| 
  Dungeons and Dragons is dé Roleplaying game van Wizards of the Coast, er zijn hier al een aantal topics over geopend namelijk:
 (A)D&D Topic,
 [Die-hard RPG] RPGen zonder alles?,
 Dungeons & Dragons (the pen and paper game) en
 Pen & Paper RPG topic - deel 2.

Hierover heb ik al aardig wat gediscussieerd, en ik zal hier even de meeste belangrijke dingetjes posten

Door IceStorm:
 Het leuke van D&D is dat je vrij weinig nodig hebt, een paar mensen waarvan er 1 DM is en de andere spelers (tussen de 3 en 5 spelers vind ik persoonlijk het prettigst). In principe heb je genoeg aan een Players Handbook om de basisregels te volgen evt aangevuld met een Dungeon Masters Guide (regels/guidelines voor de DM).Daarnaast kun je avonturen kopen die de DM kan 'doen' maar er zijn ook genoeg mensen die hun eigen avonturen bedenken.
 Een klein voorbeeldje uit een avontuur dat ik lang geleden gespeeld heb (Silver Key, 2nd Edition adv, aanrader ). Dit avontuur gaat erover om als mensen een bepaald artifact terug te halen uit een Orc-stad (uhm, ja die beesten uit LoTR ). OM dit te doen werden we getransformt in Orcs. Nou werden er 2 partymembers opgepakt omdat ze net iets te opzichtig bezig waren om een merchant te beroven. Nadat ze in de gevangenis waren beland besloot ik samen met de 2 overgebleven mensen om ze te redden. Gevangenis had een muur om het gebouw maar 2 mensen gingen op elkaar staan en ik daarna op hun schouders. Ik kwam echter net niet bij de rand dus ik zeg "ik spring met al mijn kracht omhoog". En op dat moment bleek mijn gevonden ring waarvan ik niet wist wat het deed een ring of jumping te zijn. Oftewel, ik spring veel te hoog, wordt opgemerkt door wachters en die komen me achterna. Ik ben toen rond de gevangenis gaan springen en mijn 2 partymembers hebben van de verwarring gebruik gemaakt om de gevangenis binnen te komen en de overige 2 mensen te bevrijden .
 Door WuSSiE:- Forgotten Realms, gewoon het beste uitgewerkt met veel extra info etc etc. Gewoon een leuke wereld die vrij dicht bij je bed staat - Greyhawk, beetje te 'saai/grijs'. Ik vond het persoonlijk niet zo heel spannend. Is ook de oudste setting (komt uit 1st edition)
 - DragonLance + DL 5th Age, beide niet echt mijn favoriet. Ik vond Krynn geen geweldige wereld. Voor de rest zijn draken natuurlijk wel erg leuk
 - Dark Sun, een setting die mij te agressief was om het zo maar te zeggen.
 - Ravenloft, erg leuke setting. Ik heb hem voornamelijk in tussendoor-avonturen gespeelt en me pas achteraf wat verder in verdiept. Zijn ook erg leuke/mooie accessories voor.
 - Spelljammer, nooit gespeeld. Voornamelijk omdat het me te "spacey" was en ik daar neit van hou.
 - Birthright, vond ik niks. Veel te veel 'koninkje' spelen.
 - Planescape, erg gave setting ook waar ik helaas weinig ervaring mee heb. Ik vond het altijd jammer dat het plane-gebeuren in 2nd edition voor mij erg vaag bleef. Overigens ook een zeer uitgebreide setting.
 - Al-Qadim, nooit gespeelt maar ik hoef niet zo nodig Aladin te spelen
 - Lanhmar, ook nooit gespeelt maar trekt me ook niet echt. Te veel city/rogue achtig (waar ik beide niet zo van hou )
 - Mystara, de setting die ik graag nog ooit wil spelen. Was eigenlijk nooit aan te komen maar nu ik deze op pdf heb wil ik het ooit nog eens proberen.
 - Odyssey, helemaal te 'spacey' oftewel ook nooit gespeelt
 - Red Steel, kun je met de 2 items geen setting noemen eigenlijk. Heb ik ook geen idee van.
 - Monstrous Arcana, niet echt een setting maar wel erg gaaf. Ik heb 2 van de beholder-avonturen gespeelt (eye of pain & eye of doom) en die waren erg geslaagd. Daarnaast vind ik I, Tyrant een van de leukste accesories van 2nd edition
 - Tomes, ook geen setting maar 3 grote boxed adventures. Ik ben ooit begonnen met The Rod of 7 parts. Vond ik een redelijk avontuur maar daar ben ik helaas nooit mee verder gegaan.
 Je hebt een Dungeon Master (Spelleider) Die heeft zelf een hele wereld getekend... Op die wereld zijn heeeeel veel verschillende dingen, NPC´s zoals je ze kent uit BG I en II en NWN, alleen hebben bij het échte Rol Playing Game de NPC´s én de Characters vaak veel meer diepgang. Naast NPC´s lopen er natuurlijk ook Bad-Guys rond, en gewoon random monsters en weet ik ut allemaal niet, dat is allemaal te veel om op te noemen. In princiepe is het gewoon een "Virtuele wereld" alleen dan niet virtueel maar ´t zit dus allemaal in je hoofd.
 Door SilentStorm:Om te beginnen:1 Zoek ten eerste 2 of 3 mensen die met je mee willen spelen.
 2 Download of koop deze boeken: Player Handbook, Monster Manual, en Dungeon Master Guide van 3rd edition.
 3 Koop 2 setjes dobbelstenen, zodat en jij en je spelers kunnen gooien
 4 Download en print een aantal character sheets
 5 Ga aan de hand van je Dungeon Master Guide ene wereld ontwerpen en uitwerken, compleet met een paar quests en npc´s.
 6 koop veel bier en chips
 7 ga met je 2 of 3 personen characters maken aan de hand van je player handbook characters maken
 8 ga jou test-avontuurtje spelen
 Door UDuckling5:Het moet ergens beginnen. Je staat ergens op de wereld. Waar is dat? Is het een stad? een dorp? of zit je in the middle of nowhere? Als ik DM ben heb ik de neiging om mijn 'slachtoffers' ergens op een onaangename plaats te laten beginnen, zodat het verhaal meteen loskomt en ze niet eerst een aantal npc's hoeven op te zoeken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld 'wakker worden' in een of andere kookpot, in een leger, vlak voordat een strijd losbarst / belegerde stad of misschien liggen staat er een of ander wezen met een speer in iemands rug te porren om m wakker te maken...
 Zodra je dit hebt, moet er een wereld omheen gebouwd worden. Als het goed is heb je al een thema gekozen. Hoe ziet je omgeving eruit? bos? bergen? grasland? een combinatie? ok. Dan, wat is er hier? (in de omgeving)? teken het uit.. dorpjes... steden.. kastelen.. nederzettingen.. ook eventele monsterlokaties, dungeon ingangen, grotten, welke npc's zou je tegen kunnen komen? wat voor 'problemen'/quests hebben ze? en hoe zijn hun personages? Als je dit hebt gedaan.. hoe ziet de wereld eruit? teken deze globaal uit.. hoofdsteden, bergketens, bossen, rivieren, zeeen.. dan dungeon interiors.. houd het simpel, de details kun je mondeling geven wanneer ze nodig zijn... De volgende stap is de achtergrond. wat voor mens(achtigen) leven er in je wereld? politiek kan een belangrijk onderdeel zijn. Waarschijnlijk wil je een soort storyline opzetten. Houd het vrij algemeen, zodat je karakters ook nog invloed kunnen hebben. Je moet bepaalde main events alvast voorbereiden. Denk hierbij aan de dood van een belangrijk leider waardoor misschien een volk in opstand komt tegen het andere... je spelers zullen partij moeten kiezen.. (politiek kan machtig zijn in rpg land..then again, het hangt compleet van jou af of je het ook maar betrekt in je verhaallijn. Ik vind het zelf wat jammer dat de meest rpgs slechts ergens veraf in een of andere vage dungeon plaatsvinden. Laat het lot van een complete wereld afhangen van wat je karakters doen! Laat ze over grotere tijd uitgroeien tot helden! Iedereen zal van ze gehoord hebben. Mensen stromen uit om hen een keer gezien te hebben, met genoeg bekendheid krijgen ze zo allerlei nuttig spul van mensen in een dorp of stad en worden vertrouwelingen bij bestuurders. Ze hebben invloed op de wereld, maar maken ook machtige vijanden. Zonder sterke bad guy is het moeilijk om een langlopende storyline goed op te zetten. Je wereld zal naarmate je meer ervaring krijgt en je karakters er vertrouwder mee worden steeds meer kleur en levendigheid krijgen.
 Quote:-----------------------------------------------------------------------
 hayate666 schreef op 04 September 2003 @ 22:26:
 ...hoe houden jullie het spannend?

-----------------------------------------------------------------------
 Gekke wezens ontmoeten (De party op lvl.1 een bijziende beholder tegen laten komen en ze helemaal zien flippen  of geschminkte Drows, of een gepolymorpthe draak.). Dus kortom, creatieve encounters.

Intriges en complotten laten spelen in de steden/plaatsen waar de party komt. Laat ze maar eens uitvissen wat er nu werkelijk gebeurt in dat klooster van Pelor.

Een korte carriere als plane-traveller. Je ziet nieuwe werelden, ontmoet nieuwe mensen, komt af en toe in levensgevaar (DM: "*poef* Je staat nu op een van de slagvelden van de Bloodwars...  ) etcetera.

NPC's die je telkens weer tegenkomt, die ene barman die zo gezellig was bijvoorbeeld. Of die bard die je ook al in $stad1 tegenkwam. Oftewel, de wereld laten leven, zodat spelers terug kunnen keren naar een wat vertrouwdere omgeving om wat uit te rusten, zodat ze de koopjes uit winkel X in $stad1 kunnen verkopen met veel winst in $stad2 en omgekeerd, en het belangrijkste, zodat ze de weerslag kunnen zien die hun daden in de wereld waarin ze leven hebben.

Orienteer je eens op de manier van DM'en zoals die in de Ravenloft campaignsetting wordt aangeraden. Deze hele setting is erop toegespitst de emoties van spanning, woede, verdriet, romantiek, etc. op te roepen in de Players, wat het natuurlijk een stuk interessanter maakt.
 Door Hiro Shima:Hehehe.
 Maargoed, ik heb nu Uncle Figgy's Guide to Good GameMastering en Uncle Figgy's Guide to Good RolePlaying gelezen en nu ga ik hier fijn mijn mening neerkladderen.

Met de dingen zoals hij ze classificeerd en indeelt ben ik het grotendeels eens. De Munchkin (of Powergamer zoals hij ze noemt), de Acteur (of Mad-Gamer), het karakter wat over het hoofd wordt gezien (the Avarage Joe), ze komen mij ook allemaal bekend voor. Dus om inzicht te krijgen in de ''ongeschreven'' regels van roleplaying games zijn deze guides wel handig. Ook staan er goede tips in over hoe een campaign te organiseren (hoewel hij het improviseren erg promoot, en ik het hier niet mee eens ben, maar aangezien het zijn guides zijn heeft hij daar alle recht toe  ).

Aan de andere kant heb ik een gruwelijke hekel gekregen aan deze Uncle Figgy. Hij acht het ''Roleplay'' stukje uit de betekenis van RPG erg hoog, en tot hier ben ik het nog met hem eens. Maar hij gaat zo ver, dat hij in een voorbeeld aangeeft dat zijn karakter een andere partymember doodde "omdat zijn character dat zo gedaan zou hebben.'' Dit vindt ik een beetje slapjes. Ik kan me best voorstellen dat je je karakater zo realistisch mogelijk wilt neerzetten, maar je party bestaat out of game waarschijnlijk uit je vrienden, en de karakters zijn ingame waarschijnlijk ook maatjes. En omdat je samen een spel speelt, zul je iedereen zijn pleziertje moeten gunnen. En als hij het vindt om partymembers te backstabben past hij niet in de party, mijns inziens, omdat hij duidelijk niet in staat is het voor iedereen leuk te houden of compromisen te sluiten. Daarom vindt ik hem vrij egoistisch, hij stelt zijn eigen plezier boven het plezier van de rest van de party, en dit is een vreselijke eigenschap IMHO.

Daarnaast is hij vrij arrogant. In zijn voorbeelden heeft hij het telkens dat hij uit de party is gestapt omdat hem dit-of-dat wissewasje niet beviel, en hij wil dat zijn lezers zich ook zo gaan gedragen. Wederom slechte zaak...

Maargoed, dit is mijn mening over zijn guides en om jezelf een mening te vormen of om in te kunnen stemmen met mijn mening zul je ze toch zelf moeten lezen.
 Wat ik gaandeweg allemaal heb geleerd is echt te veel om allemaal op te noemen, maar een aantal dingen zijn wel de moeite om te noemen denk ik...We begonnen ooit op een verjaardag toen we net 14 waren met "Het Oog des Meesters" een naar het Nederlands vertaalde D&D (1st edition) starter kit, waar we al snel achter kwamen is dat het niet de bedoeling is dat de gene die het monster dood de XP krijgt klinkt voor velen logies, maar ik moest er eerst nog als dief 3 monsters voor neersteken die al bijna dood waren voor we er eindelijk achter kwamen dat de regels anders gingen...
 Dit soort kleine 'foutjes' verstoren de game balance aanzienlijk maar lossen gaandertijd wel op, naarmate je bekender wordt met de regels zal je veel vaker zoiets hebben van "ah vandaar" niet te veel mee zitten gewoon lekker spelen.
 Munsckins zijn altijd een probleem en je hebt ze er altijd bij zitten, WuSSiE's char zou het bij mij niet lang uithouden, puur ivm game balance, maar zo lang je DM bent ben je eigenlijk zelf verantwoordelijk voor dat probleem, jij hebt namelijk de char zelf in je campaign toegelaten. Ik heb zelf ook al bijna 8 jaar een munchkin er in zitten, het blijft namelijk redelijk moeilijk om na een aantal jaar tegen een vriend te zeggen dat zijn char niet meer kan terwijl de rest gewoon doorspeelt met dezelfde char. Wat ik heb gedaan is zijn char langzamerhand een aantal mentale problemen gegeven en hem gestuurd naar het role playen van zijn char... en dit heeft erg goed gewerkt.
 Munchkin players zijn een probleem, maar als DM moet je ook erg uitkijken dat je geen munchkin campaign creëert, en dat gebeurt sneller dan je misschien verwacht, door bijvoorbeeld te snel je spelers te belonen met (te krachtige) magiese items, of (te)veel geld.
 Ook al eerder genoemd was het spelen met 8 mensen... het is mij in 8 jaar 1 keer gelukt om 7 spelers onder de duim te houden en juist toen het lukte heb ik besloten het nooit meer te proberen, het kost namelijk te veel energie om de aandacht van 7 spelers vast te houden, het kan, maar wat je moet doen is dat je interactie met elke individuele speler interessant moet zijn voor alle andere spelers en je kan je wel voorstellen dat dat redelijk lastig is.
 Ik zelf geef de voorkeur aan 5 spelers excl. DM, dan heb je niet te veel spelers om de aandacht vast te houden en niet te weinig om speler interactie onderling wat meer ruimte te geven... Verder is het bloed irritant als spelers maar af en toe kunnen mee doen, omdat je ze constant in en uit het verhaal moet schrijven, kijk dus of je dit kan voorkomen.
 Maak het je spelers ook niet te makkelijk, maar frustreer ze ook niet te veel... een van de dingen om rekening mee te houden is dat je spelers niet zomaar met ranged weapons vijanden laat aanvallen die in melee combat zijn, als ze dat willen hebben ze zo'n beetje evenveel kans dat ze de een of de ander raken. melee combat is namelijk een gevecht dat zich constant afspeelt en niet even op pauze gaat op het moment dat de schutter aan de beurt is. laat vijanden dit ook niet doen tenzij ze het niet zo belangrijk vinden (iets dat heel slecht is uitgewerkt in NWN )
 Creëer drama door onvolmaaktheden, (drank) problemen, psychoses, fobieën en dergelijke, niet te veel natuurlijk maar het helpt spelers een beetje op weg met role playen.
 Ik laat mijn spelers wel toe elkaar dwars te liggen, te bestelen en te bedreigen, maar ik laat ze niet toe zich af te splitsen en party members te vermoorden, maar zo ver komt het eigenlijk ook nooit, als mensen het persé wel willen kan je ze wel laten merken dat het niet gewenst is door hun verhaal lijn geen aandacht meer te geven, aangezien je DM' bent voor 1 party en niet 2.
 Soms heb je mensen die volledig het stereo type van hun char gaan spelen, zo had ik eens een gast speler die een Dwerg speelde en die heel dwangmatig alle treasure achterover drukte, omdat Dwergen gierig zouden zijn... maak mensen duidelijk dat ze zelf vorm kunnen (en moeten) geven aan hun character. En om het jezelf makkelijk te maken, laat spelers niet beginnen met evil chars, denk er ook aan dat het vereiste van Lawfull good bij de Paladin een onderdeel van het uitbalanceren van de class is en dat het redelijk belangrijk is dit ook duidelijk te maken als iemand beslist een Paladin te spelen... lukt het een speler niet om Lawful Good te spelen laat hem dan zijn Paladin status en skills verliezen en een standaard Fighter worden, als hij het voor elkaar krijgt om LG te spelen kan je hem de status weer terug geven...
 |