'k vin 't in de dmg wel ghey opzich, met geld e.d. want als je de regels zou moeten volgen zou dus een random wolfje wat je tegenkomt, ergens of op een of andere manieer rond de 100 gp aan valuables moeten hebben, hoe regelen jullie dta? houden jullie je aan de regels zoals de DMG die voordoet, of verzinnen jullie zelf een hoeveelheid treasure?
Pagina: 1